Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 179/2020, de 30 d'octubre , del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8961 de 26.11.2020
Número identificador:  2020/10145
Referència Base de Dades:  010799/2020
 



DECRET 179/2020, de 30 d'octubre , del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica [2020/10145]

El Decret 5/2019, de 16 de juny, del president de la Generalitat pel qual es determinen les conselleries en què s'organitza l'administració de la Generalitat, assigna a la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, les competències en matèria de participació ciutadana, transparència, responsabilitat social, foment de l'autogovern i cooperació al desenvolupament. Aquesta norma organitzativa ha sigut completada, pel que fa a les secretaries autonòmiques, pel Decret 7/2019, de 20 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen les secretaries autonòmiques de l'Administració del Consell, i s'hi estableix que la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica disposarà de dos òrgans superiors: Secretaria Autonòmica de Participació i Transparència i Secretaria Autonòmica de Cooperació i Qualitat Democràtica.



D'altra banda, mitjançant el Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, s'estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, amb l'objectiu primordial d'atendre amb eficàcia les competències que s'han atribuït a cada un dels departaments esmentats, i preveu l'estructuració d'aquesta Conselleria en tres nivells: el nivell superior i el directiu, de conformitat amb el que es disposa en l'esmentat Decret 105/2019, i el nivell administratiu.

En conseqüència resulta necessari adequar l'estructura orgànica i funcional de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica al nou marc normatiu i règim competencial, mitjançant l'aprovació d'un reglament orgànic i funcional que determine les competències que s'atribueixen als òrgans superiors i centres directius que la componen. Amb posterioritat a l'aprovació del reglament orgànic i funcional mitjançant Decret del Consell, el nivell administratiu es desenvoluparà per Ordre d'aquesta Conselleria.



Per tot això, de conformitat amb el qual estableixen els articles 28.f i 64 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta de la consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 30 d'octubre de 2020,





DECRETE



TÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Competències de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica

La Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica és l'òrgan màxim encarregat de la direcció i l'execució de la política del Consell en matèria de Participació Ciutadana, Transparència, Atenció a la Ciutadania, Responsabilitat Social, Foment de l'Autogovern, Cooperació al Desenvolupament i Qualitat Democràtica.





Article 2. Òrgans superiors i centres directius

1. Sota l'autoritat de la persona titular de la conselleria, la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica està integrada pels òrgans superiors i centres directius següents:



a) Secretaria Autonòmica de Participació i Transparència.

b) Secretaria Autonòmica de Cooperació i Qualitat Democràtica.

c) Sotssecretaria.

d) Direcció General de Participació Ciutadana.

e) Direcció General de Transparència, Atenció a la Ciutadania i Bon Govern.

f) Direcció General de Cooperació Internacional al Desenvolupament.

g) Direcció General de Qualitat Democràtica, Responsabilitat Social i Foment de l'Autogovern.

2. L'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques, organisme autònom que es regirà per la seua normativa específica i que dependrà directament de la persona titular de la conselleria, està adscrit a la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica.



Article 3. Substitucions

1. En els casos d'absència o malaltia de la persona titular del departament serà aplicable el que disposa la Llei 5/1983. Fins que no es resolga la substitució, les competències de qui exercisca la titularitat del departament, llevat de les que li corresponen com a membre del Consell, seran exercides temporalment per la persona titular de la Secretaria Autonòmica de Participació i Transparència, i en absència seua se seguirà l'ordre de prelació previst en l'article 2 d'aquest reglament.



2. Aquest ordre serà aplicable, així mateix, a l'efecte de la seua substitució, per a les persones titulars de les secretaries autonòmiques, la Sotssecretaria i les direccions generals.

3. El que estableixen els apartats anteriors s'entén sense perjudici del que, si és el cas, dispose la persona titular de la conselleria mitjançant una resolució.





TÍTOL II

Estructura i competències dels òrgans superiors,

directius i serveis centrals de la Conselleria



CAPÍTOL I

La Conselleria



Article 4. Competències de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica

1. La persona titular de la conselleria és l'autoritat superior de la conselleria, i exerceix les competències que li confereix la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, i qualsevol altra que hi atorgue l'ordenament jurídic en l'àmbit competencial assignat a la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica.

2. Sota la direcció superior de la persona titular de la conselleria, la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica s'estructura en tres nivells: nivell superior, nivell directiu i el nivell administratiu segons s'establisca en l'ordre que desenvolupe el present Decret.



Article 5. Gabinet de la persona titular de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica

El Gabinet de la persona titular de la Conselleria és l'unitat de suport, assessorament i assistència immediata a aquesta, de qui depén directament.



Article 6. El Consell de Direcció

1. El Consell de Direcció és l'òrgan col·legiat d'assessorament i assistència a la persona titular de la conselleria en l'elaboració, la coordinació i l'execució del programa d'actuacions del departament. Sota la seua presidència, el Consell de Direcció està integrat per les persones titulars de les secretaries autonòmiques, la sotssecretaria, les direccions generals i el Gabinet de la persona titular de la conselleria, que exercirà la secretaria del Consell esmentat.

2. A les sessions del Consell de Direcció podran assistir, a més, les persones responsables dels centres, els òrgans, les unitats o l'ens adscrit al departament, quan la persona titular de la Conselleria ho considere convenient.

3. La persona titular de la Conselleria pot disposar, sempre que ho considere convenient, la constitució d'altres grups o comissions de treball de caràcter consultiu i d'assessorament, per a matèries concretes o assumptes específics amb la composició que determine en cada cas.



CAPÍTOL II

Les secretaries autonòmiques



Article 7. Secretaria Autonòmica de Participació i Transparència

1. La Secretaria Autonòmica de Participació i Transparència, dependent de la persona titular de la conselleria, és l'òrgan superior al qual correspon dirigir i coordinar els òrgans directius adscrits sota la seua dependència, així com les unitats administratives integrades en aquesta. De la secretaria autonòmica depenen les direccions generals incloses en aquesta secció.

2. Correspon a la Secretaria Autonòmica de Participació i Transparència exercir les competències establides en l'article 68 de la Llei 5/1983, en matèria de participació ciutadana, de transparència de l'activitat pública, de bon govern i d'atenció a la ciutadania.

Així mateix, exerceix les competències que hi puguen correspondre en relació amb la Llei 8/2016, de 28 d'octubre, d'incompatibilitats i conflictes d'interessos de persones amb càrrecs públics no electes; i amb la Llei 25/2018, de 10 de desembre, reguladora de l'activitat dels grups d'interés de la Comunitat Valenciana.

3. La Secretaria Autonòmica de Participació i Transparència dirigeix i coordina la Direcció General de Participació Ciutadana i la Direcció General de Transparència, Atenció a la Ciutadania i Bon Govern.





Article 8. Direcció General de Participació Ciutadana

1. La Direcció General de Participació Ciutadana exerceix les funcions establides en l'article 70 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i la resta prevista en l'ordenament jurídic, en matèria de participació i associacionisme, de coordinació de la comunicació de les seues institucions amb la ciutadania, especialment a través de les xarxes socials i altres mitjans tecnològics, i de foment de l'educació en la participació i l'associacionisme.

També li correspon la coordinació de les polítiques del Consell en matèria de participació ciutadana, i assumeix la relació institucional amb els col·lectius de les persones valencianes residents fora de la Comunitat, amb entitats cíviques que aglutinen ciutadans i ciutadanes valencians que resideixen a l'estranger, i amb les cases regionals i federacions d'associacions d'altres comunitats autònomes a la Comunitat Valenciana.

2. Especialment, té atribuïdes les competències següents:

a) Planificar i dissenyar les directrius d'actuació en matèria de participació ciutadana, i executar les polítiques de la Generalitat en aquest àmbit.

b) Regular i coordinar els mecanismes i processos de participació ciutadana en els assumptes públics de l'Administració de la Generalitat, en els termes i límits previstos en la Llei 2/2015, de 2 d'abril, i la resta de legislació que regule aquesta matèria.

c) Impulsar i facilitar la participació de la ciutadania en els òrgans deliberatius dels diversos departaments del Consell i en el seu sector públic instrumental.

d) Fomentar l'educació en la participació en col·laboració amb els departaments competents, principalment en els que tinguen atribuïdes les competències en matèria d'educació i joventut.

e) Establir aliances amb les entitats locals del territori de la Comunitat Valenciana per potenciar les polítiques participatives i compartir les experiències en aquesta matèria.

f) Fomentar l'associacionisme, la formació i l'assessorament a les entitats associatives.

g) Impulsar programes que fomenten la confiança de la ciutadania en els i les governants i la participació en els assumptes públics, així com les interrelacions entre diverses institucions públiques.

h) Elaborar convenis o altres formes de col·laboració, així com projectes normatius relatius a matèries de la seua competència.

i) Fomentar la relació institucional amb els col·lectius de les persones valencianes residents fora de la Comunitat Valenciana, Centres Valencians en l'Exterior (en endavant, CEVEX), i altres entitats cíviques que aglutinen ciutadans i ciutadanes valencians que resideixen a l'estranger.

j) Fomentar la relació institucional amb les cases regionals i federacions d'associacions d'altres comunitats autònomes a la Comunitat Valenciana.

k) Coordinar les accions dels departaments competents en les matèries necessàries per a afavorir i facilitar el retorn de les persones emigrants valencianes, sense perjudici de les competèncias atribuïdes a altres òrgans.

l) Donar suport a les persones valencianes residents a l'estranger que hagen hagut de desplaçar-se forçosament per raons econòmiques, tot això sense perjudici del que poguera correspondre a aquells òrgans que tinguen atribuïdes competències en aquesta matèria.

m) Gestionar les ajudes per a projectes de participació desenvolupats i executats per la societat civil, per l'administració local, pels col·lectius de les persones valencianes residents fora de la Comunitat Valenciana (CEVEX) i per les cases regionals i federacions d'associacions d'altres comunitats autònomes a la Comunitat Valenciana.



n) Fomentar la creació i el manteniment de xarxes de col·laboració amb altres administracions públiques i actuar, si escau, en representació del Consell, en els òrgans col·legiats de les distintes administracions i en els fòrums, jornades, o altres trobades en què es tracten temes relacionats amb les matèries pròpies de la Direcció General.

o) Coordinació de la comunicació de les seues institucions amb la ciutadania, especialment a través de les xarxes socials i altres mitjans tecnològics.



Article 9. Direcció General de Transparència, Atenció a la Ciutadania i Bon Govern

1. La Direcció General de Transparència, Atenció a la Ciutadania i Bon Govern és el centre directiu de la conselleria que programa i executa les polítiques del Consell i exerceix les seues competències en matèria de transparència en l'activitat pública, bon govern i integritat institucional i atenció a la ciutadania. Així mateix, també coordina i sol·licita a les diferents unitats administratives dels departaments i organismes autònoms la informació i les actuacions necessàries per a complir amb les obligacions previstes en les disposicions legals i reglamentàries en aquestes matèries.

2. Especialment, té atribuïdes les competències següents:

a) Dissenyar la planificació i les directrius d'actuació en matèria de transparència, obertura de dades, reutilització d'informació pública, integritat institucional i bon govern en l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic instrumental, i impulsar i promoure les polítiques públiques i els plans d'actuació en aquestes matèries.

b) Coordinar les mesures i actuacions per al compliment de la normativa vigent, dels compromisos adquirits i de les iniciatives proposades en matèria de transparència, obertura i reutilització de dades, integritat institucional i bon govern en l'àmbit de l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic instrumental.

c) Fomentar processos d'obertura de dades i iniciatives de reutilització en els àmbits públic i privat.

d) Promoure l'elaboració de codis de conducta i de bones pràctiques en l'àmbit de l'Administració de la Generalitat i el sector públic instrumental.

e) Fomentar la cultura de la planificació i l'avaluació en l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic instrumental i promoure iniciatives d'innovació pública en l'àmbit del govern obert.



f) Promoure iniciatives i mecanismes per a la rendició de comptes en l'àmbit de l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic instrumental, tot això sense perjudici del que poguera correspondre a aquells òrgans que tinguen atribuïdes competències en aquesta matèria.

g) Promoure i coordinar la formació i la difusió dels principis de la transparència, la reutilització d'informació pública, la integritat i el bon govern entre els alts càrrecs, les unitats de transparència i la ciutadania.



h) Fomentar la cultura de la transparència i la rendició de comptes, els principis d'integritat i bon govern i la reutilització d'informació pública en les administracions públiques valencianes i en la societat civil.

i) Prestar assistència i suport administratiu al Consell de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern a fi que puga exercir les funcions que té normativament atribuïdes.

j) Coordinar i donar instruccions per a la implantació en la Generalitat de les oficines d'assistència en matèria de registre establides per la Llei 39/2015, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

k) Coordinar les activitats de tots els canals d'atenció a la ciutadania en la Generalitat, dictant per a això les instruccions que siguen necessàries, i gestionar directament la xarxa d'oficines PROP, el servei 012 i el canal digital d'atenció a la ciutadania.

l) Impulsar l'excel·lència i millora contínua en el sistema d'atenció a la ciutadania, i promoure la innovació i l'ús de tecnologies emergents.



m) Gestionar les funcions que atribueix a l'òrgan directiu competent en atenció a la ciutadania el Decret 41/2016, de 15 d'abril, del Consell, pel qual s'estableix el sistema per a la millora de la qualitat dels serveis públics i l'avaluació dels plans i programes en l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic instrumental.

n) La coordinació i gestió del funcionament de les oficines PROP pròpies, en relació amb les necessitats que es produïsquen relatives als seus mitjans personals i materials, i el seguiment de l'execució dels convenis amb entitats locals per a la implantació d'oficines PROP mixtes.



o) Gestionar el sistema d'informació a la ciutadania, Gestor Únic de Continguts (d'ara en avant, GUC), com a font d'informació integral per als diferents canals d'atenció, coordinant, homogeneïtzant i validant la informació que continga el catàleg de procediments administratius de la Generalitat i el seu sector públic establit en el Decret 165/2010.



p) Formar part dels òrgans col·legiats de la Generalitat que incidisquen en les matèries pròpies de la Direcció General, i exercir la seua coordinació i direcció tècnica quan corresponga.

q) Fomentar la creació i el manteniment de xarxes de col·laboració amb altres administracions públiques valencianes, espanyoles i europees i actuar, si escau, en representació del Consell en els òrgans col·legiats de les distintes administracions, en les conferències sectorials i en la resta de xarxes i òrgans de cooperació que es creen en les matèries pròpies de la Direcció General.

r) Elaborar projectes normatius relacionats amb les matèries pròpies de la Direcció General, així com convenis o altres formes de col·laboració.

s) Intervindre, si escau, en representació del Consell, en els fòrums, les jornades, els simposis, els debats o altres trobades en què es tracten temes relacionats amb les matèries pròpies de la Direcció General.



Article 10. Secretaria Autonòmica de Cooperació i Qualitat Democràtica

1. La Secretaria Autonòmica de Cooperació i Qualitat Democràtica, dependent de la persona titular de la conselleria, és l'òrgan superior al qual correspon dirigir i coordinar els òrgans directius adscrits sota la seua dependència, així com les unitats administratives integrades en aquesta. De la secretaria autonòmica depenen les direccions generals incloses en aquesta secció.

2. Correspon a la Secretaria Autonòmica de Cooperació i Qualitat Democràtica exercir les competències establides en l'article 68 de la Llei 5/1983, en matèria de cooperació internacional al desenvolupament, educació per a la ciutadania global, implementació transversal i seguiment de l'Agenda 2030, qualitat i memòria democràtica, responsabilitat social i foment de l'autogovern.

3. La Secretaria Autonòmica de Cooperació i Qualitat Democràtica dirigeix i coordina la Direcció General de Cooperació Internacional al Desenvolupament i la Direcció General de Qualitat Democràtica, Responsabilitat Social i Foment de l'Autogovern.



Article 11. Direcció General de Cooperació Internacional al Desenvolupament

1. La Direcció General de Cooperació Internacional al Desenvolupament és l'òrgan directiu que programa i executa les polítiques del Consell i exerceix les seues competències en matèria de cooperació internacional al desenvolupament, educació per a la ciutadania global, promoció i defensa dels drets humans, formació, estudi i investigació per al desenvolupament, així com acció humanitària.

Així mateix, li correspond coordinar, impulsar I realitzar el seguiment I l'avaluació de la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible de l'Agenda 2030.

2. Especialment, té atribuïdes les competències següents:

a) Coordinar i impulsar el projecte del Pla director de Cooperació Internacional al Desenvolupament.

b) Efectuar el seguiment, l'avaluació i elaborar el grau d'execució anual del Pla director de Cooperació Internacional al Desenvolupament.



c) Elaborar i efectuar el seguiment i avaluació dels plans anuals i dels plans estratègics de cooperació internacional al desenvolupament que s'han d'executar en el territori de la Comunitat Valenciana i en els països desafavorits.

d) Promoure, fomentar, donar suport i coordinar el coneixement, l'aplicació i el seguiment de l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible.

e) Impulsar, promocionar, fomentar i desenvolupar programes, projectes i accions de cooperació internacional al desenvolupament, així com efectuar-ne el seguiment, l'avaluació i la justificació posterior per a la millora contínua de les polítiques i intervencions.

f) Donar suport a les iniciatives solidàries de cooperació que duguen a terme les organitzacions no governamentals i la resta dels agents de la cooperació valenciana, i, si escau, efectuar-ne el seguiment i l'avaluació.

g) Promoure i coordinar accions de caràcter humanitari, encaminades a prevenir i pal·liar els efectes originats pels desastres naturals o provocats per l'ésser humà com a conseqüència de guerres o conflictes armats, així com establir relacions de col·laboració amb agents públics o privats, nacionals o internacionals, per a la realització de programes conjunts en aquesta matèria.

h) Coordinar amb l'Agència Espanyola de Cooperació Internacional per al Desenvolupament i amb altres administracions públiques, organismes i institucions nacionals o supranacionals, la realització de programes conjunts en matèria de la seua competència.

i) Impulsar, promocionar, fomentar i desenvolupar programes, projectes i accions d'educació per a la ciutadania global i sensibilització de la societat valenciana, així com el seu seguiment, avaluació i justificació.

j) Establir i impulsar actuacions de cooperació per a la protecció de defensores i defensors de drets humans.

k) Donar suport i promocionar actuacions de cooperació tècnica dirigida a la formació i a la qualificació de recursos humans en els països socis.

l) Donar suport a la formació, els estudis i les investigacions en matèria de cooperació internacional al desenvolupament, així com promocionar iniciatives de noves formes de cooperació.

m) Elaborar projectes normatius i programes, així com l'esborrany de l'avantprojecte de pressupostos corresponents a les matèries de la seua competència.

n) Gestionar i coordinar els òrgans consultius i de participació propis de la seua competència, així com, si escau, donar-hi suport tècnic.

o) Gestionar i coordinar el Registre d'Agents de Cooperació Internacional al Desenvolupament.

p) Dissenyar, coordinar i gestionar les ajudes i subvencions en les matèries pròpies de la direcció general, així com el seu seguiment, avaluació i justificació.



Article 12. Direcció General de Qualitat Democràtica, Responsabilitat Social i Foment de l'Autogovern

1. La Direcció General de Qualitat Democràtica, Responsabilitat Social i Foment de l'Autogovern és l'òrgan directiu que programa, gestiona i coordina les polítiques del Consell en matèria de qualitat democràtica, responsabilitat social, desenvolupament de l'autogovern i recuperació del dret foral civil valencià; recuperació, protecció i conservació de la memòria democràtica i reconeixement i reparació de les víctimes recollides en la Llei 14/2017, de 10 de novembre, de la Generalitat, de memòria democràtica i per la convivència de la Comunitat Valenciana.



2. Especialment, té atribuïdes les funcions següents:

a) Dissenyar, impulsar i executar les polítiques dirigides a la recuperació, protecció i conservació de la memòria democràtica i el reconeixement i la reparació de les víctimes recollides en la Llei 14/2017, de 10 de novembre, de la Generalitat, de memòria democràtica i per a la convivència de la Comunitat Valenciana, amb excepció de les atribuïdes legalment i reglamentàriament a l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques.



De manera particular, li correspon exercir les següents funcions previstes en la Llei 14/2017:

1r. Informar, si és el cas, les autoritzacions de l'Institut sobre el trasllat de restes humanes com a conseqüència dels procediments de localització o per troballa casual

2n Instar l'atorgament de l'autorització a l'Advocacia General de la Generalitat per a la iniciació de processos o la seua personació en els ja existents, de conformitat amb la Llei d'assistència jurídica de la Generalitat, per a l'exercici de les corresponents accions processals enfront dels òrgans jurisdiccionals, per l'existència d'indicis de comissió de delictes en aquesta matèria.

3r. Coordinar-se amb l'Institut i la resta d'òrgans amb competències en matèria de memòria democràtica per proporcionar a les parts interessades la informació, ajuda i assistència necessàries perquè puguen exercir plenament els seus drets.

4t Gestionar el Registre d'entitats memorialistes de la Comunitat Valenciana.

b) Col·laborar i facilitar la informació necessària per a l'elaboració de l'informe anual d'actuacions per l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques, que s'elevarà al Consell perquè el prenga en consideració, d'acord amb el que es preveu en l'article 43 de la Llei 14/2017.

c) Impulsar i donar suport al Consell Valencià de la Memòria Democràtica

d) Gestionar un sistema de banc de dades d'ADN.

e) Col·laborar, proposar o donar suport al Consell en l'exercici de les competències previstes en la citada Llei 14/2017, de manera particular en:

1r La reunió i recuperació dels documents i els testimonis orals que formen part de la memòria democràtica valenciana.

2n Col·laborar amb les administracions públiques en la recuperació del patrimoni documental vinculat a la memòria democràtica confiscat a la Comunitat Valenciana durant la guerra civil espanyola i la dictadura franquista, en especial, i amb caràcter urgent, el fons documental dels procediments judicials (sumaríssims) incoats per la jurisdicció militar de la dictadura franquista a la Comunitat Valenciana.



3r. Realitzar les acciones necessàries per a transferir a la Comunitat Valenciana el patrimoni documental pertanyent a l'administració de l'Estat amb relació a la memòria democràtica.

4t. Crear una comissió tècnica per a la investigació de la desaparició de fons documentals públics a la Comunitat Valenciana en el període comprés entre la proclamació de la Segona República Espanyola i l'entrada en vigor de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana.



f) Dissenyar, impulsar i executar les polítiques de promoció i divulgació de la convivència democràtica.

g) Promoure el coneixement i l'acostament de la ciutadania a les institucions públiques, sense perjudici de les competències que corresponguen a la Direcció General de Participació Ciutadana.

h) Planificar i establir les directrius per a la promoció i el desenvolupament de les polítiques de responsabilitat social, fomentar la seua implantació i divulgació i executar i coordinar les polítiques de la Generalitat en aquest àmbit.

i) Dirigir i gestionar les polítiques de la Generalitat destinades al desenvolupament, la promoció i la divulgació de l'autogovern i les seues institucions.

j) Coordinar el desenvolupament normatiu de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana per a la creació dels organismes previstos en ell.

k) Fomentar la recuperació, la difusió i l'estudi del dret civil valencià.

l) Donar suport a la iniciativa legislativa popular en el marc de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana i de la legislació vigent, i promoure-la.

m) Donar suport i informar sobre les accions que duguen a terme altres conselleries, organismes o institucions de la Generalitat en aquestes matèries, i col·laborar amb altres administracions i entitats públiques i privades a aquest efecte.





CAPÍTOL III

La Sotssecretaria



Article 13. Sotssecretaria

1. La Sotssecretaria presta assistència tècnica a la persona titular de la conselleria i a les persones titulars de les secretaries autonòmiques i de les direccions generals en tot el que requerisquen, i vetlla per la tramitació eficaç dels assumptes que han d'atendre els serveis que en depenen. Per a això, sota la dependència de la persona titular del departament, exercirà les competències determinades en l'article 69 de la Llei 5/1983, així com la tramitació dels procediments de responsabilitat patrimonial i l'exercici de la potestat disciplinària respecte al personal adscrit a la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, excepte en el supòsit que la sanció proposada siga la de separació del servei.

2. Especialment, té atribuïdes les competències següents:

a) Tramitar els expedients de responsabilitat patrimonial, a proposta dels centres directius.

b) Realitzar la planificació i programació econòmica, elaborar la proposta de l'avantprojecte del pressupost anual, tramitar les modificacions pressupostàries i realitzar el seguiment de l'execució del pressupost.

c) Tramitar i formalitzar els ingressos que originen les activitats dels distints centres directius del departament.

d) Dissenyar, executar i mantindre actualitzats els programes d'informació i gestió econòmica del departament, establint les directrius per a la gestió correcta de despeses i ingressos i la utilització òptima dels recursos.

e) Tramitar, proposar i, en general, executar els actes de gestió econòmica i administrativa que corresponguen a l'àmbit funcional de la Sotssecretaria i d'acord amb el que establisquen les disposicions i instruccions dictades pels òrgans competents.

f) La gestió patrimonial dels béns afectes a la Conselleria.

g) Elaborar, emetre informes i proposar disposicions sobre matèries del seu àmbit funcional, així com dictar resolucions, circulars i instruccions en assumptes de la seua competència.

h) Coordinar, informar i donar compte a l'òrgan superior o directiu competent en matèria de qualitat dels serveis públics i simplificació administrativa, de transparència i participació ciutadana i de responsabilitat social, de totes les actuacions de la Conselleria en aquestes matèries. Especialment, promoure i coordinar les accions i mesures de transparència que s'establisquen en l'àmbit de la Conselleria, en compliment del que disposa la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de Transparència, Bon Govern i Participació Ciutadana de la Comunitat Valenciana, i fer-ne el seguiment i vigilància.

i) Promoure i coordinar les accions i mesures de protecció de dades que s'establisquen en l'àmbit de la Conselleria, en compliment del que disposa la normativa reguladora de la matèria, i fer-ne el seguiment i vigilància.

j) Qualsevol altra que se li encomane o delegue o que li conferisquen les disposicions legals o reglamentàries.

3. S'adscriu a la Sotssecretaria el Delegat o Delegada de Protecció de Dades de Caràcter Personal de la Generalitat i el seu sector públic instrumental.





TÍTOL III

Organització territorial



Article 14. Serveis territorials

1. Com a expressió del principi de desconcentració administrativa, la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica s'organitza territorialment en serveis centrals, que estenen la seua competència a tot l'àmbit de la Comunitat Valenciana, i serveis territorials, en cadascuna de les províncies de València, Alacant i Castelló, amb competència en l'àmbit territorial respectiu.

2. Els serveis territorials dependran orgànicament de la Sotssecretaria i funcionalment de les direccions generals en les matèries competencials respectives.





DISPOSICIONS TRANSITÒRIES



Primera. Règim transitori de les unitats i llocs de treball

Els diferents centres gestionaran els crèdits relatius a les competències que els han sigut atribuïdes per mitjà d'aquest decret.

Al mateix temps, les unitats i els llocs de treball de nivell administratiu configurats d'acord amb l'estructura anterior de conselleries del Consell i els reglaments orgànics i funcionals corresponents continuaran subsistents, retribuïts a càrrec dels mateixos crèdits pressupostaris amb què ho havien sigut fins al moment, i donaran suport administratiu en relació amb els assumptes i expedients que els corresponguen en les matèries que gestionaven abans de l'entrada en vigor d'aquest decret, sense perjudici de la competència per a resoldre dels òrgans als quals els ha sigut atribuïda.



Tot això es mantindrà fins que es dicte l'ordre de desplegament d'aquest reglament i es duguen a terme les modificacions pressupostàries corresponents, així com les actuacions que siguen procedents sobre els llocs de treball esmentats en el marc de la normativa vigent en matèria de funció pública per a l'adequació de la nova estructura orgànica i sense perjudici que, posteriorment, siguen aprovades les relacions de llocs de treball adaptades a aquesta.



Segona. Assumpció temporal de competències

1. En relació amb el que preveu la disposició transitòria primera del Decret 1/2019, d'11 de gener, del Consell, pel qual s'aproven els Estatuts de l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques, correspon a la Direcció General de Qualitat Democràtica, Responsabilitat Social i Foment de l'Autogovern exercir les competències relatives a la memòria democràtica previstes en la Llei 14/2007, fins a la posada en marxa d'aquest institut.



2. A aquest òrgan directiu li correspon impulsar les actuacions que calguen per a posar efectivament en marxa l'organisme.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queden derogades totes les disposicions del mateix rang o inferior que s'oposen al present decret i, expressament, el Decret 195/2018, de 31 d'octubre, del Consell, pel qual aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació. No obstant això, continuaran en vigor les previsions d'aquest referent al nivell administratiu del departament, fins que es dicte l'ordre de desplegament del present decret, de conformitat amb el que estableix l'article 156 del Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual s'estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i les conselleries de la Generalitat.







DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació per al desplegament i execució del decret

Es faculta la persona titular de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica per a dictar les disposicions que requerisca l'execució i desplegament d'aquest decret, en compliment del que disposa l'article 65 de la Llei del Consell, i, especialment, l'ordre de desplegament d'aquest, a què fa referència l'article 156 del Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual s'estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i les conselleries de la Generalitat.



Segona. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 30 d'octubre de 2020



El president de la Generalitat,

Ximo Puig i Ferrer



La consellera de Participació, Transparència,

Cooperació i Qualitat Democràtica

Rosa Pérez Garijo

Mapa web