DECRET 132/2009, de 4 de setembre, del Consell, pel qual es regula la concessió de beques.



Publicat en:  DOGV núm. 6097 de 08.09.2009
Número identificador:   2009/9987
Referència Base de Dades:  010068/2009
 
  • Anàlisi jurídica

  • Anàlisi documental

    Origen de disposició: Conselleria Justícia i Administracions Públiques
    Grup temàtic: Legislació, Beques i pràctiques de formació
    Matèries: Ocupació i formació professional
    Descriptors:
      Temàtics: assignació per estudis, pràctiques de formació, procediment administratiu


  • DECRET 132/2009, de 4 de setembre, del Consell, pel qual es regula la concessió de beques. [2009/9987]

    PREÀMBUL

    Un dels objectius prioritaris de la Generalitat en estos últims anys ha sigut la modernització i millora dels sistemes de gestió de l'administració, la qual cosa passa necessàriament per racionalitzar la seua tramitació i simplificar aquells procediments dirigits especialment cap a la ciutadania.

    En esta línia d'acció és important identificar aquells processos que es referisquen a matèries comunes a tota l'administració de la Generalitat i que, atesa l'estructura competencial, poden ser gestionats per cada departament de forma independent. Entre estos processos està el relatiu a la concessió de beques, per al qual es va a proposar un procediment únic i comú per a tots els departaments, en què s'ha tingut en compte per a facilitar als qui vulguen sol·licitar una beca la simplificació documental, i als departaments gestors la simplificació de les tasques administratives.

    Per a aconseguir este propòsit s'han analitzat aquelles fases en les quals poden suprimir-se tràmits innecessaris que permeten agilitzar el procés intern d'adopció de les decisions, a fi de realitzar-les en el menor temps possible.

    D'altra banda, la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'Accés Electrònic dels Ciutadans als Servicis Públics, conté un mandat a les administracions públiques per a fer possible que la ciutadania puga relacionar-se amb l'administració per mitjans electrònics sempre que vulga. Per tant, un altre repte que es planteja en esta norma és l'impuls de la tramitació electrònica de tot el procediment perquè, els que ho vulguen, puguen presentar la sol·licitud i realitzar els altres tràmits sense necessitat acudir-hi personalment o sense aportar en suport de paper la documentació que calga.

    Un altre dels objectius que es pretén amb este decret és adaptar la normativa autonòmica a la legislació bàsica de l'Estat continguda en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, i en les seues normes de desplegament. S'hi inclou en el concepte de subvenció qualsevol disposició dinerària que es realitze sense contraprestació directa dels beneficiaris i que estiga subjecta al compliment d'un determinat objectiu, l'execució d'un projecte o la realització d'una activitat que tinga com a objecte el foment d'una activitat d'interés social, amb la qual cosa es fa una menció implícita a les beques.

    En el marc de la política dirigida a la integració i formació de jóvens, la concessió de beques suposa un suport important ja que el seu principal objectiu es concreta a afavorir l'exercici del dret a l'educació i el desplegament socioprofessional dels jóvens, completar la seua formació acadèmica o dur a terme determinats estudis en el camp de la investigació científica i tecnològica, facilitant les pràctiques professionals i/o l'especialització professional per a aconseguir un complement a la seua formació acadèmica, alhora que facilitar els primers contactes amb el món laboral en el sector públic, tot això d'acord amb les competències exclusives de la Generalitat arreplegades en els articles 49.1 i 53.1 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana.

    En tot cas, este règim general que ara es contempla, elaborat a partir de les experiències obtingudes en els últims anys, deixa un cert marge d'actuació i concreció als òrgans competents de cada departament o entitat per al desplegament i definició d'aspectes concrets que han de regir cada convocatòria específica de beques.

    El present decret s'estructura en 24 articles, agrupats en 2 capítols, amb set disposi-cions addicionals, tres transitòries, una derogatòria i tres finals. El capítol I conté les disposicions generals que seran aplicables als diferents tipus de beques que es convoquen per l'administració del Consell, amb les excepcions incloses en l'àmbit d'aplicació d'esta norma. El capítol II està dedicat a les beques que es convoquen a fi de facilitar l'accés al món laboral mitjançant la realització de pràctiques professionals en distints departaments del Consell, la qual cosa requerix necessàriament l'establiment de pautes comunes d'actuació. Per això, la part dispositiva s'acompanya de dos annexos on s'inclou el model de sol·licitud i el currículum que s'adjuntarà a totes les convocatòries, així com el barem aplicable a les diferents convocatòries. En cadascuna s'hi concretaran els apartats que es consideren d'aplicació, en funció del lloc o matèria específica de cada beca.

    En virtut d'això, fent ús de les facultats conferides per l'article 28.c) de la Llei del Consell, i previs els tràmits previstos en l'article 43 de l'esmentada llei, a proposta de la consellera de Justícia i Administracions Públiques, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 4 de setembre de 2009,

    DECRETE

    CAPÍTOL I

    Disposicions generals

    Article 1. Objecte

    El present decret té com a objecte establir el règim jurídic al qual ha d'adaptar-se l'elaboració de les bases que regulen les convocatòries, concessió i desplegament de les beques i, específicament, les beques de pràctiques professionals.

    Article 2. Àmbit d'aplicació

    1. Les disposicions d'este decret seran aplicables a les beques que es convoquen en els diferents departaments del Consell, així com les entitats autònomes i de dret públic amb personalitat jurídica pròpia, vinculades o que en depenen, a les quals es referix l'article 5.1 del Text Refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat.

    2. Així mateix, tindrà caràcter supletori respecte de les bases reguladores de la convocatòria i concessió de beques de la resta d'entitats a què es referix l'article 5 de l'esmentat text refós.

    3. Queden excloses expressament de l'àmbit d'aplicació les beques regulades pel Reial Decret 63/2006, de 17 de gener, pel qual s'aprova l'Estatut del Personal Investigador en Formació, així com les beques dirigides al foment de la investigació científica i el desenvolupament tecnològic.

    4. Les disposicions del present decret s'aplicaran sense perjuí de les condicions d'atorgament o, si fa el cas, de procediment que l'Estat poguera establir en virtut d'un eventual títol competencial bàsic, genèric o específic sobre la matèria que es convoquen les beques.

    Article 3. Concepte

    1. A l'efecte d'este decret, tindran la consideració de beca les ajudes econòmiques sense contraprestació que concedisquen els òrgans o ens assenyalats en l'article anterior en favor de persones físiques, subjecta al compliment d'un determinat objectiu o a fi de completar i desplegar la seua formació acadèmica.

    2. Quan la finalitat de la beca siga acostar el coneixement pràctic de l'administració pública per a completar la seua formació, mitjançant la realització de pràctiques que impliquen el compliment de certes tasques en dependències de la Generalitat, tindrà la consideració de beca de pràctiques professionals.

    Article 4. Marc normatiu

    Les convocatòries per a la concessió i desplegament de beques s'ajustaran al que disposa la normativa bàsica aplicable en matèria de subvencions, procediment administratiu, administració electrònica i política de competència de la Unió Europea, així com el que establix este decret. En allò no previst en este decret haurà d'aplicar-se, amb caràcter supletori i en els supòsits de buit o llacuna legal, la legislació estatal en matèria de subvencions.

    Article 5. Duració i pròrroga

    1. El període de duració de la beca s'establirà en cada convocatòria, sense que en cap no cas puga excedir un màxim de dotze mesos, a comptar del dia que s'indique en la resolució de concessió corresponent, sense perjuí de la possibilitat de pròrroga en els termes establits en l'apartat següent.

    2. El període de duració podrà prorrogar-se sense necessitat d'una nova convocatòria per un període màxim de dotze mesos addicionals, sempre que hi haja la disponibilitat pressupostària corresponent i l'exercici de l'activitat que s'estiga efectuant ho requerisca o aconselle.

    Article 6. Principis generals

    La convocatòria i concessió de beques es realitzarà d'acord amb els principis següents:

    1. Publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació.

    2. Eficàcia en el compliment dels objectius fixats en la convocatòria.

    3. Eficiència en l'assignació i utilització dels recursos públics.

    4. Economia procedimental.

    Article 7. Procediment de convocatòria

    1. Per a l'efectivitat dels principis arreplegats en l'article anterior, el procediment es tramitarà en règim de concurrència competitiva, mitjançant convocatòria pública.

    2. Excepcionalment, sempre que així es preveja en les bases reguladores i s'acrediten les raons en què es fonamente, l'òrgan competent podrà establir el prorrateig de l'import global màxim assignat a les beques entre els seus beneficiaris.

    3. L'orde o resolució de la convocatòria de beques serà dictada pel o la titular del departament o entitat de la Generalitat on vaja a realitzar-se i s'ha de publicar en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

    4. Les bases reguladores de les convocatòries de beques inclouran un barem per a la concessió amb criteris objectius i clars de valoració, en els quals es basarà la seua resolució que, en tot cas, respectarà els apartats i puntuacions del barem general establit en l'annex II d'este decret.

    Article 8. De la convocatòria

    Les convocatòries per a la concessió de beques hauran de contindre, com a mínim, la referència a les dades següents:

    1. Objecte específic de la convocatòria.

    2. Nombre de beques, si fa el cas, i l'àmbit territorial d'exercici de l'activitat, quan puguen exercir-se en diferents localitats, així com l'organisme o entitat en què es durà a terme cada beca.

    3. Requisits que han de reunir els sol·licitants i forma d'acreditar-los.

    4. Duració de les beques i possibilitat de pròrroga.

    5. Dotació econòmica individual de la beca, si fa el cas, amb indicació que es tracta de l'import total brut i, si s'escau, de la periodicitat o els termes en què es farà efectiva.

    6. Termini, lloc i forma de presentació de sol·licituds, el qual serà com a mínim de quinze dies hàbils des de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

    7. Òrgans competents per a l'ordenació, instrucció i resolució del procediment de concessió, així com el termini de resolució i notificació.

    8. Criteris d'admissió i supòsits d'exclusió de la convocatòria.

    9. Composició de la Comissió avaluadora, la qual elaborarà les propostes oportunes i el termini en què es tramitaran.

    10. Criteris objectius de valoració i barem, el qual determinarà la concessió o denegació.

    11. Drets i obligacions dels beneficiaris o les beneficiàries.

    12. Import global màxim destinat a les ajudes i línies pressupostàries que les financen. En el cas que la convocatòria estiga cofinançada amb fons procedents de la Unió Europea es farà constar expressament esta circumstància.

    13. Règim d'incompatibilitats a què es trobe subjecta la beca.

    14. Circumstàncies que poden donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

    15. Declaració expressa sobre la no subjecció a la política de competència de la Unió Europea en matèria d'ajudes públiques.

    16. Indicació expressa que les dades personals de les persones sol·licitants, arreplegades en el transcurs del procediment, seran incloses en un fitxer automatitzat de l'òrgan convocant, en els termes i condicions que s'arrepleguen en la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal, així com en el Reial Decret 1720/2007, de 21 de desembre, pel qual s'aprova el reglament de desplegament de la referida llei orgànica.

    17. Recursos administratius que puguen interposar-se contra les bases reguladores i la convocatòria.

    Article 9. Concessió, notificació i publicitat

    1. La resolució de concessió serà dictada per l'òrgan convocant i publicada en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

    2. La publicació d'esta resolució assortirà els efectes de notificació a les persones interessades, d'acord amb el que disposen els articles 58 i 59.6 de la Llei de Règim Jurídic de l'Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, i, en este cas, la convocatòria del procediment haurà d'indicar el tauler d'anuncis o els mitjans on s'efectuaran les publicacions successives.

    3. No obstant això, en la convocatòria es podrà establir la notificació individualitzada a les persones interessades per qualsevol dels mitjans previstos. En este cas caldrà ajustar-se a la preferència que manifeste la persona interessada respecte de la pràctica de la notificació per mitjans electrònics o per altres mitjans, d'acord amb el que establix la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'Accés Electrònic dels Ciutadans als Servicis Públics, i en la legislació valenciana que siga d'aplicació.

    4. En tot cas, a l'efecte de publicitat i transparència, s'inserirà la informació corresponent en la seu electrònica o portal institucional de la Generalitat en Internet (www.gva.es).

    5. El termini màxim per a dictar i notificar les resolucions sobre les sol·licituds formulades serà de tres mesos a comptar de la data de publicació de cada convocatòria en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, sense perjuí de l'ampliació dels terminis en els termes que preveu l'article 42 de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

    6. En el cas que transcórrega el termini establit sense que s'haja dictat i notificat resolució expressa, les persones interessades podran entendre desestimades les seues sol·licituds per silenci administratiu, de conformitat amb el que establix l'article 55 de la Llei 9/2001, de 27 de desembre, de la Generalitat, de Mesures Fiscals, de Gestió Administrativa i Financera, i d'Organització de la Generalitat.

    Article 10. Renúncia

    La renúncia a la beca suposarà la pèrdua de tots els drets inherents i, per tant, el seu import deixarà de percebre's a partir d'eixe moment.

    Article 11. Rescissió

    Es produirà la pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la beca, amb audiència prèvia a la persona interessada, en el supòsit de falta de justificació o de concurrència d'algunes de les causes previstes en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

    Article 12. Reintegrament

    1. Procedirà el reintegrament de la quantitat percebuda i l'exigència de l'interés de demora corresponent des del moment del pagament de l'ajuda fins a la data en què s'acorde la procedència del reintegrament, d'acord amb el que disposa l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, així com en els casos següents:

    a) Quan es destine la quantitat percebuda a altres fins diferents a fi de l'ajuda.

    b) Quan s'incórrega en algun dels casos d'incompatibilitat de l'ajuda, els quals hauran d'estar degudament identificats en la convocatòria.

    2. En la tramitació del procediment es garantirà en tot cas el dret d'audiència a la persona interessada.

    Article 13. Facultats d'interpretació

    Tant els dubtes com els conflictes que pogueren plantejar els becaris i becàries, en l'exercici de la seua funció, o les unitats administratives que els tutelen, seran resolts per l'òrgan o autoritat que va concedir la beca, després de vist l'expedient contradictori i amb plena subjecció a este decret, a la convocatòria corresponent i a la normativa general o sectorial que puga ser d'aplicació.

    CAPÍTOL II

    De les beques de pràctiques professionals

    Article 14. Requisits dels sol·licitants

    1. Els qui vulguen optar a una beca de pràctiques professionals hauran de complir els requisits que expressament s'incloguen en la convocatòria en funció de la seua naturalesa. En tot cas, constaran els següents:

    a) No ser major de 35 anys.

    b) Estar en possessió del títol oficial universitari o de formació professional o equivalent exigit en la convocatòria, expedit o homologat per les autoritats espanyoles corresponents i que no hagen transcorregut mes de cinc anys des de la seua finalització.

    c) No haver sigut beneficiari de beques de pràctiques professionals en la Generalitat per un període igual o superior a 36 mesos.

    d) No estar incurs en les prohibicions per a obtindre la condició de beneficiari, establides en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, la qual cosa s'acreditarà mitjançant la declaració responsable inclosa en la sol·licitud, llevat que en atenció a la naturalesa de la beca i la seua finalitat s'exceptue alguna de les dites prohibicions.

    e) Disposar de cobertura sanitària.

    2. Els sol·licitants hauran de reunir els requisits i condicions que assenyalen les convocatòries al terme del termini de presentació de les sol·licituds.

    3. No podran optar a una beca els qui en el moment de publicar-se la convocatòria ja estiguen disfrutant d'una beca de pràctiques professionals en la Generalitat, llevat que es concórrega a la mateixa beca que s'està disfrutant o que resten menys de dos mesos per a la seua finalització.

    Article 15. Sol·licitud

    1. La sol·licitud per a poder optar a una beca es realitzarà utilitzant el model normalitzat i, si fa el cas, el model de currículum que s'adjunta com a annex I d'este decret.

    En el model normalitzat s'inclou l'autorització de la persona interessada perquè l'òrgan de l'administració convocant obtinga directament de les administracions i òrgans competents l'acreditació del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social i, en este cas, el sol·licitant no haurà d'aportar els certificats corresponents.

    2. El formulari de sol·licitud estarà a disposició dels interessats, a més de en els punts que es determinen en cada convocatòria, a la seu electrònica o portal institucional de la Generalitat en Internet (www.gva.es) i en qualsevol oficina PROP.

    3. Si els sol·licitants hagueren d'aportar alguna documentació específica, la convocatòria indicarà expressament la forma en què haurà d'aportar-se. No podrà exigir-se cap documentació que, per qualsevol altra causa, ja estiga en poder de l'administració actuant i, en este cas, la persona sol·licitant haurà de fer constar la data i l'òrgan o dependència on van ser presentats o, si fa el cas, emesos, sempre que no hagen transcorregut més de cinc anys des de la finalització del procediment a què corresponguen.

    En els supòsits d'impossibilitat material d'obtindre el document, l'òrgan competent podrà requerir del sol·licitant la seua presentació o, si no n'hi ha, l'acreditació per altres mitjans dels requisits a què es referix el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.

    4. La presentació de la sol·licitud per a optar a les beques, sense perjuí d'una possible impugnació, implicarà l'acceptació per la persona sol·licitant de les bases per les quals es regix la convocatòria.

    5. Si la sol·licitud presentada en termini no reunix els requisits indicats en la convocatòria o no fóra aportada alguna documentació de la requerida, l'òrgan competent requerirà l'interessat perquè ho esmene en el termini màxim de 10 dies hàbils, amb la indicació que, en cas de no fer-ho, se'l tindrà per desistit de la seua sol·licitud, prèvia resolució la qual haurà de ser dictada en els termes que preveu l'article 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

    Article 16. Tramitació electrònica

    1. Els qui vulguen podran realitzar la presentació i registre per mitjans electrònics i sol·licitar que les comunicacions i notificacions es practiquen per dita via, una vegada transcorregut el termini previst en la disposició addicional cinquena d'este decret.

    2. Estos tràmits tindran plena validesa d'acord amb les condicions i requisits previstos en la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'Accés Electrònic dels Ciutadans als Servicis Públics, així com en el Decret 18/2004, de 13 de febrer, del Consell, de creació del Registre Telemàtic de la Generalitat i regulació de les notificacions telemàtiques de la Generalitat. A fi de complir amb els requisits de seguretat establits, la designació de l'adreça o bústia de correu electrònic, a l'efecte de la pràctica de notificacions a l'interessat, haurà de correspondre amb la proporcionada per la Generalitat amb domini cv.gva.es.

    Article 17. Dotació econòmica

    1. A fi d'harmonitzar l'ajuda econòmica i contribuir a l'objectiu d'afavorir el desplegament socioprofessional dels jóvens i completar la seua formació acadèmica, la quantia inicial de les beques per a pràctiques professionals serà fixada després de l'aprovació del present decret mitjançant una resolució de la conselleria competent en matèria d'Economia, Hisenda i Ocupació i serà la mateixa per a tots els departaments i entitats del seu àmbit d'aplicació. Anualment s'incrementarà dita quantia, aplicant el mateix increment global previst per a la despesa del Sector Públic Valencià, previst en la Llei de Pressupostos de cada any.

    2. La quantia que s'establisca s'entendrà en brut i s'hi haurà de practicar-se la retenció corresponent a compte de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i les altres que, si fas el cas, puguen correspondre.

    3. En cas de pròrroga de les beques, en el segon període s'aplicarà la quantia que resulte aplicable d'acord amb la resolució vigent en eixe període.

    4. Les beques internacionals i aquelles altres que, per la seua especial naturalesa, requerisquen una dotació especial no estaran afectades per la resolució que determine les quanties i la seua dotació es determinarà en la seua convocatòria.

    5. Les quantitats abonades en cap cas tindran el caràcter de salari o retribució, sinó d'ajuda econòmica per a les despeses que la beca comporta.

    6. Durant el període de vigència de la beca i a fi que la quantia de l'ajuda concedida no es veja indirectament minvada, es podran abonar ajudes complementàries per a compensar les despeses derivades de l'assistència a cursos, seminaris, esdeveniments o altres activitats que, a consideració del tutor o tutora responsables de la formació, s'entenguen necessaris o conve-nients als propòsits d'esta.

    Article 18. Comissió avaluadora i valoració de sol·licituds

    1. Per a l'examen de les sol·licituds de la beca es constituirà una Comissió avaluadora la qual adaptarà el seu funcionament al que establix la convocatòria i la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, pel que fa a la composició i funcionament dels òrgans col·legiats.

    2. En les bases de cada convocatòria es fixaran els càrrecs dels components i la seua actuació en dita Comissió. En tot cas, el nombre dels seus membres serà senar i no inferior a tres. Prendrà els seus acords per majoria simple, alçarà acta de les sessions que celebre i dels acords que adopte i, finalment, elevarà la seua proposta a l'òrgan competent en forma i termini per a la seua resolució.

    3. La Comissió avaluadora es reunirà dins dels 15 dies següents a la terminació del termini de presentació de sol·licituds a fi de valorar els mèrits que es deduïsquen de la documentació aportada.

    4. Per a valorar les sol·licituds s'aplicaran els criteris del barem que es conté en l'annex II d'esta norma. En les bases de cada convocatòria es determinaran els apartats que es consideren d'aplicació, en funció de l'objecte i finalitat de la beca.

    5. Obtinguda la puntuació provisional de tots els aspirants, s'exposarà la llista ordenada, segons la puntuació obtinguda, en la seu electrònica o portal institucional de la Generalitat en Internet (www.gva.es), durant 10 dies, per a la fase d'al·legacions. A estos efectes, en la convocatòria es farà constar que, tant esta com les successives publicacions, s'efectuaran en este mitjà.

    6. Finalitzat el procés de selecció, la Comissió avaluadora, en el termini de 10 dies, elaborarà una proposta de resolució, la qual contindrà la relació de beneficiaris i beneficiàries, així com una borsa de reserva constituïda pels aspirants que no resulten adjudicataris de les beques, prioritzada per orde de puntuació per a cobrir les vacants que puguen sorgir durant el període de gaudi. Així mateix s'inclourà una relació dels aspirants les sol·licituds dels quals han sigut desestimades, indicant les causes que han motivat la seua denegació.

    Article 19. Obligacions de la persona beneficiària

    1. La persona beneficiària de la beca està obligada a incorporar-se al departament que se li indique en el termini establit, a realitzar l'activitat que ha motivat la concessió durant el període de gaudi, a guardar el degut secret i confidencialitat dels assumptes en què intervinga, així com a complir les obligacions establides tant en l'article 14 de la Llei General de Subvencions com en la pròpia convocatòria.

    2. La persona beneficiària està obligada a acceptar la concessió de la beca i renunciar a qualsevol altra beca coetània que puga gaudir.

    3. Per mitjà de l'acceptació de les bases de la convocatòria els becaris cedixen gratuïtament i de forma indefinida els resultats que s'obtinguen com a conseqüència del desplegament de les beques, així com la memòria final, si s'escau, a l'entitat concedent de la beca, que es reserva el dret de la seua publicació i utilització, llevat que les bases de la convocatòria, raonadament, o la normativa aplicable en determinades matèries disposen una altra cosa.

    Article 20. Obligacions del concedent

    1. Són obligacions del departament que concedisca la beca amb les persones que les hagen obtingut:

    a) Proporcionar el suport necessari, així com facilitar la utilització dels mitjans, instruments i equips que resulten precisos per a la realització normal de la seua activitat.

    b) Designar un tutor o tutora per a la coordinació i orientació de l'activitat que vaja a exercir. El tutor o tutora designat haurà de ser empleat o empleada al servici de la Generalitat, amb adscripció al departament en què vagen a efectuar-se les pràctiques, i assignarà les fun-cions a realitzar en el curs de les seues pràctiques, realitzarà el seguiment i suport necessari, resoldrà els dubtes que puguen sorgir, i avaluarà el seu aprofitament.

    c) Vetlar pel desplegament adequat del programa de formació.

    d) Subscriure amb una entitat asseguradora una pòlissa d'assegurança per al cas d'accident individual, de la qual seran beneficiàries les persones adjudicatàries de la beca.

    2. Finalitzat el termini de la beca, i amb l'informe favorable del tutor o tutora, s'expedirà el corresponent certificat d'aptitud i aprofitament a favor del becari o becària.

    Article 21. Dedicació

    Durant el període de gaudi de la beca haurà d'exercir les pràctiques amb un horari màxim de 30 hores setmanals, que es distribuiran de la forma en què s'organitze per part del tutor o tutora de l'òrgan que exercix la tutela.

    Article 22. Règim d'incompatibilitats

    L'obtenció d'una beca serà incompatible amb l'exercici de qualsevol altra beca o ajuda, així com amb la realització de qualsevol altra activitat laboral remunerada que supose concurrència amb l'objecte i dedicació de la beca o que impedisca el compliment de les obligacions derivades del seu normal desplegament.

    Article 23. Situació de la persona beneficiària de la beca

    1 Quan el beneficiari o beneficiària de la beca siga un empleat de la Generalitat, quedarà en la situació administrativa que siga procedent, d'acord amb la normativa corresponent en matèria de funció pública.

    2. Quan el beneficiari no mantinga cap relació amb la Generalitat, la concessió i aprofitament de la beca no implicarà cap vinculació laboral o administrativa amb el departament o entitat de la Generalitat que l'atorgue.

    Article 24. Suspensió

    1. En els supòsits en què per raó de part, adopció o acolliment s'interrompa el període de duració establit, la persona interessada continuarà meritant i percebent l'import de la beca atorgada i recuperarà amb posterioritat el període interromput.

    2. Igualment, en casos d'ingrés hospitalari prolongat es recuperarà amb posterioritat el temps de pràctiques interromput.

    DISPOSICIONS ADDICIONALS

    Primera. Accés de persones amb discapacitat

    Les bases reguladores de cada convocatòria de beques, en la mesura que la naturalesa i contingut del seu objecte ho permeta, així com d'acord amb els principis assenyalats en l'article 6 d'este decret i la normativa aplicable en la matèria, promouran l'accés de les persones amb discapacitat.

    Segona. Igualtat de gènere

    Les bases reguladores de cada convocatòria de beques, en aplicació de la legislació relativa a la igualtat de gèneres i a la lluita contra la violència domèstica, promouran l'accés de les persones víctimes de la violència de gènere al gaudi de les beques que es convoquen.

    Tercera. Víctimes del terrorisme

    Així mateix, s'establiran mesures d'acció positiva per a les víctimes d'accions terroristes i els seus familiars, d'acord amb el que disposa l'article 18 de la Llei 1/2004, de 24 de maig, de la Generalitat, d'Ajuda a les Víctimes del Terrorisme.

    Quarta. Sol·licitud

    El que disposa l'article 15 referent al model de sol·licitud normalitzat que s'utilitzarà per a poder optar a una beca de pràctiques professionals, s'aplicarà amb caràcter supletori a la resta de beques siga quin siga el seu objecte.

    Cinquena. Tramitació telemàtica

    La Secretaria Autonòmica d'Administracions Públiques, de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques, implantarà en el termini de 6 mesos, comptat a partir de l'entrada en vigor d'este decret, les ferramentes informàtiques adequades per a la presentació telemàtica de les sol·licituds, així com per a facilitar la tramitació electrònica del procediment de concessió de les beques. El sistema d'informació per a la gestió del procediment de beques serà únic per a tota la Generalitat.

    Sisena. Conciliació del gaudi de les beques amb la vida familiar

    En l'aplicació dels preceptes del present decret relatius a drets i obligacions de les persones beneficiàries de la beca es tractarà de conciliar la vida familiar amb les activitats prò-pies de desplegament d'esta.

    Setena

    El que disposa este decret s'entén sense perjuí del règim de beques i ajudes a l'estudi personalitzat que convoque el Ministeri d'Educació, regulades en el Reial Decret 1721/2007, de 21 de desembre.

    DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

    Primera. Règim transitori

    Les convocatòries de beques anteriors a l'entrada en vigor d'este decret es regiran pel que establix la norma vigent en la data de la seua publicació.

    Segona. Còmput del límit temporal

    El requisit contingut en l'apartat 1.c) de l'article 14, relatiu al límit temporal per a poder accedir a una beca, començarà a computar-se a partir de l'entrada en vigor d'esta norma.

    Tercera. Documentació complementària

    De forma transitòria i mentre es pose en funcionament la tramitació electrònica i les plataformes d'interoperabilitat necessàries, es podrà requerir dels interessats la documentació a què es referix l'apartat 3 de l'article 15.

    DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

    Única. Derogació normativa

    Queden derogades totes les disposicions del mateix rang o d'un rang inferior que s'oposen al que disposa el present decret i, en particular, el Decret 108/1992, de 6 de juliol, del Consell, pel qual es regulà la concessió de beques.

    DISPOSICIONS FINALS

    Primera. Desplegament normatiu

    La persona titular de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques queda facultada per a adoptar les disposicions necessàries per al desplegament i execució d'este decret, així com per a la modificació i actualització dels models de sol·licitud i currículum continguts en l'annex I.

    Segona. Habilitació per a la fixació de la quantia

    S'autoritza a la persona titular de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació perquè establisca, mitjançant una resolució, la quantitat inicial de percepció prevista en l'article 17, i perquè puga establir els ajustos que, per determinades circumstàncies, foren necessaris.

    Tercera. Entrada en vigor

    El present decret entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

    Valencia, 4 de setembre de 2009

    El president de la Generalitat,

    FRANCISCO CAMPS ORTIZ

    La consellera de Justícia i Administracions Públiques,

    PAULA SÁNCHEZ DE LEÓN GUARDIOLA

    ANNEX II

    BAREM PER A AVALUAR ELS MÈRITS PERSONALS

    EN LA CONCESSIÓ DE BEQUES

    D'acord amb el que disposen els articles 7.4 i 18.4 d'este decret, els òrgans concedents determinaran expressament en les bases de cada convocatòria els apartats del present barem que es consideren d'aplicació, en funció de l'objecte i la finalitat de cada beca.

    A. Expedient acadèmic:

    El màxim de puntuació que pot obtindre's en este apartat del barem estarà en funció dels diferents subapartats que s'incloguen en cada convocatòria.

    1. La puntuació assignada a l'expedient acadèmic coincidirà amb la nota mitjana ponderada, la qual donarà lloc a una valoració entre 5 i 10 punts.

    No obstant això, quan la ponderació estiga realitzada amb una puntuació 0-4 s'aplicarà el que disposa l'apartat 13.4 i 5 del Reial Decret 1267/1994, de 10 de juny, pel qual es modifica el Reial Decret 1497/1987, de 27 de novembre, pel qual s'establixen les directrius generals comuns dels plans d'estudis dels títols universitaris de caràcter oficial.

    2. L'especialització acadèmica en matèries relacionades amb la convocatòria serà valorada entre 0 i 5 punts. Per especialització acadèmica s'entenen les assignatures relacionades amb la beca i es valorarà amb un màxim de 0,20 punts per assignatura

    3. Altres títols acadèmics oficials que no constituïsquen un requisit per a la concessió. En este subapartat la puntuació màxima serà de 3 punts:

    Doctor: 2 punts

    Altres llicenciatures: 1 punt.

    Altres diplomatures: 0,50 punts.

    4. En aquells supòsits en què la convocatòria estiguera dirigida a diplomats i llicenciats indistintament, tindre la llicenciatura es valorarà en 0,50 punts.

    5. Si la convocatòria també es dirigix a tècnics superiors de Formació Professional, la diplomatura es valorarà en 0,25 i una llicenciatura amb 0,50 punts.

    Quan entre en funcionament el conveni de Bolonya este apartat del barem s'adaptarà als nous requeriments.

    B. Coneixements de valencià:

    1. Només es valoraran els certificats expedits o homologats per la Junta Qualificadora de Coneixements de Valencià, d'acord amb la següent escala i puntuant-se exclusivament el nivell més alt acreditat:

    Oral: 0,25 punts

    Elemental: 0,50 punts

    Mitjà: 0,75 punts

    Superior:1,00 punt

    2. Especialitat de Correcció de Textos: 0,50 punts

    3. Especialitat en Llenguatge en els Mitjans de Comunicació: 0,50 punts

    4. Especialitat en Llenguatge Administratiu: 0,50 punts

    Quan en una convocatòria s'utilitzen alguns dels subapartats establits, la puntuació màxima que es podrà obtindre en este apartat serà com a màxim de 2,50 punts.

    C. Coneixement d'idiomes de la unió europea:

    1. Es valorarà cada nivell superat, d'acord amb el Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües, amb 0,20 punts.

    La puntuació màxima que es podrà obtindre per al conjunt dels idiomes i cursos acreditats serà d'1 punt.

    Només es valoraran els títols expedits per les escoles oficials d'idiomes, universitats, ministeris o qualsevol organisme oficial acreditat. En el cas que el coneixement d'un idioma s'acredite per títol universitari i haja sigut valorat en l'apartat A.3 no es podrà computar també en este apartat.

    Este apartat i el següent s'aplicaran de forma excloent, optant en cada convocatòria per algun dels dos, si fa el cas.

    2. En aquelles beques en què, per la seua naturalesa, el coneixement d'un idioma siga un element essencial i així s'acredite, es valorarà fins a 2 punts, d'acord amb l'escala establida en el Marc Normatiu de Referència.

    3. Altres idiomes cooficials de la Unió Europea: de 0 a 1 punt. Només es valoraran els títols expedits per les escoles oficials d'idiomes, universitats, ministeris o organismes oficials acreditats. Es valorarà cada nivel superat amb 0,10 punts.

    D. Coneixements addicionals:

    1. Experiència professional relacionada directament amb l'objecte de la beca, fins a 2 punts, computant-se 0,10 per cada mes complet treballat.

    2. Cursos de formació relacionats amb l'objecte de la beca, fins a un màxim de 4 punts.

    Seran valorats els cursos de formació i perfeccionament de duració igual o superior a 15 hores que hagen sigut cursats o impartits per l'interessat, d'acord amb l'escala següent:

    a) De 200 o més hores, 3,00 punts.

    b) De 100 o més hores, 2,00 punts.

    c) De 75 o més hores, 1,50 punts.

    d) De 50 o més hores, 1,00 punt.

    e) De 25 o més hores, 0,50 punts.

    f) De 15 o més hores, 0,20 punts.

    Els centres de formació que impartisquen els cursos han de ser organismes oficials o centres reconeguts.

    En cap cas no es puntuaran en el present subapartat ni en l'apartat C anterior els cursos de valencià i d'idiomes.

    E. Entrevista/prova:

    En el cas que els candidats siguen convocats per a realitzar una entrevista i/o prova pràctica, la valoració que s'atorgue en este apartat no podrà superar el 30% de la puntuació màxima que es puga obtindre per mitjà de la suma de la resta d'apartats que s'incloguen en la convocatòria.

    F. Altres mèrits:

    Es valorarà fins a un màxim de 2 punts aquells altres mèrits, relacionats amb l'objecte de la convocatòria, que no estiguen inclosos en la resta d'apartats (per exemple, en determinades convocatòries es podrà valorar els coneixements d'ofimàtica a nivell usuari -processament de textos, fulls de càlcul, gestor de bases de dades, etc. o bé publicacions, articles en determinats mitjans, així com el coneixement d'altres idiomes no comunitaris i els cursos impartits, valorant-se en este últim cas per una sola vegada i no sent susceptibles de ser valorades successives edicions d'un mateix curs.