Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 14 de juny de 2023, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual es convoquen els acords d'acció concertada en matèria de serveis socials en el sector d'atenció a dones víctimes d'explotació sexual per al període comprés entre l'1 de setembre de 2023 i el 31 d'agost de 2025, els dos inclusivament: Programa d'atenció itinerant i de recursos per a l'eixida de dones víctimes d'explotació sexual d'àmbits de prostitució i/o tràfic de blanques. [2023/6870]

(DOGV núm. 9620 de 19.06.2023) Ref. Base de dades 006595/2023




La Llei 3/2019, de 18 de febrer, de la Generalitat, de serveis socials inclusius de la Comunitat Valenciana (DOGV 8491, 21.02.2019), preveu en l'article 34.1, lletra b, l'acció concertada com a forma de provisió de les prestacions del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials amb entitats privades d'iniciativa social.



L'article 87.1 de la mateixa llei estableix que els acords d'acció concertada són instruments organitzatius de naturalesa no contractual a través dels quals les administracions competents podran organitzar la prestació de serveis socials per entitats d'iniciativa social el finançament, l'accés i el control dels quals siga de la seua competència ajustant-se al procediment i als requisits que preveu esta llei i la normativa sectorial que siga aplicable.

Pel Decret 181/2017, de 17 de novembre, del Consell, pel qual es desenvolupa l'acció concertada per a la prestació de serveis socials en l'àmbit de la Comunitat Valenciana per entitats d'iniciativa social (DOGV 8197, 23.12.2017, d'ara en avant, Decret 181/2017, de 17 de novembre), s'aprova el reglament que regula els requisits, el procediment, el contingut i les condicions bàsiques per a la implantació, l'execució i el desenvolupament dels acords d'acció concertada.

D'acord amb l'article 13 de l'esmentat Decret 181/2017, de 17 de novembre, correspon a la persona titular de la conselleria competent en matèria de serveis socials efectuar la convocatòria de concerts amb entitats d'iniciativa social, mitjançant resolució, que ha de recollir els aspectes i els elements que estableix esta norma, delimitant l'objecte i, si és el cas, les característiques de les prestacions susceptibles de concert, així com els criteris de valoració d'entitats, centres i serveis per a la resolució del procediment de selecció i adopció d'acords d'acció concertada, tant en funció de les disponibilitats pressupostàries com de la necessària continuïtat i garantia de la qualitat del servei que presten les entitats d'iniciativa social, amb els principis de transparència, publicitat i no-discriminació.

Dins de l'estructura orgànica de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, la Direcció General de l'Institut Valencià de les Dones disposa del programa pressupostari 323.10, Igualtat de gènere, per a l'execució dels seus objectius, entre els quals es troben: desenvolupar polítiques d'integració social i protecció de col·lectius de dones en risc d'exclusió social i ampliar la xarxa de la Generalitat d'atenció social a víctimes de violència i millorar-ne l'eficàcia, així com contribuir a eliminar tota situació de violència sobre la dona. La xarxa de la Generalitat d'assistència social integral a les víctimes de violència sobre la dona està composta a més dels serveis de règim ambulatori per serveis de règim residencial.

La necessitat de recursos i programes en l'àrea de l'atenció a dones víctimes de violència sexual per explotació sexual en àmbits de prostitució i/o tràfic de blanques, així com als seus fills i filles menors d'edat que conviuen amb elles, supera àmpliament els mitjans i els recursos de què disposa l'Administració de la Generalitat. Per això, i conscients de la situació d'emergència en què es troben estes dones i a les quals cal donar una resposta immediata i urgent, atenent també situacions de crisi durant les 24 hores del dia els 365 dies de l'any, és necessari, atesa la importància del tercer sector, implementar l'actual Sistema Públic Valencià de Serveis Socials, mitjançant la fórmula de provisió de serveis socials a través de l'acció concertada amb els dispositius de les entitats d'iniciativa social especialment qualificats per a l'atenció a dones víctimes d'explotació sexual en àmbits de prostitució i/o tràfic de blanques, que tindran un caràcter innovador que dona resposta a la situació actual.

Esta convocatòria està prevista amb caràcter plurianual per a un període de dos anys, sense perjudici d'una possible pròrroga. Segons disposa la disposició addicional 37 de la Llei 9/2022, de 30 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2023, queden exceptuades l'aplicació dels límits que regula l'article 40.3 de la Llei 1/2015, les línies pressupostàries destinades a desenvolupar la gestió de serveis i/o places del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials desenvolupats mitjançant el Decret 181/2017, de 17 de novembre, del Consell, pel qual es desenvolupa l'acció concertada per a la prestació de serveis socials en l'àmbit de la Comunitat Valenciana per entitats d'iniciativa social, que podran aconseguir el cent per cent del crèdit l'any en què es resolguen les convocatòries i se signen els acords d'acció concertada, així com en els posteriors.



En virtut del que s'ha exposat, i fent ús de les facultats que confereix l'article 12 del Decret 170/2020, de 30 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, i a proposta de la directora general de l'Institut Valencià de les Dones, resolc:



Primer

Aprovar la convocatòria pública dels acords d'acció concertada en matèria de serveis socials en el sector d'atenció a dones víctimes d'explotació sexual per al període comprés entre l'1 de setembre de 2023 i el 31 d'agost de 2025, els dos inclusivament, conformement al que disposa l'annex I de Condicions generals de la convocatòria i els models que estaran disponibles en la seu electrònica del tràmit, i ordenar-ne la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.





Segon

Esta convocatòria, amb la finalitat de garantir l'estabilitat en la prestació dels serveis socials, serà aplicable als concerts socials que s'acorden en este àmbit i sector d'acció social, per al període 2023-2025, amb càrrec al programa pressupostari 323.10, Igualtat de gènere, capítol IV, de la secció 16, línia S5237000, denominada «Acció concertada centres residencials violència contra les dones i servei de prevenció i atenció especialitzada per a dones víctimes de tràfic de blanques i prostitució», del pressupost de despeses de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, recollit en la Llei de pressupostos de la Generalitat per a l'any 2023, amb els imports que es detallen a continuació.





Anualitat 2023 2024 2025

Import 441.368,76 € 1.324.106,28 € 882.737,52 €





Les resolucions d'acció concertada derivades d'aquesta convocatòria quedaran condicionades a l'efectiva existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost dels exercicis respectius.

En el cas que, després de l'oportú procediment de selecció i durant la vigència de la convocatòria quede un romanent de crèdit sense disposar en la línia, la Conselleria podrà fixar nous serveis a concertar per a atendre les necessitats socials.



Tercer

En tot cas, la data de finalització dels concerts socials d'aquesta convocatòria serà el 31 d'agost de 2025, sense perjudici de la possible pròrroga.



Quart

Es delega en la persona titular de la Direcció General de l'Institut Valencià de les Dones la resolució del procediment d'acció concertada a què es refereix esta convocatòria, així com la decisió respecte de la pròrroga dels concerts, d'acord amb el resolc tercer de la Resolució de 29 de febrer de 2016, de la vicepresidenta del Consell i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives, sobre delegació de l'exercici de competències en determinats òrgans de la Vicepresidència i Conselleria.



Cinqué

Així mateix, es delega i es faculta la persona titular de la Direcció General de l'Institut Valencià de les Dones en l'àmbit de les seues competències a dictar totes les instruccions que siguen necessàries, tant per a executar i aplicar esta resolució, com per a la gestió adequada dels concerts en el seu àmbit funcional.



Contra esta resolució, que posa fi a la via administrativa, es podrà interposar, amb caràcter potestatiu, un recurs de reposició davant del mateix òrgan que haja dictat la resolució, en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la seua publicació, d'acord amb els articles 112, 114, 115, 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Així mateix, caldrà interposar un recurs contenciós administratiu davant del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de la publicació, de conformitat amb el que estableixen els articles 8, 14.2 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici que puga exercitar-ne, si és el cas, qualsevol altre que estimen procedent.



València, 14 de juny de 2023.– La vicepresidenta del Consell i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives: Aitana Mas Mas.







ANNEX I

Condicions generals de la convocatòria dels acords d'acció concertada en matèria de serveis socials del programa d'atenció itinerant i de recursos a dones víctimes d'explotació sexual en àmbits de prostitució i/o tràfic de blanques



Índex

Títol I. Disposicions generals

Article 1. Objectiu

Article 2. Duració del concert

Article 3. Accés als programes per les persones usuàries

Títol II. Del procediment de concertació

Capítol I. Requisits

Article 4. Entitats sol·licitadores

Article 5. Requisits generals

Capítol II. Iniciació del procediment

Article 6. Inici d'ofici

Article 7. Forma, termini i lloc de presentació de sol·licituds

Article 8. Documentació i informació que s'ha d'adjuntar amb la sol·licitud

Capítol III. Ordenació i instrucció del procediment

Article 9. Òrgan competent per a la tramitació i la instrucció del procediment. Esmena

Article 10. Criteris de selecció i valoració d'entitats

Article 11. Comissió d'avaluació

Article 12. Proposta de resolució

Capítol IV. Finalització del procediment de selecció

Article 13. Resolució de concessió

Article 14. Efectes econòmics del concert

Article 15. Publicació de la resolució

Article 16. Recursos

Capítol V. Formalització dels concerts

Article 17. Condicions prèvies a la formalització

Article 18. Formalització del concert social

Títol III. Finançament de l'acció concertada

Article 19. Mòduls econòmics. Càlcul de l'import de l'anualitat del concert social

Article 20. Prohibició de cobrament a persones usuàries

Article 21. Justificació de la implementació del programa

Article 22. Pagament del cost del concert social

Article 23. Comprovació i control de la despesa

Títol IV. Execució dels concerts

Article 24. Obligacions de l'administració concertant

Article 25. Obligacions de les entitats titulars dels programes concertats

Article 26. Qualitat dels programes: actuacions de control i seguiment

Article 27. Contractació d'activitats accessòries amb terceres persones

Article 28. Resolució de conflictes

Article 29. Inspecció i control ordinari

Títol V. Modificació i revisió dels concerts i protecció de dades



Article 30. Modificació dels concerts

Article 31. Revisió i modificació de les condicions econòmiques

Article 32. Protecció de dades





TÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Objectiu

1. Constitueix l'objecte del concert, segons es determina en esta convocatòria, el programa d'atenció psicosocial a dones víctimes d'explotació sexual en àmbits de prostitució i/o tràfic de blanques, així com als seus fills i filles menors que convisquen amb elles, detallat en l'annex I, Programa d'atenció itinerant i de recursos a dones víctimes d'explotació sexual en àmbits de prostitució i/o tràfic de blanques.

2. Els programes que siguen concertats s'integraran en el Sistema Públic Valencià de Serveis Socials, amb la denominació de Programa Alba.

3. Per esta convocatòria, la conselleria competent en matèria de serveis socials podrà encomanar a entitats d'iniciativa social, per mitjà d'acords d'acció concertada, a través del procediment de concertació, la provisió dels serveis que preveu l'apartat V de l'annex del Decret 181/2017, de 17 de novembre, del Consell, pel qual es desenvolupa l'acció concertada per a la prestació de serveis socials en l'àmbit de la Comunitat Valenciana per entitats d'iniciativa social.





Article 2. Duració del concert

1. Els concerts socials que se subscriguen a l'empara d'aquesta convocatòria tindran caràcter pluriennal, amb una duració màxima de dos anys, amb efectes des de la data fixada en la resolució de concessió, i finalitzaran, en tot cas, el dia 31 d'agost de 2025, sense perjudici d'una possible pròrroga.

2. El concert podrà prorrogar-se, de mutu acord, amb anterioritat a la data de la finalització per una resolució de l'òrgan competent, d'acord amb les estipulacions de la normativa vigent. Esta pròrroga estarà supeditada a l'existència de crèdit pressupostari adequat i suficient en el pressupost de la Generalitat, per a l'exercici en què finalitze esta convocatòria.



Article 3. Accés als programes per les persones usuàries

1. L'accés als programes concertats serà sempre a través del procediment i l'òrgan que preveu el títol II d'aquest annex.

2. El programa concertat admetrà les dones i els seus fills i filles menors que convisquen amb elles.





TÍTOL II

Del procediment de concertació



CAPÍTOL I

Requisits



Article 4. Entitats sol·licitadores

1. D'acord amb el marc normatiu vigent a la Comunitat Valenciana, podran participar en el règim d'acció concertada de serveis socials les entitats d'iniciativa social que complisquen els requisits legals i els reglamentaris establits.

2. Es considera com a entitat d'iniciativa social les fundacions, associacions, organitzacions de voluntariat i altres entitats sense ànim de lucre que realitzen activitats de serveis socials. Així mateix, s'hi consideren incloses les societats cooperatives qualificades d'entitats sense ànim de lucre d'acord amb la seua normativa específica.



Article 5. Requisits generals

D'acord amb el que disposa l'article 7 del Decret 181/2017, de 17 de novembre, podran sol·licitar i accedir al règim d'acció concertada les entitats d'iniciativa social prestadores de serveis socials que complisquen els requisits següents:

a) Estar inscrites degudament en l'àrea d'atenció corresponent a dona en el Registre general dels titulars d'activitats, de serveis i centres de serveis socials de la Comunitat Valenciana, regulat pel Decret 59/2019, de 12 d'abril, del Consell, d'ordenació del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials.

b) Disposar el programa de la declaració responsable mitjançant la qual la persona titular del programa de serveis socials declara sota la seua responsabilitat, davant de l'Administració de la Generalitat, que compleix els requisits que estableix l'article 54 del Decret 59/2019, de 12 d'abril, del Consell, d'ordenació del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials i en la normativa que resulte aplicable per a l'execució del programa de serveis socials, així com que disposa de la documentació que ho acredita i que es compromet a mantindre'n el compliment durant el període de temps inherent a la implementació d'aquest programa. En tot cas, en el moment de l'adjudicació del concert, l'entitat haurà de disposar d'aquesta declaració.

c) Estar al corrent en el pagament de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.

d) Acreditar o estar en condicions de disposar d'un certificat de qualitat del programa. En el cas de no disposar d'aquest certificat en el moment de presentar la sol·licitud, l'entitat haurà de presentar una declaració responsable, en els termes que preveu l'apartat m d'aquest article.

e) Acreditar la titularitat de l'espai físic en què s'implementa el programa o la disponibilitat d'aquest per qualsevol títol jurídic vàlid per un període no inferior al de la vigència del concert, així com l'autorització de l'entitat o la persona titular del local on està situat el programa. En cas de programes de nova creació, este requisit s'exigirà de manera prèvia al moment de l'inici del programa.



f) No estar incursa en les prohibicions que estableix l'article 8 de l'esmentat Decret 181/2017, de 17 de novembre.

g) Compromís de comunicar els canvis en la titularitat o les autoritzacions de l'espai físic en el qual es desplega el programa objecte del concert i qualsevol trasllat o modificació substancial que afecte la naturalesa del concert.





CAPÍTOL II

Iniciació del procediment



Article 6. Iniciació d'ofici

El procediment de concertació s'inicia d'ofici, amb la publicació d'aquesta resolució, i s'impulsarà d'ofici en tots els tràmits, respectant els principis de transparència, publicitat i no-discriminació, així com la resta de principis generals que estableixen els articles 6 i 87 de la Llei 3/2019, de 18 de febrer, de la Generalitat, de serveis socials inclusius de la Comunitat Valenciana, i l'article 4 del Decret 181/2017, de 17 de novembre, del Consell, pel qual es desenvolupa l'acció concertada per a la prestació de serveis socials en l'àmbit de la Comunitat Valenciana per entitats d'iniciativa social.



Article 7. Forma, termini i lloc de presentació de sol·licituds

1. La sol·licitud de participació en el procediment de concertació es formularà mitjançant el model que figura com a annex III d'aquesta resolució (incloent-hi en el tràmit telemàtic de la seu electrònica), degudament formalitzada i subscrita electrònicament per la persona que exercisca la representació de l'entitat titular del programa objecte del concert, la qual haurà d'incorporar la documentació que estableix l'article 8 d'aquesta resolució.

2. El termini de presentació de sol·licituds d'aquesta convocatòria serà de quinze dies naturals, a partir de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, sense perjudici del que disposa el títol V d'aquesta convocatòria.

3. Es presentarà una sol·licitud per cada programa que l'entitat ofereix per a concert.

4. La presentació de sol·licituds i documentació annexa es realitzarà de manera telemàtica, i per a esta finalitat les persones i les entitats interessades utilitzaran l'aplicació dissenyada i que estarà disponible en el Catàleg de serveis públics interactius de la Generalitat a través de la seu electrònica (portal http://www.gva.es/va/proc24926).

5. A l'efecte de participació en esta convocatòria, es considera que la subscripció de la sol·licitud de concert social per les entitats susceptibles de ser-ne beneficiàries, per si mateixes o per representant, implica la capacitat jurídica i d'obrar necessària per a sol·licitar el concert social oportú, autoritzar la consulta de les dades que conté la Plataforma Autonòmica d'Interoperabilitat i autoritzar la consulta interactiva de documentació.

D'acord amb el que disposen l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 14.4 del Decret 181/2017, en absència d'oposició expressa per part de l'interessat, l'òrgan gestor del procediment està autoritzat per a obtindre directament les dades dels documents preceptius elaborats per qualsevol administració i que per a este procediment són les que s'assenyalen a continuació:

a) Document d'identitat (DNI) de la persona representant legal de l'entitat sol·licitant.

b) Certificat del fet que l'entitat està al corrent de les obligacions tributàries (hisenda estatal. AEAT).

c) Certificat del fet que l'entitat està al corrent de les obligacions tributàries (hisenda autonòmica. Generalitat Valenciana).

d) Certificat del fet que l'entitat està al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social.

6. Així mateix, com que està previst tramitar este procediment per mitjans telemàtics, tots els tràmits que afecten les persones interessades per a l'exercici dels seus drets i obligacions, així com l'esmena de la sol·licitud, s'hauran de fer per este mitjà.



Article 8. Documentació i informació que s'ha d'adjuntar a la sol·licitud

1. Les entitats hauran de presentar, per a cada programa en què sol·liciten participar en el procediment de concertació, la documentació següent:

a) Sol·licitud de participació en el concert social, d'acord amb el que preveu l'article set d'aquesta convocatòria.

b) Certificat acreditatiu de l'acord adoptat per l'òrgan competent de l'entitat en què s'autoritze el representant legal a la participació en el procediment de selecció i la sol·licitud del concert social (apartat E de l'annex III, inclòs en el tràmit telemàtic de la seu electrònica).



c) Certificat d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb la hisenda estatal i autonòmica i de les obligacions amb la Seguretat Social, en cas que no autoritzen la consulta interactiva d'aquesta documentació (apartat F de l'annex III, inclòs en el tràmit telemàtic de la seu electrònica).

d) Declaració responsable de l'entitat de no estar incursa en cap causa de prohibició per a concertar (apartat G de l'annex III, inclòs en el tràmit telemàtic de la seu electrònica).

e) Memòria tècnica del funcionament del programa (annex IV, inclòs en el tràmit telemàtic de la seu electrònica).

f) Relació de professionals amb què compta l'entitat per al programa en el moment de la sol·licitud, amb la indicació del nom i els cognoms dels components, el lloc de treball, la titulació, el tipus de relació laboral d'aquests amb l'entitat titular, l'antiguitat, el nombre d'hores diàries o setmanals de dedicació de cadascun d'ells i les funcions que realitzen. En el cas que siga necessari adequar el personal del programa per a poder concertar o en el cas de programes de nova creació, s'aportarà, a més, una declaració responsable de contractació del personal requerit per al funcionament correcte d'aquest recurs, i caldrà aportar la documentació indicada prèviament en el termini d'un mes després de formalitzar l'acord d'acció concertada, així com una adscripció dels mitjans necessaris.

g) Declaracions responsables corresponents a les clàusules socials (apartat H de l'annex III, inclòs en el tràmit telemàtic de la seu electrònica).

h) Tramitació automatitzada de la comunicació de les dades identificatives i bancàries, d'acord amb el que preveu l'article 5 de l'Ordre 2/2022, de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, per la qual es regulen les actuacions o els tràmits d'alta, modificació i baixa de les dades personals identificatives i bancàries de les persones físiques i jurídiques que es relacionen econòmicament amb la Generalitat (d'ara en avant, Ordre 2/2022). A este tràmit es podrà accedir mitjançant este enllaç:

https://www.gva.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=22648.

En cas que no es reunisquen la totalitat dels requisits previstos per al tràmit automatitzat, haurà de presentar-se el model de domiciliació bancària formalitzat i signat electrònicament per la persona representant legal de l'entitat, i la resta de documentació exigida en l'article 7 de l'Ordre 2/2022. Tant el model com la informació sobre els documents requerits poden obtindre's mitjançant este enllaç: https://www.gva.es/es/inicio/procedimientos?id_proc=15996&version=amp



i) Declaració responsable subscrita per la persona que exerceix la representació de l'entitat, relativa al fet que tot el personal que executa el programa no ha sigut condemnat per una sentència ferma en delictes de naturalesa sexual. En el cas que un treballador o treballadora siga condemnat per algun d'aquests delictes de manera sobrevinguda o incomplisca el requisit indicat anteriorment, l'entitat haurà de substituir-lo de manera immediata. En el termini de deu dies després de la formalització de l'acord d'acció concertada, s'hauran d'aportar els certificats de delictes de naturalesa sexual de tot el personal.

j) Escriptura o document de constitució, de modificació, estatuts o acte fundacional en què es faça constar la finalitat de l'entitat.

k) Certificat acreditatiu d'experiència en l'atenció a dones víctimes de violència sexual per explotació sexual en àmbits de prostitució i/o tràfic de blanques, i menors a càrrec seu, així com la resta de la documentació acreditativa dels altres requisits que cal tindre en compte en el barem.

l) Declaració responsable mitjançant la qual la persona titular del programa de serveis socials declara sota la seua responsabilitat, davant de l'Administració de la Generalitat, que compleix els requisits que estableix l'article 54 del Decret 59/2019, de 12 d'abril, del Consell, d'ordenació del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials i la normativa que resulte aplicable per a implementar el programa de serveis socials, així com que disposa de la documentació que ho acredita i que es compromet a mantindre'n el compliment durant el període de temps inherent a l'execució d'aquest programa. En tot cas, en el moment de l'adjudicació del concert.

m) Acreditar o estar en condicions de disposar d'un certificat de qualitat del programa, en el termini d'un any des de l'inici del concert social.

2. Durant la fase d'instrucció, l'Administració incorporarà d'ofici un certificat o un document acreditatiu de la inscripció de l'entitat titular en el Registre general de titulars d'activitats, de serveis i de centres de serveis socials de la Comunitat Valenciana, amb data d'inscripció en este, per a acreditar l'antiguitat.





CAPÍTOL III

Ordenació i instrucció del procediment



Article 9. Òrgan competent per a la tramitació i la instrucció del procediment. Esmena

1. La instrucció dels procediments de concertació correspon a la Direcció General de l'Institut Valencià de les Dones, que s'encarregarà de verificar la documentació presentada en el procediment i la seua baremació, així com l'avaluació tècnica.

2. Una vegada revisada la documentació, quan la sol·licitud no reunisca els requisits exigits o no incorpore la documentació preceptiva, l'òrgan instructor farà un requeriment perquè, de conformitat amb el que exigeixen la llei i les disposicions de desplegament, s'esmene la falta o es presenten els documents preceptius, amb la indicació que, si no es fa en el termini de deu dies hàbils, es considerarà que desisteix de la petició, amb una resolució prèvia que s'haurà de dictar en els termes que preveu la legislació de procediment administratiu comú.



3. Una vegada finalitzada la instrucció de tots els expedients, l'òrgan instructor elevarà a la Comissió d'Avaluació la relació d'entitats els programes de les quals compleixen els requisits, amb la proposta de puntuació.

Article 10. Criteris de selecció i valoració d'entitats

1. La valoració de les sol·licituds s'efectuarà atenent els següents criteris de selecció i valoració d'entitats:

a) Els anys d'experiència acreditada. En este apartat es considerarà l'experiència acreditada per part de l'entitat en la prestació de serveis d'atenció itinerant i de recursos dirigits a dones víctimes d'explotació sexual, en àmbits de prostitució i/o tràfic de blanques. Es computarà el temps de prestació de cada servei amb caràcter individual, encara que s'hagen prestat simultàniament, i se sumaran per períodes anuals, i es podran completar els anys amb la suma de diversos serveis en el mateix exercici o en un altre, encara que s'haja prestat de manera ininterrompuda.

Este criteri es valorarà amb un màxim de vint punts, a raó de dos punts per any acreditat en serveis d'atenció itinerant i de recursos a dones víctimes d'explotació sexual, en àmbits de prostitució i/o tràfic de blanques. En els períodes inferiors a un any, s'atorgarà una puntuació de 0,16 per cada mes complet. En el cas d'experiència en serveis d'atenció residencial a dones víctimes de violència, es valorarà amb 0,50 punts per any complet, i 0,04 punts per mes complet.



Els serveis o els treballs efectuats s'acreditaran quan la destinatària siga una entitat del sector públic, per mitjà de certificats expedits o visats per l'òrgan competent. Quan els serveis o els treballs s'hagen realitzat per a la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, no caldrà aportar estos certificats, cas en què bastarà la mera llista dels treballs esmentats. Quan la destinatària siga un subjecte privat, per mitjà d'un certificat expedit per este o, a falta del certificat, mitjançant una declaració de l'empresari o l'empresària.

b) Tindre establida una carta de servei amb la llista de serveis que ofereix, amb compromisos de gestió, indicadors detallats per al seguiment, el sistema de gestió de queixes i reclamacions i mesures d'esmena àgils en cas d'incompliment. Este criteri es valorarà amb un màxim de cinc punts.

c) Protocols de coordinació i col·laboració amb altres entitats públiques o privades: dirigits a formació i a la inserció sociolaboral de dones víctimes d'explotació sexual, en situació de prostitució i/o tràfic de blanques. Este criteri es valorarà amb un màxim de deu punts. S'atorgaran dos punts per cada acord o conveni signat amb una entitat amb participació pública, i s'atorgarà un punt per cada acord o conveni signat amb una entitat privada. Este aspecte s'acreditarà per mitjà d'una declaració responsable del representant de l'entitat i amb una còpia compulsada de l'acord de col·laboració.

d) Les bones pràctiques socials i de gestió de personal, en relació amb les clàusules socials de creació d'ocupació per a persones amb dificultats, plans d'igualtat entre homes i dones i altres de caràcter social, especialment establides en l'execució de les prestacions objecte d'acció concertada.

Este criteri es valorarà amb un màxim de quinze punts, atenent els subapartats següents:

1r) Tindre incorporat personal amb diversitat funcional, amb un grau de discapacitat igual o superior al 33 %, en l'entitat que haja d'executar l'acord d'acció concertada en un percentatge superior a la quota establida legalment:

– Més del 3 %, 6 punts.

– Més del 2,5 %, 4 punts.

– Més del 2 %, 2 punts.

2n) Tindre establit un pla d'igualtat entre dones i homes que assegure la igualtat de gènere i la millora eventual dels mínims en matèria d'igualtat i de conciliació laboral que estableix la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, i la normativa autonòmica (Llei 9/2003, de 2 d'abril, de la Generalitat):



– Si es tracta d'entitats no obligades a disposar del referit pla d'igualtat d'acord amb l'article 45 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes: 3 punts.

– Si es tracta d'entitats obligades a disposar del referit pla d'igualtat d'acord amb l'article 45 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, si disposen del pla visat i vigent: 3 punts.

3r) Tindre incorporades dones víctimes de violència de gènere, d'explotació sexual o en situació de risc d'exclusió social en l'entitat que haja d'executar l'acord d'acció concertada:

– Més del 3 %, 6 punts.

– Més del 2,5 %, 4 punts.

– Més del 2 %, 2 punts.

e) Criteris específics relatius a cada programa susceptible de ser concertat: es valoraran amb un màxim de 40 punts, i per a la baremació oportuna caldrà aportar un document per cadascun dels apartats següents en els quals es desenvolupe i s'explique el contingut de cadascun d'aquests:

1r) Disposar d'una proposta d'organització i un protocol de funcionament del programa: fins a 34 punts. Es valoraran en este apartat especialment els aspectes següents:

– Objectius generals i específics: 4 punts.

– Organització del programa itinerant tenint en compte les àrees d'atenció del lot de què es tracte: 7 punts.

– Proposta d'organització d'activitats en la seu: 7 punts

– Funcions de l'equip professional: 5 punts

– Protocols d'actuació de cada prestació: 6 punts

– Organització de l'allotjament alternatiu: 5 punts

2n) Disseny del sistema d'arxivament i registre d'expedients: 2 punts.

3r) Sistema de recollida d'informació estadística: 2 punts.

4t) Normes de funcionament del programa en què es recollirà la llista de drets i deures de les persones usuàries: 2 punts.



f) Programes formatius dirigits a les persones que integren l'equip professional, que versaran sobre la matèria objecte del programa, realitzat per personal extern especialitzat en inserció social, laboral, jurídica i educativa en l'àrea de dones víctimes d'explotació sexual, fins a 10 punts:

– 100 o més hores, amb caràcter biennal: 10 punts.

– 90 hores anuals, amb caràcter biennal: 8 punts.

– 80 hores anuals, amb caràcter biennal: 6 punts.

– 70 hores anuals, amb caràcter biennal: 4 punts.

Els aspectes que preveuen els apartats b, c i f s'acreditaran per mitjà d'una declaració responsable del representant de l'entitat, en la qual s'explique breument el contingut de cada un.

2. La puntuació mínima per a accedir al règim d'acció concertada s'estableix en 50 punts.

3. Es formalitzarà un acord d'acció concertada per cada lot del programa. En el cas que diverses entitats es presenten a un mateix lot, únicament es formalitzarà el concert amb l'entitat que obtinga la puntuació més alta entre totes les sol·licituds relatives a este. Una entitat podrà gestionar fins a dos dels lots. Les entitats que opten a diversos lots presentaran una declaració juntament amb la sol·licitud que informe de l'ordre de prioritat en cas de ser l'entitat que obtinga més puntuació en diversos dels lots. En el cas que un lot quede desert, una mateixa entitat proposada per als altres dos podrà ser proposada per al tercer.



4. En cas de produir-se un empat de puntuació per part de dues entitats, s'atorgarà preferència a les que hagen obtingut més puntuació en l'apartat 1 a d'aquest article i, en cas de persistir, es prendrà com a criteri de desempat la data (dia i hora) de la presentació de la sol·licitud, i tindrà prioritat la presentada amb més antelació.





Article 11. Comissió d'avaluació

1. Per a avaluar el procediment d'acció concertada que estableix esta convocatòria, es crea una Comissió d'Avaluació, amb presència equilibrada d'homes i dones, que estarà integrada pels membres següents:

a) Presidència: la persona titular de la Subdirecció General de l'Institut Valencià de les Dones.

b) Vocalies:

– Tres tècnics o tècniques de la Direcció General de l'Institut Valencià de les Dones.

– Les persones titulars de les direccions territorials de la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, que podran delegar en personal tècnic de la direcció territorial assignat a l'àrea que gestione dona.

c) Secretaria: un tècnic o una tècnica de la Direcció General de l'Institut Valencià de les Dones, que actuarà amb veu però sense vot.



2. La comissió d'avaluació exercirà les seues funcions, per a la qual cosa actuarà com a òrgan col·legiat i alçarà acta de les reunions, de conformitat amb el que preveu la legislació de règim jurídic del sector públic.



Article 12. Proposta de resolució

1. La Comissió d'Avaluació s'encarregarà d'elaborar una llista ordenada de participants en el procediment de selecció, que han acreditat els requisits exigits, amb la seua puntuació en el procediment de selecció, d'acord amb els criteris de valoració que estableix la llei, els quals estan desplegats i ponderats en esta convocatòria.



2. Amb base en esta relació, elaborarà la proposta de resolució la persona que exercisca la subdirecció general amb competències en matèria de dona, que ha de remetre's a la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de dona, en la qual es determinaran les entitats a concertar per a l'execució del programa en cadascun dels lots.

3. En la mateixa proposta de resolució, es deixarà constància dels serveis oferits per cada entitat d'iniciativa social sol·licitant als quals pertoca denegar el concert, així com de la motivació de la causa: per no complir requisits, per no haver superat la puntuació mínima establida en la convocatòria o per no haver obtingut la puntuació en el seu lot.





CAPÍTOL IV

Finalització del procediment de selecció



Article 13. Resolució de concessió

1. La persona titular de la Direcció General de l'Institut Valencià de les Dones, per delegació de la persona titular de la Conselleria, a proposta de la Comissió d'Avaluació, i tenint en compte les disponibilitats pressupostàries existents, resoldrà sobre la concessió o la denegació de concerts socials en un termini màxim de sis mesos des de la publicació de la convocatòria pública en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

2. Una vegada transcorregut el termini establit en l'apartat anterior sense haver-se dictat i publicat la resolució expressa, hauran d'entendre's desestimades les sol·licituds formulades per les entitats participants en el procediment de concertació, per silenci administratiu, d'acord amb el que estableix l'article 25 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, sense perjudici que subsistisca l'obligació legal de l'Administració de resoldre expressament.

3. La resolució de concessió especificarà, respecte de les entitats d'iniciativa social que no acrediten el requisit de disposar d'un certificat de qualitat del programa concertat, la seua obligació de sotmetre's a l'avaluació de qualitat del servei en el termini que estableix l'article 5 d i presentar un certificat de qualitat homologat per alguna entitat acreditada en matèria d'avaluació, i l'Administració podrà extingir el concert si no es compleix esta obligació en el termini establit.





Article 14. Efectes econòmics del concert

1. Els efectes econòmics del concert seran a partir de la data d'inici del programa, amb independència del moment en què es formalitze el concert. L'inici del programa haurà de produir-se en la data indicada en l'acord de concert.

2. La quantia màxima del concert es determinarà, per a cada lot del programa, prenent en consideració el mòdul econòmic aplicable i el període d'execució del programa.



Article 15. Publicació de la resolució

1. La resolució que es dicte de concessió i denegació de concerts posa fi al procediment de selecció, i serà objecte de publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, la qual tindrà l'efecte de la notificació, segons el que disposa l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. Sense perjudici d'això, s'haurà de comunicar a les entitats sol·licitants, en l'adreça electrònica que faciliten en la sol·licitud corresponent.



Article 16. Recursos

La resolució posa fi a la via administrativa i contra esta es podrà interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la seua publicació, en virtut del que s'estableix en l'article 124 de la Llei 1/2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé directament un recurs contenciós administratiu, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà d'aquesta publicació, de conformitat amb el que disposa l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici que es puga interposar qualsevol altre que estime pertinent.





CAPÍTOL V

Formalització dels concerts



Article 17. Condicions prèvies a la formalització

1. Amb caràcter previ a la subscripció del concert social, l'entitat haurà d'aportar:

a) L'últim rebut de l'Impost d'Activitats Econòmiques corresponent al servei o un document que n'acredite l'exempció.

b) L'últim rebut de pagament de prima d'assegurança que cobrisca la responsabilitat civil resultant de les accions del seu personal, així com les contingències derivades per invalidesa i defunció en cas d'accident de les persones usuàries, en els termes que preveu l'article 25.2 a d'aquesta convocatòria.

2. Així mateix, si no s'ha subscrit amb anterioritat, haurà d'aportar l'autorització a la Conselleria perquè obtinga de manera directa, mitjançant els certificats telemàtics, l'acreditació del compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social. Des d'aquest moment, l'entitat quedarà subjecta a les verificacions periòdiques de les obligacions esmentades per l'administració concertant.



Article 18. Formalització del concert social

1. Els concerts socials, producte dels acords d'acció concertada, es formalitzaran en document administratiu, dins del termini de trenta dies a comptar des de l'endemà de la publicació de la resolució de concessió, atenent el que estableix l'article 21.1 del Decret 181/2017, de 17 de novembre.

2. En el document de concert referit, i atenent el que estableix l'article 21.1, esmentat anteriorment, es faran constar de manera expressa els drets i les obligacions de les parts, el règim econòmic, la forma de pagament, la duració, la possibilitat de pròrrogues i les causes d'extinció d'aquest.

Així mateix, haurà de deixar constància del requisit de certificat de qualitat, en els termes que preveu l'article 5 d d'aquesta convocatòria.



3. El concert social serà subscrit, en representació de l'administració concertant, per la persona titular de la Direcció General de l'Institut Valencià de les Dones, com a òrgan facultat per a resoldre el procediment de concertació.

Una vegada formalitzat, s'anotaran d'ofici en la secció corresponent del Registre general de titulars d'activitats, de serveis i centres de serveis socials de la Comunitat Valenciana.

4. El document administratiu en el qual es formalitze el concert social podrà elevar-se a escriptura pública quan ho sol·licite el titular del programa concertat, i en este cas seran a càrrec seu les despeses derivades de l'atorgament.





TÍTOL III

Finançament de l'acció concertada



Article 19. Mòduls econòmics. Càlcul de l'import de l'anualitat del concert social

El finançament dels programes concertats per la Generalitat a què es refereix esta convocatòria s'efectuarà d'acord amb els mòduls econòmics fixats per al programa en l'annex II, «Condicions tècniques del servei d'atenció itinerant i de recursos a dones víctimes d'explotació sexual en àmbits de prostitució i/o tràfic de blanques».





Article 20. Prohibició de cobrament a persones usuàries

El programa concertat no podrà cobrar a les persones usuàries cap quantitat per liquidació de qualsevol prestació que calga atendre en virtut del concert, motiu que serà causa de resolució del concert.





Article 21. Justificació de la implementació del programa

1. Les entitats signants dels concerts estaran obligades a justificar la implementació del programa i el compliment de les obligacions derivades del concert, per al seu abonament.

2. A este efecte, hauran de presentar en les direccions territorials, amb caràcter mensual, en els cinc primers dies del mes següent, la documentació següent per via telemàtica o mitjans electrònics:

a) Factura del mes corresponent.

b) Memòria que recollirà, com a mínim, dades quantitatives de les persones incorporades al programa, nombre de dones contactades, nombre d'eixides de la unitat mòbil i llocs on acudeix, nombre d'acompanyaments, activitats i nombre de participants i els plans d'atenció individual realitzats.

c) Certificat de la persona titular de la coordinació del programa que acredite que s'ha executat el programa conformement a les obligacions que estableix el concert.



Article 22. Pagament del cost del concert social

1. La Conselleria competent en matèria de serveis socials tramitarà mensualment, amb una justificació prèvia de l'entitat concertada en els termes que descriu l'article anterior, l'ordre de pagament del cost del programa concertat, d'acord amb els mòduls econòmics fixats en l'annex II d'aquesta convocatòria i el document de formalització corresponent.

2. L'abonament del cost del concert s'efectuarà, mitjançant transferència bancària, al compte específic per a concerts socials designat per l'entitat corresponent.

3. Segons el que disposa l'article 44.1, lletra c, apartat 3 de la Llei de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2023, el lliurament de les línies de subvenció destinades a finançar els concerts per a la prestació de serveis socials per entitats d'iniciativa social es realitzarà mensualment, d'acord amb els mòduls econòmics fixats en la convocatòria i el nombre de places i/o actuacions concertades en el concert social corresponent. El pagament de les mensualitats es lliurarà a mes vençut amb la presentació de la relació nominal de persones ateses, places concertades no ocupades, si és el cas, i/o actuacions realitzades, conformades per l'òrgan competent. El lliurament corresponent al mes de desembre es farà de manera anticipada amb la relació nominal de persones ateses i places no ocupades a 1 de desembre, o l'estimació de les actuacions que preveuen realitzar en este mes, sense perjudici de les regularitzacions corresponents, que s'efectuaran, en tot cas, abans del 31 de gener de l'exercici següent, que implicaran l'exigència, si és el cas, de reintegrament dels imports percebuts indegudament.



4. El pagament del cost del concert social per programa concertat estarà supeditat al compliment de les entitats de presentar la justificació corresponent que indica l'article 25, «Obligacions de les entitats titulars dels programes concertats», d'aquesta resolució.



Article 23. Comprovació i control de la despesa

1. L'òrgan competent en cada direcció territorial de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives comprovarà la veracitat de les dades aportades i si existeix alguna incidència o reclamació relativa a l'atenció a les persones usuàries, sempre que esta s'haja atés adequadament o es trobe en termini pendent de resolució, per a donar conformitat, si és el cas, a la documentació.

2. L'entitat titular del programa haurà de remetre per via telemàtica a la direcció territorial corresponent, abans del 31 de gener següent a cadascun dels exercicis en què estiga en vigor l'acord d'acció concertada i, si és el cas, les seues pròrrogues, una memòria justificativa de les accions i les actuacions realitzades i del compliment de les condicions establides en el concert social, i en la qual s'inclourà el resum econòmic de l'exercici immediatament precedent. Si no es fa l'enviament en la data establida, es requerirà a l'entitat que en el termini no prorrogable de deu dies lliure la documentació.

3. Contingut de la memòria justificativa de les actuacions i el compliment de les condicions que s'estableixen en el concert social.



En la memòria justificativa es faran constar, com a contingut mínim, els aspectes següents:

– Entitat i denominació del programa.

– Persones ateses: nombre de persones ateses i característiques de les persones usuàries (data de naixement i altres circumstàncies que es puguen considerar rellevants).

– Objectius i activitats realitzades.

– Avaluació dels serveis prestats.

– Conclusions respecte dels objectius i l'avaluació.

– Resum econòmic de l'exercici, d'acord amb el model que estarà disponible en el tràmit telemàtic de la seu electrònica (annex V).

4. L'entitat titular del centre també haurà de remetre per via telemàtica, a la Direcció Territorial, abans del 30 de setembre següent a cadascun dels exercicis en què estiga en vigor l'acord d'acció concertada i, si és el cas, les pròrrogues, un informe d'auditoria externa dels seus comptes —referit a l'exercici econòmic precedent— en què conste l'aplicació del finançament rebut per part de l'entitat en concepte d'abonament derivat de l'acord d'acció concertada.

5. La Direcció General de l'Institut Valencià de les Dones adoptarà les mesures que considere oportunes en el cas de no remetre's la documentació prevista en els apartats 2 a 4 d'aquest article, i es podrà acordar la rescissió de l'acord d'acció concertada o de pròrroga en vigor motivat per un incompliment de les obligacions de l'entitat concertant, o qualsevol altra mesura prevista legalment.

6. En virtut del que disposa l'article 87.2.g de la Llei 3/2019, de 18 de febrer, de serveis socials inclusius de la Comunitat Valenciana, l'entitat concertada tindrà l'obligació de reembossar qualsevol compensació excessiva rebuda. El càlcul de la compensació es determinarà mitjançant les memòries econòmiques que presente l'entitat com a justificació de l'acord de concert. Els mecanismes per a garantir l'equilibri entre la compensació i les despeses finançables es determinaran via instrucció de l'òrgan competent d'acció concertada.

7. L'entitat titular del programa estarà obligada a conservar les factures i els documents justificants de les despeses, per un període de quatre anys, per al control econòmic i financer.





TÍTOL IV

Execució dels concerts



Article 24. Obligacions de l'administració concertant

Constitueixen obligacions de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, com a administració concertant, les següents:

a) Abonar a l'entitat titular del programa concertat, mensualment, l'import del concert d'acord amb el mòdul econòmic que fixa l'annex II d'aquesta convocatòria i en el document de formalització del concert social.

b) Comunicar a l'entitat concertada, amb antelació suficient, qualsevol circumstància que afecte les condicions del concert subscrit.



c) Dictar les directrius tècniques i les instruccions necessàries per a l'exercici de l'activitat, per tal d'assegurar la qualitat del programa i perquè es proporcione a les persones usuàries el recurs més idoni a la seua situació i a les seues circumstàncies personals, dins d'un entorn social adequat.



Article 25. Obligacions de les entitats titulars dels programes concertats

1. Sense perjudici de les obligacions establides en les normes aplicables, són obligacions de les entitats titulars dels programes concertats les següents obligacions específiques a conseqüència de l'acord d'acció concertada i la formalització del concert:

a) Posar a la disposició de la Generalitat el programa previst en el concert.

b) Mantindre els requisits i l'equip de personal, segons es determina en esta convocatòria i l'annex II de condicions tècniques, des de l'inici del concert social i durant el període de vigència del concert.



c) Prestar el servei gratuïtament a les persones, de manera que no es pot percebre cap quantitat que, directament o indirectament, supose una contrapartida econòmica pels programes objecte del concert.

d) Fer constar en la seua documentació i en la seua publicitat, d'acord amb la disposició addicional novena del Decret 181/2017, de 17 de novembre, del Consell, al costat de la denominació de l'entitat, si és el cas, el nom del Programa Alba, i la condició de programa concertat, integrat en el Sistema Públic Valencià de Serveis Socials, en el termini màxim de quinze dies des de la formalització del concert social.



e) Complir, en tot moment, les condicions tècniques a les quals s'ajusta el concert i mantindre els nivells de qualitat en la prestació assistencial.

f) Adoptar les mesures adequades per a establir un sistema intern àgil de recepció, seguiment i resolució de les queixes i les reclamacions que puguen presentar els usuaris.

g) Complir i seguir les instruccions i les directrius tècniques que formulen els òrgans competents de la Conselleria per a desenvolupar l'activitat i garantir l'adequada implementació del programa, així com assistir a les reunions que convoquen la Direcció Territorial o la Direcció General de l'Institut Valencià de les Dones.

h) Comunicar a la corresponent direcció territorial de la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, amb antelació suficient, qualsevol variació de la plantilla del personal adscrit a l'execució del programa, mitjançant un escrit en el qual figure la data d'aquesta variació i les causes que la motiven. Quan la variació supose la incorporació de nou personal, estarà condicionada al fet que este complisca els requisits exigits en el concert. Les entitats hauran de remetre a la corresponent direcció territorial d'Igualtat i Polítiques Inclusives una còpia del contracte laboral del personal nou, dins dels deu dies següents a la seua incorporació.



i) Presentar una memòria trimestral de dades quantitatives i una memòria anual justificativa de les accions, les actuacions i el compliment de les condicions que s'estableixen en el concert social, en què s'inclourà el resum econòmic de l'exercici, este últim d'acord amb el model que estarà disponible en el tràmit telemàtic de la seu electrònica (annex V).

j) Presentar un informe d'auditoria externa dels seus comptes en què conste l'aplicació del finançament rebut per part de l'entitat en concepte d'abonament derivat de l'acord d'acció concertada.

k) L'entitat concertada posarà a la disposició de la persona responsable del programa un telèfon mòbil de contacte.

l) L'horari del personal professional haurà de disposar-se de manera que possibilite la millor atenció a les dones i als i les menors que, si és el cas, les acompanyen, compatibilitzant la seua atenció amb els horaris en què les dones i, si és el cas, els menors estan més disponibles o poden ser contactades o participar en activitats.

m) L'entitat concertada haurà de facilitar i promoure l'assistència a cursos de formació específics del personal de la plantilla. Així mateix, el personal ha d'assistir als cursos formatius relacionats amb les funcions que té encomanades que programe la Direcció General de l'Institut Valencià de les Dones o a través d'aquesta.

n) El programa haurà de disposar d'equips informàtics amb accés a internet que garantisquen la utilització de l'aplicació informàtica corporativa que es determine des de la Direcció General per al seguiment dels expedients de les usuàries.

ny) L'entitat concertada haurà de disposar de servei de vigilància durant tot l'horari d'execució del programa, i això equival a 2,5 persones a jornada completa. El personal que exercisca el servei de vigilància haurà de reunir els requisits següents: títol de graduat en Educació Secundària Obligatòria; certificat professional de vigilància i seguretat i targeta d'identificació professional. Atesos l'objecte i naturalesa del programa, s'aconsella que el personal que exercisca el servei de vigilància siga femení.

o) Els serveis de les entitats d'iniciativa social, així mateix, hauran d'obtindre l'acreditació per a accedir al règim de concerts i amb això al Sistema Públic Valencià de Serveis Socials, d'acord amb el que disposa la normativa que desenvolupa l'acció concertada per a la prestació de serveis socials per entitats d'iniciativa social.

2. Com a condicions tècniques obligatòries, l'entitat concertant haurà de:

a) Subscriure les pòlisses d'assegurança que preveu l'article 11.2 del Decret 181/2017, de 17 de novembre, del Consell, d'acord amb el que preveu la disposició addicional huitena del mateix Decret 181/2017, modificada pel Decret 188/2021, de 26 de novembre, del Consell.

b) Desenvolupar les actuacions de control i seguiment de les actuacions concertades, que s'estipulen en l'article 26 d'aquesta convocatòria, amb la finalitat de garantir en tot moment la qualitat del programa.



c) Adoptar totes les mesures necessàries per a complir les obligacions de protecció de dades de les persones usuàries i per a garantir el deure de reserva del seu personal, d'acord amb la normativa vigent en matèria de protecció de dades.

d) Comunicar immediatament, en el termini màxim de 24 hores, per qualsevol mitjà escrit o telemàtic, qualsevol incidència greu succeïda durant l'estada de la persona en el programa. A este efecte, l'òrgan competent de l'administració concertant és la secció corresponent de la Direcció Territorial corresponent al programa.

3. Igualment, les entitats estan obligades a complir la legislació laboral vigent i les obligacions que comporta el conveni col·lectiu sectorial aplicable en vigor, així com els possibles acords salarials que es produïsquen amb posterioritat als existents en el moment de publicar-se la convocatòria.

4. Així mateix, estan obligades a facilitar la funció inspectora per part dels serveis d'inspecció de Serveis Socials i a assumir les actuacions de control financer que corresponga a la Intervenció General de la Generalitat.

5. Les entitats signants dels concerts estaran obligades a justificar l'execució del programa i el compliment de les obligacions derivades del concert, i el pagament de l'acció concertada estarà supeditat a esta justificació.

6. En concret, les entitats d'iniciativa social hauran de presentar en la direcció territorial corresponent per raó del territori i la matèria, i dins dels deu primers dies des de la signatura de l'acord de l'acció concertada, els documents següents:

– Els contractes laborals del personal adscrit a la implementació del programa i els documents que acrediten el compliment dels requisits de titulació exigits per a cada lloc.

– La documentació acreditativa de la titulació acadèmica dels professionals contractats per a l'atenció d'usuaris, amb els certificats corresponents, del fet que tot el personal que executa el programa, en exercir professió, ofici i activitat que implica contacte habitual amb persones ateses, compleix els requisits previstos en la llei.



– Una còpia compulsada de la pòlissa d'assegurances d'acord amb el que estableix l'apartat 2 del present article d'aquesta resolució.



Article 26. Qualitat dels serveis: actuacions de control i seguiment



1. En virtut de l'acord d'acció concertada, amb la finalitat de garantir en tot moment l'atenció i la qualitat del servei durant el període d'execució del concert, caldrà:

a) Elaborar un programa individualitzat d'atenció a cada persona usuària, amb la seua valoració i seguiment per l'equip professional del programa.

b) Que els programes disposen de sistema d'obtenció periòdica de la satisfacció de les persones usuàries respecte de l'atenció rebuda.



c) Que hi haja una avaluació dels resultats i els serveis prestats.

2. Per a això s'estableixen, com a obligacions i exigències a les entitats titulars dels programes concertats, les actuacions següents:



a) Elaborar, en el termini d'un mes des de l'accés al programa, un programa individualitzat d'atenció i seguiment de les persones usuàries, d'acord amb el que s'estableix en l'annex tècnic, que es revisarà i s'actualitzarà durant tota la duració de la intervenció segons l'evolució del cas.

El programa esmentat haurà de comunicar-se a les persones usuàries o al seu representant legal, així com a l'administració concertant.

b) Sotmetre anualment el programa a la valoració de les persones usuàries. Els resultats d'aquesta avaluació es remetran en el primer trimestre de l'any següent a la direcció territorial corresponent amb competències en matèria de dona.

c) Al final de l'exercici, l'entitat haurà de formalitzar la memòria justificativa de l'actuació desenvolupada, així com la memòria econòmica, referides en l'apartat 2 de l'article 23 d'aquesta convocatòria.



Article 27. Contractació d'activitats accessòries amb terceres persones

1. S'estableixen com a activitats les que, pel caràcter accessori que tenen, poden contractar-se amb terceres persones:

a) Servei de manutenció i de neteja.

b) Les activitats que corresponguen a prestació de serveis professionals, que no requerisquen exclusivitat o que tinguen naturalesa de serveis generals, que siguen necessàries per a cobrir les necessitats d'atenció integral o execució del programa.

2. Quan estes activitats accessòries es realitzen amb terceres persones, abans de l'inici del procediment de concertació, l'entitat haurà de posar-ho de manifest en el procediment i facilitar la informació mitjançant una declaració responsable.

3. L'entitat concertada podrà contractar amb terceres persones un percentatge màxim del 20 % de l'import total del cost del concert. En este percentatge, sempre quedaran excloses les despeses necessàries en matèria de subministraments, cost de serveis d'aigua, telèfon, calefacció i altres consumibles.

4. Les persones que contracten quedaran obligades únicament davant de l'entitat titular del programa concertat, que assumirà tota la responsabilitat de l'execució del programa davant de l'Administració.

5. A l'efecte del que preveu l'apartat anterior, l'entitat titular del programa concertat serà responsable del fet que, en l'execució de l'activitat accessòria contractada amb terceres persones, es respecten els límits que s'establisquen en la normativa de concerts socials quant a la naturalesa i la quantia màxima, i els contractistes estaran subjectes igualment al deure de col·laboració previst en l'apartat següent.



6. En tot moment, durant el període de vigència del concert, l'Administració podrà requerir la informació econòmica, financera, laboral o de qualsevol tipus que justifique estes contractacions d'activitats accessòries, amb la finalitat de garantir i comprovar el compliment de la normativa reguladora, i que no se supera este percentatge.



Article 28. Resolució de conflictes

1. Les qüestions litigioses derivades de l'aplicació del règim d'acció concertada i, en concret, de les obligacions assenyalades a l'entitat titular dels programes concertats, seran resoltes per l'administració competent sense perjudici que, una vegada esgotada la via administrativa, puguen sotmetre's a la jurisdicció contenciosa administrativa.



2. A l'efecte del que disposa l'apartat anterior, la persona titular de la Direcció General de l'Institut Valencià de les Dones és l'òrgan competent per a interpretar els concerts socials, resoldre els dubtes que oferisca el seu compliment, així com acordar-ne la resolució i determinar-ne els efectes.

3. Contra els actes que dicte l'òrgan mencionat durant l'execució del concert que no posen fi a la via administrativa, es podrà interposar el recurs d'alçada davant de l'òrgan superior jeràrquic del que els haja dictat, d'acord amb el que disposen els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Article 29. Inspecció i control ordinari

1. La Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives podrà inspeccionar els programes concertats quan ho estime convenient, per a comprovar el bon funcionament de les instal·lacions i els serveis, així com les obligacions derivades de l'acció concertada.

2. Les direccions territorials de la conselleria competent efectuaran el seguiment ordinari del compliment de les obligacions derivades del concert.





TÍTOL V

Modificació i revisió dels concerts, protecció de dades i transparència



Article 30. Modificació dels concerts

1. Els concerts acordats a l'empara d'aquesta convocatòria seran modificables d'acord amb el que disposen els articles 31 i 32 del Decret 181/2017, de 17 de novembre.

2. La direcció general competent en matèria de dona determinarà si la demanda social justifica l'increment o la reducció del nombre de prestacions, atenent, entre altres paràmetres, l'existència de llista d'espera o la discrepància entre les prestacions previstes i les requerides efectivament, a la vista de la documentació justificativa.



Article 31. Revisió i modificació de les condicions econòmiques

La revisió i la modificació de les condicions tècniques i econòmiques dels concerts s'ajustarà al que disposa l'article 33 del Decret 181/2017, de 17 de novembre, amb les especificacions següents: la revisió dels mòduls econòmics requerirà un estudi previ de la direcció general competent en matèria de dona, que determine que els costos variables, fixos i permanents de la implementació del programa són inferiors o superiors a les contraprestacions econòmiques rebudes. Els mòduls es fixaran en una quantia que, dins de les disponibilitats pressupostàries, permeta restablir l'equilibri entre costos i contraprestacions.





Article 32. Protecció de dades

1. Tractament de dades del procediment de concertació

La participació en esta convocatòria comportarà el tractament de les dades de caràcter personal de les persones sol·licitants, per part de la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives. S'informa les persones que presenten sol·licituds en el procediment de concertació segons l'article 13 del Reglament general de protecció de dades, en els termes següents:

1.1. Drets de les persones interessades

a) Les persones interessades tenen dret a sol·licitar l'accés a les seues dades personals, a la rectificació o la supressió d'aquestes, a la limitació del seu tractament o a oposar-s'hi, mitjançant un escrit, amb identificació prèvia, dirigit a l'òrgan que tramet esta convocatòria.

b) Reclamació davant de l'Agència Espanyola de Protecció de Dades. Si les persones interessades entenen que han resultat perjudicades pel tractament o en l'exercici dels seus drets, poden presentar una reclamació a l'Agència Espanyola de Protecció de Dades, a través de la seu electrònica accessible de la pàgina web https://www.aepd.es/.

1.2. Delegat/ada de protecció de dades

Les persones sol·licitants podran contactar amb qui exercisca la titularitat de la Delegació de Protecció de Dades de la Generalitat Valenciana, a través de correu electrònic dpd@gva.es o en l'adreça postal següent: passeig de l'Albereda, número 16, 46010 València.

1.3. Les dades personals recollides procedeixen de les sol·licituds presentades per les persones interessades.

1.4. Informació sobre l'activitat de tractament





NOM DE L'ACTIVITAT: CONCERT SOCIAL

EXERCICI DE DRETS DAVANT DE Direcció General de l'Institut Valencià de les Dones.

C/ de la Democràcia, 77, torre III, planta 4a, 46018 València https://www.gva.es/es/inicio/procedimientos?id_ proc=19970&version=amp institut_delesdones@gva.es

FINALITATS O USOS DEL TRACTAMENT Atendre la sol·licitud de concert social presentada d'acord amb el procediment establit en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la normativa especial.

BASE JURÍDICA, LICITUD O LEGITIMACIÓ Article 6.1.c RGPD: el tractament és necessari per a complir una obligació legal aplicable al responsable del tractament (Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, de 27.04.2016).

6.1.e RGPD: el tractament és necessari per a complir una missió realitzada en interés públic o en l'exercici de poders públics conferits al responsable del tractament.

Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Decret 181/2017, de 17 de novembre, del Consell, pel qual es desenvolupa l'acció concertada per a la prestació de serveis socials en l'àmbit de la Comunitat Valenciana per entitats d'iniciativa social.

TERMINI DE CONSERVACIÓ Es conservaran durant el temps necessari per a complir la finalitat per a la qual s'hagen recaptat i per a determinar les possibles responsabilitats que es puguen derivar d'aquesta finalitat i del tractament de les dades. És aplicable el que disposa la normativa d'arxius i documentació.



TIPOLOGIA O CATEGORIES DE DADES DE CARÀCTER PERSONAL Caràcter identificatiu: nom i cognoms, DNI/NIF/NIE/passaport, adreça (postal o electrònica), telèfon (fix o mòbil).

Altres dades: les que conté la sol·licitud.

CATEGORIES DE PERSONES INTERESSADES O AFECTADES I ORIGEN DE LES DADES Representant de l'entitat Secretari/ària de l'entitat.

Les dades personals recollides procedeixen de les sol·licituds i la documentació presentada per les persones interessades.

CESSIÓ O COMUNICACIÓ DE DADES (Categoria de persones destinatàries)

No hi ha previstes comunicacions de dades.

TRANSFERÈNCIES INTERNACIONALS No hi ha previstes transferències internacionals de dades.

MESURES DE SEGURETAT, TÈCNIQUES I ORGANITZATIVES Les mesures de seguretat implantades es corresponen amb les que preveu l'annex II (Mesures de seguretat) del Reial decret 3/2010, de 8 de gener, pel qual es regula l'Esquema Nacional de Seguretat en l'àmbit de l'administració electrònica.







2. Tractament de dades de l'execució de la concertació

2.1. La gestió dels serveis concertats que regula esta convocatòria requereix el tractament de dades de caràcter personal i cal preveure les mesures i les garanties de la normativa referent a la matèria, especialment el Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.



2.2. Les entitats concertades seran les responsables dels tractaments de les dades derivades de l'activitat concertada, i hauran de complir les obligacions que regula el règim jurídic en matèria de protecció de dades. Així mateix, tindran l'obligació de col·laborar amb la conselleria competent en matèria de serveis socials i facilitar tota la informació necessària per a demostrar el compliment de les obligacions establides en la normativa de protecció de dades.

2.3. Les comunicacions de les dades que s'efectuen a conseqüència de la col·laboració entre la conselleria competent i les entitats concertades es realitzaran amb fonament en la Llei 3/2019, de 18 de febrer, de serveis socials inclusius de la Comunitat Valenciana.





Article 33. Transparència, subministrament d'informació i dades obertes

En compliment de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern; de la Llei 1/2022, de 13 d'abril, de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana, i de l'article 18 de la Llei general de subvencions, els subjectes beneficiaris de la subvenció han de complir les següents obligacions de transparència:

1. Les entitats privades han de complir les obligacions de publicitat activa que recull el capítol II del títol I de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, quan:

a) Perceben, durant el període d'un any, ajudes o subvencions públiques per una quantia superior a 100.000 euros.

b) Perceben, durant el període d'un any natural, ajudes o subvencions de les entitats públiques de la Comunitat Valenciana de les que recull l'article 3 de la Llei 1/2022 en una quantia superior a 50.000 euros.

c) Les ajudes o les subvencions rebudes representen, almenys, el 40 % del total dels seus ingressos anuals, sempre que arriben, com a mínim, a la quantitat de 5.000 euros.

En particular, hauran de publicar, en els termes que preveuen els principis generals de l'article 5 de la Llei 19/2013, la informació institucional i organitzativa de l'article 6, i l'econòmica i pressupostària de l'article 8 d'aquesta. Esta publicació es farà per mitjà de la pàgina web de l'entitat, o bé mitjançant la plataforma TEP-Transparència Entitats Privades, de GVA Oberta, a la qual es pot accedir en gvaoberta.gva.es/va/tep.

Esta informació s'haurà de publicar a partir de l'any següent a aquell en què s'hagen superat els llindars establits, i haurà de mantindre's publicada durant, almenys, quatre anys naturals.

2. Sense perjudici de les obligacions que preveuen els apartats anteriors, totes les entitats beneficiàries de subvenció hauran de fer la publicitat adequada del caràcter públic del finançament de programes, activitats, inversions o actuacions de qualsevol mena que siguen objecte de subvenció, incloent-hi el logotip de la Generalitat Valenciana, en mitjans de difusió com ara cartells, materials impresos, mitjans electrònics o audiovisuals i qualsevol altre mitjà de publicitat que es faça de l'activitat subvencionada.

3. Les entitats o les persones beneficiàries de subvencions estan obligades a subministrar a l'entitat concedent, amb un requeriment previ, tota la informació que siga necessària perquè esta complisca les obligacions previstes en la Llei de transparència que esta requerisca, en el termini de quinze dies hàbils des del requeriment. Una vegada transcorregut el termini conferit en el requeriment sense que este s'haja atés, l'òrgan que ha realitzat el requeriment podrà acordar, amb un advertiment i una audiència previs a l'interessat, la imposició de multes coercitives en els termes que preveu l'article 5 de la Llei 1/2022.

4. Els nous conjunts de dades que es generen per la formalització i el desenvolupament de les subvencions atorgades per l'Administració de la Generalitat s'han de disposar, sempre que siga possible, com a conjunt de dades obertes.









ANNEX II

Condicions tècniques del programa d'atenció itinerant i de recursos a dones víctimes d'explotació sexual en àmbits de prostitució i/o tràfic de blanques



Índex

Article 1. Definició i objecte

Article 2. Prestacions

Article 3. Personal

Article 4. Horari

Article 5. Mòdul econòmic

Article 6. Documentació justificativa de la implementació del programa

Article 7. Obligacions específiques

Article 8. Normativa sectorial aplicable





Article 1. Definició i objecte

L'objectiu d'aquest programa és l'atenció psicològica, social i jurídica a dones víctimes de violència sexual per explotació sexual en àmbits de prostitució i/o tràfic de blanques, així com als seus fills i filles menors que les acompanyen, que es troben a la Comunitat Valenciana.

L'atenció professional especialitzada té un caràcter ambulatori i itinerant i es pot prestar en un espai físic seu del programa o bé de manera itinerant quan així facilite la detecció, el contacte i el procés d'intervenció amb les víctimes.

Té com a objectiu atendre les dones en situació d'explotació sexual, dur a terme un acompanyament professional, cobrir les seues necessitats bàsiques de manera temporal, així com oferir alternatives en el procés d'aconseguir la seua promoció i empoderament per a l'eixida de l'entorn i la seua autonomia personal i econòmica.

Seran destinatàries del programa les dones que es troben en situació d'explotació sexual en àmbits de prostitució i/o tràfic de blanques, així com els seus fills i filles menors que depenguen d'elles.

El concert es descompon en tres lots amb la finalitat de facilitar la proximitat de les persones usuàries a la demarcació territorial corresponent. Els programes s'estableixen per províncies i són els següents:





Lot Província

I CASTELLÓ

II VALÈNCIA

III ALACANT





Les entitats que s'oferisquen per a formalitzar el concert d'aquest programa podran presentar-se a un, a dos o als tres lots establits, sempre que reunisquen les condicions i els requisits previstos per a cada un d'aquests.



Article 2. Prestacions

L'equip professional es desplaçarà a llocs respecte dels quals es tinguen indicis que s'exerceixen activitats d'explotació sexual, amb la finalitat d'establir contacte amb les dones víctimes d'aquesta situació i informar-les de la seua activitat. Posteriorment, l'entitat podrà oferir-los allotjament immediat en el cas que no en tinguen i vulguen abandonar la situació d'explotació en què viuen; explicar-los, en l'idioma i de manera que els siga comprensible, la seua situació legal i les seues possibilitats; orientar-les i acompanyar-les en el procés d'eixida de la situació en què es troben, i utilitzar els serveis existents de la xarxa pública disponibles tant per a elles com per a les persones menors d'edat que depenguen d'elles.

La professionalitat, la confiança, la confidencialitat i la immediatesa en l'inici de les accions que siguen pertinents amb vista a salvaguardar els drets de les dones i dels fills i filles menors que depenen d'elles són principis que han de regir la prestació del Programa d'atenció itinerant i de recursos a víctimes d'explotació sexual en àmbits de prostitució i/o tràfic de blanques.

Prestacions del programa i protocol que s'ha de seguir:

1) Eixides i treball en medi obert

L'equip professional organitzarà el seu horari laboral per a garantir les eixides periòdiques mitjançant unitats mòbils a les zones i els llocs on es tinga coneixement o indicis que es desenvolupen activitats d'explotació sexual, amb la finalitat d'establir contacte amb les dones víctimes d'aquesta situació i informar-les de l'activitat de l'equip i de les alternatives per a poder eixir de la situació.

L'entitat posarà a la disposició del programa un vehicle que permeta les eixides i facilite la itinerància a qualsevol lloc i en els horaris que calga per al treball amb les dones.

S'oferiran a les dones els serveis del programa, i s'establirà amb les que vulguen una intervenció en els camps en què manifesten necessitat i requerisquen algun dels serveis del programa. S'iniciarà la intervenció, que s'implementarà mitjançant la itinerància quan així ho vulga la dona, o bé amb cites en els locals del programa quan el tipus d'intervenció ho requerisca i la dona hi accedisca. L'entitat concertant podrà contactar amb els serveis socials i les entitats d'acció social de la seua zona per a utilitzar, si així s'acorda, els locals que faciliten la proximitat de les dones ateses.

L'entitat disposarà de material higiènic i preventiu que posarà a la disposició de les dones ateses (preservatius, de làtex o altres materials, lubrificants, tovalloletes higièniques, gel hidroalcohòlic, mascaretes o altres elements o productes per a la protecció de la seua salut).

Per a possibilitar el contacte, atés que és possible que les dones no coneguen els idiomes oficials de la Comunitat, l'entitat tindrà previst i assegurarà l'accés a persones traductores.

Es designarà una persona professional de referència de la dona treballadora social o educadora social, que serà qui coordine el cas, mantinga el vincle amb la dona, desplegue el pla d'atenció individualitzat de cada usuària del programa, coordine la intervenció de tot l'equip multidisciplinari i l'actualitze periòdicament segons l'evolució del cas.



L'auxiliar supervivent s'inserirà en els equips que realitzen l'eixida com a facilitadora fonamental en l'acompanyament a la resta de l'equip en les primeres fases de contacte i vinculació amb les usuàries, i, especialment, en el treball de camp itinerant.

2) Allotjament alternatiu

Des del primer moment, s'oferirà la possibilitat d'un allotjament alternatiu a les dones que mostren la decisió d'abandonar la situació d'explotació sexual i iniciar un procés de promoció i autonomia.



L'equip professional que detecte esta necessitat es coordinarà amb la Xarxa de Centres Dona i amb la direcció territorial de la seua província per a l'ingrés de la dona que ho necessite. Es valorarà prioritàriament l'ingrés en recurs de la xarxa residencial especialitzat en víctimes de prostitució i tràfic de blanques. La Direcció General de l'Institut Valencià de les Dones executarà un protocol de procediment per a l'ingrés i la coordinació amb la xarxa residencial.

L'entitat tindrà prevista la utilització de recursos d'allotjament alternatiu en establiments hotelers o allotjaments degudament autoritzats, per als casos en què siga necessari utilitzar-los de manera urgent fins a tindre disponibilitat en recurs residencial de la xarxa adequat quan així es valore i la dona ho decidisca. Durant este temps, que serà d'un màxim de deu dies, l'entitat es farà càrrec del seguiment psicosocial, de l'allotjament i de la manutenció de la dona i dels menors a càrrec seu que l'acompanyen.

3) Detecció de víctimes de tràfic de blanques

Quan es detecten situacions de tràfic de dones amb fins d'explotació sexual, o altres situacions que puguen ser constitutives de delicte, l'equip professional es coordinarà de manera immediata amb les Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat, la Fiscalia o els jutjats, col·laborarà per a detectar estes situacions i oferirà a les dones víctimes l'acompanyament especialitzat i l'acollida immediata en la xarxa residencial de les dones víctimes. Així mateix, es prestarà la màxima col·laboració quan la detecció partisca des de la policia o els òrgans judicials.



S'establiran coordinacions amb la Inspecció de Treball i amb les Forces de Seguretat per a dotar amb acompanyament totes les inspeccions i les actuacions que puguen requerir-se, així com facilitar l'atenció especialitzada a les víctimes detectades.

4) Atenció social integral

S'oferirà a les dones que contacten amb el programa un assessorament i una atenció social integral en tots els aspectes que necessiten i que promoguen la seua promoció personal i social, el seu accés i la inserció en els recursos comunitaris per a l'obertura d'alternatives per a eixir de la situació d'explotació sexual.

Les intervencions, entre altres, poden ser:

– Orientació i acompanyaments a recursos comunitaris com ara centres de salut, CIP, serveis socials d'atenció primària, Labora, SEPE, oficines de padró, etc.

– Assessorament i suport per a tramitar les prestacions socials a les quals puguen tindre drets, especialment la modalitat de renda de garantia d'inclusió social, de la renda valenciana d'inclusió, que compta amb un import reconegut mensual incrementat de la prestació econòmica per a les persones prostituïdes, víctimes d'explotació sexual o tràfic de blanques que es comprometen a un itinerari d'inclusió social que incloga eixir de la situació de prostitució.

– Suport per a l'escolarització dels i les menors.

– Inserció en accions formatives tant pròpies com externes.

– Derivació i seguiment en programes d'inserció laboral.

– Elaboració d'informes socials per a l'accés als recursos, prestacions i altres drets de les usuàries dels recursos i els seus fills i filles.



Després dels primers contactes i ajudes puntuals que puguen oferir-se, s'obrirà un expedient a les dones que vulguen fer ús dels serveis del programa, i es realitzarà un pla d'intervenció individualitzat que inclourà un diagnòstic social en tots els casos i psicològic quan es requerisca, que reculla la situació integral de la dona i els menors en cas d'estar acompanyada, així com un pla d'intervenció amb objectius i accions concretes que s'acordaran amb la dona.



L'equip professional farà una programació d'accions i activitats segons la situació de partida de cada dona, amb activitats formatives, i d'inserció social i laboral, tant del mateix programa com mitjançant la coordinació i la derivació a altres programes formatius o d'inserció laboral.

5) Atenció psicològica

Consistirà en una atenció d'acompanyament i teràpia a partir d'una valoració diagnòstica a fi de determinar l'afectació del dany i els aspectes sobre els quals s'ha d'intervindre per a reparar, amb l'objectiu de promoure en les usuàries els factors de resiliència que els permeten realitzar un projecte vital satisfactori per a elles.

La intervenció serà fonamentalment individual. No obstant això, es podran crear grups de caràcter psicoeducatiu, terapèutic o de suport quan se'n detecte la necessitat.

S'establirà una coordinació amb els serveis de salut mental per a la derivació i l'atenció coordinada en els casos que siga necessària.

6) Atenció jurídica:

Es prestarà orientació jurídica i suport per a la gestió jurídica en tots els aspectes que presenten les dones, com ara les situacions d'estrangeria, assumptes civils, situacions de tràfic de blanques si és el cas, etc.



7) Activitats de formació i inserció:

L'entitat programarà activitats formatives adequades als perfils de les usuàries per a l'adquisició d'habilitats prelaborals, i de qualificació professional que faciliten l'accés a recursos comunitaris per a la seua inserció social i laboral. Estes actuacions seran complementàries i necessàries quan les usuàries no puguen o tinguen dificultats especials per a accedir a les programades pels organismes públics competents en formació i ocupació.

8) Activitats de sensibilització i difusió del programa:

L'entitat concertada col·laborarà en coordinació amb la Direcció General de l'Institut Valencià de les Dones en la difusió del programa i en accions de sensibilització i prevenció de l'ús de la prostitució, i elaborarà una programació semestral que revisarà i validarà la Direcció General, en coordinació amb la direcció territorial corresponent.



9) Seguiment del programa:

L'entitat concertada, després dels primers contactes, obrirà un expedient de cada usuària que accedisca a les prestacions del programa, que ha de recollir el pla d'atenció individualitzat i contindre un diagnòstic social i psicològic de la situació inicial, els objectius i les accions programades, i un informe que s'haurà d'actualitzar amb les accions i les activitats que permeten conéixer l'evolució del cas. Este expedient es recollirà també en format electrònic en una base de dades que quedarà en possessió de la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives i es podrà incorporar a l'aplicació informàtica que designe la Direcció General de l'Institut Valencià de les Dones a fi d'aconseguir la màxima coordinació.



Article 3. Personal

El programa comptarà amb un equip professional multidisciplinari que efectuarà una intervenció psicològica, social i jurídica. Estarà integrat per professionals degudament qualificats, amb formació especialitzada i degudament acreditada en les tasques objecte d'aquest concert. Este personal formarà part de l'equip professional amb caràcter estable i realitzarà les seues funcions en règim d'execució directa i, per tant, no podrà ser objecte de subcontractació ni delegació.

Han de presentar les titulacions de llicenciatura, diplomatura o grau que s'exigeixen per a cada categoria professional. S'exigirà, a més de la titulació requerida, una experiència professional per als tècnics i tècniques que integren l'equip d'un any en tasques relacionades amb la protecció contra l'explotació sexual, i/o formació específica mínima de cent hores o un compromís de realitzar-la durant l'execució del programa i abans de la pròrroga del concert.

L'entitat concertada ha de disposar del següent equip professional per a cada programa:



Programa Província Professionals

I CASTELLÓ – 1 persona coordinadora

– 2 professionals de treball social

– 2 professionals d'educació social

– 1 auxiliar supervivent professional auxiliar en mediació

– 1 professional de psicologia

– 1 professional de dret

– 1 professional tècnic superior d'integració social



– 1 auxiliar administratiu/iva

II VALÈNCIA – 1 persona coordinadora

– 2 professionals de treball social

– 2 professionals d'educació social

– 1 auxiliar supervivent professional auxiliar en mediació

– 1 professional de psicologia

– 1 professional de dret

– 1 professional tècnic superior d'integració social



– 1 auxiliar administratiu/iva

III ALACANT – 1 persona coordinadora

– 2 professionals de treball social

– 2 professionals d'educació social

– 1 auxiliar supervivent professional auxiliar en mediació

– 1 professional de psicologia

– 1 professional de dret

– 1 professional tècnic superior d'integració social



– 1 auxiliar administratiu/iva





L'auxiliar supervivent haurà de ser una dona supervivent a l'explotació sexual. Este requisit s'acreditarà amb declaració responsable de l'entitat especialitzada que la incorpora al seu equip. A més, haurà d'acreditar una formació de cinquanta hores en les matèries d'interculturalitat i mediació o compromís de realitzar-la durant la vigència del concert.

La professional o el professional de psicologia haurà de tindre la qualificació de psicòloga/òleg general sanitària.

La tècnica o el tècnic superior en Integració Social haurà de dedicar la intervenció de manera especial a realitzar itineraris individualitzats d'inserció laboral i fer el seguiment amb les usuàries del programa.

L'entitat valorarà per a la selecció de l'equip el coneixement d'anglés, romanés i altres llengües que possibiliten fer un treball més efectiu.



La responsabilitat de la coordinació general davant de qualsevol incidència que es produïsca durant l'execució del programa l'haurà d'assumir un coordinador en cada programa, que haurà de tindre la titulació de treballador social. Serà la persona responsable d'unificar criteris tècnics entre els i les professionals, així com la interlocutora amb els serveis territorials i centrals de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives.

En absència de la coordinadora o coordinador del centre, l'entitat haurà de determinar la persona responsable del programa.

El programa haurà de comptar amb un telèfon mòbil que puga utilitzar en cas d'emergència qualsevol usuària per tal de contactar quan la situació ho requerisca, durant les 24 hores del dia i els 365 dies de l'any. Este telèfon estarà a càrrec del coordinador/a del programa i establirà torns de disponibilitat permanent per als períodes de descans.



En els deu primers dies següents a la formalització de l'acord d'acció concertada, l'entitat haurà de remetre a la direcció territorial amb competències en matèria de dona una còpia dels contractes laborals del personal adscrit a la implementació del programa i dels documents que acrediten el compliment dels requisits de titulació, formació o experiència del personal tècnic.

Així mateix, s'haurà de presentar un certificat negatiu d'antecedents penals per delictes de naturalesa sexual, per cadascun dels professionals que presta el servei, en els termes de l'article 8.1.i d'aquesta convocatòria. Si un treballador/a, de manera sobrevinguda, incompleix el requisit indicat anteriorment, l'entitat haurà de substituir-lo de manera immediata.

En el cas que un/a professional cesse en el treball, l'entitat haurà de substituir el/la professional esmentat de manera immediata (en els tres dies posteriors al cessament). Qualsevol variació de la plantilla del personal tècnic adscrit a l'execució del programa s'ha de comunicar, així mateix, a la corresponent direcció territorial d'igualtat i polítiques inclusives amb antelació suficient, en un document en què figure la data d'aquesta variació i les causes que la motiven. Quan la variació supose la incorporació d'un nou/nova professional, estarà condicionada al fet que complisca els requisits exigits i amb el certificat negatiu d'antecedents penals per delictes de naturalesa sexual, circumstància que haurà d'acreditar-se amb documentació abans de la incorporació. L'entitat concertada haurà de remetre a la corresponent direcció territorial d'igualtat i polítiques inclusives una còpia del contracte laboral del nou personal, en els deu dies següents a la seua incorporació.



Article 4. Horari

Els locals on s'executa el programa hauran d'estar oberts i amb professionals que els atenguen de dilluns a dissabte de 09.00 a 21.00 hores.



No obstant això, l'equip organitzarà els horaris amb flexibilitat suficient, tenint en compte la necessitat de desplaçar-se habitualment als llocs on hi haja indicis de l'existència d'explotació sexual en horaris que facen possible el contacte i la necessitat de desplaçaments per a fer els acompanyaments necessaris.

Es garantirà a través del telèfon 24 hores l'atenció contínua en situacions de crisi que requerisquen una intervenció.

L'entitat indicarà les eixides efectuades en la memòria justificativa mensual i anual.



Article 5. Mòdul econòmic

La quantia total del concert serà de 2.648.212,56 €.

El sistema utilitzat per a determinar el mòdul econòmic ha sigut el càlcul del cost de personal necessari per al programa segons el lot en què s'enquadra, tenint en compte el que disposa el conveni col·lectiu per a les empreses que tinguen adjudicada, mitjançant un contracte amb alguna administració pública, la gestió de residències de la tercera edat, els serveis d'atenció a les persones dependents i desenvolupament de la promoció de l'autonomia personal, el centres de dia, els centres Dona 24 hores, els centres d'acolliment i servei d'ajuda a domicili de titularitat pública i gestió privada a la Comunitat Valenciana (codi 80000305011997) (DOGV 7579, 27.07.2015), i actualitzat per l'Acord de la Comissió Tècnica de data 11 de novembre de 2022, així com les millores individuals en les condicions de treball respecte del que s'estableix en el conveni, amb un increment sobre el total de despeses de personal en concepte de despeses de sosteniment, lloguer local, subministraments, material, seguretat o vigilància, despeses d'allotjament alternatiu, ajudes puntuals davant de situacions d'urgència, disponibilitat de vehicles i despeses de transport, determinats a partir de la mitjana de quilòmetres diaris de desplaçament que s'estima realitzar.



Programa Alba Mòdul econòmic mensual 2023-2025

Programa Castelló 36.698,97 €

Programa València 36.752,73 €

Programa Alicante 36.890,49 €







Article 6. Documentació justificativa de la implementació del programa

Les entitats concertades justificaran la implementació del programa i el compliment de les obligacions derivades d'aquest, per al seu abonament, tal com preveu l'article 21 de l'annex I d'aquesta resolució de convocatòria.





Article 7. Obligacions específiques

L'entitat concessionària està obligada a mantindre la confidencialitat més absoluta sobre totes les dades i els documents a què puga tindre accés amb motiu de la concessió. Hi accediran exclusivament les persones estrictament imprescindibles per a desenvolupar les tasques inherents a l'execució del programa. Estes persones seran advertides del caràcter confidencial i reservat de la informació a què tinguen accés.



La difusió, la cessió o l'explotació de dades respecte de l'activitat realitzada serà competència exclusiva de la conselleria competent en matèria de dona.

L'entitat concessionària haurà d'identificar els locals i els vehicles utilitzats per les unitats mòbils del programa en els termes que en cada moment establisca la Conselleria competent en la matèria, i haurà de constar expressament que es tracta d'un programa de la Generalitat.



De la mateixa manera, tot el material que s'utilitze en el desenvolupament de la concessió per a l'execució del programa haurà d'ajustar-se a les indicacions que dispose la conselleria de referència sobre imatge institucional, i caldrà evitar en tot moment l'equívoc quant al finançament i la responsabilitat del recurs.

Per tant, i per a utilitzar la imatge institucional, haurà de seguir les instruccions que a este efecte dicte l'òrgan directiu competent en matèria de dona.

1. Condicions generals del programa a implementar:

a) Atendre les dones amb qui es contacte, bé en acudir als llocs en què es tenen indicis d'activitat d'explotació sexual, o bé en acudir elles mateixes al local en què l'entitat exerceix l'activitat objecte d'aquest concert, així com els fills i filles menors que depenguen d'elles. Orientar-les i informar-les, així com, si és el cas, acompanyar-les als serveis de la xarxa pública, en els termes que estableix l'apartat 2, «Prestacions», d'aquest annex.

b) Atendre els requeriments de la Direcció Territorial i, si és el cas, de la Direcció General de l'Institut Valencià de les Dones, de la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, i mantindre els nivells de qualitat en la prestació del servei.

c) Complir les ordres, els protocols de treball, les normes de funcionament, les directrius i les instruccions que dicten els òrgans de la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives per a garantir l'execució adequada del programa concertat.

d) Assistir a les reunions de treball i coordinació que els òrgans de la direcció territorial de la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives consideren necessàries, així com a les que convoque la Direcció General de l'Institut Valencià de les Dones.

e) Col·laborar en les actuacions o els programes que en matèria de qualitat assistencial o millores de prestacions desplegue directament la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives.



f) Sotmetre's a la supervisió dels òrgans competents de la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives.

g) Facilitar a la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives tota la informació econòmica, fiscal, laboral, tècnica i de qualsevol altra índole que se li sol·licite i que resulte necessària per a desplegar correctament el programa concertat.

h) Demanar i facilitar les dades estadístiques que sol·licite la Direcció General de l'Institut Valencià de les Dones.

i) Facilitar la inspecció periòdica per part de la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives a fi de comprovar la gestió realitzada.



j) L'entitat concertada haurà de garantir que totes les instruccions, els fullets informatius i la documentació que s'utilitzen en l'atenció a les dones i als seus fills i filles menors estan almenys en valencià, castellà, anglés i francés.

2. Ubicació i condicions dels locals on s'implementa el programa:



L'entitat concertada haurà de disposar d'un immoble en què es podran atendre les persones usuàries, així com organitzar i coordinar les actuacions. Este immoble haurà de situar-se en una localitat de la província corresponent, segons el programa de què es tracte, i es procurarà que hi haja proximitat a les zones de més incidència.

Este local haurà de ser d'ús exclusiu per a les prestacions del programa i haurà de disposar d'almenys tres despatxos per a l'atenció individual, una sala de reunions per a les activitats grupals i una zona diferenciada de recepció. Caldrà tindre en compte que els espais han de ser prou amplis per a dur a terme les activitats seguint les mesures sanitàries de ventilació i distància que, si és el cas, assenyalen les autoritats sanitàries.

De la mateixa manera, hauran de reunir les condicions de seguretat necessàries d'acord amb les disposicions legals existents i en condicions adequades d'accessibilitat i supressió de barreres arquitectòniques, establides en la legislació vigent. Hauran d'estar ben comunicades per transport públic, entenent com a ben comunicades les que es troben, com a referència, a menys de 500 metres d'una parada d'autobús o de metro.



A més, amb caràcter general, hauran de disposar de:

a) Mitjans de comunicació que garantisquen la recepció fluida de les peticions d'intervenció (telèfon, fax i mitjans electrònics).

b) Arxius i prestatgeries que garantisquen l'emmagatzematge adequat d'expedients, així com una custòdia correcta per part de l'empresa concertada. Tota la documentació i el material ha de disposar d'un lloc segur per a la custòdia, d'acord amb la vigent Llei de protecció de dades de caràcter personal.

c) Material especialitzat per al diagnòstic psicològic en general i de l'explotació sexual en particular.

d) Material complementari per a les exploracions, destinat als i les menors dependents de les víctimes, com ara joguets per a diferents edats, així com làmines i material de dibuix i pintura.

e) Un sistema de calefacció i/o refrigeració que permeta mantindre una temperatura igual als vint graus centígrads o superior. No s'utilitzaran calefactors per combustió o els que siguen susceptibles de provocar flama per contacte directe o proximitat.

f) Equip mobiliari suficient per a realitzar les tasques objecte del concert i l'atenció als usuaris.

g) Material sanitari (mascaretes, gel hidroalcohòlic, tovalloletes higièniques, preservatius —de làtex o altres materials—, lubrificants o altres elements o productes per a la protecció de la salut) i farmaciola d'urgències, que hauran de portar en les eixides efectuades per l'equip itinerant.

h) L'entitat concertada haurà de subscriure les corresponents assegurances de responsabilitat civil i d'accidents per a la cobertura dels riscos derivats de la prestació dels serveis i fer-se càrrec de la neteja del local.

i) L'entitat concertada haurà de dotar-se amb un sistema informàtic de gestió dels expedients i per a la comunicació amb la Conselleria, que contindrà també informació per a elaborar memòries de l'activitat anual i les dades que sol·licite la Direcció Territorial o la Direcció General de l'Institut Valencià de les Dones.

3. Obligacions de funcionament del programa

a) L'entitat concertada haurà d'informar les persones usuàries que es tracta d'un servei gratuït concertat amb la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives.

b) En cap cas l'entitat concertada lliurarà un original o una còpia dels informes a cap persona relacionada amb les dones ateses o els seus fills o filles menors, ni a cap òrgan administratiu, judicial o institució. En el cas que algun d'aquests en sol·licite, se li remetrà i es canalitzarà la demanda a través de la corresponent direcció territorial d'igualtat i polítiques inclusives.

c) L'entitat concertada haurà de custodiar els expedients, com a mínim, durant els cinc anys posteriors al tancament o l'arxivament d'aquests. Una vegada transcorregut este termini i a fi de garantir la intimitat de les dones i, si és el cas, dels seus fills i filles, l'entitat destruirà els arxius.

d) Els informes hauran de ser remesos per l'entitat concertada a través de l'aplicació informàtica o, si no n'hi ha i per motius sobrevinguts, per correu electrònic encriptat.

4. Obligacions de l'entitat concertada

a) El programa haurà de disposar, com a mínim, de tres equips informàtics amb accés a internet. Un equip d'impressió i multifunció i portàtils amb accés a internet per a les eixides en unitat mòbil.

b) El programa haurà de disposar d'una línia ubicada en els locals del servei i d'un mòbil per a cada un de les i els professionals d'intervenció.

c) El programa es presentarà com a Programa Alba, sense que aparega una altra identificació que no siga la d'un programa del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials.

d) Elaborar tots els informes quantitatius i qualitatius necessaris respecte del programa que requerisca la direcció general competent en matèria de dona.



Article 8. Normativa sectorial aplicable

La normativa sectorial aplicable als programes concertats es refereix a les normes següents:

a) Llei 3/2019, de 18 de febrer, de serveis socials inclusius de la Comunitat Valenciana (DOGV 8491, 21.02.2019).

b) Llei 7/2012, de 23 de novembre, de la Generalitat, integral contra la violència sobre la dona en l'àmbit de la Comunitat Valenciana (DOGV 6912, 28.11.2012).

c) Llei 9/2003, de 2 d'abril, de la Generalitat, per a la igualtat entre dones i homes (DOGV 4474, 04.04.2003).

d) Decret 27/2023, de 10 de març, del Consell, pel qual es regulen la tipologia i el funcionament dels centres, els serveis i els programes de serveis socials, i la seua ordenació dins de l'estructura funcional, territorial i competencial del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials (DOGV 9559, 22.03.2023).

e) Decret 181/2017, de 17 de novembre, del Consell, pel qual es desenvolupa l'acció concertada per a la prestació de serveis socials en l'àmbit de la Comunitat Valenciana per entitats d'iniciativa social (DOGV 8197, 23.12.2017).

Mapa web