Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 8 de febrer de 2023, de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual es convoquen subvencions per a la intervenció arquitectònica en locals destinats a la prestació d'assistència sanitària per part d'aquesta conselleria, en municipis de la Comunitat Valenciana. [2023/2000]

(DOGV núm. 9543 de 28.02.2023) Ref. Base de dades 002061/2023




Mitjançant l'Ordre 9/2017, de 19 de setembre, de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions per a la intervenció arquitectònica en locals destinats a la prestació d'assistència sanitària per part d'aquesta conselleria, en municipis de la Comunitat Valenciana (DOGV 8134, 25.09.2017). D'ara en avant, Ordre 9/2017.

Mitjançant l'Ordre 3/2021, de 29 de setembre, de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, es modifica parcialment l'esmentada Ordre 9/2017 (DOGV 9186, 01.10.2021).

El punt 3 de l'article 1 de l'Ordre 9/2017 estableix que la convocatòria de les subvencions es realitzarà mitjançant una resolució de la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de sanitat. En la seua disposició addicional segona, delega en la persona titular de la Direcció la competència per a dictar la resolució de concessió de la subvenció, així com per a resoldre les eventuals incidències sobre renúncia, revocació, quantia, pròrroga, modificacions, minoracions i reajustaments, de conformitat amb l'article 160.5 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions. D'ara en avant, LHPSPIS.

En el preàmbul de l'Ordre 9/2017 s'estableix que les subvenciones a concedir d'acord amb les seues bases reguladores, pel caràcter d'aquestes, no estan subjectes a la política de competència de la Unió Europea en matèria d'ajudes públiques i, per tant, no requereixen notificació a la Comissió Europea, per no reunir els requisits de l'article 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, ja que pel que fa a la qualitat de les entitats beneficiàries i de l'objecte de les subvencions, aquestes accions subvencionables, per ser activitats de caràcter no econòmic, no afecten la competència ni els intercanvis comercials entre els estats membres i tampoc afavoreixen determinades empreses o produccions.



Així mateix, el Decret llei 6/2021, d'1 d'abril, del Consell (DOGV 9062, 15.04.2021), estableix un règim especial de gestió de les actuacions incloses en el Pla de recuperació, transformació i resiliència finançat pel Mecanisme Europeu de Recuperació i Resiliència i pels Fons REACT-EU per a donar suport a la recuperació després de la crisi de la Covid-19 (NextGeneration-EU).

En virtut del que s'ha exposat, i de conformitat amb el que s'estableix en els articles 160.4.b i 166 de l'LHPSPIS, en relació amb l'article 8 del Decret 5/2019, de 16 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen el nombre i la denominació de les conselleries, i les seues atribucions; l'Ordre 3/2022, de desenvolupament del Decret 185/2020, de 16 de novembre, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, i l'Ordre 9/2017, resolc:



Primer. Objecte. Àmbit d'aplicació. Activitat a desenvolupar

1. Convocar la concessió de subvencions per a la intervenció arquitectònica en locals destinats a la prestació d'assistència sanitària per part d'aquesta conselleria, en municipis de la Comunitat Valenciana.

L'objecte de les subvencions que es convoquen seran les actuacions d'intervenció arquitectònica en locals destinats a la prestació d'assistència sanitària en atenció primària per la Conselleria en municipis de la Comunitat Valenciana.

Segons el cost i la duració de la intervenció arquitectònica, les subvencions concedides podran tindre caràcter de despesa plurianual, d'acord amb el que s'estableix en l'article 40 de l'LHPSPIS.

S'entendrà per actuacions d'intervenció arquitectònica les obres de reforma, reparació, restauració i rehabilitació, així com les de conservació i manteniment, amb les definicions establides en l'article 232 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014 (d'ara en avant, LCSP).

No obstant el que s'ha indicat en l'article 30 de l'LCSP, les obres no podran ser executades directament per les mateixes entitats locals.

La subvenció que es concedisca només es destinarà a finançar el cost d'execució de l'obra i les instal·lacions, amb IVA. Conseqüentment, no se sufragaran les despeses generades en ocasió de la redacció del projecte tècnic, estudis de seguretat i salut, els que es deriven de la direcció d'obra, o qualsevol altre que no estiga directament relacionat amb l'execució de l'obra com, per exemple, estudis sobre l'estat estructural, estudis geotècnics, etc.

Els increments pressupostaris de les obres derivats de les modificacions dels contractes, així com de la liquidació d'aquelles que resultaren, si escau, del procediment de contractació de les obres, no seran objecte de subvenció. Els increments als quals tinguera dret l'empresa contractista de les obres aniran per compte i a càrrec exclusiu de l'òrgan de contractació.

D'acord amb el que es disposa en l'article 31.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (d'ara en avant, LGS), es consideren despeses subvencionables aquelles que, en cadascuna de les anualitats que es preveuen en l'acte de concessió, responguen de manera indubtable a la naturalesa de l'activitat subvencionada, i es realitzen des del primer dia de l'exercici pressupostari de la convocatòria.

D'acord amb el que es disposa en l'actual redacció de l'article 31.2 de l'LGS, es considerarà despesa realitzada la que ha sigut efectivament pagada amb anterioritat a la finalització del període de justificació. El termini de justificació de les subvencions finalitzarà el 15 de novembre de cada exercici econòmic per al qual es van concedir aquestes.

2. Podran obtindre la condició d'entitat beneficiària els ajuntaments de la Comunitat Valenciana que complisquen els requisits següents:

a) Que tinguen la titularitat patrimonial del local en el qual es proposa la intervenció arquitectònica.

b) Que disposen del corresponent projecte d'obra, amb el contingut establit en l'article 233 de l'LCSP, que complisca el que s'ha establit en la secció 2a del capítol II del Reglament general de la Llei de contractes de les administracions públiques, aprovat pel Reial decret 1098/2001, de 12 d'octubre, i aquell que tinga l'informe de conformitat emés per la subdirecció general amb funcions en matèria d'infraestructures (d'ara en avant, la Subdirecció) de la Conselleria, amb data posterior a la publicació de les bases i anterior a la data de finalització de presentació de sol·licituds de la corresponent convocatòria.



c) Compliment de la normativa comunitària que regula les obligacions d'aquestes respecte de les normes d'informació i publicitat, en concret pel que fa al Reglament (UE) 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, i al Reglament d'execució (UE) 821/2014, de la Comissió.



Per a l'obtenció de la conformitat de la subdirecció a què s'ha fet referència se seguirà el que s'estableix en l'article 5 de les bases.



Segon. Condicions de la concessió de la subvenció

1. El procediment de concessió d'aquestes subvencions es tramitarà en règim de concurrència competitiva, tal com estableix l'article 7 de la indicada Ordre 9/20171.

2. Per a obtindre la condició d'entitats beneficiàries de les subvencions, hauran de reunir-se els requisits de l'article 5 de l'Ordre 9/2017, a l'acabament de la presentació de les sol·licituds d'aquesta convocatòria.

3. En tot cas, disposar del corresponent projecte d'obra, amb el degut informe de conformitat de la Subdirecció, en data posterior a la publicació de les bases i anterior a la data de finalització de presentació de sol·licituds d'aquesta convocatòria.



Tercer. Finançament. Dotació. Pagament de les subvencions. Justificació. Període de duració

1. Les subvencions previstes en aquesta resolució de convocatòria es finançaran amb càrrec al programa pressupostari de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública 10.02.91.0000. 412.22. 7, codi línia comptable S0418000, dels pressupostos de la Generalitat amb les anualitats següents:

Per a l'any 2023, per un import d'1.000.000,00 d'euros.

Per a l'any 2024, per un import de 3.500.000,00 euros.

2. Les subvencions que s'atorguen tindran la consideració de subvenció a fons perdut, i el percentatge de subvenció a aplicar serà fins al 100 % de l'import sol·licitat, amb un límit de 400.000,00 euros per projecte, sense que aquest puga superar al cost d'execució del corresponent projecte aprovat o el d'adjudicació. El nombre màxim de projectes subvencionables en cada convocatòria per ajuntament serà de dos.



3. El pagament de la subvenció es realitzarà després de la justificació prèvia per l'ajuntament de la realització de les obres d'intervenció arquitectònica en els locals destinats a la prestació d'assistència sanitària per la Conselleria.

No obstant el que s'ha indicat en l'anterior apartat, es podran realitzar abonaments a compte, que podran suposar la realització de pagaments fraccionats que respondran al ritme d'execució de les accions subvencionades, i s'abonaran per quantia equivalent a la justificació presentada.

Els pagaments s'efectuaran contra certificats d'obres expedits per la direcció facultativa de les obres, d'acord amb les condicions de finançament establides i de conformitat amb el projecte presentat. Aquests certificats es presentaran davant la subdirecció, d'acord amb el model oficial que figura en l'annex XI del Reial decret 1098/2001, de 12 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament general de la Llei de contractes de les administracions públiques (BOE 257, 26.10.2001), acompanyades dels originals de les corresponents factures, que hauran d'estar aprovades per la Junta de Govern Local, per la comissió de govern o òrgan municipal competent.

En el cas que es produïra alguna baixa per diferència entre el pressupost de licitació i el d'adjudicació de l'obra, s'entendrà que la quantia de la subvenció queda fixada en l'import d'adjudicació, sempre que el finançament de la Conselleria es referisca a la totalitat del pressupost de l'obra.

Constituirà, en tot cas, requisit previ per al pagament, l'expedició per la Subdirecció del corresponent certificat de comprovació i aprovació de justificants.

Així mateix, els ajuntaments hauran d'acreditar, amb caràcter previ al pagament, estar al corrent de la seua obligació de rendir comptes anuals davant la Sindicatura de Comptes, d'acord amb el que disposa l'article 199.4 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de règim local de la Comunitat Valenciana.

4. El termini de justificació de les subvencions finalitza el 15 de novembre de 2023, per a l'obra realitzada amb càrrec al pressupost de 2023, i el 15 de novembre de 2024 per a l'obra executada el 2024. L'incompliment d'aquest requisit podrà donar lloc al desistiment sense efectes o a la minoració de la subvenció corresponent a l'exercici en què aquest es produïsca.

5. Si la subvenció superara el cost real de l'obra o si, a conseqüència de la disminució del cost global de l'obra projectada, s'haguera abonat un import superior al percentatge de participació de l'administració, serà procedent el reintegrament de l'excés obtingut.

6. En tot cas, constitueix requisit previ per al pagament que l'entitat local beneficiària de la subvenció es trobe al corrent en l'obligació de rendició dels seus comptes anuals davant la Sindicatura de Comptes.

7. Aquesta actuació és susceptible de ser cofinançada per la Unió Europea a través del Programa operatiu del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Comunitat Valenciana 2021-2027 i finançada com a part de la resposta de la Unió a la pandèmia de Covid-19; i a través del Programa operatiu del Fons Social Europeu (FSE) de la Comunitat Valenciana 2021-2027 i finançada com a part de la resposta de la Unió a la pandèmia de Covid-19.

8. La dotació d'aquesta convocatòria podrà incrementar-se si concorre algun dels supòsits previstos en l'article 11.2 del Decret 77/2019, de 7 de juny, del Consell, de regulació del procediment de gestió del pressupost de la Generalitat. En tot cas, aquest increment queda condicionat a la declaració de disponibilitat del crèdit, que haurà de ser publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. Aquesta publicitat no implicarà l'obertura de termini per a presentar noves sol·licituds ni l'inici de nou còmput de termini per a resoldre.

9. Eventuals augments sobrevinguts en el crèdit disponible possibilitaran una resolució complementària de la concessió de la subvenció que inclourà, seguint l'ordre de prelació establit per la Comissió de Valoració, les sol·licituds que, fins i tot complint tots els requisits, no hagen sigut beneficiàries per esgotament d'aquest.



Quart. Termini de la sol·licitud, forma de presentació i documentació que ha d'acompanyar-se a la sol·licitud

1. El termini per a la presentació de les sol·licituds serà d'un mes a comptar des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

2. Els ajuntaments hauran d'emplenar la sol·licitud en el model normalitzat, que estarà disponible en la seu electrònica de la Generalitat, accessible des de la pàgina web https://sede.gva.es, i en la guia PROP de la Generalitat. La sol·licitud haurà d'anar signada per la persona titular de la presidència de la corporació local o representació autoritzada de l'ajuntament. Tot això, sense perjudici del que es disposa en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (d'ara en avant, LPAC).

La sol·licitud s'acompanyarà de la documentació que seguidament s'indica:

a) Projecte bàsic i d'execució de les obres a realitzar amb informe de conformitat de la Subdirecció.

b) Acta de replanteig del projecte bàsic i d'execució, d'acord amb el que s'estableix en l'article 126 de l'LCSP.

c) Declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, de conformitat amb l'article 24.6 del Reglament de l'LGS, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

d) Declaració responsable de no estar incurs en alguna de les circumstàncies previstes en l'article 13 de l'LGS.

e) Sol·licitud d'alta de domiciliació bancària emplenada, segons model oficial.

f) La fotocòpia del CIF per als ajuntaments que l'hagen modificat respecte a exercicis anteriors o que sol·liciten per primera vegada la subvenció.

g) Certificat de persona representant de l'entitat en què conste:

– Pressupost de licitació del projecte bàsic i d'execució supervisat per la subdirecció.

– Pressupost d'adjudicació, si escau.

– Subvencions i ajudes sol·licitades a altres organismes amb especificació d'aquests i la quantia atorgada en cas de concessió.

– Estat de licitació de l'obra, en què s'especifique si està pendent de licitació, en fase de licitació, o adjudicada.

h) Programa d'actuació, que garantisca l'execució de les obres en els exercicis establits, tenint en compte que el termini màxim de justificació finalitzarà el 15 de novembre de cada exercici. A aquest efecte i d'acord amb els terminis reglamentaris per a la tramitació del contracte d'obra, el programa d'actuació expressarà:

– Data estimada d'inici de l'expedient de contractació de l'obra, o data real si aquest ja va ser iniciat.

– Data estimada de l'inici de les obres o, si escau, la data de l'acta de comprovació del replanteig i d'inici de les obres.

– Termini d'execució de cadascuna de les anualitats i imports estimats d'aquestes, d'acord amb el pla d'obra del projecte, o bé el termini d'execució i les anualitats previstes en el plec de clàusules administratives particulars, o bé, el termini i les anualitats contingudes en el contracte d'obres si aquest ja ha sigut subscrit, segons el moment procedimental en què es trobe l'expedient.

3. Quan la sol·licitud no reunisca els requisits assenyalats en l'article 66 de l'LPAC, o no s'acompanye la documentació que d'acord amb aquesta ordre resulte exigible, es notificarà i requerirà a l'entitat interessada, amb indicació de la causa que impedeix la continuació del procediment, perquè en el termini de 10 dies, esmene la falta o acompanye els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa així, es considerarà que ha desistit de la seua petició, després de la resolució prèvia que haurà de ser dictada a aquest efecte.



Cinqué. Comissió de valoració. Criteris de valoració de les sol·licituds

1. Per a la valoració de les subvencions es constituirà una comissió de valoració d'acord amb el que es preveu en l'article 8 de l'Ordre 9/2017, encarregada d'examinar i valorar les sol·licituds presentades.

2. Les sol·licituds presentades es valoraran d'acord amb els criteris establits en l'annex: Criteris de valoració, de l'Ordre 3/2021, de 29 de setembre, de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual es modifica parcialment l'Ordre 9/2017, segons els valors vigents en la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds previst en aquesta convocatòria.



Sisé. Procediment de concessió. Resolució provisional i definitiva

La comissió de valoració, finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, examinarà la documentació presentada i elevarà a l'òrgan competent la relació de projectes admesos i, si escau, exclosos provisionalment.

L'òrgan instructor concedirà un termini de deu dies hàbils perquè les entitats provisionalment excloses esmenen la documentació. La no-presentació dins del termini i en la forma escaient, de la documentació preceptiva, suposarà la caducitat de la sol·licitud de la subvenció.

Finalitzat el termini de presentació d'esmenes, la comissió es reunirà per a comprovar la documentació aportada, valorar les propostes presentades i elevar a l'òrgan competent una proposta de resolució provisional de concessió, per ordre de puntuació. Així mateix, la comissió elaborarà una relació ordenada de les sol·licituds que es propose desestimar per falta de crèdit i una relació de les entitats locals excloses.



Publicada la resolució provisional de concessió, l'òrgan instructor concedirà un termini de deu dies hàbils perquè els interessats puguen formular-hi al·legacions.

Finalitzat el termini de presentació d'al·legacions, la comissió de valoració es reunirà per a analitzar les al·legacions presentades, comprovar la documentació aportada i elevar a l'òrgan competent una proposta de resolució definitiva de concessió.



Seté. Termini de resolució, publicació i notificació

La resolució tindrà els efectes i el contingut previstos en l'article 25 de l'LGS, i es publicaran en la Base de dades nacional de subvencions, d'acord amb el procediment establit en l'article 20 de l'LGS, així com un extracte d'aquesta en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. Aquesta publicació tindrà els efectes de notificació a les persones interessades, d'acord amb el que es disposa en l'article 45.1.b de l'LPAC.



El termini màxim per a resoldre i notificar els expedients serà de sis mesos a comptar des de la data de la publicació de cada convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. Transcorregut el termini sense haver-se notificat la resolució, podrà entendre's desestimada la sol·licitud de concessió de subvenció en els termes de l'article 25 de l'LPAC.

En el supòsit que les subvencions concedides tinguen caràcter plurianual, l'eficàcia de la seua concessió quedarà condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en els pressupostos de la Generalitat de l'exercici corresponent.



Huité. Documentació justificativa

L'entitat beneficiària haurà de remetre a la Subdirecció la documentació justificativa relativa a la intervenció arquitectònica, abans del 15 de novembre de l'exercici econòmic corresponent.

Pel que fa a l'inici de les obres, s'aportarà la documentació següent:



– Còpia compulsada de l'anunci de licitació de les obres.

– Original o còpia compulsada de l'acord de l'òrgan de contractació municipal pel qual s'adjudica l'obra.

– Còpia compulsada del contracte de la totalitat de les obres, com a document acreditatiu de l'import d'adjudicació d'aquestes.

– Original o còpia compulsada de l'acta de comprovació del replanteig i l'inici d'obra.

Respecte a l'ordenació i justificació del pagament, es remetrà la documentació següent:

– Original o còpia compulsada de l'acta de recepció de l'obra.

– Original/s o còpia/es compulsada/des del/s certificat/s d'obra.

– Original/s o còpia/es compulsada/des de la/les factura/es del contractista de l'obra, expedits a l'ajuntament.

– Original/s o còpia/es compulsada/des de l'acord de l'òrgan de contractació municipal pel qual aprova/en el/s certificat/s.

– Escrit de trobar-se al corrent en l'obligació de rendició dels seus comptes anuals davant la Sindicatura de Comptes, emés per la mateixa Sindicatura.

– Declaració responsable del compliment dels articles 13 i 34 de la Llei 38/2003, Llei general de subvencions, segons model oficial.

Durant el període d'execució de les obres, en lloc visible des de la via pública i, posteriorment, al costat de la porta d'accés principal al centre objecte de la intervenció arquitectònica subvencionada, s'instal·larà un cartell exterior en el qual quede reflectida la col·laboració de la Conselleria amb l'ajuntament, segons model oficial establit a aquest efecte en cada moment.

La manera d'acreditar la seua col·locació serà mitjançant la remissió de dues fotografies: una en un lloc visible des de la via pública i l'altra al costat de la porta d'accés principal.



Nové. Eficàcia

Aquesta resolució farà efecte l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Contra aquesta resolució de convocatòria, que posa fi a la via administrativa, es podrà interposar un recurs contenciós administratiu, d'acord amb el que es preveu en l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, dins del termini de dos mesos, a comptar de l'endemà de la seua publicació, davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, si bé, podrà interposar-se, potestativament, un recurs de reposició davant la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública en el termini d'un mes, d'acord amb el que es disposa en els articles 123 i 124 de la LPAC.



València, 8 de febrer de 2023.– El conseller de Sanitat Universal i Salut Pública: Miguel Mínguez Pérez.





ANNEX

Criteris de valoració



1. Nombre d'habitants. Màxim 28 punts Punts

1.1. Fins a 1.500 habitants 28 punts

1.2. De 1.501 a 5.000 habitants 24 punts

1.3. De 5.001 a 10.000 habitants 20 punts

1.4. De 10.001 a 20.000 habitants 16 punts

1.5. De 20.001 a 50.000 habitants 10 punts

1.6. De 50.001 a 200.000 habitants 6 punts

1.7. De 200.001 a 500.000 habitants 2 punts







2. Estat de la infraestructura on es desenvolupa l'assistència. Màxim 42 punts Punts

2.1. Inadaptació a la normativa vigent en matèria d'accessibilitat Fins a 8 punts

2.2. Inadaptació a la normativa vigent en matèria de protecció contra incendis Fins a 8 punts

2.3. Superfície inadequada de les consultes i sales d'espera Fins a 8 punts

2.4. Mal estat de les instal·lacions de lampisteria, energia, condicionament i climatització Fins a 8 punts

2.5. Mal estat estructural i d'estanquitat de l'edifici Fins a 10 punts







3. Actuació que comporte mesures de sostenibilitat energètica: fins a 10 punts Punts

3.1. Grup A. Eficiència energètica: enllumenat interior, millora d'eficiència en climatització/calefacció, substitució de calderes, etc. 2,5 punts

3.2. Grup B. Millora de comportament tèrmic de les envolupants de l'edifici: xapats exteriors i extradossats interiors, millora de la impermeabilitat tèrmica de finestres i portes, sistemes de protecció d'assolellaments, etc. 2,5 punts

3.3. Grup C. Instal·lacions per a l'ús d'energies renovables: instal·lacions solars tèrmiques i geotèrmiques de baixa temperatura per a ACS/climatització, instal·lació de solars fotovoltaiques per a autoconsum. 2,5 punts

3.4. Grup D. Instal·lació de sistemes de monitoratge/mesura/gestió de consums energètics municipals. 2,5 punts







4. Municipi adherit al Fons de Cooperació Municipal per a la lluita contra el despoblament dels municipis de la Comunitat Valenciana. 10 punts





5. Municipi que durant el període 2017-2021 no haja rebut cap subvenció d'acord amb l'Ordre 9/2017, de 19 de setembre, de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions per a la intervenció arquitectònica en locals destinats a la prestació d'assistència sanitària per part d'aquesta conselleria, en municipis de la Comunitat Valenciana. 10 punts



Mapa web