Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 29 d'abril de 2022, de la consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, per la qual es convoquen ajudes a l'empara del Programa de suport a la transformació integral i modernització d'hivernacles, dins del Pla d'impuls de la sostenibilitat i competitivitat de l'agricultura i la ramaderia (III) en el marc del Pla de recuperació, transformació i resiliència, i primera convocatòria, per a l'exercici 2022. [2022/3702]

(DOGV núm. 9329 de 02.05.2022) Ref. Base de dades 003660/2022




Amb la finalitat de pal·liar en la mesura que siga possible els danys econòmics i socials esdevinguts per la pandèmia provocada per la COVID-19 en l'entorn europeu, la Comissió Europea, el Parlament i el Consell Europeu han acordat un pla de recuperació encaminat a facilitar la resposta i l'eixida de la crisi, basat en un paquet d'estímuls financers.



El Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, estableix el Mecanisme de recuperació i resiliència, els fons del qual es destinaran a donar suport a les reformes i inversions necessàries per a una recuperació duradora, millorar la resiliència econòmica i social i donar suport a la transició verda i digital en els estats membres. Per a la instrumentació de l'execució dels recursos financers d'aquest mecanisme de recuperació i resiliència europeu, el Regne d'Espanya va presentar el Pla de recuperació, transformació i resiliència, d'ara en avant PRTR, que estableix les inversions i reformes per als anys 2021-2023 l'aprovació definitiva dels quals va ser ratificada mitjançant Decisió d'Execució pel Consell Europeu el 13 de juliol de 2021.

En el Reial decret 948/2021, de 2 de novembre, s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes estatals destinades a l'execució de projectes d'inversió dins del Pla d'impuls de la sostenibilitat i competitivitat de l'agricultura i la ramaderia (III) en el marc del PRTR, entre altres, per a la transformació integral i modernització d'hivernacles.

Les prioritats del marc general del Pla de recuperació, transformació i resiliència han permés la definició d'una línia d'inversions específica per a donar resposta a les necessitats de millora de la competitivitat i sostenibilitat dels productors de cultiu sota hivernacle en els sectors d'hortalisses, flor tallada i planta ornamental, i afavorir així una transició ecològica adequada. D'aquesta manera, l'objectiu del programa de suport per a la transformació integral i modernització d'hivernacles és donar resposta a aquestes necessitats, a través d'un conjunt d'actuacions que inclouen tant inversions de tipus productiu per a la millora estructural i de l'eficiència energètica, com també de tipus no productiu per a impulsar la transició cap a models mediambientalment més sostenibles.



En relació amb aquest objectiu, cal esmentar que la Comissió Europea preveu la inclusió de l'activitat d'horticultura intensiva dins de l'abast del Reglament (CE) 166/2006, del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de gener de 2006, relatiu a l'establiment d'un registre europeu d'emissions i transferències de contaminants i pel qual es modifiquen les directives 91/689/CEE i 96/61/CE del Consell, en procés de revisió, amb la finalitat de recaptar dades desagregades de les emissions procedents d'aquest sector.

De conformitat amb el Reial decret 948/2021, abans esmentat, correspon a les comunitats autònomes la publicació de la convocatòria d'ajudes corresponent, d'acord amb el que s'estableix en aquest, així com designar l'òrgan competent per a instruir i resoldre el procediment de concessió d'aquestes, i és l'objecte d'aquesta resolució el Programa de suport per a la transformació integral i modernització d'hivernacles.

Segons el que es disposa en l'article 23.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, la iniciació del procediment per a la concessió de subvencions en règim de concurrència competitiva es realitzarà mitjançant una convocatòria aprovada per l'òrgan competent, que, d'acord amb l'article 26.1 del Reial decret 948/2021, de 2 de novembre, correspon a les comunitats autònomes.

A l'efecte del que es disposa en el Reial decret 128/2017, de 29 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques, les ajudes regulades en aquesta convocatòria s'adapten a les directrius de la Unió Europea aplicables a les ajudes estatals en els sectors agrícola i forestal i en les zones rurals de 2014 a 2020 (2014/C 204/01), i s'han declarat compatibles amb el Tractat mitjançant la Decisió de la Comissió, de 15 d'octubre de 2021, ajuda SA. 64328.

Aquesta convocatòria s'acull al Pla de mesures antifrau amb el contingut de requeriments mínims de l'article 6.5 de l'Ordre HPF/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de recuperació, transformació i resiliència.

El Decret 5/2019, de 16 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen el nombre i la denominació de les conselleries, i les atribucions d'aquestes, en l'article 10 atribueix a la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, entre altres, les competències en matèria d'agricultura.

En conseqüència, una vegada valorada la conveniència de donar suport mitjançant el Programa de suport per a la transformació integral i modernització d'hivernacles, d'acord amb l'article 160.4.b) de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i l'article 26 del Reial decret 948/2021, de 2 de novembre, resolc:



Primer. Objecte i bases reguladores

Es convoquen per a l'exercici 2022 les ajudes previstas en el Programa de suport per a la transformació integral i modernització d'hivernacles, d'acord amb les bases reguladores aprovades en el Reial decret 948/2021, de 2 de novembre, pel qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes estatals destinades a l'execució de projectes d'inversió dins del Pla d'impuls de la sostenibilitat i competitivitat de l'agricultura i la ramaderia (III) en el marc del Pla de recuperació, transformació i resiliència.

Aquestes ajudes es regiran pel que es disposa en el Reial decret 948/2021 i també pel Reglament (UE) 2021/241; pel Reial Decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del Pla de recuperació, transformació i resiliència; per la Llei 38/2003 i el Reglament de desplegament d'aquesta, aprovat mitjançant el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol; la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; per l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de recuperació, transformació i resiliència, i per l'Ordre HFP/1031/2021,de 29 de setembre, per la qual s'estableix el procediment i format de la informació que han de proporcionar les entitats del sector públic estatal, autonòmic i local per al seguiment del compliment de fites i objectius i d'execució pressupostària i comptable de les mesures dels components del Pla de recuperació, transformació i resiliència.



Segon. Beneficiaris i requisits per a l'obtenció de l'ajuda

Les ajudes previstes en aquesta resolució podran concedir-se, sempre que complisquen els requisits corresponents, a les persones beneficiàries últimes que s'enumeren a continuació:

a) Persones físiques o jurídiques de naturalesa privada, productores d'hortalisses o flor tallada o planta ornamental sota hivernacle, que siguen titulars d'una explotació agrícola, inscrita en el Registre General de la Producció Agrària (REGEPA).

b) Quan es tracte d'inversions col·lectives, persones físiques o jurídiques, de naturalesa privada o sense personalitat pròpia d'acord amb els termes previstos en l'article 67.2 del Reial Decret llei 36/2020, de 30 de desembre, que integren un mínim de cinc titulars d'explotació i qualsevol organització de productors de fruites i hortalisses, cooperativa o societat agrària de transformació reconeguda els membres de la qual siguen titulars d'una explotació agrària de producció d'hortalisses o flor tallada o planta ornamental sota hivernacle, inscrita en el Registre General de la Producció Agrària (REGEPA).

En aquest cas, tots els membres de l'agrupació tindran la consideració de beneficiaris de la subvenció, i els seran, per tant, inherents les obligacions i compromisos d'aquesta condició. Així mateix, seran responsables solidàriament respecte del conjunt d'activitats subvencionades que haja de desenvolupar l'agrupació, incloent-hi l'obligació de justificar, el deure de reintegrar o de reembossar les quotes de préstecs, i les responsabilitats per infraccions. L'agrupació no podrà dissoldre's fins que haja transcorregut el termini de prescripció establit en els articles 39 i 65 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

No podran ser beneficiaris últims d'aquestes ajudes els titulars d'explotacions que desitgen dur a terme la construcció d'un hivernacle ex novo, si bé es podrà destruir un hivernacle situat en una ubicació i alçar-ne un de nou en una altra ubicació, però sempre dins de la mateixa explotació declarada en el Registre General de la Producció Agrària (REGEPA).

Les persones sol·licitants s'han de comprometre a complir els requisits exigits per a obtindre la condició de persones beneficiària i a aportar la documentació que es requerisca. Així mateix, no poden estar incurses en cap de les prohibicions establides en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



Tercer. Criteris generals d'elegibilitat dels costos subvencionables

Les actuacions objecte d'ajuda han de complir la normativa vigent que els siga aplicable. Així mateix, han de comptar amb les llicències i autoritzacions administratives preceptives, en el cas que les requerisquen, amb anterioritat al pagament de les subvencions.

Atés el caràcter incentivador de les ajudes, només s'admetran actuacions per part dels beneficiaris últims de les ajudes iniciades amb posterioritat a la data de presentació de la sol·licitud de l'ajuda, i no es considerarà elegible cap cost relatiu a l'execució de l'actuació que haja sigut facturat amb anterioritat, sense perjudici de les despeses de disseny, redacció i direcció del projecte i les relatives a memòries tècniques, certificats, que sí que podran ser considerades subvencionables, encara que hagueren sigut facturades amb anterioritat; sempre que, en tot cas, aquestes actuacions preparatòries s'hagueren iniciat amb data posterior a la data d'entrada en vigor dels programes de suport per a l'impuls a la sostenibilitat i la competitivitat de l'agricultura i la ramaderia.



Es consideren costos elegibles aquells que siguen necessaris per a aconseguir els objectius establits en el Reial decret 948/2021 i en aquesta resolució i, en particular, els establits per a cadascuna de les actuacions subvencionables recollides en l'apartat quart i els que s'indiquen a continuació:

a) Els costos de disseny, redacció i direcció del projecte

Aquestes despeses, per a ser admeses com a cost elegible, hauran d'estar indicades i detallades degudament en un document o oferta vinculant contractual formalitzada amb l'empresari o professional corresponent, la còpia del qual s'haurà d'aportar juntament amb la resta de documentació que ha d'adjuntar-se a la sol·licitud d'ajuda.

En cap cas s'admetrà que aquestes despeses superen el 4 % de l'import de l'ajuda sol·licitada, amb un límit de 10.000 EUR per sol·licitud.



b) Els costos d'execució de les obres i instal·lacions, incloent-hi, l'obra civil associada i les instal·lacions auxiliars necessàries.

c) La inversió en béns, equips i materials de nova adquisició.

No es consideren costos elegibles el cost de les llicències, taxes, impostos o tributs.



Quart. Actuacions subvencionables

Són actuacions subvencionables les indicades a continuació:

a) Actuació 1 -Transformació integral: La transformació integral de l'hivernacle consistirà en la demolició d'un hivernacle preexistent i la substitució per un altre hivernacle que complisca les característiques mínimes establides en l'annex de la present convocatòria i la realització d'una o diverses de les inversions elegibles enumerades en l'apartat cinqué.

La superfície d'hivernacle substitutiu podrà superar la del substituït en el cas que l'increment siga necessari per a aconseguir la superfície mínima indicada en l'annex de la present convocatòria, o per a incorporar àrees de la mateixa parcel·la, susceptibles de ser hivernades que abans de la intervenció tingueren usos secundaris, com ara camins, basses, instal·lacions elèctriques o altres instal·lacions no productives associades a l'hivernacle substituït.

b) Actuació 2 – Modernització: Consistirà en la realització d'una o diverses de les inversions elegibles enumerades en l'apartat cinqué, en un hivernacle preexistent, i l'hivernacle resultant haurà de tindre, almenys, les característiques mínimes establides en l'annex de la present convocatòria. La superfície de l'hivernacle modernitzat podrà superar la del preexistent només en el cas que l'increment siga necessari per a aconseguir la superfície mínima indicada en l'annex de la present convocatòria.

Als efectes d'aquest apartat, s'entén com a:

– Hivernacle: Superfície de terra tancada, estàtica i accessible a peu, dotat d'una coberta exterior translúcida de plàstic (o vidre), dins del qual es pot obtindre un microclima mitjançant el control de la temperatura, de la humitat i d'altres factors ambientals. S'exclouen, per tant, altres sistemes de protecció dels cultius com a malles, bandes laterals, umbracles, estructures desmuntables durant la campanya, etc.



– Hivernacle multicapella: Hivernacle amb repetició de capelles (sostre de dos aiguavessos).

– Hivernacle multitúnel: Hivernacle amb repetició de túnel (sostre en forma circular o gòtic).

Amb caràcter general, perquè siguen subvencionables les actuacions han de complir els requisits d'inversió mínima següents:

a) Per a l'actuació 1 – Transformació integral: 160.000 EUR/hectàrea

b) Per a l'actuació 2 – Modernització: 100.000 EUR/hectàrea

Les demolicions han de complir l'objectiu europeu de garantir que, almenys, el 70 % (en pes) dels residus de construcció i demolició no perillosos (excloent-hi el material natural esmentat en la categoria 17 05 04 en la Llista europea de residus, establida per la Decisió 2000/532/EC) generats en el lloc de construcció estan preparats per a la reutilització, reciclatge i recuperació d'altres materials, incloses les operacions de farciment utilitzant residus per a substituir altres materials, d'acord amb la Jerarquia de residus i el Protocol de gestió de residus de construcció i demolició de la UE.

Els operadors han de limitar la generació de residus en processos relacionats amb la construcció i demolició, de conformitat amb el Protocol de gestió de residus de construcció i demolició de la UE; tenint en compte les millors pràctiques disponibles, i utilitzant la demolició selectiva per a permetre l'eliminació/la manipulació segura de substàncies perilloses i facilitar la reutilització i el reciclatge d'alta qualitat mitjançant l'eliminació selectiva de materials, utilitzant la classificació disponible de sistemes per a residus de construcció i demolició.



Els dissenys d'edificis i les tècniques de construcció han de donar suport a la circularitat i, en particular, han de demostrar, amb referència a la norma ISO 20887 o a altres normes per a avaluar la capacitat de desmuntatge o adaptabilitat dels edificis, com estan dissenyats per a ser més eficients en l'ús de recursos, adaptables, flexibles i desmuntables per a permetre la reutilització i el reciclatge utilitzant els sistemes de classificació disponibles per a residus de construcció i demolició.



Cinqué. Inversions elegibles

Seran inversions elegibles de tipus productiu les indicades a continuació, amb caràcter limitatiu:

Per als productors d'hortalisses o de flor tallada o de planta ornamental:

a) Instal·lació d'un sistema de doble porta.

b) Instal·lació d'un sistema de doble sostre.

c) La implantació d'un sistema automatitzat de ventilació zenital en tots els mòduls i lateral en tot el perímetre.

d) La instal·lació de pantalles tèrmiques/d'ombra que funcionen de manera automàtica segons la temperatura i la radiació.

e) La instal·lació de sistemes d'humidificació automàtica.

f) La instal·lació de nebulitzadors.

g) La instal·lació de destratificadors.

h) La instal·lació d'il·luminació.

i) Instal·lació de sistemes de fertilització carbònica (sistemes de recuperació de gasos en injecció de sistemes de CO2 purs).

j) La instal·lació d'un sistema de refrigeració cooling o fog system amb ventiladors recirculadors.

k) La instal·lació d'un sistema de calefacció per aigua.

l) La instal·lació d'un sistema automatitzat de reg per degoteig o de fertirrigació.

m) La instal·lació de material de coberta: plàstic rígid (policarbonat) i vidre.

Per als productors de flor tallada o planta ornamental:

a) La instal·lació de taules.

b) La instal·lació de màquines sembradores, engerradores i mescladores de substrats.

Addicionalment, seran inversions elegibles de tipus no productiu les indicades a continuació, amb caràcter limitatiu:

Per als productors d'hortalisses o flor tallada o planta ornamental:

a) Instal·lació d'un sistema d'aprofitament d'aigües pluvials: canalització i bassa d'emmagatzematge.

b) El condicionament de la bassa de reg per al foment de la biodiversitat.

c) Creació de refugis de biodiversitat (Tanques perimetrals: 1 m d'amplària o equivalent al 4 % de la superfície de l'hivernacle).

d) La instal·lació d'una planta de compostatge en l'explotació dels socis o en terreny de l'entitat associativa, en el seu cas.

e) La instal·lació de sensors de reg.

f) La instal·lació de sensors d'anàlisis de nutrients.

g) La instal·lació de sensors de lumínics.

h) La instal·lació de sensors d'humitat.

i) La instal·lació de sensors de variables atmosfèriques.

j) La instal·lació d'energies renovables la fi de les quals siga cobrir les necessitats energètiques de l'explotació.

k) Per a cultiu en hidroponia: instal·lació de sistemes de recollida, desinfecció, emmagatzematge i recirculació de l'aigua de drenatge

Per als productors de flor tallada o de planta ornamental:

La instal·lació d'infraestructura de recollida i reutilització de l'aigua de reg, amb sistema d'anàlisi de l'adobament en aigua.

En el cas d'inversions per a la instal·lació d'un sistema automatitzat de reg per degoteig o de fertirrigació, d'un sistema d'aprofitament d'aigües pluvials (canalització i bassa d'emmagatzematge), de sensors de reg, per a cultiu en hidroponia, o d'infraestructura de recollida i reutilització de l'aigua de reg, serà requisit addicional perquè siguen inversions elegibles, la instal·lació d'un comptador d'aigua que permeta mesurar el consum d'aigua corresponent a la inversió subvencionada.



Les superfícies no irrigades que en el passat recent hagueren tingut instal·lacions de reg actives, es consideren superfícies irrigades.

Referent a les actuacions de transformació integral, es consideren elegibles els costos de demolició de l'hivernacle preexistent i de la construcció de l'estructura de l'hivernacle resultant, a més dels costos elegibles definits en l'apartat tercer.



Sisé. Termini i forma de presentació de sol·licituds

El termini de presentació de sol·licituds serà d'un mes, comptador des de l'endemà de la publicació de l'extracte d'aquesta convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

D'acord amb el que es disposa en l'article 26.3 del Reial decret 948/2021, de 2 de novembre, i amb el que s'estableix en l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, les persones sol·licitants estan obligades a relacionar-se amb la Generalitat a través de mitjans electrònics, per la qual cosa hauran de presentar les sol·licituds telemàticament a través de la seu electrònica de la Generalitat en l'adreça d'internet sede.gva.es/es/proc22510, utilitzant els models normalitzats corresponents disponibles en aquesta.

Per a accedir de manera telemàtica al procediment, la persona sol·licitant ha de disposar de signatura electrònica avançada, bé amb el certificat qualificat de representant d'entitat (si és persona jurídica) o bé amb el certificat reconegut per a ciutadans (si és persona física), tots dos emesos per l'Agència de Tecnologia i Certificació Electrònica de la Comunitat Valenciana (ACCV). Així mateix, es podrà utilitzar qualsevol altre sistema de signatura electrònica admés per la seu electrònica de la Generalitat (sede.gva.es/es/sede_certificados).

Quan es vulga tramitar un procediment en representació d'altres persones físiques o jurídiques, es podrà atorgar aquesta representació a través del Registre de Representants de l'ACCV (https://www.accv.es/servicios/registro-de-representantes/). L'accés a aquest registre per part dels representats pot realitzar-se utilitzant un certificat qualificat de ciutadà (si és persona física) o de representant d'entitat (si és persona jurídica).

Les sol·licituds presentades han de signar-se amb el certificat digital de la persona física o jurídica que presenta la sol·licitud o, si escau, amb el certificat digital del seu representant. Així mateix, els restants documents que s'hi adjunten, quan siga procedent, han d'anar signats electrònicament pels qui siguen competents per a això.

Les esmenes o les aportacions documentals posteriors a la presentació de la sol·licitud s'han de realitzar telemàticament en la seu electrònica de la Generalitat a través de l'adreça d'internet sede.gva.es/es/proc18536.

En el cas que alguna de les persones sol·licitants presente la sol·licitud presencialment, se li requerirà perquè l'esmene a través de la presentació electrònica en els termes establits en l'article 68.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, abans esmentada. A aquest efecte, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en la qual haja sigut realitzada l'esmena.



Seté. Documentació que s'ha de presentar

1. La sol·licitud ha de presentar-se en el model establit al qual podrà accedir-se a través de la seu electrònica de la Generalitat en l'adreça d'internet sede.gva.es/es/procsede.gva.es/es/proc22510. Juntament amb la sol·licitud ha d'aportar-se la documentació següent:

a) Memòria descriptiva, d'acord amb el model establit. En el cas de plans d'inversió conjunts, es requereix una memòria independent de cada projecte que integre el pla d'inversió.

b) Tres pressupostos o factures proforma prou detallades i autèntiques, d'empreses reals i independents, amb preus descompostos de les inversions sol·licitades, per a inversions per import superior a 10.000 EUR, que acrediten que s'ha seleccionat l'oferta més econòmica o, si escau, l'acreditació de qualsevol altra elecció.

c) Declaració responsable sobre el compliment de totes les obligacions exigibles en el marc del Pla de recuperació, transformació i resiliència. En particular, aquesta declaració suposa el coneixement sobre el compliment de les obligacions següents (d'acord amb el que s'estableix en el Reglament (UE) 2021/241, del Parlament europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021:

Subjecció als controls dels òrgans de control europeus (Comissió, Tribunal de Comptes Europeu, OLAF i Fiscalia Europea).

Normes sobre conservació de la documentació.

Normes sobre informació i comunicació.

Normes de lluita contra el frau i la corrupció.

d) Declaració responsable del compliment del principi DNSH en l'execució de les actuacions incloses en la sol·licitud.

e) Una declaració del sol·licitant relativa a totes les ajudes de minimis sol·licitades o rebudes durant els dos exercicis fiscals anteriors i durant l'exercici fiscal en curs que estiguen subjectes al Reglament (UE) 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, o a altres reglaments de minimis, o altres ajudes sol·licitades o percebudes per al mateix objecte i finalitat.

f) En el cas que qui sol·licite l'ajuda siga una agrupació sense personalitat jurídica ha d'aportar-se l'acord formalitzat prèviament a la presentació de la sol·licitud, descrit en l'article 67 del Reial Decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del Pla de recuperació, transformació i resiliència, en el qual es descriga el funcionament de l'agrupació i que ha d'incloure, almenys:



– Relació dels integrants, desagregats per sexe.

– Compromisos d'execució d'activitats assumits per cada membre de l'agrupació.

– Pressupost corresponent a les activitats assumides per cada membre de l'agrupació, i import de la subvenció que s'ha d'aplicar en cada cas.

– Representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poders bastants per a complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació.

– Organització interna de l'agrupació, pla de contingències i disposicions per a la resolució de litigis interns.

– Acords sobre responsabilitat, indemnització i confidencialitat entre els participants.

g) Document de domiciliació bancària del compte on se sol·licita el pagament de l'ajuda

h) Acreditació de la identitat de la persona sol·licitant i, si escau, del seu representant legal.

i) Acreditació d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social.

2. L'acreditació de la documentació indicada s'haurà d'efectuar sense perjudici del que s'estableix en l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Quan l'Administració actuant consulte o recapte dades o documents en l'àmbit dels fins de la convocatòria que estiguen en poder seu o que hagen sigut elaborats per qualsevol altra Administració, el règim aplicable serà el següent:

– L'òrgan gestor del procediment té potestat per a consultar les dades de la identitat de les persones sol·licitants i, si escau, del seu representant legal, d'estar al corrent amb la Tresoreria de la Seguretat Social, de poders notarials, del registre de les agrupacions recollides en l'article 67.2 del Reial Decret llei 36/2020, del registre de consorcis o una altra forma de col·laboració publicoprivada, del Registre de Titularitats Reals i del Registre de Representants de l'ACCV. No obstant això, si la persona interessada desitja oposar a això, és imprescindible que indique la informació concreta a la consulta de la qual s'oposa i els motius que ho justifiquen. Si s'oposa, queda obligada a aportar els documents acreditatius corresponents.

– L'òrgan gestor del procediment haurà d'estar autoritzat per la persona interessada per a poder consultar les dades d'estar al corrent dels pagaments amb l'Agència Tributària, estatal i autonòmica, i les dades d'identitat fiscal davant l'Agència Estatal de l'Administració Tributària. En cas contrari, la persona interessada haurà d'aportar els documents acreditatius corresponents.

– L'òrgan gestor podrà verificar l'exactitud de les dades declarades per la persona interessada, d'acord amb el que s'estableix en la disposició addicional huitena de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre; en l'article 4 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim jurídic del sector públic, i en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3. Mitjançant la presentació de la sol·licitud la persona sol·licitant manifesta, sota la seua responsabilitat, que totes les dades que es recullen en aquesta i en la documentació que s'hi adjunta són verídiques i que es troba en possessió de la documentació que així ho acredita, la qual queda a la disposició de la Generalitat per a les comprovacions, els controls i les inspeccions posteriors que s'estimen oportuns, incloent-hi l'acarament de les còpies aportades, per la qual cosa podrà requerir-se l'exhibició del document original, sense perjudici de les facultats de comprovació, control i inspecció que tenen atribuïdes les administracions públiques.



Huité. Inici d'execució de les inversions

En general, només són elegibles les actuacions realitzades amb posterioritat a la data de la resolució de concessió de l'ajuda, amb les excepcions recollides en l'apartat tercer. Amb la finalitat de verificar aquest requisit, els tècnics de l'Administració realitzaran una comprovació sobre el terreny una vegada aprovada aquesta concessió.

No obstant això, els sol·licitants de l'ajuda poden sol·licitar l'inici de l'execució de manera prèvia a la resolució de concessió sota la seua pròpia responsabilitat i sense compromís per part de l'Administració. En aquest cas, també realitzaran els tècnics de l'Administració la comprovació sobre el terreny que les inversions no han sigut iniciades.





Nové. Criteris de priorització de les sol·licituds

D'acord amb el que s'estableix en el Reial decret 948/2021, els criteris generals de priorització dels projectes d'inversió acollits a aquesta convocatòria són:

a) Per tipus de projecte:

– Pla d'inversió conjunt: 5 punts. Aquesta puntuació se sumarà a la puntuació corresponent atorgada en virtut de l'apartat b següent a cadascun dels partícips beneficiaris últims dels projectes d'inversió que integren el pla.

– Inversions col·lectives: 5 punts.

b) Per tipus de sol·licitant:

– Sol·licituds corresponents a explotacions que tinguen el reconeixement com a explotacions prioritàries, d'acord amb la Llei 19/1995 de modernització d'explotacions agràries: 5 punts

– Sol·licitants que tinguen la condició d'explotacions de titularitat compartida d'acord amb la Llei 35/2011, de 4 d'octubre, sobre titularitat compartida de les explotacions agràries: 2 punts

– Sol·licitants que tinguen la condició de joves agricultors: 2 punts.



– Sol·licitants que pertanguen a una entitat associativa prioritària: 1 punt

Així mateix, s'estableix com a criteri específic per a aquesta ajuda:

– Sol·licituds corresponents a actuacions de transformació: 20 punts.

A l'efecte d'aquest apartat s'entén com a:

a) Pla d'inversió conjunt: Aquell promogut, en el marc d'un mateix expedient, per part d'entitats associatives i empresarials de l'àmbit agrari reconegudes i que els integrants de les quals siguen agricultors, o d'agrupacions de persones físiques o jurídiques, de naturalesa privada, o sense personalitat, que es constituïsquen específicament per a contribuir a la finalitat d'aquestes ajudes, que vagen a executar-se en les explotacions agrícoles i ramaderes, i que consideren, almenys, cinc inversions a realitzar en cinc explotacions diferents entre els membres de l'entitat o agrupació que presente el pla d'inversió conjunt.

b) Jove agricultor: Persona que, en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda no té més de quaranta anys, compta amb la capacitació i la competència professional adequada i s'estableix en una explotació agrària per primera vegada com a titular de l'explotació o aquell que s'haja establit durant els cinc anys anteriors a la data de sol·licitud de l'ajuda.



e) Inversió col·lectiva: Aquella promoguda en el marc d'una mateixa sol·licitud, per part d'entitats associatives i empresarials de l'àmbit agrari reconegudes i que els integrants de les quals siguen agricultors i/o ramaders, o d'agrupacions de persones físiques o jurídiques, de naturalesa privada, o sense personalitat, que es constituïsquen específicament per a contribuir a la finalitat d'aquestes ajudes, relativa a una inversió que vaja a prestar servei o de la qual vagen a beneficiar-se, almenys, cinc explotacions diferents entre els membres de l'entitat o agrupació sol·licitant.

L'ordre de prelació de les sol·licituds estarà determinat per la suma de la puntuació obtinguda segons els criteris generals i la puntuació que corresponga, si escau, al criteri específic de priorització.



En cas d'empat, s'atendran primer les sol·licituds que aconseguisquen una major puntuació en els criteris generals, i si persisteix aquest, s'atendran per rigorós ordre de presentació.

Si alguna de les persones beneficiàries últimes renunciar totalment o parcialment a l'ajuda, l'òrgan concedent podrà acordar la concessió de la subvenció al sol·licitant o als sol·licitants següents a aquella en puntuació, sempre que amb la renúncia s'haja alliberat crèdit suficient per a atendre, almenys, una de les sol·licituds denegades.



Deu. Finançament

Per a l'exercici 2022, i de conformitat amb el que s'estableix en la Llei 8/2021, de 30 de desembre, de Pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2022, l'import global màxim del Programa de suport a la transformació integral i modernització d'hivernacles és de 895.800 EUR, a càrrec de:



Secció: 12. Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica

Servei: 99. Mecanisme de Recuperació i Resiliència

Centre gestor: 99. Mecanisme de Recuperació i Resiliència

Programa: 714.99 MRR. Agricultura i Desenvolupament Rural

Capítol: 7

Línia: S8821000 Programa de suport a la transformació integral i modernització d'hivernacles

Centre de despesa: C3.I4



Onze. Intensitat i quantia màxima de l'ajuda

La intensitat de les ajudes per a cadascuna de les tipologies d'inversió elegibles és la següent:

a) Per a les inversions de tipus productiu: 40 % del cost elegible

b) Per a les inversions de tipus no productiu: 65 % del cost elegible



Aquests límits poden incrementar-se en 20 punts percentuals, en el cas de les inversions col·lectives o d'inversions els beneficiaris de les quals tinguen la condició de joves agricultors.



Aquestes ajudes estan sotmeses als requisits i límits establits en la part I i l'apartat 1.1.1.1 (punts 135 i següents) de la part II de les directrius de la Unió Europea aplicables a les ajudes estatals en els sectors agrícola i forestal i en les zones rurals de 2014 a 2020 i afecten la quantia de les ajudes per a cadascuna de les actuacions i tipus de beneficiari últim.

La quantia màxima de l'ajuda s'estableix en:

a) Per a actuacions realitzades per beneficiaris inclosos en el punt a) de l'apartat segon d'aquesta resolució: 3.000.000 EUR

b) Per a actuacions realitzades pels beneficiaris inclosos en el punt b) de l'apartat segon d'aquesta resolució: 15.000.000 EUR

Específicament, si es tracta de grans empreses, la quantia màxima de l'ajuda serà la corresponent als costos nets extres d'executar la inversió en la zona en qüestió, enfront de la situació contrafactual en la qual no hi ha ajuda.



Dotze. Òrgans responsables del procediment

L'òrgan instructor dels expedients d'ajuda és el Servei d'Ajudes Estructurals de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica.

Es constitutuirá un òrgan col·legiat, encarregat de realitzar la proposta de concessió de les subvencions, una vegada avaluades les sol·licituds presentades, que s'elevarà a l'òrgan competent per a resoldre. Aquest òrgan col·legiat estarà integrat per la persona titular de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Pesca, que actuarà com a presidenta, per les persones que ostenten la Subdirecció General d'Agricultura i Ramaderia i la Subdirecció General d'Estructures Agràries i Cooperativisme, i les persones que ostenten les prefectures de servei d'Ajudes Estructurals, Ordenació Agrària i Producció i Sanitat Animal.



L'òrgan competent per a resoldre és la persona titular de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica o òrgan en què aquesta delegue. En la present convocatòria es delega en la persona titular de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Pesca la competència per a dictar les resolucions de concessió, denegació i pagament, la revisió de les ajudes i les resolucions necessàries per al desenvolupament, eficàcia i execució de la convocatòria.



Tretze. Termini de resolució i notificació de concessió de les ajudes



El termini màxim per a resoldre i publicar la resolució de concessió serà de sis mesos comptadors a partir de la publicació de l'extracte d'aquesta convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. Si no s'ha dictat i publicat una resolució expressa en aquest termini, els interessats podran considerar desestimada la seua sol·licitud d'acord amb l'article 25.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

En el cas dels plans d'inversió conjunts, es resoldrà la concessió de l'ajuda de manera individual sobre cadascun dels projectes d'inversió.



La resolució inclourà la concessió o denegació expressa de la subvenció i es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de conformitat amb el que és disposa en l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú dels Administracions Públiques, amb el llistat baremat d'expedients segons els criteris de priorització establits en la convocatòria, la llista dels beneficiaris amb els imports de les ajudes públiques assignades de la qual estaran exclosos tots els impostos, motivant degudament el sentit de les mateixes i incorporant, en el seu cas, les condicions i obligacions derivades d'aquesta.



En les resolucions de concessió de les subvencions es farà constar expressament que els fons amb què se sufraguen procedeixen dels Pressupostos Generals de l'Estat, dins del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència de la Unió Europea i dels fons Next Generation, en aplicació de l'article 34 del reglament núm. 2021/241 i en compliment del que s'estableix en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en la Base de dades Nacional de Subvencions accessible en l'enllaç http://www.pap.minhap.gob.es/bdnstrans/index.



La resolució de concessió -i si escau, denegació– posarà fi a la via administrativa; contra ella podrà interposar-se en el termini d'un mes recurs potestatiu de reposició davant l'òrgan que va dictar la resolució, de conformitat amb el que s'estableix en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé en el termini de dos mesos recurs contenciós administratiu, davant la sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que es preveu en els articles 10 i concordants de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici que puga interposar-se qualsevol altre recurs que s'estime oportú.



Catorze. Execució i justificació de les inversions

D'acord amb el que s'estableix en l'article 30.3 del Reial decret 948/2021, de 2 de novembre, el beneficiari disposarà d'un termini màxim de díhuit mesos des de la concessió de l'ajuda per a l'execució de les inversions.

Així mateix, la documentació justificativa de l'execució completa del projecte d'inversió s'haurà de presentar, com a màxim, tres mesos després de la finalització d'aquesta, mitjançant la modalitat de compte justificatiu en qualsevol de les modalitats establides en la secció 2a del capítol II del títol II del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Si l'ajuda per pagar no excedeix de 60.000 EUR, per a la justificació el beneficiari podrà presentar un compte justificatiu simplificat, amb el contingut establit en l'article 75.2 del Reglament de la Llei general de subvencions. En tot cas, es permetran compensacions entre els conceptes pressupostats, sempre que es dirigisquen a aconseguir el fi de l'ajuda. Així mateix, si la justificació es realitza mitjançant un compte justificatiu, d'acord amb l'article 72 d'aquest reglament, no hauran de presentar-se les factures que tinguen un import inferior a 3.000 EUR.





Quinze. Control i pagament de les ajudes

Una vegada presentada la documentació justificativa pel beneficiari, es realitzarà en el termini màxim de sis mesos la comprovació de la inversió, i en un altre de sis mesos el pagament de l'ajuda, sempre que no s'excedisquen els terminis establits en l'article 30.3 del Reial decret 948/2021, de 2 de novembre.

Qualsevol modificació de la resolució, l'incompliment dels requisits exigits per a la concessió de la subvenció, la no execució total de les inversions o en cas d'incompliments parcials, incompliment de les obligacions recollides en l'article 6.3 del Reial decret 948/2021 i les recollides en els apartats 3, 6 i 8 del Component 3, donarà lloc al reintegrament total o parcial de les quantitats percebudes per la persona o entitat beneficiària en funció de l'abast de l'incompliment, incrementades amb els interessos de demora legalment establits, d'acord amb l'article 31 del Reial decret 948/2021, de 2 de novembre, i en els altres supòsits recollits en l'article 37.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, inclòs l'incompliment total o parcial de l'activitat subvencionada o dels objectius previstos.

De conformitat amb el que es disposa en els apartats 4 i 5 de l'article 31 de la Llei 38/2003, el període mínim, comptador des de la data d'execució de les inversions, durant el qual els beneficiaris últims han de destinar els béns subvencionats al fi concret per al qual es concedeixen aquestes ajudes és de cinc anys.



Setze. Protecció de dades

La gestió de les ajudes comporta el tractament de dades de caràcter personal en el marc del que es disposa en el Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

De conformitat amb el que s'estableix en els articles 13 i 14 del Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, i en l'article 11 de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, respecte al tractament de dades de caràcter personal cal informar el següent:

a) Nom del tractament: Ajudes en matèria agrícola, agroalimentària i desenvolupament rural de la conselleria competent en matèria d'agricultura.

b) Identitat del responsable del tractament: Persona titular de la sotssecretaria de la conselleria amb competències en matèria d'agricultura.

c) Finalitat del tractament: Gestionar les ajudes en matèria agrària, agroalimentària i desenvolupament rural.

d) Exercici de drets: Les persones interessades tenen dret a sol·licitar l'accés, la rectificació i la supressió de les seues dades de caràcter personal, així com sol·licitar la limitació o l'oposició al tractament d'aquestes i a no ser objecte de decisions individuals automatitzades, de manera presencial o telemàtica, de conformitat amb el que s'estableix en l'adreça d'internet següent: sede.gva.es/es/proc19970.

e) Reclamacions: Sense perjudici de qualsevol altre recurs administratiu o acció judicial, si la persona interessada considera que s'ha vulnerat el seu dret a la protecció de dades pot reclamar davant la Delegació de Protecció de Dades de manera presencial o telemàtica de conformitat amb el que s'estableix en l'adreça d'internet següent: sede.gva.es/es/proc22094, sense perjudici de la possibilitat de reclamar davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades.

f) Es pot obtindre informació més detallada en l'enllaç següent: https://agroambient.gva.es/es/registre-de-tractaments.

Quan la persona sol·licitant, o el seu representant legal, aporte dades de caràcter personal de terceres persones en el procediment administratiu, tindrà l'obligació d'informar-los dels punts següents:

a) La comunicació d'aquestes dades a l'Administració per al tractament en l'àmbit de les seues competències i d'acord amb els fins del procediment.

b) La possibilitat que l'Administració realitze consultes relacionades amb les seues dades per a comprovar-ne, entre altres aspectes, la seua veracitat. Si aquesta consulta requereix autorització per llei per part de les persones les dades de les quals es consultaran, la persona sol·licitant, o el seu representant legal, haurà d'haver recaptat aquesta autorització, que estarà disponible a requeriment de l'Administració en qualsevol moment.

c) La possibilitat i manera d'exercir els drets d'accés, rectificació, supressió, limitació del tractament o oposició que li assisteixen en relació amb el tractament de les seues dades personals.



Dèsset. Transparència

Les persones beneficiàries han de complir el que s'estableix en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern; en la Llei 2/2015, de 2 d'abril de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, i en l'article 18 de la Llei 38/2003, de 26 de novembre, general de subvencions, respecte a l'obligatorietat de donar la publicitat adequada del caràcter públic del finançament de les actuacions objecte de subvenció.

En particular, s'hauran de complir les obligacions següents:

a) En el cas d'entitats privades que perceben durant el període d'un any ajudes o subvencions públiques en una quantia superior a 100.000 EUR o quan, almenys, el 40 % del total dels seus ingressos anuals tinguen caràcter d'ajuda o subvenció pública, sempre que aconseguisquen com a mínim la quantitat de 5.000 EUR, s'hauran de complir les obligacions de publicitat activa recollides en el capítol II del títol I de la Llei 19/2013, de 9 de desembre.

b) Sense perjudici de l'anterior, les persones jurídiques privades que perceben, durant el període d'un any, ajudes o subvencions, de l'Administració autonòmica o de qualsevol altra entitat enumerada en l'article 2 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, per un import superior a 10.000 EUR, hauran de donar-li la publicitat adequada, indicant almenys l'entitat pública concedent, l'import rebut i el programa, activitat, inversió o actuació subvencionada.

c) En aplicació de l'article 3 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, les persones físiques que desenvolupen activitats econòmiques o professionals per a les quals hagen percebut, durant el període d'un any, ajudes o subvencions de l'Administració autonòmica o de qualsevol altra entitat enumerada en l'article 2 de la llei esmentada, per un import superior a 10.000 EUR, hauran de donar la publicitat adequada dl caràcter públic del finançament de l'activitat, inversió o actuació objecte de subvenció. Així mateix, hauran de complir les obligacions establides en els articles 14 i 18 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de legislació aplicable.



En particular, d'acord amb l'article 28 del Reial decret 948/2021, de 2 de novembre, les persones beneficiàries hauran de fer constar en les actuacions, incloent-hi qualsevol documentació o publicació de qualsevol índole i suport, actuació de comunicació o visibilitat, premis i publicitat, que són finançades per la Unió Europea-Next Generation EU, segons el pla presentat pel Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació. Així mateix, hauran de complir les obligacions establides en els articles 14 i 18 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de legislació aplicable.



La difusió de la informació que estableix aquesta clàusula per a les entitats privades i persones jurídiques privades s'ha de realitzar a través de la pàgina web de l'entitat, o bé a través de la plataforma TEP – Transparència per a Entitats Privades, de GVA Oberta, a la qual es pot accedir a través de l'adreça d'internet gvaoberta.gva.es/es/tep.



Díhuit. Procediment de comunicació d'irregularitats i sospites de frau



Qualsevol persona que tinga coneixement de fets que pogueren ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment a càrrec de fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat amb aquesta finalitat per aquest Servei en l'adreça d'internet:

https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-es/snca/paginas/comunicacionsnca.aspx



Dènou. Supletorietat

En el no previst expressament en la present resolució s'estarà al que es disposa en el Reial decret 948/2021 de 2 de novembre, pel qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes estatals destinades a l'execució de projectes d'inversió dins del Pla d'impuls de la Sostenibilitat, Competitividad de l'Agricultura i la Ganaderia (III) en el marc del Pla de Recupersació, Transformació i Resiliència.





Vint. Eficàcia

La present resolució farà efecte a partir del dia següent al de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Contra la present resolució, que posa fi a la via administrativa, es podrà interposar potestativament recurs de reposició davant el mateix òrgan que l'ha dictada, en el termini d'un mes, comptat des de l'endemà de la publicació, o bé un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos, comptats a partir de l'endemà de la publicació. Tot això de conformitat amb el que s'estableix en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i en els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.





València, 29 d'abril de 2022.– La consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica: Mireia Mollà Herrera.







ANNEX I

Característiques mínimes de l'hivernacle resultant



La realització d'alguna de les dues actuacions subvencionables previstes en l'apartat quart comporta que l'hivernacle resultant compte amb les característiques mínimes següents.

1. Característiques tècniques:

L'hivernacle ha de comptar amb un tancament i control climàtic adequats.

– Doble porta

– Control climàtic automatitzat:

• Sistemes de ventilació zenital en cada mòdul/capella.

• Sistemes de ventilació lateral en tot el perímetre.

• Pantalles tèrmiques/d'ombra.

– Sistema d'aprofitament d'aigües pluvials: Canalització i bassa d'emmagatzematge (capacitat mínima de 700.000 l/ha)

2. Dimensions:

Mapa web