Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ d'11de gener de 2023, de la directora general de Relacions amb Les Corts, de la Presidència de la Generalitat, per la qual es publica el Conveni marc de col·laboració entre la Generalitat, a través de Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, i la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, per a la col·laboració dels ajuntaments en la inspecció, vigilància i control de l'activitat del joc en la Comunitat Valenciana. [2023/293]

(DOGV núm. 9517 de 23.01.2023) Ref. Base de dades 000718/2023








La Generalitat, a través de Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic i la Federació Valenciana de Municipis i Províncies han subscrit, prèvia tramitació reglamentària, els dies 30 i 28 de novembre de 2022, el Conveni marc per a la col·laboració dels ajuntaments en la inspecció, vigilància i control de l'activitat del joc a la Comunitat Valenciana, i conforme amb el que preveu l'article 20 del Decret 176/2014, de 10 d'octubre, del Consell, pel qual es regulen els convenis que subscriga la Generalitat i el seu registre, una vegada inscrit en el Registre de Convenis de la Generalitat amb data 10 de gener de 2023 i número 72/2023, és procedent la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana del conveni esmentat, que figura annex a aquesta resolució.





València, 11 de gener de 2023.– La directora general de Relacions amb Les Corts: Ana Belén Domínguez Cana.





Conveni marc entre la Generalitat i la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, per a la col·laboració dels ajuntaments en la inspecció, vigilància i control de l'activitat del joc a la Comunitat Valenciana.



Reunits

D'una part, Arcadi España García, conseller d'Hisenda i Model Econòmic, en virtut del Decret 11/2022, de 14 de maig, del president de la Generalitat, pel qual se'l nomena titular; de l'article 55 del Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat; i de l'article 6.3 del Decret 176/2014, de 10 d'octubre, del Consell, que regula els convenis que subscriga la Generalitat i el seu registre; i autoritzada la subscripció del present conveni marc mitjançant Acord del Consell de data 4 de novembre de 2022.

D'una altra part, la Federació Valenciana de Municipis i Províncies (d'ara en avant, la FVMP), amb NIF G46550885, i en el seu nom i representació, Vicente Gil Olmedo, secretari general de la FVMP, en virtut de les atribucions que li confereix l'article 45.1 dels seus estatuts i de l'autorització específica per a subscriure aquest conveni, atorgada pel president de la FVMP, en data 26 d'octubre de 2022.

La FVMP és l'associació amb major implantació, constituïda pels municipis, províncies i altres entitats locals de la Comunitat Valenciana que voluntàriament ho decidisquen, per a la defensa i promoció de l'autonomia local i dels interessos locals de conformitat amb el que disposa la Constitució, l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i la Llei 8/2010, de 23 de juny, de règim local de la Comunitat Valenciana.



Les parts intervenen en la representació i amb les facultats que els seus respectius càrrecs els confereixen, reconeixent-se recíproca capacitat i prou legitimació en dret per a atorgar i signar el present conveni marc i en virtut d'això,



MANIFESTEN



1. Que l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, en l'article 49.1.31a, recull la competència exclusiva de la Generalitat en matèria de casinos, joc i apostes.

2. Que l'article 55 de la Llei de la Generalitat 1/2020, d'11 de juny, de regulació del joc i de prevenció de la ludopatia en la Comunitat Valenciana estableix que la inspecció, vigilància i control de les activitats de joc, correspon a la conselleria competent en matèria de joc, qui les desenvoluparà amb mitjans propis a través de funcionaris de la Generalitat titulars de llocs que tinguen encomanades aquestes tasques, així com pels agents de la policia autonòmica amb la col·laboració, quan siga procedent, dels membres dels cossos i forces de seguretat de l'Estat i policia local.

3. Que, en desenvolupament del tal mandat legal, l'article 14 del Decret 97/2021, de 16 de juliol, del Consell, de mesures urgents per a l'aplicació de la Llei 1/2020, d'11 de juny, de la Generalitat, determina que la conselleria competent en matèria de joc ha de promoure la signatura de convenis (…), directament o a través d'altres ens representatius en aquest àmbit, per a impulsar la col·laboració de les policies de les entitats locals de la Comunitat Valenciana en l'exercici d'activitats d'inspecció en matèria de joc.

4. Que la Llei 8/2010, de 23 de juny, de règim local de la Comunitat Valenciana, disposa en el seu article 111.1 que les entitats locals de la Comunitat Valenciana podran cooperar entre si o amb l'administració (…) de la comunitat autònoma a través de convenis (…).

5. Que la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, assenyala en el seu article 48 que les administracions públiques, en l'àmbit de les seues competències, podran subscriure convenis amb altres subjectes de dret públic i privat, sense que això supose la cessió de la titularitat de la competència.

6. Que la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, en el seu article 7, apartat 4, preveu que les entitats locals puguen exercir competències diferents de les pròpies i de les atribuïdes per delegació con els requisits de no posar en risc la sostenibilitat financera del conjunt de la Hisenda municipal, d'acord amb els requeriments de la legislació d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera i no s'incórrega en un supòsit d'execució simultània del mateix servei públic amb una altra administració pública. (…) en els termes previstos en la legislació de l'Estat i de les comunitats autònomes.



7. Que la subscripció del conveni, per cada entitat local, quedarà subjecta a quatre condicions que, en qualsevol cas, aquesta haurà d'acreditar:

a) la voluntarietat del propi ajuntament, manifestada formalment mitjançant acord exprés de l'òrgan competent per a adoptar-lo;

b) la preexistència de cossos de policia local;

c) el compliment de la seua sostenibilitat financera, i

d) la inexistència de duplicitats en l'exercici de les funcions.

Respecte a les dues primeres exigències, es posaran de manifest mitjançant l'oportuna certificació, expedida en el si del propi ajuntament.

Quant a les dues últimes, haurà d'estar-se al que es preveu en el Decret 67/2018, de 25 de maig, del Consell, pel qual es regula el procediment dels informes per a l'exercici per les entitats locals de competències diferents de les pròpies o delegades.

Referent a una possible duplicitat o execució simultània no podrà arribar a esdevindre, puix que la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, titular de la competència exclusiva sobre la inspecció i control del joc en l'àmbit la Comunitat Valenciana, no disposa de personal funcionari propi per a l'exercici de les tasques inherents a això, per la qual cosa actualment les exerceixen amb els efectius de la Unitat de la Policia Nacional adscrita, a què vindrà a sumar-se, com a complementària de tal acció autonòmica, a partir d'ara, la col·laboració de les policies locals dels ajuntaments que s'adherisquen al conveni. Això, amb ple respecte i independència de les funcions policials, en el seu vessant de seguretat i ordre públic sobre el joc, la titularitat del qual correspon a l'Estat, d'acord amb el Reial decret 1.038/1985, de 25 de maig, sobre traspàs de funcions i serveis a la Comunitat Valenciana en matèria de casinos i jocs, el bloc de constitucionalitat i la Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de Seguretat.



Per a evitar que puga arribar a plantejar-se duplicitat, dubte o conflicte sobre les funcions d'inspecció sobre el joc -no vinculades a la seguretat o ordre públic– en els locals o espais en què es pretenga practicar-la, aquelles es continuaran duent a terme pel personal de la citada Unitat adscrita en tots els municipis en què no s'haja subscrit el conveni; mentre que, en els que ho hagen fet, seran les policies locals les que les executen en la seua respectiva demarcació. Això sense perjudici que especials circumstàncies, com ara l'oportunitat o immediatesa, la unitat en una investigació en marxa o altres similars, aconsellen o requerisquen una actuació ad hoc per a previndre o corregir un possible il·lícit –únic pressupost legitimador d'aquest exercici extraordinari, que no serà extensiu a les policies locals, que queden condicionades als límits del seu terme municipal– amb un esdeveniment immediat o raonadament probable.

8. Que la Federació Valenciana de Municipis i Províncies (d'ara endavant FVMP) és una associació constituïda pels municipis, províncies i altres entitats locals que voluntàriament ho decidisquen per a la defensa i promoció de l'autonomia local i dels interessos locals, de conformitat amb el que es disposa en la Constitució, l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana i la normativa sobre règim local, tenint entre els seus fins la cooperació i assistència tècnica al desenvolupament dels interessos locals.

9. Que la FVMP i l'administració de la Generalitat, a través de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, coincideixen en la seua percepció que la necessitat de garantir la protecció dels menors d'edat i altres col·lectius vulnerables, la desitjable transparència en el desenvolupament dels jocs i apostes, així com l'activitat preventiva com a garantia que no es produïsquen fraus o joc no autoritzat, poden resultar d'interés per a les entitats locals, per la qual cosa això pot vehicular-se a través de la primera, contribuint a crear un marc per a la col·laboració entre la Generalitat i les entitats locals en matèria d'inspecció i control de l'activitat de joc en la Comunitat Valenciana.



10. Que tot l'anterior motiva que, malgrat que la FVMP no es veja revestida del caràcter d'entitat o ens que exercisca potestats públiques, la rellevància i relativa transversalitat que es desprén de l'objecte del conveni, així com del nombre d'administracions que podran arribar a subscriure l'adhesió a aquest, es considere convenient i oportú que siga autoritzat pel Consell.

11. Que, de conformitat amb la normativa adés ressenyada, les parts convenen a signar el present conveni marc de col·laboració, en l'acompliment de les seues respectives competències i funcions, conformement a les següents:



ESTIPULACIONS



Primera. Objecte

El present conveni té per objecte articular un marc entre l'administració de la Generalitat i la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, al qual els ajuntaments de la Comunitat Valenciana que disposen de cos de Policia Local així ho manifesten voluntàriament, i atenguen els requisits assenyalats en l'anterior manifestació 7, puguen adherir-se singularment per a col·laborar amb aquella en l'exercici d'activitats d'inspecció i vigilància en matèria de joc, en l'àmbit competencial corresponent a la Llei de la Generalitat 1/2020, d'11 de juny, de regulació del joc i de prevenció de la ludopatia en la Comunitat Valenciana.





Segona. Àmbit territorial i material de la col·laboració

1. La col·laboració entre la Generalitat i la FVMP a què es refereix l'estipulació anterior s'estendrà a la totalitat del territori de la Comunitat Valenciana.

2. L'àmbit material serà el de les entitats locals que, associades a la FVMP, disposen de cos de policia local, atenguen els requisits de la legislació d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera i desitgen col·laborar, voluntàriament, amb l'administració del joc de la Generalitat, exercint les funcions recollides en el títol IV de la Llei 1/2020, d'11 de juny, de regulació del joc i de prevenció de la ludopatia a la Comunitat Valenciana, que corresponen a la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, la qual gaudeix d'habilitació legal per a desenvolupar-les amb mitjans propis i els agents de la policia autonòmica, amb la col·laboració dels membres dels cossos i forces de seguretat de l'Estat i policia local. Les funcions a desenvolupar podran practicar-se en els àmbits recollits en els capítols IV i V, del títol III, de la citada llei, dins dels límits territorials de la respectiva entitat local.





Tercera. Obligacions de les parts

Sense perjudici de la general de mútua assistència per a la correcta execució d'aquest conveni, les parts s'obliguen expressament a:

1. Que la conselleria competent en matèria de joc tramite els expedients sancionadors que procedisquen conforme a les actuacions del personal de les policies de les entitats locals adherides a aquest; i a autoritzar l'accés al Registre de Persones Excloses d'Accés al Joc de la Comunitat Valenciana dels funcionaris designats a aquest efecte per la seua entitat local, amb els mitjans d'aquesta.

2. Que la FVMP difonga entre els seus membres el present conveni marc, efectue el seu seguiment i assumisca la interlocució amb l'administració de la Generalitat, per a resoldre les qüestions o controvèrsies que pogueren sorgir en la seua aplicació o la dels convenis singulars d'adhesió a aquest.



Quarta. Obligacions econòmiques

L'aplicació i execució d'aquest conveni, incloent-hi a l'efecte tots els actes jurídics que pogueren dictar-se en la seua execució i desenvolupament, no podrà suposar obligacions econòmiques per a la Generalitat, i haurà d'atendre's, en tot cas, amb els mitjans personals i materials dependents de l'administració de la Generalitat, de la FVMP o de l'entitat local adherida.



Cinquena. Accions formatives

La conselleria competent en matèria de joc fomentarà la realització d'accions formatives relacionades amb les funcions d'inspecció en matèria de joc, per a la qual cosa, si fa el cas, promourà continguts específics per als cursos de formació i perfeccionament dirigits al personal de les policies locals, organitzats per l'organisme o òrgan de la Generalitat que tinga atribuït aquesta comesa.



Sisena. Seguiment del conveni

Les parts signants no consideren necessari crear una comissió de seguiment d'aquest conveni marc, si bé mantindran entre elles l'oportuna comunicació i es reuniran, a petició de qualsevol d'ambdues, o de les entitats locals que s'hagen adherit, en el termini màxim d'un mes, quan el consideren convenient per a resoldre les qüestions que pogueren sorgir en l'aplicació del conveni.

Aquelles qüestions que no puguen resoldre's conforme al que es preveu en el paràgraf anterior, seran sotmeses als òrgans competents de la jurisdicció contenciosa administrativa, d'acord amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora d'aquesta.



Setena. Adhesions singulars

1. Les entitats locals o municipis de la Comunitat Valenciana, que així ho desitgen, disposen de cos de Policia Local i atenguen els requeriments de la legislació d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, podran adherir-se al present conveni marc per a col·laborar, amb l'administració de la Generalitat, i efectuaran inspecció i control de les activitats relatives al joc.

2. L'adhesió singular al conveni marc requerirà la sol·licitud de l'entitat local corresponent, seguint el format de l'annex, amb l'acord del Ple –o l'òrgan competent per a la seua aprovació, de ser-ne un altre– de l'ajuntament que expresse la seua voluntat, acompanyada dels informes que es desprenen de l'anterior manifestació 7. Haurà de ser presentada davant la Direcció General de Tributs i Joc de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, que ho posarà en coneixement de la FVMP, després de la revisió de conformitat de la documentació. Superada aquesta comprovació, las adhesions de les entitats locals es consideraran eficaces des del dia de la presentació formal de la seua voluntat i acord.



3. L'adhesió al conveni marc podrà ser registrada i difosa, per qualsevol de les parts, a través dels mitjans oportuns que s'actualitzaran periòdicament.



Vuitena. Vigència

El present conveni marc es perfecciona amb el consentiment de les parts, serà eficaç i tindrà efectes una vegada inscrit en el Registre de Convenis de la Generalitat, i serà publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. Tindrà vigència indefinida, però podrà extingir-se per denúncia expressa, per escrit, si bé aquesta extinció no es farà extensiva, automàticament, als convenis singulars d'adhesió establerts a la seua empara.

Els convenis singulars d'adhesió tindran una vigència de quatre anys, i podran prorrogar-se, previ acord de les parts signants, fins per quatre anys més, o extingir-se per denúncia expressa, per escrit, amb antelació de trenta dies, formulada per alguna d'aquelles.



Novena. Causes de resolució

A més de el que es preveu en la clàusula huitena, el conveni s'extingirà pel compliment de les actuacions que constitueixen el seu objecte o per concórrer alguna de les causes de resolució següents:

a) La impossibilitat sobrevinguda de complir el fi.

b) Subscripció d'un nou conveni que substituïsca el present.

c) L'acord unànime de les parts.

d) L'incompliment de les obligacions i compromisos assumits per alguna de les parts. o, si fa el cas, per l'entitat local adherida. En aquest supòsit, qualsevol de les parts podrà notificar a la incomplidora, o a l'entitat adherida, segons siga escaient, un requeriment perquè complisca en un determinat termini amb les obligacions o compromisos que es consideren incomplits. Aquest requeriment serà comunicat a l'altra part signant del present conveni marc. Si persistira l'incompliment, una vegada transcorregut el termini indicat en el requeriment, la part que el va dirigir notificarà a l'altra part la concurrència de la causa de resolució i s'entendrà resolt el conveni marc o el d'adhesió singular, segons siga escaient.

e) Per decisió judicial declaratòria de la nul·litat del conveni.

f) Per qualsevol altra causa diferent de les anteriors prevista en les lleis.



Deu. Naturalesa del conveni

El present conveni marc i les adhesions a aquest tenen naturalesa administrativa, i queden excloses de l'àmbit d'aplicació de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, en virtut del que s'estableix en l'apartat 2, del seu article 6. I en prova de conformitat, signen el present conveni al lloc i en la data adés indicats.





PER LA FVMP,

Signat pel secretari de l'FVMP: Vicente Gil Olmedo, el 28.11.2022.





PER LA GENERALITAT VALENCIANA,

Signat pel conseller d'Hisenda i Model Econòmic: Arcadi España García, el 30.11.2022.



Mapa web