DECRET-LLEI del Consell pel qual es modifica el Decret llei 11/2020, de 24 de juliol, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores de les mesures de prevenció davant la Covid-19.



Publicat en:  DOGV núm. 9124 de 09.07.2021
Número identificador:   2021/7627
Referència Base de Dades:  007079/2021
 
  • Anàlisi jurídica

  • Anàlisi documental

    Origen de disposició: Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública;Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Comerç Malaltia infecciosa
    Descriptors:
      Temàtics: malaltia infecciosa, horari comercial, infracció, reglamentació comercial , monografies


  • DECRET-LLEI del Consell pel qual es modifica el Decret llei 11/2020, de 24 de juliol, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores de les mesures de prevenció davant la Covid-19. [2021/7627]

    Exposició de motius

    El context sanitari actual en el qual les dades epidemiològiques llancen una expansió de la pandèmia i en el qual es produeix una transmissió comunitària sostinguda del virus Covid-19, de difícil control amb pressió alta en el sistema sanitari, un dels pilars fonamentals de l'estratègia de la lluita contra els nous brots és l'adopció de mesures preventives, sancionadores i de control que impedisquen l'aglomeració de persones i les reunions socials.

    Les interaccions socials en espais públics en els quals no es manté el distanciament entre persones que no pertanyen a grups de convivència suposen un risc alt de contagi.

    La finalització de les limitacions a la llibertat de circulació de persones en horari nocturn i les de grups de persones ha provocat un increment de contagis caracteritzat per esdeveniments súper disseminadors que fa necessari tornar a establir mesures no farmacològiques, que han de centrar-se en limitar aquelles activitats no essencials que puguen suposar un risc de contagi i evitar concentracions de persones en espais de concurrència pública.

    L'experiència en la gestió de la pandèmia ha evidenciat l'eficàcia d'aquestes mesures urgents amb l'objectiu de protegir la salut de la ciutadania, garantir el control dels brots epidemiològics i contindre la propagació de la malaltia, així com evitar el col·lapse del sistema sanitari.



    L'evolució actual de la pandèmia en la Comunitat Valenciana justifica l'adopció de mesures urgents de prevenció i contenció davant la Covid-19, com les contingudes en el present decret llei, la finalitat del qual no és una altra que la protecció de la ciutadania i la salut pública davant el nivell de risc alt assignat per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública en el seu informe de 9 de juliol de 2021.

    Així mateix, en tots els informes epidemiològics es fa referència al fet que el consens científic assenyala la conveniència de limitar la interacció social per a frenar la transmissió del virus en les comunitats, en absència d'immunitat generalitzada i d'un tractament efectiu per a la malaltia.

    Per tot això, i en llaures a una acció de protecció de la salut i seguretat de la ciutadania, es fa necessari adoptar mesures que reduïsquen la interacció social. A nivell global, per a tota la Comunitat, aquestes mesures han d'estar dirigides a les activitats on se centra el risc.



    Les dades llançades per l'informe de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública de 9 de juliol de 2021 avalen aquest diagnòstic: la incidència acumulada a 14 dies és de 216,9 per 100.000 habitants i a 7 dies és de 140,6. Aquestes dades revelen un empitjorament significatiu en contrast amb els reflectits en l'informe anterior, de data 25 de juny, amb una incidència a 14 dies de 55,98 casos per 100.000 habitants i a 7 dies de 32,09.

    D'acord amb el citat informe «l'evolució de la pandèmia en l'actualitat es caracteritza perquè la majoria dels nous casos identificats estan ocorrent en població jove no vacunada, associat a la concurrència d'esdeveniments super disseminadors (…) o a la celebració de reunions familiars o d'amics en l'esfera privada que suposen el 68,5% dels brots actius en l'àmbit social».

    Un altre dels factors per a tindre en compte és l'expansió de la variant Delta, que presenta major transmissibilitat i la prevalença de la qual aconsegueix el 50%, conforme a l'informe assenyalat.

    L'expansió actual de la pandèmia ha portat a la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública a declarar el nivell de risc alt o alerta 3, «indicatiu de transmissió comunitària sostinguda i de difícil control amb pressió alta en el sistema sanitari».

    En conseqüència, aquest informe estableix com a objectiu l'adopció de «mesures dràstiques que ens permeten tornar amb rapidesa a la situació anterior de risc baix mentre avança el programa de vacunació fins i tot en població menor de 50 anys», fent especial referència a la «efectivitat de disminuir la interacció social».

    En un context de relaxació de mesures generalitzades, com ara la reducció de la mobilitat o bé d'implantació de limitació d'activitats en relació amb l'oci nocturn, s'ha pogut constatar la tendència a conformar agrupacions de població majoritàriament joves, que per a la interacció social consumen col·lectivament begudes de qualsevol classe, en la via pública o en espais a l'aire lliure, quedant sense aplicació en tals circumstàncies, les mesures de protecció determinades per l'autoritat sanitària com ho és el manteniment de la distància de seguretat, contribuint a la propagació de contagis.

    Es fa necessari establir amb caràcter urgent, i en llaures al principi de seguretat jurídica, un nou tipus legal en el règim d'infraccions que permeta sancionar les conductes ciutadanes tendents a produir aglomeracions d'oci nocturn, com a instrument eficaç contra l'expansió de la pandèmia.

    Quant al rang normatiu d'aquesta disposició, de conformitat amb l'article 25 de la llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, la potestat sancionadora s'exercirà quan haja sigut reconeguda expressament per una norma amb rang de llei.

    El decret llei consta d'un article únic i dues disposicions finals.



    Els canvis que introdueix aquest decret llei afecten, principalment, a l'establiment d'un règim de control de reunions amb consum de tota mena begudes en espais públics, quan es constant la impossibilitat en el compliment de les mesures sanitàries, mitjançant l'addició d'un nou apartat 9 en el règim sancionador per a infraccions greus de l'article 6 del Decret llei 11/2020 de 24 de juliol, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores dels mesures de prevenció davant la Covid-19.



    Es modifica, així mateix, la redacció de l'article 6.2 i 7.3 del Decret llei 11/2020 per a distingir amb major precisió entre els tipus d'infraccions que produeixen l'organització i la participació en reunions, festes o actes similars, en els quals se sanciona amb caràcter greu la participació, reservant la falta molt greu a l'organització d'aquests esdeveniments per la major responsabilitat i risc que comporta, en termes de proporcionalitat i finalitat.

    Així mateix, es modifica l'article 69.5 de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de Salut de la Comunitat Valenciana, habilitant al fet que per resolució de l'autoritat sanitària es puga modificar l'horari de venda, subministrament i consum de begudes alcohòliques en tota mena d'establiments, amb caràcter temporal, i en situacions de risc declarat per a la salut pública.

    De la mateixa manera que va ocórrer amb les mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per a fer front a la crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, aquestes mesures requereixen adoptar-se amb celeritat.

    D'acord amb la STC 65/2018, de 7 de juny, la legislació d'urgència té la finalitat de respondre a situacions concretes dels objectius governamentals que per raons difícils de preveure requerisquen una acció normativa immediata en un termini més breu que el requerit per la via normal o pel procediment d'urgència per a la tramitació parlamentària de les lleis» (SSTC 31/2011, de 17 de març, FJ 4; 137/2011, de 14 de setembre, FJ 6, i 100/2012, de 8 de maig, FJ 8).

    La urgent necessitat de les modificacions citades es justifica en l'alt nivell de risc de la situació epidemiològica en la qual es troba actualment la Comunitat Valenciana, circumstància que fa imprescindible el recurs a l'instrument normatiu del decret llei per a la tipificació de la infracció amb la finalitat de ser més efectius en el control de les mesures



    La jurisprudència del Tribunal Constitucional ha reiterat en diverses ocasions la utilització de l'instrument normatiu del decret llei davant la concurrència de situacions d'extraordinària urgència i necessitat.



    Respecte als requisits d'urgent i extraordinària necessitat, la doctrina constitucional continguda en la STC 129/2016, de 21 de juliol estableix que «l'adequada fiscalització del recurs al decret llei requereix, per consegüent, la definició pels òrgans polítics d'una situació d'extraordinària i urgent necessitat explícita i raonada i que, per tant, el pressupost habilitant de l'extraordinària i urgent necessitat s'ha de dur a terme mitjançant la valoració conjunta de tots aquells factors que van determinar al Govern a dictar la disposició legal excepcional».

    Vista la urgència per a l'aprovació d'aquesta norma, s'exceptuen els tràmits de consulta pública i d'audiència i informació públiques, de conformitat amb el que es disposa en l'article 133.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



    En conseqüència, d'acord amb l'article 44.4 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, i l'article 58 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta de la consellera de Justícia, Interior i Administració Pública i la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, i prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 9 de juliol de 2021,







    DECRET



    Article únic. De la modificació del Decret llei 11/2020, de 24 de juliol, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores dels mesures de prevenció davant la Covid-19.

    1. S'addiciona un nou apartat a l'article 6 del Decret llei 11/2020, de 24 de juliol, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores dels mesures de prevenció davant la Covid-19.

    «9. El consum col·lectiu de qualsevol mena de beguda en la via pública o altres espais oberts al públic, quan es constate per l'autoritat inspectora que s'impedeix o dificulta l'adopció de les mesures sanitàries de prevenció o del manteniment de la distància de seguretat interpersonal.»



    2. Es modifica l'article 6.2 del Decret llei 11/2020, de 24 de juliol, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores dels mesures de prevenció davant la Covid-19, que passa a tindre la següent redacció:

    «La participació en reunions, festes o qualsevol altre tipus d'acte equivalent, de caràcter privat o públic, que impliquen una aglomeració o agrupació de persones, quan es constate per l'autoritat inspectora que les circumstàncies de la celebració impedisquen o dificulten l'adopció de les mesures sanitàries de prevenció o del manteniment de la distància de seguretat interpersonal».



    3. Es modifica l'article 7.3 del Decret llei 11/2020, de 24 de juliol, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores dels mesures de prevenció davant la Covid-19, que passa a tindre la següent redacció:

    «L'organització de reunions, festes o qualsevol altre tipus d'acte equivalent, de caràcter privat o públic, que impliquen una aglomeració o agrupació de persones, quan es constate per l'autoritat inspectora que les circumstàncies de la celebració impedisquen o dificulten l'adopció de les mesures sanitàries de prevenció o del manteniment de la distància de seguretat interpersonal.»





    Disposició Final



    Primera. De modificació de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de Salut de la Comunitat Valenciana.

    Es modifica l'article 69.5 de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de Salut de la Comunitat Valenciana, que passa a tindre la següent redacció:

    «En tota mena d'establiment, des de les 22.00 hores a les 07.00 hores de l'endemà, excepte en aquells en els quals la venda de begudes alcohòliques estiga destinada al seu consum a l'interior del local. Queda inclosa en aquesta prohibició la venda celebrada en establiment comercial, per telèfon o per qualsevol altre mitjà, seguida del repartiment a domicili dels productes comprats, quan aquest repartiment es realitze dins de la franja horària indicada.

    L'horari determinat en el paràgraf anterior podrà ser alterat mitjançant resolució de l'autoritat sanitària en situacions de risc declarat per a la salut pública amb una duració determinada en el temps.»

    Disposició Final



    Segona. Entrada en vigor

    El present decret llei entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



    El president de la Generalitat,

    Ximo Puig i Ferrer.



    La Consellera de Justícia, Interior i Administració Pública,

    Gabriela Bravo Sanestanisla



    La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública,

    Ana Barceló Chico