Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 29 de juny de 2023, de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, per al desenvolupament, en el curs escolar 2022-2023, de l'Acord de 2 de juliol de 2004, entre Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació i la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, pel qual s'encomana a aquesta la gestió de certes activitats relacionades amb l'obtenció de determinats carnets professionals establits per la normativa de seguretat industrial i s'atorga l'autorització administrativa per a impartir els cursos addicionals previstos en aquesta reglamentació als centres educatius públics dependents de l'última que realitzen els ensenyaments de formació professional que permeten l'accés als carnets esmentats. [2023/7593]

(DOGV núm. 9632 de 05.07.2023) Ref. Base de dades 007264/2023


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Educació, Cultura i Esport
    Grup temàtic: Autoritzacions administratives
    Descriptors:
      Temàtics: centre d'ensenyament, educació







L'Acord signat el 2 de juliol de 2004 entre les actualment denominades Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball i la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport encomana a aquesta la gestió de determinades activitats relacionades amb l'obtenció de determinats carnets professionals establits per la normativa de seguretat industrial i atorga autorització administrativa per a impartir els cursos addicionals que pogueren estar previstos en aquesta reglamentació als centres educatius públics dependents de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport que realitzen els ensenyaments de Formació Professional que permeten l'accés als citats carnets.



Amb l'entrada en vigor de la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici, i la Llei 25/2009, de 22 de desembre, de modificació de diverses lleis per a la seua adaptació a la Llei 17/2009, que han transposat a l'ordenament jurídic espanyol la Directiva 2006/123/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de desembre de 2006, relativa als serveis en el mercat interior, i en desplegament de l'esmentada Llei 25/2009, es va publicar el Reial decret 560/2010, de 7 de maig, pel qual han sigut modificades diverses normes reglamentàries en matèria de seguretat industrial per a adequar-les a les citades normes legals, i introduir canvis substantius en relació amb les vies i els requisits que permeten l'accés a les diferents habilitacions professionals vigents fins llavors en la citada matèria.



D'entre aquestes modificacions cal destacar la desaparició en algunes d'aquestes habilitacions dels suports físics que les acrediten (els denominats carnets professionals), ja que únicament es manté en instal·lacions tèrmiques en edificis d'entre els que recollia l'Acord de 2 de juliol de 2004, que fins hui estaven expedint per a totes elles, la qual cosa suposa, naturalment, l'eliminació de requisits de superació d'un examen com a via d'accés a l'habilitació professional convenient per a l'exercici de l'activitat corresponent.

Respecte a la prova relativa a l'obtenció del carnet d'instal·lador reparador frigorista (actualment denominat frigorista habilitat), com a conseqüència de l'entrada en vigor del Reial decret 138/2011, de 4 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament de seguretat per a instal·lacions frigorífiques i les seues instruccions tècniques complementàries, es va suprimir l'esmentada prova perquè ha desaparegut la via d'accés mitjançant la superació d'examen per a l'obtenció d'aquesta condició professional en matèria de seguretat industrial.

Vist que el passat 2 de gener de 2020 va entrar en vigor el Reial decret 552/2019, de 27 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament de seguretat per a instal·lacions frigorífiques i les seues instruccions tècniques complementàries, i queda derogat el Reial decret 138/2011, de 4 de febrer.

Per tot això, i de conformitat amb les competències atribuïdes en l'article 16.1 del Decret 186/2017, de 24 de novembre, del Consell, pel qual aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, per tal d'establir per al curs 2022-2023 l'organització de la convocatòria de l'examen teoricopràctic previst en l'actual reglamentació de la seguretat industrial per a l'obtenció del carnet professional en instal·lacions tèrmiques d'edificis, en els centres docents públics dependents de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, resolc dictar aquestes instruccions:





Primera. Àmbit d'aplicació

Durant el curs 2022-2023 l'examen teoricopràctic per a l'obtenció del carnet professional en instal·lacions tèrmiques en edificis es podrà realitzar en els centres docents públics, amb alumnat matriculat en 2n curs del cicle formatiu de grau superior en Desenvolupament de Projectes d'Instal·lacions Tèrmiques i de Fluids, dependents de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport.



Segona. Requisits de les persones candidates

Per a l'admissió a la realització de l'examen en el corresponent institut d'Educació Secundària (d'ara en avant IES), la persona aspirant ha de reunir els requisits següents:

a) Estar matriculat o matriculada en règim presencial en el mateix IES durant el curs 2022-2023, on ha d'haver aprovat i finalitzat els mòduls professionals que corresponen a la titulació de Tècnic/a Superior en Desenvolupament de Projectes d'Instal·lacions Tèrmiques i de Fluids, especificada en l'annex I d'aquesta resolució.

b) Haver abonat l'oportuna taxa administrativa relativa als drets d'examen.



Tercera. Presentació de sol·licituds i documentació acreditativa dels requisits

Els qui desitgen prendre part en aquest examen hauran d'emplenar la sol·licitud que apareix com a annex II d'aquesta resolució i presentar-la a l'IES on estiguen matriculats o matriculades en el segon curs de l'esmentat cicle formatiu, durant el curs 2022-2023 amb la documentació següent:

– En el cas de persones estrangeres que no siguen nacionals de la UE, targeta d'identitat d'estranger o visat d'estudis o targeta d'estudiant estranger, en vigor, amb fotocòpia del document per a ser acarada.



– Justificant, degudament validat per qualsevol banc o entitat de crèdit de les que actuen com a entitats col·laboradores en la recaptació amb la Generalitat Valenciana, d'haver abonat l'oportuna taxa administrativa relativa als drets d'examen, i el termini de presentació és des de la data en què es complisquen els requisits de l'anterior instrucció 2.a fins al 16 de juliol de 2023 inclusivament.

L'import de 28,80 euros corresponent als drets d'examen s'ingressarà en qualsevol banc o entitat de crèdit de les que actuen com a entitats col·laboradores en la recaptació amb la Generalitat Valenciana. La falta de justificació de l'abonament en el termini establit dels drets d'examen determinarà l'exclusió de la persona aspirant. L'imprés per al pagament de la taxa corresponent al procediment administratiu sol·licitat podrà ser emplenat i obtingut a través d'internet seguint la ruta d'enllaços següent:

– Accedir a l'adreça electrònica

http://atv.gva.es/es/tributos-impuestos-declaraciones-tasas-046-consindustria.

– Triar l'opció 9800 – Taxa per activitats industrials i clicar en l'opció de «Confecció en línia i descàrrega de model»

– Seleccionar en tipus de taxa «4.1. Sol·licitud presentació exàmens instal·lador» i la taxa «Sol·licitud presentació exàmens instal·lador, posteriorment, «envia».

El sistema mostrarà per pantalla un formulari del model 046 que s'haurà d'emplenar i seguir la resta de passos que l'aplicació indica i imprimir-lo.

Les formes i els llocs de pagament del rebut associat a la taxa també es troben en aquest lloc web.

La direcció de cadascun dels IES, en col·laboració amb el departament didàctic de la família professional corresponent, facilitarà els impresos esmentats de sol·licitud i de pagament de la taxa escaient, així com el seu emplenament a l'alumnat interessat.

En cas que no hi haja alumnat preinscrit, la direcció de cadascun dels IES en col·laboració amb el departament didàctic de la família professional ho posarà en coneixement de l'inspector coordinador o inspectora coordinadora de la corresponent direcció territorial d'Educació, Cultura i Esport amb una anterioritat d'almenys un dia a la data de realització de l'examen, la qual haurà de comunicar-ho a l'Institut Valencià de Qualificacions Professionals de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial.



Quarta. Admissió de persones aspirants a realitzar el corresponent examen

1. Per tal d'acreditar la seua personalitat les persones aspirants que es presenten a l'examen teoricopràctic hauran de presentar el seu document nacional d'identitat o document oficial acreditatiu de la seua identitat. La persona que exercisca la presidència de la comissió avaluadora sol·licitarà a les persones aspirants que s'identifiquen abans d'accedir als llocs on es realitze l'examen teoricopràctic. En qualsevol moment durant la prova, les persones aspirants podran ser requerides perquè acrediten la seua personalitat pels membres de la comissió avaluadora o per membres pertanyents a la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball o de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, que puguen haver sigut designats per a la supervisió de l'examen.

2. La persona que presidisca la comissió avaluadora només permetrà l'accés a la realització del corresponent examen a aquelles persones aspirants que complisquen els requisits d'estar en possessió o en condicions d'obtindre la titulació acadèmica escaient i haver abonat la taxa que pertoque. La direcció de l'IES posarà a la disposició de la corresponent comissió avaluadora els expedients acadèmics de les persones aspirants per a facilitar quantes dades siguen necessàries.



3. Queda totalment prohibit a l'alumnat l'entrada de qualsevol dispositiu electrònic a l'aula on vaja a realitzar-se l'examen.



Cinquena. Examen teoricopràctic

1. Tant l'examen com els criteris de correcció seran remesos als IES examinadors per l'Institut Valencià de Qualificacions Professionals.



2. Els coneixements exigibles en l'examen teoricopràctic són els que figuren en l'annex III del citat Acord de 2 de juliol de 2004 amb les modificacions introduïdes per la legislació que ha entrat en vigor amb posterioritat.

3. Estructura de l'examen

L'examen tindrà dues parts diferenciades: una teòrica i una altra pràctica.

La part teòrica es formularà en forma de test, cada pregunta tindrà quatre respostes alternatives, només una d'aquestes és certa. Les preguntes abastaran de manera racional les diferents parts del programa objecte d'examen.

La part pràctica es plantejarà en forma d'un o dos supòsits, consistents en l'anàlisi o disseny reglamentari d'una instal·lació inclosa en el camp del carnet/certificat acreditatiu al qual s'opta amb la prova.



4. Qualificació de l'examen

La qualificació final de l'examen s'expressarà en els termes d'apte o no apte. Per a aconseguir la qualificació d'apte les persones aspirants hauran de superar per separat la part teòrica i la pràctica.

Les preguntes tipus test de la part teòrica valdran totes igual i penalitzaran les respostes incorrectes, es descomptaran per cada tres preguntes respostes de manera errònia una contestació correcta, i es prorratejarà proporcionalment en cas que aquesta regla es verifique en forma fraccionada. La qualificació d'aquesta part teòrica de l'examen s'expressarà mitjançant l'escala numèrica de 0 a 10, i es considerarà superada quan s'obtinga una puntuació mínima de 5 punts (sobre 10).

La puntuació total màxima de la part pràctica serà de 10 punts. La qualificació d'aquesta part pràctica de l'examen s'expressarà mitjançant l'escala numèrica de 0 a 10, i es considerarà superada quan s'obtinga una puntuació mínima de 5 punts (sobre 10).

5. Material que poden utilitzar les persones aspirants en l'examen

En la part teòrica no es permetrà l'ús de calculadora ni de cap material complementari. Serà anul·lat l'examen dels qui incomplisquen aquesta norma.

En la part pràctica es permetrà l'ús de calculadora no programable i de les disposicions reglamentàries objecte d'examen.

6. Supervisió de l'examen

En cada província la direcció territorial d'Educació, Cultura i Esport nomenarà un inspector o inspectora d'Educació per a supervisar el desenvolupament de l'examen i atendre les consultes que sobre aquest tema realitzen els IES.

7. Comissió avaluadora

El control de la realització i l'avaluació de l'examen estarà a càrrec de comissions avaluadores integrades per una presidència i dos vocals que seran membres del departament didàctic de la família professional corresponent. La presidència serà ocupada preferentment per la persona responsable del departament didàctic de la corresponent família professional de l'IES on es realitze l'examen i actuarà de secretari o secretària el o la vocal de menor edat. A proposta de la presidència, podran incorporar-se a la comissió avaluadora els i les vocals que es consideren oportuns que, en tot cas, hauran de pertànyer al departament didàctic de la família professional corresponent.



La direcció de l'IES on actue la comissió avaluadora corresponent designarà els seus membres.

La comissió avaluadora tindrà a més del control de la realització i l'avaluació de l'examen les funcions següents:

– Emplenar les actes d'avaluació segons model de l'annex III d'aquesta resolució i publicació dels resultats en el tauler d'informació del corresponent IES.

– Resolució de les reclamacions de qualificacions estimades incorrectes.

– Informar, per mitjà de la presidència, la persona de la Inspecció que supervisa l'examen de les incidències rellevants que es produïsquen durant el seu desenvolupament. Així com remetre-li un informe sobre el resultat de les proves i de les observacions que pogueren ser rellevants per a futures actuacions.

8. Procediment de reclamació

Els resultats seran publicats en un termini màxim de tres dies hàbils després de la finalització de l'examen en el tauler d'informació del corresponent IES. Les persones aspirants podran presentar, sobre les qualificacions obtingudes, les reclamacions que consideren oportunes. Per a això hauran de seguir el procediment establit per l'Ordre 32/2011, de 20 de desembre, de la Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació, per la qual es regula el dret de l'alumnat a l'objectivitat en l'avaluació, i s'estableix el procediment de reclamació de qualificacions obtingudes i de les decisions de promoció, de certificació o d'obtenció del títol acadèmic que corresponga.

La presidència de la comissió avaluadora remetrà un informe a la persona corresponent de la Inspecció d'Educació sobre les reclamacions presentades, així com del seu resultat.

9. Custòdia de les actes i els exàmens realitzats

Les actes i els exàmens realitzats hauran de ser custodiats pels IES on s'hagen realitzat.

10. Calendari per a la realització de l'examen corresponent a la convocatòria de l'any 2023.

El calendari per a la realització de l'examen corresponent a la convocatòria de l'any 2023 és l'establit en l'annex IV d'aquesta resolució.





Sisena. Expedició del carnet professional d'Instal·lacions Tèrmiques en Edificis

Una vegada elevada a definitiva la corresponent llista d'aprovats es procedirà segons la Guia Gestió Carnets Professionals confeccionada a aquest efecte i que serà facilitada a la direcció dels centres educatius pertinents.

Una vegada que la direcció de tots els corresponents centres educatius haja emplenat el tràmit anterior, la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial remetrà a la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball la relació d'alumnes que haja superat el corresponent examen.



Si transcorregut el termini de tres mesos, els alumnes o les alumnes que hagen superat el corresponent examen no han vist atesa la sol·licitud d'expedició del carnet professional d'Instal·lacions Tèrmiques en Edificis, es posarà en coneixement de l'Institut Valencià de Qualificacions Professionals per a la seua tramitació davant la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball.



Setena. Reconeixement d'acreditació al professorat

El professorat implicat rebrà un certificat per part de la secretaria del consell escolar del centre educatiu que acredite la seua participació com a component de la comissió avaluadora de l'examen teoricopràctic, amb la finalitat de poder sol·licitar la seua inscripció en el Registre de Formació del Professorat, d'acord amb el que s'estableix en l'apartat e de l'article 29 de l'Ordre 65/2012, de 26 d'octubre, de la Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació, que estableix el model de formació permanent del professorat i el disseny, reconeixement i registre de les activitats formatives.



Huitena. Informació i seguiment

Aquesta resolució haurà de ser publicada per la direcció de l'IES, segons l'Acord de 2 de juliol de 2004, en el seu tauler d'informació per a coneixement de les persones interessades. El Servei d'Inspecció Educativa de les respectives direccions territorials d'Educació, Cultura i Esport realitzarà el seguiment del compliment d'aquesta resolució.







DISPOSICIONS FINALS



Primera

Aquesta resolució tindrà efectes des de l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Segona

Contra aquesta resolució, que no esgota la via administrativa, es podrà interposar recurs d'alçada davant la Secretaria Autonòmica d'Educació i Formació Professional en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, de conformitat de la Llei 35/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.





València, 29 de juny de 2023.– El director general de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial: Manuel Gomicia Giménez.

Mapa web