RESOLUCIÓ de 23 de desembre de 1999, de la Intervenció General de la Generalitat Valenciana, que desplega l'Ordre de la Conselleria d'Economia i Hisenda, de 20 de desembre de 1999, per la qual es dicten instruccions de comptabilitat pública per al període transitori d'introducció de l'euro.



Publicat en:  DOGV núm. 3656 de 30.12.1999
Número identificador:   1999/X10880
Referència Base de Dades:  3955/1999
 
  • Anàlisi jurídica

  • Anàlisi documental

    Origen de disposició: Conselleria Economia i Hisenda;Intervenció General
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Comptabilitat i intervenció
    Descriptors:
      Temàtics: comptabilitat pública, ecu, gestió comptable


  • RESOLUCIÓ de 23 de desembre de 1999, de la Intervenció General de la Generalitat Valenciana, que desplega l'Ordre de la Conselleria d'Economia i Hisenda, de 20 de desembre de 1999, per la qual es dicten instruccions de comptabilitat pública per al període transitori d'introducció de l'euro. [1999/X10880]

    La Intervenció General de l'administració de l'Estat ha dictat a través de diverses resolucions, instruccions de comptabilitat pública per al Sector Públic Estatal per al període transitori d'introducció de l'euro.

    Cal dictar una normativa similar per a l'àmbit de la Generalitat Valenciana, ja que hi conflueixen les mateixes circumstàncies i condicionants que en aquell.

    Des de l'1 de gener de 1999, l'euro es configura com la moneda del sistema monetari nacional. No obstant això, la pesseta podrà continuar sent utilitzada com unitat de compte del sistema monetari en tot instrument jurídic, en tant que subdivisió de l'euro, d'acord amb el tipus de conversió fix i irrevocable establit, fins al 31 de desembre de l'any 2001. Com a conseqüència d'això existirà un període transitori de l'1 de gener de 1999 al 31 de desembre del 2001, en el qual coexistiran l'euro i la pesseta com unitats de compte i mitjans de pagament. Al llarg d'aquest període, els nous instruments jurídics que expressen imports monetaris podran expressar-se tant en la unitat de compte pesseta com en la unitat de compte euro. Aquesta possibilitat està prevista així mateix per als contractes subscrits per les administracions públiques, sempre a opció de l'interessat.

    D'altra banda, l'apartat segon de l'Ordre de la Conselleria d'Economia i Hisenda, de 20 de desembre de 1999, per la qual es dicten instruccions de comptabilitat pública per al període transitori d'introducció a l'euro, estableix que, durant el període transitori, la comptabilitat de les entitats integrades en el sector públic valencià, que hagen de rendir els seus comptes d'acord amb el Pla General de Comptabilitat Pública adaptat a la Generalitat Valenciana, haurà de dur-se en la unitat de compte en què s'aproven els pressupostos respectius.

    Cal regular les implicacions en l'operatòria comptable d'execució de la despesa que pot tenir la tramitació d'expedients de despesa en una unitat de compte diferent d'aquella en què s'executa el pressupost de les entitats integrades en el sector públic valencià, que hagen de rendir els seus comptes d'acord amb el Pla General de Comptabilitat Pública adaptat a la Generalitat Valenciana i a més, tractant-se de caixes pagadores o habilitacions de pagaments, les modificacions que hagen d'introduir-se en la documentació utilitzada per aquestes.

    Així mateix, en aquesta resolució s'estableixen els requisits que ha de reunir la informació, diferent de la que ha de rendir-se a la Sindicatura de Comptes, que s'elabore en moneda diferent a l'expressada en els registres comptables.

    A més, a fi de quantificar la importància de les despeses pressupostàries tramitades en la unitat de compte euro en relació amb la totalitat de les despeses pressupostàries, s'introdueix un indicatiu en els documents comptables del pressupost de despeses en què haurà d'expressar-se que l'expedient ha sigut tramitat en euros.

    En disposició transitòria es posposa l'entrada en vigor de alguna de les mesures assenyalades anteriorment -la documentació que han d'utilitzar habilitats o caixes pagadores, i la qüestió de l'indicatiu mencionada en el paràgraf anterior-, per motiu de la necessitat d'adaptar-se a la realitat tècnica i informàtica que ho faça possible.

    D'altra banda, determinats comptes del Tresor s'han estat redenominant a euros des de l'inici del període transitori, i els apunts en aquests s'efectuen exclusivament en euros.

    Per consegüent, mentre els pressupostos s'aproven en pessetes, les obligacions de pagament i els drets de cobrament, així com els pagaments i els cobraments, es registraran en comptabilitat pel seu valor en pessetes, mentre que els pagaments i els cobraments en aquests comptes s'anotaran en euros.

    Com a conseqüència de l'arredoniment realitzat en la conversió de pessetes a euros, podrà no coincidir el saldo comptable dels comptes de tresoreria amb el contravalor en pessetes del saldo en euros dels comptes bancaris denominats en euros, i es planteja la necessitat d'establir el procediment per a determinar les diferències resultants, així com el registre en comptabilitat d'aquestes.

    Per tot això, i en virtut dels articles 68 i 69 del Text Refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat Valenciana, i dels apartats sisé, i disposició addicional segona de l'Ordre de la Conselleria d'Economia i Hisenda, de 20 de desembre de 1999, per la qual es dicten instruccions de comptabilitat pública per al període transitori d'introducció a l'euro, resolc:

    Primer. Tramitació d'expedients de despesa

    En aquells expedients de despesa que es tramiten en unitat de compte diferent d'aquell en què s'aproven els pressupostos, el seguiment comptable i pressupostari, així com el control de saldos en cadascuna de les fases d'execució es realitzarà en la mateixa unitat de compte en què es trobe aprovat el pressupost.

    Si els expedients a què es refereix el paràgraf anterior s'executen per parts, i es produeixen diferències d'arredoniment com a conseqüència de la conversió que s'haja de realitzar segons les normes de conversió i arredoniment legalment establides, en qualsevol de les fases d'execució pressupostària, el servei gestor formularà els documents comptables necessaris per a continuar la tramitació de l'expedient de despesa, que seran positius si la diferència d'arredoniment produïda és negativa, és a dir, suposa un increment de la despesa, o negatius, si el signe de la diferència d'arredoniment és positiu, és a dir, es tracta d'un ingrés o disminució de despesa. Les diferències esmentades s'aplicaran al concepte o conceptes que establisca el servei gestor dels que s'incloguen en l'expedient, i la seua imputació economicopatrimonial serà la mateixa que la de l'operació principal.

    Mentre la comptabilitat s'expresse en pessetes, en els documents comptables del pressupost de despeses de l'administració de la Generalitat que responguen a un expedient tramitat en euros, haurà de figurar un indicatiu que expresse que la unitat de compte en què s'ha tramitat l'expedient ha sigut en euros.

    Segon. Modificació de la documentació utilitzada pels habilitats o caixes pagadores

    En les ordres de pagament i comptes justificatius amb els seus annexos, es desdoblaran les columnes d'imports en dos subcolumnes: la subcolumna "euros" i la subcolumna "pessetes".

    Quan l'import de la factura estiga quantificat en euros com unitat de compte, s'emplenaran ambdues subcolumnes, la d'euros amb l'import de la factura i la de pessetes pel contravalor de l'anterior. Quan l'import de la factura es determine en pessetes únicament s'emplenarà la columna pessetes.

    Pel que fa als fons lliurats a justificar, en tots els annexos que hagen de presentar-se de comptes justificatius s'haurà de desagregar la columna "import" en dues subcolumnes: la subcolumna "euros" i la subcolumna "pessetes", per al supòsit de justificants amb unitat de compte en euros els serà d'aplicació el que determina el paràgraf anterior.

    Quan es produïsquen diferències entre el contravalor en pessetes dels càrrecs bancaris i l'import dels corresponents documents justificatius, si la diferència d'arredoniment és negativa, és a dir, suposa un increment de la despesa, es formalitzarà un document complementari de despesa a càrrec del subconcepte econòmic que genere la diferència per arredoniment. Si la diferència d'arredoniment és positiva, és a dir, es tracta d'un ingrés o disminució de la despesa, es formalitzarà un document d'ingrés amb imputació al subconcepte econòmic d'ingressos que s'establisca a aquest efecte.

    Tercer. Presentació en euros d'informació comptable diferent de la que ha de rendir-se a la Sindicatura de Comptes

    La informació comptable intermèdia i de fi d'exercici que no ha de rendir-se a la Sindicatura de Comptes obtinguda de l'administració de la Generalitat Valenciana, la dels seus organismes autònoms i totes aquelles entitats integrades en el Sector Públic Valencià que hagen de rendir els seus comptes d'acord amb el Pla General de Comptabilitat Pública adaptat a la Generalitat Valenciana, estarà expressada en la mateixa unitat de compte en què s'aproven els pressupostos respectius.

    Sense perjudici del que preveu el paràgraf anterior, també podrà expressar-se en euros aquella informació que es considere necessària en funció del seu contingut o de les característiques dels usuaris als quals va dirigida.

    En tots els informes expressats en moneda diferent -euros o pessetes-, a la continguda en els registres comptables, mitjançant l'aplicació del tipus fix de conversió i les regles d'arredoniment previstes en la Llei 46/1998, de 17 de desembre, sobre Introducció de l'Euro, podran produir-se diferències, per a un mateix estat comptable, entre la informació derivada d'aquest expressada en pessetes i en euros. En aquests informes haurà de figurar la llegenda "Imports en euros obtinguts segons el que disposa l'Ordre de la Conselleria d'Economia i Hisenda, de 20 de desembre de 1999".

    Quart

    La informació periòdica que hagen de rendir les entitats autònomes i empreses de la Generalitat Valenciana, per a realitzar un eficaç seguiment i control de la despesa pública en l'àrea de l'administració institucional, es presentarà en pessetes.

    Si aquesta informació s'elabora a partir de registres comptables en euros, a similitud del que disposa l'últim paràgraf de l'apartat anterior, haurà de figurar una llegenda que diga "Imports en pessetes obtinguts segons el que disposa l'Ordre de la Conselleria d'Economia i Hisenda, de 20 de desembre de 1999".

    Cinqué

    Valoració i registre comptable dels comptes bancaris del Tresor de la Generalitat Valenciana denominades en euros, mentre els registres comptables es realitzen en pessetes

    Els comptes bancaris denominats en euros es valoraran pel contravalor en pessetes del saldo comptable en euros a la data de valoració, d'acord amb el procediment establit en els apartats següents d'aquesta norma.

    Procediment d'actualització de la valoració dels comptes bancaris denominats en euros i determinació de les diferències d'arredoniment per les quals ajustar el saldo comptable dels comptes bancaris en euros.

    La Sotssecretaria de Política Pressupostària i Tresor realitzarà, almenys amb una periodicitat mensual, i en tot cas, a la data del tancament, la conciliació dels saldos dels comptes bancaris en euros amb els corresponents saldos comptables en pessetes, per a això aplicarà les normes de conversió i arredoniment legal establides, i traslladarà aquestes a la Intervenció Delegada de la Intervenció General en el Tresor, junt amb el corresponent document d'ingrés o despesa, per al registre en compatibilitat de les diferències per arredoniment que es posen de manifest, sobre el saldo comptable una vegada conciliat.

    L'import de l'ajustament serà la diferència entre el saldo comptable en pessetes de cada compte bancari denominat en euros i el contravalor en pessetes del corresponent saldo en euros de cada compte.

    El registre de les diferències positives a què es refereix aquest apartat, produirà en la comptabilitat economicopatrimonial el dèbit del seu import en el corresponent compte de tresoreria amb pagament en el compte 7128, Ingressos per diferències derivades de l'arredoniment euro.

    El registre de les diferències negatives produirà el seu dèbit en el compte 6298, Despeses per diferències derivades de l'arredoniment euro amb pagament al corresponent compte de Tresoreria.

    DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

    Las mesures disposades en el punt 2 de l'apartat primer, relatiu a l'indicatiu d'euro com a moneda en què s'expressa un expedient, i punts 1 i 2 de l'apartat segon, relatius a les modificacions en determinada documentació que han d'utilitzar els habilitats o les caixes pagadores, s'aplicaran a partir del moment en què les noves aplicacions informàtiques que s'estan desenvolupant entren en funcionament i ho facen possible, en concret l'aplicació de comptabilitat que s'està implementant dins del projecte Economic, i el nou sistema auxiliar previst per a la Caixa Fixa.

    DISPOSICIÓ FINAL

    La present resolució entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana amb efectes des de l'1 de gener de 1999.