Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 53/2024, de 13 de maig, del Consell, pel qual es crea la Comissió Interdepartamental per a la Transformació Digital i Simplificació Administrativa a la Comunitat Valenciana



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 9849 de 15.05.2024
Número identificador:  2024/4357
Referència Base de Dades:  004328/2024
 



DECRET 53/2024, de 13 de maig, del Consell, pel qual es crea la Comissió Interdepartamental per a la Transformació Digital i Simplificació Administrativa a la Comunitat Valenciana (CITSA). [2024/4357]

Preàmbul



Després de dècades d'actuacions dirigides a la modernització dels servicis públics i de les tecnologies de la informació i les comunicacions, la Generalitat, mitjançant el Decret 112/2023, de 25 de juliol, del Consell, pel qual s'establix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, i el Decret 131/2023, de 10 d'agost, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Presidència de la Generalitat, crea i regula les funcions de la Direcció General de Simplificació Administrativa.

La creació d'este òrgan és tota una declaració d'intencions pel que fa a l'acció pública en el camp de la simplificació, la transformació digital i la reducció de càrregues administratives. És palesa l'existència d'una demanda social i empresarial per a agilitzar i millorar el funcionament de les administracions públiques. Per part seua, l'Administració de la Generalitat és conscient que, a pesar dels esforços que s'han fet fins a la data, encara hi ha un marge ampli de millora en la gestió dels procediments que utilitza.

Per tot això, es considera necessari abordar un procés de transformació interna rigorós i complet amb un vessant quàdruple: regulador, tecnològic, organitzatiu i procedimental, amb la finalitat d'aconseguir l'objectiu de disposar d'una administració àgil i proactiva, però que alhora garantisca el ple respecte als drets de la ciutadania. És important destacar, així mateix, l'impacte de les tecnologies disruptives, com pot ser la intel·ligència artificial, i la necessitat de coordinar-les.



Actualment, la Generalitat compta amb dos comissions interdepartamentals per a la modernització de l'Administració: la Comissió Interdepartamental per a la Modernització Tecnològica i les Comunicacions a la Comunitat Valenciana (CITEC), creada mitjançant el Decret 112/2008, de 25 de juliol, del Consell, i modificada mitjançant els decrets 81/2016, de 8 de juliol, i 20/2020, de 14 de juliol, els dos del Consell, i la Comissió Interdepartamental per a la Modernització de l'Administració Pública (CIMAP), creada mitjançant el Decret 26/2020, de 21 de febrer, del Consell. En suport d'estes es van crear, per la Resolució de 28 d'octubre de 2016, del director general de Tecnologies d'Informació i les Comunicacions, i mitjançant l'esmentat Decret 26/2020, de 21 de febrer, una sèrie de comissions tècniques permanents: dos en el si de la CITEC i una en el si de la CIMAP.

No obstant això, per a escometre una renovació de les polítiques públiques de simplificació administrativa, es considera indispensable l'existència d'una única comissió interdepartamental que integre els òrgans amb competències en matèria de simplificació i els òrgans amb competències en matèria de tecnologies de la informació i les comunicacions (TIC). D'esta manera, els plans i les estratègies en els dos àmbits estaran perfectament identificats, alineats i impulsats de manera conjunta.

Per a dur a terme la simplificació i la transformació digital amb la coherència que exigix este paradigma, s'aprova este decret amb el qual es reduïx el nombre de comissions interdepartamentals a una, i es perd, així, la identitat que proporciona disposar d'un òrgan propi per competència per a guanyar en benefici d'un bé comú. Així mateix, el nombre de comissions tècniques es reduïx a només una i s'incorpora, per primera vegada en la comissió tècnica, un membre de l'Advocacia General de la Generalitat i de la Intervenció General.

De conformitat amb el que preveu l'article 25 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, este podrà crear comissions interdepartamentals integrades per alts càrrecs de l'Administració valenciana per a l'estudi, la coordinació, la programació i, si és el cas, les propostes de resolució de l'activitat interdepartamental en matèries sectorials comunes. Les comissions tindran les facultats que els atribuïsca el decret de creació d'estes. El funcionament es regularà també per decret.

El decret complix el principi de necessitat, ja que regula una organització més reduïda per a l'estudi, la coordinació, la programació i la resolució de les qüestions que puguen suscitar-se en l'elaboració i en la gestió de les estratègies de simplificació administrativa i de transformació digital de la Generalitat. D'altra banda, es complix el principi de proporcionalitat perquè la norma conté la regulació imprescindible per a atendre els objectius que es perseguixen, i no hi ha altres mesures menys restrictives o que suposen un cost i un ús de recursos públics més reduïts. Es complix també el principi de seguretat jurídica, ja que el contingut del decret és conforme amb l'ordenament estatal i autonòmic en la matèria. Finalment, s'atén el principi d'eficiència, ja que es minimitza el nombre d'òrgans en l'Administració de la Generalitat, així com el nombre de disposicions reguladores d'estos.



En virtut del que s'ha exposat, i de les competències atribuïdes en matèria d'impuls de l'acció interdepartamental del Consell i de simplificació administrativa, en l'article 2, i en matèria de tecnologies de la informació i la comunicació, en l'article 5, els dos del Decret 10/2023, de 19 de juliol, del president de la Generalitat; d'acord amb el que establixen els articles 18.f), 28.c), 33.1 y 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell; a proposta conjunta del president de la Generalitat i de la consellera d'Hisenda, Economia i Administració Pública, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia de 13 de maig de 2024,





DECRETE



Article 1. Objecte

Este decret té com a objecte la creació i la regulació de la Comissió Interdepartamental per a la Transformació Digital i la Simplificació Administrativa en la Generalitat (d'ara en avant, CITSA), la qual coordinarà, impulsarà i supervisarà el disseny i l'execució de la política de la Generalitat en matèria de transformació digital, simplificació administrativa i qualitat dels servicis públics.



Article 2. Adscripció

La CITSA s'adscriurà al departament de la Generalitat que tinga atribuïdes les competències transversals en matèria de tecnologies de la informació i les comunicacions. L'adscripció es farà a través del centre directiu amb estes funcions, dins de l'estructura del qual s'ha d'integrar i a la qual prestarà l'ajuda i el suport tècnic necessaris.



Article 3. Funcions

A la CITSA corresponen les funcions següents:

1. Impulsar, prioritzar i supervisar el desenvolupament i la implantació de les estratègies de simplificació administrativa, de qualitat dels servicis públics i de transformació digital de l'Administració de la Generalitat i oferir el suport tècnic en les matèries en les quals és competent.

2. Impulsar la millora del coneixement dels processos de cada organització i dels procediments administratius, l'estandardització d'estos, així com la tramitació íntegrament electrònica de cada un.

3. Fomentar l'anàlisi i l'agilitació dels procediments administratius amb l'aplicació de metodologies de millora contínua i el foment de la recollida de mètriques i indicadors per a la presa de decisions a través de l'ús de la tecnologia.

4. Afavorir que es posen a la disposició de la ciutadania servicis de qualitat, i que s'oferisca informació clara de dades i de documents, que siguen adequats a les seues necessitats.

5. Impulsar la col·laboració i la cooperació amb altres administracions i entitats públiques per a la racionalització dels recursos TIC.

6. Promoure una cultura organitzativa per a la transformació digital entre les persones ocupades públiques i crear dinàmiques de millora de la gestió del coneixement dins de la Generalitat.

7. Impulsar la col·laboració i la cooperació publicoprivada.

8. Impulsar i coordinar les funcions del model de govern de la dada de la Generalitat.

9. Ser informada regularment de l'estat de la ciberseguretat i remetre al Consell, perquè en prenga coneixement, els informes executius que elabore la unitat amb funcions en matèria de ciberseguretat sobre este tema.

10. Qualsevol altra relacionada amb el seu àmbit d'actuació o que li siga atribuïda.

11. Així mateix, la CITSA és el màxim òrgan col·legiat de caràcter consultiu de l'Administració de la Generalitat en matèria de seguretat dels sistemes d'informació, sense perjuí de les competències que la normativa aplicable atribuïx al delegat o delegada de protecció de dades.





Article 4. Composició

1. La CITSA tindrà la composició següent:

a) Presidència, que correspondrà a la persona titular del departament que tinga atribuïdes les competències de manera transversal en matèria de tecnologies de la informació i les comunicacions, o a la persona en qui delegue.

b) Vicepresidència, que correspondrà a la persona titular de la secretaria autonòmica del departament que tinga atribuïdes les competències en matèria de simplificació administrativa, o persona en qui delegue.



c) Secretaria, que correspondrà a la persona titular de l'òrgan directiu competent en matèria de tecnologies de la informació i les comunicacions de manera transversal de la Generalitat.

d) Vocalies:

1r. Les persones que exercisquen la titularitat de les subsecretaries de la Presidència de la Generalitat i de la resta dels departaments del Consell.

2n. Una persona titular de la secretaria autonòmica o de la direcció general, segons el cas, en representació de cada un dels departaments amb competències pròpies en les matèries de tecnologias de la informació i d'innovació, designada per la persona titular de la conselleria respectiva, per la seua vinculació competencial amb les matèries objecte d'esta comissió.

3r. La persona titular de l'òrgan directiu competent en matèria de simplificació administrativa.

Totes les persones a què es referix este apartat 1 tindran veu i vot en el ple de la CITSA.

2. La Comissió podrà disposar d'una secretaria administrativa, la persona titular de la qual l'ha de designar qui tinga atribuïda la secretaria de la Comissió.

3. Per tal d'informar i assessorar l'òrgan col·legiat, la persona titular de la presidència de la CITSA podrà convocar a les reunions amb veu, però sense vot, per iniciativa pròpia o proposada per qualsevol membre, i sempre que els assumptes sotmesos a debat ho facen necessari o convenient:

a) Representants del sector públic instrumental dependent de la Generalitat.

b) Personal directiu o empleat públic.

c) Especialistes externs en la matèria de què es tracte.



Article 5. Règim de funcionament

1. La CITSA es reunirà en sessió ordinària, almenys dos vegades a l'any, amb la convocatòria prèvia, dins del termini i en la forma corresponent, que ordene qui exercisca la presidència, i, en sessió extraordinària, sempre que la importància dels assumptes que s'hagen de tractar ho requerisca, per decisió de la presidència o quan ho sol·licite un terç de les persones membres.

2. La convocatòria, el règim de les sessions, l'adopció d'acords, les actes, les funcions del president i del secretari, el règim de substitució d'estos i, en general, el funcionament intern de la CITSA s'ajustarà al que es disposa amb caràcter bàsic per als òrgans col·legiats de les diferents administracions públiques i, supletòriament, al que es preveu per als òrgans col·legiats de l'Administració General de l'Estat en la legislació vigent en matèria de règim jurídic del sector públic.



3. D'acord amb el que disposa la legislació reguladora del règim jurídic del sector públic, la CITSA es podrà constituir, convocar, realitzar sessions, adoptar acords i remetre actes, tant de manera presencial com a distància. En les sessions que es realitzen a distància, les persones que la componen podran trobar-se en diversos llocs, sempre que se n'assegure per mitjans electrònics -inclosos també els telefònics i els audiovisuals- la identitat d'estes o la de les persones que les suplisquen, el contingut d'allò que manifesten i el moment en què es produïx, així com la interactivitat i la intercomunicació entre elles en temps real i la disponibilitat dels mitjans durant la sessió. Entre altres, es consideren mitjans electrònics vàlids el correu electrònic, les audioconferències i les videoconferències.



4. Sense perjuí del que es disposa en els apartats anteriors, la CITSA podrà aprovar normes pròpies de funcionament intern.

5. La CITSA podrà recaptar dels òrgans de l'Administració de la Generalitat i de les entitats del sector públic instrumental vinculat o dependent d'estos, així com d'altres comissions, tantes dades i informes com considere necessaris per a desenvolupar millor les funcions que ha de portar a terme.



Article 6. Comissió de Seguiment de Simplificació i Transformació Digital

1. Es crea la Comissió de Seguiment de Simplificació i Transformació Digital com una comissió tècnica de naturalesa permanent de la CITSA, amb la finalitat de donar suport i assessorament.

2. A la comissió tècnica corresponen les funcions següents:

a) Estudiar i analitzar les necessitats per a la consecució dels objectius de la CITSA.

b) Fer propostes de plans, de projectes o d'accions per a elevar-les a la CITSA.

c) Impulsar i coordinar les actuacions necessàries per a implantar les mesures que calguen per a la consecució dels objectius de la CITSA.



d) Analitzar les peticions de suport i les consultes rebudes per part dels departaments del Consell i de les entitats del sector públic, i proposar solucions que faciliten l'intercanvi d'experiències.



e) Constituir grups de treball per a abordar les tasques que es deriven de les activitats previstes en els apartats anteriors. Tot grup de treball ha d'estar compost per una o més personesresponsables funcionals i per una o més persones responsables tècniques. La o les persones responsables funcionals han d'estar adscrites a l'òrgan o els òrgans competents en la matèria a la qual estiga destinat el procediment, el sistema d'informació, el procés o l'actuació de què es tracte. La o les persones responsables tècniques han d'estar adscrites a l'òrgan competent en tecnologies de la informació i les comunicacions quan l'actuació estiga en l'àmbit de les seues competències.

3. La comissió tècnica tindrà la composició següent:

a) Presidència, que correspondrà a la persona titular de la subdirecció general competent en coordinació i gestió de les tecnologies de la informació i les comunicacions, o la persona en qui delegue, amb el rang mínim de cap de servici.

b) Secretaria, que correspondrà a la persona titular de la subdirecció general competent en matèria de simplificació administrativa, o la persona en qui delegue amb el rang mínim de cap de servici.

c) Les vocalies, que tindran la procedència següent, y que hauran de tindre un rang mínim de cap de servici:

1r. Les persones titulars de les secretaries generals administratives o les persones en qui deleguen.

2n. Una vocalia designada per cada un dels òrgans competents dels departaments que tinguen competències TIC pròpies.

3r. Una persona representant de la unitat administrativa amb funcions en matèria de ciberseguretat.

4t. Una persona representant de la unitat amb funcions en matèria d'arxius.

5t. Seran vocals, amb veu, però sense vot: una persona representant de l'Advocacia de la Generalitat, una persona representant de la Intervenció General i el delegat o la delegada de protecció de dades de la Generalitat o el subdelegat o la subdelegada de protecció de dades en qui delegue.

d) A més, podran incorporar-se amb veu, però sense vot:

1r. Representants d'òrgans o unitats de l'Administració de la Generalitat, amb una menció especial a la Inspecció General de Servicis i els competents en matèria d'atenció a la ciutadania i transparència.



2n. Representants de les entitats del sector públic, quan siguen convidats per la persona titular de la presidència de la comissió tècnica, amb motiu de les aportacions que puguen fer per a millorar la qualitat dels servicis públics pels coneixements o l'experiència que tinguen.

4. El règim de funcionament serà el següent:

a) La convocatòria, el règim de les sessions i d'adopció d'acords i, en general, el funcionament d'esta comissió s'ajustarà al que establix la normativa vigent, reguladora del règim jurídic dels òrgans col·legiats de les administracions públiques.

b) La persona que exercix la presidència podrà adoptar totes les decisions que siguen necessàries per a agilitzar i facilitar el funcionament d'esta i dels grups de treball que es constituïsquen.

c) La comissió tècnica es reunirà, amb caràcter ordinari, dos vegades a l'any i, amb caràcter extraordinari, en els supòsits següents:

1r. Quan la presidència de la comissió tècnica ho estime necessari per a la realització d'informes i de propostes que s'hagen d'elevar a la CITSA, així com per a l'execució, el control i el seguiment dels acords que ha adoptat esta comissió.

2n. Quan ho sol·licite qualsevol dels grups de treball que puguen constituir-se en el seu si.

3r. En tot cas, sempre que així ho requerisca la CITSA.





Disposicions addicionals



Primera. Incidència pressupostària

L'execució i el desenvolupament d'este decret no té cap incidència en la dotació dels capítols de gasto de la Generalitat i, en tot cas, s'haurà d'atendre amb els seus mitjans personals i materials.



Segona

Adaptació del Decret 41/2016, de 15 d'abril, del Consell, pel qual s'establix el sistema per a la millora de la qualitat dels servicis públics i l'avaluació dels plans i programes en l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic instrumental.

Les remissions a la CITEC i a la comissió tècnica que s'indiquen en l'article 42.2 del Decret 41/2016, pel qual es determina el nivell departamental de la Xarxa de Qualitat, així com en la disposició addicional quarta, que regula la tramitació dels programes d'avaluacions de qualitat i les cartes de servicis, s'han d'entendre referides a la CITSA i a la comissió tècnica regulades en este decret.



Tercera. Clàusula de protecció de dades

1. Els tractaments de dades personals que es facen en compliment d'esta norma s'han d'ajustar al que es disposa en el règim jurídic europeu i estatal en matèria de protecció de dades de caràcter personal.

2. En relació amb els òrgans col·legiats regulats en esta norma, les dades de les persones que els integren s'han de tractar de conformitat amb el que es disposa en la normativa vigent en matèria de protecció de dades, d'acord amb els principis relatius al tractament i amb el deure d'informar les persones interessades. Així mateix, les persones que formen part de l'òrgan tenen el deure de confidencialitat de la informació que coneguen durant el desenvolupament de les seues funcions.





Disposició derogatòria



Única. Derogació

1. Queden derogades les normes següents:

a) Decret 112/2008, de 25 de juliol, del Consell, pel qual es crea la Comissió Interdepartamental per a la Modernització Tecnològica, la Qualitat i la Societat del Coneixement a la Comunitat Valenciana (CITEC).

b) Decret 81/2016, de 8 de juliol, del Consell, pel qual es modifica el Decret 112/2008, de 25 de juliol, del Consell, pel qual es crea la Comissió Interdepartamental per a la Modernització Tecnològica, la Qualitat i la Societat del Coneixement a la Comunitat Valenciana (CITEC).

c) Decret 20/2020, de 14 de febrer, del Consell, de modificació del Decret 112/2008, pel qual es crea la Comissió Interdepartamental per a la Modernització Tecnològica, la Qualitat i la Societat del Coneixement a la Comunitat Valenciana

d) Decret 26/2020, de 21 de febrer, del Consell, de creació de la Comissió Interdepartamental per a la Modernització de l'Administració Pública.

2. Queden sense efecte les resolucions següents:

a) Resolució de 18 de febrer de 2009, del director general de Modernització, de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques, per la qual es fa públic l'acord d'11 de setembre de 2008, del Ple de la Comissió Interdepartamental per a la Modernització Tecnològica, la Qualitat i la Societat del Coneixement a la Comunitat Valenciana (Comissió CITEC), pel qual es creen tres comissions tècniques de caràcter permanent.

b) Resolució de 20 de març de 2013, de la directora general de Tecnologies de la Informació, per la qual es fa públic l'acord de 5 de març de 2013, del Ple de la Comissió Interdepartamental per a la Modernització Tecnològica, la Qualitat i la Societat del Coneixement a la Comunitat Valenciana (CITEC), pel qual, de les tres comissions tècniques de caràcter permanent existents, se n'extingixen dos i se'n modifica una.



c) Resolució de 28 d'octubre de 2016, del director general de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions, per la qual es fa públic l'acord de 22 de juliol de 2016, del Ple de la Comissió Interdepartamental per a la Modernització Tecnològica, la Qualitat i la Societat del Coneixement a la Comunitat Valenciana (Comissió CITEC), pel qual s'extingix la comissió tècnica actualment existent i es creen dos comissions tècniques de caràcter permanent.





Disposicions finals



Primera. Habilitació normativa

Es faculten les persones titulars dels departaments amb competències transversals en la Generalitat, en matèria de tecnologies de la informació i les comunicacions i de simplificació administrativa, per a dictar les disposicions necessàries per al compliment i desenvolupament d'este decret.



Segona. Entrada en vigor

Este decret entrarà en vigor l'endemà de ser publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 13 de maig de 2024



El president de la Generalitat

CARLOS MAZÓN GUIXOT



La consellera d'Hisenda, Economia i Administració Pública

RUTH MARIA MERINO PEÑA

Mapa web