Ficha docv

Ficha docv









DECRET 10/2023, de 3 de febrer, del Consell, de regulació de la gestió de la qualitat en obres d'edificació. [2023/1172]

(DOGV núm. 9530 de 09.02.2023) Ref. Base de dades 001353/2023




Índex

Preàmbul

Títol I. Disposició preliminar

Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

Títol II. Gestió i control de la qualitat en obres d'edificació

Capítol I. Planificació del control de qualitat

Article 2. Pla de control

Capítol II. Control de qualitat

Article 3. Control de recepció de productes

Article 4. Productes i sistemes la recepció dels quals ha de justificar-se

Article 5. Control de recepció de productes no coberts per normes harmonitzades

Article 6. Control d'execució. Factors de risc

Article 7. Control de qualitat de l'obra acabada. Proves de servei

Capítol III. Programa de control. Llibre de gestió de qualitat d'obra

Article 8. Programa de control

Article 9. Llibre de gestió de qualitat d'obra

Article 10. Registre del Llibre de gestió de qualitat d'obra

Article 11. Elaboració i inscripció en el Registre del Llibre de gestió de qualitat d'obra

Títol III. Certificat final d'obra

Article 12. Exigència del certificat final d'obra

Article 13. Contingut del certificat final d'obra

Article 14. Subscripció i visat

Títol IV. Entitats i laboratoris de qualitat de l'edificació

Capítol I. Òrgan competent. Declaració responsable d'entitats i laboratoris

Article 15. Òrgan competent

Article 16. Declaració responsable davant de l'Administració

Capítol II. Documentació i inspecció d'entitats i laboratoris

Article 17. Documentació justificativa del compliment dels requisits exigibles a les entitats

Article 18. Documentació justificativa del compliment dels requisits exigibles als laboratoris

Article 19. Règim d'inspecció de les entitats i laboratoris

Article 20. Incompliment dels requisits exigibles

Disposició addicional única. Incidència pressupostària

Disposició transitòria primera. Elaboració i inscripció en el Registre del Llibre de gestió de qualitat d'obra

Disposició transitòria segona. Vigència dels distintius de qualitat

Disposició derogatòria única. Derogació normativa

Disposició final primera. Habilitació per al desenvolupament reglamentari

Disposició final segona. Entrada en vigor

Annex I. Control d'execució d'unitats d'obra no estructurals. Factors i nivells de risc en l'edifici

Annex II. Freqüències de comprovació de les fases d'execució, segons els nivells dels factors de risc de l'edifici

Annex III. Proves de servei de justificació obligatòria per aplicació del factor de risc dimensional

Annex IV. Certificat final d'obra





PREÀMBUL



En l'exercici de les seues competències, la Generalitat ha conformat un marc normatiu en matèria de qualitat en l'edificació, articulat fonamentalment a través de la Llei 3/2004, de 30 de juny, de la Generalitat, d'ordenació i foment de la qualitat de l'edificació (d'ara en avant, LOFQE).

La LOFQE regula el procés edificatori, complementant la Llei d'àmbit estatal 38/1999, de 5 de novembre, d'ordenació de l'edificació (d'ara en avant, LOE), que es refereix fonamentalment a l'element subjectiu del procés, els agents de l'edificació.

A través de la LOFQE s'ha articulat un sistema de gestió de la qualitat, que ha tingut el seu desenvolupament reglamentari basat en:



1. Documentació de les actuacions de control de qualitat en les obres d'edificació, mitjançant el denominat Llibre de gestió de qualitat d'obra.

2. Impuls a la investigació, millora de la transparència del sector i foment dels distintius de qualitat dels productes i serveis.

3. Sistema d'inspecció de laboratoris i entitats de control de l'edificació.

El desenvolupament reglamentari de la LOFQE s'ha plasmat en diferents disposicions de caràcter general publicades fins hui. Una d'aquestes és el Decret 1/2015, de 9 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de gestió de la qualitat en obres d'edificació, l'actualització del qual resulta en aquest moment necessària per a adequar-lo al Reial decret 470/2021, pel qual s'aprova el Codi estructural, en substitució de l'anterior Instrucció de formigó estructural EHE-08.



El compromís d'aquesta Administració en la revisió i actualització del marc normatiu respon a la realitat actual d'emergència i de lluita contra el canvi climàtic. En aquest sentit, es possibilita la incorporació de sistemes innovadors i criteris de sostenibilitat en les obres d'edificació, incloses les d'intervenció en edificis existents.



En un context actual de transició cap a una economia circular, es considera que entre les dades rellevants del control de qualitat de les obres estan les referides als distintius de sostenibilitat de productes i procediments que contribueixen a la qualitat ambiental de les edificacions.

Com a garantia per a la qualitat de les obres, els distintius de qualitat certifiquen la conformitat a normes de les característiques de productes, serveis i obres de la construcció. No obstant això, i a l'efecte d'evitar duplicitats en les actuacions de reconeixement oficial de distintius de qualitat de productes, serveis i obres de la construcció amb el ministeri amb competències en l'àmbit de l'edificació, no es considera necessari mantindre la regulació continguda en el títol IV del Decret 1/2015, de 9 de gener, del Consell, pel que fa al reconeixement oficial de distintius, marques de conformitat o segells de qualitat, sense perjudici d'un posterior desplegament reglamentari.

A més d'aquesta necessària adequació, el present decret desenvolupa i actualitza en l'àmbit autonòmic el Reial decret 410/2010, de 31 de març, pel qual s'estableixen els requisits exigibles a les entitats de control de qualitat de l'edificació i als laboratoris d'assajos per al control de qualitat de l'edificació, per a l'exercici de la seua activitat (d'ara en avant, Reial decret 410/2010).

Aquesta disposició es concep en virtut del principi de necessitat. Atés el desplegament normatiu que hi ha hagut en els últims anys, es requereix un nou reglament que harmonitze termes i paràmetres amb el que es disposa en la normativa estatal i en directrius comunitàries. Així mateix, l'avanç dels procediments administratius telemàtics requereix una actualització dels canals de comunicació entre Administració i professionals.

Pel que fa al principi d'eficàcia, aquesta disposició suposa un instrument adequat per a ampliar i precisar algunes de les exigències a laboratoris i entitats de control, establides en normativa estatal.



El decret respon al principi de proporcionalitat, ja que comprén la regulació precisa per al desenvolupament dels fonaments recollits en la LOFQE i en el Reial decret 410/2010.

En la seua redacció s'ha seguit, a més, el principi de seguretat jurídica, establint una regulació d'acord amb la normativa bàsica i la de rang superior per a crear un instrument jurídic de caràcter estable i aclaridor que responga, igualment, al principi d'eficiència, evitant càrregues administratives innecessàries o accessòries i racionalitzant amb això la gestió dels recursos públics.

En virtut del principi de transparència, en el present preàmbul s'exposen els principals objectius que persegueix aquesta disposició. A més, en la tramitació del projecte de decret s'ha comptat amb la participació d'agents socials i professionals implicats a través dels corresponents tràmits de consulta pública i d'informació pública, mitjançant la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

Aquest decret s'aprova a l'empara del que s'estableix en els articles 49.1.9.a i 49.3.12.a de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, en virtut del que s'estableix en els articles 13 i 14 del Decret 24/2009, de 13 de febrer, del Consell, pel qual es regula la forma, estructura i procediment d'elaboració dels projectes normatius de la Generalitat i l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i en desplegament de la LOFQE, segons el que s'estableix la seua disposició final segona.

En virtut de tot això, complits els tràmits procedimentals previstos en l'article 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta del vicepresident segon i conseller d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i després de la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 3 de febrer de 2023,





DECRETE



TÍTOL I

Disposició preliminar



Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

1. Aquest decret té com a objecte la regulació de la gestió de qualitat d'obra en els edificis inclosos en l'àmbit d'aplicació de la Llei 38/1999, de 5 de novembre, d'ordenació de l'edificació, així com el desplegament de la Llei 3/2004, de 30 de juny, de la Generalitat, d'ordenació i foment de la qualitat de l'edificació.

2. Així mateix, és objecte d'aquest decret el desplegament reglamentari del certificat final d'obra en el marc de la LOFQE, així com la determinació del procediment de verificació del compliment dels requisits exigibles als laboratoris d'assajos i entitats de control de qualitat de l'edificació que duguen a terme la seua activitat a l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.

3. La gestió i el control de qualitat en obres d'edificació que es regula en el títol II d'aquest decret s'aplicarà a totes les obres que es realitzen en els edificis l'ús principal dels quals siga residencial en totes les seues formes, administratiu, sanitari, religiós, docent i cultural. Entre les obres d'edificació s'inclouen les obres de nova construcció i les obres d'intervenció en edificis existents que requereixen projecte d'edificació d'acord amb el que es disposa en la LOE.

4. El que s'estableix en el present decret s'entendrà sense perjudici d'altres controls que siguen procedents, per raó d'altres normatives sectorials, sobre instal·lacions o elements de l'edifici, com són els ascensors, instal·lacions de protecció contra el foc, elèctriques, de telecomunicació, de calefacció, de producció d'aigua calenta sanitària, o altres sotmeses a control específic.





TÍTOL II

Gestió i control de qualitat en obres d'edificació



CAPÍTOL I

Planificació del control de qualitat



Article 2. Pla de control

1. El projecte d'execució dels edificis inclosos en l'àmbit d'aplicació d'aquest títol II haurà de contindre un pla de control en què s'incloguen, degudament valorades, les accions de control en obra per a la recepció de productes, el control de l'execució i les proves de servei, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 6.1.2 i en l'annex I de la part I del Codi tècnic de l'edificació (d'ara en avant, CTE), aprovat pel Reial decret 314/2006, de 17 de març, o la norma que el substituïsca.



2. Pel que fa a la recepció de productes, el pla de control haurà d'especificar les seues prestacions i característiques a verificar en obra, mitjançant control documental, distintius o assajos. El pla de control indicarà els nivells de control a aplicar quan siga procedent, i els criteris d'acceptació i rebuig, almenys per als productes de justificació obligatòria recollits en l'article 4 d'aquesta disposició.

3. En relació amb el control de l'execució de les diferents unitats d'obra i instal·lacions, el pla de control fixarà els factors de risc i els seus nivells, depenent de les característiques de l'obra projectada, tal com es recull en l'annex I d'aquesta disposició.

4. Pel que fa a les proves de servei, el pla de control establirà les que corresponga efectuar, així com els criteris de mostreig.

5. El cost de les accions prescrites en el pla de control haurà d'incloure's en un capítol específic del pressupost d'execució material del projecte d'execució.

6. Els plans de control promouran l'aplicació i utilització dels documents reconeguts per a la qualitat en l'edificació aprovats per la Generalitat, aprovats pel Decret 132/2006, de 29 de setembre, del Consell, pel qual es regulen els documents reconeguts per a la qualitat en l'edificació.





CAPÍTOL II

Control de qualitat



Article 3. Control de recepció de productes

El control de la recepció de productes es realitzarà de conformitat amb el que s'estableix en l'article 7.2 de la part I del CTE segons els següents apartats:

a) Control documental dels subministraments. En aquesta forma de control, que resulta adequat per a la majoria dels subministraments, el subministrador facilitarà al constructor els documents de qualitat exigits per la legislació aplicable, pel projecte o per la direcció facultativa.

b) Control mitjançant distintius de qualitat o avaluacions tècniques d'idoneïtat per a la comprovació de determinades característiques o per la major confiança en la qualitat associada al distintiu. En el cas de distintius oficialment reconeguts, el pla de control pot disminuir o fins i tot suprimir els assajos referents a les característiques emparades pel distintiu.

c) Assajos o proves, que seran aplicables quan així ho establisquen la legislació vigent, el projecte de l'edifici o la direcció facultativa.



Els assajos o proves seran realitzats per entitats o laboratoris que complisquen els requisits establits en el Reial decret 410/2010.



Article 4. Productes i sistemes la recepció dels quals ha de justificar-se

1. Es justificarà el control de recepció dels productes estructurals realitzat d'acord amb el que s'estableix en la reglamentació que hi siga aplicable.

2. Per la seua major rellevància en la qualitat de l'edifici, i sense perjudici que, mitjançant una ordre de la conselleria competent en matèria de qualitat de l'edificació, siga modificada la relació que s'indica a continuació, s'estableix com a obligatòria la justificació del control de recepció de les famílies de productes següents i, si és el cas, sistemes:

a) Aïllants tèrmics i acústics.

b) Impermeabilitzants en l'envolupant de l'edifici.

c) Revestiments de façanes.

d) Productes per a paviments interiors i exteriors.

e) Fusteria exterior.

f) Morters d'obra de construcció i adhesius ceràmics.

3. Resultaran igualment de justificació obligada totes les comprovacions, documentals o experimentals, que hagen sigut establides pel pla del control de projecte o pel programa de control, o bé siguen ordenades per la direcció facultativa durant l'execució de l'obra.



Article 5. Control de recepció de productes no coberts per normes harmonitzades

1. Per a la justificació de la recepció d'aquests productes, s'aportarà la documentació establida en el Reglament (UE) número 305/2011, del Parlament Europeu i del Consell, de 9 de març de 2011, pel qual s'estableixen condicions harmonitzades per a la comercialització de productes de construcció i es deroga la Directiva 89/106/CEE, del Consell. De manera voluntària, podrà incloure's una valoració de la seua idoneïtat per a l'ús previst, subscrita per organismes autoritzats.

2. Així mateix, quan així ho establisca el pla o el programa de control, es realitzaran els assajos o les proves que justifiquen que les prestacions d'aquests productes són adequades i equivalents a les que s'obtindrien amb productes inclosos en normes harmonitzades; de tot això haurà de quedar constància documental.



Article 6. Control d'execució. Factors de risc

1. Es justificarà el control d'execució dels elements estructurals realitzat d'acord amb els procediments d'actuació de la reglamentació que els siga aplicable.

2. La justificació del control d'execució d'unitats d'obra no estructurals i instal·lacions atendrà el que es disposa a continuació:

a) Es determinaran els factors i nivells de risc en l'edifici definits en l'annex I.

b) En funció dels nivells dels factors de risc de l'edifici, es definiran les freqüències de comprovació de les fases d'execució de les unitats d'obra i instal·lacions, segons s'estableix en l'annex II.

3. Igualment, es justificarà el control d'execució establit en el pla de control del projecte, en el programa de control, o bé allò que siga ordenat per la direcció facultativa durant l'execució de l'obra.



4. En les unitats no previstes en aquesta disposició, el control d'execució s'adequarà al que s'estableix en la normativa vigent que resulte aplicable.



Article 7. Control de qualitat de l'obra acabada. Proves de servei

1. És obligatòria la justificació de la realització amb resultats satisfactoris de les proves de servei que figuren en l'annex III, determinades per l'aplicació del factor de risc dimensional de l'edifici.

2. Les proves de servei hauran de ser realitzades per laboratoris d'assajos per al control de qualitat de l'edificació, i per a això hauran de seguir-se els procediments establits en els documents reconeguts per a la qualitat en l'edificació aprovats per la Generalitat, amb els codis DRC 05/23 (estanquitat de cobertes), DRC 06/23 (estanquitat de façanes), DRC 07/23 (xarxa interior de subministrament d'aigua) i DRC 08/23 (xarxes d'evacuació d'aigües), o altres procediments equivalents degudament justificats.

3. Igualment, es justificaran totes les proves addicionals de servei que hagen sigut previstes en el pla de control del projecte, en el programa de control, o bé siguen ordenades per la direcció facultativa durant l'execució de l'obra.





CAPÍTOL III

Programa de control. Llibre de gestió de qualitat d'obra



Article 8. Programa de control

1. Amb caràcter previ a l'inici de l'obra, el director d'execució de l'obra haurà de redactar el programa de control, basat en el pla de control de projecte i en el pla d'obra del constructor. En aquest últim es preveuran els mitjans materials i humans que participaran en l'obra i la seqüència de realització de parts o fases de l'obra, així com els temps previstos en la planificació.

2. En el programa de control es determinaran les accions específiques de control a realitzar, així com la intervenció de laboratoris d'assajos i, si és el cas, d'entitats de control de qualitat.

3. El programa de control haurà de definir amb precisió:

a) Els lots que corresponguen al control de recepció de productes.

b) Les unitats d'inspecció o, si és el cas, lots d'execució que corresponguen al control d'execució, determinant les corresponents freqüències de comprovació.

c) Les proves de servei per al control de l'obra acabada.

4. El control d'execució o les proves de servei podran disminuir-se si l'empresa constructora té establit un sistema de gestió de qualitat amb reconeixement oficial.

5. Durant l'execució de l'obra, la direcció facultativa podrà modificar el programa de control en el cas que fora convenient segons les circumstàncies del control.



Article 9. Llibre de gestió de qualitat d'obra

1. El Llibre de gestió de qualitat d'obra té per finalitat contindre les dades d'identificació de l'edifici, dels agents de l'edificació que intervenen en l'obra i les corresponents als controls de recepció, d'execució i de les proves de servei, amb ressenya dels resultats del control, així com de la seua acceptació. Formarà part del Llibre de gestió de qualitat d'obra la documentació que es genere durant la realització de les actuacions de control.

2. La gestió de qualitat en obra es documentarà i justificarà en el Llibre de gestió de qualitat d'obra, a través de l'aplicació informàtica GESCAL, accessible des de la seu electrònica de la Generalitat, http://sede.gva.es, o les seues posteriors actualitzacions.

3. La informació continguda en el Llibre de gestió de qualitat d'obra s'estructura en els següents apartats:

a) Les dades generals de l'edifici i dels agents de l'edificació que intervenen.

b) El control de recepció dels productes i sistemes de justificació obligatòria d'acord amb l'article 4 d'aquest decret.

c) El control de recepció de productes de justificació no obligatòria, si és el cas.

d) El control de recepció de productes estructurals de conformitat amb el Codi estructural o, si és el cas, el CTE.

e) El control d'execució.

f) Les proves de servei.

4. Els documents a incloure en el Llibre de gestió de qualitat d'obra són els referents a:

a) El control de la documentació dels subministraments, incloent-hi, si és el cas, documents d'origen, full de subministrament i etiquetatge; certificat de garantia del fabricador, signat per persona física; declaració de prestacions i marcatge CE; certificat de subministrament i aquells documents corresponents als productes estructurals que específicament siguen exigibles reglamentàriament.

b) El control de recepció mitjançant distintius o avaluacions tècniques d'idoneïtat:

– Distintiu que ostente cada producte, equip, sistema o procés d'execució d'obra, incloent-hi les característiques i prestacions que proporcionen. En cas de distintiu oficialment reconegut, ha de documentar-se aquesta circumstància i la seua vigència.

– Avaluació tècnica d'idoneïtat.

c) El control de recepció mitjançant assajos, que inclourà les actes d'assaig amb els seus resultats.

d) El control d'obra acabada mitjançant proves de servei, que inclourà les actes d'assaig amb els seus resultats.



Article 10. Registre del Llibre de gestió de qualitat d'obra

1. El Llibre de gestió de qualitat d'obra s'inscriurà en el Registre autonòmic creat a aquest efecte, adscrit a la conselleria competent en matèria de qualitat en l'edificació.

2. La sol·licitud d'inscripció en el Registre es realitzarà telemàticament a través de l'aplicació GESCAL, i es generarà el corresponent justificant de registre d'entrada, disponible en la carpeta ciutadana.



3. El registre tindrà caràcter administratiu i es regirà pel que s'estableix en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

L'accés per part de qualsevol persona a dades de caràcter personal contingudes en el Registre es regirà pel que es disposa en els articles 5.3 i 15 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, en el Reglament (UE) núm. 2016/679 i en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

Les comunicacions de dades que es realitzen mitjançant la col·laboració entre administracions es realitzaran amb fonament en una norma amb rang de llei.

4. La inscripció en el Registre del Llibre de gestió de qualitat d'obra servirà per a justificar el compliment del nivell de qualitat previst en el projecte, a l'efecte de la subscripció del certificat final d'obra, de conformitat amb el que s'estableix en el títol III d'aquesta disposició. En el Llibre de l'edifici haurà de quedar constància de la inscripció en el Registre del Llibre de gestió de qualitat d'obra.

5. La inscripció en el Registre farà efecte des del moment de la inscripció, sense perjudici que la conselleria amb competències en qualitat en l'edificació puga sol·licitar totes les informacions o modificacions que siguen oportunes en el termini de tres mesos.

6. La inscripció en el Registre del Llibre de gestió de qualitat d'obra no suposarà, en cap cas, la conformitat de l'Administració amb el contingut d'aquest.

Article 11. Elaboració i inscripció en el Registre del Llibre de gestió de qualitat d'obra

1. El director de l'execució de l'obra elaborarà el Llibre de gestió de qualitat d'obra durant l'execució de l'obra.

2. Quan s'haja acabat l'obra i s'haja emplenat el Llibre de gestió de qualitat d'obra amb els resultats del control i la documentació annexa corresponent, el promotor de l'obra i el director d'execució de l'obra validaran el Llibre amb la seua signatura electrònica. Altres agents intervinents en l'obra, com el constructor, el laboratori d'assajos o l'entitat de control, signaran electrònicament els apartats del Llibre en els quals hagen intervingut.

3. El promotor o, si és el cas, el director d'execució de l'obra, en representació del promotor, sol·licitarà la inscripció del Llibre de gestió de qualitat d'obra en el registre.

4. Una vegada registrat el Llibre de gestió de qualitat d'obra, la conselleria competent en matèria de qualitat en l'edificació notificarà al promotor, al director d'execució d'obra, al director d'obra i al constructor, el número de registre que se li ha atorgat.

5. El promotor de l'obra serà el responsable d'incloure una còpia del Llibre de gestió de qualitat d'obra en el Llibre de l'edifici, juntament amb la justificació del registre telemàtic.





TÍTOL III

Certificat final d'obra



Article 12. Exigència del certificat final d'obra

1. El certificat final d'obra serà exigible, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, als edificis i obres regulats en l'article 1 d'aquest decret.



2. El certificat final d'obra podrà referir-se a la totalitat de l'obra o a una fase completa i acabada d'aquesta.



Article 13. Contingut del certificat final d'obra

1. El certificat final d'obra expressarà el compliment de les condicions següents:

a) L'ajust de l'obra al projecte d'execució i a les seues eventuals modificacions ordenades pel director d'obra, i que compten amb la conformitat del promotor. Quan les modificacions alteren les condicions per a la concessió de la llicència municipal d'edificació, l'administració corresponent farà constar l'aprovació de les modificacions realitzades i tot això haurà de quedar documentat en el projecte final d'obra.



b) El compliment del nivell de qualitat previst en el projecte, que quedarà justificat en el Llibre de gestió de qualitat d'obra, quan corresponga.

c) La suficiència dels serveis urbanístics exigibles segons la llicència municipal d'edificació i la connexió amb les xarxes d'infraestructures corresponents i, si és el cas, les garanties necessàries per a la reposició dels serveis i infraestructures afectats provisionalment.

d) La viabilitat per a ser destinada a la finalitat per a la qual es va construir, sempre que siga conservada segons la corresponent documentació d'ús i manteniment continguda en el Llibre de l'edifici

2. Per a inscriure obres noves finalitzades, en el certificat final d'obra el tècnic o tècnica acreditarà que la descripció que pretén fer accedir al Registre de la Propietat concorda amb la realitat i amb el projecte per al qual es va obtindre llicència o títol habilitant que corresponga.



Article 14. Subscripció i visat

1. El certificat final d'obra és un document únic que s'estendrà en el model d'impresos que corresponga segons s'inclou en l'annex IV d'aquest decret, i haurà de ser subscrit pel director d'obra i el director d'execució d'obra, així com visat pel col·legi professional corresponent.



2. Quan la direcció facultativa recaiga totalment o parcialment sobre una persona jurídica, el certificat final d'obra haurà de ser subscrit per una persona física amb titulació acadèmica i professional habilitadora.

3. Les administracions competents exigiran el certificat final d'obra per a la concessió de cèdules, llicències i altres autoritzacions. Així mateix, serà exigit aquest certificat per notaries i registres de la propietat, per a l'autorització i inscripció, respectivament, de les escriptures de declaració d'obra nova acabada i les actes de terminació d'obra.





TÍTOL IV

Entitats i laboratoris de qualitat de l'edificació



CAPÍTOL I

Òrgan competent. Declaració responsable

d'entitats i laboratoris



Article 15. Òrgan competent

1. La conselleria competent en matèria de qualitat en l'edificació serà l'òrgan competent a l'efecte de vetlar pel compliment del Reial decret 410/2010, de 31 de març, pel qual es desenvolupen els requisits exigibles a les entitats de control de qualitat de l'edificació i als laboratoris d'assajos per al control de qualitat de l'edificació, per a l'exercici de la seua activitat o norma que la substituïsca, que té el caràcter de bàsic.

2. L'òrgan competent podrà realitzar avaluacions i inspeccions de qualsevol entitat o laboratori. Així mateix, podrà realitzar contrastos entre diverses entitats o laboratoris, de manera que puga comprovar-se, per a un tipus d'assajos determinat, la idoneïtat de les actuacions, així com dels resultats estadístics del conjunt sotmés a contrast.





Article 16. Declaració responsable davant de l'Administració

1. Les entitats o laboratoris que pretenguen exercir la seua activitat hauran de presentar una declaració responsable davant de l'òrgan competent, que s'adequarà a l'article 69 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la següent informació:

a) Identificació de l'entitat o laboratori.

b) Seu principal, entitats associades, establiment físic i locals complementaris.

c) Identificació de l'assistència tècnica que presten i, si és el cas, dels assajos i les proves que pretenguen realitzar.

d) Declaració del compliment del que es disposa en el Reial decret 410/2010, de 31 de març, pel qual es desenvolupen els requisits exigibles a les entitats de control de qualitat de l'edificació i a laboratoris d'assajos per al control de qualitat de l'edificació, per a l'exercici de la seua activitat, segons l'article 4 del reial decret esmentat.



2. L'òrgan competent remetrà al ministeri amb competències en matèria de qualitat de l'edificació la proposta per a la seua inscripció en el Registre general del Codi tècnic de l'edificació.

3. La documentació adjunta a la declaració responsable serà presentada per via electrònica a l'òrgan competent, a través dels mecanismes que establisca la conselleria competent en matèria de qualitat de l'edificació, per a la seua avaluació oportuna.



CAPÍTOL II

Documentació i inspecció d'entitats i laboratoris



Article 17. Documentació justificativa del compliment dels requisits exigibles a les entitats

1. Una vegada acceptada a tràmit la declaració responsable i inscrita l'entitat en el Registre general d'entitats de control de qualitat de l'edificació del CTE, a l'efecte de justificar davant de l'òrgan competent els requisits exigibles, l'entitat serà requerida perquè aporte, mitjançant els mecanismes telemàtics que establisca la conselleria competent en matèria de qualitat en l'edificació, la documentació següent:

a) Documentació legal administrativa que justifique que l'entitat està legalment constituïda per a exercir la seua activitat, incloent-hi, si és el cas, l'escriptura pública de constitució i aprovació d'estatuts, inscrita en el Registre Mercantil, en la qual conste com a objecte social l'activitat d'assistència tècnica; identificació de la persona representant legal; targeta acreditativa del NIF; justificació documental de la titularitat de l'empresari o empresària individual; justificació que l'establiment on realitza l'activitat compleix les condicions de seguretat, tècniques i mediambientals exigibles a aquest tipus d'instal·lacions.

b) Documentació que justifique, de conformitat amb el que s'ha indicat en l'annex I del Reial decret 410/2010, tindre implantat un sistema de gestió d'acord amb la norma UNE-EN ISO/IEC 17020, «Avaluació de la conformitat. Requisits per al funcionament de diferents tipus d'organismes que realitzen la inspecció».

c) Si és el cas, la justificació que acredite tindre una assegurança de responsabilitat adequada a les assistències tècniques que presta.

d) Si és el cas, justificació documental de tindre implantat un sistema de gestió de la qualitat, d'acord amb la norma UNE-EN ISO 9001, certificat per un organisme acreditat per l'Entitat Nacional d'Acreditació (ENAC); o de disposar d'avaluacions tècniques favorables o certificacions emeses per un organisme especialitzat i independent, designat o reconegut per l'òrgan competent.

2. De cada nou any d'activitat, l'entitat aportarà abans del 31 de març, a través dels mecanismes telemàtics que establisca la conselleria competent en matèria de qualitat en l'edificació, la documentació de manteniment i actualització anual, que inclou:

a) Llibre de registre de les actuacions de verificació en el qual ha de figurar, com a mínim, per a cada actuació: un codi de referència de l'informe; la data de l'encàrrec; el nom, l'adreça i el NIF de l'agent autor de l'encàrrec; l'objecte de la verificació; les actuacions encarregades i la data d'emissió de l'informe.

b) Si és el cas, justificant del pagament de la prima de l'assegurança de responsabilitat civil.

c) Si és el cas, comunicacions de les altes i baixes del personal tècnic responsable.

d) Si és el cas, la documentació justificativa vigent a què fa referència l'apartat 1.d.



Article 18. Documentació justificativa del compliment dels requisits exigibles als laboratoris

1. Una vegada acceptada a tràmit la declaració responsable i inscrit el laboratori en el Registre general de laboratoris d'assaig per al control de qualitat de l'edificació del CTE, a l'efecte de justificar davant de l'òrgan competent els requisits exigibles, el laboratori serà requerit perquè aporte, mitjançant els mecanismes telemàtics que establisca la conselleria competent en matèria de qualitat en l'edificació, la documentació següent:

a) Documentació legal administrativa que justifique que el laboratori està legalment constituït per a exercir la seua activitat, incloent-hi, si és el cas, escriptura pública de constitució i aprovació d'estatuts, inscrita en el Registre Mercantil, en la qual conste com a objecte social l'activitat de realització d'assajos; identificació de la persona representant legal; targeta acreditativa del NIF, llicència municipal d'obertura o llicència ambiental de l'activitat del laboratori.

b) Documentació que justifique tindre implantat, de conformitat amb el que s'ha indicat en l'annex II del Reial decret 410/2010, un sistema de gestió d'acord amb la norma UNE-EN ISO/IEC 17025, Requisits generals per a la competència dels laboratoris d'assaig i calibratge.

c) Documentació justificativa de complir les condicions de seguretat, tècniques i mediambientals exigibles a aquest tipus d'instal·lacions.

d) Si és el cas, la justificació que acredite tindre una assegurança de responsabilitat adequada a les assistències tècniques que presta.

e) Si és el cas, justificació documental d'estar en possessió d'acreditació obtinguda de conformitat amb el Reglament (CE) núm. 765/2008, del Parlament Europeu i del Consell, atorgada per ENAC; o de tindre implantat un sistema de gestió de la qualitat, d'acord amb la norma UNE-EN ISO 9001, certificat per un organisme acreditat per ENAC; o de disposar d'avaluacions tècniques favorables o certificats emesos per un organisme especialitzat i independent, designat o reconegut per l'òrgan competent.

2. De cada nou any d'activitat, el laboratori aportarà abans del 31 de març, a través dels mecanismes telemàtics que establisca la conselleria competent en matèria de qualitat en l'edificació, la documentació de manteniment i actualització anual, que inclou:

a) Llibre de registre dels assajos realitzats, que ha d'estar actualitzat de manera permanent i en el qual ha de figurar, com a mínim, per a cada acta o informe de resultats d'assajos: un codi de referència; la data de l'encàrrec; el nom, l'adreça i el NIF de l'agent autor de l'encàrrec; la procedència de la mostra, el material de la mostra, els assajos realitzats, i la data d'acta o informe de resultats.

b) Registres d'assegurament de la qualitat, d'acord amb l'article 7.7 de la norma UNE-EN ISO/IEC 17025, per exemple, de participació en comparacions interlaboratoris.

c) Registres de calibratges dels equips d'assaig.

d) Si és el cas, justificant del pagament de la prima de l'assegurança de responsabilitat civil.

e) Si és el cas, comunicacions de les altes i baixes del personal tècnic responsable.

En el cas que el laboratori justifique disposar d'acreditacions, certificats o avaluacions tècniques favorables d'acord amb el que s'ha indicat en l'apartat 1.e, no caldrà presentar la documentació a què fan referència els apartats b, c i d.



Article 19. Règim d'inspecció d'entitats i laboratoris

1. L'òrgan competent podrà inspeccionar les entitats i els laboratoris per a vetlar pel compliment dels requisits exigibles, de conformitat amb el Reial decret 410/2010 i aquest decret, i s'exigiran, a aquest efecte, les corresponents taxes.

2. A aquest efecte, l'òrgan competent podrà efectuar inspeccions documentals i, si és el cas, presencials, per a comprovar que l'entitat o el laboratori compleix els requisits exigibles.

3. L'òrgan competent podrà establir la intervenció d'entitats col·laboradores independents per a la realització d'auditories tècniques i de qualitat, a fi d'assistir l'òrgan competent en les actuacions d'inspecció. En aquest cas, l'òrgan competent determinarà les condicions en les quals actuen aquestes entitats independents i les prestacions tècniques i de qualitat que s'han d'obtindre.

Per a la realització d'aquestes auditories, l'entitat o el laboratori permetran el lliure accés a les seues dependències i a la documentació relativa a l'exercici de la seua activitat.

4. L'òrgan competent podrà reduir, si és el cas, la freqüència de les inspeccions a les entitats en el cas que aquestes disposen d'auditories, certificats o avaluacions tècniques a què fa referència l'article 5.4 del Reial decret 410/2010.

5. L'òrgan competent podrà reduir, si és el cas, la freqüència de les inspeccions als laboratoris en el cas que aquests disposen d'acreditació obtinguda d'acord amb el Reglament (CE) núm. 765/2008, del Parlament Europeu i del Consell, atorgada per ENAC; o tinguen implantat un sistema de gestió de la qualitat, de conformitat amb la norma UNE-EN ISO 9001, certificat per un organisme acreditat per ENAC; o quan disposen d'auditories, avaluacions tècniques o certificats emesos per un organisme especialitzat i independent, designat o reconegut per l'òrgan competent.

6. De cada inspecció s'alçarà la corresponent acta, en la qual es farà constar, o bé la conformitat amb els requisits exigibles, o bé les deficiències detectades en la inspecció o, si és el cas, auditoria.

7. En el cas que s'hagen consignat deficiències, aquestes es classificaran d'acord amb la seua gravetat en:

a) No conformitat major: aquella que qüestiona la competència del personal, la validesa dels resultats o que posen de manifest un incompliment dels requisits de gestió que afecta els resultats de les verificacions (entitats) o dels assajos (laboratoris).

b) No conformitat menor: aquella que no qüestiona la competència del personal o la validesa dels resultats o que es produeixen de manera aïllada o puntual i no afecta els resultats de les verificacions (entitats) o dels assajos (laboratoris).

8. En l'acta de la inspecció, en cas que s'hagen consignat deficiències, s'establirà el termini perquè l'entitat o el laboratori presente un pla d'accions correctores per al tractament de les no conformitats menors i, si és el cas, el termini per a l'esmena de les no conformitats majors. Una vegada que s'haja acceptat el pla d'accions correctores, s'haja portat a efecte i, si és el cas, se n'haja evidenciat l'esmena dins del termini de les no conformitats majors, es procedirà al tancament de la inspecció. En cas contrari, es procedirà segons el que es disposa en el següent article.





Article 20. Incompliment dels requisits exigibles

En el cas d'incompliment dels requisits exigibles i de conformitat amb el que s'estableix en el Reial decret 410/2010, l'òrgan competent realitzarà les actuacions següents:

1. En relació amb la declaració responsable, s'aplicarà el que s'estableix en l'article 69.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, sense perjudici de les responsabilitats penals, civils o administratives que corresponga.



2. Iniciarà el procediment de cancel·lació de la seua inscripció en el Registre general del Codi tècnic de l'edificació, després dels tràmits previs oportuns de participació i audiència.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Incidència pressupostària

L'aplicació del que es disposa en aquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignada a la conselleria competent en matèria de qualitat en l'edificació i, en tot cas, haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials d'aquesta.





DISPOSICIONS TRANSITÒRIES



Primera. Elaboració i inscripció en el Registre del Llibre de gestió de qualitat d'obra

Aquest decret no serà aplicable als edificis la sol·licitud de llicència municipal d'edificació dels quals siga anterior a la seua data d'entrada en vigor. Quan aquesta siga posterior, durant els sis mesos següents a la data d'entrada en vigor d'aquest decret, l'elaboració i la sol·licitud d'inscripció del Llibre de gestió de qualitat d'obra en el Registre podrà realitzar-se, bé pel procediment regulat en el Decret 1/2015, o bé utilitzant l'aplicació informàtica en línia GESCAL, a la qual es pot accedir en la seu electrònica de la Generalitat, http://sede.gva.es. Transcorregut aquest període, s'utilitzarà l'aplicació informàtica exclusivament.





Segona. Vigència dels distintius de qualitat

La vigència dels distintius de qualitat que actualment tinguen el reconeixement oficial atorgat per la direcció general competent en matèria de qualitat en l'edificació finalitzarà transcorreguts dos anys des de l'atorgament, sense possibilitat de pròrroga.



DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queda derogat el Decret 1/2015, de 9 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de gestió de la qualitat en obres d'edificació.



Així mateix, queden derogades les disposicions d'igual o inferior rang que s'oposen al que es disposa en aquest decret.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació per al desplegament reglamentari

Es faculta el conseller competent en matèria de qualitat en l'edificació per a dictar les disposicions per al desplegament d'aquest decret que siguen necessàries, així com per a modificar els documents continguts en els annexos d'aquesta disposició.



Segona. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor al cap de tres mesos de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 3 de febrer de 2023



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG i FERRER



El vicepresident segon

i conseller d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica,

HÉCTOR ILLUECA BALLESTER



Mapa web