ORDRE 12/2022, de 9 de març, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual es regula el mòdul professional de Formació en Centres de Treball



Publicat en:  DOGV núm. 9299 de 16.03.2022
Número identificador:   2022/2086
Referència Base de Dades:  002193/2022
 
  • Anàlisi jurídica

  • Anàlisi documental

    Origen de disposició: Conselleria d'Educació, Cultura i Esport
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Educació
    Descriptors:
      Temàtics: ensenyament superior, organització de l'ensenyament, programa d'ensenyament, títol d'estudis


  • ORDRE 12/2022, de 9 de març, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual es regula el mòdul professional de Formació en Centres de Treball (FCT) dels cicles formatius de grau mitjà i superior, Formació Professional Bàsica, Programes Formatius de Qualificació Bàsica, Cursos d'Especialització i Bloc de Formació Pràctica (BFP) dels Ensenyaments de Règim Especial, en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana. [2022/2086]



    Índex

    Preàmbul

    Capítol I. Disposicions generals

    Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

    Article 2. Obligatorietat

    Capítol II. El mòdul de Formació en Centres de Treball

    Article 3. Concepte i característiques de l'FCT

    Article 4. Accés al mòdul d'FCT

    Article 5. Programa de gestió

    Capítol III. Agents que intervenen en la realització de l'FCT i les seues actuacions

    Article 6. La direcció general competent en matèria de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial

    Article 7. La Direcció Territorial d'Educació i la Inspecció d'Educació

    Article 8. L'equip directiu dels centres de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial

    Article 9. La direcció del departament de pràctiques

    Article 10. La coordinació de cicles formatius

    Article 11. La tutoria del mòdul professional d'FCT

    Article 12. L'empresa i el centre de treball

    Article 13. La instrucció del centre de treball

    Article 14. Alumnat, drets i obligacions

    Capítol IV. Relació amb el centre de treball

    Article 15. Conveni de col·laboració centre educatiu-centre de treball

    Article 16. Vinculació de l'alumnat al centre de treball

    Article 17. Programa formatiu individualitzat del mòdul d'FCT



    Article 18. Adaptació curricular del programa formatiu o del lloc formatiu i productiu per a alumnat que tinga reconeguda la condició de persona amb discapacitat

    Capítol V. Períodes, horaris i llocs de realització

    Article 19. Períodes de realització del mòdul d'FCT

    Article 20. Realització del mòdul d'FCT en el model ordinari

    Article 21. Realització del mòdul d'FCT en el model extraordinari flexible

    Article 22. Horaris de realització del mòdul d'FCT

    Article 23. Llocs formatius de realització del mòdul d'FCT

    Article 24. Llocs formatius en embarcacions o aeronaus

    Capítol VI. Tutoria, seguiment i avaluació

    Article 25. Tutoria i seguiment del mòdul d'FCT

    Article 26. Avaluació del mòdul d'FCT

    Article 27. Memòria final del mòdul

    Article 28. Memòria final del departament de pràctiques

    Capítol VII. Flexibilització, interrupció, renúncia i exempció del mòdul d'FCT

    Article 29. Flexibilització del mòdul d'FCT

    Article 30. Interrupció del mòdul d'FCT

    Article 31. Renúncia a convocatòria del mòdul d'FCT

    Article 32. Exempció del mòdul d'FCT

    Capítol VIII. Autoritzacions

    Article 33. Autoritzacions en situacions excepcionals

    Article 34. Situacions que no requereixen autoritzacions

    Article 35. Procediment de l'autorització

    Capítol IX. Assegurances

    Article 36. Del professorat en comissió de serveis per al seguiment del mòdul professional d'FCT

    Article 37. De l'alumnat en el desenvolupament del mòdul professional d'FCT

    Article 38. De l'alumnat que realitza el mòdul professional d'FCT en altres països de la Unió Europea

    Article 39. Informació

    Disposició addicional primera. Regla de despesa pública

    Disposició addicional segona. Habilitació a la direcció general competent en matèria de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial del sistema educatiu per a dictar resolucions i instruccions



    Disposició addicional tercera. Normativa complementària als Programes Formatius de Qualificació Bàsica

    Disposició derogatòria única. Derogació normativa

    Disposició final única. Entrada en vigor





    PREÀMBUL



    La Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la Formació Professional, estableix en el títol preliminar, article 6, que la Formació Professional afavorirà la realització de pràctiques professionals de l'alumnat en empreses i altres entitats. A més, l'esmentat article disposa que aquesta col·laboració s'instrumentarà mitjançant els oportuns convenis i acords i que s'han d'establir procediments de col·laboració i consulta amb els diferents sectors productius i amb els interlocutors socials, destacant-se el caràcter no laboral d'aquestes pràctiques.



    La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, determina en el seu article 39.1, que la Formació Professional comprén el conjunt d'accions formatives que capaciten per a l'acompliment qualificat de les diverses professions, l'accés a l'ocupació i la participació activa en la vida social, cultural i econòmica. Inclou els ensenyaments propis de la Formació Professional inicial, les accions d'inserció i reinserció laboral dels treballadors, així com les orientades a la formació contínua en les empreses, que permeten l'adquisició i actualització permanent de les competències professionals. En el punt 2, estableix que la Formació Professional, en el sistema educatiu, té per finalitat preparar els alumnes i les alumnes per a l'activitat en un camp professional i facilitar la seua adaptació a les modificacions laborals que poden produir-se al llarg de la seua vida, així com contribuir al seu desenvolupament personal i a l'exercici d'una ciutadania democràtica.

    L'esmentada llei orgànica en l'article 42.2, determina que el currículum dels ensenyaments de Formació Professional inclourà una fase de formació pràctica en els centres de treball, de la qual podran quedar exempts els qui acrediten una experiència laboral que es corresponga amb els estudis professionals cursats. Les administracions educatives regularan aquesta fase i l'esmentada exempció.

    La mateixa llei orgànica en el capítol VI, secció II, ensenyaments professionals d'Arts Plàstiques i Disseny, indica en l'article 51, punt 2, que els cicles formatius a què es refereix aquest article inclouran fases de formació pràctica en empreses, estudis i tallers.

    El Reial decret 1147/2011, de 29 de juliol, pel qual s'estableix l'ordenació general de la Formació Professional del sistema educatiu, estableix en l'article 4, l'ordenació dels ensenyaments de Formació Professional, que s'estructuren en els mòduls professionals específics de cicles formatius de grau mitjà, cicles formatius de grau superior i cursos d'especialització.

    Així mateix, l'article 25 del citat reial decret estableix que tots els cicles formatius inclouran un mòdul de formació en centres de treball que no tindrà caràcter laboral i l'article 27.5 especifica que, per als cursos d'especialització, quan es considere necessari, s'incorporarà un mòdul professional de Formació en Centres de Treball (FCT) que s'ajustarà al que s'estableix per al mòdul d'FCT per als cicles formatius de Formació Professional.

    El Reial decret 596/2007, de 4 de maig, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny, estableix en l'article 6, que s'ordenaran aquests estudis en cicles formatius de grau mitjà i grau superior.

    Així mateix, l'article 9 del citat reial decret estableix que tots els cicles formatius d'arts plàstiques i disseny inclouran pràctiques formatives en empreses, estudis, tallers o altres entitats que aquesta fase de formació pràctica, en situació real de treball, no tindrà caràcter laboral i formarà part del currículum del cicle formatiu corresponent.



    El Reial decret 1363/2007, de 24 d'octubre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments esportius de règim especial, en el capítol III, estableix l'ordenació dels cicles, blocs i mòduls d'ensenyament esportiu. Així mateix, l'article 8, disposa que tots els cicles inclouran un mòdul de formació pràctica, constituït per la part de formació associada a les competències, que és necessari completar en l'entorn esportiu i professional real.

    La Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, en el seu apartat tres de l'article únic, introdueix l'apartat 10 en l'article 3 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, i crea els cicles de Formació Professional Bàsica dins de la Formació Professional del sistema educatiu.

    El Decret 135/2014, de 8 d'agost, del Consell, regula els cicles formatius de Formació Professional Bàsica en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, i inclou en la seua estructura el mòdul de Formació en Centres de Treball. Així mateix, destaca que la finalitat d'aquest mòdul és complementar la formació i competència professional de l'alumnat en contextos reals de treball, afavorir el coneixement de l'organització del procés productiu, els serveis i les relacions sociolaborals relatives al perfil professional del cicle formatiu de Formació Professional Bàsica, tot això sempre amb la finalitat d'afavorir la posterior inserció laboral.



    L'Ordre 73/2014 de 26 d'agost, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual es regulen els programes formatius de qualificació bàsica en la Comunitat Valenciana, inclou en el seu article 17 el mòdul de Formació en Centres de Treball, amb les finalitats i objectius indicats anteriorment.

    Els reials decrets que regulen les titulacions de Formació Professional i els seus corresponents ensenyaments mínims, així com els decrets pels quals s'estableixen els currículums dels cicles formatius de grau mitjà i superior, defineixen per a cadascuna de les titulacions el mòdul de Formació en Centres de Treball.

    La present ordre és necessària per a modernitzar i adequar la gestió i organització del mòdul professional de Formació en Centres de Treball a les necessitats actuals de l'alumnat, els centres educatius i el teixit empresarial de la Comunitat Valenciana. En aquest sentit estableix eficaçment un marc normatiu eficient per a facilitar i agilitar la col·laboració entre els agents participants en l'FCT dels cicles formatius. Un dels aspectes més rellevants de la present ordre és millorar la regulació i la gestió, per part dels centres, del mòdul de formació en centres de treball. D'altra banda, millorar les competències adquirides per l'alumnat quan realitza el mòdul d'FCT és un altre dels aspectes importants del seu articulat, el qual és proporcional als objectius perseguits regulant només allò necessari. En aquest sentit es planteja una visió actualitzada del model d'FCT afegint un concepte nou que és la flexibilització del mòdul, facilitant d'aquesta manera poder realitzar la formació en les empreses en el moment més adequat perquè els resultats siguen d'alta qualitat professional. Aquesta Ordre ha estat elaborada de manera transparent amb la participació dels agents implicats en el desenvolupament de la Formació en Centres de Treball. Per tot això, aquesta ordre respecta plenament els principis de bona regulació establits en l'article 129.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



    De conformitat amb la proposta de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, sotmesa a audiència pública en la Mesa Sectorial d'Educació de 19 de novembre de 2020, considerat el Dictamen del Consell Escolar de la Comunitat Valenciana, i oït el Consell Valencià de la Formació Professional, en exercici de les competències que em confereix el Decret 5/2019, de 16 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen el número i la denominació de les conselleries, i les seues atribucions, tenint en compte el que s'estableix en l'article 28.e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i d'acord amb el Decret 173/2020, de 30 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport













    ORDENE



    CAPÍTOL I

    Disposicions generals



    Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

    1. La present ordre té per objecte la regulació de les pràctiques formatives en centres de treball (d'ara en avant FCT) que realitza l'alumnat que cursa ensenyaments conduents a l'obtenció de títols de Tècnic/a Bàsic/a, Tècnic/a o Tècnic/a Superior, els Programes Formatius de Qualificació Bàsica (PFQB), Tècnic/a Esportiu/iva, Tècnic/a Esportiu/iva Superior, Tècnic/a d'Arts Plàstiques i Disseny i Tècnic/a Superior d'Arts Plàstiques i Disseny, i els cursos d'especialització sense perjudici de la restant normativa aplicable.

    2. S'aplicarà en tots els centres educatius, públics i privats, de la Comunitat Valenciana que estiguen autoritzats per a impartir els esmentats ensenyaments.



    Article 2. Obligatorietat

    Els centres educatius organitzaran, amb caràcter obligatori, la realització de l'FCT sempre que forme part del currículum corresponent. En aquest cas, serà necessària la superació de l'FCT per part de l'alumnat per a obtindre el títol corresponent a l'ensenyament cursat.





    CAPÍTOL II

    El mòdul de Formació en Centres de Treball



    Article 3. Concepte i característiques de l'FCT

    1. El mòdul d'FCT consistirà en un pla formatiu pràctic, de caràcter obligatori i presencial, que pot adaptar-se als processos de treball de l'empresa, en el qual l'alumnat exercirà les activitats i funcions pròpies de l'àmbit productiu de la seua professió, en un centre de treball segons es defineix en la disposició normativa que regule el currículum del cicle en la Comunitat Valenciana.

    2. El mòdul d'FCT es desenvoluparà en un entorn laboral on l'alumnat, orientat tant pel seu tutor o tutora del centre educatiu com pel seu instructor o instructora del centre de treball, realitzarà activitats del seu programa formatiu, prèviament establit, portant-les al món productiu real.

    3. L'alumnat que realitze el mòdul d'FCT continua sent estudiant matriculat en ensenyaments reglats, per tant, la relació amb el centre de treball no és laboral ni haurà d'estar retribuïda econòmicament. No obstant això, és compatible amb la percepció de subvencions o beques, públiques o privades, en concepte de desplaçament o dietes.

    4. El mòdul d'FCT es podrà cursar totalment en un sol període temporal ininterromput, o bé en diversos períodes parcials, cadascun dels quals constituirà una unitat formativa.



    Article 4. Accés al mòdul d'FCT

    Amb caràcter general, l'accés de l'alumnat al mòdul professional d'FCT, amb independència del règim en què va cursar els ensenyaments, tindrà lloc sempre que haja aconseguit un determinat nivell de competències professionals en els altres mòduls professionals d'un cicle formatiu i podrà produir-se:

    a) Quan l'alumnat haja aconseguit l'avaluació positiva en tots els mòduls professionals del cicle, exceptuant el mòdul professional de Projecte en aquells estudis en els quals estiga regulat.

    b) En els cicles formatius de grau mitjà i de grau superior, quan l'alumnat tinga pendents de superació un o més mòduls, la suma horària dels quals siga igual o inferior al 15 % de la duració del conjunt de mòduls formatius cursats des de l'inici del cicle formatiu fins al moment anterior a l'inici del període d'FCT corresponent.



    c) En els cicles formatius de grau mitjà i de grau superior, l'alumnat podrà accedir a la realització de l'FCT flexible, tal com es recull en el capítol VII de la present ordre, en primer curs, una vegada superades les competències de seguretat i riscos laborals i s'haja aconseguit, com a mínim, el 80 % de les capacitats terminals (LOGSE) o resultats d'aprenentatge (LOE) del curs, en cicles formatius. En segon curs, podrà accedir en qualsevol moment. En tots dos casos, sempre en funció de la decisió de l'equip docent adoptada unànimement de manera col·legiada, o si no és possible, per majoria simple, en cas d'empat es dirimirà amb el vot de qualitat del tutor o tutora justificada per la idoneïtat per a l'alumnat o el sector professional del cicle formatiu.



    d) En la Formació Professional bàsica en què el mòdul de Formació en Centres de Treball estiga dividit en dues unitats formatives, aquestes es realitzaran dins del tercer trimestre de cada curs i es distribuiran preferentment en tres setmanes. Amb caràcter general, l'equip educatiu, de manera col·legiada i unànimement o, en defecte d'això, per majoria simple amb el vot de qualitat del tutor o tutora del cicle en cas d'empat, decidirà quin alumnat pot accedir a la realització de la unitat formativa d'FCT, tenint en compte la seua avaluació acadèmica.

    e) Quan l'alumnat haja aconseguit l'avaluació positiva en tots els mòduls de cicle formatiu, impartit en el centre educatiu exceptuant el mòdul professional d'Obra Final corresponent als cicles formatius de grau mitjà d'Arts Plàstiques i Disseny.

    f) En el cas dels ensenyaments esportius, la norma que establisca els títols i ensenyaments mínims determinarà els mòduls comuns i específics d'ensenyament esportiu que serà necessari superar per a iniciar el mòdul d'FCT.



    Article 5. Programa de gestió

    1. La direcció general competent en matèria de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, posarà els mitjans necessaris per a realitzar la gestió de les FCT mitjançant les tecnologies digitals adequades i que garantisca la gestió, avaluació i millora del mòdul d'FCT.



    2. A aquest efecte, la direcció general competent en matèria de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial dictarà les instruccions pertinents per a la correcta gestió digital del mòdul d'FCT.





    CAPÍTOL III

    Agents que intervenen en la realització

    de l'FCT i les seues actuacions



    Article 6. La direcció general competent en matèria de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial

    1. La direcció general competent en matèria de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, col·laborarà amb tots els òrgans, departaments i serveis que participen en la programació, desenvolupament i seguiment del mòdul professional d'FCT.

    2. Funcions i tasques en la gestió:

    a) Promoure la signatura de convenis marc amb empreses, institucions o entitats disposades a col·laborar tècnicament en la gestió de les pràctiques formatives: organitzacions empresarials, sindicals i altres conselleries o administracions, entre altres.

    b) Desenvolupar i actualitzar un pla d'informació i explicació a les empreses, institucions o entitats sobre la importància i l'interés de la seua col·laboració en la participació i bon desenvolupament de les pràctiques formatives.

    c) Assessorar i fer costat als centres educatius en la seua relació amb les entitats col·laboradores.

    d) Proporcionar els sistemes digitals necessaris per a la gestió del mòdul professional d'FCT.

    e) Proporcionar els mecanismes necessaris perquè els centres educatius puguen disposar d'un catàleg d'entitats col·laboradores.

    f) Promoure i possibilitar la realització de part o la totalitat del mòdul professional d'FCT a l'estranger, preferentment a la Unió Europea.

    g) Publicar per resolució els documents i models necessaris per a la gestió administrativa del mòdul professional d'FCT, així com el tractament informàtic d'aquests, si és el cas.

    h) Totes aquelles accions que fomenten la Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial i la inserció laboral de l'alumnat.



    Article 7. La Direcció Territorial d'Educació i la Inspecció d'Educació

    1. Correspon a la Direcció Territorial d'Educació resoldre al·legacions, reclamacions o recursos interposats contra les decisions adoptades per la direcció del centre docent, en temps útil per a desenvolupar les activitats a què es refereixen si és el cas.

    2. Correspon a la Inspecció d'Educació poder fer el seguiment oportú de qualsevol expedient, si es considera.

    3. Així mateix, la Inspecció d'Educació vetlarà pel correcte desenvolupament de tot el procés de realització de l'FCT.



    Article 8. L'equip directiu dels centres de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial

    Correspon a la direcció dels centres educatius i en primera instància a l'equip directiu vinculat a la Formació Professional o als Ensenyaments de Règim Especial quant a la realització del mòdul professional d'FCT:

    a) Signar els convenis de col·laboració amb els centres de treball i assumir la responsabilitat de la seua execució i custòdia.

    b) Certificar els documents acreditatius de realització del mòdul professional d'FCT.

    c) Certificar la participació dels centres de treball i/o dels seus instructors o instructores en el mòdul professional d'FCT, quan li siga sol·licitat.

    d) Resoldre les sol·licituds d'exempció total o parcial del mòdul d'FCT de cicles formatius sol·licitades per l'alumnat del mateix centre o de centres privats adscrits. Tal com estableix l'article 30 de la present ordre.

    e) Resoldre les sol·licituds d'autorització de totes les situacions excepcionals incloses en aquesta ordre.

    f) Comunicar a la direcció territorial d'Educació corresponent i a les direccions generals competents les autoritzacions emeses.

    g) Autoritzar el programa de seguiment i de comissions de serveis per a les visites del tutor o de la tutora del grup que tinga alumnat realitzant FCT.

    h) Expedir diplomes als centres de treball homologats que col·laboren amb el centre educatiu en el desenvolupament del mòdul professional d'FCT, d'acord amb el model que s'establisca.

    i) Promoure la realització de jornades formatives per a les persones que han de desenvolupar la instrucció en l'empresa en col·laboració amb el centre educatiu.

    j) Vetlar perquè l'equip docent col·labore amb el tutor o tutora assignant els llocs formatius, en l'avaluació i en l'estudi de les exempcions.

    k) Assumir les funcions assignades al departament de pràctiques o a la coordinació de cicles en cas que no existisquen aquestes figures en el centre educatiu.

    l) Expedir els certificats als instructors o instructores de les empreses que hagen tutoritzat l'alumnat en la realització de les FCT.





    Article 9. La direcció del departament de pràctiques

    En els centres que compten amb direcció del departament de pràctiques, la consignació de les quals és competència del centre educatiu, li correspondran les següents funcions quant a la realització del mòdul professional d'FCT:

    a) Col·laborar en tot el procés de programació, desenvolupament, gestió, avaluació i memòria del mòdul professional d'FCT.

    b) Establir contactes amb les empreses o entitats de l'entorn per a promoure nous convenis de col·laboració, així com mantindre relacions fluides que faciliten la inserció laboral de l'alumnat.

    c) Garantir l'accés dels tutors i tutores als processos telemàtics necessaris per a la gestió del mòdul professional d'FCT.

    d) Proporcionar la informació i documentació necessària als tutors i tutores del mòdul professional d'FCT per a la seua gestió.

    e) Supervisar, ordenar, tramitar dins del termini i en la forma escaient i custodiar la documentació generada en la gestió del mòdul professional d'FCT, que determine la direcció general competent en matèria de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial.

    f) Tramitar les sol·licituds de les autoritzacions extraordinàries contemplades en la present ordre.

    g) Elaborar la memòria final del departament de pràctiques formatives.

    h) Planificar activitats conduents a la formació dels instructors i instructores amb anterioritat a l'inici de les pràctiques.



    Article 10. La coordinació de cicles formatius

    Correspon al coordinador o coordinadora de cicles formatius, en els centres educatius que compten amb aquesta figura, realitzar les funcions de la direcció del departament de pràctiques en el cas que no existisca i col·laborar en el desenvolupament de les seues funcions en cas d'existir.



    Article 11. La tutoria del mòdul professional d'FCT

    Al tutor o tutora li correspon quant a la realització del mòdul professional d'FCT:

    a) Presidir les juntes d'avaluació del mòdul professional d'FCT.

    b) Assignar l'alumnat als llocs formatius atenent els criteris que prèviament determine l'equip educatiu del cicle formatiu.



    c) Gestionar documentalment el procés de realització del mòdul d'FCT.

    d) Elaborar el programa formatiu del mòdul professional d'FCT en col·laboració amb la persona que exerceix la instrucció en el centre de treball i l'equip docent del grup al qual pertany l'alumnat.

    e) Planificar el desenvolupament de les pràctiques formatives en algunes empreses, en el cas que siga necessari.

    f) Realitzar el seguiment del mòdul professional d'FCT en col·laboració amb la persona que exerceix la instrucció en el centre de treball.

    g) Atendre l'alumnat quinzenalment o amb la periodicitat que s'establisca, i telemàticament amb caràcter permanent, durant el període de realització de pràctiques formatives, a fi de valorar la realització del programa formatiu i establir els suports educatius necessaris.



    h) Dirigir el procés d'avaluació de l'alumnat juntament amb l'equip educatiu, i l'instructor o instructora del centre de treball.

    i) Establir contactes amb els sectors productius de l'entorn per a promoure nous convenis de col·laboració.

    j) Mantindre relacions fluides amb l'entorn empresarial que faciliten la inserció laboral de l'alumnat.

    k) Orientar l'alumnat, en col·laboració amb el professat de FOL i el departament d'orientació sobre els aspectes conduents a una òptima realització del mòdul professional d'FCT.

    l) Realitzar totes les gestions necessàries per a la tramitació de les autoritzacions de realització del mòdul d'FCT en situacions excepcionals.

    m) Informar sobre la tramitació de renúncies, suspensions, exempcions i vetlar perquè aquestes es realitzen dins del termini i en la forma escaient.

    n) Informar els pares, mares o representants legals de l'alumnat menor d'edat, de tot el relatiu al desenvolupament del mòdul professional d'FCT.

    o) Elaborar les adaptacions curriculars, en els casos que corresponga, en col·laboració amb el departament d'orientació, tenint en compte el criteri de l'equip educatiu.

    p) Proposar les sol·licituds de permisos extraordinaris per a la seua tramitació.

    q) Proporcionar a l'alumnat, amb la col·laboració del professor de FOL i de l'equip educatiu, la informació i l'assessorament en matèria de seguretat i prevenció de riscos laborals associats als diferents llocs formatius, així com vetlar perquè l'alumnat complisca els corresponents protocols.

    r) Elaborar la memòria final de pràctiques de l'alumnat tutoritzat.

    s) Difondre entre l'alumnat de tots aquells programes institucionals que tinguen com a objecte millorar el procés de pràctiques formatives o la seua inserció laboral.

    t) Detectar necessitats d'informació i/o formació de la persona que exerceix la instrucció d'empresa i proposar a la direcció del departament de pràctiques la realització d'activitats formatives.



    Article 12. L'empresa i el centre de treball

    1. L'empresa nomenarà un instructor o instructora, amb la deguda formació, per a la coordinació, desenvolupament i seguiment de l'FCT, i amb la dedicació necessària que garantisca les competències establides en el programa formatiu, així com la coordinació amb el tutor o tutora del centre educatiu.

    2. Les empreses que acullen alumnat queden compromeses al compliment de la programació d'activitats formatives conveniades i, si fora necessari, a la revisió d'aquestes.

    3. L'empresa vetlarà pel compliment de la legislació aplicable a l'alumnat en matèria de seguretat i higiene en el treball.

    4. Les empreses s'encarregaran d'informar la representació dels treballadors i les treballadores de la relació establida amb l'alumnat i la planificació de la seua formació.

    5. L'empresa no podrà cobrir, ni tan sols de manera interina o provisional, cap lloc de treball de plantilla, amb alumnat que estiga realitzant l'FCT.

    6. S'entén per centre de treball, a l'efecte de la present ordre, tot establiment pertanyent a persona física o jurídica, empresa, administració pública o, si és el cas, centre docent per als casos específics que la present ordre preveu per la seua estreta vinculació amb el perfil dels ensenyaments cursats, que ofereix almenys un lloc formatiu perquè l'alumnat realitze pràctiques formatives.

    7. Es podrà realitzar el mòdul professional d'FCT en un o diversos centres de treball.



    Article 13. La instrucció del centre de treball

    1. S'entén per instructor o instructora la persona que designa el centre de treball per a tutoritzar i instruir l'alumnat durant el desenvolupament de les pràctiques formatives en els termes programats.

    Els instructors o instructores designats per l'empresa hauran de reunir almenys un del següents requisits, pel que fa a la seua formació i experiència:

    a) Tres anys d'experiència professional no docent en llocs de treball relacionats directament amb els continguts del cicle formatiu.



    b) Posseir una titulació igual o superior al cicle formatiu que està cursant l'alumne o alumna de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial.

    2. Són funcions de l'instructor o instructora del centre de treball quant a la realització del mòdul d'FCT:

    a) Tutoritzar l'alumnat al seu càrrec durant la seua estada en el centre de treball.

    b) Mantindre comunicació amb el tutor o la tutora:

    – Amb caràcter permanent, per a informar el tutor o tutora del desenvolupament de les pràctiques formatives per part de l'alumnat, en els termes previstos en l'article 23 de la present ordre.

    – De manera extraordinària, quan l'alumnat incórrega en comportaments inapropiats, faltes d'assistència i/o retards no justificats o baix rendiment injustificat.

    – De manera extraordinària, si es produirà la contractació laboral de l'alumnat.

    – De manera extraordinària i amb una antelació de 15 dies hàbils abans de la data per a la qual es pretenga que siga efectiu, quan es produïsquen canvis en els calendaris o horaris de l'alumnat en pràctiques formatives, així com qualsevol desplaçament fora de la localització habitual del centre de treball.

    – Per a sol·licitar informació o formació respecte del mòdul professional d'FCT.

    c) Gestionar la formació que altres treballadors i treballadores amb experiència, de l'empresa, oferisquen a l'alumnat en temes concrets.



    Article 14. Alumnat, drets i obligacions

    1. L'alumnat no tindrà, en cap cas, vinculació o relació laboral amb l'empresa, per la qual cosa no podrà formalitzar-se cap contracte de treball entre aquest i l'empresa durant l'horari estipulat per a la realització de l'FCT, ni suplir cap lloc de treball en aquesta dins d'aquest horari. No obstant això, l'alumnat podrà realitzar el mòdul professional d'FCT en el mateix centre de treball on ja exerceix treball remunerat si el lloc formatiu de pràctiques, els períodes i els horaris relatius en aquest estan clarament diferenciats dels corresponents al lloc de treball remunerat.



    2. L'alumnat informarà el tutor o tutora, mitjançant el mecanisme que el centre proporcione, del procés d'aprenentatge del mòdul d'FCT posant l'accent en els assoliments adquirits atenent els resultats d'aprenentatge.

    3. L'alumnat té l'obligació d'assistir a les pràctiques acordades i complir l'horari establit.

    4. L'alumnat desenvoluparà les activitats formatives programades en els centres de treball, acompanyat sempre per l'instructor o instructora per a eixides fora de la direcció establida en la documentació corresponent.

    5. L'alumnat haurà de ser informat per l'empresa de les normes i protocols particulars de riscos laborals i mesures preventives, així com del pla d'emergència i evacuació de l'empresa.

    6. L'alumnat tindrà l'obligació de complir la legislació aplicable en matèria de seguretat i higiene en el treball.

    7. L'alumnat podrà sol·licitar del centre educatiu, en cas d'haver sigut qualificat APTE o APTA, un certificat de les pràctiques desenvolupades.





    CAPÍTOL IV

    Relació amb el centre de treball



    Article 15. Conveni de col·laboració centre educatiu-centre de treball



    1. El centre educatiu i l'empresa o entitat col·laboradora subscriuran un acord de col·laboració, abans de començar el mòdul professional d'FCT, per al desenvolupament de les pràctiques formatives d'acord amb el model normalitzat que s'establisca per resolució de la direcció general responsable de la Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial.

    2. En els centres docents públics, els convenis de col·laboració seran firmats per la direcció del centre docent, i per la persona responsable de l'empresa col·laboradora o en qui aquesta delegue.

    3. En el cas dels centres de titularitat privada, el conveni de col·laboració haurà de subscriure's pel director o directora del centre educatiu i per la persona responsable de l'empresa col·laboradora o en qui aquesta delegue.

    4. Es prioritzarà la signatura amb centres de treball accessibles per a l'alumnat amb discapacitat motora o dificultats de mobilitat i en els quals es possibilite l'adaptació a llocs de treball.

    5. Els convenis de col·laboració tenen una duració determinada per l'acord, però poden, no obstant això, resoldre's per mutu acord a instàncies de qualsevol de les parts mitjançant d'una comunicació a l'altra part amb una antelació mínima de quinze dies naturals i també amb caràcter immediat per alguna de les causes següents:

    a) Cessament d'activitats del centre educatiu o del centre de treball col·laborador.

    b) Força major que impossibilite el desenvolupament de les activitats programades.

    c) Incompliment de les clàusules establides en el conveni de col·laboració o inadequació pedagògica de les pràctiques formatives o incompliment per part del centre de treball dels protocols en matèria de prevenció de riscos o de vigilància de la salut.

    6. La conselleria competent en matèria d'educació podrà subscriure convenis marc amb institucions, empreses, agrupacions o associacions d'empreses, a fi de procurar l'existència d'oferta suficient de llocs perquè l'alumnat realitze pràctiques formatives. Aquests convenis marc es publicaran en la web de l'esmentada conselleria i seran aplicables sense necessitat de la signatura d'un conveni singular entre l'empresa i el centre educatiu, excepte en el cas dels convenis marc subscrits amb agrupacions o associacions d'empreses, i en aquest cas si serà necessari un altre conveni que individualitze la relació entre el centre educatiu i l'empresa en qüestió.



    Article 16. Vinculació de l'alumnat al centre de treball

    1. Es registrarà documentalment, en el model que establisca per resolució la direcció general competent en Formació Professional del sistema educatiu, la relació entre l'alumnat i el centre de treball.



    2. Aquest document haurà de signar-se pel director o directora del centre educatiu, la persona representant legal del centre de treball o en qui delegue i l'alumnat. En el cas de ser menor d'edat, a més, figurarà la signatura del pare, mare o tutor o tutora legal.



    Article 17. Programa formatiu individualitzat del mòdul d'FCT

    1. El mòdul professional d'FCT exigirà l'elaboració d'un programa formatiu individualitzat en el qual es prevegen les activitats formatives en empresa que ha de realitzar l'alumnat en el centre de treball durant les hores i períodes establits per a aquest fi. Les esmentades activitats són el complement final per a adquirir la competència professional del títol. Per tant, el programa ha de ser concertat, realitzable i avaluable, i en conseqüència útil a les seues finalitats.



    2. La persona que exercisca la tutoria dissenyarà el programa formatiu, que serà individualitzat per a cada alumne o alumna i centre de treball. Aquest programa formatiu seguirà el model normalitzat que establisca per resolució la direcció general responsable de la Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, i inclourà:

    a) Les capacitats terminals (LOGSE) o resultats d'aprenentatge (LOE) susceptibles d'aconseguir-se en cada centre de treball.

    b) Les activitats formatives i productives que permeten aconseguir o complementar la competència professional requerida.

    3. El programa formatiu de l'alumne o alumna o el conjunt d'aquests haurà de permetre, almenys, l'adquisició del 85 % de les capacitats terminals (LOGSE) o resultats d'aprenentatge (LOE).

    4. Es dissenyaran tants programes formatius per a un alumne o alumna com centres de treball se li vagen a assignar per a la realització de les pràctiques formatives.



    Article 18. Adaptació curricular del programa formatiu o del lloc formatiu i productiu per a alumnat que tinga reconeguda la condició de persona amb discapacitat

    1. L'alumnat que estiga en possessió del certificat de condició de discapacitat o minusvalidesa expedit per la conselleria competent en matèria de benestar social o organisme competent, podrà sol·licitar la corresponent adaptació curricular o del lloc formatiu i productiu per al desenvolupament del mòdul professional d'FCT.

    2. L'alumnat haurà de presentar una sol·licitud i adjuntar certificat d'aquesta diversitat funcional en el qual es detalle el grau d'aquesta, i haurà d'adjuntar els informes mèdics o documentació o altres documents que siguen necessaris per a concretar l'adaptació curricular corresponent.

    3. El departament d'orientació, en col·laboració amb el tutor o tutora, dissenyarà un programa formatiu que detallarà les adaptacions curriculars i mitjans necessaris per a poder realitzar les activitats formatives i productives.

    4. Quan en el centre de treball existisca un preparador o preparadora laboral amb especialització per a facilitar l'adaptació social i laboral dels treballadors o treballadores amb discapacitat, mitjançant l'ocupació amb suport, en els termes previstos pel Reial decret 870/2007, de 2 de juliol, pel qual es regula el programa d'ocupació amb suport com a mesura de foment d'ús de persones amb discapacitat en el mercat ordinari de treball, i les seues funcions d'orientació i acompanyament individualitzat siguen susceptibles d'estendre's a l'alumnat que desenvolupe el mòdul professional d'FCT amb necessitats educatives especials les característiques de les quals coincidisquen amb els criteris de discapacitat fixats en el reial decret, s'atribuirà a la persona encarregada de la preparació laboral especialitzada, la condició de personal de suport d'aquest alumnat i, a aquest efecte, aquest podrà ser sentit per a l'avaluació, en els mateixos termes que determina l'article 24, de la present ordre per a l'instructor o instructora.





    CAPÍTOL V

    Períodes, horaris i llocs de realització



    Article 19. Períodes de realització del mòdul d'FCT

    1. Els períodes de realització del mòdul d'FCT coincidiran amb caràcter general en calendari escolar i dependran del model triat. Es pot diferenciar entre el model ordinari i el model extraordinari flexible.



    2. Sempre que conste la conformitat de l'alumnat afectat i de la persona que exercisca la tutoria, prèvia autorització de la direcció del centre, podrà sol·licitar-se la realització o finalització del mòdul professional d'FCT fora del calendari escolar establit per a aquests ensenyaments, incloent-hi el mes d'agost, per causes objectives, com per exemple la falta de llocs formatius, l'estacionalitat del sector, la suspensió del període de pràctiques o qualsevol altra que impossibilite la seua completa realització en període ordinari.



    Article 20. Realització del mòdul d'FCT en el model ordinari

    S'entén per model ordinari el que es realitza de manera total, ininterrompudament, en segon curs una vegada superats els mòduls formatius del currículum corresponent, segons el calendari escolar establit i tenint en compte el que s'estableix en l'article 4 de la present ordre.





    Article 21. Realització del mòdul d'FCT en el model extraordinari flexible

    1. S'entén per model extraordinari flexible el que es realitza de manera parcial, en diversos períodes, inclòs el mes d'agost, amb caràcter voluntari per a l'alumnat, segons acord de l'equip educatiu i autorització de la direcció del centre, a partir de la finalització del tercer quadrimestre del primer curs.

    2. El model extraordinari flexible es podrà realitzar:

    a) En el primer trimestre del curs acadèmic, per a aquell alumnat que no va poder cursar l'FCT en el curs o cursos anteriors per no complir els requisits, o que havent-lo cursat, no haguera sigut avaluat com a apte o apta. Per a això, haurà de matricular-se en aquest curs acadèmic del mòdul d'FCT.

    b) Al llarg de tot el cicle formatiu, tant al final de primer curs, com en qualsevol moment de segon curs, sempre que es complisquen els requisits de l'apartat c, de l'article 4 del present decret.





    Article 22. Horaris de realització del mòdul d'FCT

    1. El nombre màxim d'hores per jornada de pràctiques s'ajustarà al determinat per la normativa laboral vigent, general i sectorial, tenint en compte la normativa aplicable a menors d'edat, quan siga procedent.



    2. Durant el període de realització del mòdul professional d'FCT l'horari de l'alumnat haurà d'adaptar-se a l'horari laboral del centre de treball i preferentment s'establirà en horari comprés entre les 6.00 i 22.00 hores.

    3. L'alumnat podrà simultaniejar un treball remunerat amb la realització del mòdul professional d'FCT sempre que puga ser compatible per raó d'horari.

    4. L'horari nocturn és extraordinari i serà, exclusivament, per a alumnes majors d'edat, i únicament durant el temps indispensable per a realitzar les activitats del programa formatiu que no puguen realitzar-se en horari ordinari.

    La realització del mòdul professional d'FCT en horari extraordinari requerirà autorització expressa de la direcció del centre educatiu i la comunicació a Inspecció d'Educació.

    5. A l'efecte del còmput d'hores, la realització de pràctiques que comporten la pernoctació de l'alumnat en el lloc del seu desenvolupament (cas de l'alumnat embarcat o d'activitats en el medi natural i altres), cada dia de pràctiques podrà computar fins a 14 hores.

    6. El còmput total d'hores efectives de permanència en un mateix dia en el centre de treball, corresponent a la suma de jornada de pràctiques i si és el cas hores exercint un lloc de treball en el mateix centre de treball diferent a aquell per al qual s'exerceixen les FCT, no podrà sobrepassar les 40 hores setmanals o hores màximes de còmput setmanal que determine la normativa laboral corresponent al sector productiu en el qual es trobe.



    Article 23. Llocs formatius de realització del mòdul d'FCT

    1. El mòdul professional d'FCT es realitzarà, amb caràcter general, en centres de treball situats a la Comunitat Valenciana les activitats des quals estiguen relacionats amb el cicle formatiu que estiga cursant l'alumnat.

    2. La realització del mòdul professional d'FCT en centres de treball situats en territori espanyol, però fora de la Comunitat Valenciana, requerirà autorització expressa de la direcció del centre educatiu, que comunicarà aquesta autorització a la Inspecció d'Educació i a la direcció general competent en matèria de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial.

    3. La persona que exerceix la tutoria podrà seqüenciar les estades formatives en més d'un centre de treball a fi de millorar els resultats de l'aprenentatge. En tot cas, el nombre màxim de centres de treball no serà superior a tres.

    4. L'alumnat podrà realitzar el mòdul professional d'FCT en el mateix centre de treball on exerceix treball remunerat si el lloc formatiu de pràctiques, els períodes i els horaris relatius en aquest estan clarament diferenciats dels corresponents al lloc de treball remunerat.



    5. Tot centre de treball podrà oferir almenys un lloc formatiu amb independència del nombre de treballadors o treballadores amb què compte.

    6. De manera extraordinària i com a conseqüència de les circumstàncies personals de l'alumnat o situacions d'excepcionalitat, es podrà realitzar una simulació de les competències a adquirir en el centre de treball, en el mateix centre educatiu, bé de manera parcial o total.

    La realització del mòdul professional d'FCT en el mateix centre educatiu requerirà autorització expressa de la direcció del centre i la comunicació a la Inspecció d'Educació.

    7. La conselleria competent en matèria d'educació promourà la cerca de llocs formatius per a la realització total o parcial tant en el territori de la Comunitat Valenciana, com de l'estat o en altres països de la Unió Europea.

    8. Quan la realització total o parcial del mòdul professional d'FCT en altres països de la Unió Europea siga en el marc de projectes afavorits per la conselleria competent en matèria d'educació, la direcció general competent en matèria de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial determinarà el nombre de llocs formatius i la seua distribució per països, els criteris de selecció de l'alumnat participant, la selecció dels centres de treball col·laboradors, els períodes de realització i el règim d'estades. El tutor o tutora de l'alumnat establirà el sistema per al seguiment d'aquestes.

    9. Els centres educatius, fora del marc de programes afavorits per la conselleria competent en matèria d'educació, podran sol·licitar la realització total o parcial del mòdul professional d'FCT per part del seu alumnat fora del territori espanyol, tant si és en el marc de programes de la Unió Europea com si no.

    10. L'alumnat que realitze el mòdul professional d'FCT de manera parcial a la Unió Europea o en altres països, dins d'un projecte europeu, un projecte afavorit per la conselleria competent en matèria d'educació o uns altres, completarà el nombre d'hores corresponents al mòdul professional d'FCT en centres de treball situats a la Comunitat Valenciana o a la resta del territori espanyol.

    Perquè siguen computables les hores realitzades en empreses o institucions de la Unió Europea o d'altres països, aquestes hauran de sumar un mínim de cent hores.

    11. La realització del mòdul professional d'FCT fora del territori espanyol i fora del marc de programes de la conselleria competent en matèria d'educació o a la Unió Europea requerirà autorització expressa del director del centre educatiu i la comunicació a Inspecció d'Educació i a la direcció general competent en matèria de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial.



    Article 24. Llocs formatius en embarcacions o aeronaus

    1. L'alumnat, amb caràcter general, només podrà realitzar el mòdul professional d'FCT en embarcacions i aeronaus de pavelló espanyol.

    2. La realització del mòdul professional d'FCT en embarcacions i aeronaus de pavelló no espanyol tindrà el caràcter de pràctiques fora del territori espanyol, i caldrà ajustar-se al que determina l'article anterior.

    3. Quan l'alumnat en el desenvolupament de les seues pràctiques haja de romandre embarcat o en trànsit per períodes superiors a 15 dies, el tutor o la tutora haurà d'articular mecanismes per al seguiment i control tutorial.





    CAPÍTOL VI

    Tutoria, seguiment i avaluació



    Article 25. Tutoria i seguiment del mòdul d'FCT

    1. Hi haurà un tutor o tutora, com a mínim, per cada grup d'alumnat que realitzen el mòdul professional d'FCT, d'acord amb la normativa vigent en matèria de regulació de l'organització i el funcionament dels centres que imparteixen ensenyaments de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial. Tot el professorat de l'equip docent col·laborarà en la tutorització i seguiment del mòdul formatiu, en funció de la seua disponibilitat horària durant el període de realització d'aquest.

    1.1. En el cas de realitzar el mòdul d'FCT de manera flexible, la direcció del centre designarà el tutor o tutora entre el professat del centre.

    2. En el supòsit dels cicles formatius de Formació Professional Bàsica, la designació del tutor o tutora es regirà pel que es disposa en la normativa específica vigent, i en particular l'indicat en l'article 21 del Decret 135/2014, de 8 d'agost, del Consell, pel qual es regulen els cicles formatius de Formació Professional Bàsica en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

    3. El tutor o tutora del centre docent i l'instructor o instructora del centre de treball establiran els canals de comunicació oportuns, incloent-hi els de caràcter telemàtic, així com un règim de visites per part del tutor o tutora al centre de treball amb la finalitat de garantir un seguiment i avaluació òptima de l'alumnat.

    4. El tutor o tutora realitzarà les visites oportunes per a assegurar el bon funcionament i consecució d'objectius de l'alumne en la realització de les pràctiques formatives, la planificació i periodicitat d'aquestes estarà consensuat entre la persona que realitza la funció de tutoria i la que exerceix la instrucció. No obstant això, s'establirà un mínim de tres visites al llarg de tot el període de realització del mòdul d'FCT.



    5. El tutor o tutora realitzarà, amb la periodicitat que s'estime convenient, una sessió en el centre educatiu amb l'alumnat que estiga desenvolupant el mòdul professional d'FCT per a realitzar activitats de seguiment, assessorament i suport. Aquestes sessions hauran d'estar incloses en el programa formatiu i l'assistència a aquestes serà causa justificada d'inassistència al centre de treball aqueix dia. Aquest seguiment es podrà realitzar mitjançant els procediments de comunicació que estime el tutor o tutora tenint en compte les circumstàncies personals de l'alumnat.

    6. La direcció del centre educatiu consignarà en els pressupostos de despesa, aprovats pel consell escolar o el consell social, les quantitats necessàries per a atendre la planificació i seguiment del mòdul professional d'FCT per part de professorat i persones que exercisquen la tutoria, i a aquest efecte s'ajustarà al que es disposa pel Decret 24/1997, d'11 de febrer, del Consell, sobre indemnitzacions per raó del servei i gratificacions per serveis extraordinaris, modificat pel Decret 88/2008, de 20 de juny, del Consell.



    Article 26. Avaluació del mòdul d'FCT

    1. L'avaluació del mòdul d'FCT ha d'assegurar que l'alumnat ha adquirit un grau de competències suficients en situacions reals de treball.

    2. La qualificació del mòdul d'FCT es formularà en termes d'APTE/NO APTE.

    3. En relació amb el punt anterior, per a l'avaluació d'FCT es disposa únicament de les convocatòries i matrícules establides en la normativa vigent corresponent a cada ensenyament. Sent necessària la matrícula en el curs acadèmic corresponent.

    4. L'avaluació final del mòdul d'FCT serà realitzada pel tutor o tutora i l'equip educatiu de cada alumne o alumna. Aquesta avaluació es fonamentarà en els assoliments adquirits per l'alumnat, tenint en compte el programa formatiu i les competències adquirides en finalitzar el període d'FCT.

    5. El professorat encarregat de la tutorització de l'alumnat farà un informe de consecució de competències adquirides per l'alumnat, que podrà incloure la valoració personal de l'instructor o instructora del centre de treball.



    Article 27 Memòria final del mòdul

    En finalitzar el curs acadèmic, el tutor o tutora elaborarà una memòria de les activitats dutes a terme per l'alumnat en el desenvolupament de les pràctiques formatives.



    Article 28. Memòria final del departament de pràctiques

    En finalitzar el curs acadèmic, la direcció del departament de pràctiques, i si no n'hi ha el coordinador o coordinadora de cicles, elaborarà una memòria de les activitats dutes a terme per l'alumnat en la realització de les pràctiques formatives, d'acord amb el model que s'establisca, posant l'accent en els indicadors de resultat i de satisfacció de l'alumnat i de les empreses col·laboradores. Aquest informe serà comunicat a la direcció general competent en matèria de Formació Professional.







    CAPÍTOL VII

    Flexibilització, interrupció, renúncia i exempció del mòdul d'FCT



    Article 29. Flexibilització del mòdul d'FCT

    1. Per als ensenyaments esportius, respecte a la flexibilització, serà aplicable el que es disposa en l'article 24.1 del Reial decret 1363/2007 de 24 d'octubre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments esportius de règim especial.

    2. S'entén per flexibilització del mòdul professional d'FCT a la realització de manera dividida en realitzacions parcials a la qual s'accedeix mitjançant el compliment del que es disposa en l'article 4.c de la present ordre, sempre que l'alumne o alumna dispose de formació certificada en matèria de prevenció de riscos laborals de nivell bàsic amb un mínim de 30 hores.

    3. Els períodes parcials de realització seran com a mínim de 100 hores i com a màxim del 70 % de les hores totals que comprenen el mòdul d'FCT.

    4. En el cas de triar el model flexible, el tutor o tutora de l'FCT adaptarà el programa formatiu del mòdul d'FCT de manera individualitzada. La planificació d'aquest programa formatiu contemplarà només els resultats d'aprenentatge adquirits en el moment de realització de l'FCT.

    5. Per a la tutoria i seguiment de l'FCT segons el model flexible s'estarà al que es disposa en l'article 25 de la present ordre.

    6. L'alumnat que realitze el mòdul d'FCT segons el model flexible estarà matriculat en aquest seguint les instruccions que la direcció general competent en matèria de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial del sistema educatiu establisca sobre aquest tema mitjançant resolució i no suposarà consum del nombre de convocatòries de l'alumnat.

    7. La gestió del desenvolupament del mòdul d'FCT segons el model flexible es realitzarà de la mateixa forma que pel model ordinari.

    8. L'avaluació dels períodes del model flexible es realitzaran de la mateixa forma que en el model ordinari, sempre que es donen tots en el segon curs. En cas que algun període corresponga al primer curs, el tutor o tutora d'aquest curs realitzarà un informe valoratiu sobre aquest, que servisca de referència per a la seua avaluació per l'equip educatiu en segon curs. Aquest informe s'inclourà en l'expedient acadèmic de l'alumnat.



    Article 30. Interrupció del mòdul d'FCT

    1. S'entén per interrupció total o temporal del mòdul professional d'FCT l'abandó de l'aquest mòdul una vegada iniciat aquest.

    2. La interrupció total es produeix quan l'alumnat, una vegada iniciat el mòdul professional d'FCT, l'abandona i no és possible la seua reincorporació durant el mateix curs acadèmic.

    3. Es produeix interrupció temporal quan una vegada iniciat el mòdul professional d'FCT l'alumnat l'abandona temporalment.

    4. La direcció del centre educatiu, d'ofici o a instàncies del centre de treball, pot interrompre la continuïtat del mòdul professional d'FCT d'un determinat alumne o alumna en els casos següents:

    a) Faltes d'assistència repetides i/o impuntualitat repetida no justificada d'acord amb el reglament de règim intern del centre educatiu.



    b) Actitud incorrecta o falta d'aprofitament o rendiment.

    c) Altres causes i/o faltes imputables a l'alumnat que no permeten el normal desenvolupament del mòdul professional d'FCT.

    5. Quan es demostre algun dels casos descrits anteriorment i després d'escoltar l'alumnat implicat, si es determina la no continuïtat del mòdul professional d'FCT, aquest serà qualificat com a no apte o no apta i consumirà la convocatòria.

    6. Altres supòsits que poden implicar la interrupció del mòdul professional d'FCT seran:

    a) Malaltia prolongada o accident de l'alumnat o familiar fins a segon grau de consanguinitat o afinitat en línia recta o col·lateral;

    b) Obligacions de tipus personal o familiar degudament justificades apreciades per l'equip directiu del centre que condicionen o impedisquen la normal dedicació en l'estudi;

    c) Maternitat o paternitat, adopció o acolliment;

    d) Incorporació a un lloc de treball incompatible amb les pràctiques.



    e) Altres circumstàncies de caràcter personal com poden ser les associades a la violència de gènere, assetjament o altres.

    f) Causes imputables al centre de treball.

    7. En els casos esmentats en el punt 6 d'aquest article, si l'alumnat ha realitzat un mínim del 85 % de les hores totals del mòdul professional d'FCT, i després d'aportar la documentació que justifique fefaentment les circumstàncies al·legades, el tutor o tutora, juntament amb l'equip educatiu i després d'escoltar la persona que exerceix la instrucció en el centre de treball podran dur a terme l'avaluació.



    8. En cas de cicles formatius de Formació Professional i d'ensenyaments d'Arts Plàstiques i Disseny, si l'alumnat no ha realitzat el mínim del 85 % de les hores, o les ha realitzades però l'equip educatiu i el tutor o tutora han decidit no procedir a l'avaluació, l'alumnat podrà sol·licitar la renúncia a l'avaluació segons les instruccions de l'article següent.





    Article 31. Renúncia a convocatòria del mòdul d'FCT

    1. L'alumnat podrà sol·licitar la renúncia al mòdul d'FCT en qualsevol moment, fins i tot iniciat el seu procés de realització, mitjançant un escrit motivat a la direcció del centre educatiu, que resoldrà en el termini de cinc dies hàbils. Aquesta resolució s'incorporarà a l'expedient acadèmic de l'alumnat. Contra aquesta resolució es podrà interposar un recurs d'alçada davant la direcció territorial d'Educació corresponent en el termini d'un mes, la resolució de la qual posarà fi a la via administrativa.

    2. A l'alumnat al qual s'ha concedit la renúncia al mòdul d'FCT, si aquest ja l'haguera iniciat i realitzat un mínim de cent hores, se li podrà avaluar, i constarà com a realitzat parcialment, en cas favorable, en el seu expedient.

    3. La renúncia a cursar les FCT en els cicles superiors implica la renúncia al mòdul de projecte corresponent del cicle.



    Article 32. Exempció del mòdul d'FCT

    1. Podrà determinar-se l'exempció total o parcial del mòdul professional d'FCT per la seua correspondència amb la pràctica laboral, sempre que s'acredite, almenys, un any a temps complet d'experiència laboral relacionada amb el cicle formatiu que cursa l'alumnat. En períodes inferiors a l'any d'experiència laboral, es podrà proposar exempció parcial del mòdul d'FCT.

    a) L'exempció total és aquella que s'atorga a l'alumnat que haja acreditat la capacitació suficient d'almenys el 85 % de les competències professionals establides en el programa formatiu. L'alumnat no cursarà el mòdul professional d'FCT i en el seu expedient acadèmic i actes d'avaluació constarà com a exempt del mòdul professional d'FCT.



    b) L'exempció parcial és aquella que s'atorga a l'alumnat que haja acreditat la capacitació suficient de part de les competències professionals establides en el programa formatiu que no arribe al llindar del 85 % d'aquestes. L'alumnat només realitzarà les activitats conduents a l'adquisició de les capacitats terminals (LOGSE) o resultats d'aprenentatge (LOE) no adquirides, aquestes estaran determinades pel tutor o tutora i l'avaluació del cicle serà d'apte o no apte.



    2. En el cas de cicles formatius de Formació Professional o d'Ensenyaments de Règim Especial, l'alumnat que, per la seua experiència laboral, considere que té superats els objectius, expressats en termes de capacitats terminals (LOGSE) o resultats d'aprenentatge (LOE), del mòdul professional d'FCT, podrà sol·licitar la seua exempció després de formalitzar la matrícula d'aquest, sempre amb una antelació mínima de 30 dies hàbils a l'inici previst del període ordinari de realització de les pràctiques.

    3. La sol·licitud d'exempció requerirà que es presente en la secretaria del centre docent la documentació següent:

    a) Sol·licitud dirigida a la direcció del centre docent. En el cas de l'alumnat amb matrícula en un centre docent privat, la sol·licitud es dirigirà a la direcció del centre públic al qual aquest es trobe adscrit, prèvia comunicació en la direcció del centre privat on estiga matriculat.



    b) Acreditació d'experiència laboral d'almenys un any a temps complet, o el seu equivalent a temps parcial, relacionada amb el cicle formatiu o ensenyament que es cursa, per a això haurà d'aportar-se la documentació següent:

    b.1) En el cas de treballadors assalariats:

    – Certificació de la Tresoreria General de la Seguretat Social, de l'Institut Social de la Marina o de la mutualitat a la qual estiguen afiliats, on conste l'empresa, la categoria laboral (grup de cotització) i el període de contractació

    – Contracte de treball o certificació de l'empresa on hagen adquirit l'experiència laboral en què s'especifique la duració dels períodes de prestació del contracte, l'activitat exercida i l'interval de temps en què s'ha realitzat aquesta activitat.

    b.2) En el cas de treballadors autònoms o per compte propi:

    – Certificació de la Tresoreria General de la Seguretat Social o de l'Institut Social de la Marina dels períodes d'alta en la Seguretat Social en el règim especial corresponent.

    – Certificació d'alta en el cens d'obligats tributaris.

    – Descripció de l'activitat exercida i interval de temps en què s'ha realitzat aquesta.

    b.3) En el cas de treballadors voluntaris o becaris, es requerirà la certificació de l'organització on s'haja prestat l'assistència en què s'especificaran les activitats i funcions realitzades, l'any en què es van realitzar i el nombre total d'hores dedicades a aquestes.

    b.4) En cas que les empreses o entitats a què fa referència aquest apartat hagen cessat en la seua activitat i resulte impossible l'obtenció de les certificacions esmentades anteriorment, l'alumnat haurà d'aportar la documentació acreditativa del cessament de l'activitat, juntament amb una declaració jurada on es descriguen les activitats exercides en l'empresa o entitat.

    b.5) En el supòsit que la documentació procedisca de fora del territori espanyol, es presentarà la mateixa documentació prèviament indicada o l'equivalent dels òrgans competents en el territori corresponent, al costat d'una traducció jurada d'aquesta, en cas d'estar en una llengua que no siga oficial del nostre territori.

    4. La direcció del centre docent públic que corresponga resoldrà en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la presentació de la sol·licitud sobre la concessió o no de l'exempció total o parcial, previ informe del tutor o tutora de l'alumnat emés després de l'anàlisi de la documentació aportada i a la vista dels criteris establits a aquest efecte en la concreció curricular corresponent. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

    Contra la resolució desestimatòria es podrà interposar un recurs d'alçada davant la direcció territorial d'Educació corresponent en el termini de 20 dies hàbils a comptar des de l'endemà de la notificació, la resolució de la qual posarà fi a la via administrativa.

    5. L'acord de concessió o no de l'exempció total o parcial es comunicarà fefaentment per escrit a la persona sol·licitant.

    6. Una vegada concedida l'exempció, es procedirà a registrar aquesta en l'expedient acadèmic de l'alumnat a l'efecte de certificació acadèmica i s'adjuntarà una còpia de l'acord de concessió de l'exempció total o parcial al citat expedient acadèmic.

    7. En el cas dels Ensenyaments Esportius de Règim Especial, l'exempció total o parcial del mòdul de formació pràctica podrà determinar-se en funció de la seua correspondència amb l'experiència com a tècnic/a, docent o guia, dins de l'àmbit esportiu o laboral, sempre que s'acredite una experiència relacionada amb els estudis d'ensenyaments esportius. Tot això tenint en compte el que es disposa en els respectius reials decrets que establisquen el corresponent títol i els seus ensenyaments mínims per a determinar el període i hores necessaris per a l'exempció que acrediten la consecució dels resultats d'aprenentatge corresponents a aquest mòdul, i si és el cas, l'organisme o entitat que pot certificar l'experiència, especificant la seua duració, l'activitat desenvolupada i el període de temps en què ha desenvolupat aquesta activitat.









    CAPÍTOL VIII

    Autoritzacions



    Article 33. Autoritzacions en situacions excepcionals

    Es requerirà l'autorització expressa de la direcció del centre educatiu per a la realització del mòdul professional d'FCT en els següents supòsits:

    a) Realització del mòdul d'FCT en període extraordinari.

    b) Realització del mòdul d'FCT en horari extraordinari.

    c) Realització del mòdul d'FCT en centres de treball situats en territori espanyol, però fora de la Comunitat Valenciana.

    d) Realització del mòdul d'FCT en el mateix centre educatiu on cursa el cicle formatiu o els Ensenyaments de Règim Especial.

    e) Realització del mòdul d'FCT fora del territori espanyol i fora del marc de programes de la conselleria competent en matèria d'educació o de la Unió Europea.



    Article 34. Situacions que no requereixen autoritzacions

    1. Quan per raons de l'activitat a realitzar per l'alumnat que es troba realitzant el mòdul d'FCT, l'alumnat haja de desplaçar-se ocasionalment fora de la Comunitat Valenciana en la qual es troba situada l'empresa, sempre es desplaçarà amb la persona designada per a la instrucció en la documentació d'FCT.

    2. Quan per raons de l'activitat a realitzar per l'alumnat que es troba realitzant el mòdul d'FCT, l'alumnat haja de pernoctar ocasionalment en el lloc on es realitzen les activitats programades en el mòdul professional d'FCT.



    Article 35. Procediment de l'autorització

    1. En els supòsits de l'article 33 de la present ordre en els quals es requereix autoritzacions de les situacions excepcionals, la persona que exercisca la tutoria del grup realitzarà les gestions prèvies per a dur a terme aquestes autoritzacions.

    2. Serà la direcció del centre educatiu la màxima responsable d'autoritzar aquestes situacions excepcionals.

    3. L'autorització es formularà per escrit, especificarà les causes que fonamenten la sol·licitud i s'acompanyarà dels requisits que se sol·liciten en a l'apartat 5 d'aquest article.

    4. Una vegada autoritzades per la direcció del centre educatiu, s'ha d'informar, pel procediment que s'indique, a la Inspecció d'Educació corresponent del centre, que podran revocar aquesta autorització per causa motivada.

    5. Els requisits que s'han d'aportar per a dur a terme les autoritzacions, dependran de cadascuna de les situacions excepcionals, i quedaran de la manera següent:

    a) Per a la realització del mòdul d'FCT en període extraordinari i/o horari extraordinari, ha de constar:

    – Consentiment del tutor o tutora.

    – Consentiment de l'alumnat

    – Instància de l'equip educatiu.

    – Informe amb les causes objectives que ho justifiquen (falta de llocs formatius, estacionalitat del sector, etc.).

    – Programa formatiu.

    – Calendari i horari proposats.

    – Mecanisme de seguiment i control tutorial.

    b) Per a la realització del mòdul d'FCT en centres de treball situats en territori espanyol, però fora de la Comunitat Valenciana, ha de constar:

    – Consentiment del tutor o tutora.

    – Consentiment de l'alumnat.

    – Informe amb justificació raonada.

    – Centre de treball i localitat.

    – Programa formatiu.

    – Calendari i horari proposats.

    – Mecanisme de seguiment i control tutorial.

    c) Per a la realització del mòdul d'FCT en el mateix centre educatiu on cursa el cicle formatiu o els Ensenyaments de Règim Especial, ha de constar:

    – Consentiment del tutor o tutora.

    – Consentiment de l'alumnat.

    – Informe amb justificació raonada.

    – Programa formatiu.

    – Calendari i horari proposats.

    d) Per a la realització del mòdul d'FCT fora del territori espanyol i fora del marc de programes de la conselleria responsable en matèria d'educació o de la Unió Europea:

    – Consentiment del tutor o tutora.

    – Consentiment de l'alumnat.

    – Informe amb justificació raonada.

    – Centre de treball i localitat.

    – Programa formatiu.

    – Calendari i horari proposats.

    – Mecanisme de seguiment i control tutorial.

    – Acreditació de la contractació de la corresponent pòlissa d'assegurances.

    – Informe del director o directora del centre educatiu certificant que es compleixen tots els punts anteriors i que aquesta activitat formativa no ocasiona cap cost a la conselleria responsable en matèria d'educació.







    CAPÍTOL IX

    Assegurances



    Article 36. Del professorat en comissió de serveis per al seguiment del mòdul professional d'FCT

    La conselleria competent en matèria d'educació subscriurà una pòlissa d'assegurança col·lectiva d'accidents, que complementarà la cobertura genèrica per responsabilitat civil subscrita per a tot el professorat per aquesta, que s'estenga a tot el període en què es trobe el professorat en comissió de serveis per al seguiment del mòdul professional d'FCT.



    Article 37. De l'alumnat en el desenvolupament del mòdul professional d'FCT

    1. El règim de cobertura per accidents de l'alumnat en els centres de treball serà l'establit per la normativa vigent en matèria d'assegurança escolar i pels estatuts de la mutualitat d'aquesta assegurança, tot això sense perjudici de les pòlisses que la conselleria competent en matèria d'educació subscriga com a assegurances addicionals.

    2. La conselleria competent en matèria d'educació contractarà una pòlissa d'assegurança col·lectiva d'accidents, i una altra de responsabilitat civil, per a cobrir els danys propis i els ocasionats a tercers en el desenvolupament del mòdul professional d'FCT per l'alumnat d'ensenyaments sostinguts amb fons públics en centres docents privats.

    3. Els centres privats, quan l'ensenyament que comprenga l'FCT no estiga concertat, hauran de contractar pòlisses d'assegurances d'accidents, així com de responsabilitat civil per a tot l'alumnat que desenvolupa el mòdul professional d'FCT.



    Article 38. De l'alumnat que realitza el mòdul professional d'FCT en altres països de la Unió Europea

    1. La conselleria competent en matèria d'educació contractarà una assegurança col·lectiva d'accidents i responsabilitat civil per a l'alumnat que realitze el mòdul professional d'FCT en altres països de la Unió Europea en programes o projectes afavorits per la pròpia conselleria competent en matèria d'educació.

    2. Quan l'alumnat realitze pràctiques formatives en altres països de la Unió Europea en el marc de programes o projectes europeus, el centre haurà d'atindre's a la normativa específica d'aquests programes o projectes en el que faça referència a les assegurances i la seua contractació, amb l'assessorament de la direcció general competent en matèria de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial.

    3. El centre educatiu l'alumnat del qual, fora dels programes o projectes afavorits per la conselleria competent en matèria d'educació o fora del marc de programes o projectes europeus, vaja a desenvolupar part o la totalitat de les pràctiques formatives fora del territori espanyol, haurà d'acreditar davant la direcció general competent en matèria de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, la contractació de les corresponents pòlisses d'assegurances.



    Article 39. Informació

    Les direccions dels centres educatius seran informades de la cobertura de les assegurances contractades per la conselleria competent en matèria d'educació, així com dels protocols d'actuació davant qualsevol incidència o accident durant el desenvolupament de les pràctiques formatives.





    DISPOSICIONS ADDICIONALS



    Primera. Regla de despesa pública

    La present ordre no comporta autorització de despesa pública; no obstant això, la despesa corresponent a la contractació de les corresponents pòlisses d'assegurances haurà d'estar dotada, en tot cas, pels pressupostos de la Generalitat de l'exercici o dels exercicis que corresponga.





    Segona. Habilitació a la direcció general competent en matèria de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial del sistema educatiu per a dictar resolucions i instruccions.

    Es faculta la direcció general competent en matèria de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial del sistema educatiu a dictar totes les resolucions i instruccions que corresponguen i a establir tots els procediments o suports que siguen necessaris per al desplegament, interpretació i aplicació del que disposa la present ordre.





    Tercera. Normativa complementària als Programes Formatius de Qualificació Bàsica

    A més del que s'estableix en aquesta ordre, en els Programes Formatius de Qualificació Bàsica, es tindrà en compte la normativa vigent que regula aquests programes i les particularitats que es determinen per al mòdul d'FCT.





    DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



    Única. Derogació normativa

    Queda derogada l'Ordre 77/2010, de 27 d'agost, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula el mòdul professional de Formació en Centres de Treball (FCT) dels cicles formatius de Formació Professional, de les ensenyances d'Arts Plàstiques i Disseny i dels Programes de Qualificació Professional de la Comunitat Valenciana, i totes les disposicions d'igual o inferior rang que s'oposen al que es disposa en la present ordre.





    DISPOSICIÓ FINAL



    Única. Entrada en vigor

    La present ordre entrarà en vigor el dia 1 de juny de 2022



    València, 9 de març de 2022



    El conseller d'Educació, Cultura i Esport,

    VICENT MARZÀ I IBÁÑEZ