Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 6 de juny de 2022, del president de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE), per la qual es convoquen les ajudes del Fons de compensació previst en el marc del Pla eòlic de la Comunitat Valenciana, per a l'exercici 2022. [2022/5296]

(DOGV núm. 9358 de 09.06.2022) Ref. Base de dades 005129/2022




El Pla eòlic de la Comunitat Valenciana (PECV) va ser aprovat mitjançant l'Acord de 26 de juliol de 2001, del Govern Valencià, amb caràcter de pla d'acció territorial sectorial, amb l'objecte de regular la instal·lació de parcs eòlics en les zones qualificades com a aptes per a aquest fi. En el capítol 5 del PECV se'n formulen els objectius, entre aquests els de caràcter socioeconòmic i, més concretament, els que fan referència a la introducció d'efectes de reequilibri territorial a partir de l'actuació en les zones socioeconòmicament més desfavorides de la Comunitat Valenciana, de manera que l'espai físic que serveix de suport als parcs eòlics reba part dels beneficis que el seu propi recurs genera.



Aquestes mesures de compensació van quedar concretades i delimitades en el seu àmbit d'aplicació, duració, termini i quanties en els plans energètics presentats pels promotors en el corresponent procediment de lliure concurrència per a l'adjudicació de zones eòliques, les bases de les quals es recullen en l'Ordre de 31 de juliol de 2001, de la Conselleria d'Indústria i Comerç, per la qual es realitza la convocatòria pública per al desenvolupament i l'execució del Pla eòlic de la Comunitat Valenciana. Així mateix, d'acord amb el que s'estableix en el punt quart de la Resolució de 25 de febrer de 2003, del conseller d'Indústria, Comerç i Energia, sobre convocatòria per al desenvolupament i l'execució del Pla eòlic de la Comunitat Valenciana, els promotors dels projectes seleccionats per a les diferents zones hauran de complir els compromisos de contribució a les estratègies d'actuació del PECV en la forma i els terminis que es determinen en les condicions particulars de la notificació de preselecció de la comissió del Pla eòlic i en els plans energètics seleccionats.

A través de la Llei 10/2006, de 26 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i d'organització de la Generalitat, modificada per la Llei 16/2008, de 22 de desembre, de la Generalitat, de mesures fiscals, de gestió financera i administrativa, i d'organització de la Generalitat, modificada, al seu torn, per la Llei 10/2012, de 21 de desembre, de mesures fiscals, de gestió financera i administrativa, i d'organització de la Generalitat, i per la Llei 7/2014, de 22 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'administració de la Generalitat, es crea el Fons de compensació previst en el marc del Pla eòlic de la Comunitat Valenciana (PECV), destinat a aquells municipis, mancomunitats de municipis i consorcis previstos en la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de règim local de la Comunitat Valenciana, inclosos en l'àmbit d'afecció d'alguna de les 15 zones aptes per a albergar instal·lacions eòliques recollides en aquest, de manera que els ingressos realitzats per les empreses titulars de les instal·lacions eòliques de cada zona vagen destinats a les entitats beneficiàries incloses en l'àmbit d'afecció de la respectiva zona, i l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE) és l'encarregat de la gestió ordinària d'aquest fons de compensació, de conformitat amb les directrius establides en la normativa anteriorment esmentada.



A l'efecte del que es preveu en els articles 3.3, 3.4, 7.3 i 7.4 del Decret 128/2017, de 29 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques, les ajudes regulades en aquesta convocatòria no estan subjectes a l'obligació de notificació o comunicació a la Comissió Europea al no resultar-los d'aplicació l'article 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea per no suposar un avantatge econòmic per a una determinada empresa en dirigir-se a donar suport a activitats no econòmiques d'entitats sense ànim de lucre i administracions públiques; o per estar acollides al Reglament (UE.1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013 relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (DO L 352 de 24.12.2013), d'ara en avant Reglament (UE) núm. 1407/2013, de 18 de desembre, de 2013, modificat pel Reglament (UE) 2020/972, de la Comissió, de 2 de juliol de 2020, en concret, les inversions que pogueren tindre per objecte la ulterior prestació de béns i serveis en el mercat i per tant, consistiren en activitats de caràcter econòmic desenvolupades per un dels beneficiaris, quedaran subjectes al règim de minimis.



L'Ordre 5/2017, de 20 de febrer, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, estableix les bases reguladores per a la concessió de les ajudes tendents a la distribució del Fons de Compensació, per complir el que s'estableix en l'article 165 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, relatiu a les bases reguladores de la concessió de subvencions.

Per això, i en virtut del que es disposa en l'article 160.4 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública i del sector públic instrumental i de subvencions, i en l'article 3 de l'Ordre 5/2017, de 20 de febrer, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, resolc:



Article 1. Objecte de la resolució

1. L'objecte d'aquesta resolució és convocar el Fons de compensació previst en el marc del Pla eòlic de la Comunitat Valenciana (PECV), amb càrrec als ingressos realitzats durant l'exercici 2022 per les empreses titulars d'instal·lacions eòliques, destinat a aquells municipis, mancomunitats de municipis i consorcis previstos en la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de règim local de la Comunitat Valenciana, inclosos en l'àmbit d'afecció d'alguna de les respectives 15 zones aptes per a albergar instal·lacions eòliques recollides en aquest pla.



2. Les bases reguladores d'aquesta convocatòria són les aprovades per l'Ordre 5/2017, de 20 de febrer, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE), en el marc dels fons de compensació i promoció vinculats al Pla eòlic de la Comunitat Valenciana, publicades en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV) núm. 7986, de 23 de febrer de 2017; en aquestes bases s'estableixen les condicions del règim de les ajudes en allò no previst en aquesta convocatòria.



Article 2. Dotació pressupostària

1. D'acord amb la Llei 8/2021, de 30 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2022, la distribució del Fons de compensació per l'IVACE es finançarà amb càrrec a la línia pressupostària i l'import global màxim que es detalla a continuació:

Codi de la línia: S6812000.

Denominació de la línia: Fons de Compensació del Pla eòlic.

Import: 8.451.019,46 €.

Aquesta quantia màxima serà objecte de repartiment entre les diferents zones eòliques de conformitat amb la taula inclosa en l'annex d'aquesta resolució.

2. Els ingressos realitzats per les empreses titulars de les instal·lacions eòliques de les diferents zones que nodreixen la línia indicada en l'apartat anterior aniran destinats als municipis, mancomunitats de municipis i consorcis de la Comunitat Valenciana sol·licitants, inclosos en l'àmbit d'afecció de la zona respectiva.



Article 3. Actuacions susceptibles de suport i costos subvencionables

1. El Fons podrà anar destinat a actuacions d'inversió dels tipus i característiques següents:

a) Projectes de millora d'infraestructures rurals i de serveis:

Millora en camins rurals d'accés a forests.

Millora de la xarxa viària rural d'accés a pedanies, caserius, alqueries i edificacions rurals aïllades.

Instal·lació de punts d'enllumenat públic en vials d'accés a pedanies, caserius, alqueries i edificacions rurals aïllades.

Reforma d'instal·lacions d'enllumenat exterior. Les noves instal·lacions d'enllumenat exterior i les reformades o renovades hauran de complir les prescripcions contingudes en el Reial decret 1890/2008, de 14 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament d'eficiència energètica en instal·lacions d'enllumenat exterior i les seues instruccions tècniques complementàries, sempre que hi siga aplicable.

Treballs d'electrificació rural encaminats a estendre la xarxa d'energia elèctrica a alqueries, granges, instal·lacions o edificacions rurals aïllades.

Treballs de millora de la xarxa d'energia elèctrica, com a substitució o ampliació de línies elèctriques aèries o subterrànies, suports, centres de transformació, elements auxiliars de xarxa, així com qualsevol altre relacionat amb la millora de la xarxa elèctrica.

Neteja i millora de camins rurals, desbrossament, consolidació de ferm, concreció de límits, senyalització, així com qualsevol altre relacionat amb el manteniment de vies pecuàries.

Projectes de reurbanització de carrers del municipi.

Projectes de reforma i millora d'edificis municipals, els mateixos han de ser propietat de l'ajuntament o mancomunitat.

Projectes de creació o reforma d'instal·lacions esportives.

Qualsevol altre que supose la millora d'infraestructures rurals i de serveis.

b) Projectes d'impuls de les energies renovables:

Organització de campanyes divulgatives, a través de tríptics, fullets o altres mitjans, sobre els beneficis ambientals i socioeconòmics de la implantació d'instal·lacions d'aprofitament d'energies renovables.



Realització de xarrades i cicles de conferències sobre les energies renovables.

Organització de fòrums de debat i taules redones en centres socials i culturals sobre les energies renovables i el seu paper en el futur escenari energètic.

Organització de tallers o aules pràctiques relacionats amb els dispositius d'aprofitament d'energies renovables.

Construcció de centres demostratius destinats a l'estudi o difusió de les energies renovables.

Promoció del coneixement sobre energies renovables a través de concursos, premis, així com qualsevol altre relacionat amb la promoció en l'àmbit de les energies renovables.

Construcció i equipament d'instal·lacions d'aprofitament de les energies renovables.

Projectes d'autoconsum d'energia elèctrica amb fonts d'energia renovables, tant individual com col·lectiu.

Qualsevol altre que tinga com a fi l'impuls de les energies renovables.

c) Projectes de millora de les condicions socioeconòmiques: projectes que incidisquen en la millora de l'entorn social i econòmic.

2. Els costos subvencionables que es consideraran en el càlcul a l'efecte de la distribució del fons són els següents:

a) Inversions en immobilitzat: cost de mà d'obra externa, execució material, equips i instal·lacions, destinats en exclusiva a l'execució material del projecte, IVA inclòs.

b) Costos de redacció de projectes, estudis de seguretat i salut i direcció d'obra, si es tracta de contractacions externes, IVA inclòs.

c) Costos de consultoria i formació, si es tracta de contractacions externes, IVA inclòs.

d) Es considerarà cost subvencionable l'IVA suportat, així com altres tributs, quan l'entitat beneficiària de la subvenció els abone efectivament, sempre que no siguen susceptibles de recuperació o compensació.

e) Costos de mà d'obra pròpia (despeses de personal, incloent-hi el cost salarial brut i el cost de la Seguretat Social a càrrec de l'empresa), sempre que estiga vinculada exclusivament al projecte presentat.



f) Per a projectes de millora de les condicions socioeconòmiques, en els casos en què estiga degudament justificat, els costos de mà d'obra pròpia no vinculada exclusivament al projecte presentat (despeses de personal, incloent-hi el cost salarial brut i el cost de la Seguretat Social a càrrec de l'empresa), en un percentatge màxim del 10 % de l'ajuda concedida i amb un màxim d'un 25 % del salari del personal adscrit al projecte, i per als sol·licitants que tinguen forma jurídica de mancomunitats o consorcis.

3. Les inversions descrites en l'apartat 1 que pogueren tindre com a objecte la ulterior prestació de béns i serveis en el mercat i, per tant, consistiren en activitats de caràcter econòmic desenvolupades per una de les entitats beneficiàries, quedaran subjectes a les obligacions pròpies del règim de minimis previstes en el Reglament (UE) núm. 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis, i als límits de l'article 6 de l'Ordre 5/2017, de 20 de febrer.

4. Seran aplicables la resta de requisits establits en els articles 5 i 22 de l'Ordre 5/2017, de 20 de febrer.



Article 4. Acumulació d'ajudes

1. Les ajudes que s'estableixen en aquesta resolució tindran la consideració de subvenció i, en el cas de concurrència amb ajudes d'altres administracions públiques o ens públics o privats, l'import de les ajudes concedides per l'IVACE no podrà ser en cap cas de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, supere el cost de les despeses subvencionades.



2. Les ajudes destinades als projectes previstos en l'apartat 1 de l'article 3 d'aquesta resolució, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 5 del Reglament (UE) núm. 1407/2013 per a les ajudes de minimis, podran acumular-se amb:

a) Altres ajudes de minimis concedides d'acord amb el Reglament (UE) núm. 360/2012, de la Comissió, fins al límit màxim establit en aquest últim reglament.

b) Altres ajudes de minimis concedides d'acord amb altres reglaments de minimis fins al límit màxim previst en l'article 6 de l'Ordre 5/2017, de 20 de febrer.

c) Altres ajudes estatals en relació amb les mateixes despeses subvencionables, sempre que la suma d'aquestes no excedisca la intensitat d'ajuda superior corresponent fixada en les circumstàncies concretes de cada cas per un reglament d'exempció per categories o una decisió adoptats per la Comissió.



Article 5. Característiques de l'ajuda i projectes plurianuals

1. Les subvencions tindran una intensitat de fins al 100 % del cost subvencionable del projecte, amb els límits previstos en l'article 6.1 de l'Ordre 5/2017, de 20 de febrer.

2. Per a aquells projectes que per les seues característiques especials siguen considerats com a plurianuals, es tindran en compte els requisits següents:

a) Haurà d'indicar-se en la memòria tècnica cadascuna de les seues fases i l'exercici en què es realitzaran.

b) La sol·licitud d'ajuda haurà de presentar-se per a cadascuna de les fases en l'exercici en què haja d'executar-se, sense que la concessió d'ajuda per a una d'aquestes condicione la de futures fases, llevat que la convocatòria respectiva faça esment a procediments específics diferents.



c) Les futures concessions se supeditaran a l'existència d'un programa o convocatòria que empare les actuacions proposades i als resultats aconseguits.



Article 6. Entitats beneficiàries

1. Podran acollir-se a aquestes ajudes els municipis, mancomunitats i consorcis previstos en la Llei 8/2010, de 23 de juny, de règim local de la Comunitat Valenciana, inclosos en l'àmbit d'afecció d'alguna de les 15 zones aptes per a albergar instal·lacions eòliques recollides en el Pla eòlic de la Comunitat Valenciana.

2. Seran, així mateix, aplicables les condicions i els requisits previstos en els articles 4 i 21 de l'Ordre 5/2017, de 20 de febrer.



Article 7. Termini i forma de presentació de sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds s'iniciarà l'endemà de la publicació de l'extracte d'aquesta convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV) i finalitzarà el 22 de juliol de 2022 a les 23:59.59 hores. Les sol·licituds hauran de presentar-se abans de l'inici del projecte.

2. La tramitació tant de la sol·licitud, com en general del procediment, serà electrònica i requerirà que l'entitat sol·licitant dispose durant totes les fases del procediment de certificat de representant d'entitat emés per l'Autoritat de Certificació de la Comunitat Valenciana, o per qualsevol entitat reconeguda en la llista de confiança de prestadors de serveis de certificació establits a Espanya, publicada en la seu electrònica del Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme.

Així mateix, l'entitat sol·licitant podrà autoritzar una altra persona perquè realitze qualsevol tràmit relacionat amb aquesta convocatòria, sempre que aquesta autorització conste en el Registre de Representants de l'ACCV (https://www.accv.es/servicios/registro-de-representantes/).

La tramitació de la sol·licitud -emplenada segons el model disponible en la pàgina web http://www.ivace.es– suposa la signatura d'aquesta i dels seus annexos, i s'haurà de presentar en el Registre Telemàtic de l'IVACE a través d'aquesta pàgina web.

3. La sol·licitud constarà de la documentació següent:

a) Formulari de sol·licitud, d'acord amb el model normalitzat disponible en http://www.ivace.es, en què s'inclouen les declaracions responsables relatives a les obligacions que li corresponen com a entitat beneficiària de les ajudes.

b) Memòria tècnica d'acord amb el model normalitzat disponible en http://www.ivace.es. La memòria servirà de referent per a aplicar els criteris de valoració, d'això ve que un emplenament defectuós o deficient, o de difícil comprensió, generarà una menysvaloració del projecte o fins i tot la denegació de la sol·licitud.

c) Documentació relativa a la personalitat de l'entitat sol·licitant: quan utilitzen un sistema de signatura avançada, la seua identitat s'entendrà ja acreditada mitjançant el mateix acte de la signatura.

d) Acreditació de la representació legal del signant.

e) Còpia d'un extracte o certificat bancari que justifique la titularitat del compte de cobrament de l'ajuda. La titularitat del compte haurà de correspondre a l'entitat sol·licitant.

f) Document de l'entitat que reflectisca l'existència d'una partida pressupostària per a l'execució del projecte objecte de subvenció.

g) Ubicació exacta del projecte, indicant-hi les coordenades UTM del projecte o instal·lació en l'apartat destinat per a això en la mateixa sol·licitud.

4. Documentació complementària de caràcter general per a totes les entitats sol·licitants.

a) Declaració responsable referent a totes les ajudes, subvencions, ingressos o recursos procedents de qualsevol administració o ens públic o privat, per als mateixos costos subvencionables que els previstos en aquesta convocatòria.

Les persones que sol·liciten ajudes per a projectes previstos en l'apartat 3 de l'article 3 d'aquesta resolució hauran de declarar, a més, totes les ajudes de minimis concedides per aquesta o per una altra administració (independentment de si aquestes són per als mateixos costos subvencionables que els previstos per la present convocatòria com per a qualsevol altre) durant els dos exercicis fiscals anteriors i durant l'exercici fiscal en curs que estiguen subjectes al Reglament (UE) núm. 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis o a altres reglaments de minimis.

Aquesta declaració responsable s'haurà d'emplenar en l'apartat destinat per a això en la mateixa sol·licitud.

b) Declaració responsable de no estar sotmés a cap de les prohibicions de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a poder obtindre la condició de beneficiari de subvencions. Aquesta declaració responsable s'haurà d'emplenar en l'apartat destinat per a això en la mateixa sol·licitud.

c) Quan les actuacions objecte de subvenció requerisquen, -d'acord amb la legislació i normativa vigents-, un projecte tècnic subscrit per personal tècnic competent, l'entitat sol·licitant haurà de presentar aquest projecte. Els projectes tècnics que, d'acord amb la legislació vigent, hagen de ser redactats i signats per personal tècnic titulat competent i es presenten sense el visat del col·legi professional corresponent hauran d'acompanyar-se d'una declaració responsable de la persona tècnica titulada competent projectista, segons el model disponible en la pàgina web http://www.ivace.es.

d) Declaració responsable, implementada en l'apartat destinat per a això en la mateixa sol·licitud, sobre el compliment de la normativa i integració laboral de persones amb discapacitat o, si escau, l'exempció d'aquesta obligació, en els termes establits en l'article del Decret 279/2004, de 17 de desembre, del Consell de la Generalitat.

La correcta presentació d'aquests documents serà condició indispensable per a l'obtenció de l'ajuda.

5. Quan la sol·licitud no reunisca els requisits exigits en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o no s'hi adjunte la documentació que d'acord amb aquesta convocatòria siga exigible, es requerirà l'entitat sol·licitant perquè -en el termini de 10 dies hàbils des de l'endemà de la recepció del requeriment– esmene la falta o acompanye els documents preceptius, amb l'advertiment que, si no ho fa, es considerarà que ha desistit de la seua sol·licitud, després de la resolució prèvia dictada en els termes previstos en la legislació administrativa.

6. Els requeriments es realitzaran per mitjans electrònics i s'entendran practicats o rebutjats en els termes que s'assenyalen en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En aquest sentit, si transcorren 10 dies naturals sense que s'accedisca al contingut del requeriment, s'entendrà que la notificació ha sigut rebutjada i es considerarà realitzat el tràmit de la notificació.

7. La presentació de la sol·licitud portarà implícita l'acceptació de les bases, inclòs el que es disposa en aquesta convocatòria.

8. Les entitats sol·licitants podran executar els projectes una vegada presentada la sol·licitud, sense esperar que la concessió de l'ajuda es produïsca i sense que això prejutge la decisió que finalment s'adopte.

9. El sistema de control que l'IVACE aplicarà en relació a les declaracions responsables presentades serà per mostreig, d'acord amb el que s'estableix en l'article 6.4 del Decret 165/2010, de 8 d'octubre, del Consell.

10. Es delega en les persones titulars de la direcció de l'àrea o, si escau, departament o servei– competent per a gestionar la convocatòria, la resolució de les incidències produïdes amb anterioritat a la concessió, especialment les referides a desistiments, canvi de sol·licitant i/o canvi de projecte.



Article 8. Instrucció i avaluació de sol·licituds

1. L'òrgan instructor del procediment de concessió d'ajudes serà la Unitat IVACE Energia.

2. El procediment de concessió de subvencions serà el de concurrència competitiva, d'acord amb el que s'estableix en l'article 165 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i en l'article 22 de la Llei 38/2003, general de subvencions; així doncs, la concessió de les ajudes es realitzarà mitjançant la comparació de les sol·licituds presentades per a la mateixa zona eòlica, a les quals s'aplicaran els criteris de valoració que es detallen en l'article següent i s'establirà una prelació segons la puntuació obtinguda respectant els límits pressupostaris disponibles.



3. L'òrgan instructor verificarà de cada sol·licitant i dels projectes presentats el compliment dels requisits exigits en la convocatòria i, en cas que resulte conforme a aquesta, procedirà a l'anàlisi dels projectes presentats i a l'aplicació dels criteris de valoració del programa, i es desestimaran aquells projectes presentats pels sol·licitants que no complisquen els requisits exigits.

L'òrgan instructor podrà requerir de l'entitat sol·licitant l'aportació addicional de qualssevol altres documents, informes o dades complementàries que considere necessaris per a emetre resolució sobre la sol·licitud presentada.



Article 9. Criteris de valoració de sol·licituds

Les sol·licituds presentades es valoraran sobre un màxim de 50 punts, segons els criteris següents:

1. Característiques del municipi (màxim 30 punts).

a) Actuacions proposades per ajuntaments els termes municipals dels quals suporten infraestructures d'evacuació de l'energia elèctrica generada per algun parc eòlic, amb la puntuació que s'indica a continuació.

Subestació elèctrica. S'aplica el criteri següent:

· Hi ha subestació elèctrica al municipi: 5 punts.

· No hi ha subestació elèctrica al municipi: 0 punts.

Longitud de línies d'evacuació. La puntuació és directament proporcional a la longitud de línies elèctriques al municipi, segons el criteri següent:

· Més de 15 km: 10 punts.

· Entre 10 i 15 km: 8 punts.

· Entre 5 i 10 km: 6 punts.

· Entre 3 i 5 km: 4 punts.

· Entre 1 i 3 km: 2 punts.

· Menys d'1 km: 0 punts.

b) Actuacions proposades per ajuntaments els termes municipals dels quals resulten afectats visualment per algun parc eòlic des d'algun punt del seu nucli urbà principal o d'algun dels seus nuclis de població, amb la puntuació que s'indica a continuació.

El grau d'afecció visual es valora d'acord amb la distància al parc més pròxim, segons el criteri següent:

· Alta (menor 3 km): 7 punts.

· Mitjana-alta (entre 3 i 6 km): 5 punts.

· Mitjana-baixa (entre 6 i 10 km): 2 punts.

· Baixa (més de 10 km): 0 punts.

c) Actuacions proposades per ajuntaments els termes municipals dels quals suporten infraestructures d'obra nova o ampliació de camins d'accés a parcs eòlics, amb la puntuació que s'indica a continuació.



Camins d'accés a parcs (obra nova o ampliació). S'aplica el criteri següent:

· Hi ha camins d'accés a parcs en el municipi: 3 punts.

· No hi ha camins d'accés a parcs en el municipi: 0 punts.

d) Actuacions proposades per municipis els termes municipals dels quals alberguen o no parcs eòlics i que suporten qualsevol de les afeccions esmentades en els apartats anteriors, amb la puntuació que s'indica a continuació.

Nombre d'aerogeneradors. La puntuació és inversament proporcional al nombre d'aerogeneradors al municipi, segons el criteri següent:



· Entre 0 i 5: 5 punts.

· Entre 6 i 10: 4 punts.

· Entre 11 i 15: 3 punts.

· Entre 16 i 25: 2 punts.

· Entre 26 i 40: 1 punt.

· Més de 40: 0 punts.

En el cas que l'entitat sol·licitant siga una mancomunitat o consorci de municipis, per a la valoració d'aquest apartat 1 s'agafarà la puntuació corresponent al municipi pertanyent a aquesta mancomunitat o consorci que tinga una major puntuació global de conformitat amb les escales anteriorment indicades.

2. Característiques i interés del projecte des del punt de vista social, mediambiental i econòmic (màxim 10 punts).

a) Interés social.

Es valora l'interés del projecte des del punt de vista de dotació de serveis públics de caràcter social, sanitari, cultural, esportiu, educatiu, urbanístic, viari i anàlegs, fins a un màxim de 3 punts, segons el criteri següent:

Alt (projectes de nova construcció o reforma integral d'edificis, instal·lacions o infraestructures de serveis públics de caràcter social, sanitari, cultural, esportiu, educatiu, urbanístic, viari, d'electrificació rural i anàlegs): 3 punts.

Mitjà-alt (projectes de millora o reforma no integral d'edificis, instal·lacions o infraestructures existents de serveis públics, de caràcter social, sanitari, cultural, esportiu, educatiu, urbanístic, viari, d'electrificació rural i anàlegs): 2 punts.

Mitjà-baix (altres projectes de nova construcció, millora o reforma d'edificis, instal·lacions o infraestructures municipals de caràcter social, no inclosos en els tipus anteriors): 1 punt.

Baix (projectes que no posseïsquen o no acrediten el seu interés social): 0 punts.

b) Interés mediambiental.

Es valora l'interés del projecte quant als seus beneficis sobre el medi ambient des del punt de vista de l'aprofitament energètic de fonts renovables, reducció de consums energètics, prevenció d'incendis forestals i anàlegs fins a un màxim de 4 punts, segons el criteri següent:



Alt (projectes de promoció, impuls i/o aprofitament energètic de fonts renovables): 4 punts.

Mitjà-alt (projectes d'implementació de mesures d'estalvi i eficiència energètica, reforma d'edificis per a la millora de la seua qualificació energètica, millora de camins rurals o d'accés a forests, prevenció d'incendis forestals, reducció d'emissions a l'atmosfera o residus de qualsevol tipus): 3 punts.

Mitjà-baix (projectes de conservació dels recursos naturals, actuacions de neteja i manteniment en l'àmbit rural, gestió dels recursos hídrics i anàlegs): 1 punt.

Baix (projectes que no posseïsquen o no acrediten el seu interés mediambiental): 0 punts.

c) Interés econòmic.

Es valora l'interés del projecte quant a impuls i dinamització de l'economia de la zona, creació de noves activitats econòmiques i capacitat d'atracció de recursos, fins a un màxim de 3 punts, segons el criteri següent:

Alt (projectes de creació de noves activitats econòmiques): 3 punts.

Mitjà-alt (projectes que reforcen els atractius econòmics o turístics de l'entitat sol·licitant o de la zona): 2 punts.

Mitjà-baix (altres projectes d'interés econòmic no inclosos en els tipus anteriors): 1 punt.

Baix (projectes que no posseïsquen o no acrediten el seu interés econòmic): 0 punts.

3. Distribució equilibrada temporal dels fons entre les entitats sol·licitants (màxim 10 punts).

Es valora la prioritat en intensitat d'ajuda respecte d'altres municipis. La prioritat és inversament proporcional a la quantia de les ajudes rebudes pel municipi en el marc d'anteriors convocatòries del Fons de compensació del Pla eòlic, segons el criteri següent:



a) Alta (entitats sol·licitants que en les anteriors convocatòries hagen rebut una ajuda acumulada inferior a 250.000 euros): 10 punts.



b) Mitjana-alta (entitats sol·licitants que en les anteriors convocatòries hagen rebut una ajuda acumulada entre 250.000 i 600.000 euros): 8 punts.

c) Mitjana (entitats sol·licitants que en les anteriors convocatòries hagen rebut una ajuda acumulada entre 600.000 i 1.000.000 euros): 5 punts.

d) Mitjana-baixa: (entitats sol·licitants que en les anteriors convocatòries hagen rebut una ajuda acumulada entre 1.000.000 i 1.500.000 euros): 3 punts.

e) Baixa: (entitats sol·licitants que en les anteriors convocatòries hagen rebut una ajuda acumulada superior a 1.500.000 euros): 1 punt.



4. Perquè un projecte puga ser aprovat, haurà d'obtindre una puntuació global mínima de 14 punts en el conjunt dels apartats 1, 2 i 3 anteriors.



Article 10. Comissió d'avaluació i concessió de les ajudes

1. Després dels actes d'instrucció i l'aplicació dels criteris de valoració realitzats per l'òrgan instructor, la preavaluació resultant serà sotmesa a la comissió d'avaluació prevista en l'article 10 de l'Ordre 5/2017, de 20 de febrer.

Si bé la convocatòria fixa una puntuació mínima que hauran d'obtindre els projectes per a ser avaluats positivament, la comissió podrà, quan el nombre de sol·licituds que superen aqueix llindar mínim no permeta concedir el percentatge màxim d'ajuda d'acord amb el pressupost disponible, distribuir el pressupost disponible segons la puntuació obtinguda reduint el percentatge d'ajuda concedida proporcionalment a aquesta puntuació, amb la finalitat d'arribar a un major nombre de beneficiaris.

En cas d'empat, s'utilitzaran els criteris previstos en l'article 10.4 de l'Ordre 5/2017, de 20 de febrer.

2. De les reunions de la comissió s'elevarà l'acta –amb la proposta d'adjudicació continguda en aquesta– a la Presidència de l'IVACE, òrgan competent per a dictar les resolucions d'aprovació o denegació de les ajudes corresponents a la present convocatòria.

3. El termini màxim per a emetre resolució i notificar-la serà de sis mesos, a comptar des de l'endemà de la finalització del termini de presentació de sol·licituds. Transcorregut el termini sense que s'haguera notificat la resolució expressa, les entitats sol·licitants entendran desestimades les seues sol·licituds per silenci administratiu; tot això sense perjudici de l'obligació de resoldre expressament que incumbeix l'Administració.

4. La resolució motivada del procediment es notificarà a les entitats beneficiàries via electrònica i les ajudes concedides es publicaran en la pàgina web de l'IVACE i en la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS), en compliment del que s'estableix en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, amb indicació de la convocatòria, del programa i crèdit pressupostari a què s'imputen, l'entitat beneficiària, la quantitat concedida i l'objectiu o finalitat de la subvenció.



5. La resolució de concessió o denegació posa fi a la via administrativa. Es delega en la persona titular de la Direcció General de l'IVACE la resolució dels recursos de reposició.



Article 11. Obligacions de les entitats beneficiaris

Sense perjudici del que s'estableix en l'article 12 de l'Ordre 5/2017, de 20 de febrer, seran obligacions de l'entitat beneficiària:

a) Realitzar el projecte objecte de subvenció i acreditar-ne la realització en la forma fixada en la notificació de l'ajuda i en les instruccions de justificació d'ajudes aprovades per la Direcció General de l'IVACE, que es publicaran en la pàgina web http://www.ivace.es. L'entitat beneficiària haurà de realitzar el projecte objecte de subvenció en la forma descrita en la memòria presentada juntament amb la sol·licitud normalitzada, i de manera que es complisca la finalitat de les ajudes, respectant els costos subvencionables indicats en la notificació de concessió. L'execució del projecte haurà de respectar en tot cas el calendari marcat en la memòria inicial o en les seues reformulacions posteriors.

Qualsevol modificació del projecte haurà de comptar amb l'aprovació prèvia de l'IVACE, sol·licitada i justificada per escrit fins a un mes natural abans de la finalització del termini de justificació del projecte, i no podrà suposar en cap cas una alteració del contingut essencial del projecte o d'algun dels aspectes que es van tindre en compte per a la seua valoració.

b) Respondre de la veracitat dels documents aportats.

c) Actualitzar la documentació presentada que haguera patit alguna modificació o la vigència de la qual haguera finalitzat, i comunicar altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos procedents de qualssevol administració o ens públic o privat que haguera obtingut o sol·licitat per als mateixos costos subvencionables.

d) Complir les seues obligacions fiscals i amb la Seguretat Social, de manera que quede acreditada aquesta circumstància en el moment previ a l'atorgament de l'ajuda i al del reconeixement de l'obligació per l'IVACE, en els termes establits en la normativa vigent en la matèria.



e) Disposar de llibres comptables i registres diligenciats i altres documents degudament auditats en els termes exigits per la legislació local, així com els estats comptables.

f) Respondre que les actuacions objecte de subvenció estiguen realitzades per empreses instal·ladores que complisquen els requisits establits reglamentàriament.

g) Els projectes i les instal·lacions es realitzaran complint els reglaments i les normatives que hi siguen aplicables i hauran de disposar de les llicències i autoritzacions administratives corresponents.

h) Respectar en els projectes els principis següents:

Les inversions subvencionades hauran de mantindre's inalterables durant els cinc anys següents al cobrament de la subvenció.

Els resultats del projecte hauran de mantindre's al territori de la Comunitat Valenciana.

L'execució dels projectes no haurà de vulnerar en cap cas el principi de no-discriminació per raó de sexe, raça, origen ètnic, religió, conviccions, minusvalideses, edat o orientació sexual, i hauran de facilitar, o almenys no impedir, l'accessibilitat per a les persones amb diversitat funcional.

i) Indicar si el projecte està subjecte a declaració d'impacte ambiental d'acord amb la legislació vigent.

j) Inserir en el material divulgatiu relacionat amb la difusió del projecte el logotip de l'IVACE disponible en http://www.ivace.es, en la forma descrita en l'article 16.

k) L'entitat beneficiària haurà d'acreditar estar al corrent en el compliment de l'obligació de rendició dels seus comptes anuals davant la Sindicatura de Comptes.

l) Conservar durant un termini de cinc anys a partir de la data de justificació de les inversions, els documents de la realització del projecte o activitat, i els relacionats amb les despeses i pagaments, i amb les auditories corresponents, mentre puguen ser objecte de comprovació i control.

En aqueix sentit, els documents es conservaran o bé en forma d'originals o de còpies compulsades d'originals, o bé en suports de dades comunament acceptades, especialment versions electròniques de documents originals o documents existents únicament en versió electrònica. Els documents es conservaran en una forma que permeta la identificació dels seus titulars durant el període necessari per als fins per als quals es van recollir les dades o per als quals tracten ulteriorment. Quan els documents només estiguen en versió electrònica, els sistemes informàtics utilitzats hauran de complir les normes de seguretat acceptades que garantisquen que els documents conservats s'ajusten als requisits legals nacionals i són fiables als efectes d'auditoria.

m) En qualsevol moment de la vigència de l'expedient, l'entitat beneficiària haurà d'actualitzar la documentació presentada que haguera patit alguna modificació i comunicar altres ajudes públiques o privades que haguera obtingut o sol·licitat amb posterioritat a la data de presentació de la sol·licitud.



Article 12. Termini per a la realització i documentació justificativa de les inversions

1. La liquidació de les ajudes s'efectuarà una vegada executat el projecte íntegrament o en les fases previstes, d'acord amb la sol·licitud presentada i en els termes fixats per a la concessió de l'ajuda.

2 Amb caràcter general, les entitats beneficiàries hauran d'acreditar la realització de l'actuació objecte de la subvenció en la forma fixada en la notificació de concessió de l'ajuda i en les instruccions de justificació d'ajudes, que seran publicades en la pàgina web http://www.ivace.es, amb data límit de 31 de març de 2023, llevat que per circumstàncies concurrents s'establisca un termini diferent en la resolució de concessió de l'ajuda, per a la qual cosa es tindran en compte les dates de planificació de projecte indicades en el moment de la sol·licitud.

3. A l'efecte d'acreditar la realització de l'actuació objecte de subvenció, les entitats beneficiàries hauran de presentar:

a) Justificants de despesa, presentant factures que hauran de complir el que es disposa en el reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, i la resta de normativa vigent.

b) Justificants de pagament, sent-ne vàlids els pagaments mitjançant entitat financera, aportant-hi còpia de l'extracte bancari juntament amb còpia del xec nominatiu o de l'ordre de transferència que acredite que el destinatari del pagament coincideix amb l'emissor de la factura.

- No podran ser subvencionades les despeses que siguen finançades mitjançant mecanismes d'arrendament financer, lísing, rènting o similars, ni aquelles accions finançades per tercers, mitjançant convenis o contractes en els quals la propietat dels béns objecte de l'acció no pertanga al beneficiari dins del període subvencionable.



- No es consideraran vàlids els pagaments en efectiu ni els ingressos bancaris per caixa.

- Només es consideraran vàlids els justificants de pagament que estiguen referits a l'entitat sol·licitant de l'ajuda. En el cas de transferències bancàries, en el compte d'origen haurà de constar com titular l'entitat beneficiària de l'ajuda.

- No s'acceptaran aquells documents de pagament que, fins i tot sent conformes amb els requisits formals assenyalats anteriorment, no permeten identificar clarament a quines factures estan vinculats.

- No s'acceptaran els pagaments efectuats a través de modalitats de finançament que suposen la transferència directa de fons des de l'entitat financera a l'emissor de la factura.

- Els justificants de despesa (factures) presentats hauran d'estar pagats íntegrament, incloent-hi els seus impostos corresponents, amb anterioritat a la finalització del termini de justificació. Aquest requisit s'aplicarà amb independència del percentatge d'imputació d'una despesa al projecte. No seran considerades vàlides les factures que només estiguen pagades de manera parcial.

c) Les despeses de personal propi -contractat per al projecte subvencionat– s'hauran de justificar mitjançant un certificat del secretari/secretària o interventor/interventora de l'entitat on es farà constar el personal adscrit al projecte i el temps i període de dedicació, així com el cost de seguretat social, la nòmina de l'empleat i les quitances.

d) Fotografies del projecte subvencionat.

e) Declaració responsable d'altres ajudes públiques o privades que hagueren obtingut o sol·licitat d'aquesta o d'una altra administració o ens públic o privat, per al finançament dels costos subvencionables del projecte objecte de sol·licitud d'ajuda per aquesta convocatòria. Les entitats beneficiàries d'ajudes destinades a projectes previstos en l'apartat 3 de l'article 3 de la present resolució hauran de comunicar, a més, a l'IVACE altres ajudes subjectes al règim de minimis (independentment dels costos subvencionables per als quals van ser concedides).



4. La liquidació de l'ajuda a aquells projectes subjectes a declaració d'impacte ambiental d'acord amb la legislació vigent, es farà efectiva després de la presentació prèvia del document acreditatiu de la seua resolució, emesa per l'òrgan competent.

5. Les entitats beneficiàries hauran de presentar un certificat del secretari/secretària o interventor/interventora de l'entitat que el procediment de contractació utilitzat ha respectat la normativa vigent, fent referència a la norma aplicada, el procediment utilitzat, la justificació d'aquest, les dades relatives a la publicació, si escau, i el número/codi de l'expedient de contractació.



Article 13. Resolució d'incidències

1. L'alteració d'algunes de les característiques del projecte la subvenció del qual haja sigut aprovada, l'incompliment de condicions i terminis establits en la resolució, l'execució parcial de la inversió, la insuficient justificació de les despeses efectivament realitzades, i la concessió amb posterioritat a la presentació de la sol·licitud d'altres ajudes públiques o privades que en el seu conjunt excedisquen els límits establits, podrà donar lloc a la minoració de la subvenció concedida. Aquests criteris resultaran aplicables per a determinar la quantitat que finalment haja de percebre l'entitat beneficiària i hauran de respondre al principi de proporcionalitat.

2. L'incompliment per l'entitat beneficiària de qualsevol dels requisits, condicions i altres circumstàncies que van donar lloc a l'atorgament de la subvenció, la variació de la finalitat de l'actuació o la justificació de la realització del projecte en una quantitat inferior al 25 % del seu cost aprovat, podrà donar lloc a la revocació de la subvenció i l'obligació de reintegrar les ajudes percebudes i els interessos de demora des del moment de pagament d'aquesta d'acord amb el que es disposa en el títol II de Llei 38/2003, general de subvencions, i en capítol III del títol X de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions. De conformitat amb aquesta normativa, l'incompliment de l'obligació de reintegrament tindrà entre altres efectes la impossibilitat de ser entitat beneficiària en successives convocatòries, sempre que es trobe en període executiu.



3. Es delega en els qui assumisquen la direcció de l'àrea o, si escau, departament o servei de l'IVACE competent per a la gestió de les ajudes, la resolució d'incidències que es produïsquen amb posterioritat a la concessió, sense que en cap cas puguen suposar una modificació de la baremació efectuada per a l'adjudicació, en concret les referides a renúncies, canvis d'entitat beneficiària, possibles pròrrogues per a l'execució o justificació d'aquest, canvi de projecte i possibles compensacions entre costos; la resolució relativa a les possibles minoracions o revocacions de les subvencions concedides es delega en la Direcció General de l'IVACE.



Article 14. Pagament de les ajudes

L'IVACE procedirà al pagament de l'ajuda una vegada que s'haja executat el projecte a què estava destinada i sempre que haja verificat el compliment de les obligacions exigibles al beneficiari.

Podran realitzar-se abonaments a compte o pagaments anticipats en els termes previstos en l'article 171.2 i 3 de la Llei 1/2015, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, sense que resulte procedent l'exigència de garantia, de conformitat amb el que s'estableix en l'apartat 5 de l'esmentat article 171 de la Llei 1/2015.



Article 15. Transparència i detecció del frau

1. L'entitat beneficiària haurà de complir les mesures de transparència i prevenció del frau i aportar la documentació que així ho acredite:



a) Mesures de transparència:

Sense perjudici de les obligacions de transparència que té com a entitat pública, en virtut de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i de la Llei 1/2022, de 13 d'abril, de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana, les entitats beneficiàries hauran de subministrar a l'IVACE, previ requeriment, tota la informació que siga necessària per al compliment per aquesta de les obligacions previstes en la llei de transparència, en el termini de 15 dies hàbils des del requeriment.

b) Mesures de prevenció del frau:

Les entitats beneficiàries han de tindre un comportament antifrau i col·laborar amb qualsevol altra administració per a evitar comportaments fraudulents en la societat. En cas que qualsevol persona tinguera coneixement de fets que pogueren ser constitutius de frau o irregularitat relacionats amb les ajudes previstes en aquesta convocatòria, podrà comunicar-ho a través del canal habilitat a aquest efecte per l'Oficina Nacional de Coordinació Antifrau en l'adreça web: https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-es/snca/paginas/inicio.aspx i de la bústia Control Antifrau del portal de l'IVACE: http://www.ivace.es.

2. La disposició dels nous conjunts de dades que es generen per la formalització i el desenvolupament de les subvencions atorgades en virtut d'aquesta convocatòria, serà tractada, sempre que siga possible, com a conjunt de dades obertes.



Article 16. Publicitat del projecte. Obligacions

1. Per complir les obligacions relatives a la publicitat, l'entitat beneficiària haurà de:

a) Inserir el cartell informatiu, segons model facilitat per IVACE, en el qual es faça pública l'actuació executada.

Així mateix, haurà d'inserir la imatge corporativa de l'IVACE en tota la documentació tècnica i administrativa, en tot el material publicitari i de difusió (com ara fullets explicatius del sistema, cartelleria associada al projecte, etc.), incloent-hi qualsevol tipus de suport publicitari (falques radiofòniques, notes de premsa, webs, espots televisius, etc.). El logotip de l'IVACE estarà disponible en http://www.ivace.es, i no se'n podrà utilitzar un altre de diferent. Tots els logotips seran tractats amb idèntic rang de grandària i ubicació. L'entitat beneficiària haurà de fer públic el finançament de l'IVACE en les presentacions públiques del projecte, especialment en les relatives a la seua posada en marxa, i comunicar la celebració de l'esdeveniment prèviament a l'IVACE.

b) Durant l'execució del projecte, haurà d'incorporar en la seua pàgina web una breu descripció del projecte subvencionat amb els objectius i resultats, on es destaque el suport de l'IVACE i s'inserisca el seu logotip.

c) Conservar constància gràfica, documental o digital de les obligacions recollides en aquest article per a la seua posada a la disposició de l'IVACE en el moment de la justificació del projecte, o de qualsevol òrgan de control que ho requerisca.





DISPOSICIONS FINALS



Primera

Es faculta la Direcció General de l'IVACE per a dictar les resolucions necessàries per al desenvolupament, l'eficàcia i l'execució d'aquesta convocatòria.



Segona

Aquesta resolució entrarà en vigor l'endemà de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV).



Contra aquest acte, que posa fi a la via administrativa, podrà interposar-se en el termini d'un mes un recurs potestatiu de reposició davant el president de l'IVACE, de conformitat amb el que s'estableix en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé, en el termini de dos mesos, un recurs contenciós administratiu, davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que es preveu en els articles 10 i concordants de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici que puga interposar-se qualsevol altre recurs que es considere oportú.



València, 6 de juny de 2022.– El president de l'IVACE: Rafael Climent González.

Mapa web