Ficha docv

Ficha docv









DECRET 234/2022, de 30 de desembre, del Consell, pel qual es regulen les condicions de treball del personal docent no universitari funcionarial que depén de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport: permisos i llicències. [2022/13147]

(DOGV núm. 9506 de 05.01.2023) Ref. Base de dades 000086/2023




ÍNDEX

Preàmbul

Capítol I. Disposicions generals

Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

Article 2. Definicions

Article 3. Acreditacions

Article 4. Distribució competencial

Capítol II. Permisos

Article 5. Permís per celebració de matrimoni o unió de fet

Article 6. Permís per matrimoni o unió de fet

Article 7. Permís per tècniques prenatals i de preparació al part

Article 8. Permís per estat de gestació

Article 9. Permís per naixement per a la mare biològica

Article 10. Permís del progenitor diferent de la mare biològica per naixement, guarda amb finalitats d'adopció, acolliment o adopció d'un fill o d'una filla

Article 11. Permís per lactància

Article 12. Permís per naixement de filles o fills prematurs

Article 13. Permís per qüestions relacionades amb l'adopció o acolliment o guarda amb finalitats d'adopció

Article 14. Permís per adopció, guarda amb finalitats d'adopció o acolliment de menors, tant temporal com permanent

Article 15. Permís per cura de fill o filla menor afectat per càncer o una altra malaltia greu

Article 16. Permís per deures relacionats amb la conciliació de la vida personal, familiar i laboral

Article 17. Permís per defunció

Article 18. Permís per accident o malaltia greu, hospitalització o intervenció quirúrgica sense hospitalització que requerisca repòs domiciliari

Article 19. Permís per exàmens finals i altres proves definitives d'aptitud

Article 20. Permís per trasllat de domicili habitual

Article 21. Permís per deure inexcusable

Article 22. Permís per funcions representatives

Article 23. Permís per raó de violència de gènere o violència sexual sobre la dona docent

Article 24. Permís personal per ser víctima de violència terrorista

Capítol III. Llicències

Secció primera. Llicències amb retribució

Article 25. Llicència per a l'assistència en conferències, seminaris, congressos i jornades

Article 26. Llicència per estudis

Article 27. Llicència per participació en programes acreditats de cooperació internacionals

Secció segona. Llicències sense retribució

Article 28. Disposicions comunes a les llicències sense retribució

Article 29. Llicència per interés particular

Article 30. Llicència per beques d'estudi o investigació

Article 31. Llicència per a assistència a cursos de perfeccionament professional

Article 32. Llicència per malaltia de familiars o qualsevol persona que es trobe legalment sota la seua guarda o custòdia

Capítol IV. Reducció de jornada

Article 33. Reducció de jornada

Capítol V. Vacances

Article 34. Vacances

Disposicions addicionals

Primera. Absència de despesa

Segona. Tractament de la informació

Disposició derogatòria

Única. Derogació normativa

Disposicions finals

Primera. Habilitació normativa

Segona. Entrada en vigor





Preàmbul



I



L'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, en l'article 49, punt 1, apartat 3, estableix que la Generalitat té competència exclusiva sobre les normes processals i de procediment administratiu derivades de les particularitats del Dret substantiu valencià o de les especialitats de l'organització de la Generalitat.

La Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, proclama la igualtat com a principi fonamental a la Unió Europea. Des de l'entrada en vigor del Tractat d'Amsterdam, l'1 de maig de 1999, la igualtat entre dones i homes i l'eliminació de les desigualtats entre les unes i els altres són un objectiu que ha d'integrar-se en totes les polítiques i accions de la Unió i dels seus membres.



La Llei 9/2003, de 2 d'abril, per a la igualtat entre dones i homes, pretén establir una sèrie de mesures i garanties en l'àmbit de la Comunitat Valenciana dirigides a l'eliminació de la discriminació i a la consecució de l'exercici dels drets humans i les llibertats fonamentals per a les dones sobre la base de la igualtat de dones i homes.



La Llei 39/1999, de 5 de novembre, per a promoure la conciliació de la vida familiar i laboral de les persones treballadores estima que la incorporació de la dona al treball ha motivat un dels canvis socials més profunds d'aquest segle. Aquest fet fa necessari configurar un sistema que contemple les noves relacions socials sorgides i una nova manera de cooperació i compromís entre dones i homes que permeta un repartiment equilibrat de responsabilitats en la vida professional i en la privada.

El Decret 173/2020, de 30 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, atribueix a la Direcció General de Personal Docent, entre altres, la direcció del personal docent dependent de la Conselleria, així com les competències de proposta a la sotssecretaria en matèria de personal no docent d'administració i serveis dels centres i serveis educatius. Així mateix, la Direcció General de Personal Docent estudia, proposa i desenvolupa mesures que tendeixen a la millora de les condicions de treball i de la productivitat, sense perjudici de les atribucions que corresponguen als òrgans competents en matèria de funció pública.



El Decret 7/2008, de 25 de gener, del Consell, que regula els permisos i llicències del personal docent no universitari dependent de la Conselleria d'Educació, va suposar en el seu moment un avanç significatiu en la normativa existent sobre les condicions de treball del personal docent no universitari.

Juntament amb aquesta legislació també ha de servir-nos de referència per a la regulació que hem de desenvolupar en l'àmbit educatiu la legislació sobre la funció pública valenciana, concretament la nova Llei 4/2021, de 16 d'abril, de la Funció Pública Valenciana, juntament amb el Decret 42/2019, de 22 de març, del Consell, de regulació de les condicions de treball del personal funcionari de l'Administració de la Generalitat.



II



L'escola actual està sotmesa a noves exigències i demandes, que són el reflex d'una societat diversa i globalitzada en la qual els canvis socials, econòmics i productius se succeeixen a un ritme ràpid. Aquesta realitat comporta que els centres educatius estiguen sotmesos a processos d'adaptació constant, però també que participen com a agents transformadors, a fi de contribuir a l'eliminació de les barreres existents en els diferents contextos i crear les oportunitats perquè tot l'alumnat puga accedir i romandre en el sistema educatiu en condicions d'igualtat i d'equitat, tinga èxit en els estudis i millore la seua inserció sociolaboral; tot això, amb especial atenció a l'alumnat que es troba en situació de major vulnerabilitat i en risc d'exclusió.



En aquest context educatiu, es considera necessària l'adaptació de les necessitats del professorat en la seua trajectòria educadora proporcionant una sèrie de mesures que permeten conciliar la vida familiar i laboral, la igualtat entre els sexes i la major corresponsabilitat entre aquests; és a dir, mesures que permeten fer efectiva la conciliació de les responsabilitats professionals amb la vida personal i familiar, tenint sempre present la principal prioritat, que és el desenvolupament personal, social, emocional, acadèmic i professional de l'alumnat.

Els canvis experimentats per la societat han derivat en una necessitat d'impulsar els corresponents canvis normatius, com ara, d'una banda, la Llei 7/2007, de 13 d'abril, per la qual es va aprovar l'Estatut bàsic de l'empleat públic, que va suposar una sèrie d'avanços en matèria de permisos per conciliació de la vida personal, familiar i laboral i, d'una altra, la Llei 10/2010, de 9 de juliol, d'ordenació i gestió de la funció pública valenciana (LOGFPV), la qual va millorar les condicions personals i professionals del personal empleat públic fent compatible la seua dedicació professional amb la seua vida personal i familiar. Més recentment, el Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, d'ara endavant TREBEP, i les modificacions sorgides en aquest per la publicació del Reial decret llei 6/2019, d'1 de març, de mesures urgents per a garantia de la igualtat de tracte i d'oportunitat entre dones i homes en l'ocupació i el treball, han realitzat modificacions d'aquesta matèria en la legislació estatal de caràcter bàsic que impliquen la necessitat d'adaptar-les al règim de condicions de treball establit en la normativa autonòmica.

En aquesta mateixa línia, amb la Llei de Pressupostos de l'Estat per a 2021 s'han modificat alguns apartats dels permisos del personal funcionari públic enumerats en el Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, i s'ha introduït una nova redacció dels permisos per defunció, accident o malaltia greu, per lactància de fill menor de 12 mesos, del permís per adopció, per guarda amb finalitats d'adopció o acolliment, tant temporal com permanent, i del permís del progenitor diferent de la mare biològica per naixement, guarda amb finalitats d'adopció, acolliment o adopció d'un fill o d'una filla. Així mateix, la Llei de pressupostos generals de l'Estat per a 2022 ha modificat l'edat reflectida en l'Estatut de l'empleat públic que afecta el permís per cura de fill menor afectat per càncer o malaltia greu, que passa de 18 a 23 anys, cosa que dona continuïtat a l'objectiu d'aconseguir l'efectiva igualtat entre homes i dones i la conciliació de la vida personal, familiar i laboral.



Totes aquestes modificacions, juntament amb el temps transcorregut des de l'aprovació del Decret 7/2008, de 25 de gener, han posat de manifest la necessitat d'adaptar-se a les noves normes per a una major eficàcia i eficiència en la gestió diària. D'aquesta manera, el present Decret intenta recollir la corresponsabilitat en el necessari repartiment de les tasques domèstiques i responsabilitats familiars entre els qui formen part d'una llar: parella, fills, filles o altres persones que conviuen en el mateix domicili. L'assoliment de la igualtat efectiva entre dones i homes ha de ser un objectiu prioritari, i per això es fa necessari fomentar i impulsar mesures que faciliten la conciliació de la vida personal, familiar i laboral; conciliació que permeta a qualsevol persona treballadora mantindre al mateix temps una carrera professional plena i alhora exercir el seu dret a la cura de la seua família, al desenvolupament de la seua personalitat, a la seua formació o al gaudi del seu oci i temps lliure.



III



Així doncs, s'actualitza amb normativa posterior a la publicació del Decret 7/2008 el permís de paternitat, d'atenció de fill o filla per malaltia greu i el permís per estat de gestació (setmana 37) per a actualitzar els permisos de formació vinculats a programes europeus i a les noves estructures de formació per a cada cos docent. A més, s'introdueixen una sèrie de permisos nous i canvis que la normativa estatal ja recull, com ara el permís relacionat amb l'adopció, acolliment o guarda amb la finalitat d'adoptar; el permís per a les preceptives sessions d'informació i preparació per al part, el permís per naixement de fills i filles prematurs, la modificació del gaudi del permís de 15 dies per matrimoni i la duració del permís per part, al qual s'afig el supòsit de nounats hospitalitzats.

Així mateix, es recullen una sèrie de llicències dirigides a afavorir l'ampliació o el perfeccionament de la formació del personal docent.

El present decret s'estructura en cinc capítols. Un capítol inicial, dedicat a disposicions generals; el capítol II, dedicat als permisos; el capítol III, dedicat a les llicències (tant les retribuïdes com les no retribuïdes); el capítol IV, dedicat a la reducció de jornada, i el capítol V, dedicat a les vacances del personal docent no universitari. Finalment, s'estableix la distribució competencial en l'autorització de permisos i llicències del personal docent no universitari al servei de l'administració de la Generalitat i es detallen alguns conceptes amb la finalitat d'agilitar la gestió.



IV



Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat per a l'any 2021, aprovat mitjançant l'Acord del Consell de 29 de desembre de 2020.

En la tramitació d'aquest Decret s'han seguit els principis de bona regulació, recollits en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques: necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.

Quant al principi de necessitat i eficàcia, com s'ha exposat, la norma respon a la necessitat d'establir per al personal docent empleat públic una estructura de condicions de treball i personals que facen compatible la seua dedicació professional amb la seua vida personal i familiar i que estiguen encaminades a l'assoliment de la igualtat efectiva entre dones i homes.

En relació amb el principi de proporcionalitat, la norma conté la regulació adequada i imprescindible i estableix les obligacions necessàries amb la finalitat d'atendre l'objecte que es persegueix.

La disposició compleix també el principi de seguretat jurídica, s'emmarca en la resta de l'ordenament jurídic i respon al repartiment competencial establit en la Constitució Espanyola i en l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana.

El principi de transparència s'ha garantit mitjançant els processos de consulta, audiència i informació públiques i la negociació de la norma en tots els àmbits de participació: Mesa Sectorial d'Educació i Consell Escolar de la Comunitat Valenciana.

Respecte al principi d'eficiència, la disposició regula les condicions de treball del personal docent no universitari dependent de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, la qual cosa fa possible un treball més coordinat i un millor aprofitament dels recursos disponibles.



El present Decret ha sigut negociat amb les organitzacions sindicals presents en la Mesa Sectorial d'Educació de 20 de gener de 2022, d'acord amb el que s'estableix en la Llei 9/1987, de 12 de juny, d'òrgans de representació, determinació de les condicions de treball i participació del personal al servei de les administracions públiques.



Per tot això, a proposta de la consellera d'Educació, Cultura i Esport, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 30 de desembre de 2022,





DECRETE



Capítol I

Disposicions generals



Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

El present Decret té per objecte regular els permisos i llicències del personal docent no universitari funcionarial dependent de la conselleria competent en matèria d'educació.



Article 2. Definicions

A l'efecte del que disposa aquest Decret i de les normes que el despleguen, s'entendrà per:

1) Parella de fet: persona que respecte de la persona de referència manté una relació que puga acreditar a través de la inscripció en un registre públic oficial d'unions de fet.

2) Familiar de primer grau en línia directa, per consanguinitat o afinitat: pares i mares, filles i fills, mares i pares polítics, cònjuge o parella de fet de la filla o fill i filles i fills del cònjuge o parella de fet, sense perjudici del que puga establir la normativa civil.



3) Familiar de segon grau en línia directa o col·lateral, per consanguinitat: germans i germanes, avis i àvies, netes i nets; o, per afinitat: avis, àvies, nets i netes del cònjuge o parella de fet i cunyats i cunyades, entenent per tal el cònjuge o parella de fet de la germana o del germà, o bé la germana o germà del cònjuge o parella de fet, sense perjudici del que puga establir la normativa civil.



4) Necessitar especial dedicació o atenció continuada: suposa que cal que la persona reba tractament, atenció, cures o assistència continuada per terceres persones a causa de problemes de salut, entesa aquesta última com un benestar físic, psíquic i social. Així mateix, s'entendran incloses en aquesta situació les persones a les quals s'haja reconegut la situació de dependència en qualssevol dels seus graus.

5) Informe de l'òrgan competent de l'administració sanitària: informe de la inspectora o inspector mèdic de zona o, si el tractament es rep a l'hospital, l'informe del facultatiu o facultativa responsable del pacient.



6) Tindre a càrrec seu: relació de dependència que no implica convivència.

7) Cura directa: relació de dependència que implica convivència.



8) Malaltia greu: inclou l'hospitalització, la intervenció quirúrgica sense hospitalització que requerisca repòs domiciliari o aquella malaltia la gravetat o la necessitat d'atenció continuada de la qual siga acreditada pel facultatiu o facultativa responsable del pacient.

9) Guarda legal o custòdia: guarda amb finalitats d'adopció o acolliment, tant temporal com permanent, així com la guarda legal d'una altra persona.

10) Sota la denominació de víctima de violència terrorista es considera inclòs el personal funcionari que haja patit danys físics o psíquics a conseqüència de l'activitat terrorista, el seu cònjuge o persona amb anàloga relació d'afectivitat, i les filles i fills de les persones ferides i mortes, sempre que tinguen la condició de personal funcionari i de víctimes de terrorisme d'acord amb la legislació vigent, així com aquelles funcionàries i funcionaris amenaçats en els termes de l'article 5 de la Llei 29/2011, de 22 de setembre, de reconeixement i protecció integral de les víctimes del terrorisme, després del reconeixement del Ministeri de l'Interior o de sentència judicial ferma.



11) Relació de dependència: estat en què es troben les persones que, per raons derivades de l'edat, la malaltia o la diversitat funcional, requerisquen l'atenció d'una altra o d'altres persones per a realitzar activitats bàsiques de la vida diària.



Article 3. Acreditacions

Sense perjudici de l'acreditació per qualsevol dels mitjans admesos en dret, amb caràcter general:

1) La situació de convivència ha de ser acreditada mitjançant certificat d'empadronament expedit per l'ajuntament de residència.

2) La condició de discapacitat o diversitat funcional ha de ser acreditada mitjançant resolució o certificació oficial del grau de discapacitat, expedida per la conselleria competent en la matèria o, si és el cas, per l'òrgan equivalent d'altres administracions públiques.

3) El grau de parentiu i la relació familiar s'acreditarà amb el llibre o llibres de família, amb certificació del Registre Civil o bé amb la inscripció en qualsevol registre públic oficial d'unions de fet.

4) La guarda legal ha d'acreditar-se mitjançant la decisió administrativa de guarda amb finalitats d'adopció o acolliment, tant temporal com permanent, o mitjançant la sentència judicial que atorgue al personal funcionari la tutela o qualsevol altra institució de guarda legal. En aquest últim supòsit ha d'acreditar-se, així mateix, l'acceptació del càrrec conformement amb el que s'estableix en la normativa civil.

5) La situació de violència de gènere s'acreditarà d'acord amb el que es disposa en l'article 23 de la Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere, així com el que es disposa en l'article 9 de la Llei 7/2012, de 23 de novembre, integral contra la violència sobre la dona en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

6) La condició de família nombrosa haurà d'acreditar-se mitjançant el títol oficial actualitzat de família nombrosa expedit per l'òrgan competent.

7) La condició de família monoparental s'acreditarà mitjançant el títol corresponent expedit per la conselleria amb competències en la matèria.

8) La malaltia greu haurà d'acreditar-se mitjançant justificant d'hospitalització en institució sanitària o domiciliària que incloga la duració d'aquesta, mitjançant justificant mèdic de la intervenció quirúrgica sense hospitalització que incloga el període de repòs domiciliari o bé mitjançant l'informe expedit pel facultatiu o facultativa responsable del pacient en el qual conste la gravetat de la malaltia quan no existisca hospitalització.



Article 4. Distribució competencial

1. Correspon als directors o directores dels centres docents no universitaris, de centres de Formació, Innovació i Recursos Educatius, i d'unitats especialitzades d'orientació, respecte del personal docent destinat a aquests, resoldre les sol·licituds de permisos a les quals es refereixen els articles 5, 7, 11 (en el cas de gaudi d'una hora diària), 12, 13, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 i 25.

La resolució del director o directora del centre o servei no posa fi a la via administrativa i contra aquesta podrà interposar-se un recurs d'alçada davant la direcció territorial corresponent de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport.

2. Correspon al director o directora territorial amb competències en educació, respecte del personal docent no universitari destinat en centres i serveis radicats en el seu àmbit territorial, resoldre les sol·licituds de permisos a les quals es refereixen els articles 6, 8, 9, 10, 14, 23, 24, i 29, i les sol·licituds de reducció de jornada descrites en l'article 33, així com les sol·licituds relacionades amb l'article 11 (els supòsits de sol·licitud de substitució del temps de lactància per l'ampliació del permís maternal), i les sol·licituds relacionades amb l'article 34 (els supòsits de sol·licitud d'ajornament del gaudi del permís de vacances per llicència maternal o paternal).

La sol·licitud de gaudi de vacances en el supòsit indicat en el paràgraf anterior haurà d'efectuar-se, com a mínim, amb un mes d'antelació a la data indicada d'inici d'aquesta.

3. Correspon al director o directora general amb competències en personal docent resoldre els permisos i llicències del personal docent no universitari la resolució dels quals no siga expressament atribuïda a altres òrgans (articles 15, 26, 27, 30, 31 i 32).

Consideracions generals:

1. Les activitats extraescolars desenvolupades dins i fora de la Comunitat Valenciana a conseqüència de la programació general anual, quan impliquen eixides del centre per part del professorat que les realitze, no tenen la consideració de permís, ja que no impliquen una falta d'assistència al treball sinó un desenvolupament d'aquest fora del centre, per la qual cosa no es requereix sol·licitar autorització per a la seua execució, ja que aquesta es troba implícita en l'aprovació d'aquesta en la programació general anual.

2. Els permisos regulats en el capítol II del present decret hauran de sol·licitar-se a l'òrgan competent per a la concessió d'aquests amb la màxima antelació possible, en els supòsits predictibles, a fi d'evitar ocasionar dificultats en el funcionament normal dels centres docents.

3. Amb caràcter general, la sol·licitud de gaudi del permís per matrimoni o unió de fet, així com aquells la data dels quals siga coneguda, haurà d'efectuar-se amb la màxima antelació possible a la data indicada d'inici d'aquest.



Capítol II

Permisos



El personal docent, després de la comunicació i l'autorització de l'òrgan competent, podrà gaudir dels permisos establits en els articles següents en els termes descrits en aquests.



Article 5. Permís per celebració de matrimoni o unió de fet

1. El personal tindrà dret a permís el dia de la celebració o formalització del seu matrimoni o inscripció de la seua unió de fet en un registre oficial, així com la d'un familiar fins al segon grau d'afinitat o consanguinitat.

2. Si el lloc en el qual es realitza la celebració superara la distància de 375 quilòmetres computats des de la localitat de residència d'aquest personal, el permís seria de dos dies naturals consecutius.



Article 6. Permís per matrimoni o unió de fet

1. El personal podrà gaudir d'un permís de quinze dies naturals i consecutius per raó de matrimoni o inscripció en el Registre d'Unions de Fet de la Comunitat Valenciana o en qualsevol altre registre públic oficial d'unions de fet.

2. Aquest permís pot acumular-se al període vacacional i no es gaudirà necessàriament a continuació del fet causant, però sempre dins dels 12 mesos següents al matrimoni o inscripció en el Registre d'Unions de Fet de la Comunitat Valenciana.

3. El personal que faça servir aquest permís per inscripció en un registre oficial d'unions de fet no podrà gaudir-lo de nou en cas de contraure matrimoni posteriorment amb la mateixa persona.



Article 7. Permís per tècniques prenatals i de preparació al part

1. Quan hagen de fer-se dins de la jornada de treball, es concedirà permís pel temps indispensable per a la realització d'exàmens prenatals i cursos de tècniques per a la preparació al part de les funcionàries embarassades.

2. Dins de la jornada de treball, el personal funcionari tindrà dret a absentar-se per a sotmetre's a tècniques de fecundació o reproducció assistida pel temps necessari per a la seua realització, amb la justificació prèvia de la necessitat.



Article 8. Permís per estat de gestació

Les funcionàries docents públiques en estat de gestació gaudiran d'un permís retribuït a partir del primer dia de la setmana 37 d'embaràs fins a la data del part.

En el supòsit de gestació múltiple, aquest permís podrà iniciar-se el primer dia de la setmana 35 d'embaràs, fins a la data del part.



Article 9. Permís per naixement per a la mare biològica

Aquest permís es concedirà en els termes i condicions establits en l'article 49.a del TREBEP.



Article 10. Permís del progenitor diferent de la mare biològica per naixement, guarda amb finalitats d'adopció, acolliment o adopció d'un fill o d'una filla

Aquest permís es concedirà en els termes i condicions establits en l'article 49.c del TREBEP.



Article 11. Permís per lactància

Aquest permís es concedirà en els termes i condicions establits en l'article 48.f del TREBEP.



Article 12. Permís per naixement de filles o fills prematurs

Per naixement de filles o fills prematurs o que per qualsevol altra causa hagen de romandre hospitalitzats a continuació del part, la funcionària o el funcionari tindrà dret a absentar-se del treball durant un màxim de dues hores diàries i percebrà les retribucions íntegres.



Article 13. Permís per qüestions relacionades amb l'adopció o acolliment o guarda amb finalitats d'adopció

En els casos d'adopció, acolliment o guarda amb finalitats d'adopció es tindrà permís per a l'assistència a les sessions d'informació i preparació preceptives, així com per a la realització dels informes psicològics i socials preceptius previs a la declaració d'idoneïtat que hagen de fer-se dins de la jornada de treball.



Article 14. Permís per adopció, guarda amb finalitats d'adopció o acolliment de menors, tant temporal com permanent

Aquest permís es concedirà en els termes i condicions establits en l'article 49.b del TREBEP.



Article 15. Permís per cura de fill o filla menor afectat per càncer o una altra malaltia greu

Aquest permís es concedirà en els termes i condicions establits en l'article 49.e del TREBEP.



Article 16. Permís per deures relacionats amb la conciliació de la vida personal, familiar i laboral

1. El personal podrà acudir durant la seua jornada laboral, per necessitats pròpies o bé de necessitats de menors, de persones majors o de persones amb diversitat funcional física, psíquica o sensorial a càrrec seu, a:

a) Consultes, tractaments i exploracions de tipus mèdic durant el temps indispensable per a la seua realització.

b) Reunions de coordinació i tutories dels seus centres d'educació especial.

c) Consultes de suport addicional en l'àmbit sociosanitari.

Així mateix, podrà acudir pel temps indispensable, durant la seua jornada laboral, a consultes, tractaments i exploracions mèdiques del cònjuge o parella de fet, quan s'acredite documentalment la necessitat d'assistir-hi amb un acompanyant.

2. Les absències parcials al lloc de treball a conseqüència de l'assistència a les situacions recollides en el punt anterior es consideraran com de treball efectiu sempre que l'absència es limite al temps indispensable per a la seua realització i es justifique documentalment pel personal docent la seua assistència i l'hora de la cita.

3. El personal tindrà permís per a absentar-se del seu lloc de treball per a assistir a les tutories o a qualsevol altre requeriment del centre escolar de les seues filles i fills.

Aquestes absències duraran el temps indispensable per a la seua realització i es consideraran de treball efectiu sempre que tinguen lloc dins de l'horari laboral.

4. Així mateix, en cas d'interrupció de l'embaràs, la docent tindrà dret a sis dies naturals i consecutius a partir del fet causant, sempre que no es trobe en situació d'incapacitat temporal.





Article 17. Permís per defunció

1. Per defunció del cònjuge, de la parella de fet o d'un familiar dins del primer grau de consanguinitat o afinitat, tres dies hàbils quan el succés es produïsca en la mateixa localitat, i de cinc dies hàbils quan siga en diferent localitat.

2. Quan es tracte de defunció d'un familiar dins del segon grau de consanguinitat o afinitat, el permís serà de dos dies hàbils quan es produïsca en la mateixa localitat i de quatre dies hàbils quan siga en diferent localitat.

3. Els dies en què es faça ús d'aquest permís hauran de ser consecutius i immediatament posteriors al fet causant.

Únicament es computarà com a permís el dia de la defunció quan la persona no inicie la jornada de treball que li correspondria realitzar aquell dia.

4. Per al còmput dels terminis en la mateixa localitat o diferent localitat es prendrà com a referència el terme municipal de la residència habitual de la persona sol·licitant.



Article 18. Permís per accident o malaltia greus, per hospitalització o per intervenció quirúrgica sense hospitalització que requerisca repòs domiciliari

1. Per accident o malaltia greus, per hospitalització o per intervenció quirúrgica sense hospitalització que requerisca repòs domiciliari del cònjuge, de la parella de fet o d'un familiar de primer grau per consanguinitat o afinitat, es tindrà dret a un permís de tres dies hàbils quan el succés es produïsca en la mateixa localitat, i de cinc dies hàbils quan siga en diferent localitat.

2. Per accident o malaltia greus, per hospitalització o per intervenció quirúrgica sense hospitalització que requerisca repòs domiciliari d'un familiar de segon grau per consanguinitat o afinitat es tindrà dret a un permís de dos dies hàbils quan es produïsca en la mateixa localitat i de quatre dies hàbils quan siga en diferent localitat.



3. Aquests permisos es comptabilitzaran a partir del dia en què es produïsca el fet causant.

4. Es concedirà permís per accident o malaltia greus quan hi haja hospitalització o intervenció quirúrgica sense hospitalització que requerisca repòs domiciliari o siga acreditada, pel facultatiu o facultativa competent, la gravetat de la malaltia. Aquest permís es concedirà cada vegada que s'acredite una nova situació de gravetat.

5. En els supòsits d'accident o malaltia greus, d'hospitalització en institució sanitària o d'hospitalització domiciliària de llarga duració, aquests dies de permís podran utilitzar-se seguits o alterns, a petició del personal.

6. En el cas que l'hospitalització siga inferior als dies que per accident o per malaltia greu es té permís i no hi haguera certificat de gravetat, aquest permís es reduirà als dies que efectivament el familiar de l'afectat haja estat hospitalitzat.

7. Els permisos contemplats en el present article seran compatibles i no necessàriament consecutius.



Article 19. Permís per exàmens finals i altres proves definitives d'aptitud

El personal disposarà de permís el dia de l'examen per a concórrer a proves selectives per a l'ingrés en qualsevol administració pública, a exàmens finals i a altres proves definitives d'aptitud i avaluació en centres oficials, encara que la realització de l'exercici siga compatible amb la jornada laboral. S'entenen inclosos en aquest permís els exàmens parcials sempre que tinguen caràcter eliminatori.



Article 20. Permís per trasllat de domicili habitual

1. El personal podrà gaudir d'un permís d'un dia per trasllat del seu domicili habitual sense canvi de localitat de residència, aportant justificant acreditatiu.

2. Quan hi haja canvi de localitat de residència, aquest permís serà de dos dies.



Article 21. Permís per deure inexcusable

1. El personal tindrà dret a disposar del temps indispensable per al compliment d'un deure inexcusable, de caràcter públic o personal.



2. A títol enunciatiu i no limitatiu, s'entendrà per deure de caràcter públic o personal:

a) Citacions de jutjats i tribunals de justícia o un altre tipus de compareixences obligatòries davant aquests, acreditades com cal mitjançant certificat de compareixença expedit per un lletrat de l'administració de justícia, així com citacions de comissaries o de qualsevol altre organisme oficial.

b) Compliment de deures ciutadans derivats d'una consulta electoral.

c) Assistència a reunions dels òrgans de govern i comissions dependents d'aquests quan deriven estrictament del càrrec electiu de regidora o regidor, així com del de diputada o de diputat.



d) Assistència com a membre a les sessions dels òrgans constituïts per a la selecció, baremació o provisió de llocs de personal docent, amb nomenament de l'autoritat pertinent.

e) Assistència com a membre de comissions de baremació constituïdes per als diversos procediments que es duguen a terme en la Direcció General de Personal Docent.

f) Altres obligacions que necessàriament hagen d'atendre's en horari laboral i que, en cas d'incompliment, generen a la persona interessada una responsabilitat d'ordre civil, penal o administrativa, sempre que queden ben acreditades.



Article 22. Permís per funcions representatives

Es concediran permisos per a realitzar funcions sindicals o de representació del personal, en els termes que s'estableixen en la normativa vigent.



Article 23. Permís per raó de violència de gènere o violència sexual sobre la dona docent

Aquest permís es concedirà en els termes i amb les condicions establits en l'article 49.d del TREBEP.



Article 24. Permís personal per ser víctima de violència terrorista

El personal víctima de violència terrorista tindrà dret a una reducció de jornada que es concedirà en els termes i condicions previstos en l'article 49, f) del TREBEP.





Capítol III

Llicències



Secció primera. Llicències amb retribució



Article 25. Llicència per a l'assistència en conferències, seminaris, congressos i jornades

1. L'administració podrà concedir, amb un màxim de sis dies a l'any, llicencia per a la participació en conferències, seminaris, congressos, jornades o similars, organitzats per institucions nacionals o internacionals, els continguts dels quals estiguen directament relacionats amb l'activitat docent de la persona peticionària. Aquesta autorització s'atorgarà per la direcció del centre, i sempre que no ho impedisquen les necessitats de prestació del servei educatiu. Si escau la denegació, haurà de ser motivada.

2. L'administració podrà concedir llicència retribuïda per a la realització d'estades formatives, convocades pel ministeri o la conselleria competents en matèria d'educació i per l'agència nacional competent en l'àmbit de l'educació i la formació, per un període de fins a dues setmanes o deu dies lectius, o ajustar-se als termes establits en la convocatòria concreta, i sempre que no ho impedisquen les necessitats del servei.



3. Durant els permisos de maternitat, paternitat, les excedències per cura de fills o familiars, així com durant la reducció de jornada (article 33), el personal podrà participar en aquestes activitats formatives (sense necessitat de sol·licitud expressa; únicament es comunicarà a la direcció del centre, per part del docent a l'efecte del còmput de temps de formació).

4. El personal que gaudisca d'aquesta llicència percebrà la totalitat de les retribucions que li corresponga.



Article 26. Llicència per estudis

1. L'òrgan competent en matèria de formació, amb convocatòria prèvia, podrà concedir llicència de fins a dotze mesos per a la formació en matèries relacionades directament amb l'activitat docent del peticionari. Aquesta llicència es podrà sol·licitar cada cinc anys, sempre que s'hagen prestat serveis en actiu ininterrompudament. Durant el gaudi de la llicència per estudis es tindrà dret exclusivament a la percepció de les retribucions bàsiques.

2. En finalitzar el període de la llicència per estudis, el personal beneficiari haurà de presentar a l'òrgan competent en matèria de formació una memòria global del treball desenvolupat, així com una certificació acadèmica dels estudis realitzats.

3. La no presentació de la memòria i la certificació acadèmica corresponent per part de la persona beneficiària implicarà l'obligació de reintegrar les retribucions percebudes.

4. En qualsevol moment en què s'aprecie que la persona seleccionada no compleix els requisits establits en el paràgraf primer d'aquest article el mateix òrgan que va resoldre la seua concessió li revocarà la llicència.



Article 27. Llicència per participació en programes acreditats de cooperació internacionals

1. La direcció general competent en matèria de personal docent podrà autoritzar llicències per a la participació voluntària, per un període no superior a sis mesos, en missions o programes de cooperació internacional al servei d'organismes internacionals, governs o entitats públiques estrangeres, sempre que conste l'interés de l'administració a participar així com el de l'organisme, govern o entitat que ho sol·licite.



2. Amb la sol·licitud haurà d'aportar-se la documentació referida al programa en la qual conste la participació de la persona interessada, així com un informe favorable de l'òrgan competent en matèria de cooperació internacional.

3. Durant el temps de duració de la llicència, les retribucions de la persona participant seran a càrrec de la conselleria o organisme en el qual preste els seus serveis.

4. Finalitzada l'activitat voluntària, s'aportarà certificació de l'organisme, govern o entitat, en el qual s'acredite el compliment efectiu de l'activitat.



Secció segona. Llicències sense retribució



Article 28. Disposicions comunes a les llicències sense retribució

Les llicències sense retribució hauran de comprendre períodes continuats i ininterromputs, tindran la consideració de serveis prestats efectivament a l'efecte del còmput d'antiguitat, i durant el gaudi d'aquestes l'administració mantindrà el personal en alta en el règim de previsió social que li corresponga.



Article 29. Llicència per interés particular

1. Aquesta llicència podrà concedir-se per un mínim de deu dies i un màxim de nou mesos cada tres anys. Tindrà la consideració de serveis prestats efectivament.

2. Aquesta llicència se sol·licitarà, excepte casos excepcionals degudament justificats, amb una antelació mínima de trenta dies a la data de l'inici, i haurà de resoldre's com a mínim amb set dies d'antelació a aquesta data. Si escau, la seua denegació serà motivada.



Article 30. Llicència per beques d'estudi o investigació

1. Gaudiran d'aquest tipus de llicència les persones interessades quan se'ls hagueren adjudicat beques d'estudi o investigació per a formació professional pels òrgans del Ministeri d'Educació, administracions educatives competents en la matèria, organismes oficials, o a conseqüència d'actuacions d'òrgans de la Unió Europea en execució dels articles 149 i 150 del Tractat Constitutiu de la Comunitat Europea. Tindrà la consideració de serveis efectivament prestats.



2. El gaudi d'aquest tipus de llicència s'efectuarà segons el que establisquen les respectives convocatòries, subordinat a les necessitats del servei.



Article 31. Llicència per a assistència a cursos de perfeccionament professional

L'òrgan competent podrà concedir llicències no retribuïdes, d'una duració màxima de quatre mesos a l'any, per a l'assistència a cursos de perfeccionament professional, quan el contingut d'aquests estiga relacionat directament amb el lloc de treball o la carrera professional en l'administració i sempre que no ho impedisquen les necessitats del servei. La sol·licitud d'aquests cursos haurà de formalitzar-se amb trenta dies d'antelació.



Article 32. Llicència per malaltia de familiars o de qualsevol persona que es trobe legalment sota la seua guarda o custòdia

1. En el cas que el cònjuge, parella de fet o familiar en línia directa o col·lateral fins al segon grau per consanguinitat o afinitat que convisca amb la persona sol·licitant, o qualsevol persona que legalment es trobe sota la seua guarda o custòdia, patisca malaltia greu o irreversible que requerisca una atenció continuada, podrà sol·licitar-se una llicència per malaltia de familiars, amb una duració màxima d'un any, per cada subjecte causant. L'inici de cada nova llicència per diferent subjecte causant posarà fi a la llicència que estiguera gaudint-se fins a aquell moment.



2. Als efectes indicats, la malaltia haurà de ser suficientment acreditada amb els informes mèdics corresponents.

3. Aquesta llicència tindrà la consideració de serveis prestats efectivament.



Capítol IV

Reducció de jornada



Article 33. Reducció de jornada

1. Es tindrà dret a la reducció d'un terç o de la meitat de la jornada de treball, amb reducció proporcional de retribucions:

a) Per raons de guarda legal, quan el personal tinga a càrrec seu algun xiquet o xiqueta de dotze anys o menor, una persona major que requerisca especial dedicació o una persona amb un grau de discapacitat física, psíquica o sensorial igual o superior al 33% que no exercisca cap activitat retribuïda que supere el salari mínim interprofessional.

b) Per tindre al seu càrrec el cònjuge o parella de fet o un familiar fins al segon grau de consanguinitat o afinitat que requerisca especial dedicació.

c) Personal que, per tindre reconegut un grau de discapacitat, o per raó de llarga o crònica malaltia, no puga realitzar la seua jornada laboral completa, fet que haurà d'acreditar-se inicialment per la Unitat de Valoració Mèdica d'Incapacitats i, en aquells casos en què siga revisable, ratificar-se de manera anual per part d'aquesta unitat.

d) Per tindre la condició de càrrec electe en qualsevol administració pública local.

2. Les disminucions de jornada previstes en aquest article són incompatibles entre si, i podran ser gaudides per qualsevol dels membres de la parella, sempre que demostren que no és utilitzada per l'altre al mateix temps, excepte en el supòsit contemplat en l'apartat 1.c d'aquest article.

3. Les reduccions de jornada contemplades en aquest article afectaran la totalitat de la jornada laboral docent establida en la normativa en vigor, i repercutiran de manera proporcional en els diferents períodes que la conformen.

4. Les reduccions de jornada esmentades hauran de sol·licitar-se amb una antelació, almenys, de quinze dies a l'inici de cada trimestre escolar, i la seua concessió es farà coincidir amb aquest.

No obstant això, l'òrgan competent per a concedir aquesta disminució podrà modificar els terminis i períodes referits exclusivament en aquells supòsits en els quals se sol·licite de manera expressa i s'acredite fefaentment quines circumstàncies extraordinàries impedeixen la seua adaptació al trimestre escolar.



Capítol V

Vacances



Article 34. Vacances

El personal docent gaudirà de les seues vacances anuals retribuïdes, necessàriament, en període no lectiu.

Quan les situacions de permís per naixement per a la mare biològica, adopció, guarda, acolliment o del progenitor diferent de la mare biològica, risc durant la lactància o risc durant l'embaràs, impedisquen iniciar el gaudi de les vacances en període no lectiu dins de l'any natural al qual corresponguen o una vegada iniciat el període vacacional, si aquest es veu interromput per sobrevindre una d'aquestes situacions, aquest període es podrà gaudir, sempre a continuació de la finalització d'aquestes situacions.





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Absència de despesa

El present Decret no comporta un increment de despesa en els pressupostos de la Generalitat Valenciana.



Segona. Tractament de la informació

1. Les actuacions derivades d'aquest Decret i el tractament de la informació obtinguda amb aquesta finalitat estan subjectes, en els casos en els quals la naturalesa de la informació ho requerisca, a les obligacions establides en la normativa vigent sobre protecció de dades personals. A aquest objecte, s'adoptaran les mesures necessàries per a protegir la confidencialitat en la presentació de les sol·licituds i documentació.

2. Així mateix, les persones que intervinguen en el procediment estaran obligades al secret professional de les dades que coneguen a aquest efecte i al deure de guardar-les; obligacions que subsistiran encara després d'haver finalitzat la seua vinculació orgànica o funcional amb les unitats que hagueren intervingut en la tramitació d'aquestes.







DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única

Queda derogat el decret 7/2008, de 25 de gener, del Consell, pel qual es regulen els permisos i llicències del personal docent no universitari dependent de la Conselleria d'Educació.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació normativa

Es faculta la conselleria amb competències en matèria d'educació per a dictar les disposicions que siguen necessàries per al desplegament d'aquest decret.



Segona. Entrada en vigor.

El present decret entrarà en vigor l'endemà de ser publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 30 desembre de 2022



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La consellera d'Educació, Cultura i Esport,

RAQUEL TAMARIT IRANZO

Mapa web