DECRET 171/2020, de 30 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic.



Publicat en:  DOGV núm. 8959 de 24.11.2020
Número identificador:   2020/9930
Referència Base de Dades:  009484/2020
 
  • Anàlisi jurídica

  • Anàlisi documental

    Origen de disposició: Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Organització de l'administració
    Descriptors:
      Temàtics: administració regional, reglament intern, organització administrativa , Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic


  • DECRET 171/2020, de 30 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic. [2020/9930]

    El Decret 5/2019, de 16 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen el nombre i la denominació de les conselleries, i les seues atribucions, estableix l'estructura bàsica de l'Administració del Consell.

    Un dels departaments que es configuren en aquesta estructura és la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, a la qual s'assignen les competències en matèria d'hisenda, model econòmic i finançament, sector públic instrumental de la Generalitat, excepte els organismes autònoms i els consorcis sanitaris, patrimoni, projectes i fons europeus, tecnologies de la informació i la comunicació de l'Administració.



    El Decret 7/2019, de 20 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen les secretaries autonòmiques de l'Administració del Consell, disposa com a òrgans superiors de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, la Secretaria Autonòmica de Model Econòmic i Finançament, la Secretaria Autonòmica d'Hisenda i la Intervenció General.

    I el Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual estableix l'estructura orgànica bàsica de la presidència i de les conselleries de la Generalitat, ordena en el títol IV l'estructura i competències dels òrgans superiors i directius de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic.



    Com a conseqüència d'aquesta nova estructura departamental, de la delimitació i competències del nivell superior i nivell directiu de la Conselleria, es fa necessari aprovar el reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, tal com assenyala l'article 56 del Decret 105/2019, i posteriorment desplegar, mitjançant una ordre de la persona titular de la Conselleria, el nivell administratiu.



    Per tot això, de conformitat amb el que s'estableix en els articles 28.f, 43 i 64 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta del conseller d'Hisenda i Model Econòmic, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 30 d'octubre de 2020,





    DECRETE



    TÍTOL I

    Disposicions generals



    Article 1. Competències de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic

    1. La Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, com a departament responsable del Consell de la Generalitat en matèries d'hisenda, política financera, model econòmic i finançament, sector públic instrumental de la Generalitat, excepte els organismes autònoms i els consorcis sanitaris patrimoni, projectes i fons europeus, i tecnologies de la informació i la comunicació de l'Administració, exerceix les màximes competències que legalment té atribuïdes, sota la superior direcció de la persona titular de la Conselleria.

    2. Territorialment, la conselleria s'organitza en serveis centrals, que estenen la seua competència a tot l'àmbit de la Comunitat Valenciana, i direccions territorials, amb competència d'àmbit provincial.

    3. Funcionalment s'estructura en tres nivells: òrgans superiors, nivell directiu i nivell administratiu.



    Article 2. Òrgans superiors, centres directius i nivell administratiu



    1. Sota l'autoritat de la persona titular del departament, la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic està integrada pels següents òrgans superiors i nivell directiu:

    Òrgans superiors:

    Secretaria Autonòmica de Model Econòmic i Finançament

    Secretaria Autonòmica d'Hisenda

    Intervenció General

    Nivell directiu:

    Sotssecretaria

    Direcció General del Sector Públic, i Patrimoni

    Direcció General de Model Econòmic, Finançament Autonòmic i Política Financera

    Direcció General de Fons Europeus

    Direcció General de Pressupostos

    Direcció General de Tributs i Joc

    Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions

    Direcció General d'Intervenció

    2. El nivell administratiu de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic es desplegarà en la corresponent ordre de desplegament, amb l'informe favorable previ de les conselleries competents en matèria d'hisenda i funció pública, i estarà constituïda per totes les unitats que depenguen directament dels òrgans superiors i del nivell directiu de la conselleria.

    La Secretaria General Administrativa, amb la màxima jerarquia del nivell administratiu, atendrà tots els serveis generals de la conselleria, sota la dependència de la Sotssecretaria.



    Article 3. El Jurat Economicoadministratiu

    Depenent directament de la persona titular de la conselleria s'adscriu el Jurat Economicoadministratiu. És l'òrgan administratiu col·legiat que resol les reclamacions economicoadministratives que s'interposen, en matèria de tributs propis, contra els actes administratius tributaris i determinades actuacions dels particulars en matèria tributària susceptibles de reclamació, així com contra les actuacions realitzades per l'Agència Tributària Valenciana que determine la legislació vigent.







    TÍTOL II

    Estructura i competències dels òrgans superiors i del nivell directiu i dels serveis centrals de la Conselleria



    CAPÍTOL I

    Persona titular de la Conselleria



    Article 4. Atribucions de la persona titular de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic

    1. La persona titular de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic és l'òrgan superior jeràrquic del departament i exerceix totes les atribucions conferides per la Llei 5/1983, així com qualsevol altra que li atorgue l'ordenament jurídic en l'àmbit competencial assignat a la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic. Correspondrà a la persona titular de la conselleria resoldre en última instància els recursos administratius que s'interposen contra resolucions de la Sotssecretaria i de les secretaries autonòmiques, quan no esgoten la via administrativa, excepte les excepcions establides en les lleis i reglaments.



    2. La persona titular de la conselleria, sota la superior autoritat del Consell, assumeix la representació orgànica de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic davant tota classe d'institucions públiques i privades.





    Article 5. Gabinet de la persona titular de la Conselleria

    El Gabinet de la persona titular de la Conselleria és la seua unitat de suport, assessorament i assistència immediata, de qui depén directament. Aquest gabinet té a càrrec seu el manteniment de les relacions de qui ostente la titularitat del departament amb els alts òrgans i institucions de la Generalitat, de l'Estat i de les altres administracions públiques, així com les relacions informatives i amb els mitjans de comunicació i el desenvolupament de les funcions que se li encomane. Al capdavant del Gabinet estarà la persona titular de la direcció del Gabinet, que dirigirà i coordinarà les actuacions d'aquest.



    Article 6. Consell de Direcció

    1. El Consell de Direcció és l'òrgan d'assessorament i assistència a la persona titular del departament en l'elaboració, coordinació i execució del programa d'actuacions del departament. Sota la seua presidència, el Consell de Direcció està integrat per les persones titulars de les secretaries autonòmiques, de la Sotssecretaria, de les direccions generals i del Gabinet de la persona titular de la Conselleria. Aquesta última exercirà la Secretaria d'aquest consell.

    2. A les sessions del Consell de Direcció podran assistir, a més, les persones responsables de les direccions territorials, subdireccions, serveis, centres, òrgans, unitats o ens adscrits al departament, quan la persona titular del departament ho considere convenient.

    3. La persona titular del departament podrà acordar, sempre que ho considere convenient, la constitució d'altres òrgans o comissions de caràcter consultiu i d'assessorament per a matèries concretes o assumptes específics, amb la composició que en cada cas determine.



    Article 7. Substitucions de les persones titulars de la Conselleria i dels òrgans superiors i centres directius

    1. En els casos d'absència, vacant o malaltia de la persona titular de la Conselleria serà aplicable el que es disposa en l'article 12.1.i de la Llei 5/1983. Fins que es resolga la substitució, les competències de qui ostenta la titularitat del departament, a excepció de les que li corresponen com a membre del Consell, seran exercides temporalment per les persones titulars de les secretaries autonòmiques en l'ordre de prelació previst en l'article 2 del present reglament.



    2. En els casos d'absència, vacant o malaltia d'alguna de les persones titulars de les secretaries autonòmiques o de la Sotssecretaria de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, les seues competències seran exercides temporalment per qui ostente la titularitat de la secretaria autonòmica en l'ordre de prelació previst en l'article 2 del present reglament.

    3. En els casos d'absència, vacant o malaltia de la persona titular de la Intervenció General, les seues competències seran exercides temporalment per la persona titular de la Direcció General de la Intervenció.



    4. En els casos d'absència, vacant o malaltia de les persones titulars de les direccions generals, les seues competències seran exercides temporalment per la persona titular de la secretaria autonòmica a la qual estiguen adscrites.

    5. En cas que l'òrgan al qual, segons el que es disposa en els quatre apartats anteriors, li corresponga la substitució, estiga vacant, o quan estiga absent o malalta la persona titular, la substitució es portarà a efecte en el mateix ordre de prelació que s'estableix en l'article 2.

    6. El que s'estableix en els paràgrafs anteriors s'entén sense perjudici del que, si escau, dispose la persona titular de la Conselleria mitjançant una resolució.





    CAPÍTOL II

    Secretaria Autonòmica de Model Econòmic i Finançament



    Article 8. Competències de la Secretaria Autonòmica de Model Econòmic i Finançament

    1. La Secretaria Autonòmica de Model Econòmic i Finançament exerceix les competències de l'article 68 de la Llei 5/1983 en matèria de política financera, model econòmic i finançament, sector públic instrumental de la Generalitat, excepte els organismes autònoms i els consorcis sanitaris, patrimoni, projectes i fons europeus.

    2. Així mateix, dirigeix i coordina els centres directius adscrits sota la seua dependència, així com les unitats administratives integrades en aquests, i respon davant la persona titular de la conselleria de la gestió d'aquelles matèries que té atribuïdes, amb les següents competències executives:

    a) Exercir les facultats inherents al sector o activitat de la competència que té encomanada en matèria de l'impuls de la reforma del sector públic de la Generalitat, impuls de la millora del finançament de la Comunitat Valenciana i negociació de la reforma del sistema de finançament autonòmic, projectes i fons europeus i patrimoni de la Generalitat.



    b) Exercir les facultats que li són pròpies de la competència que té encomanada en matèria d'impuls i transformació del model econòmic de la Comunitat Valenciana, basat en el coneixement, la innovació, la sostenibilitat mediambiental, productiva i social en el marc dels instruments estratègics i operatius per a desenvolupar-la.

    c) Exercir les facultats inherents al sector o activitat de la competència que té encomanada en matèria de política financera, gestió de l'endeutament i avals de la Generalitat i el seu sector públic, la supervisió de caixes d'estalvi, cooperatives de crèdit, cooperatives amb secció de crèdit, fundacions sorgides per transformació de caixes d'estalvi i fundacions d'obra social de les caixes d'estalvi junt, si escau, amb els seus monts de pietat, així com la supervisió de les entitats de qualsevol naturalesa que hagen sigut beneficiàries de qualsevol instrument financer establit per la Generalitat o alguna de les seues entitats dependents; sobre prestadors i intermediaris immobiliaris i la relativa al mercat de valors; així com proposar a la persona titular de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, perquè ho eleve al Consell, l'aprovació d'operacions de crèdit que haja de concedir la Generalitat a favor del seu sector públic instrumental, així com de qualssevol altres entitats de caràcter públic.

    En aquest sentit, en virtut del que es disposa en la Llei 21/2017, de 28 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat, correspon a aquesta secretaria autonòmica l'exercici de les competències atribuïdes a l'Institut Valencià de Finances en matèria d'endeutament i avals de la Generalitat, en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions. De la mateixa manera, li correspon ostentar la representació de la Generalitat en aquelles matèries d'índole financera que l'ordenament jurídic o el Consell li encomane, i la designació de les persones que hagen de tindre la representació de la Generalitat en qüestions d'índole financera, quan alguna disposició ho preveu o el Consell li ho encomane.

    d) Tramitar i resoldre tots els assumptes que les disposicions vigents atribueixen a la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic en les matèries anteriorment esmentades. En particular, la tramitació i resolució de totes les autoritzacions administratives i informes preceptius, així com la imposició de sancions, que les disposicions vigents atribueixen a la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic en les matèries de supervisió d'entitats financeres, excepte aquelles que estiguen atribuïdes expressament a la persona titular de la Conselleria.

    e) Impulsar i coordinar la consecució dels programes i l'execució dels projectes que exercisquen els centres directius sota la seua dependència, controlant i supervisant el compliment dels objectius que fixe la persona titular de la conselleria.

    f) Qualssevol altres que li atribuïsca la vigent legislació o se li assigne reglamentàriament.

    3. De la Secretaria Autonòmica de Model Econòmic i Finançament depenen les següents direccions generals

    a) Direcció General del Sector Públic, i Patrimoni

    b) Direcció General de Model Econòmic, Finançament Autonòmic i Política Financera

    c) Direcció General de Fons Europeus.



    Article 9. Direcció General del Sector Públic i Patrimoni

    1. La Direcció General del Sector Públic i Patrimoni exerceix les competències establides en l'article 70 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, així com les altres previstes en l'ordenament jurídic en matèria de patrimoni de la Generalitat, la seua gestió immobiliària, econòmica, i el parc mòbil de la Generalitat, anàlisi, planificació, ordenació, seguiment i avaluació per a la reestructuració i racionalització del sector públic instrumental de la Generalitat, excepte els organismes autònoms i els consorcis sanitaris, així com les de seguiment i control d'aquestes actuacions.

    2. Així mateix, li correspon dirigir i coordinar les unitats administratives que s'adscriuen sota la seua dependència, impulsant i coordinant la consecució dels programes i l'execució dels projectes que tinguen assignats, i controlant i supervisant el compliment dels objectius.



    3. Sota la coordinació, control i supervisió de la persona titular de la Secretaria Autonòmica de Model Econòmic i Finançament, i adscrita a aquesta, la Direcció General del Sector Públic i Patrimoni exerceix, entre d'altres, les següents competències:

    a) Impulsar l'elaboració d'estudis i propostes d'actuació amb vista a la planificació i ordenació en matèria de reestructuració i racionalització del sector públic instrumental, així com el seguiment i avaluació d'això.

    b) Resoldre els expedients i emetre els informes preceptius que, d'acord amb la normativa vigent, corresponguen a la conselleria competent en matèria de sector públic.

    c) Impulsar l'elaboració de normativa, propostes d'ordenació i reglamentació del sector públic instrumental.

    d) Fer el seguiment de l'evolució del sector públic en l'inventari d'ens de la comunitat autònoma, sense perjudici de les competències atribuïdes a la Intervenció General.

    e) Analitzar, avaluar i fer el seguiment de la situació econòmica-financera, pressupostària i de gestió del sector públic instrumental i elaborar propostes en aquesta matèria.

    f) Emetre l'informe preceptiu sobre les propostes de relació de llocs de treball o instrument similar i les seues modificacions, elaborades pels ens del sector públic instrumental que estiguen dins del seu àmbit competencial o, excepcionalment, pels organismes autònoms que compten amb personal laboral propi. Definir els procediments i instruccions per a l'elaboració d'aquestes relacions de llocs de treball.



    g) Coordinar l'actuació administrativa amb altres nivells de l'Administració de la Generalitat en matèria de regulació i supervisió del sector públic.

    h) Cobrir les necessitats de l'Administració de la Generalitat amb la dotació d'edificis administratius.

    i) Supervisar i aprovar instruccions d'organització i funcionament, així com l'optimització i assignació d'espais de la Ciutat Administrativa 9 d'octubre (CA90).

    j) Supervisar i aprovar instruccions d'organització i funcionament, així com l'optimització i assignació d'espais en el Complex Logístic i d'Arxiu de la Generalitat a Riba-roja de Túria.

    k) Impulsar els expedients d'adquisició de béns immobles a títol onerós i gratuït; permuta, alienació, explotació i cessions de béns immobles i drets immobiliaris patrimonials.

    l) Impulsar expedients d'afectacions i desafectacions, mutacions demanials, adscripcions i desadscripcions, així com les reversions de béns immobles.

    m) Impulsar els expedients de declaració d'hereues i hereus abintestat i liquidació d'herències procedents d'abintestats.

    n) Impulsar la defensa i investigació dels béns immobles de la Generalitat.

    o) Optimitzar els vehicles de la Generalitat que conformen el parc mòbil.



    Article 10. Direcció General de Model Econòmic, Finançament Autonòmic i Política Financera

    1. La Direcció General de Model Econòmic, Finançament Autonòmic i Política Financera exerceix les competències establides en l'article 70 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i les altres previstes en l'ordenament jurídic, en matèria d'anàlisi, coordinació, seguiment, gestió, supervisió i execució de la política financera, l'impuls de la transformació del model econòmic i de la reforma del sistema de finançament autonòmic.

    2. Així mateix, li correspon dirigir i coordinar les unitats administratives que s'adscriuen sota la seua dependència, impulsant i coordinant la consecució dels programes i l'execució dels projectes que tinguen assignats, controlant i supervisant el compliment dels objectius.



    3. Sota la coordinació, control i supervisió de la persona titular de la Secretaria Autonòmica de Model Econòmic i Finançament, i adscrita a aquesta, la Direcció General de Model Econòmic, Finançament Autonòmic i Política Financera, exerceix, entre d'altres, les següents competències:

    a) Dirigir i gestionar les competències relatives al control, inspecció i disciplina de caixes d'estalvi, cooperatives de crèdit, i de les cooperatives amb secció de crèdit la supervisió prudencial del qual siga competència de la Generalitat en els termes que dispose la legislació bàsica estatal, així com la legislació autonòmica.

    b) Dirigir i impulsar les competències de supervisió de prestadores i intermediaris immobiliaris d'acord amb la normativa reguladora dels contractes de crèdit immobiliari, la supervisió prudencial del qual siga competència de la Generalitat en els termes que dispose la legislació bàsica estatal, així com la legislació autonòmica.

    c) Dirigir i impulsar les competències relatives a la supervisió sobre les fundacions sorgides per transformació de caixes d'estalvis i les fundacions de l'obra beneficosocial de les caixes d'estalvi junt, si escau, amb els seus monts de pietat.

    d) Dirigir i impulsar la supervisió dels compromisos assumits per les entitats de qualsevol naturalesa que hagen sigut beneficiàries de qualsevol instrument financer establit per la Generalitat o alguna de les seues entitats dependents quan concórreguen especials circumstàncies que així ho aconsellen, a instàncies del Consell.

    e) Dirigir i gestionar les competències assignades a la Generalitat en matèria de mercat de valors.

    f) Dirigir, proposar, difondre i coordinar les anàlisis, estudis i informes en matèria d'economia pública i financera, així com de model econòmic de la Comunitat Valenciana i la seua transformació, que siguen d'interés per a la Generalitat, i en particular, sobre finançament autonòmic i els que generen una eficiència en l'ús dels recursos disponibles.



    g) Dirigir la gestió del Fons de Compensació Interterritorial.

    h) Establir les directrius, criteris i planificació de la gestió de l'endeutament de la Generalitat i el seu sector públic, així com en matèria d'avals, garanties i altres riscos contingents.

    i) Proposar les característiques i condicions generals dels crèdits i préstecs que la Generalitat atorgue a favor del seu sector públic instrumental, així com de qualssevol altres entitats de caràcter públic.



    j) Impulsar la transformació del model econòmic de la Comunitat Valenciana, basat en el coneixement, la innovació, la sostenibilitat mediambiental, productiva i social en el marc dels instruments estratègics i operatius per al seu desenvolupament, mitjançant qualsevol instrument jurídic establit en dret.

    k) Establir i gestionar línies d'ajuda i incentius que, pel seu alt impacte i el seu caràcter transversal i integral, siguen afavoridors de la transformació del model econòmic en les dimensions productiva, social i mediambiental, sense perjudici de les atribucions dels òrgans superiors i directius dels departaments del Consell implicats, en els seus respectius àmbits competencials.

    l) Analitzar i valorar les actuacions relacionades amb la transformació del model econòmic en col·laboració amb les unitats dels departaments del Consell i del sector públic mitjançant les instruccions i directrius que efectue aquesta direcció general.

    m) Assistir a la persona titular de la Conselleria en els fòrums i òrgans de participació social i institucional en matèria de model econòmic, finançament autonòmic i política financera.

    n) Qualssevol altres que li atribuïsca la vigent legislació o se li assignen reglamentàriament.



    Article 11. Direcció General de Fons Europeus

    1. La Direcció General de Fons Europeus exerceix les competències establides en l'article 70 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i les altres previstes en l'ordenament jurídic, en matèria de coordinació de finançament europeu, control i coordinació d'ajudes europees a la Generalitat, promoció del desenvolupament regional en el marc de polítiques regionals de la Unió Europea, fons europeus, així com la seua verificació i control, i el coneixement, seguiment i control de la participació de la Generalitat i el seu sector públic instrumental en projectes europeus.

    2. Així mateix, li correspon dirigir i coordinar les unitats administratives que s'adscriuen sota la seua dependència, impulsant i coordinant la consecució dels programes i l'execució dels projectes que tinguen assignats, controlant i supervisant el compliment dels objectius.



    3. Sota la coordinació, control i supervisió de la persona titular de la Secretaria Autonòmica de Model Econòmic i Finançament, i adscrita a aquesta, la Direcció General de Fons Europeus, exerceix, entre d'altres, les següents competències:

    a) Planificar, aplicar i avaluar la política regional que acorde el Consell en el marc establit per la Unió Europea, l'Administració general de l'Estat i el propi de la Generalitat, així com el que es derive dels acords i convenis que s'aconseguisquen amb altres administracions i entitats públiques o privades.

    b) Preparar i presentar els projectes d'inversió susceptibles de ser cofinançats amb fons europeus.

    c) Conéixer, difondre, planificar i realitzar el seguiment dels fons estructurals de la Unió Europea gestionats pels centres directius de la Generalitat, incloent-hi els corresponents a la cooperació territorial europea.

    d) Definir i gestionar els programes d'incentius regionals i autonòmics a la inversió.

    e) Definir i gestionar el Programa de desenvolupament local.

    f) Dirigir el programa «Eurodissea», de l'Assemblea de Regions d'Europa, com a membre del comité de direcció d'aquest, i la gestió d'aquell.

    g) Planificar la participació de la Generalitat en el Fons Social Europeu i el Fons Europeu de Desenvolupament Regional, en qualitat d'organisme intermedi dels programes operatius, així com la gestió d'una part d'aquesta.

    h) Dirigir i controlar les ajudes públiques concedides per la Generalitat, en el marc de la política de competència de la Unió Europea.

    i) Conéixer, estudiar i coordinar les diferents fonts de finançament comunitàries a través de la presència i participació en les corresponents comissions delegades o altres estructures, i la difusió d'això entre els diferents òrgans gestors de la Generalitat.

    j) Autoritzar i realitzar el seguiment de la participació de la Generalitat Valenciana en iniciatives i projectes europeus de gestió directa, indirecta i compartida amb finançament europeu, a través de la notificació a aquesta direcció general.





    CAPÍTOL III

    Secretaria Autonòmica d'Hisenda



    Article 12. Competències de la Secretaria Autonòmica d'Hisenda

    1. Sota l'autoritat del conseller o consellera, la persona titular de la Secretaria Autonòmica d'Hisenda exercirà les competències establides en l'article 68 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell en matèria de política pressupostària, tributària, despesa pública, gestió de tresoreria, joc, tecnologies de la informació i de la comunicació de l'Administració, i intervenció administrativa en matèria de ràdio i televisió de competència de la Comunitat Valenciana.

    2. Així mateix, dirigeix i coordina els centres directius adscrits sota la seua dependència, així com les unitats administratives integrades en aquests, i respon davant el conseller o consellera de la gestió d'aquelles matèries que té atribuïdes, amb les següents competències executives:



    a) Impulsar i coordinar la consecució dels programes i l'execució dels projectes que exercisquen els centres directius sota la seua dependència, controlant i supervisant el compliment dels objectius que fixe la persona titular de la conselleria.

    b) Qualssevol altres que li atribuïsca la vigent legislació, o se li assigne reglamentàriament.

    3. De la Secretaria Autonòmica d'Hisenda depenen els següents centres directius:

    a) La Direcció General de Pressupostos

    b) La Direcció General de Tributs i Joc

    c) La Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions



    Article 13. Direcció General de Pressupostos

    1. La Direcció General de Pressupostos exerceix les competències establides en l'article 70 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i les altres previstes en l'ordenament jurídic, en matèria d'elaboració i programació pressupostària, anàlisi, planificació, avaluació de la despesa pública de la Generalitat i, en concret, la tramitació i resolució de tots els assumptes que les disposicions vigents atribueixen a la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic en matèria de pressupostos de la Generalitat. Així mateix, correspon a la Direcció General de Pressupostos la direcció de les nòmines de la Generalitat.



    2. Així mateix, li correspon dirigir i coordinar les unitats administratives que s'adscriuen sota la seua dependència, impulsant i coordinant la consecució dels programes i l'execució dels projectes que tinguen assignats, controlant i supervisant el compliment dels objectius.



    3. Sota la coordinació, control i supervisió de la persona titular de la Secretaria Autonòmica d'Hisenda, i adscrita a aquesta, la Direcció General de Pressupostos, exerceix, entre d'altres, les següents competències:

    a) Planificar el pressupost plurianual i coordinar el procés d'elaboració pressupostària anual.

    b) Analitzar i tramitar les modificacions pressupostàries.

    c) Coordinar i controlar els processos de nòmines del personal al servei de la Generalitat.

    d) Elaborar les propostes d'autorització de la massa salarial, dels convenis o acords col·lectius del personal laboral i altres informes preceptius en matèria de personal del sector públic de la Generalitat.

    e) Impulsar i proposar la modernització dels processos de gestió pressupostària, així com d'iniciatives que contribuïsquen a una major racionalització dels programes d'ingressos i despeses públiques.

    f) Analitzar i avaluar les polítiques de despesa que permeten la presa de decisions respecte a l'establiment d'objectius i prioritats en la planificació pressupostària.

    g) Coordinar l'elaboració i seguiment dels Plans d'estabilitat financeres elaborats per la Generalitat.

    h) Elaborar els informes previstos en l'article 26 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.



    Article 14. Direcció General de Tributs i Joc

    1. Sota la direcció i coordinació de la persona titular de la Secretaria Autonòmica d'Hisenda, i adscrita a aquesta, la Direcció General de Tributs i Joc exerceix les competències establides en l'article 70 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i les altres previstes en l'ordenament jurídic, en matèria d'ingressos tributaris, recaptació, gestió i inspecció de tributs i la resta de matèries d'índole fiscal que no estiguen atribuïdes a l'Agència Tributària Valenciana en la seua normativa reguladora o que es referisquen a les reclamacions economicoadministrativas, així com en matèria de joc.

    2. Així mateix, li correspon dirigir i coordinar les unitats administratives que s'adscriuen sota la seua dependència, impulsant i coordinant la consecució dels programes i l'execució dels projectes que tinguen assignats, controlant i supervisant el compliment dels objectius.



    3. Sota la coordinació, control i supervisió de la persona titular de la Secretaria Autonòmica d'Hisenda, i adscrita a aquesta, la direcció general de Tributs i Joc, exerceix, entre d'altres, les següents competències:



    a) Estudiar i elaborar les normes autonòmiques relatives a ingressos de naturalesa tributària o de preus públics, l'emissió d'instruccions i circulars per a complir-les, i la interpretació d'aquestes normes, a través de la resolució de consultes o emissió d'informes.

    b) Analitzar, estudiar i informar les qüestions de caràcter fiscal que afecten directament o indirectament la Comunitat Valenciana i l'elaboració de les propostes de política fiscal.

    c) Elaborar les estimacions pressupostàries d'ingressos la gestió dels quals siga de competència de la Generalitat i de la memòria de beneficis fiscals del pressupost de la Generalitat, així com el control del nivell d'execució dels ingressos de dret públic i dels beneficis fiscals de la Generalitat.

    d) Avaluar les propostes dels plans plurianuals de gestió i dels programes anuals d'actuació de l'Agència Tributària Valenciana per a l'elevació a l'aprovació per la persona titular de la conselleria, i l'avaluació de les propostes i iniciatives de millora que efectuen els òrgans competents d'aquesta agència en l'àmbit de la planificació i programació de la seua activitat.

    e) Participar, en representació de la Generalitat, en els òrgans de coordinació normativa en matèria tributària, quan no corresponguen a la persona titular de la conselleria competent en matèria d'hisenda.

    f) Elaborar les propostes de resolució dels procediments de nul·litat de ple dret o declaració de lesivitat dels actes dictats en matèria tributària.

    g) Elaborar les propostes de contestació a les queixes presentades en matèria de la seua competència davant el Defensor del Poble, el Síndic de Greuges o les altres institucions de defensa dels drets de la ciutadania o de les persones contribuents.

    h) Elaborar informes per a determinar la postura del Consell en relació amb iniciatives parlamentàries amb incidència en l'àmbit fiscal.

    i) Supervisar el sistema d'atenció de queixes, suggeriments i altres instruments de control de qualitat i avaluació, i la proposta de contestació de les queixes formulades en l'àmbit de les competències de la Direcció General.

    j) Elaborar els models de declaració de tributs o preus públics de competència de la Generalitat.

    k) Mantindre la informació dels portals tributaris i d'altres instruments d'assistència, divulgació i informació en matèria de la seua competència.

    l) Exercir les competències que la Llei 4/1988, de 3 de juny, del joc de la Comunitat Valenciana, i altres normes específiques en matèria de joc assignen a la conselleria competent en matèria d'hisenda, i que no estiguen atribuïdes expressament a altres òrgans per norma legal o reglamentària.

    m) Qualssevol altres que li atribuïsca la vigent legislació o se li assignen reglamentàriament



    Article 15. Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions

    1. Sota la coordinació control i supervisió de la persona titular de la Secretaria Autonòmica d'Hisenda, la Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (d'ara endavant DGTIC) exerceix les competències establides en l'article 70 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i les altres previstes en l'ordenament jurídic, respecte a l'Administració de la Generalitat i els seus organismes autònoms, en matèria de seguretat de la informació, planificació, coordinació, autorització i control de les tecnologies de la informació, les telecomunicacions i comunicacions corporatives i la teleadministració de la Generalitat, així com la contractació centralitzada dels serveis i subministraments en matèria de tecnologies de la informació i les telecomunicacions en l'àmbit de l'Administració de la Generalitat i del seu sector públic instrumental i la intervenció administrativa en matèria de ràdio i televisió de competència de la Comunitat Valenciana.



    2. Així mateix, li correspon dirigir i coordinar les unitats administratives que s'adscriuen sota la seua dependència, impulsant i coordinant la consecució dels programes i l'execució dels projectes que tinguen assignats, controlant i supervisant el compliment dels objectius.



    3. En matèria d'administració electrònica, la DGTIC assumeix les competències definides en l'article 93 de competències horitzontals en tecnologies de la informació i les comunicacions de la Generalitat del Decret 220/2014, de 12 de desembre, del Consell pel qual s'aprova el Reglament d'administració electrònica de la Comunitat Valenciana.



    4. En matèria de seguretat informàtica, la DGTIC assumeix les competències definides en els articles 8, 11,13 i 14 del Decret 130/2012, de 24 d'agost, del Consell, pel qual s'estableix l'organització de la seguretat de la informació de la Generalitat.

    5. Així mateix, la DGTIC també assumirà les competències de servei especialitzat de la Central de Compres per a la contractació centralitzada dels serveis i subministraments en matèria de tecnologies de la informació i les telecomunicacions en l'àmbit de l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic instrumental, de conformitat amb l'indicat en l'Ordre 8/2014, de 5 de maig, de la Conselleria d'Hisenda i Administració Pública, per a la designació de servei especialitzat i la declaració de noves categories de subministraments i serveis centralitzats.

    6. Igualment, la DGTIC assumeix les competències de reenginyeria de processos en el seu àmbit d'actuació, en coordinació amb la conselleria que ostente les competències de simplificació administrativa establides en les disposicions legals i reglamentàries, així com la deguda col·laboració amb aquelles unitats administratives encarregades de l'organització i planificació que tinguen funcions d'anàlisis o reenginyeria de processos.

    7. Així mateix, la DGTIC exercirà les competències administratives que li corresponguen en relació amb el règim de radiodifusió i televisió, així com l'exercici de la potestat sancionadora en matèria de radiodifusió sonora i televisió en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.

    8. També exercirà les competències de planificació i innovació per a la implementació de noves tècniques d'organització i instruments de treball tendents a la millora de l'eficiència i eficàcia de l'administració pública.

    9. Finalment, la DGTIC assumeix les competències de direcció, planificació i supervisió de les activitats de la societat mercantil Infraestructures i Serveis de Telecomunicacions, establida en l'article 104 de la Llei 27/2018, de 27 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i d'organització de la Generalitat.





    CAPÍTOL IV

    Intervenció General



    Article 16. Competències de la Intervenció General

    1. Sota la directa dependència de la persona titular de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, la Intervenció General, a la persona titular de la qual li correspon el rang de secretària o secretari autonòmics, assumeix les competències establides en Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i qualssevol altres atribuïdes per les restants normes, i, en concret, assumeix també el control de tots els actes de l'Administració de la Generalitat, els seus organismes autònoms i empreses públiques que donen lloc al reconeixement de drets i obligacions de contingut econòmic, així com dels ingressos i pagaments que se'n deriven, i de la recaptació, inversió o aplicació en general dels seus cabals, amb la finalitat d'assegurar que l'administració de la seua hisenda s'ajuste a les disposicions aplicables en cada cas.



    2. L'estructura orgànica i funcional de la Intervenció General s'ajustarà al que es disposa en el Reglament del cos superior d'interventors i auditors de la Generalitat, aprovat pel Decret 72/2005, de 8 d'abril.



    3. De la Intervenció General depén la Direcció General de la Intervenció, que assumeix les competències en matèria de coordinació de les viceintervencions generals en matèria d'expedients de despesa que se sotmeten al Consell, d'expedients sobre discrepàncies en matèria d'ordres de servei i instruccions, de normativa relacionada amb control de la despesa i en la designació de representants en actes de recepció d'inversió, i altres matèries relacionades amb els assumptes interns de la Intervenció General.





    CAPÍTOL V

    Sotssecretaria



    Article 17. Competències de la Sotssecretaria

    1. La Sotssecretaria, sota la directa dependència de la persona titular del departament, exercirà les competències establides en l'article 69 de la Llei 5/1983, del Consell, en l'àmbit competencial de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic. Així mateix, li correspon la tramitació dels procediments de responsabilitat patrimonial i l'exercici de la potestat disciplinària respecte al personal adscrit a la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, excepte en el supòsit que la sanció proposada siga la separació del servei.

    2. La Sotssecretaria assumeix també les competències previstes en la normativa reguladora de la Junta Superior de Contractació Administrativa, i les funcions de la Central de Compres de la Generalitat d'acord amb les competències i atribucions de les seues normes de creació i desplegament, especialment amb vista a:

    a) Promoure la coordinació de la contractació pública, en el marc de la legislació bàsica, en l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic.

    b) Promoure la coordinació en matèria de contractació pública amb l'Administració general de l'Estat, les comunitats autònomes i amb l'Administració local de la Comunitat Valenciana.

    c) Impulsar la contractació electrònica en l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic.

    3. La Sotssecretaria exercirà com a oficina de supervisió de projectes de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic assumint les facultats que li assigna la normativa vigent en matèria de contractes d'obres i emetrà els estudis relacionats amb les especificitats tècniques d'unes altres modalitats de contractes.

    4. Així mateix, la Sotssecretaria té les altres competències que siguen inherents respecte als serveis comuns de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, i les que li siguen atribuïdes per la normativa vigent, especialment amb vista a:

    a) Gestionar la tramitació i coordinació dels convenis i acords de col·laboració del departament, així com els que hagen de proposar-se al Consell per a la subscripció amb entitats públiques o privades.

    b) Tramitar i coordinar les consultes dels òrgans superiors i directius i unitats administratives de la conselleria davant l'Advocacia General de la Generalitat que assistisca al departament.

    c) Supervisar i remetre els expedients d'assumptes que s'hagen d'elevar a la Comissió de Secretàries Autonòmiques i Sotssecretaries, així com emetre informe sobre els assumptes que hagen de sotmetre's al Consell, a la Presidència de la Generalitat o a altres òrgans, quan això siga preceptiu o així ho dispose la persona titular de la conselleria.

    d) Coordinar la tramitació de projectes normatius del departament.



    e) Realitzar la planificació i programació econòmica, elaborar la proposta d'avantprojecte del pressupost anual, tramitar les modificacions pressupostàries i realitzar el seguiment de l'execució del pressupost.



    f) Tramitar, proposar i, en general, executar els actes de gestió econòmica i administrativa que corresponguen a l'àmbit funcional de la Sotssecretaria i d'acord amb el que establisquen les disposicions i instruccions dictades pels òrgans competents.

    g) Gestionar les despeses de personal del departament i tramitar les incidències de nòmina, sense perjudici de les facultats atribuïdes a altres òrgans, exercint la direcció, coordinació i control sobre les diferents unitats de la Conselleria que intervinguen en el procés d'elaboració.



    h) Informar l'òrgan superior o centre directiu competent en matèria de qualitat dels serveis públics i simplificació administrativa, de transparència i participació ciutadana i de responsabilitat social, de totes les actuacions de la conselleria en aquestes matèries, coordinar-s'hi i donar-n'hi compte. Especialment, promoure i coordinar les accions i mesures de transparència que s'establisquen en l'àmbit de la Conselleria en compliment del que es disposa en la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, i realitzar-ne el seguiment i la vigilància.

    i) Realitzar totes les actuacions que siguen necessàries en relació amb el compliment de la normativa de protecció de dades de caràcter personal en els tractaments dels quals és responsable la Conselleria.

    j) Exercir, com a unitat d'igualtat de la Conselleria, les funcions establides per l'Acord de 28 d'agost de 2015, del Consell.





    DISPOSICIONS ADDICIONALS



    Primera. Incidència pressupostària

    La implantació i el desplegament d'aquest decret no té gens d'incidència en la dotació dels capítols de despesa assignats a la conselleria amb competències en matèria d'hisenda i model econòmic.



    Segona. Ens del sector públic instrumental adscrits a la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic

    Formen part del sector públic instrumental i estan adscrits a la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic els següents ens:

    Institut Valencià de Finances

    Agència Tributària Valenciana

    Infraestructures i Serveis de Telecomunicacions i Certificació SAU (ISTEC)



    Tercera. Condicions d'actuació de la DGTIC en la condició d'encarregada de tractament de dades personals

    La DGTIC, de conformitat amb el que s'estableix en el Decret 80/2020, de 24 de juliol, del Consell, d'atribució al centre directiu amb competències horitzontals en tecnologies de la informació i les comunicacions, té l'encàrrec del tractament de dades personals dels departaments i els organismes autònoms de l'Administració de la Generalitat.

    En l'exercici de les seues atribucions, la Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions actuarà com a encarregada dels tractaments de dades personals que efectuen les conselleries i els seus organismes autònoms com a responsables del tractament en l'àmbit de les seues competències.

    Així mateix, la DGTIC podrà recórrer a un altre encarregat del tractament i haurà de complir amb el que s'estipula en els apartats 2 i 4 de l'article 28 del Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE.

    Així mateix, la DGTIC exercirà les competències administratives que li corresponguen en relació amb el règim de radiodifusió i televisió, així com l'exercici de la potestat sancionadora en matèria de radiodifusió sonora i televisió en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.



    També exercirà les competències de planificació i innovació per a la implementació de noves tècniques d'organització i instruments de treball tendents a la millora de l'eficiència i eficàcia de l'Administració pública.





    DISPOSICIONS TRANSITÒRIES



    Primera. Unitats administratives

    Les unitats i llocs de treball de nivell administratiu configurats d'acord amb l'anterior estructura del Consell romandran subsistents i continuaran donant suport administratiu en relació amb aquells assumptes i expedients que els corresponga per raó de la matèria, sense perjudici de la competència per a resoldre dels òrgans que la tenen atribuïda, i la retribució es realitzarà amb càrrec als mateixos crèdits pressupostaris. Tot això fins que es duguen a terme les modificacions o actuacions procedents per a adequar-los a la nova estructura orgànica, sense perjudici que, posteriorment, siguen aprovades les relacions de llocs de treball adaptades a aquesta.



    Segona. Competències i funcions d'Autoritat de Certificació de la Comunitat Valenciana

    Les competències i funcions en matèria de certificació digital d'autoritat de certificació de la Comunitat Valenciana es prestaran per la societat mercantil de la Generalitat, Infraestructures i Serveis de Telecomunicacions, establida en l'article 104, de la Llei 27/2018, de 27 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i d'organització de la Generalitat.



    Tercera. Competències, facultats i funcions en matèria de joc atribuïdes a la Secretaria Autonòmica d'Hisenda, a la Sotssecretaria, a l'extinta Comissió Tècnica de Joc, a l'extint Servei de Joc i a la Secretaria de l'extinta Comissió Tècnica de Joc, a la Subdirecció General de Joc i a les direccions territorials

    Fins que es modifiquen les competències previstes en la normativa vigent en matèria de joc, les competències i facultats resolutives atribuïdes en matèria de joc per les disposicions normatives reglamentàries, a la Secretaria Autonòmica d'Hisenda, a la Sotssecretaria, a l'extinta Comissió Tècnica de Joc, al Servei de Joc, a la Subdirecció General de Joc i a les direccions territorials, s'entendran atribuïdes a la Direcció General de Tributs i Joc.





    DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



    Única. Derogació normativa

    Queda derogat el Decret 119/2018, de 3 d'agost, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, sense perjudici del manteniment de les unitats administratives configurades d'acord amb l'anterior estructura de la conselleria, que romandran vigents fins que s'aprove la corresponent ordre de desplegament del reglament orgànic i funcional en virtut del que es preveu en la disposició transitòria primera.

    Així mateix, queden derogades totes les disposicions d'igual o inferior rang que s'oposen al present decret.





    DISPOSICIONS FINALS



    Primera. Habilitació normativa

    Es faculta la persona titular de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic per a dictar totes les disposicions que requerisquen el desplegament i l'aplicació d'aquest decret, en compliment del que es disposa en l'article 65 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell.



    Segona. Entrada en vigor

    Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



    València, 30 d'octubre de 2020



    El president de la Generalitat,

    XIMO PUIG I FERRER



    El conseller d'Hisenda i Model Econòmic,

    VICENT SOLER I MARCO