ORDE 85/2010, de 15 de novembre, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula el procediment per a l'expedició dels títols acadèmics i professionals la gestió dels quals correspon a la Generalitat.



Publicat en:  DOGV núm. 6405 de 25.11.2010
Número identificador:   2010/12695
Referència Base de Dades:  012726/2010
 
  • Anàlisi jurídica

  • Anàlisi documental

    Origen de disposició: Conselleria Educació
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Educació
    Descriptors:
      Temàtics: títol d'estudis, esport, ensenyament professional, educació artística, ensenyament secundari, ensenyament obligatori , batxillerat, monografies


  • ORDE 85/2010, de 15 de novembre, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula el procediment per a l'expedició dels títols acadèmics i professionals la gestió dels quals correspon a la Generalitat. [2010/12695]

    El Reial Decret 1953/1996, de 23 d'agost, sobre ampliació dels servicis de l'administració de l'Estat traspassats a la Comunitat Valenciana pel Reial Decret 2093/1983, de 28 de juliol, en matèria d'educació (BOE núm. 231, de 24 de setembre), que va ampliar els dits servicis a l'expedició dels títols acadèmics establits per la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu, les normes bàsiques d'expedició dels quals van ser establides per mitjà del Reial Decret 733/1995, de 5 de maig, sobre expedició de títols acadèmics i professionals corresponents a les ensenyances establides per la LOGSE (BOE núm. 131, de 2 de juny).

    El Decret 182/1997, de 3 de juny, del Govern Valencià, pel qual es crea el Registre de Títols Acadèmics i Professionals de la Comunitat Valenciana (DOGV de 23 de juny), i Decret 152/1999, de 17 de setembre, del Govern Valencià, de modificació de l'anterior (DOGV de 27 de setembre). En este registre han d'estar inscrits els títols expedits per la Generalitat de la Comunitat Valenciana.

    D'acord amb el Reial Decret 1913/1997, de 19 de desembre, pel qual es configuren com a ensenyances de règim especial les conduents a l'obtenció de titulacions de tècnics esportius i s'aproven les directrius generals dels títols i de les corresponents ensenyances mínimes (BOE núm. 20, de 23 de gener de 1998), i d'acord, així mateix, amb allò que s'ha previst per l'article 3.4 de la Llei 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu i l'article 55.1 de la Llei 10/1990, de 15 d'octubre, de l'Esport (BOE núm. 249, de 17 d'octubre), la seua expedició queda transferida a les administracions educatives de les comunitats autònomes.

    La Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació (BOE núm. 106, de 4 de maig), determina, en l'article 6, punt 5, que els títols corresponents a les ensenyances regulades per esta llei seran homologats per l'Estat i expedits per les administracions educatives en les condicions previstes en la legislació vigent i en les normes bàsiques i específiques que a este efecte es dicten.

    El Reial Decret 1363/2007, de 24 d'octubre, pel qual s'establix l'ordenació general de les ensenyances esportives de règim especial.

    El Reial Decret 1850/2009, de 4 de desembre, sobre expedició de títols acadèmics i professionals corresponents a les ensenyances establides per l'esmentada Llei Orgànica 2/2006 (BOE núm. 307 de 22 de desembre), establix les condicions en què les diferents administracions competents en matèria educativa han de gestionar l'expedició dels títols acadèmics i professionals.

    Vistes les novetats procedimentals previstes en el Reial Decret 1850/2009, i d'acord amb l'experiència obtinguda, es considera necessari publicar una nova orde que arreplegue de manera actualitzada el procediment de sol·licitud, expedició i entrega dels títols, diplomes i certificacions acadèmiques i professionals, corresponents a les ensenyances de la Llei Orgànica d'Educació i de la Llei Orgànica d'Ordenació General del Sistema Educatiu en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana i que substituïsca l'actualment en vigor.

    Per això, amb els informes preceptius previs, vista la proposta del director general d'Ordenació i Centres Docents de data 15 d'octubre de 2010 i de conformitat amb esta, fent ús de les atribucions que em conferix l'article 28.e) de la Llei 5/1983, de 30 de desembre del Consell,

    ORDENE

    Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

    1. La present orde té com a objecte regular el procediment de sol·licitud, registre i expedició dels títols acadèmics i professionals de les ensenyances regulades per la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, així com les ensenyances regulades per la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu, i les ensenyances esportives regulades pel Reial Decret 1913/1997, de 19 de desembre.

    2. La present orde serà aplicable en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.

    Article 2. Òrgan competent

    Els títols acadèmics i professionals de l'alumnat que haja finalitzat els estudis corresponents a les ensenyances regulades per la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, així com les ensenyances regulades per la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu i les ensenyances esportives regulades pel Reial Decret 1913/1997, de 19 de desembre, en un centre docent de l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, seran expedits, en nom del rei, pel conseller competent en matèria educativa de la Generalitat.

    Article 3. Model de títol

    El model general, les especificacions tècniques, les possibles diligències, les característiques del títol, el material dels suports, les característiques mínimes de seguretat, formats i grandàries són els prevists en els annexos I, II i III del Reial Decret 1850/2009, de 4 de desembre (BOE de 22 de desembre), per als títols acadèmics i professionals corresponents a les ensenyances establides per la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, i en els annexos I, II i III del Reial Decret 733/1995, de 5 de maig (BOE de 2 de juny), per als títols acadèmics i professionals corresponents a les ensenyances establides per la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu, així com per a les ensenyances esportives regulades pel Reial Decret 1913/1997, de 19 de desembre.

    El model general del títol serà bilingüe en la Comunitat Valenciana: s'expedirà en un sol document redactat en castellà i en valencià, en tipus de lletra del mateix rang.

    Article 4. Iniciació del procediment. Pagament de taxes

    1. El procediment d'expedició dels títols de graduat en Educació Secundària Obligatòria i de graduat en Educació Secundària serà iniciat d'ofici pel centre, de titularitat publica o privada, on l'alumnat haja finalitzat els estudis.

    2. El procediment d'expedició de títols d'ensenyances postobligatòries no universitàries l'iniciarà la persona interessada, en el centre en què haja finalitzat els estudis.

    El centre, a la finalització dels estudis, informarà l'alumnat que pot sol·licitar l'expedició del títol corresponent.

    L'alumnat que haja finalitzat les ensenyances professionals de música o de dansa i superat les matèries comunes del Batxillerat, sol·licitarà l'expedició del títol de Batxiller en el centre on haja cursat les assignatures comunes de Batxillerat.

    3. La persona interessada ha d'abonar les taxes previstes per la Llei de Taxes de la Generalitat per l'expedició d'un títol, o del seu duplicat, si és el cas.

    L'expedició del títol original de graduat en Educació Secundària Obligatòria i graduat en Educació Secundària no està subjecta al pagament de taxes.

    Els secretaris dels centres docents de titularitat de la Generalitat supervisaran que les persones interessades hagen efectuat el pagament de les taxes establides.

    Article 5. Propostes d'expedició de títols

    1. Procediment informàtic a utilitzar pels centres

    Per a tramitar les sol·licituds d'expedició dels títols o certificats acadèmics objecte d'esta orde, els centres de la Comunitat Valenciana, de titularitat pública o privada, han d'utilitzar els procediments electrònics que puguen determinar-se, d'acord amb les instruccions que l'administració educativa els comunique. En tot cas, el procediment a utilitzar permetrà realitzar totes les actuacions necessàries per a la seua correcta tramitació.

    2. Procediment amb caràcter general

    La direcció dels centres presentarà en la direcció territorial competent en matèria d'educació que li corresponga, la proposta d'expedició de títols, junt amb dos còpies compulsades de l'acta final d'avaluació i el suport informàtic que continga la informació necessària. Una còpia de l'acta final d'avaluació es conservarà en el departament de títols i l'altra en la unitat de la Inspecció Educativa.

    La proposta d'expedició de títols comprendrà la relació alfabètica de la totalitat de l'alumnat que reunisca els requisits perquè li siga expedit el títol, així com la resta d'informació necessària sobre estos, i contindrà les firmes originals del secretari o secretària i el vistiplau de la direcció del centre.

    Els centres podran proposar l'expedició de titulacions d'aquelles ensenyances que estiguen autoritzats a impartir i es troben degudament anotades en el Registre de Centres de la Conselleria d'Educació, així com de les ensenyances que hagen estat autoritzats a impartir anteriorment.

    Els centres de titularitat de la Generalitat proposaran l'expedició dels títols de les ensenyances autoritzades als centres privats que tinguen adscrits.

    En el cas dels estudis per als quals no existisca model oficial d'acta final d'avaluació, el centre haurà d'aportar aquella documentació que acredite que l'alumnat ha superat la totalitat de les assignatures, matèries o crèdits que constituïxen el pla d'estudis, i, per tant, reunix els requisits acadèmics per a l'expedició del títol, amb indicació de la normativa que ho regule i la data en què va finalitzar els dits estudis, així com qualsevol altra documentació que específicament puga determinar-se per a cada especialitat.

    Si després d'haver presentat la sol·licitud d'expedició d'un títol es comprova que l'expedient no reunix els requisits acadèmics, la direcció del centre en què es va presentar la sol·licitud ha de comunicar-ho a la persona interessada, de manera que quede constància de la seua recepció, indicant les causes i informant-la que pot requerir en el mateix centre la devolució de la taxa abonada.

    3. Propostes de títol de graduat en Educació Secundària Obligatòria i de graduat en Educació Secundària

    a) Propostes ordinàries

    Després de l'avaluació de l'alumnat, la direcció dels centres presentarà les propostes a favor de l'alumnat que complisca els requisits per a la seua expedició; en el termini establit per a això i d'acord amb el procediment de caràcter general anteriorment descrit.

    Les seccions dependents d'instituts d'Educació Secundària hauran de remetre les dades a l'institut de què depenen, perquè siga este qui propose l'expedició dels títols.

    b) Propostes de l'alumnat inscrit en un Programa de Qualificació Professional Inicial.

    La proposta d'expedició del títol de graduat en Educació Secundària Obligatòria a favor de l'alumnat inscrit en un Programa de Qualificació Professional Inicial serà presentada pel centre, públic o privat, autoritzat a impartir el programa on haja finalitzat els seus estudis.

    La proposta a favor de l'alumnat de Programes de Qualificació Professional Inicial es realitzarà de forma independent de la resta de l'alumnat del centre.

    c) Propostes de l'alumnat que haja superat les proves extraordinàries.

    La proposta d'expedició del títol de graduat en Educació Secundària Obligatòria a favor de l'alumnat que haja superat la convocatòria anual de proves extraordinàries, previstes en el Reial Decret 1631/2006, de 29 de desembre, pel qual s'establixen les ensenyances mínimes corresponents a l'Educació Secundària Obligatòria, així com en l'Orde de 19 de novembre de 2009, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula la convocatòria anual i el procediment per a la realització de la prova extraordinària per a aconseguir el títol de graduat en Educació Secundària Obligatòria pels alumnes que no l'hagen obtingut al finalitzar l'etapa, serà presentada pel centre en què l'alumne o alumna va estar matriculat per última vegada, una vegada la junta d'avaluació haja traslladat l'acta final d'avaluació de la prova.

    En els casos en què la direcció territorial competent en matèria d'educació haja autoritzat l'alumne o alumna a realitzar la prova en un centre diferent del que estiguera matriculat per última vegada, el secretari de la junta d'avaluació remetrà una còpia de l'acta d'avaluació, amb la qualificació que l'alumne o alumna haja obtingut a la secretaria del centre on l'alumne o alumna haja cursat estudis perquè incorporen les dades contingudes en la dita acta d'avaluació a la informació que conserve sobre les dades acadèmiques de la persona interessada i proposen, si és el cas, l'expedició del títol.

    La proposta a favor d'este alumnat es realitzarà de manera independent de la resta de l'alumnat del centre.

    d) Propostes de títols de graduat en Educació Secundària Obligatòria i de graduat en Educació Secundària: alumnat d'Educació de Persones Adultes

    La direcció dels centres, de titularitat pública o privada, autoritzats per a impartir el segon nivell del segon cicle de la Formació de Persones Adultes (FPA), regulat pel Decret 220/1999, de 23 de novembre, que establix el currículum dels programes per a adquirir i actualitzar la Formació Bàsica de Persones Adultes fins a l'obtenció del títol de graduat en Educació Secundària en la Comunitat Valenciana (DOGV de 2 de desembre) presentarà les propostes d'acord amb el procediment establit en l'article 5.2 de la present orde.

    4. Propostes de títol de Batxillerat, Formació Professional, ensenyances artístiques i ensenyances esportives.

    La direcció dels centres públics de titularitat de la Generalitat presentarà davant de la direcció territorial competent en matèria d'educació les propostes d'expedició dels títols, acompanyades d'una còpia de les actes d'avaluació de l'alumnat que haja finalitzat els estudis en el dit centre i sol·licitat l'expedició.

    Així mateix, la direcció dels centres públics de titularitat de la Generalitat també presentarà les propostes d'expedició de títols de l'alumnat dels centres que tinguen adscrits. A este efecte, el centre adscrit entregarà les còpies de les actes de finalització d'estudis i els documents d'acreditació de pagament de les taxes corresponents. Les propostes comprendran les relacions de l'alumnat per cada centre i per cada nivell educatiu de manera diferenciada.

    La proposta d'expedició del títol de Batxiller a l'alumnat que, a més d'haver superat les matèries comunes del Batxillerat, encara que no haja cursat la modalitat d'arts en la seua via específica de música i dansa, haja finalitzat les ensenyances professionals de música o de dansa, es realitzarà a través del centre on haja cursat les ensenyances de Batxillerat. La proposta a favor d'este alumnat es realitzarà de manera independent de la resta de l'alumnat del centre.

    5. Proves per a l'obtenció directa de titulacions

    En el cas de l'alumnat que es presente a les proves per a obtindre directament el títol de graduat en Educació Secundària Obligatòria o els títols de tècnic i de tècnic superior de Formació Professional, o les que es determinen en el seu moment, el secretari del tribunal o de la comissió d'avaluació, en el cas dels títols de Formació Professional, presentarà les actes finals de les proves al centre de titularitat de la Generalitat on s'hagen realitzat, perquè este puga efectuar la proposta d'expedició del títol corresponent.

    A l'efecte d'un correcte procediment d'expedició, la secretaria del centre custodiarà una còpia de les actes finals i la resta de la documentació necessària per a la tramitació: còpia del document identificatiu de l'alumnat, proposta, etc.

    No obstant això, en el cas de l'alumnat que es matricule per a realitzar les proves que es convoquen per a l'obtenció del títol de tècnic o de tècnic superior en Formació Professional, una vegada esgotades les convocatòries oficials, serà el centre on l'alumne o alumna va estar matriculat per última vegada el que tramite l'expedició del títol.

    Per a això, el tribunal que realitze les proves o la secretaria del centre on s'haja celebrat la prova haurà expedit una certificació sobre la qualificació que l'alumne o alumna haja obtingut en la prova o en el mòdul de FCT, d'acord amb les dades que consten en l'acta d'avaluació. La secretaria del centre on l'alumne o alumna va cursar estudis haurà d'incorporar les dades contingudes en la dita certificació a la informació que conserve sobre les dades acadèmiques de la persona interessada.

    6. Propostes de certificats d'aptitud del cicle superior del primer nivell de les ensenyances especialitzades d'idiomes regulades pel Reial Decret 967/1988.

    Als certificats d'aptitud del cicle superior del primer nivell de les ensenyances especialitzades d'idiomes regulades pel Reial Decret 967/1988, de 2 de setembre, sobre ordenació de les ensenyances corresponents al primer nivell de les ensenyances especialitzades d'idiomes (BOE núm. 218, de 10 de setembre) que, tenen la consideració d'ensenyances establides per la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu, els és d'aplicació el procediment de sol·licitud, registre, expedició, model i característiques previstos en la present orde.

    La direcció de les escoles oficials d'idiomes presentarà davant de la direcció territorial competent en matèria d'educació les propostes d'expedició dels certificats d'acord amb el procediment general establit en l'article 5.2 de la present orde.

    Article 6. Termini de presentació de les propostes d'expedició

    Els centres docents presentaran l'imprés de proposta d'expedició, el disquet o un altre suport informàtic i la resta de la documentació necessària davant de la direcció territorial competent en matèria d'educació corresponent, en els terminis que s'especifiquen:

    1. Les propostes dels títols de graduat en Educació Secundària i de graduat en Educació Secundària Obligatòria hauran de ser tramitades en el termini d'un mes des que hagen superat els estudis.

    2. Les propostes de la resta de titulacions corresponents a les ensenyances regulades per la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, així com les ensenyances regulades per la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu, les ensenyances esportives regulades pel Reial Decret 1913/1997, de 19 de desembre i els certificats d'aptitud del cicle superior del primer nivell de les ensenyances especialitzades d'idiomes regulades pel Reial Decret 967/1988, que també tenen la consideració d'ensenyances establides per la Llei Orgànica 1/1990, d'Ordenació General del Sistema Educatiu, incloent-hi els possibles duplicats que puguen sol·licitar-se, seran tramitades en el termini d'un mes des que la persona interessada haja presentat la sol·licitud i abonat la taxa.

    Article 7. Verificació de la proposta

    La direcció territorial competent en matèria d'educació verificarà les dades contingudes en la proposta; qualsevol incorrecció, incoherència o possible incidència que es detecte serà comunicada als centres, als quals se'ls podrà demanar la documentació acreditativa necessària perquè es procedisca a la seua correcció.

    La unitat de la Inspecció Educativa comprovarà que les actes d'avaluació final es corresponen amb les propostes d'expedició de títols, i es responsabilitzarà del compliment, per part de l'alumnat, dels requisits acadèmics per a l'obtenció dels respectius títols o certificats.

    Article 8. Inscripció en el Registre de Títols Acadèmics i Professionals de la Comunitat Valenciana i en el Registre Central de Títols

    1. Inscripció en el Registre de Títols Acadèmics i Professionals de la Comunitat Valenciana

    Una vegada comprovada la correcció de les propostes presentades, tots els títols i els certificats d'aptitud del cicle superior del primer nivell de les ensenyances especialitzades d'idiomes regulades pel Reial Decret 967/1988 que expedisca l'administració educativa s'inscriuran en el Registre de Títols Acadèmics i Professionals de la Comunitat Valenciana i se'ls assignarà una clau registral única per a cada un d'estos, que quedarà impresa en el dit títol o certificat.

    2. Inscripció en el Registre Central de Títols

    La direcció general encarregada del Registre de Títols Acadèmics i Professionals de la Comunitat Valenciana comunicarà al Registre Central de Títols del Ministeri d'Educació la clau registral assignada, en el termini d'un mes comptat des de la data del seu assentament registral.

    La clau registral que assigne el Registre Central de Títols als títols corresponents a les ensenyances establides en la Llei Orgànica d'Educació també serà impresa en l'anvers del títol.

    Article 9. Data d'expedició

    La data d'expedició dels títols de graduat en Educació Secundària i graduat en Educació Secundària Obligatòria, la tramitació dels quals és d'ofici, coincidirà amb la data de finalització dels estudis.

    La data d'expedició de la resta de títols, diplomes, incloent-hi els duplicats, coincidirà amb la del pagament dels drets dels sol·licitants. En el cas que l'expedició haja de ser gratuïta per trobar-se exempta del pagament de la taxa, coincidirà amb la data de la sol·licitud per part de la persona interessada.

    Article 10. Finalització del procediment

    El termini màxim per a expedir els títols i els certificats a què es referix esta orde és de sis mesos comptats des del dia en què la sol·licitud haja tingut entrada en la secretaria dels centres docents, i en el cas dels títols la iniciació dels quals és d'ofici, des de la data de finalització dels estudis.

    Transcorregut el dit termini sense que el títol haja sigut expedit, la sol·licitud s'entendrà desestimada.

    Article 11. Expedició de duplicats

    1. Les persones interessades podran sol·licitar l'expedició del duplicat d'un títol o d'una certificació per alguna de les següents causes o finalitats:

    Per a rectificar errors materials, per a modificar dades per causa legal, per pèrdua, robatori, destrucció o deteriorament.

    En els duplicats que s'expedisquen haurà de fer-se constar quina de les causes esmentades motiva la seua expedició i imprimir en l'angle esquerre inferior de l'anvers la diligència que corresponga. També figurarà impresa la mateixa clau registral que en l'original.

    2. Quan qualsevol òrgan o departament de la conselleria competent en matèria d'educació detecte un error material en un títol o certificat abans de la seua entrega a la persona interessada, bastarà d'efectuar les correccions oportunes en el Registre de Títols Acadèmics i Professionals de la Comunitat Valenciana i en el Registre Central de Títols i procedir a una nova impressió.

    En cas que siga el centre qui detecte el dit error material abans de l'entrega del títol o certificat, gravarà una proposta d'expedició de duplicat especificant esta causa i hi adjuntarà el títol erroni.

    3. La persona interessada haurà d'abonar la taxa corresponent a l'expedició de duplicats, inclús per als títols de graduat en Educació Secundària Obligatòria i graduat en Educació Secundària, excepte si es tracta d'un error material imputable a l'administració.

    4. Procediment d'expedició de duplicats

    La persona interessada presentarà la sol·licitud d'expedició de duplicat del títol, i l'acompanyarà de la documentació justificativa de la causa de la seua sol·licitud (NIF/passaport/NIE, certificació del Registre Civil, denúncia, etc.), del resguard d'haver pagat la taxa, si és el cas, i del títol original o la part d'este que posseïsca, si és possible.

    El centre gravarà l'oportuna proposta d'expedició i la remetrà, junt amb la documentació aportada per la persona interessada, a la direcció territorial competent en matèria d'educació. El centre conservarà una còpia de la sol·licitud i de la documentació justificativa en l'expedient personal de l'alumnat.

    5. En el Registre de Títols Acadèmics i Professionals de la Comunitat Valenciana quedarà constància de l'expedició del dit duplicat i de la seua causa. També es remetrà comunicació de la dita inscripció al Registre Central de Títols del Ministeri d'Educació.

    Article 12. Llibre registre d'entrega de títols de la direcció territorial competent en matèria d'educació

    En cada direcció territorial competent en matèria d'educació es disposarà d'un llibre registre d'entrega dels títols i certificats a què fa referència esta orde, on quedarà constància dels títols i la data en què s'entreguen a la direcció dels centres o la persona en qui esta delegue.

    Article 13. Entrega dels títols

    1. El centre haurà d'enviar una comunicació a la persona interessada indicant que pot retirar el seu títol, bé personalment o a través d'una altra persona degudament acreditada i autoritzada amb este fi.

    En cas que residisca en una localitat diferent de la del centre, la persona interessada podrà sol·licitar, per escrit, la remissió del títol a la direcció territorial competent en matèria d'educació, dependència de l'administració educativa de l'Estat o d'altres comunitats autònomes, o oficina consular més pròxima al seu lloc de residència. El títol s'enviarà junt amb un rebut de la seua recepció que, una vegada firmat per la persona interessada, haurà de tornar-se al centre que el va remetre.

    2. El centre completarà la diligència relativa a l'entrega del títol que consta en el seu revers, angle superior esquerre.

    3. Llibre registre d'entrega de títols del centre

    La direcció territorial competent en matèria d'educació facilitarà a la direcció del centre o persona degudament autoritzada, en el moment en què retire els títols, les pàgines impreses corresponents al llibre registre d'entrega de títols del centre, o la informació necessària per a la seua formació, on hauran de firmar les persones interessades en el moment en què reben el títol.

    4. Els conservatoris de titularitat municipal podran retirar els títols corresponents al seu alumnat i custodiar-los fins a la seua entrega a la persona interessada.

    DISPOSICIONS ADDICIONALS

    Primera. Reconeixement de firmes i legalització de documents que han de produir efectes en l'estranger.

    Amb l'objecte que els títols o certificats expedits a la Comunitat Valenciana produïsquen efectes en l'estranger, ha de seguir-se el següent tràmit previ de reconeixement de firmes per a la seua posterior legalització:

    1. El director o directora o bé el secretari o secretària territorial competent en matèria d'educació del qual depenga el centre on la persona interessada va finalitzar els seus estudis, efectuarà el tràmit de reconeixement de les firmes que apareixen impreses en els títols o certificats, fent constar en el dors l'oportuna diligència.

    Quan hagen d'acreditar-se en l'estranger estudis totals o parcials conduents als títols a què es referix la present orde, el tràmit de reconeixement de firmes es realitzarà exclusivament en els documents acadèmics oficials acreditatius dels dits estudis, que hauran de presentar-se a la direcció territorial competent en matèria d'educació de què depenga el centre on va realitzar els seus estudis, visats pel servici de la Inspecció Educativa corresponent.

    2. Perquè els documents reconeguts puguen ser legalitzats amb posterioritat, el director o directora i el secretari o secretària territorial competent en matèria d'educació hauran de remetre les seues firmes, junt amb una còpia del seu nomenament, a la Direcció General de Servicis del Ministeri de Justícia, a la Direcció General d'Assumptes Consulars del Ministeri d'Assumptes Exteriors i al Deganat del Col·legi Oficial de Notaris de la Comunitat Valenciana, per ser estos òrgans els competents per a reconéixer les seues firmes i legalitzar els documents acadèmics.

    Segona. Accés electrònic dels ciutadans

    Els ciutadans i ciutadanes podran relacionar-se electrònicament amb la conselleria competent en matèria d'educació per a accedir als seus servicis públics en la mesura que s'efectue la implantació gradual dels procediments electrònics; i podran exercir els seus drets i assumir els seus deures d'acord amb el que disposen la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als servicis públics, i la Llei 3/2010, de 5 de maig, de la Generalitat, d'Administració Electrònica de la Comunitat Valenciana.

    DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

    Única

    Queden derogades les ordes de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència de 7 de juliol de 1997, per la qual es regula el procediment per a l'expedició dels títols acadèmics i professionals corresponents a les ensenyances establides per la LOGSE (DOGV 4 de maig) i de 24 de juny de 1999 que modifica l'anterior (DOGV de 29 de juliol).

    Així mateix, queden derogades totes les disposicions del mateix rang o d'un rang inferior que s'oposen al que disposa esta orde.

    DISPOSICIONS FINALS

    Primera. Autoritzacions

    S'autoritza la Direcció General d'Ordenació i Centres Docents perquè adopte les mesures que siguen necessàries per a l'execució del que disposa la present orde.

    Segona. Entrada en vigor

    Esta orde entrarà en vigor a partir de l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

    València, 15 de novembre de 2010

    El conseller d'Educació,

    ALEJANDRO FONT DE MORA TURÓN