Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 48/2000, de 17 d'abril, del Govern Valencià, pel que s'aprova parcialment la modificació dels Estatuts de la Universitat de València-Estudi General.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 3734 de 19.04.2000
Número identificador:  2000/3166
Referència Base de Dades:  1286/2000
 



DECRET 48/2000, de 17 d'abril, del Govern Valencià, pel que s'aprova parcialment la modificació dels Estatuts de la Universitat de València-Estudi General. [2000/3166]

En data 9 de gener de 1998, va tindre entrada en el registre de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència la proposta de modificació dels Estatuts de la Universitat de València-Estudi General.

L'article 12-2é de la Llei Orgànica 11/83, de 25 d'agost, de Reforma Universitària, disposa que “transcorreguts tres mesos des de la data en què el projecte d'estatuts s'haguera presentat al Consell de Govern sense que haguera recaigut resolució expressa, s'entendran aprovats”.

La Llei 4/1999, de 13 de gener, en la seua disposició transitòria segona establix:

“als procediments iniciats abans de l'entrada en vigor de la present llei no els serà d'aplicació esta, regint-se per la normativa anterior”.

Segons el que s'ha exposat, iniciat l'expedient al gener de 1998, resulta evident que és de plena aplicació la Llei 30/92, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques, en la seua redacció original.

De conformitat amb l'article 44.2 de la citada Llei 30/92 per a l'eficàcia dels actes presumptes els particulars “deuran” acreditar-los per mitjà d'una certificació dels mateixos.

És doctrina del Tribunal Suprem, expressada en sentència d'1 d'octubre de 1998 (Arz.3579) que “encara que existisca un acte presumpte pel transcurs del termini concedit legalment a l'Administració per a resoldre....... la seua eficàcia real i efectiva només pot fer-se valdre amb la regulació introduïda per la Llei 30/92, de 26 de novembre, per mitjà de certificació d'actes presumptes”.

La Universitat de València en base a la incorrecta aplicació de la Llei 4/1999, en la qual el silenci és automàtic pel mer transcurs del termini, i el règim per a fer-ho valdre distint, pretén la publicació de la modificació dels seus Estatuts.

No consta, no obstant això, en l'expedient, que la Universitat de València haja sol·licitat la certificació d'“acte presumpte” (art.44 Llei 30/92), requisit necessari per a la seua eficàcia, podent l'Administració de la Generalitat Valenciana, mentre no se sol·licite la dita certificació, resoldre sobre el fons a l'empar de l'art.43-1-paràgraf segon, de la reiterada Llei 30/92 i com reconeix expressament l'Exposició de Motius de la Llei 4/99 al referir-se al règim de certificat d'actes presumptes que suprimix i deroga (“permetia a l'Administració, una vegada finalitzats els terminis per a resoldre.......”, “dictar un acte administratiu exprés encara que resultara contrari als efectes del silenci......”).

La conseqüència jurídica que es desprén és que la Generalitat Valenciana, encara que haja transcorregut el termini de tres mesos previst en la Llei Orgànica de Reforma Universitària, té obert el termini per a resoldre sobre la proposta de modificació dels Estatuts de la Universitat de València-Estudi General.

Entrant en el fons de l'assumpte, el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, en informe de data 7 d'abril de 1998, va formular una sèrie d'observacions de caràcter essencial al contingut de l'article 167.4 dels Estatuts, el tenor literal del qual indicava el següent: “Qui obtinga una plaça haurà de sotmetre's a les avaluacions del coneixement de les llengües oficials en la Universitat de València”. El Consell va considerar que es vulnerava el sistema d'accés a la funció pública docent universitària regulat en la LRU, creant al seu torn una evident inseguretat jurídica al quedar indeterminades les conseqüències de la no superació de les proves.

La Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, una vegada rebut el dictamen del Consell Jurídic Consultiu, en va donar trasllat a la Universitat de València-Estudi General, la qual va realitzar una sèrie de consideracions, proposant una nova redacció a determinats articles entre els quals es trobava el 167.4, la nova proposta del qual va quedar redactada en els següents termes: “qui obtinga plaça se sotmetrà, quan pertoque, a les avaluacions del coneixement de les llengües que són oficials en la Universitat de València”.

Remés el nou text, per la transcendència del tema, al Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, va emetre Dictamen en data 21 de gener de 1999 indicant, respecte al contingut de la nova redacció donada a l'article 167.4, textualment el següent: “caldrà entendre que només procedirà l'obligatorietat de la prova en els supòsits en què així es justifique, pel fet que, com ja es manifestava en el Dictamen, els requisits per a aspirar a una plaça dels cossos de funcionaris docents vénen establits en norma de rang legal –Llei de Reforma Universitària- sense que siga possible a les Universitats exigir-ne altres de complementaris, perquè no té competència per a això, i la imposició de posteriors obligacions subjectives als qui han obtingut la condició de funcionaris haurà de fundar-se en la concurrència de circumstàncies que, d'acord amb la legalitat, les justifiquen”.

Finalitzant el Consell Jurídic Consultiu, que havia considerat il·legal l'article 167.4 en la seua anterior redacció, que ara només “des dels anteriors principis, la modificació del precepte s'ajusta a la legalitat”, la qual cosa denota la necessària interpretació per falta de claredat del dit precepte.

Respecte a això, cal realitzar les següents consideracions.

Segons indicava Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana en el seu primer Dictamen, per a aconseguir la Universitat la garantia que es desenrotllarà la docència en valencià, seria possible que s'exigira, per a ocupar determinades places (les de professors que hagen d'impartir docència en valencià per als grups d'alumnes que es determinen), com a requisit previ i específic per a tals places, el coneixement de la llengua cooficial amb el castellà, no obstant això, la modificació proposada no incidix en eixe moment previ –el de la selecció- on seria justificable el requisit d'accés segons el Consell, sinó que se seguix exigint en un moment posterior, una vegada superades les proves d'accés.

Caldria indicar així mateix que l'expressió introduïda és imprecisa i indeterminada ja que no especifica en quins supòsits s'exigirà la prova mencionada. Acredita esta afirmació el fet que el Consell, quan analitza la modificació, no manifesta que esta haja resolt de forma clara i evident els problemes legals objectats sinó, al contrari, realitza un manifestació interpretativa, la qual cosa evidencia que, si no recorre a l'hermenèutica, el concepte queda imprecís.

Abundant més encara en els arguments anteriorment exposats, i considerant que els dictàmens del Consell Jurídic Consultiu no són vinculants, cal indicar que la conservació de l'última redacció donada a l'article 167.4 podria portar perfectament a un altre tipus d'interpretacions que de fet deixaren sense efecte les apreciacions realitzades pel Consell, produint-se per tant les vulneracions de l'ordenament jurídic que inicialment es van denunciar. En este sentit, caldria recordar que l'article debatut està subjecte al que hi ha disposat en la LRU respecte als requisits d'accés a la funció pública docent universitària, havent d'adoptar-se totes les cauteles precises perquè este marc normatiu no siga sobrepassat per via Estatuts, i més encara considerant que la mateixa Universitat de València-Estudi General ja va adoptar un Acord, en sessió celebrada el dia 21 d'octubre de 1997, segons el qual, “per a les renovacions del personal contractat o per a les sol·licituds de qualsevol plaça de promoció del personal contractat que tinga quatre anys d'antiguitat com a personal docent o investigador en la Universitat de València, s'ha d'acreditar el coneixement del valencià a nivell de grau mitjà”. I, a més, segons establix la disposició final del citat Acord, el contingut d'este havia d'incorporar-se a totes aquelles normes de la Universitat de València que puguen quedar afectades.

Per tot el que s'ha exposat no és descartable que l'esperit que inspira el dit acord en fonamente en el seu dia d'altres que suposen actes de subjecció individual il·legals i/o inconstitucionals per una indeguda interpretació del paràgraf reiterat.

Finalment, cal destacar que l'observació realitzada pel Consell, relativa a la inseguretat jurídica produïda pel fet de no determinar el precepte l'abast i els efectes de la no superació de les proves d'idiomes, no ha quedat resolta amb l'última redacció proposada per la Universitat de València-Estudi General, ja que esta qüestió continua sense ser aclarida en el text proposat, recordant en tot cas que la dita inseguretat jurídica suposa una vulneració d'un principi jurídic contingut en l'article 9.3 de la Constitució Espanyola.

En conseqüència, des del més absolut respecte a l'autonomia universitària, dret fonamental de la Universitat que este Govern sempre ha respectat i respectarà, procedix aprovar el text de la modificació dels Estatuts proposats per la Universitat de València-Estudi General excepte el paràgraf 4 de l'art. 167, pels motius considerats pel Consell en nom de la seua competència reflectida en la doctrina constitucional (sentències del Tribunal Constitucional 26/1987, 55/1989, 106/1990, 187/1991, entre altres).

Així, en virtut de les consideracions anteriorment exposades, escoltat el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, a proposta del Conseller de Cultura, Educació i Ciència i després de la deliberació del Govern Valencià, en la reunió de 17 d'abril de 2000

DISPOSE

Article primer

Aprovar la modificació dels Estatuts de la Universitat de València-Estudi General, aprovats pel Decret 172/1985, de 28 d'octubre, del Govern Valencià, respecte de la totalitat de la modificació proposada amb excepció de l'article 167.4. Per tant aprovar els articles 14; 16 últim paràgraf; 19.a); 23.1; 25.a); 30.d); 37.a) i b); 39; 40.1.a) i b); 41.f), f bis) i h); 42 últim paràgraf; 44 bis; 46; 46 bis; 54; 55; 60; 61; 62; 63; 99.1; 100.1; 101.b); 103; 107; 108; 109; 119 bis; 129; 132 bis; 134; 136.1, 2 i 3; 139; 167 apartats 1, 2, 3 i 5; 198.1; 207; 225; 226; 227; 228; 229; 235; 236.8 i 239.c); disposició addicional primera apartat tres, disposició addicional sexta, disposició transitòria trenta-sis i annex III, la redacció del qual serà la que figura en l'annex d'este Decret.

Article segon

No aprovar l'apartat quart de l'article 167 de la modificació proposada per la Universitat de València-Estudi General, al considerar-lo contrari a l'ordenament jurídic per les raons indicades en el Preàmbul del present Decret.

DISPOSICIONS FINALS

Primera

S'autoritza el Conseller de Cultura, Educació i Ciència per a dictar les disposicions necessàries per al compliment i execució del que disposa este Decret.

Segona

El present Decret entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 17 d'abril de 2000.

El president de la Generalitat Valenciana

Eduardo Zaplana Hernández-Soro

El conseller de Cultura, Educació i Ciència

Manuel Tarancón Fandos

ANNEX

Article 14

La Universitat de València s'organitza, segons les seues finalitats, en Departaments, Facultats, Escoles Tècniques Superiors, Escoles Universitàries, Col·legis Universitaris, Instituts Universitaris, Col·legis Majors i tots aquells altres Centres i Serveis necessaris per al compliment de les seues funcions, els quals quedaran distribuïts en Campus.

Article 16. Darrer paràgraf

Cada Departament es trobarà adscrit, als efectes prevists en aquests Estatuts, a aquell Centre on tinga una major docència en matèries troncals i obligatòries en les diferents titulacions, sense perjudici que, per raons d'afinitat científica i acadèmica, la Junta de Govern puga canviar tal adscripció.

Article 19. a)

a) Disposar d'un nombre de Catedràtics i Professors Titulars no inferior a 12 amb dedicació a temps complet. A l'efecte del còmput de l'esmentat mínim, dues dedicacions a temps parcial es consideren equivalents a una dedicació a temps complet. No hi comptabilitzarà el personal d'institucions sanitàries a qué fa referència la disposició addicional cinquena. En qualsevol cas, cada departament ha de comptar almenys amb cinc Catedràtics o Professors Titulars amb dedicació a temps complet.

Article 23. 1

1. Quan un Departament, adscrit a un Centre, tinga responsabilitats docents en algun Centre d'altre Campus i el compliment d'aquestes exigesca la presència de sis o més professors a temps complet, el Consell de Departament elevarà a la Junta de Govern, perquè siga aprovada, si escau, la proposta de creació de la corresponent Secció Departamental de Centre, la qual quedarà adscrita a l'esmentat Centre.

Article 25. a)

a) Pel personal docent i investigador del Departament, tot atenent allò previst a la disposició addicional cinquena.

Article 30. d)

d) Les normes per a la distribució de les activitats docents, d'acord amb criteris objectius, així com la regulació dels programes de formació dels becaris d'investigació i, si escau, llur col·laboració en les activitats docents.

Article 37. a)

a) Informar les propostes de plans d'estudis que conduesquen a l'obtenció de les diverses titulacions.

Article 37. b)

b) Procedir a l'organització material de la docència i, per mitjà de les Comissions Acadèmiques de Títol, a la seua coordinació i supervisió d'acord amb els plans d'estudis.

Article 39

En cada Centre s'han de constituir almenys els òrgans següents: Junta i Degà o Director. Així mateix, s'hi constituiran les pertinents Comissions Acadèmiques de Títol.

Article 40.1.a)

a) El 60% per al personal docent i investigador del Centre. En formaran part com a membres nats els Directors dels Departaments i de les Seccions Departamentals adscrites al Centre, tot atenent allò previst a la disposició addicional cinquena. La resta d'aquest 60% serà formada pels representants del personal docent i investigador, funcionari i no funcionari, sense que els membres nats puguen ser-ne membres electes. La Junta de Govern excepcionalment podrà, prèviament a la convocatòria de renovació de Junta del Centre, ampliar el nombre de membres nats, mitjançant la incorporació dels Directors dels Departaments que, sense estar adscrits al Centre ni constituir-hi Seccions Departamentals, tinguen asignada una docència elevada, en l'esmentat Centre.

Article 40.1.b)

b) El 30% per als estudiants del Centre, de manera que s'hi garantesca almenys la presència d'un estudiant per cada titulació del Centre.

Article 41. f)

f) Informar les propostes dels plans d'estudis.

Article 41. f bis)

f bis) Aprovar la composició de les Comissions Acadèmiques de Títol.

Article 41. h)

h) Aprovar, si escau, les propostes d'organització de curs acadèmic elaborades per les corresponents Comissions Acadèmiques de Títol i remetre-les a la Junta de Govern.

Article 42. Darrer paràgraf

El Degà o Director de Centre és elegit per un període de tres anys i amb possibilitat de només una reelecció consecutiva per un període igual.

Article 44 bis

Les Comissions Acadèmiques de Títol organitzen la docència i garanteixen la coherència acadèmica de la titulació corresponent.

Són funcions de les Comissions Acadèmiques de Títol:

a) Elaborar la proposta d'organització del curs acadèmic, tenint en compte els criteris establerts per la Junta de Govern i les propostes dels Departaments.

b) Coordinar i supervisar la programació docent dels Departaments implicats.

c) Preparar i difondre la documentació necessària d'orientació i informació als estudiants, per als itineraris curriculars, matèries optatives i de lliure elecció.

d) Elaborar la proposta d'horaris i d'assignació d'espais.

En les Comissions Acadèmiques de Títol, presidides pel Degà o Director de Centre o persona en qui delegue, es garantirà la presència de tots els Departaments responsables de la docència de matèries troncals i obligatòries de la titulació, d'una representació dels Departaments implicats només en matèries optatives i dels estudiants de la titulació proposats per l'Assemblea de Representants del Centre.

La Junta de Govern aprovarà, si escau, a proposta de la Junta de Centre, que una mateixa Comissió Acadèmica de Títol puga encarregar-se de més d'una titulació.

Article 46

En el Reglament de Règim Intern del Centre, hi ha de constar almenys:

a) L'establiment del nombre total de membres de la Junta del Centre, de manera que el nombre de Directors de Departaments i de Seccions Departamentals adscrites al Centre no ultrapasse el 15% del total de membres de la Junta del Centre.

b) La normativa per a l'elecció dels representants a la Junta del Centre. Particularment, establir un dels dos procediments d'elecció de representants d'estudiants següents:

1. Elecció mitjançant col·legi electoral únic de Centre. En aquest cas, el Degà o Director invitarà a assistir a la Junta del Centre un estudiant amb veu i sense vot, designat per l'Assemblea de Representants del Centre, de cada titulació.

2. Elecció mitjançant col·legis electorals per titulacions o grups de titulacions. A cada col·legi electoral li correspondrà un nombre de representants a elegir que serà proporcional al nombre d'estudiants matriculats corresponent.

c) El règim, normes i periodicitat de convocatòries de la Junta del Centre.

d) La regulació de les relacions, les competències i la distribució dels recursos compartits entre el Centre i els Departaments i Seccions Departamentals adscrites al Centre.

e) La normativa de votacions i el règim de majories per a la presa d'acords.

f) Els percentages mínims necessaris per a incloure punts en l'ordre del día i per a peticions de convocatòria de Junta.

g) Les normes per a la creació i funcionament de Comissions del Centre.

h) La normativa d'elecció de Degà o Director i les previsions en cas de cessament o de revocació.

i) La normativa de les mocions de censura, d'acord amb el procediment previst a l'article 119 bis d'aquests Estatuts.

j) En general, totes aquelles qüestions relatives al funcionament i organització del Centre.

Article 46 bis

Les Facultats i Escoles d'un mateix Campus es coordinaran en una Mesa de Coordinació de Campus, formada pels Degans de Facultat i els Directors d'Escola corresponents. Són funcions de la Mesa de Coordinació, a més de les que li siguen encomanades per la Junta de Govern:

a) Organitzar materialment la docència d'aquelles matèries d'universitat no pertanyents a cap titulació i orientades a la lliure elecció que s'imparteixen al Campus.

b) Organitzar l'ús de mitjans docents comuns del Campus.

c) Representar els interessos dels usuaris en els serveis del Campus.

d) Coordinar el calendari d'actes extraacadèmics.

Article 54

La Junta de Govern iniciarà, si escau, el procediment de creació d'un Institut Universitari a instàncies del Consell Social, d'un o diversos membres del personal docent e investigador de la Universitat de València, o per decisió pròpia. L'expedient corresponent ha d'ésser sotmés a informació de la comunitat universitària durant un mes i se sol.licitarà, si escau, l'opinió d'entitats científiques i culturals extrauniversitàries. En qualsevol cas, serà preceptiu el dictamen d'alguna agència avaluadora externa. Durant el període d'informació poden expressar llur opinió tant els membres de la comunitat universitària com els Departaments i d'altres Instituts Universitaris.

Finalitzada aquesta fase, s'obrirà un termini de temps de dos mesos per tal que els promotors puguen presentar un escrit de respostes a les observacions rebudes. Presentat aquest escrit o finalitzat el termini de dos mesos, la Junta de Govern elevarà, si escau, al Consell Social l'expedient complet, amb el corresponent informe de la Junta de Govern, el qual expedient, una vegada aprovat, serà elevat a la Generalitat als efectes oportuns.

Article 55

En la proposta presentada per a la creació d'un Institut, hi haurà de figurar necessàriament la documentació següent:

a) Denominació i fins de l'Institut.

b) Justificació de la seua existència a la Universitat de València.

c) Programa d'activitats a mitjà i llarg termini.

d) Relació dels recursos humans i materials inicialment adscrits a l'Institut.

e) Necessitats materials i economicofinanceres per al seu funcionament.

f) Projecte de Reglament de Règim Intern.

g) La informació addicional que es derive de les disposicions que resulten d'aplicació en el moment de presentació de la proposta.

Article 60

En cada Institut s'han de constituir, almenys, els òrgans següents: Consell de l'Institut i Director. A l'efecte de llur composició i funcions s'observarà, en allò que hi siga aplicable, els articles 25 a 29 i, subsidiàriament, els articles 40 a 43 d'aquests Estatuts.

La Junta de Govern crearà per a cada Institut un Comitè Científic, sota la presidència del Vicerector d'Investigació o persona que delegue, en el qual participaran experts externs a la Universitat. Així mateix, la Junta de Govern constituirà, si escau, un Patronat presidit pel Rector o persona que delegue.

Article 61

Tots els Instituts elaboraran anualment una Memòria d'activitats que trametran, perquè en prenguen coneixement, l'avaluen i la difonguen, al Rector i al Consell Social i, si escau, a les institucions col.laboradores. També en trametran un exemplar als Departaments i Centres afectats, perquè en prenguen coneixement.

El Comitè Científic avaluarà per períodes quatriennals les activitats de l'Institut. Els informes d'aquest Comitè seran elevats a la Junta de Govern perquè en prenga coneixement i als efectes oportuns.

Article 62

En el Reglament de Règim Intern dels Instituts, hi ha de figurar almenys:

a) La denominació, la naturalesa i els fins de l'Institut.

b) El règim del seu personal docent i investigador, i també la naturalesa de la seua vinculació a l'Institut, establint criteris científics que regulen el procediment d'admissió i exclusió dels seus membres.

c) L'estructura funcional de l'Institut i els criteris que regulen el procediment de creació, modificació o supressió d'unitats estructurals per a la seua adaptació a noves demandes científiques, tècniques o artístiques.

d) La composició i les funcions dels seus òrgans de govern.

e) La normativa d'elecció del Director, que ha d'ésser elegit pel Consell de l'Institut, i la previsió del seu cessament o revocació. Per als Instituts propis, interuniversitaris o adscrits, el Director ha d'ésser un professor universitari amb dedicació a temps complet. Per als Instituts concertats, si el Director és un professor universitari, haurà de tenir dedicació a temps complet.

f) La normativa de distribució de les assignacions pressupostàries corresponents.

g) La normativa de votacions i el règim de majories per a la presa d'acords.

h) La regulació de les seus relacions amb els Departaments, els Centres i els Serveis de la Universitat de València.

El Reglament de Règim Intern o la seua possible modificació han d'ésser aprovats per la Junta de Govern i el Consell Social.

Article 63

La vinculació del personal de la Universitat de València a un Institut Universitari s'establirà, com a norma general, mitjançant la prestació a temps complet de la seua activitat investigadora a l'Institut, mantenint però la totalitat dels seus drets i deures com a personal docent i investigador adscrit a un Departament. Només excepcionalment, davant una petició raonada de la persona interessada i oït el Consell de l'Institut, el Rector podrà autoritzar adscripcions amb dedicacions parcials.

El personal d'un Institut Universitari que no pertany a les plantilles de la Universitat de València hi pot estar vinculat, en règim d'exclusivitat o no, mitjançant contracte temporal, comissió de serveis o d'altres formes de col.laboració que siguen autoritzades pel Rector a proposta del Consell de l'Institut.

Per a cada Institut, en els supòsits no previstos en altres articles d'aquests Estatuts, la Junta de Govern determinarà a través de quins Centres i estaments s'ha de fer la participació electoral del personal corresponent en òrgans d'Universitat.

Article 99.1

1. El Claustre és l'òrgan màxim de representació, decisió i control de la Universitat de València. El Claustre és format pel Rector, que el presideix, i per 400 membres, distribuïts de la manera següent:

a) Un 62% per a la representació del personal docent i investigador, és a dir 248 membres.

b) Un 27% per a la representació dels estudiants, és a dir 108 membres.

c) Un 11% per a la representació del personal d'administració i serveis, és a dir 44 membres.

Els Vicerectors, el Secretari General, que ho serà també del Claustre, el Vicesecretari i el Gerent formen part del Claustre amb veu però sense vot, llevat que tinguen la condició de representants en el Claustre.

Article 100.1

1. Els representants del personal docent i investigador es distribueixen proporcionalment a cada Facultat, Escola Tècnica Superior, Escola Universitària i Col·legi Universitari. A cadascun d'aquests Centres, aquesta representació s'hi distribueix en funció del nombre de membres del personal docent i investigador, funcionari i no funcionari, del Centre, tot atenent allò previst a la disposició addicional cinquena.

Article 101.b)

b) Elaborar els Estatuts i aprovar-ne les propostes de modificació, sense perjudici de les competències d'altres òrgans i dels poders públics, i aprovar i modificar els Reglaments Generals de la Universitat de València i la normativa electoral prevista als articles 100 i 116 d'aquests Estatuts.

Article 103

Suprimit.

Article 107

La Junta de Govern és formada:

1. Per les següents autoritats acadèmiques i administratives:

a) El Rector, que la presideix, els Vicerectors, el Secretari General, que ho és també de la Junta, i el Gerent.

b) Setze representants dels Degans o Directors de Centres i Departaments, distribuïts de la forma següent:

b.1. Onze representants dels Degans de Facultat i Directors d'Escola, distribuïts per Campus.

b.2. Quatre representants dels Directors de Departament, distribuïts per Campus.

b.3. Un representant dels Directors d'Institut Universitari.

2. Per les següents representacions dels estaments del Claustre:

a) Sis representants del personal docent i investigador.

b) Dotze representants dels estudiants.

c) Cinc representants del personal d'administració i serveis.

Si hi hagués un nombre superior de Degans de Facultat i Directors d'Escola al previst a l'apartat b.1, la resta seran membres de la Junta de Govern amb veu però sense vot.

Article 108

Les eleccions corresponents a les representacions previstes a l'article anterior es regeixen per les normes següents:

1. Els Degans de Facultat i Directors d'Escola amb vot a la Junta de Govern són elegits per la totalitat dels Degans i Directors d'Escola i els Directors de Departament del Campus corresponent, en col·legi electoral únic. A aquest efecte, la Junta de Govern distribuirà per Campus el nombre de representants que s'han d'elegir, per a la qual cosa aplicarà les directrius aprovades pel Claustre. Durant més de dos períodes consecutius, un Centre no podrà romandre sense tenir el seu Degà o Director com a membre amb veu i vot de la Junta de Govern.

2. Els Directors de Departament amb vot a la Junta de Govern són elegits per la totalitat dels Degans i Directors d'Escola i els Directors de Departament del Campus corresponent, en col·legi electoral únic. A aquest efecte, la Junta de Govern distribuirà per Campus el nombre de representants que s'han d'elegir, per a la qual cosa aplicarà les directrius aprovades pel Claustre. Durant dos períodes consecutius, un mateix Departament no podrà tenir el seu Director com a membre de la Junta de Govern.

3. El representant dels Directors d'Institut és elegit per i entre ells en col·legi electoral únic.

4. Els representants del personal docent i investigador són elegits per i entre els corresponents membres del Claustre, tot respectant la proporció de funcionaris i no funcionaris.

5. Els representants dels estudiants són elegits per i entre els estudiants membres del Claustre.

6. Els representants del personal d'administració i serveis són elegits per i entre els corresponents membres del Claustre.

Llevat del mandat dels representants dels estudiants, que és d'un any, el mandat dels altres representants esmentats és de dos anys.

Article 109

Són funcions de la Junta de Govern:

a) Dur a terme l'ordenament general de l'activitat acadèmica i investigadora.

b) Establir acords i intercanvis amb d'altres universitats i institucions culturals.

c) Convocar les eleccions per a la renovació total del Claustre.

d) Aprovar, dintre de les línies generals elaborades pel Claustre, la proposta del pressupost, de la rendició de comptes anuals i la proposta de programació plurianual.

e) Proposar al Claustre, per a la seua deliberació i aprovació, Reglaments Generals de desenvolupament d'aquests Estatuts.

f) Distribuir els Centres per Campus.

f bis) Determinar el nombre de Degans de Facultat i Directors d'Escola i el nombre de Directors de Departament, amb veu i vot a la Junta de Govern, que corresponen a cada Campus, aplicant-hi les directrius aprovades pel Claustre.

f ter) Aprovar la creació de Serveis Generals de la Universitat de València.

g) Aprovar el Reglaments de Règim Intern dels Departaments, Centres i Serveis.

g bis) Acordar, per a cada titulació, la creació i composició de la Comissió Tècnica que ha de presentar la proposta de nou pla d'estudis o la modificació de l'existent.

g ter) Acordar la normativa de constitució de les Comissions Acadèmiques de Títol i aprovar, si escau, que una Comissió puga encarregar-se de més d'una titulació.

h) Aprovar els plans d'estudis i determinar el Centre al què s'haja d'adscriure la titulació.

i) Aprovar les prioritats i plans generals d'investigació, dintre de les línies aprovades pel Claustre.

i bis) Assignar a la Mesa de Coordinació de Campus i a les Unitats de Gestió corresponents altres funcions a més de les que recull l'article 46 d'aquests Estatuts.

i ter) Aprovar l'Oferta de Curs Acadèmic final del conjunt de la Universitat.

j) Informar i, si escau, elevar al Consell d'Universitats les propostes d'àrees de coneixement específiques de la Universitat de València.

k) Establir, d'acord amb el Consell Social, la política de beques i ajuts a l'estudi.

l) Aprovar el calendari acadèmic anual.

m) Informar les propostes de taxes i tarifes de les prestacions i serveis universitaris, per a la seua aprovació pels òrgans competents.

n) Aprovar les propostes de plantilles de personal i de càrrecs amb complement de destí.

o) Informar sobre la concessió de permisos per al personal docent i investigador, quan ultrapassen els tres mesos.

p) Elaborar el propi Reglament de Règim Intern, que haurà d'ésser aprovat pel Claustre.

q) En general, tots el assumptes que li atribueixen la llei, aquets Estatuts i les disposicions que els desenvolupen, així com aquelles competències universitàries que no siguen assignades a d'altres òrgans i que requeresquen l'adopció de normes d'aplicació o desenvolupament de caràcter general.

Article 119 bis

1. El Claustre pot acordar la revocació del Rector mitjançant l'adopció, per la majoria absoluta dels seus membres, d'una moció de censura.

2. La moció de censura ha d'ésser proposada almenys pel 10% dels claustrals i no pot ésser debatuda i votada abans de set dies ni després de quince d'haver estat presentada.

3. Si el Claustre no aprova la moció de censura, cap de llurs signants no podrà presentar-ne una altra durant el mateix curs acadèmic.

4. Si és aprovada la moció de censura, el Rector quedarà automàticament revocat i s'haurà de comunicar la decisió al Consell de la Generalitat Valenciana.

5. Produïda la revocació del Rector, la Junta de Govern serà convocada d'acord amb allò que disposa l'article 120 d'aquests Estatuts i només a l'efecte d'allò que aquest darrer article preveu.

Article 129

Hom constituirà, als efectes i amb les funcions establertes en aquests Estatuts, les següents Comissions i Consells:

Comissió d'Informació Bibliogràfica.

Comissió d'Informàtica.

Comissió de Normalització Lingüística.

Consell Editorial.

Comissió d'Extensió Universitària.

Comissió d'Educació Física i Esports.

Consell Assessor del Jardí Botànic.

Consell Assessor de l'Observatori Astronòmic.

Comissió Acadèmica de Plans d'Estudis.

Comissió d'Estudis.

Comissions de Doctorat.

Comissió d'Investigació.

Comissió de Professorat.

Comissió d'Apel·lacions de Concursos.

Comissió d'Avaluació.

Comissió de Personal d'Administració i Serveis.

Comissió de Disciplina.

Comissió Econòmica.

Comissió d'Estatuts.

Les competències i les normes de funcionament d'aquestes Comissions i Consells seran recollides en llurs Reglaments de Règim Intern, d'acord amb aquests Estatuts.

Article 132 bis

La Comissió Acadèmica de Plans d'Estudis es constitueix per tal de garantir la coherència acadèmica dels plans d'estudis. L'informe favorable de la Comissió Acadèmica de Plans d'Estudis serà necessari perquè puga ser aprovat un nou pla d'estudis o la reforma dels existents. La Comissió atendrà les al·legacions que li puguen ser presentades i podrà demanar informes d'experts externs a la Universitat. A més del Rector, o persona en qui delegue, que la presideix, la composició i forma d'elecció seran decidides pel Claustre, el qual elegirà els membres de la Comissió per majoria de 2/3 dels claustrals presents.

Article 134

Són funcions de la Comissió d'Estudis:

a) Informar els expedients de creació o modificació dels plans d'estudis.

b) Supervisar i informar sobre la coordinació dels diferents plans d'estudis.

c) Informar les propostes d'estudis de postgraduat i d'especialització.

d) Informar les propostes dels Serveis de Formació Permanent, de Normalització Lingüística i d'Extensió Universitària referents a plans d'estudis, així com assessorar en general el Servei de Formació Permanent.

e) Elaborar, oïts els Centres, els criteris generals de convalidacions i incompatibilitats no prevists en els plans d'estudis, i informar les propostes concretes de convalidacions que siguen sotmeses a la seua consideració.

f) Qualsevulla altra funció que li siga encomanada pel Rector, la Junta de Govern o aquests Estatuts.

Article 136. 1

1. La Junta de Govern, a proposta de la Junta d'un Centre, del Consell d'un Departament o Institut Universitari, del Consell Social o per iniciativa pròpia, podrà decidir l'organització de nous estudis per a l'obtenció dels títols a què es refereix l'article anterior, i determinarà el Centre a què s'hagen d'adscriure els nous estudis d'aquest títol.

Article 136. 2

2. Els plans d'estudis per a l'obtenció d'aquests títols, i llurs modificacions, seran elaborats per les comissions tècniques nomenades a aquest efecte per la Junta de Govern.

Article 136. 3

3. Una vegada elaborada la proposta, la modificació serà sotmesa a informació del Centre al qual s'haja d'adscriure la titulació i de la resta de la comunitat universitària durant un mes. Finalitzat aquest termini, tot l'expedient serà informat per la Comissió d'Estudis i posteriorment per la Comissió Acadèmica de Plans d'Estudis, la qual l'elevarà a la Junta de Govern perquè l'aprove, després de l'informe previ del Consell Social en el cas que el pla comporte modificacions pressupostàries. El Claustre serà informat de la decisió de la Junta de Govern.

Article 139

La docència es desenvoluparà de conformitat amb el calendari acadèmic aprovat per la Junta de Govern, d'acord amb les peculiaritats del pla d'estudis de cada titulació.

Article 167

1. En quedar vacant una plaça dels cossos de funcionaris docents, la Junta de Govern, amb els informes previs de la Comissió de Professorat, del Departament i, si escau, del Centre corresponent, acordarà si és procedent o no la minoració o el canvi de denominació o de categoria de la plaça, tot respectant el Reglament General de les plantilles del personal docent i investigador.

2. En els concursos per a la provisió de places de funcionaris dels cossos docents, tant les vacants com les de nova creació, correspon a la Junta de Govern, amb els informes previs de la Comissió de Professorat, del Departament i, si escau, del Centre corresponent, acordar la convocatòria del concurs, que podrà ésser de mèrits. En aquest darrer cas, la iniciativa haurà de partir necessàriament del Departament corresponent.

3. La convocatòria de la plaça s'ha d'acompanyar d'una descripció de les tasques que hom ha de realitzar i del règim de dedicació que el Departament corresponent, una volta consultats els Centres on s'ha d'impartir la docència, proposarà a la Junta de Govern per a la seua aprovació, amb l'informe previ de la Comissió de Professorat.

4. No s'aprova en virtud del que disposa l'article 2 del presente Decret.

5. Els concursos es realitzaran a les dependències de la Universitat de València que la Junta de Govern determine.

Article 198.1

1. La Universitat de València selecciona el seu personal d'administració i serveis d'acord amb la seua oferta d'ocupació pública, per mitjà de convocatòria pública, segons els principis de publicitat, igualtat, capacitat i mèrit, mitjançant els sistemes de concurs, oposició o concurs-oposició lliure, a través de convocatòries signades pel Rector. En la convocatòria, si escau, figurarà que el qui obtinga una plaça s'haurà de sotmetre a les avaluacions del coneixement de les llengües que són oficials a la Universitat de València.

Article 207

Durant un mateix curs acadèmic, cap membre de la comunitat universitària no podrà formar part de col·legis electorals d'estaments diferents.

Article 225

1. La contractació de treballs de caràcter científic, tècnic o artístic i de cursos d'especialització per part de Departaments, Instituts o professors als que es refereix la legislació universitària, requerirá l'autorització del Rector, excepte en els casos esmentats en l'article 227è. En el cas particular que el contracte puga suposar la transferència a entitats privades de drets sobre la titularitat o la llicencia d'ús o d'explotació sobre invencions, dibuixos o models, programes d'ordinador i d'altres resultats que siguen susceptibles d'apropiació derivats de la investigació pròpia de la Universitat de València, caldrà l'aprovació de l'òrgan competent.

2. Els contractes que han d'ésser signats pel Rector, o persona en qui delegue, són aquells en què es done almenys algunes de les característiques següents:

a) Que superen el marc estricte d'un Departament o Institut.

b) Que llur import supere la quantitat fixada a aquests efectes per la Junta de Govern.

c) Que impliquen contractació de personal.

d) Que continguen condicions de confidencialitat que n'impedesca la publicitat prèvia.

La delegació de la signatura d'aquests contractes tindrà, per a cada cas, caràcter especial.

3. Els contractes signats pels professors en llur propi nom requeriran, a l'efecte de compatibilitat entre la dedicació dels professors i les obligacions contigudes en els contractes, la prèvia i expressa conformitat amb els termes del contracte per part del corresponent Consell de Departament o Institut.

4. Abans de signar un contracte, i sempre que els compromisos de confidencialitat que s'hi establesquen així ho permeten, hom el farà públic per a coneixement de la comunitat universitària durant un període de quinze dies.

Article 226

1. A iniciativa del Director d'un Departament o d'un Institut, o d'un o més professors, i amb la presentació de l'oportuna proposta, podrà ésser sol.licitada del Rector l'autorització per a la signatura dels contractes a que es refereix l'article 225.2. En tot cas, en aquesta proposta, s'haurà d'especificar almenys:

a) Persones que es comprometen a realitzar el treball.

b) Institució, entitat o persona amb qui es pretén contractar.

c) Exposició resumida del treball o curs objecte del contracte, i durada d'aquest.

d) Memòria econòmica en què hom assenyale el preu pactat, la forma de cobrament i el projecte de pressupost de despeses a generar.

e) Règim de titularitat, si escau, dels drets de propietat industrial i intel.lectual.

f) Acord favorable del corresponent Consell de Departament o d'Institut.

g) Descripció detallada de les obligacions assumides per les parts contractants.

h) Condicions de confidencialitat.

2. El Rector haurà de respondre a la petició d'autorització, mitjançant resolució motivada, en el termini d'un mes.

Article 227

Els Directors dels Departaments o d'Instituts o un o diversos professors podran subscriure contractes autoritzats pel corresponent Consell de Departament o d'Institut, sempre que l'import total que haja de pagar l'altra part contractant siga líquid i no exedesca els honoraris bruts anuals d'un Catedràtic d'Universitat amb dedicació a temps complet. Aquests contractes seran comunicats al Rector. En cap cas podran subscriure contractes que impliquen cessió de drets.

Article 228

1. La quantitat rebuda per raó d'un contracte s'incorporarà en la seua totalitat al pressupost de la Universitat de València i es distribuirà de la següent manera:

a) De la quantitat total percebuda, se'n deduirà en primer lloc una estimació de les despeses generals que la realització del contracte supose per a la Universitat de València. La Junta de Govern establirà el percentatge corresponent a l'estimació de les esmentades despeses. Una vegada deduïdes aquestes despeses generals, se'n traurà l'import corresponent a les despeses derivades de l'execució del contracte, a excepció de les despeses corresponents a les retribucions del personal de plantilla.

b) De la quantitat restant se'n reservarà al personal participant un percentatge que no podrà excedir el 75%.

c) De la quantitat que reste després de deduir de l'import del contracte les quantitats definides en els apartats a) i b), la Junta de Govern atribuirà al Departament o Institut corresponent un percentatge que no podrà excedir el 90% ni ésser inferior al 60%. El percentatge restant serà destinat a finançar els Departaments o Instituts que no hagen signat cap contracte durant l'any anterior.

d) En el contracte, s'hi especificarà el percentatge que és definit a l'apartat b), el qual serà establert en funció del nombre de membres del personal docent i investigador que participe en el treball.

2. La quantitat rebuda anualment per un professor universitari a càrrec dels contractes a què fan referència aquests Estatuts no podrà superar el màxim establert en la legislació vigent.

3. El Gerent comprovarà la correcta imputació dels costs derivats de la realització d'un contracte.

4. En el supòsit de contractes subscrits amb entitats públiques que gestionen fons d'investigació, el percentatge a què fa referència la lletra b) de l'apartat 1 d'aquest article podrà ésser fixat per l'entitat contractant.

Article 229

La Universitat de València, a proposta de la Junta de Govern i amb l'aprovació preceptiva del Consell Social, podrà concedir, amb caràcter individual, l'assignació d'altres conceptes retributius diferents dels de caràcter general, en atenció a exigències docents, investigadores o administratives, o a mèrits rellevants. Llur concessió haurà de sometre's, en la mesura que no ho impedesca la legislació vigent, a les següents exigències:

a) Informe motivat del Departament, Centre o Servei corresponent, o de la Junta de Govern.

b) Informe consultiu de la Comissió Econòmica.

c) Informe consultiu de les Comissions de Professorat i d'Investigació o de la Comissió de Personal d'Administració i Serveis, segons procedesca.

d) Acord favorable de la Junta de Govern.

e) L'expedient elevat al Consell Social haurà d'incloure tota la documentació més amunt esmentada.

f) Acord favorable del Consell Social.

Article 235

La Junta Electoral a què es refereixen els articles 100 i 116 actua com a òrgan de supervisió dels processos electorals de la Universitat i resol els recursos ordinaris corresponents.

Article 236. 8

8. Les resolucions del Rector i els acords del Claustre, de la Junta de Govern i del Consell Social esgoten la via administrativa i podran ésser impugnats directament davant la jurisdicció contenciosa administrativa.

Article 239.c)

c) Un membre elegit pel personal docent i investigador contractat claustral i pels becaris d'investigació claustrals.

Disposició addicional primera. Tres

Tres. A l'efecte de llur participació electoral en òrgans de Centre, Servei i d'Universitat, la Junta Electoral censarà cada membre de la comunitat universitària en un únic estament segons els preceptes següents:

a) Els membres del personal docent i investigador seran censats en els Centres on tinguen la major part de llur docència de primer i segon cicles, d'acord amb el pla d'organització docent de la Universitat per a cada curs acadèmic. Els becaris d'investigació que no tinguen assignades tasques docents seran censats en el Centre al qual estiga adscrit el Departament o, siescau, la Secció Departamental a què pertanyen. El personal d'institucions sanitàries concertades amb la Universitat de València que exercesquen funcions com a professors associats serà censat en els col.legis electorals específics corresponents.

La Junta Electoral comunicarà a cada membre del personal docent i investigador la seva adscripció censal provisional i el periode de reclamació, que serà de quinze dies hàbils. Quan hom vulga ser censat en un Centre diferent al que figura en el cens provisional i amb el qual tinga vinculació docent o investigadora, ho sol.licitarà a la Junta Electoral durant el període esmentat i aquesta procedirà a introduir la modificació sol.licitada en el cens definitiu. Aquesta opció es considerarà vigent a efecte del cens provisional del curs següent, sempre que continue la vinculació docent o investigadora de l'interessat amb el Centre elegit.

b) Els estudiants de primer i segon cicles seran censats en el Centre on cursen llurs estudis, i els del tercer cicle en el Centre al qual estiga adscrit el Departament o, si escau, la Secció Departamental corresponent.

c) Els membres del personal d'administració i serveis seran censats en els diferents Centres i Serveis segons els preceptes estatutaris i d'acord amb la informació continguda en la plantilla orgànica de la Universitat. Els membres del personal d'administració i serveis d'un Departament seran censats en el Centre al qual estiga adscrit el Departament o, si escau, la Secció Departamental corresponent.

La Junta Electoral comunicarà a cada membre del personal d'administració i serveis la seva adscripció censal provisional i el període de reclamació, que serà de quinze dies hàbils.

La Junta Electoral trametrà a cada Centre i Servei, per a la seva exposició pública i la formulació d'eventuals reclamacions, els censos provisionals de cada estament, amb la notificació del període de reclamacions.

Disposició addicional sisena

La Universitat de València i el Consell Superior d'Investigacions Científiques mantenen conjuntament Centres d'Investigacions mixts en àrees d'interés mutu, en virtud d'un acord marc de col·laboració. La Junta de Govern regularà, als efectes previstos en aquests Estatuts, el règim de funcionament d'aquests Centres. Sempre que el Director del Centre siga un investigador pertanyent a les plantilles del Consell Superior d'Investigacions Científiques i el Vicedirector un professor de la Universitat de València amb dedicació a temps complet, la Universitat donarà a aquest, a efectes interns, el mateix tractament que als Director d'Instituts Universitaris.

Disposició transitòria trenta-sisena

En el moment d'entrada en vigor d'aquesta modificació dels Estatuts, els Campus existents a la Universitat de València, segons l'acord del Claustre de data 6 de maig de 1997, són els ressenyats a l'annex III.

Annex III

Campus de Blasco Ibáñez.

Campus de Burjassot-Paterna.

Mapa web