DECRET 172/2008, de 14 de novembre, del Consell, pel qual es crea el Consell de Cases Regionals de la Comunitat Valenciana.



Publicat en:  DOGV núm. 5895 de 18.11.2008
Número identificador:   2008/13395
Referència Base de Dades:  013381/2008
 
  • Anàlisi documental

    Origen de disposició: Conselleria Immigració i Ciutadania
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Organització de l'administració
    Descriptors:
      Temàtics: organització cultural, difusió de la cultura, cultura regional, relació cultural , òrgan col.legiat, Conselleria Immigració i Ciutadania, Consell de Cases Regionals


  • DECRET 172/2008, de 14 de novembre, del Consell, pel qual es crea el Consell de Cases Regionals de la Comunitat Valenciana. [2008/13395]

    L'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, en l'article 9.4, establix que «tots els valencians tenen dret a participar, de forma individual o col·lectiva, en la vida política, econòmica, cultural i ciutadana de la Comunitat Valenciana. La Generalitat promourà la participació dels agents socials i del conjunt de la societat civil en els assumptes públics».

    El mandat estatutari i la voluntat d'avançar cap a una Comunitat Valenciana més justa, integradora i cohesionada, conduïx el Consell, entre altres accions, a formular les seues polítiques públiques comptant amb l'opinió i la valoració dels diversos col·lectius ciutadans. Entre estos col·lectius, la Generalitat reconeix l'interés que per a tota la Comunitat Valenciana representa la faena duta a terme per les associacions, centres i cases regionals, que en la defensa dels costums, cultura i tradicions dels diversos pobles d'Espanya enriquixen el present i el futur de la mateixa societat valenciana.

    En este context naix el Consell de Cases Regionals de la Comunitat Valenciana, com a nexe d'unió i diàleg entre les diverses associacions, centres i cases regionals que tenen la seua seu en el territori valencià i l'administració autonòmica valenciana, amb l'objecte de fomentar projectes de caràcter participatiu i a fi d'aconseguir un procés de coordinació entre les dites entitats i l'administració, i alhora afavorir el coneixement mutu i la convivència entre les associacions, cases i centres regionals presents en la societat valenciana.

    Amb la posada en marxa del Consell de Cases Regionals de la Comunitat Valenciana, de caràcter participatiu i consultiu, es materialitza la integració de les entitats de caràcter regional en el procés de presa de decisions en els assumptes públics, tenint com a objectiu la consecució d'una acció pública del Consell dirigida cap al bon govern, seguint les recomanacions que la Comissió Europea establix en el seu Llibre Blanc de la Governança Europea.

    En conseqüència, d'acord amb el que establix l'article 18 de la Llei del Consell, a proposta del conseller d'Immigració i Ciutadania i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 14 de novembre de 2008,

    DECRETE

    TÍTOL I

    Naturalesa, fins i funcions

    Article 1. Creació, naturalesa jurídica i fins del Consell de Cases Regionals

    1. Es crea el Consell de Cases Regionals de la Comunitat Valenciana, com a òrgan de l'administració de la Generalitat de consulta i participació de les distintes associacions, cases i centres regionals que tenen la seua seu en el territori de la Comunitat Valenciana, adscrit a la conselleria competent en matèria de participació ciutadana.

    2. El Consell de Cases Regionals es regix per este reglament i per les disposicions que puguen dictar-se per a la seua aplicació i desplegament per la conselleria competent en matèria de participació ciutadana.

    En tot cas, s'aplicarà la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, pel que fa a la regulació dels òrgans col·legiats, en el que siga bàsic.

    3. El Consell de Cases Regionals de la Comunitat Valenciana tindrà com a finalitats:

    - Impulsar l'acostament de les institucions de la Generalitat a les associacions, cases i centres regionals, facilitant la seua comunicació.

    - Ser la via per la qual les associacions, cases i centres regionals puguen participar en les decisions polítiques i institucionals de la Generalitat.

    - Fomentar el coneixement i la difusió dels costums, cultura i tradicions dels diversos pobles d'Espanya representats per les associacions, cases i centres regionals.

    - Propiciar el contacte entre les mateixes associacions, cases i centres regionals i el d'estes amb el Consell de Cases Regionals.

    4. El Consell de Cases Regionals coneixerà i informarà les polítiques públiques i accions que emprenga l'administració autonòmica i que afecten les dites entitats.

    Article 2. Funcions del Consell de Cases Regionals

    Són funcions del Consell de Cases Regionals:

    1. Recollir i canalitzar cap a l'administració de la Generalitat les iniciatives i els suggeriments de les associacions, cases i centres regionals de la Comunitat Valenciana.

    2. Assessorar i informar sobre les consultes que li formulen les institucions públiques de la Generalitat en matèries que afecten les associacions, cases i centres regionals.

    3. Conéixer les convocatòries de subvencions efectuades pels òrgans de la Generalitat dirigides a les associacions, cases i centres regionals, i assessorar sobre estes.

    4. Col·laborar amb el moviment associatiu de les cases i centres regionals, com a via de representació d'este sector.

    5. Mantindre contactes i col·laborar amb altres òrgans anàlegs d'àmbit regional o estatal.

    6. Resoldre les consultes que puga plantejar l'administració autonòmica valenciana respecte a l'acció col·lectiva de les associacions, cases i centres regionals.

    7. Qualssevol altres que se li atribuïsquen reglamentàriament.

    TÍTOL II

    Composició i funcionament del Consell

    de Cases Regionals de la Comunitat Valenciana

    Article 3. Composició del Consell

    1. El Consell de Cases Regionals estarà constituït per:

    a) President.

    b) Vicepresident.

    c) Secretari.

    d) Vocals.

    2. El Consell de Cases Regionals disposarà d'una secretaria administrativa, les funcions de la qual correspondran al centre directiu amb competències en matèria de participació ciutadana de la Generalitat.

    Article 4. El president

    La presidència correspondrà al titular o a la titular de la conselleria competent en matèria de participació ciutadana, o a la persona en qui delegue.

    Article 5. Funcions del president

    Correspon a la presidència del Consell:

    a) Ostentar la representació legal del Consell, actuant com a portaveu.

    b) Acordar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries, així com la fixació de l'orde del dia, tenint en compte les peticions dels vocals presentades amb la suficient antelació.

    c) Presidir les sessions i moderar el desplegament dels debats, podent suspendre'ls per causes justificades.

    d) Dirimir amb el seu vot els empats de les votacions que s'efectuen en les sessions del Ple del Consell.

    e) Visar les actes i els certificats dels acords del Consell.

    f) Assegurar el compliment de les disposicions legals i les establides en este decret, resolent les qüestions que suscite la seua aplicació.

    g) Exercir totes les altres funcions que siguen inherents a la seua condició de president de l'òrgan col·legiat, així com aquelles que no estiguen expressament atribuïdes a un altre òrgan del Consell.

    Article 6. El vicepresident

    La vicepresidència correspondrà al titular o la titular de la secretaria autonòmica competent en matèria de ciutadania, o a la persona en qui delegue.

    Article 7. Funcions del vicepresident

    Correspon al vicepresident del Consell:

    a) Substituir el president en els casos de vacant, malaltia o absència.

    b) Totes les funcions que li siguen que delegades pel president i aquelles que el Ple li puga encomanar.

    Article 8. El secretari

    El càrrec de secretari o secretària del Consell de Cases Regionals recaurà en el titular o la titular de la direcció general amb competències en matèria de ciutadania, que actuarà amb veu i vot.

    Article 9. Funcions del secretari

    Correspon al secretari:

    a) La gestió dels assumptes del Consell, preparant les seues sessions.

    b) Efectuar la convocatòria de les sessions, com també les oportunes notificacions i citacions als membres per orde del president.

    c) Rebre les sol·licituds d'informació que formulen els seus membres, així com qualssevol altra classe d'escrits dirigits al Consell o al seu president.

    d) Facilitar als membres del Consell la informació i l'assistència per al millor exercici de les funcions a ells assignades.

    e) Redactar i autoritzar les actes de les sessions.

    f) Expedir, amb el vistiplau del president, els certificats dels acords adoptats.

    g) Custodiar les actes i tots els documents, llibres o publicacions que es consideren d'interés.

    Article 10. Els vocals

    1. Integren el Consell com a vocals les persones designades a l'efecte per les federacions d'associacions, cases i centres regionals registrades en la Comunitat Valenciana. Correspondrà a cada federació la designació d'un vocal.

    2. Corresponen als vocals els següents drets:

    a) Rebre amb una antelació mínima de huit dies les convocatòries a les reunions corresponents, les quals contindran l'orde del dia d'estes i la informació procedent sobre els temes que figuren en l'orde del dia.

    b) Assistir a les reunions i participar en els debats, exposant la seua opinió i formulant les propostes que estimen convenients.

    c) Exercir el seu dret al vot, expressar el seu sentit i els motius que el justifiquen, així com formular el seu vot particular.

    d) Proposar a la secretaria del Consell la inclusió de punts en l'orde del dia de les sessions ordinàries i formular precs i preguntes. Quan la proposta d'inclusió en l'orde del dia siga presentada per un terç dels vocals, l'assumpte s'inclourà preceptivament en aquella.

    e) Sol·licitar, per mitjà d'un escrit presentat davant de la secretaria del Consell, la convocatòria extraordinària del Ple. La reunió sol·licitada ha de ser preceptivament convocada quan la petició estiga avalada per la meitat més un dels membres totals del Consell.

    f) Obtindre la informació necessària per a complir degudament les funcions que té assignades. A l'efecte, hauran de formular per escrit la petició corresponent dirigida a la secretaria, o bé sol·licitar-la oralment durant la sessió del Consell.

    g) Quantes altres funcions que siguen inherents a la seua condició.

    Article 11. Nomenament i cessament

    1. El nomenament dels vocals del Consell de Cases Regionals correspon al titular de la conselleria competent en matèria de participació ciutadana, prèvia designació d'estos per part de les federacions d'associacions, cases i centres regionals registrades en la Comunitat Valenciana, d'acord amb el procediment previst en els seus corresponents estatuts.

    2. El nomenament tindrà una duració màxima de quatre anys, i podran ser renovats.

    3. Els vocals cessaran en la seua condició de membres del Consell de Cases Regionals per una de les causes següents:

    a) Per finalització del mandat.

    b) Per renúncia.

    c) Per incapacitat judicialment declarada.

    d) Per defunció.

    e) Per incompatibilitat, en els termes que establisca la legislació vigent en la matèria.

    f) Per revocació de la designació per part de la federació d'associacions, cases i centres regionals que representen, mitjançant un acord adoptat amb els mateixos requisits que el de la designació.

    4. Els membres del Consell de Cases Regionals de la Comunitat Valenciana no percebran cap remuneració per l'exercici de les seues funcions.

    Article 12. Funcionament

    El Consell funcionarà en Ple. El Ple es reunirà amb caràcter ordinari una vegada al semestre, si bé podrà realitzar sessions extraordinàries totes les vegades que les convoque el seu president a iniciativa pròpia o a petició de dos terços dels membres de dret del Consell.

    Article 13. El Ple

    1. El Ple del Consell el componen el president, el vicepresident, els vocals i el secretari, que actuarà amb veu i vot.

    2. Correspon al Ple l'exercici de totes les funcions corresponents al Consell de Cases Regionals i no atribuïdes expressament a altres òrgans d'este.

    Article 14. Convocatòries

    1. Les sessions ordinàries del Ple seran convocades pel president, almenys amb huit dies hàbils d'antelació, llevat que per altres raons d'urgència, degudament justificada, hagen de ser convocades amb caràcter extraordinari, i en este cas es podran convocar amb 72 hores d'antelació.

    2. Les convocatòries s'efectuaran per escrit i han d'indicar el dia, l'hora i el lloc de les reunions que s'han de realitzar, així com l'orde del dia i incloure, si és el cas, la documentació adequada per a l'estudi previ.

    3. En la citació per a la primera convocatòria s'inclourà la citació per a la segona. El temps que ha d'haver entre la primera i la segona convocatòria no serà inferior a una hora.

    Article 15. Constitució

    El Ple del Consell quedarà constituït de forma vàlida quan concórreguen dos terços, almenys, dels seus components en primera convocatòria, o la mitat més un dels seus membres en segona, i han d'estar presents el president i el secretari del Consell o, si és el cas, els que legalment els substituïsquen.

    Article 16. Règim d'adopció dels acords

    1. Només es podran adoptar acords sobre punts que figuren en l'orde del dia, llevat que estiguen presents tots els membres del Ple, siga declarada la urgència de l'assumpte i s'acorde per unanimitat la seua inclusió en l'orde del dia.

    2. Per a l'adopció d'acords es requerirà preferentment el consens dels membres i quan això no siga possible, serà suficient la majoria simple dels vots dels assistents, dirimint els empats el vot del president. El vot serà individual, i a més podrà ser secret quan ho sol·licite algun dels assistents o així ho acorde el president.

    3. De cada sessió el secretari estendrà una acta, que contindrà la indicació de les persones assistents, l'orde del dia, les que hagen intervingut, així com les circumstàncies de lloc i temps en què s'ha realitzat, els punts principals de la deliberació de forma succinta i substancial, la forma i resultats de la votació i el contingut dels acords, i s'aprovarà en la següent sessió.

    4. Qualsevol membre del Consell té dret a sol·licitar la transcripció íntegra de la seua intervenció en cada sessió, sempre que aporte en l'acte, o en un termini de 48 hores, un escrit que es corresponga exactament i fidelment amb la seua intervenció, fent-se constar així en l'acta i s'unirà còpia autèntica de l'escrit a esta.

    5. Els membres que discrepen de l'acord majoritari podran entregar vot particular, o anunciar-ho abans d'alçar-se la sessió, entregant-lo en este cas al secretari per escrit en el termini de quaranta-huit hores, i s'incorporarà al acord aprovat. Els membres que hagen votat en contra podran adherir-se al vot particular, sempre que s'hagen reservat este dret abans de concloure la sessió.

    Article 17. Seu

    El Consell de Cases Regionals de la Comunitat Valenciana tindrà la seua seu oficial en la ciutat de Valencia, en una de les dependències de la conselleria competent en matèria de participació ciutadana, sense perjudici que puga realitzar, excepcionalment, sessions en qualsevol municipi de la Comunitat Valenciana.

    DISPOSICIONS ADDICIONALS

    Primera

    Els nomenaments dels vocals en el Consell de Cases Regionals, establits en l'article 11, han d'anar acompanyats del nomenament dels seus suplents, la designació dels quals correspondrà igualment a les federacions d'associacions, cases i centres regionals, d'acord amb el mateix procediment previst per a la designació dels vocals.

    Segona

    El Consell de Cases Regionals de la Comunitat Valenciana ha de constituir-se dins dels tres mesos següents a l'entrada en vigor d'este decret.

    DISPOSICIONS FINALS

    Primera

    S'autoritza el conseller o la consellera que ostente les competències en matèria de participació ciutadana per a dictar totes les disposicions que siguen necessàries amb vista a l'aplicació i desenrotllament del present decret.

    Segona

    El present decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

    Valencia, 14 de novembre de 2008

    El president de la Generalitat,

    FRANCISCO CAMPS ORTIZ

    El conseller d'Immigració i Ciutadania,

    RAFAEL BLASCO CASTANY