Ficha docv

Ficha docv









ACORD de 29 de juliol de 2022, del Consell, d'inici de les actuacions per a pal·liar els danys produïts per l'incendi forestal del 3 de juliol de 2022 a Venta del Moro. [2022/7387]

(DOGV núm. 9401 de 09.08.2022) Ref. Base de dades 007265/2022


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública
    Grup temàtic: 000



El 3 de juliol de 2022 es va produir al municipi de Venta del Moro un incendi forestal que va suposar la declaració, de conformitat amb el Pla Especial Enfront del Risc d'Incendis Forestals de la Comunitat Valenciana, de l'Índex de gravetat potencia de nivell 2, i que va exigir un gran esforç d'extinció, no sols per a minimitzar la superfície afectada, sinó també, i més important, per a defensar, de manera activa, vides humanes, habitatges i infraestructures.

És per això que resulta necessari escometre de manera immediata les actuacions precises per a aconseguir, al més prompte possible, la tornada a la normalitat de les zones afectades del municipi de Venta del Moro.

La Llei 13/2010, de 23 de novembre, de la Generalitat, de protecció civil i gestió d'emergències, estableix, en el seu article 63, que s'entén per «tornada a la normalitat el conjunt d'actuacions que, després d'una situació d'emergència declarada, estiguen orientades a procurar el desenvolupament de l'activitat quotidiana de les persones en les zones afectades per una emergència o catàstrofe»; i en els articles 12.1.m i 63 determina que correspon a la conselleria que tinga atribuïda la competència en matèria de protecció civil i gestió d'emergències «impulsar i coordinar les actuacions de les diferents administracions per a la restitució de la normalitat després d'una situació d'emergència declarada».



De conformitat amb els articles 3 i 4 de la Llei 4/2017, de 3 de febrer, de la Generalitat, per la qual es crea l'Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències, aquesta coordinarà totes les actuacions dels diferents departaments del Consell i amb altres administracions públiques, en relació amb les accions que hagen de desenvolupar-se per a aconseguir la tornada a la normalitat, al més prompte possible, de totes les zones afectades per l'incendi forestal al qual es refereix aquest acord.

A l'efecte, la Llei 13/2010, de 23 de novembre, de la Generalitat, de protecció civil i gestió d'emergències, en el seu article 64, crea l'Oficina Única Postemergència, que efectuarà la gestió coordinada de les situacions que segueixen a una catàstrofe o emergència, i en el seu article 66 crea la Comissió interdepartamental, per al seguiment i la coordinació de la postemergència. Tots dos òrgans de coordinació estan desenvolupats pel Decret 163/2016, de 4 de novembre, del Consell, pel qual es regulen la Comissió interdepartamental per al seguiment i coordinació de la Postemergència i l'Oficina Única Postemergència, per al seguiment i coordinació de les actuacions posteriors a una catàstrofe o emergència.

En el present acord s'arbitra, amb caràcter d'urgència, el procediment perquè el municipi de Venta del Moro (València), afectat per aquest incendi forestal, puga presentar les seues estimacions dels danys en infraestructures i béns públics, dels danys que hagen pogut patir les instal·lacions i infraestructures agràries o d'altres sectors econòmics diferents del forestal, i els possibles danys a béns i immobles de persones físiques o jurídiques; així com, si fa el cas, de les despeses extraordinàries que, amb caràcter urgent, s'haja hagut d'efectuar a conseqüència de l'incendi forestal.

Per tot això, i en virtut del que disposa l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta de la consellera de Justícia, Interior i Administració Pública, amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 29 de juliol,





ACORDA



Primer

L'inici de les actuacions per a pal·liar els danys produïts per l'incendi forestal del 3 de juliol de 2022, al municipi de Venta del Moro (València).



Segon

La persona titular de la direcció de l'Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències coordinarà totes les actuacions dels diferents departaments del Consell i amb altres administracions públiques, en relació amb les accions que hagen de desenvolupar-se per a aconseguir la tornada a la normalitat, al més prompte possible, de totes les zones que es van veure afectades per l'incendi forestal a la qual es refereix aquest acord.



Tercer

S'estableix un termini de 30 dies, comptats des de l'endemà de la publicació del present acord en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, perquè la corporació local del municipi afectat puga presentar les estimacions de danys d'infraestructures i béns públics, dels danys que hagen pogut patir les instal·lacions i infraestructures agràries o d'altres sectors econòmics diferents dels forestals, i dels possibles danys a béns mobles i immobles de persones físiques o jurídiques que no estigueren coberts pel sistema d'assegurances; així com, si fa el cas, de les despeses extraordinàries que, amb caràcter urgent, s'haja hagut d'efectuar a conseqüència de l'incendi forestal. Juntament amb la sol·licitud s'haurà d'incloure la documentació següent:

a) Memòria valorada de l'estimació de danys, amb la relació detallada de les infraestructures afectades i la seua localització, preferentment cartogràfica.

b) Declaració que tots els danys s'han produït a conseqüència de l'incendi forestal descrit en aquest acord. Per a dur a terme les corresponents estimacions de danys, el municipi afectat podrà comptar amb el suport dels serveis tècnics de la Generalitat.

En el formulari de sol·licitud s'incorporarà:

a) Certificat de no estar incurs en alguna de les circumstàncies recollides en l'apartat 2n de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

b) D'acord amb el que es disposa en l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, la presentació de la sol·licitud comporta l'autorització a l'òrgan gestor del procediment per a obtindre directament les dades d'identitat del sol·licitant i d'estar al corrent amb el compliment de les seues obligacions tributàries i enfront de la Seguretat Social. En cas que el sol·licitant s'opose al fet que l'òrgan gestor obtinga directament aquesta informació, haurà d'indicar-ho expressament en el formulari, i quedarà obligat d'aportar els documents acreditatius corresponents.



Quart

Les sol·licituds presentades per part de la corporació local seran avaluades per l'Oficina Única Postemergència, a la qual correspondrà efectuar una estimació econòmica, que s'elevarà a la Comissió interdepartamental, per a la seua posterior aprovació pel Consell.

L'execució de les mesures que corresponguen podrà dur-se a terme a través del procediment d'inversió directa, o pel procediment de concessió directa.

Les actuacions que es desenvolupen a través d'inversió directa podran executar-se mitjançant la comanda a mitjans propis als quals es refereix la disposició addicional vint-i-quatre de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.



Cinqué

S'autoritza l'Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències perquè duga a terme les actuacions necessàries, per a atendre les situacions d'emergència i postemergència ocasionades per aquest incendi forestal, mitjançant la comanda a mitjans propis, així com per a iniciar el procediment administratiu per a la dotació de personal funcionarial per acumulació de tasques.



Sisé

Aquest acord, que manca d'efectes econòmics concrets, produirà efectes des de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 29 de juliol de 2022



La consellera secretària,

AITANA MAS MAS

Mapa web