Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 10 d'abril de 2024, del conseller de Sanitat per la qual es convoquen subvencions destinades a finançar els programes d'ajuda i autoajuda relacionats amb la millora de la qualitat de vida dels/de les pacients de la Comunitat Valenciana [2024/3130]

(DOGV núm. 9828 de 15.04.2024) Ref. Base de dades 003155/2024




La Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de salut de la Comunitat Valenciana, preveu, entre d'altres, com un dels fins rectors del Sistema Valencià de Salut, el fet de vetlar per la participació social i l'enfortiment del grau de control de la ciutadania sobre la seua pròpia salut.

La finalitat de la present resolució és contribuir al compliment d'este fi, mitjançant la convocatòria d'ajudes destinades a finançar programes d'ajuda i autoajuda duts a terme per associacions, fundacions, federacions i entitats de pacients, de familiars, de voluntariat sanitari, sense ànim de lucre i que tinguen entre els seus fins millorar la qualitat de vida de les persones, mitjançant les seues actuacions en l'àmbit de la salut, les activitats de les quals estiguen acceptades científicament i tinguen resultats contrastats, i que duguen a terme les seues actuacions en l'àmbit de la salut a través de programes de grups d'ajuda mútua (GAM) i autoajuda (AA).

Mitjançant l'Orde 1/2024, de 27 de febrer, de la Conselleria de Sanitat, s'aproven les bases reguladores de les subvencions destinades a finançar programes d'ajuda mútua i autoajuda, relacionats amb la millora de la qualitat de vida dels/de les pacients a la Comunitat Valenciana (DOGV 9805, 08.03.2024).

Estes subvencions s'incardinen en el Pla estratègic de subvencions de la Conselleria de Sanitat per al període 2024-2027, aprovat per la Resolució del conseller de Sanitat de data 14.03.2024.

Per tot això i de conformitat amb el que establix l'article 160.4 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions; l'article 4 del Decret 135/2023, de 10 d'agost, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Sanitat, i l'Orde 1/2024, de 27 de febrer, de la Conselleria de Sanitat, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió d'estes subvencions, resolc:





Primer. Objecte i condicions de la concessió de la subvenció

La present resolució té com a objecte convocar, en règim de concurrència competitiva, subvencions destinades a finançar programes d'ajuda mútua i autoajuda, relacionats amb la millora de la qualitat de vida dels/de les pacients de la Comunitat Valenciana, que duguen a terme associacions, fundacions, federacions i entitats de pacients, de familiars, de voluntariat sanitari, sense ànim de lucre i que tinguen entre les seues activitats alguna de les previstes en l'article 5 de l'Orde 1/2024, de 27 de febrer (d'ara en avant, Orde 1/2024), en l'àmbit territorial de la CV.





Segon. Finançament de les ajudes

Les ajudes per a programes d'ajuda mútua i autoajuda, regulades en l'Orde 1/2024, es finançaran amb càrrec als pressupostos de la Generalitat per a l'any 2024, línia de subvenció S0295 del programa pressupostari G01100302 411F00 de la Direcció General d'Informació Sanitària, Qualitat i Avaluació, per un import total màxim de 3.500.000,00 €.



D'acord amb el que establix el punt 6 de l'article 18 de l'Orde 1/2024, es destinarà un import de 500.000 euros a programes d'activitats de voluntariat en centres sanitaris públics i de 3.000.000 d'euros a programes d'activitats de caràcter sanitari. No obstant això, en cas de sobrar crèdit en alguna de les partides anteriors, l'import es destinarà a una altra.

Així mateix, s'establix un import màxim finançable (IMF), per programa, equivalent al 12 % de la quantia del finançament total disponible.



Tercer. Política de competència de la Unió Europea

D'acord amb l'article 7.4 del Decret 128/2017, de 29 de setembre, del Consell, s'establix que les subvencions que es concediran conforme a les bases reguladores d'esta orde, pel caràcter d'estes, no estan subjectes a la política de competència de la Unió Europea en matèria d'ajudes públiques i, per tant, no requerixen notificació a la Comissió Europea, per no reunir els requisits de l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, i en concret perquè no suposen avantatge econòmic, pel fet de no exercir activitat econòmica els beneficiaris d'estes subvencions.



Quart. Requisits dels beneficiaris

Podran obtindre la condició de beneficiaris de l'ajuda les associacions, fundacions, federacions i entitats de pacients, de familiars, de voluntariat sanitari sense ànim de lucre i que tinguen entre els seus fins millorar la qualitat de vida de les persones, que desenvolupen programes d'ajuda mútua i autoajuda a persones amb malalties cròniques en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana i que complisquen els requisits establits en l'article tercer de l'Orde 1/2024.



Quint. Gastos subvencionables

Podran ser objecte de subvenció els gastos efectuats que, de manera directa, responguen a la naturalesa de l'activitat subvencionada, resulten estrictament necessaris i que es realitzen en el període subvencionable establit en la convocatòria present, especificats en l'article sext de l'Orde 1/2024.



Sext. Termini de presentació de les sol·licituds

El termini per a la presentació de les sol·licituds serà de 15 dies hàbils, a comptar des de l'endemà de la publicació d'esta resolució de convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Sèptim. Sol·licituds i documentació

A la sol·licitud s'acompanyarà la documentació relacionada en els articles sèptim i octau de l'Orde 1/2024. Es presentarà una sol·licitud per cada una de les ajudes a les quals s'opte, d'acord amb el que establix l'article sèptim de l'Orde 1/2024. La presentació de la sol·licitud implica l'acceptació de les bases reguladores.

Les sol·licituds s'han de presentar segons el model normalitzat disponible en el corresponent tràmit telemàtic, únicament per via telemàtica, a través de la seu electrònica de la Generalitat (http://sede.gva.es), accedint a GUIA PROP «Tràmits i servicis», d'acord amb el que es preveu en l'article sèptim de l'Orde 1/2024, i en aplicació del que disposa l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (d'ara en avant, LPACAP).

Qualsevol sol·licitud presentada seguint un procediment diferent del que s'acaba de descriure, serà inadmesa, de conformitat amb el que es disposa en l'article 66.6 i en l'article 68.4 de l'LPACAP.

La informació sobre les firmes digitals admeses i sobre les instruccions per a la tramitació telemàtica de la sol·licitud i posteriors aportacions de documentació, si és el cas, podrà consultar-se en la seu electrònica de la Generalitat (http://sede.gva.es). En qualsevol cas, s'haurà de tindre en compte el següent: Les persones jurídiques i entitats han d'omplir la sol·licitud accedint amb la firma digital del representant d'entitat, emesa per qualsevol de les entitats admeses en el portal electrònic de la Generalitat (https://sede.gva.es/es/web/sede_electronica/sede_certificados), o certificació digital del seu representant, que haurà d'inscriure's en el Registre de representants de la Generalitat.



Els models d'annexos, declaracions responsables i certificacions requerides en les bases reguladores estaran disponibles en GUIA PROP «Tràmits i servicis», a partir de la publicació d'esta convocatòria en el DOGV.

L'esmena o aportació telemàtica de documentació podrà efectuar-se utilitzant el següent tràmit de la GUIA PROP «Aportació de documents per a l'esmena o justificació de procediments gestionats pel Servici d'Atenció i Comunicació amb el Pacient.»: https://www.gva.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=1855

L'assistència tècnica per a solucionar els problemes de tal índole que puguen derivar-se de la tramitació telemàtica de la sol·licitud s'efectuarà a través del correu electrònic generalitat_en_red@gva.es

Octau. Comissió i criteris de valoració

La comissió de valoració actuarà segons el que es regula en l'article onzé de l'Orde 1/2024.

Les sol·licituds presentades es valoraran, conforme als criteris que es fixen en l'article setzé, en funció del tipus d'entitat beneficiària i de l'ajuda sol·licitada.



Nové. Ordenació i instrucció

D'acord amb el que establix l'article dècim de l'Orde 1/2024, l'ordenació i la instrucció del procediment de concessió correspondran a la direcció general amb competències en matèria d'atenció al pacient, a través de la subdirecció general amb competències en matèria d'atenció al pacient, que rebrà les sol·licituds presentades i verificarà que estes reunixen els requisits per a poder ser tramitades.



Este òrgan, a la vista de la documentació que té i de les obligacions que s'adquirisquen amb la concessió de la subvenció, podrà recaptar els informes dels organismes i les entitats que estime oportuns i efectuar les comprovacions necessàries sobre l'exactitud de tot això.





Dècim. Resolució i publicació de la resolució

El termini màxim per a tramitar, resoldre i notificar les resolucions de concessió serà de sis mesos a partir de l'endemà de la data de publicació de la convocatòria en el DOGV, d'acord amb el que establix l'article dotzé de l'Orde 1/2024. Les resolucions es publicaran en el DOGV en els termes establits en l'esmentada base i amb els efectes establits en l'LPACAP. L'òrgan concedent podrà efectuar un avís d'esta publicació als correus electrònics indicats en les sol·licituds.



Esta publicació servirà de notificació i tindrà els mateixos efectes en tractar-se d'un procediment de concurrència competitiva; la data de la publicació serà la que es considere a l'efecte de notificació.

L'òrgan competent per a dictar les resolucions de concessió serà la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de sanitat, que podrà delegar sobre la base de l'article 9 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

Contra les resolucions a què es referix el punt anterior serà aplicable el règim de recursos establit en l'article tretzé.



Onzé. Justificació i pagament de les ajudes Termini i documentació

La justificació de les ajudes es realitzarà, per les persones beneficiàries, en la forma i el termini previstos en l'article denové.

La documentació acreditativa de la justificació, que serà la que establisca l'esmentada base, es presentarà per mitjans telemàtics a través de l'enllaç següent:

https://www.gva.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=1855

D'acord amb l'article denové, el pagament de la subvenció s'ajustarà al règim de lliurament especial que, per a determinades transferències corrents, establisca la llei de pressupostos de la Generalitat de cada exercici, establit per a les subvencions de naturalesa corrent concedides en el marc de les actuacions del programa pressupostari 411F00 «Planificació i atenció al pacient»; es lliurarà immediatament, una vegada concedida, el 60 % de l'import, i el 40 % restant es lliurarà després de l'aportació i la comprovació de la documentació justificativa de l'efectiva i correcta aplicació de l'import inicialment anticipat.



Els beneficiaris de subvencions hauran de presentar, abans del 31 de gener de 2025, inclòs este dia, una memòria final de les activitats realitzades en suport informàtic. La no presentació de la memòria esmentada serà motiu de reintegrament de la subvenció concedida.



Dotzé. Verificació de dades

D'acord amb el que establix la disposició addicional octava de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i l'article 4 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, l'òrgan gestor podrà verificar les dades manifestades per les persones interessades amb la finalitat de comprovar-ne l'exactitud.

La potestat de verificació inclou verificar la identitat de la persona sol·licitant o, si és el cas, del representant legal, i consultar les dades següents, que consten en la Base de dades nacional de subvencions (BDNS): les subvencions i les ajudes que se li han concedit, incloent-hi aquelles a les quals s'aplica la regla de minimis, així com que la persona sol·licitant no està inhabilitada per a percebre subvencions.



Tretzé. Comprovació de la subvenció. Pla de control

De conformitat amb el que establix l'article 20 de l'Orde 1/2024, l'efectiva realització de l'activitat subvencionada es realitzarà mitjançant el corresponent pla de control que desenvolupe l'òrgan gestor de les subvencions.

S'efectuarà un control administratiu consistent en l'avaluació de l'expedient complet una vegada finalitzat el període de la subvenció i presentada la documentació obligatòria per part dels beneficiaris.

La mostra d'expedients de subvenció que es controlarà se seleccionarà aleatòriament, entre totes les modalitats d'ajudes. El percentatge mínim de programes subvencionats que calga controlar sobre el total dels concedits serà almenys del 5 %. L'import mínim d'ajuda controlada serà almenys del 5 % de la totalitat de l'import amb càrrec a la línia de subvenció corresponent.

Com a resultat de les competències derivades d'este pla de control, l'òrgan competent emetrà una resolució en què farà constar l'adequació de la subvenció als objectius proposats, o, en cas contrari, l'existència d'un incompliment parcial o total, i la necessitat d'iniciar un procediment de reintegrament de la subvenció.



Catorzé. Pèrdua, minoració o reintegrament de l'ajuda

Es produirà la pèrdua, minoració o reintegrament de l'ajuda, d'acord amb el que s'establix en els articles 21 i 22 de l'Orde 1/2024.



Quinzé. Normativa aplicable

La present convocatòria es regirà pel que s'establix en l'Orde 1/2024, de 27 de febrer, de la Conselleria de Sanitat, d'aprovació de les bases reguladores de les subvencions destinades a finançar programes d'ajuda mútua i autoajuda, relacionades amb la millora de la qualitat de vida de les/dels pacients a la Comunitat Valenciana; la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i en els preceptes bàsics de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei general de subvencions.

S'haurà de complir amb les obligacions de publicitat derivades del que es disposa en els articles 4 i 5 de la Llei 1/2022, de 13 d'abril, de la Generalitat, de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana; en el capítol 2 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i en l'article 18 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Esta informació podrà publicar-se en el portal web de l'entitat o bé a través de la plataforma TEP – Transparència entitats privades, de GVA Oberta (https://gvaobert.gva.es/tep).



Setzé. Eficàcia

La present resolució tindrà efectes des de l'endemà de publicar-se en el DOGV.

Contra esta resolució, que posa fi a la via administrativa, s'hi podrà interposar, en el termini d'un mes, un recurs potestatiu de reposició davant de la Conselleria de Sanitat, de conformitat amb el que s'establix en els articles 123 i 124 de l'LPACAP, o bé, en el termini de dos mesos, un recurs contenciós administratiu, davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que preveuen els articles 10 i concordants de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjuí que puga interposar-se qualsevol altre recurs que es considere oportú.



València, 10 d'abril de 2024.– El conseller de Sanitat: Marciano Gómez Gómez.

Mapa web