Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 30 de gener de 2024, del conseller de Sanitat, per la qual se suspén l'obligatorietat de l'ús de màscara en centres sanitaris i sociosanitaris, determinada en la Resolució de 12 de gener de 2024, del conseller de Sanitat, per la qual s'establixen mesures sanitàries a la Comunitat Valenciana en aplicació de l'Orde comunicada de la Ministra de Sanitat, de 10 de gener de 2024, mitjançant la qual s'aprova declaració d'actuacions coordinades en salut pública [2024/799]

(DOGV núm. 9778 de 31.01.2024) Ref. Base de dades 000958/2024








Antecedents de fet



En el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de 12 de gener de 2024, es va publicar la Resolució de 12 de gener de 2024, del conseller de Sanitat, per la qual s'establixen mesures sanitàries a la Comunitat Valenciana en aplicació de l'Orde comunicada de la Ministra de Sanitat, de 10 de gener de 2024, mitjançant la qual s'aprova declaració d'actuacions coordinades en salut pública.

Esta resolució establix les “Mesures de prevenció específiques aplicables a la Comunitat Valenciana en relació a l'increment estacional d'infeccions respiratòries agudes”, en aplicació de l'Orde comunicada de la Ministra de Sanitat de 10 de gener de 2024, per la qual s'aprova la declaració d'actuacions coordinades en salut pública, s'adopten en l'àmbit de la Comunitat Valenciana les mesures que es recullen en l'annex de la present resolució “Mesures de prevenció específiques aplicables a la Comunitat Valenciana en relació a l'increment estacional d'infeccions respiratòries agudes”.

El mateix acord ministerial establix que les comunitats autònomes que presenten dades de descens de la Incidència Acumulada d'Infeccions Respiratòries Agudes durant dos setmanes consecutives, segons les dades reportades al Ministeri de Sanitat per mitjà de la Xarxa de Vigilància, podran passar, si així ho consideren adequat segons el conjunt de la seua situació epidemiològica, de la situació d'obligatorietat de l'ús de màscares en centres sanitaris a una situació de recomanació d'ús.



Així mateix, la Resolució de 12 de gener de 2024, del conseller de Sanitat, assenyala la possibilitat de modificació o suspensió de les mesures en el supòsit que es presenten dades de descens de la Incidència Acumulada d'Infeccions Respiratòries Agudes durant dos setmanes consecutives i la situació epidemiològica ho permeta, i en este cas, les mesures podran passar a una situació de recomanació del seu ús.



L'informe de data 30 de gener de 2024, del Sistema de Vigilància d'Infecció Respiratòria Aguda (SiVIRA-Comunitat Valenciana), de la Direcció General de Salut Pública, diu:

“La Comunitat Valenciana es troba, en esta setmana número 4, en fase descendent sostinguda de la situació d'alt impacte epidemiològic ocasionat per les infeccions respiratòries agudes (IRA), encara que amb un major impacte del virus de la grip davant de la resta de virus amb els quals compartix epidemiologia. Es va arribar al nivell més alt en la incidència acumulada (IA) de casos detectats per vigilància sindròmica, en la setmana número 52 on es va arribar a tindre el valor de 1501 casos per 100.000 habitants, quan la mitjana nacional es trobava en una situació epidemiològica millor amb una IA de 952 casos per 100.000 habitants i es trobava a l'inici de la fase descendent de la corba epidèmica.



Altres indicadors utilitzats com la taxa de positivitat de les proves diagnòstiques o la IA de casos greus d'infeccions respiratòries agudes (IRAG) es comportaven d'igual manera, arribant a valors considerablement alts i de ràpid creixement. A conseqüència d'esta situació d'alt risc per a tota la població de la Comunitat Valenciana, però especialment a les persones vulnerables, va fer que s'instara l'ús obligatori de màscara, entre altres mesures, en alguns supòsits i determinats llocs on es presta atenció sanitària o sociosanitària.



Probablement, la mateixa evolució de les epidèmies produïdes per virus respiratoris i ajudat per les mesures de control del risc epidemiològic que s'han instaurat, com l'ús de màscares o la millora en les cobertures de vacunació, han desembocat en una millora substancial de la situació actual. La IA acumulada de casos d'IRA es troba en 830 casos per 100.000 habitants el que suposa un descens del 44,7% des del pic de l'epidèmia. Esta mateixa IA s'ha comportat de manera similar en els grups d'edat d'usuaris més vulnerables com ho són, els menors de 4 anys i els majors de 65 anys, on s'ha produït un descens del 28,3 i de 44,8% respectivament.

És per això que, a la vista del comportament dels indicadors analitzats en les últimes tres setmanes epidemiològiques, i observant que en esta setmana epidemiològica núm. 4 es mantenen en descens sostingut els indicadors utilitzats per a monitorar el risc, s'exposa que:



· Es pot procedir a la retirada de l'obligatorietat de l'ús de màscares dins dels centres sanitaris assistencials.

· Es recomana continuar utilitzant les màscares en aquells casos que suposen un risc afegit, com poden ser:

o Persones simptomàtiques quan estiguen en espais compartits.

o Professionals que atenen casos simptomàtics.

o En la resta de les situacions que generalment estan destinades a la protecció de les persones amb consideració de vulnerables, les gerències dels departaments de salut, recolzades en els seus mateixos protocols i en les recomanacions dels servicis de medicina preventiva, haurien de poder establir la recomanació de l'ús de màscara de manera addicional a les indicacions establides, en funció de la situació epidemiològica i de les característiques estructurals i funcionals particulars dels seus centres dependents.



o En el cas dels centres sociosanitaris, qualsevol modificació del recomanat hauria de realitzar-se a través de les comissions departamentals sociosanitàries”.

Les mesures que modifica i manté la present resolució s'han determinat amb criteris de prudència i proporcionalitat, són les actualment necessàries i idònies a la situació epidemiològica existent de virus respiratoris a la Comunitat Valenciana, i s'adopten en el deure que tenen els poders públics “d'organitzar i tutelar la salut pública a través de mesures preventives i de les prestacions i servicis necessaris” establit en l'article 43.2 de la Constitució Espanyola per a garantir el dret a la protecció de la salut. Continuen sent mesures que seran objecte de seguiment continu amb la finalitat de garantir la seua adequació a l'evolució de la situació sanitària.



Fonaments de dret



1. La Generalitat, mitjançant la Conselleria de Sanitat, té competència exclusiva en matèria d'higiene, de conformitat amb l'article 49.1.11 a) de l'Estatut d'Autonomia, i competència exclusiva en matèria d'organització, administració i gestió de totes les institucions sanitàries públiques dins del territori de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb l'article 54.1 del mateix text legal.

2. La Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, establix en l'article 1 que “amb la finalitat de protegir la salut pública i previndre la seua pèrdua o deterioració, les autoritats sanitàries de les diferents administracions públiques podran, dins de l'àmbit de les seues competències, adoptar les mesures previstes en la present llei quan així ho exigisquen raons sanitàries d'urgència o necessitat», i en l'article 3, més en concret, que «amb la finalitat de controlar les malalties transmissibles, l'autoritat sanitària, a més de realitzar les accions preventives generals, podrà adoptar les mesures oportunes per al control dels malalts, de les persones que estiguen o hagen estat en contacte amb estos i del medi ambient immediat, així com les que es consideren necessàries en cas de risc de caràcter transmissible”.



3. L'article 26.1 de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, preveu: “En cas que hi haja o se sospite raonablement l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut, les autoritats sanitàries adoptaran les mesures preventives que estimen pertinents, com la confiscació o immobilització de productes, suspensió de l'exercici d'activitats, tancaments d'empreses o les seues instal·lacions, intervenció de mitjans materials i personals i totes les altres que es consideren sanitàriament justificades”.

4. La Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de Salut de la Comunitat Valenciana, empara així mateix a l'adopció per part de les autoritats públiques sanitàries, a través dels seus òrgans competents en cada cas, podran procedir a l'adopció de les mesures especials que siguen necessàries per a garantir la salut i seguretat de les persones, i complir així el mandat contingut en l'article 43 de la Constitució Espanyola que proclama el dret a la protecció de la salut, i disposa que els competix als poders públics organitzar i tutelar la salut pública a través de mesures preventives i de les prestacions i servicis necessaris i que la llei establirà els drets i deures de tots sobre este tema. I establix en el seu article 81 el caràcter d'autoritat pública sanitària.



Segons el que s'ha exposat i de conformitat amb l'article 81.1 b) de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de Salut de la Comunitat Valenciana, resolc:



Primer. Suspensió de l'obligatorietat de l'ús universal de màscara



Se suspén l'obligatorietat de l'ús universal de màscara en centres sanitaris i sociosanitaris en els termes recollits en l'annex de la Resolució de 12 de gener de 2024, del conseller de Sanitat, per la qual s'establixen mesures sanitàries a la Comunitat Valenciana en aplicació de l'Orde comunicada de la Ministra de Sanitat, de 10 de gener de 2024, mitjançant la qual s'aprova declaració d'actuacions coordinades en salut pública.

Es recomana, en els centres sanitaris i sociosanitaris, continuar utilitzant les màscares en aquells casos que suposen un risc afegit, com les persones simptomàtiques quan estiguen en espais compartits o els professionals que atenen casos simptomàtics.

En la resta de les situacions que generalment estan destinades a la protecció de les persones amb consideració de vulnerables, les gerències dels departaments de salut i les direccions dels centres sanitaris i sociosanitaris, recolzades en els seus mateixos protocols i en les indicacions dels servicis de medicina preventiva, podran establir la indicació de l'ús de màscara de manera addicional a les indicacions establides, en funció de la situació epidemiològica i de les característiques estructurals i funcionals particulars dels seus centres dependents.



En el cas dels centres sociosanitaris qualsevol modificació del que es recomana es realitzarà a través de les comissions departamentals sociosanitàries.



Segon. Eficàcia

La present resolució farà efecte a partir del mateix dia de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, i mantindrà la seua eficàcia mentres es mantinguen els efectes l'Orde comunicada de la Ministra de Sanitat de 10 de gener de 2024, per la qual s'aprova declaració d'actuacions coordinades en salut pública, sense perjuí de la possibilitat de modificació o suspensió en funció de la situació epidemiològica existent.



Tercer. Recursos

Contra la present resolució podrà interposar-se recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Salut, en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, o, directament, recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos des de la publicació de la present Resolució davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana.



València, 30 de gener de 2024.– El conseller de Sanitat: Marciano Gómez Gómez.

Mapa web