Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE de 5 de maig de 1999, del conseller d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports, per la qual es regulen determinats aspectes dels habitatges de protecció pública de promoció privada.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 3498 de 19.05.1999
Número identificador:  1999/X4486
Referència Base de Dades:  1513/1999
 



ORDRE de 5 de maig de 1999, del conseller d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports, per la qual es regulen determinats aspectes dels habitatges de protecció pública de promoció privada. [1999/X4486]

El Decret 173/1998, de 20 d'octubre, del Govern Valencià, sobre actuacions protegides en matèria d'habitatge i sòl, i l'Ordre de 18 de desembre, del conseller d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports, que el desplega, preveien les disposicions aplicables al Pla d'Habitatge 1998/2001 per a la Comunitat Valenciana.

Transcorreguts uns mesos des de l'entrada en vigor de la citada normativa, s'han suscitat una sèrie de qüestions relatives, sobretot, a la nova figura d'habitatges protegits.

A causa d'això, i independentment de la normativa específica que, en compliment d'allò que s'ha disposat en la disposició addicional setena del Decret 173/1998, es dicte en el seu dia, en la present ordre es regulen alguns aspectes puntuals que no convé demorar fins aleshores.

En l'article primer, amb l'epígraf de Promocions mixtes, i atenent, d'una banda, els principis de flexibilitat i adequació a la demanda del mercat; i, d'una altra, al de cohesió social, es preveu la possibilitat que, en una promoció d'habitatges protegits, una part de l'edifici no s'aculla a protecció pública.

El compliment dels objectius del Pla d'Habitatge 1998/2001 i la baixada dels tipus d'interés fa viable aquesta possibilitat que, així mateix, és factible ja que cap norma de rang superior la prohibeix expressament, ni existeix perjuí per a tercers i, d'altra banda, la protecció pública és un dret renunciable per aquells que tenen la seua titularitat.

A més, s'estableixen determinades limitacions que salvaguarden la legalitat vigent:

En primer lloc, a pesar que s'autoritze que una part de l'edifici no s'aculla a protecció, es garanteix que aquesta s'estenga a la major part de la promoció i, amb aquest fi, s'imposa una doble limitació referent tant a l'establiment d'un percentatge de superfície lliure en relació amb la superfície útil total, com al nombre d'habitatges lliures, que no podrà excedir de la tercera part del nombre total d'habitatges en aquesta promoció.

En segon lloc es dicten una sèrie de mesures per a impedir que, a l'empara d'aquesta norma, es vulnere la limitació de superfície útil dels habitatges protegits mitjançant l'annexió física d'una part o de la totalitat d'una altra de lliure a qualsevol d'aquests, que incrementaria la superfície legalment autoritzada.

L'article segon (Limitació del valor dels terrenys) arreplega la limitació que per als habitatges de protecció oficial establia el Reial Decret 3.148/1978 i que, per la disposició addicional setena del Decret 173/1998, també s'estén als habitatges protegits, del 15% del valor dels terrenys junts amb el total import de les obres d'urbanització, i s'aclareixen els conceptes en relació amb els quals cal aplicar aquest percentatge i assignar-los un valor únicament a l'efecte.

D'altra banda, pel fet que en el Decret 173/1998, del Govern Valencià, no es regula el preu dels habitatges de protecció pública de promoció privada, tant en segona i posteriors transmissions, com en primera, quan es tracta d'habitatges pendents de vendre pel promotor, l'article tercer preveu algunes disposicions que donen cobertura legal a aquests casos:

En els supòsits de segona i posteriors transmissions, s'arreplega la fórmula establida pel Reial Decret 727/1993 del Ministeri d'Obres Públiques i Transports, i reproduïda en les altres disposicions posteriors, no solament per considerar-la la més adequada, sinó perquè, mentre no es derogue per una norma d'igual rang, el Reial Decret 727/1993 continua vigent, per als habitatges de protecció oficial

Quant als supòsits de primera transmissió d'habitatges no venuts pel promotor, sí que existeix un buit legal, en haver sigut derogat el Reial Decret 2.190/1995, que contenia una fórmula d'actualització en la seua disposició addicional desena, pel Reial Decret 1.186/1998. En aquest sentit s'introdueix en la present ordre, la innovació d'equiparar-la a la segona i a posteriors transmissions, per entendre que qualsevol altra solució és discriminatòria, injusta i no s'adequa a la realitat.

Finalment, en l'article quart es regula l'acreditació d'ingressos en les actuacions de rehabilitació quan es tracte de promotors usuaris amb escassos recursos que preveu l'article 72 i següents del Decret 173/1998, a fi de facilitar a les famílies més desfavorides la tramitació de les ajudes i, per tant, l'accés a aquestes.

En l'elaboració de la present ordre s'ha donat audiència a la Federació d'Associació de Veïns de la Comunitat Valenciana, a la Federació Valenciana de Municipis i províncies, a la Federació Valenciana d'Empresaris de la Construcció, a la Unió de Consumidors de la Comunitat Valenciana, a la Federació de Consumidors i Usuaris de la Comunitat Valenciana, a l'Associació Provincial d'Empresaris de l'Edificació i Obra, a l'Associació Provincial de Constructors i Promotors de València, a l'Associació de Promotors d'Alacant, a la Federació de Constructors d'Alacant, a l'Associació Provincial d'Empreses de la Construcció de Castelló, a l'Associació Tècnic Empresarial de la Construcció, a l'Associació Espanyola de Promotors Públics d'Habitatge i Sòl, al Col·legi Oficial d'Arquitectes de la Comunitat Valenciana, al Col·legi Oficial d'Aparelladors i Arquitectes Tècnics de la Comunitat Valenciana, a l'Institut Valencià de l'Habitatge, al Col·legi Oficial d'Agents de la Propietat Immobiliària, a l'Associació Valenciana de Consumidors i Usuaris, al Col·legi Notarial i al Col·legi Nacional de Registradors de la Propietat, al Col·legi d'Advocats, a l'Associació de Famílies Nombroses, a la Direcció General de l'Habitatge, l'Arquitectura i l'Urbanisme del Ministeri de Foment, a la Direcció General de la Dona i a la Direcció General de Família i Adopcions de la Generalitat Valenciana.

Per tot això, en virtut de les competències que m'atribueix l'article 35 del Llei 5/1983, de 30 de desembre, de Govern Valencià,

ORDENE

Article 1. Promocions mixtes

1. Els promotors d'expedients de construcció d'habitatges protegits podran destinar un percentatge de la superfície útil total de l'immoble destinada a habitatge perquè es promoga com a habitatges en règim lliure. Aquest percentatge no podrà excedir del 40% de la dita superfície.

Així mateix, el nombre dels habitatges que es promoguen en règim lliure, no podrà superar la tercera part del nombre total d'habitatges en aquesta promoció.

2. El projecte serà únic i identificarà indubtablement tant els habitatges que es promoguen en règim lliure com en règim protegit. Aquesta identificació s'haurà, així mateix, arreplegar en l'escriptura de declaració d'obra nova.

En cap cas es permetrà la unió entre habitatges lliures i protegides, tant de vertical com d'horitzontalment.

Els habitatges protegits hauran d'ubicar-se en plantes completes consecutives, o en nuclis d'escala amb accessos independents, de forma que impossibiliten físicament la connexió.

3. En el cas que es vulnerara allò que s'ha disposat en l'apartat anterior i, una vegada qualificada definitivament una promoció, s'annexara a un habitatge protegit una altra lliure, en part o en la seua totalitat, prèvia la instrucció del corresponent expedient administratiu, es procediria a desqualificar l'habitatge protegit amb devolució de les ajudes concedides, incrementades amb els interessos legals que procedisquen des de la data de la seua percepció, sense perjuí de la imposició de les sancions administratives que hi haja lloc i la remissió de tant de culpa a la jurisdicció ordinària.

4. Els serveis territorials d'Arquitectura i Habitatge comprovaran el compliment de la normativa d'habitabilitat, disseny i qualitat, i qualsevol altra que és aplicable, en la totalitat del projecte, tant el bàsic com el d'execució corresponent a l'obra finalitzada.

Article 2. Limitació al valor dels terrenys

1. El valor dels terrenys on s'han de promoure habitatges protegits, afegit al total import del pressupost de les obres d'urbanització no podrà excedir del 15% de la xifra que resulte de la suma dels preus màxims de venda o adjudicació dels habitatges protegits i lliures, locals de negoci, garatges, trasters i, si és procedent, annexos per a llauradors, ramaders i pescadors i tallers per a artesans.

Quan es projecten grups no inferiors a 500 habitatges, el percentatge establit en el paràgraf anterior es podrà incrementar en un 5%, i no es podrà excedir del 20% de la xifra a què es refereix el paràgraf anterior.

2. Només a l'efecte de comprovar el compliment d'allò que s'ha disposat en aquest article, s'assignarà als habitatges lliures un valor per metre quadrat útil igual al del mòdul de venda que corresponga a la zona on està ubicada la promoció. Quan es tracte de locals de negoci, el valor assignat serà de 1,5 vegades el mòdul de venda.

En el supòsit d'actuacions protegides en àrees de rehabilitació o quan per motius socials, arquitectònics o urbanístics s'estime necessari, el director general d'Arquitectura i Habitatge podrà exceptuar aquesta limitació mitjançant resolució motivada i d'acord amb els informes tècnics corresponents.

3. En el cas que els terrenys no tinguen previstes les obres d'urbanització, a més de les garanties exigibles per la legislació urbanística per a l'execució simultània a l'edificació, es computarà com a valor dels terrenys el valor del sòl més el cost de les obres d'urbanització necessàries, tal com es defineixen en l'article 73.2.B de la LRAU.

En el cas que els terrenys estiguen en un PAI se sumarà al valor dels terrenys, l'import de la quota d'urbanització corresponent a la parcel·la en els termes que resulten del certificat lliurat a l'efecte pel registrador de la Propietat.

Article 3. Preu dels habitatges de protecció pública de promoció privada en segones i posteriors transmissions i en primera transmissió quan no hagen sigut venuts pel promotor

1 . Habitatges de protecció oficial de règim general.

1. a) El preu dels habitatges de protecció oficial de règim general qualificades a l'empara de plans anteriors en segona i posteriors transmissions, s'equipararà al vigent en el moment del contracte de venda per als habitatges ja construïts a la zona on s'ubiquen.

1. b) Quan es tracte de la primera transmissió d'aquest mateix tipus d'habitatges, el preu establit en la qualificació definitiva romandrà invariable durant un any, transcorregut el qual es podrà modificar, i li és aplicable allò que corresponga en el moment del contracte de venda als habitatges ja construïts a la zona on s'ubique.

No obstant això, si en el moment de l'actualització, el preu de qualificació definitiva és superior a allò que corresponga, d'acord amb allò que s'ha establit en aquest mateix apartat, el venedor podrà mantindre aquell.

2. Habitatges de protecció oficial de règim especials i habitatges protegits.

2. a) El preu per als habitatges de règim especial i per als habitatges protegits en segona i posteriors transmissions, serà el vigent en el moment del contracte de venda per a cada un de dites règims a la zona que corresponga.

2. b) La mateixa actualització serà aplicable a la primera transmissió dels habitatges acolliments a aquests règims, transcorregut un any des de la qualificació definitiva.

3. Habitatges de protecció oficial regulades pel Reial Decret 3.148/1978 i anteriors a l'entrada en vigor del Reial Decret 1.494/87.

3. a) El preu per als habitatges de protecció oficial arreplegades en aquest epígraf en segones i posteriors transmissions, s'equipararà al vigent en el moment del contracte de venda per als habitatges ja construïts a la zona on s'ubiquen.

3.b) La mateixa actualització serà aplicable quan es tracte de la primera transmissió d'aquest tipus d'habitatges i haja transcorregut un any des de la qualificació definitiva.

Article 4. Acreditació d'ingressos en les actuacions de rehabilitació quan es tracte dels promotors usuaris amb escassos recursos que preveu l'article 72 i següents del Decret 173/1998

En el supòsit d'actuacions de rehabilitació promogudes per un ens públic territorial o organització pública o privada sense ànim de lucre, d'acord amb allò que s'ha previst en l'apartat 3 de l'article 72 del Decret 173/1998, quan es tracte d'usuaris amb escassos recursos, per raons de precarietat social i falta de condicions respecte a l'estat dels edificis i habitatges, els dits usuàries acreditaran davant de l'organisme promotor que compleixen els requisits assenyalats en el citat article de la menera següent:

a) Els ingressos familiars mitjançant la presentació de la declaració del IRPF o, si no n'hi ha, les nòmines, els contractes de treball, el certificat de pensions o qualsevol altre document que justifique el dits ingressos.

b) El domicili habitual i permanent mitjançant certificat municipal d'empadronament en l'habitatge objecte de les ajudes.

c) La no titularitat de cap altre habitatge, mitjançant declaració jurada respecte d'això.

L'organisme promotor expedirà l'oportú certificat que acredite que els beneficiaris reuneixen tots els requisits legals, i aquest certificat és documentació suficient per a l'inici de l'expedient.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

La present ordre serà aplicable als habitatges protegits, mentre no es regulen els aspectes previstos en aquesta per la normativa específica que per als dits habitatges establisca la Generalitat Valenciana.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Queda derogada la disposició addicional primera de l'Ordre de 18 de desembre de 1998, de la Conselleria d'Obres Públiques Urbanisme i Transports.

DISPOSICIÓ FINAL

La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 5 de maig de 1999

El conseller d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports,

Mapa web