RESOLUCIÓ de 2 de desembre de 1999 de la secretària general de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques per la qual s'acorda la inscripció de l'adaptació dels estatuts de l'Il·lustre Col·legi de Metges de València.



Publicat en:  DOGV núm. 3654 de 28.12.1999
Número identificador:   1999/10817
Referència Base de Dades:  3914/1999
 
  • Anàlisi documental

    Origen de disposició: Conselleria Justícia i Administracions Públiques;SG Justícia i Administracions Públiques
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Col·legis professionals
    Descriptors:
      Temàtics: reglament intern, col.legi professional


  • RESOLUCIÓ de 2 de desembre de 1999 de la secretària general de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques per la qual s'acorda la inscripció de l'adaptació dels estatuts de l'Il·lustre Col·legi de Metges de València. [1999/10817]

    Vist l'expedient d'adaptació estatutària instruït a instància del senyor Juan Antonio Cerón Pérez, com a secretari de la Junta Directiva del Col·legi de Metges de València, inscrit amb el número 14 de la Secció Primera del Registre de Col·legis Professionals i de Consells Valencians de Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana, en què sol·licita la inscripció i registre de l'adaptació dels seus Estatuts a la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de la Generalitat Valenciana, de Consells i Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana, en base als següents

    Fets

    Primer

    Que el secretari del mencionat Col·legi va presentar el 7 de juliol els Estatuts aprovats per l'Assemblea General de Col·legiats, en reunió celebrada el dia 15 de juny de 1999, modificació que es va aprovar per a la seua adequació a la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de la Generalitat Valenciana, de Consells i Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana.

    Segon

    Que es va sol·licitar informe sobre els Estatuts presentats, pel que fa als continguts propis de la professió, a la Conselleria de Sanitat, que l'ha evacuat el 23 de novembre passat, i no ha formulant cap objecció.

    Tercer

    Que, en exercici del control de legalitat establit per l'article 11 de la mencionada Llei autonòmica, es va revisar el text estatutari, i es va considerar conforme a la Llei de la Generalitat Valenciana 6/1997, de 4 de desembre, de Consells i Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana.

    Quart

    El text annex dels preceptes, objecte d'adaptació estatutària, queda incorporat íntegrament a la present Resolució, i es dóna ací per reproduït.

    Fonaments de dret

    Primer

    Que els Estatuts contenen totes les determinacions exigides en l'article 10 de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de Consells i Col·legis Professionals.

    Segon

    Que han sigut aprovats amb els requisits i formalitats previstos en dit article i en els mateixos Estatuts del Consell.

    Tercer

    L'expedient ha sigut tramitat pel Servei d'Entitats Jurídiques, adscrit a la Secretaria General de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques, competent per així disposar-lo l'article 6.1 de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, en virtut de les atribucions que té conferides pels decrets 13/1999, i 91/1999, de 30 de juliol, sobre assignació de competències a la Presidència i a les conselleries, i d'aprovació del Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques, respectivament, i en relació amb el Decret 123/1986, de 20 d'octubre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual es crea el Registre de Col·legis Professionals i de Consells Valencians de Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana.

    Vistos l'article 36 de la Constitució i l'article 31.22 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana; la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de la Generalitat Valenciana, de Consells i Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana; la Llei 2/1974, de 13 de febrer, de Col·legis Professionals, amb les seues modificacions posteriors, en els preceptes bàsics, i altres disposicions complementàries, resolc:

    Inscriure l'adaptació dels Estatuts del Col·legi de Metges de València.

    Contra aquesta resolució que posa fi a la via administrativa es podrà interposar, potestativament recurs de reposició davant del mateix òrgan que ha dictat l'acte, en el termini d'un mes comptat des de l'endemà de la seua notificació, o bé, recurs contenciós administratiu davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de la seua notificació. Tot això de conformitat amb allò que s'ha establit en els articles 116 i 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, del Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, i en els articles 10, i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, Reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, sense perjuí que s'utilitze qualsevol altra via que es considere oportuna.

    València, 2 de desembre de 1999.- La secretària general: Carmen Galipienso Calatayud

    Títol preliminar

    Disposicions generals

    Article 1. Naturalesa jurídica

    1. L'Il·lustre Col·legi de Metges de València és una corporació de Dret Públic de caràcter professional, emparada en la Constitució i en la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de la Generalitat Valenciana, que gaudeix de personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d'obrar per al compliment dels seus fins.

    2. Al Col·legi de Metges s'incorporaran obligatòriament els qui es troben en possessió del títol de Llicenciat en Medicina i Cirurgia i desitgen exercir la seua professió en qualsevol de les seues modalitats, bé en forma independent o bé al servei de les administracions públiques o de qualssevol altres entitats públiques o privades.

    Voluntàriament podran sol·licitar la col·legiació com a no exercents els qui amb títol professional de metge no exercisquen la professió.

    Article 2. Competència territorial

    El Col·legi de Metges de València estén la seua competència a tot el territori de la província de València.

    Article 3. Seu

    La seu del Col·legi de Metges de València es fixa a la ciutat de València, av. de la Plata, núm. 20. Per acord de la Junta de Govern podrà designar-se una altra seu, sense necessitat de modificar aquests Estatuts.

    Article 4. Representació institucional

    La representació institucional del Col·legi de Metges de València, tant en juí com fora d'aquest, recaurà en el seu president, qui es trobarà legitimat per a atorgar poders generals o especials a procuradors, lletrats o qualsevol classe de mandataris, previ acord de la Comissió Permanent de la Junta de Govern.

    El Col·legi de Metges de València ostentarà l'emblema que tradicionalment utilitza.

    Article 5. Relacions amb l'administració i tractaments

    1. Sense perjuí de les funcions que corresponguen al Consell Valencià de Col·legis de Metges, el Col·legi de Metges de València es relacionarà en tot el que es refereix als aspectes institucionals i corporatius amb la Conselleria de Presidència del Govern Valencià i, en tot el que afecta els continguts de la professió, amb la Conselleria de Sanitat.

    2. El president i els vicepresidents del Col·legi de Metges de València tindran la condició d'autoritat en l'àmbit corporatiu i en l'exercici de les funcions que li estan encomanades.

    3. El Col·legi de Metges de València tindrà el tractament d'Il·lustre i el president d'aquest d'Il·lustríssim

    Article 6. Finalitats

    Són finalitats fonamentals del Col·legi de Metges de València:

    1. L'ordenació de la professió, dins del marc legal específic, en l'àmbit de la competència d'aquest, en benefici tant de la societat a la qual serveixen com dels interessos generals que els són propis.

    2. La defensa dels interessos professionals dels col·legiats i la representació exclusiva de la professió.

    3. Vigilar l'exercici de la professió, facilitant el coneixement i compliment de tot tipus de disposicions legals que afecten aquesta i fent complir els principis deontològics i eticosocials de la professió mèdica, la seua dignitat i prestigi.

    4. Vetlar per l'adequat nivell de qualitat de les prestacions professionals dels col·legiats; per a això es promourà la formació i perfeccionament d'aquests.

    5. La promoció per tots els mitjans al seu abast de la constant millora dels nivells científic, econòmic i social dels col·legiats.

    6. La col·laboració amb els poders públics en la consecució del dret a la protecció de la salut i la més eficient, justa i equitativa regulació de l'assistència sanitària i de l'exercici de la medicina.

    7. La prestació de serveis als ciutadans en el marc de la professió mèdica.

    Article 7. Funcions

    Per al compliment dels seus fins essencials, corresponen específicament al Col·legi Oficial de Metges de València les següents funcions:

    a) Assumir la representació i defensa de la professió mèdica i dels metges de la província davant de l'administració, institucions, tribunals, entitats i particulars, amb legitimació per a ser part en tots els litigis que afecten els interessos professionals.

    b) Examinar i denunciar les qüestions relacionades amb l'intrusisme de la professió i exercir les accions que les lleis establisquen per a evitar-ho, sense perjuí de les actuacions d'inspecció i sanció a què està obligada l'administració.

    c) Portar el cens de professionals i el registre de títols, amb quantes dades de tot ordre s'estimen necessaris per a una millor informació i elaborar les estadístiques que es consideren convenients per a la realització d'estudis, projectes i propostes relacionades amb l'exercici de la medicina.

    d) Ordenar l'activitat professional dels col·legiats, vetlar per l'ètica, deontologia i dignitat professional, així com pel respecte degut als drets dels particulars contractants dels seus serveis.

    E) Exercir la potestat disciplinària en l'ordre professional i col·legial per a sancionar els actes dels col·legiats que practiquen una competència deslleial en l'àmbit professional i/o econòmic amb la resta dels col·legiats, que cometen infracció deontològica o que abusen de la seua posició de professional davant els pacients.

    f) Establir barems d'honoraris, que tindran caràcter merament orientatiu.

    g) Exercir quantes funcions li siguen encomanades per les administracions públiques i col·laborar amb aquestes, mitjançant la realització d'estudis i informes.

    h) Cooperar en la formulació de la política sanitària i dels plans assistencials i en la seua execució, i participar en quantes qüestions afecten o es relacionen amb la promoció de la salut i l'assistència sanitària.

    i) Participar en els òrgans consultius de l'administració en matèria sanitària, quan aquella el requerisca o així ho establisquen les disposicions aplicables.

    j) Organitzar cursos de formació o perfeccionament per als col·legiats, activitats i serveis comunes de caràcter professional, cultural, assistencial, de previsió i anàlegs que siguen d'interés per als col·legiats.

    k) Vetlar pels drets i interessos sanitaris de la població i pel dret a la protecció de la salut dels ciutadans i el dret a la informació i lliure elecció d'assistència pels pacients, amb aquests efectes el Col·legi promourà els estudis i actuacions que estime oportuns.

    l) Col·laborar amb les universitats en l'elaboració dels plans d'estudi i preparar la informació necessària per a facilitar l'accés a la vida professional dels nous col·legiats.

    ll) Aprovar els seus pressupostos, així com regular i fixar les quotes dels col·legiats.

    m) Facilitar als tribunals la relació de col·legiats que per la seua preparació i experiència professional pogueren ser requerits per a intervindre com a perits en assumptes judicials o proposar-los a instància de l'autoritat judicial, així com emetre informes i dictàmens quan siguen requerits per a això per qualsevol jutjat o tribunal.

    n) Aprovar els seus Estatuts i reglaments de règim interior.

    nn) Emetre els informes preceptius sobre els projectes de normes del Govern Valencià que afecten la seua professió.

    o) Emetre informes o dictàmens mèdics a petició de qualsevol ciutadà quan s'haja organitzat el corresponent servei.

    p) Subscriure tot tipus d'acords i establir relacions de cooperació amb entitats públiques i privades, sempre que redunden en benefici general de la professió.

    q) Intervindre en els procediments d'arbitratge, en aquells conflictes que per motius professionals se susciten entre col·legiats o en els que el Col·legi siga designat per a administrar l'arbitratge, conforme l'article 10.a de la Llei 36/1988.

    r) Totes les altres funcions que siguen beneficioses per als interessos professionals i que s'encaminen al compliment dels objectius col·legials, dins del marc de la legislació vigent.

    Títol I

    Dels òrgans de govern

    Capítol I

    De l'Assemblea General

    Article 8. Òrgans

    Els òrgans de govern del Col·legi de Metges de València són:

    a) L'Assemblea General.

    b) La Junta de Govern.

    Article 9. Funcions

    1. L'Assemblea General, constituïda per la totalitat dels col·legiats, és l'òrgan superior de representació del Col·legi, on s'expressa la màxima voluntat de la corporació.

    Els seus acords, vàlidament adoptats, són obligatoris fins i tot per als col·legiats dissidents o absents, sense perjuí del dret d'impugnació que poguera correspondre'ls.

    2. Són funcions de l'Assemblea General:

    a) L'aprovació i modificació dels Estatuts d'aquest Col·legi i dels reglaments de règim interior per al desenrotllament d'aquests.

    b) L'aprovació del balanç i la liquidació pressupostària de cada exercici, així com dels pressupostos anuals d'ingressos i despeses.

    c) L'aprovació de les quotes d'incorporació i de les quotes ordinàries i extraordinàries que han de satisfer els col·legiats, així com les reduccions i bonificacions que pogueren establir-se.

    d) L'aprovació, amb les excepcions previstes, de l'habilitació de suplements de crèdit.

    e) L'aprovació o censura de la gestió de la Junta de Govern o de qualsevol dels seus membres.

    f) L'aprovació de les normes i quantia d'honoraris orientatius professionals a proposta del ple de la Junta de Govern.

    g) La fusió, segregació i dissolució del Col·legi, sense perjuí de la competència de la Generalitat Valenciana.

    h) L'adquisició, alienació, gravamen i altres actes jurídics de disposició sobre béns immobles de la corporació.

    i) Aquells assumptes que li sotmeta el ple de la Junta de Govern que, al seu criteri, meresquen aquesta atenció en raó de la seua específica transcendència col·legial, sempre que no siga de l'exclusiva competència de la Junta de Govern.

    Article 10. Convocatòria

    1. L'Assemblea General es convocarà preceptivament, amb caràcter ordinari, dues vegades a l'any, per a aprovar, respectivament els pressupostos d'ingressos i despeses i la liquidació d'aquests. Amb caràcter extraordinari, a iniciativa del president, quan les circumstàncies ho aconsellen o així ho sol·liciten el quinze per cent dels col·legiats, en aquest cas s'acceptarà l'ordre del dia que obligatòriament hauran d'acompanyar a la sol·licitud i se celebrarà en un termini no superior a quaranta dies hàbils des de la presentació de la sol·licitud.

    2. Quan la convocatòria extraordinària tinga per objecte una moció de censura de la Junta de Govern o a algun dels seus membres, la petició haurà de ser subscrita almenys pel vint per cent dels col·legiats i expressarà amb claredat els motius en què aquest es basa i no hi podran ser tractats més assumptes que els expressats en la convocatòria.

    3. La convocatòria serà feta per la Secretaria, previ mandat del ple de la Junta de Govern, i es durà a terme per mitjà de comunicació escrita dirigida a cada col·legiat, i publicada al tauler d'anuncis, així com en almenys un dels diaris de major difusió de la província, en què s'expresse el lloc, dia i hora en què haurà de celebrar-se, en primera i segona convocatòria, així com l'ordre del dia.

    4. La convocatòria es farà, almenys, amb deu dies d'antelació a la data prevista per a l'Assemblea. El termini de deu dies es comptarà des de la publicació en un dels diaris de major difusió de la província, i de publicar-se en diversos, des de la data de publicació més antiga.

    Article 11. Ordre del dia i actes

    1. L'ordre del dia de l'Assemblea serà fixat pel ple de la Junta de Govern i s'acompanyarà a la convocatòria.

    2. De les reunions el secretari estendrà acta, en què es reflectiran els assumptes tractats i els acords adoptats. L'acta serà subscrita pel president i secretari del Col·legi i es transcriurà a un llibre foliat, prèvia la seua aprovació per l'Assemblea General immediata posterior.

    3. Si en l'ordre del dia es consigna el punt de precs i preguntes, aquests seran el més concrets possibles, sense que els assumptes motiu d'aquests puguen ser objecte de discussió ni de votació.

    Article 12. Constitució i acords

    1. Per a la vàlida constitució de l'Assemblea General, ja siga ordinària o extraordinària, serà necessària, en primera convocatòria, la presència de la meitat més un dels col·legiats amb dret a vot. Si no s'arribara a dit quòrum, quedarà vàlidament constituïda en segona convocatòria, almenys mitja hora més tard, qualsevol que siga el nombre de col·legiats presents.

    2. Els acords de l'Assemblea General s'adoptaran per majoria simple de vots emesos pels col·legiats assistents, excepte en els supòsits expressament previstos en aquests Estatuts.

    3. No s'admetrà el vot delegat.

    Article 13. Acords especials

    1. Per a l'aprovació o modificació d'Estatuts, alienació d'immobles o constitució de gravàmens sobre aquests, fusió, absorció, segregació i dissolució s'exigirà un quòrum d'assistència de la meitat més un dels col·legiats amb dret a vot. Si no es reuneix aquest quòrum, se celebrarà una nova Assemblea General, dins de les 24 hores següents a la primera convocatòria, que podrà adoptar acords per majoria simple i sense quòrum especial d'assistència.

    2. En la convocatòria de l'Assemblea General s'anunciarà l'hora i data de la segona, per al supòsit que no es reunisca el quòrum exigit en la primera.

    3. La fusió, absorció, segregació i dissolució del Col·legi requerirà ser aprovada, segons els casos, per Decret del Govern Valencià o Llei de la Generalitat, conforme a allò que s'ha previst en l'article 8 de la Llei 6/1997, de 4 de desembre.

    4. Si l'Assemblea Extraordinària tinguera per objecte la moció de censura, requerirà un quòrum d'assistència, com a mínim de la meitat més u dels col·legiats amb dret a vot. Per a ser aprovada s'exigirà el vot favorable de la meitat més un d'aquests.

    Capítol II

    De la Junta de Govern

    Article 14. Funcions

    La Junta de Govern és l'òrgan encarregat de la representació general, la direcció, l'administració i la gestió ordinària del Col·legi, amb respecte a la voluntat expressada per l'Assemblea General.

    La Junta de Govern actuarà en ple o en Comissió Permanent.

    Article 15. Composició

    El ple de la Junta de Govern estarà integrat:

    a) pel president.

    b) pel vicepresident primer

    c) pel vicepresident segon

    d) pel secretari.

    e) pel vicesecretari

    f) pel tresorer-comptador.

    g) per nous consellers.

    Article 16. Competències

    1. Són competències del ple de la Junta de Govern:

    a. La convocatòria d'eleccions per a cobrir els càrrecs de la Junta de Govern.

    b. La designació provisional de membres de la Junta de Govern, quan els seus càrrecs queden vacants.

    c. La convocatòria de l'Assemblea General i la confecció del corresponent ordre del dia.

    d. El nomenament dels membres de la Comissió Deontològica.

    e. Atorgar distincions i premis.

    f. L'aprovació de l'avantprojecte de pressupostos d'ingressos i despeses i la proposta a l'Assemblea General del projecte de pressupostos.

    g. L'aprovació i proposta a l'Assemblea General del projecte del compte general de tresoreria i la liquidació pressupostària.

    h. Exercir la potestat sancionadora en els casos de faltes molt greus.

    i. Autoritzar la cancel·lació per les sancions molt greus

    j. Acordar, quan es donen els requisits establits en aquests Estatuts, la creació o supressió de seccions col·legials.

    k. Adscriure les seccions al conseller que estime adequat.

    l. Acordar la creació, composició i competències de les juntes comarcals o territorials.

    m. Acordar la creació de comissions i grups de treball que considere convenients per al millor funcionament del Col·legi i un més adequat servei dels interessos col·legials per a fins específics.

    n. La regulació de les despeses de representació i compensació que ocasione l'exercici dels càrrecs col·legials.

    nn. L'organització del servei pertinent per a l'emissió d'informes o dictàmens mèdics.

    o. Autoritzar la subscripció de convenis o un altre tipus d'acords sempre que redunden en benefici de la professió.

    p. Autoritzar les despeses superiors a un milió de pessetes.

    2. Tenen caràcter d'indelegables les competències del ple arreplegades en les lletres "a" fins a "o", ambdues inclusivament, de l'apartat anterior.

    Article 17. Reunions i acords

    1. El ple de la Junta de Govern es reunirà ordinàriament una vegada al mes, com a mínim, i extraordinàriament quan ho sol·liciten, almenys un terç dels seus membres o les circumstàncies ho aconsellen a juí de la Comissió Permanent o del president. Les convocatòries seran fetes per la Secretaria, previ mandat de la Presidència, que fixarà l'ordre del dia, amb vuit dies naturals d'antelació almenys. Seran vàlides les sessions de la Junta de Govern a què, encara sense haver sigut convocats en forma, assistisquen la totalitat dels seus membres.

    El president està facultat per a convocar el ple en qualsevol moment amb caràcter d'urgència, quan, al seu criteri, les circumstàncies així ho exigisquen, bé per escrit, oral, telegràficament o telefònicament, sempre que quede constància de la seua realització.

    2. Perquè puguen adoptar-se vàlidament acords en primera convocatòria serà requisit indispensable que concórreguen la majoria de membres que integren el ple de la Junta. En segona convocatòria, seran vàlids els acords adoptats per la majoria simple, qualsevol que siga el nombre d'assistents. En cas d'empat, decidirà el vot de qualitat del president.

    Article 18. Composició de la Comissió Permanent

    La Comissió Permanent de la Junta de Govern estarà integrada:

    a) pel president.

    b) pels vicepresidents primer i segon.

    c) pel secretari.

    d) pel vicesecretari

    e) pel tresorer-comptador.

    Article 19. Competències

    1. Són competències de la Permanent de la Junta de Govern:

    a. L'autorització per a atorgar poders generals o especials per part del president a procuradors, lletrats o mandataris.

    b. La resolució de les peticions de col·legiació.

    c. Exercir la potestat sancionadora en els casos de faltes lleus i greus.

    d. Autoritzar la cancel·lació de sancions per faltes lleus i greus.

    e. La creació, regulació i ordenació dels serveis adequats per al cobrament de percepcions, remuneracions i honoraris professionals, per si mateix o per entitat en què el Col·legi delegue, i establir les condicions operatives i de participació econòmica de la corporació col·legial per tals serveis.

    f. L'autorització de despeses fins a un milió de pessetes.

    g. Aquells assumptes que resolga per delegació del ple de la Junta de Govern i els altres previstos en aquests Estatuts.

    h. Totes aquelles altres competències que no estiguen expressament atribuïdes a l'Assemblea General o al ple de la Junta de Govern.

    Article 20. Convocatòria i constitució

    1. La Comissió Permanent es reunirà per citació del president, que fixarà l'ordre del dia, ordinàriament una vegada al mes, i amb major freqüència, quan els assumptes així ho requerisquen o ho sol·liciten per escrit tres dels seus membres.

    2. La convocatòria de la Comissió Permanent es cursarà amb quaranta-vuit hores d'antelació amb les mateixes formalitats i requisits que el Ple, i quedarà facultat el president per a convocar d'urgència en qualsevol moment. No obstant això, la Comissió Permanent quedarà vàlidament constituïda, fins i tot sense prèvia convocatòria, quan es troben reunits tots els seus membres i així siga acordat per unanimitat.

    3. L'assistència a les reunions de la Junta de Govern o Comissió Permanent és obligatòria. La inassistència injustificada donarà lloc al cessament en els termes de l'article 32 d'aquests Estatuts.

    Secció primerra

    De les eleccions a la Junta de Govern

    Article 21. Elecció i sufragi actiu

    1. Tots els càrrecs de la Junta de Govern seran elegits pels col·legiats amb dret a vot del Col·legi de Metges de València, en elecció lliure, directa i secreta .

    2. Podran prendre part en les eleccions tots aquells col·legiats que figuren incorporats el dia anterior a la convocatòria de les eleccions.

    Article 22. Duració del mandat i presa de possessió

    1. La duració dels càrrecs directius de la Junta de Govern del Col·legi serà de quatre anys i podran ser elegits per dos mandats consecutius com a màxim per al mateix càrrec.

    2. Els candidats electes prendran possessió dels seus càrrecs en el termini màxim de trenta dies naturals des de la data de les eleccions sense que puga verificar-se, en cap cas, després de l'endemà de l'expiració del mandat dels càrrecs que han cessat.

    Article 23. Requisits d'elegibilitat

    1. Per a ser elegible es requereix estar col·legiat en l'Il·lustre Col·legi Oficial de Metges de València, trobar-se en l'exercici de la professió, llevat de les excepcions previstes en aquests Estatuts, i no estar sotmés en prohibició o incapacitat legal o estatutària.

    2. Són requisits particulars d'elegibilitat els següents:

    a. Per a ser elegit president o vicepresident s'ha d'acreditar, com a mínim, 15 anys de col·legiació professional.

    b. Per a la resta de membres de la Junta de Govern s'exigirà la col·legiació durant, almenys, de 10 anys. S'exceptua el conseller de postgrau que només a què s'exigirà 1 any de col·legiació professional.

    A més a més dels anteriors requisits, per a ser elegit com a conseller s'exigeix tindre la qualitat professional necessària per a poder ser membre d'una de les seccions col·legials que s'hi adscriguen i pertànyer a la Secció Col·legial corresponent.

    Article 24. Convocatòria

    1. La convocatòria d'eleccions a la Junta de Govern serà anunciada dins dels cinc dies naturals següents a la seua adopció, mitjançant la inserció al tauler d'anuncis de la seu col·legial, la seua publicació, almenys, en un dels diaris de major difusió de la província i la comunicació personal a tots els col·legiats.

    2. En l'anunci de les eleccions haurà de constar els càrrecs que són objecte de les eleccions, el calendari electoral, el dia i lloc de celebració d'aquestes, el dia i hora de constitució de les meses electorals i l'horari d'obertura i tancament de les urnes.

    Article 25. Composició i funcions de la Junta Electoral

    1. La Junta Electoral, encarregada de controlar i dur a terme tot el procés electoral segons les normes estatutàries, serà designada en el mateix acord que convoque les eleccions. Dita Junta estarà formada per un president, quatre vocals i un secretari . Per a cada càrrec de vocal s'eligiran tres suplents.

    2. Als dos dies hàbils següents d'haver-se proclamat les candidatures, s'incorporarà a la Junta Electoral, amb veu però sense vot, un representant de cada candidatura, que no en forme part. Si en dit termini cap de les candidatures no designara representant s'entendrà decaigut en el seu dret.

    Els representants de les candidatures hauran de reunir els requisits de l'article 23.1 i estar col·legiats amb una antiguitat mínima de dos anys en la data de la convocatòria de les eleccions.

    3. Cap dels membres de la Junta Electoral no podrà ser candidat a la Junta de Govern, integrar la Junta de Govern en funcions o estar sotmés en prohibició o incapacitat legal o estatutària.

    4. L'elecció dels vocals de la Junta Electoral es farà per sorteig, un per cada quart o fracció en què es dividisca el cens electoral. Com a suplents de cada vocal seran elegits els tres col·legiats que figuren en dit cens a continuació d'aquell.

    5. Presidirà la Junta Electoral el president de la Comissió de Deontologia del Col·legi, i actuarà de secretari el que ho siga de la mateixa Comissió, qui tindrà veu però no vot.

    En cas d'absència, vacant o malaltia del president li substituirà el membre de més edat de la referida Comissió. Si l'absència, vacant o malaltia és del secretari, serà substituït per la persona que la Comissió de Deontologia designe d'entre els seus membres.

    6. La vàlida constitució de la Junta Electoral exigirà que assistisquen a la reunió tres dels seus membres, inclòs el president.

    A les reunions de la Junta Electoral assistirà com a assessor jurídic, amb veu però sense vot, el que ho siga del Col·legi de Metges.

    7. La Junta Electoral presidirà les eleccions i vetlarà pel desenrotllament d'un procés electoral net, democràtic i basat en els principis d'igualtat de tracte, correcció i decor.

    8. Seran funcions de la Junta Electoral les següents:

    a. Dirigir i supervisar el procés electoral, per què es desenrotlle segons les normes electorals estatutàries i el Codi de Deontologia Mèdica, sobretot, pel que fa al respecte personal entre els candidats.

    b. Comprovar la correcció formal de les candidatures presentades al procés electoral, així com vetlar per la inexistència de cap causa d'inelegibilitat en els seus components.

    c. Proclamar les candidatures presentades i rebutjar aquelles candidatures o candidats que no reunisquen els requisits exigibles per les normes vigents.

    d. Aprovar els models normalitzats de paperetes de vots i sobres segons les normes d'aquests Estatuts.

    e. Vetlar pel correcte funcionament del sistema de vot per correu, i podrà dictar, a aquest respecte, instruccions, d'acord amb les normes vigents, per a facilitar el vot a qui desitge exercitar-lo per aquesta via amb les degudes garanties.

    f. Corregir, amb caràcter immediat, qualsevol infracció o defecte de funcionament que puga produir-se durant el procés electoral.

    g. Dictar instruccions en el desenrotllament de les normes electorals vigents per a cobrir els possibles buits existents en el procés electoral.

    h. Fixar la distribució de meses electorals en l'àmbit territorial del Col·legi de Metges de València.

    i. Vigilar el correcte funcionament de les meses electorals, el desenrotllament de la votació i l'escrutini dels vots emesos directament o per correu.

    j. Proclamar els resultats electorals produïts.

    k. Resoldre qualsevol queixa o reclamació relacionada amb les eleccions que es presente durant el procés electoral. La Junta Electoral haurà de resoldre aquestes queixes o reclamacions en el termini màxim de set dies hàbils des de la seua interposició, excepte supòsits extraordinaris degudament justificats i les excepcions incloses en aquests Estatuts.

    Article 26. Tramitació candidatures

    1. Les candidatures als càrrecs de la Junta de Govern es presentaran en llistes tancades, que seran votades globalment.

    2. Les candidatures, que hauran de presentar-se a la Junta Electoral dins dels quinze dies naturals següents a aquell en què es faça pública la convocatòria, hauran d'incloure els candidats per a cada càrrec i, a més a més, quatre candidats suplents amb indicació del seu ordre de col·locació.

    En el moment de presentar la candidatura es designarà un representant davant la Junta Electoral

    3. Dins dels dos dies hàbils següents al de l'expiració del termini per a presentar candidatures, la Junta Electoral comunicarà als representants de les candidatures, o si no l'ha designat al cap d'aquesta, les causes d'inelegibilitat apreciades respecte de tots o alguns dels integrants de la llista. El termini per a l'esmena és de quaranta-vuit hores.

    4. Contra l'acord de la Junta Electoral d'excloure de la llista els candidats sotmesos en causa d'inelegibilitat, els candidats exclosos i els representants de les seues candidatures, poden interposar recurs d'alçada davant del Consell Valencià de Col·legis de Metges, en els termes previstos en l'article 79 d'aquests Estatuts.

    La interposició del recurs no suspén l'execució de l'acte impugnat ni la continuació del procés electoral.

    5. La Junta Electoral, dins dels dos dies hàbils següents al de l'expiració del termini per a esmenar les llistes, proclamarà la relació de candidatures admeses.

    6. Les candidatures no poden ser objecte de modificació una vegada presentades, excepte en el termini habilitat per a l'esmena d'irregularitats previst en l'apartat 3 d'aquest article, i només per mort o renúncia del titular o com a conseqüència del mateix tràmit d'esmena.

    Les baixes que es produïsquen després del tràmit d'esmena s'entendran cobertes pels candidats suplents.

    7. Alhora que es publica la convocatòria d'eleccions s'exposarà al tauler d'anuncis del Col·legi el cens electoral, amb indicació d'un termini de deu dies naturals per a formular reclamacions, que seran resoltes per la Junta Electoral, dins dels cinc dies hàbils següents a l'expiració del termini per a formular-les, i es notificarà la resolució a cada col·legiat.

    8. Les eleccions se celebraran en el termini màxim de 30 dies naturals des de la proclamació de candidatures.

    Article 27. Activitats prohibides i debats

    1. Queda prohibida tota activitat electoral que implique descrèdit o falta de respecte personal als altres candidats o estiga en desacord amb els principis continguts en el Codi de Deontologia Mèdica. El trencament d'aquesta prohibició portarà aparellada l'exclusió com a candidat, per acord de la Junta Electoral, previ informe, no vinculant, de la Comissió de Deontologia.

    2. Podran celebrar-se debats públics entre els membres de les distintes candidatures. Aquests debats es realitzaran als locals que pose a la seua disposició la Junta Electoral.

    Article 28. Celebració

    1. Tot el territori a què s'estén la jurisdicció del Col·legi formarà un únic districte electoral, i es constituiran les meses electorals als locals d'aquest Col·legi.

    No obstant això, la Junta Electoral, per unanimitat dels seus membres, podrà autoritzar l'existència d'altres seus electorals, comunicar-ho a tots els col·legiats, publicar-ho, almenys, en un dels diaris de major difusió de la província, i informar alhora de la normativa aplicable en aquest supòsit.

    2. Les meses electorals estaran constituïdes en el dia i hora que fixe la convocatòria per tres col·legiats i els seus respectius suplents, no candidats, que hauran de pertànyer a cadascun dels terços de col·legiats, i actuarà el major com a president, el més jove com a secretari i la resta com a vocal.

    La seua designació la realitzarà la Junta Electoral, per sorteig prèvia insaculació i serà obligatòria l'acceptació pels col·legiats als qui, per sorteig, corresponga. Tota candidatura podrà nomenar un interventor en cada mesa electoral prèvia sol·licitud a la Junta Electoral que expedirà l'oportuna credencial. Els interventors de les candidatures, a més a més d'estar col·legiats amb una antiguitat mínima de 2 anys en la data de la convocatòria de les eleccions, hauran de reunir els requisits de l'article 23.1

    3. En cada mesa electoral hi haurà a disposició dels col·legiats que vulguen emetre el seu vot personalment un nombre suficient de paperetes de cada una de les candidatures que es presenten i de sobres especials de votació.

    4. Les paperetes de vot, que seran editades pel Col·legi, hauran de ser blanques i de la mateixa grandària, i hauran de portar impreses, per una sola cara, correlativament, els càrrecs a l'elecció dels quals es procedeix. Les candidatures podran sol·licitar del Col·legi la impressió de paperetes amb els noms dels candidats en el càrrec a què cadascun d'aquests aspira, i els costos d'edició seran a càrrec de cada candidatura.

    5. Seran nuls tots els vots recaiguts en persones que no figuren en les candidatures aprovades, així com les paperetes que continguen frases o expressions distintes del nom i càrrec del candidat proclamat.

    6. Finalitzada la votació a l'hora que es fixe en la convocatòria, es procedirà seguidament a l'escrutini dels vots obtinguts per cada candidat en cada una de les meses electorals, els membres de les quals estendran l'acta corresponent dels resultats haguts i la trametran a la Junta Electoral.

    Sumats els resultats de les distintes meses electorals i estesa l'oportuna acta de dit escrutini, el president de la Junta Electoral proclamarà els resultats.

    7. Del desenrotllament de la votació i resultats d'aquesta s'estendrà acta, firmada per tots els components de la Junta Electoral, que es trametrà a la Junta de Govern, i el Col·legi expedirà els corresponents nomenaments als integrants de la llista que haguera obtingut la majoria de vots, la presa de possessió de la qual es verificarà el dia que amb aquesta finalitat assenyale el ple de la Junta de Govern dins del termini establit en els Estatuts.

    Article 29. Vot personal i per correu

    1. El vot podrà ser emés personalment a les meses electorals que a cadascú corresponga o per correu, en la forma prevista en els presents Estatuts.

    2. Els col·legiats que vulguen exercir el vot per correu hauran de sol·licitar-ho personalment, bé en compareixença personal a les oficines del Col·legi, o per escrit dirigit a la Junta Electoral a partir de la data de la convocatòria i fins al desé dia anterior a la votació. En ambdós casos, el col·legiat haurà d'acreditar la seua identitat mitjançant exhibició del DNI o, si la sol·licitud es formula per escrit, acompanyant fotocòpia d'aquest.

    3. El secretari de la Junta Electoral, comprovada la inscripció, realitzarà l'anotació corresponent, certificarà la petició de vot en el cens perquè el dia de les eleccions no es realitze el vot personalment.

    4. Després de l'anotació en el cens, el secretari de la Junta Electoral remetrà per correu certificat amb justificant de recepció, al domicili que conste als arxius del Col·legi una papereta de cada candidatura, i un sobre blanc, en l'exterior del qual figurarà la següent inscripció:

    "conté paperetes per a l'elecció de la Junta de Govern del Col·legi Oficial de Metges de València :

    Nom i cognoms

    Adreça

    Núm. col·legiat Firma"

    5. La papereta haurà d'introduir-se doblegada en un sobre blanc que es tancara i s'introduirà alhora en el sobre especial, que es remetrà per correu certificat, acompanyat de la fotocòpia del document nacional d'identitat.

    6. La Junta Electoral es reunirà en una ocasió o diverses per a l'obertura dels sobres exteriors, i es procedirà, en primer lloc, a la comprovació de les dades i firma de l'elector que consten en la part exterior del sobre tancat que conté el sobre amb les paperetes, amb la firma del document nacional d'identitat que preceptivament haurà adjuntat, i s'agruparan els sobres per meses electorals, s'estendrà l'acta i llista dels sobres rebuts i els seus votants, i es custodiarà en el seu poder fins a l'últim dia de les eleccions en què els remetrà a les meses que corresponguen. Els presidents de Mesa rebran els sobres i els mantindran sota la seua custòdia fins al fi de la votació en què procediran a la seua obertura per a posteriorment introduir el vot en l'urna corresponent.

    7. S'admetran com a vàlids els vots emesos per correu rebuts al Col·legi fins a les vint hores del dia anterior al de les eleccions.

    Article 30. Innecessarietat d'eleccions

    1. No es requerirà la celebració de les eleccions quan haja sigut proclamada una única llista de candidats.

    2. En aquests casos, la Junta Electoral estendrà acta, firmada per tots els components d'aquesta, on s'expressarà la citada circumstància i la innecessarietat de celebrar eleccions, i la trametrà a la Junta de Govern.

    3. Després de la notificació de l'acta a la Junta de Govern, seran expedits pel Col·legi els corresponents nomenaments, la presa de possessió dels quals es verificarà el dia que a tal fi assenyale el ple de la Junta de Govern dins del termini establit en els Estatuts.

    Article 31. Deure de comunicació

    1. De la convocatòria d'eleccions es retrà compte al Consell Valencià de Col·legis de Metges en el termini màxim de 15 dies.

    2. La composició de la Junta de Govern que resulte de les eleccions serà notificada a la Conselleria de Presidència, a la Conselleria de Sanitat i al Consell Valencià de Col·legis de Metges. Així mateix, les modificacions de la composició de la Junta de Govern seran inscrites en el Registre de Col·legis Professionals i de Consells Valencians de Col·legis Professionals.

    Article 32. Cessament i vacants

    1. Els membres de la Junta de Govern del Col·legi de Metges de València cessaran per les següents causes:

    a) Incompliment sobrevingut dels requisits estatutaris per a exercir el càrrec.

    b) Excepció del termini per al qual van ser elegits o designats.

    c) Renúncia de l'interessat.

    d) Inassistència injustificada a tres sessions constitutives o cinc alternes de la Junta de Govern dins del mateix any.

    e) Aprovació de moció de censura per l'Assemblea General.

    2. En el cas que es produïsca vacant d'un càrrec de la Junta de Govern, per les causes previstes en l'apartat anterior i abans de l'expiració del període normal de mandat, la Junta de Govern designarà substitut en el termini màxim d'un mes que haurà de ser ratificat per l'Assemblea General. El substitut ocuparà el càrrec durant el temps que reste fins a l'acabament del mandat que corresponguera a la persona substituïda. Si la vacant afecta el càrrec de president o secretari, seran substituïts, respectivament i amb ratificació de l'Assemblea General, pel vicepresident que corresponga o vicesecretari.

    3. En cas de no obtindre la ratificació per l'Assemblea, la Junta de Govern li proposarà un nou substitut.

    4. En el cas que es produïsquen vacants que afecten la meitat o més membres de la Junta de Govern, s'hauran de convocar i celebrar noves eleccions per als càrrecs vacants, el mandat dels quals finalitzarà quan acabe el de la resta de membres de la Junta.

    5. Quan per qualsevol circumstància la totalitat dels càrrecs de la Junta de Govern queden vacants, el Consell Valencià de Col·legis de Metges designarà una Junta Provisional que convocarà eleccions en el termini de 30 dies. Aquestes eleccions hauran de celebrar-se dins dels 30 dies següents comptats a partir de la convocatòria.

    Secció segona

    Dels càrrecs de la Junta de Govern

    Article 33. President

    1. El president ostenta la representació institucional del Col·legi davant de tota classe d'autoritats i organismes, i vetlarà dins de la província pel compliment de les prescripcions reglamentàries i dels acords i disposicions que siguen dictats pels òrgans de govern.

    2. A més a més, li corresponen en l'àmbit provincial les següents funcions:

    a) Presidir les juntes de Govern, les assemblees generals, les comissions a què assistisca i les juntes comarcals o territorials, sense perjuí, en aquest últim cas, que delegue en un altre membre de la Junta de Govern.

    b) Convocar les Juntes de Govern, les comissions a què assistisca i les Juntes comarcals i territorials.

    c) Nomenar totes les comissions, a proposta de la Junta de Govern, i presidir-les, si ho estimara convenient.

    d) Obrir, dirigir i alçar les sessions.

    e) Firmar les actes que li corresponga, una vegada aprovades.

    f) Autoritzar l'obertura de comptes corrents bancàries, les imposicions que es facen i els talons o xecs per a retirar quantitats, junt amb el tresorer.

    g) Visar els certificats que expedisca el secretari del Col·legi.

    h) Aprovar els lliuraments i ordres de pagament i llibres de comptabilitat junt amb el tresorer

    i) Vetlar amb el major interés per la bona conducta professional dels col·legiats i pel decor del Col·legi.

    j) Autoritzar els informes i comunicacions que es dirigisquen a les autoritats, corporacions i particulars.

    k) Gestionar quant convinga a l'interés del Col·legi.

    l) Autoritzar el document que aprova la Junta de Govern com a justificant que el facultatiu està incorporat al Col·legi.

    3. En els Pressupostos col·legials es fixaran les partides necessàries per a atendre les despeses de representació de la Presidència del Col·legi, sense perjudici d'allò que s'ha disposat en l'article 40 d'aquests Estatuts.

    Article 34. Vicepresidents

    Els vicepresidents duran a terme totes aquelles funcions que els encomane el president, a qui substituiran, per ordre de nomenament, en cas d'absència, malaltia, abstenció o recusació sense necessitat de justificació davant de tercers. Vacant la Presidència s'estarà a allò que s'ha disposat en l'article 32.2.

    Article 35. Secretari

    Sense perjuí de les altres funcions que es deriven dels presents Estatuts, de les disposicions vigents i de les ordres emanades de la Presidència, corresponen al secretari les següents funcions:

    a) Redactar i dirigir, segons les ordres que reba del president o de la Junta de Govern i amb l'anticipació deguda, els oficis de citació per a tots els actes del Col·legi.

    b) Redactar les actes de les assemblees generals i de les juntes de Govern.

    c) Portar els llibres que es necessiten per al millor i més ordenat servei, i haurà d'existir obligatòriament aquell en què s'anoten les sancions que s'imposen als col·legiats.

    d) Rebre i donar compte al president de totes les comunicacions i sol·licituds que es remeten al Col·legi.

    e) Firmar amb el president el document acreditatiu que el metge està inscrit al Col·legi.

    f) Expedir amb el vist-i-plau del president els certificats que siguen sol·licitats pels col·legiats.

    g) Redactar anualment la Memòria que incloga les vicissituds de l'any, que haurà de llegir-se en l'Assemblea General Ordinària.

    h) Assumir la direcció dels serveis administratius, de l'arxiu i la direcció del Personal del Col·legi d'acord amb les disposicions d'aquests Estatuts.

    i) Instruir els expedients per a la concessió de la "Medalla al Mèrit Col·legial" i tenir cura del Llibre Registre de premis i distincions.

    Article 36. Vicesecretari

    El vicesecretari, conforme acorde la Junta de Govern, auxiliarà en el treball el secretari, i assumirà les seues funcions en cas d'absència, malaltia, abstenció o recusació. Vacant la Secretaria s'estarà a allò que s'ha disposat en l'article 32.2.

    Article 37. Tresorer

    Corresponen al tresorer les següents funcions:

    a) Recaptar i custodiar els fons del Col·legi.

    b) Disposar el necessari perquè la comptabilitat del Col·legi siga portada pel sistema i d'acord amb les normes fixades en els presents Estatuts.

    c) Pagar els lliuraments que seran autoritzats amb la firma del president, així com autoritzar els xecs i talons dels comptes corrents bancaris.

    d) Ingressar i retirar fons dels comptes bancaris, conjuntament amb el president.

    e) Formular anualment el Compte General de Tresoreria que requerirà l'aprovació del ple de la Junta de Govern i de l'Assemblea General.

    f) Redactar anualment l'avantprojecte de pressupostos.

    g) Subscriure el balanç que de la comptabilitat es deduïsca, i efectuar els arquejos que corresponguen d'una manera regular i recíproca.

    h) Controlar la comptabilitat i verificar la Caixa.

    i) Portar inventari minuciós dels béns del Col·legi de què serà administrador.

    Article 38. Consellers

    Els consellers exerceixen les funcions que els siguen específiques en relació amb les seccions col·legials que tinguen adscrites i aquelles altres funcions que els encomane el ple de la Junta de Govern.

    Article 39. Adscripció de seccions

    1. L'adscripció de seccions col·legials és la següent:

    - Al conseller 1r: Secció Col·legial de Metges Funcionaris Titulars i Rurals.

    - Al conseller 2n: a) Secció Col·legial de Metges d'Atenció Especialitzada: Hospitalària i Extrahospitalària.

    b) Secció Col·legial d'Urgències: Hospitalàries i Extrahospitalàries.

    - Al conseller 3r: Secció Col·legial de Metges d'Atenció Primària.

    - Al conseller 4t: Secció Col·legial de Metges d'Assistència Col·lectiva.

    - Al conseller 5é: a) Secció Col·legial de Metges Lliures.

    b) Secció Col·legial de Metges Acupuntors, Homeòpates i Naturistes.

    - Al conseller 6é: Secció Col·legial de Metges de Postgrau i/o en Formació.

    - Al conseller 7é: Secció Col·legial de Metges Jubilats.

    - Al conseller 8é: Secció Col·legial de Metges en Atur i/o en Situació Inestable.

    - Al conseller 9é: Secció Col·legial de Metges del Treball.

    Article 40. Compensacions econòmiques

    Independentment de les dietes i despeses de representació a justificar, els membres de la Junta de Govern podran percebre una compensació econòmica per les funcions extraordinàries que realitzen i per la seua especial dedicació que compense la minva d'ingressos produïda pel temps dedicat a les tasques del càrrec. Aquestes compensacions seran establides dins dels límits que per a cada anualitat fixen els pressupostos de l'entitat.

    Secció tercera

    De les seccions col·legials

    Article 41. Naturalesa i creació

    1. Les seccions col·legials o grups professionals agrupen els col·legiats que amb la mateixa modalitat i/o forma d'exercici professional participen d'uns objectius comuns.

    2. Les seccions col·legials s'organitzaran de forma autònoma, i elaboraran el seu reglament de funcionament, que haurà de ser aprovat pel ple de la Junta de Govern, i serà l'objectiu fonamental la defensa dels aspectes específics de cada una de les modalitats d'exercici professional.

    3. La creació, supressió i/o modificació de seccions col·legials requereix l'acord del ple de la Junta de Govern. Per a constituir una secció col·legial caldrà que ho sol·liciten un nombre no inferior a 50 col·legiats i que es cree una comissió gestora que elaborarà un reglament provisional de funcionament i un llistat de membres d'aquesta.

    4. Cada secció col·legial disposarà del seu pressupost, l'aprovació del qual correspondrà al ple de la Junta de Govern, que tindrà en compte per a això els pressupostos d'ingressos, despeses i inversions de la corporació.

    Les seccions col·legials elaboraran anualment una memòria d'activitats.

    5. Els representants de les seccions col·legials formaran part necessàriament de totes les comissions negociadores que constituïdes per la Junta de Govern es puguen establir per a tractar problemes específics de la Secció. Així mateix, el president de la Secció serà convocat, amb veu però sense vot, a les reunions del ple de la Junta de Govern que tracten assumptes directament relacionats amb les funcions específiques d'aquella.

    6. Per a pertànyer a una secció col·legial és necessari estar col·legiat i reunir les condicions que s'establisquen per a cada modalitat, i l'adscripció serà de caràcter voluntari.

    7. Les seccions col·legials que es creen seran adscrites pel ple de la Junta de Govern al conseller que estime adequat atenent les que ja tinguera adscrites i buscant sempre la major afinitat entre seccions i el just equilibri de les tasques.

    Article 42. Funcions

    1. Les seccions s'incardinen al Col·legi sota la dependència directa de la Junta de Govern que assenyalarà en cada moment les normes per al seu millor funcionament i compliment dels seus fins.

    2. Tindran com a missió assessorar en els assumptes de la seua especialitat i elevar estudis i propostes en els problemes de la seua competència tant a la Junta de Govern com a l'Assemblea General.

    Secció quarta

    Règim de garanties dels càrrecs col·legials

    Article 43. Consideració dels càrrecs

    El compliment de les obligacions corresponents als càrrecs electius, a efectes corporatius i professionals, tindrà la consideració i caràcter de compliment de deure col·legial, atesa la naturalesa de corporació de Dret Públic del Col·legi Oficial de Metges de València, reconeguda per la Llei 6/1997, de Consells i Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana, i emparada per la resta de l'ordenament jurídic.

    Article 44. Facultats

    El nomenament per a un càrrec col·legial electiu faculta el seu titular per a exercir-lo lliurement durant el seu mandat, i comprén les següents facultats:

    a. Expressar amb tota llibertat les seues opinions en les matèries relatives a l'esfera de la representació col·legial.

    b. Promoure les accions que corresponguen per a la defensa dels drets i interessos confiats al seu càrrec.

    c. Reunir-se amb la resta de membres dels òrgans de govern corporatiu, conforme a les normes estatutàries, per a deliberar, acordar i gestionar sobre temes d'activitat col·legial.

    d. Ser protegit contra qualsevol acte d'usurpació, abús o ingerència que afecte l'exercici lliure de la seua funció.

    e. Obtindre dels òrgans col·legials competents la informació, l'assessorament i la cooperació necessaris en les tasques del seu càrrec.

    f. Disposar de les facilitats necessàries per a interrompre la seua activitat professional, quan les exigències de la seua representació col·legial així ho imposen.

    g. No ser objecte de sanció administrativa o persecució com a conseqüència de l'acompliment de les seues funcions col·legials.

    Article 45. Assistència a reunions

    1. L'assistència dels càrrecs electes a les reunions reglamentàriament convocades dels òrgans de govern del Col·legi, del Consell Valencià de Col·legis de Metges o de l'Organització Mèdica Col·legial, tindrà els efectes assenyalats, en cada cas, per les disposicions vigents.

    2. El Col·legi Oficial de Metges de València instarà les autoritats autonòmiques competents perquè faciliten, als membres de la Junta de Govern i de qualsevol òrgan col·legial, l'assistència als actes i reunions, sense que es carregue per això el treball en altres companys.

    Títol II

    De la comissió de deontologia, dret mèdic i visat

    Article 46. Composició i funcions

    1. Al Col·legi de Metges de València hi haurà amb caràcter obligatori una Comissió de Deontologia, Dret Mèdic i Visat, formada per un president i quatre vocals, i actuarà un d'aquests de secretari. El nomenament dels membres d'aquesta l'efectuarà el ple de la Junta de Govern.

    2. És funció de la Comissió assessorar la Junta de Govern en totes les qüestions i assumptes relacionats amb les matèries de la seua competència.

    3. Serà, però, preceptiu un informe en els següents supòsits:

    a) En totes aquelles qüestions que per afectar la deontologia mèdica hagen d'aplicar-se els principis continguts en el Codi Deontològic.

    b) Prèviament a la imposició de qualsevol tipus de sanció a un col·legiat.

    4. De cada sessió, la convocatòria del qual correspondrà al president, s'alçarà acta que serà firmada per aquell i el secretari, i una còpia de la qual serà remesa a la Junta de Govern.

    Títol III

    Dels requisits per a l'adquisició, denegació i pèrduda

    de la condició de col·legiat. Drets, deures i prohibicions

    dels col·legiats

    Article 47. Obligatorietat de la col·legiació

    1. Serà requisit indispensable per a l'exercici de la professió mèdica en qualsevol de les seues modalitats, dins dels límits de la província de València, la incorporació al Col·legi Oficial de Metges de València.

    2. A tal efecte, es considera com a exercici de la professió mèdica la prestació de serveis mèdics en les seues distintes modalitats, encara quan no es practique l'exercici privat o es manque d'instal·lacions pròpies.

    Article 48. Tramitació

    1. Per a ser admés al Col·legi Oficial de Metges de València s'acompanyarà a la sol·licitud el corresponent títol professional original o testimoni notarial d'aquest, així com els d'especialista oficialment expedits o reconeguts si exercirà com a metge especialista.

    2. Els qui pretenguen incorporar-se al Col·legi de Metges de València, si pertangueren amb anterioritat a un altre, hauran de presentar certificat lliurat pel col·legi d'origen, en què s'expresse si està al corrent de pagament de les quotes col·legiales i no estar inhabilitat temporalment o definitivament per a l'exercici de la professió.

    3. La Permanent de la Junta de Govern acordarà, en el termini màxim d'un mes, el que estime pertinent sobre la sol·licitud de col·legiació, practicarà en dit termini les comprovacions que crea necessàries, i podrà requerir del sol·licitant els documents i aclariments complementaris.

    4. Per al cas dels metges acabats de graduar que no hagueren rebut encara el títol de Llicenciat en Medicina i Cirurgia, la Junta de Govern podrà concedir una col·legiació provisional, sempre i quan l'interessat present un rebut de la Universitat que justifique tindre abonats els drets d'expedició del títol corresponent, el qual tindrà obligació de presentar al Col·legi per al seu registre, quan li siga facilitat.

    5. La col·legiació de nacionals dels estats membres de la Unió Europea que es troben prèviament establits, amb caràcter permanent, en qualsevol dels mencionats estats, es regirà per la legislació comunitària i el dret intern del país d'establiment en desenrotllament de dita legislació.

    Per a la col·legiació de metges d'altres països s'estarà al que determinen les disposicions vigents.

    6. Els metges que estigueren d'alta en un altre col·legi podran habilitar-se en el de València en els termes que establisquen els Estatuts del Consell Valencià de Col·legis de Metges o, si hi manca, els Estatuts Generals de l'Organització Mèdica Col·legial.

    Article 49. Denegació

    1. La sol·licitud de col·legiació només podrà ser denegada en els següents casos:

    a) Quan els documents presentats siguen insuficients o oferisquen dubtes sobre la seua legitimitat i no s'hagen completat o esmenat en el termini assenyalat a l'efecte, o quan el sol·licitant haja falsejat les dades i documents necessaris per a la seua col·legiació.

    b) Quan el sol·licitant haguera sofrit alguna condemna per sentència ferma dels tribunals que en el moment de la sol·licitud l'inhabilite per a l'exercici professional.

    c) Quan haguera sigut sancionat disciplinàriament amb l'expulsió d'aquest o un altre col·legi mentre no obtinga la rehabilitació respectiva.

    d) Quan en formular la sol·licitud es trobara suspés de l'exercici de la professió en virtut de correcció disciplinària imposada per un altre col·legi.

    Obtinguda la rehabilitació o desapareguts els obstacles que s'oposaren a la col·legiació, aquesta haurà de ser acceptada pel Col·legi sense dilació ni cap excusa.

    2. Si la Permanent de la Junta de Govern acorda denegar la col·legiació, ho comunicarà a l'interessat dins dels quinze dies següents a la data de l'acord, i expressarà els seus fonaments i els recursos de què és susceptible.

    3. Contra l'acord denegant la col·legiació podrà formular l'interessat recurs d'alçada davant del Consell Valencià de Col·legis de Metges, el qual resoldrà en el termini d'un mes. Contra la resolució desestimatòria del recurs podrà l'interessat recórrer davant de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa.

    Article 50. Targeta d'identitat i expedient

    Admés el sol·licitant al Col·legi, se li expedirà la targeta d'identitat corresponent. Així mateix, s'obrirà un expedient en què es consignarà els seus antecedents i actuació professional. El col·legiat estarà obligat a facilitar en tot moment les dades necessàries per a mantindre actualitzats dits antecedents.

    Article 51. Control de la col·legiació

    El Col·legi Oficial de Metges de València està facultat per a verificar i exigir el compliment del deure de col·legiació o habilitació.

    Article 52. Classes de col·legiats

    1. Als fins d'aquests Estatuts, els col·legiats es classificaran en les següents classes:

    a) Amb exercici.

    b) Sense exercici.

    c) Honorífics.

    2. Seran col·legiats amb exercici aquells que havent obtingut la incorporació al Col·legi de València, practiquen la medicina en qualsevol de les seues diverses modalitats.

    3. Seran col·legiats sense exercici aquells metges que, desitjant pertànyer a l'Organització Mèdica Col·legial no exercisquen la professió.

    4. Els metges habilitats temporalment al Col·legi de València no tenen la condició de col·legiats i no poden participar en els òrgans de govern del Col·legi ni exercir el dret al vot, sense perjuí que puguen utilitzar els serveis col·legials directament relacionats amb l'exercici de la professió.

    Els metges que compten amb l'habilitació corresponent queden subjectes a la disciplina d'aquest Col·legi en les seues actuacions professionals.

    5. Seran col·legiats honorífics els metges que hagen complit els seixanta-cinc anys d'edat i els que, sense haver-los complit, es troben en estat d'invalidesa o incapacitat física total, sempre que ambdós casos porten un mínim de 25 anys de col·legiació al Col·legi de València, i no continuen en l'exercici actiu de la professió mèdica, fet que hauran d'acreditar documentalment.

    Per a accedir a la condició de col·legiat honorífic serà requisit indispensable trobar-se al corrent en el pagament de les quotes col·legiales i obtindre acord de la Permanent de la Junta de Govern.

    Els col·legiats honorífics estaran exempts del pagament de les quotes col·legials.

    Article 53. Pèrdua de la condició de col·legiat

    1. La condició de col·legiat es perdrà:

    a) Per falta de pagament, de dues quotes ordinàries o una extraordinària.

    b) Per condemna ferma que porte amb si l'accessòria d'inhabilitació per a l'exercici de la professió.

    c) Per expulsió del Col·legi acordada en expedient disciplinari.

    d) A petició pròpia formulada davant de la Junta de Govern.

    2. En tot cas, la pèrdua de la condició de col·legiat per les causes dels apartats a), b) i c) haurà de ser comunicada per escrit a l'interessat, moment en què produirà efectes.

    3. En el supòsit de l'apartat a), es requerirà l'interessat perquè procedisca al pagament i formule totes les al·legacions que estime oportunes en el termini de quinze dies. Transcorregut aquest termini sense efectuar el pagament o justificar la seua improcedència, se li comunicarà la pèrdua de la condició de col·legiat, que no té caràcter de sanció disciplinària.

    Sense perjuí de l'anterior, el col·legiat podrà rehabilitar els seus drets pagant el degut i la quantitat que corresponga com a nova incorporació.

    Article 54. Drets

    1. Els col·legiats que estiguen al corrent de les seues quotes tindran els següents drets:

    a) Participar en la gestió corporativa i, per tant, exercir el dret de petició, el de sufragi actiu i passiu per a l'elecció dels membres dels òrgans de govern, mitjançant els procediments i amb els requisits dels presents estatuts.

    b) Ser defesos, a petició pròpia, pel Col·legi quan siguen vexats o perseguits amb motiu de l'exercici professional.

    c) Ser representats i assistits pel Col·legi i les seues assessories jurídiques, fiscals i laborals quan necessiten presentar reclamacions fonamentades a les autoritats, tribunals, entitats públiques o privades i en totes les divergències que sorgisquen amb ocasió de l'exercici professional, i seran a càrrec del col·legiat sol·licitant les despeses i costes jurídiques que el procediment ocasione, excepte decisió contrària de la Junta de Govern.

    2. Tots els col·legiats tindran a més a més els següents drets:

    a) Actuar en l'exercici professional amb total llibertat i independència, sense més limitacions que les previstes en la Llei, les normes deontològiques o aquests Estatuts.

    b) No suportar altres càrregues corporatives que les assenyalades per les lleis, aquests Estatuts o les vàlidament acordades.

    Article 55. Deures

    Els col·legiats tindran els següents deures:

    a) Complir allò que s'ha disposat en els Estatuts generals i particulars, així com les decisions d'aquest Col·legi i del Consell Valencià, sense perjuí del dret d'impugnació.

    b) Estar al corrent en el pagament de les quotes col·legiales i dels patronats.

    c) Portar amb la màxima lleialtat les relacions amb el Col·legi i amb els altres col·legiats, i comunicar a aquell qualsevol vexació o abús a un company en l'exercici professional de què tinga notícia.

    d) Comunicar al Col·legi els càrrecs que ocupen en relació amb la seua professió i especialitats que exercisquen amb el títol corresponent, a efectes de constància en els seus expedients personals.

    e) Comunicar al Col·legi els seus canvis de residència o domicili.

    f) Comunicar per escrit al Col·legi qualsevol anunci relacionat amb les seues activitats professionals difós en qualsevol mitjà de comunicació, amb indicació d'aquest.

    g) Complir qualsevol requeriment que faça el Col·legi i específicament prestar suport a les comissions a què foren incorporats.

    h) Tramitar mitjançant el Col·legi, que li donarà curs amb el seu preceptiu informe, tota petició o reclamació que haja de formular al Consell Valencià de Col·legis de Metges.

    i) Emetre els certificats mèdics i els documents d'informació al pacient i autorització de l'acte mèdic a realitzar exclusivament en els impresos que amb aquesta finalitat puga editar en paper oficial el Col·legi de Metges.

    Article 56. Prohibicions

    A més a més de les prohibicions assenyalades en el Codi de Deontologia Mèdica, de rigorosa observança, i d'allò que s'ha establit en els articles anteriors, tot col·legiat s'abstindrà:

    a) D'oferir l'eficàcia garantida de procediments curatius o de mitjans personals que no hagueren rebut la consagració d'entitats científiques o professionals mèdiques de reconegut prestigi.

    b) De tolerar o encobrir qui sense posseir el títol de metge tracte d'exercir la professió.

    c) D'emprar fórmules, signes o llenguatges convencionals en les seues receptes, així com utilitzar aquestes si porten impresos noms de preparats farmacèutics, títols de cases productores o qualsevol altra indicació que puga servir d'anunci.

    d) De posar-se d'acord amb qualsevol altra persona o entitat, per a aconseguir fins utilitaris que siguen il·lícits o atemptatoris a la correcció professional.

    e) D'emprar reclutadors de clients.

    f) De vendre o administrar als clients, utilitzant la seua condició de metge, drogues, herbes medicinals, productes farmacèutics o especialitats pròpies.

    g) De prestar que el seu nom figure com a director facultatiu o assessor de centres de curació, indústries o empreses relacionades amb la medicina que no dirigisquen o assessoren personalment o que no s'ajusten a les lleis vigents i al Codi de Deontologia Mèdica.

    h) D'acceptar remuneracions o beneficis directes o indirectes en qualsevol forma, de les cases de medicaments, utensilis de cura, balnearis, societats d'aigües minerals o medicinals, òptiques, etc., en concepte de comissió propagandística o com a proveïdor de clients o per altres motius que no siguen de treballs encomanats de conformitat amb les normes vigents.

    i) D'emprar per al tractament dels seus malalts mitjans no controlats científicament i simular o fingir l'aplicació d'elements diagnòstics i terapèutics.

    j) De realitzar pràctiques dicotòmiques.

    k) De desviar els malalts de les consultes públiques de qualsevol índole cap a la consulta particular, amb fins interessats.

    l) De permetre l'ús de la seua clínica a persones que, fins i tot posseint el títol de llicenciat o doctor en Medicina, no hagen sigut donats d'alta al Col·legi de Metges.

    m) D'exercir la medicina quan s'evidencien manifestament alteracions orgàniques, psíquiques o hàbits tòxics que l'incapaciten per a dit exercici, previ el reconeixement mèdic pertinent.

    Article 57. Divergències entre col·legiats

    Les divergències de caràcter professional que pogueren sorgir entre col·legiats seran sotmeses a la jurisdicció i ulterior resolució de la Junta de Govern.

    Títol IV

    Del règim econòmic

    Article 58. Recursos i finançament

    1. El Col·legi Oficial de Metges de la província de València gaudirà de plena autonomia en la gestió i administració dels seus béns que serà encomanada al ple de la Junta de Govern i sotmesa a l'aprovació de l'Assemblea General.

    2. Els fons del Col·legi seran els procedents de les quotes d'incorporació i habilitació, quotes ordinàries i extraordinàries, la participació assignada en els certificats, segells autoritzats, impresos de caràcter oficial, els preus privats que es perceben per l'emissió d'informes o dictàmens mèdics, la part fixada o que es fixe en el successiu per prestacions de serveis generals, habilitació, taxació, etc., i els llegats o donatius que foren fets per particulars o professionals i, en general, quants puguen arbitrar-se.

    3. El Col·legi Oficial de Metges de València contribuirà equitativament al finançament del Consell Valencià de Col·legis de Metges de conformitat amb el que aquest dispose. En el finançament de l'Organització Mèdica Col·legial s'estarà al que ambdues parts acorden.

    Article 59. Confecció dels pressupostos

    1. La confecció de l'avantprojecte de pressupostos d'ingressos i despeses correspon al tresorer-comptador, que ho sotmetrà a l'aprovació del ple de la Junta de Govern.

    2. Una vegada obtinguda aquesta, el Projecte de Pressupostos serà presentat a l'Assemblea General per a la seua aprovació definitiva dins de l'últim trimestre de cada any.

    3. Durant els deu dies hàbils anteriors a la celebració de l'Assemblea, el projecte de pressupostos es posarà a disposició de qualsevol col·legiat que ho sol·licite, a la seu col·legial.

    Article 60. Liquidació

    1. Durant el mes de febrer de cada any, el tresorer-comptador sotmetrà a l'aprovació del ple de la Junta de Govern el balanç de situació i liquidació del Pressupost d'Ingressos i Despeses corresponents a l'any anterior per a la seua aprovació o rebuig.

    2. Obtinguda l'aprovació del ple de la Junta de Govern, se sotmetrà a la preceptiva aprovació de l'Assemblea General, dins del primer quadrimestre de dit any.

    3. Durant els deu dies hàbils anteriors a la celebració de l'Assemblea mencionada el balanç i liquidació del pressupost de l'any anterior, acompanyats dels justificants d'ingressos i despeses efectuades, es posaran a disposició del col·legiat que prèviament ho sol·licite perquè prenga les notes que considere en la mateixa seu del Col·legi.

    Article 61. Quotes i acords contra el pressupost

    1. Quotes d'incorporació

    Els col·legiats satisfaran en inscriure's en el Col·legi Oficial de Metges de València una quota d'incorporació uniforme, l'import de la qual fixarà i podrà modificar l'Assemblea General. A petició de l'interessat, i prèvia conformitat de la Comissió Permanent de la Junta de Govern, es podrà ajornar el pagament d'aquesta quota en un termini màxim d'un any.

    2. Quotes ordinàries

    Els col·legiats, amb exercici o sense, estan obligats a satisfer les quotes mensuals, l'import de les quals fixa l'Assemblea General.

    3. Quotes extraordinàries

    En cas de dèbits o pagaments extraordinaris, i previ acord de l'Assemblea General, es podran establir quotes extraordinàries que seran satisfetes obligatòriament pels col·legiats.

    4. Una vegada aprovats els pressupostos, tota proposició o acord que implique un augment de la despesa o una disminució dels ingressos requerirà la conformitat del ple de la Junta de Govern per a la seua tramitació.

    5. El ple de la Junta de Govern podrà proposar a l'Assemblea General la reducció o bonificació de les quotes a aquells grups de col·legiats que per les seues especials circumstàncies es considere oportú.

    Article 62. Despeses

    1. Les despeses del Col·legi seran només les necessàries per al sosteniment decorós dels serveis, sense que puga efectuar-se cap pagament no previst en el pressupost aprovat, excepte casos justificats, en els quals, i tenint en compte les disponibilitats de Tresoreria, el ple de la Junta de Govern podrà acordar l'habilitació d'un suplement de crèdit, prèvia aprovació de l'Assemblea General.

    En el pressupost s'habilitarà una partida per a despeses de difícil previsió.

    2. No obstant el que s'ha disposat en el número anterior podrà el ple de la Junta de Govern habilitar suplements de crèdits sense prèvia aprovació de l'Assemblea General per al pagament de:

    a) Tributs estatals, locals o autonòmics, quan l'augment de la despesa es derive de disposició legal o estatutària

    b) Personal, quan l'augment de la despesa es derive de disposició legal o estatutària.

    c) Altres despeses no previsibles i que siguen ineludible atendre.

    3. Les despeses que ocasione l'exercici dels càrrecs col·legials seran abonades pel Col·legi en les quanties i condicions que periòdicament regule el ple de la Junta de Govern. El mateix criteri s'observarà en els supòsits en què qualsevol col·legiat siga comissionat per òrgan del Col·legi per a la realització de la funció concreta que se li designe i, en tot cas, hauran d'acreditar-se documentalment les despeses produïdes.

    4. Pagaments:

    Per a efectuar els pagaments de les despeses realitzades serà indispensables la prèvia conformitat conjunta del president i del tresorer-comptador.

    5. Comptes bancaris:

    El Col·legi Oficial de Metges de València mantindrà els comptes bancaris que estime necessàries per al millor desenvolupament de la seua activitat, i procurarà, quan siga possible, efectuar els pagaments a través d'aquests, bé mitjançant transferències o xecs.

    Les firmes autoritzades en cada compte bancari seran les del president i el tresorer.

    Títol V

    Dels certificats mèdics

    Article 63. Distribució

    Correspon al Col·legi de Metges distribuir els impresos de certificats mèdics oficials, qualsevol que siga la finalitat d'aquests dins del seu territori.

    Article 64. Classe i import

    El Col·legi de Metges de València es regirà en quant a la classe i import dels certificats per la normativa establida en l'article 59 dels Estatuts Generals de l'Organització Mèdica Col·legial.

    Article 65. Honoraris metges

    L'expedició dels certificats mèdics és gratuïts. Els metges percebran, quan procedisca, els honoraris corresponents pels actes mèdics que efectuen per a estendre'ls.

    Article 66. Inspecció

    El Col·legi de Metges inspeccionarà l'ús del Certificat Mèdic Oficial, sense perjuí de les atribucions sancionadores que a aquell competeix sobre els seus col·legiats.

    Títol VI

    De la recepta mèdica

    Article 67. Competència

    El Col·legi de Metges seguirà la norma legal per a l'edició i distribució d'impresos normalitzats de receptes per a l'exercici lliure que dicte l'Organització Mèdica Col·legial.

    Títol VII

    De l'imprés d'informació al pacient i autorització

    de l'acte mèdic a realitzar

    Article 68. Competència

    El Col·legi de Metges, en compliment d'allò que s'ha preceptuat en la Llei General de Sanitat, de la normativa relativa als drets i deures del pacient i a l'articulat del Codi de Deontologia Mèdica, editarà i distribuirà entre els seus col·legiats l'imprés oficial corresponent per al desenrotllament de tals fins.

    Article 69. Firma

    L'imprés d'informació al pacient i autorització de l'acte mèdic haurà de ser firmat pel pacient si tinguera capacitat legal per a això, i si no és així, pels seus representants legals.

    En el supòsit de la inexistència de dits representants legals i de no trobar-se el pacient en condicions físiques o psíquiques de firmar l'imprés, aquest haurà de ser firmat per dos facultatius diferents al que efectua l'acte mèdic, entre els quals haurà de trobar-se el director mèdic de la institució sanitària on es desenrotlle la prestació mèdica.

    Article 70. Excepcions

    Queden exclosos de l'anterior obligació els actes mèdics que per implicar una urgència vital per al pacient impossibiliten l'emplenament del corresponent imprés d'informació al pacient i autorització de l'acte mèdic.

    Article 71. Cost

    El cost econòmic de l'imprés d'informació al pacient i autorització de l'acte mèdic, així com el seu ompliment en la part que corresponga al facultatiu serà totalment gratuït per al pacient, i no podrà repercutir cap quantitat per tal funció.

    Títol VIII

    Del règim disciplinari

    Article 72. Principis, competència i termini

    1. Els col·legiats incorreran en responsabilitat disciplinària en els supòsits i circumstàncies establides en aquest Estatut.

    2. El règim disciplinari establit en aquest Estatut s'entén sense perjuí de les responsabilitats civils i penals en què els col·legiats hagen pogut incórrer.

    3. No podran imposar-se sancions disciplinàries, sinó en virtut d'expedient instruït a l'efecte, d'acord amb el procediment establit en el present capítol i, si hi manca, a les normes del procediment sancionador incloses en la Llei 30/1992, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, i normes que la despleguen.

    4. La potestat sancionadora correspon, segons els casos, al ple o a la Permanent de la Junta de Govern. No obstant això, l'enjudiciament i sanció de les faltes comeses pels membres de dita Junta de Govern serà competència del Consell Valencià de Col·legis de Metges.

    5. La resolució del procediment sancionador haurà d'emetre's dins del termini màxim de 6 mesos des de la data en què siga notificada a l'instructor la seua designació com a tal.

    El termini de 6 mesos, a petició de l'instructor i quan la complexitat del cas ho requerisca, podrà ser prorrogat per l'òrgan competent per a resoldre fins a 3 mesos. La pròrroga acordada serà notificada a l'interessat.

    6. Les sancions disciplinàries es faran constar en l'expedient personal de l'interessat.

    Article 73. Faltes

    Les faltes disciplinàries es classificaran en lleus, greus i molt greus.

    1 - Són faltes lleus:

    a) La falta de diligència en el compliment de les normes estatutàries.

    b) L'incompliment de les normes establides sobre documentació col·legial, o que hagen de ser tramitades pel seu conducte.

    c) La negligència a comunicar al Col·legi les vicissituds professionals per a la seua anotació en l'expedient personal.

    d) La desatenció respecte als requisits o peticions d'informes sol·licitats pel Col·legi.

    e) No correspondre a la sol·licitud de certificat o informació en els termes ètics quan això no supose un perill per al malalt.

    f) La infracció negligent de les normes deontològiques.

    2. Són faltes greus:

    a) L'incompliment greu de les normes estatutàries o dels acords de la Junta de Govern o Assemblea General, excepte que constituïsquen falta de major entitat.

    b) La infracció de les prohibicions contingudes en l'article 56, excepte que constituïsca falta de major entitat.

    c) Indicar una competència o títol que no es posseïsca.

    d) La indisciplina deliberadament rebel davant els òrgans de govern col·legials i, en general, la falta greu del respecte degut a aquells.

    e) Els actes i omissions que atempten la moral, decor, dignitat, prestigi i honorabilitat de la professió, o siguen contraris al respecte degut als col·legiats.

    f) La infracció greu del secret professional, per culpa o negligència, amb perjuí per a tercer.

    g) L'incompliment de les normes sobre restricció d'estupefaents i l'explotació de toxicomania.

    h) L'emissió d'informes o expedició de certificats amb falta a la veritat.

    i) Els actes i omissions deliberats que infringisquen les normes deontològiques, sempre que no constituïsquen falta molt greu.

    j) La reiteració de les faltes lleus durant l'any següent a la seua correcció.

    3. Són faltes molt greus:

    a) Qualsevol conducta constitutiva de delicte dolós, en matèria professional.

    b) La violació dolosa del secret professional.

    c) L'atemptat contra la dignitat de les persones amb ocasió de l'exercici professional.

    d) La desatenció maliciosa o intencionada dels malalts.

    e) La reiteració de les faltes greus durant l'any següent a la seua correcció.

    La Comissió Deontològica emetrà el seu informe abans d'imposar-se qualsevol sanció.

    Article 74. Sancions

    1. Per raó de les faltes a què es refereix l'article precedent, poden imposar-se les següents sancions:

    a) Amonestació privada.

    b) Advertència per ofici.

    c) Suspensió temporal de l'exercici professional.

    d) Expulsió del Col·legi.

    2. Les faltes lleus seran corregides amb la sanció d'amonestació privada o advertència per ofici.

    3. La comissió de falta qualificada de greu, se sancionarà amb la suspensió de l'exercici professional per temps inferior a un any.

    4. La comissió de falta qualificada com a molt greu, se sancionarà amb suspensió de l'exercici professional per temps superior a un any i inferior a dos.

    5. La sanció d'expulsió del Col·legi només podrà imposar-se per la reiteració de faltes molt greus, i l'acord que determine la seua imposició haurà de ser adoptat pel ple de la Junta de Govern, amb la conformitat de les dues terceres dels qui la integren.

    6. Per a la imposició de sancions, els òrgans competents per a resoldre hauran de graduar la responsabilitat de l'inculpat en relació amb la naturalesa de la infracció comesa, transcendència d'aquesta i altres circumstàncies modificatives de la responsabilitat, i tindran potestat per a imposar la sanció adequada, si és més d'una, la que s'establisca per a cada tipus de faltes.

    7. En cas de sanció per falta molt greu que afecte l'interés general es podrà donar publicitat en la premsa col·legial.

    Article 75. Extinció

    1. La responsabilitat disciplinària s'extingirà:

    a) Per mort de l'inculpat

    b) Per compliment de la sanció

    c) Per prescripció de les faltes

    d) Per prescripció de les sancions.

    2. Els sancionats podran demanar la seua rehabilitació amb la consegüent cancel·lació de la nota en el seu expedient personal. La cancel·lació es concedirà sempre que, una vegada complida la sanció, els col·legiats observen bona conducta després de transcorreguts els següents terminis:

    a) Si és per falta lleu, als 3 mesos

    b) Si és per falta greu, als 2 anys

    c) Si és per falta molt greu, als 4 anys

    La rehabilitació serà resolta pel ple de la Junta de Govern i seguirà els mateixos tràmits que per a la imposició de la sanció.

    3. Les faltes prescriuen:

    a) Les lleus, als tres mesos.

    b) Les greus, a l'any.

    c) Les molt greus, als dos anys.

    Els terminis assenyalats es computaran a partir de la data de comesa dels fets constitutius d'infracció, i s'interrompran aquests per qualsevol diligència o actuació que es practique en esbrinament dels fets amb coneixement de l'interessat.

    Article 76. Iniciació i actuacions prèvies

    1. El procediment s'iniciarà d'ofici o a instància de part, sempre mitjançant acord de l'òrgan competent, bé per pròpia iniciativa o per denúncia.

    2. La Permanent de la Junta de Govern del Col·legi, en tindre coneixement d'una suposada infracció, podrà decidir la realització d'una informació reservada abans d'acordar la incoació d'expedient o, si fa el cas, l'arxiu de les actuacions, bé sense imposició de sanció per sobreseïment, o bé amb la d'alguna de les previstes per a corregir faltes lleus.

    3. La Junta de Govern podrà delegar una Comissió a l'efecte per a la pràctica de la informació reservada a què es refereix l'apartat anterior.

    Article 77. Procediment abreujat

    Si la Junta de Govern considera que hi ha elements suficients per a qualificar la infracció com a lleu, se seguirà el procediment abreujat regulat en el present article:

    a) La Permanent de la Junta de Govern notificarà a l'interessat una proposta de resolució, i concedirà un termini màxim de cinc dies perquè formule al·legacions i aporte els documents que estime pertinents en la seua defensa.

    b) Rebudes les al·legacions o transcorregut el termini atorgat per a això, la Permanent de la Junta de Govern resoldrà sense més tràmit.

    Article 78. Procediment general

    1. Iniciat el procediment, l'òrgan competent per a resoldre podrà adoptar les mesures provisionals que estime oportunes per a assegurar l'eficàcia de la resolució que poguera recaure, si hi haguera elements de juí suficients per a això. No es podran prendre mesures provisionals que puguen causar perjudicis irreparables als interessats, o bé que impliquen la violació de drets emparats per les lleis.

    2. El ple de la Junta de Govern, en acordar la incoació de l'expedient, designarà com a jutge instructor un dels seus membres o un altre col·legiat. El designat haurà de tindre major antiguitat en l'exercici professional que l'expedientat o, si hi manca, almenys deu anys de col·legiació. Exercirà obligatòriament la seua funció, llevat que tinguera motius d'abstenció o que la recusació promoguda per l'expedientat és acceptada per la Junta. Aquesta podrà també designar secretari o autoritzar l'instructor per a nomenar-lo entre els col·legiats.

    3. Només es consideraran causes d'abstenció o recusació el parentiu de consanguinitat dins del quart grau o d'afinitat dins del segon, l'amistat íntima o enemistat manifesta o tindre interés personal en l'assumpte.

    4. Als efectes de l'exercici del dret de recusació, els nomenaments d'instructor i secretari seran comunicats a l'expedientat, qui podrà fer ús de tal dret dins del termini de vuit dies del rebut de la notificació.

    5. L'expedientat pot nomenar un col·legiat perquè actue de defensor o home bo, la qual cosa li serà donada a conéixer, i disposaran d'un termini de deu dies hàbils, a partir del rebut de la notificació, per a comunicar a la Junta de Govern el citat nomenament, i hauran d'acompanyar l'acceptació d'aquest per part de l'interessat. El defensor assistirà a totes les diligències proposades pel jutge instructor i podrà proposar la pràctica d'altres en nom del seu defés.

    Així mateix, l'expedientat podrà acudir assistit de lletrat.

    6. Competeix a l'instructor disposar l'aportació dels antecedents que estime necessaris i ordenar la pràctica de quantes proves i actuacions conduïsquen a l'esclariment dels fets o a determinar les responsabilitats susceptibles de sanció.

    7. A més a més de les declaracions que presten els inculpats, l'instructor els notificarà en forma escrita un plec de càrrecs, en què ressenyarà amb precisió els que contra ells es deduïsquen, i concedirà un termini improrrogable de vuit dies a partir de la notificació, perquè el contesten i proposen la prova que estime al seu dret. En la notificació s'advertirà l'interessat que, si no efectua al·legacions sobre el contingut de la iniciació del procediment, el plec de càrrecs podrà ser considerat proposta de resolució.

    8. Contestat el plec de càrrecs, l'instructor admetrà o rebutjarà les proves proposades i acordarà la pràctica de les admeses i quantes altres actuacions considere eficaces per al millor coneixement dels fets.

    9. Acabades les actuacions, l'instructor formularà proposta de resolució, que haurà de notificar per còpia literal a l'implicat, qui disposarà d'un termini de vuit dies des del rebut de la notificació per a examinar l'expedient i presentar escrit d'al·legacions.

    10. Remeses les actuacions a l'òrgan competent per a resoldre, en quant es reba l'escrit d'al·legacions presentat per l'expedientat, o transcorregut el termini per a fer-ho, resoldrà l'expedient en la primera sessió que celebre, sentint prèviament l'assessor jurídic del Col·legi, si n'hi ha, i la Comissió de Deontologia, Dret Mèdic i Visat, i es notificarà la resolució a l'interessat en els seus termes literals.

    11. El ple o la Permanent de la Junta de Govern, segons qui haja de resoldre, podrà tornar l'expedient a l'instructor per a la pràctica d'aquelles diligències que, havent sigut omeses, resulten imprescindibles per a la decisió. En tal cas, abans que l'instructor remeta de nou l'expedient, es donarà vista de l'actuat a l'inculpat a fi que, en el termini de vuit dies, al·legue quant estime convenient, i no comptarà aquest temps com a termini d'al·legacions.

    12. La decisió per què es pose fi a l'expedient sancionador, haurà de ser motivada, i en aquesta no es podran acceptar fets ni fonaments distints dels que van servir de base al plec de càrrecs i a la proposta de resolució, sense perjuí de la seua distinta valoració.

    13. Contra la resolució que pose fi a l'expedient podrà l'interessat interposar recurs d'alçada davant del Consell Valencià de Metges, i presentar-lo al Col·legi, qui, dins dels deu dies següents, ho remetrà, en unió de l'expedient instruït i del seu informe, al Consell.

    14. La interposició de recurs administratiu contra la sanció disciplinària dins del termini establit suspendrà l'execució de l'acord recorregut. La suspensió s'alçarà una vegada es resolga el recurs

    15. Contra la resolució dictada pel Consell Valencià podrà l'interessat recórrer davant de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa.

    Títol IX

    Del règim jurídic

    Article 79. Recurs d'alçada

    1. Contra els acords definitius de l'Assemblea General, de la Junta de Govern i de la Junta Electoral, i els actes de tràmit que determinen la impossibilitat de continuar un procediment o produïsquen indefensió, podrà interposar-se recurs d'alçada davant del Consell Valencià de Col·legis Oficials de Metges, en el termini d'un mes comptat a partir de l'endemà a aquell en què haja sigut notificat.

    2. El recurs serà presentat davant de l'òrgan que va dictar l'acord, el qual haurà d'elevar-se, amb els seus antecedents i informe que procedisca, al Consell Valencià de Col·legis de Metges, dins dels deu dies següents a la data de presentació.

    Article 80. Impugnació jurisdiccional

    Quan aquests actes estiguen subjectes al Dret Administratiu, una vegada esgotats els recursos corporatius, seran directament recurribles davant de la jurisdicció contenciosa administrativa.

    Article 81. Eficàcia i suspensió d'actes

    Els actes dictats pels òrgans col·legials es presumeixen vàlids i produiran efectes des de la seua adopció, excepte que en aquests es dispose una altra cosa o la seua eficàcia haja de quedar demorada a la seua notificació o publicació. La interposició del recurs no suspendrà l'execució de l'acte impugnat, excepte quan es recórrega una sanció disciplinària o així ho acorde el Consell Valencià, si així ho preveuen els seus Estatuts, en el cas que dita execució poguera causar perjuís d'impossible o difícil reparació.

    Article 82. Notificació

    1. Els actes i resolucions limitadors de drets dels col·legiats seran notificats als interessats al domicili que d'aquests conste als arxius del Col·legi. La notificació es practicarà per qualsevol mitjà que permeta acreditar la seua recepció, inclòs, sense ànim exhaustiu, el correu certificat, la comunicació mitjançant els serveis administratius del Col·legi o el correu electrònic. Quan no conste la recepció per l'interessat es publicaran els actes i resolucions al tauler d'anuncis del Col·legi.

    2. Si l'òrgan competent apreciara que la notificació per mitjà de la publicació al tauler d'anuncis lesiona drets o interessos legítims, es limitarà a publicar una succinta indicació del contingut de l'acte i del lloc on els interessats podran comparéixer, en el termini que s'establisca, per a coneixement de l'acte.

    3. Allò que s'ha disposat en els anteriors apartats és d'aplicació a les notificacions que es practiquen en la instrucció dels expedients disciplinaris.

    Títol X

    Del règim de distincions o premis

    Article 83. Medalla d'Or del Col·legi de València

    El ple de la Junta de Govern podrà acordar anualment la concessió d'una medalla d'or del Col·legi de València, màxim guardó col·legial, que distingirà persones d'especial rellevància cultural, social, professional o política. Si concorren circumstàncies extraordinàries, a criteri del Ple, podrà concedir-se, excepcionalment, una segona medalla en el mateix any.

    Article 84. Col·legiat d'Honor

    El títol de col·legiat d'honor provincial, amb emblema d'honor, serà atorgat pel ple de la Junta de Govern del Col·legi, amb els requisits i procediment previstos en els presents Estatuts.

    La Junta de Govern posarà en coneixement de l'Assemblea General tot nomenament de col·legiat d'honor, en la primera reunió que aquesta celebre.

    Article 85. Medalla al Mèrit Col·legial

    Amb absoluta independència de la distinció de Col·legiat d'Honor, el ple de la Junta de Govern podrà atorgar la "Medalla al Mèrit Col·legial" als metges col·legiats, i, excepcionalment, a persones que no foren metges, per a premiar conductes que suposen una rellevant i meritòria labor en favor del Col·legi Oficial de Metges de València.

    Aquesta distinció només podrà atorgar-se com a màxim una vegada per any, sense que siga preceptiu concedir-la anualment.

    Article 86. Competència

    La proposta de concessió de la "Medalla al Mèrit Col·legial", podran realitzar-la els col·legiats o la mateixa Junta de Govern, a excepció que puguen suposar concessió a "títol pòstum", en el cas de la qual la iniciativa serà només competència de la Junta de Govern.

    Una vegada formulada la proposta, el ple de la Junta de Govern, per majoria simple, podrà acordar l'obertura de l'expedient de concessió, de la instrucció de la qual s'ocuparà el secretari del Col·legi.

    Article 87. Expedient

    L'expedient de concessió de la medalla s'encapçalarà amb còpia de l'acord de la Junta de Govern que mane instruir-lo, i a aquest s'uniran tots els documents i testimonis que siguen haguts per a acreditar:

    1. Una labor meritòria i rellevant en les activitats col·legials.

    2. L'estricte compliment de tots els deures col·legials, tant els genèrics com els que s'hagueren encomanat a títol personal. Aquest extrem quedarà acreditat per certificat del secretari amb base en l'expedient personal obrant a la Secretaria del Col·legi, sense perjuí d'altres proves que puguen trobar-se.

    3. Exercici professional exemplar.

    4. Total absència d'amonestacions, correccions o sancions col·legials, el que acreditarà mitjançant certificat de la Secretaria.

    5. No exercir en la data de l'acord d'instrucció càrrec en la Junta de Govern del Col·legi.

    El secretari ordenarà inserir en la publicació periòdica del Col·legi anunci de la instrucció de l'expedient a fi que qualsevol col·legiat que ho desitge aporte dades o testimonis que puguen afectar la concessió de la medalla, en el termini que s'establisca a l'efecte.

    Article 88. Resolució

    Conclòs l'expedient, la duració del qual des de l'acord d'instrucció no podrà ser superior a dos mesos, el secretari l'elevarà al coneixement i resolució de la Junta de Govern en Ple, la qual per majoria de dos terços dels seus components podrà atorgar la medalla, mitjançant votació secreta.

    Article 89. Atorgament

    A la concessió de la Medalla al Mèrit Col·legial, se li donarà la pertinent publicitat i s'atorgarà, amb la major solemnitat, en qualsevol dels actes de relleu que siguen organitzats pel Col·legi.

    Article 90. Altres distincions i premis

    L'Assemblea General, a proposta de la Junta de Govern, podrà establir altres distincions i premis diferents als regulats en els articles anteriors, sense que això supose modificació estatutària.

    Article 91. Llibre Registre de Distincions i Premis

    1. La concessió de qualsevol distinció o premi s'inscriurà en el Llibre Registre que es portarà a tal efecte, en què s'anotaran també els concedits amb anterioritat a l'entrada en vigor d'aquests Estatuts.

    2. En l'expedient personal de cada col·legiat, es faran constar les felicitacions i distincions que reba a títol personal de l'Assemblea General, Junta de Govern o president del Col·legi, sempre que l'òrgan que la curse ho manifeste expressament.

    Disposició Transitòria

    Primera

    Per tal d'adequar la composició actual de la Junta de Govern a allò que s'ha previst en els presents Estatuts, s'estableixen les següents normes:

    a) Les primeres eleccions conforme a aquests Estatuts se celebraran a l'acabament del mandat dels actuals càrrecs.

    b) En cas de produir-se vacants abans de la celebració de les eleccions regeix allò que s'ha disposat en l'article 32 d'aquests Estatuts.

    c) Els períodes de mandat de l'article 22.1 es computaran a partir de les primeres eleccions celebrades conforme a aquests Estatuts.

    Segona

    Les seccions col·legials actualment existents subsistiran amb l'organització i atribucions precedents fins a la celebració de noves eleccions a la Junta de Govern.

    Disposició addicional

    Primera

    S'autoritza l'Assemblea General a dictar els reglaments de règim interior per al desenrotllament dels presents Estatuts.

    Segona

    Les referències que en aquests Estatuts es fan al Codi de Deontologia Mèdica s'entendran referides a l'aprovat per l'Organització Mèdica Col·legial i al que en el seu moment aprove el Consell Valencià de Col·legis de Metges.

    Disposicions finals

    Primera

    Els presents Estatuts, una vegada aprovats per l'Assemblea General, entraran en vigor al mes de la data en què siguen comunicats a la Conselleria de Presidència de la Generalitat Valenciana, conforme a l'article 11 de la Llei 6/1997, de 4 de desembre.

    Segona

    En allò no expressament assenyalat en aquests Estatuts, s'estarà a allò que s'ha disposat en els Estatuts del Consell Valencià de Col·legis de Metges i, si hi manca, s'aplicaran els Estatuts Generals de l'Organització Mèdica Col·legial i del Consell General de Col·legis Oficials de Metges, aprovats pel Reial Decret 1.018/1980, de 19 de maig.

    Disposició derogatòria