Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 2 de març de 2022, de la consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, per la qual es convoca els municipis i entitats locals menors de la Comunitat Valenciana perquè formulen les sol·licituds d'ajuda en relació amb les obres de condicionament de camins rurals, per a l'exercici de 2022. [2022/1805]

(DOGV núm. 9292 de 07.03.2022) Ref. Base de dades 001866/2022






L'Ordre de 17 de novembre de 2008, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, aprovava les bases reguladores per a la concessió d'ajudes als ajuntaments i entitats locals menors de la Comunitat Valenciana, en relació amb les obres de condicionament de camins rurals de titularitat municipal, i s'acompleix així el que es disposa en l'apartat 2 de l'article 9 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

D'altra banda, i segons disposa l'apartat 2 de l'article 23 de la mateixa llei, la iniciació del procediment de concessió de les ajudes es realitzarà mitjançant convocatòria aprovada per l'òrgan competent.

Les ajudes públiques que ací es convoquen, no requereixen la notificació a la Comissió Europea, per no complir tots els requisits de l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE), atés que les entitats beneficiàries, no exerceixen una activitat empresarial destinada a la consecució d'un benefici econòmic, ni afavoreixen determinades empreses d'un sector o determinades produccions.

A fi que s'inicie el procediment de sol·licitud i tramitació de les ajudes, en compliment de l'article 160 i 164 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, resolc:



Primer. Objecte

1. Es convoquen per a l'exercici 2022 les ajudes per a obres de condicionament de camins rurals de titularitat municipal.

2. Les obres subvencionables seran les que signifiquen una millora permanent de la superestructura dels camins rurals, siga amb ferm asfàltic, formigó o material granular. Queden exceptuats els projectes que contemplen exclusivament obres aïllades no incloses en les de superestructura, i treballs com els de desherbatge o neteja de camins, terraplens i rasants aïllats.

3. No seran auxiliables les millores oferides pels contractistes.



Segon. Beneficiaris

1. Podran sol·licitar les ajudes els municipis i entitats locals menors de la Comunitat Valenciana, que tinguen atribuïdes competències en matèria de construcció, millora i adequació de camins rurals.



2. No s'admetran a tràmit les sol·licituds d'aquelles entitats que hagen sigut beneficiàries d'aquestes ajudes en la convocatòria de l'exercici 2021.



Tercer. Bases reguladores

1. Les bases per les quals es regeix aquesta convocatòria són les establides en l'Ordre de 17 de novembre de 2008, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, per la qual s'aproven les bases reguladores de les ajudes per a obres de condicionament de camins rurals de titularitat municipal (DOGV 5902, 27.11.2008).

2. La concessió de les ajudes s'efectuarà en règim de concurrència competitiva.



Quart. Finançament de les ajudes

1. Les subvencions es concediran amb càrrec a l'aplicació pressupostària 12.02.01.0000.531.10.7, dels pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2022.

La línia i import global màxim són els següents:

Línia: S0170000.

Obres i serveis d'infraestructura agrària en municipis.

Import global màxim: 650.000,00 €.

2. Els crèdits que s'imputen a l'exercici de 2023, no podran sobrepassar la quantitat de 3.400.000,00 €.



Cinqué. Quantia de l'ajuda i coeficient d'actualització de preus

1. La inversió màxima auxiliable en la sol·licitud està limitada a 160.000,00 euros per ajuntament i a 42.000,00 euros per entitat local menor.

2. L'ajuda a concedir serà, com a màxim, un percentatge de la inversió auxiliable depenent del nombre d'habitants, segons les xifres oficials de població resultants de la revisió del Padró municipal referides a l'1 de gener de 2021.

Si l'entitat sol·licitant té menys de dues mil habitants, el percentatge serà el 80 %.

Si l'entitat sol·licitant té dues mil o més habitants, el percentatge serà el 60 %.

3. Les obres objecte de subvenció seran degudament senyalitzades, segons model de cartell normalitzat. El cartell s'executarà en xapa galvanitzada, amb una grandària mínima d'1,5 metres quadrats, i amb dos pals de subjecció.

Per a determinar el format i tipografia vigents per al cartell normalitzat, s'estarà al que es publica en el Manual d'identitat corporativa de la Generalitat, en l'apartat de senyalització d'obres. Se n'adjunta exemple en l'annex I. Si hi ha diversos camins i el seu nom complet no cap en l'espai dedicat a això, es posarà el nom del camí principal, i s'hi afegirà després «i d'altres».

4. Els preus màxims de les unitats d'obra a aplicar, a l'efecte de determinar el pressupost d'execució material subvencionable de les obres, són els que figuren en la relació de l'annex II de les bases reguladores.

Per a la convocatòria de 2022, no es considera necessari aplicar cap coeficient d'actualització de preus, en virtut del que s'estableix en el punt 3 de l'apartat sisé de les bases reguladores.

5. No s'acceptaran ni honoraris professionals, ni partides alçades, fins i tot referents a seguretat i salut, i en aquest cas es desglossaran en el projecte i es justificaran en la certificació d'obra amb factures pagades. Tots els elements pressupostats en el projecte d'obres relatius a seguretat i salut en el treball, quedaran sense subvenció si no són justificats, en la corresponent certificació d'obres, per factures pagades al subministrador per l'executor material de les obres, datades en el termini que hi haja entre el seu inici i la seua finalització. Aquestes factures hauran d'exhibir el justificant de recepció signat del subministrador o en defecte d'això còpia de la transferència o qualsevol sistema de pagament bancari.

No s'acceptarà la malla metàl·lica en els sòls de formigó, llevat que el pendent del camí supere el 7 % i es justificarà, en la certificació d'obra, adjuntant factura pagada en els mateixos termes indicats en el paràgraf anterior.

Solament s'acceptarà l'obertura de caixa en els casos de ferm de macadam, en els altres casos serà eliminada del pressupost aprovat per la Conselleria.

Solament s'acceptarà un tipus de reg: 1) d'emprimació sobre llastos en preparació de ferm amb tractament asfàltic o d'aglomerat o 2) d'adherència sobre fermes asfaltats quan es reforce, pel seu mal estat, amb un altre reg o amb capa d'aglomerat.

6. Podrà incloure's, en el càlcul de la inversió auxiliable de l'obra, les despeses generals, el benefici industrial, i l'impost sobre el valor afegit. Quedaran exclosos d'aquest càlcul altres despeses com els honoraris de projecte, anàlisi del terreny i partides alçades.



Sisé. Termini de presentació de les sol·licituds

El termini de presentació de sol·licituds serà d'un mes, comptat a partir de l'endemà de la publicació de l'extracte d'aquesta resolució, en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Seté. Forma de presentació de les sol·licituds

1. Els ajuntaments i entitats locals menors que complisquen les condicions establides en les bases reguladores, podran presentar una única sol·licitud de subvenció per a les seues obres.

2. Les sol·licituds es presentaran telemàticament, ja que els sol·licitants són persones jurídiques, obligades a relacionar-se amb la Generalitat a través de mitjans electrònics en els termes de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú.

La presentació telemàtica de la sol·licitud s'haurà de realitzar en el procediment habilitat en la Seu Electrònica de la Generalitat, a la qual pot accedir-se des de la següent adreça d'internet: sede.gva.es/va/proc796.

Si alguna entitat presenta la seua sol·licitud presencialment, es requerirà a l'interessat perquè la present a través de la Seu Electrònica de la Generalitat. A aquest efecte, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en la qual haja sigut realitzada la presentació telemàtica en la Seu Electrònica de la Generalitat.

3. Per a poder presentar la sol·licitud de manera telemàtica, l'entitat sol·licitant haurà de disposar de certificat qualificat de representant de l'entitat, emés per l'Autoritat de Certificació de la Comunitat Valenciana (ACCV), podent utilitzar així mateix qualsevol altre sistema de signatura electrònica admés per la seu electrònica de la Generalitat (https://sede.gva.es/va/sede_certificados).

En cas que es vulga tramitar un procediment en representació d'una altra persona jurídica, es podrà atorgar aquesta representació a través del Registre de Representants de l'ACCV (https://www.accv.es/servicios/registro-de-representantes/). L'accés aquest registre per part dels representats pot realitzar-se utilitzant un certificat qualificat de representant d'entitat.

En el cas que la tramitació de la sol·licitud es realitze amb el certificat personal del representant de l'entitat, i aquest representant no conste en el Registre de Representants de la Generalitat Valenciana, s'haurà d'acreditar aquesta condició. En cas de falta o insuficient acreditació de la representació, caldrà ajustar-se al que es disposa en l'article 5.6 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.



Huité. Documentació a presentar

1. Al formulari emplenat en la tramitació telemàtica s'annexarà la documentació establida en les bases reguladores i legislació vigent:



– Sol·licitud emplenada, en model normalitzat. Aquesta sol·licitud se signarà digitalment, per l'entitat sol·licitant o el seu representant, en el moment de la presentació telemàtica, mitjançant el procediment establit per a això en la Seu Electrònica.

– Certificat del municipi o de l'entitat local menor, segons la naturalesa del sol·licitant, en model normalitzat.

– Memòria valorada, signada digitalment per persona tècnica competent. En comptes de la memòria valorada, també podrà presentar-se un projecte tècnic, signat digitalment, encara que aquest només serà exigible, posteriorment, a aquelles sol·licituds que resulten seleccionades per a la seua aprovació. Tots dos documents s'ajustaran al que s'indica en l'Ordre 9/2016, de 22 d'abril, de 2016, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambiente, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual s'estableix el format digital per a la presentació de projectes tècnics.

– Memòria acreditativa de la necessitat de l'obra, signada digitalment per l'entitat sol·licitant o el seu representant. Com a mínim, declararà i acreditarà suficientment la informació necessària per a poder valorar els següents apartats per a la priorització de la sol·licitud:

a) Indicar si la sol·licitud contempla únicament inversions en camins intermunicipals o en camins que donen servei directe a zones de cultiu o explotació en comú.

b) Indicar si es dona accés directe a explotacions ramaderes o a indústries agroalimentàries (cellers, cooperatives…).

c) Indicar si existeix coherència amb altres línies de subvenció o actuacions directes de la Conselleria, com ara modernització de regadius, millora d'infraestructures ramaderes o qualssevol altres.

d) Detallar la necessitat de l'obra sobre la base de la població rural i les produccions de la zona al fet que dona servei el camí o camins, o qualsevol altre factor que contribuïsca al desenvolupament rural de la zona.

– En cas que algun camí objecte de la sol·licitud, discórrega per qualsevol zona d'afecció (via pecuària, domini públic hidràulic, carreteres, espais de la xarxa Natura 2000 o paratges naturals declarats, etc.) s'adjuntarà l'autorització d'execució de l'obra, expedida per l'òrgan competent.

– En cas que el compte indicat per al pagament de l'ajuda no estiga donat d'alta en la Generalitat, model de domiciliació bancària, signat digitalment, en model normalitzat.

Els models normalitzats estan disponibles en la següent adreça d'internet: sede.gva.es/va/proc796.

2. Serà obligatori l'ús de signatura electrònica per a formular sol·licituds, presentar declaracions responsables o comunicacions, interposar recursos, desistir d'accions o renunciar a drets, sobre la base de l'indicat en l'article 11.2 de la Llei 39/2015.

Els documents que s'annexen al tràmit telemàtic hauran d'anar signats per les persones que, segons el tipus de document, siga procedent. En concret, serà obligatori que vagen signats electrònicament les memòries valorades i els projectes tècnics, segons el que s'estableix en l'Ordre 9/2016, de 22 d'abril, de 2016, de la Conselleria d'Agricultura, Medi ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual s'estableix el format digital per a la presentació de projectes tècnics.

3. Mitjançant la presentació de la sol·licitud, la persona sol·licitant manifesta sota la seua responsabilitat que totes les dades recollides en ella i en la documentació que s'adjunta són verídiques i que es troba en possessió de la documentació que així ho acredita, i que queda a la disposició de la Generalitat per a la seua presentació, comprovació, control i inspecció posterior que s'estimen oportuns.

4. En el cas que la sol·licitud no reunisca els requisits exigits o no s'adjunten els documents preceptius, es requerirà a l'interessat perquè, en un termini de deu dies, esmene la falta o acompanye els documents, amb la indicació que si així no ho fa, es considerarà que ha desistit de la seua petició, amb una resolució prèvia que haurà de ser dictada en els termes establits en l'article 21 apartat 1 de la Llei 39/2015.

5. Qualsevol aportació de documentació complementària, una vegada realitzada la sol·licitud, es durà a terme telemàticament en la Seu Electrònica de la Generalitat, fent referència al codi d'expedient que li haja sigut assignat (amb el format AGMIA/2022/XX/XXX).

L'accés al tràmit telemàtic d'aportació de documentació complementària pot realitzar-se des de la Seu Electrònica de la Generalitat, a través de la següent adreça d'internet: sede.gva.es/va/proc18536.





Nové. Criteris de valoració

1. Si les sol·licituds presentades superen l'import global màxim establit en aquesta resolució, es tindran en compte els criteris de preferència i valoració definits en l'apartat quart de les bases reguladores, per a poder seleccionar les sol·licituds a aprovar.

2. Tindran preferència les sol·licituds que contemplen únicament inversions en camins intermunicipals i en camins que donen servei directe a zones de cultiu o explotació en comú.

3. Si amb aquestes sol·licituds no s'esgotara l'import global màxim, es valorarà la resta segons el barem establit en el punt 3 de l'apartat quart de les bases reguladores:

– Per grandària de població:

Menor o igual a 7.000 habitants: 2 punts.

Major de 7.000 habitants: 1 punt.

– Per nombre d'ajudes rebudes en els últims quatre anys:

0 ajudes: 1,5 punts.

1 ajuda: 1 punt.

2 ajudes: 0,5 punts.

– Per donar accés directe a explotacions ramaderes o a indústries agroalimentàries: 1 punt.

– Per coherència amb altres actuacions de la Conselleria: 1 punt.

– Per la necessitat de l'obra: 2 punts.

4. En cas d'empat entre dues o més sol·licituds, es donarà prioritat a aquella el coeficient de ruralitat de la qual siga major, entenent com a tal:

CR = Sc / St

on:

R = coeficient de ruralitat

Sc = superfície cultivada del terme municipal

St = superfície total del terme municipal

5. Vista l'acta de la comissió d'avaluació i valoració, i a proposta de la direcció general amb competència en infraestructures agràries, s'emetrà resolució de la consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, o òrgan en qui es delegue, sobre les sol·licituds seleccionades per a la seua aprovació.

Aquesta resolució es notificarà, mitjançant la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

6. Si la sol·licitud es troba entre les seleccionades, l'entitat sol·licitant haurà d'aportar, en el termini de dos mesos, a comptar des de l'endemà de la publicació, un projecte tècnic.

Aquest projecte serà objecte d'informe tecnicoeconòmic pel personal tècnic que es designe a aquest efecte.



Desé. Notificació de tràmits

Els tràmits a emplenar en el present procediment seran notificats, segons la seua naturalesa, mitjançant la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, o individualment de manera telemàtica a cada entitat interessada, d'acord amb el que es disposa en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



Onzé. Presentació de certificacions per al pagament de l'ajuda

Segons el que s'estableix en el punt 1 de l'apartat huité de les bases reguladores, es fixen els següents terminis màxims per a la presentació de les certificacions d'obra per al pagament de cada anualitat que s'aprove:

– Anualitat 2022: Fins al 30 de novembre de 2022.

– Anualitat 2023: Fins al 30 de setembre de 2023.



Dotzé. Protecció, consulta, i verificació de dades de caràcter personal



1. La sol·licitud de les ajudes comporta el tractament de dades de caràcter personal en el marc del que es disposa en el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

2. La informació relativa al tractament de les dades de caràcter personal es troba disponible en el Registre d'Activitats de Tractament publicat en la pàgina web de la conselleria competent en matèria d'agricultura. En concret, la informació bàsica del tractament és la següent:



Nom del tractament: Ajudes en matèria agrícola, agroalimentària i desenvolupament rural de la conselleria competent en matèria d'agricultura.

Identitat del responsable del tractament: persona titular de la sotssecretaria de la conselleria amb competències en matèria d'agricultura.

Finalitat del tractament: gestionar les ajudes en matèria agrària, agroalimentària i desenvolupament rural.

Exercici de dret: pot exercir el dret d'accés, rectificació, supressió, limitació, oposició i portabilitat de les seues dades de caràcter personal de manera presencial o telemàtica de conformitat amb el que disposa l'enllaç següent:

http://www.gva.es/va/proc19970

Reclamacions: sense perjudici de qualsevol altre recurs administratiu o acció judicial, qualsevol persona interessada té dret a presentar una reclamació en l'Agència Espanyola de Protecció de Dades si considera que el tractament de dades personals que la concerneixen infringeix la normativa en matèria de protecció de dades.

Pot obtindre informació més detallada en el següent enllaç:

http://www.agroambient.gva.es/va/registre-de-tractaments

3. Quan al llarg del procediment administratiu la persona sol·licitant o, el seu representant legal, aporte dades de caràcter personal de terceres persones en el procediment administratiu, tindrà l'obligació d'informar-los dels següents extrems:

– La comunicació d'aquestes dades a l'Administració per al seu tractament en l'àmbit de les seues competències i d'acord amb els fins del procediment.

– La possibilitat que l'Administració realitze consultes relacionades amb les seues dades per a comprovar, entre altres extrems, la seua veracitat. Si aquesta consulta requereix autorització per llei per part de les persones les dades de les quals es consultaran, la persona sol·licitant o, el seu representant legal, haurà d'haver recaptat aquesta autorització, que estarà disponible a requeriment de l'Administració en qualsevol moment.

– Del dret d'oposició que li assisteix al fet que l'Administració tracte les seues dades, i en aquest cas, haurà de comunicar aquesta oposició a l'Administració als efectes oportuns.

4. L'òrgan gestor d'aquest procediment ha d'estar autoritzat per a poder consultar les dades d'estar al corrent dels pagaments amb l'Agència Tributària, estatal i autonòmica. En cas contrari, l'interessat haurà d'aportar els documents acreditatius corresponents.

5. L'òrgan gestor d'aquest procediment està autoritzat per a procedir a la consulta de les dades del registre de representants de l'Autoritat de Certificació de la Comunitat Valenciana (ACCV), i d'estar al corrent dels pagaments amb la Tresoreria de la Seguretat Social. No obstant això, si l'interessat desitja oposar-se a això, és imprescindible que indique la informació concreta a la consulta de la qual s'oposa i els motius que ho justifiquen. Si s'oposa queda obligat a aportar els documents acreditatius corresponents.

6. D'acord amb el que s'estableix en la disposició addicional huitena de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, i en l'article 4 de la Llei 40/2015, d'octubre, l'òrgan gestor podrà verificar aquelles dades manifestades per les persones interessades amb la finalitat de comprovar l'exactitud d'aquests.

La potestat de verificació implica l'accés a la verificació de dades d'identitat i a les dades següents que consten en la Base de dades nacional de subvencions: consulta de concessions i ajudes, i consulta d'inhabilitacions.

7. En compliment del que es disposa en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, i l'article 18 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, les entitats beneficiàries d'una subvenció hauran de complir les obligacions de transparència establides en la mencionada normativa.



La present resolució posa fi a la via administrativa i contra aquesta podrà interposar-se un recurs de reposició davant la consellera d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, en el termini d'un mes des de l'endemà de la publicació, o bé directament, en el termini de dos mesos des de l'endemà de la publicació, un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que es disposa en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i en l'article 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.





València, 2 de març de 2022.– La consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica: Mireia Mollà Herrera.

Mapa web