Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 46/2022, de 29 d'abril, del Consell, pel qual es regula el règim de depòsit, devolució i inspecció de les fiances per arrendaments de finques urbanes i per prestacions de serveis o subministraments complementaris a la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 9335 de 10.05.2022
Número identificador:  2022/3675
Referència Base de Dades:  003871/2022
 



DECRET 46/2022, de 29 d'abril, del Consell, pel qual es regula el règim de depòsit, devolució i inspecció de les fiances per arrendaments de finques urbanes i per prestacions de serveis o subministraments complementaris a la Comunitat Valenciana. [2022/3675]

ÍNDEX



Títol I. Objecte del decret

Article 1. Objecte

Títol II. De l'obligació de la persona arrendadora o subministradora de depositar la fiança

Article 2. Depòsit de la fiança per la persona arrendadora o subministradora

Article 3. Termini en què haurà d'efectuar-se el depòsit

Article 4. Devolució de la fiança a la persona depositant

Article 5. Registre de fiances d'arrendaments urbans

Títol III. De la inspecció de fiances

Article 6. Funcions de la inspecció de fiances

Article 7. Òrgan competent en matèria d'inspecció de fiances

Article 8. Documentació de les actuacions de la inspecció de fiances

Article 9. Actes

Article 10. Inici de les actuacions de comprovació i investigació



Article 11. Abast de les actuacions inspectores

Article 12. Desenvolupament de les actuacions de comprovació i investigació

Article 13. Finalització del procediment inspector

Article 14. Termini per a la realització de les actuacions de comprovació i investigació

Article 15. Liquidació dels interessos de demora

Article 16. Règim sancionador

Article 17. Ingrés de les liquidacions

Article 18. Recursos

Disposicions addicionals

Única. Clàusula de no despesa

Disposicions transitòries

Primera. Règim aplicable als concerts

Segona. Expedients d'Inspecció de fiances iniciats abans de la data d'entrada en vigor d'aquest Decret

Disposició derogatòria

Única. Clàusula derogatòria

Disposicions finals

Primera. Autorització

Segona. Entrada en vigor





PREÀMBUL



La disposició addicional tercera de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans, faculta les comunitats autònomes que tinguen assumides competències en matèria d'habitatge perquè establisquen l'obligació que les persones arrendadores de finques urbanes destinades a habitatge o a altres usos, subjectes a aquesta llei, depositen l'import de la fiança, sense generació d'interessos, a la disposició d'aquesta administració autonòmica fins a l'extinció del corresponent contracte. L'article 49.1.9a de la Llei orgànica 5/1982, d'1 de juliol, per la qual s'aprova l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, atribueix a la Generalitat competència exclusiva en matèria d'habitatge. Així mateix, mitjançant el Reial decret 1720/1984, de 18 de juliol, sobre traspàs de funcions i serveis de l'Administració de l'Estat a la Comunitat Valenciana en matèria de patrimoni arquitectònic, control de la qualitat d'edificació i habitatge, la Generalitat va assumir, entre altres, la competència de l'administració de les fiances i concerts de fiances corresponents a immobles situats en el territori de la Comunitat Valenciana, així com a serveis o subministraments complementaris prestats als usuaris d'aquests.

Fent ús d'aquestes competències i atribucions, les Corts Valencianes van aprovar la Llei 8/2004, de 20 d'octubre, de l'habitatge de la Comunitat Valenciana. Aquesta disposició constitueix el marc legal regulador de les fiances en aspectes com ara la seua quantificació, inspecció i registre. Amb anterioritat, el Govern Valencià, fent ús de les competències assumides, havia aprovat el Decret 21/1988, de 8 de febrer, pel qual es regulava el règim de les fiances per lloguer d'habitatges, locals de negocis i prestacions de serveis, que va ser derogat pel Decret 333/1995, de 3 de novembre, del Govern Valencià, pel qual es regula el règim de fiances per arrendament de finques urbanes i prestacions de serveis o subministraments complementaris a la Comunitat Valenciana. El transcurs dels anys fa necessari substituir aquesta norma amb la finalitat d'acomodar la regulació de les fiances a les disposicions de la posterior Llei 8/2004.

D'altra banda, és necessari modificar el règim de gestió de les fiances. El Decret 333/1995, de 3 de novembre, només empara procediments presencials de depòsit i devolució de fiances a través de les entitats col·laboradores en la recaptació de la Generalitat Valenciana. L'aposta per l'exclusivitat d'aquests mitjans resulta insuficient en l'actualitat, atés que la normativa administrativa comuna imposa a l'Administració habilitar canals informàtics de relació amb les persones interessades. La present norma remet a una ordre de la conselleria competent en matèria d'hisenda per a la concreció dels procediments de depòsit i devolució de fiances que, preferentment, hauran de realitzar-se per mitjans telemàtics.

Finalment, s'actualitza el règim de funcionament de la inspecció de les fiances aclarint el règim legal aplicable en els seus procediments i modificant el règim de competències per a atribuir-lo a l'òrgan que, per les seues funcions pròpies, necessita aquestes facultats per a desenvolupar adequadament la seua labor.

Aquest decret es troba inclòs en el Pla normatiu de la Generalitat per a 2022. La modificació de l'actual reglament de fiances constitueix l'única manera de remoure els obstacles per a la necessària modernització de la gestió i inspecció de les fiances urbanes. El decret introdueix els canvis normatius imprescindibles; garanteix, en nom del principi de seguretat jurídica, la coherència amb la resta de l'ordenament jurídic, i genera un marc normatiu estable, predictible, integrat, clar i de certitud, que facilita el seu coneixement i comprensió i, en conseqüència, l'actuació i presa de decisions de les persones, sense introducció de càrregues administratives innecessàries, amb total transparència i ple respecte als principis d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera. Finalment, en matèria de transparència, s'han definit clarament els objectius d'aquesta norma i la seua justificació, i s'ha possibilitat la participació activa de les persones i associacions representatives d'interessos que puguen veure's afectats per aquesta.



Per tot això, en execució del que es disposa en la normativa esmentada, i, de conformitat amb les facultats conferides pels articles 1 a 10 del Decret 171/2020, de 30 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, i per l'article 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta del conseller d'Hisenda i Model Econòmic i previs els tràmits establits en el Decret 24/2009, de 13 de febrer, del Consell, sobre la forma, l'estructura i el procediment d'elaboració dels projectes normatius de la Generalitat, previ informe de l'Advocacia General de la Generalitat, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i prèvia deliberació del Consell en la reunió del dia 29 d'abril de 2022,





DECRETE



TÍTOL I

Objecte del decret



Article 1. Objecte

El present decret té per objecte regular, en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, el règim de depòsit, devolució i inspecció de les fiances derivades dels contractes d'arrendament de finques urbanes que es destinen a habitatge o a ús diferent d'habitatge, així com el d'aquelles altres procedents de contractes de subministrament o serveis prestats als seus usuaris, de conformitat amb la legislació vigent sobre la matèria.



Llevat que expressament es diga el contrari, tota menció feta en aquest decret al concepte d'arrendament haurà de fer-se extensiva, si és el cas, als supòsits de subarrendament i als arrendaments d'indústria o negoci.





TÍTOL II

De l'obligació de la persona arrendadora o subministradora de depositar la fiança



Article 2. Depòsit de la fiança per la persona arrendadora o subministradora

1. La persona arrendadora o subministradora haurà d'efectuar l'ingrés de l'import de la fiança en qualsevol de les entitats financeres que a aquest efecte determine la conselleria competent en matèria d'hisenda.

2. En els arrendaments de finques urbanes, subministraments de gas, fluid elèctric o aigua la quantificació de la fiança i, si és el cas, la seua actualització, es regiran per les disposicions que resulten aplicables a cada cas.

3. El depòsit de la fiança serà gratuït i s'efectuarà mitjançant moneda de curs legal.

4. Els col·legis professionals d'administradors de finques, així com qualsevol propietari o propietària de finques urbanes el volum total de fiances de les quals siga superior a 30.000 euros podran substituir la consignació individual de la fiança per un règim especial caracteritzat per la realització d'un depòsit conjunt de duració semestral calculat en funció de l'import conjunt de les fiances que hagen de mantindre's depositades. Aquest règim serà obligatori per a les empreses subministradores de serveis de fluid elèctric, aigua, gas o altres serveis anàlegs a finques urbanes, sempre que en la formalització dels contractes exigisquen fiances als seus abonats.

5. Mitjançant ordre del conseller competent en matèria d'hisenda, es regularan els procediments per al depòsit de fiances en els diferents règims, que preferiblement s'efectuaran per mitjans electrònics.



6. Les fiances constituïdes quedaran depositades fins a l'extinció del corresponent contracte, sota la forma de depòsit sense interés. El seu import serà recollit en un compte que figurarà en la comptabilitat de la Generalitat amb el títol genèric de «GV. Entitat financera. Fiances urbanes».



Article 3. Termini en què haurà d'efectuar-se el depòsit

1. El depòsit de la fiança es produirà en el termini màxim del mes comptat des del dia de la formalització del contracte, o el començament real del lloguer, subministrament o prestació del servei, si aquest és anterior a aquella.

2. Els ingressos de fiances efectuats fora del termini previst en l'apartat anterior, sense haver-hi requeriment previ, suportaran un recàrrec del vint per cent, a exclusió de les sancions que, en un altre cas, hagen pogut exigir-se, però no dels interessos de demora. No obstant això, si l'ingrés s'efectua dins dels tres, sis o dotze mesos següents al final dels terminis voluntaris d'ingrés, s'aplicarà un recàrrec únic del cinc, deu o quinze per cent, respectivament, a exclusió de l'interés de demora i de les sancions que, en un altre cas, hagen pogut exigir-se, sempre que el recàrrec s'ingresse voluntàriament amb el principal.



3. En el cas que el recàrrec no s'ingresse conjuntament amb el principal, es liquidarà un recàrrec únic del 20 per cent, amb inclusió dels interessos de demora.

4. El que s'ha previst anteriorment serà, així mateix, aplicable als depòsits per fiances subjectes al règim especial o al de concert.



Article 4. Devolució de la fiança a la persona depositant

Extingit el contracte, la persona depositant podrà sol·licitar la devolució de la fiança en la forma en què s'establisca mitjançant ordre del conseller competent en matèria d'hisenda. A aquest efecte, si transcorregut un mes des de la sol·licitud no es procedeix a la devolució de la quantitat depositada, aquesta reportarà l'interés legal corresponent.



Article 5. Registre de fiances d'arrendaments urbans

1. Les dades corresponents a contractes subscrits entre arrendador i arrendatari referents a immobles situats a la Comunitat Valenciana s'inscriuran en el Registre de la Generalitat de fiances d'arrendaments urbans, on figuraran les dades següents:

a) La situació de l'immoble, amb indicació de municipi i direcció completa, any de construcció i, si és el cas, any i tipus de reforma, superfície construïda d'ús privatiu per usos.

b) L'ús al qual es destina aquell, indicant si és per a habitatge o per a ús diferent.

c) La identificació de la persona arrendadora i arrendatària, indicant el nom i cognoms o raó social i els respectius números o codis d'identificació fiscal i domicilis a l'efecte de notificacions.

d) La data de formalització del contracte, així com la d'inici real del pagament del lloguer, quan aquesta data siga anterior a la de formalització, i el termini inicial de duració del contracte.

e) La renda pactada.

f) La data de depòsit de la fiança i la quantia d'aquesta i, si és el cas, les garanties addicionals.

g) El sistema d'actualització, les dates de les actualitzacions que, si és el cas, es produïsquen, així com la seua quantia.

h) La data de cancel·lació de la fiança, indicant l'import de la cancel·lació i la persona beneficiaria.

i) La referència cadastral de l'immoble i la seua qualificació energètica.

j) El tipus d'acord per al pagament de subministraments bàsics i si s'arrenda moblada.

k) Qualsevol altra circumstància que afecte la fiança, indicant-ne data.

2. La inscripció de la fiança en el Registre l'efectuarà d'ofici l'Administració quan es complisquen els requisits, prèvia constància del depòsit de la fiança i del compliment dels requisits que s'establisquen en l'ordre a què es refereix l'article dos del present decret, i la podrà instar qualsevol dels contractants.

3. Així mateix, quan es retorne la fiança, es produirà d'ofici la cancel·lació de l'assentament respectiu.

4. Les dades personals seran tractades de conformitat amb el que es disposa en el Reglament 2016/679/UE, de 27 d'abril, de protecció de les persones físiques (Reglament general de protecció de dades), i en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

La informació completa sobre el tractament de dades personals es trobarà disponible en el Registre d'Activitats de Tractament publicat en la pàgina web de la conselleria competent en matèria d'hisenda. Serà responsable del Registre de fiances l'òrgan competent en matèria gestió de tresoreria d'aquesta conselleria.





TÍTOL III

De la inspecció de fiances



Article 6. Funcions de la inspecció de fiances

Correspon a la inspecció de fiances la realització de les actuacions següents:

a) La investigació dels contractes que es troben subjectes al deure de constituir fiança, per al descobriment dels que siguen ignorats totalment o parcialment per la Generalitat.

b) La comprovació de les fiances constituïdes, dels depòsits consignats i dels altres elements rellevants per a determinar la seua adequació a les normes i l'exactitud dels ingressos efectuats respecte dels contractes subscrits.

c) Practicar les liquidacions resultants de les seues actuacions de comprovació i investigació.

d) Liquidar el recàrrec per ingrés extemporani i sense previ requeriment en els termes a què fa referència l'article 4 del present decret quan no s'abone simultàniament amb l'ingrés de la fiança.



e) Realitzar les actuacions d'obtenció d'informació que es consideren necessàries prop dels particulars o d'altres organismes i que, directament o indirectament, conduïsquen a l'aplicació de les disposicions legals vigents en aquesta matèria.

f) Verificar els supòsits de no subjecció a l'obligació d'exigència i depòsit de fiança.

g) Informar i assessorar a tots els que puguen estar interessats sobre el règim d'obligacions i drets en matèria de fiances per arrendament de finques urbanes i per la formalització de contractes de subministrament i altres accessoris als d'arrendament de finques urbanes.

h) Quantes altres funcions se li encomanen pels òrgans competents de la conselleria competent en matèria d'hisenda.



Article 7. Òrgan competent en matèria d'inspecció de fiances

La inspecció de les fiances correspon a l'òrgan competent en gestió de tresoreria.



Article 8. Documentació de les actuacions de la inspecció de fiances



1. Les actuacions de la inspecció de fiances podran documentar-se en comunicacions, diligències, informes i actes.

2. Les comunicacions són els documents a través dels quals l'Administració informa la persona arrendadora o subministradora sobre l'inici d'un procediment o altres fets o circumstàncies relatius a aquest, o efectua els requeriments que siguen necessaris a qualsevol persona o entitat. Les comunicacions podran incorporar-se al contingut de les diligències que s'estenguen.

3. Les diligències són els documents públics que es formulen per a fer constar fets, així com les manifestacions de la persona inspeccionada o amb la qual s'entenguen les actuacions. Les diligències no podran contindre propostes de liquidació de fiances.

4. S'emetran, d'ofici o a petició de terceres persones, els informes que siguen preceptius, els que sol·liciten altres òrgans i serveis de les administracions públiques o els poders legislatiu i judicial, en els termes previstos per les lleis.



Article 9. Actes

1. Les actes documenten el resultat de les actuacions inspectores i hauran de contindre, almenys, les mencions següents:

a) El lloc i data de la seua formalització.

b) El nom i cognoms o raó social completa, el número d'identificació fiscal i el domicili fiscal de la persona arrendadora o subministradora, així com el nom, cognoms i número d'identificació fiscal de la persona amb la qual s'entenen les actuacions i el caràcter o representació amb què intervé en aquestes.

c) Els elements essencials del pressupost de fet que determine l'obligació de depositar la fiança i de la seua atribució a la persona obligada a depositar-la, així com els fonaments de dret en què es base la regularització.

d) Si és el cas, la regularització de la situació de la persona obligada i la proposta de liquidació que corresponga.

e) La conformitat o disconformitat de la persona obligada amb la regularització i amb la proposta de liquidació.

f) Els tràmits del procediment posteriors a l'acta i, quan aquesta siga amb acord o de conformitat, els recursos que siguen procedents contra l'acte de liquidació derivat de l'acta, òrgan davant del qual hagen de presentar-se i termini per a interposar-los.

g) L'existència o inexistència, en opinió del funcionari o funcionària actuaris, d'indicis de la comissió d'infraccions.

2. Les actes seran signades per la persona actuària i per aquella amb qui es desenvolupen les actuacions. Si aquesta última no sap o no pot signar-les, si no compareix en el lloc i data assenyalats per a signar-les o si es nega a subscriure-les, seran signades només pel funcionari o funcionària; es farà constar la circumstància de què es tracte, i es procedirà a notificar-ho.

3. Les actes podran subscriure's mitjançant signatura manuscrita o mitjançant signatura electrònica.

En cas que l'acta se subscriga mitjançant signatura manuscrita, de cada acta s'entregarà un exemplar a la persona amb la qual s'entenguen les actuacions, que s'entendrà notificada per la seua signatura.

En el cas que l'acta se subscriga mitjançant signatura electrònica, el lliurament de l'exemplar es podrà substituir pel lliurament de dades necessàries per al seu accés per mitjans electrònics adequats.

4. Les actes no poden ser objecte de recurs, sense perjudici dels que siguen procedents contra les liquidacions resultants d'aquelles.

Article 10. Inici de les actuacions de comprovació i investigació



1. Les actuacions d'inspecció de fiances s'iniciaran d'ofici, per acord de l'òrgan competent, bé per pròpia iniciativa, a petició raonada d'altres òrgans o per denúncia.

2. Quan la inspecció de fiances actue per pròpia iniciativa haurà d'adequar-se al corresponent pla anual d'actuació, les directrius del qual seran objecte de publicació mitjançant resolució de l'òrgan competent en gestió de tresoreria.

3. En l'acord d'inici s'identificarà el funcionari o funcionària que haja de dur a terme la instrucció del procediment.

4. L'adopció de l'acord d'inici es notificarà mitjançant comunicació dirigida a la persona obligada perquè es persone en el lloc, dia i hora que se li assenyale i tinga a la disposició dels funcionaris i funcionàries de la inspecció o aportació la documentació i altres elements que s'estimen necessaris. Per a ambdues actuacions s'haurà d'habilitar un termini mínim de 10 dies, comptats a partir de l'endemà de la notificació de la comunicació.

L'aportació de la documentació podrà realitzar-se per mitjans electrònics, de conformitat amb l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

5. Les persones obligades seran informades a l'inici de les actuacions sobre la seua naturalesa i abast, la identitat dels funcionaris i funcionàries encarregats de la seua instrucció i resolució, així com dels seus drets i obligacions en el curs d'aquestes actuacions.

6. No serà procedent l'inici d'actuacions de comprovació i investigació respecte de contractes ja extingits. Quan, una vegada iniciat el procediment, la inspecció s'assabente d'aquesta circumstància s'acabarà aquest amb una diligència en què es faça constar l'extinció del contracte, i s'arxivarà l'expedient.



Article 11. Abast de les actuacions inspectores

1. Les actuacions inspectores de comprovació i investigació podran tindre caràcter general o parcial.

2. Tindran caràcter general quan la seua finalitat siga verificar el compliment de l'obligació de depòsit de les fiances de la totalitat dels contractes d'arrendament d'immobles o subministraments de la persona obligada vigents en el moment d'iniciar-se les actuacions.

3. Tindran caràcter parcial quan es limiten el compliment de les obligacions de constitució i depòsit de la fiança corresponents a una part dels contractes vigents subscrits per la persona inspeccionada.



Quan l'actuació tinga caràcter parcial, en la comunicació d'inici hauran d'identificar-se els contractes als quals es referisca el procediment.



Article 12. Desenvolupament de les actuacions de comprovació i investigació

1. En el curs del procediment d'inspecció es realitzaran les actuacions necessàries per a l'obtenció de les dades i proves que servisquen per a fonamentar la regularització de la situació de la persona obligada o per a declarar-la correcta.

2. Les actuacions inspectores es realitzaran principalment mitjançant l'examen dels contractes i models d'ingrés de les corresponents fiances, però quan s'estime necessari es podrà estendre a l'examen d'altres documents com els llibres registres fiscals o la comptabilitat de la persona inspeccionada, així com mitjançant la inspecció física dels béns.

Les persones obligades a la constitució i depòsit de les fiances i els arrendaments hauran de col·laborar amb l'Administració en el desenvolupament de les funcions inspectores, proporcionant totes les dades i documents que resulten rellevants.

3. La direcció de les actuacions inspectores correspon a la inspecció de les fiances. Els funcionaris o funcionàries que tramiten el procediment decidiran el lloc, dia i hora en què aquestes actuacions hagen de realitzar-se.

Quan existisca personació en el domicili fiscal, oficines, dependències, instal·lacions o magatzems de la persona arrendadora o subministradora, s'haurà de prestar la deguda col·laboració i proporcionar el lloc i els mitjans auxiliars necessaris per a l'exercici de les funcions inspectores.

4. Al final de les actuacions de cada dia que es desenvolupen personalment amb la persona inspeccionada, el personal inspector que estiga desenvolupant les actuacions podrà fixar el lloc, dia i hora per a reprendre'l, que podrà tindre lloc el dia hàbil següent.

No obstant això, els requeriments de compareixença en les oficines de l'Administració no realitzats en presència de la persona arrendadora o subministradora hauran d'habilitar per a això un termini mínim de 10 dies, comptats a partir de l'endemà de la notificació del requeriment.



5. Les notificacions que es realitzen al llarg del procediment es regiran per la normativa reguladora del procediment administratiu comú.





Article 13. Terminació del procediment inspector

1. Comprovat l'exacte i total compliment de les obligacions de depòsit de fiances s'estendrà acta de comprovat i conforme, amb la notificació de la qual es donarà per acabat el procediment.

2. En el cas que siga procedent regularitzar la situació de la persona arrendadora o subministradora, l'instructor o instructora del procediment efectuarà la pertinent proposta de regularització estenent una acta que podrà ser de conformitat o disconformitat.

3. Seran actes de conformitat aquelles que continguen una proposta de liquidació a la qual la persona interessada preste la seua conformitat. Subscrita l'acta es dictarà la resolució que corresponga, que serà objecte de notificació, on s'inclourà la liquidació que regularitze la situació de la persona obligada, els terminis en els quals realitzar els corresponents ingressos i els recursos procedents. En aquest cas, l'import de les sancions procedents es reduirà en un 50 per cent.

4. Quan el subjecte inspeccionat es negue a subscriure l'acta o la subscriga i no hi preste la seua conformitat o es negue a rebre còpia d'aquesta, es farà constar expressament aquesta circumstància en l'acta, i l'acta serà de disconformitat. En el termini de 15 dies des de la data en què s'haja estés l'acta o des que siga notificada, la persona obligada podrà formular al·legacions.

Rebudes les al·legacions o, en defecte d'això, transcorregut aquest termini, es dictarà la resolució que siga procedent, que serà objecte de notificació. En el supòsit que incloga la liquidació que regularitze la situació de la persona obligada, s'informarà la persona obligada dels terminis en els quals ha de realitzar els corresponents ingressos i dels recursos procedents.



Article 14. Termini per a la realització de les actuacions de comprovació i investigació

1. Les actuacions del procediment de comprovació i investigació de fiances hauran de concloure en el termini de 6 mesos.

2. La suspensió del còmput d'aquest termini i els efectes de la falta de resolució expressa i de notificació d'aquesta seran els previstos en la normativa reguladora del procediment administratiu comú.

3. En el cas de falta de resolució i de notificació de les actuacions inspectores dins del termini, els ingressos realitzats des de l'inici del procediment fins al transcurs del seu termini màxim de duració que hagen sigut imputats al compliment de les obligacions de constitució i consignació de la fiança corresponent a algun arrendament objecte d'inspecció tindran el caràcter d'ingressos de fiances efectuats sense requeriment.



Article 15. Liquidació dels interessos de demora

1. La liquidació inclosa en l'acta incorporarà els interessos de demora reportats des de l'endemà de la finalització del termini per a depositar la fiança fins al dia en què es dicte la liquidació.

2. Les actes i els actes de liquidació practicats hauran d'especificar les bases de càlcul sobre les quals s'apliquen els interessos de demora, els tipus d'interés i les dates de començament i finalització dels períodes de meritació.

3. Quan la liquidació resultant del procediment inspector siga una quantitat per a retornar, es liquidaran a favor de la persona obligada interessos de demora.



Article 16. Règim sancionador

1. L'incompliment de les obligacions establides en el present decret serà sancionable d'acord amb el règim legal d'infraccions en matèria d'habitatge.

2. Per a la imposició de les sancions que puguen ser procedents a conseqüència de les liquidacions resultants d'una acta de conformitat, serà aplicable una reducció del 50 per cent.

A aquest efecte, també s'entendrà atorgada la conformitat quan la persona obligada que haja subscrit una acta de disconformitat manifeste expressament la seua conformitat abans que es dicte l'acte administratiu de liquidació.

3. El procediment per a la imposició de sancions es regirà pel que es disposa en les normes reguladores del procediment sancionador en matèria administrativa.

4. Serà competent per a acordar l'inici d'un procediment sancionador i per a resoldre'l l'òrgan competent per a iniciar i resoldre els procediments d'inspecció de fiances. En l'acord d'inici es designarà l'òrgan instructor del procediment, que serà diferent del que resolga l'expedient.





Article 17. Ingrés de les liquidacions

1. Les liquidacions practicades i sancions imposades per la inspecció de les fiances hauran d'ingressar-se en període voluntari, en els terminis establits en l'article 62.2 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.

2. En cas d'impagament en període voluntari, es podran recaptar per la via de constrenyiment en els termes establits en la Llei general tributària i la seua normativa de desplegament.



Article 18. Recursos

Les resolucions que resolguen els procediments d'inspecció de fiances no posen fi a la via administrativa, i contra aquestes les persones interessades podran interposar un recurs d'alçada en la forma i terminis previstos en la legislació reguladora del procediment administratiu comú.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Clàusula de no despesa

La implementació d'aquest decret, en tant que el seu únic cost per a la Generalitat és el derivat dels necessaris desenvolupaments d'adaptació en les aplicacions informàtiques de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, duts a terme a través dels mitjans ordinaris de desenvolupament, actualització i manteniment d'aquestes aplicacions, no implicarà augment de la despesa pública, i, en tot cas, haurà de ser atés amb els seus mitjans personals i materials.





DISPOSICIONS TRANSITÒRIES



Primera. Règim aplicable als concerts

L'ordre a què fan referència els articles 3 i 5 d'aquest Decret regularà el règim aplicable als concerts subscrits a l'empara del Decret 333/1995, de 3 de novembre, del Govern Valencià, pel qual es regula el règim de fiances per arrendament de finques urbanes i prestacions de serveis o subministraments complementaris a la Comunitat Valenciana, que es troben vigents en el moment d'entrada en vigor del present decret. No obstant això, en tant no es regule el règim especial, es mantindrà en vigor el que es preveu en l'article 7 de l'esmentat Decret 333/1995.



Segona. Expedients d'inspecció de fiances iniciats abans de la data d'entrada en vigor d'aquest decret

Els expedients d'inspecció de fiances iniciats abans de la data d'entrada en vigor d'aquest decret es regiran per la normativa anterior a aquesta data fins que concloguen.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Clàusula derogatòria

Queden derogades totes les disposicions d'igual o inferior rang que s'oposen al que s'estableix en el present decret i, en concret, el Decret 333/1995, de 3 de novembre, del Govern Valencià, pel qual es regula el règim de fiances per arrendament de finques urbanes i prestacions de serveis o subministraments complementaris a la Comunitat Valenciana.







DISPOSICIONS FINALS



Primera. Autorització

S'autoritza la persona titular de la conselleria amb competències en matèria d'hisenda per a dictar les disposicions necessàries per al desplegament del present decret.



Segona. Entrada en vigor

El present decret entrarà en vigor l'endemà de ser publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 29 d'abril de 2022



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



El conseller d'Hisenda i Model Econòmic,

VICENT SOLER I MARCO

Mapa web