Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 21 de març de 2024, del director general d'Administració Local per la qual es publica la modificació dels estatuts de la mancomunitat denominada Mancomunitat de l'Alt Vinalopó. [2024/2555]

(DOGV núm. 9818 de 28.03.2024) Ref. Base de dades 002627/2024


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Presidència de la Generalitat
    Grup temàtic: 000



El Ple de la Mancomunitat de l'Alt Vinalopó, en sessió celebrada el 19 octubre de 2023 va adoptar l'acord d'aprovar definitivament la modificació dels seus estatuts a fi d'adaptar-los a la Llei 21/2018, de 16 d'octubre, de la Generalitat, de mancomunitats de la Comunitat Valenciana.

De conformitat amb el que es disposa en l'article 46.2 de la Llei 21/2018, de 16 d'octubre, de la Generalitat, de mancomunitats de la Comunitat Valenciana es tracta d'una modificació d'estatuts de caràcter constitutiu pel que s'ha tramitat pel procediment establit en l'article 46.3 de la citada Llei.

Remesa la documentació corresponent a l'expedient tramitat i els estatuts aprovats a esta Direcció General d'Administració Local, es comprova la seua adequació a la legislació vigent en matèria de règim local.

L'eficàcia de la modificació estatutària requerix de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, d'acord amb el que es disposa en l'article 46.3. apartat f de la Llei 21/2018, de 16 d'octubre, de la Generalitat, de mancomunitats de la Comunitat Valenciana.

Per això, de conformitat amb la Llei 21/2018, de 16 d'octubre, de la Generalitat, de mancomunitats de la Comunitat Valenciana i d'acord amb els articles 14 i 17 del Decret 112/2023, de 25 de juliol, del Consell, pel qual establix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, resolc:



Primer

Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana els estatuts de la Mancomunitat de l'Alt Vinalopó, modificats per a la seua adaptació a la Llei 21/2018, de 16 d'octubre, de la Generalitat, de mancomunitats de la Comunitat Valenciana, i que figuren com a Annex.



Segon

Inscriure la modificació d'estatuts en el Registre d'Entitats Locals de la Comunitat Valenciana.



Contra esta resolució es podrà interposar recurs d'alçada davant la Secretaria Autonòmica de Presidència, en el termini d'un mes de conformitat amb els articles 112 i 121 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Transcorregut este termini sense haver-se interposat el recurs, la resolució serà ferma amb caràcter general.

I això sense perjuí que els interessats puguen interposar qualsevol altre recurs que estimen oportú en defensa dels seus interessos.



València, 21 de maç de 2024.– El director general d'Administració Local: José Antonio Redorat Fresquet







ANNEX



Aprovació definitiva de la modificació dels estatuts de la Mancomunitat de serveis de Beneixama, el Camp de mirra i Cañada. Adaptació a la Llei 21/2018, canvi de denominació i adhesió de Biar i Salinas





Índex

Article 1. Municipis que integren la Mancomunitat

Article 2. Denominació i seu

Article 3. Competències

Article 4. Potestats i prerrogatives

Article 5. Òrgans de la Mancomunitat

Article 6. El Ple de la Mancomunitat

Article 7. Constitució després de les eleccions

Article 8. Competències i atribucions del Ple

Article 9. Nomenament de la presidència

Article 10. Vicepresidència

Article 11. Junta de Govern

Article 12. Comissió Especial de Comptes

Article 13. Comissions informatives

Article 14. Competències i atribucions de la presidència

Article 15. Règim de sessions del Ple

Article 16. Funcionament del ple

Article 17. Funcionaris de l'administració local amb habilitació de caràcter nacional

Article 18. El règim del personal

Article 19. Recursos financers

Article 20. Ordenances

Article 21. Aportacions econòmiques

Article 22. Característiques de les aportacions

Article 23. Pressupost

Article 24. Patrimoni

Article 25. Duració

Article 26. Modificació d'estatuts

Article 27. Adhesió i separació de municipis

Article 28. Separació voluntària

Article 29. Separació obligatòria

Article 30. Efectes de la separació: liquidació

Article 31. Causes de dissolució de la mancomunitat

Article 32. Procediment de dissolució

Disposició addicional

Disposició final



Article 1. Municipis que integren la Mancomunitat

1. Els municipis de Beneixama, Cañada, el Camp de Mirra, Biar i Salinas, de la província d'Alacant, d'acord amb l'ordenament jurídic vigent, integren la Mancomunitat de l'Alt Vinalopó, per a la prestació mancomunada dels serveis o activitats de la seua competència, que es recullen en els presents estatuts.

2. La Mancomunitat, com a entitat local territorial, i per al compliment de les seues finalitats específiques, té personalitat jurídica i capacitat d'obrar plena i independent de la dels municipis que la integren, i es regeix pels presents estatuts.



Article 2. Denominació i seu

1. La mancomunitat es denominarà Mancomunitat de l'Alt Vinalopó i els seus òrgans administratius i de govern radicaran en les dependències de l'ajuntament que n'exercisca la presidència.

2. La celebració de les sessions dels òrgans col·legiats de la Mancomunitat se celebraran rotatòriament en la seu de l'ajuntament que n'exercisca la presidència.

3. Aquesta seu podrà ser canviada quan per raons administratives o d'operativitat convinga als seus interessos.

4. Exercirà les seues funcions en tot el territori comprés en els termes municipals dels municipis que la integren.



Article 3. Competències

1. La Mancomunitat de l'Alt Vinalopó, de conformitat amb la normativa de règim local, així com de la normativa d'àmbit estatal i autonòmic aplicable, tindrà les següents competències:

a) Detecció i estudi de les situacions de necessitat social en el seu àmbit territorial, fomentant la col·laboració amb tots els seus agents socials.

b) La provisió i la gestió dels serveis socials d'atenció primària de caràcter bàsic als quals fa referència l'article 18.1 de la Llei 3/2019, de 18 de febrer, de serveis socials inclusius de la Comunitat Valenciana.



c) La dotació d'espais, equipaments i el personal suficient i adequat per a la provisió de les prestacions de l'atenció primària.

d) Els serveis d'infància i adolescència, diversitat funcional o discapacitat i trastorn mental crònic de l'atenció primària de caràcter específic regulats en Llei 3/2019, de 18 de febrer, de serveis socials inclusius de la Comunitat Valenciana.

e) La col·laboració en les funcions d'inspecció i control de la qualitat d'acord amb la legislació autonòmica.

f) La supervisió de casos, la formació, l'assistència tècnica i l'orientació de les persones professionals del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials del seu àmbit competencial.

g) La garantia de la suficiència financera, tècnica i de recursos humans de les prestacions garantides que siguen objecte de la seua competència dins del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials, amb la col·laboració de la Generalitat o la diputació provincial.

h) Qualsevol altra competència que els siga atribuïda per una disposició legal i per la normativa vigent als municipis en matèria de serveis socials.

i) Medi ambient urbà: en concret, gestió dels residus sòlids urbans, que inclou la recollida i tractament dels residus, la neteja viària, el manteniment de parcs i jardins públics i la neteja dels edificis de titularitat municipal.

2. Per a l'assumpció de noves competències serà necessària la conformitat de tots els municipis interessats per acord del seu ple municipal adoptat per majoria absoluta, que comportarà la simultània modificació dels estatuts de la Mancomunitat de conformitat amb el que s'estableix en la Llei de règim local de la Comunitat Valenciana.

3. La Mancomunitat estudiarà aquestes peticions i en resoldrà la viabilitat.

4. La prestació i l'explotació dels serveis podrà ser realitzada per la Mancomunitat conforme a qualsevol de les formes previstes en l'ordenament jurídic vigent.

5. L'exercici de les competències, enumerades en el primer paràgraf d'aquest article, suposa la subrogació per part de la Mancomunitat en la titularitat del servei derivat, i li correspondrà per tant la gestió integral d'aquest, en concret l'establiment i imposició, si escau, de la taxa o figura anàloga al fet imposable.



Article 4. Potestats i prerrogatives

Dins del seu àmbit de competències i respecte a les previsions contingudes en els seus estatuts i en la normativa sectorial i de règim local que li resulte aplicable, la Mancomunitat podrà adquirir, posseir, reivindicar, permutar, gravar o alienar tota classe de béns; establir i explotar les obres, els serveis i les instal·lacions mancomunats; interposar els recursos establerts i executar les accions previstes en les lleis i, especialment, subscriure convenis, contractes i acords i formar consorci amb l'Estat, la comunitat autònoma, la província, els municipis, altres mancomunitats i amb les altres entitats de dret públic o privat, per a la realització de les funcions que li són pròpies, així com regular la col·laboració amb aquestes entitats per a la prestació dels serveis i l'assoliment dels fins que en depenguen i que siguen d'interés per a la mancomunitat i les entitats locals que la integren.



Encara que no hi haja previsió estatutària que atribuïsca a la Mancomunitat alguna competència, potestat o prerrogativa, s'entendrà que li correspon sempre que siga necessària per a l'exercici de les competències recollides en els presents estatuts i conforme al que estableix la legislació bàsica aplicable.



Article 5. Òrgans de la Mancomunitat

1. Els òrgans de govern i administració de la Mancomunitat seran representatius dels ajuntaments mancomunats. Es garantiran els drets de participació de les diferents formacions i agrupacions polítiques present en el ple de la Mancomunitat, en les seues comissions informatives, comissió especial de Comptes i en qualsevol altre òrgan complementari que es puga constituir.

2. Els òrgans de govern són:

a) El ple de la Mancomunitat

b) La presidència

c) La vicepresidència o les vicepresidències, si és el cas.

d) La junta de govern. La seua composició s'ajustarà al que disposa l'article 24 de la Llei 21/2018, de 16 d'octubre, del Consell, de mancomunitats de la Comunitat Valenciana

e) La comissió especial de comptes.

f) Les comissions informatives. De caràcter potestatiu, la seua composició i funcionament s'ajustarà al que disposa l'article 25 de la Llei 21/2018, de 16 d'octubre, del Consell, de mancomunitats de la Comunitat Valenciana.

Article 6. El Ple de la Mancomunitat

1. El Ple de la Mancomunitat estarà integrat per l'alcalde/ssa i un altre regidor/a, de cadascun dels municipis integrants de la Mancomunitat.

2. Cada municipi estarà representat en el Ple de la Mancomunitat pel seu alcalde o l'alcaldessa, i un altre regidor/a elegit pel ple corresponent per majoria absoluta i que es mantindrà fins que no el revoque el ple que el va triar o perda la condició de regidor. El vot serà emés individualment per cadascun dels representants.

3. En el ple de la Mancomunitat a cadascun dels representants municipals li correspon un vot amb el mateix valor.

4. La pèrdua de la condició d'alcalde/ssa o de regidor/a comporta, en tot cas, el cessament com a representant de l'ajuntament en la Mancomunitat, les funcions de la qual seran assumides per qui els substituïsca. Quan la pèrdua de la condició de regidor/a es produïsca per extinció del mandat, continuaran en funcions només per a l'administració ordinària fins a la presa de possessió dels seus successors. El mateix criteri s'aplicarà en cas de renúncia de la condició de membre representant de la corresponent mancomunitat.



Article 7. Constitució després de les eleccions

1. Una vegada finalitzat el mandat dels ajuntaments, els òrgans de la mancomunitat continuen en funcions per a l'administració ordinària dels afers fins a la constitució dels nous òrgans, sense que en cap cas puguen adoptar acords per als quals es requerisca majoria qualificada.



2. Després de cada procés electoral i una vegada els ajuntaments hagen comunicat a la Mancomunitat l'acord de designació dels seus representants en aquesta, la presidència en funcions convocarà la sessió plenària per a la constitució i l'elecció dels òrgans de govern.

Aquesta sessió tindrà lloc dins dels tres mesos següents a la constitució dels ajuntaments. Si no es convoca dins del termini assenyalat, quedarà automàticament convocada a les dotze hores del primer dissabte posterior a l'últim dia hàbil de l'esmentat termini, en el lloc on habitualment es celebren les sessions constitutives.



Article 8. Competències i atribucions del Ple

1. Correspon al Ple de la Mancomunitat:

a) Elegir els òrgans unipersonals de la Mancomunitat.

b) Proposar la modificació dels estatuts.

c) Aprovar i modificar les ordenances i reglaments de la mancomunitat.

d) Proposar el canvi de denominació de la Mancomunitat i l'adopció o modificació dels seus símbols o ensenyes.

e) Proposar la incorporació de nous membres a la mancomunitat i comprovar la concurrència dels pressupostos necessaris per a la separació voluntària de membres de la mancomunitat i, quan pertoque, acordar-ne la separació obligatòria.

f) Proposar la dissolució de la Mancomunitat.

g) Aprovar i modificar els pressupostos i el compte general.

h) Aprovar la determinació dels recursos propis de caràcter tributari.



i) La concertació de les operacions de crèdit la quantia acumulada de les quals, dins de cada exercici econòmic, supere el 10 per cent dels recursos ordinaris del Pressupost, excepte les de tresoreria, que li correspondran quan l'import acumulat de les operacions vives a cada moment supere el 15 per cent dels ingressos corrents liquidats en l'exercici anterior.

j) Aprovar la plantilla de personal i relació de llocs de treball.

k) Establir els mèrits per als concursos de funcionaris d'habilitació nacional.

l) Determinar la forma de gestió dels serveis, i aprovar els plans o projectes necessaris per a l'establiment de serveis competència de la Mancomunitat.

m) Adquirir i alienar el patrimoni de la Mancomunitat, així com la revisió de l'inventari.

n) Exercir les accions judicials i administratives i la defensa de la corporació en matèries de competència plenària.

o) Elegir i destituir el President/a de la mancomunitat

p) Aquelles altres competències que hagen de correspondre al Ple perquè aprovar-les exigeix una majoria especial.

2. Correspon igualment al Ple la votació sobre la moció de censura de la presidència de la Mancomunitat i sobre la qüestió de confiança plantejada per aquesta. Les votacions es realitzaran mitjançant crida nominal en tot cas, i es regiran pel que es disposa en la legislació electoral general.



Article 9. Nomenament de la presidència

1. La presidència de la Mancomunitat l'elegirà el seu Ple, entre els seus membres, per majoria absoluta del nombre legal dels seus membres en primera volta o simple en segona volta 24 hores després. En cas d'empat, es resoldrà per sorteig.

2. Podran ser candidats a la presidència tots i cadascun dels representants que formen part del Ple.

3. La pèrdua de la condició de regidor o regidora en el municipi mancomunat serà causa de cessament en la titularitat de la presidència.

4. Per a la destitució del titular de la presidència es seguirà el mateix procediment que l'establert en la legislació vigent per a la destitució de l'alcalde.

5. La presidència tindrà una durada de quatre anys coincidint amb el càrrec de les corporacions municipals. La persona titular de la presidència podrà renunciar voluntàriament manifestant-ho per escrit.



Article 10. Vicepresidència

1. La Mancomunitat tindrà, almenys, una vicepresidència, i fins a un màxim de tres, que seran designades d'entre els representants dels municipis.

2. La titularitat de la vicepresidència es perd per renúncia expressa manifestada i per pèrdua de la condició de regidor del municipi mancomunat.

3. Correspon a la vicepresidència de la Mancomunitat, per l'ordre del seu nomenament, substituir en la totalitat de les seues funcions la presidència en els casos d'absència, malaltia o impediment que la impossibiliten per a l'exercici de les seues atribucions, així com exercir les funcions de la presidència en els supòsits de vacant.



Article 11. Junta de Govern

1. La Junta de Govern estarà integrada per les persones que ocupen la presidència i vicepresidència i per un nombre de representants dels municipis mancomunats integrants del Ple mai superior a un terç del nombre de membres del Ple.

2. Correspon a la Junta de Govern:

a) Les atribucions que el president o presidenta i el Ple li deleguen.



b) L'assistència al president/a i a la resta d'òrgans de la Mancomunitat en l'exercici de les seues atribucions.



Article 12. Comissió Especial de Comptes

1. Correspon a la Comissió Especial de Comptes l'examen, estudi i informe dels comptes, pressupostaris i extrapressupostaris, que haja d'aprovar el Ple de la mancomunitat i, especialment, del compte general que ha de retre.

2. Per a l'exercici de les seues funcions, la Comissió podrà requerir, a través de la presidència de la mancomunitat, la documentació complementària necessària i la presència dels membres de la Mancomunitat i el seu personal relacionats amb els comptes que s'analitzen.

3. La comissió especial de comptes es reunirà abans de l'1 de juny de cada any per a examinar i informar el compte general.



Article 13. Comissions informatives

1. Les comissions informatives que, si és el cas, pogueren establir-se són òrgans complementaris de la Mancomunitat sense atribucions resolutòries que tenen com a funció l'estudi, la informació i la consulta prèvia dels expedients i assumptes que hagen de ser sotmesos a la decisió del Ple o de la Junta de Govern, quan aquesta actua amb competències delegades pel Ple, excepte quan hagen d'adoptar-se acords declarats urgents.

2. La composició, el funcionament i el règim de sessions de les comissions informatives seran regulats pels Estatuts i reglaments orgànics de la Mancomunitat.

3. Els Estatuts i els reglaments orgànics hauran de garantir que la composició de les comissions informatives s'acomode a la proporcionalitat existent entre les diferents formacions i/o agrupacions polítiques presents en el Ple de la Mancomunitat.



Article 14. Competències i atribucions de la presidència

1. Corresponen a la presidència de la Mancomunitat les següents competències:

a) Representar la Mancomunitat en qualsevol classe d'acte i negoci jurídic.

b) Dirigir el govern i l'administració de la Mancomunitat.

c) Convocar i presidir les sessions del Ple, de la Junta de Govern i de qualssevol altre òrgan col·legiat de la mancomunitat.

d) Decidir els empats amb vot de qualitat una vegada realitzada la segona votació i si persistira l'empat.

e) Dirigir, inspeccionar i impulsar els serveis i activitats de la Mancomunitat.

f) Aprovar i disposar despeses dins dels límits de la seua competència.

g) Ordenar pagaments, retre comptes i administrar els fons i béns de la Mancomunitat.

h) Exercir la direcció superior del personal de la mancomunitat.

i) Contractar obres, serveis i subministraments, dins dels límits establerts per la legislació vigent per a l'alcalde.

j) Executar accions judicials i administratives en cas d'urgència

k) Aprovar les bases que regiran les proves d'accés a la funció pública de la Mancomunitat.

l) Exercir totes les accions necessàries per al bon funcionament dels serveis de la Mancomunitat.

m) Totes aquelles que la normativa de règim local atribueix a l'alcalde per al compliment de les competències que té atribuïdes, així com les no atribuïdes específicament a un altre òrgan.

2. El president/a podran delegar l'exercici de les seues atribucions, excepte la de convocar i presidir les sessions del Ple, decidir els empats amb el vot de qualitat, la direcció superior de tot el personal i aquelles altres que expressament estan previstes com a indelegables en la normativa de règim local aplicable.



Article 15. Règim de sessions del Ple

1. El Ple funciona en règim de sessions ordinàries de periodicitat preestablida, extraordinàries i extraordinàries urgents.

2. El Ple celebrarà sessió ordinària almenys una vegada cada tres mesos, i extraordinària quan així ho decidisca la presidència, o el sol·liciten almenys la quarta part dels membres del ple. En aquest últim cas, la celebració del ple no podrà demorar-se més de 15 dies hàbils, des de que va ser sol·licitat.

3. Les sessions del Ple han de convocar-se almenys amb dos dies hàbils d'antelació, la qual cosa podrà realitzar-se per mitjans telemàtics. En la citació es farà constar l'ordre del dia.

4. El Ple es constitueix vàlidament amb l'assistència d'un terç del nombre legal de membres, que no podrà ser inferior a tres. Aquest quòrum ha de mantindre's al llarg de tota la sessió.

5. En tot cas, es requereix l'assistència del president/a i del secretari/a de la Mancomunitat, o de qui legalment els substituïsca.



Article 16. Funcionament del ple

1. Els acords del Ple s'adopten, per regla general, per majoria simple dels membres presents. Hi ha majoria simple quan els vots afirmatius són més que els negatius, independentment del nombre de membres que voten en un sentit o altre.

2. És necessari el vot favorable de la majoria absoluta del nombre legal de membres del Ple per a l'adopció dels acords en les matèries següents:

a) Alteració del nom i de la capitalitat de la Mancomunitat, i la modificació dels seus símbols i ensenyes.

b) Aprovació i modificació del reglament orgànic de la Mancomunitat.

c) Transferència de funcions o activitats a altres Administracions públiques, així com l'acceptació de les delegacions o encàrrecs de gestió realitzades per altres administracions, llevat que per llei s'imposen obligatòriament.

d) Concessió de béns i serveis per més de cinc anys, sempre que la seua quantia supere el 20 per cent dels recursos ordinaris del pressupost.



e) Aprovació d'operacions financeres o de crèdit i concessions de quitacions o esperes, quan el seu import supere el 10 per cent dels recursos ordinaris del pressupost.

f) Determinació de la forma de gestió dels serveis.

g) Alienació de béns, quan la seua quantia supere el 20 per cent dels recursos ordinaris del pressupost.

h) Cessió gratuïta de béns a altres Administracions o institucions públiques.

i) Qualsevol altra matèria en què així es dispose en els presents estatuts o en la legislació aplicable.



Article 17. Funcionaris de l'administració local amb habilitació de caràcter nacional

1. La Mancomunitat disposarà d'un lloc de treball reservat a funcionaris de l'Administració local amb habilitació de caràcter nacional, al qual correspondran les funcions de secretaria, comprensiva de la fe pública i assessorament legal preceptiu, així com del control i fiscalització interna de la gestió economicofinancera i pressupostària, i la comptabilitat, tresoreria i recaptació.

Mentre l'òrgan autonòmic competent no classifique reglamentàriament aquest lloc de treball, les funcions esmentades podran ser exercides per algun dels funcionaris de l'Administració local amb habilitació de caràcter estatal d'algun dels municipis que integren la Mancomuni-tat, prèvia designació pel Ple d'aquesta.

No obstant això, si una vegada creat i classificat s'estima que el volum de serveis o recursos de la Mancomunitat és insuficient per al manteniment d'aquest lloc de treball, es podrà sol·licitar, de conformitat amb la normativa aplicable, l'exempció de l'obligació de mantindre'l.



En aquest cas i una vegada concedida l'exempció esmentada, les funcions reservades a habilitats nacionals s'exerciran preferentment per mitjà d'acumulació de funcions a un funcionari amb aquesta habilitació d'algun dels municipis que integren la mancomunitat. Si això no és possible, aquestes funcions reservades s'exerciran per mitjà de l'acumulació a un funcionari o funcionària amb habilitació de caràcter nacional d'altres entitats locals o pels serveis d'assistència de la diputació provincial, amb la conformitat prèvia d'aquestes.

2. Excepcionalment, a falta d'aquestes formes de provisió, les funcions reservades podran ser exercides per una persona funcionària de la Mancomunitat, o d'algun dels municipis que la integren, que estiga en possessió de la titulació requerida per a l'accés al lloc d'habilitat que corresponguera si no s'haguera declarat l'exempció. La persona funcionària serà designada per la junta de govern de la mancomunitat.



Aquest nomenament es comunicarà a l'òrgan que haja autoritzat l'exempció, que haurà d'autoritzar-lo de forma expressa quan la duració de l'exercici de les seues funcions es preveja que puga excedir de tres mesos.

En tot allò que es refereix a la provisió, als nomenaments i a altres situacions referents al lloc d'habilitat de caràcter nacional, caldrà ajustar-se al que es disposa en el Decret 92/2021, de 9 de juliol, del Consell, de regulació del personal funcionari amb habilitació de caràcter nacional, i normativa concordant.



Article 18. El règim del personal

1. La Mancomunitat, per al desenvolupament dels seus fins, podrà disposar de personal propi en els termes establits en la normativa aplicable, i el seu reglament orgànic.

2. El Ple de la Mancomunitat aprovarà anualment, juntament amb el pressupost, la corresponent plantilla de personal propi, que comprendrà tots els llocs de treball reservats a personal funcionari i personal laboral.



3. La selecció i el règim jurídic d'aquest personal, així com la provisió dels llocs de treball existents, es regiran, igual que per a la resta de les corporacions locals, pel que s'estableix en la normativa bàsica sobre funció pública i règim local i per la resta de legislació aplicable.



Fins que es proveïsquen les places convocades, podran cobrir-se interinament o amb personal laboral de caràcter temporal, segons les seues funcions, o amb les persones que, respectant els principis assenyalats en el paràgraf anterior, siguen oportunament seleccionades.

4. El personal que estiga al servei de la Mancomunitat en cas de dissolució quedarà incorporat a les entitats locals que en formaven part. En tot cas, la cessió o el traspàs del personal per part dels municipis adherits a la Mancomunitat comporta l'obligació de l'ajuntament de reincorporar aquest personal en cas que el servei mancomunat s'haja extingit o finalitzat.

5. Podrà establir-se un sistema mixt de personal propi, personal col·laborador i personal cedit.

A més del personal propi de la mancomunitat, en funció del volumen d'activitat previsible, aquesta podrà comptar amb la cessió de personal dels municipis mancomunats, podent articular, si escau, un sistema rotatori de cessió del personal necessari, d'acord amb l'article 90 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de règim local de la Comunitat Valenciana.



Article 19. Recursos financers

1. La hisenda de la Mancomunitat estarà constituïda pels recursos següents:

a) Aportacions dels municipis mancomunats.

b) Ingressos procedents del seu patrimoni i altres de dret privat.



c) Taxes i preus públics per la prestació de serveis o realització d'activitats de la seua competència

d) Contribucions especials per a l'execució d'obres o per a l'establi– ment, l'ampliació o la millora de serveis.

e) Participacions en els tributs de la Generalitat que, si és el cas, s'establisquen a favor seu.

f) Recàrrecs sobre impostos de la Generalitat, o d'altres entitats locals, que siguen procedents.

g) Participació en els fons de cooperació o instruments similars de finançament incondicionat que es determinen.

h) Subvencions i altres ingressos de dret públic.

i) Ingressos procedents d'operacions de crèdit.

j) Multes i sancions en l'àmbit de la seua competència.

k) Qualsevol altre que legalment puga establir-se.

2. Serà aplicable a la mancomunitat el que es disposa en la normativa de règim local respecte dels recursos dels municipis, amb les especialitats que siguen procedents en cada cas.



Article 20. Ordenances

1. Per a l'establiment, l'ordenació, la liquidació i la recaptació de les taxes, preus públics, contribucions especials i ingressos procedents d'operacions de crèdit, la Mancomunitat aprovarà les ordenances corresponents, les quals tindran força obligatòria en tots els municipis integrants una vegada aprovades.

2. Correspondrà als municipis facilitar a la Mancomunitat tota la informació necessària per a la formació de padrons, altes, baixes i altres modificacions referides als contribuents afectats pels diferents serveis que constitueixen els fins regulats en els articles anteriors.



3. La Mancomunitat podrà en tot moment, pels seus propis mitjans, comprovar la veracitat i l'exactitud de les dades a què es refereix el número anterior.



Article 21. Aportacions econòmiques

1. Les aportacions dels municipis mancomunats les fixarà anualment per a cada exercici econòmic el Ple de la Mancomunitat amb el quòrum de la majoria absoluta del vot dels seus membres, i seran les següents:

a) Una quota ordinària fixa i obligatòria, per a atendre les despeses generals de conservació, manteniment i administració, es realitzen o no els serveis, a parts iguals pels municipis integrants.

b) Una quota ordinària variable i obligatòria, atesa la població de cada municipi, segons el padró municipal, per a atendre les despeses generals de conservació, manteniment i administració, es realitzen o no els serveis.

c) Una o diverses quotes complementàries, segons l'ús que cada entitat realitze dels serveis que es presten mancomunadament.

Per a la determinació d'aquesta quota s'aplicaran les bases o els mòduls següents: nombre d'habitatges, superfície del nucli urbà, metres lineals de carrers, volum d'edificació, base imposable de l'Impost sobre Béns Immobles, volum dels seus pressupostos, consum realment efectuat, i altres factors que puguen computar-se per raó del servei o l'activitat prestada. Les presents bases o mòduls podran aplicar-se de manera aïllada o conjunta.

d) Totes les quotes extraordinàries que resulten necessàries, per a finançar serveis o activitats que beneficien especialment un o diversos dels municipis integrants.

Les quotes dels apartats c) i d) comprendran el cost efectiu dels serveis o activitats de què es tracte, més un percentatge que determinarà el Ple de la Mancomunitat per a cobrir els costos de gestió d'aquestes activitats. Cada ajuntament realitzarà les aportacions depenent dels serveis prestats.

2. Els municipis mancomunats podran participar en algun o en tots els serveis i/o obres que siguen competència de la Mancomunitat, sempre que les obres i/o serveis siguen independents i això no afecte a l'eficàcia de la prestació del servei i/o activitat u obra.



Article 22. Característiques de les aportacions

1. Les aportacions dels municipis a la Mancomunitat tenen la consideració de pagaments obligatoris i preferents per a les entitats mancomunades.

2. Les aportacions econòmiques dels municipis es realitzaran amb la periodicitat que determine el Ple en la sessió constitutiva.

3. En cas que algun municipi es retarde en el pagament de la seua quota més d'un trimestre, el president/a requerirà que es pague en el termini d'un mes.

Transcorregut aquest termini sense haver fet efectiu el dèbit, el president/a podrà sol·licitar dels òrgans de l'Administració central, autonòmica o provincial la retenció de les quotes pertinents amb càrrec a les quantitats que per qualsevol concepte siguen liquidades a favor de l'ajuntament deutor, a fi que li les entregue a la Mancomunitat.

Aquesta retenció és autoritzada expressament pels ajuntaments mancomunats en el moment d'aprovació dels presents estatuts, sempre que s'acompanye de la certificació de descobert reglamentària en cada cas.



Article 23. Pressupost

1. La Mancomunitat aprovarà anualment un pressupost de conformitat amb el que es disposa en la legislació de règim local vigent.

2. El pressupost constitueix l'expressió xifrada, conjunta i sistemàtica de les obligacions que, com a màxim, es poden reconèixer, i dels drets que es preveuen liquidar durant el corresponent exercici econòmic.



3. S'inclouran en el pressupost les inversions que es puguen realitzar, així com les seues fonts de finançament.



Article 24. Patrimoni

1. El patrimoni de la Mancomunitat estarà integrat per tota classe de béns, drets i accions que legítimament adquirisquen. A aquest efecte haurà de formar-se un inventari de conformitat amb el que es disposa en les disposicions vigents en la matèria.

2. La participació de cada entitat mancomunada en aquest patrimoni es fixarà, tant inicialment com amb posterioritat, atenent el nombre d'habitants de dret de cada entitat, segons el padró municipal; no obstant això, i ateses les característiques de les aportacions a la Mancomunitat, podran ser tinguts en compte altres factors de ponderació.



3. Els ajuntaments mancomunats podran efectuar el traspàs de mitjans patrimonials i econòmics a favor de la Mancomunitat d'acord amb l'article 90 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de règim local de la Comunitat Valenciana.



Article 25. Duració

La Mancomunitat es constitueix per temps indefinit.

Article 26. Modificació d'estatuts

1. La modificació dels estatuts de la Mancomunitat podrà tindre caràcter constitutiu o no constitutiu.

2. La modificació constitutiva dels estatuts s'ajustarà al procediment previst en la legislació aplicable per a la creació de les mancomunitats i es referirà exclusivament als aspectes següents:

a) Objecte, competència i atribucions.

b) Òrgans de govern i sistema de representació dels municipis en aquests.

c) Supòsits de dissolució de la Mancomunitat.

3. Les modificacions constitutives s'ajustaran al procediment següent:

a) Aprovació inicial pel Ple de la Mancomunitat, per majoria absoluta del nombre legal de vots.

b) Obertura d'un termini d'informació pública durant un mes, en els taulers d'anuncis dels ajuntaments mancomunats i de la mateixa Mancomunitat, amb indicació de la forma, del lloc i del termini de consulta i formulació d'al·legacions pels interessats.

c) Emissió dels informes de la diputació provincial interessada i del departament del Consell amb competències en matèria d'administració local.

d) Resolució pel Ple de la Mancomunitat, si és el cas, de les al·legacions o objeccions que es formulen.

e) Aprovació dels plens dels municipis afectats, per majoria absoluta del nombre legal de membres.

f) Publicació de la modificació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

4. Les restants modificacions estatutàries tindran caràcter no constitutiu i només requeriran l'acord aprovatori del Ple de la Mancomunitat, per majoria absoluta de vots, amb l'audiència prèvia dels municipis integrants d'aquesta, i la seua publicació íntegra per la Mancomunitat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

5. Les modificacions estatutàries consistents en l'adhesió i la separació de municipis es regiran pel que es disposa en el títol VII de la Llei 21/2018, de 16 d'octubre, de la Generalitat, de mancomunitats de la Comunitat Valenciana.



Article 27. Adhesió i separació de municipis

1. Per a l'adhesió d'un o diversos municipis a la Mancomunitat amb posterioritat a la seua constitució serà necessari:

a) La sol·licitud del Ple de la corporació municipal interessada, per majoria absoluta del nombre legal dels seus membres.

b) L'aprovació pel Ple de la Mancomunitat, per majoria absoluta del nombre legal de vots.

2. L'acord d'adhesió del nou municipi haurà de ser publicat per la Mancomunitat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i haurà d'inscriure's en el Registre d'entitats locals autonòmiques.



3. L'aportació inicial dels municipis incorporats a la Mancomunitat amb posterioritat a la seua constitució la determinarà l'índex del patrimoni de la Mancomunitat per habitant, multiplicat pel nombre d'habitants de dret de l'entitat que sol·licita la seua inclusió.

Si no existeix aquest patrimoni, aportarà la quota que resulte de multiplicar la quantitat a què es refereix l'apartat b de l'article 21 per un nombre d'anys que no podrà excedir els cinc. La quota resultant de la valoració podrà ser exigida en el moment de la incorporació de l'entitat local a la Mancomunitat o quedar diferida per al supòsit de la dissolució o, si és el cas, separació de la Mancomunitat.

Així mateix, haurà d'aportar totes les despeses que s'originen amb motiu de la seua inclusió en la Mancomunitat.



Article 28. Separació voluntària

1. En el cas que un municipi adherit a la Mancomunitat decidisca voluntàriament separar-se'n, serà necessari:

a) Haver sigut membre de la Mancomunitat durant almenys quatre anys.

b) Acord municipal adoptat per majoria absoluta en què es comunique a la Mancomunitat la voluntat d'abandó unilateral amb una antelació mínima d'un any.

c) Informe de la Mancomunitat que el municipi es troba al corrent en el pagament de les seues aportacions a la Mancomunitat.

d) Acord de la Mancomunitat per majoria absoluta del Ple. Caldrà publicar l'acord al Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i serà objecte d'inscripció en el registre d'entitats locals autonòmic.



2. L'ajuntament que decidisca separar-se de manera voluntària haurà d'haver complert tots els compromisos pendents que tinga amb la Mancomunitat, així com abonar totes les despeses originades per la seua separació i la part del passiu contret per la Mancomunitat al seu càrrec.





Article 29. Separació obligatòria

1. Serà procedent la separació obligatòria d'un municipi mancomunat en els supòsits següents:

a) Incompliment reiterat del pagament de les seues aportacions, que serà considerat així quan es deixen de pagar durant més de dos trimestres continuats o dos alterns dins de l'any natural o d'exercicis anteriors.



b) Incompliment d'aquelles altres actuacions necessàries per al correcte desenvolupament de la Mancomunitat a les quals estiguen obligats pels seus estatuts.

2. El procediment de separació l'iniciarà d'ofici la Mancomunitat mitjançant l'acord per majoria absoluta del seu Ple.

3. Acordada la iniciació del procediment de separació, es concedirà al municipi afectat el tràmit d'audiència d'un mes.

4. Vistes les al·legacions presentades pel municipi, el Ple de la Mancomunitat podrà acordar la separació obligatòria mitjançant l'acord favorable de la majoria absoluta dels seus membres legals.

5. La Mancomunitat donarà publicitat a l'acord de separació obligatòria del municipi mitjançant la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i procedirà a inscriure'l en el Registre d'entitats locals autonòmic.



Article 30. Efectes de la separació: liquidació

1. La separació de la Mancomunitat d'un o diversos dels municipis no implicarà la necessitat de procedir a la liquidació d'aquella, operació que quedarà diferida al moment de dissolució de la Mancomunitat. No obstant això, en el cas que el municipi o municipis separats de la Mancomunitat hagen aportat béns afectes a serveis propis, es practicarà, excepte acord amb els municipis interessats, una liquidació parcial a fi que aquests elements els siguen reintegrats, sense perjudici dels drets que puguen assistir-los en el moment de la liquidació definitiva per haver aportat elements d'una altra naturalesa.



2. No obstant l'anterior, a la vista de les circumstàncies concurrents apreciades per la Mancomunitat i degudament justificades, es podrà anticipar totalment o parcialment l'import de la seua participació als municipis separats, adjudicant-se aquells elements o instal·lacions establits per al servei exclusiu d'aquests.

3. Els municipis separats no podran al·legar drets de propietat sobre els béns i serveis de la Mancomunitat radicats en el seu terme municipal, excepte el que s'estableix en el paràgraf anterior.

4. Si, a conseqüència de la separació d'un o diversos municipis, la Mancomunitat deixara de ser viable, es procediria a dissoldre-la conforme al que s'estableix en l'article següent.



Article 31. Causes de dissolució de la mancomunitat

Les mancomunitats hauran de dissoldre's quan concórreguen, a més de les causes previstes en els estatuts, alguna de les següents:

a) Perquè així ho disposen les lleis.

b) Perquè s'hagen complit o hagen desaparegut tots els seus objectius.

c) Perquè així ho acorden els municipis que les integren.



Article 32. Procediment de dissolució

1. Quan concórrega alguna de les causes de dissolució, haurà d'iniciar-se d'ofici el procediment de dissolució per la mancomunitat o a instància de qualsevol dels membres.

2. El procediment de dissolució de les mancomunitats requerirà:

a) Acord de la dissolució de l'entitat pel ple de la mancomunitat, per majoria absoluta legal del nombre de vots, i comunicació al departament del Consell competent en matèria d'administració local.



b) El sotmetiment a informació pública durant un mes en tots els ajuntaments mancomunats.

c) Els informes de la diputació provincial i del departament del Consell competent en matèria d'administració local.

d) L'aprovació dels ajuntaments mancomunats, per majoria absoluta del nombre legal dels membres. El tràmit continuarà sempre que quede acreditada l'aprovació per les dues terceres parts de les entitats locals integrants de la mancomunitat a favor de la dissolució proposada.



e) L'aprovació pel ple de la mancomunitat, per majoria absoluta dels vots, de la proposta efectuada per la comissió liquidadora.



f) Remissió al departament del Consell competent en matèria d'administració local que publicarà la dissolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i donarà de baixa la mancomunitat en el Registre d'Entitats Locals de la Comunitat Valenciana.

3. Una vegada aprovada la dissolució d'una mancomunitat per part dels plens municipals i abans de la remissió a la Generalitat, s'haurà de crear una comissió liquidadora composta, almenys, per la presidència de la mancomunitat de què es tracte i dos vocals. En aquesta s'integrarà, per a complir les seues funcions assessores, el personal que tinga atribuïdes les funcions reservades a habilitats nacionals. Podrà igualment convocar a les reunions experts determinats, només als efectes d'escoltar l'opinió o preparar informes o dictàmens en temes concrets de la seua especialitat.

4. La comissió, en un termini no superior a tres mesos, farà un inventari de béns, serveis i drets de la mancomunitat que té la intenció de dissoldre's, en xifrarà els recursos, les càrregues i els dèbits i farà una relació del seu personal, i més tard proposarà al ple de l'entitat l'oportuna distribució en els ajuntaments mancomunats.

5. La proposta, per a ser aprovada vàlidament, requerirà el vot favorable de la majoria absoluta dels vots del ple de l'entitat. Una vegada aprovada, la proposta serà vinculant per als ajuntaments mancomunats.



6. Després de la dissolució de la mancomunitat, aquesta mantindrà la personalitat jurídica fins que no siga adoptat pel ple l'acord de liquidació i distribució del patrimoni, del qual hauran de donar publicitat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Disposició addicional



L'Oficina d'assistència en matèria de registres de la Mancomunitat de l'Alt Vinalopó, estarà al municipi on estiga la seu de la mateixa. Subsidiàriament, actuaran com a Oficines delegades les de la resta de municipis.



Disposició final



Per allò no previst en aquests estatuts, s'aplicarà el que la legislació estableix per a les mancomunitats de la Comunitat Valenciana o la norma que la substituïsca, i, supletòriament, la legislació estatal i autonòmica referida a les entitats locals.

Mapa web