Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 16 de maig de 2022, del director general d'Administració Local, per la qual es publica la modificació dels estatuts de la Mancomunitat Intermunicipal Hoya de Buñol-Chiva. [2022/4306]

(DOGV núm. 9348 de 26.05.2022) Ref. Base de dades 004470/2022


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Presidència de la Generalitat
    Grup temàtic: 000



La Mancomunitat Intermunicipal Hoya de Buñol-Chiva, mitjançant l'acord del seu òrgan plenari adoptat en sessió de 9 desembre de 2020, va aprovar definitivament la modificació dels seus estatuts a fi d'adaptar-los a la Llei 21/2018, de 16 d'octubre, de la Generalitat, de mancomunitats de la Comunitat Valenciana.

De conformitat amb el que es disposa en l'article 46.2 de la Llei 21/2018, de 16 d'octubre, de la Generalitat, de mancomunitats de la Comunitat Valenciana es tracta d'una modificació d'estatuts de caràcter constitutiu pel qual s'ha tramitat pel procediment establit en l'article 46.3 de la llei esmentada.

Remesos l'expedient tramitat i els estatuts aprovats a aquesta Direcció General d'Administració Local, es comprova l'adequació a la legislació vigent en matèria de règim local.

L'eficàcia de la modificació estatutària requereix la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, d'acord amb el que es disposa en l'article 46.3. apartat f de la Llei 21/2018, de 16 d'octubre, de la Generalitat, de mancomunitats de la Comunitat Valenciana.

Per això, de conformitat amb la Llei 21/2018, de 16 d'octubre, de la Generalitat, de mancomunitats de la Comunitat Valenciana i d'acord amb el que es disposa en l'article 8 del Decret 169/2020, de 30 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Presidència de la Generalitat, resolc:



Primer.

Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana els estatuts de la Mancomunitat Intermunicipal Hoya de Buñol-Chiva, modificats per la seua adaptació a la Llei 21/2018, de 16 d'octubre, de la Generalitat, de mancomunitats de la Comunitat Valenciana, i que figuren com a annex.



Segon

Inscriure la modificació d'estatuts en el Registre d'Entitats Locals de la Comunitat Valenciana.



Contra aquesta resolució es podrà interposar un recurs d'alçada davant de la Secretària Autonòmica de Promoció Institucional i Cohesió Territorial en el termini d'un mes de conformitat amb els articles 112 i 121 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Transcorregut aquest termini sense haver-se interposat el recurs, la resolució serà ferma amb caràcter general.

I això sense perjudici que les persones interessades puguen interposar qualsevol altre recurs que estimen oportú en defensa dels seus interessos.



València, 16 de maig de 2022.– El director general d'Administració Local: Antoni Such Botella.





ANNEX

Estatuts de la Mancomunitat Intermunicipal Hoya de Buñol-Chiva



Article 1. Municipis que integren la Mancomunitat

1. Els municipis d'Alborache, Buñol, Cheste, Chiva, Cortes de Pallás, Dos Aguas, Godelleta, Macastre, Millares, Siete Aguas, Turís i Yátova, província de València, a l'empara del que es disposa en l'ordenament jurídic vigent, acorden constituir-se en mancomunitat voluntària de municipis per a l'organització i prestació en forma mancomunada de les obres, serveis o activitats de la seua competència, que es recullen en els presents Estatuts.

2. La Mancomunitat tindrà personalitat i capacitat jurídica per al compliment dels seus fins específics.

3. La població dels municipis que integren la Mancomunitat Hoya de Buñol-Chiva a 1 de gener de 2011 és de 44.384 habitants segons dades de l'INE.



Article 2. Denominació i seu

La Mancomunitat que es constitueix es denominarà Mancomunitat Intermunicipal Hoya de Buñol-Chiva, i té la seua seu pròpia en el municipi de Yátova.



Article 3. Potestats

Correspon a la Mancomunitat, per a la prestació dels serveis o l'execució de les obres de la seua competència, les potestats contemplades en la normativa bàsica de règim local que determinen els seus estatuts. A falta de previsió estatutària, li correspondran totes les enumerades en aquesta normativa, sempre que siguen precises per al compliment de la seua finalitat i d'acord amb la legislació aplicable a cadascuna d'aquestes potestats.



Article 4. Objecte i competències

1. La Mancomunitat es constitueix a fi de prestar els serveis o realitzar les obres que seran necessaris perquè els municipis que la componen puguen exercir les competències reconegudes per la legislació vigent, siguen pròpies o per delegació.

2. En concret, la Mancomunitat prestarà els següents serveis:

a) Servei de promoció de l'activitat turística.

b) Servei de valisa i missatgeria.

c) Servei de recollida d'animals.

d) Servei d'avaluació i informació de situacions de necessitat social i l'atenció immediata a persones en situació o risc d'exclusió social.

e) Servei de maquinària mancomunada.

f) Servei d'assistència als municipis en la tramitació d'expedients en matèria de la seua competència.

g) Prestarà al seu torn en virtut del Conveni de col·laboració publicat en el BOE núm. 155, de 29 de juny de 2012, entre la Direcció General del Cadastre, a través de la Gerència Regional del Cadastre de València, i la Mancomunitat de municipis de la Hoya de Buñol-Chiva, l'exercici de les funcions de gestió cadastral el contingut i el règim de la qual jurídic figuren especificats en les seues clàusules, sense perjudici de la titularitat de les competències que, en la matèria objecte del conveni, corresponen a la Direcció General del Cadastre.



h) Prestarà a més tots aquells serveis que li delegue la Comunitat Autònoma i la Diputació en l'àmbit de les seues respectives competències.

i) Prestació del servei de recollida de residus urbans sòlids i neteja viària per delegació dels municipis que integren la Mancomunitat.



j) Prestació del servei de gestió recaptatòria i tributària per delegació dels municipis que integren la Mancomunitat.

Per a l'assumpció de nous serveis serà necessària la tramitació prevista per a la modificació constitutiva dels Estatuts.

3. La Mancomunitat estudiarà aquestes peticions i resoldrà sobre la seua viabilitat.

4. La prestació i explotació dels serveis podrà realitzar-la la Mancomunitat conforme a qualsevol de les formes previstes en l'ordenament jurídic vigent.

5. La prestació dels serveis enumerats en el paràgraf primer d'aquest article suposarà, quan així s'acorde, la subrogació per part de la Mancomunitat en la titularitat del servei, i li correspondrà, per tant, la gestió integral d'aquest, així com tot el referent a la imposició i ordenació de la taxa que poguera imposar-se.

6. La prestació i explotació dels serveis podrà realitzar-la la Mancomunitat conforme a qualsevol de les formes previstes en l'ordenament jurídic vigent.

7. Per a la prestació dels serveis enumerats en el paràgraf segon d'aquest article es requereix acord del ple del municipi integrant de la Mancomunitat que vulga se li preste l'esmentat servei per la Mancomunitat.



Article 5. Capacitat jurídica

1. La Mancomunitat, per al compliment dels fins que li són propis, té personalitat jurídica i capacitat d'obrar plena i independent dels municipis que la integren.

2. La Mancomunitat, com a entitat local reconeguda per la llei, exercirà quantes potestats siguen conferides per legislació vigent que afecte les entitats d'aquestes característiques per al compliment dels seus fins.





Article 6. Òrgans de govern i administració, composició i atribucions respectives

1. En tot cas, els òrgans de govern i administració seran representatius dels ajuntaments mancomunats mitjançant la participació de l'alcaldessa o l'alcalde i de la resta dels seus representants. Els estatuts hauran de garantir els drets de participació de les diferents formacions i agrupacions polítiques presents en el ple de la mancomunitat, en les seues comissions informatives, comissió especial de comptes i qualsevol altre òrgan complementari que puguen constituir.

2. Els òrgans de govern són:

a) El Ple de la Mancomunitat.

b) El president.

c) El vicepresident o vicepresidents en el seu cas.

d) La Junta de Govern.

e) Comissió especial de comptes

f) Comissions informatives: es crearan quantes es requerisquen, tenint en compte el nombre de serveis que la Mancomunitat preste.

La creació, composició i funcionament d'aquestes comissions (la comissió especial de comptes i les comissions informatives) s'acordarà en la sessió plenària a què es refereix l'article 8.2, sense perjudici de la possibilitat d'acordar modificacions en sessions posteriors. En tot cas estaran compostes de com màxim per un terç del nombre legal de membres del Ple de la Mancomunitat, podent tindre caràcter permanent o especial. En la seua composició s'hauran de garantir els drets de participació de les diferents formacions i agrupacions polítiques presents en el ple de la mancomunitat.



Article 7. El Ple de la Mancomunitat

1. El ple de la mancomunitat estarà integrat per representants designats pels municipis mancomunats i presidit per la presidència de la mancomunitat.

2. En el ple de la mancomunitat, a cadascun dels membres li correspon un vot amb el mateix valor.

3. Cada municipi estarà representat en el ple de la mancomunitat per l'alcalde o l'alcaldessa i un altre regidor o regidora, triat pel ple corresponent i que es mantindrà fins que no el revoque el ple que el va triar o perda la condició de regidor. El vot serà emés individualment per cadascun dels representants.

4. La pèrdua de la condició d'alcalde o alcaldessa o de titular de la regidoria comporta, en tot cas, el cessament com a representant de l'ajuntament en la mancomunitat, les funcions de la qual seran assumides per qui els substituïsca. Quan la pèrdua de la condició de regidor o regidora es produïsca per extinció del mandat, continuaran en funcions solament per a l'administració ordinària fins a la presa de possessió dels seus successors. El mateix criteri s'aplicarà en cas de renúncia de la condició de membre representant de la mancomunitat.

5. La resta d'aspectes relatius al règim de funcionament i competències dels òrgans de la mancomunitat s'ajustarà al que estableixen els corresponents estatuts i reglaments orgànics, en el seu cas, i, supletòriament, al que s'estableix per als ajuntaments en la normativa de règim local.



Article 8. Designació de representants i terminis

1. Finalitzat el mandat dels ajuntaments, els òrgans de la Mancomunitat continuaran en funcions per a l'administració ordinària dels assumptes, fins a la constitució dels nous òrgans, sense que en cap cas puguen adoptar acords per als quals es requereix majoria qualificada.



2. Després de cada procés electoral municipal i una vegada que els ajuntaments hagen comunicat a la mancomunitat la seua representació en aquesta, la presidència en funcions convocarà la sessió plenària per a la constitució i l'elecció dels òrgans de govern, tot això, de conformitat amb el que estableixen els estatuts. Aquesta sessió tindrà lloc dins dels dos mesos següents a la constitució dels ajuntaments. Si no es convoca dins del termini assenyalat, quedarà automàticament convocada a les dotze hores del primer dissabte posterior a l'últim dia hàbil de l'esmentat termini, en el lloc on habitualment se celebren les sessions constitutives.



Article 9. Competències i atribucions del Ple

Corresponen al Ple de la Mancomunitat:

a) Aprovació i modificació dels pressupostos.

b) Aprovació de la plantilla de personal i relació de llocs de treball.



c) L'exercici d'accions judicials i administratives i la defensa de la corporació en matèries de competència plenària.

d) Proposar la modificació o reforma dels estatuts.

e) Adquirir i alienar el patrimoni de la Mancomunitat, així com la revisió de l'inventari.

f) Aprovació de les ordenances, operacions de crédit, concessions de quitacions i esperes, i qualsevol classe de compromisos econòmics.

g) Aprovació de la determinació dels recursos propis de caràcter tributari: taxes i preus públics, d'acord amb l'article 105.1.c de la LRLCV.



h) Aprovar plans i projectes necessaris per a l'establiment, desenvolupament i gestió d'obres, serveis o activitats previstes com a fins de la Mancomunitat.

i) Admissió i separació de membres de la Mancomunitat.

j) Determinar la manera de gestionar els serveis.

k) Elegir i destituir el president.

l) Fixar anualment les aportacions econòmiques dels municipis integrants de la Mancomunitat establides en l'article 18 d'aquest Estatut.



m) Les altres atribucions que per la legislació vigent es confereixen al Ple de l'ajuntament.



Article 10. Nomenament del president

1. El president de la Mancomunitat serà triat pel Ple de la Mancomunitat, entre els seus membres, per majoria absoluta del nombre legal de vots.

2. Podran ser candidats a la presidència tots i cadascun dels vocals que componen el Ple.

3. Si cap candidat obté majoria absoluta en la primera votació, se celebrarà vint-i-quatre hores després una segona votació, resultant triat aquell que obtinga major nombre de vots. En cas d'empat, resultarà triat el de major edat.

4. Per a la destitució del president, se seguirà el mateix procediment que l'establit en la legislació vigent per a la destitució de l'alcalde.





Article 11. Vicepresident

El president designarà un o diversos vicepresidents, en número màxim de tres, que substituiran per l'ordre del seu nomenament en cas d'absència, vacant o malaltia. D'aquests nomenaments es donarà compte al Ple en la primera sessió que celebre.

La titularitat de la vicepresidència es perd per les causes determinades en els estatuts de la mancomunitat i, en particular, per renúncia expressa manifestada per escrit i per pèrdua de la condició de regidor del municipi mancomunat.



Article 12. Competències i atribucions del president

1. Correspon al president de la Mancomunitat les següents competències:

a) Dirigir el govern i administració de la Mancomunitat.

b) Convocar, presidir i alçar les sessions del Ple, de la Comissió de Govern i de qualssevol altres òrgans municipals.

c) Decidir ho empates amb el vot de qualitat una vegada realitzada la segona votació i si persistira l'empat.

d) Dirigir, inspeccionar i impulsar els serveis, obres i activitats de la Mancomunitat.

e) Ordenar pagaments, rendir comptes i administrar els fons i béns de la Mancomunitat.

f) Disposar de despeses dins dels límits de la seua competència.

g) Exercir la prefectura superior del personal de la Mancomunitat.



h) Contractar obres, serveis i subministraments, dins dels límits establits per la legislació vigent per a l'alcalde.

i) Representar a la Mancomunitat.

j) Exercitar accions judicials i administrativa en cas d'urgència.

k) Aprovació de les bases que regiran les proves d'accés a la funció pública de la Mancomunitat.

l) Totes aquelles que la normativa de règim local atribueix a l'alcalde per al compliment de les competències que té atribuïdes, així com les no atribuïdes específicament a un altre òrgan.

2. El president pot delegar l'exercici de les seues atribucions, excepte la de convocar i presidir les sessions del Ple, decidir els empats amb el vot de qualitat, la jefatura superior de tot el personal i les enunciades en els apartats a i j.



Article 13. Règim de sessions del Ple

1. El Ple funciona en règim de sessions ordinàries, de periodicitat preestablida, i extraordinàries.

2. El Ple celebra sessió ordinària com a mínim una vegada al mes. Dins d'aquest límit, correspon al Ple decidir la periodicitat d'aquestes sessions i els dies i hores de la seua celebració, mitjançant acord adoptat en sessió extraordinària que haurà de convocar el president dins dels trenta dies següents al de la sessió constitutiva. Les sessions extraordinàries se celebraran quan així ho decidisca el president o el sol·licite almenys una quarta part del nombre legal de vocals. En aquest últim cas, la celebració de la sessió no podrà demorar-se més de 15 dies des que va ser sol·licitada.

3. Les sessions del Ple han de convocar-se almenys amb cinc dies hàbils d'antelació. En la citació es farà constar l'ordre del dia.

4. El Ple es constitueix vàlidament amb l'assistència d'un mínim de membres que representen un terç dels vots del Ple. Tal quòrum ha de mantindre's al llarg de tota la sessió.

5. En tot cas, es requereix l'assistència del President i del Secretari de la Mancomunitat, o dels qui legalment els substituïsquen.



Article 14. Sistemes d'acords

1. Els acords del Ple s'adopten, per regla general, per majoria simple dels vots representats pels membres presents. Existeix majoria simple quan els vots afirmatius són més que els negatius.

2. És necessari el vot favorable de la majoria absoluta de la totalitat dels vots que corresponen al número legal dels membres del Ple, presents o no, per a l'adopció dels acords en les següents matèries:



a) Elecció i destitució del president.

b) Proposta de modificació o ampliació dels Estatuts.

c) Adhesió i separació de municipis.

d) Aprovació d'operacions financeres o de crèdit i concessions de quitacions i esperes, quan el seu import supere el 10 % dels recursos ordinaris del seu pressupost.

e) Determinació de la forma de gestió del servei.

f) Fixar anualment les aportacions econòmiques dels municipis integrants de la Mancomunitat establides en l'article 18 dels Estatuts.



g) Acordar la dissolució de la Mancomunitat, previstos els tràmits oportuns, i nomenar els vocals membres de la Comissió Liquidadora i aprovar la proposta efectuada per aquesta.

h) Qualsevol altra matèria en què així es dispose en els presents Estatuts o en la legislació de règim local aplicable.



Article 15. Competències i atribucions de la Junta de Govern

1. La Junta de Govern s'integra pel president, i un nombre de vocals no superior al terç del número legal d'aquests, nomenats i separats lliurement per aquell, donant compte al Ple. En la seua composició s'hauran de garantir els drets de participació de les diferents formacions i agrupacions polítiques presents en el ple de la Mancomunitat.



2. Correspon a la Junta de Govern:

a) L'assistència al president en l'exercici de les seues atribucions.

b) Les atribucions que el president o un altre òrgan delegue en el marc de la normativa de règim local vigent.

3. A l'efecte de votacions, el vot serà emés individualment per cadascun dels vocals.







Article 16. Constitució i funcionament de les comissions informatives

Les comissions informatives es constituiran per a l'estudi, informe i consulta dels assumptes relatius a cadascun dels serveis que preste la Mancomunitat.

La creació, composició i funcionament d'aquestes comissions, s'acordarà en la sessió plenària a què es refereix l'article 8.2, sense perjudici de la possibilitat d'acordar modificacions en sessions posteriors. En tot cas estarà composta de com màxim, per un terç del nombre legal de membres del Ple de la Mancomunitat, podent tindre caràcter permanent o especial.



Article 17. Habilitats estatals

1. En aquesta Mancomunitat existirà un lloc de treball reservat a funcionaris d'administració local amb habilitació de caràcter estatal que correspondran les funcions de secretaria, comprensiva de la fe pública i assessorament legal preceptiu, així com el control i fiscalització interna de la gestió economicofinancera i pressupostària, i la comptabilitat, tresoreria i recaptació.

2. En tant es classifique reglamentàriament per l'òrgan autonòmic competent aquest lloc de treball les citades funcions podran ser exercides per algun funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter estatal d'algun dels municipis que integren la Mancomunitat prèvia designació pel Ple d'aquesta.

3. No obstant això, si una vegada creat i classificat s'estima que el volum de serveis o recursos de la Mancomunitat és insuficient per al manteniment d'aquest lloc de treball es podrà, de conformitat amb la normativa aplicable, sol·licitar l'exempció de l'obligació de mantindre-ho.

En aquest supòsit i una vegada concedida la citada exempció, les funcions reservades a habilitats estatals s'exerciran preferentment mitjançant acumulació de funcions a funcionari amb aquesta habilitació d'algun dels municipis que integren la Mancomunitat. Si això no fora possible, aquestes funcions reservades s'exerciran mitjançant la seua acumulació a funcionari amb habilitació de caràcter estatal d'altres entitats locals o pels serveis d'assistència de les diputacions provincials, prèvia conformitat d'aquestes.

A falta d'aquestes formes de provisió les funcions reservades podran ser exercides per un funcionari prou capacitat de la Mancomunitat o d'algun dels municipis que la integren, designat pel seu president.





Article 18. La resta de personal

1. Podran prestar serveis en la Mancomunitat, tant el personal seleccionat conforme a l'oferta d'ocupació pública, com el personal cedit, al servei dels ens locals associats, en aplicació del disposat en l'article 90 de la Llei 8/2010, de Règim Local de la Comunitat Valenciana.



2. La resta del personal de la Mancomunitat serà seleccionat mitjançant els sistemes d'oposició, concurs i concurs oposició, respectant, en tot, els principis constitucionals de publicitat, mèrit i capacitat.



3. Fins que es proveïsquen les places convocades, aquestes podran cobrir-se interinament, o amb personal laboral de caràcter temporal, segons les seues funcions, per les persones que, respectant els principis assenyalats en el paràgraf anterior, siguen oportunament seleccionats.

4. Les places vacants hauran de traure's a oferta d'ocupació en el primer trimestre de cada any.

5. El nomenament i règim del personal eventual, en el seu cas, serà idèntic al previst per a les corporacions locals per la legislació vigent.





Article 19. Recursos financers

1. La hisenda de la Mancomunitat estarà constituïda pels recursos previstos en la legislació vigent de règim local i per les aportacions dels municipis mancomunats, i en concret pels següents:



a) Aportacions dels municipis, d'acord amb el que s'estableix en els Estatuts.

b) Ingressos de dret privat.

c) Taxes i preus públics per la prestació de serveis o realització d'activitats de la seua competència.

d) Contribucions especials per a l'execució d'obres o per a l'establiment, ampliació o millora de serveis.

e) Participació en els tributs de la Generalitat que, en el seu cas, es puguen establir a favor seu.

f) Recàrrecs sobre impostos de la Generalitat o d'altres entitats locals, que procedisquen.

g) Subvencions i altres ingressos de dret públic.

h) Ingressos procedents d'operacions de crèdit.

i) Multes i sancions en l'àmbit de la seua competència.

j) Qualsevol altre que legalment puga establir-se.

2. Les operacions de crèdit que puga concertar la Mancomunitat per a finançar la realització de fins de la seua competència podran ser avalades pels municipis que la integren, quan el patrimoni propi de la Mancomunitat o els seus recursos ordinaris no siguen suficients per a garantir aquesta operació.



Article 20. Ordenances fiscals

1. Per a la imposició, exacció, liquidació i cobrança dels seus recursos, la Mancomunitat aprovarà les ordenances corresponents als diferents serveis, tenint aquestes ordenances força obligatòria en tots els municipis integrants, una vegada aprovades.

2. Correspondrà als municipis facilitar a la Mancomunitat tota la informació precisa per a la formació de padrons, altes, baixes i altres modificacions referides als contribuents afectats pels diferents serveis que constituïsquen els fins regulats en articles anteriors.



3. La Mancomunitat podrà en tot moment, pels seus propis mitjans, comprovar la veracitat i exactitud de les dades a què es refereix el número anterior.



Article 21. Aportacions econòmiques

El Ple de la Mancomunitat podrà fixar les aportacions dels municipis mancomunats anualment, per a cada exercici econòmic, amb el quòrum de la majoria del número legal dels seus membres i seran els següents:

a) Una quota principal, en funció de l'ús que cada entitat realitze dels serveis que es presten mancomunadament. Per a la determinació d'aquesta quota s'aplicaran les bases o mòduls següents: nombre d'habitatges, superfície del nucli urbà, metres lineals de carrers, volum d'edificació, base imposable de l'impost sobre béns immobles, volum dels seus pressupostos, consum realment efectuat, qualssevol altres factors que puguen computar-se per raó del servei o activitat prestada. Les presents bases o mòduls podran aplicar-se aïlladament o conjuntament.



b) Una quota complementària i obligatòria per a atendre les despeses generals de conservació, entreteniment i administració, es realitzen o no els serveis, en proporció al nombre d'habitants de dret de cada municipi, segons el padró municipal.

c) Una quota extraordinària i obligatòria per a atendre despeses d'aquest caràcter.



Article 22. Característiques de les aportacions

1. Les aportacions dels municipis a la Mancomunitat tenen la consideració de pagaments obligatoris i preferents per a les entitats mancomunades.

2. Les aportacions econòmiques dels municipis es realitzaran en la forma i terminis que determine el Ple. En cas que algun municipi es retarde en el pagament s'estarà al que es disposa en l'article 28.



Article 23. Pressupost

1. La Mancomunitat aprovarà anualment un pressupost de conformitat amb el que es disposa en la legislació de règim local vigent.

2. El pressupost constitueix l'expressió xifrada, conjunta i sistemàtica de les obligacions que, com a màxim, poden reconéixer, i dels drets que es prevegen liquidar durant el corresponent exercici econòmic.



3. S'inclouran en el pressupost les inversions que es puguen realitzar, així com les seues fonts de finançament.



Article 24. Patrimoni

1. El patrimoni de la Mancomunitat estarà integrat per tota classe de béns, drets i accions que legítimament adquirisca, bé en el moment de la seua constitució o amb posterioritat. A aquest efecte haurà de formar-se un inventari de conformitat amb el que es disposa en les disposicions vigents en la matèria.

2. La participació de cada entitat mancomunada en aquest patrimoni es fixarà tant inicialment, com en endavant en funció del nombre d'habitants de dret de cada entitat, segons el padró municipal.

No obstant això, i donada les característiques de les aportacions a la Mancomunitat, podran ser tinguts en compte altres factors de ponderació.



Article 25. Duració

La Mancomunitat es constitueix per temps indefinit.



Article 26. Modificació d'estatuts

1. La modificació dels estatuts de les mancomunitats podrà tindre caràcter constitutiu o no constitutiu.

2. La modificació constitutiva dels estatuts de les mancomunitats es referirà, exclusivament, als següents aspectes:

a) Objecte competencial.

b) Sistema de representació dels municipis.

c) Suposats de dissolució de la mancomunitat.

d) Els que, al marge dels anteriors, establisquen els estatuts de la mancomunitat.

3. Les modificacions constitutives s'ajustaran al procediment següent:

a) Aprovació inicial pel ple de la mancomunitat, per majoria absoluta del nombre legal de vots.

b) Obertura d'un termini d'informació pública durant un mes, en els taulers d'anuncis dels ajuntaments mancomunats i de la mateixa mancomunitat, amb indicació de la forma, el lloc i termini de consulta i formulació d'al·legacions pels interessats.

c) Emissió dels informes de la diputació provincial o, en el seu cas, diputacions provincials interessades i del departament del Consell amb competències en matèria d'administració local.

d) Resolució pel ple de la mancomunitat, en el seu cas, de les al·legacions o objeccions que es formulen.

e) Aprovació pels plens dels municipis afectats, per majoria absoluta del nombre legal de membres.

f) Publicació de la modificació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

4. Les restants modificacions estatutàries tindran caràcter no constitutiu i tan sols requeriran l'acord aprovatori del ple de la mancomunitat, per majoria absoluta de vots, amb audiència prèvia als municipis integrants de la mancomunitat, i la seua publicació íntegra per la mancomunitat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



5. Les modificacions estatutàries consistents en l'adhesió i separació de municipis es regiran pel que es disposa en el títol VII de la LMCV.





Article 27. Adhesió de municipis

1. Per a l'adhesió d'un o diversos municipis a la mancomunitat amb posterioritat a la seua constitució serà necessari:

a) La sol·licitud del ple de la corporació municipal interessada, per majoria absoluta del número legal dels seus membres.

b) L'aprovació pel ple de la mancomunitat de què es tracte, per majoria absoluta del nombre legal de vots.

2. L'acord d'adhesió del nou municipi haurà de ser publicat per la mancomunitat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i haurà d'inscriure's en el registre d'entitats locals autonòmic.

3. L'aportació inicial dels municipis incorporats a la Mancomunitat, amb posterioritat a la seua constitució, vindrà determinada per l'índex del patrimoni de la Mancomunitat per habitants, multiplicat pel nombre d'habitants de dret de l'entitat que sol·licita la seua inclusió.



De no existir tal patrimoni, aportarà la quota que resulte de multiplicar la quantitat a què es refereix l'apartat b de l'article 20 per un nombre d'anys que no podrà excedir de cinc.

La quota resultant de la valoració podrà ser exigida en el moment de la incorporació de l'entitat local a la Mancomunitat o quedar diferida per al supòsit de la dissolució o, en el seu cas, separació de la Mancomunitat.

4. Així mateix, haurà d'aportar totes les despeses que s'originen amb motiu de la seua inclusió en la Mancomunitat.



Article 28. Separació voluntària

1. Els municipis podran separar-se en qualsevol moment de la mancomunitat, previ compliment dels següents requisits:

a) Acord del ple municipal, sempre adoptat amb el vot favorable de la majoria absoluta dels membres de la corporació.

b) Trobar-se al corrent en el pagament de les seues aportacions a la mancomunitat.

c) Que haja transcorregut, en el seu cas, el període mínim de pertinença estatutàriament establit.

d) Abonament de totes les despeses que s'originen amb motiu de la separació, així com la part del passiu contret per la mancomunitat a càrrec seu, d'acord amb els termes previstos en els estatuts de la mancomunitat.

e) Que es notifique l'acord de separació a la mancomunitat amb l'antelació mínima prevista en els estatuts de la mancomunitat.

2. Complits els requisits anteriors, la mancomunitat haurà d'acceptar la separació del municipi interessat mitjançant acord per majoria absoluta del seu ple, al qual es donarà publicitat per la mancomunitat a través del Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i serà objecte d'inscripció en el registre d'entitats locals autonòmic.



Article 29. Separació obligatòria

1. Les mancomunitats podran acordar la separació obligatòria dels municipis en els termes previstos en els estatuts i, en tot cas, en els següents suposats:

a) El reiterat incompliment del pagament de les seues aportacions.

b) L'incompliment d'aquelles altres actuacions necessàries per al correcte desenvolupament de la mancomunitat a les quals vinga obligat pels estatuts.

2. El procediment de separació s'iniciarà d'ofici per la mancomunitat mitjançant acord per majoria absoluta del seu ple.

3. Acordada la iniciació del procediment de separació, es concedirà al municipi el termini d'audiència per un mes.

4. Vistes les al·legacions presentades pel municipi, el ple de la mancomunitat podrà acordar la separació obligatòria mitjançant acord favorable de la majoria absoluta dels seus membres legals.

5. La mancomunitat donarà publicitat a l'acord de separació obligatòria del municipi mitjançant la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i procedirà a la seua inscripció en el registre d'entitats locals autonòmic.



Article 30. Efectes de la separació

1. La separació d'una mancomunitat d'un o diversos dels municipis que la integren no implicarà, necessàriament, l'obligació de procedir a la liquidació d'aquella, quedant aquesta operació diferida al moment de la seua dissolució. No obstant això, en el cas que el municipi o municipis separats de la mancomunitat hagen aportat a aquesta béns afectes a serveis propis, es practicarà, excepte acord amb els municipis interessats, una liquidació parcial a fi que aquests elements els siguen reintegrats, sense perjudici dels drets que puguen assistir-los en el moment de la liquidació definitiva per haver aportat elements d'una altra naturalesa.



2. No obstant l'anterior, a la vista de les circumstàncies concurrents apreciades per la mancomunitat i degudament justificades, es podrà anticipar totalment o parcialment l'import de la seua participació als municipis separats, adjudicant-se aquells elements o instal·lacions establits per al servei exclusiu d'aquests.



Article 31. Causes de dissolució de la mancomunitat

Les mancomunitats hauran de dissoldre's quan concórreguen, a més de les causes previstes en els seus estatuts, alguna de les següents:

a) Perquè així ho disposen les lleis.

b) Perquè s'hagen complit o hagen desaparegut tots els seus objectius.

c) Perquè així ho acorden els municipis que les integren.



Article 32. Procediment de dissolució

1. Quan concórrega alguna de les causes de dissolució, haurà d'iniciar-se d'ofici el procediment de dissolució per la mancomunitat o a instàncies de qualsevol dels seus membres.

2. El procediment de dissolució de les mancomunitats requerirà:



a) Acord de la dissolució de l'entitat pel ple de la mancomunitat, per majoria absoluta legal del nombre de vots, i la seua comunicació al departament del Consell competent en matèria d'administració local.



b) El sotmetiment a informació pública durant un mes en tots els ajuntaments mancomunats.

c) Els informes de la Diputació provincial i del departament del Consell competent en matèria d'administració local.

d) L'aprovació dels ajuntaments mancomunats, per majoria absoluta del número legal dels seus membres. El tràmit continuarà sempre que quede acreditada l'aprovació per les dues terceres parts de les entitats locals integrants de la mancomunitat a favor de la dissolució proposada.



e) L'aprovació pel ple de la mancomunitat, per majoria absoluta dels seus vots, de la proposta efectuada per la comissió liquidadora.



f) Remissió al departament del Consell competent en matèria d'administració local que procedirà a publicar la dissolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, procedint a donar de baixa la mancomunitat en el Registre d'Entitats Locals de la Comunitat Valenciana.



3. Aprovada la dissolució d'una mancomunitat per part dels plens municipals i abans de la seua remissió a la Generalitat, s'haurà de crear una comissió liquidadora composta, almenys, per la presidència de la mancomunitat i dues vocals. En ella s'integrarà, per a complir les seues funcions assessores, el personal que tinga atribuïdes les funcions reservades a habilitats nacionals. Podrà igualment convocar a les seues reunions a experts determinats, únicament als efectes de sentir la seua opinió o preparar informes o dictàmens en temes concrets de la seua especialitat.

4. La comissió, en un termini no superior a tres mesos, farà un inventari de béns, serveis i drets de la mancomunitat a dissoldre, xifrarà els seus recursos, càrregues i dèbits i relacionarà al seu personal, i procedirá més tard a proposar al ple de l'entitat la seua oportuna distribució als ajuntaments mancomunats.

5. La proposta, per a ser aprovada vàlidament, requerirà el vot favorable de la majoria absoluta dels vots del ple de l'entitat. Una vegada aprovada, la proposta serà vinculant per als ajuntaments mancomunats.

6. Després de la dissolució d'una mancomunitat, aquesta mantindrà la seua personalitat jurídica en tant no siga adoptat pel ple l'acord de liquidació i distribució del seu patrimoni, del qual hauran de donar publicitat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

Mapa web