Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 4 de març de 2024, de la Direcció General d'Urbanisme, Paisatge i Avaluació Ambiental, per la qual s'ordena la publicació de l'informe ambiental i territorial estratègic del Pla de mobilitat urbana sostenible de Benaguasil, al terme municipal de Benaguasil. Expedient 027/2021-EAE. [2024/2869]

(DOGV núm. 9830 de 17.04.2024) Ref. Base de dades 003253/2024


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Infraestructures i Territori
    Grup temàtic: Impacte ambiental
    Descriptors:
      Descriptors toponímics: Benaguasil



D'acord amb l'article 53.7 del Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell, d'aprovació del text refós de la Llei d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge, que establix la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de l'informe ambiental i territorial estratègic, resolc:

Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana l'informe ambiental i territorial estratègic corresponent a l'expedient 027/2021-EAE Benaguasil.

«Informe ambiental i territorial estratègic

Objecte: Pla de mobilitat urbana sostenible de Benaguasil

Tràmit: Avaluació ambiental estratègica del Pla

Promotor: Ajuntament de Benaguasil

Autoritat substantiva: Ajuntament de Benaguasil

Ubicació: Benaguasil

Núm. d'expedient:027/2021-EAE

La Comissió d'Avaluació Ambiental, en sessió realitzada el 16 de desembre de 2021, va adoptar el següent acord:



Vista la proposta d'informe ambiental i territorial del Pla de mobilitat urbana sostenible de Benaguasil, en els termes següents:

A. Fonaments pels quals se sotmet el pla a avaluació ambiental estratègica.

L'avaluació ambiental estratègica és l'instrument de prevenció establit en la Directiva 2001/42/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 27 de juny, per a la integració dels aspectes ambientals en la presa de decisions de plans i programes públics. Esta directiva s'incorpora al dret intern espanyol mitjançant la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i al dret autonòmic mitjançant la Llei 5/2014, de 25 de juliol, d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge de la Comunitat Valenciana (LOTUP).

La Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, establix en l'article 6 quins plans i programes, així com les modificacions d'estos, estan sotmesos a avaluació ambiental estratègica d'acord amb els procediments establits en la legislació d'avaluació ambiental.



D'acord amb el que estipula l'article 46.3 de la LOTUP, l'òrgan ambiental determinarà si un pla o programa ha de ser objecte d'avaluació ambiental i territorial estratègica simplificada o ordinària, en els supòsits que s'hi preveuen i segons els criteris establits en l'annex VIII de la llei; tot això amb la consulta prèvia a les administracions públiques afectades i d'acord amb les fases de la tramitació exposades en l'article 49.

En este context, l'avaluació ambiental estratègica resulta aplicable als plans de mobilitat.

Atés que la data de sol·licitud és anterior a l'entrada en vigor de la LOTUP vigent, els articles referits a la Llei 5/2014 s'entendran mutatis mutandis dels corresponents en l'actual Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell, d'aprovació del text refós de la Llei d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge.

B. Document inicial estratègic (DIE)

Documentació aportada

En data del 31 de març de 2021, es va registrar en el Servici d'Avaluació Ambiental Estratègica de la Subdirecció General d'Avaluació Ambiental la sol·licitud de l'Ajuntament de Benaguasil per a iniciar el procés d'avaluació ambiental i territorial estratègica de l'esborrany del Pla de mobilitat urbana sostenible (PMUS) de Benaguasil.

La documentació aportada és conforme al que establix l'article 50 de la Llei 5/2014, de 25 de juliol, d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge de la Comunitat Valenciana (LOTUP).

La documentació queda constituïda pels documents següents:

1. Document inicial estratègic (DIE)

2. Esborrany del Pla de mobilitat urbana sostenible. Doc. 1. Diagnòstic i doc. 2. Propostes.

La Subdirecció General d'Avaluació Ambiental comunica a l'Ajuntament l'obertura de l'expedient (expedient 27/2021-EAE) el 22 de juliol de 2021.

Informació territorial

L'àmbit d'estudi (pàgina 5/163 esborrany PMUS) és el terme del municipi de Benaguasil, que compta amb una extensió de 25,40 km2 i està situat a la comarca del Camp de Túria, a la província de València.



El municipi de Benaguasil se situa dins de l'àrea metropolitana de València, situat a 23,90 km de la ciutat de València, i fita amb municipis com: Llíria, la Pobla de Vallbona, Riba-roja de Túria, Vilamarxant i l'Eliana. Tots estos, municipis situats a l'àrea metropolitana de València.



El municipi de Benaguasil compta amb 10.988 habitants en 2019 (INE), i és el quint municipi més poblat de la comarca del Camp de Túria.

Planificació vigent

El planejament urbanístic vigent del municipi de Benaguasil és de 1995, de normes subsidiàries de planejament tipus B (Butlletí Oficial de la Província de València de 24.04.1995).

El pla municipal d'estructura general del territori pel qual es classifica i qualifica la tipologia de sòl segons les normes subsidiàries al municipi establix:

– Sòl urbà

– Sòl urbanitzable:

Residencial i industrial.

– Sòl no urbanitzable:

Protecció d'horta.

Protecció de muntanya.

Protecció de llits i barrancs.

Comú, d'extracció d'àrids.

Relacionats amb el Pla de mobilitat hi ha diferents figures de planificació a escala supramunicipal:

– Pla de mobilitat metropolità de València (PmoMe), englobat dins de les tipologies de plans de mobilitat previstos en la Llei 6/2011 amb l'objectiu de coordinar les polítiques i les accions de mobilitat en tots els municipis de l'àrea metropolitana.

– Pla d'acció territorial de la Infraestructura Verda i Paisatge i que se centra en la protecció i la posada en valor del paisatge amb un desenvolupament urbà i socioeconòmic sostenible en l'àmbit d'actuació.

– Estratègia territorial de la Comunitat Valenciana (ETCV), l'objectiu 19 de la qual busca satisfer les demandes de mobilitat en el territori de manera eficient i inclusiva, que consolida un esquema de mobilitat basat en el transport públic, l'aplicació del Protocol de Kyoto en matèria de reducció de gasos d'efecte d'hivernacle o la promoció dels desplaçaments a peu i amb bicicleta.

– Estratègia valenciana davant del canvi climàtic, ja que les mesures del PMUS estan encaminades al desplaçament modal del vehicle privat a altres modalitats com l'ús públic.

El PMUS de Benaguasil integra els objectius principals de les estratègies de planificació en l'àmbit de la mobilitat sostenible que estan vigents o en fase d'aprovació.

Objecte de la proposta del PMUS.

Diagnòstic previ

En el document número 1 aportat com a esborrany del PMUS es fa un diagnòstic de la situació actual del municipi des d'una perspectiva demogràfica; socioeconòmica; territorial; de mobilitat, tant interna al municipi com externa, i descriu la xarxa d'espais naturals.



La mobilitat interna del municipi s'ha diagnosticat emprant:

– Enquestes de manera presencial i de manera telemàtica.

– Jerarquització viària.

– Oferta i demanda del transport en la xarxa viària.

– Establiment dels sentits de circulació als carrers del municipi.



– Realització d'aforaments, automàtics i manuals, en les interseccions més significatives del municipi, per a conéixer les intensitats, les capacitats i el nivell de servici.

– S'ha descrit tota la infraestructura per als vianants, incloent-hi els itineraris principals per a PMR i escolars i una recopilació de totes les amplàries de voreres del municipi. A més, s'estudien totes les barreres arquitectòniques.

– Estudi de la mobilitat ciclista.

– Matrius origen-destinació dels desplaçaments.

– Inventari de tota la senyalització, del mobiliari urbà, de les places d'aparcament i de les zones de càrrega i descàrrega de mercaderies.



Per a caracteritzar la mobilitat interurbana o cap a l'exterior del municipi es descriuen les infraestructures de transport públic existent, com el metro i l'autobús.

L'esborrany presentat (pàgina 12/163) explica que amb la finalitat de poder analitzar amb més detall el comportament de la mobilitat, i d'acord amb la metodologia seguida per a la presa de dades, s'ha zonificat el terme municipal.

La zonificació s'ha fet en funció dels districtes i les seccions censals, i la correspondència entre seccions censals i zones d'estudi és:



Zona 1: districte 1, secció 1

Zona 2: districte 2, secció 1

Zona 3: districte 2, secció 2

Zona 4: districte 2, secció 3

Zona 5: districte 3, secció 1

Zona 6: districte 3, secció 2

Zona 7: districte 3, secció 3

A l'efecte d'estudiar la mobilitat general i l'estacionament, s'han definit un total de 13 zones de transport que abasten les zones externes del municipi (sis zones externes) i tot el municipi de Benaguasil (set zones internes).

Les zones exteriors s'han establit al voltant del municipi de Benaguasil, on creen corones de transport en funció de la distància recorreguda des del municipi mateix fins a l'origen/destinació del desplaçament. El municipi de València s'ha considerat una zona diferent amb el propòsit d'estudiar la influència de la capital de província sobre la mobilitat del municipi.

Quant a la motorització del municipi, en 2019 va haver-hi 9.107 vehicles matriculats al municipi de Benaguasil, on el 83 % eren vehicles privats (automòbils, ciclomotors o motocicletes). Això suposa una taxa de motorització de 680 vehicles per cada 1.000 habitants. Valor superior a la mitjana de la comarca del Camp de Túria i de la província de València, encara que bastant inferior a la mitjana de la taxa de motorització de la Comunitat Valenciana.

Respecte al parc automobilístic del municipi de Benaguasil, cal destacar la presència baixa de vehicle elèctric amb tan sols 13 vehicles elèctrics entre cotxes, motocicletes i ciclomotors, xifra que representa el 0,11 % de la totalitat de vehicles del municipi.

Objectius del PMUS

Pàgina 4/23 del DIE. L'objectiu final del PMUS és aconseguir un equilibri entre els diferents modes de transport, canviant el repartiment modal del municipi cap a una mobilitat més sostenible on es prioritzen els modes no motoritzats i s'aposte per un transport públic eficient en detriment del vehicle privat.

De manera més concreta, la pàgina 18/171 de l'esborrany del PMUS indica que l'aplicació del PMUS al municipi col·laborarà a aconseguir els objectius següents:

Potenciar els desplaçaments no motoritzats a través de la fidelització i la potenciació dels camins per als vianants actuals i la potenciació de la bicicleta.

Limitar l'ús del cotxe de manera molt considerable amb la reducció del nombre de viatges al dia.

Potenciar de manera important els servicis de transport públic col·lectiu urbans, mitjançant el disseny d'un servici urbà nou adaptat a les necessitats del municipi.

Estudi d'alternatives

En el DIE es presenten 4 escenaris:

Escenari 0. Tendencial o do nothing.

Escenari 1. Planificació accessible.

Escenari 2. Innovació tecnològica.

Escenari 3. Transitori o responsable – desplegament del PMUS.

Dos dels escenaris són estudiats en l'esborrany del PMUS a mode d'alternatives.

Cas A: estudi de la mobilitat l'any 2027 sense aplicació del PMUS, escenari 0 o tendencial. Amb l'augment de la motorització, s'estima un increment notable de viatges en vehicle privat per carretera, creixement aproximat al 4 % respecte a la mobilitat actual en detriment dels modes blans i el transport públic.

Cas B: estudi de la mobilitat en 2027, coincidix amb l'Escenari 3. Transitari o responsable», i representa l'evolució de la mobilitat després de l'aplicació de les mesures i les actuacions que recull este PMUS. La taxa de mobilitat augmentarà igual que en el cas anterior, la diferència és que les mesures que recull el PMUS en què fomenta els modes de desplaçament més sostenibles com els modes blans i el transport públic disminuirà el nombre de desplaçaments en vehicle privat, de manera que el repartiment modal variarà a favor dels modes de desplaçament sostenibles.

A escala mediambiental, disminuiran les emissions contaminants si es disminuïxen els desplaçaments. Conseqüentment, disminuirà tant la contaminació atmosfèrica com acústica.

Propostes del PMUS

Estan indicades en el document número 2 de l'esborrany del PMUS.



Per a aconseguir els objectius, definixen les línies estratègiques següents:

Línia 1. Pla sectorial de circulació i xarxa viària (dos mesures)

Es proposen actuacions que equilibren i milloren la circulació actual dels vehicles amb la resta de modes (per als vianants, ciclistes i transport públic). Per a fer-ho, es proposaran mesures de jerarquització viària, un pla de circulació i actuacions concretes sobre el viari urbà i posada en marxa de zones 30 i zones 20.

Línia 2. Pla sectorial d'estacionament (dos mesures)

Es proposen actuacions en matèria d'estacionament encaminades a:



– Una utilització millor de l'espai existent en les àrees més demandades mitjançant mesures de regulació adequades.

– Propostes d'adequació de nous espais d'estacionament a Benaguasil.

Línia 3. Pla sectorial de mobilitat per als vianants i PMR (dos mesures i sis actuacions)

Atenen: l'establiment d'itineraris per als vianants que faciliten la mobilitat dels vianants i PMR cap a les destinacions preferents, i - actuacions sobre les característiques físiques de calçades i voreres.

Línia 4. Pla sectorial de mobilitat ciclista (tres mesures i sis actuacions)

Actuacions encaminades a completar la xarxa ciclista existent, millorant els carrils bici urbans i interurbans, potenciant la creació de carrers per a vianants i ciclistes i l'oferta dels estacionaments per a bicicletes en els punts atractors principals.

Línia 5. Pla sectorial de transport públic (quatre mesures i 12 actuacions)

S'afavorix un transvasament de viatges del vehicle privat al transport públic.

Línia 6. Foment de l'ús de vehicles elèctrics (tres mesures i sis actuacions)

Fomentar l'ús dels vehicles elèctrics (cotxes, motos, furgonetes, bicicletes, etc.) amb la creació de mesures que ajuden i proporcionen avantatges a estos modes enfront dels altres.

Línia 7. Incorporació de vehicles de mobilitat personal (VMP) (una mesura)

Es pretén considerar estos nous modes de transport com un vehicle més dins de la circulació diària de Benaguasil, proporcionant-los una circulació segura i sense generar problemes amb la resta dels usuaris del viari.

Línia 8. Pla sectorial de distribució urbana de mercaderies (DUM) (dos mesures i tres actuacions)

Mesures encaminades a facilitar la càrrega i la descàrrega de mercaderies i disminuir les infraccions que, sovint, acompanyen esta activitat.



Les diferents línies estratègiques resumides anteriorment articulen 19 mesures distribuïdes en els terminis següents:

– curt (2021-23)

– mitjà (fins a 2025)

– llarg (fins a 2029)

Així mateix, establixen una sèrie d'indicadors de seguiment del pla.



Plans, mesures i indicadors de seguiment del PMUS (pàgina 101/171 doc. propostes)

C. Possibles efectes sobre el medi ambient

Per a cada mesura proposada en el PMUS, entre les pàgines 105 a 123 de les propostes del PMUS, presenta una fitxa en què el promotor en qualifica la incidència (alta-mitjana-baixa) des de quatre punts de vista:

– Econòmic

– Soroll

– Energia

– Medi ambient

El predomini de la incidència en matèria de soroll i medi ambient és «baix».

Després d'explicar els efectes sobre el medi ambient que es produïxen en matèria de:

– matèria de consum energètic,

– contaminació acústica i

– contaminació atmosfèrica,

la tendència a seguir pel municipi i les estratègies que el PMUS estan encaminades a pal·liar-ne els efectes o millorar la situació.

La font sonora principal i més estesa al municipi de Benaguasil és el trànsit rodat. La mobilitat del municipi pot variar en funció de factors com: volum de trànsit, velocitat de circulació, percentatge de vehicles pesants i tipus de paviments de la via, per la qual cosa, sobre estos aspectes, s'aconseguirà la millora d'este paràmetre.



Per a abordar la problemàtica, i amb la finalitat de disminuir el consum energètic al municipi (i també sobre la contaminació atmosfèrica), el PMUS de Benaguasil adopta mesures com:

– La renovació de les flotes de vehicles. La línia estratègica 6 es focalitza a substituir els vehicles de tecnologies convencionals per vehicles de combustibles alternatius i més eficients com a vehicles elèctrics o híbrids.

– Mesures focalitzades en el foment de l'ús del transport públic i vehicles compartits en detriment del vehicle privat. Amb l'aplicació d'estes mesures es pretén fer un ús més racional i eficient dels mitjans de transport, augmentant la ràtio de persones per vehicle i reduint la petjada de carboni, ja que es disminuïxen els vehicles necessaris per al desplaçament de les mateixes persones.

En l'escenari 3, seleccionat en el PMUS, es representen els efectes que tindria sobre el medi ambient i el municipi haver aconseguit l'objectiu del PMUS de Benaguasil, presentant el càlcul següent d'emissions atmosfèriques i el consum energètic després de la implantació.

Per la qual cosa, amb l'escenari triat, es produiria una variació dels indicadors mediambientals següents, en termes comparats, amb els que es produirien en cas de no implantar-se el PMUS proposat:



Veh-km: -18 %

CO: 10 %

NOx: 10 %

HC: 3 %

PM: -10 %

CO2: -11 %

A mode de conclusió, el promotor indica que (pàgina 22/23 DIE):

En primer lloc, s'ha de tindre en compte la sinergia que provoca l'aplicació de les mesures enfocades a la disminució de l'ús del vehicle privat (cotxes i motos) i les mesures enfocades a fomentar el vehicle elèctric. Gràcies a l'aplicació de les dos mesures, es disminuirà l'ús del vehicle i, alhora, els vehicles d'adquisició nova, es considerarà que un percentatge elevat serà de vehicles elèctrics. Conseqüentment, els efectes nocius dels vehicles a combustió disminuiran dràsticament.



En segon lloc, i gràcies a les mesures de jerarquització del viari, la conversió en zona de vianants i la creació d'itineraris per als vianants i ciclistes, es fomentaran els desplaçaments en modes no motoritzats perquè part de l'espai públic actual es destinarà per als vianants i els ciclistes. La qualitat tant ambiental com de vida per als ciutadans del municipi augmentarà, i millorarà el paisatge.

En tercer lloc, millorar en la gestió del sistema actual de distribució urbana de mercaderies i promoure vehicles alternatius per a la distribució faran que es fomente una disminució dels vehicles pesants al municipi, i així es disminuiran els efectes nocius al municipi, com poden ser l'emissió de sorolls i la contaminació atmosfèrica que estos vehicles provoquen, i així es millorarà la fluïdesa del trànsit i, conseqüentment, es preveu un estalvi en el consum energètic.

Finalment, el foment del transport públic disminuirà els desplaçaments en vehicle privat.

D. Consultes realitzades

Per part la de la direcció general amb competència en avaluació ambiental i d'acord amb l'article 53.1 del TRLOTUP, s'ha sotmés a consulta, en la condició d'administracions públiques afectades a:





Administració consultada Consulta Informe

Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat

Direcció General d'Obres Públiques, Transport i Mobilitat Sostenible

Subdirecció General de Mobilitat

Servici de Mobilitat Urbana 22.07.2021 26.11.2021

Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat

Direcció General d'Obres Públiques, Transport i Mobilitat Sostenible

Subdirecció General de Mobilitat

Servici de Planificació 22.07.2021 15.12.2021

Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat

Direcció General de Política Territorial i Paisatge

Servici de Gestió Territorial (PATRICOVA)

Servici d'Infraestructura Verda i Paisatge 22.07.2021 17.09.2021

22.10.2021

Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica

Direcció General de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental

Subdirecció General del Medi Natural

Servici d'Ordenació i Gestió Forestal

Servici de Gestió d'Espais Naturals Protegits 22.07.2021

18.11.2021



Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) 22.07.2021 20.09.2021

Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica

Subdirecció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental

Servici de Lluita contra el Canvi Climàtic i Protecció de l'Atmosfera 02.12.2020 06.09.2021

Ajuntament de Llíria 22.07.2021 -





Nota: els informes rebuts es publicaran en la pàgina web https://mediambient.gva.es/va/web/evaluacion-ambiental/seguiment-d-expedients-d-avaluacio-ambiental-estrategica.



E. Identificació i valoració dels possibles efectes sobre el medi ambient

Dels informes rebuts s'observen les consideracions següents, tant legals com ambientals.

Planificació – carreteres de la Comunitat Valenciana.

L'informe de 15 de desembre de 2021 del Servici de Planificació considera que s'han identificat els estudis necessaris, pel que fa a les competències a eixe servici i segons la documentació presentada, el Pla de mobilitat urbana sostenible (PMUS) de Benaguasil és compatible amb la legislació sectorial de carreteres vigent, sempre que es realitzen els estudis i les modificacions que s'indiquen en l'apartat següent (pàgina 8/10 de l'informe d'este servici).

Mobilitat urbana

L'informe de 26.11.2021 del Servici de Mobilitat Urbana conclou que amb les modificacions sol·licitades l'àmbit i el contingut del PMUS són adequats en relació amb les determinacions de la Llei 6/2011, de mobilitat de la Comunitat Valenciana, i, per tant, s'emet un informe favorable condicionat a les correccions indicades abans del Pla de mobilitat urbana sostenible de Benaguasil, dins del procediment d'avaluació ambiental estratègica.

Risc d'inundació (PATRICOVA)

L'informe de 17.09.2021 del Servici de Gestió Territorial conclou que el Pla de mobilitat urbana sostenible de Benaguasil es troba afectat per perillositat d'inundació i és compatible sempre que es complisquen les condicions exposades, segons les determinacions normatives del pla d'acció territorial de caràcter sectorial sobre prevenció de risc d'inundació de la Comunitat Valenciana.

Infraestructura Verda i Paisatge

L'informe de 22.10.2021 indica:

«En l'esborrany del PMUS s'esmenten les àrees protegides de la infraestructura verda a escala regional, però no s'hi inclou l'anàlisi a escala local.

Sobre la base de tot això, és necessari incorporar al PMUS un capítol dedicat a la infraestructura verda, que incloga:

– una anàlisi de la infraestructura verda que permeta analitzar i valorar els efectes de les propostes i que estudie les implicacions sobre esta. En este cas l'element principal és el llit del riu Túria i per això s'inclou en el PMUS el Parc Natural del Túria, però ha de completar-se l'anàlisi estudiant si hi ha altres espais susceptibles de formar part de la infraestructura verda a escala municipal.

– indicació explícita de quins espais i recorreguts d'actuació es consideren adequats, tant pel seu valor actual com pel seu valor potencial, per a incorporar-los a la infraestructura verda municipal, tant per ser necessaris per al manteniment de la seua estructura i funcionalitat com per les seues funcions de connexió i integració paisatgística dels espais urbans amb els elements de la infraestructura verda situats a l'exterior dels teixits urbans.

– establiment de mesures efectives per a corregir els possibles efectes negatius generats per les propostes plantejades. S'ha de garantir, segons el cas, que les propostes i les alternatives de traçat i disseny de creació, ampliació o modificació d'infraestructures, si n'hi ha, complisquen les determinacions establides en l'Estratègia territorial de la Comunitat Valenciana (ETCV), concretament en la directriu 118, que establix els principis directors en matèria d'infraestructures de mobilitat.



– indicació de determinacions que cal adoptar per al control dels elements amb incidència en la qualitat del paisatge urbà, garantint amb el disseny dels espais públics i el viari la funcionalitat de la infraestructura verda i el manteniment de les principals vistes i perspectives que el caracteritzen

Per a fer-ho, s'hi incorporarà tota la documentació gràfica i escrita que es considere oportuna ».

Finalment, indica que el municipi està inclòs en l'àmbit del Pla d'acció territorial metropolitana de València, que actualment es troba en tramitació, i este PMUS es pot veure afectat per les seues determinacions en el moment de l'aprovació.

Metrovalencia - Ferrocarrils de la Generalitat (FGV)

L'informe de 20.09.2021 d'FGV indica que no conté afeccions sobre el patrimoni d'FGV ni sobre les limitacions d'ús del sòl que estan establides i definides en la Llei 6/2011, d'1 d'abril, de mobilitat de la Comunitat Valenciana, com a zones de domini públic i protecció, i línia d'edificació.

Així mateix, en la documentació del Pla de mobilitat urbana de Benaguasil analitzada es proposen diferents accions encaminades al foment de l'ús del transport ferroviari, que presenten possibles afeccions sobre les instal·lacions de la Xarxa de Metrovalencia:

– Actuació 5.2.1. Millora en la informació a temps real. Respecte a esta acció estratègica, hem d'informar que per part d'FGV es procedirà a estudiar esta proposta, en funció dels recursos disponibles i de les dotacions pressupostàries que ho permeten.

– Actuació 5.2.2. Millora de l'accessibilitat en la infraestructura de parada. Respecte a esta acció estratègica, hem d'assenyalar que actualment FGV redacta els projectes per a l'execució de nous accessos a les estacions de superfície de la Xarxa de Metrovalencia, entre els quals es preveu el condicionament dels itineraris corresponents a les estacions de Benaguasil 1r i 2n, tant d'entrada com d'eixida, des de l'accés principal fins al punt d'entrada al tren, que n'asseguren l'accessibilitat d'acord amb la normativa vigent actualment.



Canvi climàtic i qualitat de l'aire.

En aspectes de contaminació acústica i qualitat de l'aire, l'informe del Servici de Protecció de l'Atmosfera indica que el municipi de Benaguasil s'inclou en la zona ES1007: Túria (A. Costera).

D'acord amb l'avaluació de la qualitat de l'aire realitzada per la Direcció General de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental de l'any 2020, segons dades del balanç dels últims anys, es registren superacions dels valors normatius de valor d'ozó per a la protecció de la vegetació per al període 2016-2020 establits en el Reial decret 102/2001, de 28 de gener, relatiu a la millora de qualitat d'aire. Estes superacions del valor objectiu de l'ozó s'han registrat en les estacions de Paterna CEAM i Vilamarxant.

La font sonora principal del municipi de Benaguasil és el trànsit rodat. L'únic sistema de transport públic operatiu és la línia de metro que comunica el municipi amb els municipis veïns com Llíria, l'Eliana i València i el transport escolar col·lectiu.

Finalment, l'informe de 07.09.2021 del Servici de Protecció de l'Atmosfera conclou que el PMUS no proposa el seguiment d'indicadors de sostenibilitat ambiental de contaminants atmosfèrics procedents de la combustió de trànsit rodat ni indicadors associats a la població exposada al soroll derivat del trànsit rodat, d'acord amb les referències normatives.

No obstant això, el trànsit motoritzat és el causant principal, en entorns urbans, de la contaminació atmosfèrica i de les emissions de NO2 i PM, així com de la contaminació acústica.

Per tant, la reducció de l'ús del vehicle privat, així com la millora en l'eficiència dels sistemes de transports, tindran un impacte positiu en la qualitat ambiental del municipi.

Així, del Pla de mobilitat urbana sostenible de Benaguasil no es derivaran efectes significatius sobre la qualitat de l'aire i la contaminació acústica.

Espais naturals protegits

De la documentació revisada no s'observa una afecció significativa a este parc.



Forestal – vies pecuàries

L'informe de 17.11.2021 de vies pecuàries assenyala:

«Segons el projecte de classificació de les vies pecuàries del municipi de Benaguasil, aprovat per l'Orde ministerial de 10 de juliol de 1975 (BOE de 9.09.1975), al municipi estan classificades les vies pecuàries següents:

• Cañada Real d'Alcublas, amb 75 metres d'amplària legal.

• Corriol Boval, amb 20 metres d'amplària legal

Consultada la documentació del PMUS de Benaguasil, no es fa referència específica a les vies pecuàries classificades al municipi i tampoc apareixen representades gràficament en els plànols.

El corriol Boval, en el tram urbà es denomina carretera de Vilamarxant, que en les propostes es classifica com a viari classificat de nivell 1, on la velocitat de circulació màxima serà la permesa en les àrees urbanes. Sobre estes no hi haurà obstacles físics d'estrenyiments ni de canvis de nivell, i això facilitarà els conductors, però en un futur, i després de l'aplicació de la mesura de creació de zones 30, es pretén que funcionen com a nivell 2, amb una velocitat limitada a 30 km/h.



D'altra banda, dins de la xarxa ciclista proposada al municipi no estan incloses les vies pecuàries del terme municipal.

El PMUS presentat no suposa cap alteració ni modificació en les vies pecuàries del municipi en relació amb la legislació sectorial actual, la Llei 3/95, de 23 de març, de vies pecuàries, i la Llei 3/2014, d'11 de juliol, de la Generalitat, de vies pecuàries de la Comunitat Valenciana.



L'informe conclou que s'han de recollir en el pla i representades gràficament en tota l'amplària legal en els plànols.

Per tot el que s'ha exposat, s'emet un informe favorable sempre que s'atenguen les consideracions realitzades ».

F. Valoració ambiental d'acord amb els criteris de l'annex VIII del TRLOTUP.

Tal com establix l'article 46 del TRLOTUP, l'òrgan ambiental ha de determinar si un pla o la seua modificació ha de ser objecte d'una avaluació ambiental i territorial si es determina l'existència d'efectes significatius sobre el medi ambient, tenint en compte els criteris que establix en l'annex VIII, si és el cas, amb una consulta prèvia amb les administracions públiques afectades, i amb les consideracions a què es referix l'article 53 del TRLOTUP.

El Pla de mobilitat urbana i sostenible segons la definició establida en els articles 9 i 10 de la Llei 6/2011, d'1 d'abril, de mobilitat de la Comunitat Valenciana, així com dels articles 14 i següents del Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell, d'aprovació del text refós de la Llei d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge (TRLOTUP), no podem conceptuar-lo amb un instrument urbanístic propi de la planificació territorial o urbanística, i, per tant, no presenta cap incidència en el model territorial ja aprovat.



1. Per les característiques dels plans i els programes:

Com ha indicat l'informe del Servici d'Infraestructura Verda i Paisatge, en l'àmbit del PMUS s'inclouen terrenys del Parc Natural del Túria amb el corredor territorial fluvial del Parc Natural del Túria, que és part de la infraestructura verda a escala regional d'acord amb l'article 5 del TRLOTUP.

D'altra banda, Benaguasil forma part de la llista de municipis del segon anell metropolità al qual es referix el Pla bàsic de mobilitat de l'àrea metropolitana de València, aprovat per la Resolució de 29 de novembre de 2018 pel director general d'Obres Públiques, Transports i Mobilitat publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de 13 de desembre de 2018 i accessible en la pàgina web https://mediambient.gva.es/va/.

Com que el PMUS de Benaguasil s'emmarca sobre sòl urbà, urbanitzable i en cas de sòl no urbanitzable les propostes que planteja es duen a terme per camins o vies ja existents, com s'ha dit, no és un instrument urbanístic i a més de les característiques i objecte del PMUS, concloem que no té cap incidència en el model territorial ja aprovat.



Respecte a la ubicació d'aparcaments dissuasius de l'actuació 2.1.1. i atés que la pàgina 33/171 de l'esborrany de PMUS indica que abans de comprovar la viabilitat de les àrees d'estacionament s'ha de fer un estudi de detall, de conformitat amb la definició de l'article 41 del Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell, d'aprovació del text refós de la Llei d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge, per la ubicació que té en sòl urbà, no té efectes significatius negatius que puguen afectar àrees naturals.



2. Per les característiques dels efectes i de l'àrea probablement afectada

A la vista de les línies estratègiques i mesures plantejades pel Pla de mobilitat, no s'esperen efectes negatius sobre la cobertura forestal o les àrees protegides pròximes, atés que no s'esperen alteracions d'hàbitats naturals derivats del pla.

Sobre les vies pecuàries es considerarà el que indica l'informe del Servici d'Ordenació i Gestió Forestal.

El PMUS proposa indicadors per al seguiment del pla, individualitzats per a cada estratègia.

No queden avaluats en este informe els traçats nous sobre sòl no urbanitzable que han de ser objecte d'avaluació ambiental de projectes si es troben dins dels supòsits previstos en la legislació vigent d'avaluació ambiental.

Tenint en compte tot l'anterior i analitzades les propostes del PMUS de Benaguasil, s'entén que en conjunt estes propostes:

1. Contribuïxen un ús racional millor de l'espai públic.

2. Promouen un canvi modal cap a transports més sostenibles amb la reducció consegüent de consum energètic.

3. Afavorixen a llarg termini la reducció d'impactes associats als modes motoritzats: emissions contaminants, gasos d'efecte d'hivernacle i emissions acústiques.

4. Promouen la descarbonització del sistema de transport.

Quant als efectes sobre emissions de gasos contaminants, cal destacar que les previsions de millora argumentades per l'Ajuntament, com s'ha indicat al llarg d'este informe (apartats C i E), és previsible millorar-les, sempre que s'implanten les propostes del PMUS, en particular, les emissions de CO i el consum energètic associat.



Com hem indicat anteriorment, el PMUS sí que proposa una sèrie d'indicadors quantitatius i qualitatius de seguiment de caràcter ambiental.

Així, analitzant la documentació presentada i l'objecte d'esta, els informes sectorials emesos, revisant la cartografia existent en el Sistema d'Informació Territorial, es pot determinar, respecte del Pla de mobilitat urbana sostenible de Benaguasil, que el procediment d'avaluació simplificat és suficient per a determinar que la modificació no té efectes significatius sobre el medi ambient.

Per tant, a la vista de la documentació presentada, d'acord amb els criteris de l'annex VIII de la Llei 5/2014, de 25 de juliol, d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge (LOTUP), considera que el Pla de mobilitat urbana sostenible de Benaguasil no afecta espais protegits ni forestals, les seues propostes es limiten a actuacions sobre sòl urbà, urbanitzable i en cas de sòl no urbanitzable a camins o vies ja existents i no impliquen actuacions que determinen modificacions de planejament que requerisquen avaluació ambiental dins d'este PMUS.



G. Acord

D'acord amb el que establix l'article 53.2 b del Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell, d'aprovació del text refós de la Llei d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge, d'acord amb el que s'ha exposat, es resol

Emetre un informe ambiental i territorial favorable en el procediment simplificat d'avaluació ambiental i territorial estratègica del Pla de mobilitat urbana sostenible de Benaguasil d'acord amb els criteris de l'annex VIII de la TRLOTUP, ja que no té efectes significatius negatius sobre el medi ambient i continuar la tramitació amb la seua normativa sectorial, sempre que s'ajuste al que descriga la documentació presentada, així com al que dispose la legislació vigent i als informes emesos, respecte dels quals es tindran en compte les consideracions següents:



1. El PMUS es completarà amb el que indica l'informe del 26.11.2021 pel Servici de Mobilitat Urbana i l'informe de 15.12.2021 del Servici de Planificació, els dos servicis dependents de la Subdirecció General de Mobilitat i se sol·licitarà un informe nou que incorpore, si és el cas, les determinacions que s'indiquen com a pas previ a l'aprovació definitiva.

2. El PMUS es completarà amb el que indica l'informe de 18.11.2021 del Servici d'Ordenació i Gestió Forestal, quant a la compatibilitat o requisits exigits en matèria de vies pecuàries com a pas previ a l'aprovació definitiva.

3. El PMUS incorporarà les qüestions plantejades per l'informe de 17.09.2021 del Servici de Gestió Territorial en l'àmbit de la seua competència i, en particular, les relacionades amb el compliment de l'article 21 del PATRICOVA.

4. El PMUS es completarà amb la documentació i amb els continguts assenyalats en l'informe del 22.10.2021 del Servici d'Infraestructura Verda i Paisatge i que s'ha reproduït en l'apartat D anterior.

Tal com establix l'article 53.7 de la TRLOTUP, l'Informe estratègic ambiental i territorial perdrà la vigència i cessarà la producció a efectes propis si, una vegada publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, no s'ha aprovat en el termini màxim de quatre anys des de la seua publicació el Pla de mobilitat urbana sostenible de Benaguasil. En este cas, el promotor ha de tornar a iniciar el procediment simplificat d'avaluació ambiental i territorial de la proposta.



Òrgan competent

La Comissió d'Avaluació Ambiental és l'òrgan competent per a emetre l'informe ambiental i territorial estratègic a què es referix l'article 53.2.b del Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell, d'aprovació del text refós de la Llei d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge, d'acord amb el que disposa l'article 3.2 del Decret 230/2015, de 4 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de l'òrgan ambiental de la Generalitat als efectes d'avaluació ambiental estratègica (plans i programes).

A la vista del que s'ha exposat anteriorment, la Comissió d'Avaluació Ambiental acorda: emetre un informe ambiental i territorial estratègic favorable en el procediment simplificat d'avaluació ambiental i territorial estratègica del Pla de mobilitat urbana sostenible de Benaguasil per considerar que no té efectes significatius en el medi ambient, amb el compliment de les determinacions que s'inclouen en l'informe esmentat.

Notificar als interessats que contra esta resolució, per no ser un acte definitiu en via administrativa, no s'hi pot interposar cap recurs, fet que no és inconvenient perquè puguen utilitzar-se els mitjans de defensa que estimen pertinents en el seu dret.

Fet que vos notifique perquè en tingueu coneixement i als efectes oportuns.

Fet que se certifica abans de l'aprovació de l'acta corresponent i amb reserva dels termes precisos que se'n deriven, tal com ho autoritza l'article 18.2 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.



València, 30 de desembre de 2021.– El secretari de la Comissió d'Avaluació Ambiental: José del Valle Arocas».



València, 4 de març de 2024.– El director general d'Urbanisme, Paisatge i Avaluació Ambiental: Miguel Ángel Ivorra Devesa.

Mapa web