RESOLUCIÓ de 27 de desembre de 1999, de la Secretaria General de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques, per la qual s'acorda la inscripció de l'adaptació dels estatuts del Col·legi d'Economistes de València.



Publicat en:  DOGV núm. 3686 de 11.02.2000
Número identificador:   2000/X656
Referència Base de Dades:  0523/2000
 
  • Anàlisi documental

    Origen de disposició: Conselleria Justícia i Administracions Públiques;SG Justícia i Administracions Públiques
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Col·legis professionals
    Descriptors:
      Temàtics: col.legi professional, reglament intern


  • RESOLUCIÓ de 27 de desembre de 1999, de la Secretaria General de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques, per la qual s'acorda la inscripció de l'adaptació dels estatuts del Col·legi d'Economistes de València. [2000/X656]

    Vist l'expedient d'adaptació estatutària instruït a instància de la senyora Amparo Ruiz Albiol, com a secretària del Col·legi d'Economistes de València, inscrit amb el número 77 de la Secció Primera del Registre de Col·legis Professionals i de Consells Valencians de Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana, en què sol·licita la inscripció i registre de l'adaptació dels seus Estatuts a la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de la Generalitat Valenciana, de Consells i Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana, en base als següents:

    Fets

    Primer. Que la secretària l'esmentat Col·legi va presentar el 16 de juliol de 1999 els Estatuts aprovats per la Junta General de col·legiats, en la reunió celebrada el dia 15 de juny de 1999, modificació que es va aprovar per l'adequació de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de la Generalitat Valenciana, de Consells i Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana.

    Segon. Que, en exercici del control de legalitat establit per l'article 11 de la mencionada llei autonòmica, es va revisar el text estatutari, i es va indicar la conveniència de rectificar determinats punts d'aquest i es va requerir l'aportació de la documentació necessària per a la inscripció registral, requeriment que ha sigut complimentat el 24 de desembre.

    Tercer. El text annex dels preceptes, objecte d'adaptació estatutària, queda incorporat íntegrament a la present resolució, i es dóna ací per reproduït.

    Fonaments de dret

    Primer. Que els estatuts contenen totes les determinacions exigides en l'article 10 de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de Consells i Col·legis Professionals.

    Segon. Que han sigut aprovats amb els requisits i formalitats previstos en dit article i en els propis estatuts del col·legi.

    Tercer. L'expedient ha sigut tramitat pel Servei d'Entitats Jurídiques, adscrit a la Secretaria General de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques, competent per així disposar-ho l'article 6.1 de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, en virtut de les atribucions que té conferides pels decrets 13/1999 i 91/1999, de 30 de juliol, sobre assignació de competències a la Presidència i a les conselleries, i d'aprovació del Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques, respectivament, i en relació amb el Decret 123/1986, de 20 d'octubre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual es crea el Registre de Col·legis Professionals i de Consells Valencians de Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana.

    Vistos l'article 36 de la Constitució i l'article 31.22 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana; la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de la Generalitat Valenciana, de Consells i Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana; la Llei 2/1974, de 13 de febrer, de col·legis professionals, amb les seues modificacions posteriors, en els seus preceptes bàsics, i altres disposicions complementàries, resolc:

    Inscriure l'adaptació dels Estatuts del Col·legi d'Economistes de València.

    Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, es podrà interposar potestativament recurs de reposició davant del mateix òrgan que ha dictat l'acte en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà de la seua notificació, o bé, recurs contenciós administratiu davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà al de la seua notificació. Tot això de conformitat amb allò establit en els articles 116 i 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, del Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, i en els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, Reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, sense perjudici que s'utilitze qualsevol altra via que es considere oportuna.

    València, 27 de desembre de 1999.– La secretària general: Carmen Galipienso Calatayud.

    Estatut particular del Col·legi d'Economistes de València

    Sumari

    Capítol I: Disposicions generals

    Capítol II: Dels col·legiats

    Capítol III: De les juntes generals

    Capítol IV: De les comissions de treball

    Capítol V: De la Junta de Govern

    Capítol VI: Del degà

    Capítol VII: De la resta de membres de la Junta de Govern.

    Capítol VIII: De la renovació dels càrrecs de la Junta de Govern.

    Capítol IX: Dels recursos econòmics del Col·legi

    Capítol X: De la jurisdicció disciplinària.

    Capítol XI: De les discrepàncies entre col·legiats

    Capítol XII: De la fusió, absorció i dissolució

    Capítol XIII: Dels recursos jurídics dels particulars

    La Llei 2/1974, de 13 de febrer, sobre Col·legis Professionals, va establir en l'article 6.1 que «els col·legis professionals, sense perjudici de les lleis que regulen la professió de què es tracte, es regeixen pels seus estatuts i pels reglaments de Règim Interior», i l'objecte i la finalitat d'aquests és dotar cada col·legi d'una organització interna que ajude a aconseguir un funcionament àgil i eficaç d'aquest, atenent per a això de manera especial les característiques pròpies de cada col·legi.

    La Llei 6/1997, de 4 de desembre, de la Generalitat Valenciana, de Consells i Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana, en la disposició transitòria primera estableix que els col·legis professionals actualment existents a la Comunitat Valenciana hauran d'adaptar els seus estatuts i reglaments de règim interior a la citada llei.

    Capítol I

    Disposicions generals

    Article 1

    El present estatut serà d'aplicació al Col·legi d'Economistes de València, l'àmbit territorial del qual comprèn tota la seua província, i la seu està al carrer Colón, número 48, porta núm. 5 de València.

    Article 2

    El seu objecte és concretar les normes d'actuació dels òrgans del col·legi, i els drets i deures dels col·legiats, i fixar, així mateix, els procediments a seguir en la tramitació dels assumptes, d'acord amb la Llei 2/1974, de 13 de febrer, sobre Col·legis Professionals, i amb la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de Consells i Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana.

    Article 3

    Els òrgans de deliberació i execució del col·legi són la Junta General i la Junta de Govern, ambdues presidides pel degà president, que executarà els seus acords, i les comissions de treball que realitzaran aquelles funcions que els siguen encomanades.

    Article 4

    El Col·legi d'Economistes de València tindrà com a fins aquells que li atribueixen les lleis estatal i autonòmica de Col·legis Professionals i l'Estatut Unificat dels Col·legis d'Economistes d'Espanya.

    En especial vetlarà per:

    a) L'adequat nivell de qualitat tècnica de les prestacions professionals dels economistes. El Col·legi, a través de la seua Junta de Govern, arbitrarà tots els mitjans que considere encaminats a aquest fi.

    b) Aportar quants estudis o coneixements professionals li siguen encomanats per l'administració i altres persones jurídiques d'interès públic i, en general, sempre que l'interès general ho requerisca.

    c) Compliment dels principis i normes deontològiques, aprovats pel Consell de Col·legis d'Economistes de la Comunitat Valenciana.

    Capítol II

    Dels col·legiats

    Article 5

    Per a pertànyer al col·legi s'acreditarà documentalment:

    1. Ser espanyol o estranger amb dret a reciprocitat pel que fa a l'exercici professional. Quant als nacionals d'estats membres de la Unió Europea que es troben prèviament establerts amb caràcter permanent en qualsevol dels esmentats estats, la col·legiació es regirà pels termes que resulten de la legislació comunitària i el dret intern del país d'establiment en desplegament de l'esmentada legislació.

    2. Estar en possessió dels títols de doctor o llicenciat en Ciències Polítiques i Econòmiques (secció d'Economia), en Ciències Polítiques, Econòmiques i Comercials (secció d'Econòmiques i Comercials), en Ciències Econòmiques i Empresarials, en Economia, en Administració i Direcció d'Empreses, en Investigació i Tècniques de Mercat, d'Intendent Mercantil o d'actuari, o títol superior de l'Estat espanyol o d'altres membres de la Unió Europea, legalment homologat amb algun dels anteriors segons les disposicions vigents, que supose haver obtingut els coneixements acadèmics per exercir les funcions pròpies de la professió d'economista, reconeguts en el Reial Decret 871/1977, de 26 d'abril, i la resta de normes que el complementen, modifiquen o substituïsquen.

    Article 6

    Tot col·legiat podrà utilitzar el nom d'economista, tant si és amb o sense l'exercici. Competen a l'economista les facultats en els mateixos termes assenyalats en l'Estatut Professional d'Economistes i Professors Mercantils, aprovats pel Reial Decret 871/1977, de 26 d'abril, o norma legal que el modifique o el substituïsca.

    Article 7

    La col·legiació serà obligatòria per a l'exercici de les activitats professionals que les normes legals citades en l'article precedent atribuïen a l'economista. No obstant això, la col·legiació serà potestativa per als que pertanguen a cossos de funcionaris de l'Estat, sempre que limiten la seua funció a allò peculiar dels dits cossos.

    Article 8

    Per a obtenir la col·legiació, l'interessat haurà de presentar a la Secretaria del col·legi:

    a) Els impresos de col·legiació emplenats. Els models d'impresos hauran de ser aprovats per la Junta de Govern.

    b) El justificant d'haver pagat les quotes de col·legiació vigents en el moment de la sol·licitud.

    c) Original o fotocòpia compulsada del títol, que segons l'epígraf 2n de l'art. 5é l'habilita per a pertànyer al col·legi o certificat acadèmic, en què s'indique haver pagat els drets d'expedició del títol de llicenciat.

    Article 9

    En cada Junta de Govern el secretari donarà compte de les sol·licituds d'alta rebudes des de l'anterior reunió i, si estan en forma, s'aprovaran.

    Aprovada la nova sol·licitud, el secretari procedirà a la seua inscripció en el Llibre de Registre de Col·legiats, amb la data de la reunió de Junta de Govern en què va ser admesa.

    Article 10

    Les resolucions aprovatòries o denegatòries de les sol·licituds de col·legiació, hauran de ser notificades als interessats en el termini de quinze dies. En cas de denegació es faran constar els seus motius.

    Article 11

    La qualitat de col·legiat es perd:

    a) A petició pròpia, sol·licitada en escrit, dirigit al col·legi.

    b) Per retard de sis mesos en el pagament de les quotes establertes.

    c) Per expulsió decretada per la Junta de Govern del Col·legi, prèvia incoació del corresponent expedient disciplinari i prèvia audiència de l'interessat.

    En qualsevol d'aquests tres supòsits, la baixa del col·legiat implicarà no poder emprar signes diferents que l'identifiquen com a membre del Col·legi d'Economistes de València, i estarà obligat a tornar a aquest últim l'acreditació professional d'economista.

    d) Per mort del col·legiat.

    El trasllat de residència del col·legiat a una població que pertanga a l'àmbit territorial d'un altre Col·legi d'Economistes, no produirà necessàriament la baixa del col·legiat al Col·legi d'origen, en el qual podrà romandre si així ho desitja.

    Article 12

    Són drets dels col·legiats els següents:

    1. De defensa pel Col·legi, davant els organisme oficials, entitats, empreses o particulars, en l'exercici professional o amb motiu d'aquest.

    2. De representació i de suport per la Junta de Govern en les seues justes reclamacions i en les negociacions motivades per diferències que sorgisquen a causa de l'exercici professional.

    3. Exercir les funcions pròpies de l'economista, incloses en la classificació uniforme d'ocupacions de l'Oficina Internacional de Treball (0IT), aprovades per Espanya.

    4. D'assistència, veu i vot a les reunions de Junta General.

    5. D'elegir i ser elegit per a ocupar càrrecs en les juntes de Govern.

    6. Participar en les comissions de treball que es creen.

    7. D'utilització de tots els serveis que establisca el Col·legi, previ compliment de les condicions que s'assenyalen, i d'una manera especial la biblioteca.

    8. De coneixement de la marxa del Col·legi, mitjançant un full informatiu, butlletins, publicacions, anuaris, circulars i actes de les juntes generals de Govern.

    9. De participar en les labors de cultura i en el gaudi de les facultats o prerrogatives del Col·legi que se li reconeguen.

    10. D'ostentar els colors de l'almussa i birret propi i de les insígnies tradicionals, reconegudes en l'article 5 del Decret 2.393/1960, de 22 de desembre.

    11. D'obtenir l'acreditació professional d'economista, títol que la Junta de Govern del Col·legi d'Economistes de València concedeix als seus col·legiats.

    Article 13

    Són obligacions del col·legiat les següents:

    a) Complir i respectar els principis i les normes deontològiques aprovats o que siguen aprovats pel Consell de Col·legis d'Economistes de la Comunitat Valenciana i quantes prescripcions contenen els presents Estatuts, així com els acords que siguen adoptats pel Col·legi, pel Consell de Col·legis d'Economistes de la Comunitat Valenciana i pel Consell General de Col·legis d'Economistes d'Espanya.

    b) Observar en els diversos treballs professionals tots els preceptes i normes que establisquen les disposicions legals corresponents i aquelles altres encaminades a mantenir i elevar la dignitat, prestigi, decòrum i ètica professional.

    c) Denunciar al Col·legi els qui exercisquen actes propis de la professió d'economista sense posseir el títol, que els hi autoritza, i els qui, fins i tot tenint-lo, no figuren inscrits als col·legis existents i, els que sent col·legiats, falten a les obligacions que com a tals tinguen contretes.

    d) Pagar les quotes i drets que hagen sigut aprovats per al sosteniment del Col·legi i per al desplegament dels diversos fins, encomanats a aquest.

    Capítol III

    De les juntes generals

    Article 14

    Els col·legiats tindran dret d'assistència amb veu i vot a les reunions de les juntes generals ordinàries i extraordinàries que tinguen lloc.

    Article 15

    La Junta General quedarà constituïda, en primera convocatòria, amb l'assistència dels dos terços de col·legiats, entre presents i representats, o, en segona convocatòria, mitja hora després de l'anunciada i qualsevol que siga el nombre dels assistents, inclosos els representats.

    Article 16

    Les sessions de la Junta General les presidirà i moderarà el degà president i, si hi manca, el vicedegà, i en absència d'aquest el vocal primer. El secretari del Col·legi, o qui el substituïsca, alçarà acta de la sessió i tindrà cura de la seua custòdia. Les actes estaran necessàriament dipositades a la Secretaria del Col·legi per a la seua consulta pública.

    L'acta de l'última sessió de la Junta General haurà d'estar igualment dipositada, en tot cas, des del dia en què es notifique la convocatòria de la nova Junta General ordinària o extraordinària.

    Article 17

    La Junta General es reunirà amb caràcter d'Ordinària dues vegades a l'any, almenys, una en el primer trimestre i altra en el quart.

    Haurà de ser convocada per escrit i mitjançant notificació individual, amb expressió del lloc, dia i hora de la reunió, i l'ordre del dia que comprenga els assumptes a tractar; la convocatòria haurà de fer-se amb una antelació mínima de trenta dies. Els dies seran naturals, tant pel que fa a aquest article com als següents d'aquest capítol III.

    Article 18

    En la Junta General que tinga lloc en el primer trimestre de l'any es tractarà necessàriament sobre la memòria anual d'activitats, que haurà de presentar el degà, els comptes anuals formulats per la Junta de Govern, i l'informe d'auditoria, que presentarà el tresorer, i el nomenament d'auditors per a l'exercici en curs.

    En la Junta General corresponent al quart trimestre es tractarà de conèixer, discutir i aprovar el pressupost que per al següent exercici propose la Junta de Govern; la lectura i la votació de les propostes o dictàmens de la mateixa Junta, que es consignen en la convocatòria, precs i preguntes, i l'elecció en els anys que corresponguen dels càrrecs vacants de la Junta de Govern.

    Article 19

    Els col·legiats, almenys 20 dies abans de la realització de la Junta General Ordinària, podran presentar, mitjançant escrit dirigit al degà, les propostes que desitgen que se sotmeten a debat i votació, les quals seran incloses preceptivament per la Junta de Govern en l'ordre del dia preceptivament, si van avalades per la firma de 25 col·legiats i, potestativament, si no ho estan.

    En tot cas, si l'ordre del dia original resulta modificat, el nou ordre del dia serà comunicat als col·legiats amb 10 dies d'antelació mínima a la celebració de la Junta.

    Article 20

    Els acords de la Junta General hauran de prendre's per majoria dels col·legiats presents o representats, i obliguen tots els col·legiats, els absents, dissidents o els que s'abstenen, i fins i tot, els que hagueren recorregut contra aquells, sense perjudici del que es resolga.

    Article 21

    Els col·legiats podran fer-se representar per un altre col·legiat, per a discutir i votar els assumptes indicats en l'ordre del dia.

    Les delegacions hauran de fer-se en la papereta oficial que el Col·legi enviarà en el sobre de la convocatòria i en aquestes apareixerà necessàriament el nom del company en qui es delega i el nom i la firma del delegant; el secretari podrà acarar les firmes si ho creu necessari.

    Només s'admetran les delegacions que es presenten al secretari, abans del començament de la sessió de la Junta General.

    El secretari prendrà nota de totes les delegacions existents i les farà constar en l'acta.

    Cada col·legiat podrà acreditar un màxim de set representacions.

    El company que tinga representació d'un altre votarà en nom d'ell a la seua llibertat, declarant-ho així. En el cas que la votació fora secreta, podrà entregar la seua papereta i la corresponent a la delegació que tinga concedida.

    No obstant el que disposen els paràgrafs anteriors, la representació no és vàlida quan es tracte d'elegir els membres de la Junta de Govern.

    De les juntes generals extraordinàries

    Article 22

    La Junta General podrà reunir-se amb caràcter extraordinari quan així ho acorde la Junta de Govern o ho sol·liciten per escrit dirigit al degà, un mínim no inferior a 75 col·legiats, amb expressió de les causes que ho justifiquen i els assumptes o temes de l'ordre del dia que han de tractar-se. En aquest cas el degà convocarà amb urgència els membres de la Junta de Govern per a posar-los en coneixement del fet i fixar la data en què s'haurà de celebrar la Junta General Extraordinària.

    Article 23

    Les juntes generals extraordinàries hauran de convocar-se, si més no, amb una anticipació de 30 dies naturals. Tanmateix, quan la Junta de Govern considere que els assumptes a tractar són molt urgents i no admeten demora, podrà reduir-se el termini de convocatòria a un mínim de vuit dies.

    Article 24

    La convocatòria de Junta General Extraordinària haurà de fer-se amb els requisits de forma que s'expressen en l'article 17, paràgraf segon, i indicar, a més a més, si la reunió es realitza per iniciativa de la Junta de Govern o a petició dels col·legiats, i en aquest últim cas s'inclourà la relació dels firmants.

    Article 25

    Les juntes generals extraordinàries se celebraran en el dia indicat i qualsevol que siga el nombre dels col·legiats que hi concorren. Els acords es prendran per majoria de vots emesos i seran obligatoris per a tots els col·legiats.

    S'exceptua el que disposa el paràgraf anterior, quan la Junta General tracte de la reforma del Règim Estatuari; en aquest cas s'exigirà per a l'aprovació de la proposta els dos terços dels presents i representats.

    En cap cas podran tractar-se assumptes que no hagen sigut expressament i clarament inclosos en la convocatòria.

    Capítol IV

    De les comissions de treball

    Article 26

    La Junta de Govern podrà crear les comissions de treball que considere necessàries per atendre les necessitats del Col·legi i preparar els dictàmens, informes, estudis, etc., que calguen. Els seus acords hauran de ser referendats per la Junta General o de Govern quant vinculen el Col·legi o la resta de col·legiats.

    Article 27

    Davant de cada comissió haurà un vocal de la Junta de Govern del Col·legi, el qual presidirà les seues reunions, impulsarà i designarà els seus treballs i retrà compte periòdicament a la Junta General de la tasca realitzada.

    En la primera reunió de cada comissió s'elegirà un secretari entre els col·legiats presents.

    Article 28

    Els col·legiats podran adscriure's a les comissions que creen oportunes, mitjançant carta adreçada al vocal-president; les seues reunions tindran caràcter obert, i hauran d'anunciar-se la convocatòria i el contingut amb 48 hores d'antelació, almenys, de la reunió amb el mitjà que es considere més idoni i àgil. De cada reunió el secretari estendrà acta que firmarà el vocal-president.

    Article 29

    Tindran dret a veu i vot al si d eles comissions tots els col·legiats que s'hagen inscrit, a més del president i el secretari de la comissió.

    Amb aquesta finalitat el secretari quedarà obligat a dur un llibre amb les altes i baixes dels membres.

    La resta de col·legiats que assistisquen a les reunions tindran dret de veu.

    Article 30

    La reunió de les comissions de treball quedarà vàlidament constituïda quan hi assistisquen la meitat dels seus membres o un nombre no superior a deu col·legiats.

    Els acords es prendran sempre per majoria i no s'admetrà cap tipus de representació.

    Article 31

    Sense perjudici de tot això, els col·legiats podran proposar al degà la constitució d'altres comissions per a l'estudi de quants problemes professionals estimen convenients, i aquell haurà d'elevar la seua proposta a la Junta, que l'acceptarà per a tota classe de fins relacionats amb els mateixos del Col·legi.

    Capítol V

    De la Junta de Govern

    Article 32

    La Junta de Govern assumirà la direcció i administració del Col·legi, i subordinarà la seua actuació al present Estatut i als estatuts unificats de col·legis d'economistes d'Espanya i la resta d enormes vigents que regulen el funcionament dels col·legis d'Economistes i dels col·legis professionals en general.

    Article 33

    La Junta de Govern estarà integrada per un degà, un vicedegà, un secretari. un vicesecretari, un tresorer, un comptador-bibliotecari i vuit vocals, elegits per la Junta General davant la qual respondran de la seua gestió.

    A efectes de substitució i per aplicar les normes de renovació que corresponguen en els càrrecs de la Junta de Govern, els vocals seran designats de la següent forma: vocal primer, vocal segon, vocal tercer, vocal quart, vocal cinqué, vocal sisé, vocal seté i vocal vuité.

    Article 34

    La Junta de Govern, sota la presidència del degà o del vicedegà, es reunirà obligatòriament cada mes, sempre que ho considere necessari el degà o quan així ho sol·liciten la tercera part dels seus components en escrit dirigit al degà, el qual necessàriament la convocarà.

    Article 35

    La convocatòria haurà de fer-se per escrit mitjançant notificació individual, i s'hi indicarà el dia, lloc i hora de reunió, així com l'ordre del dia a tractar. L'antelació mínima serà de 48 hores i si la convocatòria de la Junta de Govern ha sigut sol·licitada per part dels seus membres haurà també d'incloure una relació de sol·licitants.

    Article 36

    La Junta de Govern es constituirà en primera convocatòria amb l'assistència de la meitat més un dels seus membres, i en segona convocatòria, que tindrà lloc mitja hora després de la primera, en igual local i dia, i amb un mínim de cinc membres.

    En a les sessions de la Junta de Govern no són admissibles delegacions ni representacions de cap dels seus components.

    Els acords de la Junta de Govern es prendran sempre per majoria de vots dels assistents i de cada reunió el secretari (o vicesecretari) estendrà una acta que serà firmada per qui presidisca la reunió i pel secretari.

    Article 37

    Els membres que no puguen assistir a alguna de les seues reunions excusaran la seua presència mitjançant escrit dirigit al degà.

    Tres faltes sense justificació donaran lloc al cessament en el càrrec. L'esmentat cessament serà acordat en la següent reunió de la Junta de Govern.

    Les vacants que es produïsquen en la Junta de Govern seran proveïdes amb caràcter provisional fins a la reunió de la primera Junta General en què corresponga cessar una de les dues meitats de la de Govern, de la següent forma: el degà-president serà substituït pel vicedegà, aquest pel membre de la Junta de més edat, i els vocals per un col·legiat. La designació interna la farà la mateixa Junta.

    Article 38

    Corresponen a la Junta de Govern les funcions i atribucions següents:

    a) Vetlar pel compliment de les comeses corporatives emanades dels presents Estatuts, dels Estatuts Unificats dels Col·legis d'Economistes d'Espanya i d'altres formes corporatives.

    b) Evacuar consultes que l'administració, o una altra persona jurídica d'interès públic, sol·licite al Col·legi, i col·laborar amb ells en tot allò que se li sol·licite.

    c) L'emissió d'informes, quan siga requerit el Col·legi perquè expresse la seua opinió com a tal corporació.

    d) Procurar i vetlar per la qualitat tècnica dels treballs professionals i, amb aquesta finalitat, arbitrar tots els mitjans que consideren eficaços.

    e) Fomentar el nivell d'ocupació dels economistes i tindre a la seua disposició pública informació sobre llocs de treball.

    f) Impedir l'intrusisme professional.

    g) Establir i fomentar tot tipus de contacte amb la Universitat i amb aquesta finalitat representar el Col·legi en el Patronat de la Universitat, col·laborar en l'elaboració de nous plans d'estudis i estretar el contacte entre el Col·legi i els alumnes d'últims cursos de llicenciatura.

    h) L'admissió de nous col·legiats.

    i) Preparar i convocar les juntes generals.

    j) Fixació i recaptació de les quotes que haurà de satisfer cada col·legiat.

    k) La formació dels nous pressupostos, i tot allò que concerneix la gestió econòmica del Col·legi.

    l) Convocar eleccions en el temps reglamentari.

    m) Exercir la facultat disciplinària.

    n) Les altres funcions que es prevegen en el present Estatut o en els Estatuts Unificats de Col·legis d'Economistes d'Espanya i que no estiguen reservades a resolució de la Junta General.

    Article 39

    La confiança de la Junta podrà ser posada a votació mitjançant referèndum a proposta de la mateixa Junta o a sol·licitud d'un terç dels col·legiats en escrit dirigit al degà que obligatòriament ho comunicarà dins dels 20 dies següents.

    Perquè el vot de confiança comporte la dimissió de la Junta caldrà que el nombre de col·legiats que voten siga superior a la meitat més un dels col·legiats inscrits.

    El vot afectarà sempre la totalitat de la Junta.

    Capítol VI

    Del degà

    Article 40

    Correspon al degà la presidència i representació oficial del Col·legi en totes les seues relacions amb les autoritats, corporacions, tribunals i particulars, sense perjudici que en casos concrets puguen encomanar dites funcions a determinats col·legiats o comissions constituïdes amb aquesta finalitat.

    Convocar la Junta de Govern, la Junta General i presidir-les, dirigir les seues deliberacions. Serà responsable davant la Junta general i la de Govern de l'execució i compliment dels acords adoptats, l'ordenació dels pagaments i la supervisió de la comptabilitat.

    En cas d'absència o malaltia, serà substituït en les seues funcions pel vicedegà, el qual habitualment col·laborarà amb el degà en la gestió del Col·legi.

    Article 41

    El degà ha de residir necessàriament en la capitalitat del Col·legi.

    Article 42

    El càrrec de degà durarà quatre anys, i podrà ser reelegit.

    Capítol VII

    De la resta dels membres de la Junta de Govern

    Article 43

    Correspon al secretari del Col·legi:

    a) Preparar la relació d'assumptes a tractar i el que haja de servir el degà per a determinar l'ordre del dia de cada convocatòria.

    b) Redactar les actes i tenir cura de la seua custòdia.

    c) Expedir els certificats i documents que es dirigisquen als col·legiats, i retre compte al degà.

    d) Exercir la direcció del personal necessari per a la realització de les tasques col·legials.

    e) Complir, i fer complir, les decisions del degà i els acords de les juntes.

    f) Portar els llibres d'actes de les reunions, i el llibre de registres dels col·legiats.

    g) Convocar, per ordre del degà, les reunions de les juntes generals i juntes de Govern, i actuar com a moderador en les primeres d'aquestes.

    h) Exercir totes aquelles funcions que no estiguen especialment atribuïdes als altres components de la Junta de Govern, i podrà substituir-lo el vicesecretari en els casos d'absència, vacant o impediment de qualsevol classe.

    Article 44

    Correspon al tresorer:

    a) Autoritzar, amb la seua firma, el moviment de fons.

    b) Vigilar la marxa econòmica del Col·legi.

    c) Col·laborar amb el degà en la preparació dels Pressupostos.

    d) Revisar els comptes i preparar la liquidació de l'exercici econòmic.

    Article 45

    Correspon als vocals la direcció i impuls de les comissions de Treball descrites en el capítol IV, i seran responsables del seu funcionament davant de la Junta General i de Govern.

    Article 46

    Correspon al bibliotecari tot el que fa referència a la compra i arxiu de textos d'interès per als col·legiats.

    Article 47

    La resta de components de la Junta de Govern, a més d'assistir a les juntes generals i d'intervenir, amb veu i vot, en totes les de Govern a què hagueren sigut convocats, hauran de col·laborar en els estudis, informes o dictàmens que la mateixa Junta de Govern o el degà els encomane.

    Capítol VIII

    De la renovació dels càrrecs de la Junta de Govern

    Article 48

    Tots els càrrecs de la Junta de Govern seran proveïts a través de sistema de lliure elecció.

    Article 49

    Seran electors tots els col·legiats amb més de 90 dies de col·legiació, que es troben en el ple gaudi dels seus drets civils.

    Article 50

    Seran elegibles tots els col·legiats amb més de 3 anys de col·legiació, i 5 si es tracta del càrrec de degà-president, que estiguen igualment en ple gaudi dels seus drets civils i no incórreguen en causes d'incompatibilitat.

    A aquests efectes serà incompatible amb el càrrec de membre de la Junta de Govern:

    a) El fet d'exercir un càrrec en el Govern o en l'administració el nomenament del qual s'haja produït per Reial Decret del Consell de Ministres o del Govern Valencià.

    b) Ser membre de la Junta de Govern d'un altre Col·legi Professional.

    c) Ser degà o vicedegà en les facultats de Ciències Polítiques i Econòmiques, Ciències Polítiques, Econòmiques i Comercials i Ciències Econòmiques i Empresarials.

    Article 51

    Els càrrecs de la Junta de Govern duraran quatre anys i es renovaran per meitats cada dos anys, i per a determinar la data de la celebració de les eleccions s'establiran dos períodes iguals de permanència dels membres de la Junta.

    Article 52

    El cens dels col·legiats, amb dret a vot, s'exposarà en la seu del Col·legi 60 dies abans de les eleccions. Dins dels 5 dies següents a l'exposició del cens podran formular-se les reclamacions pertinents, les quals la Junta de Govern resoldrà en els 3 dies següents.

    Els dies en aquest article i en els següents, s'entendran en dies naturals, sí no s'expressa el contrari.

    Article 53

    Seran proclamats candidats els col·legiats que reunint les condicions de l'article 50 siguen presentats per 10 col·legiats, trenta dies abans de les eleccions.

    La proclamació es realitzarà el primer dia hàbil següent a l'acabament del termini de la citada presentació, i es fixarà la llista de candidats i el càrrec a què aspiren al tauler d'anuncis del Col·legi, i s'enviarà còpia a tots els col·legiats inclosos en el cens.

    En el termini de 20 dies anteriors a la data de celebració de les eleccions, es remetrà la llista de candidats al Consell General. Aquest, previ informe d ela Junta de Govern (que haurà d'evacuar-se d'ofici i trametre's conjuntament amb l'esmentada llista), manifestarà amb 10 dies, almenys, d'anticipació al de la celebració de les eleccions, la sua aprovació o les objeccions que estime pertinents pel que fa als candidats que no hagen sigut aprovats per no reunir les condicions assenyalades en els Estatuts. Es considerarà aprovada la llista de candidats, si en el termini assenyalat el Consell general no resol en contra.

    Qualsevol candidat proclamat podrà renunciar comunicant-ho per escrit a la Junta de Govern 3 dies abans de l'elecció.

    Tot candidat podrà exposar el seu programa electoral a la resta de col·legiats des del dia de la publicació de les llistes fins a 5 dies abans de l'elecció.

    La Junta de Govern posarà a disposició dels candidats els locals del Col·legi per a aquest fi, i tindrà cura que totes les intervencions tinguen un màxim de duració fixada prèviament per la Junta.

    La informació d'aquests actes es farà per nota publicada al tauler d'anuncis del Col·legi i hauran de guardar estricta correspondència de dimensió característiques de totes aquestes.

    Article 54

    Alhora que s'envia a cada col·legiat inclòs en el cens la llista de candidats, es trametrà una papereta de votació en blanc i sobre. Amb això es remetrà una informació amb les normes que regisquen la votació, dia i hora fins a la qual s'admetran paperetes, així com el lloc, data i hora assenyalat per a l'escrutini. La fixació de tots aquests aspectes haurà d'haver sigut prèviament acordada per la Junta de Govern.

    Article 55

    En cada renovació de la Junta, els candidats només podran presentar-se per a un càrrec d'aquesta.

    Els membres de la Junta només es podran presentar una vegada a l'elecció per ocupar el mateix càrrec.

    Article 56

    El dia assenyalat per a la votació es constituirà la Junta de Govern en funcions de Mesa Directiva de les eleccions, al local que a l'efecte s'anuncie, durant sis hores. Cada candidat tindrà dret a designar un interventor.

    Els membres de la Junta de Govern, que es presenten a la reelecció, no podran formar part de la Mesa. En la seua substitució podran ser cridats a tal fi els que hagueren format part d'anteriors juntes i, si hi manquen, cinc dels primers cinquanta col·legiats. Tant els uns com els altres seran designats per sorteig, al qual seran citats els candidats proclamats.

    Els membres de la Mesa podran absentar-se, però sempre hauran d'estar presents, almenys, dos d'ells.

    Els col·legiats podran votar en qualsevol de les formes que tot seguit s'expressen:

    1. Entregant la papereta al president de la Mesa perquè aquest, en la seua presència, la diposite a l'urna.

    2. Enviant al Col·legi la papereta en sobre tancat, contingut en un altre tancat i firmat.

    Aquests sobres seran precisament els facilitats pel Col·legi, d'acord amb un model uniforme, i han de ser rebuts pel Col·legi o la Mesa abans de finalitzar la votació i després de la proclamació dels candidats. Tots els dies, a l'hora que s'anuncie, es procedirà a registrar en un llibre els sobres rebuts, consignant el nombre que corresponga, i s'estendrà certificat del nombre total. Les firmes, seran confrontades per un membre de la Junta, el secretari tècnic o un col·legiat que designe aquella, i s'unirà a cada sobre la targeta de reconeixement de firma, la qual podrà ser comprovada pels interventors o la Mesa, el dia de l'elecció.

    Immediatament després que comence la votació, un membre de la Mesa computarà i confirmarà el dret del firmant a prendre part en la votació, obrirà el sobre exterior i entregarà l'interior al president o membre de la Mesa, qui l'introduirà tancat a l'urna.

    Quan per qualsevol motiu, un mateix col·legiat haja enviat dos o més sobres de votació, prevaldrà com a únic vàlid el primer que es reba.

    En el moment de realitzar-se l'escrutini, s'obriran els sobres vàlids corresponents al vot postal, i s'anul·laran aquelles paperetes que no siguen del model uniforme que s'assenyale en la convocatòria. En una mateixa papereta es podran votar tots els membres de la Junta, hagen renunciat o no a sotmetre's a l'elecció o renunciant a la seua presentació. Si existeixen diversos noms per a un mateix càrrec, només valdrà el que figure primer.

    Acabat l'escrutini, el president de la Mesa farà públic el resultat de l'elecció i estendrà acta d'aquesta.

    Article 57

    Correspon al Consell de Col·legis d'Economistes de la Comunitat Valenciana resoldre en alçada els recursos que pogueren formular-se amb ocasió i motiu de les eleccions de les juntes de Govern.

    Els recursos s'interposaran i resoldran en el termini de tres dies i es donarà audiència a la Junta de Govern del Col·legi, que evacuarà el seu informe paral·lelament a donar curs als escrits oportuns. Transcorreguts els esmentats terminis sense que es dicte acord, s'entendrà desestimat per silenci administratiu, sense perjudici de l'obligació de dictar resolució expressa.

    Resolt negativament el recurs en forma expressa o tàcita, la nova Junta prendrà possessió en el termini de deu dies.

    El termini de cinc dies des de la constitució de la Junta de Govern, caldrà comunicar la seua composició al Consell General d'Economistes d'Espanya i al Consell de Col·legis d'Economistes de la Comunitat Valenciana.

    D'igual forma es procedirà quan es produïsquen modificacions.

    Capítol IX

    Dels recursos econòmics del Col·legi

    Article 58

    El Col·legi tindrà plena capacitat jurídica en l'àmbit econòmic i patrimonial, per al compliment dels seus fins.

    Article 59

    Els recursos econòmics del Col·legi seran els següents:

    1. Quotes:

    a) Quota per incorporació al Col·legi.

    b) Quotes periòdiques ordinàries.

    c) Quotes extraordinàries.

    2. Diversos

    a) Els productes dels béns i drets que el Col·legi posseïsca en propietat, en usdefruit o per qualsevol altre títol.

    b) Els drets que corresponga percebre al Col·legi per expedició de certificats, dictàmens, informes i assessoraments, drets que seran fixats per la Junta de Govern.

    c) Els beneficis que s'obtinguen per venda de publicacions, segells i impresos que tinga autoritzat el Col·legi.

    d) Les quantitats que, per qualsevol concepte, corresponga percebre al Col·legi.

    La fixació o modificació de l'import de les quotes d'incorporació, periòdiques i extraordinàries, les proposarà la Junta de Govern del Col·legi a la Junta General que, si escau, les aprovarà.

    Article 60

    Si els pressupostos no s'hagueren aprovat abans del primer dia de l'exercici econòmic en què s'hagen de regir, es consideraran automàticament prorrogats els de l'exercici anterior fins a l'aprovació dels nous, amb l'única addició de les partides que siguen obligades com a conseqüència del compliment de les disposicions legals dictades sobre personal o altres matèries.

    Article 61

    Els comptes. despeses i ingressos hauran de ser verificats pels auditors designats a l'efecte, i aprovats per la Junta General. En cas negatiu, se sotmetran al Consell de Col·legis d'Economistes de la Comunitat Valenciana, previ examen dels comprovants, el qual dictarà la resolució que procedisca.

    Article 62

    Els lliuraments per a la disposició de fons del Col·legi, seran expedits pel degà, el qual podrà delegar en el tresorer, i haurà d'intervenir en totes les operacions el gerent o el secretari tècnic o els que els substituïsquen en cadascun dels casos anteriors.

    Capítol X

    De la jurisdicció disciplinària

    Article 63

    Correspon a la Junta de Govern aplicar les mesures disciplinàries relatives als seus col·legiats.

    Les sancions no podran ser acordades per la Junta de Govern sense prèvia formació d'expedient, en què serà oïda l'inculpat, i se li permetrà aportar proves i defensar-se.

    Les sancions a què fa referència el paràgraf anterior seran les següents:

    1. Privació del dret d'assistir d'una a tres juntes general o actes públics del Col·legi.

    2. Advertiment d'ofici.

    3. Reprensió privada.

    4. Reprensió pública.

    5. Suspensió de l'exercici professional fins a 1 any, a la localitat o província en què residisca l'interessat o en tot el territori nacional.

    6. Expulsió del Col·legi i baixa en l'exercici professional. La primera serà executiva immediatament.

    Són faltes que mereixen sanció:

    Lleus: negligència culpable en el compliment de preceptes estatutaris o d'acords del Col·legi, del Consell de Col·legis d'Economistes de la Comunitat Valenciana, o del Consell General de Col·legis d'Economistes d'Espanya, incorreccions d'escassa transcendència en la realització dels treballs professionals, i no acceptar injustificadament l'exercici dels càrrecs corporatius que se li encomanen, desconsideracions d'escassa transcendència amb els companys.

    Greus: la reiteració de sancions lleus sense que haja transcorregut, entre ambdues més d'un any; incompliment dolós de preceptes estatutaris o d'acords del Col·legi, del Consell de Col·legis d'Economistes de la Comunitat Valenciana, o del Consell General de Col·legis d'Economistes d'Espanya, de la normativa ètica vigent i, en particular, dels principis deontològics dels economistes valencians; incompliment de les obligacions econòmiques amb el Col·legi; actes de desconsideració cap als components del Consell de Col·legis ‘Economistes de la Comunitat Valenciana o del Consell General d'Economistes d'Espanya o de la Junta de Govern del COEV; desconsideració ofensiva a companys, encobriment de l'intrusisme professional de qui tenint títol habilitant no estiga col·legiat i exercisca la professió d'economista o s'irrogue aquesta condició, realització de treballs que per la seua índole atempten el prestigi professional.

    Molt greus: fets constitutius de delicte que afecten el decòrum professional; encobriment d'intrusisme de qui no tinga títol que l'habilite per a exercir la professió d'economista; actes que, sense ser constitutius de delicte, suposen incompliment dolós i reiterat de la normativa ètica vigent i, en particular, dels principis deontològics dels economistes valencians; reiteració en l'incompliment de les obligacions econòmiques amb el Col·legi.

    Article 64

    Les sancions que poden imposar-se seran:

    Per a les faltes lleus: privació d'assistència a actes del Col·legi, advertiment per ofici, reprensió privada.

    Per a les faltes greus: reprensió Pública, suspensió de l'exercici professional fins a sis mesos.

    Per a les faltes molt greus: suspensió de l'exercici professional fins a un any; expulsió del Col·legi i baixa en l'exercici professional.

    Article 65

    Les sancions podran recórrer-se en el termini de quinze dies, davant del Consell de Col·legis d'Economistes de la Comunitat Valenciana els adoptats en matèria disciplinària, el qual resoldrà en el termini de trenta dies.

    Capítol XI

    De les discrepàncies entre col·legiats

    Article 66

    Les discrepàncies entre col·legiats, que puguen suscitar-se amb motiu de l'actuació professional lliure, i siguen posades en coneixement del Col·legi, seran resoltes per la Junta de Govern, la qual, oïdes les dues parts, dictarà la resolució que estime oportuna.

    Contra l'acord de la Junta de Govern podrà el Col·legi recórrer segons allò que preceptuat en l'article 79.

    Capítol XII

    De la fusió, absorció i dissolució

    Article 67. Fusió i absorció

    El procediment per a la unió o fusió del Col·legi amb un altre o altres col·legis, l'absorció d'un altre o altres col·legis per part d'aquest Col·legi, o l'absorció d'aquest Col·legi per un altre, sempre que no s'ultrapasse l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, serà l'establit en els articles següents, i caldrà l'aprovació del projecte respectiu per part de la Junta General en la forma establida en l'article 71 d'aquests estatuts.

    L'acord de fusió amb un altre o altres col·legis o l'absorció d'aquest Col·legi per un altre portarà implícita la seua extinció.

    Article 68. Projecte de fusió i absorció

    La Junta de Govern, nomenarà una comissió que s'encarregarà de redactar el projecte de fusió o absorció, i establirà els termes i condicions d'aquest.

    La comissió i els altres col·legis afectats redactaran els nous estatuts, que se sotmetran a l'aprovació de la Junta General del nou col·legi.

    Article 69. Contingut del projecte de fusió o absorció

    El projecte de fusió o absorció contindrà els següents aspectes:

    a) La denominació i domicili dels col·legis afectats així com del nou resultant.

    b) La data a partir de la qual es produirà l'extinció del Col·legi, si fa el cas.

    c) El nou àmbit territorial resultant del procés de fusió o absorció.

    d) L'estudi detallat de la viabilitat econòmica del nou col·legi, així com del patrimoni preexistent que s'aportarà a aquell.

    e) Informe de la comissió en què explique i justifique detalladament el projecte de fusió o absorció des del punt de vista jurídic, de la seua viabilitat econòmica, i de la conveniència per als interessos professionals i corporatius afectats.

    f) El balanç de fusió o absorció dels col·legis afectats.

    g) El projecte dels nous estatuts, excepte en cas d'absorció per un altre col·legi, supòsit en què es presentaran els estatuts del col·legi absorbent i el projecte de les modificacions necessàries.

    Article 70. Aprovació del projecte de fusió o absorció

    Una vegada elaborat el projecte de fusió o absorció, en el termini de dos mesos es convocarà Junta General Extraordinària per a sotmetre a la seua sobirania el projecte elaborat per la comissió.

    En publicar la convocatòria de la Junta, el Col·legi posarà el projecte de fusió o d'absorció a disposició dels col·legiats, els quals podran obtindre còpia d'aquest.

    Article 71. Quòrum i majoria especial per a l'aprovació del projecte

    El projecte de fusió o absorció haurà de comptar per a la seua aprovació amb els vots favorables dels dos terços dels col·legiats assistents i representats a la Junta, sempre que estiga present o representat un terç del cens col·legial.

    Article 72. De la dissolució

    Amb independència d'allò que s'ha previst en els articles precedents la dissolució del Col·legi tindrà lloc en els següents supòsits:

    a) Per acord de la Junta General, aprovat per majoria qualificada de dos terços del cens col·legial.

    b) Per disposició legal.

    Article 73. Procediments de dissolució

    La Junta de Govern haurà de convocar Junta General Extraordinària en el termini de dos mesos, quan el Col·legi estiga immers en alguna de les causes de dissolució establides en l'article anterior.

    Article 74. El certificat de l'acord de dissolució

    El certificat haurà de ser dirigit a la Generalitat Valenciana per a la seua aprovació mitjançant llei de la Generalitat, previ informe del Consell de Col·legis d'Economistes de la Comunitat Valenciana.

    Article 75. De la liquidació

    El període de liquidació s'obrirà una vegada dissolt el Col·legi per qualsevol de les causes previstes en aquests estatuts.

    Article 76. Liquidadors

    La Junta General elegirà tres liquidadors, que podran ser membres de la Junta de Govern, els qui duran a terme les operacions de liquidació de l'actiu col·legial de conformitat amb les bases i terminis que aquesta Junta haurà de fixar.

    Article 77. Destinació del patrimoni social

    El patrimoni social serà destinat, en primer lloc, a cobrir el passiu existent i es donarà a la resta de l'actiu la destinació que acorde la Junta General, o si hi manca, el que dispose el Consell de Col·legis d'Economistes de la Comunitat Valenciana.

    Article 78. Normes supletòries

    En tot el previst expressament en aquest capítol, s'aplicarà allò que ha disposat la Llei de Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana, el reglament que la desenvolupe i, amb caràcter supletori, allò que ha establit a efectes de dissolució i liquidació la Llei de Societats Anònimes.

    Capítol XIII

    Dels recursos jurídics dels particulars

    Article 79

    Els actes i acords dels òrgans col·legiats i en especial de la Junta de Govern, podran ser recorreguts en reposició davant del mateix òrgan que va dictar l'acte que es recorre i en alçada, davant del Consell de Col·legis d'Economistes de la Comunitat Valenciana, en la forma i terminis que estableix la Llei de Procediment Administratiu, quan no estiga previst estatutàriament un règim especial.