Ficha docv

Ficha docv









DECRET 1/2023, de 13 de gener, del Consell, pel qual es desenvolupa la Llei 14/2017, de 10 de novembre, de la Generalitat, de memòria democràtica i per a la convivència de la Comunitat Valenciana. [2023/345]

(DOGV núm. 9514 de 18.01.2023) Ref. Base de dades 000497/2023




Índex

Preàmbul

Capítol I. Disposicions generals

Article 1. Objecte

Article 2. Àmbit d'aplicació

Article 3. Memòria democràtica de les dones

Capítol II. Cens de víctimes de la guerra, la dictadura franquista i la transició de la Comunitat Valenciana

Article 4. Creació, finalitat i contingut

Article 5. Cens de nadons i menors sostrets

Article 6. Òrgan responsable

Article 7. Caràcter del cens

Article 8. Dades inscriptibles en el cens

Article 9. Metodologia del banc de dades per al cens

Article 10. Base territorial del cens

Article 11. Procés de comunicació de dades i sol·licitud d'inscripció en el cens

Article 12. Protecció de dades de caràcter personal

Article 13. Col·laboració amb altres administracions públiques

Capítol III. Disposicions generals sobre actuacions de recerca, localització, exhumació i identificació de les víctimes

Article 14. Actuacions de recerca, localització, exhumació i identificació de les víctimes

Article 15. Mitjans d'actuació

Article 16. Protocols d'actuació per a la recerca, localització, exhumació i identificació

Article 17. Finançament de les actuacions de recerca, localització, exhumació i identificació de les víctimes

Article 18. Víctimes de la Vall de Cuelgamuros

Capítol IV. Mapes de localització

Article 19. Mapes de localització

Article 20. Actualització del Mapa de Fosses de la Comunitat Valenciana i publicitat de la informació

Article 21. Preservació de les fosses

Capítol V. Procediment per a la recerca, localització, exhumació i identificació de víctimes de la guerra i la dictadura franquista



Article 22. Iniciació del procediment per a la recerca, localització, exhumació i identificació

Article 23. Recerca de víctimes desaparegudes

Article 24. Registre de víctimes desaparegudes

Article 25. Localització, exhumació i identificació

Article 26. Pla valencià d'exhumacions de víctimes de la guerra i la dictadura franquista

Article 27. Autorització de les activitats de localització, exhumació i identificació

Article 28. Permisos d'accés als terrenys

Article 29. Troballa casual de restes

Article 30. Dipòsit i custòdia temporal de restes i objectes associats



Article 31. Trasllat i destinació de les restes

Article 32. Destinació, custòdia i conservació dels objectes associats



Capítol VI. Identificació i banc d'ADN

Article 33. Pla valencià d'identificació de víctimes de la guerra i la dictadura franquista

Article 34. Proves per a la identificació de restes

Article 35. Banc de dades d'ADN

Article 36. Procediment per a la realització de proves d'identificació genètica

Capítol VII. Actuacions per a la dignificació de les fosses

Article 37. Protocol de dignificació de fosses

Article 38. Actuacions de dignificació

Article 39. Conservació, senyalització i accés als llocs en els quals es puguen localitzar restes de víctimes

Capítol VIII. Posada en coneixement a les Forces i Cossos de Seguretat, la Fiscalia i els òrgans judicials, de l'existència d'indicis de la comissió de delictes i atenció a les víctimes.

Article 40. Denúncia i personació davant els òrgans jurisdiccionals



Article 41. Oficines de víctimes

Capítol IX. Moviment memorialista

Article 42. Registre d'entitats memorialistes de la Comunitat Valenciana i procediment d'inscripció

Capítol X. Documentació relativa a la memòria democràtica valenciana

Article 43. Dret d'accés als documents i arxius públics, privats i eclesiàstics

Article 44. Pla d'actuació de protecció i recuperació de documents de la memòria democràtica valenciana

Article 45. Fons Documental de Memòria Democràtica Valenciana



Capítol XI. Llocs i itineraris de la memòria democràtica valenciana



Article 46. Principis generals

Article 47. Llocs i itineraris de la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana

Article 48. Contingut del Catàleg dels llocs i itineraris de la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana

Article 49. Tipologia i categories de béns inscrits

Article 50. Xarxa d'espais de la memòria democràtica valenciana

Article 51. Activitats de difusió i divulgació

Capítol XII. Investigació, ensenyament i divulgació

Article 52. Seccions museístiques de la memòria democràtica valenciana

Article 53. Seccions en arxius i biblioteques de la memòria democràtica valenciana

Article 54. Ensenyament de la memòria democràtica valenciana

Capítol XIII. Elements contraris a la memòria democràtica

Article 55. Catàleg de Vestigis de la guerra i la dictadura franquista



Article 56. Procediment per a la retirada d'elements contraris a la memòria democràtica

Article 57. Destinació i custòdia de vestigis

Disposicions addicionals

Primera. Creació de la Comissió de la veritat, la justícia i la reparació de la Comunitat Valenciana

Segona. Incidència pressupostària

Tercera. Protecció de dades

Disposició derogatòria

Única. Normativa derogada

Disposicions finals

Primera. Habilitació normativa

Segona. Entrada en vigor.





PREÀMBUL



La Llei 14/2017, de 10 de novembre, de memòria democràtica i per a la convivència de la Comunitat Valenciana, va suposar el primer pas, després de dècades d'inacció i abandó per tal de recuperar, protegir i conservar la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana. Recuperar un temps de la nostra història com a poble, farcit d'innombrables injustícies silenciades, de dolors amagats, d'històries individuals i familiars, que van teixir la nostra història col·lectiva.

D'aquesta manera es va articular una norma per a donar cobertura jurídica a les polítiques públiques en matèria de memòria, com una forma de reparació d'aquest deute històric, i també com una exigència de qualitat democràtica de la nostra societat de l'actualitat. Allò que significa també fer justícia i reparar, no deixant que l'oblit puga esborrar la contribució de tantes dones i homes en una lluita silenciada durant 40 anys de dictadura franquista, que va privar aquestes persones de la seua vida, els seus béns, o la seua llibertat, i moltes vegades també els dels seus familiars, això és, es tracta de reparar una vulneració dels drets humans que reclama justícia, articulant polítiques de memòria que consoliden la nostra democràcia, a més de reconéixer el llegat d'aquestes generacions que ens han transmés el respecte a la defensa dels valors democràtics que conformen el nostre ordre constitucional, donant una lliçó de compromís amb la democràcia i també per a les generacions futures.

La disposició final primera del mateix text legal determina que el Consell, com també les conselleries competents per raó de la matèria, han d'aprovar les disposicions necessàries per a desenvolupar i aplicar el que hi ha establit en aquesta llei; i en els articles 5.2 i 3; 6.2; 7.3; 12.3 i 30.3, es preveu de manera específica la regulació per via reglamentària de matèries com el cens de víctimes, els mapes de localització les activitats dirigides a la localització, l'exhumació i, si escau, la identificació de restes de víctimes desaparegudes durant la guerra i la dictadura; les condicions i els procediments per a garantir que les persones i les entitats afectades puguen recuperar les restes per a identificar-les i traslladar-les; el desenvolupament del banc de dades d'ADN; i, finalment el funcionament del registre d'entitats memorialistes de la Comunitat Valenciana, així com el procediment d'inscripció.



Al costat d'això, es considera necessari que en altres àmbits de la llei es dicten les regles que en completen la regulació legal i que són necessàries per a la seua aplicació com a garantia dels drets a la veritat, la memòria, la justícia i la no repetició, com és el cas dels preceptes relatius a la dignificació de fosses, posada en coneixement dels òrgans judicials per l'existència d'indicis de delictes, el dret d'accés als documents sobre memòria democràtica, els llocs i itineraris de la memòria democràtica, la investigació, l'ensenyament i la divulgació de la memòria democràtica, així com el procediment per a la retirada dels elements contraris a la memòria democràtica.

A més, el text regula la col·laboració de l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o de la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, amb les entitats locals, a l'empara de l'art 57 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, per tal que l'exercici de les seues competències redunde en l'execució del que hi ha disposat en aquesta llei i en la consecució dels seus objectius i finalitats.

Des d'una perspectiva formal, el decret del Consell s'estructura en 57 articles, distribuïts en 13 capítols. El capítol I conté les disposicions generals en les quals es determina l'objecte i l'àmbit d'aplicació, fent un esment exprés al reconeixement de la memòria democràtica de les dones.

El capítol II regula el Cens de víctimes de la guerra, la dictadura franquista i la transició de la Comunitat Valenciana, amb una referència especial al cens de nounats i menors sostrets i el capítol III preveu les disposicions generals sobre actuacions d'investigació, localització, exhumació i identificació de les víctimes de la guerra, la dictadura i la transició. El capítol IV es refereix a l'elaboració i actualització del Mapa de Fosses de la Comunitat Valenciana, i el capítol V recull les normes dels diferents procediments dirigits a la investigació, localització, exhumació, i identificació i contempla la creació d'un Registre de víctimes desaparegudes així com l'elaboració d'un Pla Valencià d'Exhumacions. El capítol VI tracta de la identificació i el Banc de dades d'ADN, i el capítol VII de la dignificació de les fosses comunes mitjançant la seua senyalització com a Llocs i Itineraris de la Memòria Democràtica de la Comunitat Valenciana, i remetent en qualsevol cas al protocol de dignificació al qual es refereix l'article 37 de la llei.



El capítol VIII regula la posada en coneixement a les forces i cossos de seguretat, la Fiscalia i els òrgans judicials de l'existència d'indicis de la comissió de delictes i atenció a les víctimes amb la creació i regulació de les oficines de víctimes; el capítol IX desenvolupa els articles de la llei sobre el moviment memorialista; el capítol X aborda la documentació relativa a la memòria democràtica valenciana amb la regulació del dret d'accés als documents i arxius i la creació d'un Fons Documental de Memòria Democràtica Valenciana; el capítol XI regula els Llocs i Itineraris de la Memòria Democràtica Valenciana i el contingut del seu Catàleg així com la creació de la xarxa d'espais de la memòria democràtica valenciana. El capítol XII desenvolupa els preceptes de la llei sobre investigació, ensenyament i divulgació, promovent seccions museístiques i en arxius i biblioteques de la memòria democràtica valenciana així com l'impuls de la creació de xarxes de centres educatius i del professorat per a la difusió i desenvolupament de la memòria democràtica valenciana als centres educatius. Finalment, el capítol XIII regula els elements contraris a la memòria democràtica, defineix l'abast del Catàleg de vestigis de la guerra i el franquisme i preveu el procediment per a la retirada voluntària dels elements contraris a la memòria democràtica per part dels ajuntaments i, en el cas de no retirada, la iniciació d'un procediment d'ofici per la Generalitat, per a la seua retirada, així com el destí i custòdia dels vestigis retirats.





Quant a l'adequació d'aquest decret als principis de bona regulació previstos en l'article 129.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, la iniciativa és necessària per a comptar amb un marc normatiu que complete el previst en la Llei 14/2017, de 10 de novembre, de memòria democràtica i per a la convivència de la Comunitat Valenciana. A més, amb l'adopció del decret es respecten els principis de proporcionalitat i seguretat jurídica, ja que el rang de la disposició és el que millor s'ajusta a la finalitat perseguida i al seu àmbit d'aplicació material i territorial, i la seua aprovació i publicació permetran a tots els poders públics i a tota la ciutadania conéixer el seu abast i el context en el qual s'adopta, per la qual cosa també es respecta el principi de transparència. Finalment, des del punt de vista de la seua eficàcia i eficiència, s'ha previst diferents procediments administratius que garantisquen l'accés de les víctimes, els seus familiars i de la ciutadania en general als diferents àmbits materials objecte del decret, així com diferents vies de col·laboració i cooperació interadministratives necessàries a fi que el decret es convertisca en l'instrument òptim per a procurar la consecució dels fins previstos en la citada Llei 14/2017, de 10 de novembre.



Durant la tramitació d'aquest decret s'ha aprovat la Llei 20/2022, de 19 d'octubre, de memòria democràtica (BOE 252, 20.10.2022), el contingut i la regulació del qual ha sigut tingut en compte en l'elaboració d'aquesta norma.

Per tot això, d'acord amb l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de setembre, del Consell, a proposta de la consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, conforme amb el dictamen del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i amb la deliberació prèvia del Consell en la reunió del dia 13 de gener de 2023:







DECRETE



CAPÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Objecte

Aquest decret té per objecte el desenvolupament normatiu de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, de la Generalitat, de memòria democràtica i per a la convivència de la Comunitat Valenciana, d'ara endavant Llei 14/2017, de 10 de novembre, sobre la creació i la regulació d'un cens de víctimes de la guerra, la dictadura franquista i la transició, en el període comprés entre el 18 de juliol de 1936 i el 29 de desembre de 1978, i altres mesures per a garantir els drets de les víctimes a la veritat, la memòria i la justícia, i satisfer el dret de la societat a conéixer la veritat dels fets esdevinguts durant la guerra, la dictadura franquista i la transició, tot establint les regles necessàries per a la seua aplicació.



Així mateix, és objecte d'aquest decret el desenvolupament de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, quant a les mesures a adoptar en matèria de memòria democràtica, entesa aquesta com la salvaguarda, el coneixement i la difusió de la història de la lluita dels valencians i valencianes pels seus drets i llibertats democràtiques, en el període que abasta des de la proclamació de la Segona República Espanyola el 14 d'abril de 1931, fins a l'entrada en vigor de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana el 10 de juliol de 1982.



Article 2. Àmbit d'aplicació

Les administracions públiques, en l'exercici de les seues competències, aplicaran en el territori de la Comunitat Valenciana les disposicions contingudes en aquest decret del Consell.

A l'efecte, la Generalitat actuarà de manera coordinada amb els ajuntaments i les diputacions provincials, així com amb l'administració general de l'Estat i les administracions d'altres comunitats autònomes, d'acord amb els principis de cooperació, col·laboració i coordinació.





Article 3. Memòria democràtica de les dones

La Generalitat adoptarà les mesures necessàries per a reparar les formes especials de repressió o violència de qualsevol tipus patida per les dones a conseqüència de la seua activitat pública, política o intel·lectual, durant la guerra i la dictadura fins a la promulgació de la Constitució de 1978, o com a mares, companyes o filles de persones represaliades o assassinades, i les que van patir privació de llibertat o altres penes a conseqüència dels delictes d'adulteri i interrupció voluntària de l'embaràs.

Igualment la Generalitat adoptarà les mesures i accions necessàries per a la difusió i coneixement de les limitacions i discriminacions educatives, econòmiques, socials i culturals que les dones van suportar específicament durant la guerra i la dictadura, a fi de la seua reparació i el reconeixement d'aquelles que les van sofrir.





CAPÍTOL II

Cens de víctimes de la guerra, la dictadura franquista

i la transició de la Comunitat Valenciana



Article 4. Creació, finalitat i contingut

1. Es crea el cens de víctimes de la guerra, la dictadura franquista i la transició com a registre oficial de les persones que tinguen la condició de víctima, d'acord amb allò que estableixen els articles 3 i 4 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre.

2. En aquest cens s'incorporaran, així mateix, els valencians i valencianes d'origen que van morir fora del territori de l'actual Comunitat Valenciana en defensa de la llibertat, la justícia social i la democràcia, per haver sigut víctimes de la repressió en camps de concentració o en qualsevol altra circumstància vinculada a l'exili i al desplaçament forçat.

3. En el cens de víctimes es farà constar els fets de violència o repressió que van patir les víctimes de la guerra, la dictadura franquista i la transició, en el període comprés entre el 18 de juliol de 1936 i el 29 de desembre de 1978, en la lluita pels drets i llibertats, com a reconeixement i reparació de la seua dignitat i la de les seues famílies, així com per a fer efectius els drets d'aquestes i de la societat en general a conéixer les circumstàncies en què durant la guerra, la dictadura franquista i la transició, es van produir desaparicions de persones i es van cometre vulneracions dels drets humans.

4. La informació del cens permetrà l'obtenció de les dades necessàries per a restablir els lligams familiars, per tal de poder facilitar l'accés a les mesures de reconeixement i reparació previstes en la llei, i la identificació de les restes exhumades.



Article 5. Cens de nadons i menors sostrets

1. Dependent del cens de víctimes de la guerra, la dictadura franquista i la transició, es confeccionarà un cens de nadons i menors sostrets o donats en adopció sense autorització dels progenitors, ocorreguda durant la guerra, la dictadura franquista i la transició, en el període comprés entre el 18 de juliol de 1936 i el 29 de desembre de 1978.



2. Aquest cens incorporarà la informació relativa a aquestes persones i a les seues mares, detingudes, empresonades o represaliades durant la guerra, la dictadura franquista i la transició, en centres de detenció o penitenciaris existents en el territori de la Comunitat Valenciana, amb atenció especial a les que en aquests moments estaven embarassades o tenien menors a càrrec seu, o que van donar a llum en hospitals, clíniques, o qualsevol centre públic o privat. Així com la informació relativa al pare, germans i germanes o altres familiars.

3. Per a la formació del cens, l'Institut Valencià de Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques, o bé, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, sol·licitarà la col·laboració de totes les institucions, públiques o privades, que custodien arxius, expedientes o historials mèdics sobre naixements esdevinguts a la Comunitat Valenciana en el període i respecte a les dones adés assenyalades, i als llibres d'adopcions i d'expedients a la protecció de menors.

4. La informació d'aquest cens permetrà l'obtenció de les dades necessàries per a restablir els lligams familiars per al retrobament de les persones afectades, i per tal de poder facilitar l'accés a les mesures de reconeixement i reparació previstes en la llei, així com la investigació i el coneixement de la veritat sobre aquests delictes. Amb aquesta finalitat s'adoptaran mesures per a coordinar el cens de nadons i menors sostrets amb els altres cens de les comunitats autònomes i de l'Estat.





Article 6. Òrgan responsable

L'òrgan responsable del cens de víctimes al qual es refereixen els preceptes anteriors serà l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica.



Article 7. Caràcter del cens

1. El cens tindrà caràcter públic, d'acord amb la normativa en matèria de protecció de dades de caràcter personal.

2. Això no obstant, la informació incorporada al cens tindrà caràcter reservat:

a) Per decisió de la mateixa víctima.

b) En cas de defunció o desaparició d'aquesta, per petició de descendents directes fins al tercer grau, i amb ponderació prèvia dels interessos dignes de tutela.

c) En el cas de nadons i menors sostrets, la informació compresa en el cens no tindrà caràcter públic, per tal de salvaguardar les dades personals que continga.

No obstant el caràcter reservat d'aquesta informació, es proporcionarà a les persones interessades còpia dels documents que les afecten. Es faran públiques les dades estadístiques que deriven del cens.

3. El cens tindrà un format electrònic, de manera que la tramitació, la gestió i la consulta de la informació continguda en aquest, així com les comunicacions entre l'òrgan responsable i les persones interessades, s'efectuen de forma preferent per mitjans electrònics, d'acord amb la normativa reguladora en matèria d'administració electrònica i procediment administratiu.



Article 8. Dades inscriptibles en el cens

1. En el cens de víctimes s'incorporaran dades relatives a les víctimes de la guerra, la dictadura franquista i la transició, així com dades relatives a les persones que van patir casos de sostracció i/o entrega irregular a altres persones de nadons o menors.

2. Respecte a les dades relatives a les víctimes de la guerra, la dictadura franquista i la transició, s'incorporarà el nom i cognom de la víctima, sexe, i municipi, comarca o província on va patir la repressió. A més, s'incorporaran totes les dades de caràcter biogràfic i polític, així com les relacionades amb la repressió, detenció i condemna patida, incloses les causades per creences ideològiques o religioses, orientació sexual, expressió de gènere, situació familiar, diversitat funcional, origen ètnic o identitat nacional.

a) Dins del grup de dades biogràfiques, s'inclouran les dades següents:

– Nom

– Sexe

– Data de naixement

– Lloc de naixement (segons corresponga: municipi, comarca, país)



– Lloc de residència (segons corresponga: municipi, comarca, país)



– Professió

– Alfabetització

– Edat

– Estat civil

– Nom i cognoms dels progenitors

En cas de ser militar:

– Període de mobilització

– Si era voluntari

– Unitat militar

En el cas de persones desaparegudes:

– Data de desaparició

– Període de desaparició

– Lloc de desaparició

En el cas de persones assassinades:

– Data de l'assassinat

– Lloc d'assassinat

– Si ha sigut localitzat

– Lloc de localització

b) Dins de les dades polítiques de la víctima s'inclouran, en el cas de ser conegudes, dades relatives a:

– Militància política i sindical

– Si va exercir cap càrrec en alguna organització, sindicat, partit polític o institució.

c) Així mateix, en cas de ser conegudes, s'hi hauran d'incloure les dades següents:

– Motiu i circumstàncies respecte de la repressió patida; de l'assassinat, defunció o desaparició de cada persona, fent especial esment en el cas de les dones si els motius van ser per la defensa dels seus drets i dels drets socials, o per la seua filiació com a familiar de persona represaliada.

– En relació a la detenció: data i lloc.

– En relació amb el procediment judicial i la sentència condemnatòria: data, lloc i causa de la condemna, número d'expedient / procediment.

– En relació al compliment de la pena privativa de llibertat: nom de les presons i/o penals on va patir la condemna, temps que va estar a la presó en compliment de la condemna imposada, data en què es va posar en llibertat la víctima, si la condemna va ser objecte de commutació o indult, i si es va imposar a la víctima una pena de desterrament o confinament.

Si la víctima va morir durant el temps de compliment de la condemna, s'inclouran, en cas de ser conegudes, les dades següents:

– La causa de la mort, indicant si la víctima va ser executada o va morir a causa d'una malaltia o altres circumstàncies en la presó.

– Data i lloc de la mort (presó, centre de detenció o altres) així com lloc on la víctima va ser soterrada.

d) Respecte a les dates, s'inclouran sempre, siguen fefaents o aproximades.

3. En relació amb les víctimes de camps de concentració s'inclouran les dades següents:

– Camp de concentració

– Data de la deportació

– Si la víctima va tindre o no la condició de supervivent del camp

– Data de la mort al camp o data de l'alliberació en el cas que tinguera la condició de supervivent

– Motiu i circumstàncies de la deportació

4. Respecte als nadons i menors sostrets, s'inclouran les dades següents:

– Nom de la persona sostreta

– Nom de la mare biològica

– Nom del pare, de les germanes i germans biològics i altres familiars

– Hospital o institució de naixement

– Lloc i data de naixement

– Circumstàncies del robatori

5. El cens inclourà una classificació de la víctima que atendrà també els col·lectius de reconeixement específic i situacions de repressió recollides en la Llei 14/2017, de 10 de novembre, durant la guerra, la dictadura franquista i l'etapa de la transició, fins a l'entrada en vigor de la Constitució Espanyola de 1978.

Aquesta classificació recollirà, almenys, la relació següent per formes de repressió, sense ser en cada cas excloent:

– Desaparició

– Assassinat: afusellat / executat per sentència / execució extrajudicial

– Empresonament

– Treballs forçats

– Deportació

– Persecució / Depuració

– Altres condemnes dictades pels tribunals il·legítims després del colp militar de juliol de 1936

– Confinament

– Tortures

– Violència sexual

– Escarni públic

– Exili

– Confiscació de béns o propietats

– Altres causes de repressió mort en la presó / centre de detenció/ altres

6. Les dades d'aquelles víctimes que consten en el cens com desaparegudes es comunicaran d'ofici al Registre de víctimes desaparegudes previst a l'article 24 d'aquest decret del Consell.

7. Es faran constar, així mateix, de les persones o entitats que han sol·licitat inscripció en el cens, les dades següents:

– Nom i cognom de la persona sol·licitant o de la representant de l'entitat.

– DNI

– Relació amb la persona afectada o amb el o la familiar en nom de qui s'efectua la sol·licitud.



Article 9. Metodologia del banc de dades per al cens

1. El sistema per a la gestió de tota la informació relacionada amb el cens de víctimes es basarà en la integració i interrelació amb totes les bases documentals vinculades a la legislació sobre memòria democràtica, així com als mapes de fosses o els fons documentals, generant un espai digital sota els criteris de seguretat, organització i accessibilitat.



2. La recopilació de les dades es realitzarà a través d'un sistema integral dins del qual es podran realitzar qualsevol encreuament de dades, cerques simultànies i totes aquelles funcions que requerisca el treball amb la informació, a través d'un protocol consensuat i uniformitzat, seguint un model únic de recollida i catalogació.

3. Aquest model unificat d'informació no anirà en contra de l'especificitat en el tractament de cada tipologia de víctima, perquè en cada cas ha de tractar-se la informació de manera concreta i adequada a la seua tipologia.



Article 10. Base territorial del cens

1. El cens de víctimes s'organitza d'acord amb un criteri territorial, de manera que puga tindre una estructura sistematitzada de dades territorialitzades, tant en l'àmbit municipal, com en el comarcal i provincial. En aquest sentit, l'estructura del cens incorporarà les demarcacions territorials incloses en l'annex de la Llei 21/2018, de 16 d'octubre, de mancomunitats de la Comunitat Valenciana.

2. Es procurarà establir una interconnexió entre la ubicació geogràfica de les persones desaparegudes, donada per la seua residència al moment de la desaparició, o del lloc on va patir la repressió, i el Mapa de Fosses de la Comunitat Valenciana que puga permetre la localització i identificació d'aquestes persones.



Article 11. Procés de comunicació de dades i sol·licitud d'inscripció en el cens

1. La informació s'incorporarà:

a) D'ofici per part de l'Institut Valencià de Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o bé, si fa el cas, de la conselleria competent en matèria de memòria democràtica.

b) A instància de les entitats locals en l'exercici de les seues competències, de familiars de les víctimes, d'entitats memorialistes o associacions de víctimes i associacions de nadons o menors sostrets.



2. Les sol·licituds han d'anar acompanyades de les proves documentals o de la relació d'indicis que les justifiquen i s'efectuarà de manera preferent per mitjà dels formularis, que es trobaran en la seu electrònica del cens, i es remetrà de forma telemàtica a l'Institut Valencià de Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, a la conselleria competent en matèria de memòria democràtica.

En el cas que la incorporació de la informació es demane per la mateixa víctima, el consentiment per a fer pública la informació es prestarà de manera individualitzada i de forma expressa.

3. L'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, dictarà resolució estimant o desestimant la sol·licitud d'inscripció en el terme de tres mesos des de la sol·licitud. Si transcorregut el termini màxim de tres mesos no s'ha produït una resolució expressa, s'entendrà estimada la sol·licitud d'inscripció en el cens. Enfront de la desestimació d'inscripció podrà interposar-se els recursos que corresponguen.



Article 12. Protecció de dades de caràcter personal

S'adoptaran les mesures tècniques i organitzatives necessàries per a garantir la seguretat de les dades de caràcter personal associades al cens que no tinguen caràcter públic i evitar-ne l'alteració, pèrdua, tractament o accés no autoritzat, tenint en compte la tecnologia disponible, la naturalesa de les dades especialment protegides i els riscos als quals es troben exposats.



Article 13. Col·laboració amb altres administracions públiques

1. La conselleria competent en matèria de memòria democràtica col·laborarà amb les entitats locals del territori de la Comunitat Valenciana, als efectes de la gestió i manteniment del cens de víctimes de la Comunitat Valenciana, i d'altres censos que es puguen crear en l'àmbit local, i procurarà establir els mitjans adequats per a compartir informació relativa al cens de víctimes, d'acord amb la normativa en matèria de protecció de dades.

2. L'administració de la Generalitat establirà convenis de col·laboració amb les administracions públiques que hagen confeccionat censos de víctimes, per tal de compartir la informació d'acord amb la normativa de protecció de dades de caràcter personal, als efectes d'identificació de persones desaparegudes que, constant al cens de víctimes de la Comunitat Valenciana, hi haja indicis que la seua desaparició puga haver-se produït fora de la Comunitat Valenciana, així com per a determinar altres extrems relatius a les dades del cens de víctimes.







CAPÍTOL III

Disposicions generals sobre actuacions de recerca, localització, exhumació i identificació de les víctimes



Article 14. Actuacions de recerca, localització, exhumació i identificació de les víctimes

1. Correspon a l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, a la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, dur a terme les actuacions necessàries següents:

a) La recerca documental i registral de les víctimes desaparegudes durant la guerra, la dictadura franquista, fins a l'entrada en vigor de la Constitució de 1978, el parador de les quals siga desconegut.

b) La recerca i localització de les restes de les persones desaparegudes mitjançant la realització d'estudis històrics, arqueològics i antropològics pertinents, que poden incloure prospeccions, estudis analítics i recollida de testimonis, per a determinar les circumstàncies, personals o socials, de la desaparició.

c) L'exhumació, si escau, de les restes de les persones desaparegudes mitjançant les excavacions necessàries.

d) La identificació, si escau, de les restes mitjançant les anàlisis antropològiques, històriques, biològiques i genètiques.

e) La restitució de les restes de les víctimes desaparegudes als familiars que ho sol·liciten així com la inhumació de les restes que no siguen reclamades ni identificades.

f) La senyalització, la dignificació i la declaració com a Llocs de la memòria de la Comunitat Valenciana de les fosses o indrets on es puguen localitzar restes de víctimes desaparegudes.

2. La resta d'administracions públiques deuran adoptar les mesures necessàries per tal de contribuir a garantir els drets a la veritat, la memòria i la justícia de les víctimes, i satisfer el dret de la societat a conéixer la veritat dels fets esdevinguts durant la guerra, la dictadura franquista i la transició.



Article 15. Mitjans d'actuació

1. L'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, és l'òrgan competent per a executar les actuacions establides per aquest decret del Consell.

2. Als efectes que preveu l'apartat anterior les entitats locals del territori de la Comunitat Valenciana, en exercici de les seues competències, les entitats memorialistes i associacions de familiars de víctimes podran ser promotores de les actuacions per a la recerca, localització, exhumació i identificació de les restes de víctimes desaparegudes durant la guerra i la dictadura, en els termes de la corresponent autorització i sempre que compten amb el personal i equips tècnics necessaris o contractats a l'efecte.



Article 16. Protocols d'actuació per a la recerca, localització, exhumació i identificació

Les actuacions de recerca, localització, exhumació i identificació es realitzaran conforme als protocols que, si escau, s'aproven concordes amb els principis i directrius bàsiques establides en la normativa estatal i el dret internacional, i al Protocol d'exhumacions de víctimes de la guerra i la dictadura, aprovat pel Consell de Ministres el 23 de setembre de 2011.



Article 17. Finançament de les actuacions de recerca, localització, exhumació i identificació de les víctimes

1. Les despeses derivades de les actuacions de recerca, localització, exhumació i identificació de les víctimes executades per l'òrgan competent en matèria de memòria democràtica, seran sufragades per la Generalitat, en els termes establits en el present decret del Consell, sense perjudici de l'aportació d'altres administracions i d'institucions públiques i privades.

2. Al mateix temps, la Generalitat podrà fomentar les actuacions de recerca, localització, exhumació i identificació mitjançant la convocatòria d'ajudes i subvencions.

3. En els pressupostos generals de la Generalitat de cada any es reflectiran les corresponents partides pressupostàries per a aquestes comeses.



Article 18. Víctimes de la Vall de Cuelgamuros

La Conselleria competent en matèria de memòria democràtica prestarà el suport necessari en les iniciatives d'exhumació i trasllat de les víctimes valencianes que van ser il·legalment i clandestinament inhumades sense autorització i, en molts casos, sense coneixement de les seues famílies, a la Vall de Cuelgamuros.





CAPÍTOL IV

Mapes de localització



Article 19. Mapes de localització

1. La recerca i localització i, si fa el cas, l'exhumació i identificació de les víctimes hauran d'anar precedides de la pertinent investigació que permeta deduir amb la major de les certeses possible la localització de les fosses.

2. El Mapa de Fosses de la Comunitat Valenciana constitueix la principal eina descriptiva sobre els llocs o zones on es localitzen o, d'acord amb les dades disponibles, es presumeix que poden localitzar-se restes de víctimes desaparegudes durant la guerra i la dictadura franquista.



Article 20. Actualització del Mapa de Fosses de la Comunitat Valenciana i publicitat de la informació

1. L'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, és l'organisme responsable de l'actualització permanent del Mapa de Fosses de la Comunitat Valenciana, en col·laboració amb la conselleria competent en matèria de patrimoni històric i cultural, l'Institut Cartogràfic Valencià i, si és el cas, amb altres administracions públiques d'àmbit territorial, així com amb les associacions memorialistes i de familiars de les víctimes.



2. El Mapa de Fosses serà públic. La documentació cartogràfica i geogràfica, periòdicament actualitzada, així com la informació complementària disponible, estaran a la disposició de les persones interessades i del públic en general, en suport analògic i digital, i accessible en la pàgina web de l'òrgan competent en matèria de memòria, així com allotjat als serveis web de l'Institut Valencià de Cartografia.

3. La informació dels mapes serà remesa per a la seua inclusió en el mapa integrat de tot el territori espanyol, de conformitat amb els procediments previstos en l'article 17 de la Llei 20/2022, de 19 d'octubre, de memòria democràtica.

4. D'igual manera es remetrà als diferents ajuntaments un resum d'aquesta informació que incloga les referències cartogràfiques cadastrals de les parcel·les afectades en cada municipi, a l'efecte de la preservació de les fosses.



Article 21. Preservació de les fosses

1. De conformitat amb la disposició addicional novena de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, les fosses incloses en el Mapa de Fosses de la Comunitat Valenciana tenen la consideració de Llocs de la Memòria de la Comunitat Valenciana, i gaudiran del règim de protecció a què es refereix l'article 27 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, així com també seran objecte de difusió i senyalització, que necessàriament inclourà la interpretació de l'esdevingut i, si fa el cas, el nom de les víctimes.

2. En el cas que les fosses hagueren sigut intervingudes o n'estiguera en marxa o prevista la intervenció seran senyalitzades provisionalment, i en finalitzar les tasques d'exhumació i identificació, ho seran amb caràcter definitiu, sense perjudici de les actuacions de dignificació previstes en el present decret del Consell.

3. Els ajuntaments afectats i les persones propietàries dels terrenys col·laboraran amb l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, en la preservació de les fosses, d'acord amb la normativa sobre planejament i ordenació del territori i de protecció del patrimoni històric. Així mateix, facilitaran la informació necessària per a protegir-les com a llocs de la memòria democràtica d'acord amb la Llei 14/2017, de 10 de novembre.



4. La construcció o remoció en els terrenys de les fosses incloses en el Mapa de Fosses de la Comunitat Valenciana quedarà supeditada, en tot cas, a l'autorització de l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si és el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, amb l'informe previ, si convé, de la conselleria competent en matèria de patrimoni històric i cultural.





CAPÍTOL V

Procediment per a la recerca, localització, exhumació i identificació de víctimes de la guerra i la dictadura franquista



Article 22. Iniciació del procediment per a la recerca, localització, exhumació i identificació

1. El procediment per a la recerca, localització i exhumació i identificació de les víctimes s'iniciarà d'ofici per l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques, o bé, si és el cas, per la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, o a instàncies de part.

2. Poden sol·licitar aquestes actuacions, les entitats locals, en exercici de les competències i les persones o entitats següents:

a) el o la cònjuge de la víctima o persona lligada per anàloga relació d'afectivitat i familiars fins al quart grau.

b) Les entitats memorialistes i associacions de familiars de víctimes.



c) Les persones que formen part de la comunitat acadèmica i científica, per a les activitats de localització.

d) Qualssevol altres persones i entitats que hi acrediten un interés directe.

3. La sol·licitud s'efectuarà preferentment per mitjà dels formularis que es troben en la seu electrònica de la Conselleria competent en matèria de memòria democràtica, i haurà d'acompanyar-se de les proves documentals o de la relació d'indicis que la justifiquen.

4. Totes les actuacions de localització, exhumació i, si és el cas, identificació, requeriran l'autorització administrativa a què es refereix l'article 27 d'aquesta norma.

Article 23. Recerca de víctimes desaparegudes

1. En el cas de sol·licitud de la recerca de víctimes desaparegudes, es comunicarà a la persona o entitat sol·licitant el resultat de la cerca i localització i de les gestions efectuades, i també se'ls facilitarà una còpia de la documentació obtinguda, sempre que es justifique suficientment les circumstàncies que motiven l'actuació de l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si és el cas, de la conselleria competent en matèria de memòria democràtica.

2. A l'efecte es podrà sol·licitar la col·laboració de les administracions públiques que es considere que poden disposar dels documents o registres que permeten obtenir dades sobre el possible parador de la persona desapareguda.

3. La sol·licitud de la recerca i localització de les víctimes implicarà la inscripció de la víctima en el registre de víctimes desaparegudes amb la comprovació prèvia de la concurrència efectiva de les circumstàncies que la justifiquen.



Article 24. Registre de víctimes desaparegudes

1. L'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques, o, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, confeccionarà un registre de caràcter públic de víctimes desaparegudes, o no localitzades, durant la guerra, la dictadura franquista i la transició, en el període comprés entre el 18 de juliol de 1936 i el 29 de desembre de 1978, en el qual s'han d'inscriure les dades de les víctimes desaparegudes que puguen permetre la seua recerca i localització i, si escau, la seua exhumació i identificació.



2. Les dades de les víctimes desaparegudes i les circumstàncies de la desaparició que han de ser objecte d'inscripció així com de les persones interessades en la recerca, seran les previstes en l'article 8 del present decret del Consell.

3. La cancel·lació de la inscripció de les dades inscrites en el Registre es produirà quan així ho sol·liciten la persona o entitat que en va promoure la inscripció. Igualment, s'actuarà d'ofici a la cancel·lació de la inscripció quan s'haja pogut determinar de manera fefaent el parador de la persona desapareguda.



Article 25. Localització, exhumació i identificació

1. En el cas de la sol·licitud d'actuacions de localització, exhumació i identificació, l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si és el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, comunicarà a les persones sol·licitants si s'inicien o no les actuacions d'exhumació i identificació, n'indicarà els motius i informarà de la necessitat d'autorització de l'òrgan competent en matèria de memòria democràtica i del règim de recursos que es poden interposar.

2. La resolució que es dicte es notificarà a les persones o entitats que hagen instat el procediment així com a aquelles persones interessades que, sense haver iniciat el procediment, tinguen drets que puguen resultar afectats per la decisió que s'hi adopte, i haurà d'atendre la informació sobre les víctimes continguda en el Mapa de Fosses de la Comunitat Valenciana, i en qualsevol altra investigació duta a terme, així com a la viabilitat tècnica i econòmica de la intervenció.



3. Així mateix, es ponderarà l'existència d'oposició a l'exhumació per qualsevol descendent directe fins al tercer grau i el dret a l'exhumació de les restants víctimes pels familiars i persones interessades. A l'efecte es donarà adequada publicitat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i el Boletín Oficial del Estado de la sol·licitud presentada, per a coneixement general de les persones interessades i, si fa el cas, presentació d'al·legacions.

L'oposició del descendent directe fins al tercer grau d'una víctima a la seua recuperació no podrà perjudicar el dret d'altres familiars d'altres víctimes a la intervenció en el mateix lloc.

4. La sol·licitud s'entendrà desestimada transcorreguts nou mesos des de la seua presentació sense haver-se dictat i notificat resolució expressa. Les sol·licituds estimades quedaran incorporades al Pla valencià d'exhumacions.

5. Excepcionalment, quan raons d'interès públic ho aconsellen, podrà acordar-se la tramitació de l'expedient per via d'urgència, mitjançant procediment simplificat.

6. En els procediments iniciats d'ofici es procedirà d'idèntica manera amb notificació a les persones interessades conegudes i publicitat adequada per a general coneixement. La caducitat del procediment es produirà transcorreguts dotze mesos des de la data de la seua iniciació d'ofici per l'òrgan competent sense que s'haja dictat i notificat la resolució.



Article 26. Pla valencià d'exhumacions de víctimes de la guerra i la dictadura franquista

1. L'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, elaborarà un Pla valencià d'exhumacions, en el qual anualment es determinarà les actuacions prioritàries relatives a l'exhumació de les víctimes desaparegudes, a partir de la informació continguda en el Mapa de Fosses de la Comunitat Valenciana, les fosses intervingudes i les fosses que es projecten intervindre per altres administracions públiques i entitats memorialistes i de familiars de víctimes, així com atesa la viabilitat tècnica i econòmica de les intervencions.

2. Aquest Pla valencià d'exhumacions tindrà caràcter públic i s'ajustarà als objectius, prioritats i recursos continguts en el Pla estratègic de memòria democràtica de la Comunitat Valenciana, per a l'exercici corresponent i els seus programes.



Article 27. Autorització de les activitats de localització, exhumació i identificació

1. Les activitats dirigides a la localització, exhumació i identificació de les restes de les víctimes desaparegudes durant la guerra i la dictadura, hauran de ser autoritzades per l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, previ informe favorable de l'òrgan que ostenta les competències en matèria de memòria democràtica i patrimoni històric i cultural valencià.



2. L'autorització s'haurà d'ajustar al que es disposa en aquesta norma i en les de desenvolupament, i per a la resta s'aplica el Decret 107/2017, de 28 de juliol, del Consell, pel qual s'aprova el reglament de regulació de les actuacions arqueològiques en la Comunitat Valenciana, així com els protocols als quals es refereix la Llei 14/2017, de 10 de novembre.

3. Les restes humanes exhumades en les excavacions, així com els efectes personals sense valor artístic, històric o cultural, queden excloses del patrimoni cultural de la Comunitat Valenciana, d'acord amb la Llei 4/1998, d'11 de juny, de la Generalitat, del patrimoni cultural valencià, i el seu desenvolupament reglamentari.

4. Les troballes de restes humanes es posaran immediatament en coneixement de les autoritats judicials i de l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica.





Article 28. Permisos d'accés als terrenys

1. Els treballs relacionats amb les actuacions de localització i exhumació tenen la consideració d'utilitat pública i interès social a l'efecte de permetre, si escau, i d'acord amb els articles 108 a 118 de la Llei de 16 de desembre de 1954, sobre expropiació forçosa, l'ocupació temporal dels terrenys on hagen de dur-se a terme aquests treballs.



2. En el cas de terrenys de titularitat privada, se sol·licitarà pels qui en promoguen l'exhumació, el consentiment dels o de les titulars dels drets sobre els terrenys en els quals es troben les restes. En el supòsit que no se n'obtinga el consentiment en el termini d'un mes, l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, pot autoritzar l'ocupació temporal d'aquests terrenys, previ acord del Consell de declaració de la necessitat d'ocupació temporal, precedit pel tràmit d'informació pública.

3. En el supòsit que es tracte de terrenys de titularitat pública, les autoritats competents autoritzaran en igual termini d'un mes l'accés als terrenys, excepte causa justificada d'interès públic, i se'n farà l'ocupació temporal en un altre cas.



Article 29. Troballa casual de restes

1. En el cas que, per atzar, una persona descobrisca restes òssies que puguen correspondre a les víctimes desaparegudes durant la guerra, la dictadura franquista i la transició, en el període comprés entre el 18 de juliol de 1936 i el 29 de desembre de 1978, haurà de comunicar-ho de manera immediata, bé a les Forces i Cossos de Seguretat, bé al Ministeri Fiscal o al jutjat, els quals hauran de posar-ho en coneixement, a la major celeritat, de l'òrgan competent de la Generalitat en matèria de memòria democràtica.

2. Els ajuntaments, en l'àmbit de les seues competències, preservaran, delimitaran i vigilaran les zones d'aparició de les restes.



Article 30. Dipòsit i custòdia temporal de restes i d'objectes associats



1. Mentre no es faça el trasllat de restes de víctimes per a la seua identificació o trasllat definitiu una vegada identificades, aquestes seran dipositades i custodiades degudament protegides i referenciades, en el cementeri del municipi o en el lloc de la troballa casual, o a aquell altre lloc que l'ajuntament especifique. L'opció a triar serà l'assenyalada en la resolució d'autorització, d'acord amb els mitjans que oferisca l'ajuntament, i sempre tenint en compte la necessitat de preservació dels mateixos per a la identificació de les víctimes.



2. Es procedirà de la mateixa manera pel que fa al depòsit i custòdia temporal dels objectes associats a les restes de les víctimes, llevat que l'autorització, d'acord amb l'informe de l'òrgan competent en matèria de cultura i patrimoni, determine la conveniència del seu depòsit i custòdia en el museu o institució, atenent prioritàriament la integritat de les col·leccions, a la seua millor conservació i funció cultural i científica i a la proximitat al lloc on s'haja realitzat l'exhumació.





Article 31. Trasllat i destí de les restes

1. Les restes de les víctimes identificades es posaran a la disposició dels familiars que les reclamen. En el cas que el destí d'aquestes restes siga un cementeri serà comunicat a l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, que adoptarà les mesures oportunes per a la senyalització i preservació del lloc d'inhumació.

2. L'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, autoritzarà el trasllat de les restes de les víctimes una vegada identificades, previ informe de la conselleria competent en matèria de memòria democràtica i informe de la conselleria competent en matèria de sanitat, sense perjudici del que l'autoritat judicial puga disposar.

3. Les restes de les víctimes no identificades hauran de ser inhumades en el cementeri corresponent del terme municipal en el qual s'haja produït la troballa. La seua nova inhumació es practicarà de manera honorable i garantint la integritat de les restes a l'efecte de futures identificacions, i no podran ser inhumades en la fossa comuna d'origen.



4. En qualsevol cas, el trasllat i destí de les restes es desenvoluparà d'acord amb els protocols autonòmics que s'aproven i el Protocol d'exhumacions de víctimes de la guerra i la dictadura franquista, aprovat pel Consell de Ministres el 23 de setembre de 2011.





Article 32. Destinació, depòsit, custòdia i conservació dels objectes associats

1. Es restituiran als familiars que ho sol·liciten els documents i els objectes de valor, material o afectiu, que s'hagen trobat i recuperat, associats a les víctimes identificades.

2. En el cas d'objectes associats a víctimes no identificades el seu depòsit, custòdia i conservació correspondrà al museu o institució que senyale l'autorització, de conformitat amb l'informe de l'òrgan competent en matèria de cultura i patrimoni, atenent prioritàriament la integritat de les col·leccions, a la seua millor conservació i funció cultural i científica i a la proximitat al lloc on s'haja realitzat l'exhumació.



3. L'òrgan competent en matèria de memòria democràtica podrà autoritzar o subscriure convenis de col·laboració amb altres entitats públiques o privades a fi de fer el trasllat, estudi, conservació, restauració, exhibició pública i difusió dels béns associats a les víctimes.







CAPÍTOL VI

Identificació i banc d'ADN



Article 33. Pla valencià d'identificació de víctimes de la guerra i la dictadura franquista

1. L'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques, o bé, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, elaborarà un Pla valencià d'identificació de víctimes, en el qual es prioritzarà amb caràcter anual la identificació de les restes òssies exhumades de les víctimes de la guerra i la dictadura franquista, i de les persones afectades pels robatoris de nadons i menors, atesa l'antiguitat de l'exhumació i altres criteris tècnics que es determinen, i a les disponibilitats pressupostàries.



2. Aquest Pla valencià d'identificació serà públic i s'ajustarà als objectius, prioritats i recursos continguts en el Pla estratègic de memòria democràtica de la Comunitat Valenciana per a l'exercici corresponent i els seus programes.



Article 34. Proves per a la identificació de restes

1. La conselleria competent en matèria de memòria democràtica, en coordinació amb la conselleria de sanitat, realitzarà proves bioantropològiques i genètiques amb la finalitat d'identificar les restes òssies exhumades de les víctimes de la guerra i la dictadura franquista, així com la recollida de mostres de les persones afectades pels robatoris de menors, tant en el cas de les mares biològiques com de les persones adoptades.

2. Sense perjudici de la realització de les proves genètiques per l'òrgan competent en matèria de memòria democràtica, en el cas de projectes d'exhumacions promoguts per les entitats locals del territori de la Comunitat Valenciana, o per les entitats memorialistes i per les associacions de familiars de víctimes, les proves genètiques podran ser encarregades per aquestes, si compten amb els fons econòmics necessaris dins del projecte.



Article 35. Banc de dades d'ADN

1. D'acord amb l'article 12.3 de la Llei 14/2017, les proves bioantropològiques i genètiques es gestionaran a través d'un sistema de banc de dades d'ADN, que posarà a la disposició de les famílies els mitjans tècnics per a la identificació de les persones desaparegudes durant la guerra i la dictadura franquista.

2. En tot cas, el banc de dades d'ADN contindrà una base de dades dels perfils genètics obtinguts a partir dels restes exhumats de les persones desaparegudes durant la guerra i la dictadura franquista, i una base de dades dels perfils genètics dels familiars d'aquestes persones desaparegudes que així ho requerisquen.

Igualment, en el cas de nadons i menors sostrets, recollirà una base de dades de perfils genètics de les mares biològiques i altres familiars així com de les persones adoptades que ho sol·liciten.

3. La gestió d'aquest sistema de bancs de dades correspondrà a la conselleria competent en matèria de memòria democràtica i suposarà establir els perfils genètics que permeten la interconnexió de dades i la col·laboració i cooperació administrativa deguda amb altres bancs d'ADN que pogueren existir, en l'administració general de l'Estat i en la resta de comunitats autònomes.



Article 36. Procediment per a la realització de proves d'identificació genètica

1. A través de mitjans propis, o mitjançant conveni o contracte amb entitats externes amb capacitat tècnica suficient, s'establirà el procediment per a recollir mostres d'ADN tant de les restes òssies provinents de les exhumacions, com de familiars d'aquests, per a seqüenciar-ne l'ADN, determinar-ne el perfil genètic i fer-ne la comparació i inscripció al banc de dades d'ADN.

2. Les persones afectades per la sostracció de nadons o menors i els descendents directes fins al quart grau de víctimes desaparegudes de la guerra i la dictadura franquista, podran sol·licitar que els siguen preses mostres per a seqüenciar el seu ADN i comparar-lo amb les dades que s'emmagatzemen, o puguen ser emmagatzemades, en el banc de dades d'ADN. Aquestes mostres hauran de ser analitzades en un termini de tres mesos després de la seua sol·licitud, evitant la deterioració d'aquestes i donant preferència a les persones d'edat avançada.



3. Les persones sol·licitants hauran d'autoritzar a través de document administratiu el lliurament de mostres biològiques i consentiment per a la seua utilització d'acord amb els objectius marcats en la Llei 14/2017, de 10 de novembre i la legislació de protecció de dades. Així mateix, en el cas de sostracció de nadons o menors, s'haurà de realitzar una declaració jurada sobre la veracitat de la relació familiar amb la víctima.

4. A l'efecte s'aprovarà un protocol d'identificació que haurà de tindre en compte la normativa de protecció de dades de caràcter personal i tots aquells criteris establits pel Ministeri de Justícia, Institut Nacional de Toxicologia i Ciències Forense, així com els aspectes ètics i de bioseguretat i els continguts en la Guia de bones pràctiques, per a l'ús de la genètica forense i investigacions sobre drets humans i dret internacional humanitari del Ministeri de Justícia.

5.Es promourà la col·laboració amb entitats acadèmiques i institucions públiques i privades oportunes, havent de garantir-se la presència d'un grup expert en bioètica per a assegurar la solvència ètica de les comprovacions.





CAPÍTOL VII

Actuacions per a la dignificació de les fosses



Article 37. Protocol de dignificació de fosses

D'acord amb l'article 37 de la Llei 14/2017, l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques, o bé, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, en col·laboració amb la conselleria competent en matèria de patrimoni històric i cultural, i d'acord amb les entitats locals, impulsarà un protocol d'actuació per a dignificar les fosses en els cementeris municipals, parroquials, i en tots els llocs fora d'ells que continguen o hagen contingut enterraments relacionats amb la guerra i el franquisme.





Article 38. Actuacions de dignificació

1. L'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, senyalitzarà com a llocs de la Memòria de la Comunitat Valenciana, les fosses incloses en el Mapa de Fosses de la Comunitat Valenciana.

2. Sense perjudici del que es preveja en el protocol que s'aprove, la dignificació consistirà a instal·lar una placa commemorativa amb les principals dades disponibles de les persones que presumptament van ser enterrades en la fossa i la interpretació de l'esdevingut, o bé un monòlit o senyal de dignificació equivalent.

3. Qualsevol altra forma de dignificació a instància de les persones interessades o dels ajuntaments exigirà autorització de l'òrgan competent en matèria de memòria democràtica. La dignificació i senyalització de fosses no previstes en el Mapa de Fosses de la Comunitat Valenciana, seguirà els criteris fixats en el corresponent protocol i donant en qualsevol cas audiència a l'ajuntament.

Article 39. Conservació, senyalització i accés als llocs en els quals es puguen localitzar restes de víctimes

1. Correspon als ajuntaments de la Comunitat Valenciana, d'acord amb les seues competències respectives:

a) Vetlar perquè les noves inhumacions de les restes de les víctimes exhumades es practiquen de manera honorable, d'acord amb les seues conviccions religioses, filosòfiques o culturals, o les que determinen els seus familiars, i no podran ser inhumades en la fossa d'origen per a garantir-ne la preservació i futures identificacions.

b) Garantir que les fosses o els llocs on es puguen localitzar restes de víctimes desaparegudes siguen respectats, i convenientment conservats i senyalitzats, de manera que sempre es puguen localitzar.

c) Eliminar els obstacles que puguen impedir o dificultar l'accés als llocs esmentats.

2. Les administracions locals i la Generalitat han de subscriure convenis i altres formes de col·laboració tècnica i econòmica en relació amb les activitats previstes en l'apartat anterior, així com per a la construcció de monuments, memorials o elements anàlegs per a restituir la dignitat de les víctimes.





CAPÍTOL VIII

Posada en coneixement a les Forces i Cossos de seguretat, la Fiscalia i els òrgans judicials, de l'existència d'indicis de la comissió de delictes i atenció a les víctimes



Article 40. Denúncia i personació davant els òrgans jurisdiccionals

1. La Generalitat, directament o a través de l'Advocacia de la Generalitat, denunciarà, quan siga procedent, davant els òrgans jurisdiccionals, l'existència d'indicis de comissió de delictes presumiblement constitutius i tipificats com a crims de lesa humanitat d'acord amb el dret internacional, que s'aprecien en ocasió de les localitzacions, troballes o identificacions de les víctimes, i qualssevol altres relacionats amb l'àmbit d'aplicació de la Llei 14/2017, de 10 de novembre.



2. De la mateixa manera i en els mateixos supòsits, l'Institut Valencià de Memòria Democràtica o, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, podrà instar, quan siga escaient, la personació de l'Advocacia de la Generalitat en aquells procediments en els quals no haja sigut denunciant.

3. La Generalitat instarà els òrgans jurisdiccionals l'obertura d'investigacions relacionades amb la localització i identificació de víctimes desaparegudes, tant en fosses comunes de la guerra i la dictadura franquista, com en els supòsits de la sostracció de nounats i menors durant la guerra i la dictadura fins a la promulgació de la Constitució de 1978. Així mateix posarà a la disposició de les víctimes i les seues famílies els mitjans oportuns per a la indagació, esclariment, persecució i reparació de les persones perjudicades pels delictes relacionats amb l'àmbit d'aplicació de la Llei 14/2017, de 10 de novembre.





Article 41. Oficines de víctimes

1. La Generalitat Valenciana facilitarà a les persones o entitats interessades la informació, ajuda i assistència necessàries per a l'exercici dels seus drets en aquesta matèria, d'acord amb l'article 15 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, per mitjà de la Xarxa d'Oficines de Víctimes de base territorial, per mitjà de la Xarxa d'Oficines de la Generalitat d'Assistència a les Víctimes del Delicte, i el que s'estableix en el Decret 165/2016, de 4 de novembre, del Consell, pel qual es crea i regula la Xarxa d'Oficines de la Generalitat d'Assistència a les Víctimes del Delicte.

2. Les oficines de víctimes tindran per objecte el suport tècnic, psicològic i jurídic a les víctimes de la guerra, la dictadura i la transició, en el període comprés entre el 18 de juliol de 1936 i el 29 de desembre de 1978, així com els seus familiars i els facilitaran la informació necessària per a l'exercici dels seus drets. A aquest efecte, s'elaborarà un protocol d'atenció a les víctimes en col·laboració amb l'Institut Valencià de Memòria Democràtica o, si és el cas, per l'òrgan competent en matèria de memòria democràtica.

3. Les persones interessades podran presentar en les Oficines de Víctimes les sol·licituds d'inscripció en el Cens de víctimes de la Comunitat Valenciana i en el Registre de víctimes desaparegudes, així com qualsevol altra dada, testimoniatge i documentació sobre la vulneració de drets humans durant la guerra i la dictadura franquista i la transició que serà traslladat a l'òrgan competent per a la seua tramitació i resolució.

Amb caràcter anual es donarà compte de totes les actuacions de les oficines de víctimes en relació amb les víctimes de la guerra, la dictadura franquista i la transició a l'Institut Valencià de Memòria Democràtica o, si és el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica,

4. Les oficines de víctimes realitzaren labors de divulgació i sensibilització sobre els sofriments i lluites que van protagonitzar les víctimes de la guerra, la dictadura franquista i la transició en el període adés establert.





CAPÍTOL IX

Moviment memorialista



Article 42. Registre d'entitats memorialistes de la Comunitat Valenciana i procediment d'inscripció

El funcionament de les entitats memorialistes i el procediment d'inscripció en aquelles serà el previst en el Decret 178/2016, de 2 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el registre d'entitats memorialistes de la Comunitat Valenciana.







CAPÍTOL X

Documentació relativa a la memòria democràtica valenciana



Article 43. Dret d'accés als documents i arxius públics, privats i eclesiàstics

1. L'òrgan competent en matèria de memòria democràtica, en col·laboració amb el competent en matèria de cultura, de conformitat amb l'article 19 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, i ateses les disposicions en matèria d'arxius vinculats a Drets Humans que recullen l'ONU, la UNESCO i el Parlament Europeu, garantirà l'accés als arxius públics, privats i eclesiàstics, en relació amb persones desaparegudes en ocasió de la guerra, la dictadura franquista i la transició, de conformitat amb la seua pròpia normativa.

2. Les institucions privades i eclesiàstiques davant de les quals es realitzen les peticions d'accés hauran d'atendre les sol·licituds amb promptitud i diligència. La conselleria competent en matèria de memòria democràtica actuarà davant els arxius públics i privats, en cas de no facilitar la documentació sol·licitada o dificultar-ne la consulta.

3. Per l'òrgan competent en matèria de memòria democràtica es promouran mesures de col·laboració, cooperació i coordinació amb l'Administració General de l'Estat, per a facilitar l'accés a la documentació sobre persones desaparegudes que tinga depositada i respecte dels arxius militars.



Article 44. Pla d'actuació de protecció i recuperació de documents de la memòria democràtica valenciana

1. En el marc del Pla estratègic de memòria democràtic, l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, anualment elaborarà un pla d'actuació de protecció i recuperació de documents de la memòria democràtica valenciana, en el qual s'escometran les actuacions necessàries per a reunir i recuperar els documents i testimoniatges orals d'interès en aquesta matèria.



2. El pla d'actuació inclourà d'acord amb les disponibilitats pressupostàries, un programa d'adquisició o trasllat de documents referits a la memòria democràtica valenciana que obren en arxius públics o privats, nacionals o estrangers, la rellevància pública, dificultat d'accés o perill de desaparició dels quals així ho aconsellen.



3. El pla d'actuació incorporarà la previsió de col·laboració amb les entitats locals valencianes en la conservació i manteniment de la documentació que obre en poder d'aquelles, que es referisquen a la violència i repressió exercides durant la guerra i la posterior dictadura franquista.



Article 45. Fons documental de memòria democràtica valenciana

1. L'òrgan competent en matèria de memòria democràtica en col·laboració amb l'òrgan competent en matèria de cultura, impulsarà la creació d'un Fons documental de memòria democràtica valenciana, la missió del qual serà la investigació històrica, la recerca i l'accés de noves fonts.

2. El Fons comptarà amb un Centre Virtual Documental de la Memòria Democràtica Valenciana, on es recopilaran en suport digital els documents de la memòria, amb la finalitat de contribuir a la conservació de la informació que contenen i facilitar al màxim la seua difusió a través del web corporatiu.

3. S'establiran les fórmules de cooperació necessàries amb persones investigadores, fundacions, entitats memorialistes i associacions de familiars de víctimes, així com amb el Centre Documental de la Memòria Històrica, previst en l'art. 25 de Llei 20/2022, de 19 d'octubre, de memòria democràtica.





CAPÍTOL XI

Llocs i itineraris de la memòria democràtica valenciana



Article 46. Principis generals

La Generalitat Valenciana, en l'àmbit de les seues competències, desenvoluparà les seues actuacions en relació amb els espais de la memòria democràtica valenciana, conformement als principis següents:

a) Caràcter general de la protecció. Constitueix un deure dels poders públics i de la ciutadania adoptar les mesures previstes en la Llei 14/2017,10 de novembre, i el desenvolupament reglamentari per a la seua protecció.

b) Col·laboració institucional. L'Administració de la Comunitat Valenciana col·laborarà amb l'Administració general de l'Estat i amb les entitats locals, amb vista a la seua declaració, protecció, conservació i divulgació.

c) Col·laboració amb les parts titulars dels béns. Les administracions públiques de la Comunitat Valenciana col·laboraran, en el marc del que es disposa en la Llei 14/2017, de 10 de novembre, i el seu desenvolupament reglamentari, amb particulars i institucions que siguen titulars de béns que integren els espais de la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana, amb vista a la seua declaració, protecció, conservació i divulgació.

d) Foment. Els pressupostos de la Generalitat concediran especial consideració a la protecció, conservació i divulgació dels llocs i itineraris de la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana.

e) Accés. En els termes previstos en la Llei 14/2017, de 10 de novembre, i el seu desenvolupament reglamentari, els espais de la memòria democràtica valenciana seran accessibles a la ciutadania a fi de contribuir al seu coneixement i respecte.

f) Divulgació. Les administracions públiques de la Comunitat Valenciana promocionaran i divulgaran els espais de la memòria democràtica valenciana, i el seu estudi formarà part del sistema educatiu de la Comunitat Valenciana.



Article 47. Llocs i itineraris de la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana

1. Seran objecte d'inscripció en el Catàleg de Llocs i Itineraris de la Memòria Democràtica de la Comunitat Valenciana, mitjançant el procediment previst en l'article 22 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, aquells espais, immobles o paratges de la Comunitat Valenciana que revelen interés per a la Comunitat Autònoma, per haver-s'hi desenvolupat fets de singular rellevància vinculats a la memòria democràtica, per la seua significació històrica, simbòlica o per la seua repercussió en la memòria col·lectiva de la lluita dels valencians i valencianes pels seus drets i llibertats democràtiques, en el període que abasta des de la proclamació de la II República Espanyola, el 14 d'abril de 1931, fins a l'entrada en vigor de l'Estatut d'autonomia de la Comunitat Valenciana, el 10 de juliol de 1982.

La inscripció d'un lloc o itinerari de la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana en el Catàleg mitjançant el procediment previst en l'art. 22 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, suposaran un reconeixement singular i l'aplicació del règim de protecció establit en els art. 25, 26 i 27 de la citada llei, i seran objecte de difusió i senyalització, en la qual necessàriament s'inclourà la interpretació de l'esdevingut i, si fa el cas, el nom de les víctimes.

2. Els llocs i itineraris de la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana als quals es refereix la Disposició addicional novena, apartats 1 i 2 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, seran inscrits directament en el Catàleg dels Llocs i Itineraris de la Memòria Democràtica de la Comunitat Valenciana, d'ofici o a instàncies de part, com a Llocs i Itinerari de la Memòria Democràtica de la Comunitat Valenciana a documentar, i seran objecte de senyalització i difusió oficial per la Generalitat interpretant l'esdevingut i, si fa el cas, amb indicació del nom de les víctimes, amb la col·laboració de les entitats locals de l'entorn, universitats i associacions memorialistes.



Aquests llocs i itineraris de la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana gaudiran del règim de protecció al qual es refereix l'article 27 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, en atenció a la transcendència dels fets que s'hi van produir, la seua ubicació i estat de conservació, tot salvaguardant sempre la seua naturalesa memorialista i reparadora, i s'inclouran en el corresponent catàleg municipal de béns.



3. Els ajuntaments, en exercici de les seues competències, podran declarar llocs i itineraris de la memòria democràtica d'interés local per haver-se desenvolupat en ells fets de singular rellevància vinculats a la memòria democràtica, per la seua significació històrica, simbòlica o per la seua repercussió en la memòria col·lectiva de la lluita dels valencians i valencianes pels seus drets i llibertats democràtiques, en el període que abasta des de la proclamació de la II República Espanyola, el 14 d'abril de 1931, fins a l'entrada en vigor de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, el 10 de juliol de 1982.

Aquests llocs i itineraris s'inscriuran en el catàleg municipal de béns amb un grau de protecció adequat en atenció a la transcendència dels fets que s'hi van produir, la seua ubicació i estat de conservació, tot salvaguardant sempre la seua naturalesa memorialista i reparadora, i seran objecte de comunicació a l'òrgan autonòmic competent en matèria de memòria democràtica.

Alhora, els referits llocs i itineraris de la memòria democràtica seran objecte de senyalització i difusió oficial pels ajuntaments, tot interpretant l'esdevingut i, si fa el cas, amb indicació del nom de les víctimes.





Article 48. Contingut del Catàleg dels llocs i itineraris de la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana

1. El Catàleg de llocs i itineraris de la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana tindrà el contingut següent:

a) Cada lloc de la memòria inscrit tindrà el seu corresponent foli o fitxa registral.

b) Hauran de constar tant la resolució d'inici del procediment, com la de declaració i ordre d'inscripció de cada lloc i itineraris de la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana. Igualment, hi hauran de constar les resolucions que modifiquen el contingut registral.



c) Respecte de cada lloc i itinerari, es farà descripció de les seues característiques identificatives i de les mesures provisionals, cautelars i definitives adoptades en relació amb aquest.

d) S'inscriuran les transmissions i intervencions que afecten els béns identificats com a llocs i itineraris de la memòria.

e) Es recolliran quants actes administratius afecten els béns inscrits.



2. La informació inscrita es realitzarà conforme a una classificació dels Llocs i Itineraris de la Memòria Democràtica per tipologies i, al seu torn, per categories. Així mateix, haurà de realitzar-se una diferenciació territorial.

3. El Catàleg de Llocs i Itineraris de la Memòria Democràtica de la Comunitat Valenciana és públic i la seua consulta, telemàtica o presencial, serà gratuïta.



Article 49. Tipologia i categories de béns inscrits

1. La tipologia i categories dels béns inscrits serà la següent:

1.1. Tipologia: llocs i itineraris

1.2. Categories

1.2.1. Llocs de la memòria de la II República

a) Espais del govern i de l'administració

b) Espais educatius, espais culturals

c) Espais socials, polítics i sindicals

d) València, capitalitat de la República

1.2.2. Llocs de la memòria de la guerra

a) Llocs d'enfrontament bèl·lic, línies defensives, patrimoni bèl·lic, etc.

b) Llocs de bombardeig de nuclis urbans i població civil

c) Hospitals militars, de campanya o de sang

d) Espais de la rereguarda republicana (colònies escolars, llars infantils, residències, escoles)

e) Llocs de repressió i detenció durant la guerra

1.2.3. Llocs de la memòria de la repressió de la dictadura franquista i la transició

a) Camps de concentració, presons provisionals i centres de detenció

b) Murs o espais d'execució.

c) Fosses i memorials

d) Llocs públics o privats on es va utilitzar el treball forçat.

1.2.4. Llocs de la guerrilla republicana antifranquista

1.2.5 Llocs de l'exili republicà

a) Monuments-homenatge, memorials

1.2.6. Llocs de deportació

a) Monuments-homenatge, memorials

1.2.7. Llocs d'assemblees, vagues, reunions i resistència

1.2.8. Altres

2. Itineraris de la memòria.

Idèntica classificació i categorització



Article 50. Xarxa d'espais de la memòria democràtica valenciana

1. Es crea la xarxa d'espais de la memòria democràtica valenciana on s'inclouran tots aquells espais, immobles o paratges amb valors històrics o simbòlics, que servisquen com a espais de transmissió de la memòria democràtica, tinguen protecció memorialista o no, com una manera d'integrar i posar en valor la memòria democràtica valenciana, a través de la recuperació, senyalització i difusió del patrimoni memorial del període 1931-1982.

2. Sense perjudici de la protecció dels llocs i itineraris de la Memòria Democràtica i dels béns del patrimoni cultural valencià, els restants béns i espais gaudiran en el planejament territorial i urbanístic d'especial protecció en atenció a la transcendència dels fets que s'hi van produir, la participació de les dones, la seua ubicació, estat de conservació, adequació urbanística i impacte econòmic i social, salvaguardant sempre la seua naturalesa memorialista i reparadora.





Article 51. Activitats de difusió i divulgació

1. En compliment de l'article 28 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, adoptarà les mesures oportunes per a la difusió i divulgació dels llocs i itineraris de la memòria democràtica, així com dels valors que representen.

2. Entre les activitats de difusió i divulgació en relació amb els llocs de la memòria, s'inclourà:

a) Centres d'interpretació dels esdeveniments

b) Edició de publicacions. S'editaran les publicacions corresponents per a la difusió de la memòria democràtica valenciana entorn dels llocs i itineraris de la memòria, a través de fullets, díptics, tríptics, llibres, guies i altres materials de divulgació.

c) Materials didàctics. D'acord amb l'article 33 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, es desenvoluparan els materials corresponents per a dotar el professorat d'eines conceptuals i metodològiques per al tractament educatiu de la memòria democràtica valenciana, entorn dels llocs i itineraris de la memòria.

d) Continguts audiovisuals. D'acord amb l'article 34 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, es crearan materials audiovisuals per a la difusió i divulgació de la memòria democràtica valenciana, a través dels mitjans de comunicació públics de la Comunitat Valenciana.

e) Senyalització. La identitat gràfica dels llocs i itineraris de la memòria democràtica es desenvoluparà d'acord amb l'article 28.2 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre. En el cas de les fosses s'actuarà d'acord amb el capítol sobre actuacions per a la dignificació de les fosses del present decret del Consell.

3. En tots els casos, s'instal·laran panells informatius amb les principals dades històriques sobre l'esdevingut; per a això, es crearà a més un manual tècnic de senyalització dels espais, llocs i itineraris de la memòria democràtica.

El manual recollirà les pautes de disseny gràfic i construcció de la senyalització dels espais, llocs i itineraris de la memòria, amb l'objectiu de dotar-los d'una identitat visual pròpia.

4. El contingut de les activitats i els materials atendrà el manual d'estil sobre llenguatge i tractament de la informació en matèria democràtica previst en l'article 34 de la Llei 14/2017,de 10 de novembre, i en tot cas s'inclourà la informació històrica relativa als fets esdevinguts entorn de la repressió patida per les persones i organitzacions allí represaliades, incloent-hi tota la informació relativa als qui van patir aquella situació en la defensa dels valors democràtics, com noms i dades biogràfiques de les víctimes, nom de les organitzacions polítiques, sindicalistes i d'un altre tipus a les quals pertanyien les víctimes, així com la iconografia vinculada a aquestes organitzacions i al propi govern democràtics de la segona República. En tot cas es destacarà la participació de les dones en els fets.



5. Es promourà la col·laboració amb les associacions memorialistes i entitats locals de la Comunitat Valenciana en activitats que posen en valor els llocs de la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana, i commemoren els esdeveniments que van motivar la seua inscripció en el Catàleg.

6. La Generalitat afavorirà l'accés a la memòria democràtica a través de Tecnologies de la Informació i la Comunicació, i subministrarà mitjançant elles tota la informació necessària relativa als llocs de la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana. Això inclou visites virtuals d'aquells llocs que es consideren de particular rellevància com a patrimoni de la memòria democràtica.

7. L'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, impulsarà en col·laboració amb els òrgans competents en gestió de patrimoni cultural i foment turístic, l'adequada promoció de Llocs i itineraris de Memòria Democràtica amb l'objecte que puguen ser degudament coneguts i visitats.







CAPÍTOL XII

Investigació, ensenyament i divulgació



Article 52. Seccions museístiques de la memòria democràtica valenciana

1. A fi de contribuir al foment de la cultura de la memòria democràtica valenciana es crearan centres d'interpretació, espais expositius i seccions museístiques en els museus gestionats per la Generalitat. En el cas que es tracte d'equipaments de titularitat d'una altra administració pública del territori de la Comunitat Valenciana, es realitzarà en col·laboració amb aquelles mitjançant conveni, i sempre respectant el principi de titularitat d'aquests.

2. En aquestes seccions es dipositaran tots aquells objectes relacionats amb la II República, la guerra, la repressió franquista, la transició, i la memòria democràtica valenciana, que els familiars i propietaris legítims decidisquen donar o cedir, i també aquells que no siguen reclamats per cap familiar.

3. Els vestigis franquistes censats en el Catàleg de vestigis de la guerra i la dictadura, que hagen sigut retirats per constituir elements contraris a la memòria democràtica i a la dignitat de les víctimes, podran ser dipositats en la secció museística de memòria democràtica habilitada a tals efectes.



Article 53. Seccions en arxius i biblioteques de la memòria democràtica valenciana

Amb l'objectiu de recuperar, conservar i divulgar la Memòria Democràtica de la II República, la guerra, la dictadura, la repressió franquista i la transició, la resistència i l'exili durant el període de 1931 a 1982 a la Comunitat Valenciana, l'òrgan competent en matèria de memòria democràtica, en col·laboració amb l'òrgan competent en matèria de cultura, impulsarà el manteniment de sèries documentals sobre memòria democràtica valenciana en els arxius del Sistema d'arxius valencians. Així mateix, a les biblioteques del Sistema Bibliotecari Valencià es crearan seccions de la memòria democràtica valenciana.





Article 54. Ensenyament de la memòria democràtica valenciana

1. Sense perjudici de la inclusió per la conselleria competent en matèria d'educació, de la memòria democràtica en el currículum de l'educació primària, de l'educació secundària obligatòria, del batxillerat i cicles formatius de formació professional i de l'educació permanent de persones adultes, es promouran programes que fomenten una cultura de la pau i dels Drets Humans, així com dels valors de respecte, solidaritat i aprofundiment democràtic, amb la col·laboració de les entitats locals i les associacions memorialistes.

2. Així mateix, s'impulsarà la creació de xarxes de centres educatius i del professorat a fi de difondre i desenvolupar la memòria democràtica valenciana i la seua inclusió en tots els projectes del centre. Preferentment es programaran activitats en llocs de la memòria democràtica sobre els esdeveniments que s'hi visqueren així com sobre els fets col·lectius i individuals en defensa dels valors democràtics durant la guerra i la dictadura franquista.

3. Els programes incidiran, a més, en el coneixement dels fets que han permés recuperar la identitat lingüística, cultural i democràtica del poble valencià i de les normes que han fet possible l'exercici dels drets democràtics.

4. En tot cas, s'atendrà de forma singular l'experiència específica de les dones en l'àmbit de la memòria democràtica.





CAPÍTOL XIII

Elements contraris a la memòria democràtica



Article 55. Catàleg de vestigis de la guerra i la dictadura franquista



1. El catàleg de vestigis de la guerra i la dictadura és un registre públic on s'ha de censar, localitzar i identificar tots aquells elements contraris a la memòria democràtica, que s'exhibeixen en llocs públics i realitzats en commemoració, exaltació o enaltiment individual o col·lectiu de la sublevació militar de 1936 i de la dictadura franquista, dels seus dirigents o de les organitzacions que sustentaren el règim dictatorial, per suposar una ofensa a les víctimes i representar una agressió als valors de la convivència democràtica.

2. Qualsevol persona física o jurídica podrà comunicar a l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, a la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, l'existència d'un vestigi i sol·licitar la seua inclusió en el catàleg així com la seua retirada, si escau.



Article 56. Procediment per a la retirada d'elements contraris a la memòria democràtica

1. Una comissió tècnica dependent de l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o de la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, elaborarà la relació d'elements que s'han de retirar. Sols es podrà exceptuar la retirada d'aquells elements contraris a la memòria democràtica, si hi concorren raons artístiques o arquitectòniques. Sobre aquest tema es podrà recaptar l'assessorament tècnic de la conselleria competent en matèria de patrimoni històric i cultural o del comité tècnic d'experts creat a aquest efecte.

Mitjançant ordre de la conselleria competent en matèria de memòria democràtica es regularà l'estructura, composició i funcionament de la Comissió Tècnica i del Comité Tècnic d'Experts.

2. Totes les administracions públiques, en exercici de les seues competències, hauran d'adoptar les mesures necessàries per a fer la retirada o eliminació dels elements contraris a la memòria democràtica, sense perjudici de les actuacions que les víctimes o els seus familiars, o les entitats memorialistes, puguen dur a terme en defensa del seu dret a l'honor i la dignitat.

3. Són persones obligades a la retirada dels vestigis, si l'element es troba en un edifici privat amb projecció a un espai visible d'accés o ús públic, les persones propietàries i, en el cas d'edificis públics o espais públics, les institucions i organismes titulars o competents.



4. L'ajuntament on se situe el vestigi requerirà a les persones, entitats i institucions obligades, a fi que en el termini de tres mesos es retiren voluntàriament els elements contraris a la memòria democràtica i a la dignitat de les víctimes, cosa que comunicarà posteriorment a l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si és el cas, a la conselleria competent en matèria de memòria democràtica.

De la mateixa manera i davant el mateix òrgan, es comunicarà la retirada efectiva d'aquests elements per a donar-los de baixa en la relació d'elements contraris a la memòria democràtica i a la dignitat de les víctimes pendents de retirar.

5. En el supòsit de la no retirada voluntària dels elements contraris a la memòria democràtica, l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si és el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, acordarà, en el termini d'un mes, la incoació d'ofici del procediment al qual es refereix l'article 39.7 a 10 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre.





Article 57. Destinació i custòdia de vestigis

1. Els elements contraris a la memòria democràtica de titularitat pública que hagen estat retirats hauran de ser degudament custodiats pels ens públics propietaris dels mateixos i traslladats al cementeri de la localitat on se situen, en els casos que tinguen un caràcter funerari, o a museus o centres d'interpretació, pel seu interès com a documents o testimoniatges històrics.

2. Quan es tracte d'elements contraris a la memòria democràtica de titularitat privada que hagen sigut retirats, es reintegraran als seus propietaris. El destí d'aquests elements en cap cas podrà ser un immoble amb projecció a un espai visible d'accés o ús públic, o un espai d'ús o accés públic.

3. Els elements traslladats a cementeris ho seran amb eliminació dels elements d'exaltació i seran senyalitzats si tenen caràcter col·lectiu de forma que atorguen al lloc una funció didàctica i d'ensenyament de la història. D'igual manera es podrà respectar el llistat de les víctimes mortes, si hi haguera, i incorporar el de les víctimes de la dictadura franquista, amb les principals dades històriques sobre l'esdevingut.



4. El procés haurà de realitzar-se respectant les sensibilitats religioses i no religioses de les persones mortes i dels seus familiars, i evitant, en tot cas, l'ofensa de les víctimes, així com facilitant el coneixement dels fets i circumstàncies esdevinguts durant la guerra i la dictadura franquista, a fi de construir una millor convivència democràtica.



5. En el cas dels vestigis traslladats a museus o centres d'interpretació, no seran alterats i podran mantindre els símbols d'exaltació sempre que en els llocs on s'exposen finalment vagen acompanyats de panells explicatius o altres suports d'informació històrica del seu contingut i de la justificació de la seua preservació, amb la finalitat d'utilitzar-los al servei de la cultura de la convivència democràtica i la pau.



En aquests casos també ha d'evitar-se la mutilació de vestigis que, en conjunt, presenten una unitat amb interès artístic o documental, amb la finalitat de preservar la intel·ligibilitat del seu contingut.

6. Totes les actuacions hauran d'acompanyar-se del procés de documentació fotogràfica, inventari i catalogació de l'estat original del monument, així com dels elements retirats, que han de ser custodiats en dependències municipals, museu local o espai d'interpretació de la memòria històrica, per a la seua conservació, estudi i anàlisi per a la investigació històrica.

7. Els ajuntaments i les restants administracions públiques hauran de comunicar a l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques, o bé, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, tots els acords que s'adopten en relació amb els vestigis de la guerra i de la dictadura, així com els referits a la seua retirada i trasllat.

La revocació de les distincions, nomenaments, títols honorífics i altres formes d'exaltació de persones vinculades a la defensa del règim franquista, serà també comunicada i feta pública per les diferents administracions així com remeses al Govern d'Espanya.





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Creació de la Comissió de la veritat, la justícia i la reparació de la Comunitat Valenciana

1. En compliment de la disposició addicional sisena de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, de la Generalitat, de memòria democràtica i per a la convivència de la Comunitat Valenciana, es crea la Comissió de la veritat, la justícia i la reparació de la Comunitat Valenciana, a fi de restablir la veritat històrica, jurídica i institucional sobre els fets i esdeveniments ocorreguts durant la guerra i la dictadura franquista fins a l'entrada en vigor de la Constitució de 1978, al territori de la Comunitat Valenciana.

2. Una ordre de la conselleria competent en matèria de memòria democràtica en regularà el règim de funcionament, estructura i composició.

3. La Comissió de la veritat, la justícia i la reparació de la Comunitat Valenciana serà convocada per la persona titular de la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, en el termini de tres mesos des de l'entrada en vigor d'aquest decret.

4. El Consell sol·licitarà al govern la creació d'una comissió de la veritat d'àmbit estatal a la qual es farà arribar l'informe final de la Comissió de la veritat, la justícia i la reparació de la Comunitat Valenciana, sobre l'anàlisi de la realitat valenciana durant la guerra i la dictadura franquista fins a l'entrada en vigor de la Constitució de 1978.





Segona. Incidència pressupostària

El desenvolupament i l'execució d'aquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despeses assignades a l'òrgan competent en matèria de memòria democràtica; en un altre cas, hauran de ser ateses amb els mitjans personals i materials d'aquest mateix departament del Consell.



Tercera. Protecció de dades

1. El tractament de dades personals que es realitze en compliment d'aquesta norma, s'ajustarà al que es disposa en el règim jurídic europeu i estatal en matèria de protecció de dades de caràcter personal.

2. Les dades personals que els individus proporcionen a l'administració en l'exercici dels drets garantits en aquesta norma, seran utilitzades amb les finalitats i els límits previstos.

3. Amb la finalitat de garantir un nivell adequat de protecció dels drets i llibertats de les persones interessades, el departament competent en memòria democràtica haurà de determinar les mesures de seguretat, tècniques i organitzatives apropiades en funció dels riscos que suposa el tractament de dades personals, havent de realitzar, quan siga escaient conforme al règim jurídic en matèria de protecció de dades, l'oportuna avaluació d'impacte.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Normativa derogada

Queda derogada la Resolució de 16 d'octubre de 2018, de la consellera de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, per la qual es crea un sistema de bancs de dades i s'adopten altres mesures, d'acord amb el que s'estableix en la Llei 14/2017, de 10 de novembre, de la Generalitat, de memòria democràtica i per a la convivència de la Comunitat Valenciana.











DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació normativa

Es faculta la persona titular de la conselleria competent en matèria de memòria democràtica per a dictar quantes disposicions siguen necessàries amb la finalitat de garantir el desenvolupament l'aplicació del present decret.



Segona. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 13 de gener de 2023



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG FERRER



La consellera de Participació, Transparència,

Cooperació i Qualitat Democràtica,

ROSA PÉREZ GARIJO

Mapa web