Ficha docv

Ficha docv









LLEI 2/2022, de 22 de juliol, de la Generalitat, d'ordenació de l'exercici de les professions de l'esport i l'activitat física a la Comunitat Valenciana. [2022/7138]

(DOGV núm. 9391 de 26.07.2022) Ref. Base de dades 006829/2022




Sia notori i manifest a tots els ciutadans i totes les ciutadanes que Les Corts han aprovat i jo, d'acord amb el que establixen la Constitució i l'Estatut d'Autonomia, en nom del rei, promulgue la Llei següent:





Índex



Preàmbul

CAPÍTOL I. Disposicions generals.

Article 1. Objecte i finalitat

Article 2. Àmbit d'aplicació

Article 3. Drets de les persones usuàries de serveis d'esport



Article 4. Obligacions de les persones professionals en l'exercici de les professions regulades de l'esport i l'activitat física

Capítol II. professions regulades de l'esport i l'activitat física i àmbit funcional general

Article 5. professions regulades de l'esport i l'activitat física

Article 6. Reserva de denominacions

Article 7. Monitor esportiu o monitora esportiva

Article 8. Entrenador esportiu o entrenadora esportiva

Article 9. Preparador físic o preparadora física

Article 10. director esportiu o directora esportiva

Article 11. Professor o professora d'Educació Física

Capítol III. Requisits per a l'exercici de professions regulades de l'esport i l'activitat física

Article 12. Requisits generals per a la prestació de serveis esportius



Secció primera. Formació necessària per a l'exercici de les professions regulades de l'esport i l'activitat física

Article 13. Formació necessària per a l'exercici de la professió de monitor esportiu o monitora esportiva

Article 14. Formació necessària per a l'exercici de la professió d'entrenador esportiu o entrenadora esportiva

Article 15. Formació necessària per a l'exercici de la professió de preparador físic o preparadora física

Article 16. Formació necessària per a l'exercici de la professió de director esportiu o directora esportiva

Article 17. Formació necessària per a l'exercici de la professió de professor o professora d'Educació Física

Secció Segona. Reconeixement de competències professionals vinculades a una altra formació i a l'experiència professional

Article 18. Reconeixement de les competències professionals vinculades a una altra formació i a l'experiència professional

Capítol IV. Prestació de serveis o activitats reservades a professions regulades de l'esport i l'activitat física

Article 19. Declaració responsable

Article 20. Cens de Professionals de l'Esport i l'activitat física

Article 21. Reconeixement de les qualificacions professionals adquirides en altres estats de la Unió Europea

Article 22. Adaptació dels requisits de titulació als canvis de l'oferta formativa

Article 23. Assegurament de la responsabilitat civil

Article 24. Publicitat dels serveis esportius

Article 25. De la inspecció i control

Article 26. Exercici a través de societats professionals

Disposicions addicionals

Primera. Títols homologats i equivalents.

Segona. El cicle inicial de Grau Mitjà.

Tercera. Els esports autòctons.

Quarta. Habilitació per a l'acompliment de les funcions de la professió de monitor o monitora i entrenador o entrenadora al personal funcionari o laboral al servei de les administracions públiques.

Cinquena. Equivalència dels certificats federatius.

Sisena. Activitats de temps lliure infantil i juvenil.

Setena

Disposicions transitòries

Primera. Període transitori per als qui en el moment d'entrada en vigor de la llei es troben exercint funcions de monitor o monitora esportiva sense els requisits de formació que estableix aquesta llei.



Segona. Obligació de presentar la declaració responsable.

Disposicions derogatòries

Única.

Disposicions finals

Primera. Modificació de la Llei 2/2011, de 22 de març, de l'esport i l'activitat física de la Comunitat Valenciana.

Segona. Habilitació per al desenvolupament reglamentari.

Tercera. Entrada en vigor.

Annex. Certificats de professionalitat.





PREÀMBUL



I



La Constitució Espanyola reconeix, en l'article 43, el dret a la protecció de la salut i encomana els poders públics la tutela de la salut pública a través de mesures preventives i el foment de l'educació física i l'esport i de la utilització adequada de l'oci com a principis rectors de la política social i econòmica. Així mateix, l'article 51 confereix als poders públics la responsabilitat de garantir la defensa de les persones consumidores i usuàries i protegir mitjançant procediments eficaços, la seguretat, la salut i els legítims interessos econòmics d'aquestes. El mateix text constitucional, en l'article 36, sotmet al principi de reserva de llei el règim jurídic de l'exercici de les professions titulades.



L'article 49.1.28.è de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana estableix que la Generalitat té competència exclusiva en matèria d'esport i oci i en exercici d'aquestes competències, la Llei 2/2011, de 22 de març, de la Generalitat, de l'esport i l'activitat física de la Comunitat Valenciana, disposa com a línia general d'actuació de la Generalitat «promoure la qualificació i regulació professional en l'esport i l'activitat física i establir les condicions adequades que n'afavorisquen l'actualització i la formació permanent». L'article 14 de la mateixa llei estableix, com a mesura de protecció per als esportistes que participen en activitats que organitzen entitats públiques o privades, el dret d'aquests que «l'activitat tinga personal tècnic que acredite una titulació oficial en activitat física i esport, i que desenvolupe la seua labor tenint en compte les característiques particulars dels individus». D'una altra banda, l'article 19 defineix el personal tècnic i entrenador de l'esport i disposa: «Tenen la consideració de tècnics i entrenadors de l'esport les persones amb la deguda formació acadèmica o esportiva, establerta per la normativa vigent i acreditada per la titulació oficial corresponent en activitat física i esport». Així mateix, la disposició addicional segona de la llei esmentada determina que «el Consell de la Generalitat presentarà a les Corts un projecte de llei de regulació de les professions de l'esport i l'activitat física a la Comunitat Valenciana». En conseqüència, resulta necessari desplegar un marc normatiu que ordene l'exercici de les professions de l'esport i l'activitat física a la Comunitat Valenciana. La norma determina quines són les professions de l'esport i l'activitat física, quines funcions són pròpies de cada una i quina qualificació és necessària per a l'exercici d'aquestes.



Aquesta llei, per la qual s'ordena l'exercici de les professions de l'esport i l'activitat física a la Comunitat Valenciana, està basada en el Marc Europeu de Qualificacions i en el Marc Espanyol de Qualificacions, com a instruments de referència per a comparar els nivells establits segons els diferents criteris des de la perspectiva de l'aprenentatge continu en el marc europeu. El fonament essencial d'aquesta regulació s'emmarca en els articles 35 i 36 de la Constitució Espanyola que, si bé no són drets fonamentals, sí que gaudeixen d'una protecció específica. En aquest sentit, l'article 35 de la Constitució que estableix: «Tots els espanyols tenen [...] el dret a la lliure elecció de professió o ofici...» té com a conseqüència, entre altres, que qualsevol limitació d'aquest haja de respectar, essencialment, el principi de proporcionalitat, a més dels altres principis que el Tribunal Constitucional exigeix per a qualsevol limitació dels drets i els deures de la ciutadania. Això implica que la regulació de l'exercici d'una professió titulada suposa la necessària reserva de llei, ha d'inspirar-se en el criteri de l'interés públic i tindre com a límit el respecte del contingut essencial de la llibertat professional, segons ha reiterat la jurisprudència del Tribunal Constitucional.



Aquesta llei respecta acuradament els paràmetres que ha establit el Tribunal Constitucional, ja que manifesta expressament que l'objectiu principal és protegir la seguretat, la salut i la integritat física de les persones usuàries en una prestació de serveis esportius i imposa obligacions especials quan la seguretat de les persones destinatàries dels serveis pot veure's especialment compromesa.

Els títols al·ludits en aquesta llei expressen la preparació en competències adequades per a l'exercici de les diferents professions de l'esport i l'activitat física, però aquests mateixos graus de formació en competències i capacitats poden acreditar-se, tant mitjançant els títols que en cada cas estableix la llei com mitjançant altres titulacions, acreditacions o certificats de professionalitat que resulten de les lleis estatals i de la resta de l'ordenament jurídic vigent en cada moment.







II



Aquesta llei defineix les professions de l'esport i l'activitat física, determina les funcions i les activitats professionals de cada una d'aquestes, explicita els títols acadèmics i les qualificacions professionals necessaris per a poder exercir aquests professions i amplia els requisits i les obligacions específiques en els supòsits especials que requereixen condicions especials de seguretat.

La Llei estableix l'obligació de posseir l'assegurança oportuna de responsabilitat civil que cobrisca la indemnització pels danys que es causen a tercers per la prestació dels serveis professionals i, seguint el model d'altres disposicions legals, incorpora un catàleg de principis i deures d'actuació per a l'exercici de les professions de l'esport i l'activitat física.

A més, com a mesura preventiva de la salut i de protecció de les persones consumidores, usuàries i esportistes, la Llei regula la publicitat relativa a les persones i les entitats que presten serveis en l'àmbit de les activitats físiques i esportives, i exigeix a les persones professionals la presentació d'una declaració responsable que passarà a formar part d'un cens en l'òrgan competent en matèria d'esport.



La llei, de conformitat amb la legislació vigent, també preveu el reconeixement de competències professionals vinculades a vies d'aprenentatge no formal o a l'experiència professional, tal com estableix el Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, de reconeixement de competències professionals adquirides per experiència laboral.

Tot canvi legislatiu, i màximament les lleis que regulen per primera vegada l'exercici d'una professió, plantegen problemes de transició seriosos. Aquesta és una dificultat que s'ha tractat de resoldre a través del dret transitori. D'aquesta manera, la llei preveu mecanismes per a una implantació progressiva.





III



Aquesta llei conté 26 articles estructurats en quatre capítols. El primer recull disposicions generals relacionades amb la finalitat que té; l'àmbit d'aplicació; els drets de les persones esportistes, consumidores i usuàries dels serveis esportius; les obligacions de les persones professionals, i els mecanismes per a garantir el compliment de la llei. El segon capítol recull quines són les professions regulades de l'esport i l'activitat física, i aquests són monitor esportiu o monitora esportiva, entrenador esportiu o entrenadora esportiva, preparador físic o preparadora física, director esportiu o directora esportiva i professor o professora d'Educació Física, amb indicació de les funcions que corresponen a cada una d'aquestes. El tercer capítol ordena els requisits per a l'exercici de cada una de les professions regulades. El quart capítol preveu la prestació de serveis o activitats reservades a professions regulades de l'esport i l'activitat física i estableix, entre altres qüestions, la necessitat de fer una declaració responsable a l'Administració, de posseir una assegurança de responsabilitat civil i així mateix, regula la publicitat dels serveis esportius. El text també té sis disposicions addicionals, dues disposicions transitòries, una disposició derogatòria i tres disposicions finals. Finalment conté un annex en què es recullen els certificats de professionalitat que hi ha fins a la publicació de la llei als quals es fa esment al llarg de l'articulat, si bé es permet a través de la disposició final segona, l'actualització de l'annex a mesura que s'aproven més certificats de professionalitat per qui en té la competència.









IV



L'elaboració d'aquesta norma respon a un procés participatiu en què han intervingut molts dels sectors implicats en la regulació de les professions de l'esport i l'activitat física. Des d'un principi han tingut accés al primer text de l'esborrany i han pogut fer aportacions que l'òrgan proponent de la norma ha valorat convenientment. Així mateix, es va publicar anunci sobre l'elaboració de la llei en la web de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport de manera que pot participar qualsevol persona o entitat en aquesta.



El procés d'elaboració de la norma ha estat presidit pels principis de bona regulació de l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



En aquest sentit, els principis de necessitat i d'eficàcia venen acreditats en els informes previs a l'adopció de la norma i en la present exposició de motius, que inclou les raons d'interés general que justifiquen la seua aprovació; fonamentalment, i com s'ha exposat, definir les professions de l'esport i l'activitat física, determinar les funcions i activitats professionals de cadascuna d'aquelles i indicar els títols acadèmics, formacions, certificats o qualificacions necessaris per a poder exercir-les. La llei pretén per tant fer efectiu el dret dels qui participen en activitats esportives al fet que aquests compten amb personal tècnic amb titulació, formació o experiència que permeta el seu desenvolupament amb unes garanties de seguretat i professionalitat, i que la labor d'aquest personal es realitze tenint en compte les característiques particulars dels individus.

La present llei ofereix per tant una garantia als qui practiquen activitat fisicoesportiva al fet que aquesta es desenvolupe amb professionals adequadament qualificats. L'efectiva aplicació d'aquesta llei depén de la implicació i compromís del sector en el seu compliment, però sense dubte necessita també la posada en marxa d'un sistema de verificació per part de l'administració. Aquesta verificació es realitzarà fonamentalment a través de l'anotació de les declaracions responsables de les persones professionals de l'esport i l'activitat física en el cens que regula l'article 20, on quedaran censades, i a través també de personal que en el desenvolupament d'una labor inspectora, comprovarà que es compleixen els requisits de titulació.

Així mateix, d'acord amb el principi de proporcionalitat, la llei contempla les disposicions necessàries i la regulació precisa per a configurar el règim de les professions de l'esport i l'activitat física, incloent-hi els preceptes necessaris que enumeren les funciones, titulacions i els altres aspectes imprescindibles de cada professió i que permetran l'efectiva aplicació d'aquesta.

D'acord amb el principi de seguretat jurídica, s'ha vetlat per la coherència de la present norma amb la resta de l'ordenament jurídic i, en virtut del principi de transparència, s'han dut a terme els tràmits de consulta prèvia i d'audiència pública realitzats de conformitat amb l'exigit en l'article 133 de la Llei 39/2015, i l'article 25 del Decret 105/2017, de 28 de juliol, del Consell, de desplegament de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, en matèria de transparència i de regulació del Consell de Transparència, accés a la Informació Pública i Bon Govern.



Les al·legacions realitzades durant el procés d'elaboració de la norma han sigut analitzades i, en part, incorporades al text legal. De la mateixa manera, s'han recollit els informes pertinents de les diferents conselleries i el dictamen del Comité Econòmic i Social de la Comunitat Valenciana. La present llei està inclosa en el Pla Normatiu de 2021, i és conforme amb el Consell Jurídic Consultiu.

CAPÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Objecte i finalitat

1. L'objecte d'aquesta llei és la regulació dels aspectes essencials de les professions de l'esport i l'activitat física i l'activitat física a la Comunitat Valenciana, i determina les qualificacions i les titulacions necessàries per a exercir-les i atribuir a cada professió l'àmbit funcional específic que li correspon.



2. Aquesta llei té com a finalitat garantir el dret de les persones usuàries de serveis d'esport i l'activitat física que aquests s'hi presten emprant coneixements específics i tècniques pròpies de les ciències de l'activitat física i l'esport que fomenten una pràctica físico-esportiva saludable i evitar situacions que en perjudiquen la seguretat o que poden menyscabar la salut, la integritat física de les persones consumidores, usuàries o esportistes, destinatàries d'aquests serveis.



Article 2. Àmbit d'aplicació

1. Aquesta llei s'aplica a les activitats que es fan en el marc d'una prestació de serveis d'esport i activitat física professionals per compte propi o alié, a canvi d'una retribució o en règim de voluntarietat, en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, tant si la professió s'exerceix en el sector públic com en el privat, amb independència de la naturalesa de les entitats on es presten els serveis professionals i sense perjudici de les especificitats previstes en aquesta o altres lleis que resulten aplicables.

2. A l'efecte d'aquesta llei, el terme esport engloba totes les manifestacions físiques i esportives en què per a executar-les se sol·liciten els serveis professionals que preveu aquesta llei, i inclou totes les activitats físiques i esportives d'acord amb la Carta europea de l'esport.



3. Es regiran per la seua normativa específica, sense perjudici dels preceptes d'aquesta llei que els resulten aplicables, les activitats professionals relacionades amb les activitats nauticoesportives, el busseig professional, les activitats aeronàutiques, les activitats de salvament i socorrisme professional, les activitats de dansa i ball no esportiu, tècnics de senderes, el paracaigudisme i les activitats esportives que es basen en la conducció d'aparells o vehicles de motor, en què la pràctica es troba sotmesa a la legislació sobre seguretat viària o navegació aèria, guies de pesca, així com les activitats professionals de risc especial que tenen normativa específica i les activitats professionals de preparació física en els centres de les Forces Armades radicats a la Comunitat Valenciana.



Així mateix, queda fora de l'àmbit d'aquesta Llei el personal arbitral i jutge esportiu, que es regularà per la normativa pròpia d'aquest i per l'article 20 de la Llei 2/2011, de 22 de març, de l'esport i l'activitat física de la Comunitat Valenciana.



Article 3. Drets de les persones usuàries de serveis d'esport

1. Les persones destinatàries de serveis esportius tindran els drets següents:

a) A rebre uns serveis adequats a les condicions i les necessitats personals d'acord amb l'estat dels coneixements científics de cada moment i amb nivells de qualitat i seguretat.

b) Al respecte de la seua personalitat, dignitat i intimitat.

c) A disposar d'informació veraç, clara, accessible, suficient i comprensible sense necessitat d'una qualificació o competència específica de les activitats fisicoesportives que es desenvoluparan.

d) A rebre una prestació de serveis esportius que no fomente pràctiques esportives que puguen resultar perjudicials per a la salut o el desenvolupament personal.

e) Al fet que les persones professionals dels serveis esportius s'identifiquen i que se'ls informe sobre la professió i la qualificació professional d'aquestes.

f) A no ser discriminades per raó de sexe, identitat de gènere, orientació sexual, desenvolupament sexual, edat, capacitat funcional, cultura, ètnia o religió.

g) Al fet que en els contractes que subscriguen es mostren els drets de les persones esportistes, consumidores i usuàries de serveis esportius, així com els deures del personal que presta els serveis esportius a què fa referència aquesta llei.

h) Al fet que la publicitat dels serveis esportius siga accessible, objectiva, veraç i no encoratge pràctiques esportives perjudicials per a la salut o la seguretat, de manera que no resulte enganyosa i respecte la base científica de les activitats i les prescripcions. Així mateix la publicitat tindrà un tractament igualitari per a homes i dones i en cap cas tindrà contingut o caràcter sexista.

2. Els drets que regula aquest article s'entendran sense perjudici dels drets i els deures que reconeix la normativa vigent en matèria de consum i activitat física i esport.

3. Sense perjudici del que disposa l'article 87 de la Llei 2/2011, de 22 de març, de l'esport i l'activitat física de la Comunitat Valenciana, en totes les instal·lacions en què es presten serveis esportius serà de compliment obligat l'exposició al públic, en un lloc visible, dels drets que indica el punt 1 d'aquest article.

Així mateix, en col·laboració amb els diferents agents i entitats relacionades amb aquesta matèria, les administracions públiques promouran la realització de polítiques per a la igualtat de tracte i d'oportunitats en l'accés i exercici de les professions regulades en aquesta llei.



Article 4. Obligacions de les persones professionals en l'exercici de les professions regulades de l'esport i l'activitat física

Les persones professionals de l'esport i l'activitat física que fan les funcions que regula aquesta llei hauran de complir les obligacions següents:

1. Estar en possessió dels requisits habilitants per a l'exercici de cada una de les professions que regula aquesta llei.

2. Prestar uns serveis adequats a les condicions i les necessitats personals de les persones destinatàries, d'acord amb l'estat dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'establisquen en disposicions específiques.

3. Vetlar per la seguretat i la salut de les persones destinatàries dels seus serveis i col·laborar en l'erradicació de pràctiques que siguen nocives per a la salut de les persones consumidores, usuàries i esportistes.

4. Col·laborar de manera activa en la prevenció i la detecció de l'ús de substàncies i fàrmacs o mètodes prohibits en la pràctica de l'activitat física i l'esport. En particular s'ha de col·laborar en la realització de qualsevol control de dopatge i en el compliment de totes les obligacions previstes en la legislació antidopatge.

5. Respectar la personalitat, la dignitat i la intimitat de les persones destinatàries del servei prestat.

6. Garantir la no-discriminació en la pràctica esportiva independentment del sexe, identitat de gènere, orientació sexual, desenvolupament sexual, edat, cultura o diversitat funcional i promoure les condicions que eviten aquests discriminacions.

7. Oferir a les persones destinatàries una informació suficient i comprensible de les activitats fisicoesportives que desenvoluparan sota la seua direcció o supervisió. Identificar-se davant de les persones destinatàries dels serveis i informar aquests de la professió i la titulació que tenen.

8. Col·laborar activament amb qualsevol professional que pot ajudar a millorar el rendiment o la salut de les persones usuàries dels seus serveis, en condicions de seguretat, especialment amb les especialitats esportives de professions sanitàries.

9. Procurar un ús respectuós del material esportiu i desenvolupament de l'activitat que reduïsca al mínim l'impacte mediambiental i no cause mal al medi natural.

10. Difondre i fomentar els valors de joc net que formen part essencial de l'esport.

11. Respectar i fer respectar la labor de personal jutge i arbitral en les competicions en què es participe.

12. Exercir la praxi professional sota la condició que l'esport i l'activitat física contribueixen al desenvolupament complet i harmònic de les persones, en possibilita la formació integral i afavoreix més i millor qualitat de vida i benestar social.

13. Protegir el dret educatiu de menors quan s'actue en l'àmbit de l'esport i l'activitat física.

14. Promoure l'ús del medi natural per a exercir les activitats esportives de manera sostenible i respectuosa.

15. Comprometre's a la formació permanent per a l'actualització i el perfeccionament dels coneixements que tenen en els nous avanços científics i tecnològics de la disciplina de la seua professió.

16. Projectar l'activitat fisicoesportiva com a opció del temps lliure i com a hàbit de salut.

17. Exercir l'activitat professional protegint les persones usuàries, especialment menors d'edat, de tota explotació abusiva i de qualsevol tipus d'abús o assetjament sexual.

18. Garantir el bon tracte i la cura dels animals que intervenen en la realització de les activitats esportives.

19. Publicitar els serveis esportius de manera objectiva, precisa i veraç, de manera que no s'induïsca a la confusió o l'engany respecte dels serveis oferits, la titulació o l'habilitació exercida per a això, s'oferisquen falses esperances o es fomenten pràctiques esportives perjudicials per a la salut i la seguretat dels qui fan ús dels seus serveis.





CAPÍTOL II

Professions regulades de l'esport

i l'activitat física i l'àmbit funcional general



Article 5. Professions regulades de l'esport i l'activitat física

1. Tenen el caràcter de professions regulades de l'esport i l'activitat física les activitats que mitjançant l'aplicació de coneixements específics i tècniques pròpies de les ciències de l'activitat física i de l'esport, permeten que l'activitat física i esportiva es realitze de manera segura, adequada, saludable i sense menyscapte de la salut, el desenvolupament personal i integritat física de les persones esportistes, consumidores i usuàries de serveis esportius.

2. Es reconeixen com a professions de l'esport i l'activitat física i s'ordenen en aquesta llei les següents: monitor esportiu o monitora esportiva, entrenador esportiu o entrenadora esportiva, preparador físic o preparadora física, director esportiu o directora esportiva i professor o professora d'Educació Física.

En l'aplicació de les professions regulades en la present llei, es podrà col·laborar amb les professions i especialitats de l'àmbit sanitari que es regulen a la Llei 44/2003, de 21 de novembre, d'ordenació de les professions sanitàries.



Article 6. Reserva de denominacions

1. Les denominacions de les professions que regula aquesta llei queden reservades als exercicis professionals que defineix aquesta.



2. No podran utilitzar-se altres denominacions que, pel significat o per la similitud que tenen, poden induir a error respecte de les activitats oferides o la qualificació i la titulació que es posseïsca per l'exercici de les professions reservades.

3. Les atribucions vinculades a les professions que regula aquesta llei tenen per objecte establir un àmbit funcional general de cada professió regulada i no constitueixen una limitació de l'àmbit professional dels títols acadèmics.



Article 7. Monitor esportiu o monitora esportiva

1. El monitor esportiu o monitora esportiva exerceix les activitats i les funcions d'iniciació i instrucció esportiva, guia, formació, animació esportiva, condicionament físic bàsic, i millora de la condició física general, no enfocades a la competició esportiva.

2. La professió de monitor esportiu o monitora esportiva pot orientar-se a les àrees següents:

a) Condicionament Físic Bàsic.

b) Activitat Física Recreativa o Animació Esportiva.

c) Activitat Física Esportiva de Caràcter Formatiu.

3. Correspon al monitor esportiu o monitora esportiva en Condicionament Físic Bàsic fer les funcions de:

a) Elaboració i execució d'activitats de condicionament/manteniment físic bàsic, millora de la condició física i de desenvolupament i aprenentatge motor.

b) Vigilància i orientació bàsica per a la utilització elemental de l'equipament i la maquinària esportiva per a la realització segura i adequada en l'execució d'activitats de condicionament físic bàsic.



c) Assignació elemental i bàsica de rutines grupals generals d'exercicis estandarditzats i predissenyats prèviament per a la població en general en activitats de condicionament físic bàsic.

4. Correspon al monitor esportiu o monitora esportiva en activitat física recreativa o animació esportiva exercir les funcions d'elaboració i execució d'activitats de guia i animació esportiva. En l'esport en edat d'escolarització obligatòria podran desenvolupar l'activitat en esdeveniments de caràcter ludicorecreatiu.

5. Correspon al monitor esportiu o monitora esportiva en activitat física esportiva de caràcter formatiu fer les funcions d'instrucció i iniciació esportiva no enfocada a la competició, si bé en el cas de les competicions dins de l'esport en edat d'escolarització obligatòria o esdeveniments de caràcter recreatiu també podrà desenvolupar la seua activitat professional per a aquests competicions o esdeveniments.

6. La prestació dels serveis propis del monitor esportiu o monitora esportiva requereix la seua presència física en el desenvolupament de les seues funcions.



Article 8. Entrenador esportiu o entrenadora esportiva

L'entrenador esportiu o entrenadora esportiva exerceix activitats i funcions d'entrenament, selecció, planificació, programació, conducció, assessorament, iniciació, instrucció, control, seguiment i avaluació a esportistes o equips per a la competició en la modalitat esportiva o especialitat corresponent.



Article 9. Preparador físic o preparadora física

1. El preparador físic o preparadora física orienta la seua activitat professional a l'assessorament, planificació, disseny, avaluació tecnicocientífica, supervisió, vigilància, desenvolupament i execució d'activitats fisicoesportives i exercici físic.

La seua activitat professional consisteix en el manteniment, desenvolupament, millora, optimització i recuperació de la condició física i les capacitats coordinatives de les persones amb l'objectiu de millorar-ne la qualitat de vida i la salut, així com previndre, reeducar, readaptar i reentrenar les que tenen lesions, cronicitats i/o patologies que ha diagnosticat un professional mèdic.

Per al seu exercici professional utilitza sistemes, mètodes i mitjans d'entrenament junt amb pautes de dosificació de les càrregues de les activitats fisicoesportives i exercicis físics adequats a les característiques i les necessitats de cada persona, inclosos la utilització d'instruments, maquinària i equipament esportiu.

2. La professió de preparador físic o preparadora física pot orientar-se a les àrees següents:

a) Especialista en rendiment fisicoesportiu.

b) Educació física extracurricular, readaptació esportiva i promoció de la salut.

3. Correspon al preparador físic o preparadora física com a especialista en rendiment fisicoesportiu fer les funcions següents:



a) Assessorament, prevenció, planificació, disseny, avaluació tecnicocientífica, desenvolupament i execució d'activitats fisicoesportives i exercici físic orientat al manteniment, millora, desenvolupament, optimització i recuperació de la condició física i les capacitats coordinatives de persones, grups o equips, enfocada o no a la competició o proves oficials.

b) Preparació i entrenament personal, tant grupal com individual. A l'efecte d'aquesta llei es considera la denominació d'entrenador o entrenadora personal inclòs dins de la professió de preparador físic o preparadora física i l'afecta la reserva de denominació de l'article 6 d'aquesta llei.

4. Sense perjudici de les atribucions que desenvolupen altres professions d'acord amb el que disposa la Llei 44/2003, de 21 de novembre, d'ordenació de les professions sanitàries, i sense perjudici de les prescripcions realitzades pel personal mèdic corresponent, correspon al preparador físic o preparadora física en les àrees d'educació física, readaptació esportiva i promoció de la salut fer les funcions següents:



a) Prevenció, assessorament, planificació, disseny, individualització, desenvolupament i avaluació tecnicocientífica del treball mitjançant activitats fisicoesportives i exercici físic orientat a la millora de la qualitat de vida i salut de les persones.

b) Readaptació, reentrenament o reeducació de persones, grups o equips amb lesions i patologies competisquen o no, mitjançant activitats fisicoesportives i exercicis físics adequats a les característiques i les necessitats d'aquestes.

c) Preparació, assessorament, planificació, desenvolupament i avaluació tecnicocientífica d'activitats fisicoesportives i exercicis físics orientats a la millora de la qualitat de vida i salut fet amb poblacions que requereixen una atenció especial com ara persones amb diversitat funcional, dones embarassades o en puerperi, persones majors i menors d'edat, persones amb patologies i problemes de salut que ha diagnosticat personal mèdic.



Article 10. director esportiu o directora esportiva

El director esportiu o la directora esportiva dedica la seua activitat professional a la direcció, organització, coordinació, programació, planificació, supervisió i avaluació d'activitats físiques i esportives i dels recursos humans de l'esport en un centre, servei, instal·lació, entitat o esdeveniment esportiu, tant de titularitat pública com privada, i sempre aplicant els coneixements i les tècniques pròpies de les ciències de l'activitat física i de l'esport, així com coneixements instrumentals necessaris per al desenvolupament de les seues funcions.

Correspon al director esportiu o directora esportiva realitzar les funcions següents:

a) La direcció, coordinació, planificació, programació, control, supervisió i avaluació de les activitats físiques i esportives.

b) La direcció, coordinació, supervisió i avaluació de l'activitat realitzada i de la prestació de serveis pels qui exerceixen funcions i activitats reservades a les professions de l'esport i l'activitat física regulades en els articles anteriors sense menyscapte de la competència, responsabilitat i autonomia de cada un d'aquests en el seu exercici professional.



L'activitat professional del director esportiu o la directora esportiva pot comportar funcions instrumentals de gestió.



Article 11. Professor o professora d'Educació Física

El professor o la professora d'Educació Física dedica la seua activitat professional a l'ensenyament de l'Educació Física en qualsevol dels nivells educatius previstos en la normativa reguladora del sistema educatiu. L'activitat professional es desenvoluparà de conformitat amb el que disposa la seua normativa específica i la Llei 2/2011, de 22 de març, de l'esport i l'activitat física de la Comunitat Valenciana.





CAPÍTOL III

Requisits per a l'exercici

de professions regulades de l'esport



Article 12. Requisits generals per a la prestació de serveis esportius



1. Els qui pretenguen exercir alguna de les professions de l'esport i l'activitat física que regula aquesta llei hauran d'acreditar-ne la qualificació professional mitjançant la possessió de les titulacions acadèmiques oficials requerides en aquest capítol o dels diplomes, certificats o titulacions no acadèmiques que acrediten la formació necessària corresponent en cada una de les professions establides en aquesta llei.



També podran exercir les professions que regula aquesta llei les persones que disposen de diplomes, certificats o títols homologats, reconeguts professionalment o declarats equivalents en els termes que resulten de les lleis estatals i de la resta de l'ordenament jurídic vigent en cada moment.

2. Els requisits de titulacions per a l'exercici de les professions de l'esport i l'activitat física que regula aquesta llei s'entenen sense perjudici de qualsevol altra llicència, autorització o títol exigible de conformitat amb la legislació vigent.



Secció primera

Formació necessària per a l'exercici de les professions

regulades de l'esport i l'activitat física



Article 13. Formació necessària per a l'exercici de la professió de monitor esportiu o monitora esportiva

1. Per a exercir la professió de monitor esportiu o monitora esportiva en Condicionament Físic Bàsic es requereix alguna de les titulacions següents:

a) Tècnic o Tècnica Superior en Animació d'Activitats Físiques i Esportives.

b) Tècnic o Tècnica Superior en Ensenyament i Animació Socioesportiva.

c) Tècnic o Tècnica Superior en Condicionament Físic.

d) Grau en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport o llicenciatura corresponent

2. Per a exercir la professió de monitor esportiu o monitora esportiva en Activitat Física Recreativa o d'Animació Esportiva es requereix alguna de les titulacions següents:

a) Certificat acadèmic oficial de superació del cicle inicial del Grau Mitjà o títol de Tècnic esportiu o tècnica esportiva de la modalitat i l'especialitat esportiva corresponent.

b) Tècnic esportiu o Tècnica esportiva Superior de la modalitat i l'especialitat esportiva corresponent.

c) Tècnic o Tècnica en Conducció d'Activitats Fisicoesportives en el Medi Natural.

d) Tècnic o Tècnica en Guia en el Medi Natural i de Temps Lliure.

e) Tècnic o Tècnica Superior en Animació d'Activitats Físiques i Esportives.

f) Tècnic o Tècnica Superior en Ensenyament i Animació Socioesportiva.

g) Tècnic o Tècnica Superior en Condicionament Físic.

h) Grau en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport o llicenciatura corresponent.

i) Quan l'activitat es desenvolupe amb cavalls, siga en instal·lacions específiques o en condicions de seguretat i protecció mediambiental per senderes o zones de muntanya, també podran exercir la professió de monitor esportiu o monitora esportiu d'Activitat Física Recreativa o Animació Esportiva els qui n'acrediten la qualificació mitjançant la possessió de la titulació de tècnic en Activitats Eqüestres.



3. Per a exercir la professió de monitor esportiu o monitora esportiva en Activitat Física Esportiva de Caràcter Formatiu es requereix alguna de les titulacions següents:

a) Certificat acadèmic oficial de superació del cicle inicial del grau mitjà o títol de Tècnic esportiu o Tècnica esportiva de la modalitat i l'especialitat esportiva corresponent.

b) Tècnic esportiu o Tècnica esportiva Superior de la modalitat i l'especialitat esportiva corresponent.

c) Tècnic o Tècnica Superior en Animació d'Activitats Físiques i Esportives.

d) Tècnic o Tècnica Superior en Ensenyament i Animació Socioesportiva.

e) Grau en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport o Llicenciatura corresponent.

f) Quan l'activitat s'exerceix amb xiquets en el marc d'activitats de l'esport escolar en Educació Primària també podran exercir la professió de monitor esportiu o monitora esportiva d'Activitat Física Esportiva de caràcter formatiu els qui n'acrediten la qualificació mitjançant la possessió de la titulació de Diplomatura en Magisteri amb especialitat en Educació Física, grau en Magisteri d'Educació Primària amb esment en Educació Física o títol de grau corresponent que la substituïsca.



g) Quan l'activitat es desenvolupe amb cavalls, siga en instal·lacions específiques o en condicions de seguretat i protecció mediambiental per senderes o zones de muntanya, també podran exercir la professió de monitor esportiu o monitora esportiva de caràcter formatiu els qui n'acrediten la qualificació mitjançant la possessió de la titulació de tècnic en Activitats Eqüestres.

4. En cas que l'activitat professional de monitor esportiu o monitora esportiva s'exercisca amb diverses modalitats esportives, es requerira el certificat acadèmic oficial de superació del cicle inicial del grau mitjà o títol de tècnic esportiu o tècnica esportiva o de tècnic esportiu o tècnica esportiva superior o formació de període transitori equivalent de la modalitat esportiva corresponent, conforme al que disposa el Reial decret 1363/2007, de 24 d'octubre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments esportius de règim especial, de totes i cada una d'aquestes modalitats, o bé alguna de les titulacions següents:



a) Tècnic o Tècnica Superior en Animació d'Activitats Físiques i Esportives.

b) Tècnic o Tècnica Superior en Ensenyament i Animació Socioesportiva.

c) Tècnic o Tècnica Superior en Condicionament Físic.

d) Grau en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport o llicenciatura corresponent.

5. No obstant allò que disposa l'apartat anterior, quan l'activitat incloga modalitats esportives que comporten riscos específics o revisten condicions especials de seguretat per a les persones destinatàries dels serveis o necessiten mesures especials de protecció mediambiental i animal per al desenvolupament d'aquestes, les hauran de realitzar les persones que estiguen en possessió del certificat acadèmic oficial de superació del cicle inicial del grau mitjà o títol de tècnic esportiu o tècnica esportiva o, si escau, de tècnic esportiu o tècnica esportiva superior o formació de període transitori equivalent de la modalitat esportiva corresponent, conforme al que disposa el Reial decret 1363/2007, de 24 d'octubre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments esportius de règim especial.

6. També podran exercir la professió de monitor esportiu o monitora esportiu d'aquesta llei les persones que acrediten la possessió dels certificats de professionalitat de la família d'activitats físiques i esportives segons el que estableix el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat, de conformitat amb el que preveu l'annex d'aquesta llei.

7. Les persones que desenvolupen professionalment activitats reservades als monitors esportius o monitores esportives, no limitades a la realització de labors auxiliars o a la mera execució d'indicacions de monitor o monitora principal, quedaran equiparades als monitors esportius o monitores esportives i hauran de tindre la titulació o la qualificació professional exigible a aquests.



Article 14. Formació necessària per a l'exercici de la professió d'entrenador esportiu o entrenadora esportiva

1. Per a exercir la professió d'entrenador esportiu o entrenadora esportiva en competicions amb esportistes i equips es necessita alguna de les titulacions següents:

a) Tècnic esportiu o Tècnica esportiva Superior de la modalitat i l'especialitat esportiva corresponent.

b) Tècnic esportiu o Tècnica esportiva de la modalitat i l'especialitat esportiva corresponent.

c) Grau en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport o llicenciatura corresponent.

2. Les persones que desenvolupen professionalment activitats reservades als entrenadors esportius i entrenadores esportives, no limitades a la realització de labors auxiliars o a la mera execució d'indicacions de l'entrenador o entrenadora principal, quedaran equiparades als entrenadors esportius o entrenadores esportives i hauran de tindre la titulació o la qualificació professional exigible a aquests.



Article 15. Formació necessària per a l'exercici de la professió de preparador físic o preparadora física

Per a exercir la professió de preparador físic o preparadora física es requereix estar en possessió de la titulació de Grau en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport o llicenciatura corresponent.



Article 16. Formació necessària per a l'exercici de la professió de director esportiu o directora esportiva

1. Per a exercir la professió de director esportiu o directora esportiva es requereix estar en possessió de la titulació de Grau en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport o llicenciatura corresponent.

2. Quan l'activitat professional es desenvolupe en el marc d'una única modalitat esportiva, també poden exercir la professió les persones que posseïsquen el títol de tècnic esportiu o tècnica esportiva superior o formació de període transitori equivalent de la modalitat i l'especialitat esportiva corresponent.



Article 17. Formació necessària per a l'exercici de la professió de professor o professora d'Educació Física

Per a exercir la professió de professor o professora d'Educació Física en qualsevol dels nivells educatius que preveu la normativa vigent en matèria d'educació s'haurà d'estar en possessió de la titulació que exigisca la normativa aplicable.

Secció segona

Reconeixement de les competències professionals

vinculades a una altra formació i a l'experiència professional



Article 18. Reconeixement de les competències professionals vinculades a una altra formació i a l'experiència professional

1. A través del procediment establit en el Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral podrà reconéixer-se la competència professional adquirida per experiència laboral i formació no formal. Una vegada reconeguda i acreditada l'experiència i la formació, si es compleixen els requisits establits en la normativa vigent, es podrà obtindre el certificat de professionalitat corresponent o convalidar els mòduls dels títols de cicles formatius determinats, la qual cosa permetrà obtindre el requisit de formació necessari per a les activitats professionals regulades en aquesta norma, sempre que siguen, almenys, del mateix nivell formatiu o d'acreditació d'experiència que els previstos per a cada professió en aquesta llei.

2. També es podran reconéixer les competències professionals que formen part del perfil professional dels títols d'ensenyaments esportius i que s'han adquirit mitjançant l'experiència professional o per vies d'aprenentatge no formals. El reconeixement s'efectuarà mitjançant l'acreditació obtinguda a través dels procediments legalment previstos.







CAPÍTOL IV

Prestació de serveis o activitats reservades

a professions regulades de l'esport i l'activitat física



Article 19. Declaració responsable

1. Les persones que desitgen desenvolupar la seua activitat professional i es troben en possessió de la qualificació exigida per a exercir qualsevol de les professions regulades en aquesta llei hauran de fer, en els termes de l'article 69 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, una declaració responsable davant de la direcció general competent en matèria d'esport.

2. En la declaració es farà constar per la persona interessada les següents circumstàncies:

a) Les dades identificatives.

b) La titulació o les titulacions, homologacions, convalidacions o acreditacions per l'experiència, i la resta de circumstàncies que permeten el seu exercici professional conforme a aquesta llei.

c) Que disposa també del certificat negatiu del Registre Central de Delinqüents Sexuals o el consentiment exprés per a la consulta de dades per la direcció general competent.

d) Que disposa de l'assegurança obligatòria que preveu l'article 23.

e) Que es compromet a mantindre tots els requisits anteriors actualitzats i durant la vigència de la seua activitat professional.

3. Aquesta declaració responsable permetrà, sense perjudici de les facultats de comprovació de l'Administració, l'exercici de la professió respectiva des del dia de la presentació d'aquesta a la direcció general competent en matèria d'esport.

4. La inexactitud, la falsedat o l'omissió, de caràcter essencial, en qualsevol dada, manifestació o document que s'acompanye o s'incorpore a una declaració responsable, o la no-presentació a la direcció general competent en matèria d'esport, determinarà la impossibilitat de continuar l'exercici de l'activitat professional respectiva des del moment en què es té constància d'aquests fets, sense perjudici de les responsabilitats penals, civils o administratives que hi pertoquen.

5. La declaració responsable no es podrà exigir per a exercir la professió de professor o professora d'Educació Física.



Article 20. Cens de Professionals de l'Esport i l'activitat física

Les declaracions responsables presentades passaran a formar part d'un cens amb seu en l'òrgan competent en matèria d'esport, l'objecte del qual és censar les persones que exerceixen en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana alguna de les professions de l'esport i l'activitat física que regula aquesta llei.

El cens serà públic i estarà accessible a qualsevol persona, respectant en tot cas la normativa aplicable en matèria de protecció de dades.



Article 21. Reconeixement de les qualificacions professionals adquirides en altres estats de la Unió Europea

1. De conformitat amb el que estableix l'article 1 de la Directiva 2005/36/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 7 de setembre, relativa al reconeixement de qualificacions professionals, es reconeixeran les qualificacions professionals que han adquirit els nacionals d'altres estats membres de la Unió Europea i de l'espai econòmic europeu a través de títols o d'experiència laboral que faculte per a l'exercici de les professions regulades de l'esport i l'activitat física en l'Estat d'origen del prestador de serveis.

2. Les persones que tenen un títol per a l'exercici de les professions de l'esport i l'activitat física expedit en un país extracomunitari hauran d'homologar la titulació conforme al que disposa la legislació vigent sobre homologació de titulacions oficials extracomunitàries. Així mateix, hauran de fer la declaració responsable a què es refereix l'article 19 per a l'exercici de les professions de l'esport i l'activitat física en l'àmbit de la Comunitat Valenciana tant de manera ocasional com estable.



Article 22. Adaptació dels requisits de titulació als canvis de l'oferta formativa

A fi d'adaptar l'exigència de titulacions que preveu aquesta llei per a l'exercici de les professions de l'esport i l'activitat física als processos previsibles de canvi en l'oferta de formació associades a aquests, s'admetran els títols enquadrats en les ciències de l'activitat física i de l'esport de formació professional, així com els títols d'ensenyaments esportius de règim especial que s'establisquen, conforme al que preveu la legislació vigent, sempre que siguen almenys del mateix nivell acadèmic i formatiu que els previstos per a cada professió en aquesta llei i s'expedisquen oficialment conforme a l'ordenament jurídic.



Així mateix s'admetran els nous certificats de professionalitat vinculats a la família professional d'Activitats Físiques i Esportives segons el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat, sempre que siguen almenys del mateix nivell formatiu o d'acreditació d'experiència, que els previstos per a cada professió en aquesta llei i s'expedisquen oficialment conforme a l'ordenament jurídic.



Article 23. Assegurament de la responsabilitat civil

1. L'exercici de les professions regulades en aquesta Llei precisa l'assegurança oportuna de responsabilitat civil que cobrisca la indemnització adequada pels danys que es poden causar a usuaris i a tercers en ocasió de la seua activitat professional.

2. Les cobertures mínimes, així com les característiques específiques que haurà de tindre aquesta assegurança, s'establiran reglamentàriament.

3. No obstant això, de conformitat amb el que disposa l'article 23.2 de la Directiva 2006/123/CE del Parlament Europeu i del Consell, relativa als serveis en el mercat interior, no s'exigirà necessàriament una assegurança de responsabilitat civil en cas que la persona que exerceix l'activitat professional esportiva ja estiga coberta per una garantia equivalent o comparable en l'essencial quant a la seua finalitat i a la cobertura que ofereix en termes de risc assegurat, suma assegurada o límit de la garantia i possibles exclusions de la cobertura en un altre Estat membre en el qual ja estiga establit. Si l'equivalència només és parcial, es podrà demanar una garantia complementària per a cobrir els elements que encara no estiguen coberts.

Tampoc serà obligatòria l'assegurança per a les persones titulades de Grau en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport o títol equivalent que estiguen donades d'alta com a exercents en el seu col·legi professional, sempre que aquest últim compte amb una assegurança de col·lectiu de responsabilitat professional, i sempre que complisquen amb les cobertures mínimes que s'establisquen reglamentàriament.

Aquesta obligació no es podrà exigir a qui desenvolupe l'activitat professional per compte d'altri quan l'entitat que els tinga contractats té subscrita una assegurança de responsabilitat civil que cobreix tals contingències.

Tampoc serà exigible a les persones vinculades amb l'Administració pública mitjançant una relació de serveis regulada pel dret administratiu o laboral.

4. L'incompliment de l'obligació de disposar d'aquesta assegurança podrà ser sancionat d'acord amb el que disposa la Llei 2/2011, de 22 de març, de l'esport i l'activitat física de la Comunitat Valenciana, sense perjudici de les altres responsabilitats que siguen exigibles de conformitat amb la legislació vigent.



Article 24. Publicitat dels serveis esportius

1. La publicitat realitzada per les persones i les entitats que ofereixen serveis inclosos en l'àmbit funcional de les professions regulades de l'esport i l'activitat física haurà de ser objectiva, prudent i veraç, no podrà fomentar pràctiques esportives perjudicials o que puguen posar en perill la salut, el desenvolupament personal i la seguretat de les persones. Així mateix haurà de respectar la base científica de les actuacions i les prescripcions que regeixen l'activitat física i la pràctica esportiva. Tot això sense perjudici que les normes vigents establisquen requeriments addicionals a modalitats esportives determinades.

2. Queda prohibida la publicitat dels serveis o els productes que s'oferisquen com a posseïdors de propietats per al tractament, la prevenció o la curació de malalties, per a modificar l'estat físic o psicològic, o per a restaurar, corregir o modificar funcions fisiològiques que no estiguen recolzats per proves tècniques o científiques acreditades.

3. Les pàgines web, aplicacions i altres tecnologies de la informació i la comunicació que inclouen plans d'entrenament, i informació de contingut tècnic esportiu hauran d'identificar adequadament les persones professionals que elaboren tals plans i informar sobre la qualificació professional d'aquests.

4. La utilització d'aquestes plataformes o tecnologies pels centres o les entitats radicats a la Comunitat Valenciana per a l'elaboració de plans d'entrenament o la realització de plans o sessions col·lectives amb les persones usuàries haurà de tindre la supervisió d'un o una professional de l'esport i l'activitat física que tinga la formació necessària exigida en aquesta llei.

5. Les persones titulars dels centres esportius, gimnasos i qualssevol altres instal·lacions esportives en què es presten serveis esportius seran responsables, a més de complir els requisits de qualificació d'aquesta llei en les seues contractacions de personal, d'oferir informació clara i visible de conformitat amb l'article 87 de la Llei 2/2011, de 22 de març, de l'esport i l'activitat física de la Comunitat Valenciana, de la titulació que posseeixen els seus professionals de l'esport i l'activitat física. Així mateix, informaran de la data de presentació de la declaració responsable per a l'exercici de les professions que regula aquesta llei, i sense que es puga efectuar publicitat enganyosa o que induïsca a confusió o engany sobre els serveis oferits i la titulació ostentada per cadascun d'aquests.



Article 25. De la inspecció i control

Les funcions d'inspecció i control del compliment de les disposicions d'aquesta llei correspondran, de conformitat al que disposa l'article 98 de la Llei 2/2011, de 22 de març, de la Generalitat, de l'esport i de l'activitat física de la Comunitat Valenciana, a la Inspecció Esportiva.



Així mateix, el règim sancionador de les infraccions tipificades en virtut d'aquesta llei, es regularà també, per les disposicions de la Llei 2/2011, de 22 de març, que resulten aplicables i la normativa reguladora de procediment administratiu comú.



Article 26. Exercici a través de societats professionals

1. L'exercici de les professions regulades per la present llei podrà realitzar-se a través de societats professionals, d'acord amb el que s'estableix per la normativa vigent, excepte en els casos d'accés a l'ocupació pública o en els quals no siguen admesos per la legislació en matèria educativa o per la legislació de societats professionals. Aquesta prestació podrà realitzar-se conformement a qualsevol de les formes societàries previstes en les lleis i complint amb els requisits establits en la Llei 2/2007, de 15 de març, de societats professionals i les seues normes de desenvolupament.

2. Les societats professionals estaran sotmeses a les mateixes obligacions que aquesta llei estableix per a les persones que realitzen les funcions o activitats assignades a les professions regulades en l'àmbit de l'esport i l'activitat física.





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Títols homologats i equivalents

Les referències d'aquesta llei a les titulacions obtingudes després de cursar els ensenyaments esportius de règim especial seran extensibles a les formacions esportives del període transitori previstes en la normativa estatal i, si es el cas, a les formacions esportives federatives que tinguen el reconeixement de l'òrgan competent en matèria d'esport d'acord amb els requisits que s'establisquen reglamentàriament.



Segona. El cicle inicial de grau mitjà

Les professions esportives regulades en aquesta llei que contemplen per al seu exercici el certificat acadèmic oficial de superació del cicle inicial de grau mitjà del títol de Tècnic Esportiu, podran ser exercides pels qui acrediten la formació equivalent del període transitori en la modalitat i especialitat corresponent.



Tercera. Els esports autòctons

En les modalitats esportives autòctones reconegudes en què no s'han desenvolupat els ensenyaments esportius de règim especial es podrà exercir la professió d'entrenador esportiu o entrenadora esportiva sempre que es tinga la formació que regula la Generalitat.





Quarta. Habilitació per a l'acompliment de les funcions de la professió de monitor o monitora i entrenador o entrenadora al personal funcionari o laboral al servei de les administracions públiques

Es trobaran habilitades indefinidament, en l'àmbit de la funció pública, sense necessitat de cap tràmit, per a l'exercici de les funcions pròpies de les professions de l'esport i l'activitat física de monitor esportiu o monitora esportiva i d'entrenador esportiu i entrenadora esportiva, les persones que en la data de l'entrada en vigor d'aquesta llei hagen ingressat com a personal funcionari de carrera o personal laboral fix o indefinit i que desenvolupen les funcions específiques establides en les professions de l'esport i l'activitat física regulades, encara que no reunisquen els requisits de titulació, diploma o certificats professionals ara exigits.

Els efectes de l'habilitació que regula el paràgraf anterior s'estendran als supòsits següents:

a) El personal funcionari de carrera i personal laboral fix o indefinit que han accedit a la condició d'empleat o empleada públic mitjançant convocatòria o processos selectius iniciats amb anterioritat a l'entrada en vigor de la llei.

b) El personal funcionari de carrera i personal laboral fix o indefinit la condició del qual es derive d'un procediment administratiu o judicial iniciat amb anterioritat a l'entrada en vigor de la llei.

Queden habilitades temporalment mentre es mantinga la seua situació temporal, la resta d'empleats i empleades públics la contractació dels quals siga de caràcter temporal, el personal funcionari de caràcter interí, el personal laboral temporal o eventual, que amb anterioritat a l'entrada en vigor d'aquesta llei exercisquen les funcions específiques establides en les professions de l'esport i l'activitat física de monitor esportiu o monitora esportiva i d'entrenador esportiu o entrenadora esportiva que regula aquesta llei.

No obstant això, l'habilitació que preveu aquesta disposició no desenvoluparà efectes addicionals, ni serà objecte de valoració o mèrit en qualsevol altre procés posterior.



Cinquena. Equivalència dels certificats federatius

1. Tenen equivalència professional per a l'acompliment de les funcions de la professió de monitor esportiu o monitora esportiva i d'entrenador esportiu o entrenadora esportiva amb les certificacions federatives corresponents de la seua modalitat esportiva, els qui treballen en les professions de l'esport establides en aquesta llei de monitor esportiu o monitora esportiva i d'entrenador esportiu o entrenadora esportiva, no reuneixen amb anterioritat a l'entrada en vigor de la llei els requisits necessaris de titulació, diplomes o certificats de professionalitat corresponents, i tenen una formació federativa i un mínim d'experiència d'una temporada entre els tres anys anteriors i els dos anys posteriors a la data de publicació d'aquesta llei, amb llicència d'entrenador o entrenadora o monitor o monitora en la federació de la Comunitat Valenciana corresponent a aquesta modalitat esportiva.



2. Tenen equivalència professional per a l'acompliment de les funcions de la professió de director esportiu o directora esportiva de la seua modalitat esportiva amb les certificacions federatives corresponents, els qui treballen en les professions de l'esport establides en aquesta llei de director esportiu o directora esportiva, no reuneixen amb anterioritat a l'entrada en vigor de la llei els requisits necessaris de titulació corresponents i tenen una formació federativa de nivell III i un mínim d'experiència de tres anys de director esportiu o directora esportiva d'aquesta modalitat esportiva entre els cinc anys anteriors i els dos anys posteriors a la data de publicació de la llei.

3. Tenen equivalència professional per a l'acompliment de les funcions de la professió de monitor esportiu o monitora esportiva establides en l'article 13, apartats 2 i 3, exclusivament en competicions per a esportistes en edat escolar organitzades o desenvolupades per federacions esportives, els qui acrediten un certificat federatiu de nivell I expedit a partir de la data de publicació d'aquesta llei, referit a modalitats o especialitats en què s'hagen desenvolupat els corresponents ensenyaments de règim especial, sempre que mantinguen els requisits de titulació del professorat, l'estructura i la càrrega lectiva mínima establits en el currículum que regula el cicle inicial del títol de tècnic esportiu corresponent a la modalitat. El compliment d'aquests últims requisits ha de disposar del reconeixement de l'Escola de l'Esport de la Generalitat.



4. Tenen equivalència professional per a l'acompliment de les funcions de la professió d'entrenador esportiu o entrenadora esportiva establides en l'article 14 exclusivament en competicions federades els qui acrediten un certificat federatiu de nivell II expedit a partir de la data de publicació d'aquesta llei, referit a modalitats o especialitats en què s'hagen desenvolupat els corresponents ensenyaments de règim especial, sempre que mantinguen els requisits de titulació del professorat, l'estructura i la càrrega lectiva mínima establits en el currículum que regula el títol de tècnic esportiu corresponent a la modalitat. El compliment d'aquests requisits ha de disposar del reconeixement de l'Escola de l'Esport de la Generalitat.



5. Les equivalències regulades en aquesta disposició s'han de fer constar en la declaració responsable, que es regularà reglamentàriament.



Sisena. Activitats de temps lliure infantil i juvenil

1. Sense perjudici del que establisca la normativa específica, quan l'activitat professional es duga a terme en el si d'activitats de temps lliure infantil o juvenil, les persones que posseïsquen el certificat de professionalitat de Dinamització d'Activitats de Temps Lliure Infantil i Juvenil o el diploma de Monitor o Monitora de Temps Lliure Infantil i Juvenil o titulacions, certificats o diplomes equivalents, podran exercir la funció de guia i animació esportiva, sempre que l'activitat física i esportiva no supere el 10 % del total de la programació general de l'activitat, no incloga modalitats esportives que comporten riscos específics, i el seu objectiu principal siga la promoció de l'oci educatiu i recreatiu i l'ocupació del temps lliure.

2. A l'efecte d'allò que estableix aquesta llei i sense perjudici de la regulació que d'aquestes persones professionals realitze la seua normativa específica, no tindran la consideració de directora esportiva o director esportiu les persones que realitzen funcions de direcció d'activitats de temps lliure infantil i juvenil, sempre que les funcions que realitzen no siguen les de programació, planificació, supervisió i avaluació d'activitats físiques i esportives.



Setena

La Generalitat Valenciana ha de crear en el termini d'un any, a partir de l'entrada en vigor d'aquesta llei, les places recollides en la memòria econòmica de la Llei del cos d'inspecció de l'esport i l'activitat física, que han de dependre de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, tal com marca l'article 98 de la Llei 2/2011 de l'esport i l'activitat física de la Comunitat Valenciana.

Les funcions del cos d'inspecció esmentat han de ser les recollides en l'article 98 de la Llei 2/2011, a més de vetlar per la qualitat de les activitats, recursos i instal·lacions esportives en les quals exercisquen la seua activitat els i les professionals que regula aquesta llei.





DISPOSICIONS TRANSITÒRIES



Primera. Període transitori per als qui en el moment d'entrada en vigor de la llei es troben exercint funcions de monitor esportiu o monitora esportiva sense els requisits de formació que estableix aquesta llei

S'estableix un període transitori de cinc anys a comptar de l'entrada en vigor d'aquesta llei per als professionals que exerceixen la professió de monitor esportiu o monitora esportiva sense complir els requisits de formació que estableix aquesta, perquè en aquest període puguen acreditar el reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral i altres vies de formació.



Les persones interessades presentaran la seua declaració en la forma que es determine reglamentàriament, i es comprometran a acreditar en el període transitori el reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral i altres vies de formació establides en la normativa estatal d'aplicació.

Aquesta situació es farà constar en la declaració responsable que es regularà reglamentàriament.



Segona. Obligació de presentar la declaració responsable

L'obligació de presentar la declaració responsable que preveu l'article 19 no entrarà en vigor fins que es desplegue reglamentàriament el procediment per a la inscripció en el cens que preveu l'article 20.



El personal funcionari o laboral al servei de les administracions públiques que exercisca funcions pròpies de les professions de monitor esportiu o monitora esportiva i d'entrenador esportiu i entrenadora esportiva al qual es refereix la disposició addicional quarta, tindrà l'obligació de presentar la declaració responsable en els termes i condicions que es regulen reglamentàriament.

Així mateix, tindran l'obligació de presentar la declaració responsable en els termes i condicions que es regulen reglamentàriament les persones professionals que, reunint els requisits establits en la disposició addicional cinquena, exercisquen funcions pròpies de les professions de monitor esportiu o monitora esportiva, d'entrenador esportiu o entrenadora esportiva o de director esportiu o directora esportiva de la seua modalitat esportiva amb les certificacions federatives corresponents.



També estaran obligats a presentar la declaració responsable en els termes i condicions que es regulen reglamentàriament els i les professionals que exercisquen funcions pròpies de les professions de monitor esportiu o monitora esportiva als quals es refereix la disposició transitòria primera.





DISPOSICIONS DEROGATÒRIES



Única. Derogació normativa

Queden derogades totes les disposicions que s'oposen al que disposa aquesta llei, sense perjudici de les disposicions finals que preveu aquesta llei.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Modificació de la Llei 2/2011, de 22 de març, de l'esport i l'activitat física de la Comunitat Valenciana

1. Es modifica l'apartat 3 de l'article 109 de la Llei 2/2011, de 22 de març, de l'esport i l'activitat física de la Comunitat Valenciana, que queda redactat en els termes següents:

«3. La no-subscripció de les assegurances previstes en aquesta llei i en la llei per la qual s'ordena l'exercici de les professions de l'esport i l'activitat física a la Comunitat Valenciana».

2. S'afigen quatre nous apartats a l'article 109 de la

Llei 2/2011, de 22 de març, de l'esport i l'activitat física de la Comunitat Valenciana, amb la redacció següent:

«17. La contractació o la subcontractació per empresaris de persones per a l'exercici d'alguna de les professions de l'esport i l'activitat física que no acrediten la qualificació o la titulació que exigeix la normativa vigent.

18. La falta de presentació de la declaració responsable que requereix l'article 19 de la llei per la qual s'ordena l'exercici de les professions de l'esport i l'activitat física a la Comunitat Valenciana, o la inexactitud, la falsedat o l'omissió, de caràcter essencial, en qualsevol dada, manifestació o document que s'hi acompanye.

19. L'incompliment, per part de les persones i les entitats que ofereixen serveis esportius, de l'obligació d'oferir informació sobre la titulació que posseeixen els seus professionals de l'esport i l'activitat física prevista en l'article 24 de la llei per la qual s'ordena l'exercici de les professions de l'esport i l'activitat física a la Comunitat Valenciana.



20. L'ús indegut o la manca d'utilització de les denominacions reservades a les professions regulades de l'esport i l'activitat física».



Segona. Habilitació per al desenvolupament reglamentari

S'habilita el Consell perquè dicte les disposicions necessàries per al desplegament i l'aplicació d'questa llei en el termini d'un any des de l'entrada en vigor.

Així mateix, s'habilita a la persona titular de la conselleria competent en matèria d'esport perquè actualitze l'annex a aquesta llei quan s'aproven nous certificats de professionalitat.



Tercera. Entrada en vigor

Aquesta llei entrarà en vigor sis mesos després de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Per tant, ordene que tots els ciutadans i totes les ciutadanes, tribunals, autoritats i poders públics als quals pertoque, observen i facen complir esta llei.



València, 22 de juliol de 2022



El president de la Generalitat

Ximo Puig i Ferrer





ANNEX

Certificats de professionalitat



En la professió de monitor esportiu o monitora esportiva en l'àrea d'Activitat Física Recreativa els següents certificats de professionalitat de la família d'activitats físiques i esportives habiliten només per a l'exercici de funcions concordes amb la competència general de la qualificació professional que acrediten:

– Animació fisicoesportiva i recreativa, AFDA0211.

– Animació fisicoesportiva i recreativa per a persones amb discapacitat, AFDA0411.

– Guia per itineraris amb bicicleta, AFDA0109.

– Guia per itineraris eqüestres en el medi natural, AFDA0209.

– Guia d'espeleologia, AFDA0212.

– Guia per itineraris de baixa i mitjana muntanya, AFDA0611.

– Guia per barrancs secs o aquàtics, AFDA0112.



En la professió de monitor esportiu o monitora esportiva en l'Àrea de Condicionament Físic Bàsic els següents certificats de professionalitat de la família d'activitats físiques i esportives habiliten només per a l'exercici de funcions concordes amb la competència general de la qualificació professional que acrediten:

– Condicionament físic en grup amb suport musical, AFDA0110.



– Fitnes aquàtic i hidrocinèsia, AFDA0111.

– Condicionament físic en sala d'entrenament polivalent, AFDA0210.

En la professió de monitor esportiu

o monitora esportiva en l'Àrea d'Activitat Física Esportiva de Caràcter Formatiu els següents certificats de professionalitat de la família d'activitats físiques i esportives habiliten només per a l'exercici de funcions concordes amb la competència general de la qualificació professional que acrediten:



– Activitats de natació, AFDA0310.

– Instrucció de ioga, AFDA0311.



Els certificats de professionalitat de la família d'activitats físiques i esportives que s'incorporen al sistema amb posterioritat a l'entrada en vigor d'aquesta llei habilitaran exclusivament per a l'exercici de funcions en l'àrea d'Activitat Física Recreativa, en l'Àrea de Condicionament Físic Bàsic o en l'àrea d'Activitat Física Esportiva de Caràcter Formatiu, segons hi corresponga d'acord amb la competència general de la qualificació professional que acrediten.

Mapa web