DECRET 240/2019, de 25 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica.



Publicat en:  DOGV núm. 8671 de 06.11.2019
Número identificador:   2019/10515
Referència Base de Dades:  009498/2019
 
  • Anàlisi jurídica

  • Anàlisi documental

    Origen de disposició: Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Organització de l'administració
    Descriptors:
      Temàtics: reglament intern, administració regional, organització administrativa , X legislatura, Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica


  • DECRET 240/2019, de 25 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica. [2019/10515]

    El Decret 5/2019, de 16 de juny, del president de la Generalitat, va determinar les conselleries en què s'organitza l'Administració de la Generalitat. I el Decret 7/2019, de 20 de juny, del president de la Generalitat va detallar les secretaries autonòmiques que integren cada departament.

    El Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, va establir l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, i preveu que per a cada departament es concrete aquesta estructura superior i directiva mitjançant l'aprovació per decret del seu reglament orgànic i funcional.

    En conseqüència, d'acord amb l'article 64 de la Llei 5/1983, de la Generalitat, del Consell, a proposta del vicepresident segon i conseller d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 25 d'octubre de 2019,





    DECRETE



    Capítol I

    Disposicions generals



    Article 1. Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica

    1. La Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica és el màxim òrgan responsable del Consell en matèria d'habitatge, de regeneració urbana i sostenibilitat energètica habitacional.

    2. La persona titular de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica és l'òrgan jeràrquic superior del departament i exerceix totes les atribucions conferides per la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell i el Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, així com qualsevol altra que li atorgue l'ordenament jurídic en el seu àmbit competencial.

    3. La persona titular de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, sota la superior autoritat del Consell, assumeix la representació orgànica de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica davant qualsevol classe d'institucions públiques i privades.

    En la seua condició de titular de la Vicepresidència Segona assumeix les competències de la Presidència del Consell en cas de vacant o absència d'aquesta i de la Vicepresidència.

    4. Territorialment, la conselleria s'organitza en serveis centrals amb competència en tot l'àmbit de la Comunitat Valenciana, i direccions territorials amb competència d'àmbit provincial.

    Funcionalment, s'organitza en òrgans superiors, nivell directiu i nivell administratiu.



    Article 2. Competències de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica

    1. A la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica corresponen les competències de:

    a) Establir els objectius del Consell en matèria de polítiques habitacionals i urbanístiques associades, basats en l'habitatge i la seua funció social com a dret bàsic fonamental.

    b) Impulsar projectes, iniciatives i reglamentacions dirigides a fer efectiu el dret a l'habitatge assequible, digne i adequat, així com el dret a la ciutat com a espai col·lectiu inclusiu lliure de desigualtats.



    c) Atendre les emergències habitacionals amb l'objectiu final de declarar la Comunitat un territori lliure de desnonaments, amb la col·laboració de les administracions locals i agents socials i jurídics implicats.

    d) Controlar la gestió, ampliació i millora del parc

    públic i subvencionat d'habitatges de la Generalitat, impulsant el lloguer assequible.

    e) Impulsar el debat públic en matèria d'habitatge, amb la interlocució del sector privat, tercer sector, acadèmic i societat civil.

    f) Desenvolupar polítiques l'objectiu de les quals siga la conversió del sector de la construcció en un model basat en l'economia circular, eficient en l'ús dels recursos, ecològic, competitiu i hipocarbònic, facilitant per a això el desenvolupament de fons i instruments financers innovadors a favor de l'ecoinnovacio i l'accés a aquests.

    g) Potenciar la cerca d'oportunitats que es deriven de les noves línies de finançament i programes que es promoguen des de la Unió Europea en aquests àmbits, així com la presència i participació en fòrums de cooperació territorial, fonamentalment amb altres regions del Mediterrani amb condicions climàtiques similars per a les necessitats de construcció que es demanen en les zones compreses en aquestes regions.

    h) Desenvolupar vies de diàleg estables que permeten la posada en valor de la ciutadania com a agent actiu, subratllant el seu protagonisme a través d'actuacions i campanyes d'informació i sensibilització que permeten fer veure els beneficis globals i comuns de la implementació en tots els substrats socials de les polítiques i accions esmentades.





    Article 3. Òrgans superiors i centres directius

    1. Sota l'autoritat de la persona titular del departament, la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica està integrada pels òrgans superiors i centres directius següents:



    a) Secretaria Autonòmica d'Habitatge i Funció Social

    b) Secretaria Autonòmica d'Arquitectura Bioclimàtica i Sostenibilitat Energètica

    c) Sotssecretaria

    d) Direcció General d'Habitatge i Regeneració Urbana

    e) Direcció General d'Emergència Habitacional, Funció Social de l'Habitatge, i Observatori de l'Hàbitat i Segregació Urbana

    f) Direcció General de Qualitat, Rehabilitació i Eficiència Energètica

    g) Direcció General d'Innovació Ecològica de la Construcció

    2. Així mateix, i sota dependència directa de la persona titular de la Vicepresidència Segona està la Direcció General de Coordinació Institucional de la Vicepresidència Segona.



    Article 4. Nivell administratiu

    1. El nivell administratiu de la conselleria està constituït per totes les unitats que depenen directament de la persona titular de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, i de la resta d'òrgans superiors i directius.

    2. La Secretaria General Administrativa, amb la màxima jerarquia del nivell administratiu, atendrà tots els serveis generals de la conselleria, sota la dependència de la Sotssecretaria.



    Article 5. Substitucions

    1. En els casos d'absència o malaltia de la persona titular del departament, s'aplicarà l'article 12.1.i de la Llei 5/1983.

    Fins que es resolga la substitució, les competències d'aquell o aquella com a titular del departament, a excepció de les que li corresponen com a membre del Consell, seran exercides seguint l'ordre de prelació establit en l'article 3.

    2. En cas d'absència, vacant o malaltia de la persona titular d'alguna de les secretaries autonòmiques, les competències d'aquestes seran exercides per la direcció general que depenga de la secretaria autonòmica amb competències en la matèria corresponent.

    3. En cas d'absència, vacant o malaltia de la persona titular de la sotssecretaria, les competències d'aquesta, passarà a exercir-les una secretaria autonòmica per aquest ordre:

    a) Secretaria Autonòmica d'Habitatge i Funció Social

    b) Secretaria Autonòmica d'Arquitectura Bioclimàtica i Sostenibilitat Energètica

    4. En cas d'absència, vacant o malaltia de la persona titular d'alguna de les direccions generals, les competències d'aquestes seran exercides per la secretaria autonòmica de la qual depenga.

    5. Si concorre simultàniament el supòsit d'absència, vacant o malaltia tant de la persona titular d'alguna de les secretaries autonòmiques com de la persona titular de la direcció general amb competències en la matèria, la competència corresponent passarà a exercir-la la Sotssecretaria.

    6. El que estableixen els paràgrafs anteriors s'entén sense perjudici del que, si escau, dispose la persona titular del departament mitjançant resolució.





    Capítol II

    Estructura i competències dels òrgans superiors,

    directius i serveis centrals



    Article 6. Gabinet de la persona titular de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica

    1. El Gabinet de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, sota la direcció del director o de la directora del Gabinet, és l'òrgan que té assignades les competències d'assessorament, coordinació de la seua agenda institucional, programació i desenvolupament dels actes de la persona titular d'aquest departament, l'elaboració d'informes tècnics i polítics, les relacions amb les Corts i el Consell i la comunicació de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica.

    2. Especialment, li competeix el següent:

    a) Preparació, per a la persona titular d'aquest departament, de la informació política i tècnica que siga necessària per a l'exercici de les seues competències.

    b) Assessorament a la persona titular d'aquest departament en aquells assumptes i matèries que aquest dispose.

    c) Organització de l'agenda institucional de la Vicepresidència Segona i la Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica.

    d) Manteniment de les relacions amb els alts òrgans i institucions de la Generalitat, de l'Estat i de les altres administracions públiques.



    e) Direcció de la comunicació.

    f) Qualsevol altra competència que li atribuïsca la vigent legislació o se li assigne reglamentàriament.



    Article 7. Consell de Direcció

    1. El Consell de Direcció és l'òrgan col·legiat d'assessorament i assistència a la persona titular del departament en l'elaboració, coordinació i execució del programa d'actuacions del departament. Sota la seua presidència, el Consell de Direcció està integrat per les persones titulars de les secretaries autonòmiques, la Sotssecretaria, les direccions generals i el gabinet de la persona titular de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, que n'exercirà la secretaria.

    2. A les sessions del Consell de Direcció podran assistir, a més, les persones responsables de centres, òrgans, unitats o ens adscrits al departament quan la persona titular del departament ho considere convenient.



    3. La persona titular de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica pot acordar, sempre que ho considere convenient, la constitució d'altres òrgans o comissions de caràcter consultiu i d'assessorament per a matèries concretes o assumptes específics amb la composició que en cada cas es determine.



    Article 8. Direcció General de Coordinació Institucional de la Vicepresidència Segona

    La Direcció General de Coordinació Institucional de la Vicepresidència Segona és el centre directiu dependent de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica i òrgan de suport d'aquesta, al qual corresponen les competències recollides en l'article 47 del Decret 105/2019.



    Article 9. Secretaria Autonòmica d'Habitatge i Funció Social

    1. Sota l'autoritat de la persona titular de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, la Secretaria Autonòmica d'Habitatge i Funció Social exerceix les competències que se li atribueixen en l'article 68 de la Llei 5/1983, en matèria d'habitatge i la seua funció social, i les altres previstes en l'article 48 del Decret 105/2019.

    2. Correspon a la persona titular de la Secretaria Autonòmica dirigir i coordinar els centres directius que s'adscriguen sota la seua dependència, així com les unitats administratives integrades en aquests.

    3. Està integrada per la Direcció General d'Habitatge i Regeneració Urbana; i la Direcció General Emergència Habitacional, Funció Social de l'Habitatge, i Observatori de l'Hàbitat i Segregació Urbana.

    4. L'Observatori de l'Hàbitat i Segregació Urbana com a òrgan col·legiat i consultiu queda adscrit a aquesta secretària autonòmica a través de la Direcció General d'Emergència Habitacional, Funció Social de l'Habitatge, i Observatori de l'Hàbitat i Segregació Urbana.



    Article 10. Direcció General d'Habitatge i Regeneració Urbana

    La Direcció General d'Habitatge i Regeneració Urbana és el centre directiu que exerceix les competències que li atribueix l'article 70 de la Llei 5/1983 i les altres previstes en l'article 49 del Decret 105/2019.





    Article 11. Direcció General d'Emergència Habitacional, Funció Social de l'Habitatge, i Observatori de l'Hàbitat i Segregació Urbana



    La Direcció General d'Emergència Habitacional, Funció Social de l'Habitatge, i Observatori de l'Hàbitat i Segregació Urbana és el centre directiu que exerceix les competències que li atribueix l'article 70 de la Llei 5/1983 i les altres previstes en l'article 50 del Decret 105/2019.





    Article 12. Secretaria Autonòmica d'Arquitectura Bioclimàtica i Sostenibilitat Energètica

    1. Sota l'autoritat de la persona titular de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, la Secretaria Autonòmica d'Arquitectura Bioclimàtica i Sostenibilitat Energètica exerceix les competències que se li atribueixen en l'article 68 de la Llei 5/1983 i les altres previstes en l'article 51 del Decret 105/2019.



    2. Correspon a la persona titular de la secretaria autonòmica dirigir i coordinar els centres directius que s'adscriguen sota la seua dependència, així com les unitats administratives integrades en aquests.

    3. La Secretaria Autonòmica d'Arquitectura Bioclimàtica i Sostenibilitat Energètica està integrada per les direccions generals de Qualitat, Rehabilitació i Eficiència Energètica; i d'Innovació Ecològica de la Construcció.



    Article 13. Direcció General de Qualitat, Rehabilitació i Eficiència Energètica

    La Direcció General de Qualitat, Rehabilitació i Eficiència Energètica és el centre directiu que exerceix les competències que li atribueix l'article 70 de la Llei 5/1983 i les altres previstes en l'article 52 del Decret 105/2019.



    Article 14. Direcció General d'Innovació Ecològica en la Construcció



    La Direcció General d'Innovació Ecològica en la Construcció és el centre directiu que exerceix les competències que li atribueix l'article 70 de la Llei 5/1983 i les altres previstes en l'article 53 del Decret 105/2019.



    Article 15. Sotssecretaria

    La Sotssecretaria presta assistència tècnica a la persona titular de la Conselleria i a les persones titulars de les secretaries autonòmiques i de les direccions generals en tot el que es requerisca, i vetla per l'eficaç tramitació dels assumptes que han d'atendre els serveis que en depenen.



    Li corresponen les competències de l'article 69 de la Llei 5/1983, i de l'article 54 del Decret 105/2019, així com les següents:

    a) Coordinar, supervisar i controlar l'organització i el funcionament de tots els centres, serveis i unitats de la conselleria.

    b) Tramitar i coordinar les consultes davant l'Advocacia General de la Generalitat que assistisca al departament, dels òrgans superiors i directius i unitats administratives de la conselleria.

    c) Supervisar i remetre els expedients d'assumptes que s'hagen d'elevar a la Comissió de Secretaries Autonòmiques i Sotssecretaries, així com emetre un informe sobre els assumptes que hagen de sotmetre's al Consell, al president o presidenta de la Generalitat o a altres òrgans, quan això siga preceptiu o així ho dispose la persona titular de la conselleria.

    d) Coordinar la tramitació de projectes normatius.

    e) Realitzar la planificació i programació econòmica, elaborar la proposta d'avantprojecte del pressupost anual, tramitar les modificacions pressupostàries i realitzar el seguiment de l'execució del pressupost.



    f) Tramitar i formalitzar els ingressos que s'originen per les activitats dels diferents centres directius del departament.

    g) Dissenyar, executar i mantindre actualitzats els programes d'informació i gestió econòmica del departament, i establir les directrius per a la correcta gestió de despeses i ingressos i l'òptima utilització dels recursos.

    h) Planificar i controlar les inversions i operacions de capital de la conselleria, i realitzar els actes de gestió que reglamentàriament li corresponguen.

    i) Tramitar els expedients de contractació, excepte els casos de delegació que s'establisquen.

    j) Tramitar, proposar i, en general, executar els actes de gestió econòmica i administrativa que corresponguen a l'àmbit funcional de la Sotssecretaria i d'acord amb el que establisquen les disposicions i instruccions dictades pels òrgans competents.

    k) Gestionar les despeses de personal del departament i tramitar les incidències de nòmina, sense perjudici de les facultats atribuïdes a altres òrgans, i exercir la direcció, coordinació i control sobre les diferents unitats de la conselleria que intervinguen en el seu procés d'elaboració.



    l) La gestió patrimonial dels béns afectes a la conselleria.

    m) Disposar la publicació de les disposicions, resolucions i anuncis en els diaris oficials.

    n) Elaborar, emetre informes i proposar disposicions sobre matèries del seu àmbit funcional, així com dictar resolucions, circulars i instruccions en assumptes de la seua competència.

    o) Promoure i coordinar les accions i mesures de transparència que s'establisquen en l'àmbit de la conselleria, en compliment del que es disposa en la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, i realitzar-ne el seguiment i vigilància.

    p) Supervisar el funcionament de les entitats instrumentals dependents de la conselleria, especialment en matèria de recursos humans i organitzatius.

    q) Exercir les competències relatives en matèria de simplificació administrativa dels procediments i qualitat dels serveis competència d'aquesta conselleria.

    r) Coordinar, supervisar i proposar l'aprovació de normes, procediments, instruccions tècniques, registres d'activitat i qualssevol documents siguen necessaris per a garantir una adequada gestió del tractament de dades de caràcter personal ací com l'establiment d'una estructura de coordinació amb el delegat de Protecció de Dades de la Generalitat.





    DISPOSICIÓ ADDICIONAL



    Única. Adscripció de l'Entitat Valenciana de l'Habitatge i Sòl

    S'adscriu a la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica l'Entitat Valenciana de l'Habitatge i Sòl (Evha), la presidència de la qual correspon a la persona titular del departament.









    DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



    Única. Règim transitori de les unitats de nivell administratiu, i dels llocs de treball.

    Les unitats i llocs de treball de nivell administratiu configurades d'acord amb l'anterior estructura del Consell romandran subsistents i continuaran prestant suport administratiu en relació amb aquells assumptes i expedients que els corresponga per raó de la matèria, sense perjudici de la competència per a resoldre dels òrgans que la tenen atribuïda; la seua retribució es realitzarà amb càrrec als mateixos crèdits pressupostaris.

    Tot això fins que es duguen a terme les modificacions o actuacions procedents per a la seua adequació a la nova estructura orgànica, sense perjudici de que, posteriorment, siguen aprovades les relacions de llocs de treball adaptades a aquesta.





    DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



    Única. Derogació normativa

    Es deroguen quantes disposicions d'igual o inferior rang s'oposen al que s'estableix en aquest decret.





    DISPOSICIONS FINALS



    Primera. Habilitació

    S'autoritza la persona titular de la Vicepresidència segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica per a desenvolupar aquest decret.



    Segona. Entrada en vigor

    Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



    València, 25 d'octubre de 2019



    El president de la Generalitat,

    XIMO PUIG I FERRER



    El vicepresident segon

    i conseller d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica,

    RUBÉN MARTÍNEZ DALMAU