Ficha disposicion

Ficha disposicion





ACORD de 29 d'abril de 2011, del Consell, pel qual s'impulsen mesures d'estalvi energètic i utilització racional dels recursos en la gestió de l'administració de la Generalitat.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 6513 de 04.05.2011
Número identificador:  2011/5034
Referència Base de Dades:  005216/2011
 
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Residus
    Descriptors:
      Temàtics: programa d'actuació, estalvi d'energia, gestió de residus, lluita contra el malbaratament, administració pública, vigilància del medi ambient, funcionari, formació en el lloc de treball, contractació administrativa, gestió de l'aigua , Conselleria Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge, monografies



ACORD de 29 d'abril de 2011, del Consell, pel qual s'impulsen mesures d'estalvi energètic i utilització racional dels recursos en la gestió de l'administració de la Generalitat. [2011/5034]

El Consell, en la reunió del dia 29 d'abril de 2011, va adoptar l'acord següent:

L'Estratègia de Desenvolupament Sostenible de la Comunitat Valenciana, adoptada pel Consell al juliol de 2002, estableix, entre els seus objectius per a la sostenibilitat, la necessitat de reduir l'impacte sobre el medi dels processos de producció de béns i serveis, incrementant, al mateix temps, la productivitat i la qualitat dels materials i l'energia emprada en aquests.

Per la seua banda, l'Estratègia Valenciana davant del Canvi Climàtic 2008-2012, aprovada per la Comissió Delegada de Coordinació de Polítiques de Prevenció davant del Canvi Climàtic al desembre de 2008, estableix com a mesura per a assolir els seus objectius generals la necessitat de promoure i fomentar la implantació de sistemes de gestió ambiental i les auditories ambientals en els organismes públics de la Comunitat Valenciana.

En relació directa amb aquesta mesura, l'Estratègia Valenciana davant del Canvi Climàtic estableix la necessitat d'implementar plans de compra i contractació pública verda, que incorporen criteris obligatoris de sostenibilitat i de lluita contra el canvi climàtic, com a criteris d'eficiència energètica i de reducció de l'emissió de gasos d'efecte hivernacle. Tot això en el marc de les recomanacions de la Comunicació de 18 de juny de 2003, de la Comissió de les Comunitats Europees, sobre política de productes integrada. Desenvolupament del concepte de cicle de vida ambiental (COM (2003) 302 final), i de les disposicions establides en les directives 2004/18/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 31 de març, que estableix l'àmbit dels procediments d'adjudicació dels contractes públics d'obres, de subministrament i de serveis; 2006/32/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 5 d'abril, sobre l'eficiència de l'ús final de l'energia i els serveis energètics; 2009/33/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'abril, relativa a la promoció de vehicles de transport per carretera nets i energèticament eficients; i en la Llei 30/2007, de 30 d'octubre, de Contractes del Sector Públic.



Ambdues estratègies evidencien la necessitat d'adoptar instruments de gestió per a la millora contínua del comportament ambiental de les organitzacions que incorporen objectius i metes relatius a l'adopció de criteris i especificacions ambientals per a l'adquisició de béns i serveis.

En aquest sentit, els sistemes de gestió ambiental (SGMA) són instruments voluntaris amb què les organitzacions poden introduir el cicle de millora contínua en l'exercici ambiental de la seua activitat. La millora contínua s'explicita en un programa de gestió ambiental entre els objectius del qual es poden incorporar metes de compra verda, a fi d'adquirir productes i serveis més respectuosos amb el medi ambient que ajuden l'organització a minimitzar el seu impacte reduint el consum de materials i energia, alhora que s'estimula al mercat per a la generació d'innovacions més ecoeficients.



Dels diferents estàndards utilitzats per a la implantació de SGMA, el Reglament (CE) 1221/2009, relatiu a la participació voluntària d'organitzacions en un sistema comunitari de gestió i auditoria ambientals (EMAS), es considera el paradigma de l'excel·lència en la gestió ambiental d'organitzacions, ja que inclou en si mateix la qualificació UNE-EN ISO 14001 i acosta la gestió de l'organització als treballadors i a la societat en general.

La Unió Europea va promulgar, en 1993, el Reglament (CEE) 1836/1993, del Consell, de 29 de juny, pel qual es permetia a les empreses del sector industrial adherir-se amb caràcter voluntari a un sistema comunitari de gestió i auditories ambientals. Aquest sistema, denominat sistema comunitari d'ecogestió i ecoauditoria, es coneix també com EMAS (Eco-Management and Audit Scheme). Després d'haver demostrat la seua eficàcia per a promoure la millora contínua del comportament ambiental de les indústries, la revisió del Reglament EMAS va ampliar l'abast del sistema a tot tipus d'organitzacions que es proposen millorar el seu rendiment ambiental, sense referir-se a cap sector en concret.

Les organitzacions reconegudes amb l'EMAS tenen una política ambiental definida, fan ús d'un sistema de gestió ambiental i donen compte periòdicament del funcionament d'aquest sistema a través d'una declaració ambiental verificada per organismes independents. Aquestes entitats són reconegudes amb el logotip EMAS, que garanteix la fiabilitat de la informació donada per aquesta organització. El Reglament (CE) 1221/2009, del Parlament Europeu i del Consell, de 25 de novembre (EMAS), en l'article 33 estableix que les autoritats competents en l'aplicació de la legislació ambiental han de promoure l'adopció d'EMAS basats en aquest reglament.



A la Comunitat Valenciana l'òrgan competent per a executar les comeses establides en aquest reglament és la Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge, per raó del Decret 28/1998, de 10 de març, del Consell, pel qual es designa, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, l'organisme competent per a la realització de les comeses i per a efectuar les altres funcions previstes en el precitat Reglament (CEE) 1836/1993, pel qual es permet que les empreses del sector industrial s'adherisquen amb caràcter voluntari a un sistema comunitari de gestió i auditoria mediambientals. Per això, com a organisme competent, la Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge, té la responsabilitat d'impulsar l'adopció per les organitzacions valencianes de SGMA, basats en l'EMAS, i de gestionar el registre públic d'organitzacions verificades segons EMAS en aquest àmbit territorial.



En aquest context, el Consell, a fi de contribuir de manera positiva al desenvolupament sostenible com a objectiu a llarg termini, no sols a través del seu paper polític i la funció que exerceix en els procediments legislatius, sinó també en el context del seu funcionament i de les decisions que adopta diàriament, estableix, amb aquest acord, les directrius per a la implantació de l'EMAS en l'àmbit de l'administració de la Generalitat, com també la incorporació en aquest de criteris i especificacions ambientals per a l'adquisició de béns i serveis, en línia amb les directrius europees en matèria de compra pública verda, recollides en la Llei 30/2007, de 30 de octubre, de Contractes del Sector Públic.



Des de l'evidència de la seua eficàcia per a la reducció de l'impacte ambiental de l'organització i per a la millora de l'eficiència dels seus processos i la consegüent reducció de costos, la Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge ha implantat l'EMAS en instal·lacions sota la seua responsabilitat (Centre d'Educació Ambiental de la Comunitat Valenciana i Valenciana d'Aprofitament Energètic de Residus, SA), i es troba actualment en fase d'implantació als serveis centrals de la Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge. Aquestes actuacions han permés millorar la conscienciació de les diferents parts interessades (treballadors, polítics i ciutadans) i reduir els consums de matèries primeres i energia.

Amb l'impuls a la implantació de l'EMAS en l'administració de la Generalitat i de la compra pública verda, es persegueix la reducció d'emissions de diòxid de carboni, el foment de l'ús eficient de l'energia, l'aigua, el paper, etc., reducció de residus, la incorporació de directrius ambientals en procediments de compra i contractació pública, com també la garantia d'una conducta i un compromís apropiats a través de la formació i d'una major sensibilització, la qual cosa conduirà, sens dubte, a una reducció de costos de gestió i manteniment. Aquesta reducció de costos propiciarà, una vegada consolidat el sistema de gestió ambiental, és a dir, transcorreguts dos o tres anys des de l'efectiva implantació, una reducció significativa en els diferents consums i subministraments de l'organització (aigua, energia, paper…), que pot oscil·lar entre un 10 i un 35%, depenent de l'entrada utilitzada. En aquest sentit, el paper d'oficina és un recurs amb un potencial d'estalvi molt significatiu, igual que el potencial d'estalvi energètic en els edificis públics, el qual, segons les auditories realitzades per experts en el sector públic, pot arribar en alguns casos al 35% del consum total.



Per tot això, per raó de l'article 16 de la Llei del Consell i a proposta del conseller de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge, el Consell



ACORDA



Primer

Impulsar la implantació de mesures de reducció d'emissions de diòxid de carboni, d'estalvi energètic, de reducció de residus i d'ús eficient dels recursos en les administracions públiques de la Generalitat, com també en els organismes d'aquestes i en les entitats públiques dependents, mitjançant l'aplicació i la implantació progressiva en les seues organitzacions i dependències del Reglament (CE) 1221/2009, del Parlament Europeu i del Consell, de 25 de novembre, relatiu a la participació voluntària d'organitzacions en el sistema comunitari de gestió i auditoria ambientals (EMAS), com a instrument de millora contínua ambiental i bon govern.



Segon

La Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge, mitjançant el Centre de Tecnologies Netes, ha de desenvolupar un programa específic de formació per als empleats públics sobre els objectius i les metodologies d'implantació en les organitzacions de sistemes de gestió ambiental, amb l'objecte d'aconseguir una participació activa en el seu desenvolupament i implantació.



Tercer

Impulsar la incorporació de directrius ambientals en els procediments de compra i contractació pública de les administracions públiques de la Generalitat, a través de polítiques de compra pública verda, mitjançant la incorporació de criteris i especificacions ambientals per a l'execució d'obres i l'adquisició de béns i serveis, d'acord amb les directrius establides en la Directiva 2004/18/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 31 de març, i en la Llei 30/2007, de 30 d'octubre, de Contractes del Sector Públic.



Quart

Ordenar la publicació del present acord en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 29 d'abril de 2011



La consellera secretària del Consell, per substitució,

PAULA SÁNCHEZ DE LEÓN GUARDIOLA

Mapa web