Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ d'11 de febrer de 2022, de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, per la qual es creen els segells electrònics per a les actuacions administratives automatitzades del Registre de Grups d'Interés de la Generalitat. [2022/1174]

(DOGV núm. 9280 de 17.02.2022) Ref. Base de dades 001289/2022


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica
    Grup temàtic: Autoritzacions administratives
    Descriptors:
      Temàtics: organització administrativa



La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic (d'ara en davant LRJSP) estableix en l'article 40.1 que les administracions públiques podran identificar-se mitjançant l'ús d'un segell electrònic basat en un certificat electrònic reconegut o qualificat que reunisca els requisits exigits per la legislació de signatura electrònica.



Els articles 41 i 42 d'aqueixa mateixa llei regulen l'actuació administrativa automatitzada i els sistemes de signatura per a aquesta. Segons l'article 41, s'entén per actuació administrativa automatitzada, qualsevol acte o actuació realitzada íntegrament a través de mitjans electrònics, per una administració pública, en el marc d'un procediment administratiu i en la qual no haja intervingut de manera directa personal empleat públic.

Quant a l'autenticació de les actuacions administratives automatitzades, l'article 42 de l'LRJSP preveu la possibilitat d'usar com a sistema de signatura electrònica «el segell electrònic d'administració pública, òrgan, organisme públic o entitat de dret públic, basat en certificat electrònic reconegut o qualificat que reunisca els requisits exigits per la legislació de signatura electrònica».

En desplegament d'aquesta normativa estatal està el Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, que estableix en els seus articles 15 i 20, que les Administracions Públiques podran utilitzar, per a la seua identificació electrònica i per a garantir l'origen i integritat dels documents electrònics, entre altres, el segell electrònic. I preveu la utilització d'aquests segells electrònics dins de la tramitació administrativa automatitzada dels procediments que cada administració determine.

En l'àmbit autonòmic, el Decret 220/2014, de 12 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'administració electrònica de la Comunitat Valenciana, modificat per la Llei 9/2019, de 23 de desembre, de la Generalitat, dedica el títol VI a la tramitació electrònica, i estableix l'article 77.1 que l'Administració de la Generalitat podrà realitzar actuacions administratives automatitzades per a constatar la concurrència dels requisits que establisca l'ordenament jurídic, declarar les conseqüències previstes, adoptar les resolucions i comunicar o certificar les dades, actes, resolucions o acords que consten en els seus sistemes d'informació, mitjançant la utilització dels sistemes de signatura electrònica previstos en el present capítol.

L'article 79 d'aquest reglament estableix que l'acreditació de la competència en actuacions administratives automatitzades podrà realitzar-se per mitjà dels segells electrònics emesos amb base en la política de certificació de segell electrònic. La creació d'aquests segells electrònics es realitzarà mitjançant resolució dels òrgans superiors de la conselleria o titulars dels organismes públics competents i es publicarà en la seu electrònica.

L'acreditació per aquest mitjà es podrà aplicar a qualsevol actuació administrativa de tràmit, així com als actes resolutoris dels procediments, en aquells supòsits expressament establits per resolució de la conselleria competent, en el procediment o actuació concreta en què es pretenga l'aplicació.

Una vegada creat el segell electrònic que permeta la tramitació automatitzada, en virtut de l'article 78 de la mateixa norma, haurà d'emetre's resolució de l'òrgan administratiu que gestione els sistemes o aplicacions informàtiques que vagen a ser utilitzats per a la gestió d'actuacions administratives automatitzades, amb un informe previ emés per l'òrgan directiu amb competències horitzontals en matèria de tecnologies de la informació i les comunicacions de la Generalitat, dictat segons l'article 94 d'aquest reglament, el contingut del qual com serà vinculant.

D'acord amb el que es preveu en l'article 5 de la Llei 25/2018, de 10 de desembre, per la qual es regula l'Activitat dels Grups d'Interés a la Comunitat Valenciana, pertoca la posada en funcionament del Registre de Grups d'Interés de la Generalitat, amb les característiques descrites en l'esmentat article. Es tracta d'un registre electrònic, de naturalesa administrativa, públic, independent, obert i gratuït. Per tant, inclou actuacions administratives automatitzades, per a les quals és oportú l'ús d'un segell electrònic com a mitjà d'identificació electrònica de l'òrgan competent, així com per a garantir l'origen i integritat dels documents electrònics que s'expedisquen.

Atés l'informe favorable de coordinació informàtica de 28.10.2021 emés per la Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions.

En virtut del que s'ha exposat, de conformitat amb les facultats conferides per l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell en relació amb l'article 13 del Decret 5/2019, de 16 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen el número i la denominació de les conselleries i les seues atribucions, així com el Decret 179/2020, de 30 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, resolc:



Primer. Objecte de la resolució

Aquesta resolució té per objecte la creació dels segells electrònics que s'utilitzaran com a sistema de signatura electrònica per a la identificació i l'autenticació de l'exercici de la competència, en les actuacions administratives automatitzades que es generen en l'àmbit del Registre de Grups d'Interés de la Generalitat.



Segon. Creació del segell electrònic de la Secretaria Autonòmica de Participació i Transparència

Es crea el segell electrònic de la Secretaria Autonòmica de Participació i Transparència, basat en un certificat reconegut o qualificat, com a sistema de signatura electrònica per a garantir l'autenticitat i la integritat dels documents, en les actuacions administratives automatitzades realitzades en l'exercici de les seues competències.



Tercer. Creació del Segell electrònic de l'Oficina de Control de Conflicte d'Interessos

Es crea el segell electrònic de l'Oficina de Control de Conflicte d'Interessos, basat en un certificat reconegut o qualificat, com a sistema de signatura electrònica per a garantir l'autenticitat i la integritat dels documents, en les actuacions administratives automatitzades realitzades en l'exercici de les seues competències.



Quart. Actuacions administratives automatitzades

1. Els segells electrònics qualificats de la Secretaria Autonòmica de Participació i Transparència i de l'Oficina de Control de Conflictes d'Interessos podran ser utilitzats per a la identificació i l'autenticació de l'exercici de la competència en les diverses actuacions administratives automatitzades que es duguen a terme.

2. S'estableixen les següents actuacions administratives automatitzades dins del Registre de Grups d'Interés de la Generalitat a les quals serà aplicable el segell electrònic de l'Oficina de Control de Conflictes d'Interessos:

– Inscripció provisional de grup d'interés

– Inscripció provisional de representant de grup d'interés

3. S'estableixen les següents actuacions administratives automatitzades dins del Registre de Grups d'Interés de la Generalitat a les quals serà aplicable el segell electrònic de la Secretaria Autonòmica de Participació i Transparència:

– Resolució d'inscripció definitiva de grup d'interés.

– Resolució d'inscripció definitiva de representant de grup d'interés.

– Resolució de denegació d'inscripció de grup d'interés per falta d'esmena.

– Resolució de denegació d'inscripció de representant de grup d'interés per falta d'esmena.

– Resolució de baixa de grup d'interés.

– Resolució de baixa de representant de grup d'interés.

– Resolució de modificació de dades de grup d'interés.

– Resolució de modificació de dades de representant de grup d'interés.



Cinqué. Òrgans competents

La titularitat i custòdia dels segells electrònics que es creen per la present resolució correspon a la Secretaria Autonòmica de Participació i Transparència.

La responsabilitat del seu ús, ajustat a les instruccions, protocols i normes definides per a la utilització, recau en els òrgans administratius tramitadors del procediment corresponent.

La definició de les especificacions, programació, manteniment, supervisió i control de qualitat i, si escau, auditoria del sistema d'informació i del seu codi font, corresponen a la Direcció General de Tecnologies de la Informació i la Comunicació, dependent de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic.



Sisé. Verificació del certificat

La verificació del certificat podrà realitzar-se a través de l'Agència de Tecnologia i Certificació Electrònica-ACCV, així com pel servei Valide de la plataforma de validació de certificats de l'Administració general de l'Estat, en la següent adreça electrònica: https://valide.redsara.es



Seté. Publicitat

Aquesta resolució es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i estarà disponible en la seu electrònica de la Generalitat valenciana.



Huité. Entrada en vigor

Aquesta resolució entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

La present resolució posa fi a la via administrativa i contra aquesta es podrà interposar recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que va dictar l'acte, en el termini d'un mes, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques o ser recorreguda en via contenciós-administrativa en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, davant el Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que estableixen els articles 10.14 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Tot això sense perjudici que es puga interposar qualsevol altre recurs dels previstos en la legislació vigent.



València, 11 de febrer de 2022.– La consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica: Rosa Pérez Garijo.

Mapa web