Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 17 de gener de 2023, de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, per la qual s'aprova el Pla d'ordenació dels recursos forestals de la demarcació forestal de Xàtiva. [2023/792]

(DOGV núm. 9524 de 01.02.2023) Ref. Base de dades 001135/2023


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica
    Grup temàtic: Autoritzacions administratives
    Descriptors:
      Temàtics: prevenció de riscos



La Llei 43/2003, de 21 de novembre, de forests, en l'article 31 estableix que les comunitats autònomes podran elaborar els plans d'ordenació dels recursos forestals com a instruments de planificació forestal, que constitueixen una eina en el marc de l'ordenació del territori; a més assenyala que, a proposta de l'òrgan forestal, determinaran el contingut i documentació dels plans, els elaboraran i els aprovaran.



La Llei 3/1993, de 9 de desembre, de la Generalitat Valenciana, forestal de la Comunitat Valenciana, en l'article 21 estableix que l'administració, en desenvolupament del Pla d'acció territorial forestal de la Comunitat Valenciana, elaborarà, aprovarà i executarà plans d'ordenació de recursos forestals de demarcació, en substitució dels anteriors plans forestals de demarcació, que concreten i desenvolupen les directrius del Pla d'acció territorial forestal de la Comunitat Valenciana, i que l'aprovació correspondrà al conseller o consellera competent en matèria forestal.

El Decret 98/1995, de 16 de maig, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 3/1993, de 9 de desembre, forestal de la Comunitat Valenciana, en l'article 56 estableix el contingut dels plans d'ordenació dels recursos forestals; s'hi refereix com a plans forestals de demarcació, i especifica que hauran d'incloure una delimitació d'àrees d'actuació, constituïdes per superfícies forestals d'homogènies característiques físiques, biològiques, edàfiques i altres, susceptibles de plans o programes comuns; l'establiment de les prevencions necessàries per a potenciar la seua conservació i aprofitament, així com per a la protecció contra incendis; un inventari en el qual consten les circumstàncies administratives i legals, estat natural, estat forestal i estat socioeconòmic; la planificació, amb assignació d'usos, ordenació de la vegetació, inversions, condicions d'aprofitaments i terminis d'execució; l'avaluació de les activitats, mesures a desenvolupar i el seu finançament; l'anàlisi de l'avaluació de la incidència ecològica amb l'avaluació global; i l'anàlisi socioeconòmica.



El Decret 58/2013, de 3 de maig, del Consell, pel qual s'aprova el Pla d'acció territorial forestal de la Comunitat Valenciana, en el capítol I del títol VI estableix la naturalesa i àmbit d'aplicació dels plans d'ordenació dels recursos forestals, els criteris de planificació i gestió pels quals han de regir-se, que l'elaboració correspon a la direcció general competent en matèria forestal, i que l'aprovació correspon a la persona titular de la conselleria competent mitjançant resolució, la qual es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Atés que la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica és la competent en matèria d'espais naturals protegits i biodiversitat, Xarxa Natura 2000, gestió forestal sostenible i vies pecuàries, caça, pesca continental i gestió de parcs naturals i avaluació ambiental estratègica, per tant, la responsable d'aprovar els plans d'ordenació dels recursos forestals de conformitat amb l'art. 12 del Decret 176/2020, de 30 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural.



Vist que el Pla d'ordenació dels recursos forestals de la demarcació de Xàtiva compleix amb els continguts i documentació exigida per la legislació ut supra; ha incorporat les determinacions derivades del procediment d'avaluació ambiental estratègica i inclou l'estudi de paisatge, establits en el Decret Legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell, d'aprovació del text refós de la Llei d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge; ha realitzat un pla de participació pública, conforme al que es disposa en la Llei 27/2006, de 18 de juliol, per la qual es regulen els drets d'accés a la informació pública i d'accés a la justícia en matèria de medi ambient.

A proposta del director general de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental, de data 10 de gener de 2023, amb l'informe previ del Servei d'Ordenació i Gestió Forestal, per tot el que s'ha exposat adés, i fent ús de les facultats que tinc atribuïdes, resolc:



Primer. Aprovació del pla

Aprovar el Pla d'ordenació dels recursos forestals de la demarcació (PORF) de Xàtiva (València), per un període de vigència indefinit a comptar des de la data d'aquesta resolució.



Segon. Naturalesa i vinculació del pla

1. El Pla d'ordenació dels recursos forestals de la demarcació de Xàtiva és l'instrument de planificació sectorial en matèria forestal, l'àmbit d'aplicació del qual són els terrenys forestals de la demarcació de Xàtiva, amb independència de la seua titularitat.

2. Les determinacions contingudes en el PORF de la demarcació de Xàtiva vincularan tant les persones físiques com les persones jurídiques, siguen públiques o privades.



Tercer. Contingut del pla

1. El PORF de la demarcació de Xàtiva es compon d'aquesta resolució: una memòria amb efecte executiu respecte a les matèries regulades per la legislació forestal i de caràcter indicatiu respecte a qualsevol altra actuació, pla o programa sectorial: un estudi de paisatge, un pla de participació pública, i un estudi ambiental i territorial estratègic, cadascun acompanyats de cartografia explicativa.



2. La memòria del PORF de la demarcació de Xàtiva desenvolupa els continguts següents: anàlisi territorial, objectius i zonificació, directrius i propostes d'actuació, programació econòmica i pla de seguiment.



3. La documentació del PORF de la demarcació de Xàtiva es troba disponible per a consulta pública en la pàgina web de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica.



Quart. Àmbit d'aplicació del pla

L'àmbit d'aplicació del PORF és la demarcació forestal de Xàtiva formada pels municipis: l'Alcúdia de Crespins, Barxeta, Canals, Cerdà, Estubeny, la Font de la Figuera, el Genovés, la Granja de la Costera, Llanera de Ranes, Llocnou d'En Fenollet, la Llosa de Ranes, Moixent, Montesa, Novetlè, Rotglà i Corberà, Torrella, Vallada, Vallés i Xàtiva, de la comarca de la Costera; i Agullent, Aielo de Malferit, Aielo de Rugat, Albaida, Alfarrasí, Atzeneta d'Albaida, Bèlgida, Bellús, Beniatjar, Benicolet, Benigànim, Benissoda, Benissuera, Bocairent, Bufali, Carrícola, Castelló de Rugat, Fontanars dels Alforins, Guadasséquies, Llutxent, Montaverner, Montitxelvo, l'Olleria, Ontinyent, Otos, el Palomar, Pinet, la Pobla del Duc, Quatretonda, Ràfol de Salem, Rugat, Salem, Sempere i Terrateig, de la comarca de la Vall d'Albaida.



Cinqué. Delimitació i ús potencial de les unitats d'actuació

1. El PORF de la demarcació de Xàtiva subdivideix la demarcació en deu zones d'actuació de característiques homogènies susceptibles d'actuacions comunes, denominades unitats d'actuació.

2. Cada zona general té assignat un ús potencial preferent que destaca la seua aptitud territorial. Per a establir un altre ús diferent, fruit de l'aplicació d'un instrument tècnic de gestió forestal més concret o de les particularitats territorials, s'haurà de justificar tècnicament.

3. En les unitats d'actuació s'han definit, quan ha convingut, subunitats ambientals amb la finalitat d'establir condicionants o directrius a algunes parts de la unitat ambiental; definint-se catorze subunitats ambientals.



Sisé. Relació i coordinació amb altres instruments de planificació i gestió

1. En el cas d'existir conflicte sobre el territori forestal de la demarcació entre les disposicions del PORF i la dels plans o normes de gestió d'espais naturals protegits o espais de la Xarxa Natura 2000, aquestes últimes seran d'aplicació prevalent.

2. Els instruments tècnics de gestió forestal que s'aproven en l'àmbit de la demarcació de Xàtiva hauran d'adequar-se al pla d'ordenació de recursos forestals de la demarcació de Xàtiva i, els que ja existisquen, hauran de revisar-se i adaptar-se en un termini de 12 mesos des de l'aprovació del present PORF.

3. Quan en els terrenys forestals no hi haja instruments tècnics de gestió forestal aprovats, s'aplicarà de manera subsidiària aquelles disposicions del PORF que tinguen caràcter operatiu i siguen aplicables.





Seté. Prevenció d'incendis

En l'execució de projectes o programes en el marc de la planificació establida en el Pla d'ordenació dels recursos forestals de la demarcació de Xàtiva, es prendran les precaucions relatives a evitar incendis forestals, contingudes en la legislació vigent a cada moment i s'incorporaran les acciones prevenció d'incendis, establides en el pla de prevenció d'incendis de la demarcació de Xàtiva, aprovat per Resolució de 3 de març de 2014, del conseller de Governació i Justícia, així com en els plans locals de prevenció d'incendis forestals (PLPIF) aprovats que afecten l'àmbit d'aplicació del PORF.





Huité. Afecció al paisatge

Els projectes o programes desenvolupats en l'àmbit territorial de la planificació establida en el Pla d'ordenació dels recursos forestals de la demarcació de Xàtiva, quan siga escaient, segons la normativa de paisatge i infraestructura verda, hauran de ser avaluats per l'òrgan substantiu.



Nové. Afecció a espais naturals protegits i espais de la Xarxa Natura 2000

Les actuacions derivades de l'aplicació del Pla d'ordenació dels recursos forestals de la demarcació de Xàtiva que afecten zones amb figures de protecció hauran de respectar les normes que les regeixen, i haurà de justificar-se la seua afecció prèviament a la seua aprovació. En cas d'afecció a microreserves vegetals haurà d'obtindre's prèviament l'informe de l'òrgan substantiu sobre els condicionants i limitacions a observar.



Deu. Afecció al patrimoni cultural

Els projectes que es desenvolupen en l'àmbit territorial del Pla d'ordenació dels recursos forestals de la demarcació de Xàtiva, que puguen incidir sobre béns integrants del patrimoni cultural valencià hauran d'incorporar l'informe de la conselleria competent en matèria de cultura sobre la conformitat del projecte amb la normativa de protecció del patrimoni cultural.



Onze. Actualització de la cartografia de terreny forestal en l'àmbit del PORF

1. El Pla d'ordenació dels recursos forestals de la demarcació de Xàtiva actualitza i modifica la cartografia del sòl forestal i del sòl forestal estratègic del Pla d'acció territorial forestal de la Comunitat Valenciana, excepte en el que es disposa en estudis de major precisió realitzats prèviament a l'entrada en vigor del present pla i que han sigut aprovats mitjançant resolució del director general amb competències en matèria forestal.

2. Aquesta cartografia té caràcter informatiu no vinculant, i és susceptible de modificació segons el procediment establit en el Decret 58/2013, de 3 de maig, del Consell, pel qual s'aprova el Pla d'acció territorial forestal de la Comunitat Valenciana.



Dotze. Delimitació de la Cartografia de la Infraestructura Verda en l'àmbit del PORF

Es delimita la cartografia de la infraestructura verda en l'àmbit del PORF de conformitat amb els articles 4 i 5 del Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell, d'aprovació del text refós de la Llei d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge de la Comunitat Valenciana.



Tretze. Revisió i modificació del pla

1. El PORF de la demarcació de Xàtiva es revisarà amb caràcter general cada quinze anys, i es podrà modificar quan hi concórreguen circumstàncies que alteren substancialment les condicions físiques o jurídiques conforme a les quals es va aprovar, o quan les circumstàncies així ho aconsellen.

2. El PORF de la demarcació de Xàtiva es revisarà o modificarà seguint el mateix procediment que per a l'aprovació.



Catorze. Valoració econòmica i temporització de les actuacions del pla

1. La programació d'actuacions del PORF té repercussió econòmica en el pressupost de la Generalitat, amb una distribució equilibrada en el temps.

2. La implementació i posterior desenvolupament d'aquesta resolució no podrà suposar un increment de despesa en el pressupost consolidat de la Generalitat.



Quinze. Pla de seguiment

1. Per a l'avaluació del desenvolupament del PORF s'emprarà un mecanisme de seguiment i control denominat pla de seguiment.

2. El pla de seguiment es compon del sistema d'indicadors, la memòria anual de gestió, l'informe de seguiment i la revisió del PORF.



3. El sistema d'indicadors és un conjunt d'indicadors recollits en el PORF que mesuren objectivament el grau de desenvolupament i el compliment dels objectius del PORF. El valor de referència per a comparar l'evolució dels diferents indicadors serà el que reculla la memòria de PORF i, si no està reflectit en aquesta memòria, el primer dels mesuraments realitzat sobre l'indicador una vegada aprovat el PORF.



4. La memòria anual de gestió és un document amb caràcter anual que recull el desenvolupament i estat d'execució de les mesures i actuacions recollides en el PORF durant la seua vigència. El redactarà un tècnic dels serveis territorials de l'administració forestal i s'aprovara durant el primer trimestre de l'any següent per resolució del director territorial. La memòria tindrà caràcter públic i estarà disponible a través de la pàgina web de la Conselleria amb competència en matèria forestal.

El contingut de la memòria anual de gestió inclourà, almenys:



a) Actuacions dutes a terme durant l'anualitat, indicant l'acompliment de l'objectiu del PORF que compleixen.

b) Recursos assignats al desenvolupament del PORF, tant materials com econòmics.

c) Síntesi dels indicadors de seguiment anuals que escaiguen.

d) Actuacions previstes per a l'any entrant.

5. L'Informe de seguiment és un informe de revisió quinquennal que compara la planificació prevista amb la realment executada, amb la finalitat de tractar de redelimitar possibles desajusts. El redactarà un tècnic dels serveis territorials de l'administració forestal i s'aprovara durant el primer trimestre de l'any següent, per resolució del director territorial. El contingut de l'informe de seguiment inclourà, almenys:

a) Actuacions dutes a terme durant el període quinquennal, indicant l'objectiu del PORF que compleixen.

b) Recursos assignats al desenvolupament del PORF, tant materials com econòmics.

c) Síntesi dels indicadors de seguiment que pertoquen.

d) Grau de compliment del PORF.

e) Propostes de modificació de la planificació per a la revisió quinquennal.

6. L'informe de revisió és un informe de revisió final després de la finalització del període de vigència de 15 anys del PORF. El redactara un tècnic dels serveis territorials de l'administració forestal i s'aprovara durant el primer trimestre de l'any següent per resolució del director general. El contingut de l'informe de revisió serà vinculant per a la renovació de la vigència del pla per uns altres 15 anys.

7. L'òrgan responsable del seguiment i avaluació del desenvolupament del PORF: la Mesa Forestal de la Comunitat Valenciana.



Setze. Entrada en vigor

Aquesta resolució entrarà en vigor el dia de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Dèsset. Règim de recursos

Contra la present resolució, que posa fi a la via administrativa, es podrà interposar recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, en el termini d'un mes, a comptar des de l'endemà de la recepció de la present notificació, d'acord amb el que es disposa en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; o bé, directament, recurs contenciós administratiu davant la sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà de la notificació o publicació, de conformitat amb el que es preveu en els articles 46 i següents de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. Tot això, sense perjudici que les persones interessades puguen exercitar qualsevol altre recurs que hi estimen oportú.



València, 17 de gener de 2023.– La consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica: Isaura Navarro Casillas.

Mapa web