Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic. RESOLUCIÓ de 26 d'abril de 2016, de la Secretària Autonòmica d'Hisenda per la qual s'aproven les instruccions en relació amb la tramitació de les factures en l'Administració de la Generalitat.



Publicat en:  DOGV núm. 7788 de 23.05.2016
Número identificador:   2016/3162
Referència Base de Dades:  003552/2016
 
  • Anàlisi jurídica

    Data d'entrada en vigor: 26.04.2016
    Data de fi de vigència: 15.03.2018
  • Anàlisi documental

    Origen de disposició: Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Organització de l'administració


  • RESOLUCIÓ de 26 d'abril de 2016, de la Secretària Autonòmica d'Hisenda per la qual s'aproven les instruccions en relació amb la tramitació de les factures en l'Administració de la Generalitat. [2016/3162]

    La Intervenció General de la Generalitat, en compliment de l'Acord de la Comissió Delegada del Consell d'Hisenda i Pressupostos de data 10 d'octubre de 2014 que va aprovar la programació de controls financers específics per a 2015, ha presentat l'informe global del control financer específic sobre el Registre de Factures de la Generalitat.



    Les conclusions de l'esmentat informe, si bé assenyalen que s'ha millorat el funcionament del Sistema quant a la inscripció de les dades de factures en el RUF, indiquen una sèrie d'aspectes que cal corregir i uniformar, en particular referits al procediment de baixa de factures en aquest i al procediment per a acreditar l'acte administratiu que constate la recepció del servei o subministrament.

    Així mateix, l'obligació d'expedir i remetre factura electrònica pels proveïdors pot plantejar determinades qüestions quant a l'àmbit d'aplicació, la forma de procedir i els efectes derivats de l'incompliment de l'esmentada obligació.

    Finalment, ha d'aclarir-se que en el cas de factures derivades d'un únic contracte cofinançat per diversos departaments, el procediment de gestió de la despesa pública i pagament de les obligacions exigeix individualitzar les factures als diferents destinataris amb detall de la porció de base imposable i de quota repercutida a cada un d'ells.

    Totes aquestes circumstàncies aconsellen dictar les oportunes instruccions a fi de millorar i unificar els procediments i criteris en relació amb els requisits legals necessaris per a la correcta anotació de les factures en el Registre Unificat.



    Instruccions



    Primera. Obligació d'expedir i remetre factura electrònica

    D'acord amb la disposició addicional tercera de la Llei 5/2013, de 23 de desembre, de Mesures Fiscals, de Gestió Administrativa i Financera, i d'Organització de la Generalitat, totes les factures (sense excepció) que expedisquen i remeten els proveïdors –persones jurídiques– de béns i serveis de l'Administració de la Generalitat i les seues entitats autònomes, hauran de ser factures electròniques i remetre's de conformitat amb els requisits previstos en la Llei 25/2013, de 27 de desembre, d'impuls de la factura electrònica i creació del registre comptable de factures en el sector públic i les seues normes de desplegament.

    La falta de presentació electrònica de les corresponents factures determina que no puga considerar-se complida l'obligació de presentació «en forma» d'aquestes factures i que, conseqüentment, s'haja de procedir al rebuig i devolució o anul·lació de les factures en què es produïsca aquesta circumstància.

    A aquest efecte, la data a considerar per a l'aplicació de l'esmentada obligació és la data d'expedició de les corresponents factures, sense que siga rellevant la data dels contractes o relacions jurídiques de què aquestes factures porten causa.

    Els òrgans competents per a la tramitació de les factures, amb caràcter previ a la conformitat, han de verificar prèviament el requisit de facturació electrònica i en cas d'incompliment, rebutjar les factures pels motius que pertoquen.



    Segona. Recepció de la prestació

    L'acte per a acreditar la recepció o conformitat del subministrament o servei arreplegada en l'article 222 del Text Refós de la Llei de Contractes del Sector Públic haurà de contindre, en tot cas, un text en què s'especifique la conformitat que s'està prestant, la identificació i firma del responsable de la recepció, així com la data en què aquesta es va produir.



    Tercera. Acreditació de la conformitat amb la factura

    L'acte per a acreditar la conformitat amb la factura remesa pel proveïdor, haurà de contindre un text en què s'especifique la conformitat amb la factura d'acord amb el servei o subministrament per qui tinga la competència per a això, amb identificació del firmant i la data en què es va produir l'acte.

    La conformitat assenyalada en el paràgraf anterior, es realitzarà una vegada efectuada la preassignació pressupostària de la factura, i es disposarà d'un termini màxim de sis dies hàbils des de la recepció per la unitat de destinació per a tot això.



    Quarta. Tramitació de baixes RUF per factures tornades al proveïdor

    En la tramitació de les baixes RUF d'aquelles factures tornades al proveïdor es requerirà deixar constància de les eixides en el Sistema RUF i conservar, si és el cas, els documents o fotocòpies corresponents, així com l'escrit pel qual es comunica el motiu de la devolució i l'acreditació de la seua efectiva recepció pel proveïdor.

    La tramitació de les baixes per factures tornades al proveïdor haurà de completar-se en un termini màxim de 6 dies hàbils des de la seua entrada en RUF.



    Cinquena. Correcció d'errades de gravació

    En els supòsits d'errors de gravació per mitjà d'esborrament o baixa de la factura en el RUF, el nou registre haurà de respectar el número i la data de registre inicial real facilitat al proveïdor o, a falta d'això, realitzar les oportunes anotacions que permeten conéixer-los, per tractar-se d'una dada essencial als efectes de meritació i càlcul d'interessos.



    Sisena. Prevenció d'inscripcions excloses de RUF

    Les unitats responsables de registrar en RUF hauran d'insistir a evitar la inscripció de documents que no hagen de ser registrats en RUF per no constituir factura o document expedit per tercers, justificatiu d'operacions (entrega de béns o prestació de serveis) de les quals siga destinatària la Generalitat, o bé corresponguen a subconceptes econòmics no inclosos o exempts de ser registrats en RUF d'acord amb les relacions de subconceptes contingudes en els annexos I i II d'aquesta instrucció.





    Setena. Depuració de les dades existents en el RUF

    Sense perjudici d'atendre els requeriments periòdics sobre factures pendents que la Intervenció efectue en aplicació de l'article 10 de la Llei 25/2013, els coordinadors del RUF mensualment realitzaran una anàlisi de les dades existents en el Sistema, de manera que vetlaran perquè aquest arreplegue en la seua integritat les factures pendents d'aplicar, evitant duplicitats, de manera que les baixes en el RUF es reduïsquen a aquelles que són degudes a disconformitat amb les factures.



    Huitena. Termini màxim de tramitació

    El termini màxim des que es rep la factura en el registre competent de la conselleria o organisme autònom fins que es comptabilitza el document de proposta de pagament en el sistema comptable no podrà ser superior a 25 dies.



    Novena. Factures cofinançades/compartides

    Les factures derivades d'un únic contracte cofinançat per diversos departaments hauran de ser individualitzades per cada destinatari inclòs en l'expedient, és a dir, s'expediran tantes factures originals com destinataris, amb la porció de base imposable i de quota repercutida a cada un d'ells, a fi de justificar en el pressupost corresponent a cada un d'ells la despesa imputada a aquest.

    En relació amb aquesta exigència, d'acord amb el TRLCSP, s'inclourà en els plecs de clàusules administratives la identificació de l'òrgan administratiu amb competències en matèria de comptabilitat pública, així com la identificació de l'òrgan de contractació i del destinatari, que hauran de constar en la factura corresponent.

    En cas que no siga possible la individualització de les factures (subministraments d'electricitat, gas o aigua que comparteixen un únic comptador unes quantes conselleries o entitats) s'hauria de preveure en els pressupostos la dotació de l'import total de la facturació en el programa corresponent a Sotssecretaria (o equivalent) d'una única conselleria que responga del pagament de la factura pel seu import total.



    Deu. Règim de vigència d'anteriors instruccions

    La Resolució de la Secretaria Autonòmica d'Hisenda i Pressupostos per la qual es fixen els terminis per a la gestió de la facturació en l'Administració de la Generalitat de 28 de maig de 2013 conserva la seua vigència excepte en aquells aspectes que es contradiguen amb la present instrucció.



    València, 26 d'abril de 2016.– La secretària autonòmica d'Hisenda: Clara Ferrando Estrella.





    ANNEX I

    Relació de conceptes que exigissen RUF



    EC Descripció RUF

    20001 Arrendaments de terrenys i béns nat. SI

    20201 Arrendaments edificis i altres const. SI

    20301 Arrendaments de maquinària SI

    20302 Arrendaments d'instal·lacions SI

    20303 Arrendaments d'utillatge SI

    20401 Arrendaments de material de transport SI

    20501 Arrendaments de mobiliari i efectes SI

    20601 Arrendam. d'equips P. Informació SI

    20801 Arrendaments d'un altre immobilitzat mat. SI

    20901 Cànons SI

    21001 Reparac. Terrenys, infraest. i béns nat. SI

    21201 Reparac. Edificis industrials SI

    21202 Reparac. Edificis administratius SI

    21203 Reparac. Edificis comercials SI

    21299 Reparac. d'altres edificis SI

    21301 Reparac. Maquinària SI

    21302 Reparac. Instal·lacions SI

    21303 Reparac. Utillatge SI

    21305 Reparac. Maquinària de material sanitari SI

    21401 Reparac. Elements de transport SI

    21405 Reparac. El. transp. de material sanitari SI

    21501 Reparac. Mobiliari i efectes SI

    21505 Reparac. Mob. i efec. de material sanitari SI

    21601 Reparac. Equips p. de informació SI

    21605 Reparac. E.P.I. de material sanitari SI

    21801 Reparac. Béns situats en l' exterior SI

    21901 Reparac. Altre immobilitzat material SI

    22001 Material ofic. ordinari no inventariable SI

    22002 Premsa, revistes, llibres i altres public. SI

    22003 Material informàtic no inventariable SI

    22009 Altre material d'oficina SI

    22015 Material d'oficina en l'exterior SI

    22101 Energia elèctrica SI

    22102 Aigua SI

    22103 Gas SI

    22104 Combustible SI

    22105 Vestuari SI

    22106 Llenceria SI

    22107 Productes alimentaris SI

    22108 Productes farmacèutics SI

    22109 Subministraments de seguretat SI

    22110 Subministraments material deport. didac. i cult. SI

    22111 Productes de neteja i higiene SI

    22112 Sumin. reposats maquin., utill. i el. tte. SI

    22113 Sumin. mat. electrònic, elèctric i com. SI

    22114 Material sanitari per a consum i repos. SI

    22115 Subministres en l'exterior SI

    22116 Material de laboratori SI

    22117 Productes Farmacèutics Hepatitis C SI

    22199 Altres subministraments SI

    22201 Comunicacions: Telefòniques SI

    22202 Comunicacions: Postals i telegràfiques SI

    22203 Comunicacions: Tèlex i telefax SI

    22204 Comunicacions: Informàtiques SI

    22215 Comunicacions en l'exterior SI

    22299 Altres comunicacions SI

    22301 Parc mòbil SI

    22601 Despeses div.:Atencions protocol. i repr. SI

    22602 Despeses div.:Publicitat i propaganda SI

    22608 Despeses div.:Activitats culturals, dep. SI

    22615 Despeses diverses en l' exterior SI

    22701 Treballs realitz.: Neteja i higiene SI

    22702 Treballs realitz.: Seguretat SI

    22703 Treballs realitz.: Valoració i peritatges SI

    22704 Treballs realitz.: Postals i missatgeria SI

    22705 Treballs realitz.: Custodia, emmagatzematge SI

    22706 Treballs realitz.: Processos electorals SI

    22707 Treballs realitz.: Estudis i treb. tècnic. SI

    22708 Treballs realitz.: Serveis de menjador SI

    22715 Treballs realitzats en l'exterior SI

    24001 Edic. i distribució institucional SI

    24901 Altres despeses de publicacions SI

    25001 Concerts asist. sanitària amb Seg. Soc. SI

    25101 Concerts c. no hosp. de l'Estat SI

    25102 Concrets c. no hosp. de CC.AA. SI

    25103 Concerts c. no hosp. d'ens. territor. SI

    25104 Concerts c. no hosp. d'ent. privades SI

    25105 Concerts c. no hosp. de l'INSALUD SI

    25106 Concerts c. no hosp. mútues, patr. i acc. SI

    25107 Concerts d'altres entitats SI

    25199 Altres concerts amb centres no hospit. SI

    25201 Concerts c. hosp. de l'Estat SI

    25202 Concerts c. hosp. de CC.AA. SI

    25203 Concerts c. hosp. d'ens territorials. SI

    25204 Concerts c. hosp. d'ent. privades SI

    25205 Concerts c. hosp. de l'INSALUD SI

    25206 Concerts c. hosp. de mútues, patron. SI

    25207 Concerts c. hosp. d'altres entitats SI

    25299 Concerts amb altres centres hospital. SI

    25301 Concerts hemodiàlisis centres hosp. SI

    25302 Concerts club diàlisis SI

    25303 Concerts hemodiàlisis centres no hosp. SI

    25399 Altres concerts d'hemodiàlisi SI

    25401 Concerts litotrícies extracorpòries SI

    25402 Concerts teràpia insuficiència respira SI

    25403 Concerts per a tècniques diag. amb imatge SI

    25499 Altres serveis amb especialistes SI

    25501 Serveis concertats amb ambulàncies SI

    25502 Trasllat de malalts amb altres mitjans de tte. SI

    25503 Compensació amb altres empreses col·labor. SI

    25504 Reintegrament de despeses per assistència san. SI

    25505 Altres serveis d'assistència concertada SI

    25506 Altres serv. assist. sanitària no concertada SI

    48901 T. Farmàcia SI

    60001 Inv. infr. i bens ús general. Terrenys SI

    60201 Bens immob. patrim. històr., artíst.,cul SI

    60202 Bens mobles patri. històr. artíst., cult SI

    60901 Altres invers. noves en bens immobles. SI

    60902 Altres invers. noves en bens mobles SI

    61001 Inv. reposició infr. Terrenys d'ús g. SI

    61901 Altres inv. reposició en bens immobles SI

    61902 Altres inv. Reposició en bens mobles SI

    62001 Terrenys i bens naturals SI

    62201 Edificis industrials SI

    62202 Edificis administratius SI

    62203 Edificis comercials SI

    62299 Altres construccions SI

    62301 Maquinària SI

    62302 Instal·lacions SI

    62303 Elements de transport intern SI

    62304 Útils i ferramentes SI

    62401 Material de transport automòbil SI

    62402 Material de transport ferroviari SI

    62403 Material de transport naval SI

    62404 Material de transport aeri SI

    62499 Altre material de transport SI

    62501 Mobiliari SI

    62502 Equips d'oficina SI

    62503 Efectes SI

    62599 Altres. Mobiliari i efectes SI

    62601 Equip per a processos d'informació SI

    62701 Projectes complexos SI

    62801 Altre immobilitzat material SI

    62901 Altre immobilitzat immaterial SI

    63001 Reposició: Terrenys i bens naturals SI

    63201 Reposició: Industrials SI

    63202 Reposició: Administratius SI

    63203 Reposició: Comercials SI

    63299 Reposició: Altres construccions SI

    63301 Reposició: Maquinaria SI

    63302 Reposició: Instil·lacions SI

    63303 Reposició: El. de transport intern SI

    63304 Reposició: Útils i ferramentes SI

    63401 Reposició: Transport automòbil SI

    63402 Reposició: Transport ferroviari SI

    63403 Reposició: Transport naval SI

    63404 Reposició: Transporte aeri SI

    63499 Reposició: Altre material de transporte SI

    63501 Reposició: Mobiliari SI

    63502 Reposició: Equips d'oficina SI

    63503 Reposició: Efectes SI

    63599 Reposició: Altres SI

    63601 Reposició: Equip per a p. d'informació SI

    63701 Reposició: Projectes complexos SI

    63801 Reposició: Altre immobilitzat material SI

    64001 Despeses investigació científica i tèc. SI

    64002 Despeses en desenvolupament tecnològic SI

    64101 Concessions administratives SI

    64201 Propietat industrial SI

    64401 Drets de traspàs SI

    64501 Aplicacions informàtiques SI

    64701 Arrend. fin. equips processos informació SI

    64702 Arrend. fin. de maquinària SI

    64703 Arrend. fin. d'instal·lacions i utillatge SI

    64704 Arrend. fin. de material de transport SI

    64799 Arrend. fin. d'un altre immobilitz. material SI

    64901 Altres despeses d'inv. de caràcter immat. SI











    ANNEX II

    Relació de conceptes mixtos



    EC Descripció RUF

    16203 Transport de personal Mixt

    22399 Altres Mixt

    22603 Despeses div.: Jurídics, contenciosos Mixt

    22606 Despeses div.: Reunions, conferènc. celebr. Mixt

    22607 Despeses div.: Oposicions i proves selec. Mixt

    22699 Altres despeses diverses Mixt

    22709 Treballs realitz.: Servei recaptació Mixt

    22799 Altres treballs realitz. empres. i profes. Mixt

    23001 Dietes d'alts càrrecs Mixt

    23002 Dietes del personal Mixt

    23003 Dietes de personal eventual Mixt

    23101 Locomoció d'alts càrrecs Mixt

    23102 Locomoció del personal Mixt

    23103 Locomoció de personal eventual Mixt

    23201 Trasllat d'alts càrrecs Mixt

    23202 Trasllat del personal Mixt

    23203 Trasllat de personal eventual Mixt

    23301 Altres indemnitzacions Mixt

    23302 Altres indemnitzacions del personal Mixt

    23303 Altres indemnitzacions de personal eventual Mixt

    23304 Altres indemnitzacions d'alts càrrecs Mixt

    48001 T. a famílies Mixt

    48601 T. Pròtesi i vehicles Mixt

    60101 Infraestructures i b. destinat. a l'ús g. Mixt