Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 28 de novembre de 2023, de la Direcció General de Centres Docents, per la qual es convoquen les proves extraordinàries d'accés de caràcter específic i es determinen el calendari i el procediment d'admissió i matriculació, per a cursar determinades modalitats d'ensenyaments esportius de règim especial en els centres públics de la Comunitat Valenciana, durant el curs acadèmic 2023-2024. [2023/12145]

(DOGV núm. 9738 de 04.12.2023) Ref. Base de dades 011612/2023


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Educació, Universitats i Ocupació
    Grup temàtic: Autoritzacions administratives
    Descriptors:
      Temàtics: esport





El Reial decret 1363/2007, de 24 d'octubre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments esportius de règim especial, recull en l'article 30 que, a més dels requisits generals establits en l'article 29, per a l'accés a qualsevol dels cicles d'ensenyament esportiu es podrà requerir la superació d'una prova de caràcter específic, organitzada i controlada per les administracions educatives.



El Decret 132/2012, de 31 d'agost, del Consell, regula els ensenyaments esportius de règim especial a la Comunitat Valenciana (DOGV 6853, 03.09.2012), així com la normativa bàsica que estableix les titulacions de tècnic esportiu i tècnic esportiu superior.

La Resolució de 6 de juliol de 2023, del secretari autonòmic d'Educació i Formació Professional, dicta instruccions en matèria d'ordenació acadèmica i d'organització de l'activitat docent en els centres que imparteixen ensenyaments esportius de règim especial a la Comunitat Valenciana durant el curs 2023-2024 i regula els aspectes concrets aplicables durant aquest període específic.

La Resolució de 16 de març de 2021, de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, normalitza la documentació per a la gestió administrativa dels ensenyaments esportius de règim especial en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

Per tot això, i en virtut de les facultats que em confereix el Decret 136/2023, de 10 d'agost, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Universitats i Ocupació, resolc:



Primer

1. Convocar les proves de caràcter específic per a l'accés al cicle inicial de les titulacions de tècnic esportiu de les modalitats establides en aquesta resolució, que s'imparteixen en els centres públics, corresponents al curs 2023-2024.

En l'annex I d'aquesta convocatòria s'especifica el calendari de la convocatòria, el termini per a les inscripcions en les proves d'accés específiques de les especialitats que s'indiquen en la present resolució, i la formalització de matrícula per al curs 2023-2024.

1.1. Terminis d'inscripció i realització de les proves.

Període d'inscripció: del 15 de gener al 26 de gener de 2024, ambdós inclosos.

1.1.1. Publicació de la llista provisional d'admesos: 2 de febrer de 2024 en els taulers d'informació i en el lloc web oficial dels centres educatius.

1.1.2. Termini de reclamació i llista provisional: del 5 al 7 de febrer de 2024.

1.1.3. Publicació de la llista definitiva d'admesos: 8 de febrer en els taulers d'informació i en el lloc web oficial dels centres.

1.1.4. La prova específica de cada modalitat es realitzarà el dia 9 de febrer de 2024, i el dia 12 de febrer de 2024 es publicarà la llista de resultat de la prova en el centre de realització d'aquesta.

1.1.5. El lloc de realització i l'horari de cada prova serà comunicat pel centre. Aquesta informació es podrà consultar en el lloc oficial web del mateix centre. Per a conéixer les modalitats esportives autoritzades, es podrà consultar el lloc web:

http://www.ceice.gva.es/ca/web/ensenanzas-regimen-especial/ensenanzas-deportivas

1.2. Sol·licituds

Les sol·licituds d'inscripció degudament emplenades s'entregaran en el centre públic establit en aquest apartat, de manera presencial, per correu postal certificat, o bé per qualsevol dels mitjans establits en la legislació bàsica de procediment administratiu comú de les administracions públiques, segons el model corresponent que s'hi adjunta com a annex III de la Resolució de 16 de març de 2021, de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial. S'acompanyarà amb una fotocòpia compulsada del NIF, fotocòpia compulsada del requisit acadèmic i certificat mèdic oficial, d'acord amb l'imprés editat pel Consell General del Col·legi Oficial de Metges, de data recent (màxim 2 mesos) i en el qual conste: que no es pateix cap malaltia que li impedisca presentar-se a aquesta prova i compta amb les condicions psicofísiques necessàries per a la realització de les proves físiques establides per a l'accés a les titulacions de tècnic esportiu o tècnic esportiu superior en la modalitat corresponent.



El sol·licitant abonarà la taxa establida en la legislació vigent, segons el procediment establit en l'apartat tercer de la present resolució.



1.3. Prova d'accés adaptada als qui acrediten situació de discapacitat.

De conformitat amb l'article 28 del Decret 132/2012, de 31 d'agost, del Consell, pel qual es regulen els ensenyaments esportius de règim especial a la Comunitat Valenciana, la conselleria competent en matèria d'educació articularà el mecanisme necessari, amb la inclusió d'assessors experts o la petició d'informes, perquè el tribunal de les proves d'accés de caràcter específic puga valorar si el grau de discapacitat i les limitacions que porta aparellades possibiliten cursar amb aprofitament els ensenyaments, assolir les competències corresponents al cicle de què es tracte i exercir la professió.

En aquest sentit, les persones amb discapacitat hauran d'adjuntar el corresponent certificat del dictamen del reconeixement del grau de minusvalidesa emés pels centres de valoració i orientació de discapacitats adscrits a la conselleria competent en matèria de benestar social, perquè el tribunal designat valore si eixe grau de minusvalidesa els permetrà cursar els ensenyaments en les especialitats que es disposen en aquesta resolució.

El tribunal adaptarà, si escau, les proves d'accés de caràcter específic que hagen de superar els aspirants que es troben en aquesta situació i, en tot cas, hauran de respectar l'essencial dels objectius fixats en la present resolució.

1.4. Exempció

Quedaran exempts de la prova específica d'accés a aquests ensenyaments els qui acrediten les condicions que estableix l'article 21 del Decret 132/2012, de 31 d'agost, del Consell, pel qual es regulen els ensenyaments esportius de règim especial a la Comunitat Valenciana, que dicta: «D'acord amb el que es preveu en els articles 67 i 85 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, i en l'article 53 de la Llei 10/1990, de 15 d'octubre, de l'esport, els qui acrediten la condició d'esportista d'alt nivell, esportista d'alt rendiment o esportista d'elit estaran exempts de complir els requisits de caràcter específic per a tindre accés als ensenyaments esportius en la modalitat o especialitat corresponent.»

1.5. Tribunal

1.5.1. Les proves de caràcter específic seran organitzades, controlades i avaluades per un tribunal que serà nomenat per la direcció territorial d'Educació corresponent.

1.5.2. El centre sol·licitarà a la direcció territorial d'Educació corresponent, amb almenys quinze dies d'antelació respecte de la celebració de les proves, la designació del tribunal, que inclourà la proposta del secretari o secretària i dels examinadors o examinadores previstos en la normativa corresponent per a cada especialitat.

La sol·licitud haurà d'informar de la data, el lloc de realització i el nivell de la modalitat o especialitat esportiva a què va dirigida, d'acord amb el model establit en l'annex II de la Resolució de 16 de març de 2021, de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial.

La direcció territorial d'Educació, una vegada estudiada la proposta, nomenarà el tribunal avaluador la presidència del qual l'exercirà un inspector o una inspectora d'educació, tal com estableix l'article 25 del Decret 132/2012, de 31 d'agost, del Consell, pel qual es regulen els ensenyaments esportius de règim especial a la Comunitat Valenciana, i actuarà com a secretari o secretària la persona designada pel president o presidenta de la comissió avaluadora, vista la proposta del centre.

El tribunal estarà compost per un president o presidenta i per quatre vocals (avaluadors). Aquests últims seran preferentment membres de l'equip educatiu que impartirà els mòduls d'ensenyament esportiu, per al qual es realitza la prova específica. El president o presidenta serà un inspector o inspectora d'educació i actuarà de secretari o secretària el o la vocal de menor edat. A proposta del president o presidenta, podran incorporar-se al tribunal els assessors que es consideren necessaris segons els ensenyaments a què es vulga accedir i del nombre d'inscrits.



1.5.3. La funció de la presidència del tribunal serà garantir que el desenvolupament de les proves d'accés es realitze conforme al que s'estableix en aquesta resolució.

1.5.4. El secretari o secretària tindrà com a funció alçar l'acta del desenvolupament de les proves, en què se certifique que aquesta s'ajusta a allò que s'estableix. També realitzarà les funcions del president o presidenta en la seua absència.

1.5.5. La realització de les proves pels aspirants la valoraran els vocals (avaluadors) del tribunal, de manera privada i independent i seguint els criteris establits per a cada cas.

1.5.6. Els qui actuen com a vocals en les proves d'accés hauran d'estar en possessió de la titulació marcada en els diferents reials decrets de les modalitats esportives autoritzades a la Comunitat Valenciana.



1.5.7. En la primera part de les proves, també podran exercir la funció d'avaluadors els membres del tribunal que acrediten la llicenciatura en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport o qualsevol altra que haja sigut declarada equivalent o homologada amb aquesta.

1.5.8. La seu de cada tribunal de les diferents especialitats esportives estarà situada en les dependències del centre.

1.5.9. Els membres del tribunal estaran subjectes a les causes d'abstenció i recusació que indiquen els articles 23 i 24 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, així com la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

1.5.10. El centre haurà d'aportar al president o presidenta del tribunal, i de manera obligatòria, amb almenys 48 hores d'antelació, la designació del tribunal (annex II), les sol·licituds individuals de tot l'alumnat inscrit (annex III) i la relació nominal de les persones inscrites a la prova (annex XI), de la Resolució de 16 de març de 2021, de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial.



1.6. Desenvolupament de les proves

1.6.1. Tots els aspirants hauran d'acreditar-se amb el NIF o un altre document identificatiu oficial.

1.6.2. Durant la realització de les proves, els membres del tribunal vetlaran perquè tots els participants complisquen degudament les condicions assenyalades per al recorregut, i es podrà desqualificar, i per tant no deixar concloure la prova, a aquells participants que cometeren alguna irregularitat amb intenció d'engany.

1.6.3. Els aspirants tindran una sola oportunitat per a efectuar cada exercici i actuaran de manera individual, seguint l'ordre de participació que establirà el tribunal.

1.6.4. El tribunal publicarà el mateix dia de la prova, prèviament a la realització d'aquesta i per a coneixement dels aspirants, els itineraris, els temps de referència i l'ordre de participació.

1.6.5. La prova de caràcter específic i els requisits esportius per a l'accés als ensenyaments de tècnic esportiu o tècnic esportiu superior de les diferents especialitats, seran els que estableix el reial decret que crea la titulació corresponent.

1.7. Avaluació final

1.7.1. En la prova de caràcter específic d'accés, només es concedirà la qualificació d'«apte» o «no apte». Per a aconseguir la qualificació d'apte, els aspirants hauran de superar les parts que la componen.

1.7.2. La superació de la prova de caràcter específic tindrà efectes en tot l'àmbit de l'Estat i tindrà una vigència de díhuit mesos comptats a partir de la data de terminació d'aquella.

1.7.3. El tribunal estendrà el corresponent certificat acreditatiu segons l'annex V de la Resolució de 16 de març de 2021, de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial.

1.8. Procediment de reclamació

1.8.1. Els resultats seran publicats en els taulers d'informació i en el lloc web del centre.

En la publicació de totes les llistes, el centre garantirà la privacitat de les persones que apareixen en aquests, mitjançant procediments d'anonimització de les dades personals, de manera que únicament s'indicarà la inicial del nom i els cognoms i les 4 últimes xifres del DNI, NIE o document acreditatiu d'identitat requerit.

1.8.2. Els aspirants podran presentar, sobre les qualificacions obtingudes, les reclamacions que consideren oportunes. Per a això, hauran de seguir el procediment establit en l'Ordre 32/2011, de 20 de desembre, de la Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació, per la qual es regula el dret de l'alumnat a l'objectivitat en l'avaluació, i s'estableix el procediment de reclamació de qualificacions obtingudes i de les decisions de promoció, de certificació o d'obtenció del títol acadèmic que corresponga (DOGV 28.12.2011).

1.8.3. La presidència del tribunal remetrà a la Direcció Territorial d'Educació, Universitats i Ocupació corresponent un informe sobre les reclamacions presentades, així com del resultat d'aquests i de les observacions que pogueren ser rellevants per a futures actuacions.

1.9. Custòdia i arxivament de documents

Les actes seran arxivades i custodiades pel mateix centre, segons l'annex IV de la Resolució de 16 de març de 2021, de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial.



Segon

1. Aprovar el calendari i el procediment per a l'admissió de sol·licituds i matriculació per a cursar el cicle inicial, cicle final i cicle superior en els centres públics de les modalitats establides en aquesta resolució durant el curs 2023-2024.

2. Calendari i procediment per a l'admissió de sol·licituds i per a formalitzar la matrícula per a cursar ensenyaments esportius de règim especial en les modalitats esportives autoritzades per al curs 2023-2024. La formalització de la matrícula estarà condicionada a la superació de la prova d'accés en el cas del cicle inicial, tret de les exempcions previstes en el punt 1.4 d'aquesta resolució.

2.1. Termini de sol·licitud d'admissió

El període de sol·licitud d'admissió serà únic per a tot l'alumnat i es formalitzarà entre el 13 i el 14 de febrer de 2024, ambdós inclosos.



2.2. Documentació

2.2.1. Per a cursar els ensenyaments del cicle inicial, els sol·licitants presentaran en els centres públics establits en la present resolució la sol·licitud que figura com a annex VII de la Resolució de 16 de març de 2021, de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, juntament amb la documentació requerida.

2.2.2. Per a cursar el cicle final, els sol·licitants presentaran, en els mateixos centres, la sol·licitud que figura com a annex VIII de la Resolució de 16 de març de 2021, de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, juntament amb la documentació requerida.

2.2.3. Per a cursar els ensenyaments del cicle superior, els sol·licitants presentaran, en aquests centres, la sol·licitud que figura com a annex IX de la Resolució de 16 de març de 2021, de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial.

2.3. Criteris d'admissió

En el procediment d'admissió en els ensenyaments impartits en centres docents públics es tindrà en compte el següent:

2.3.1. De conformitat amb l'article 47 de la Llei 26/2018, de 21 de desembre, de la Generalitat, de drets i garanties de la infància i l'adolescència, els xiquets, xiquetes i adolescents en acolliment residencial, en acolliment familiar o en guarda amb finalitats d'adopció tindran prioritat en l'accés al centre educatiu d'ensenyament postobligatori.

2.3.2. En el cas que el nombre de les sol·licituds d'admissió siga superior al nombre de places oferides, s'aplicaran els criteris d'admissió establits en aquest punt.

2.3.3. Per a l'accés al cicle inicial de grau mitjà, s'aplicaran aquests criteris per ordre de prelació:

a) La nota mitjana de l'expedient acadèmic en l'Educació Secundària Obligatòria (o titulació equivalent) de cada aspirant.

b) Els sol·licitants que hagen superat la prova de caràcter específic d'accés en la convocatòria d'aquesta resolució, excepte en el cas dels cicles de futbol o futbol sala, que seran ordenats per la qualificació obtinguda en la segona part de la prova.

c) Els sol·licitants que hagen superat la prova de caràcter específic d'accés, amb validesa vigent, en convocatòries anteriorment realitzades a la Comunitat Valenciana.

d) Els sol·licitants que hagen superat la prova de maduresa per a l'accés als ensenyaments esportius de règim especial.

e) Els sol·licitants que hagen superat en altres comunitats autònomes la corresponent prova de caràcter específic d'accés, amb validesa vigent.

f) En cas de persistir l'empat, es realitzarà l'ordenació alfabètica pel primer cognom dels sol·licitants, i per a això s'efectuarà un sorteig públic de dues lletres.

2.3.4. Per a l'accés al cicle superior, s'ordenarà segons la qualificació final dels ensenyaments conduents al títol de tècnic esportiu, en la modalitat o especialitat corresponent. En cas d'empat, es realitzarà l'ordenació alfabètica pel primer cognom dels sol·licitants, i per a això s'efectuarà un sorteig públic de dues lletres.

2.4. Òrgan competent

2.4.1. El consell escolar del centre és l'òrgan competent per a decidir l'admissió dels sol·licitants i podrà obtindre d'aquests la documentació que considere necessària per a la justificació de les situacions i les circumstàncies al·legades.

2.5. Respecte al procés d'admissió, per a cadascun dels cicles, el consell escolar:

a) Haurà de fer públiques en el tauler d'informació i en el lloc web oficial del mateix centre, la llista de les persones sol·licitants admeses i no admeses a cursar els ensenyaments, classificades i ordenades segons els criteris d'admissió establits en aquesta resolució el dia 15 de febrer de 2024. Aquesta llista tindrà caràcter provisional i podrà ser objecte de reclamació davant el mateix consell escolar en el termini de dos dies hàbils des de la seua publicació. Transcorregut aquest termini, la llista definitiva serà exposada en el tauler d'informació i en el lloc web del mateix centre en el termini màxim de 48 hores.

b) Resoldrà les reclamacions presentades, si escau.

2.6. Reserva de places

El centre reservarà un percentatge de les places que s'oferisquen de cada cicle i modalitat d'ensenyament esportiu per a les persones que reunisquen els requisits d'accés i acrediten alguna de les característiques a què fa referència l'article 30.3 del Decret 132/2012.

2.7. Formalització de la matrícula

2.7.1. El període per a la formalització de la matrícula per a l'alumnat dels diferents cicles comprendrà del 15 al 22 de febrer de 2024, ambdós inclosos.

2.7.2. Si finalitzat el període de formalització de la matrícula establit en el punt anterior no s'haguera realitzat, es perdrà el dret a la plaça obtinguda.

2.7.3. En el moment de la formalització de la matrícula, el sol·licitant abonarà la taxa establida en la legislació vigent.

2.8. Lloc de formalització de la matrícula.



Tercer

3.1. Gestió de les taxes

3.1.1. El sol·licitant abonarà la taxa establida en la legislació vigent, utilitzant el model 046, disponible en el lloc web oficial de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic http://www.ivat.gva.es/tributos-impuestos-declaraciones-tasas-046-conseducacion.

3.1.2. D'acord amb la normativa reguladora vigent, es tornaran les taxes sempre que es renuncie a la prestació o servei dins del període de matriculació o inscripció establit en la convocatòria, o dins del període d'esmena a les llistes d'admesos. Fora d'aquests terminis, haurà d'acreditar-se causa de força major. En tot cas, no haurà d'haver-se fet ús del servei o prestació.

El procediment per a la devolució de les taxes serà:

a) Sempre que es donen els requisits establits en la normativa vigent, es podrà sol·licitar la devolució de la taxa per mitjans telemàtics indicats en el següent enllaç:

http://ceice.gva.es/es/web/ensenanzas-regimen-especial/devolucio-taxes2

b) Tret que s'indique expressament el contrari, la presentació telemàtica de la sol·licitud de devolució d'ingressos indeguts comportarà l'autorització a l'administració competent perquè realitze la notificació de la resolució d'aquesta sol·licitud per mitjans electrònics.



Quart

4.1. Protecció de dades

4.1.1. Les proves d'accés específiques als cicles formatius d'ensenyaments esportius de règim especial objecte de la convocatòria requereixen el tractament de dades personals de les persones sol·licitants de l'admissió a les proves o dels seus representants legals, per la qual cosa s'apliquen les mesures i garanties regulades en la normativa en matèria de protecció de dades, especialment el Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques quant al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquests dades (RGPD), i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.



Cinqué. Incidència de despesa

L'aplicació d'aquesta resolució no podrà tindre incidència en l'increment de la dotació de tots i cadascun dels capítols de despesa assignada a la direcció general competent en matèria d'ensenyaments esportius de règim especial i, en tot cas, haurà de ser atés amb els mitjans materials de l'esmentada unitat administrativa.



Sisé. Necessitats extraordinàries d'aplicacions informàtiques

A la implementació d'aquesta resolució no se li aplicarà el que s'estableix en l'article 94 del Decret 220/2014, de 12 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'administració electrònica de la Comunitat Valenciana, ja que aquesta no comporta la implantació d'un nou programa o nous mètodes informàtics. Tampoc se li aplicarà el que s'estableix en la Instrucció de servei número 4/2012, sobre la coordinació informàtica dels projectes normatius i actes administratius.





Seté. Entrada en vigor

La present resolució produirà efectes l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Contra aquesta resolució, que no esgota la via administrativa, les persones interessades podran interposar un recurs d'alçada davant la Secretaria Autonòmica, en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, de conformitat amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.





València, 28 de novembre de 2023.– El director general de Centres Docents: Jorge Cabo Martínez.

Mapa web