DECRET 6/2023, de 27 de gener, del Consell sobre places de difícil cobertura i regulació dels acords d'aliances estratègiques i de l'ús compartit de recursos per a l'atenció i millora de situacions de necessitat assistencial en l'àmbit del Sistema Valencià de Salut.



Publicat en:  DOGV núm. 9523 de 31.01.2023
Número identificador:   2023/896
Referència Base de Dades:  001018/2023
 
  • Anàlisi jurídica

    Data d'entrada en vigor: 01.02.2023
    Notes: Es deroga aquest decret pel Decret llei 2/2024, de 21 de febrer, del Consell, de mesures extraordinàries dirigides a garantir l'assistència sanitària integral i en condicions d'equitat en el Sistema Valencià de Salut, mantenint-se la vigència dels articles 3 i 4, en virtut de la disposició addicional segona del citat Decret llei. Així mateix, es manté la redacció de l'article 28.4 del Decret 192/2017, d'1 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de selecció i provisió de personal estatutari del Sistema Valencià de Salut continguda en la disposició final primera d'aquest Decret.
    Aquesta disposició afecta:
      Modifica:
    Aquesta disposició està afectada per:
      Modificada per:
  • Anàlisi documental

    Origen de disposició: Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Funció pública Sanitat
    Descriptors:
      Temàtics: personal estatutari d'institucions sanitàries, monografies


  • DECRET 6/2023, de 27 de gener, del Consell sobre places de difícil cobertura i regulació dels acords d'aliances estratègiques i de l'ús compartit de recursos per a l'atenció i millora de situacions de necessitat assistencial en l'àmbit del Sistema Valencià de Salut. [2023/896]

    Índex

    Preàmbul

    Capítol I. Preliminar

    Article 1. Objecte

    Article 2. Àmbit d'aplicació

    Capítol II. Places de difícil cobertura

    Secció primera. Disposicions generals

    Article 3. Definició de places de difícil cobertura

    Article 4. Procediment de declaració d'una plaça com de difícil cobertura

    Secció segona. Mesures d'incentivació per a l'acompliment de places de difícil cobertura

    Article 5. Mesures d'incentivació en els processos de selecció i provisió per a promoure l'accés i permanència en llocs de difícil cobertura

    Article 6. Mesures d'incentivació en relació amb la carrera i desenvolupament professional

    Article 7. Mesures d'incentivació de caràcter retributiu i en relació amb el sistema de productivitat variable

    Article 8. Mesures formatives

    Article 9. Mesures relatives a la prolongació de la permanència en el servei actiu

    Capítol III. Instruments d'ús compartit de recursos

    Secció primera. Aliances estratègiques o projectes de gestió compartida

    Article 10. Concepte d'aliança estratègica

    Article 11. Vigència

    Article 12. Requisits per a la subscripció d'acords

    Article 13. Procediment

    Article 14. Subscripció de l'aliança estratègica

    Article 15. Informació a les juntes de personal

    Article 16. Efectes en matèria de personal

    Article 17. Efectes en matèria retributiva

    Secció segona. Prestació voluntària de guàrdies

    Article 18. Prestació voluntària de guàrdies

    Article 19. Limitacions

    Article 20. Autorització

    Disposició addicional única. Comissió de seguiment

    Disposició derogatòria única. Derogació normativa

    Disposició final primera. Modificació del Decret 192/2017, d'1 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de selecció i provisió de personal estatutari al servei d'institucions sanitàries públiques del Sistema Valencià de Salut.

    Disposició final segona. Habilitació normativa

    Disposició final tercera. Entrada en vigor





    Preàmbul



    I



    El dret a la protecció de la salut està reconegut en l'article 43 de la Constitució Espanyola, la qual, així mateix, imposa als poders públics el deure d'organitzar i tutelar la salut pública a través de les mesures preventives i de les prestacions i serveis necessaris.

    En exercici de la competència exclusiva de la Generalitat que en matèria de sanitat i salut pública s'estableix en els articles 49.1.11a i 54 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, es va promulgar la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de salut de la Comunitat Valenciana, que configura un nou marc regulador de la salut, per a donar la resposta més eficient possible a les necessitats en aquesta matèria de la població de la Comunitat Valenciana.

    L'article 12 de la precitada llei, disposa que el Pla de Salut de la Comunitat Valenciana és l'instrument estratègic de planificació i programació de les polítiques de salut en la Comunitat Valenciana. S'hi recollirà la valoració de les necessitats de salut de la població, així com els objectius bàsics de salut i prioritats de la política sanitària.



    Entre altres previsions, el Pla de Salut de la Comunitat Valenciana haurà de contemplar les línies estratègiques a desenvolupar i els objectius que es pretenguen aconseguir, els programes i actuacions a desenvolupar, així com l'estimació i la proposta dels recursos necessaris per a atendre el compliment dels objectius perseguits.

    Quant a les qüestions procedimentals, l'article 49.1.3ª de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana atribueix a la Generalitat la competència exclusiva sobre normes processals i de procediment administratiu derivades de les particularitats del Dret substantiu valencià o de les especialitats de l'organització de la Generalitat.







    II



    A la Comunitat Valenciana, com en la resta d'Espanya, està constatat que els serveis sanitaris públics estan trobant dificultats per a la cobertura de places de professionals, tant a nivell d'atenció primària com d'hospitalària.

    En l'àmbit de l'atenció primària, la cobertura de places de forma continuada i estable, d'algunes especialitats, com poden ser medicina de família i pediatria, ofereix especials dificultats en alguns centres de salut i consultoris en municipis de l'interior de la Comunitat Valenciana ja que resulten places poc atractives per l'escassa disponibilitat de professionals.

    El Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència del Govern d'Espanya en el seu eix transversal de cohesió social i territorial i en la seua Política Palanca VI, tracta de la renovació i ampliació de les capacitats del Sistema Nacional de Salut incloent-hi l'enfortiment de l'atenció primària i comunitària amb l'objectiu, entre altres, de reduir les desigualtats socials i territorials, enfortir l'accés universal i en condicions d'equitat a la prestació sanitària, i la cohesió entre els diferents territoris de l'Estat.

    D'altra banda, tant el Pla d'Acció d'Atenció Primària i Comunitària 2022-2023, del Ministeri de Sanitat, com el Marc Estratègic d'Atenció Primària i Comunitària 2022– 2023, de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, incideixen en la necessitat de definir i identificar els llocs de difícil cobertura i fomentar la seua ocupació.

    A nivell d'atenció hospitalària, la manca de professionals es presenta amb major incidència als hospitals més distants de les capitals de província o grans nuclis de població. La conseqüència és que els hospitals comarcals tenen majors dificultats per a completar la seua plantilla que altres hospitals que, per la seua proximitat als referits centres urbans, permeten als seus professionals residir en aquells i desplaçar-se diàriament al seu lloc de treball.

    A més, l'avanç en noves tecnologies en l'àmbit sanitari, que tendeixen cap a la superespecialització del personal facultatiu, fa que unes certes categories troben en altres àmbits assistencials, la projecció professional de futur que en aquest moment no els ofereixen determinades places del Sistema Valencià de Salut.

    Dins d'aquest context, és necessari regular i establir un procediment per a la declaració de les places de difícil cobertura, que contribuïsca a potenciar la seua provisió, tant temporal com definitiva, per a garantir l'adequada satisfacció de les necessitats organitzatives i assistencials del Sistema Valencià de Salut, establint a tal fi diverses mesures d'incentivació per a l'acompliment d'aquestes places, i que tenen el seu reflex en diversos aspectes de la prestació professional, a saber: barems de mèrits, tant per a selecció com provisió, carrera i desenvolupament professional, retribucions, activitats formatives i prolongació de la permanència en el servei actiu.













    III



    En el marc del IV Pla de Salut de la Comunitat Valenciana, es proposa la regulació d'aliances estratègiques, com una fórmula organitzativa per a obtindre els millors resultats en salut. Aquest acord entre organitzacions representa un marc de col·laboració estable que, mitjançant la realització d'accions conjuntes, persegueixen la consecució d'uns objectius comuns pactats per les parts, tot això des d'una visió estratègica de qualitat i equitat del sistema sanitari que permeta garantir els criteris d'eficàcia, efectivitat, seguretat i utilitat terapèutica i integració assistencial.

    La Generalitat pretén, amb l'establiment i desenvolupament d'aliances estratègiques, la cooperació entre centres i serveis sanitaris i entre els seus professionals, perquè d'aquesta manera s'obtinguen majors beneficis. Es contribueix a preparar el sistema sanitari per a abordar millor els reptes actuals i futurs, optimitzant la gestió i ús dels recursos disponibles, preparant el sistema per a una altra possible pandèmia o qualsevol altre esdeveniment disruptiu que puga succeir en el futur.

    Amb l'establiment d'aliances estratègiques es pretén optimitzar recursos, fomentar el desenvolupament i implicació de professionals, desenvolupar valor afegit i aportar major valor a la societat. Permeten la capacitació i accés al coneixement dels professionals de la sanitat i donar resposta a les seues necessitats formatives. Estan centrades en proporcionar atencions d'alta qualitat i els mitjans per a fer-ho en un context sostenible.

    En aquest sentit, l'article 36 de la Llei 55/2003 de l'Estatut Marc del personal estatutari dels serveis de salut, contempla la mobilitat per raó de servei, i la Llei 44/2003, de 21 de novembre, d'ordenació de les professions sanitàries en el seu article 8.2 estableix que: «Els professionals podran prestar serveis conjunts en dos o més centres, encara que mantinguen la seua vinculació a un d'ells només, quan es mantinguen aliances estratègiques o projectes de gestió compartida entre diferents establiments sanitaris. En aquest supòsit, els nomenaments o contractes de nova creació podran vincular-se al projecte en el seu conjunt, sense perjudici del que establisca, si fa el cas, la normativa sobre incompatibilitats».

    En definitiva, es pretén amb aquesta mesura aprofundir en la garantia del dret a la protecció integral de la salut, establint un instrument flexible adaptable a les necessitats assistencials i organitzatives existents a cada moment, i que s'implementa mitjançant un acord entre dos o més departaments de salut o centres sanitaris, amb independència de la seua ubicació territorial i amb una durada inicialment limitada en el temps, encara que prorrogable, en funció de les contingències i compliment dels objectius aconseguits. Amb tal objectiu, es pretén, d'una banda, optimitzar la prestació assistencial dels equips professionals ja conformats en els centres subscriptors de l'aliança estratègica, a través d'una prestació compartida dels recursos humans inclosos en el seu àmbit d'actuació; i d'una altra, superar la fragmentació de serveis assistencials deguda a raons geogràfiques, estructurals i de dotació de serveis.

    A l'efecte, i amb la finalitat d'incentivar la participació dels professionals sanitaris, s'estableix una retribució per l'activitat realitzada en aplicació del corresponent acord d'aliança estratègica, consistent en un component variable del complement específic que es percebrà per cada hora de treball efectiu realitzada, retribució que també es farà extensible a cada hora realitzada en concepte d'atenció continuada.







    IV



    Així mateix, i amb la finalitat d'afavorir al màxim l'optimització dels recursos humans disponibles en l'àmbit de la urgència, el present decret habilita perquè el personal estatutari de les categories de personal mèdic i d'infermeria puga prestar de manera voluntària serveis d'atenció a la urgència en institucions o centres diferents del d'origen, ja siga en el mateix o diferent departament de salut, amb el benentés d'un ple respecte de la normativa vigent en matèria de jornada i descansos.









    V



    Finalment, el present decret conté una disposició final de modificació normativa per a adaptar el Decret 192/2017, d'1 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de selecció i provisió de personal estatutari al servei d'institucions públiques del Sistema Valencià de Salut, a les noves previsions organitzatives establides en el present decret.





    VI



    En compliment del mandat contingut en l'últim apartat de l'article 7 de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de Salut de la Comunitat Valenciana, el present decret ha seguit els principis recollits en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Quant a la necessitat i eficàcia, respon a la necessitat d'implementar mesures tendents a l'optimització funcional i territorial de la prestació assistencial a la ciutadania, sense que aquestes afecten la relació jurídica del personal implicat, en els termes previstos en la Llei 55/2003, de 16 de desembre, de l'Estatut Marc del personal estatutari dels Serveis de Salut, i altra normativa d'aplicació. Quant a la proporcionalitat i a la seguretat jurídica, es veu reflectida en les normes incloses en aquest preàmbul. I finalment, quant a la transparència i eficiència, aquesta disposició ha seguit la normativa continguda en la pròpia Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i en la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, sent objecte de publicació amb el propòsit de donar audiència a les persones interessades i col·lectius, en el tràmit d'audiència i informació pública. Així com s'han emés els informes preceptius que assenyala l'article 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell.



    En virtut d'això, a proposta del conseller de Sanitat Universal i Salut Pública, amb negociació prèvia en la Mesa Sectorial de Sanitat, a l'empara del que es disposa en la Llei 55/2003, de 16 de desembre, per la qual s'aprova l'Estatut Marc del personal estatutari dels serveis de salut; en el Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'empleat públic, i en els articles 31 i 33 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, després de la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 27 de gener de 2023,





    DECRETE



    CAPÍTOL I

    Preliminar



    Article 1. Objecte

    1. És objecte del present decret establir el procediment per a la declaració de les places de difícil cobertura i els efectes incentivadors de tal declaració.

    2. Així mateix, té per objecte regular l'ús de recursos compartits per a l'atenció i millora de les situacions de necessitat assistencial en l'àmbit del Sistema Valencià de Salut, tant a través d'aliances estratègiques o projectes de gestió compartida, com mitjançant la prestació voluntària de guàrdies o atenció continuada.



    Article 2. Àmbit d'aplicació

    1. La declaració de places de difícil cobertura pot ser referida a qualsevol de les institucions sanitàries gestionades per la conselleria amb competències en matèria de sanitat.

    2. Els instruments de gestió compartida regulats en el present decret podran ser establits entre dos o més departaments de salut, institucions sanitàries i/o centres de treball la gestió directa dels quals correspon a la conselleria amb competències en matèria de sanitat, així com amb els consorcis hospitalaris inclosos en el Sistema Valencià de Salut.







    CAPÍTOL II

    Places de difícil cobertura



    Secció primera

    Disposicions generals



    Article 3. Definició de places de difícil cobertura

    Davant una situació de necessitat assistencial es podrà considerar plaça de difícil cobertura aquella en la qual concórrega alguna de les circumstàncies següents:

    1. Aquelles que, havent esgotat tots els procediments de selecció i provisió previstos en la normativa aplicable, romanguen vacants sense cobertura durant almenys 3 mesos continuats en els últims 12 mesos.



    2. Les d'aquelles categories professionals d'un departament de salut, en el qual el nombre de sol·licituds d'inscripció en la borsa de treball del propi departament siga insuficient per a la cobertura de la prestació de l'assistència sanitària.

    3. Aquelles que la direcció general amb competències en la planificació de l'assistència sanitària així determine, prenent en consideració qualsevol altra circumstància que dificulte la seua cobertura, tenint en compte la necessitat de la seua prestació assistencial.



    Article 4. Procediment de declaració d'una plaça com de difícil cobertura

    1. El procediment per a la determinació d'una plaça com de difícil cobertura s'iniciarà a proposta, degudament justificada, del Departament de Salut o institució sanitària corresponent.

    Serà declarada mitjançant resolució de la direcció general amb competències en matèria de planificació i ordenació dels Recursos Humans, previ informe de la direcció general amb competències en matèria d'Assistència Sanitària, del qual es donarà trasllat a la comissió de seguiment prevista en la disposició addicional única del present decret. La resolució serà publicada en la pàgina web de la conselleria competent en matèria de sanitat. La declaració abastarà a totes les places de la mateixa categoria o especialitat en el mateix centre de treball, llevat que la necessitat de cobertura es referisca a l'acompliment d'una plaça concreta amb funcions específiques i singularitzades.

    Aquesta declaració serà actualitzada de manera periòdica, com a mínim cada any, per a adaptar-se a les necessitats de cada moment, i serà anotada en el registre de plantilles als efectes oportuns.

    2. La provisió de les places declarades de difícil cobertura s'efectuarà d'acord amb les previsions contingudes en el Decret 192/2017, d'1 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de selecció i provisió de personal estatutari al servei d'institucions sanitàries públiques del Sistema Valencià de Salut i altra normativa general d'aplicació.







    Secció segona

    Mesures d'incentivació per a l'acompliment

    de places de difícil cobertura



    Article 5. Mesures d'incentivació en els processos de selecció i provisió per a promoure l'accés i permanència en llocs de difícil cobertura



    1. En el barem dels mèrits a aplicar, en la selecció de personal temporal i en la fase de concurs dels processos de selecció de personal per a la cobertura amb caràcter definitiu de places estatutàries, així com en els processos de provisió de places bàsiques vacants mitjançant convocatòries de mobilitat voluntària, seran aplicables les mesures d'incentivació regulades en la normativa vigent en el moment de la convocatòria.



    2. En la selecció de personal temporal mitjançant la borsa de treball, el professional que es trobe exercint durant dos anys ininterromputs un lloc vacant declarat de difícil cobertura podrà activar la situació de disponible especial per a poder optar a ofertes d'altres vacants de la mateixa categoria i/o especialitat, en els departaments de salut que haja seleccionat en la seua sol·licitud d'inscripció en la borsa d'ocupació corresponent.



    3. Amb la finalitat de facilitar la cobertura de les places de difícil cobertura, el personal que estiga cursant la formació especialitzada en ciències de la salut per via de residència, podrà instar la seua inscripció en les llistes de reserva previstes en la normativa reguladora de la selecció temporal de personal, amb una antelació de tres mesos a la finalització del seu programa formatiu, per a poder optar a ofertes a través de la borsa de treball, sempre condicionant l'inici de la seua activitat a la corresponent avaluació favorable de la unitat docent i a l'absència de persones inscrites disponibles de la categoria/especialitat.



    Article 6. Mesures d'incentivació en relació amb la carrera i desenvolupament professional

    1. L'acompliment d'un lloc declarat de difícil cobertura es considerarà un mèrit a valorar en l'àrea de compromís amb l'organització per a l'avaluació del reconeixement de grau de carrera i desenvolupament professional, de tal manera que el seu acompliment per un període de dos anys suposarà l'obtenció del màxim de crèdits previst en aquesta àrea per a cada grau de carrera i desenvolupament professional, i s'assignarà per períodes inferiors la valoració proporcional que corresponga.

    2. L'acompliment d'un lloc declarat de difícil cobertura donarà dret a una reducció del temps de permanència necessari per a l'accés o progressió als graus 3 i 4 dels sistemes de carrera i desenvolupament professional.

    A l'efecte, per cada tres mesos de serveis prestats continuats en una d'aquestes places, es reduirà en un mes el temps de permanència necessari per a l'accés a aquests graus, amb una reducció màxima de 12 mesos per a cada grau. Els serveis prestats que donen dret a la reducció han d'estar inclosos en el període de permanència en el grau anterior, i la reducció serà compatible amb altres reduccions previstes en els sistemes de carrera i desenvolupament professional, sense que, en cap cas, el temps de permanència en cadascun dels graus necessari per a accedir al grau següent puga ser inferior a 5 anys. La reducció que, per superar l'esmentat límit, no haja pogut ser aplicada en l'accés al grau 3, podrà ser utilitzada en l'accés al grau 4.





    Article 7. Mesures d'incentivació de caràcter retributiu i en relació amb el sistema de productivitat variable

    1. La prestació de serveis en les places de difícil cobertura serà incentivada a través del reconeixement d'un component del complement específic per aquesta especial circumstància concurrent en aquesta mena de places, amb les següents quanties:

    a) Grup A1: 10.000 € anuals.

    b) Grup A2: 6.500 € anuals.

    c) Grup C1: 4.000 € anuals.

    d) Grup C2: 3.000 € anuals.

    e) Altres agrupacions professionals: 2.000 € anuals.

    Aquesta retribució s'abonarà en 14 pagues.

    2. A l'hora d'establir les metes dels objectius en els acords de gestió, es prendran en consideració les circumstàncies del departament que té dificultat per a cobrir les seues places.



    Article 8. Mesures formatives

    1. El personal que exercisca una plaça declarada de difícil cobertura, tindrà prioritat per a la participació en activitats formatives directament relacionades amb la seua activitat professional, amb la finalitat de promoure l'actualització dels seus coneixements i habilitats i mantindre la seua formació en nivells alts de qualitat, especialment en les impartides als hospitals de referència de gestió directa per la conselleria amb competències en matèria de sanitat. A tal fi s'aprovaran uns protocols de col·laboració que tindran la doble finalitat, d'una banda, de facilitar la formació de professionals que desenvolupen els seus serveis ocupant places de difícil cobertura, especialment als hospitals perifèrics i d'una altra, assegurar la cobertura assistencial, promovent la seua substitució durant la recepció d'aquesta formació.

    A l'efecte, aquests protocols hauran de contemplar els recursos pressupostaris necessaris per a garantir el desenvolupament d'aquestes activitats formatives.

    2. Així mateix, aquest personal tindrà prioritat per a participar en els projectes d'investigació relacionats amb la seua activitat professional, que es desenvolupen en el Departament de Salut al qual estiga adscrit.



    Article 9. Mesures relatives a la prolongació de la permanència en el servei actiu

    A l'efecte de valoració de les sol·licituds de prolongació de la permanència en el servei actiu del personal inclòs en l'àmbit d'aplicació del present decret, es considerarà que els serveis prestats en places declarades com de difícil cobertura han col·laborat en l'adequada satisfacció de les necessitats organitzatives i assistencials del sistema de salut contemplades en els plans d'ordenació de recursos humans, com a element de compromís amb l'organització que contribuïsca a justificar l'autorització d'aqueixa permanència després d'haver-se aconseguit l'edat legal de jubilació.





    CAPÍTOL III

    Instruments d'ús compartit de recursos



    Secció primera

    Aliances estratègiques o projectes de gestió compartida



    Article 10. Concepte d'aliança estratègica

    1. A l'efecte d'aquest decret, es considera centre compartit el Departament o centre de treball receptor dels suports dels altres centres signants de l'acord.

    2. Es podran concertar aliances estratègiques o projectes de gestió compartida, en els termes establits en l'article 8.2 de la Llei 44/2003, de 21 de novembre, d'ordenació de les professions sanitàries, mitjançant la subscripció d'acords entre serveis assistencials i unitats de gestió clínica de departaments de salut, institucions sanitàries i/o centres de treball d'aquests, a fi d'establir la convergència d'activitats assistencials, investigadores, docents i ús de tecnologia per a la gestió eficient dels recursos disponibles, tant humans com materials.



    3. Quan la subscripció d'una aliança estratègica o projecte de gestió compartida es formalitze amb un consorci hospitalari del Sistema Valencià de Salut, l'acord resultant es formalitzarà, si escau, de conformitat amb el que es determine reglamentàriament en matèria de convenis i subscripció d'acords en l'àmbit de la Generalitat, devent en tot cas ser objecte de negociació amb l'òrgan de representació dels treballadors que en el seu cas es trobe establit.





    Article 11. Vigència

    Les aliances estratègiques o projectes de gestió compartida tindran una durada de dos anys, prorrogables anualment segons l'evolució de les necessitats i consecució dels objectius a aconseguir que van donar lloc a aquestes. No obstant això, una aliança estratègica podrà finalitzar amb anterioritat al transcurs del període de vigència inicialment acordat, si les circumstàncies que van donar lloc a la subscripció d'aquesta hagueren decaigut o quan els objectius previstos s'hagueren aconseguit. La finalització serà acordada pels mateixos centres subscriptors de l'acord inicial, prèvia autorització de la direcció general competent en matèria d'assistència sanitària.



    Article 12. Requisits per a la subscripció d'acords

    1. La subscripció d'aquests acords exigeix la identificació d'una situació assistencial amb possibilitat de millora substantiva per la dificultat en la prestació sanitària, amb la finalitat d'integrar la gestió dels recursos assistencials disponibles en les institucions sanitàries subscriptores, a fi d'establir, mantindre o incrementar la cartera de serveis.



    2. La seua subscripció serà un recurs subsidiari quan per raons organitzatives, econòmiques o assistencials no resulte possible la declaració de places de difícil cobertura o, declarada aquesta, no resulte efectiva. En tal cas, el personal que preste serveis en l'aliança estratègica desplaçant-se a altres departaments o centres de treball no es beneficiarà de les mesures incentivadores de les places de difícil cobertura.

    3. El personal que exercisca una plaça declarada de difícil cobertura continuarà mantenint les mesures d'incentivació, encara que se subscriga a més un acord d'aliança estratègica.



    Article 13. Procediment

    El procediment per a la subscripció d'una aliança estratègica s'iniciarà a sol·licitud, degudament justificada, del departament de salut, institució sanitària o centre de treball en la qual s'identifique la situació assistencial amb possibilitat d'establiment, manteniment o millora substantiva, els objectius que es pretenen aconseguir, i els mitjans i sinergies que l'aliança estratègica o projecte de gestió compartida aportarà per a la seua consecució.

    Aquesta sol·licitud serà remesa a la direcció general amb competències en matèria d'assistència sanitària, la qual, a la vista de l'informe justificatiu, valorarà la seua oportunitat i pertinència, i determinarà els departaments de salut, institucions sanitàries o centres de treball susceptibles de subscriure una aliança estratègica.



    Article 14. Subscripció de l'aliança estratégica

    L'aliança estratègica es formalitzarà mitjançant acord de les direccions i/o gerències dels departaments de Salut, institucions sanitàries o centres de treball afectats, el qual haurà de ser autoritzat, abans de la seua entrada en vigor, per la direcció general competent en matèria d'assistència sanitària, així com per l'òrgan competent en matèria de gestió pressupostària, quant a la disponibilitat de l'increment de la despesa. Es donarà trasllat de l'acord a la comissió de seguiment prevista en la disposició addicional única del present decret.

    L'acord haurà d'incloure com a mínim les clàusules següents:

    1. Determinació de la figura de la persona responsable, amb funcions de coordinació i supervisió de l'aliança estratègica.

    2. Àmbit territorial i funcional.

    3. Objectius assistencials i, si fa el cas, activitats de docència, formació i investigació a aconseguir.

    4. Mesures organitzatives i de gestió en relació amb els recursos humans i materials inclosos en l'acord: organització de la prestació de serveis tant en jornada ordinària com complementària, i determinació de les unitats, serveis i categories professionals afectades.





    5. Criteris d'avaluació de la consecució dels objectius a aconseguir.

    6. Cost previst de la implementació de les mesures i centre de despesa responsable de la cobertura d'aquest cost.



    Article 15. Informació a les juntes de personal

    Els acords d'aliança estratègica seran comunicats a les Juntes de Personal dels Departaments de Salut, institucions sanitàries i centres de treball afectats.



    Article 16. Efectes en matèria de personal

    1. L'adopció dels instruments referits en els articles anteriors podrà afectar les places ja existents en els corresponents departaments de salut, institucions sanitàries o centres de treball en ells inclosos. També podrà suposar la creació de places vinculades directament a aquest projecte.



    2. El personal que determine l'acord d'aliança estratègica prestarà la seua activitat en l'àmbit territorial i funcional descrit en aquell, de conformitat amb les clàusules organitzatives i de prestació de serveis que s'hagen establit, sense perdre per això la seua adscripció a la plaça d'origen.

    3. Acordada l'aliança estratègica, la prestació de serveis es durà a terme per personal voluntari, segons l'organització prevista en el propi acord.



    Article 17. Efectes en matèria retributiva

    1. El personal que exercisca el seu treball desplaçant-se al Departament o centre de treball que precisa suport percebrà, per aquesta circumstància, una retribució addicional, que tindrà lloc exclusivament per cada hora de realització de treball efectiu en el centre compartit.

    2. Si es tracta de la prestació de jornada ordinària, aquesta retribució addicional, en qualitat de component variable del complement específic, consistirà en el 50 % del valor/hora que es calcularà prenent en consideració la totalitat de retribucions fixes i periòdiques del lloc (sou, complement de destí i complement específic), en quantia anual, dividit per les hores de jornada ordinària efectiva general anual. Aquesta retribució serà a càrrec del centre d'origen del professional.

    3. Quan es tracte de jornada complementària, la retribució addicional consistirà en el 100 % de la quantia aplicable en concepte d'atenció continuada o guàrdia per cada hora de jornada complementària realitzada en el centre compartit. El centre compartit abonarà la quantia bàsica, mentre que el centre d'origen abonarà la quantia addicional.

    4. Els professionals del centre compartit que presten jornada complementària en la unitat que rep el suport també percebran la retribució addicional referida en el punt 3 a partir de la quarta guàrdia que realitzen al mes.

    5. Així mateix, el personal percebrà les indemnitzacions per raó del servei establides en la normativa vigent que li pogueren correspondre, prenent com a referència la ubicació del centre al qual està adscrita la plaça i la del centre compartit. Aquestes indemnitzacions seran a càrrec del centre compartit.





    Secció segona

    Prestació voluntària de guàrdies



    Article 18. Prestació voluntària de guàrdies

    El personal estatutari de les categories de personal mèdic i d'infermeria podrà realitzar de manera voluntària la prestació de jornada complementària de guàrdia o atenció continuada en un àmbit diferent al propi del seu nomenament, encara que en aquest no es trobe prevista aquesta prestació.



    Article 19. Limitacions

    1. Aquesta possibilitat només tindrà lloc quan en una determinada unitat siga necessària la prestació de jornada complementària de guàrdia o atenció continuada i no es compte amb personal suficient del propi centre, ni a través dels procediments de cobertura establits.

    2. En tot cas, aquesta prestació voluntària no podrà limitar el descans mínim entre jornades de treball que resulte d'aplicació, ni excedir el màxim de 48 hores setmanals de temps de treball en còmput anual.



    Article 20. Autorització

    Per a la realització d'aquesta prestació voluntària haurà de formular-se la sol·licitud del centre on existisca la necessitat i l'autorització expressa d'aquell on radique el lloc del personal voluntari.







    Disposició addicional



    Única. Comissió de seguiment

    Es crearà una comissió de seguiment, composta per l'administració i les organitzacions sindicals integrants de la Mesa Sectorial de Sanitat, i ajustant-se en tot cas al principi de presència equilibrada de dones i homes.

    Es donarà trasllat trimestralment a la comissió de seguiment de les declaracions de places de difícil cobertura i dels acords de gestió compartida de recursos que hagueren tingut lloc durant el període precedent, així com dels seus efectes. La comissió podrà formular les observacions i propostes que estime oportunes per a ajustar l'ús de tots dos instruments als objectius pretesos en el present decret.





    Disposició derogatòria



    Única. Derogació normativa

    Queden derogades quantes normes d'igual o inferior rang s'oposen al que s'estableix en el present decret.











    Disposicions finals



    Primera. Modificació del Decret 192/2017, d'1 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de selecció i provisió de personal estatutari al servei d'institucions sanitàries públiques del Sistema Valencià de Salut.

    Es modifica l'apartat 4 de l'article 28 del Decret 192/2017, d'1 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de selecció i provisió de personal estatutari al servei d'institucions sanitàries públiques del Sistema Valencià de Salut, amb la següent redacció:



    «4. Podrà establir-se una puntuació complementària en la valoració del temps treballat en aquelles places que, per les seues circumstàncies especials o geogràfiques, o per raons organitzatives, es declaren reglamentàriament com de difícil cobertura, podent exigir-se com a contrapartida un període de permanència determinat en aquestes places».



    Segona. Habilitació normativa

    Es faculta la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de sanitat per a dictar les disposicions que siguen necessàries per al desplegament del present decret.



    Tercera. Entrada en vigor

    El present decret entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



    Alacant, 27 de gener de 2023



    El president de la Generalitat,

    XIMO PUIG I FERRER



    El conseller de Sanitat Universal i Salut Pública,

    MIGUEL MÍNGUEZ PÉREZ