DECRET 58/2021, de 30 d'abril, del Consell, sobre jornada lectiva del personal docent i nombre màxim d'alumnat per unitat en centres docents no universitaris



Publicat en:  DOGV núm. 9077 de 06.05.2021
Número identificador:   2021/4855
Referència Base de Dades:  004094/2021
 
  • Anàlisi jurídica

  • Anàlisi documental

    Origen de disposició: Conselleria d'Educació, Cultura i Esport
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Educació
    Descriptors:
      Temàtics: escolarització, legislació escolar, planificació educativa, programa d'ensenyament, personal docent , monografies


  • DECRET 58/2021, de 30 d'abril, del Consell, sobre jornada lectiva del personal docent i nombre màxim d'alumnat per unitat en centres docents no universitaris [2021/4855]

    El Reial Decret Llei 14/2012, de 20 d'abril, de mesures urgents de racionalització de la despesa pública en l'àmbit educatiu, va establir que, per raons de limitació de la despesa pública, quan la llei de pressupostos generals de l'Estat no autoritzara la incorporació de personal de nou ingrés mitjançant una oferta d'ocupació pública o establira, amb caràcter bàsic, una taxa de reposició d'efectius inferior al 50%, les administracions educatives, en els centres públics i centres privats sostinguts amb fons públics, podrien ampliar fins a un 20% el número màxim d'alumnat per unitat establit en la normativa vigent per a l'Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i per a la resta d'ensenyaments regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació.

    A més, també es va fixar l'horari lectiu que havia d'impartir el professorat en els centres docents públics i privats sostinguts amb fons públics, establint com a mínim, 25 hores en educació infantil i primària i de 20 hores en els restants ensenyaments.

    En l'àmbit de la Comunitat Valenciana, el Decret 73/2012, de 18 de maig, del Consell, va determinar les condicions d'aplicació del Reial Decret Llei 14/2012, de 20 d'abril, de mesures urgents de racionalització de la despesa pública en l'àmbit educatiu no universitari a la Comunitat Valenciana, amb el qual es fixava el nombre d'alumnat per aula i la jornada lectiva mínima del personal docent.

    Per la seua banda, l'Ordre 19/2012, de 21 de maig, de la Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació, per la qual es regula l'aplicació del Reial Decret Llei 14/2012, de 20 d'abril, de mesures urgents de racionalització de la despesa pública en l'àmbit educatiu, en els centres docents no universitaris públics i privats concertats de la Comunitat Valenciana, va determinar una ampliació, fins a un 20%, del nombre màxim d'alumnat per unitat en les diferents ensenyances regulades per la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació.

    Aquestes dues normes quedaren sense vigència amb l'entrada en vigor del Decret 59/2016, de 13 de maig, del Consell, pel qual es fixa el nombre màxim d'alumnat i la jornada lectiva del personal docent en els nivells no universitaris regulats per la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, en els centres docents no universitaris de la Comunitat Valenciana i la modificació introduïda pel Decret 89/2017, de 7 de juliol, del Consell, pel qual es modifiquen les disposicions transitòries del Decret 59/2016, de 13 de maig, del Consell, pel qual es fixa el nombre màxim d'alumnat i la jornada lectiva del personal docent en els nivells no universitaris regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, en els centres docents no universitaris de la Comunitat Valenciana, en els quals es mantingué l'horari lectiu però s'inicià un procés progressiu de disminució de ràtio en els diversos nivells d'ensenyaments no universitaris. El curs 2021-2022 aquest procés de recuperació de ràtios per unitat anteriors a l'augment establit per la normativa del 2012 citada s'haurà completat en tots els ensenyaments excepte en educació primària i en els ensenyaments professionals de música i dansa de règim especial.

    Posteriorment, el Decret 73/2012 i l'Ordre 19/2012 foren declarats nuls per la sentència 216/2018 del Tribunal Suprem.

    La Llei 4/2019, de 7 de març, de millora de les condicions per a l'exercici de la docència i l'ensenyament en l'àmbit de l'educació no universitària deroga els articles 2, 3 i 4 del Reial Decret Llei 14/2012, de 20 d'abril, de mesures urgents de racionalització de la despesa pública en l'àmbit educatiu.

    S'inclou en aquest decret una disposició final mitjançant la qual es modifiquen els articles 27 i 29 del Decret 40/2016, de 15 d'abril, del Consell, pel qual es regula l'admissió en els centres docents públics i privats concertats que imparteixen ensenyances d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, per adequar-lo a l'article 84.2 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, segons la redacció donada per la Llei Orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació.

    Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat per a 2021.

    En la tramitació d'aquesta norma s'han respectat els principis de bona regulació previstos en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques: principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència. Respecte dels principis de necessitat i eficàcia, la norma respon a l'obligatorietat d'introduir aquelles modificacions que es recullen en la Llei 4/2019, de 7 de març, de millora de les condicions per a l'exercici de la docència i l'ensenyament en l'àmbit de l'educació no universitària. Quant al principi de proporcionalitat, la norma en conté la regulació adequada i imprescindible, i estableix les obligacions necessàries a fi d'atendre l'objectiu que es persegueix. Es compleix, així mateix, el principi de seguretat jurídica, ja que la norma s'emmarca adequadament en la resta de l'ordenament jurídic pel fet de respondre al repartiment competencial establit en la Constitució Espanyola i en l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana i d'assumir de manera coherent els mandats disposats en la normativa autonòmica i en la normativa europea i estatal que són aplicables directament i obligatòriament en la regulació de la jornada lectiva del personal docent que presta serveis en centres docents no universitaris de titularitat de la Generalitat i de les ràtios màximes d'alumnat per unitat o per docent en els ensenyaments no universitaris que s'imparteixen en centres docents sostinguts amb fons públics El principi de transparència s'ha vist garantit mitjançant la participació activa de les persones destinatàries d'aquest decret en l'elaboració, a través de la negociació en tots els àmbits de participació: Mesa Sectorial d'Educació, amb els i les representants de l'ensenyament concertat i el Consell Escolar de la Comunitat Valenciana. Respecte al principi d'eficiència, la regulació que es planteja ha tingut en consideració, com a principi inspirador, la reducció de càrregues administratives implícites en l'aplicació d'aquesta norma i la racionalització dels recursos públics disponibles.



    Per això, d'acord amb l'article 28.c) de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta del conseller d'Educació, Cultura i Esport; amb el dictamen preceptiu del Consell Escolar de la Comunitat Valenciana; conforme amb el Consell Jurídic Consultiu, prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 30 d'abril de 2021,





    DECRETE



    Article 1. Objecte

    Aquest decret té per objecte determinar la jornada lectiva del personal docent en els centres docents públics de la Comunitat Valenciana i el nombre màxim d'alumnat per aula, unitat o professorat, en els centres docents públics i en els centres docents concertats de la Comunitat Valenciana d'acord amb el que s'estableix en la normativa bàsica.



    Article 2. Jornada lectiva

    1. La part lectiva de la jornada setmanal del personal docent que imparteix els ensenyaments regulats en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, en centres públics, serà de 23 hores en educació infantil i primària. En els restants ensenyaments la jornada serà de 18 hores, sense perjudici de les situacions de reducció de jornada previstes en la normativa vigent.

    2. La conselleria competent en matèria d'educació podrà establir excepcionalment increments de la part lectiva setmanal del personal docent que imparteix els ensenyaments diferents de l'educació infantil i primària sobre el mínim 18 hores fins a 20 hores. En aquest cas, el règim de compensació amb hores complementàries serà, com a màxim, de dues hores complementàries per cada període lectiu, i únicament podrà computar-se a partir dels mínims a què es refereix l'apartat anterior.



    Article 3. Alumnat per unitat

    1. El nombre màxim d'alumnes per unitat en els centres que impartisquen el primer cicle d'Educació Infantil serà el següent:

    a) Unitats per a alumnat menor d'un any: 1/8.



    b) Unitats per a alumnat d'un a dos anys: 1/13.

    c) Unitats per a alumnat de dos a tres anys: 1/20.

    En les unitats on s'agrupe alumnat, el nombre màxim d'alumnes per unitat, segons el tram d'edat que agrupe, serà el següent:

    d) Unitats per a alumnat fins a dos anys: 1/8.

    e) Unitats per a alumnat fins a tres anys: 1/11.

    f) Unitats per a alumnat d'un a tres anys: 1/15.

    Les unitats de 2 a 3 anys en escoles infantils de segon cicle i en CEIP, ambdós de titularitat de la Generalitat, tindran una ràtio màxima de 18 alumnes.

    2. El nombre màxim d'alumnes per unitat o grup en els centres docents públics i en els centres docents concertats que impartisquen el segon cicle d'Educació Infantil s'estableix en 25.

    3. El nombre màxim d'alumnes per unitat o grup en els centres docents públics i en els centres docents concertats que impartisquen Educació Primària s'estableix en 25.

    4. El nombre màxim d'alumnes per unitat o grup en els centres docents públics i en els centres docents concertats que impartisquen Educació Secundària Obligatòria s'estableix en 30.



    5. El nombre màxim d'alumnes per unitat o grup en els centres docents públics i en els centres docents concertats que impartisquen Batxillerat s'estableix en 35.

    El nombre màxim d'alumnes per unitat o grup en Batxillerat en règim nocturn, així com en règim semipresencial o a distància, s'estableix en 45.

    6. El nombre màxim d'alumnes per unitat o grup en els centres docents públics i en els centres docents concertats que impartisquen Formació Professional de Grau Mitjà i Formació Professional de Grau Superior s'estableix en 30. En el cas del règim semipresencial o a distancia, s'estableix en 45.

    7. El nombre màxim d'alumnes per unitat o grup és de 18 en els centres docents públics i en els centres docents concertats que impartisquen Formació Professional Bàsica, segons allò determinat en el Decret 135/2014, de 8 d'agost, del Consell, pel qual es regulen els cicles formatius de Formació Professional Bàsica en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

    8. En l'ensenyament d'idiomes de règim especial el nombre màxim d'alumnes per unitat s'estableix en 35 alumnes en el nivell A2, 30 alumnes en els nivells B1 i B2 i 25 alumnes en els nivells C1 i C2. Respecte de la modalitat a distància, el nombre màxim d'alumnes s'estableix en 50 per al That's English i en 40 per a la resta de modalitats.

    9. El nombre màxim d'alumnes per unitat en els diferents nivells de la formació bàsica de persones adultes, en règim presencial, queda establit de la manera següent:

    Cicle I de la Formació Bàsica de Persones Adultes

    1r nivell: alfabetització, 12 alumnes.

    2n nivell: 20 alumnes.

    3r nivell: 20 alumnes.

    Cicle II de la Formació Bàsica de Persones Adultes

    1r nivell: 35 alumnes.

    2n nivell: 35 alumnes.



    10. En el cas dels ensenyaments esportius, els ensenyaments elementals i professionals de Música i Dansa, els ensenyaments artístics professionals d'Arts Plàstiques i Disseny i els ensenyaments artístics superiors, el nombre màxim d'alumnes per professor serà el que es determine en la normativa bàsica vigent.



    Disposicions transitòries



    Primera. Implantació progressiva.

    1. La implantació de la ràtio màxima en educació primària continuarà de manera progressiva, curs a curs, des del tercer nivell a partir del curs 2021-2022.

    2. En els ensenyaments professionals de Música i Dansa, la implantació d'aquesta ràtio màxima arribarà al sisé nivell en el curs 2021-2022.

    3. A l'entrada en vigor d'aquest decret, les ràtios de la resta d'ensenyaments descrits en l'article 3 estaran completament implantades.





    Segona. Determinació de vacants durant el període d'implantació

    Durant el període d'implantació d'allò establit en l'article 3 d'aquest decret, en el procés de determinació de vacants en els nivells i cursos en què no s'haja reduït la ràtio s'aprofitaran les baixes de l'alumnat per a regularitzar la ràtio d'alumnat per unitat, grup o professor o professora, independentment del nivell acadèmic en què es produïsquen.



    En aquest sentit, les possibles vacants que es produïsquen en els grups en què no s'haja reduït la ràtio sols podran ser cobertes quan el nombre d'alumnat previst per al següent curs siga igual o inferior a la ràtio màxima fixada en l'article 3 d'aquest decret.



    Tot i això, una vegada començat el curs escolar i en el cas que es produïsca escolarització d'alumnat d'incorporació tardana correspondrà a la Comissió Municipal d'Escolarització efectuar la proposta de repartiment d'aquest alumnat per mantindre el màxim equilibri possible en el volum d'alumnat de cada localitat o àrea d'influència, sense perjudici d'allò que s'estableix en els articles 41.3 i 42, del Decret 40/2016, de 15 d'abril del Consell, pel qual es regula l'admissió en els centres docents públics i privats concertats que imparteixen ensenyances d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat.



    Tercera. Reducció del nombre d'alumnat per unitat en el cas d'escolarització d'alumnat amb necessitats educatives especials durant el període d'implantació

    1. En els centres docents que impartisquen educació primària i escolaritzen alumnat amb necessitat específica de suport educatiu, es podrà aplicar una reducció de la ràtio màxima d'alumnat per unitat, prèvia resolució de la direcció territorial competent en matèria d'educació. El nombre màxim d'alumnat d'aquestes característiques serà, amb caràcter general, de 2 per unitat.

    2. En aquelles unitats d'educació primària en què, d'acord amb la implantació progressiva de la baixada de ràtio màxima prevista en el punt 1 de la disposició transitòria primera d'aquest decret, la ràtio màxima d'alumnat per unitat siga 30, pel primer alumne o alumna amb necessitat específica de suport educatiu es reduirà la ràtio en 3 alumnes des de la ràtio màxima. Pel segon alumne o alumna amb necessitat específica de suport educatiu, degudament dictaminat, es reduirà la ràtio en 4 alumnes més, sempre des de la ràtio màxima i prèvia resolució de la direcció territorial competent en matèria d'educació.



    Disposició derogatòria



    Única. Derogació normativa

    Queden derogats el Decret 59/2016, de 13 de maig, del Consell, pel qual es fixa el nombre màxim d'alumnat i la jornada lectiva del personal docent en els nivells no universitaris regulats per la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, en els centres docents no universitaris de la Comunitat Valenciana i el Decret 89/2017, de 7 de juliol, del Consell, pel qual es modifiquen les disposicions transitòries del Decret 59/2016, de 13 de maig.



    Així mateix, queda derogat el contingut de totes aquelles disposicions del mateix rang o inferior que s'opose al que disposa aquest decret.



    Disposicions finals



    Primera. Modificació del Decret 40/2016, de 15 d'abril, del Consell, pel qual es regula l'admissió en els centres docents públics i privats concertats que imparteixen ensenyances d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat

    D'acord amb allò previst en l'article 84.2 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, segons la redacció donada per la Llei Orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, es modifiquen els articles 27 i 29 del Decret 40/2016, de 15 d'abril, del Consell, pel qual es regula l'admissió en els centres docents públics i privats concertats que imparteixen ensenyances d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, que queden redactats com s'indica a continuació:



    Article 27. Criteris per a la valoració de les sol·licituds

    S'afig un nou punt 10:

    «10. Alumnat nascut de part múltiple.»



    Article 29. Germans i germanes

    S'afig un nou punt 3:

    «3. L'alumnat nascut de part múltiple es valorarà com una sol·licitud que ocuparà tantes vacants com nascuts del part múltiple hi haja, sempre que així ho sol·licite el pare, la mare o la persona tutora legal. En el cas que algun dels integrants del part múltiple complisca els requisits per accedir a una plaça reservada per a alumnat amb necessitats educatives especials l'administració educativa adoptarà les mesures necessàries, per raons especials, perquè l'admissió es realitze de manera conjunta.»



    Segona. Desenvolupament reglamentari

    1. S'autoritza la persona titular de la conselleria competent en matèria d'educació perquè dicte les disposicions necessàries per a l'aplicació i el desenvolupament d'aquest decret.

    2. La persona titular de la conselleria competent en matèria d'educació, com a conseqüència de la potestat reglamentària atribuïda per l'article 28 e) de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, en aquelles localitats que, per les seues característiques socioeducatives i demogràfiques, així s'aconselle podrà fixar per als centres públics i privats concertats una ràtio màxima d'alumnat per unitat o grup inferior a l'establida en aquest decret.



    Tercera. Entrada en vigor

    Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, i produirà efectes des de l'inici del curs 2021-2022.



    València, 30 d'abril de 2021



    El president de la Generalitat,

    XIMO PUIG I FERRER





    El conseller d'Educació, Cultura i Esport,

    VICENT MARZÀ I IBÁÑEZ