RESOLUCIÓ de 10 de desembre de 1999, de la Secretaria General de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques, per la qual s'acorda la inscripció de l'adaptació dels Estatuts del Col·legi Oficial de Químics de la Comunitat Valenciana.



Publicat en:  DOGV núm. 3672 de 24.01.2000
Número identificador:   2000/X178
Referència Base de Dades:  0275/2000
 
  • Anàlisi documental

    Origen de disposició: Conselleria Justícia i Administracions Públiques;SG Justícia i Administracions Públiques
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Col·legis professionals
    Descriptors:
      Temàtics: col.legi professional, reglament intern


  • RESOLUCIÓ de 10 de desembre de 1999, de la Secretaria General de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques, per la qual s'acorda la inscripció de l'adaptació dels Estatuts del Col·legi Oficial de Químics de la Comunitat Valenciana. [2000/X178]

    Vist l'expedient d'adaptació estatutària instruït a instància del senyor Vicente Gómez Casals, com a secretari del Col·legi Oficial de Químics de la Comunitat Valenciana, inscrit amb el número 8 de la secció Primera del Registre de Col·legis Professionals i de Consells Valencians de Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana, en què sol·licita la inscripció i registre de l'adaptació dels seus Estatuts a la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de la Generalitat Valenciana, de Consells i Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana, en base als següents:

    Fets

    Primer. Que el secretari de l'esmentat Col·legi va presentar, el 4 de desembre de 1998, els Estatuts aprovats per l'Assemblea General de col·legiats, en la reunió del dia 30 de setembre de 1998, modificació que es va aprovar per a la seua adequació a la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de la Generalitat Valenciana, de Consells i Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana.

    Segon. Que la modificació aprovada comportava també el canvi de denominació del Col·legi, ja que apareixia inscrit en el Registre de Col·legis Professionals i de Consells Valencians de Col·legis Professionals com a «Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Ciències Químiques, Fisicoquímiques i Doctors en Química Industrial de València», per la qual cosa ha calgut, abans de procedir a l'aprovació del nou text estatutari, que la nova denominació elegida, «Col·legi Oficial de Químics de la Comunitat Valenciana», haja sigut aprovada pel Decret 218/1999, de 9 de novembre, del Govern Valencià, publicat en el DOGV, de 16 de novembre de 1999, en compliment del que preveu l'article 9.2 de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de la Generalitat Valenciana.

    Tercer. Que, en exercici del control de legalitat establit per l'article 11 de l'esmentada llei autonòmica, es va revisar el text estatutari, i es va indicar la conveniència de rectificar determinats punts d'aquests i es va requerir l'aportació de la documentació necessària per a la inscripció registral, requeriment que ha sigut complimentat el 23 de juliol passat.

    Quart. El text annex dels preceptes, objecte d'adaptació estatutària, queda incorporat íntegrament a la present resolució, i es dóna ací per reproduït.

    Fonaments de dret

    Primer. Que els Estatuts contenen totes les determinacions exigides en l'article 10 de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de Consells i Col·legis Professionals.

    Segon. Que han sigut aprovats amb els requisits i formalitats previstos en dit article i en els Estatuts del Col·legi.

    Tercer. L'expedient ha sigut tramitat pel Servei d'Entitats Jurídiques, adscrit a la Secretaria General de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques, competent per així disposar-ho l'article 6.1 de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, en virtut de les atribucions que té conferides pels decrets 13/1999, i 91/1999, de 30 de juliol, sobre assignació de competències a la Presidència i a les conselleries, i d'Aprovació del Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques, respectivament, i en relació amb el Decret 123/1986, de 20 d'octubre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual es crea el Registre de Col·legis Professionals i de Consells Valencians de Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana.

    Vistos l'article 36 de la Constitució i l'article 31.22 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana; la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de la Generalitat Valenciana, de Consells i Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana; la Llei 2/1974, de 13 de febrer, de Col·legis Professionals, amb les seues modificacions posteriors, en els preceptes bàsics, i altres disposicions complementàries, resolc:

    Inscriure l'adaptació dels Estatuts del Col·legi Oficial de Químics de la Comunitat Valenciana.

    Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, es podrà interposar potestativament recurs de reposició davant del mateix òrgan que ha dictat l'acte en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà de la seua notificació, o bé, recurs contenciós administratiu, davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la seua notificació. Tot això de conformitat amb el que s'ha establit en els articles 116 i 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, del Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, i en els articles 10, i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, Reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, sense perjudici que s'utilitze qualsevol altra via que es considere oportuna.

    València, 10 de desembre de 1999.- La secretària general: Carmen Galipienso Calatayud.

    Estatuts de l'Il·lustre Col·legi Oficial de Químics

    de la Comunitat Valenciana.

    Títol I

    Naturalesa jurídica del Col·legi

    Article 1

    1. El Col·legi de Químics de la Comunitat Valenciana és una corporació de dret públic, amb personalitat jurídica pròpia i capacitat plena per al compliment dels seus fins.

    2. En allò no previst en aquests Estatuts s'estarà a la legislació aplicable relativa a col·legis professionals, tant de nivell estatal com autonòmic.

    Article 2

    1. Té el seu domicili al carrer Astúries, 19, baix, de València, codi postal 46023.

    Aquest domicili podrà canviar-se per acord de la Junta General, sense que implique modificació d'aquests Estatuts.

    2. El seu àmbit d'actuació s'estén a tota la Comunitat Autònoma de València, a què necessàriament hauran d'incorporar-se els qui pretenguen exercir la professió de químic.

    Títol II

    Dels fins i funcions del Col·legi

    Article 3

    Són fins essencials del Col·legi Oficial de Químics de la Comunitat Valenciana:

    a) Ordenar, dins de l'àmbit de la seua competència, activitats inherents a la professionalitat dels col·legiats, la representació exclusiva de l'exercici de la professió i la defensa dels seus interessos professionals.

    b) Representar els interessos generals dels seus professionals, especialment de les relacions amb les administracions públiques i amb les entitats que ressenya l'article 2 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

    c) Vetllar perquè l'activitat dels seus professionals s'adeqüe als interessos de la societat.

    Article 4

    Són funcions pròpies del Col·legi:

    a) Vetllar per l'ètica professional, pel respecte als drets dels ciutadans i exercir la jurisdicció disciplinària en matèria professional i col·legial.

    b) Fomentar els sentiments d'unió, solidaritat i companyonia entre els professionals químics.

    c) Participar en els consells o organismes consultius de l'administració, en matèries de la seua competència professional o de les que interessaren a l'administració.

    d) Estar representat en els consells socials universitaris.

    e) Participar en l'elaboració dels plans d'estudi i informar sobre les normes d'organització dels centres docents corresponents a la professió; mantenir un contacte permanent amb ells i preparar la informació necessària, per tal de facilitar l'accés a la vida professional dels nous llicenciats.

    f) Organitzar activitats i serveis comuns de caràcter professional, cultural, assistencial i de previsió; fomentar l'esperit mutualista i aquells altres que siguen d'interès per als col·legiats.

    g) Evitar l'intrusisme o la competència deslleialentre els professionals.

    h) Intervenir com a mediador, i amb procediments d'arbitratge, en els conflictes que, per motius professionals, se susciten entre els col·legiats.

    i) Dictar normes sobre honoraris excepte quan aquestes s'acrediten en forma d'aranzels, tarifes o taxes aprovades per l'administració, les quals tindran caràcter orientatiu.

    j) Emetre informes i dictàmens en procediments judicials o administratius, en què es discutisquen qüestions relatives als honoraris professionals.

    k) Encarregar-se, si hi ha una petició expressa del col·legiat, del cobrament de percepcions, remuneracions i honoraris professionals.

    l) Visar els treballs professionals dels col·legiats, quan hagen de produir efectes oficials.

    m) Organitzar cursos de formació professional i de reciclatge.

    n) Vetllar pel reconeixement, tant per part de les administracions públiques com pels particulars, dels drets dels doctors i llicenciats en Ciències Químiques, en Química, Enginyers Químics, Bioquímics, llicenciats en Ciències i Tecnologia d'Aliments i llicenciats en Ciències Ambientals, i per tot el que calga, per tal d'aconseguir el reconeixement de major competència a favor dels citats

    o) Exercir la representació i defensa de la professió davant de l'administració, institucions, tribunals, entitats i particulars amb legitimació de prendre part en tots aquells litigis que afecten els interessos professionals i exercitar el dret de petició d'acord amb la Llei.

    p) Assessorar els organismes autònoms i locals, entitats estatals o privades i els particulars en les matèries relacionades amb la química, i intervenir com a òrgan pericial quan siga requerit per a fer-ho.

    q) Facilitar als tribunals la relació dels col·legiats que puguen ser requerits per a intervenir com a perits en els assumptes judicials, o designar a qui corresponga, si així procedeix.

    r) Assessorar i col·laborar amb els òrgans competents per a la redacció de la legislació que afecte la professió i el seu exercici en tots els seus aspectes, i suggerir les mesures d'interès públic que puguen facilitar o accelerar el desenvolupament científic i tecnològic.

    s) Tramitar els assumptes administratius o legals de caràcter professional dels seus col·legiats, i cursar a la Hisenda Pública les altes i baixes de la llicència fiscal de l'impost d'activitats professionals dels seus col·legiats, quan estiguen en actiu.

    t) Aprovar els pressupostos, regular i fixar les aportacions dels seus col·legiats i recaptar les quotes.

    u) Fer seues quantes funcions s'estimen que puguen ser beneficioses per als interessos dels professionals i es dirigisquen al compliment dels objectius col·legials.

    v) Aprovar els seus estatuts i reglament de règim interior.

    w) Altres funcions que dispose la legislació vigent.

    Títol III

    Dels col·legiats

    Article 5

    El Col·legi Oficial de Químics de la Comunitat Valenciana agrupa obligatòriament tots els doctors i llicenciats en Ciències Químiques, en Química, enginyers químics, bioquímics, llicenciats en Ciència i Tecnologia d'Aliments, llicenciats en Ciències Ambientals, llicenciats en Ciències del Mar i en qualsevol altra titulació relacionada amb la Química, que, d'acord amb les lleis i disposicions legals vigents, exercisquen la seua professió en qualsevol de les seues especialitats, aspectes o formes de treball, tant de lliure com per compte aliè, incorporats a aquest Col·legi Oficial de Químics, excepte als funcionaris de les distintes administracions, la col·legiació dels quals s'atendrà al que en cada moment dicten les lleis o disposicions aplicables.

    Per a ingressar en el Col·legi Oficial de Químics de la Comunitat Valenciana caldran els requisits següents:

    a) Posseir titulació universitària espanyola de doctor o de llicenciat en Ciències Químiques, en Química, Enginyeria Química, Bioquímica, llicenciat en Ciència i Tecnologia d'Aliments, llicenciat en Ciències Ambientals, llicenciat en Ciències del Mar i en qualsevol altra titulació afí a la química, segons la legislació vigent.

    b) Ser major d'edat.

    c) No estar inhabilitat, o en suspensió expressa, de l'exercici de la professió en virtut de sentència ferma.

    d) No haver sigut expulsat d'un altre col·legi de químics, ni suspès en l'exercici de la professió, fins a haver transcorregut el termini de la suspensió.

    f) Abonar la quota d'ingrés al Col·legi.

    g) Per als qui exerceixen lliurement la professió, estar donat d'alta en l'Impost d'Activitats Econòmiques o qualsevol altre que el substituïsca, així com en el Règim General d'Autònoms o en la Mutualitat.

    Article 6

    Als professionals químics nacionals dels estats membres de la Unió Europea, que presten els seus serveis esporàdics, no se'ls exigirà el requisit d'incorporació al Col·legi, sempre que acrediten estar en possessió del títol corresponent al de l'Estat d'origen, homologat pel Ministeri d'Indústria i Energia, amb informe favorable del Consell i inscrits en entitat equivalent al Col·legi en el seu lloc d'origen. En tot cas, s'estarà al que disposen les normes comunitàries aplicables a les professions afectades.

    Tot això sense perjudici de l'obligació de notificar prèviament la seua actuació al Col·legi, amb l'aportació de la documentació exigible amb aquelles normes i en els termes en què reglamentàriament establisquen.

    Els professionals citats quedaran subjectes a la disciplina del Col·legi, en allò referent a la seua situació en l'àmbit territorial del Col·legi.

    El Col·legi durà un Registre d'aquestes habilitacions.

    Article 7

    La incorporació al Col·legi se sol·licitarà a la Junta Directiva, que no podrà denegar-la si es compleixen els requisits assenyalats en l'article 5 d'aquests Estatuts. La Junta Directiva, dins del termini màxim de dos mesos, haurà de prendre i comunicar l'acord d'incorporació o habilitació, o bé la seua denegació. La sol·licitud s'entendrà denegada en el cas de transcórrer aquest temps sense que s'emeta una resolució.

    Podrà denegar-se la incorporació quan l'aspirant haguera incorregut en conducta que, d'haver estat incorporat, constituïra falta molt greu que comportara l'expulsió o suspensió en l'exercici professional, i així estiguera declarat per resolució ferma.

    En cas de tramitar-se expedient en el sentit citat, en què no haguera recaigut resolució ferma declaratòria de conducta irregular, podrà suspendre's la incorporació, a resultes de la resolució ferma corresponent.

    Article 8

    Contra la denegació expressa, o tàcita, de la incorporació, cabran els recursos que estableixen la vigent Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

    Article 9

    1. Per tal d'ajudar els joves llicenciats, s'establiran en el possible unes quotes reduïdes per aquests.

    2. S'estableix la categoria de col·legiat honorari per a aquells col·legiats que, havent estat col·legiats un mínim de 25 anys, passen a la situació de jubilats. Aquests col·legiats quedaran exempts del pagament de la seua quota col·legial, i conservaran la resta de les seues obligacions i tots els seus drets.

    3. La Junta Directiva del Col·legi podrà nomenar col·legiats d'honor -amb insígnia d'or al·lusiva-, a les persones que, pels seus mèrits o per l'ajuda prestada a la professió química, s'hagen fet creditors d'aquesta distinció.

    Article 10

    La condició de col·legiat es perdrà per les causes següents:

    a) Defunció.

    b) Incapacitat legal.

    c) Separació o expulsió, com a conseqüència del compliment d'una sanció disciplinària que ho comporte.

    d) Baixa voluntària comunicada per escrit.

    e) Baixa forçosa per incompliment de les obligacions econòmiques cap al Col·legi.

    f) Per condemna ferma, que comporte l'accessòria d'inhabilitació definitiva per a l'exercici de la professió.

    Article 11

    La suspensió o inhabilitació temporal de l'exercici professional no comprèn la pèrdua de la condició de col·legiat. La persona suspesa o inhabilitada continuarà pertanyent al Col·legi amb la limitació de drets que corresponen a la suspensió o inhabilitació que s'haja produït.

    Article 12

    Perquè la baixa siga efectiva per tots els motius de l'article 10, excepte els apartats a) i b), caldrà la instrucció d'un expedient o procediment sancionador, que comportarà un requeriment escrit a l'afectat perquè en el termini d'un mes es pose al corrent dels descoberts o en el termini de quinze dies presente escrit d'al·legacions en què es base per a oposar-se a la baixa decretada, dins del mes, d'acord amb el procediment comú de la Llei de Procediment Administratiu.

    Passat aquest temps, sense compliment d'allò que s'ha sol·licitat, es prendrà l'acord de baixa que haurà de notificar-se de forma fefaent a l'interessat.

    En qualsevol moment, es podrà obtenir de nou la col·legiació previ pagament dels descoberts pendents i de la taxa d'ingrés que en aquells moments estiga fixada.

    Article 13

    No podrà limitar-se el nombre dels components del Col·legi Oficial de Químics de la Comunitat Valenciana, sense que siga possible impedir per temps temporal o definitiu l'admissió de noves pretensions de col·legiació.

    Títol IV

    Drets i obligacions dels col·legiats

    Article 14

    Són drets dels col·legiats:

    a) Exercir la professió en l'àmbit territorial del Col·legi, i si ocasionalment hi haguera necessitat d'exercir en l'àmbit d'un altre Col·legi Territorial, serà obligatòria l'habilitació, així com comunicar al Col·legi de què es tracte les actuacions del col·legiat que realitze en les seues demarcacions, per tal de quedar subjecte, amb les obligacions econòmiques que en cada supòsit puguen establir-se, a les competències d'ordenació, visat, control deontològic i potestat disciplinària, així com en els estats membres de la Unió Europea, i donar compliment als mateixos deures que per als procedents d'altres col·legis de Químics s'assenyalen en l'article 6, sempre que el Col·legi de destinació ho admeta.

    b) Participar en l'ús dels béns i serveis del Col·legi.

    c) Prendre part en les votacions i deliberacions previstes en aquests Estatuts i en els reglaments que, d'ara endavant, es puguen aprovar.

    d) Exercir càrrecs en el Col·legi i intervenir en els diferents òrgans en la forma prevista en aquests Estatuts o en els reglaments que, d'ara endavant, s'aproven. Per a exercir els càrrecs de degà o vicedegà és necessària una antiguitat de cinc anys, per als de secretari i tresorer, tres anys.

    e) Pertànyer als grups de previsió social de la Mutualitat General de Previsió Social dels Químics Espanyols, d'acord amb el que indiquen els respectius Estatuts i reglaments.

    f) Interposar els corresponents recursos contra els acords dels òrgans del Col·legi que estimen lesius per als seus drets.

    g) Sol·licitar la intervenció del Col·legi per al cobrament de comptes o sous meritats professionalment.

    h) Sol·licitar la intervenció del Col·legi davant dels òrgans de l'administració, persones físiques o jurídiques, públiques o privades, quan el col·legiat considere que es lesionen o no es reconeixen els drets que les lleis li atorguen.

    i) Qualsevol altre dret derivat del seu caràcter de membre del Col·legi en relació amb les finalitats i funcions d'aquest.

    j) Formular propostes per a la seua discussió en la Junta General, amb quinze dies d'antelació a la realització d'aquesta, perquè la Junta Directiva, si ho creu pertinent, les incloga en l'ordre del dia de la primera Junta General.

    Article 15

    Seran obligacions dels col·legiats:

    a) Exercir la seua professió amb honorabilitat.

    b) Complir les disposicions d'aquests Estatuts i la dels reglaments de Règim Interior que legalment aprove el Col·legi així com els acords que siguen adoptats pels seus òrgans de govern.

    c) Assistir als actes corporatius i emetre el seu vot en les juntes generals.

    d) Acceptar els càrrecs per als quals siguen designats, excepte que hi haja una excusa degudament justificada.

    e) Fixar els honoraris pels seus treballs, prenent com a base les tarifes aprovades pel Col·legi, les quals tindran sempre caràcter orientatiu.

    f) Observar les normes de companyonia, disciplina i harmonia professional, abstenint-se d'acceptar i intervenir en treballs en què hagen participat altres companys sense haver obtingut la vènia d'aquests (vènia que no podran negar excepte en el cas que no hagen percebut els seus honoraris).

    g) Efectuar estudis, dictàmens, peritatges, valoracions i qualsevol altres treballs que siguen sol·licitats al Col·legi per entitats o particulars i que els corresponguen pel torn de col·legiats per especialitats.

    h) Posar en coneixement del Col·legi els actes o omissions que puguen redundar en perjudici de l'exercici de la professió en general o de qualsevol company, i denunciar qualsevol acte d'intrusisme que estiga comprovat.

    i) Contribuir a l'alçament de les càrregues econòmiques del Col·legi.

    j) Comunicar per escrit al Col·legi qualsevol canvi de domicili, així com qualsevol altra dada relativa al seu currículum particular.

    k) Estar al corrent en el pagament de les seues quotes col·legiales i suportar totes les contribucions econòmiques de caràcter fiscal, corporatiu o de qualsevol altra índole a què la professió es trobe subjecta i alçar les càrregues comunes en la forma i temps que legalment o estatutàriament es fixe, qualsevol que siga la seua naturalesa. Amb aquesta finalitat, es consideraran càrregues corporatives totes les imposades pel Col·legi, qualsevol que siga la seua classe.

    Títol V

    Dels òrgans de govern del Col·legi

    Article 16

    Els òrgans de govern del Col·legi Oficial de Químics de la Comunitat Valenciana, són la Junta General i la Junta Directiva.

    Capítol I

    De la Junta General

    Article 17

    La Junta General és l'òrgan sobirà del Col·legi i pot tindre caràcter ordinari i extraordinari. Tots els col·legiats poden assistir amb veu i vot a les reunions de la Junta General, excepte aquells que estigueren sota sanció que comporte suspensió dels drets col·legials.

    Article 18

    La Junta General ordinària es reunirà dues vegades a l'any dins del primer i últim trimestre. La primera de les juntes tindrà per objecte:

    a) L'examen i, si fa el cas, l'aprovació de la gestió de la Junta Directiva de l'últim any, previ informe del degà.

    b) L'exposició, i si fa el cas, aprovació del compte general d'ingressos i despeses de l'últim any.

    c) La lectura i discussió i, si escau, aprovació de les propostes formulades abans de 15 dies de la realització de la Junta, que vinguen firmades, almenys, per cinc col·legiats.

    d) Elecció dels càrrecs vacants.

    e) Discussió i, si escau, aprovació d'aquells altres temes que desitge tractar la Junta Directiva, prèvia inclusió en l'ordre del dia.

    f) Torn obert de paraula.

    Article 19

    La segona Junta General tindrà per objecte tractar sobre l'aprovació del pressupost per al següent any, l'aprovació de quotes i altres càrrecs que hagen de pagar els col·legiats i aquells altres temes presentats per la Junta Directiva.

    Article 20

    La Junta General extraordinària té competència específica en les matèries següents:

    a) Aprovació i modificació dels Estatuts del Col·legi.

    b) Autorització a la Junta Directiva per a l'alienació o gravamen de béns de la corporació.

    c) Censurar la gestió de la Junta Directiva i remoure els seus membres dels càrrecs, sempre que supere la censura ordinària prevista en l'article 18, a).

    d) Aquelles que siguen objecte de convocatòria segons els tràmits previstos en l'article següent (2n paràgraf) i que no corresponguen a la Junta Ordinària.

    e) Qualsevol altra gestió que no siga de la competència de la Junta Directiva ni de la general ordinària.

    Article 21

    Les juntes generals, tant ordinàries com extraordinàries, tindran lloc a iniciativa de la Junta Directiva del Col·legi.

    També haurà de convocar-se Junta General extraordinària per part de la Junta Directiva, quan ho sol·licite un nombre de col·legiats que represente, almenys, el cinc per cent d'aquests i expressen en la sol·licitud els assumptes concrets que hauran de ser tractats en la Junta.

    Article 22

    La convocatòria de la Junta General s'efectuarà per acord de la Junta Directiva amb una antelació mínima de quinze dies.

    La citada convocatòria es col·locarà al tauler d'anuncis del Col·legi amb indicació de l'ordre del dia. També es notificarà als col·legiats mitjançant una comunicació firmada pel secretari. En aquest enviament s'inserirà igualment l'ordre del dia. Des de l'enviament de la convocatòria de la Junta General, els antecedents dels assumptes que s'han de deliberar estaran a la Secretaria del Col·legi a disposició dels col·legiats, la citada convocatòria s'entendrà realitzada al domicili que els col·legiats tinguen assenyalats al Col·legi.

    En el supòsit previst en el paràgraf 2n de l'article precedent, la Junta Directiva haurà d'acordar la convocatòria de la Junta General extraordinària dins del termini de deu dies comptadors des del dia que tinguera entrada la Secretaria del Col·legi la corresponent sol·licitud, així com fixar la seua realització dins dels quinze dies següents des de l'acord de la Junta Directiva.

    Article 23

    Les juntes generals convocades d'acord amb aquests Estatuts quedaran vàlidament constituïdes en primera convocatòria si assisteixen la meitat més un dels col·legiats i qualsevol que siga el nombre d'assistents en segona convocatòria.

    Entre la primera i segona convocatòria haurà de passar mitja hora com a mínim.

    Article 24

    En les discussions es concediran dos torns a favor i dos en contra de la proposició de cadascun dels assumptes tractats i una vegada esgotats els torns se sotmetrà cada proposició a votació.

    Si la importància o gravetat de l'assumpte així ho exigeix, a iniciativa del degà, la Junta General podrà ampliar el nombre de torn i concedir la paraula a fi de permetre rectificacions o respondre al·lusions, que hauran de limitar-se al punt concret que les va motivar.

    Article 25

    La Junta General prendrà els seus acords per majoria de vots dels assistents. Si al mateix temps, algun dels presents sol·licitara votació nominal secreta sobre el mateix punt del debat, prevaldrà, aleshores, la votació secreta. En cap cas, es poden prendre acords referents a peticions no incloses en l'ordre del dia de la convocatòria.

    Article 26

    Els acords tindran caràcter obligatori per a tots els col·legiats. No obstant això, si la Junta Directiva, posteriorment, considera que l'acord de la Junta General és contrari a les lleis o als Estatuts, podrà suspendre la seua execució. Contra aquest acord qualsevol col·legiat podrà interposar recurs contenciós administratiu, previ el de reposició davant de la mateixa Junta Directiva.

    Capítol II

    Junta Directiva

    Article 27

    La Junta Directiva és l'òrgan rector del Col·legi i es compon dels següents càrrecs elegits democràticament:

    a) Un degà.

    b) Un vicedegà.

    c) Un tresorer.

    d) Deu vocals.

    e) Un secretari.

    f) Un vicesecretari.

    Tindran dret d'assistència a la Junta Directiva, amb veu i sense vot, excepte que, per elecció, ja formaren part d'aquesta, el president de l'Associació de Químics, Agrupació Territorial de València, el delegat de la Secció de la Mutualitat General de Previsió Social dels Químics Espanyols, i degans de facultats o escoles tècniques que impartisquen les titulacions mencionades en l'article 5, sempre que siguen col·legiats.

    Article 28

    El degà i els altres càrrecs de la Junta Directiva seran elegits entre els col·legiats que tinguen la condició d'electors.

    Les eleccions es faran en la Junta General ordinària del primer trimestre de cada any que corresponga.

    Si es produeix alguna vacant en algun dels càrrecs de la Junta Directiva abans de l'acabament del seu mandat, en la primera elecció que se tinga lloc es cobrirà també aquest càrrec, però, en aquest cas, l'elegit l'ocuparà només fins al temps que li quedara al substituït.

    Article 29

    Els col·legiats que hagen sigut sancionats disciplinàriament i no estiguen rehabilitats no podran ocupar cap càrrec en la Junta Directiva.

    Article 30

    Quan per qualsevol causa la totalitat o la majoria dels càrrecs de la Junta Directiva queden vacants, seran coberts provisionalment pels col·legiats de més antiguitat, excepte els càrrecs de secretari i vicesecretari, que els cobriran els col·legiats més recents en la seua col·legiació. En aquest supòsit, es convocaran eleccions per a la provisió dels càrrecs vacants en el termini de quinze dies, i hauran de fer-se dins d'altres quinze dies a partir de la data de la convocatòria.

    En aquest supòsit, els elegits ocuparan els càrrecs només pel termini de temps que els quedava als substituïts.

    Article 31

    El mandat dels membres de la Junta Directiva durarà quatre anys, i es renovaran per meitat cada dos anys, i podran ser reelegits.

    Article 32

    La Junta Directiva es reunirà, almenys, sis vegades a l'any. També es reunirà totes les vegades que siga convocada pel degà, per iniciativa seua o a petició de la meitat dels membres de la Junta. Perquè es puguen adoptar acords plenament vàlids serà necessària, en primera convocatòria, la concurrència de la majoria dels membres que integren la Junta. En segona convocatòria, podran adoptar-se vàlidament acords qualsevol que siga el nombre d'assistents.

    Entre la primera i la segona convocatòria transcorrerà un termini mínim de mitja hora.

    Els acords es prendran per majoria de vots. En cas d'empat, decidirà el vot del degà.

    Article 33

    L'assistència a les reunions de la Junta Directiva és obligatòria. La Junta Directiva considerarà com una renúncia al càrrec la falta no justificada a quatre sessions consecutives o a sis alterns.

    Article 34

    La Junta Directiva té totes aquelles facultats no reservades especialment a la Junta General. Entre aquestes estan les següents:

    a) Resoldre sobre les sol·licituds d'incorporació al Col·legi.

    b) Perseguir l'intrusisme i denunciar les incompatibilitats.

    c) Fixar la quantia dels drets d'incorporació al Col·legi, si així és estimat i acordat per la Junta General.

    d) Proposar a la Junta General per a la seua aprovació i recaptar, si fa el cas, les quotes i altres càrrecs que hagen de pagar els col·legiats.

    e) Establir les normes orientadores sobre honoraris professionals.

    f) Mitjançar en el cas de discussió d'honoraris dels col·legiats, sempre a requeriment de part i sempre que no es vulnere la lliure competència. El dictamen serà a títol orientatiu per a les parts, d'acord amb la legislació vigent, i s'haurà d'informar sobre aquests als tribunals quan aquests ho sol·liciten.

    g) Convocar eleccions per a proveir els càrrecs de la Junta Directiva i donar possessió dels seus càrrecs als electes.

    h) Convocar les juntes generals, ordinàries o extraordinàries, amb el seu corresponent ordre del dia, i executar les seues decisions.

    i) Exercir la facultat disciplinària.

    j) Crear les comissions de col·legiats que convinguen als fins de la corporació, i conferir a aquelles les facultats que estime procedents. Aquestes comissions seran presidides pel degà o per un membre de la Junta Directiva que aquest designe.

    k) Representar, per mitjà del degà o del membre de la Junta Directiva que es designe, el Col·legi en els actes oficials.

    l) Informar sobre els projectes de disposicions legals sotmesos a la consideració del Col·legi.

    m) Redactar els pressupostos i rendir comptes anualment.

    n) Recaptar, custodiar i administrar els fons del Col·legi.

    o) Complir i fer complir aquests Estatuts i Reglaments de Règim Interior que s'aproven.

    p) Vetllar pel compliment dels fins i funcions del Col·legi, que s'inclouen en el títol II d'aquests Estatuts.

    Article 35

    La Junta Directiva podrà emetre dictàmens, evacuar consultes i dictar laudes. Quan perceba honoraris per aquestes actuacions s'ingressaran a la caixa del Col·legi.

    Article 36

    Al degà correspon el tractament d'Il·lm. Sr., i té les competències següents:

    a) La plena representació del Col·legi davant de qualsevol entitat, organisme i persona pública i privada. Per tant, pot, en nom del Col·legi, comparèixer davant de qualsevol jutjat, tribunal i autoritat de qualsevol classe, i exercir les accions corresponents al Col·legi o defensar-lo en el cas que és demandat.

    b) Exercir les funcions punitives, correctives i de vigilància que els Estatuts atribuïsquen al seu càrrec.

    c) Convocar i presidir les juntes generals, les sessions de la Junta Directiva i totes les reunions de les comissions a què assistisca.

    d) Ordenar els pagaments.

    e) Fer que s'executen els acords que dimanen de la Junta General i de la Junta Directiva.

    Article 37

    El vicedegà exercitarà totes aquelles funcions que li confie el degà i substituirà aquest en cas d'absència, malaltia o vacant.

    En absència del vicedegà se seguirà l'ordre de la substitució de l'article següent per a cobrir vacants.

    Article 38

    Els vocals actuaran com a tals en la Junta Directiva i desenrotllaran, a més a més de les funcions previstes en els Estatuts, les que li siguen encomanades per aquella.

    En cas d'absència o vacant del degà i vicedegans, seran substituïts pel vocal de més antiguitat en la Junta Directiva.

    En cas que hi haja diversos vocals de la mateixa antiguitat, la substitució correspondrà a aquell que siga més antic com a col·legiat.

    La substitució del secretari correspondrà al vicesecretari i, en el supòsit que estiga absent o el càrrec estiguera vacant, serà substituït pel vocal de menys antiguitat en la Junta. I si hi ha diversos vocals de la mateixa antiguitat, serà substituït pel de menys antiguitat en el Col·legi.

    El mateix ordre que per al secretari se seguirà per a la substitució del tresorer.

    Article 39

    El tresorer recaptarà els fons del Col·legi, pagarà els lliuraments que expedisca el degà, portarà els llibres i presentarà a la Junta Directiva els comptes i projectes de pressupostos i de liquidació.

    Article 40

    Són funcions del secretari:

    a) Rebre les comunicacions, sol·licituds i altres escrits dirigits al Col·legi i disposar la seua tramitació.

    b) Expedir certificats.

    c) Portar el registre dels col·legiats.

    d) Firmar els expedients personals de tots els col·legiats.

    e) Redactar les actes de la Junta General i de les reunions de les juntes directives, donar-ne fe i expedir-ne certificats.

    f) Tenir cura de l'arxiu, portar el llibre registre de títols i custodiar el segell del Col·legi.

    g) Dirigir l'administració del Col·legi.

    Article 41

    Es portaran obligatòriament dos llibres d'actes degudament foliats i diligenciats on es transcriuran separadament les corresponents a la Junta General i a la Junta Directiva.

    Dites actes hauran de ser firmades pel degà, o per qui, en les seues funcions, haguera presidit la Junta, i pel secretari, o qui hi haguera exercit funcions com a tal.

    Article 42

    L'elecció per a cobrir els càrrecs vacants de la Junta Directiva tindrà lloc dins de la Junta General del primer trimestre de cada any.

    Article 43

    Els tràmits del procés electoral seran:

    a) La Junta Directiva redactarà la convocatòria electoral, que serà anunciada amb 45 dies, com a mínim, d'antelació a la data de realització de l'elecció.

    b) La Secretaria del Col·legi, dins dels tres dies següents a la data de la convocatòria, complimentarà el següent:

    1) Inserir al tauler d'anuncis la convocatòria electoral, en què constaran els càrrecs que han de ser objecte d'elecció i requisits per a poder aspirar a aquests; dia i hora d'inici de l'elecció i hora també del tancament de les urnes per a començar l'escrutini.

    2) Exposar al tauler d'anuncis del Col·legi les llistes de col·legiats amb dret a vot, durant un temps no inferior a setanta-dues hores.

    3) Resoldre qualsevol incidència o reclamació relativa a inclusions, exclusions o correccions que es presenten fins a vint-i-quatre hores després d'haver finalitzat el termini d'exposició de la llista. Publicarà la llista definitiva dins de les vint-i-quatre hores següents.

    4) Les eleccions hauran de ser notificades per escrit a tots els col·legiats amb quaranta dies d'anticipació a la seua realització.

    Article 44

    L'acord de la convocatòria de les eleccions podrà ser objecte de recurs de reposició davant de la Junta Directiva, en el termini de tres dies hàbils des del de la notificació pels col·legiats interessats, segons es disposa en l'article 64 d'aquests Estatuts. El recurs haurà de ser resolt en el termini dels quatre dies següents. Contra l'acord resolutiu cabrà l'oportú recurs contenciós administratiu.

    Article 45

    Les candidatures hauran de presentar-se a la Secretaria del Col·legi amb vint dies, com a mínim, d'antelació a la data assenyalada per a l'elecció. Les citades candidatures podran ser conjuntes per als diferents càrrecs o individuals, i hauran d'estar firmades, com a mínim, per deu col·legiats. També hauran de firmar, en prova d'acceptació, els candidats proposats. Els col·legiats no podran presentar-se a candidats a més d'un lloc. L'endemà de l'acabament del termini de presentació de candidatures, la Junta Directiva proclamarà candidats a aquells que reunisquen els requisits establits, i ho comunicaran als col·legiats amb quinze dies d'antelació, com a mínim, a la data de realització de les eleccions.

    Tot seguit, es publicaran al tauler d'anuncis els noms dels candidats proclamats i es comunicarà als interessats.

    L'exclusió haurà d'estar motivada i es notificarà a l'interessat a l'endemà.

    Contra la resolució d'exclusió d'un candidat per la Junta Directiva es podrà presentar recurs davant d'aquesta en el termini de tres dies, que haurà de resoldre's en els quatre dies següents.

    Els candidats proclamats que no tinguen opositors quedaran automàticament elegits.

    Si transcorregut el termini de presentació de candidatures, no s'ha presentat cap, la Junta Directiva proposarà una candidatura, que serà automàticament elegida en no haver-hi cap una altra. La Junta Directiva no podrà proposar cap candidatura excepte en aquest cas.

    Article 46

    Els terminis establits en els articles procedents es computaran per dies naturals.

    Article 47

    Per a la realització d'eleccions es constituirà la Mesa Electoral, integrada per un exdegà, que actuarà de president, els col·legiats més antic i modern que estiguen presents, i aquest últim actuarà com a secretari. Cada candidat podrà designar, entre els col·legiats, un interventor que li represente en les operacions electorals.

    Quan es tracte de candidatures col·lectives, l'interventor representarà tots els col·legiats.

    Constituïda la Mesa Electoral, el president indicarà el començament de la votació, i, a l'hora prevista per al seu acabament, es tancaran les portes del sala i només podran votar els col·legiats que es troben al seu interior.

    A continuació i prèvia l'oportuna comprovació, s'introduiran dins de les urnes electorals els vots que hagen arribat fins al moment per correu amb els requisits establits.

    La Junta Directiva determinarà l'horari de l'elecció.

    Les paperetes de votació hauran de ser de la mateixa grandària i color.

    Les paperetes seran editats pel Col·legi sense descartar que els candidats puguen confeccionar-les, però hauran de ser exactament iguals a les editades per la Junta Directiva.

    Al lloc de la votació es distribuiran, en quantitat suficient, paperetes amb el nom dels candidats i en blanc.

    Article 48

    Els votants hauran d'acreditar a la Mesa Electoral la seua personalitat. La Mesa comprovarà la inclusió del votant en el cens; el president pronunciarà en veu alta el nom i cognoms del votant i indicarà que vota i, a continuació, introduirà la papereta doblada a l'urna corresponent.

    Article 49

    Els col·legiats podran emetre el seu vot per correu, d'acord amb les normes següents:

    a) Dins d'un sobre blanc s'introduirà la papereta doblegada.

    b) Aquest sobre s'introduirà dins d'un altre en què s'inclourà fotocòpia del carnet de col·legiat, o figurarà la seua firma i número de col·legiat.

    c) Aquest sobre s'enviarà per correu o en mà dirigit al president de la Mesa Electoral, i es farà constar «per a les eleccions del Col·legi Oficial de Químics de la Comunitat Valenciana, realitzades el dia...».

    Acabada la votació dels presents, s'obriran els sobres que s'hagen rebut i els sobres que continguen les paperetes s'introduiran dins de l'urna, prèvia comprovació de la identitat.

    Article 50

    Finalitzada la votació, es procedirà a l'escrutini.

    Seran declarats totalment nuls aquells vots que continguen expressions alienes a l'estricte contingut de la votació o ratllats que impossibiliten la perfecta identificació de la voluntat de l'elector. Seran declarats parcialment nuls, quant al càrrec corresponent, les que indiquen més d'un candidat per a un mateix càrrec, noms de persones no concurrents a l'elecció o el nom d'un candidat que opta a la candidatura per a un càrrec diferent d'aquell.

    Aquelles paperetes incompletes pel que fa al nombre de candidats, però que reunisquen els requisits exigits per a la seua validesa, seran vàlides per als càrrecs i persones correctament expressades.

    Finalitzat l'escrutini, la Presidència anunciarà el resultat, i seguidament es proclamaran electes els candidats que hagen obtingut, per a cada càrrec, el major nombre de vots. En cas d'empat, s'entendrà que l'elegit és el candidat de major antiguitat en la col·legiació. S'estendrà acta del resultat de l'elecció, i la firmaran els components de la Mesa, aquesta acta es trametrà al secretari del Col·legi perquè li done tràmit.

    Article 51

    Conformement amb el títol sisé de la Llei 30/1992, de 26 novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i Procediment Administratiu Comú, el resultat de la votació podrà ser impugnat en el termini de quinze dies davant de la Junta Directiva, que haurà de resoldre en el termini màxim de quinze dies, i contra aquesta resolució es podrà interposar el corresponent recurs contenciós administratiu, previ l'oportú recurs de reposició.

    Article 52

    La designació de les persones que integren la Junta Directiva serà comunicada a aquells organismes oficials als quals estiga obligada per llei en el termini de deu dies i, si fa el cas, a aquells organismes que la Junta Directiva considere oportuns.

    Article 53

    Prendran possessió del seu càrrec en el termini màxim de quinze dies, quan tinga lloc la primera reunió de la Junta Directiva.

    Article 54

    Els membres de les juntes directives cessaran per les causes següents:

    1. Expiració o acabament del termini per què van ser elegits.

    2. Renúncia de l'interessat.

    3. Nomenament per a un càrrec polític o un alt càrrec de les administracions públiques.

    4. Condemna per sentència ferma que porte aparellada la inhabilitació per a càrrecs públics.

    5. Sanció disciplinària ferma per falta greu o molt greu.

    6. Pèrdua de les condicions d'elegibilitat

    7. Nomenament per a un càrrec del Consell General

    8. Moció de censura de la Junta General, aprovada per la majoria simple dels presents.

    Les vacants que es produïsquen es cobriran interinament entre la resta de membres de la Junta Directiva i en la primera Junta General que tinga lloc es proveiran tals vacants pel temps que quede fins que normalment haguera cessat el membre substituït.

    Capítol III

    De les juntes de Delegació

    Article 55

    1. El Col·legi dividirà el seu territori en les delegacions que estime oportú.

    2. Davant de cada delegació hi haurà una Junta de Delegació, elegida pels col·legiats de la demarcació per sufragi universal, secret i directe.

    3. Les juntes de delegacions actuaran com a assessores de la Junta Directiva i exerciran les funcions d'ordre executiu que aquesta els delegue. Els presidents tindran la consideració de vocals nats de la Junta Directiva del Col·legi.

    Capítol IV

    De la Comissió de Deontologia

    Article 56

    Al Col·legi hi haurà, amb caràcter obligatori, una comissió de Deontologia. El nomenament dels membres d'aquesta l'efectuarà la Junta Directiva.

    La Comissió estarà integrada por un president i tres vocals, el més jove d'aquests actuarà com a secretari. També es nomenarà un president i tres vocals suplents.

    És funció de la Comissió assessorar la Junta Directiva en totes les qüestiones i assumptes relacionats amb les matèries de la seua competència en la manera i els termes que assenyalen aquests Estatuts.

    Títol VI

    Jurisdicció disciplinària

    Article 57. Principis generals

    1. Els col·legiats incorreran en responsabilitat disciplinària en els supòsits i circumstàncies establides en aquests Estatuts.

    2. El règim disciplinari establit en aquests Estatuts s'entén sense perjudici de les responsabilitats de qualsevol altre ordre en què els col·legiats hagen pogut incórrer.

    3. No podran imposar-se sancions disciplinàries sinó en virtut d'expedient instruït a l'efecte, d'acord amb el procediment establit en el present títol.

    4. La potestat sancionadora correspon a la Junta Directiva. No obstant això, l'enjudiciament i sanció de les faltes comeses pels membres de dita Junta Directiva serà competència del Consell General de Col·legis Oficials de Químics.

    5. Els acords sancionadors seran immediatament executius, sense perjudici dels recursos que procedisquen. No obstant això, en el cas que dita execució poguera ocasionar perjudicis d'impossible o difícil reparació, l'òrgan davant del qual es recórrega, podrà acordar, d'ofici o a instància de part, la suspensió de l'execució de l'acord recorregut.

    6. El Col·legi donarà compte immediat al Consell General de totes les sancions que impose per faltes greus o molt greus, amb la tramesa d'un extracte de l'expedient.

    Article 58. Faltes disciplinàries

    1. Són faltes lleus:

    a) L'incompliment de les normes establides sobre documentació col·legial, o que hagen de ser tramitades pel seu conducte.

    b) La desatenció respecte als requisits o peticions d'informes sol·licitats pel Col·legi.

    2. Són faltes menys greus:

    a) No sotmetre els projectes al visat dels Col·legis respectius quan aquest requisit siga obligatori.

    b) La reiteració de les faltes lleus dins de l'any següent a la data de la seua correcció.

    3. Són faltes greus:

    a) La indisciplina deliberadament rebel davant els òrgans de govern col·legials, la indisciplina a les resolucions o laudes dictats pel Col·legi i, en general, la falta greu del respecte degut a aquells.

    b) Els actes i omissions que atenuen la moral, decòrum, dignitat, prestigi i honorabilitat de la professió, o siguen contraris al respecte degut als col·legiats.

    c) L'emissió d'informes o expedició de certificats amb falta a la veritat.

    d) La reiteració de les faltes menys greus durant l'any següent a la seua correcció.

    4. Són faltes molt greus:

    a) Qualsevol conducta constitutiva de delicte dolós en matèria professional.

    b) L'atemptat contra la dignitat de les persones amb ocasió de l'exercici professional.

    c) La reiteració de les faltes greus durant l'any següent a la seua correcció.

    5. L'incompliment dels deures establits en l'article 15 d'aquests Estatuts, o l'incompliment de les normes del codi deontològic, que no estiguen especificades en els números 1, 2, 3 i 4 seran qualificats per similitud als inclosos en els números citats en aquest article.

    En tot cas, abans d'imposar-se qualsevol sanció, serà sentida la Comissió Deontològica.

    Article 59

    1. Per raó de les faltes a què es refereix l'article precedent, podran imposar-se les següents sancions:

    a) Amonestació privada.

    b) Advertència per ofici.

    c) Suspensió temporal de l'exercici professional.

    d) Expulsió del Col·legi.

    2. Les faltes lleus seran corregides amb la sanció d'amonestació privada.

    3. Per la comesa de faltes menys greus s'imposarà la sanció d'advertència per ofici.

    4. La comissió de falta qualificada com a greu se sancionarà amb suspensió de l'exercici professional per temps inferior a un any.

    5. La comesa de falta qualificada com a molt greu se sancionarà amb suspensió de l'exercici professional per temps superior a un any i inferior a dos.

    6. La sanció d'expulsió del Col·legi només podrà imposar-se per la reiteració de faltes molt greus, i l'acord que determine la seua imposició haurà de ser adoptat per la Junta Directiva, amb l'assistència de les dues terceres parts dels membres corresponents d'aquesta i la conformitat de la meitat més un dels qui la integren.

    7. Per a la imposició de sancions els col·legis hauran de graduar la responsabilitat de l'inculpat en relació amb la naturalesa de la infracció comesa, transcendència d'aquesta i altres circumstàncies modificatives de la responsabilitat, i tindran potestat per a imposar la sanció adequada, si és més d'una la que s'establisca per a cada tipus de faltes.

    8. En cas de sanció per falta molt greu que afecte l'interès general, es podrà donar publicitat en els mitjans d'informació col·legial.

    Article 60. Extinció de la responsabilitat disciplinària

    1. La responsabilitat disciplinària s'extingirà:

    a) Per mort de l'inculpat.

    b) Per compliment de la sanció.

    c) Per prescripció de les faltes.

    d) Per prescripció de les sancions o per acord de la Junta Directiva del Col·legi.

    2. Les anotacions de sancions seran cancel·lades definitivament, una vegada complida la sanció, sempre que els col·legiats observen bona conducta després de transcorreguts: tres mesos per a les lleus, sis mesos per a les menys greus, dos anys per a les greus i cinc per a les molt greus.

    3. Les faltes prescriuen als dos mesos des del seu coneixement pel Col·legi, sense haver-se iniciat la incoació de l'oportú expedient, si es tractara de faltes lleus; als quatre mesos, si són faltes menys greus; als sis mesos, si són greus i, a l'any, si es tracta de faltes molt greus, excepte que constituïsquen delicte, en aquest cas, tindran el mateix termini de prescripció que aquest.

    Article 61. Competència

    La sanció de la resta de faltes serà de la competència de la Junta Directiva prèvia la instrucció de l'oportú expedient disciplinari conforme al procediment que es regula en l'article 61.

    En el cas de presumptes faltes comeses per col·legiats d'altres col·legis, l'expedient es tramitarà i resoldrà al Col·legi on s'ha comès aquesta, i s'haurà de comunicar al de la seua procedència, a través del Consell General.

    Article 62. Procediment

    1. El procediment s'iniciarà d'ofici o a instància de part, sempre mitjançant acord de l'òrgan competent.

    2. No obstant això, la Junta Directiva del Col·legi, en tindre coneixement d'una suposada infracció, podrà decidir la instrucció d'una informació reservada abans d'acordar la incoació d'expedient.

    3. Acordat el procediment, la Junta Directiva podrà adoptar les mesures provisionals que estime oportunes per a assegurar l'eficàcia de la resolució que poguera recaure, si hi ha elements de judici suficients per a això. No es podran prendre mesures provisionals que puguen causar perjudicis irreparables als interessats o que impliquen la violació de drets emparats per les lleis.

    4. La Junta Directiva, en acordar la incoació de l'expedient, designarà, entre un dels seus membres o dels seus col·legiats, el jutge instructor i el secretari instructor. El designat haurà de tindre major antiguitat en l'exercici professional que l'expedient o, si hi manca, almenys deu anys de col·legiació. Exerciran obligatòriament les seues funcions, llevat que tingueren motius d'abstenció o que la recusació promoguda per l'expedientat és acceptada per la Junta. La Junta Directiva podrà delegar l'instructor per al nomenament de secretari instructor per a nomenar-lo entre els col·legiats.

    5. Només es considerarà causes d'abstenció o recusació el parentiu de consanguinitat dins del quart grau o d'afinitat dins del segon, l'amistat íntima o enemistat manifesta o tindre interès personal en l'assumpte.

    6. Els nomenaments d'instructor i secretari seran comunicats a l'expedientat, que podrà fer ús del dret de recusació dins del termini de vuit dies del rebut de la notificació.

    7. L'expedientat podrà nomenar un col·legiat perquè actue de defensor com a home bo, i disposarà de deu dies hàbils, a partir del rebut de la notificació, per a comunicar a la Junta Directiva el citat nomenament, i acreditar documentalment l'acceptació de la persona designada. El defensor assistirà a totes les diligències proposades pel jutge instructor i podrà proposar la pràctica d'altres en nom del seu defensat.

    Així mateix, l'expedientat podrà acudir assistit de lletrat.

    8. Competeix a l'instructor disposar l'aportació dels antecedents que estime necessaris i ordenar la pràctica de quantes proves i actuacions conduïsquen a l'aclariment dels fets o a determinar les responsabilitats susceptibles de sanció.

    9. A més a més de les declaracions que preste l'inculpat, l'instructor li passarà en forma escrita un plec de càrrecs, en què ressenyarà amb precisió els que contra ell apareguen, i se li concedirà un termini de vuit dies a partir de la notificació, perquè el conteste i propose la prova o proves que estime al seu dret. Contestat el plec de càrrecs, o transcorregut el referit termini de vuit dies, l'instructor admetrà o rebutjarà les propostes i acordarà la pràctica de les admeses i quantes altres actuacions considere eficaces per al millor coneixement dels fets.

    10. Acabades les actuacions, l'instructor, dins del termini màxim de quatre mesos, comptadors des de la data d'incoació de l'expedient, formularà proposta de resolució, que haurà de notificar per còpia literal a l'implicat, que disposarà d'un termini de vuit dies, des del rebut de la notificació, per a examinar l'expedient i presentar escrit d'al·legacions.

    11. Remeses les actuacions a la Junta Directiva del Col·legi, immediatament de rebut l'escrit d'al·legacions presentat per l'expedientat o de transcorregut el termini per a fer-lo, aquella resoldrà l'expedient en la primera sessió que realitze, escoltats prèviament l'assessor jurídic del Col·legi, si n'hi ha, i la Comissió de Deontologia, i s'haurà de notificar la resolució a l'interessat en els seus termes literals.

    12. La Junta Directiva del Col·legi podrà tornar l'expedient a l'instructor per a la pràctica d'aquelles diligències que, havent sigut omeses, resulten imprescindibles per a la decisió. En tal cas, abans de remetre de nou l'expedient a la Junta Directiva, es comunicarà allò actuat a l'inculpat per tal que, en el termini de vuit dies, al·legue quant estime convenient, i aquest temps no comptarà com a termini d'al·legacions.

    13. La decisió perquè es pose fi a l'expedient sancionador haurà de ser motivada, i en aquesta no es podran acceptar fets ni fonaments d'aquests, distints dels que van servir de base al plec de càrrecs i a les propostes de resolució, sense perjudici de la seua distinta valoració.

    14. Contra la resolució que pose fi a l'expedient podrà l'interessat, en el termini de quinze dies, interposar recurs d'alçada davant del Consell General de Col·legis presentant-lo, bé directament o a través del Col·legi. En aquest cas, el Col·legi, dins dels tres dies següents, el remetrà, en unió de l'expedient instruït i del seu informe, al Consell General, que haurà de resoldre en el termini establit en els Estatuts del Consell General.

    15. Contra la resolució dictada pel Consell General podrà l'interessat recórrer davant de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa.

    16. El procediment per a exercir la potestat sancionadora, haurà de sotmetre's totalment a la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i Procediment Administratiu Comú, en allò que es refereix al procediment sancionador.

    Article 63

    Quan la falta s'impute a un membre de la Junta Directiva, aquest quedarà provisionalment separat del seu càrrec fins a l'acabament de l'expedient sancionador.

    Títol VII

    Recurs dels col·legiats ant les resolucions del Col·legi

    Article 64

    Els acords de la Junta General i els de la Junta Directiva, seran immediatament executius, excepte quan la mateixa junta prenga un acord motivat en contra.

    Article 65

    Els acords de la Junta Directiva podran ser objecte de recurs davant de la mateixa Junta, dins del termini de 5 dies hàbils comptadors des de l'endemà en què s'haguera adoptat o, si fa el cas, notificat.

    Contra la resolució denegatòria del recurs es podrà interposar el corresponent recurs contenciós administratiu.

    Article 66

    Els acords de la Junta General podran també ser recorreguts en el termini de quinze dies hàbils davant de la Junta de Govern per aquells col·legiats que hagueren votat en contra o no hagueren assistit a la reunió.

    Contra la resolució del recurs procedirà el corresponent recurs contenciós administratiu.

    Article 67

    Estan legitimats per a recórrer els actes col·legials:

    a) Els titulars d'un dret subjectiu o d'un interès legítim professional i directe sobre l'assumpte quan es tracte d'un acte o acord d'efectes jurídics individualitzats.

    b) Qualsevol col·legiat quan es tracte d'un acte o acord que afecte una pluralitat indeterminada de persones.

    Article 68

    La interposició del recurs no suspendrà l'execució de l'acte impugnat, però l'òrgan a qui corresponga resoldre'l, podrà suspendre'l d'ofici o a instància de part, en el cas que considerara que l'execució poguera ocasionar perjudicis d'impossible o molt difícil reparació.

    Títol VIII

    Del règim de distinció i premis

    Article 69

    El Col·legi podrà atorgar, mitjançant informació prèvia, distincions i honors d'acord amb els mèrits aconseguits en l'ordre corporatiu o professional per aquelles persones que es facen creditores a això.

    El Col·legi aprovarà un Reglament de Règim Interior referent a les citades distincions i honors i un procediment per a atorgar-les, així com un Reglament en què fa referència al col·legiat d'honor, tal i com s'inclou en l'últim paràgraf de l'article 9 d'aquests Estatuts.

    Títol IX

    Del règim econòmic i financer

    Article 70

    El Col·legi té personalitat jurídica plena en l'àmbit econòmic i, per tant, podrà contractar i realitzar tota classe d'actes jurídics patrimonials.

    Article 71

    El tresorer confeccionarà anualment el projecte de pressupost d'ingressos i despeses que presentarà a la Junta Directiva amb l'antelació necessària per a examinar-los i aprovar-los abans de la Junta General ordinària de l'últim trimestre de cada any.

    Correspon a la Junta Directiva l'aprovació provisional del pressupost que sotmetrà a l'aprovació definitiva de la Junta General ordinària que es realitze l'últim trimestre de cada any.

    De totes formes, el tresorer estarà obligat a presentar a la Junta Directiva el balanç i la liquidació pressupostària, tancat el 31 de desembre de cada any, amb una antelació suficient perquè la Junta Directiva puga pronunciar-se i sotmetre'l a l'aprovació de la Junta General que haurà de fer-se el primer trimestre de cada any.

    El balanç, junt amb els justificants d'ingressos i despeses, quedarà a disposició dels censors nomenats per la Junta General, així com de qualsevol col·legiat que ho requerisca.

    Article 72

    Constitueixen els recursos econòmics del Col·legi:

    a) La quota de col·legiació establida en els pressupostos a càrrec dels col·legiats.

    b) La quota d'ingrés al Col·legi que puga establir-se.

    c) Els fruits, rendes i ingressos de tot tipus que produïsquen els béns o drets que puguen integrar el patrimoni del Col·legi.

    d) Les taxes i drets que el Col·legi cobre per l'expedició de documents, legalització de firmes, laudes, dictàmens, visats, projectes, etc.

    e) Els ingressos que s'obtinguen per publicacions que es realitzen, per matrícules de cursets que es puguen organitzar, per prestació de serveis als col·legiats i per altres conceptes anàlegs.

    f) Les subvencions, donatius, herències i llegats que siguen atorgades per l'Estat, corporacions oficials, entitats públiques o privades i particulars.

    g) Les derrames que, en cas de necessitar-se, puguen ser aprovades en Junta General ordinària o extraordinària.

    h) Les quantitats que, per qualsevol altre concepte, puga percebre el Col·legi.

    Article 73

    l Col·legi està facultat per a emetre, mitjançant un acord de la Junta General, emprèstits amb garantia legal o sense.

    Article 74

    El Col·legi podrà concedir la demora de pagament de quotes a aquells col·legiats que estiguen en situació d'atur forçós, si acrediten degudament la seua situació.

    Article 75

    La Junta Directiva tindrà cura de no autoritzar cap despesa que no estiga expressament prevista en els pressupostos.

    Malgrat això, podran autoritzar-se despeses extraordinàries sempre que puguen fer-se a càrrec de partides del pressupost que no hagen sigut utilitzades totalment o parcialment.

    La Junta Directiva queda, per tant, autoritzada per a fer traspassos de comptes en aquest sentit.

    Sense l'autorització del degà i del tresorer no es podran fer despeses de cap tipus.

    Article 76

    El Col·legi està autoritzat per a editar i distribuir impresos o certificats professionals perquè siguen utilitzats pels seus col·legiats en els seus treballs professionals.

    Títol X

    Del visat de projectes i dels honoraris professionals

    Article 77

    Els treballs professionals d'estudis previs, projectes, direccions d'obres i explotació, així com els informes i altres treballs compresos en les tarifes (o, si hi manca, que gaudisquen de la corresponent contraprestació econòmica) ja siguen executats totalment o parcialment, han de ser sotmesos pels seus autors col·legiats al visat de Col·legi quan:

    a) Hagen de ser presentats a l'administració, per a obtenir el corresponent informe, aprovació, adjudicació, concessió, subvenció, autorització, permís o llicència.

    b) Hagen de ser lliurats a una tercera persona que no estiga en relació laboral o associada amb el col·legiat que siga autor.

    El visat comportarà l'examen del projecte i de la documentació corresponent, mitjançant el qual es comprovarà la identitat i l'habilitació facultativa del col·legiat que la presenta, la correcció i integritat formal del treball i l'observança de les normes col·legials. El Col·legi podrà establir un Reglament de Règim Interior regulador d'aquestes qüestions.

    Article 78

    Sempre que el Col·legi haja de visar o legalitzar qualsevol document que es referisca a treballs realitzats per algun col·legiat que haja de tindre efectes oficials, si així ho desitja l'interessat, el Col·legi s'encarregarà del cobrament dels honoraris, en aquest cas, s'abstindrà de visar i legalitzar el document fins que aquests no hagen sigut satisfets.

    En tal cas, el Col·legi rebrà el 5% sobre l'import dels honoraris.

    Article 79

    El Col·legi prepararà i publicarà tarifes d'honoraris que servisquen d'orientació per a la seua percepció pels col·legiats en l'exercici de la professió.

    Igualment, fixarà les tarifes que regulen els honoraris quan aquests presten els seus serveis mitjançant un sou a tant alçat.

    Article 80

    Tots els col·legiats tenen el dret inexcusable d'exigir pels seus treballs professionals els honoraris i sous acordats amb els seus clients, previstos orientativament en les normes i tarifes del Col·legi.

    Les citades normes s'entendran sempre com una orientació aplicable i sense perjudici, per tant, que puguen exigir-se honoraris distints si per l'entitat o dificultat dels treballs, categoria professional dels col·legiats, etc. ho estimen prudencial, sempre que no ultrapassen el límit que és just i correcte.

    Article 81

    En el cas que la persona o entitat a què s'hagen prestat els serveis professionals es negara a satisfer els honoraris o els impugnara per excessius, el col·legiat podrà posar-ho en coneixement del Col·legi, que intentarà una conciliació. Si en l'acte de la conciliació no s'arriba a un acord, el Col·legi demanarà a la persona obligada al pagament que se sotmeta a la decisió del Col·legi com a àrbitre d'equitat. Acceptat l'arbitratge, tant el col·legiat com el deutor estaran obligats a sotmetre's al citat arbitratge i acceptaran la decisió del Col·legi.

    Si no és acceptat l'arbitratge d'equitat, el Col·legi emetrà un dictamen sobre la qüestió de què s'entregarà còpia certificada a l'interessat i aquest quedarà en llibertat per a poder reclamar davant de la jurisdicció corresponent el pagament dels honoraris o sous reclamats.

    Títol XI

    De la dissolució del Col·legi

    i la fusió o absorció amb altres col·legis

    Article 82

    La dissolució del Col·legi, excepte els casos en què vinga imposada directament per Llei i sense perjudici dels supòsits en què siga conseqüència d'una absorció o una fusió requerirà que l'acord siga pres per la Junta General. Aquesta haurà de ser convocada amb caràcter extraordinari i obtenir el vot favorable de dues terceres parts dels col·legiats assistents, que hauran d'arribar com a mínim el 20% dels col·legiats.

    El patrimoni social es destinarà en primer lloc a cobrir el passiu, i de l'actiu restant prendrà la decisió que millor convinga la Junta General Extraordinària.

    L'acord de dissolució haurà de publicar-se en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, per la qual cosa, prèviament, es comunicarà a les conselleries de la Presidència de la Comunitat per a la seua posterior aprovació pel Govern de la Generalitat Valenciana.

    Article 83

    La fusió o absorció del Col·legi amb altres col·legis, excepte els casos en què vinga imposada directament per llei, requerirà que l'acord siga pres per la Junta General. Aquesta haurà de ser convocada amb caràcter extraordinari i obtenir el vot favorable de dues terceres parts dels col·legiats assistents, que hauran d'aconseguir com a mínim el 20% dels col·legiats. De l'acord de la Junta General s'informarà al Consell General de Col·legis de Químics d'Espanya i se sol·licitarà l'aprovació del Govern Valencià, segons estableix la Llei 6/1997.

    Títol XII

    Disposicions finals

    Article 84

    La Junta Directiva queda facultada per a la redacció i aprovació dels reglaments de Règim Interior, que estime necessaris per a una millor aplicació dels presents Estatuts. Aquests reglaments hauran de ser referendats per la Junta General.

    Article 85