ORDRE 5/2022, de 15 de febrer, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual es regulen determinats aspectes de l'ordenació de la Formació Professional Dual del sistema educatiu a la Comunitat Valenciana.



Publicat en:  DOGV núm. 9283 de 22.02.2022
Número identificador:   2022/1272
Referència Base de Dades:  001375/2022
 
  • Anàlisi jurídica

  • Anàlisi documental

    Origen de disposició: Conselleria d'Educació, Cultura i Esport
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Educació
    Descriptors:
      Temàtics: educació, ensenyament professional


  • ORDRE 5/2022, de 15 de febrer, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual es regulen determinats aspectes de l'ordenació de la Formació Professional Dual del sistema educatiu a la Comunitat Valenciana. [2022/1272]

    Índex

    Preàmbul

    Capítol I. Aspectes generals

    Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

    Article 2. Concepte de varietat de Formació Professional Dual

    Article 3. Característiques generals

    Article 4. Convenis marc

    Capítol II. Les varietats de Formació Professional Dual

    Article 5. Varietat de Formació Professional Dual impartida en dos anys

    Article 6. Característiques de la varietat impartida en dos anys per la via ordinària

    Article 7. Característiques de la varietat impartida en dos anys per la via flexible

    Article 8. Varietat de Formació Professional Dual impartida en tres anys

    Article 9. Característiques de la varietat impartida en tres anys

    Article 10. Calendari de realització de la Formació Professional Dual

    Capítol III. El règim de beques

    Article 11. Compensació econòmica a l'alumnat

    Capítol IV. El projecte de Formació Professional Dual

    Article 12. Concepte de projecte de Formació Professional Dual

    Article 13. Contingut del projecte de Formació Professional Dual

    Article 14. Sol·licituds d'autorització del projecte de Formació Professional Dual: termini i lloc de presentació

    Article 15. Sol·licitants d'autorització del projecte de Formació Professional Dual

    Article 16. Model de sol·licitud d'autorització del projecte de Formació Professional Dual

    Article 17. El programa de formació. Contingut

    Capítol V. Aprovació, autorització, denegació i renovació del projecte de Formació Professional Dual

    Article 18. Aprovació i autorització del projecte de Formació Professional Dual: organisme competent i termini

    Article 19. Valoració dels projectes de Formació Professional Dual

    Article 20. Denegació de l'autorització o renovació dels projectes de Formació Professional Dual

    Article 21. Renovació de l'autorització dels projectes de Formació Professional Dual

    Article 22. Idoneïtat de les empreses

    Capítol VI. Implantació i organització de la Formació Professional Dual

    Article 23. Compromís d'implantació de la Formació Professional Dual

    Article 24. Definició i constitució de grups de Formació Professional Dual

    Article 25. Informació sobre la Formació Professional Dual

    Article 26. Organització del centre educatiu: agents implicats en la Formació Professional Dual

    Article 27. Formació didàctica de l'instructor o instructora de l'empresa col·laboradora en la Formació Professional Dual

    Article 28. Funcions específiques de la direcció dels centres educatius en relació amb la Formació Professional Dual

    Article 29. Funcions específiques de la direcció d'estudis de Formació Professional en relació amb la Formació Professional Dual

    Article 30. Funcions específiques de la direcció de la família professional en relació amb la Formació Professional Dual

    Article 31. Funcions específiques del coordinador o coordinadora de cicles formatius en relació amb la Formació Professional Dual

    Article 32. Funcions específiques del tutor o tutora de Formació Professional Dual del grup del cicle formatiu en relació amb la Formació Professional Dual

    Article 33. Funcions específiques del professorat de Formació i Orientació Laboral en relació amb la Formació Professional Dual

    Article 34. Funcions específiques del departament d'orientació en relació amb la Formació Professional Dual

    Article 35. Funcions específiques del professorat d'idiomes en relació amb la Formació Professional Dual

    Article 36. Funcions de l'instructor o instructora de l'empresa

    Article 37. Funcions específiques de l'equip docent en relació amb la Formació Professional Dual

    Article 38. Criteris per a determinar les hores lectives i l'assignació d'hores complementàries al tutor o tutora de Formació Professional Dual del grup del cicle formatiu

    Article 39. Dedicació de l'equip docent per al desenvolupament de la Formació Professional Dual

    Article 40. Convenis de col·laboració amb l'empresa en Formació Professional Dual

    Article 41. Modificació del conveni de col·laboració

    Article 42. Relacions entre el centre educatiu i l'empresa en Formació Professional Dual. Mecanismes de coordinació

    Article 43. Adaptacions del programa de formació

    Article 44. Assegurances en Formació Professional Dual

    Article 45. Supervisió dels centres públics als centres privats o concertats que tenen adscrits i en els quals s'imparteix Formació Professional Dual

    Capítol VII. Accés, admissió i matrícula en Formació Professional Dual

    Article 46. Requisits dels participants en el procediment d'admissió en Formació Professional Dual

    Article 47. Proposta i selecció de l'alumnat sol·licitant en Formació Professional Dual

    Article 48. Conformitat de l'alumnat en Formació Professional Dual

    Article 49. La Formació Professional Dual en règim semipresencial o a distància

    Article 50. Compatibilitat de la matrícula en els cicles formatius de Formació Professional Dual i amb altres ensenyaments

    Article 51. Document de vinculació de l'alumne o alumna amb l'empresa en Formació Professional Dual

    Article 52. Procediment en cas d'interrupció i cessament de la formació d'un alumne o alumna en Formació Professional Dual

    Capítol VIII. El mòdul professional de Formació en Centres de Treball en Formació Professional Dual

    Article 53. Empresa o empreses on realitzar el mòdul professional de Formació en Centres de Treball en Formació Professional Dual

    Article 54. Exempció del mòdul professional de Formació en Centres de Treball per haver cursat Formació Professional Dual

    Article 55. Ampliació del període de realització del mòdul professional de Formació en Centres de Treball en Formació Professional Dual

    Article 56. Període extraordinari de realització del mòdul professional de Formació en Centres de Treball en Formació Professional Dual

    Article 57. El mòdul professional de Formació en Centres de Treball en el règim semipresencial o a distància en Formació Professional Dual



    Article 58. Adaptació del mòdul professional de Formació en Centres de Treball per a l'alumnat de Formació Professional Dual

    Article 59. Realització del mòdul professional de Formació en Centres de Treball, fora de la Comunitat Valenciana, bé en territori espanyol o a Europa

    Article 60. Programes de gestió en Formació Professional Dual

    Capítol IX. Avaluació en Formació Professional Dual

    Article 61. Procés d'avaluació de l'alumnat

    Article 62. Reclamació de qualificacions

    Capítol X. Emissió i certificació de títols de Formació Professional Dual

    Article 63. Titulació obtinguda per l'alumnat de Formació Professional Dual

    Article 64. Certificat de l'activitat formativa realitzada en l'empresa de Formació Professional Dual

    Capítol XI. Control i seguiment de la Formació Professional Dual

    Article 65. Supervisió de la Formació Professional Dual per la Inspecció d'Educació

    Disposició addicional primera. Aplicació supletòria

    Disposició addicional segona. Habilitació a la direcció general competent en matèria de formació professional del sistema educatiu per a dictar resolucions i instruccions

    Disposició addicional tercera. Incidència en les dotacions de despesa

    Disposició transitòria única. Aplicació dels models de formació dual



    Disposició derogatòria única. Derogació normativa

    Disposició final única. Entrada en vigor





    PREÀMBUL



    El Decret 74/2013, de 14 de juny, del Consell, pel qual es regula la Formació Professional Dual del sistema educatiu a la Comunitat Valenciana, ha adaptat la normativa autonòmica al Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desenvolupa el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la Formació Professional Dual.

    El Decret 47/2021, de 26 de març, del Consell, pel qual es modifica el Decret 74/2013, de 14 de juny, del Consell, pel qual es regula la Formació Professional Dual del sistema educatiu a la Comunitat Valenciana, modifica la durada dels convenis de col·laboració i crea les varietats de Formació Professional Dual de dos i tres anys, amb la finalitat de complir aquestes previsions legals. És necessari, per tant, desenvolupar el procediment per tal de definir la nova estructura de la Formació Professional Dual a la Comunitat Valenciana, sent aquesta ordre la manera més eficaç de modernitzar aquesta modalitat formativa.

    L'Ordre 2/2014, de 13 de gener, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual es regulen determinats aspectes de l'ordenació de la Formació Professional Dual del sistema educatiu a la Comunitat Valenciana, va suposar el desenvolupament del Decret 74/2013, de 14 de juny, del Consell, i va facilitar la gestió de la Formació Professional Dual del sistema educatiu en els aspectes referents a la seua implantació i posada en marxa.

    L'Ordre 18/2016, d'1 de juny, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regulen l'accés, l'admissió i la matrícula a ensenyaments de grau mitjà i de grau superior de Formació Professional de la Comunitat Valenciana, i el Decret 135/2014, de 8 d'agost, del Consell, pel qual es regulen els cicles formatius de Formació Professional Bàsica en l'àmbit de la Comunitat Valenciana que regulen l'accés, l'admissió i la matrícula a la Formació Professional Bàsica.



    En aquest marc normatiu, el Reial decret 1493/2011, de 24 d'octubre, d'inclusió dels becaris i becàries en el règim general de la Seguretat Social, preveu un règim de beques per a l'alumnat de Formació Professional Dual del sistema educatiu, a través de convenis de col·laboració amb les empreses.

    El Decret 176/2014, de 10 d'octubre, del Consell, que regula la signatura dels convenis que subscriga la Generalitat i el seu registre, en l'article 5 estableix els negocis jurídics que es troben exclosos de la seua aplicació.

    El model de Formació Professional Dual té com a finalitat proporcionar a l'alumnat una qualificació professional que combine la formació rebuda en un centre educatiu amb l'activitat formativa en un centre de treball, i amb això aconseguir la implicació de les empreses en el programa educatiu, de manera que contribuïsquen a millorar els resultats d'aprenentatge, la qualificació i les competències en l'alumnat, així com augmentar la seua ocupabilitat i contractació directa, enriquint així la qualitat de la Formació Professional. L'adquisició de les competències en el mateix lloc de treball, en íntima relació amb les necessitats del mercat laboral, suposa un major acostament entre l'estudiant i el seu futur professional.

    Per tot això, és necessari, d'una banda actualitzar i modificar la normativa de la Formació Professional Dual atenent les necessitats de l'entorn socioproductiu i educatiu, i també d'altra banda unificar en un mateix compendi normatiu el desenvolupament de la Formació Professional Dual. Aquesta ordre precisa, i és eficaç per a desenvolupar i articular els diferents aspectes que regulen el procediment que s'ha de seguir per a dur a terme la Formació Professional Dual a la Comunitat Valenciana d'una manera eficient, amb seguretat jurídica, i proporcional als objectius buscats. Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat d'aquest exercici i, així mateix, ha sigut tractada per diferents òrgans consultius i sotmesa a informació pública amb l'objectiu de transparència que ha de seguir qualsevol actuació administrativa. Amb tot, per tant, s'ha elaborat segons els principis de bona regulació determinats en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

    En virtut d'això, vista la proposta del director general de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial de data 7 d'agost de 2021, oït el Consell Valencià de Formació Professional en ple celebrat el 20 de juliol de 2020 i considerat el dictamen previ Consell Escolar de la Comunitat Valenciana de data 28 de setembre de 2020, en l'exercici de les competències atorgades per l'article 28.e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i l'article 4 del Decret 173/2020, de 30 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport,





    ORDENE



    CAPÍTOL I

    Aspectes generals



    Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

    1. Aquesta ordre té com a objecte, d'una banda, actualitzar la regulació de la Formació Professional Dual del sistema educatiu a la Comunitat Valenciana, adaptant la normativa al que s'estableix en el Decret 47/2021, de 26 de març, del Consell, pel qual es modifica el Decret 74/2013, de 14 de juny, del Consell, pel qual es regula la Formació Professional Dual del sistema educatiu a la Comunitat Valenciana, i d'altra banda, compendiar en una única norma l'articulat de l'Ordre 2/2014, de 13 de gener, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual es regulen determinats aspectes de l'ordenació de la Formació Professional Dual del sistema educatiu a la Comunitat Valenciana que, després de l'entrada en vigor del Decret 47/2021, de 26 de març, del Consell, resulta aplicable.

    2. Serà aplicable a tots els centres educatius autoritzats a la Comunitat Valenciana per a impartir la Formació Professional Dual que, prèviament, estiguen autoritzats per a impartir la Formació Professional del sistema educatiu a la Comunitat Valenciana.



    Article 2. Concepte de varietat de Formació Professional Dual

    Als efectes d'aquesta ordre, s'entendrà per varietat de Formació Professional Dual l'estructura temporal en què se seqüenciaran els períodes de formació de l'alumnat entre el centre educatiu i l'empresa.





    Article 3. Característiques generals

    1. La Formació Professional Dual es desenvoluparà en el sistema educatiu de la Comunitat Valenciana a través de les modalitats definides en l'article 3.1 del Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre.

    En concret, consistirà que l'alumnat que voluntàriament ho desitge, en estar cursant un cicle formatiu o curs d'especialització acollit a un projecte de Formació Professional Dual, desenvoluparà una programació d'activitats formatives en l'empresa, d'acord amb el currículum dels diferents mòduls professionals del cicle formatiu. Per a això, l'empresa col·laboradora facilitarà els espais, les instal·lacions i els experts necessaris per a la seua impartició.

    2. Els projectes de Formació Professional Dual es podran promoure des de la direcció general competent en matèria de formació professional del sistema educatiu, establint convenis marc, o bé, des dels centres públics i privats autoritzats per a oferir els estudis de Formació Professional a la Comunitat Valenciana, establint projectes ordinaris en la varietat que corresponga.

    3. S'estableixen dues grans varietats de formació dual, la varietat impartida en dos anys i la varietat impartida en tres anys.

    4. En les varietats de Formació Professional Dual, amb la finalitat de dotar-les de la flexibilitat necessària per poder preveure tota la casuística existent, s'hauran d'establir les hores i la formació relacionada amb els resultats d'aprenentatge establits en el projecte formatiu per a ser assolits per l'alumnat en l'empresa.

    5. Quan un alumne o alumna haja d'abandonar el règim de Formació Professional Dual, se li garantirà la continuïtat dels seus estudis en un grup ordinari del mateix cicle formatiu, de manera que aquesta situació sobrevinguda no afecte les seues possibilitats de poder finalitzar aquests estudis.



    Article 4. Convenis marc

    1. Es podran establir projectes que arrepleguen acords singulars entre grans empreses o clústers d'empreses i diversos centres educatius, mitjançant convenis marc.

    2. L'alumnat de tots els centres participants ho farà sota un projecte comú.





    CAPÍTOL II

    Les varietats de Formació Professional Dual



    Article 5. Varietat de Formació Professional Dual impartida en dos anys

    La varietat de Formació Professional Dual impartida en dos anys podrà aplicar-se de manera ordinària o de manera flexible. Els projectes que es tramiten per la via flexible hauran de presentar un informe de la direcció del centre educatiu que justifique la seua necessitat detallant-hi la singularitat d'aquest.



    Article 6. Característiques de la varietat impartida en dos anys per la via ordinària

    La varietat de Formació Professional Dual impartida en dos anys per la via ordinària té les característiques següents:

    1. Durant el primer curs del cicle formatiu en què s'aplique el projecte de Formació Professional Dual, es podrà programar la formació en l'empresa, únicament, als mesos de juny i juliol.

    2. En el segon curs, el projecte de Formació Professional Dual podrà preveure formació en l'empresa des de l'inici d'aquest. Al llarg del primer i segon trimestres, es podran programar un nombre màxim d'hores de formació setmanal en l'empresa que corresponguen a la diferència entre les hores curriculars que s'imparteixen en el centre educatiu i les quaranta hores setmanals del calendari laboral, que es podran agrupar o seqüenciar al llarg d'aquesta, i abastaran inclusivament dies no lectius. Al llarg del tercer trimestre, ampliant-se fins i tot als últims dies del mes de juliol, el projecte de Formació Professional Dual podrà preveure fins a quaranta hores setmanals de formació en l'empresa.



    3. No obstant això, la seua temporalitat hauria de concretar-se en el programa formatiu i no podrà excedir el que estableix la normativa vigent.

    4. Per a aplicar aquesta modalitat no cal aprovació expressa de la direcció general competent en matèria de formació professional, serà suficient que es comunique la seua aplicació amb 15 dies d'antelació mitjançant el procediment que s'establisca des de la direcció general competent en matèria de formació professional o, si de cas hi manca, un escrit de la direcció del centre educatiu que adjunte el programa formatiu i el seu calendari d'aplicació.

    5. No obstant el que s'ha disposat en el punt anterior, la direcció general competent en matèria de formació professional del sistema educatiu podrà sol·licitar més informació, i també comunicar a les parts, al centre educatiu i a l'empresa, la modificació o la suspensió del programa si es considerara necessari.



    Article 7. Característiques de la varietat impartida en dos anys per la via flexible

    La varietat de Formació Professional Dual flexible impartida en dos anys té les característiques següents:

    1. Durant el primer trimestre del primer curs del cicle formatiu en què s'aplique el projecte de Formació Professional Dual no es podrà programar formació en l'empresa.

    2. A partir del segon trimestre del primer curs, es podrà plantejar un programa formatiu singular, sense més limitació que l'acord programàtic entre empresa i centre educatiu, on l'alumnat podrà compaginar la seua formació en el centre educatiu i l'empresa.

    3. Atesa l'amplitud de les possibilitats que ofereix aquest model, per a la seua aplicació es requerirà autorització expressa d'aquest per la direcció general competent en matèria de formació professional del sistema educatiu, segons el que s'estableix en l'article 13 d'aquesta ordre.



    Article 8. Varietat de Formació Professional Dual impartida en tres anys

    1. La varietat de Formació Professional Dual impartida en tres anys té un caràcter excepcional i està justificada exclusivament per la necessitat d'establir un programa formatiu relacionat amb un procés d'especialització destacat que es desenvolupe en una empresa vinculada bé amb la qualitat de vida, com són la indústria agroalimentària i la cosmètica, l'activitat econòmica del turisme o la promoció de la salut i la sanitat; amb l'elaboració de productes innovadors, com els béns de consum personalitzat; o bé amb la creació de processos avançats de fabricació, com ara l'activitat econòmica automobilística o la producció de béns d'equip. En tot cas, les sol·licituds hauran d'estar degudament justificades i autoritzades segons el procediment establit en l'article 13 d'aquesta ordre.

    2. Tenint en compte l'apartat anterior, aquesta varietat podrà desenvolupar-se en els cicles formatius de les famílies professionals d'Agrària, Electricitat i Electrònica, Energia i Aigua, Fabricació Mecànica, Hoteleria i Turisme, Instal·lació i Manteniment, Química, Sanitat, i Transport i Manteniment de Vehicles.

    3. La direcció general amb competències en matèria de formació professional podrà delimitar, mitjançant una resolució, els cicles formatius de Formació Professional més adients per a ser desenvolupats mitjançant la varietat de Formació Professional Dual impartida en tres anys, així com modificar les famílies professionals establides en l'apartat 2 d'aquest article.



    Article 9. Característiques de la varietat impartida en tres anys

    1. La varietat impartida en tres anys podrà tindre dues tipologies: la que afecta tot l'alumnat del grup o la que afecta, només, una part de l'alumnat del grup.

    2. Quan el projecte de Formació Professional Dual afecte tot l'alumnat del grup, els diferents mòduls professionals del currículum del cicle formatiu es podran distribuir al llarg dels tres anys com es considere més convenient per a l'èxit d'aquest.

    3. Quan el projecte de Formació Professional Dual afecte tan sols una part de l'alumnat del grup, la implantació de la varietat en tres anys implicarà:

    a) Que en el segon curs del cicle formatiu l'alumnat participant no formalitze matrícula ni del mòdul professional de Formació en Centres de Treball, ni del mòdul professional de Projecte, si escau. Aquests dos mòduls professionals constituiran el contingut curricular del tercer curs del projecte de Formació Professional Dual.

    b) Que en el tercer curs del projecte de Formació Professional Dual, que transcorrerà íntegrament en l'empresa, es podrà planificar de manera flexible en funció de les necessitats del programa formatiu en el temps mínim necessari per a completar els mòduls curriculars en què es matricula l'alumnat o abastant un període de temps superior fins a arribar al màxim d'hores previstes per a aquest tipus de formació en l'article 13 del Decret 74/2013, de 14 de juny, del Consell, pel qual es regula la Formació Professional Dual del sistema educatiu a la Comunitat Valenciana.



    Article 10. Calendari de realització de la Formació Professional Dual



    1. A la sol·licitud d'autorització de Formació Professional Dual, els centres educatius adjuntaran el calendari de realització de la Formació Professional Dual.

    2. El calendari de realització de la Formació Professional Dual serà temporalitzat, amb caràcter general, en dies lectius; no obstant això, sempre que es justifique la causa i conste la voluntat de l'alumnat i del professorat tutor, es podrà autoritzar la realització de la Formació Professional Dual en períodes laborals no lectius.

    3. La realització de la Formació Professional Dual en períodes laborals no lectius requerirà l'autorització expressa de la Inspecció d'Educació.



    CAPÍTOL III

    El règim de beques



    Article 11. Compensació econòmica a l'alumnat

    1. L'alumnat seleccionat per a desenvolupar els projectes de Formació Professional Dual, sota la modalitat de contracte per a la formació, rebrà la compensació econòmica establida en aquesta modalitat de contractació.

    2. L'alumnat seleccionat per a desenvolupar els projectes de Formació Professional Dual, sota la modalitat de beca, rebrà una compensació econòmica proporcionada per l'empresa, fundació, institució o una altra entitat col·laboradora de titularitat pública o privada. D'acord amb el règim previst en l'article 33 del Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre. En aquests casos, l'alumnat estarà inclòs en l'àmbit d'aplicació de Reial decret 1493/2011, de 24 d'octubre, pel qual es regulen els termes i les condicions d'inclusió en el règim general de la Seguretat Social de les persones que participen en programes de formació, en desplegament del que preveu la disposició addicional tercera de la Llei 27/2011, d'1 d'agost, sobre actualització, adequació i modernització del sistema de la Seguretat Social.



    3. La quantia de la compensació econòmica en la modalitat de beca figurarà en el programa formatiu del projecte de Formació Professional Dual. El seu import es podrà graduar al llarg del seu programa de formació, però no podrà ser inferior, el primer any al 50 %, el segon any al 70 % i el tercer any al 90 % de la quantia anual establida per al salari mínim interprofessional, en proporció al temps efectiu d'estada en l'empresa.

    4. L'alumnat dels centres educatius públics i privats concertats participant en aquests projectes podrà ser subvencionat per la conselleria competent en matèria d'educació en les seues despeses de transport.



    5. Només en els casos que l'entitat col·laboradora siga de titularitat pública, es podrà preveure una exempció a l'obligatorietat de compensar econòmicament l'alumnat participant, la qual cosa haurà d'especificar-se en el programa formatiu. En aquest supòsit, l'Administració educativa podrà establir ajudes econòmiques compensatòries.





    CAPÍTOL IV

    El projecte de Formació Professional Dual



    Article 12. Concepte del projecte de Formació Professional Dual

    Als efectes d'aquesta ordre, s'entendrà per projecte de Formació Professional Dual els documents realitzats pel centre educatiu que contenen la planificació del conjunt d'actuacions formatives que es desenvoluparan entre el centre educatiu i l'empresa per a dur a terme la Formació Professional Dual en el cicle formatiu corresponent.



    Article 13. Contingut del projecte de Formació Professional Dual

    1. El projecte de Formació Professional Dual haurà d'estar integrat per tots aquells aspectes relacionats amb la planificació que ha de realitzar el centre educatiu per a dur a terme la implantació i el posterior desenvolupament de la Formació Professional Dual, i haurà de contindre el que estableix l'article 11 del Decret 74/2013, de 14 de juny.

    2. Així mateix, en dit projecte s'especificaran el cicle formatiu triat per a implantar aquesta formació; la modalitat de desenvolupament per la qual s'opta d'entre les establides en l'article 3 del Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desenvolupa el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la Formació Professional Dual; la duració del cicle formatiu; la designació del tutor o tutora de Formació Professional Dual del grup del cicle formatiu i de l'instructor o instructora de l'empresa; els mecanismes de coordinació que s'establiran entre el centre educatiu i l'empresa; les mesures de prevenció de riscos laborals; el programa formatiu, i el calendari d'aplicació d'aquest.

    3. Únicament es podrà autoritzar la realització del projecte a l'empresa en dies laborals no lectius quan siga imprescindible per l'especificitat curricular del cicle formatiu o per l'activitat de l'empresa. Els criteris a tindre en compte per a autoritzar la realització del projecte a l'empresa en dies laborals no lectius seran els següents:

    a) La necessària disponibilitat de temps per a l'estudi i per al desenvolupament de la vida personal i familiar.

    b) La consideració sobre l'especial interés de les activitats desenvolupades en aquests dies.

    c) El manteniment en aquests dies tant de la qualitat pedagògica exigida com d'una adequada tutorització de l'alumnat.

    d) Els horaris a torns i els nocturns requeriran que l'alumnat siga major d'edat.

    4. Així mateix, quan el centre educatiu fonamente la impartició de la Formació Professional Dual en la varietat impartida en dos anys per la via flexible o en la varietat impartida en tres anys, el projecte de Formació Professional Dual inclourà les característiques específiques per al seu desenvolupament o la justificació del procés d'especialització a realitzar en l'empresa. La sol·licitud per a impartir aquestes varietats de Formació Professional Dual haurà d'acompanyar-se d'un informe justificatiu de la direcció del centre educatiu; aquest informe haurà de ser aprovat pel consell escolar o el consell social del centre educatiu, adjuntant el corresponent certificat expedit pel secretari o secretària corresponent.



    Article 14. Sol·licituds d'autorització del projecte de Formació Professional Dual: termini i lloc de presentació

    1. Els terminis per a presentar els projectes de Formació Professional Dual diferiran d'acord amb la varietat per la qual s'opte. Així, es donen dues situacions:

    a) Si el projecte de Formació Professional Dual a desenvolupar es correspon amb la varietat impartida en dos anys per la via ordinària, no necessita sol·licitud d'autorització. La comunicació a què fa referència el punt 4 de l'article 6 d'aquesta ordre es pot presentar fins a 15 dies abans del primer dia establit en el calendari d'aplicació del programa formatiu.

    b) Si el projecte de Formació Professional Dual a desenvolupar es correspon amb la varietat impartida en dos anys per la via flexible o amb la varietat impartida en tres anys, la corresponent sol·licitud d'aprovació haurà de presentar-se en els terminis que determine la resolució de l'òrgan competent en matèria de formació professional.

    2. Els projectes de Formació Professional Dual hauran de presentar-se en la direcció general competent en matèria de formació professional del sistema educatiu.

    3. Les sol·licituds a què fa referència l'apartat b del punt 1 d'aquest article es resoldran abans de la finalització del curs a què fan referència les instruccions d'inici assenyalades, i la seua aplicació serà per al curs següent.



    Article 15. Sol·licitants d'autorització del projecte de Formació Professional Dual

    Podran sol·licitar l'aprovació i autorització dels projectes de Formació Professional Dual els centres educatius que prèviament hagen sigut autoritzats per a impartir Formació Professional del sistema educatiu a la Comunitat Valenciana.



    Article 16. Model de sol·licitud d'autorització del projecte de Formació Professional Dual

    La sol·licitud d'autorització del projecte de Formació Professional Dual per un centre educatiu es realitzarà en el model oficial que s'establisca per resolució de la direcció general competent en matèria de formació professional per a l'educació.



    Article 17. El programa de formació. Contingut

    1. El programa de formació contindrà les programacions realitzades per a cada mòdul professional. Haurà d'incloure els apartats següents: continguts, els quals han d'estar referenciats als resultats d'aprenentatge del cicle formatiu i el seu desenvolupament curricular, metodologia, mecanismes de coordinació entre el centre educatiu i l'empresa, temporalització, programació de la distribució d'activitats entre el centre educatiu i l'empresa, criteris d'avaluació, activitats de recuperació, recursos didàctics i, si és procedent, adaptació als alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu.

    2. Respecte als mòduls professionals que es cursen en Formació Professional Dual, els apartats del programa de formació anteriorment mencionats hauran de referir-se tant a la formació que s'imparteix en el centre educatiu com a les activitats formatives realitzades en l'empresa.



    El programa de formació del centre educatiu es realitzarà en el model oficial que s'establisca per resolució de la direcció general competent en matèria de formació professional per a l'educació.





    CAPÍTOL V

    Aprovació, autorització, denegació i renovació

    del projecte de Formació Professional Dual



    Article 18. Aprovació i autorització del projecte de Formació Professional Dual: organisme competent i termini

    1. L'aprovació i autorització dels projectes de Formació Professional Dual correspondrà a la direcció general competent en matèria de formació professional del sistema educatiu.

    2. L'autorització del projecte de Formació Professional Dual tindrà una vigència temporal d'un any prorrogable anualment de manera automàtica, i serà necessari sol·licitar-ne la renovació només en aquells casos previstos en l'article 21 d'aquesta ordre.

    3. La notificació de la mencionada aprovació als centres educatius es realitzarà d'acord amb els terminis establits per a la seua sol·licitud i, en tot cas, abans que comence el curs acadèmic següent al de presentació. La notificació serà directa al centre i es publicarà en la pàgina web de la conselleria competent en matèria de formació professional del sistema educatiu.



    Article 19. Valoració dels projectes de Formació Professional Dual

    Els projectes de Formació Professional Dual seran aprovats sempre que complisquen els requisits establits en aquesta ordre i que permeten implantar la mencionada formació de manera que responga a l'objecte i la finalitat per als quals està prevista.



    Article 20. Denegació de l'autorització o renovació dels projectes de Formació Professional Dual

    1. La direcció general competent en matèria de formació professional del sistema educatiu podrà denegar l'autorització o renovació dels projectes de Formació Professional Dual en aquells casos en què aquests no complisquen els requisits establits en la present ordre.

    2. No obstant, es podrà rescindir, modificar o suspendre temporalment els termes de l'autorització dels projectes per qualsevol de les parts per mitjà de comunicació a l'altra part amb una antelació mínima de quinze dies i també amb caràcter immediat per alguna de les causes següents:

    a) Cessament d'activitats del centre educatiu o del centre de treball col·laborador.

    b) Força major que impossibilite el desenvolupament de les activitats programades.

    c) Incompliment de les clàusules establides o inadequació pedagògica en el projecte formatiu o incompliment per part del centre de treball dels protocols en matèria de prevenció de riscos o de vigilància de la salut.

    d) A petició del centre de treball.

    e) Que no complisquen els requisits establits en la present ordre.



    Article 21. Renovació de l'autorització dels projectes de Formació Professional Dual

    1. La renovació de l'aprovació dels projectes de Formació Professional Dual, només serà necessària en aquells casos en què s'hagen produït variacions significatives dels esmentats projectes.

    2. S'entén per variacions significatives aquelles que afecten els aspectes del projecte següents: cicle formatiu triat, modalitat de desenvolupament, duració del cicle formatiu i programa de formació.

    3. La sol·licitud de renovació es realitzarà en el model oficial que s'establisca per resolució de la direcció general competent en matèria de formació professional per a l'educació, en els mateixos terminis i lloc de presentació establits en l'article 14 d'aquesta ordre.

    Article 22. Idoneïtat de les empreses

    1. Les empreses que sol·liciten col·laborar amb els centres educatius en la implantació de la Formació Professional Dual hauran d'acreditar que compleixen els requisits establits en el Decret 74/2013, de 14 de juny, del Consell, pel qual es regula la Formació Professional Dual del sistema educatiu a la Comunitat Valenciana.

    2. L'empresa haurà d'acreditar el compliment d'aquests requisits a través, almenys, d'un dels mitjans següents:

    a) Informe realitzat per organitzacions empresarials més representatives de la Comunitat Valenciana.

    b) Certificat emés pel Consell de Cambres o cambres de comerç, indústria i navegació de la Comunitat Valenciana.

    c) Declaració responsable que acredite que es compleixen els requisits establits en els articles 8 i 14 del Decret 74/2013, de 14 de juny, segons el model oficial que s'establisca per resolució de la direcció general competent en matèria de formació professional per a l'educació.







    CAPÍTOL VI

    Implantació i organització de la Formació Professional Dual



    Article 23. Compromís d'implantació de la Formació Professional Dual

    1. Els centres educatius amb un projecte de Formació Professional Dual que haja sigut autoritzat o renovat, adquireixen el compromís d'oferir la mencionada formació en el curs acadèmic que s'inicie després de l'autorització o renovació, ajustant-se en tot cas al que preveu el projecte.

    2. El compromís d'implantació del centre educatiu implicarà mantindre el conveni de col·laboració amb l'empresa durant el temps acordat i, en tot cas, durant el període previst de duració del cicle formatiu, excepte causes justificades que facen inviable el compromís mencionat i que hauran de ser notificades a la direcció general competent en matèria de formació professional del sistema educatiu perquè dicte les instruccions que es consideren adequades.



    Article 24. Definició i constitució de grups de Formació Professional Dual

    Es denominarà grup de Formació Professional Dual aquell en què part del seu alumnat realitze activitats formatives en un centre educatiu i en una empresa.

    Per a la constitució dels grups a què fa referència el paràgraf anterior, caldrà ajustar-se al que disposa la normativa vigent, pel que fa al nombre màxim i mínim d'alumnat.



    Article 25. Informació sobre la Formació Professional Dual

    La informació relativa a aquests ensenyaments estarà en internet a l'abast de totes les persones interessades, en l'adreça corresponent a aquesta conselleria:

    http://www.ceice.gva.es/va/web/formacion-profesional/formacion-profesional-dual

    Aquesta pàgina s'actualitzarà periòdicament.



    Article 26. Organització del centre educatiu: agents implicats en la Formació Professional Dual

    Els agents implicats en la implantació i el posterior desenvolupament de la Formació Professional Dual, sempre que en els centres educatius hi haja aquestes figures, seran, entre altres: director o directora, direcció d'estudis de Formació Professional, direcció del departament de la família professional, coordinador o coordinadora de cicles formatius, tutor o tutora de Formació Professional Dual del grup del cicle formatiu, professorat de Formació i Orientació Laboral, d'ara en avant FOL, departament d'orientació, professorat d'idiomes, i equip docent del grup a què pertanga l'alumnat de Formació Professional Dual, així com les figures de coordinació o direccions de departaments que la direcció del centre educatiu haja creat, en virtut de l'autonomia de gestió de centres que li atorga la normativa vigent.

    Article 27. Formació didàctica de l'instructor o instructora de l'empresa col·laboradora en la Formació Professional Dual

    Les cambres de comerç, indústria i navegació de la Comunitat Valenciana, organitzacions empresarials i sindicals, així com els centres de formació, innovació i recursos educatius de la Comunitat Valenciana, podran organitzar cursos específics per a formar en els aspectes didàctics els instructors en el desenvolupament de les seues funcions en les empreses. La formació serà objecte d'acreditació per mitjà de certificat oficial expedit per l'organisme que la impartisca.



    Article 28. Funcions específiques de la direcció dels centres educatius en relació amb la Formació Professional Dual

    1. Promoure les relacions amb les empreses de l'entorn per a facilitar la creació de places formatives en els centres de treball.

    2. Assumir la responsabilitat de l'execució dels convenis i la custòdia d'aquests en els centres educatius públics i signar els convenis de col·laboració amb les empreses, i assumir la responsabilitat de la seua execució i custòdia en els centres educatius privats.

    3. Visar la certificació dels documents acreditatius de realització de la Formació Professional Dual realitzats pel secretari del centre.



    4. Visar la certificació elaborada pel secretari del centre relativa a la participació de les empreses o dels seus instructors i instructores en la Formació Professional Dual, quan li siga sol·licitat, segons els models oficials que s'establisca per resolució de la direcció general competent en matèria de formació professional per a l'educació.

    5. En els centres educatius públics, resoldran les sol·licituds d'exempció total o parcial del mòdul professional de Formació en Centres de Treball de l'alumnat del mateix centre i dels centres privats adscrits, tenint en compte que en cap cas les activitats de formació dels mòduls en dual seran susceptibles d'excepció del mòdul de Formació en Centres de Treball. Pel que fa als centres educatius privats, hauran de sol·licitar la tramitació de la mencionada exempció al centre públic a què estiguen adscrits.

    6. Sol·licitar, si és el cas, a la Inspecció d'Educació les autoritzacions extraordinàries corresponents referides a la realització del mòdul professional de Formació en Centres de Treball segons la normativa vigent que regule la realització d'aquest mòdul.

    7. Comunicar a la Inspecció d'Educació la incorporació de l'alumnat a les places formatives de les empreses col·laboradores, així com els supòsits d'interrupció i cessament que es produïsquen abans de la finalització del cicle formatiu.

    8. Autoritzar el programa de seguiment i visites del professorat, així com dels tutors i tutores que participen en el seguiment de l'alumnat de Formació Professional Dual.

    9. Impulsar la realització de jornades formatives i cursos per als instructors i instructores d'empreses col·laboradores amb el centre educatiu i per al professorat de Formació Professional Dual.

    10. Coordinar-se amb la direcció general competent en matèria de formació professional del sistema educatiu i amb els agents designats per la conselleria competent en matèria d'educació, per a la millora de la Formació Professional Dual, i també per a impulsar els convenis marc.





    Article 29. Funcions específiques de la direcció d'estudis de Formació Professional en relació amb la Formació Professional Dual

    Correspon a la direcció d'estudis de Formació Professional i, si de cas hi manca, a la direcció d'estudis, quant a la realització de la Formació Professional Dual, les funcions següents:

    1. Vetlar perquè en la programació general anual es reflectisquen els aspectes de la programació de la Formació Professional Dual.

    2. Vetlar perquè els tutors i tutores compten amb els recursos personals i tecnològics suficients per a un efectiu seguiment de les activitats formatives i la seua posterior avaluació.

    3. Mantindre relacions fluides amb la xarxa d'empreses col·laboradores en la realització del mòdul professional de Formació en Centres de Treball per a facilitar la seua participació en la Formació Professional Dual.

    4. Col·laborar en tot el procés de programació, desenvolupament, gestió, avaluació i realització de memòries de la Formació Professional Dual.

    5. Establir contactes amb les empreses o entitats de l'entorn per a promoure nous convenis de col·laboració.

    6. Garantir la posada en funcionament i el manteniment de les aplicacions informàtiques per a la gestió de la Formació Professional Dual.



    7. Proporcionar la informació i documentació necessàries als tutors o tutores de Formació Professional Dual del grup del cicle formatiu per a la seua gestió.

    8. Supervisar, ordenar i tramitar, dins del termini establit i en la forma escaient, la documentació generada en la gestió de la Formació Professional Dual.

    9. Elaborar la documentació necessària per a la sol·licitud de les autoritzacions extraordinàries pel que fa a la realització del mòdul professional de Formació en Centres de Treball.

    10. Planificar activitats conduents a la formació didàctica dels instructors i instructores, preferentment amb anterioritat a l'inici de les activitats formatives en l'empresa de l'alumnat de Formació Professional Dual.



    Article 30. Funcions específiques de la direcció de la família professional en relació amb la Formació Professional Dual

    Correspon a la direcció de la família professional, quant a la realització de la Formació Professional Dual:

    1. Col·laborar en l'establiment de contactes amb les empreses de l'entorn per a promoure nous convenis de col·laboració, així com mantindre relacions fluides amb aquestes.

    2. Col·laborar en tot el procés de programació, desenvolupament, gestió i avaluació de la Formació Professional Dual.

    3. Impulsar les relacions amb les associacions i federacions sectorials per a promoure els contactes amb les empreses del sector perquè col·laboren amb el centre educatiu en la implantació i el desenvolupament de la Formació Professional Dual.



    Article 31. Funcions específiques del coordinador o coordinadora de cicles formatius en relació amb la Formació Professional Dual

    Correspon al coordinador o coordinadora de cicles formatius, quant a la realització de la Formació Professional Dual, col·laborar amb la direcció d'estudis de Formació Professional, o, si de cas hi manca, la direcció d'estudis, en el desenvolupament de les activitats formatives de Formació Professional Dual.



    Article 32. Funcions específiques del tutor o tutora de Formació Professional Dual del grup del cicle formatiu en relació amb la Formació Professional Dual

    Corresponen al tutor o tutora de Formació Professional Dual del grup del cicle formatiu, quant a la realització de la Formació Professional Dual, les funcions següents:

    1. Coordinar i elaborar el programa de formació corresponent en col·laboració amb el professorat dels mòduls que s'imparteixen en Formació Professional Dual, oït l'instructor o instructora de l'empresa.



    2. Aplicar els criteris de prioritat per a assignar a l'alumnat les places formatives en els centres de treball i supervisar la selecció de l'alumnat per a les mencionades places.

    3. Dur a terme el seguiment de les activitats formatives de l'alumnat en col·laboració amb l'instructor o instructora de l'empresa.

    4. Atendre l'alumnat en el centre educatiu amb la periodicitat que s'establisca i, telemàticament, amb caràcter permanent, durant el període de realització de les activitats formatives en l'empresa, amb l'objecte de valorar el desenvolupament del programa de formació i establir els suports educatius necessaris.

    5. Decidir la seqüenciació de les activitats formatives en diverses empreses en cas que siga necessari.

    6. Avaluar, juntament amb l'equip educatiu i oït l'instructor o la instructora de l'empresa, el bon desenvolupament de la Formació Professional Dual.

    7. Establir contactes amb les empreses de l'entorn per a promoure nous convenis de col·laboració.

    8. Orientar l'alumnat, en col·laboració amb el professor o professora de FOL i el departament d'orientació, amb anterioritat a l'inici de les activitats formatives en l'empresa, sobre els aspectes conduents a una òptima realització de la Formació Professional Dual.

    9. Omplir la documentació corresponent de l'alumnat del seu grup.



    10. Informar a l'inici de curs l'alumnat, i en el cas que l'alumnat siga menor d'edat, els seus pares i mares o representants legals, de tot allò que els concernisca en relació amb el desenvolupament de la Formació Professional Dual.

    11. Informar a qui corresponga sobre la tramitació de renúncies, suspensions i exempcions, i vetlar perquè aquestes es realitzen dins del termini establit i en la forma escaient.

    12. Elaborar el programa de seguiment i visites de l'alumnat que es troba realitzant activitats formatives en l'empresa perquè l'autoritze la direcció del centre educatiu.

    13. Elaborar les adaptacions curriculars de l'alumnat amb diversitat funcional, en els casos que corresponga, en col·laboració amb el departament d'orientació, oït l'equip educatiu.

    14. Proposar a la direcció de pràctiques formatives o, si no n'hi ha, al coordinador o coordinadora de cicles formatius, o a la direcció d'estudis quan no n'hi haja cap dels anteriors, les sol·licituds de permisos extraordinaris referits a la realització del mòdul professional de Formació en Centres de Treball per a la seua tramitació.

    15. Proporcionar a l'alumnat que estiga realitzant les activitats formatives en l'empresa, amb la col·laboració del professorat de FOL i de l'equip educatiu, la informació i l'assessorament necessaris quant a seguretat i prevenció de riscos laborals associats a les diferents places formatives, així com vetlar perquè l'alumnat complisca els corresponents protocols.

    16. Elaborar la memòria final anual de les activitats dutes a terme per l'alumnat en el desenvolupament de les activitats formatives en Formació Professional Dual, segons el model oficial que s'establisca per resolució de la direcció general competent en matèria de formació professional per a l'educació. Aquesta memòria romandrà al centre docent durant 5 anys.

    17. Detectar necessitats d'informació o formació didàctica dels instructors i instructores de les empreses i proposar a la direcció del departament de pràctiques la realització d'activitats conduents a la formació d'aquests amb caràcter previ a l'inici de les activitats formatives en l'empresa per l'alumnat.



    Article 33. Funcions específiques del professorat de Formació i Orientació Laboral en relació amb la Formació Professional Dual

    Són funcions del professorat de Formació i Orientació Laboral, quant a la realització de la Formació Professional Dual, les següents:



    1. Orientar l'alumnat, en col·laboració amb el tutor o tutora i el departament d'orientació, a l'inici de les activitats formatives de Formació Professional Dual en l'empresa, sobre els aspectes conduents a una òptima realització d'aquesta.

    2. Col·laborar amb el tutor o tutora en les reunions periòdiques que establisquen amb l'alumnat que es trobe realitzant les activitats formatives en l'empresa, en el seguiment i assessorament necessaris quant a seguretat i prevenció de riscos laborals associats a les diferents places formatives, i també vetlar perquè l'alumnat complisca els protocols corresponents.



    Article 34. Funcions específiques del departament d'orientació en relació amb la Formació Professional Dual

    Són funcions del departament d'orientació quant a la realització de la Formació Professional Dual, en aquells centres en què n'hi haja, les següents:

    1. Orientar l'alumnat, en col·laboració amb el tutor o tutora, així com amb el professorat de FOL, a l'inici de les activitats formatives en l'empresa, sobre els aspectes conduents a una òptima realització d'aquestes.

    2. En col·laboració amb el tutor o tutora i oït l'equip educatiu, elaborar les adaptacions curriculars en els casos que corresponga.



    Article 35. Funcions específiques del professorat d'idiomes en relació amb la Formació Professional Dual

    És funció del professorat d'idiomes col·laborar en els processos necessaris per a la realització, per part de l'alumnat, del mòdul professional de Formació en Centres de Treball en l'estranger, sempre que prèviament s'haja autoritzat el projecte de Formació Professional Dual que ho preveja.



    Article 36. Funcions de l'instructor o instructora de l'empresa

    Són funcions de l'instructor o instructora de l'empresa, quant a la realització dels mòduls impartits en Formació Professional Dual en l'empresa, les següents:

    1. Formar l'alumnat a càrrec seu durant el període en què realitze les activitats formatives en l'empresa d'acord amb el projecte de Formació Professional Dual aprovat.

    2. Coordinar-se amb el tutor o tutora de Formació Professional Dual del grup del cicle formatiu en els aspectes següents:

    a) Informar el tutor o tutora de Formació Professional Dual del grup del cicle formatiu del desenvolupament de les activitats formatives realitzades per part de l'alumnat.

    b) Informar el tutor o tutora de Formació Professional Dual del grup del cicle formatiu en aquells casos en què l'alumnat incórrega en comportaments inapropiats, faltes d'assistència o retards no justificats o baix rendiment injustificat, perquè aquest adopte les mesures oportunes.



    3. Emetre un informe final individualitzat per a cada alumne o alumna de qui haja sigut instructor o instructora en el model oficial que s'establisca per resolució de la direcció general competent en matèria de formació professional per a l'educació.



    Article 37. Funcions específiques de l'equip docent en relació amb la Formació Professional Dual

    Són funcions de l'equip docent, quant a la realització de la Formació Professional Dual, les següents:

    1. Realitzar les programacions del mòdul professional que impartisca de Formació Professional Dual.

    2. Col·laborar en l'aplicació dels criteris que determinen l'assignació de l'alumnat a les places formatives segons el que estableix l'article 47 de la present ordre.

    3. Participar, si és procedent, en l'elaboració d'informes conduents a les exempcions totals o parcials del mòdul professional de Formació en Centres de Treball.

    4. Avaluar, juntament amb el tutor o tutora de Formació Professional Dual del grup del cicle formatiu, i oït l'instructor o instructora de l'empresa, els mòduls professionals de Formació Professional Dual.



    Article 38. Criteris per a determinar les hores lectives i l'assignació d'hores complementàries al tutor o tutora de Formació Professional Dual del grup del cicle formatiu

    1. Les hores lectives del tutor o tutora de Formació Professional Dual del grup del cicle formatiu s'establiran en funció dels criteris establits en la normativa que regula els criteris per a la dotació de plantilles i per a la determinació de condicions de treball del professorat dels centres docents públics que imparteixen Formació Professional, dependents de la conselleria competent en matèria d'educació. No obstant això, es tindrà en compte la normativa vigent en relació amb les competències atribuïdes a la direcció del centre relacionades amb l'autonomia per a la distribució del nombre total d'hores assignades al centre per a la tutoria de la Formació Professional Dual.

    2. Per a l'assignació de totes les dedicacions establides en aquest article s'extrauran les dades necessàries de la plataforma informàtica destinada a aquest efecte, on mitjançant el Decret 51/2011, de 13 de maig, del Consell, s'ha disposat el registre de l'alumnat del centre. Per tant, si l'alumnat participant en un programa de formació dual no està registrat com a tal en aquesta plataforma, no es podrà computar per tal de tindre dret a aquestes.

    3. Si en virtut del que s'ha establit en el punt 4 de l'article 6 d'aquesta ordre, un projecte de Formació Professional Dual es comunicara començat el curs acadèmic, l'assignació de totes les dedicacions establides en aquest article no es podrà aplicar fins al curs següent.

    Article 39. Dedicació de l'equip docent per al desenvolupament de la Formació Professional Dual

    L'equip docent destinarà tres hores setmanals de caràcter complementari a col·laborar en el desenvolupament de la Formació Professional Dual.



    Article 40. Convenis de col·laboració amb l'empresa en Formació Professional Dual

    1. Per al desenvolupament de les activitats formatives que es realitzaran en l'empresa serà necessari la subscripció d'un conveni de col·laboració amb l'empresa que es realitzarà en el model normalitzat que es publicarà a aquest efecte.

    2. En els centres docents públics, els convenis de col·laboració seran firmats per la direcció del centre docent i per la persona responsable de l'empresa col·laboradora o en qui aquesta delegue.

    3. En el cas dels centres de titularitat privada, el conveni de col·laboració haurà de ser firmat pel director o directora del centre educatiu i per la persona responsable de l'empresa col·laboradora o en qui aquesta delegue.

    4. La comunicació de la rescissió o modificació del conveni de col·laboració la realitzarà el director o directora del centre a la direcció general competent en matèria de Formació Professional del sistema educatiu.



    Article 41. Modificació del conveni de col·laboració

    1. En els supòsits en què es pretenga modificar el contingut mínim del conveni de col·laboració establit en l'article 9.2 del Decret 74/2013, de 14 de juny, aquestes modificacions hauran de comunicar-se a la direcció general competent en matèria de formació professional del sistema educatiu que, si ho considera oportú, proposarà la realització d'un nou conveni.

    2. El centre educatiu també haurà de comunicar les modificacions al conveni de col·laboració a la Inspecció d'Educació, per tal que aquesta puga realitzar correctament la seua funció de supervisió i control des del punt de vista pedagògic i organitzatiu.



    Article 42. Relacions entre el centre educatiu i l'empresa en Formació Professional Dual. Mecanismes de coordinació

    1. El tutor o tutora de Formació Professional Dual del grup del cicle formatiu establirà un contacte continu amb l'instructor o instructora de l'empresa per a dur a terme un seguiment individualitzat de l'alumnat. Aquest contacte es farà de manera telemàtica i mitjançant visites presencials.

    2. El tutor o tutora de Formació Professional Dual del grup del cicle formatiu realitzarà visites a les empreses, i durant aquestes visites l'instructor o instructora li proporcionarà tota la informació necessària sobre el seguiment de l'alumnat i li entregarà els informes en què s'arrepleguen les activitats realitzades per aquests, així com les valoracions de l'instructor o instructora segons el model oficial que s'establisca per resolució de la direcció general competent en matèria de formació professional per a l'educació.

    3. La direcció general competent en matèria de formació professional del sistema educatiu, facilitarà als centres educatius mitjans per a poder realitzar treballs de prospecció en la seua àrea funcional.



    Article 43. Adaptacions del programa de formació

    1. El tutor o tutora i l'instructor o instructora dissenyaran el programa de formació, que serà individualitzat per a cada alumne o alumna, i també per a cada plaça formativa en el centre de treball.

    2. En aquells casos en què l'alumnat realitze les activitats formatives en diverses empreses, es dissenyaran tants programes de formació com places formatives s'ocupen en les diferents empreses.



    Article 44. Assegurances en Formació Professional Dual

    1. L'alumnat la vinculació del qual amb l'empresa es realitze a través d'un contracte laboral estarà inclòs, quan siga procedent, en el règim general de la Seguretat Social.

    2. L'alumnat la vinculació del qual amb l'empresa es realitze a través del règim de beques s'enquadrarà, quan siga procedent, en l'àmbit d'aplicació del Reial decret 1493/2011, de 24 d'octubre, pel qual es regulen els termes i les condicions d'inclusió en el règim general de la Seguretat Social de les persones que participen en programes de formació, en desplegament del que preveu la disposició addicional tercera de la Llei 27/2011, d'1 d'agost, sobre actualització, adequació i modernització del sistema de la Seguretat Social.

    3. L'alumnat que no es trobe en alguna d'aquestes situacions, en matèria d'assegurances, es considera assimilat a l'alumnat que estiga realitzant el mòdul professional de Formació en Centres de Treball i, per tant, quedarà cobert per les assegurances que la conselleria en matèria d'educació haja disposat en aquest sentit.



    Article 45. Supervisió dels centres públics als centres privats o concertats que tenen adscrits i en els quals s'imparteix Formació Professional Dual

    La supervisió que els centres públics realitzaran dels centres concertats i privats que tinguen adscrits en els quals s'haja implantat la Formació Professional Dual, es durà a terme segons el procediment que, amb caràcter general, se segueix respecte a les qüestions administratives relacionades amb l'ordenació acadèmica en Formació Professional en el règim ordinari.





    CAPÍTOL VII

    Accés, admissió i matrícula en Formació Professional Dual



    Article 46. Requisits dels participants en el procediment d'admissió en Formació Professional Dual

    1. El procés d'admissió de l'alumnat en Formació Professional Dual es durà a terme d'acord amb el que estableix la normativa que regula l'admissió de l'alumnat en Formació Professional en el règim ordinari.



    2. Els requisits dels participants en el procés d'admissió de Formació Professional Dual són els següents:

    a) Complir els requisits d'accés, admissió i matrícula establits en la Formació Professional en règim ordinari i realitzar els tràmits oportuns de preinscripció i matrícula.

    b) Superar, si és el cas, el procediment de selecció establit a aquest efecte per a l'assignació de places formatives en l'empresa.



    Article 47. Proposta i selecció de l'alumnat sol·licitant en Formació Professional Dual

    1. El tutor o tutora del grup de Formació Professional Dual elaborarà un llistat amb l'alumnat que sol·licite cursar aquesta modalitat. Aquest s'enviarà a l'empresa on l'alumnat realitzarà les pràctiques formatives amb temps suficient abans de la data d'incorporació a aquesta, i l'empresa, mitjançant una entrevista personal, podrà decidir, qui de tots els candidats proposats ocuparà el lloc o llocs formatius oferits, i cas que fora necessari, podrà comptar amb l'orientació del tutor o la tutora del grup.

    2. L'alumnat a qui no se li haja assignat una plaça formativa en una empresa formarà part d'una llista d'espera per si es produeixen vacants per baixes o bé per si s'ofereixen noves places formatives en empreses per a cursar la Formació Professional Dual.



    Article 48. Conformitat de l'alumnat en Formació Professional Dual

    1. L'alumnat que curse Formació Professional Dual haurà de signar un document en què es deixe constància que accepta cursar el cicle formatiu en Formació Professional Dual, segons el model oficial que s'establisca per resolució de la direcció general competent en matèria de formació professional per a l'educació.

    2. Aquest document haurà d'entregar-lo l'alumne o alumna al tutor o tutora de Formació Professional Dual del grup del cicle formatiu.

    3. Si l'alumne o alumna és menor d'edat no emancipat, hauran de prestar la seua conformitat els representants legals, respectant el que estableix l'article 162 del Codi Civil, pel qual els pares que ostenten la pàtria potestat tenen la representació legal dels seus fills menors no emancipats, però, per a subscriure contractes que obliguen el menor a realitzar prestacions personals, es requereix el consentiment previ d'aquest, si té suficient seny.

    Article 49. La Formació Professional Dual en règim semipresencial o a distància

    1. Les activitats formatives realitzades en les empreses per l'alumnat de Formació Professional Dual en règim semipresencial o a distància tindran caràcter presencial.

    2. La Formació Professional Dual en règim semipresencial o a distància es regularà per allò que s'ha previst per al mencionat règim en Formació Professional en règim ordinari.



    Article 50. Compatibilitat de la matrícula en els cicles formatius de Formació Professional Dual i amb altres ensenyaments

    La matrícula en un cicle formatiu en Formació Professional Dual s'haurà d'ajustar a les compatibilitats de matrícula establides en els cicles formatius de Formació Professional en règim ordinari i amb altres ensenyaments.



    Article 51. Document de vinculació de l'alumne o alumna amb l'empresa en Formació Professional Dual

    1. L'alumne o alumna haurà de signar, quan no hi haja contracte, un document de vinculació amb l'empresa en què se li haja assignat una plaça formativa, segons el model oficial que s'establisca per resolució de la direcció general competent en matèria de formació professional per a l'educació. Aquest document se signarà amb anterioritat a la incorporació de l'alumne o alumna a la plaça formativa de l'empresa.



    Si l'alumne o alumna és menor d'edat no emancipat, hauran de prestar la seua conformitat els representants legals, com s'indica a l'article 48.3 anterior.

    2. Del document mencionat haurà de tindre constància la Inspecció d'Educació amb una antelació mínima de 10 dies hàbils respecte de l'inici previst de les activitats formatives en l'empresa. Transcorregut el mencionat termini, si no hi ha resolució expressa en contra, s'entendrà que l'alumne o alumna pot començar les activitats formatives en l'empresa.

    3. Quan per diferents circumstàncies es produïsquen variacions en els calendaris i horaris de realització de les activitats formatives en les empreses, s'haurà d'omplir un nou document i tramitar-lo com s'ha mencionat anteriorment.



    Article 52. Procediment en cas d'interrupció i cessament de la formació d'un alumne o alumna en Formació Professional Dual

    1. En els supòsits d'interrupció i cessament de la formació d'un alumne o alumna en Formació Professional Dual, previstos en els articles 10, 30, 31 i 32 del Decret 74/2013, de 14 de juny, el tutor o tutora buscarà a l'alumne o alumna una empresa que li permeta continuar la seua formació.

    2. El centre educatiu haurà de notificar a la Inspecció d'Educació la finalització de la vinculació de l'alumne o alumna amb l'empresa o, si és el cas, la seua assignació a una altra empresa.

    3. En els casos en què no siga possible assignar a l'alumne o alumna una plaça formativa en una altra empresa o bé en aquells casos en què no siga procedent el mencionat canvi, l'esmentat alumne o alumna tindrà assegurada la seua plaça en el règim ordinari en el mateix cicle formatiu i nivell que estiga cursant en Formació Professional Dual.

    4. En els casos d'interrupció i cessament de la formació d'un alumne o alumna en Formació Professional Dual, l'equip docent podrà verificar si s'han aconseguit els resultats d'aprenentatge establits en el reial decret del títol del cicle formatiu, amb l'objecte de considerar avaluats i, si és el cas, superats, determinats continguts del mòdul professional corresponent o el mòdul professional en la seua totalitat. Per a dur a terme l'esmentada validació, l'equip docent tindrà en compte els informes realitzats per l'instructor o instructora.

    5. En tots els supòsits es formalitzarà la documentació necessària, d'acord amb el que s'estableix en l'article 60 i en la disposició addicional segona.





    CAPÍTOL VIII

    El mòdul professional de Formació en Centres de Treball e

    n Formació Professional Dual



    Article 53. Empresa o empreses on realitzar el mòdul professional de Formació en Centres de Treball en Formació Professional Dual

    L'alumnat de Formació Professional Dual podrà realitzar el mòdul professional de Formació en Centres de Treball en la mateixa empresa en què realitze les activitats formatives, o bé en una altra diferent.



    Article 54. Exempció del mòdul professional de Formació en Centres de Treball per haver cursat Formació Professional Dual

    El procediment per a sol·licitar l'exempció del mòdul professional de Formació en Centres de Treball en Formació Professional Dual serà l'establit en la normativa que regula la Formació Professional del sistema educatiu a la Comunitat Valenciana.

    Aquesta exempció podrà ser total o parcial d'acord amb el període de formació realitzat en l'empresa i de les places formatives ocupades per l'alumnat.



    Article 55. Ampliació del període de realització del mòdul professional de Formació en Centres de Treball en Formació Professional Dual

    1. El període de realització del mòdul professional de Formació en Centres de Treball en Formació Professional Dual es podria ampliar sempre que es preveja en el projecte i permeta a l'alumne o alumna refermar els seus coneixements i adquirir una experiència laboral que facilite la seua inserció en el món laboral o afavorisca l'autoocupació.

    2. Aquesta ampliació pot justificar-se atenent les peculiaritats del cicle formatiu que s'estiga cursant en Formació Professional Dual. Així mateix podrà programar-se tant en primer curs com en segon.



    3. En tot cas, l'ampliació del període de realització del mòdul professional de Formació en Centres de Treball no podrà sol·licitar-se per a implantar un model d'impartició de Formació Professional Dual en tres anys, aquesta ampliació només podrà ser tinguda en compte en els projectes del model d'impartició de la Formació Professional Dual en dos anys.



    Article 56. Període extraordinari de realització del mòdul professional de Formació en Centres de Treball en Formació Professional Dual

    L'alumnat que curse Formació Professional Dual podrà realitzar el mòdul professional de Formació en Centres de Treball en períodes extraordinaris, i s'aplicarà el que preveu el règim ordinari.



    Article 57. El mòdul professional de Formació en Centres de Treball en el règim semipresencial o a distància en Formació Professional Dual

    A l'alumnat que curse Formació Professional Dual en el règim semipresencial o a distància se li aplicarà la normativa que regula amb caràcter general el mòdul professional de Formació en Centres de Treball en aquest règim. En conseqüència, haurà de cursar el mencionat mòdul professional en la modalitat presencial.



    Article 58. Adaptació del mòdul professional de Formació en Centres de Treball per a l'alumnat de Formació Professional Dual

    1. El tutor o tutora de l'alumne o alumna que realitze el mòdul professional de Formació en Centres de Treball en Formació Professional Dual haurà de proporcionar la informació necessària al tutor o tutora del mòdul professional de Formació en Centres de Treball, amb l'objecte que les activitats que l'alumnat realitze suposen un complement de les activitats formatives realitzades en Formació Professional Dual.



    2. L'adaptació del mòdul professional de Formació en Centres de Treball a l'alumnat de Formació Professional Dual també podrà consistir en anticipar el període de realització del mencionat mòdul professional.

    Article 59. Realització del mòdul professional de Formació en Centres de Treball fora de la Comunitat Valenciana, bé en territori espanyol o a Europa

    1. En els supòsits en què es vulga disposar d'un projecte de Formació Professional Dual en el qual el mòdul professional de Formació en Centres de Treball es realitze fora de la Comunitat Valenciana, es requerirà l'aprovació expressa de la direcció general competent en matèria de formació professional del sistema educatiu, si el projecte de formació ho justifica.

    2. Tenint en compte que es poden planificar les activitats formatives de la Formació Professional Dual per dies, setmanes i mesos, hi ha la possibilitat de concentrar-la en un període, de manera que es puga realitzar fora de la Comunitat Valenciana, ja siga en territori espanyol o a Europa.



    Article 60. Programes de gestió en Formació Professional Dual

    La direcció general competent en matèria de formació professional del sistema educatiu aprovarà, mitjançant resolució, els models i documents necessaris per a la gestió de la Formació Professional Dual.





    CAPÍTOL IX

    Avaluació en Formació Professional Dual



    Article 61. Procés d'avaluació de l'alumnat

    1. L'avaluació dels mòduls professionals dels cicles formatius en Formació Professional Dual serà responsabilitat del professorat del cicle formatiu del centre educatiu, i s'haurà d'ajustar en tot cas al que estableix la normativa aplicable a la Formació Professional en règim ordinari, així com als criteris arreplegats en el programa de formació. L'equip docent tindrà en compte les valoracions realitzades per l'instructor o instructora de l'empresa. Aquestes valoracions es faran constar en el model normalitzat que s'establisca per resolució de la direcció general competent en matèria de formació professional per a l'educació, i que haurà d'omplir-se setmanalment.



    2. El professor o professora del mòdul professional que s'imparteix en Formació Professional Dual i en el qual els continguts es distribueixen entre el centre educatiu i l'empresa podrà utilitzar els instruments d'avaluació que considere necessaris i oportuns per a verificar si s'han aconseguit els resultats d'aprenentatge establits prèviament.



    Article 62. Reclamació de qualificacions

    L'alumnat de Formació Professional Dual podrà reclamar les qualificacions obtingudes segons el que estableix la normativa respecte d'això per a la Formació Professional en règim ordinari.





    CAPÍTOL X

    Emissió i certificació de títols en Formació Professional Dual



    Article 63. Titulació obtinguda per l'alumnat de Formació Professional Dual

    L'alumnat que curse ensenyaments en Formació Professional Dual obtindrà el mateix títol que el que obté un alumne o alumna que cursa el mateix cicle en Formació Professional en règim ordinari. Aquest alumnat obtindrà, a més, un certificat que acredite la formació cursada en l'empresa, que serà expedit pel centre educatiu.



    Article 64. Certificat de l'activitat formativa realitzada en l'empresa en Formació Professional Dual

    El centre educatiu expedirà a l'alumnat de Formació Professional Dual un certificat acreditatiu de les activitats formatives realitzades en les empreses. Aquest certificat es realitzarà en el model oficial que s'establisca per resolució de la direcció general competent en matèria de formació professional per a l'educació.





    CAPÍTOL XI

    Control i seguiment de la Formació Professional Dual



    Article 65. Supervisió de la Formació Professional Dual per la Inspecció d'Educació

    La Inspecció d'Educació vetlarà per l'estricte compliment de la normativa que regula la Formació Professional Dual en els mateixos termes que ho fa en la Formació Professional ordinària, atenent les particularitats pròpies de la Formació Professional Dual.





    DISPOSICIONS ADDICIONALS



    Primera. Aplicació supletòria

    En tot allò que no estiga previst en aquesta ordre, serà aplicable la normativa de la Formació Professional en el règim ordinari, llevat que resulte inaplicable per contradicció amb l'objecte i la finalitat de la Formació Professional Dual.



    Segona. Habilitació a la direcció general competent en matèria de formació professional del sistema educatiu per a dictar resolucions i instruccions

    Es faculta la direcció general competent en matèria de formació professional del sistema educatiu per a dictar totes les resolucions i instruccions que corresponguen, així com tots els procediments o suports que siguen necessaris per al desenvolupament, la interpretació i l'aplicació del que disposa aquesta ordre.



    Tercera. Incidència en les dotacions de despesa

    La implementació i el posterior desplegament d'aquesta ordre no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de despesa assignada a aquesta conselleria i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els mitjans personals i materials de la conselleria competent per raó de la matèria.





    DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



    Única. Aplicació dels models de formació dual

    Tots els programes de formació professional dual en curs en el moment de l'entrada en vigor d'aquesta ordre mantindran les característiques i especificacions definides en el seu programa formatiu, fins a la finalització del conveni a què estan acollits.





    DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



    Única. Derogació normativa

    1. Queda derogada l'Ordre 2/2014, de 13 de gener, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual es regulen determinats aspectes de l'ordenació de la Formació Professional Dual del sistema educatiu a la Comunitat Valenciana.

    2. Així mateix, queden derogades totes les disposicions del mateix rang o d'un rang inferior que s'oposen al que disposa aquesta ordre.





    DISPOSICIÓ FINAL



    Única. Entrada en vigor

    La present ordre entrarà en vigor a partir de l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



    València, 15 de febrer de 2022



    El conseller d'Educació, Cultura i Esport,

    VICENT MARZÀ I IBÁÑEZ