Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 7/2022, de 23 de maig, de la Conselleria d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital, per la qual s'estableixen i autoritzen els plans d'estudis conduents a l'obtenció del títol de grau en Ensenyaments Artístics Superiors de Música, especialitat d'Interpretació, itinerari Música Antiga, i del títol de grau en Ensenyaments Artístics Superiors de Música, especialitat d'Interpretació, itinerari Jazz i Música Moderna, del centre autoritzat superior de música ESMAR-Global Education Initiatives, SL. [2022/4673]

(DOGV núm. 9349 de 27.05.2022) Ref. Base de dades 004540/2022


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital
    Grup temàtic: Autoritzacions administratives
    Descriptors:
      Temàtics: centre d'ensenyament



El Reial decret 631/2010, de 14 de maig, pel qual es regula el contingut bàsic dels ensenyaments artístics superiors de grau de Música establits en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, determina en l'article 4.2 que les especialitats dels ensenyaments artístics superiors de Música són les següents: Composició, Direcció, Interpretació, Musicologia, Pedagogia, Producció i Gestió, i Sonologia.



L'esmentat reial decret estableix en l'article 7.1 que les «administracions educatives, vista la proposta dels centres, establiran el pla d'estudis, i completaran fins al total de 240 crèdits els mínims fixats en aquest reial decret de conformitat amb els criteris següents:



a) Cadascuna de les matèries s'organitzarà en una o més assignatures, assenyalant les competències, el contingut i el nombre de crèdits per a cadascuna i el curs o els cursos en què s'hauran de realitzar, i es podran incrementar els continguts i els crèdits mínims fixats.

b) El pla d'estudis es podrà completar amb altres matèries, a més de les establides en aquest reial decret, que es concretaran en assignatures.



c) Es podran establir assignatures optatives que desenvolupen continguts la finalitat de les quals siga la d'actualitzar, completar o ampliar la formació de l'alumnat.»

Així mateix, també estableix en l'article 7.3 que les «administracions educatives, vista la proposta dels centres, en establir els corresponents plans d'estudis, podran disposar diversos itineraris acadèmics en cadascuna de les especialitats a què fa referència aquest reial decret».



En l'àmbit de la Generalitat, el Decret 48/2011, de 6 de maig, del Consell, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments artístics superiors i es determina el marc normatiu per a la implantació dels plans d'estudis corresponents als títols oficials en els diferents ensenyaments artístics en l'àmbit de la Comunitat Valenciana assenyala en l'article 7.1 que «l'organització i distribució general dels 240 crèdits ECTS de cada pla d'estudis es farà de conformitat amb el que estableixen, en allò que siga aplicable, els reials decrets 630 a 635/2010, de 14 de maig, i amb el que disposa aquest decret.» En l'article 7.3 assenyala que «els centres impartiran les especialitats i els itineraris que expressament els siguen autoritzats. De conformitat amb el que estableix aquest decret, organitzaran el pla d'estudis i la seua distribució en assignatures per semestres; igualment, realitzaran les guies docents corresponents a les assignatures, que hauran de ser públiques».



Així mateix, la disposició final primera d'aquest decret habilita el conseller o consellera amb competències en matèria d'educació superior per a autoritzar els plans d'estudis dels centres d'ensenyaments artístics superiors de conformitat amb aquell.

La Resolució de 24 de gener de 2018, del secretari autonòmic d'Educació i Investigació, autoritza la mercantil Global Education Initiatives, SL, com a centre autoritzat privat d'ensenyaments artístics superiors de Música en instal·lacions del centre privat IALE de l'Eliana (València).

En conseqüència, mitjançant aquesta ordre, s'estableix i s'autoritza el pla d'estudis del centre autoritzat superior de música ESMAR-Global Education Initiatives, SL, conduent a l'obtenció del títol de grau en Ensenyaments Artístics Superiors de Música, especialitat Interpretació, itinerari Música Antiga, i el títol de grau en Ensenyaments Artístics Superiors de Música, especialitat Interpretació, Itinerari Jazz i Música Moderna.

Per tot l'exposat, d'acord amb el Consell de Direcció de l'Institut Superior d'Ensenyaments Artístics de la Comunitat Valenciana, informat el Consell Valencià d'Universitats i de Formació Superior, d'acord amb la proposta de la directora general d'Universitats, i en l'exercici de les atribucions conferides per la disposició final primera del Decret 48/2011, abans esmentat, i per l'article 28.e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell,





ORDENE



Article 1. Objecte

Aquesta ordre té com a objecte l'establiment i l'autorització dels plans d'estudis conduents a l'obtenció del títol de grau en Ensenyaments Artístics Superiors de Música, especialitat d'Interpretació, itinerari Música Antiga, i del títol de grau en Ensenyaments Artístics Superiors de Música, especialitat d'Interpretació, itinerari Jazz i Música Moderna, en el centre autoritzat superior de música ESMAR-Global Education Initiatives, SL, de conformitat amb el que estableixen el Reial decret 631/2010, de 14 de maig, pel qual es regula el contingut bàsic dels ensenyaments artístics superiors de Música establits en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, i el Decret 48/2011, de 6 de maig, del Consell, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments artístics superiors i es determina el marc normatiu per a la implantació dels plans d'estudis corresponents als títols oficials en els diferents ensenyaments artístics superiors, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.





Article 2. Títol de grau en Ensenyaments Artístics Superiors de Música

La superació dels ensenyaments artístics superiors de Música en l'especialitat d'Interpretació, itinerari Música Antiga, donarà lloc a l'obtenció del títol de grau en Ensenyaments Artístics Superiors de Música, en aquesta especialitat. Així mateix, la superació dels ensenyaments artístics superiors de Música en l'especialitat d'Interpretació, itinerari Jazz i Música Moderna, donarà lloc a l'obtenció del títol de grau en Ensenyaments Artístics Superiors de Música, en aquesta especialitat. Aquests títols tenen caràcter oficial i validesa acadèmica i professional en tot el territori nacional segons estableix el Reial decret 631/2010, de 14 de maig.



Article 3. Organització del pla d'estudis

1. Els plans d'estudis conduents a l'obtenció del títol de grau en Ensenyaments Artístics Superiors de Música, en l'especialitat d'Interpretació, itinerari Música Antiga i itinerari Jazz, i Música Moderna, contenen les competències transversals, les competències generals i les competències específiques pròpies d'aquesta especialitat que es determinen en l'annex I d'aquesta ordre.

2. Els plans d'estudis d'ambdós títols de grau en Ensenyaments Artístics Superiors de Música comprenen quatre cursos acadèmics de 60 crèdits, d'acord amb el Sistema Europeu de Transferència de Crèdits (ECTS), distribuïts en huit semestres, amb un total de 240 crèdits.

3. La distribució dels 240 crèdits ECTS és la següent:

a) Matèries i assignatures de formació bàsica, amb 36 crèdits.

b) Matèries i assignatures de formació obligatòria d'especialitat, amb 192 crèdits.

c) El treball de fi de grau, de 12 crèdits i que es realitzarà en la fase final del pla d'estudis.



Article 4. Autorització dels plans d'estudis

D'acord amb el que estableix aquesta ordre, s'autoritzen els plans d'estudis del títol de grau en Ensenyaments Artístics Superiors de Música, especialitat d'Interpretació, itinerari Música Antiga, i del títol de grau en Ensenyaments Artístics Superiors de Música, especialitat d'Interpretació, itinerari Jazz i Música Moderna, per al centre autoritzat superior de música ESMAR-Global Education Initiatives, SL, inclosos com a annex II.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Absència d'incidència en la despesa pressupostaria de la Generalitat

La implementació i posterior desplegament d'aquesta ordre no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cadascun dels capítols de despesa assignats a la conselleria competent en matèria d'universitats i formació superior i, en tot cas, haurà de ser atés amb els seus propis mitjans humans i materials.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única

Queden derogades totes les disposicions del mateix rang o d'un rang inferior que s'oposen al que es disposa en aquesta ordre.





DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Alacant, 23 de maig de 2022



La consellera d'Innovació, Universitats,

Ciència i Societat Digital,

JOSEFINA ANTONIA BUENO ALONSO







ANNEX I

Competències pròpies del títol



Competències transversals del títol de Grau en Ensenyaments Artístics Superiors de Música

En finalitzar els seus estudis superiors en Música, els graduats i les graduades han de posseir les competències transversals següents:



CT1 Organitzar i planificar el treball de manera eficient i motivadora.

CT2 Recollir informació significativa, analitzar-la, sintetitzar-la i gestionar-la adequadament.

CT3 Solucionar problemes i prendre decisions que responguen als objectius del treball que es realitza.

CT4 Utilitzar eficientment les tecnologies de la informació i la comunicació.

CT5 Comprendre i utilitzar, almenys, una llengua estrangera en l'àmbit del seu desenvolupament professional.

CT6 Realitzar autocrítica cap al mateix exercici professional i interpersonal.

CT7 Utilitzar les habilitats comunicatives i la crítica constructiva en el treball en equip.

CT8 Desenvolupar raonadament i críticament idees i arguments.

CT9 Integrar-se adequadament en equips multidisciplinaris i en contextos culturals diversos.

CT10 Liderar i gestionar grups de treball.

CT11 Desenvolupar en la pràctica laboral una ètica professional basada en l'apreciació i la sensibilitat estètica, mediambiental i cap a la diversitat.

CT12 Adaptar-se en condicions de competitivitat als canvis culturals, socials i artístics i als avanços que es produeixen en l'àmbit professional, i seleccionar les vies adequades de formació continuada.

CT13 Buscar l'excel·lència i la qualitat en la seua activitat professional.

CT14 Dominar la metodologia d'investigació en la generació de projectes, idees i solucions viables.

CT15 Treballar de manera autònoma i valorar la importància de la iniciativa i l'esperit emprenedor en l'exercici professional.

CT16 Usar els mitjans i recursos al seu abast amb responsabilitat cap al patrimoni cultural i mediambiental.

CT17 Contribuir amb la seua activitat professional a la sensibilització social de la importància del patrimoni cultural, la seua incidència en els diferents àmbits i la seua capacitat de generar valors significatius.





Competències generals del títol de Grau en Ensenyaments Artístics Superiors de Música

En finalitzar els seus estudis superiors de Música, els graduats i les graduades han de posseir les competències generals següents:



CG1 Conéixer els principis teòrics de la música i haver desenvolupat adequadament aptituds per al reconeixement, la comprensió i la memorització del material musical.

CG2 Mostrar aptituds adequades per a la lectura, improvisació, creació i recreació musical.

CG3 Produir i interpretar correctament la notació gràfica de textos musicals.

CG4 Reconéixer materials musicals gràcies al desenvolupament de la capacitat auditiva i saber aplicar aquesta capacitat a la seua pràctica professional.

CG5 Conéixer els recursos tecnològics propis del seu camp d'activitat i les seues aplicacions en la música preparant-se per a assimilar les novetats que es produïsquen en aquest.

CG6 Dominar un o més instruments musicals en un nivell adequat al seu camp principal d'activitat.

CG7 Demostrar capacitat per a interactuar musicalment en diferents tipus de projectes musicals participatius.

CG8 Aplicar els mètodes de treball més apropiats per a superar els reptes que se li presenten en el terreny de l'estudi personal i en la pràctica musical col·lectiva.

CG9 Conéixer les característiques pròpies del seu instrument principal, en relació amb la seua construcció i acústica, evolució històrica i influències mútues amb altres disciplines.

CG10 Argumentar i expressar verbalment els seus punts de vista sobre conceptes musicals diversos.

CG11 Estar familiaritzat amb un repertori ampli i actualitzat, centrat en la seua especialitat, però obert a altres tradicions. Reconéixer els trets estilístics que caracteritzen aquest repertori i poder descriure'ls de manera clara i completa.

CG12 Acreditar un coneixement suficient del fet musical i la seua relació amb l'evolució dels valors estètics, artístics i culturals.

CG13 Conéixer els fonaments i l'estructura del llenguatge musical i saber aplicar-los en la pràctica interpretativa, creativa, d'investigació o pedagògica.

CG14 Conéixer el desenvolupament històric de la música en les seues diferents tradicions, des d'una perspectiva crítica que situe el desenvolupament de l'art musical en un context social i cultural.

CG15 Tindre un ampli coneixement de les obres més representatives de la literatura històrica i analítica de la música.

CG16 Conéixer el context social, cultural i econòmic en què es desenvolupa la pràctica musical, amb especial atenció al seu entorn més immediat però amb atenció a la seua dimensió global.

CG17 Estar familiaritzat amb els diferents estils i pràctiques musicals que li permeten entendre, en un context cultural més ampli, el seu propi camp d'activitat i enriquir-lo.

CG18 Comunicar de manera escrita i verbal el contingut i els objectius de la seua activitat professional a persones especialitzades, amb ús adequat del vocabulari tècnic i general.

CG19 Conéixer les implicacions pedagògiques i educatives de la música en diferents nivells.

CG20 Conéixer la classificació, característiques acústiques, històriques i antropològiques dels instruments musicals.

CG21 Crear i donar forma als seus propis conceptes artístics havent desenvolupat la capacitat d'expressar-se a través d'aquests a partir de tècniques i recursos assimilats.

CG22 Disposar de recursos musicals amplis i diversos per a poder crear o adaptar peces musicals, així com improvisar en diferents contextos a partir del coneixement d'estils, formats, tècniques, tendències i llenguatges diversos.

CG23 Valorar la creació musical com l'acció de donar forma sonora a un pensament estructural ric i complex.

CG24 Desenvolupar capacitats per a l'autoformació al llarg de la seua vida professional.

CG25 Conéixer i ser capaç d'utilitzar metodologies d'estudi i investigació que el capaciten per al continu desenvolupament i innovació de la seua activitat musical al llarg de la seua carrera.

CG26 Ser capaç de vincular la pròpia activitat musical a altres disciplines del pensament científic, i enriquir així l'exercici de la seua professió amb una dimensió multidisciplinària.

CG27 Conéixer i aplicar la legislació relativa al seu àmbit professional.





Competències específiques del títol de Grau en Ensenyaments Artístics Superiors de Música, en l'especialitat d'Interpretació.

En finalitzar els seus estudis, els graduats i les graduades en l'especialitat d'Interpretació han de posseir les competències específiques següents:



CE1 Interpretar el repertori significatiu de la seua especialitat tractant de manera adequada els aspectes que l'identifiquen en la seua diversitat estilística.

CE2 Construir una idea interpretativa coherent i pròpia.

CE3 Demostrar capacitat per a interactuar musicalment en tot tipus de projectes musicals participatius, des del duo fins als grans conjunts.



CE4 Expressar-se musicalment amb el seu instrument/veu de manera fonamentada en el coneixement i domini en la tècnica instrumental i corporal, així com en les característiques acústiques, organològiques i en les variants estilístiques.

CE5 Comunicar, com a intèrpret, les estructures, idees i materials musicals amb rigor.

CE6 Argumentar i expressar verbalment els seus punts de vista sobre la interpretació, així com respondre al repte que suposa facilitar la comprensió de l'obra musical.

CE7 Desenvolupar aptituds per a la lectura i improvisació sobre material musical.

CE8 Assumir adequadament les diferents funcions subordinades, participatives o de lideratge que es poden donar en un projecte musical col·lectiu.

CE9 Conéixer els processos i recursos propis del treball orquestral i d'altres conjunts dominant adequadament la lectura a primera vista, mostrant flexibilitat davant les indicacions del director i capacitat d'integració en el grup.

CE10 Conéixer les implicacions escèniques que comporta la seua activitat professional i ser capaç de desenvolupar les seues aplicacions pràctiques en el seu àmbit de treball.







Perfil professional del títol de Graduat o Graduada en Ensenyaments Artístics Superiors de Música



Perfil professional del títol de Grau en Ensenyaments Artístics Superiors de Música en l'especialitat d'Interpretació.

1. La persona graduada en ensenyaments artístics superiors de música en l'especialitat d'Interpretació haurà de ser un professional qualificat amb un domini complet de les tècniques d'interpretació de l'instrument i el seu repertori, i, si escau, d'instruments complementaris.



2. Haurà d'estar preparada per a exercir una labor interpretativa d'alt nivell d'acord amb les característiques de la seua modalitat i especialització, tant en el paper de solista com formant part d'un conjunt, així com, si escau, en la seua condició d'intèrpret acompanyant de música i de dansa.

3. Haurà de conéixer les característiques tècniques i acústiques del seu instrument, aprofundint en el seu desenvolupament històric.

4. Haurà de tindre formació per a l'exercici de l'anàlisi i del pensament musical, i disposar d'una sòlida formació metodològica i humanística que l'ajude en la tasca d'investigació afí a l'exercici de la seua professió.







ANNEX II

Pla d'estudis del títol de Grau en Ensenyaments Artístics Superiors de Música



Especialitat: INTERPRETACIÓ

Itinerari: MÚSICA ANTIGA

Centre autoritzat superior de música: ESMAR-Global Education Initiatives, SL.



PRIMER CURS

Matèria Assignatura Competències Descriptors/Continguts ECTS Tipus*

Cultura, pensament i història HISTÒRIA DE LA MÚSICA I FONTS HISTÒRIQUES PER A LA PRAXI INTERPRETATIVA I CT2, CT4, CT8, CG10, CG12, CG14, CG15, CE2, CE6 Coneixement dels períodes fonamentals de la història de la música: aspectes artístics, culturals i socials. Fonaments estètics i estilístics dels diferents períodes històrics, amb especial èmfasi entre el període medieval i el tardobarroc/rococó. Coneixement històric i valoració crítica dels corrents estètics. Coneixement històric i valoració crítica de les diferents tendències i corrents de la sociologia i de la filosofia de la música. Integració de la investigació i interpretació amb vista a una comprensió del fenomen de la pràctica musical). Estètica: fonaments estètics i estilístics dels períodes històrics estudiats. Anàlisi dels factors estètics que determinen el context filosòfic on apareixen els diferents períodes musicals i/o estils nacionals. Comprensió i assimilació dels elements fonamentals que marquen els diferents camins interpretatius. Estudi historicointerpretatiu sobre estàndards de les formes musicals més representatives. 6 FB

Llenguatges i tècniques de la música LLENGUATGES DE LA MÚSICA HISTÒRICA I CT1, CT2, CT3, CT4, CT6, CT7, CT8, CT9, CT11, CT12, CT13, CT14, CT15, CT16, CT17, CG1, CG2, CG3, CG4, CG6, CG7, CG8, CG9, CG10, CG11, CG13, CG15, CG17, CG18, CG21, CG22, CG23, CG24, CG25, CE1, CE2, CE3, CE4, CE5, CE6, CE7, CE8, CE9, CE10 Desenvolupament de les habilitats i adquisició de coneixements que faciliten la percepció, creació, interpretació i reflexió musical. Principals teories sobre l'organització de la música. Coneixement de les possibilitats sonores de la veu i els instruments. Desenvolupament de l'oïda, la concentració en l'escoltament, la memòria i la intel·ligència musical. Estudi de l'obra musical a partir dels seus materials constructius i dels diferents criteris que intervenen en la seua comprensió i valoració. Educació de l'oïda en els diferents llenguatges que conformen la música històrica i contemporània. Perfeccionament de la capacitat d'anàlisi i comprensió de processos melòdics, rítmics, harmònics i formals a través de l'audició. Memòria musical i atenció. Desenvolupament d'habilitats de transcripció i la seua aplicació a la producció d'ornamentació improvisada. Harmonia aplicada: comprensió del desenvolupament de les estructures harmòniques que conformen els diferents estils estudiats en el curs. Aplicació de recursos harmònics en l'ornamentació i improvisació entre el s. XIV i el s. XVIII. 6 FB

Instrument/veu INSTRUMENT PRINCIPAL I CT1, CT2, CT3, CT6, CT8, CT9, CT11, CT12, CT13, CT14, CT15, CT16, CT17, CG2, CG3, CG6, CG8, CG9, CG11, CG13, CG17, CG18, CG23, CG24, CG25, CE1, CE2, CE4, CE5, CE6, CE7 Perfeccionament de les capacitats artística, musical i tècnica que permeten abordar la interpretació del repertori més representatiu de l'instrument o veu. Estudi dels criteris interpretatius aplicables a aquest repertori, des de la perspectiva de l'evolució històrica i estilística. Coneixement bàsic dels elements constructius, de manteniment i de comportament acústic, així com de les característiques acusticotècniques de la família d'instruments. Desenvolupament d'un estil propi com a intèrpret i de la maduresa creativa. Control de correctes hàbits posturals i tècniques de relaxació. Desenvolupament tecnicosistemàtic sobre estudis i exercicis proposats per a aquest curs. Estudi pràctic de les tècniques i dels recursos per a la interpretació de música històrica; aplicació sistematitzada de l'ornamentació i improvisació històrica. Anàlisi i interpretació del repertori significatiu de l'instrument dins dels períodes historicomusicals. 24 OE

Comunicació en llengües estrangeres COMUNICACIÓ EN LLENGÜES ESTRANGERES I CT5, CT9, CT13, CG17, CG24, CE6, CE7, CE8, CE10 Desenvolupament de les competències d'expressió oral i comprensió auditiva per a poder eixir-se'n en contextos pràctics musicals. Reproduir de manera apropiada els matisos bàsics de la pronunciació, accent, entonació i ritme. Coneixement i identificació del sistema fonològic. Desenvolupar les competències de comunicació suficients per a poder relacionar-se amb una certa confiança en situacions de la vida acadèmica musical, com ara classes magistrals, tallers musicals, presentacions breus, seminaris d'especialització, etc. Desenvolupar les competències de comprensió escrita suficients per a entendre allò essencial d'un text especialitzat musical. Conéixer el camp semàntic especialitzat musical: llenguatge harmonicomusical, anàlisi, organologia, etc. 6 OE

Formació instrumental complementària SEMINARIS I CT3, CT5, CT6, CT9, CT12, CT13, CT15, CG2, CG3, CG5, CG6, CG8, CG17, CG19, CG24, CE3, CE5, CE6 Activitats complementàries a la interpretació directament vinculades a la pràctica interpretativa de l'instrument/veu. Participació activa en seminaris, tallers i activitats extraordinàries com ara classes magistrals, agrupacions instrumentals o seminaris d'especialització musical. Estudi i aprofundiment en repertoris especialitzats i en el treball individual i/o col·lectiu derivat de la mateixa especialitat instrumental. Estudi de les tècniques històriques de la improvisació i aplicació sistemàtica de l'ornamentació en cada període. Pràctica de la improvisació d'estructures clàssiques (tenors dels s. XV i XVI, baixos històrics com a generadors de creació musical). Estudi de mecanismes per a partitures. Exploració i identificació auditiva d'estructures harmòniques i formals i processos cadencials de la pràctica comuna i repertori històric i contemporani. Pràctica del repertori amb acompanyament de clau. Treball del repertori de tots els estils musicals propis de l'instrument, posant l'accent principalment en l'anàlisi interpretativa prèvia. Utilització de l'instrument com a vehicle d'expressió musical pròpia. Pràctica artística. Pràctica i domini de les dimensions bàsiques de la interpretació musical professional. En qualsevol de les matèries interdisciplinàries apreses, en l'àmbit de qualsevol agrupació o conjunt musical de caràcter professional (agrupacions professionals o de formació pedagògica preprofessionals) Desenvolupament d'un estil com a intèrpret i de la maduresa creativa. Coneixement i desenvolupament de les dimensions bàsiques de la interpretació amb un segon instrument que contribuïsca a completar la formació d'aquesta especialitat. 6 OE

Música de conjunt CONSORT / CAMBRA I CT1, CT2, CT3, CT6, CT7, CT8, CT9, CT10, CT11, CT12, CT13, CT16, CT17, CG7, CG8, CE1, CE2, CE3, CE4, CE5, CE8, CE10 Interpretació en grup de repertori per a consort renaixentista i barroc; indagació i cerca de repertori històric i modern. Pautes per a la improvisació/ornamentació extemporània en repertori polifònic adequat dins. Desenvolupament d'hàbits i tècniques d'assaig. Cooperació en l'establiment de criteris interpretatius, compenetració i treball col·lectiu. Pràctica de lectura a primera vista, flexibilitat de resposta ple que fa a paràmetres musicals (afinació, timbre, dinàmica grupal, etc.). Concepció i desenvolupament de projectes musicals col·lectius. Pràctica de recursos específics per a presentar i interpretar un concert en directe [introduccions, actitud escènica, dinàmica i desenvolupament de la música en directe, etc.] 6 OE

ENSEMBLES ESPECÍFICS I CT1, CT2, CT3, CT6, CT7, CT8, CT9, CT10, CT11, CT12, CT13, CT16, CT17, CG7, CG8, CE1, CE2, CE3, CE4, CE5, CE8, CE10 Interpretació del repertori cambrístic i orquestral comprés des del període medieval fins a l'alt barroc (Pràctiques d'orquestra barroca/Conjunts de cambra/Conjunts específics).

Interpretació del repertori cambrístic contemporani. Comprensió i resposta a les indicacions del director. Hàbits d'integració en el grup. Paper del mateix instrument en cadascuna d'aquestes, forma d'acompanyament i pautes per a la improvisació dins d'un grup. Desenvolupament d'hàbits i tècniques d'assaig. Cooperació en l'establiment de criteris interpretatius, compenetració i treball col·lectiu. Pràctica de lectura a primera vista, flexibilitat de resposta a les indicacions del director. Concepció i desenvolupament de projectes musicals col·lectius. 6 OE









SEGON CURS

Matèria Assignatura Competències Descriptors/Continguts ECTS Tipus*

Cultura, pensament i història HISTÒRIA DE LA MÚSICA I FONTS HISTÒRIQUES PER A LA PRAXI INTERPRETATIVA II CT2, CT4, CT8, CG10, CG12, CG14, CG15, CE2, CE6 Coneixement dels períodes fonamentals de la història de la música: aspectes artístics, culturals i socials. Fonaments estètics i estilístics dels diferents períodes històrics, amb especial èmfasi entre el període medieval i el tardobarroc/rococó. Coneixement històric i valoració crítica dels corrents estètics. Coneixement històric i valoració crítica de les diferents tendències i corrents de la sociologia i de la filosofia de la música. Integració de la investigació i interpretació amb vista a una comprensió del fenomen de la pràctica musical). Estètica: fonaments estètics i estilístics dels períodes històrics estudiats. Anàlisi dels factors estètics que determinen el context filosòfic on apareixen els diferents períodes musicals i/o estils nacionals. Comprensió i assimilació dels elements fonamentals que marquen els diferents camins interpretatius. Estudi historicointerpretatiu sobre estàndards de les formes musicals més representatives. 6 FB

Llenguatges i tècniques de la música LLENGUATGES DE LA MÚSICA HISTÒRICA II CT1, CT2, CT3, CT4, CT6, CT7, CT8, CT9, CT11, CT12, CT13, CT14, CT15, CT16, CT17, CG1, CG2, CG3, CG4, CG6, CG7, CG8, CG9, CG10, CG11, CG13, CG15, CG17, CG18, CG21, CG22, CG23, CG24, CG25, CE1, CE2, CE3, CE4, CE5, CE6, CE7, CE8, CE9, CE10 Desenvolupament de les habilitats i adquisició de coneixements que faciliten la percepció, creació, interpretació i la reflexió musical. Principals teories sobre l'organització de la música. Coneixement de les possibilitats sonores de la veu i els instruments. Desenvolupament de l'oïda, la concentració en l'escoltament, la memòria i la intel·ligència musical. Estudi de l'obra musical a partir dels seus materials constructius i dels diferents criteris que intervenen en la seua comprensió i valoració. Educació de l'oïda en els diferents llenguatges que conformen la música històrica i contemporània. Perfeccionament de la capacitat d'anàlisi i comprensió de processos melòdics, rítmics, harmònics i formals a través de l'audició. Memòria musical i atenció. Desenvolupament d'habilitats de transcripció i la seua aplicació a la producció d'ornamentació improvisada. Harmonia aplicada: comprensió del desenvolupament de les estructures harmòniques que conformen els diferents estils estudiats en el curs. Aplicació de recursos harmònics en l'ornamentació i improvisació entre el s. XIV i el s. XVIII. 6 FB

Instrument/veu INSTRUMENT PRINCIPAL II CT1, CT2, CT3, CT6, CT8, CT9, CT11, CT12, CT13, CT14, CT15, CT16, CT17, CG2, CG3, CG6, CG8, CG9, CG11, CG13, CG17, CG18, CG23, CG24, CG25, CE1, CE2, CE4, CE5, CE6, CE7 Perfeccionament de les capacitats artística, musical i tècnica que permeten abordar la interpretació del repertori més representatiu de l'instrument o veu. Estudi dels criteris interpretatius aplicables a aquest repertori, des de la perspectiva de l'evolució històrica i estilística. Coneixement bàsic dels elements constructius, de manteniment i de comportament acústic, així com de les característiques acusticotècniques de la família d'instruments. Desenvolupament d'un estil propi com a intèrpret i de la maduresa creativa. Control de correctes hàbits posturals i tècniques de relaxació. Desenvolupament tècnic sistemàtic sobre estudis i exercicis proposats per a aquest curs. Estudi pràctic de les tècniques i dels recursos per a la interpretació de música històrica; aplicació sistematitzada de l'ornamentació i improvisació històrica. Anàlisi i interpretació del repertori significatiu de l'instrument dins dels períodes historicomusicals. 24 OE

Comunicació en llengües estrangeres COMUNICACIÓ EN LLENGÜES ESTRANGERES II CT5, CT9, CT13, CG17, CG24, CE6, CE7, CE8, CE10 Desenvolupament de les competències d'expressió oral i comprensió auditiva per a poder eixir-se'n en contextos pràctics musicals. Reproduir de manera apropiada els matisos bàsics de la pronunciació, accent, entonació i ritme. Coneixement i identificació del sistema fonològic. Desenvolupar les suficients competències de comunicació per a poder relacionar-se amb una certa confiança en situacions de la vida acadèmica musical, com ara classes magistrals, tallers musicals, presentacions breus, seminaris d'especialització, etc. Desenvolupar les competències de comprensió escrita suficients per a entendre allò essencial d'un text especialitzat musical. Conéixer el camp semàntic especialitzat musical: llenguatge harmonicomusical, anàlisi, organologia, etc. 6 OE

Formació instrumental complementària SEMINARIS II CT3, CT5, CT6, CT9, CT12, CT13, CT15, CG2, CG3, CG5, CG6, CG8, CG17, CG19, CG24, CE3, CE5, CE6 Activitats complementàries a la interpretació directament vinculades a la pràctica interpretativa de l'instrument/veu. Participació activa en seminaris, tallers i activitats extraordinàries com ara classes magistrals, agrupacions instrumentals o seminaris d'especialització musical. Estudi i aprofundiment en repertoris especialitzats i en el treball individual i/o col·lectiu derivat de la mateixa especialitat instrumental. Estudi de les tècniques històriques de la improvisació i aplicació sistemàtica de l'ornamentació en cada període. Pràctica de la improvisació d'estructures clàssiques (tenors dels s. XV i XVI, baixos històrics com a generadors de creació musical). Estudi de mecanismes per a partitures. Exploració i identificació auditiva d'estructures harmòniques i formals i processos cadencials de la pràctica comuna i repertori històric i contemporani. Pràctica del repertori amb acompanyament de clau. Treball del repertori de tots els estils musicals propis de l'instrument, posant l'accent principalment en l'anàlisi interpretativa prèvia. Utilització de l'instrument com a vehicle d'expressió musical pròpia. Pràctica artística. Pràctica i domini de les dimensions bàsiques de la interpretació musical professional. En qualsevol de les matèries interdisciplinàries apreses, en l'àmbit de qualsevol agrupació o conjunt musical de caràcter professional (agrupacions professionals o de formació pedagògica preprofessionals). Desenvolupament d'un estil com a intèrpret i de la maduresa creativa. Coneixement i desenvolupament de les dimensions bàsiques de la interpretació amb un segon instrument que contribuïsca a completar la formació d'aquesta especialitat. 6 OE

Música de conjunt CONSORT / CAMBRA II CT1, CT2, CT3, CT6, CT7, CT8, CT9, CT10, CT11, CT12, CT13, CT16, CT17, CG7, CG8, CE1, CE2, CE3, CE4, CE5, CE8, CE10 Interpretació en grup de repertori per a consort renaixentista i barroc; indagació i cerca de repertori històric i modern. Pautes per a la improvisació/ornamentació extemporània en repertori polifònic adequat dins. Desenvolupament d'hàbits i tècniques d'assaig. Cooperació en l'establiment de criteris interpretatius, compenetració i treball col·lectiu. Pràctica de lectura a primera vista, flexibilitat de resposta respecte de paràmetres musicals (afinació, timbre, dinàmica grupal, etc.). Concepció i desenvolupament de projectes musicals col·lectius. Pràctica de recursos específics per a presentar i interpretar un concert en directe [introduccions, actitud escènica, dinàmica i desenvolupament de la música en directe, etc.] 6 OE

ENSEMBLES ESPECÍFICS II CT1, CT2, CT3, CT6, CT7, CT8, CT9, CT10, CT11, CT12, CT13, CT16, CT17, CG7, CG8, CE1, CE2, CE3, CE4, CE5, CE8, CE10 Interpretació del repertori cambrístic i orquestral comprés des del període medieval fins a l'alt barroc (Pràctiques d'orquestra barroca/Conjunts de cambra/Conjunts específics).

Interpretació del repertori cambrístic contemporani. Comprensió i resposta a les indicacions del director. Hàbits d'integració en el grup. Paper del mateix instrument en cadascuna d'aquestes, forma d'acompanyament i pautes per a la improvisació dins d'un grup. Desenvolupament d'hàbits i tècniques d'assaig. Cooperació en l'establiment de criteris interpretatius, compenetració i treball col·lectiu. Pràctica de lectura a primera vista, flexibilitat de resposta a les indicacions del director. Concepció i desenvolupament de projectes musicals col·lectius. 6 OE









TERCER CURS

Matèria Assignatura Competències Descriptors/Continguts ECTS Tipus*

Cultura, pensament i història HISTÒRIA DE LA MÚSICA I FONTS HISTÒRIQUES PER A LA PRAXI INTERPRETATIVA III CT2, CT4, CT8, CG10, CG12, CG14, CG15, CE2, CE6 Coneixement dels períodes fonamentals de la història de la música: aspectes artístics, culturals i socials. Fonaments estètics i estilístics dels diferents períodes històrics, amb especial èmfasi entre el període medieval i el tardobarroc/rococó. Coneixement històric i valoració crítica dels corrents estètics. Coneixement històric i valoració crítica de les diferents tendències i corrents de la sociologia i de la filosofia de la música. Integració de la investigació i interpretació amb vista a una comprensió del fenomen de la pràctica musical). Estètica: fonaments estètics i estilístics dels períodes històrics estudiats. Anàlisi dels factors estètics que determinen el context filosòfic on apareixen els diferents períodes musicals i/o estils nacionals. Comprensió i assimilació dels elements fonamentals que marquen els diferents camins interpretatius. Estudi historicointerpretatiu sobre estàndards de les formes musicals més representatives. 6 FB

TEORIA DE LA INTERPRETACIÓ CT1, CT2, CT3, CT6, CT7, CT8, CT9, CT10, CT11, CT12, CT13, CT16, CT17, CG7, CG8, CE1, CE2, CE3, CE4, CE5, CE8, CE10 Anàlisi, estudi i comparació de les fonts històriques i de la tractadística en relació amb la praxi interpretativa històricament informada. Adquisició de les competències necessàries per a la transcripció d'obres renaixentistes i barroques de fonts facsímils. 6 FB

Instrument/veu INSTRUMENT PRINCIPAL III CT1, CT2, CT3, CT6, CT8, CT9, CT11, CT12, CT13, CT14, CT15, CT16, CT17, CG2, CG3, CG6, CG8, CG9, CG11, CG13, CG17, CG18, CG23, CG24, CG25, CE1, CE2, CE4, CE5, CE6, CE7 Perfeccionament de les capacitats artística, musical i tècnica que permeten abordar la interpretació del repertori més representatiu de l'instrument o veu. Estudi dels criteris interpretatius aplicables a aquest repertori, des de la perspectiva de l'evolució històrica i estilística. Coneixement bàsic dels elements constructius, de manteniment i de comportament acústic, així com de les característiques acusticotècniques de la família d'instruments. Desenvolupament d'un estil propi com a intèrpret i de la maduresa creativa. Control de correctes hàbits posturals i tècniques de relaxació. Desenvolupament tecnicosistemàtic sobre estudis i exercicis proposats per a aquest curs. Estudi pràctic de les tècniques i dels recursos per a la interpretació de música històrica; aplicació sistematitzada de l'ornamentació i improvisació històrica. Anàlisi i interpretació del repertori significatiu de l'instrument dins dels períodes historicomusicals. 24 OE

Tecnologia musical TECNOLOGIA MUSICAL I CT1, CT2, CT3, CT4, CT7, CT8, CT12, CT15, CT16, CG5, CG8, CG9, CG18, CG20, CG24, CG25, CG26, CE4 Fonaments d'acústica aplicada a la música: acústica física, psicoacústica i acústica de sales. Pràctiques en laboratori d'edició, enregistrament, anàlisi i processament sonor mitjançant programari. Cerca i difusió de continguts a través de la xarxa. 6 OE

Formació instrumental complementària SEMINARIS III CT3, CT5, CT6, CT9, CT12, CT13, CT15, CG2, CG3, CG5, CG6, CG8, CG17, CG19, CG24, CE3, CE5, CE6 Activitats complementàries a la interpretació directament vinculades a la pràctica interpretativa de l'instrument/veu. Participació activa en seminaris, tallers i activitats extraordinàries com ara classes magistrals, agrupacions instrumentals o seminaris d'especialització musical. Estudi i aprofundiment en repertoris especialitzats i en el treball individual i/o col·lectiu derivat de la mateixa especialitat instrumental. Estudi de les tècniques històriques de la improvisació i aplicació sistemàtica de l'ornamentació en cada període. Pràctica de la improvisació d'estructures clàssiques (tenors dels s. XV i XVI, baixos històrics com a generadors de creació musical). Estudi de mecanismes per a partitures. Exploració i identificació auditiva d'estructures harmòniques i formals i processos cadencials de la pràctica comuna i repertori històric i contemporani. Pràctica del repertori amb acompanyament de clau. Treball del repertori de tots els estils musicals propis de l'instrument, posant l'accent principalment en l'anàlisi interpretativa prèvia. Utilització de l'instrument com a vehicle d'expressió musical pròpia. Pràctica artística. Pràctica i domini de les dimensions bàsiques de la interpretació musical professional. En qualsevol de les matèries interdisciplinàries apreses, en l'àmbit de qualsevol agrupació o conjunt musical de caràcter professional (agrupacions professionals o de formació pedagògica preprofessionals) Desenvolupament d'un estil com a intèrpret i de la maduresa creativa. Coneixement i desenvolupament de les dimensions bàsiques de la interpretació amb un segon instrument que contribuïsca a completar la formació d'aquesta especialitat. 6 OE

Música de conjunt CONSORT / CAMBRA III CT1, CT2, CT3, CT6, CT7, CT8, CT9, CT10, CT11, CT12, CT13, CT16, CT17, CG7, CG8, CE1, CE2, CE3, CE4, CE5, CE8, CE10 Interpretació en grup de repertori per a consort renaixentista i barroc; indagació i cerca de repertori històric i modern. Pautes per a la improvisació/ornamentació extemporània en repertori polifònic adequat dins. Desenvolupament d'hàbits i tècniques d'assaig. Cooperació en l'establiment de criteris interpretatius, compenetració i treball col·lectiu. Pràctica de lectura a primera vista, flexibilitat de resposta respecte de paràmetres musicals (afinació, timbre, dinàmica grupal, etc.). Concepció i desenvolupament de projectes musicals col·lectius. Pràctica de recursos específics per a presentar i interpretar un concert en directe [introduccions, actitud escènica, dinàmica i desenvolupament de la música en directe, etc.). 6 OE

ENSEMBLES ESPECÍFICS III CT1, CT2, CT3, CT6, CT7, CT8, CT9, CT10, CT11, CT12, CT13, CT16, CT17, CG7, CG8, CE1, CE2, CE3, CE4, CE5, CE8, CE10 Interpretació del repertori cambrístic i orquestral comprés des del període medieval fins a l'alt barroc (Pràctiques d'orquestra barroca/Conjunts de cambra/Conjunts específics).

Interpretació del repertori cambrístic contemporani. Comprensió i resposta a les indicacions del director. Hàbits d'integració en el grup. Paper del mateix instrument en cadascuna d'aquestes, forma d'acompanyament i pautes per a la improvisació dins d'un grup. Desenvolupament d'hàbits i tècniques d'assaig. Cooperació en l'establiment de criteris interpretatius, compenetració i treball col·lectiu. Pràctica de lectura a primera vista, flexibilitat de resposta a les indicacions del director. Concepció i desenvolupament de projectes musicals col·lectius. 6 OE









QUART CURS

Matèria Assignatura Competències Descriptors/Continguts ECTS Tipus*

Instrument/veu INSTRUMENT PRINCIPAL IV CT1, CT2, CT3, CT6, CT8, CT9, CT11, CT12, CT13, CT14, CT15, CT16, CT17, CG2, CG3, CG6, CG8, CG9, CG11, CG13, CG17, CG18, CG23, CG24, CG25, CE1, CE2, CE4, CE5, CE6, CE7 Perfeccionament de les capacitats artística, musical i tècnica que permeten abordar la interpretació del repertori més representatiu de l'instrument o veu. Estudi dels criteris interpretatius aplicables a aquest repertori, des de la perspectiva de l'evolució històrica i estilística. Coneixement bàsic dels elements constructius, de manteniment i de comportament acústic, així com de les característiques acusticotècniques de la família d'instruments. Desenvolupament d'un estil propi com a intèrpret i de la maduresa creativa. Control de correctes hàbits posturals i tècniques de relaxació. Desenvolupament tecnicosistemàtic sobre estudis i exercicis proposats per a aquest curs. Estudi pràctic de les tècniques i dels recursos per a la interpretació de música històrica; aplicació sistematitzada de l'ornamentació i improvisació històrica. Anàlisi i interpretació del repertori significatiu de l'instrument dins dels períodes historicomusicals. 24 OE

Tecnologia musical TECNOLOGIA MUSICAL II CT1, CT2, CT3, CT4, CT7, CT8, CT12, CT15, CT16, CG5, CG8, CG9, CG18, CG20, CG24, CG25, CG26, CE4 Fonaments d'acústica aplicada a la música: acústica física, psicoacústica i acústica de sales. Pràctiques en laboratori d'edició, enregistrament, anàlisi i processament sonor mitjançant programari. Cerca i difusió de continguts a través de la xarxa. 6 OE

Formació instrumental complementària SEMINARIS IV CT3, CT5, CT6, CT9, CT12, CT13, CT15, CG2, CG3, CG5, CG6, CG8, CG17, CG19, CG24, CE3, CE5, CE6 Activitats complementàries a la interpretació directament vinculades a la pràctica interpretativa de l'instrument/veu. Participació activa en seminaris, tallers i activitats extraordinàries com ara classes magistrals, agrupacions instrumentals o seminaris d'especialització musical. Estudi i aprofundiment en repertoris especialitzats i en el treball individual i/o col·lectiu derivat de la mateixa especialitat instrumental. Estudi de les tècniques històriques de la improvisació i aplicació sistemàtica de l'ornamentació en cada període. Pràctica de la improvisació d'estructures clàssiques (tenors dels s. XV i XVI, baixos històrics com a generadors de creació musical). Estudi de mecanismes per a partitures. Exploració i identificació auditiva d'estructures harmòniques i formals i processos cadencials de la pràctica comuna i repertori històric i contemporani. Pràctica del repertori amb acompanyament de clau. Treball del repertori de tots els estils musicals propis de l'instrument, posant l'accent principalment en l'anàlisi interpretativa prèvia. Utilització de l'instrument com a vehicle d'expressió musical pròpia. Pràctica artística. Pràctica i domini de les dimensions bàsiques de la interpretació musical professional. En qualsevol de les matèries interdisciplinàries apreses, en l'àmbit de qualsevol agrupació o conjunt musical de caràcter professional (agrupacions professionals o de formació pedagògica preprofessionals). Desenvolupament d'un estil com a intèrpret i de la maduresa creativa. Coneixement i desenvolupament de les dimensions bàsiques de la interpretació amb un segon instrument que contribuïsca a completar la formació d'aquesta especialitat. 6 OE

Música de conjunt CONSORT / CAMBRA IV CT1, CT2, CT3, CT6, CT7, CT8, CT9, CT10, CT11, CT12, CT13, CT16, CT17, CG7, CG8, CE1, CE2, CE3, CE4, CE5, CE8, CE10 Interpretació en grup de repertori per a consort renaixentista i barroc; indagació i cerca de repertori històric i modern. Pautes per a la improvisació / ornamentació extemporània en repertori polifònic adequat dins. Desenvolupament d'hàbits i tècniques d'assaig. Cooperació en l'establiment de criteris interpretatius, compenetració i treball col·lectiu. Pràctica de lectura a primera vista, flexibilitat de resposta respecte de paràmetres musicals (afinació, timbre, dinàmica grupal, etc.). Concepció i desenvolupament de projectes musicals col·lectius. Pràctica de recursos específics per a presentar i interpretar un concert en directe [introduccions, actitud escènica, dinàmica i desenvolupament de la música en directe, etc.). 6 OE

ENSEMBLES ESPECÍFICS IV CT1, CT2, CT3, CT6, CT7, CT8, CT9, CT10, CT11, CT12, CT13, CT16, CT17, CG7, CG8, CE1, CE2, CE3, CE4, CE5, CE8, CE10 Interpretació del repertori cambrístic i orquestral comprés des del període medieval fins a l'alt barroc (Pràctiques d'orquestra barroca/Conjunts de cambra/Conjunts específics).

Interpretació del repertori cambrístic contemporani. Comprensió i resposta a les indicacions del director. Hàbits d'integració en el grup. Paper del mateix instrument en cadascuna d'aquestes, forma d'acompanyament i pautes per a la improvisació dins d'un grup. Desenvolupament d'hàbits i tècniques d'assaig. Cooperació en l'establiment de criteris interpretatius, compenetració i treball col·lectiu. Pràctica de lectura a primera vista, flexibilitat de resposta a les indicacions del director. Concepció i desenvolupament de projectes musicals col·lectius. 6 OE

Treball de fi de grau TREBALL DE FI DE GRAU CT1, CT2, CT3, CT4, CT5, CT8, CT13, CT14, CT15, CT16, CT17, CG10, *CG18, CG21, CG23, CG24, CG25, CG26, CE1, CE4, CE5, CE6, CE10 Conceptes del procés d'elaboració d'un treball correctament documentat, models d'estructuració, cerca d'informació, utilització de les eines oportunes, consulta i datació de les fonts i elaboració d'un document destinat a fomentar l'adquisició de competències en investigació. Projecte seleccionat i elaborat per l'alumne de manera autònoma. Ha de contindre els elements següents: a) Una creació, una interpretació o una investigació pedagògica o musicològica, b) Presentació oral o comunicació de l'element esmentat en el punt a, c) Una memòria escrita del projecte. 12 OE





* Tipus d'assignatura: formació bàsica (FB), obligatòria d'especialitat (OE)

Especialitat: INTERPRETACIÓ

Itinerari: JAZZ I MÚSICA MODERNA

Centre autoritzat superior de música: ESMAR-Global Education Initiatives, SL.



PRIMER CURS

Matèria Assignatura Competències Descriptors/Continguts ECTS Tipus*

Cultura, pensament i història HISTÒRIA DE LA MÚSICA, DEL JAZZ I DE LA MÚSICA MODERNA I CT2, CT4, CT8, CG10, CG12, CG14, CG15, CE2, CE6 Coneixement dels moviments i tendències fonamentals de la història de la música: aspectes artístics, culturals i socials. Fonaments estètics i estilístics dels principals compositors, escoles i tendències de la creació musical contemporània, del jazz i de la música moderna. Coneixement històric i valoració crítica de les diferents tendències i corrents de l'estètica. Coneixement històric i valoració crítica de les diferents tendències i corrents de la sociologia i de la filosofia de la música. Integració de la investigació i interpretació amb vista a una comprensió global del fenomen de la pràctica musical. Anàlisi i coneixement dels diferents mètodes analítics i la seua interrelació amb altres disciplines (teoria de la informació, psicoacústica, semiòtica, psicologia cognitiva i de la forma). Estètica: fonaments estètics i estilístics dels principals compositors, escoles i tendències. Comprensió i assimilació de la terminologia i dels procediments i recursos harmònics específics en el llenguatge de jazz. Exercicis d'anàlisis i escriptura harmònica. 6 FB

Llenguatges i tècniques de la música LLENGUATGES DEL JAZZ I DE LA MÚSICA MODERNA I CT1, CT2, CT3, CT4, CT6, CT7, CT8, CT9, CT11, CT12, CT13, CT14, CT15, CT16, CT17, CG1, CG2, CG3, CG4, CG6, CG7, CG8, CG9, CG10, CG11, CG13, CG15, CG17, CG18, CG21, CG22, CG23, CG24, CG25, CE1, CE2, CE3, CE4, CE5, CE6, CE7, CE8, CE9, CE10 Desenvolupament de les habilitats i adquisició de coneixements que faciliten la percepció, creació, interpretació i reflexió musical. Principals teories sobre l'organització de la música. Coneixement de les possibilitats sonores de la veu i els instruments. Desenvolupament de l'oïda, la concentració en l'escoltament, la memòria i la intel·ligència musical. Estudi de l'obra musical a partir dels seus materials constructius i dels diferents criteris que intervenen en la seua comprensió i valoració. Educació de l'oïda en el llenguatge específic de jazz i la música moderna. Perfeccionament de la capacitat d'anàlisi i comprensió de processos melòdics, rítmics, harmònics i formals a través de l'audició. Memòria musical i atenció. Desenvolupament d'habilitats de transcripció i oïda funcional i la seua aplicació a la producció de discurs improvisat. Harmonia: comprensió del fenomen harmònic basant-nos en el sistema conegut com a «relació escala/acord» [Chord Scale Theory], desenvolupat durant el transcurs del s. XX en el marc de la pedagogia del jazz i la música moderna i en la pràctica comuna de músics improvisadors, arranjadors i compositors de jazz i música moderna, dotant així l'alumne del coneixement teòric necessari per al desenvolupament professional de qualsevol faceta del músic de jazz o de música moderna. Rítmica [interiorització/exteriorització] del pols rítmic i del swing com a elements principals en el discurs musical jazzístic. Comprensió i aplicació al mateix fraseig de les característiques rítmiques específiques de jazz i la música moderna. Ritmes complexos. Polirítmia. Pràctiques de lectura i interacció rítmica en grup. 6 FB

Instrument/veu INSTRUMENT PRINCIPAL I CT1, CT2, CT3, CT6, CT8, CT9, CT11, CT12, CT13, CT14, CT15, CT16, CT17, CG2, CG3, CG6, CG8, CG9, CG11, CG13, CG17, CG18, CG23, CG24, CG25, CE1, CE2, CE4, CE5, CE6, CE7 Perfeccionament de les capacitats artística, musical i tècnica, que permeten abordar la interpretació del repertori més representatiu de l'instrument o veu. Estudi dels criteris interpretatius aplicables a aquest repertori, d'acord amb la seua evolució estilística. Coneixement bàsic de la construcció, manteniment, comportament acústic, característiques del mateix instrument. Desenvolupament d'un estil propi com a intèrpret i de la maduresa creativa. Control de correctes hàbits posturals i tècniques de relaxació. Estudi pràctic amb l'instrument de les tècniques emprades per a la interpretació i aplicació sistematitzada d'aquestes en progressions harmòniques d'ús freqüent tant en el jazz com en la música moderna, que han de memoritzar-se i transportar-se a totes les tonalitats. Anàlisi i interpretació d'improvisacions de figures rellevants de diverses èpoques, amb l'objectiu de comprendre el seu llenguatge i incorporar en el mateix discurs improvisat les tècniques de l'estil. Interiorització i exteriorització del pols rítmic com a element principal en el discurs musical jazzístic i de la música moderna. 24 OE

Comunicació en llengües estrangeres COMUNICACIÓ EN LLENGÜES ESTRANGERES I CT5, CT9, CT13, CG17, CG24, CE6, CE7, CE8, CE10 Desenvolupament de les competències d'expressió oral i comprensió auditiva per a poder eixir-se'n en contextos pràctics musicals. Reproduir de manera apropiada els matisos bàsics de la pronunciació, accent, entonació i ritme. Coneixement i identificació del sistema fonològic. Desenvolupar les competències de comunicació suficients per a poder relacionar-se amb una certa confiança en situacions de la vida acadèmica musical, com ara classes magistrals, tallers musicals, presentacions breus, seminaris d'especialització, etc. Desenvolupar les competències de comprensió escrita suficients per a entendre allò essencial d'un text especialitzat musical. Conéixer el camp semàntic especialitzat musical: llenguatge harmonicomusical, anàlisi, organologia, etc. 6 OE

Formació instrumental complementària SEMINARIS I CT3, CT5, CT6, CT9, CT12, CT13, CT15, CG2, CG3, CG5, CG6, CG8, CG17, CG19, CG24, CE3, CE5, CE6 Activitats complementàries a la interpretació directament vinculades a la pràctica interpretativa de l'instrument/veu. Participació activa en seminaris, tallers i activitats extraordinàries com ara classes magistrals, agrupacions instrumentals o seminaris d'especialització musical. Estudi i aprofundiment en repertoris especialitzats i en el treball individual i/o col·lectiu derivat de la mateixa especialitat instrumental. Facilitació de mecanismes i fórmules per a la pràctica d'acompanyaments. Estudi de les diverses tècniques emprades per a la improvisació [jazz, blues, rock, pop], i aplicació sistemàtica d'aquestes en progressions harmòniques d'ús freqüent en l'estil. Anàlisi, memorització i interpretació de solos de figures rellevants de diverses èpoques, comprenent el seu llenguatge i incorporant-lo al propi discurs. Pràctica de la improvisació d'estructures harmòniques bàsiques, com a generadora de la creació musical. Facilitació de mecanismes per a la reducció de partitures. Exploració i identificació auditiva d'acords, estructures harmòniques i formals i processos cadencials de la pràctica comuna i repertori seleccionat del s. XX i contemporani. Estudi de les tècniques necessàries per a la creació d'arranjaments per a les diferents seccions de l'orquestra de jazz [big band ] o ensemble de música moderna, i per a conjunts típics en la història del jazz i l'aprofundiment en el coneixement dels instruments i el seu llenguatge, així com de l'orquestració emprada en el marc estètic del jazz i la música moderna. Treball de diferents recursos compositius. Aplicacions MIDI, seqüenciadors, editors de partitures, enregistrament-producció audioanalògic i digital. Presentació i exposició de noves tendències d'escriptura i interpretació. Treball del repertori de tots els estils musicals, posant l'accent principalment en l'anàlisi interpretativa basada en les diferents convencions estilístiques. Utilització de l'instrument com a vehicle per a la recreació de les diferents sonoritats orquestrals, tessitures, timbres, textures i altres aspectes sonors. Treball sobre la memorització de diverses estructures i textures sonores. Pràctica artística. Posada en pràctica i domini de les dimensions bàsiques de la interpretació musical professional en qualsevol de les matèries interdisciplinàries apreses, en l'àmbit de qualsevol agrupació o conjunt musical de caràcter professional (agrupacions professionals o de formació pedagògica preprofessionals). Desenvolupament d'un estil propi com a intèrpret i de la maduresa creativa. Coneixement i desenvolupament de les dimensions bàsiques de la interpretació amb un segon instrument que contribuïsca a completar la formació d'aquesta especialitat. 6 OE

Música de conjunt COMBO JAZZ I CT1, CT2, CT3, CT6, CT7, CT8, CT9, CT10, CT11, CT12, CT13, CT16, CT17, CG7, CG8, CE1, CE2, CE3, CE4, CE5, CE8, CE10 Interpretació en grup de repertori jazzístic i música moderna. Diferents formacions i estils. Paper del mateix instrument en cadascuna d'aquestes, forma d'acompanyament i pautes per a la improvisació dins d'un grup. Desenvolupament d'hàbits i tècniques d'assaig. Cooperació en l'establiment de criteris interpretatius, compenetració i treball col·lectiu. Pràctica de lectura a primera vista, flexibilitat de resposta a les indicacions del líder del grup. Concepció i desenvolupament de projectes musicals col·lectius. Pràctica de recursos específics per a presentar i interpretar un concert en directe [introduccions, actitud escènica, dinàmica i desenvolupament de la música en directe, etc.]. 6 OE

BIG BAND JAZZ – GRANS ENSEMBLES ESPECÍFICS I CT1, CT2, CT3, CT6, CT7, CT8, CT9, CT10, CT11, CT12, CT13, CT16, CT17, CG7, CG8, CE1, CE2, CE3, CE4, CE5, CE8, CE10 Pràctica de faristol en l'orquestra de jazz big band. Interpretació del repertori habitual. Comprensió i resposta a les indicacions del director. Hàbits d'integració en el grup. Interpretació en grup de repertori jazzístic o de música moderna, i ensembles específics de diversos estils, formacions, i èpoques [Tower of Power, Birth of the Cool, Queen, funk, Weather Report, Milers Davis, Bitches Brew, James Brown, pop, soul, blues tradicional, latin, ensemble de guitarres, brass band, ensemble de saxos]. Paper del mateix instrument en cadascuna d'aquestes, forma d'acompanyament i pautes per a la improvisació dins d'un grup. Desenvolupament d'hàbits i tècniques d'assaig. Cooperació en l'establiment de criteris interpretatius, compenetració i treball col·lectiu. Pràctica de lectura a primera vista, flexibilitat de resposta a les indicacions del director. Concepció i desenvolupament de projectes musicals col·lectius. 6 OE









SEGON CURS

Matèria Assignatura Competències Descriptors/Continguts ECTS Tipus*

Cultura, pensament i història HISTÒRIA DE LA MÚSICA, DEL JAZZ I DE LA MÚSICA MODERNA II CT2, CT4, CT8, CG10, CG12, CG14, CG15, CE2, CE6 Coneixement dels moviments i tendències fonamentals de la història de la música: aspectes artístics, culturals i socials. Fonaments estètics i estilístics dels principals compositors, escoles i tendències de la creació musical contemporània, del jazz i de la música moderna. Coneixement històric i valoració crítica de les diferents tendències i corrents de l'estètica. Coneixement històric i valoració crítica de les diferents tendències i corrents de la sociologia i de la filosofia de la música. Integració de la investigació i interpretació amb vista a una comprensió global del fenomen de la pràctica musical. Anàlisi i coneixement dels diferents mètodes analítics i la seua interrelació amb altres disciplines (teoria de la informació, psicoacústica, semiòtica, psicologia cognitiva i de la forma). Estètica: fonaments estètics i estilístics dels principals compositors, escoles i tendències. Comprensió i assimilació de la terminologia i dels procediments i recursos harmònics específics en el llenguatge de jazz. Exercicis d'anàlisi i escriptura harmònica. 6 FB

Llenguatges i tècniques de la música LLENGUATGES DEL JAZZ I DE LA MÚSICA MODERNA II CT1, CT2, CT3, CT4, CT6, CT7, CT8, CT9, CT11, CT12, CT13, CT14, CT15, CT16, CT17, CG1, CG2, CG3, CG4, CG6, CG7, CG8, CG9, CG10, CG11, CG13, CG15, CG17, CG18, CG21, CG22, CG23, CG24, CG25, CE1, CE2, CE3, CE4, CE5, CE6, CE7, CE8, CE9, CE10 Desenvolupament de les habilitats i adquisició de coneixements que faciliten la percepció, creació, interpretació i reflexió musical. Principals teories sobre l'organització de la música. Coneixement de les possibilitats sonores de la veu i els instruments. Desenvolupament de l'oïda, la concentració en l'escoltament, la memòria i la intel·ligència musical. Estudi de l'obra musical a partir dels seus materials constructius i dels diferents criteris que intervenen en la seua comprensió i valoració. Educació de l'oïda en el llenguatge específic de jazz i la música moderna. Perfeccionament de la capacitat d'anàlisi i comprensió de processos melòdics, rítmics, harmònics i formals a través de l'audició. Memòria musical i atenció. Desenvolupament d'habilitats de transcripció i oïda funcional i la seua aplicació a la producció de discurs improvisat. Harmonia: comprensió del fenomen harmònic basant-nos en el sistema conegut com a «relació escala/acord» [Chord Scale Theory], desenvolupat durant el transcurs del s. XX en el marc de la pedagogia del jazz i la música moderna i en la pràctica comuna de músics improvisadors, arranjadors i compositors de jazz i música moderna, dotant així l'alumne del coneixement teòric necessari per al desenvolupament professional de qualsevol faceta del músic de jazz o de música moderna. Rítmica [interiorització/exteriorització] del pols rítmic i del swing com a elements principals en el discurs musical jazzístic. Comprensió i aplicació al mateix fraseig de les característiques rítmiques específiques del jazz i la música moderna. Ritmes complexos. Polirítmia. Pràctiques de lectura i interacció rítmica en grup. 6 FB

Instrument/veu INSTRUMENT PRINCIPAL II CT1, CT2, CT3, CT6, CT8, CT9, CT11, CT12, CT13, CT14, CT15, CT16, CT17, CG2, CG3, CG6, CG8, CG9, CG11, CG13, CG17, CG18, CG23, CG24, CG25, CE1, CE2, CE4, CE5, CE6, CE7 Perfeccionament de les capacitats artística, musical i tècnica que permeten abordar la interpretació del repertori més representatiu de l'instrument o veu. Estudi dels criteris interpretatius aplicables a aquest repertori, d'acord amb la seua evolució estilística. Coneixement bàsic de la construcció, manteniment, comportament acústic, característiques del mateix instrument. Desenvolupament d'un estil propi com a intèrpret i de la maduresa creativa. Control de correctes hàbits posturals i tècniques de relaxació. Estudi pràctic amb l'instrument de les tècniques emprades per a la interpretació i aplicació sistematitzada d'aquestes en progressions harmòniques d'ús freqüent tant en el jazz com en la música moderna, que han de memoritzar-se i transportar-se a totes les tonalitats. Anàlisi i interpretació d'improvisacions de figures rellevants de diverses èpoques, amb l'objectiu de comprendre el seu llenguatge i incorporar en el mateix discurs improvisat les tècniques de l'estil. Interiorització i exteriorització del pols rítmic com a element principal en el discurs musical jazzístic i de la música moderna. 24 OE

Comunicació en llengües estrangeres COMUNICACIÓ EN LLENGÜES ESTRANGERES II CT5, CT9, CT13, CG17, CG24, CE6, CE7, CE8, CE10 Desenvolupament de les competències d'expressió oral i comprensió auditiva per a poder eixir-se'n en contextos pràctics musicals. Reproduir de manera apropiada els matisos bàsics de la pronunciació, accent, entonació i ritme. Coneixement i identificació del sistema fonològic. Desenvolupar les competències de comunicació suficients per a poder relacionar-se amb una certa confiança en situacions de la vida acadèmica musical, com ara classes magistrals, tallers musicals, presentacions breus, seminaris d'especialització, etc. Desenvolupar les competències de comprensió escrita suficients per a entendre allò essencial d'un text especialitzat musical. Conéixer el camp semàntic especialitzat musical: llenguatge harmonicomusical, anàlisi, organologia, etc. 6 OE

Formació instrumental complementària SEMINARIS II CT3, CT5, CT6, CT9, CT12, CT13, CT15, CG2, CG3, CG5, CG6, CG8, CG17, CG19, CG24, CE3, CE5, CE6 Activitats complementàries a la interpretació directament vinculades a la pràctica interpretativa de l'instrument/veu. Participació activa en seminaris, tallers i activitats extraordinàries com ara classes magistrals, agrupacions instrumentals o seminaris d'especialització musical. Estudi i aprofundiment en repertoris especialitzats i en el treball individual i/o col·lectiu derivat de la mateixa especialitat instrumental. Facilitació de mecanismes i fórmules per a la pràctica d'acompanyaments. Estudi de les diverses tècniques emprades per a la improvisació [jazz, blues, rock, pop], i aplicació sistemàtica d'aquestes en progressions harmòniques d'ús freqüent en l'estil. Anàlisi, memorització i interpretació de solos de figures rellevants de diverses èpoques, comprenent el seu llenguatge i incorporant-lo al propi discurs. Pràctica de la improvisació d'estructures harmòniques bàsiques, com a generadora de la creació musical. Facilitació de mecanismes per a la reducció de partitures. Exploració i identificació auditiva d'acords, estructures harmòniques i formals i processos cadencials de la pràctica comuna i repertori seleccionat del s. XX i contemporani. Estudi de les tècniques necessàries per a la creació d'arranjaments per a les diferents seccions de l'orquestra de jazz [big band ] o ensemble de música moderna, i per a conjunts típics en la història del jazz i l'aprofundiment en el coneixement dels instruments i el seu llenguatge, així com de la orquestració emprada en el marc estètic del jazz i la música moderna. Treball de diferents recursos compositius. Aplicacions MIDI, seqüenciadors, editors de partitures, enregistrament-producció audioanalògic i digital. Presentació i exposició de noves tendències d'escriptura i interpretació. Treball del repertori de tots els estils musicals, posant l'accent principalment en l'anàlisi interpretativa basada en les diferents convencions estilístiques. Utilització de l'instrument com a vehicle per a la recreació de les diferents sonoritats orquestrals, tessitures, timbres, textures i altres aspectes sonors. Treball sobre la memorització de diverses estructures i textures sonores. Pràctica artística. Posada en pràctica i domini de les dimensions bàsiques de la interpretació musical professional en qualsevol de les matèries interdisciplinàries apreses, en l'àmbit de qualsevol agrupació o conjunt musical de caràcter professional (agrupacions professionals o de formació pedagògica preprofessionals). Desenvolupament d'un estil propi com a intèrpret i de la maduresa creativa. Coneixement i desenvolupament de les dimensions bàsiques de la interpretació amb un segon instrument que contribuïsca a completar la formació d'aquesta especialitat. 6 OE

Música de conjunt COMBO JAZZ II CT1, CT2, CT3, CT6, CT7, CT8, CT9, CT10, CT11, CT12, CT13, CT16, CT17, CG7, CG8, CE1, CE2, CE3, CE4, CE5, CE8, CE10 Interpretació en grup de repertori jazzístic i música moderna. Diferents formacions i estils. Paper del mateix instrument en cadascuna d'aquestes, forma d'acompanyament i pautes per a la improvisació dins d'un grup. Desenvolupament d'hàbits i tècniques d'assaig. Cooperació en l'establiment de criteris interpretatius, compenetració i treball col·lectiu. Pràctica de lectura a primera vista, flexibilitat de resposta a les indicacions del líder del grup. Concepció i desenvolupament de projectes musicals col·lectius. Pràctica de recursos específics per a presentar i interpretar un concert en directe [introduccions, actitud escènica, dinàmica i desenvolupament de la música en directe, etc.]. 6 OE

BIG BAND JAZZ – GRANS ENSEMBLES ESPECÍFICS II CT1, CT2, CT3, CT6, CT7, CT8, CT9, CT10, CT11, CT12, CT13, CT16, CT17, CG7, CG8, CE1, CE2, CE3, CE4, CE5, CE8, CE10 Pràctica de faristol en l'orquestra de jazz big band. Interpretació del repertori habitual. Comprensió i resposta a les indicacions del director. Hàbits d'integració en el grup. Interpretació en grup de repertori jazzístic o de música moderna, i ensembles específics de diversos estils, formacions, i èpoques [Tower of Power, Birth of the Cool, Queen, funk, Weather Report, Milers Davis, Bitches Brew, James Brown, pop, soul, blues tradicional, latin, ensemle de guitarres, brass band, ensemble de saxos]. Paper del mateix instrument en cadascuna d'aquestes, forma d'acompanyament i pautes per a la improvisació dins d'un grup. Desenvolupament d'hàbits i tècniques d'assaig. Cooperació en l'establiment de criteris interpretatius, compenetració i treball col·lectiu. Pràctica de lectura a primera vista, flexibilitat de resposta a les indicacions del director. Concepció i desenvolupament de projectes musicals col·lectius. 6 OE









TERCER CURS

Matèria Assignatura Competències Descriptors/Continguts ECTS Tipus*

Cultura, pensament i història HISTÒRIA DE LA MÚSICA, DEL JAZZ I DE LA MÚSICA MODERNA III CT2, CT4, CT8, CG10, CG12, CG14, CG15, CE2, CE6 Coneixement dels moviments i tendències fonamentals de la història de la música: aspectes artístics, culturals i socials. Fonaments estètics i estilístics dels principals compositors, escoles i tendències de la creació musical contemporània, del jazz i de la música moderna. Coneixement històric i valoració crítica de les diferents tendències i corrents de l'estètica. Coneixement històric i valoració crítica de les diferents tendències i corrents de la sociologia i de la filosofia de la música. Integració de la investigació i interpretació amb vista a una comprensió global del fenomen de la pràctica musical. Anàlisi i coneixement dels diferents mètodes analítics i la seua interrelació amb altres disciplines (teoria de la informació, psicoacústica, semiòtica, psicologia cognitiva i de la forma). Estètica: fonaments estètics i estilístics dels principals compositors, escoles i tendències. Comprensió i assimilació de la terminologia i dels procediments i recursos harmònics específics en el llenguatge de jazz. Exercicis d'anàlisis i escriptura harmònica. 6 FB

Formació instrumental complementària ARRANJAMENTS I COMPOSICIÓ DE JAZZ CT1, CT2, CT3, CT6, CT7, CT8, CT9, CT10, CT11, CT12, CT13, CT16, CT17, CG7, CG8, CE1, CE2, CE3, CE4, CE5, CE8, CE10 Estudi de les tècniques necessàries per a la creació d'arranjaments per a les diferents seccions de l'orquestra de jazz [big band ], i per a conjunts típics en la història del jazz i la música moderna, així com l'aprofundiment en el coneixement dels instruments i el seu llenguatge, així com de l'orquestració emprada en el marc estètic del jazz i la música moderna. Treball sistemàtic de l'art de la composició en l'idioma del jazz i la música moderna. Exploració dels principis melòdics, harmònics i rítmics específics. Forma de la cançó estàndard de jazz, blues, pop, rock. Anàlisi del repertori. Consideracions d'arranjaments aplicades a la millora d'una composició. Realització de projectes per a diverses formacions. 6 FB

Instrument/veu INSTRUMENT PRINCIPAL III CT1, CT2, CT3, CT6, CT8, CT9, CT11, CT12, CT13, CT14, CT15, CT16, CT17, CG2, CG3, CG6, CG8, CG9, CG11, CG13, CG17, CG18, CG23, CG24, CG25, CE1, CE2, CE4, CE5, CE6, CE7 Perfeccionament de les capacitats artística, musical i tècnica que permeten abordar la interpretació del repertori més representatiu de l'instrument o veu. Estudi dels criteris interpretatius aplicables a aquest repertori, d'acord amb la seua evolució estilística. Coneixement bàsic de la construcció, manteniment, comportament acústic, característiques del mateix instrument. Desenvolupament d'un estil propi com a intèrpret i de la maduresa creativa. Control de correctes hàbits posturals i tècniques de relaxació. Estudi pràctic amb l'instrument de les tècniques emprades per a la interpretació i aplicació sistematitzada d'aquestes en progressions harmòniques d'ús freqüent tant en el jazz com en la música moderna, que han de memoritzar-se i transportar-se a totes les tonalitats. Anàlisi i interpretació d'improvisacions de figures rellevants de diverses èpoques, amb l'objectiu de comprendre el seu llenguatge i incorporar en el mateix discurs improvisat les tècniques de l'estil. Interiorització i exteriorització del pols rítmic com a element principal en el discurs musical jazzístic i de la música moderna. 24 OE

Tecnologia musical TECNOLOGIA MUSICAL I CT1, CT2, CT3, CT4, CT7, CT8, CT12, CT15, CT16, CG5, CG8, CG9, CG18, CG20, CG24, CG25, CG26, CE4 Fonaments d'acústica aplicada a la música: acústica física, psicoacústica i acústica de sales. Pràctiques en laboratori d'edició, enregistrament, anàlisi i processament sonor mitjançant programari. Cerca i difusió de continguts a través de la xarxa. 6 OE

Formació instrumental complementària SEMINARIS III CT3, CT5, CT6, CT9, CT12, CT13, CT15, CG2, CG3, CG5, CG6, CG8, CG17, CG19, CG24, CE3, CE5, CE6 Activitats complementàries a la interpretació directament vinculades a la pràctica interpretativa de l'instrument/veu. Participació activa en seminaris, tallers i activitats extraordinàries com ara classes magistrals, agrupacions instrumentals o seminaris d'especialització musical. Estudi i aprofundiment en repertoris especialitzats i en el treball individual i/o col·lectiu derivat de la mateixa especialitat instrumental. Facilitació de mecanismes i fórmules per a la pràctica d'acompanyaments. Estudi de les diverses tècniques emprades per a la improvisació [jazz, blues, rock, pop], i aplicació sistemàtica d'aquestes en progressions harmòniques d'ús freqüent en l'estil. Anàlisi, memorització i interpretació de solos de figures rellevants de diverses èpoques, comprenent el seu llenguatge i incorporant-lo al propi discurs. Pràctica de la improvisació d'estructures harmòniques bàsiques, com a generadora de la creació musical. Facilitació de mecanismes per a la reducció de partitures. Exploració i identificació auditiva d'acords, estructures harmòniques i formals i processos cadencials de la pràctica comuna i repertori seleccionat del s. XX i contemporani. Estudi de les tècniques necessàries per a la creació d'arranjaments per a les diferents seccions de l'orquestra de jazz [big band ] o ensemble de música moderna, i per a conjunts típics en la història del jazz i l'aprofundiment en el coneixement dels instruments i el seu llenguatge, així com de l'orquestració emprada en el marc estètic del jazz i la música moderna. Treball de diferents recursos compositius. Aplicacions MIDI, seqüenciadors, editors de partitures, enregistrament-producció audioanalògic i digital. Presentació i exposició de noves tendències d'escriptura i interpretació. Treball del repertori de tots els estils musicals, posant l'accent principalment en l'anàlisi interpretativa basada en les diferents convencions estilístiques. Utilització de l'instrument com a vehicle per a la recreació de les diferents sonoritats orquestrals, tessitures, timbres, textures i altres aspectes sonors. Treball sobre la memorització de diverses estructures i textures sonores. Pràctica artística. Posada en pràctica i domini de les dimensions bàsiques de la interpretació musical professional en qualsevol de les matèries interdisciplinàries apreses, en l'àmbit de qualsevol agrupació o conjunt musical de caràcter professional (agrupacions professionals o de formació pedagògica preprofessionals) Desenvolupament d'un estil propi com a intèrpret i de la maduresa creativa. Coneixement i desenvolupament de les dimensions bàsiques de la interpretació amb un segon instrument que contribuïsca a completar la formació d'aquesta especialitat. 6 OE

Música de conjunt COMBO JAZZ III CT1, CT2, CT3, CT6, CT7, CT8, CT9, CT10, CT11, CT12, CT13, CT16, CT17, CG7, CG8, CE1, CE2, CE3, CE4, CE5, CE8, CE10 Interpretació en grup de repertori jazzístic i música moderna. Diferents formacions i estils. Paper del mateix instrument en cadascuna d'aquestes, forma d'acompanyament i pautes per a la improvisació dins d'un grup. Desenvolupament d'hàbits i tècniques d'assaig. Cooperació en l'establiment de criteris interpretatius, compenetració i treball col·lectiu. Pràctica de lectura a primera vista, flexibilitat de resposta a les indicacions del líder del grup. Concepció i desenvolupament de projectes musicals col·lectius. Pràctica de recursos específics per a presentar i interpretar un concert en directe [introduccions, actitud escènica, dinàmica i desenvolupament de la música en directe, etc.]. 6 OE

BIG BAND JAZZ – GRANS ENSEMBLES ESPECÍFICS III CT1, CT2, CT3, CT6, CT7, CT8, CT9, CT10, CT11, CT12, CT13, CT16, CT17, CG7, CG8, CE1, CE2, CE3, CE4, CE5, CE8, CE10 Pràctica de faristol en l'orquestra de jazz big band. Interpretació del repertori habitual. Comprensió i resposta a les indicacions del director. Hàbits d'integració en el grup. Interpretació en grup de repertori jazzístic o de música moderna, i ensembles específics de diversos estils, formacions, i èpoques [Tower of Power, Birth of the Cool, Queen, funk, Weather Report, Milers Davis, Bitches Brew, James Brown, pop, soul, blues tradicional, latin, ensemle de guitarres, brass band, ensemble de saxos]. Paper del mateix instrument en cadascuna d'aquestes, forma d'acompanyament i pautes per a la improvisació dins d'un grup. Desenvolupament d'hàbits i tècniques d'assaig. Cooperació en l'establiment de criteris interpretatius, compenetració i treball col·lectiu. Pràctica de lectura a primera vista, flexibilitat de resposta a les indicacions del director. Concepció i desenvolupament de projectes musicals col·lectius. 6 OE









QUART CURS

Matèria Assignatura Competències Descriptors/Continguts ECTS Tipus*

Instrument/veu INSTRUMENT PRINCIPAL IV CT1, CT2, CT3, CT6, CT8, CT9, CT11, CT12, CT13, CT14, CT15, CT16, CT17, CG2, CG3, CG6, CG8, CG9, CG11, CG13, CG17, CG18, CG23, CG24, CG25, CE1, CE2, CE4, CE5, CE6, CE7 Perfeccionament de les capacitats artística, musical i tècnica, que permeten abordar la interpretació del repertori més representatiu de l'instrument o veu. Estudi dels criteris interpretatius aplicables a aquest repertori, d'acord amb la seua evolució estilística. Coneixement bàsic de la construcció, manteniment, comportament acústic, característiques del mateix instrument. Desenvolupament d'un estil propi com a intèrpret i de la maduresa creativa. Control de correctes hàbits posturals i tècniques de relaxació. Estudi pràctic amb l'instrument de les tècniques emprades per a la interpretació i aplicació sistematitzada d'aquestes en progressions harmòniques d'ús freqüent tant en el jazz com en la música moderna, que han de memoritzar-se i transportar-se a totes les tonalitats. Anàlisi i interpretació d'improvisacions de figures rellevants de diverses èpoques, amb l'objectiu de comprendre el seu llenguatge i incorporar en el mateix discurs improvisat les tècniques de l'estil. Interiorització i exteriorització del pols rítmic com a element principal en el discurs musical jazzístic i de la música moderna. 24 OE

Tecnologia musical TECNOLOGIA MUSICAL II CT1, CT2, CT3, CT4, CT7, CT8, CT12, CT15, CT16, CG5, CG8, CG9, CG18, CG20, CG24, CG25, CG26, CE4 Fonaments d'acústica aplicada a la música: acústica física, psicoacústica i acústica de sales. Pràctiques en laboratori d'edició, enregistrament, anàlisi i processament sonor mitjançant programari. Cerca i difusió de continguts a través de la xarxa. 6 OE

Formació instrumental complementària SEMINARIS IV CT3, CT5, CT6, CT9, CT12, CT13, CT15, CG2, CG3, CG5, CG6, CG8, CG17, CG19, CG24, CE3, CE5, CE6 Activitats complementàries a la interpretació directament vinculades a la pràctica interpretativa de l'instrument/veu. Participació activa en seminaris, tallers i activitats extraordinàries com ara classes magistrals, agrupacions instrumentals o seminaris d'especialització musical. Estudi i aprofundiment en repertoris especialitzats i en el treball individual i/o col·lectiu derivat de la mateixa especialitat instrumental. Facilitació de mecanismes i fórmules per a la pràctica d'acompanyaments. Estudi de les diverses tècniques emprades per a la improvisació [jazz, blues, rock, pop], i aplicació sistemàtica d'aquestes en progressions harmòniques d'ús freqüent en l'estil. Anàlisi, memorització i interpretació de solos de figures rellevants de diverses èpoques, comprenent el seu llenguatge i incorporant-lo al propi discurs. Pràctica de la improvisació d'estructures harmòniques bàsiques, com a generadora de la creació musical. Facilitació de mecanismes per a la reducció de partitures. Exploració i identificació auditiva d'acords, estructures harmòniques i formals i processos cadencials de la pràctica comuna i repertori seleccionat del s. XX i contemporani. Estudi de les tècniques necessàries per a la creació d'arranjaments per a les diferents seccions de l'orquestra de jazz [big band ] o ensemble de música moderna, i per a conjunts típics en la història del jazz i l'aprofundiment en el coneixement dels instruments i el seu llenguatge, així com de les orquestració emprada en el marc estètic del jazz i la música moderna. Treball de diferents recursos compositius. Aplicacions MIDI, seqüenciadors, editors de partitures, enregistrament-producció audioanalògic i digital. Presentació i exposició de noves tendències d'escriptura i interpretació. Treball del repertori de tots els estils musicals, posant l'accent principalment en l'anàlisi interpretativa basada en les diferents convencions estilístiques. Utilització de l'instrument com a vehicle per a la recreació de les diferents sonoritats orquestrals, tessitures, timbres, textures i altres aspectes sonors. Treball sobre la memorització de diverses estructures i textures sonores. Pràctica artística. Posada en pràctica i domini de les dimensions bàsiques de la interpretació musical professional en qualsevol de les matèries interdisciplinàries apreses, en l'àmbit de qualsevol agrupació o conjunt musical de caràcter professional (agrupacions professionals o de formació pedagògica preprofessionals) Desenvolupament d'un estil propi com a intèrpret i de la maduresa creativa. Coneixement i desenvolupament de les dimensions bàsiques de la interpretació amb un segon instrument que contribuïsca a completar la formació d'aquesta especialitat. 6 OE

Música de conjunt COMBO JAZZ IV CT1, CT2, CT3, CT6, CT7, CT8, CT9, CT10, CT11, CT12, CT13, CT16, CT17, CG7, CG8, CE1, CE2, CE3, CE4, CE5, CE8, CE10 Interpretació en grup de repertori jazzístic i música moderna. Diferents formacions i estils. Paper del mateix instrument en cadascuna d'aquestes, forma d'acompanyament i pautes per a la improvisació dins d'un grup. Desenvolupament d'hàbits i tècniques d'assaig. Cooperació en l'establiment de criteris interpretatius, compenetració i treball col·lectiu. Pràctica de lectura a primera vista, flexibilitat de resposta a les indicacions del líder del grup. Concepció i desenvolupament de projectes musicals col·lectius. Pràctica de recursos específics per a presentar i interpretar un concert en directe [introduccions, actitud escènica, dinàmica i desenvolupament de la música en directe, etc.]. 6 OE

BIG BAND JAZZ – GRANS ENSEMBLES ESPECÍFICS IV CT1, CT2, CT3, CT6, CT7, CT8, CT9, CT10, CT11, CT12, CT13, CT16, CT17, CG7, CG8, CE1, CE2, CE3, CE4, CE5, CE8, CE10 Pràctica de faristol en l'orquestra de jazz big band. Interpretació del repertori habitual. Comprensió i resposta a les indicacions del director. Hàbits d'integració en el grup. Interpretació en grup de repertori jazzístic o de música moderna, i ensembles específics de diversos estils, formacions, i èpoques [Tower of Power, Birth of the Cool, Queen, funk, Weather Report, Milers Davis, Bitches Brew, James Brown, pop, soul, blues tradicional, latin, ensemble de guitarres, brass band, ensemble de saxos]. Paper del mateix instrument en cadascuna d'aquestes, forma d'acompanyament i pautes per a la improvisació dins d'un grup. Desenvolupament d'hàbits i tècniques d'assaig. Cooperació en l'establiment de criteris interpretatius, compenetració i treball col·lectiu. Pràctica de lectura a primera vista, flexibilitat de resposta a les indicacions del director. Concepció i desenvolupament de projectes musicals col·lectius. 6 OE

Treball de fi de grau TREBALL DE FI DE GRAU CT1, CT2, CT3, CT4, CT5, CT8, CT13, CT14, CT15, CT16, CT17, CG10, CG18, CG21, CG23, CG24, CG25, CG26, CE1, CE4, CE5, CE6, CE10 Conceptes del procés d'elaboració d'un treball correctament documentat, models d'estructuració, cerca d'informació, utilització de les eines oportunes, consulta i datació de les fonts i elaboració d'un document destinat a fomentar l'adquisició de competències en investigació. Projecte seleccionat i elaborat per l'alumne de manera autònoma. Ha de contindre els elements següents: a) Una creació, una interpretació o una investigació pedagògica o musicològica, b) Presentació oral o comunicació de l'element esmentat en el punt a, c) Una memòria escrita del projecte. 12 OE







* Tipus d'assignatura: formació bàsica (FB), obligatòria d'especialitat (OE)





* * * * * * * * *

Mapa web