Ficha docv

Ficha docv









DECRET 208/2021, de 23 de desembre, del Consell, d'aprovació de les bases reguladores i la convocatòria per a la concessió de subvencions directes a famílies monoparentals, destinades a compensar despeses relacionades amb la protecció de la salut en 2022. [2022/167]

(DOGV núm. 9256 de 14.01.2022) Ref. Base de dades 000327/2022




La Llei 14/1986, de 25 d'abril, General de Sanitat, té com a objectiu primordial establir l'estructura i el funcionament del sistema sanitari públic en el model polític i territorial que deriva de la Constitució. Segons l'article 1 el seu objecte consisteix en la regulació general de totes les accions que permeten fer efectiu el dret a la protecció de la salut reconegut en l'article 43 i concordants de la Constitució. El títol preliminar reconeix, com a titulars del dret a la protecció de la salut i a l'atenció sanitària, tots els espanyols i els ciutadans estrangers que tinguen establida la residència en el territori nacional. A aquest efecte, l'article 12 estableix que els poders públics han d'orientar les seues polítiques de despesa sanitària amb vista a corregir desigualtats sanitàries i garantir la igualtat d'accés als serveis sanitaris públics en tot el territori espanyol, segons els articles 9.2 i 158.1 de la Constitució.



L'objecte de la Llei 16/2003, de 28 de maig, de cohesió i qualitat del Sistema Nacional de Salut, és establir el marc legal per a les accions de coordinació i cooperació de les administracions públiques sanitàries, en l'exercici de les seues respectives competències, de manera que es garantisca l'equitat, la qualitat i la participació social en el Sistema Nacional de Salut, així com la col·laboració activa d'aquest en la reducció de les desigualtats en salut. L'article 2 regula els principis generals per a la consecució d'aquest objectiu.

La prestació farmacèutica constitueix un element essencial en l'atenció a la salut que s'ha anat configurant com una prestació universal a través de les diverses modificacions de la llei de garanties i ús racional dels medicaments i productes sanitaris, el text refós de la qual va ser aprovat per Reial decret legislatiu 1/2015, de 24 de juliol.



L'Organització Mundial de la Salut considera que l'adherència terapèutica deficient és la principal raó del benefici clínic inferior al nivell òptim. Causa complicacions mèdiques i psicosocials de la malaltia, redueix la qualitat de vida del col·lectiu de pacients i malgasta els recursos d'atenció de salut. Aquestes conseqüències directes minven la capacitat dels sistemes d'assistència sanitària de tot el món per a aconseguir les metes de salut de la població.

La falta d'adherència al tractament farmacològic no té únicament un vessant individual, sinó també col·lectiu i, per tant, es converteix en un problema de salut pública de primer ordre.

El Consell ha emprés i desenvolupa una política clara de recuperació i ampliació de drets en matèria sanitària. Pel que fa a la prestació farmacèutica, ha aprovat subvencions directes destinades a compensar despeses relacionades amb la protecció de la salut des de 2016.



Els col·lectius de persones beneficiàries són pensionistes amb rendes baixes, persones amb diversitat funcional, persones menors d'edat amb renda baixa, així com persones menors d'edat no registrades ni autoritzades a residir a Espanya, persones en situació de desocupació, i famílies monoparentals.

Les subvencions al copagament farmacèutic i ortoprotètic han tingut un efecte positiu sobre l'adherència al tractament en la població subvencionada, per descendir tant el nombre de tractaments abandonats com el nombre de tractaments no iniciats.

La prestació farmacèutica d'aquests col·lectius està subjecta a copagament. El sistema d'aportació de les persones usuàries i beneficiàries en la prestació farmacèutica ambulatòria es regula en l'article 102 del text refós de la llei de garanties i ús racional dels medicaments i productes sanitaris.

El Reial decret llei 16/2012, de 20 d'abril, de mesures urgents per a garantir la sostenibilitat del Sistema Nacional de Salut i millorar la qualitat i seguretat de les seues prestacions, va introduir importants condicionants en l'acció protectora de la salut i la prestació farmacèutica.





Especial atenció mereixen les persones beneficiàries del títol de família monoparental, totes pertanyents a llars en risc de pobresa i exclusió social, amb escassetat de mitjans econòmics, que es troben en una situació real de necessitat per a la cobertura de les seues necessitats bàsiques i més per a l'accés a la prestació farmacèutica, fins al punt que aquesta situació econòmica és un criteri que interfereix en el fet de no iniciar tractaments farmacològics prescrits per personal facultatiu i en l'abandó d'aquests.

És, per tant, un risc inassumible mantindre col·lectius desfavorits, mereixedors d'especial empara constitucional, lluny del gaudi efectiu del dret a la prestació farmacèutica, ja que no existeix possibilitat del gaudi parcial d'aquest dret a través de la seua mera enunciació formal. És a dir, sense accés als medicaments i als productes sanitaris de manera que tot pacient els reba i els utilitze de forma adequada a les seues necessitats clíniques i en les dosis escaients segons els seus requeriments individuals, durant el període de temps adequat i amb la informació necessària per al correcte ús, no està garantit l'accés a la prestació farmacèutica, i, per tant, es compromet el dret a la salut i a l'assistència sanitària recollit en els articles 43 i concordants de la Constitució.



El mecanisme de la subvenció ha permés reduir la taxa d'abandó dels tractaments en els col·lectius que actualment són subvencionats, garantir el tractament i restabliment de la seua salut a través de la prestació farmacèutica i eliminar els obstacles econòmics que el sistema d'aportació representa.

La falta d'adherència als tractaments prescrits i la consegüent conveniència d'assegurar la disminució dels percentatges d'abandó o de falta d'inici dels tractaments prescrits, sense fer-ho dependre d'un lent procés de pública concurrència, que en molts casos es pot frustrar, a més, per la falta d'iniciativa en pacients que sol·liciten la subvenció, fan dificultós un procés de convocatòria pública, la qual cosa justifica, juntament amb les raons d'interés públic sanitari abans al·ludides, d'acudir al procediment de concessió directa mitjançant decret.



L'article 168.1.C de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector instrumental i subvencions, preveu que podran concedir-se de forma directa «amb caràcter excepcional, aquelles altres subvencions en què s'acrediten raons d'interés públic, social o econòmic o humanitari, o altres degudament justificades que dificulten la seua convocatòria pública».

Aquestes subvencions no necessiten ser notificades a la Comissió Europea, perquè no compleixen tots els requisits de l'article 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, ja que van dirigides a persones que no exerceixen activitat econòmica.

En conseqüència, d'acord amb l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, amb la deliberació prèvia del Consell en la reunió de 23 de desembre de 2021,





DECRETE



Article 1. Objecte de la convocatòria, àmbit d'aplicació i règim jurídic

1. Aquest decret té com a objecte aprovar les bases reguladores i la convocatòria per a la concessió de les subvencions directes d'interés sociosanitari destinades a facilitar l'adherència als tractaments mèdics prescrits per personal del Sistema Sanitari Públic, que estiguen subjectes a finançament públic en 2022.

2. Les subvencions s'han d'aplicar en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana a qui tinga la condició de persona beneficiària d'acord amb l'article 3.

3. D'acord amb l'article 168.1.C de la Llei 1/2015, per les raons d'interés públic, social, econòmic o humanitari, acreditades en l'expedient d'aquest decret, aquestes subvencions tenen caràcter excepcional, per la qual cosa es concediran de forma directa a les persones beneficiàries.

4. En tot el que no regule aquest decret s'aplicaran la Llei 1/2015; els preceptes bàsics de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la llei general de subvencions.

5. Respecte del procediment, hi serà aplicable la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Article 2. Finançament

1. Les subvencions es concediran amb càrrec als pressupostos de la Generalitat per a 2022, programa pressupostari 412.25, capítol IV, línia pressupostària S0439000 (Ajudes pobresa farmacèutica), amb un import total màxim de 10.240,00 €.

2. No obstant això, de conformitat amb allò que disposa l'article 41.1 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, la despesa que genere l'aplicació d'aquest decret queda condicionada a l'efectiva existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de la Generalitat per a l'exercici 2021.



Article 3. Col·lectiu de persones beneficiàries i requisits

1. Seran beneficiàries de les subvencions objecte d'aquest decret les persones que complisquen els requisits següents.

1r. Tindre la condició de persona assegurada del Sistema Nacional de Salut (SNS) amb targeta sanitària individual expedida per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.

2n. Tindre el títol de família monoparental expedit per departament competent.

3r. Tindre un nivell d'ingressos inferior a una base liquidable de 18.000,00 € anuals.

4t. Ser resident a la Comunitat Valenciana.

2. No podran ser beneficiàries d'aquestes subvencions les persones en les quals concórrega alguna de les circumstàncies previstes en l'apartat 2 de l'article 13 de la Llei 38/2003, a excepció del requisit previst en la lletra e, donada la naturalesa d'aquestes subvencions.



Article 4. Despeses subvencionables

Es consideren despeses subvencionables les quantitats abonades per tractaments farmacològics subjectes a finançament públic, prescrits pel personal mèdic del Sistema Sanitari Públic, a les persones beneficiàries i adquirits en establiments autoritzats de la Comunitat Valenciana en 2022.



Article 5. Procediment

1. L'expedient es tramitarà d'ofici per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.

No obstant, la persona interessada podrà sol·licitar en aquest procediment el reconeixement com a beneficiària i la concessió de la subvenció.

En aquests casos, s'ha de fer mitjançant el model de sol·licitud normalitzat que es troba disponible en la seu electrònica o portal institucional de la Generalitat en internet, https://sede.gva.es, en la pàgina web de la conselleria competent en sanitat www.san.gva.es, i en la Guia PROP de la Generalitat www.prop.gva.es, per si mateixes o a través de qui les represente legalment, acompanyat de la documentació següent:



1r. El document d'identificació de la persona sol·licitant. En cas de persones menors d'edat emancipades, el certificat de la inscripció en el registre civil.

2n. La targeta sanitària individual

3r. El títol col·lectiu de reconeixement de família monoparental.

4t. Acreditació de nivell d'ingressos inferior a una base liquidable de 18.000,00 € anuals, acreditat per la base imposable general de la declaració de la renda de l'exercici 2020, o bé la quantia d'ingressos que indique el certificat, referit a l'exercici 2020, emés per l'Agència Estatal d'Administració Tributària que reconega la no obligació de presentar la declaració.

5é. En el cas que la sol·licitud incloga reintegrament de despeses, documentació de les despeses corresponents als tractaments farmacològics subjectes a finançament públic, prescrits pel personal mèdic del Sistema Sanitari Públic, i model de domiciliació bancària, llevat que el compte bancari estiguera d'alta en la Generalitat.

Aquest model normalitzat es troba disponible en la seu electrònica https://sede.gva.es, en la pàgina web de la conselleria amb competències en matèria de sanitat, www.san.gva.es, i en la guia PROP de la Generalitat www.prop.gva.es.

2. D'acord amb l'article 28 de la Llei 39/2015, en absència d'oposició expressa per part de la persona interessada en la sol·licitud, l'òrgan gestor del procediment estarà autoritzat per a obtindre directament les dades dels documents anteriorment indicats. Si no ho autoritza, haurà d'aportar-los en els termes de l'article 16.4 de la Llei 39/2015.

3. La sol·licitud contindrà declaració responsable que la persona sol·licitant no està incursa en les prohibicions per a obtindre la condició de beneficiària del l'article 13 de Llei 38/2003.

4. Les sol·licituds es presentaran en el centre de salut on estiga adscrita la persona interessada, i en el cas que no hi haja aquesta adscripció, es presentarà en els serveis territorials de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, situats a Alacant (c/ Girona, 26. 03001), Castelló de la Plana (c/ Hort dels Soguers, 12. 12001) i València (Gran Via Ferran el Catòlic, 74. 46008), sense perjudici de qualsevol altra de les formes previstes en la legislació de procediment administratiu comú.



5. En cas d'enviament per correu certificat, la presentació de la sol·licitud en oficina de correus haurà de fer-se en sobre obert, a fi que l'exemplar destinat a la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública siga datat i segellat abans de ser certificat. En cas que la sol·licitud no estiga datada i segellada per l'oficina de correus corresponent, s'entendrà com a data vàlida de presentació aquella que aparega en l'entrada de registre de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.



6. El termini de presentació de les sol·licituds serà des de l'1 de gener fins al 31 de desembre de 2022.



Article 6. Resolució i notificació

1. En el cas de sol·licitud per a la inclusió com a persona beneficiària en el procediment de concessió de les subvencions, la instrucció i resolució i, si escau, la denegació d'aquesta condició, s'atribueix segons el que es preveu en l'article 168.1.C, e) de la Llei 1/2015, a la persona titular de la direcció territorial de Sanitat Universal i Salut Pública a la qual està adscrita la persona beneficiària, amb la tramitació prèvia procedent per la direcció territorial.

2. El termini màxim per a tramitar, resoldre i notificar aquests expedients serà de tres mesos, comptadors des de la data de presentació de la sol·licitud.

3. Transcorregut el termini sense que s'haja dictat resolució, s'entendrà desestimada la sol·licitud de concessió de la subvenció, de conformitat amb el que es preveu en l'article 25 de la Llei 39/2015.

4. La concessió i, si escau, la denegació de la condició de persona beneficiària de la subvenció, en el cas d'identificació d'ofici, s'atribueix segons l'article 168.1.C, e) de la Llei 1/2015 a la direcció territorial de Sanitat Universal i Salut Pública a la qual està adscrita la persona beneficiària.

5. En aquests supòsits la notificació s'efectuarà mitjançant la publicació en la pàgina web de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública (www.san.gva.es) i en els diferents centres de salut. Així mateix, aquesta notificació serà posada en coneixement de la persona beneficiària a través del seu full de tractaments vigents.

6. La resolució de concessió produirà efectes des de l'1 de gener de 2022 sempre que la persona sol·licitant tinga en aquesta data els requisits establits en l'article 3. En un altre cas, els efectes es produiran des de la data en què complisca aquests requisits.



Article 7. Recursos

Contra la resolució que es dicte, que no esgota la via administrativa, podrà interposar-se recurs d'alçada davant la Secretaria Autonòmica de Salut Pública i del Sistema Sanitari Públic, en la forma i terminis establida en els articles 121 i següents de la Llei 39/2015.



Article 8. Forma de pagament i justificació

1. S'estableixen dos procediments de pagament de les subvencions: l'abonament directe a l'entitat col·laboradora titular de l'establiment autoritzat o el reemborsament a la persona beneficiària.

2. La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública acordarà amb les entitats col·laboradores, mitjançant un conveni de col·laboració, el procediment per a efectuar l'abonament directe.

3. El pagament de la subvenció a la persona beneficiària en els procediments de reemborsament s'efectuarà mitjançant la justificació de l'import satisfet en concepte de tractaments farmacològics, d'acord amb l'article 171 de la Llei 1/2015.

4. Respecte de la justificació de la despesa, de conformitat amb l'article 169 de la Llei 1/2015, s'efectuarà mitjançant l'aportació dels fulls corresponents de tractament i de les factures de la despesa efectuada.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Efectes

Aquest decret produirà efectes des de l'1 de gener de 2022.



Segona. Recursos contra la convocatòria

D'acord amb l'article 168.1.C de la Llei 1/2015, aquest decret no té consideració de disposició de caràcter general.

Contra les bases regulades per aquest decret, que posen fi a la via administrativa, es podrà interposar recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà de la publicació, davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que estableixen els articles 10 i concordants de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.



València, 23 de desembre de 2021



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública,

ANA BARCELÓ CHICO

Mapa web