Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE 1/2022, de 5 d'abril, de la consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, per la qual es modifica l'Ordre 1/2021, de la consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, per la qual es desplega el Decret 179/2020, de 30 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 9315 de 07.04.2022
Número identificador:  2022/3048
Referència Base de Dades:  002947/2022
 



ORDRE 1/2022, de 5 d'abril, de la consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, per la qual es modifica l'Ordre 1/2021, de la consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, per la qual es desplega el Decret 179/2020, de 30 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica. [2022/3048]





PREÀMBUL



El Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, amb l'objectiu primordial d'atendre amb eficàcia les competències que s'han atribuït a cadascun dels departaments esmentats. Posteriorment, el Decret 179/2020, de 30 d'octubre, del Consell, ha aprovat el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica (d'ara en avant, Decret 179/2020), pel qual s'adequa la seua estructura orgànica al nou marc normatiu i règim competencial, i determina les competències que s'atribueixen als òrgans superiors i als centres directius que la componen.



Finalment, mitjançant l'Ordre 1/2021, de 20 d'abril, d'aquesta conselleria, es desplega l'estructura orgànica i funcional, determinant les unitats dependents directament dels òrgans superiors i del nivell directiu i les funcions assignades.

Raons organitzatives i d'eficiència administrativa, després de l'adequació de la nova estructura orgànica i funcional, aconsellen millorar l'esmentada estructura dels òrgans directius i de les unitats administratives creades mitjançant l'esmentada Ordre 1/2021, amb l'objectiu de poder dur a terme i desenvolupar totes les competències atribuïdes als òrgans superiors i directius d'aquesta conselleria, i les funcions encomanades a les diferents unitats administratives.

D'una banda, de les atribucions que la Direcció General de Participació Ciutadana té encomanades pel Decret 179/2020, destaca la competència de planificació, disseny i execució de les polítiques de participació ciutadana de la Generalitat, que ha experimentat un gran impuls en els últims anys, continuant la línia del ferm avanç del Govern cap a un nou model de governança de la Generalitat, en el qual l'opinió de la ciutadania se situa en un lloc destacat. En aquesta línia, el desenvolupament del procés pilot dels pressupostos participatius de la Generalitat durant els exercicis 2021 i 2022 està suposant un gran impacte de gestió. La seua continuïtat, quant a la definició, reglamentació, gestió i execució ordinària, implica unes tasques específiques el volum i la complexitat de les quals transcendeixen les atribucions actuals de les unitats administratives adscrites a la dita direcció general.

A més, l'avanç i desenvolupament quant a mecanismes i espais de participació i el seu foment implica necessàriament canvis en l'estructura i funcionament de la Direcció General de Participació Ciutadana que permeten consolidar el model de governança participativa.



De l'altra, la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, en el marc de les competències legalment atribuïdes, té a càrrec seu la realització d'obres el volum i importància de les quals requereix l'establiment en la seua estructura orgànica d'una unitat administrativa pròpia que tinga encomanades les funcions inherents a les unitats de supervisió de projectes, establides en la legislació de contractes de les administracions públiques. Addicionalment, prestarà assessorament i suport tècnic als òrgans directius en la gestió, justificació i control dels projectes d'obres subvencionats per la conselleria.



Per tot això, de conformitat amb l'article 4 del Decret 179/2020, de 30 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, i els articles 28.f i 65 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, amb els informes previs de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic i de la Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública,





ORDENE



Article únic. Modificació dels articles 3 i 8.2.4.d, addició d'un nou apartat 2.5 a l'article 8 i supressió dels apartats 5 i 6 de l'article 11 i modificació de la disposició addicional única de l'Ordre 1/2021 de la consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, per la qual es desplega el Decret 179/2020, de 30 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica.

Es modifiquen els articles 3 i 8.2.4.d, s'addiciona un nou apartat 2.5 a l'article 8 i se suprimeixen els apartats 5 i 6 de l'article 11 i es modifica la disposició addicional única de l'Ordre 1/2021, de la consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, per la qual es desplega el Decret 179/2020, de 30 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, que queden redactats en els termes arreplegats en l'annex d'aquesta ordre.





Disposició final única. Entrada en vigor

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 5 d'abril de 2022



La consellera de Participació, Transparència,

Cooperació i Qualitat Democràtica,

ROSA PÉREZ GARIJO





ANNEX

Modificació dels articles 3 i 8.2.4.d, addició d'un nou apartat 2.5 a l'article 8 i supressió dels apartats 5 i 6 de l'article 11 i modificació de la disposició addicional única de l'Ordre 1/2021, de la consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, per la qual es desplega el Decret 179/2020, de 30 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica





Article 3. Direcció General de Participació Ciutadana

1. De la Direcció General de Participació depén, com a unitat administrativa de nivell superior, la Subdirecció General de Participació Ciutadana, a qui correspon assessorar i donar suport i assistència tècnica a la persona titular de la Direcció General, així com planificar, dirigir, controlar, coordinar i supervisar l'activitat dels serveis sota la seua dependència que s'indiquen a continuació:

a) Servei de Polítiques de Participació Ciutadana

b) Servei d'Ordenació i Coordinació de Processos Participatius



c) Servei de Foment de l'Associacionisme

d) Servei de Relacions Institucionals i Suport a les Persones Valencianes a l'Exterior

2. Al Servei de Polítiques de Participació Ciutadana li correspon l'exercici de les funcions següents:

a) Dissenyar les metodologies i les directrius d'actuació en matèria de participació ciutadana en l'àmbit de la Generalitat i el seu sector públic instrumental i col·laborar amb les entitats locals del territori per a coordinar actuacions en governança participativa.

b) Elaborar la normativa sobre participació ciutadana en el marc de les seues funcions i en col·laboració amb el Servei d'Ordenació i Coordinació de Processos Participatius.

c) Gestionar els convenis amb les universitats públiques i altres entitats per a la investigació, la promoció, la difusió i el desenvolupament de la participació ciutadana.

d) Establir mesures de difusió i foment de la cultura de l'educació en la participació en l'àmbit de les competències de la Generalitat, en coordinació amb els departaments competents en matèria d'educació i joventut.

e) Impulsar i proposar continguts de les accions formatives del personal empleat públic en matèria de participació ciutadana en col·laboració amb els òrgans de formació competents.

f) Executar les polítiques d'aliances amb els ajuntaments i mancomunitats de municipis del territori a través de convenis o fórmules de treball en xarxa, per a crear bancs de bones pràctiques en participació ciutadana i fomentar l'educació en la participació.

g) Dissenyar un model de governança participativa territorial implicant la participació de la ciutadania activa en els fòrums oportuns.

h) Impulsar polítiques d'innovació i d'implantació de mecanismes d'avaluació de les polítiques públiques per part de la ciutadania en el territori.

i) Donar suport tècnic al Consell de Participació de la Comunitat Valenciana, i exercir-ne la secretaria.

j) Qualsevol altra que se li encomane en relació amb les matèries que li són pròpies.

3. Al Servei d'Ordenació I Coordinació de Processos Participatius li correspon l'exercici de les funcions següents:

a) Assessorar els departaments del Consell i el sector públic en l'organització i dinamització de processos de participació en l'execució de polítiques públiques.

b) Fomentar i coordinar els processos de participació ciutadana en els assumptes públics de la Generalitat i el seu sector públic, així com la participació de la ciutadania en l'elaboració de normativa legal i reglamentària.

c) Gestionar els continguts i mantindre actualitzat el portal de Participació de la Generalitat, GVA Participa, així com implementar i dissenyar millores en coordinació amb la DGTIC i els departaments implicats.

d) Programar i executar el procés de participació en l'elaboració del pressupost de la Generalitat Valenciana, en coordinació amb els òrgans competents en matèria pressupostària.

e) Crear i gestionar el registre electrònic d'òrgans de participació ciutadana de la Generalitat i el seu sector públic instrumental.

f) Assessorar sobre la creació de nous òrgans de participació ciutadana en la Generalitat i el seu sector públic, així com avaluar i supervisar la seua composició i funcionament d'acord amb els criteris establits en la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la comunitat valenciana.

g) Elaborar la normativa sobre processos participatius en el marc de les seues funcions i en col·laboració amb el Servei de Polítiques de Participació Ciutadana.

h) Qualsevol altra que se li encomane en relació amb les matèries que li són pròpies.

4. Al Servei de Foment de l'Associacionisme li correspon l'exercici de les funcions següents:

a) Fomentar l'associacionisme com a via fonamental per a la participació ciutadana en la vida social i en els assumptes públics.

b) Establir mecanismes de formació al teixit associatiu, en col·laboració amb el Servei de Polítiques de Participació Ciutadana, per a respondre a la necessitat de qualificació de les persones que gestionen les associacions del territori.

c) Facilitar l'assessorament a les entitats associatives per a la promoció i la difusió de l'associacionisme.

d) Elaborar la normativa sobre foment de l'associacionisme en l'àmbit de la Generalitat.

e) Gestionar les ajudes a projectes de caràcter participatiu i de foment de l'associacionisme desenvolupats i executats per les entitats ciutadanes i les cases regionals i federacions d'associacions d'altres comunitats autònomes en el territori de la Comunitat Valenciana.



f) Gestionar els acords de cooperació amb les diputacions provincials per al foment de l'associacionisme com a fórmula de participació ciutadana.

g) Gestionar el reconeixement de bones pràctiques de participació a les associacions i altres entitats i ciutadania.

h) Qualsevol altra que se li encomane en relació amb les matèries que li són pròpies.



5. Al Servei de Relacions Institucionals i Suport a les Persones Valencianes a l'Exterior li correspon l'exercici de les funcions següents:



a) Elaborar el pla de retorn de les i els emigrants valencians i facilitar el procés de tornada, coordinant les accions dels departaments competents en matèria d'habitatge, ocupació, sanitat, educació i altres matèries que es consideren necessàries per a afavorir la tornada de les persones valencianes emigrants.

b) Donar suport a les persones valencianes residents a l'estranger, especialment aquelles desplaçades per raons econòmiques, i mantenir aquesta relació i el contacte proactiu amb elles; tot això, sense perjudici de les competències d'altres òrgans o departaments.

c) Impulsar la creació i implantació de qualsevol mecanisme, així com eines tecnològiques, per a facilitar la comunicació de les persones valencianes emigrades amb la Generalitat i fer accessibles els recursos públics i millorar els processos administratius, competència de la GVA, que afecten la tornada de les persones emigrades valencianes.

d) Fomentar la relació institucional amb els col·lectius de les persones valencianes residents fora de la Comunitat Valenciana (CEVEX) i altres entitats cíviques que aglutinen ciutadans i ciutadanes valencians que resideixen a l'estranger.

e) Gestionar les ajudes dels projectes desenvolupats pels centres valencians a l'exterior (CEVEX).

f) Donar suport tècnic al Consell dels CEVEX de la Comunitat Valenciana, i exercir-ne la secretaria.

g) Promoure i coordinar l'apertura de les dependències públiques de la Generalitat a la ciutadania per al foment de la confiança de la societat en les institucions de govern, en coordinació amb els departaments competents.

h) Impulsar programes que fomenten la participació en els assumptes públics de la ciutadania, així com les interrelacions entre les institucions públiques que contemplen la vessant europea i internacional.

i) Qualsevol altra que se li encomane en relació amb les matèries que li són pròpies.



Article 8. Secretaria General Administrativa

(...)

2.4. Servei de Contractació i Assumptes Generals, amb les funcions següents:

(...)

d) Elaborar els informes, les propostes de resolució i la resta d'incidències que es deriven dels contractes i qualsevol altra funció relativa a contractació, sense perjudici del que disposa l'apartat 2.5 del present article respecte al Servei de Supervisió de Projectes.

(...)

2.5. Servei de Supervisió de Projectes, amb les funcions següents:

a) Verificació de les disposicions de caràcter legal o reglamentari, així com de la normativa tècnica que resulte aplicable a cada tipus d'avantprojectes i projectes d'obra, així com les seues modificacions i liquidacions, la supervisió de les quals exigisca la legislació vigent, en relació amb els projectes d'aquesta conselleria i de la seua entitat instrumental, amb especial atenció al desenvolupament sostenible i la promoció de l'eficiència energètica.



b) Supervisió de l'adequació dels preus dels materials a l'execució del contracte d'obres.

c) Elaboració i manteniment de bases de preus d'unitats d'obra.



d) Proposta a l'òrgan de contractació de criteris i orientacions de caràcter tècnic per a la seua inclusió, si és el cas, en la circular, norma o instrucció corresponent.

e) Proposar la redacció de projectes o memòries valorades relatives a obres de reformes, reparacions o ampliació dels edificis adscrits a la Conselleria.

f) Assistir tècnicament i supervisar les actuacions relatives al funcionament i manteniment dels edificis adscrits a la Conselleria en col·laboració amb els òrgans directius, sempre que no estiguen atribuïdes a altres òrgans o departaments de la Generalitat.

g) Prestar assessorament i suport tècnic als òrgans directius en la gestió, justificació i control dels projectes d'obres subvencionats per la Conselleria.

h) Efectuar el seguiment de les obres realitzades directament o indirectament per la Conselleria.

i) Emetre els informes tècnics que exigisca la normativa vigent o que siguen sol·licitats per les diferents unitats de la Conselleria.

j) Col·laborar en les actuacions encaminades a optimitzar l'ús i assignació d'espais en els immobles adscrits a la Conselleria, i la posada en marxa de nous equipaments.

k) Impulsar i col·laborar en la gestió de les mesures que promoguen l'accessibilitat universal i l'eliminació de barreres arquitectòniques, sense perjudici de l'emissió dels informes tècnics que corresponguen a altres unitats per raó de la matèria o especificitat.

l) I en general, totes les funcions relatives a projectes i obres que es troben previstes en la normativa vigent en matèria de contractes del sector públic, i qualssevol altres que se li encomanen en matèria de la seua competència, sempre que no siguen atribuïdes a altres serveis.



Article 11. Serveis territorials

1. Com a expressió del principi de desconcentració administrativa, la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica s'organitza territorialment en serveis centrals, que estenen la seua competència a tot l'àmbit de la Comunitat Valenciana; i serveis territorials, en cadascuna de les províncies de València, Alacant i Castelló, amb competència en l'àmbit territorial respectiu.

2. Els serveis territorials dependran orgànicament de la Sotssecretaria i funcionalment de les direccions generals i de la Sotssecretaria, en les matèries de la competència respectiva.

3. En cadascuna de les províncies de València, Alacant i Castelló, una direcció territorial, amb el rang de subdirecció general, dirigirà i coordinarà els serveis, les seccions i les unitats administratives, vetlarà pel seu funcionament correcte mitjançant l'adopció de les mesures necessàries i exercirà totes aquelles facultats que se li assignen o deleguen.

4. A cada direcció territorial, dins del seu àmbit territorial, correspon l'exercici de les funcions següents:

a) Exercir la direcció de tots els serveis, els programes i les activitats que realitzen els serveis, les seccions, les unitats i els negociats i la resta de centres dependents o integrats en la direcció territorial.

b) Vetlar per l'adequada realització i execució de les funcions pròpies de la Conselleria en el seu àmbit territorial.

c) Exercir les funcions que li atribuïsquen les disposicions vigents, així com les que expressament li deleguen els centres directius competents.



Disposició addicional única. Direccions territorials. Habilitació normativa

La creació i entrada en funcionament de les direccions territorials quedarà condicionada a l'existència d'una necessitat real d'aquestes dins de l'estructura organitzativa de la Conselleria, així com a la consignació pressupostària adequada i suficient per a aquest fi.

Mapa web