RESOLUCIÓ de 10 de desembre de 1999, de la Secretaria General de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques, per la qual s'acorda la inscripció de l'adaptació d'Estatuts del Col·legi Oficial d'Enginyers Tècnics Agrícoles i Perits Agrícoles de València i Castelló.



Publicat en:  DOGV núm. 3671 de 21.01.2000
Número identificador:   2000/173
Referència Base de Dades:  0262/2000
 
  • Anàlisi documental

    Origen de disposició: Conselleria Justícia i Administracions Públiques;SG Justícia i Administracions Públiques
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Col·legis professionals
    Descriptors:
      Temàtics: col.legi professional, reglament intern
      Descriptors toponímics: València (província), Castelló (província)


  • RESOLUCIÓ de 10 de desembre de 1999, de la Secretaria General de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques, per la qual s'acorda la inscripció de l'adaptació d'Estatuts del Col·legi Oficial d'Enginyers Tècnics Agrícoles i Perits Agrícoles de València i Castelló. [2000/173]

    Vist l'expedient d'adaptació estatutària instruït a instància de la senyora Isabel Pérez Brull, com a presidenta del Col·legi Oficial d'Enginyers Tècnics Agrícoles i Perits Agrícoles de València i Castelló, inscrit amb el número 11 de la secció Primera del Registre de Col·legis Professionals i de Consells Valencians de Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana, en què sol·licita la inscripció i registre de l'adaptació dels seus Estatuts a la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de la Generalitat Valenciana de Consells i Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana, en base als següents fets:

    Primer

    Que la presidenta del mencionat Col·legi va presentar, el 7 de desembre de 1998, els Estatuts aprovats per l'Assemblea General de Col·legiats, en reunió celebrada el dia 26 de novembre de 1998, modificació que es va aprovar per a la seua adequació a la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de la Generalitat Valenciana, de Consells i Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana.

    Segon

    Que la modificació aprovada comportava també el canvi de denominació del Col·legi, ja que apareixia inscrit en el Registre de Col·legis Professionals i de Consells Valencians de Col·legis Professionals com a Col·legi Oficial d'Enginyers Tècnics Agrícoles i Perits de Llevant, per la qual cosa ha calgut, abans de procedir a l'aprovació del nou text estatutari, que la nova denominació elegida, Col·legi Oficial d'Enginyers Tècnics Agrícoles i Perits Agrícoles de València i Castelló, haja sigut aprovada pel Decret 203/1999, publicat en el DOGV, de 8 de novembre de 1999, en compliment d'allò que s'ha previst en l'article 9.2 de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de la Generalitat Valenciana.

    Tercer

    Que, en exercici del control de legalitat establit per l'article 11 de la mencionada llei autonòmica, es va revisar el text estatutari, i es va indicar la conveniència de rectificar determinats punts d'aquest i es va requerir l'aportació de la documentació necessària per a la inscripció registral, requeriment que ha sigut complimentat el 23 de juliol passat.

    Quart

    El text annex dels preceptes, objecte d'adaptació estatutària, queda incorporat íntegrament a la present Resolució, i es dóna ací per reproduït.

    Fonaments de dret

    Primer

    Que els Estatuts contenen totes les determinacions exigides en l'article 10 de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de Consells i Col·legis Professionals.

    Segon

    Que han sigut aprovats amb els requisits i formalitats previstos en dit article i en els mateixos Estatuts del Col·legi.

    Tercer

    L'expedient ha sigut tramitat pel Servei d'Entitats Jurídiques, adscrit a la Secretaria General de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques, competent en aquesta matèria, per així disposar-ho l'article 6.1 de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, en virtut de les atribucions que té conferides pels decrets 13/1999, i 91/1999, de 30 de juliol, sobre assignació de competències a la Presidència i a les conselleries, i d'Aprovació del Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques, respectivament, i en relació amb el Decret 123/1986, de 20 d'octubre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual es crea el Registre de Col·legis Professionals i de Consells Valencians de Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana.

    Vistos l'article 36 de la Constitució i l'article 31.22 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana; la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de la Generalitat Valenciana, de Consells i Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana; la Llei 2/1974, de 13 de febrer, de Col·legis Professionals, amb les seues modificacions posteriors, en els seus preceptes bàsics i altres disposicions complementàries, resolc:

    Inscriure l'adaptació dels Estatuts del Col·legi Oficial d'Enginyers Tècnics Agrícoles i Perits Agrícoles de València i Castelló.

    Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, es podrà interposar potestativament recurs de reposició davant del mateix òrgan que ha dictat l'acte en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà de la seua notificació, o bé recurs contenciós administratiu davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà al de la seua notificació. Tot això de conformitat amb el que s'ha establit en els articles 116 i 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, del Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, i en els articles 10, i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, Reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, sense perjudici que s'utilitze qualsevol altra via que es considere oportuna.

    València, 10 de desembre de 1999.– La secretària general: Carmen Galipienso Calatayud.

    Estatuts del Col·legi Oficial d'Enginyers Tècnics Agrícoles i Perits Agrícoles de València i Castelló

    TÍTOL I

    Disposicions generals

    CAPÍTOL ÚNIC

    Article 1. Denominació i personalitat

    1. El Col·legi Oficial d'Enginyers Tècnics Agrícoles i Perits Agrícoles de València i Castelló és una corporació de Dret Públic amb personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d'obrar per al compliment dels seus fins, que es regeix pels presents Estatuts, pel seu Reglament de Règim Interior, pels Estatuts Generals de Col·legis Oficials d'Enginyers Tècnics Agrícoles i Perits Agrícoles d'Espanya i del seu Consell General i per la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de la Generalitat Valenciana.

    2. L'estructura interna i el funcionament del Col·legi, així com la interpretació, si fa el cas, dels Estatuts i el seu Reglament de Règim Interior respectaran en tot cas els principis democràtics.

    3. El Col·legi Oficial d'Enginyers Tècnics Agrícoles i Perits Agrícoles de València i Castelló està inscrit en el Registre de Col·legis Professionals i de Consells Valencians de Col·legis Professionals amb el número onze de la Secció Primera del Registre de la Comunitat Valenciana.

    Article 2. Àmbit territorial

    Els present Estatuts són d'aplicació a les províncies de Castelló i València.

    Article 3. Domicili

    La seu del Col·legi es fixa a la Ciutat de València, carrer Sant Amàlia, núm. 2, entresòl 1r i la seua Delegació a la ciutat de Castelló, carrer Alcanar, núm. 7, entresòl.

    Article 4. Competència i fins

    El Col·legi Oficial d'Enginyers Tècnics Agrícoles i Perits Agrícoles de València i Castelló és competent, dins del seu àmbit territorial, per a l'exercici de quantes funcions li són reconegudes pels presents Estatuts i per l'ordenament jurídic i, en especial, per a l'ordenació de la professió, vetllant per un exercici professional conforme a l'ètica i les normes deontològiques i per la dignitat professional, prestant als col·legiats la tutela i defensa corporativa, exercint la potestat disciplinària i actuant contra la competència deslleial i l'intrusisme professional.

    Article 5. Relacions amb l'administració

    El Col·legi Oficial d'Enginyers Tècnics Agrícoles i Perits Agrícoles de València i Castelló, en tot el que es refereix als aspectes institucionals i corporatius, es relacionarà amb la Conselleria de Presidència del Govern Valencià, i en el que afecta els continguts de la professió es relacionarà amb les conselleries de la Generalitat Valenciana les competències de la qual tinguen relació directa o indirecta amb l'enginyeria tècnica agrícola, sense perjudici, en qualsevol cas, de les competències del Consell Valencià de Col·legis d'Enginyers Tècnics Agrícoles i Perits Agrícoles.

    TÍTOL II

    Del Col·legi

    CAPÍTOL I

    Fins i funcions

    Article 6. Fins i funcions

    A títol indicatiu i mai limitador, són fins del Col·legi els següents:

    a) Ordenar, en l'àmbit de la seua competència, l'activitat professional dels col·legiats; vetlar per l'ètica, deontologia i dignitat professional, així com pel respecte degut als drets dels particulars contractants dels seus serveis, i exercir la potestat disciplinaria en l'ordre professional i col·legial.

    b) Procurar l'harmonia i col·laboració entre els col·legiats i evitar la competència deslleial entre ells.

    c) Exercir les accions que les lleis establisquen per a actuar contra l'intrusisme professional, sense perjudici de les actuacions d'inspecció i sanció de les administracions públiques.

    d) Intervenir en els procediments d'arbitratge en aquells conflictes que se susciten entre els col·legiats per motius professionals, o en els que així procedisca conforme a les lleis.

    e) Establir i organitzar els serveis de cobrament d'honoraris professionals quan el col·legiat ho sol·licite lliurement i expressament, sempre i quan no es vulneren els principis de la lliure competència.

    f) Visar tota classe de treballs professionals dels col·legiats sempre i quan s'ajusten a les normes establides.

    g) Organitzar cursos de formació i perfeccionament per a col·legiats, així com activitats i serveis comunes de caràcter professional, cultural, assistencial, de previsió i anàlegs que siguen d'interés per als col·legiats, que es desenrotllaran en el Reglament de Règim Interior, sense perjudici de les competències que puguen derivar-se de la normativa estatal.

    h) Exercir en el seu àmbit la representació i defensa de la professió davant de l'administració, institucions, tribunals, entitats i particulars, amb legitimació per a ser part en tots els litigis que afecten els interessos professionals.

    i) Participar en els òrgans consultius de l'administració en la matèria de la seua competència, quan aquella ho requerisca o resulte de les disposicions aplicables.

    j) Exercir quantes funcions li siguen encomanades per les administracions valencianes i col·laborar amb aquestes mitjançant la realització d'estudis, emissió d'informes, elaboració d'estadístiques i altres activitats relacionades amb els seus fins, o que acorde realitzar per pròpia iniciativa.

    k) Col·laborar amb les universitats en l'elaboració dels plans d'estudis, sense perjudici del principi d'autonomia universitària, i preparar la informació necessària per a facilitar l'accés a la vida professional dels nous col·legiats.

    l) Aprovar els pressupostos així com regular, fixar i recaptar les quotes dels seus col·legiats i les distintes fonts d'ingressos del Col·legi, en la forma que reglamentàriament es determine.

    m) Facilitar als tribunals la relació de col·legiats del torn de perits per a assumptes judicials o proposar-los a instància de l'autoritat judicial, així com per a emetre informes i dictàmens a requeriment judicial, conforme al procediment i condicions que es determinen reglamentàriament.

    n) Establir barems d'honoraris amb caràcter merament orientatiu.

    o) Emetre informes i dictàmens, de caràcter no vinculant sobre qüestions relatives a honoraris professionals que se susciten en procediments judicials o administratius.

    p) Aprovar els seus estatuts i reglaments de règim interior.

    q) Evacuar l'informe preceptiu sobre tots els projectes de normes del Govern Valencià que afecten la professió.

    r) I, en definitiva, tots aquells que resulten beneficiosos per als interessos professionals i que s'encaminen al compliment dels objectius col·legials, dins del marc de la legislació vigent.

    CAPÍTOL II

    Del funcionament del Col·legi

    Secció primera

    Dels òrgans del Col·legi

    Article 7. Òrgans de Govern

    El Col·legi Oficial d'Enginyers Tècnics Agrícoles i Perits Agrícoles de València i Castelló està dirigit i administrat per l'Assemblea General i per la Junta de Govern.

    Secció segona

    De l'Assemblea General

    Article 8. Sobirania i dret d'assistència

    1. L'Assemblea General de Col·legiats és l'òrgan suprem de la voluntat col·legial en els assumptes propis de la seua competència, segons allò que s'ha disposat en els Estatuts, integrat per tots els membres del Col·legi i els acords, dels quals vàlidament adoptats, obliguen tots els col·legiats, fins i tot els dissidents i els absents.

    2. Les assemblees generals se celebraran amb el caràcter d'ordinàries o d'extraordinàries.

    3. Tots els col·legiats tenen el dret d'assistir amb veu i vot a les assemblees ordinàries, excepte en els supòsits que es determinen en aquests Estatuts.

    Article 9. Convocatòria

    1. Es convocarà a Assemblea General, amb una antelació mínima de quinze dies, per escrit i mitjançant notificació individual a cada col·legiat al domicili que conste a la Secretaria del Col·legi, que inclourà inexcusablement lloc, dia i hora de la seua celebració en primera i segona convocatòries i l'Ordre del Dia.

    La convocatòria s'anunciarà igualment al tauler d'anuncis de la seu del Col·legi i en el de la Delegació de Castelló.

    2. Tant l'Assemblea General Ordinària com l'Extraordinària podrà ser convocada amb menor antelació a l'establida en el número anterior quan, per raons d'urgència, així ho acorde la Junta de Govern.

    Article 10. Celebració

    1. L'Assemblea General Ordinària se celebrarà, en la seu del Col·legi, dues vegades a l'any; una, en l'últim trimestre per a examen i aprovació de pressupostos conforme a allò que s'ha establit en els presents Estatuts i una altra, en el primer semestre per a sancionar el balanç i comptes de l'any anterior, així com la Memòria General sobre la marxa del Col·legi en tots els seus aspectes.

    2. L'Assemblea General Extraordinària es reunirà en qualsevol moment en què ho considere necessari la Junta de Govern o quan ho sol·liciten, per escrit i amb la seua firma, un nombre de col·legiats no inferior al deu per cent.

    3. L'Assemblea General se celebrarà en primera convocatòria quan concórreguen almenys la meitat més un dels col·legiats, per si o mitjançant representació. Se celebrarà, en segona convocatòria, qualsevol que siga el nombre d'assistents.

    Article 11. Deliberacions

    1. L'Assemblea General serà presidida pel membre de la Junta de Govern que ostente el càrrec de president del Col·legi; actuarà de secretari el que ho siga d'aquest, i dirigirà i moderarà el debat aquell, i estendrà acta aquest.

    2. Amb anterioritat a qualsevol votació es procedirà a la deliberació dels punts de l'Ordre del Dia, pel seu ordre i amb els torns d'intervenció que determine la Mesa en funció de la importància d'aquests.

    3. En les reunions de l'Assemblea General només podran adoptar-se acords sobre aquells assumptes que hagen sigut fixats en l'Ordre del Dia, sense perjudici del dret dels col·legiats que siguen exposades les seues propostes.

    4. Tot col·legiat té dret a veu i vot, excepte que no es trobe en el gaudi dels seus drets i al corrent de les seues obligacions, en els termes que estatutàriament o reglamentàriament s'establisquen, i no podran participar en les deliberacions ni en les votacions.

    Article 12. Votacions

    1. Després de la seua deliberació, cada assumpte serà votat mitjançant papereta normalitzada segons el model aprovat per la mateixa Assemblea o que s'establisca en el Reglament de Règim Interior, en aquest cas, el vot serà nominal i secret.

    2. No obstant el que s'ha disposat en el número anterior, l'Assemblea General, com a òrgan suprem de decisió, podrà acordar en cada cas la votació a mà alçada.

    3. El vot podrà ser emés per correu en els termes previstos en l'art. 27.2 dels presents Estatuts.

    4. Els dos col·legiats presents de més recent incorporació al Col·legi i el secretari de l'Assemblea General procediran a l'escrutini, el resultat del qual farà constar aquest en l'acta i expedirà els certificats que siguen necessaris.

    5. Els acords s'adoptaran per majoria de vots emesos, excepte en els casos en què s'exigisca un quòrum especial.

    Article 13. Competències

    Correspon a l'Assemblea General:

    a) Conéixer i sancionar la memòria o informe anual que la Junta de Govern li sotmetrà, resumir la seua actuació, així com els esdeveniments professionals de major relleu.

    b) Sancionar la gestió de la Junta de Govern.

    c) La discussió i aprovació dels comptes de l'exercici econòmic, així com dels pressupostos, tant ordinaris com extraordinaris.

    d) Determinar les quotes ordinàries i extraordinàries.

    e) Aprovar els barems d'honoraris professionals, sempre amb caràcter orientatiu.

    f) Aprovació i modificació, si fa el cas, d'Estatuts i Reglament de Règim Interior.

    g) Aprovar la creació, supressió i modificació de delegacions i subdelegacions.

    h) Acordar l'adquisició o alienació dels béns patrimonials del Col·legi, autoritzar el seu president per a actuar en conseqüència amb plena representació de la corporació, i també facultar-lo per a concertar operacions de crèdit, establir i alçar hipoteques, pignorar valors i totes les operacions financeres que siguen estimades per l'Assemblea i que puguen beneficiar l'economia del Col·legi i desenrotllar la seua maniobrabilitat, dins dels fins i funcions de l'art. 6 dels presents Estatuts.

    i) Acceptar o rebutjar donacions i herències.

    j) La discussió i decisió sobre quantes propostes se li sotmeten i corresponga a l'esfera d'acció i interessos del Col·legi, per iniciativa de la Junta de Govern o de cinc col·legiats com a mínim. Dites propostes hauran de ser presentades amb la suficient antelació per a ser incloses en l'ordre del dia.

    k) Aprovar la creació, fusió, absorció, segregació, canvi de denominació i dissolució del Col·legi, mitjançant el vot favorable dels dos terços dels assistents a l'Assemblea, sense perjudici del compliment dels requisits previstos en els arts. 8 i 9 de la Llei 6/1997, de 4 de desembre.

    l) Elegir i renovar als membres de la Junta de Govern així com la seua remoció mitjançant el vot de censura.

    m) Modificar els règims de govern del Col·legi.

    n) Implantació, modificació o supressió de serveis corporatius.

    o) Decidir sobre els altres assumptes que li siguen sotmesos per la Junta de Govern.

    Secció tercera

    De la Junta de Govern

    Article 14. Composició

    1. El Col·legi estarà dirigit, regit i administrat per una Junta de Govern constituïda per un president, un vicepresident, un secretari, un vicesecretari, un tresorer, un vicetresorer i el nombre de vocals que establisca el Reglament de Règim Interior. Serà vocal nat el delegat de Castelló.

    2. L'exercici dels càrrecs de la Junta de Govern serà obligatori, excepte causa justificada que se sotmetrà a aquesta.

    Article 15. Facultats

    Són facultats de la Junta de Govern, les següents:

    a) Acordar l'adquisició, denegació i pèrdua de la condició de col·legiat i classes d'aquests.

    b) Defensar els interessos i prestigi del Col·legi i dels col·legiats.

    c) Vetllar per la bona conducta professional.

    d) Organitzar entre els col·legiats els torns de treball professionals que se sol·liciten al Col·legi.

    e) Exercir les facultats disciplinàries que li corresponguen.

    f) Decidir sobre la reclamació judicial d'honoraris professionals quan siga requerit per a això pel Servei Jurídic.

    g) Confeccionar periòdicament les llistes de col·legiats del torn de perits en assumptes judicials i emetre informes i dictàmens, de caràcter no vinculant, en procediments judicials o administratius en què se susciten qüestions relatives a honoraris professionals, així com aquells que siguen requerits al Col·legi per l'administració.

    h) Confeccionar la proposta de barem d'honoraris professionals orientatius per a la seua aprovació per l'Assemblea General.

    i) Promoure la formació de comissions per a l'estudi d'assumptes que afecten el Col·legi.

    j) Impedir l'exercici de la professió als qui no reunisquen les condicions d'ordre legal establides a l'efecte, i podran denunciar els intrusos davant les autoritats i perseguir, si fa el cas, els infractors davant els tribunals mitjançant l'exercici de quantes accions civils, penals, administratives i contenciosos administratives siguen oportunes.

    k) Recaptar i administrar els fons del Col·legi.

    l) Nomenar i separar el personal administratiu del Col·legi.

    m) Convocar a elecció, renovació i remoció els càrrecs de la Junta de Govern.

    n) Acordar la celebració d'assemblees generals ordinàries i extraordinàries; aquestes últimes per la seua iniciativa o a petició d'un 10 per 100 de col·legiats, com a mínim.

    nn) Organitzar el sistema per a realitzar el visat de treballs professionals.

    o) Adoptar quantes mesures siguen pertinents per al compliment dels acords de l'Assemblea General, del Consell Valencià i del Consell General, si fa el cas.

    p) Forma d'aprovació de les actes, amb l'establiment del procediment d'autenticitat i agilitat per a la immediata execució dels acords.

    q) Comunicar a la Conselleria de Presidència de la Generalitat Valenciana el text dels Estatuts, del Reglament de Règim Interior i les seues modificacions per al seu control de legalitat dins del termini d'un mes i instar la seua inscripció en el registre corresponent.

    r) Comunicar la composició dels òrgans de govern a la Conselleria de Presidència i a la Conselleria de la Generalitat Valenciana que corresponga per raó d'exercici professional.

    s) Comunicar al Consell Valencià tant les modificacions estatutàries i reglamentàries com la composició dels seus òrgans de Govern.

    t) Totes les altres atribucions que s'assenyalen en els Estatuts i en el Reglament de Règim Interior.

    Article 16. Funcions del president

    Al president corresponen les següents funcions:

    a) Vetllar pel compliment dels Estatuts, del Reglament de Règim Interior, dels acords de l'Assemblea General, del Consell General, del Consell Valencià i de la Junta de Govern, així com de les disposicions que siguen dictades per les autoritats.

    b) Representar el Col·legi davant de les autoritats i tribunals de qualsevol classe, i designar en cas de litigi l'advocat i procurador que estime de per si o per acord de la Junta de Govern.

    c) Convocar i presidir la Junta de Govern i assemblees en la forma establida.

    d) Portar la direcció superior del Col·legi, decidir en els casos urgents que no siguen competència de l'Assemblea General, i hauran d'informar de les seues decisions a la Junta de Govern en la primera reunió que se celebre.

    e) Visar els certificats que expedisca el secretari.

    f) Autoritzar els pagaments a càrrec dels fons del Col·legi.

    g) Retirar fons dels comptes corrents i unir la seua firma al que preveuen els Estatuts.

    h) Interposar les accions que procedisquen per al cobrament d'honoraris professionals no satisfets als col·legiats sempre que aquests manifesten per escrit el seu desig d'intervenció del Servei Jurídic del Col·legi, mitjançant l'aportació que es convinga per atendre les despeses que origine la reclamació i sempre que el col·legiat haja complit les seues obligacions de visat, les establides en l'article 45 i) i de pagament de quotes col·legiales i altres que siguen establides a l'efecte pel Reglament de Règim Interior.

    i) Assistir com a conseller nat, representant el Col·legi, a les reunions del Consell General quan siga convocat.

    j) Per al compliment dels fins citats i qualsevol altre que li siga encomanat, gaudirà de plena autoritat, i les seues resolucions seran complides sense perjudici de les reclamacions que contra aquelles puguen elevar-se per les vies que estableix la Llei.

    Article 17. Funcions del vicepresident

    1. El vicepresident exercirà les funcions que li corresponguen com a membre de la Junta de Govern, les que li encomane la pròpia Junta o el president i assumirà les d'aquest en cas de malaltia, absència, abstenció, recusació o vacant.

    2. Si hi manca, la Junta de Govern designarà, amb caràcter provisional, un dels seus membres com a president en funcions.

    Article 18. Funcions del secretari

    Correspon al secretari:

    a) Custodiar la documentació del Col·legi.

    b) Organitzar la funció administrativa del Col·legi i actuar com a cap de Personal.

    c) Expedir certificats amb el vist-i-plau del president.

    d) Redactar la memòria anual per a la seua aprovació en l'Assemblea General, verificar citacions, redactar i firmar actes i memòries i tramitar quantes comunicacions i documents es referisquen al Col·legi.

    e) Atendre i informar els col·legiats i quantes persones s'interessen per assumptes concernents al Col·legi.

    f) Portar un registre dels col·legiats i els d'actes d'assemblees generals i juntes de Govern que se celebren.

    g) Aquelles que li corresponga en qualitat de membre de la Junta de Govern i les que siguen pròpies de la seua funció i necessàries per al bon compliment d'aquesta.

    h) Signar amb la seua rúbrica els visats que s'efectuen i realitzar el seu registre, i podrà denegar el requisit quan trobe en els treballs defectes formals contraris a la dignitat professional o a les disposicions vigents, en matèria d'atribucions i competències.

    Article 19. Funcions del vicesecretari

    1. El vicesecretari exercirà les funcions que li corresponguen com a membre de la Junta de Govern, les que li encomane la mateixa Junta o el president i assumirà les d'aquest en cas de malaltia, absència, abstenció, recusació o vacant.

    2. Si hi manca, la Junta de Govern designarà, amb caràcter provisional, un dels seus membres com a secretari en funcions.

    Article 20. Funcions del tresorer

    Correspon al tresorer:

    a) Procedir al cobrament o pagament de les quantitats que el Col·legi perceba o dega, sota les prevencions que es determinen reglamentàriament.

    b) Verificar i firmar els rebuts de recaptació.

    c) Portar o supervisar els llibres de comptabilitat que siguen necessaris.

    d) Ingressar i retirar fons dels comptes corrents o depòsits, i afegir la seua firma a les dels qui determinen els Estatuts.

    e) Presentar el balanç i compte de resultats de l'exercici anterior i formular el pressupost d'ingressos i despeses del següent per a sotmetre'l a l'aprovació de la Junta de Govern i de l'Assemblea General.

    f) Aquelles que li corresponguen en qualitat de membre de la Junta de Govern.

    Article 21. Funcions del vicetresorer

    1. El vicetresorer exercirà les funcions que li corresponguen com a membre de la Junta de Govern, les que li encomane la Junta o el president i assumirà les del tresorer, en cas de malaltia, absència, abstenció, recusació o vacant.

    2. Si hi manca, la Junta de Govern designarà, amb caràcter provisional, un dels seus membres com a tresorer en funcions.

    Article 22. Funcions dels vocals

    Com integrants de la Junta de Govern, els vocals participaran en les comeses assenyalades a aquesta i exerciran les específiques que aquella els assenyale o conferisca.

    Article 23. Duració dels càrrecs

    1. La duració dels càrrecs serà de quatre anys, i es renovaran per meitat cada dos anys, excepte la primera Junta de Govern la primera meitat de la qual es renovarà als quatre anys, i no podrà ser reelegit en més de dues ocasions consecutives a excepció del secretari.

    2. No hauran de renovar-se simultàniament els càrrecs de president, secretari i tresorer.

    3. En cas de cessament d'un membre de la Junta de Govern, aquesta designarà el membre de la Junta que ocupe la vacant i nomenarà un substitut a aquest, amb caràcter provisional en ambdós casos i fins que procedisca reglamentàriament la provisió del càrrec, sense perjudici d'allò que s'ha disposat en els articles 17, 19 i 21.

    Article 24. Remuneració de càrrecs

    Tots els càrrecs seran gratuïts, excepte el de secretari i tresorer que podran ser remunerats en la forma i quantia que l'Assemblea General acorde.

    En els pressupostos hauran de figurar partides per a despeses de representació i desplaçament que ocasione als membres de la Junta el compliment dels seus càrrecs.

    Article 25. Reunions de Junta de Govern

    1. La Junta de Govern, convocada pel president, es reunirà amb caràcter ordinari una vegada al mes i amb caràcter extraordinari quan la convoque aquell o a petició de tres membres de la Junta.

    2. La convocatòria es farà mitjançant citació individual que contindrà l'ordre del dia i es remetrà amb una antelació de tres dies hàbils, excepte en casos d'urgència en què la citació podrà ser verbal i deixarà constància d'aquesta el secretari.

    3. Les deliberacions tractaran sobre els assumptes inclosos en l'ordre del dia i els acords s'adoptaran per majoria de vots dels assistents.

    4. En cap cas podrà el president fer ús de vot de qualitat.

    5. Tots els membres de la Junta de Govern tenen obligació d'assistir a les reunions de Junta, i hauran de justificar per escrit la falta d'assistència abans del vuité dia des de la celebració de la reunió de Junta. La falta d'assistència no justificada en temps serà sancionada disciplinàriament com a falta lleu, i s'estimarà com a renúncia al càrrec la falta d'assistència injustificada a tres reunions de Junta consecutives.

    Article 26. Candidatures

    1. Seran elegibles tots els col·legiats que, amb una col·legiació mínima d'un any, es troben al corrent de les seues obligacions para amb el Col·legi i no es troben sotmesos en causa d'inhabilitació, incapacitat o incompatibilitat legal o estatuària.

    2. Les candidatures, avalades almenys per la firma de cinc col·legiats, podran ser individuals o col·lectives i en aquestes es farà necessàriament la designació del càrrec a què cada candidat aspira. Cap col·legiat podrà presentar-se candidat a més d'un càrrec.

    3. Les vacants es faran públiques almenys quaranta dies abans de la celebració de l'Assemblea General Extraordinària convocada a l'efecte, i s'obrirà un termini de quinze dies hàbils des de la seua publicació per a presentació de candidatures davant de la Junta de Govern; el secretari expedirà el corresponent resguard als candidats.

    4. Qualsevol membre de la Junta de Govern que forme candidatura per a càrrec distint del que ostenta abans de l'acabament del seu mandat, cessarà en aquella prèviament a la publicació de les vacants, per tal que el seu càrrec puga ser proveït en el mateix procés electoral.

    5. Dins dels següents cinc dies, la Junta de Govern publicarà, mitjançant la seua inserció al tauler d'anuncis del Col·legi i de la Delegació, la llista provisional de candidatures admeses i excloses, i es raonarà degudament les exclusions.

    6. En el termini dels cinc dies hàbils següents podran impugnar-se les exclusions, que seran resoltes raonadament per la Junta de Govern en els següents tres dies hàbils, mitjançant la publicació de la llista definitiva de candidatures admeses i excloses.

    Article 27. Eleccions

    1. La designació dels càrrecs vacants de la Junta de Govern tindrà lloc en Assemblea General Extraordinària convocada a l'efecte mitjançant elecció lliure, directa i secreta.

    2. La papereta de votació es depositarà en una urna precintada transparent. El vot podrà exercitar-se també per correu des de la convocatòria de l'Assemblea General Extraordinària, mitjançant carta dirigida al president de la Mesa Electoral, a què s'adjuntarà el document d'acreditació personal i un sobre normalitzat blanc i tancat amb la papereta de votació en el seu interior.

    3. La Mesa Electoral quedarà constituïda una vegada obert l'acte de celebració de la Junta General Extraordinària i la compondran un president designat per l'Assemblea, un secretari de Mesa que serà el del Col·legi i dos secretaris escrutadors que seran els dos col·legiats presents de més recent col·legiació.

    4. La Mesa Electoral resoldrà en l'acte quantes qüestions es plantegen durant l'Assemblea referents al procés electoral, les decisions de la qual podran ser impugnades només en el termini previst en el número 6 d'aquest article.

    5. La Mesa Electoral dirigirà la votació i, una vegada acabada, procedirà a l'escrutini de vots, del resultat de la qual estendrà acta el secretari de Mesa i farà constar els vots emesos a favor de cada candidatura, els vots en blanc i els vots nuls, la suma dels quals haurà de correspondre exactament amb la suma total dels vots emesos. El resultat de la votació, una vegada firmada l'acta pel president de la Mesa Electoral i pels dos secretaris escrutadors, serà comunicat a l'Assemblea General constituïda i el president procedirà a la proclamació dels candidats elegits i a informar a l'Assemblea, si fa el cas, del resultat de les eleccions celebrades en la Delegació de Castelló.

    6. En el termini de vuit dies hàbils podran impugnar-se les eleccions mitjançant escrit dirigit al president del Col·legi en què sol·licitava la celebració d'Assemblea General Extraordinària en la forma estatutàriament prevista i en què es decidirà la confirmació de les eleccions o la seua repetició.

    7. Transcorregut dit termini sense que s'haja formulat cap reclamació, es constituirà la nova Junta de Govern, que serà assessorada en la seua comesa per la Junta anterior durant un mínim de trenta dies hàbils.

    8. Elegits els membres de la Junta de Govern, es comunicarà la seua composició a la Conselleria de Presidència i a la Conselleria que corresponga per raó de l'exercici professional.

    Secció quarta

    De la remoció de la Junta de Govern

    Article 28. Del vot de censura

    1. El president i la Junta de Govern estan subjectes al control de l'Assemblea General, mitjançant el vot de censura en reunió extraordinària convocada a l'efecte, formulat contra la Junta de Govern com a òrgan col·legiat o contra el president del Col·legi.

    2. El vot de censura haurà de ser proposat almenys pel deu per cent dels col·legiats en la proposta del qual haurà de fer-se constar la composició d'una Junta de Govern alternativa.

    3. L'Assemblea General aprovarà el vot de censura per majoria de dos terços dels col·legiats assistents.

    4. Si el vot de censura no resultara aprovat per l'Assemblea General, els col·legiats que ho van proposar no podran presentar un altre durant el mandat de la mateixa Junta de Govern objecte de la censura.

    5. Si el vot de censura és aprovat per l'Assemblea General, la Junta de Govern censurada presentarà la seua dimissió i en el mateix acte prendrà possessió la Junta de Govern alternativa fins al següent procés electoral. Si la censura proposada contra el president és aprovada, aquest presentarà la dimissió en l'acte i assumirà les seues funcions el vicepresident fins al següent procés electoral.

    CAPÍTOL III

    De les delegacions i subdelegacions

    Secció primera

    De la Delegació de Castelló

    Article 29. Àmbit territorial

    La Delegació de Castelló abraçarà tot el marc territorial de la província de Castelló, sense perjudici de les competències pròpies del Col·legi.

    Article 30. Organització

    1. El delegat, representant del Col·legi a la província de Castelló, és el màxim responsable de la Delegació i, com a representant dels interessos de la província, ostenta el càrrec del vocal nat de la Junta de Govern.

    2. El delegat podrà estar assistit per la Comissió Provincial que col·laborarà amb aquell en l'exercici de les seues funcions i les que els siguen pròpies.

    3. La Comissió estarà formada pels col·legiats de la província de Castelló que hagueren format part de la candidatura del delegat electe i pels subdelegats, com a membres nats de la Comissió Provincial.

    4. La duració dels càrrecs es regularà per allò que s'ha previst en l'art. 23 dels presents Estatuts.

    Article 31. Elecció de càrrecs

    1. El procés electoral per a la designació del delegat de Castelló i de la Comissió Provincial s'iniciarà amb antelació suficient a les eleccions a Junta de Govern del Col·legi, davant de la qual es presentaran les candidatures.

    2. Admeses les candidatures, es procedirà a l'elecció en ple Provincial convocat a l'efecte, del resultat de la qual s'informarà a l'Assemblea General del Col·legi en què s'elegisquen o renoven els membres de la seua Junta de Govern.

    3. El procés electoral es desenrotllarà conforme a allò que s'ha previst en els articles 26 i 27 d'aquests Estatuts.

    Article 32. Funcions del delegat

    1. A més a més de les funcions pròpies que li confereix l'article 22 d'aquests Estatuts i les complementàries que li assigne la Junta de Govern, tindrà com a missió específica la representació del Col·legi en l'àmbit de la província de Castelló a tots els efectes.

    2. El delegat assistirà a les Juntes de Govern com a vocal d'aquesta i, en cas d'impossibilitat, haurà de fer-se representar per un dels comissionats.

    3. Quan el delegat, per qualsevol causa, no puga fer-se càrrec de la Delegació proposarà amb antelació a la Junta de Govern el nom del comissionat substitut, si n'hi ha, que tindrà caràcter provisional fins a la provisió del càrrec d'acord amb els Estatuts.

    Article 33. Funcions dels comissionats provincials

    Els comissionats provincials exerciran les funcions que els assigne el delegat i, en tot cas, hauran de substituir-lo en els supòsits estatutàriament previstos.

    Article 34. Plens provincials

    1. Estaran constituïts pel conjunt de col·legiats residents a la província, i es reuniran preceptivament una vegada a l'any per a aprovació de pressupostos de la Delegació, per a elecció del càrrec i altres assumptes de la seua competència. Es reunirà totes les vegades que calga, convocada pel Delegat o a requeriment d'un deu per cent dels col·legiats.

    2. Serà potestativa la presència del president del Col·legi o d'algun membre de la Junta de Govern en qui delegue.

    3. Les conclusions de propostes en aquests plens es reflectiran en acta, que es remetrà al Col·legi per al seu coneixement i efectes.

    Article 35. Règim econòmic

    1. Els recursos econòmics poden ser:

    a) Ordinaris, aquells que els siguen facilitats pel Col·legi d'acord amb els pressupostos que s'aproven per a cobrir les necessitats derivades del seu normal funcionament i siguen proposats a la Junta de Govern del Col·legi abans de la formulació d'aquests.

    b) Extraordinaris, aquells que el ple Provincial determine per a cobrir un pressupost extraordinari sancionat per l'Assemblea General del Col·legi.

    1. Els béns mobles i immobles que s'adquirisquen per al normal funcionament de la Delegació figurarà en inventari a favor del Col·legi.

    Secció segona

    De les delegacions i subdelegacions comarcals

    Article 36. Àmbit territorial

    Les delegacions i subdelegacions comarcals seran creades per acord de l'Assemblea General del Col·legi, tindran àmbit comarcal i la seua seu s'establirà en la població cap de comarca.

    Article 37. Organització i règim econòmic

    1. Davant de cada delegació comarcal hi haurà un delegat comarcal que dependrà directament de la Junta de Govern del Col·legi, de què formarà part com a vocal nat.

    2. Davant de cada Subdelegació Comarcal hi haurà un subdelegat que dependrà directament del delegat provincial, i formarà part de la Comissió Provincial com a membre nat.

    3. Les funcions a desenrotllar pel delegat comarcal i pel subdelegat comarcal seran les que reglamentàriament s'establisquen.

    4. Els recursos econòmics de les delegacions comarcals i de les subdelegacions comarcals dependran dels pressupostos del Col·legi i de la Delegació Provincial, respectivament.

    CAPÍTOL IV

    Impugnació dels actes del Col·legi

    Article 38. Actes impugnables

    Tots els acords emanats de l'Assemblea General i de la Junta de Govern podran ser objecte de recurs d'alçada i potestatiu de reposició, en els termes previstos en l'article següent i en tot cas, conforme a allò que s'ha previst en la Llei 30/92, de 26 de novembre, modificada per Llei 4/99, de 13 de gener.

    Article 39. Recursos d'alçada i de reposició

    1. El recurs d'alçada podrà interposar-se contra les resolucions i actes que no posen fi a la via administrativa.

    El recurs s'interposarà davant de l'òrgan competent per a resoldre'l o davant de l'òrgan que va dictar l'acte impugnat, en aquest cas haurà de remetre'l al competent en el termini de deu dies amb el seu informe i amb una còpia completa i ordenada de l'expedient, i serà responsable directe del compliment de la tramesa en la forma ordenada el titular de l'òrgan que va dictar l'acte recorregut.

    El termini d'interposició serà d'un mes des de la data de notificació si l'acte és exprés, o en el termini de tres mesos, en cas contrari, des del dia següent a aquell en què es produïsquen els efectes del silenci administratiu.

    El termini per a resoldre i notificar el recurs serà de tres mesos, transcorregut el qual es podrà entendre desestimat el recurs excepte allò que s'ha disposat en l'art. 43.2 de la Llei 4/99.

    Contra la resolució del recurs d'alçada no cabrà cap altre recurs administratiu.

    2. El recurs de reposició podrà ser interposat, amb caràcter potestatiu, contra aquells actes administratius que posen fi a la via administrativa, davant del mateix òrgan que el dicte, en el termini d'un mes des de la data de notificació, si l'acte és exprés o en el termini de tres mesos, si l'acte és presumpte.

    El termini per a resoldre i notificar el recurs de reposició serà d'un mes, sense que contra la seua resolució càpiga nou recurs de reposició.

    La resolució del recurs de reposició posarà fi a la via administrativa i contra aquesta podrà interposar-se recurs contenciós administratiu en la forma i termes previstos en la Llei reguladora de dita jurisdicció.

    3. La Junta de Govern està legitimada per a interposar els recursos d'alçada i potestatiu de reposició contra els acords adoptats per l'Assemblea General i acordar la suspensió de la seua execució per resolució motivada, quan l'acord impugnat siga greument perjudicial per als interessos del Col·legi o contrari a l'ordenament jurídic.

    4. El recurrent podrà sol·licitar la suspensió cautelar de l'acte impugnat que podrà ser acordada per la mateixa Junta de Govern.

    TÍTOL III

    Dels col·legiats

    CAPÍTOL I

    De la col·legiació

    Article 40. Classes de col·legiats

    1. Els col·legiats del Col·legi d'Enginyers Tècnics Agrícoles i Perits Agrícoles de València i Castelló podran ostentar la condició de col·legiat d'honor i de col·legiat numerari.

    2. Seran col·legiats d'honor aquelles persones físiques o jurídiques que, sent o no enginyers tècnics agrícoles o perits agrícoles, hagen rendit rellevants serveis a la professió o figurant com a col·legiats durant una llarga vida professional, seran mereixedors de tal distinció.

    El nomenament serà atorgat per la Junta de Govern per pròpia iniciativa o considerant la petició de l'interessat, ratificat per Assemblea General. Aquests col·legiats podran estar exempts del pagament de quotes, no podran elegir ni ser elegits per a cap càrrec i tindran dret a veu però no a vot en les assemblees generals.

    3. Seran col·legiats numeraris la resta dels col·legiats. El col·legiat numerari podrà ser, a la vegada, col·legiat d'honor i conservarà la seua prerrogativa com a numerari.

    Article 41. Incorporació

    1. La incorporació al Col·legi Oficial d'Enginyers Tècnics Agrícoles i Perits Agrícoles de València i Castelló és requisit indispensable per a l'exercici de la professió, sense perjudici dels drets de sindicació i associació.

    2. La sol·licitud es formularà per escrit dirigida al president del Col·legi acompanyant el títol o el resguard acreditatiu del pagament dels drets corresponents, o testimoni notarial d'aquests.

    3. Així mateix, s'acompanyarà declaració jurada de no estar inhabilitat professionalment ni col·legialament per sentència judicial, expedient administratiu o sanció disciplinària. I si és funcionari, declaració jurada de la funció o ocupació que exercisca en l'administració a què acompanyarà certificat acreditatiu de no incórrer en incompatibilitat amb l'exercici professional lliure.

    4. S'acreditarà en tot cas, el pagament de la quota col·legial d'entrada i tots els requisits que s'establisquen reglamentàriament.

    5. El sol·licitant procedent d'un altre Col·legi d'Enginyers Tècnics Agrícoles no necessitarà aportar els documents assenyalats en el número 2 d'aquest article, però haurà d'aportar inexcusablement certificat del Consell General de Col·legis Oficials d'Enginyers Tècnics Agrícoles i Perits Agrícoles d'Espanya en què conste haver complit les seues obligacions col·legials, si ha sigut expulsat o està sotmés a sanció que l'inhabilite per a l'exercici professional.

    6. La col·legiació dels nacionals d'estats membres de la Unió Europea prèviament establits amb caràcter permanent en els seus països d'origen, es regiran per la legislació comunitària i per les normes internes que el desenrotllen, així com pels presents Estatuts en quant els siga d'aplicació.

    Article 42. Causes de denegació

    1. Seran denegades les sol·licituds d'incorporació als interessats en què no concórreguen els requisits previstos en l'article anterior.

    2. Procedirà igualment la denegació quan haguera incorregut en conducta, declarada per resolució ferma, que d'haver estat incorporat constituïra falta molt greu que comportara l'expulsió o la suspensió de l'exercici professional, o la suspensió temporal de la incorporació a resultes de la fermesa de la resolució.

    Article 43. Adquisició de la condició de col·legiat

    La condició de col·legiat s'adquireix per resolució de la Junta de Govern dictada en el termini d'un mes des de la data de presentació de la sol·licitud degudament complimentada.

    Article 44. Pèrdua de la condició de col·legiat

    1. La condició de col·legiat es perdrà:

    a) Per baixa voluntària comunicada per escrit de què el Col·legi justificaràs la recepció inexcusablement. La baixa produirà efectes el dia primer del mes següent a la data de recepció, sempre que ho siga amb una antelació mínima de deu dies i estiguera a corrent de les seues obligacions col·legials.

    b) Per expulsió del Col·legi acordada en expedient disciplinari.

    c) Per sentència ferma que comporte la pena d'inhabilitació per a l'exercici de la professió o declare la seua incapacitat, o per causa d'incompatibilitat.

    2. La pèrdua de la condició de col·legiat s'acordarà mitjançant, resolució motivada de la Junta de Govern i es comunicarà, en tot cas, al Consell General i en els supòsits dels apartats b) i c) i es notificarà com cal a l'interessat.

    CAPÍTOL II

    Dels drets i obligacions

    Article 45. Dels drets dels col·legiats

    Són drets dels col·legiats:

    a) Actuar professionalment en tot l'àmbit nacional conforme a la competència i atribucions professionals que les lleis els reconeixen.

    b) Participar en la gestió corporativa, exercint el dret de petició, el de vot i el d'accés als llocs i càrrecs directius mitjançant els procediments que estableixen els presents Estatuts.

    c) Participar en l'ús i gaudi dels béns del Col·legi i dels serveis que aquest tinga establits.

    d) Dur a terme els treballs que siguen sol·licitats al Col·legi per organismes oficials, entitats o particulars, i que els corresponga, i es respectarà el torn prèviament establit.

    e) Gestionar el cobrament d'honoraris a través del Servei Jurídic del Col·legi i obtenir d'aquest el suport per a la seua reclamació, sempre que es complisquen els requisits fixats reglamentàriament.

    f) Ser representat o defensat pel Col·legi o, en cas necessari, pel Consell General quan necessiten presentar reclamacions justes, bé individualment o col·lectivament, davant de l'administració, institucions, tribunals, entitats o fins i tot particulars, i en totes les divergències que sorgisquen en ocasió d'exercici professional.

    g) Promoure actuacions dels òrgans de govern per mitjà d'iniciatives formulades conforme a allò que s'ha previst en els Estatuts o reglamentàriament.

    h) Crear agrupacions representatives d'interessos específics en el si del Col·legi, amb submissió en tot cas als seus òrgans de govern.

    i) Remoure els titulars dels òrgans de govern, mitjançant vot de censura, conforme a allò que s'ha previst en aquests Estatuts.

    Article 46. De les obligacions dels col·legiats

    Són obligacions dels col·legiats:

    a) La incorporació obligatòria al Col·legi quan tinguen la seua residència professional a les províncies de Castelló o València.

    b) Acatar i complir aquests Estatuts i el Reglament de Règim Interior, així com els acords que siguen adoptats pel Col·legi, el Consell General i el Consell Valencià.

    c) Pagar les quotes i drets aprovats pel Col·legi.

    d) Posar en coneixement del Col·legi els casos d'exercici de la professió sense títol, d'exercici sense prèvia col·legiació i d'incompliment de les obligacions col·legials.

    e) Sotmetre's a l'arbitratge i conciliació del Col·legi en primer lloc o del Consell General o del Consell Valencià, si fa el cas, en les diferències professionals que es produïsquen entre col·legiats.

    f) Comunicar els seus canvis de residència o domicili.

    g) En els treballs professionals que realitze observar totes les normes i preceptes que estableixen la legislació vigent, les dictades pel Col·legi, pel Consell General o pel Consell Valencià i aquelles altres encaminades a mantenir i elevar el prestigi, dignitat, decòrum i ètica professional.

    h) Complir amb respecte als òrgans directius del Col·legi, del Consell General i del Consell Valencià i amb els col·legiats els deures de disciplina, respecte i harmonia professionals.

    Article 47. De l'obligació de visat

    1. Els col·legiats hauran de sotmetre al visat i registre del Col·legi tots els seus treballs professionals, sense perjudici del que s'establisca en el Reglament de Règim Interior, siga quin és el destinatari, i garantirà la firma del professional i la vigència de la seua habilitació per al lliure exercici professional.

    2. El treball professional es presentarà per al seu visat davant el Col·legi de residència del col·legiat o davant del Col·legi en l'àmbit territorial del qual es trobe ubicat l'objecte del treball realitzat.

    3. El visat no comprendrà en cap cas els honoraris ni les altres condicions contractuals, la determinació de les quals es deixarà, en qualsevol cas, a l'acord lliurement pactat per les parts.

    4. En els treballs de col·laboració el visat afectarà exclusivament la part d'aquests que estiga autoritzada per la firma del col·legiat.

    5. En els treballs de col·laboració de gran complexitat o en els de col·laboració multidisciplinar que resulte difícil establir l'estimació de la col·laboració eventual o permanent dels distints professionals intervinents, el Col·legi podrà establir convenis sobre visats amb altres col·legis o entitats sense perjudici dels acords que consten per escrit adoptats entre els professionals col·laboradors.

    TÍTOL IV

    Del règim econòmic

    CAPÍTOL I

    Dels recursos econòmics

    Article 48. Dels recursos ordinaris

    Constitueixen els recursos ordinaris del Col·legi:

    a) Les quotes d'entrada o incorporació dels nous col·legiats, la quantia de les quals serà determinada per l'Assemblea General que ostentarà la facultat de la seua revisió a proposta de la Junta de Govern.

    No s'exigirà la quota d'entrada quan la col·legiació en deguda forma haja sigut sol·licitada dins dels dotze mesos següents a l'acabament de la carrera, ni als col·legiats procedents d'altres col·legis d'Enginyers Tècnics Agrícoles per trasllat de residència o per col·legiació múltiple.

    b) Les quotes periòdiques ordinàries seran fixades igualment per l'Assemblea General, la forma de pagament de les quals serà establida per la Junta de Govern.

    c) Percentatge pels visats dels treballs aplicat sobre els honoraris que corresponga meritar als col·legiats conforme als barems orientatius per la redacció de tota classe de treballs professionals. Serà l'Assemblea General la que fixarà el percentatge que no podrà ser inferior al 5% ni superior al 10% dels honoraris.

    d) Els drets que corresponga percebre al Col·legi per expedició de certificats o elaboració de qualsevol document administratiu que li siga sol·licitat.

    e) Els productes dels béns i drets de tota classe que posseïsca el Col·legi en propietat o en usdefruit, així com les rendes procedents de la inversió dels romanents d'exercicis anteriors.

    f) Els ingressos que puguen obtenir-se de la venda de publicacions o impresos autoritzats.

    g) Qualsevol altre que legalment procedisca.

    Article 49. Recursos extraordinaris

    Constitueixen recursos extraordinaris del Col·legi:

    a) Quants ingressos o derrames eventuals establisca l'Assemblea General, a proposta de la Junta de Govern.

    b) Els béns que per qualsevol títol passen a formar part del patrimoni del Col·legi.

    c) Les subvencions o donatius que es concedisquen al Col·legi per organismes oficials estatals, autonòmics o locals i per entitats privades o particulars.

    d) Qualsevol altre que legalment procedisca.

    Article 50. Control de la despesa

    1. L'Assemblea General controlarà la gestió i administració de la Junta de Govern mitjançant la sanció del pressupost del Col·legi, que haurà de contenir la previsió anual d'ingressos i de despeses ordinàries que la Junta de Govern li sotmetrà.

    2. L'Assemblea General aprovarà igualment, mitjançant pressupost addicional, les despeses extraordinàries, a proposta de la Junta de Govern.

    3. La Junta de Govern exposarà amb la suficient antelació a la celebració de l'Assemblea General la necessària informació relativa a la seua gestió econòmica durant l'exercici als efectes del dret d'informació dels col·legiats.

    4. La Junta de Govern facilitarà la informació que els col·legiats sol·liciten prèviament a la celebració de l'Assemblea General a efectes de comprovació de dades en la forma que reglamentàriament es determine.

    CAPÍTOL II

    De la liquidació de béns

    Article 51. Absorció i fusió de col·legis

    1. El Col·legi podrà procedir a l'absorció o fusió amb qualsevol altre Col·legi d'Enginyers Tècnics Agrícoles, sense que l'àmbit territorial d'ambdós excedisca del territori de la Comunitat Autònoma Valenciana, per acord vàlid adoptat per sengles assemblees generals, conforme a la majoria que corresponga segons els seus respectius estatuts.

    2. L'Assemblea General, una vegada coberts tots els serveis necessaris per al bon funcionament del Col·legi, decidirà sobre el romanent de béns resultants de l'absorció o fusió.

    3. La fusió i l'absorció de col·legis d'Enginyers Tècnics Agrícoles i Perits Agrícoles de la Comunitat Valenciana conforme als seus respectius Estatuts i les normes legals que resulten d'aplicació, haurà d'obtenir l'aprovació mitjançant Decret del Govern Valencià, previ informe del seu Consell Valencià.

    Article 52. Dissolució

    1. Procedirà la dissolució del Col·legi quan es produïsca impossibilitat material o legal de compliment dels seus fins o quan succeïsquen fets que afecten la seua naturalesa, la seua constitució o els seus fins, previ acord de l'Assemblea General.

    2. El romanent de béns i pertinences del Col·legi, una vegada satisfetes totes les obligacions, es prorratejarà entre tots els col·legiats en alta d'antiguitat superior a un any, proporcionalment als anys de col·legiació.

    3. La dissolució del Col·legi Oficial d'Enginyers Tècnics Agrícoles i Perits Agrícoles de València i Castelló, excepte en els casos en què ho impose directament la Llei, serà duta a terme conforme als seus Estatuts i haurà de ser aprovada per Llei de la Generalitat Valenciana, previ informe del seu Consell Valencià.

    TÍTOL V

    Del règim disciplinari

    CAPÍTOL I

    De les faltes i sancions

    Article 53. Competència

    La Junta de Govern, com a òrgan competent conforme a l'art. 15 e) dels Estatuts, exigirà les responsabilitats disciplinàries en què puguen incórrer els col·legiats en cas d'infracció dels seus deures professionals o col·legials, sense perjudici de la responsabilitat civil o penal exigible a aquests.

    Article 54. Classificació de les faltes

    1. Les faltes es classifiquen en lleus, greus i molt greus.

    2. Són faltes lleus: l'incompliment dels acords de la Junta de Govern; les faltes d'assistència a reunions d'aquesta; les desconsideracions d'escassa transcendència cap als companys; les incorreccions de poca transcendència en la realització de treballs i intervencions professionals; l'incompliment dels preceptes d'aquests Estatuts i del Reglament de Règim Interior.

    3. Són faltes greus: la reiteració de les faltes lleus; la falta d'assistència injustificada al Consell General, i al Consell Valencià; l'incompliment dels acords emanats de l'Assemblea General del Col·legi, del Consell General i del Consell Valencià; els actes de desconsideració ofensiva cap als companys amb ocasió de l'exercici de la professió i dels drets col·legials; l'encobriment de l'intrusisme professional; la realització de treballs o intervencions professionals que per la seua índole atempten el prestigi professional, o que la seua execució no complisca les normes establides per les lleis o pel Col·legi.

    4. Són faltes molt greus: la reiteració de faltes greus; els fets constitutius de delicte que afecten el prestigi professional; la desconsideració ofensiva cap als membres del Consell General, del Consell Valencià o de la Junta de Govern en raó del seu càrrec.

    Article 55. Sancions disciplinàries

    1. Les sancions disciplinàries només podran imposar-se per la comesa dels fets tipificats en l'article anterior com a faltes lleus, greus i molt greus.

    2. Per la comesa de falta lleu, s'imposarà la sanció disciplinària d'amonestació privada o d'advertència per ofici del president del Col·legi.

    3. Per la comesa de falta greu, s'imposarà la sanció disciplinària d'amonestació pública o de suspensió de drets col·legials fins a un any, i es matisaran progressivament els apartats de l'art. 45 que se suspendran en l'ordre següent: b), i), c), (excepte visats), h), d), g), e), f), l'excepció al c), a). La suspensió del dret a l'apartat a) de l'art. 45 no repercutirà en l'exercici de llocs de treball al servei de l'administració pública.

    4. Per la comesa de falta molt greu, s'imposarà la sanció disciplinària de suspensió de drets col·legials en l'ordre establit en el número anterior fins a tres anys.

    5. La comesa de faltes greus i molt greus comportarà la inhabilitació per a l'exercici de càrrecs directius en qualsevol Col·legi d'Enginyers Tècnics Agrícoles fins que no es produïsca la rehabilitació per cancel·lació de l'anotació de la sanció en l'expedient personal del col·legiat, als efectes del qual la sanció i la cancel·lació de l'anotació seran comunicades al Consell General i al Consell Valencià.

    CAPÍTOL II

    Del procediment sancionador

    Article 56. Presumpció d'innocència

    Tot col·legiat respecte de què se seguisca procediment disciplinari gaudirà de la presumpció d'innocència fins tant la resolució sancionadora no siga ferma.

    Article 57. Procediment

    1. Les faltes lleus seran sancionades per la Junta de Govern o pel president del Col·legi sense necessitat de previ expedient i després de l'audiència o descàrrec de l'inculpat.

    2. Les faltes greus i molt greus seran sancionades per la Junta de Govern després de l'obertura d'expedient disciplinari tramitat conforme al Reglament vigent de Procediment Disciplinari per a l'Enginyeria Tècnica Agrícola d'Espanya.

    3. En allò no previst en dit Reglament s'estarà a allò que s'ha disposat en les normes de procediment sancionador contingudes en la Llei 30/1992, de 26 de novembre.

    4. Les resolucions de la Junta de Govern o del Consell General en matèria disciplinària podran ser objecte de recurs ordinari en l'improrrogable termini d'un mes des de la seua notificació a l'interessat.

    5. Les resolucions que resolguen el recurs ordinari posaran fi a la via administrativa i seran immediatament executiva, sense perjudici del recurs contenciós administratiu que puga interposar-se contra aquestes.

    Article 58. Prescripció i rehabilitació

    1. Les faltes lleus prescriuran als tres mesos; les faltes greus prescriuran a l'any i les faltes molt greus prescriuran als dos anys.

    2. L'anotació de les sancions lleus en l'expedient personal del col·legiat es cancel·larà, a petició de l'interessat, als sis mesos, la de les faltes greus als dos anys i la de les faltes molt greus als quatre anys, excepte la sanció d'expulsió que caducarà als cinc anys.

    DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

    Primera

    Les situacions creades i els drets adquirits a l'empara de les anteriors normes estatutàries d'aplicació al Col·legi d'Enginyers Tècnics Agrícoles i Perits Agrícoles de València i Castelló produiran tots els seus efectes.

    Segona

    La tramitació dels actes del Col·legi serà regulada per les normes que eren d'aplicació fins a l'entrada en vigor dels presents Estatuts.

    Tercera

    Els col·legiats que formen part dels distints òrgans directius del Col·legi i hagen sigut elegits amb anterioritat a l'entrada en vigor dels presents Estatuts, continuaran en l'exercici dels seus càrrecs fins que es procedisca a la renovació d'aquests en els terminis previstos en les anteriors normes estatutàries.

    DISPOSICIONS FINALS

    Primera

    Els presents Estatuts seran aprovats per l'Assemblea General de forma autònoma, sense més limitacions que les imposades per la Constitució, l'Estatut d'Autonomia, les normes de legislació bàsica establides per la Llei 7/1997, de 14 d'abril, de la Direcció de l'Estat i la resta de l'ordenament jurídic.

    Segona

    Els presents Estatuts entraran en vigor als deu dies de la seua aprovació per l'Assemblea General del Col·legi Oficial d'Enginyers Tècnics Agrícoles i Perits Agrícoles de Llevant, sense perjudici de la seua inscripció en el Registre dels Col·legis Professionals conforme a allò que s'ha previst en la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de la Generalitat Valenciana.

    Tercera