Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 14/2022, de 5 de desembre, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'estableix l'obligatorietat de comunicacions i notificacions per mitjans electrònics en determinats tràmits i procediments en les matèries d'Indústria, Energia i Mineria. [2022/11680]

(DOGV núm. 9492 de 19.12.2022) Ref. Base de dades 011301/2022


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Administració electrònica
    Descriptors:
      Temàtics: administració regional, administració pública, organització administrativa , monografies



PREÀMBUL



La publicació de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, forma part d'una de les actuacions dutes a terme per a racionalitzar l'actuació de les institucions, millorar l'eficiència en l'ús dels recursos públics i augmentar-ne la productivitat. Amb aquesta llei s'ha aprofundit en l'agilització dels procediments administratius cap al ple funcionament electrònic.



Aquesta norma incideix que en l'entorn actual la tramitació electrònica no pot ser encara una manera especial de gestió dels procediments, sinó que ha de constituir l'actuació habitual de les administracions públiques. Una administració pública sense paper basada en el funcionament íntegrament electrònic no sols serveix millor als principis d'eficàcia i eficiència, ja que estalvia costos a la ciutadania i empreses, sinó que també reforça les garanties de les persones interessades. A més, la constància de documents i actuacions en un arxiu electrònic facilita el compliment de les obligacions de transparència, i permet oferir informació puntual, àgil i actualitzada a les persones interessades.



D'aquesta manera, la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, estableix un marc legal que tendeix a la generalització dels mitjans electrònics en les relacions entre les administracions públiques i la ciutadania.

Des d'aquesta perspectiva, i d'acord amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, les persones jurídiques, les entitats sense personalitat jurídica i els qui exerceixen una activitat professional que requereix col·legiació obligatòria, entre altres, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques per a la realització de qualsevol tràmit d'un procediment administratiu. D'altra banda, les persones físiques poden triar en tot moment si es comuniquen, en l'exercici dels seus drets i obligacions amb les administracions públiques, per mitjans electrònics o no, llevat que estiguen obligades a relacionar-s'hi per aquests mitjans. No obstant això, l'article 14.3 de la llei esmentada, habilita les administracions a establir reglamentàriament l'obligació de relacionar-se amb aquestes a través de mitjans electrònics per a determinats procediments i per a determinats col·lectius de persones físiques quan, per raó de la seua capacitat econòmica, tècnica, dedicació professional o altres motius, quede acreditat que tenen accés i disponibilitat dels mitjans electrònics necessaris.



La Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública està col·laborant amb la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball per a l'agilització i millora dels tràmits i procediments administratius, en les matèries d'Indústria, Energia i Mineria.



Aquestes actuacions, emmarcades en l'àmbit del Pla Agilitza-Indústria, han suposat una reforma integral i estructural que ha permés ordenar, actualitzar i simplificar diferents procediments en matèria d'Indústria, Energia i Mineria. Aquesta nova enginyeria de processos ha inclòs la revisió de les bases de dades i adequació a la normativa vigent de les dades mínimes necessàries a comunicar per part dels interessats, així com la incorporació de la referència cadastral com mitjà ràpid i concret per a la identificació de les instal·lacions i establiments industrials.



Per a procedir adequadament a una comunicació o inici de procediment n'hi ha prou amb la identificació del sol·licitant i la correcta acreditació de la seua identitat o la del seu representant en els registres corresponents.

Les activitats industrial, energètica i minera, en general, requereixen necessàriament disposar de capacitat legal, tècnica i econòmica financera suficient, habilitats digitals i mitjans electrònics adequats que permeten el compliment d'obligacions reglamentàriament imposades, com ja poden ser l'emplenament de certificats, formularis, llibres de registre o de manteniment que estan disponibles únicament en format electrònic.



Aquests continguts han de ser accessibles, en compliment del Reial decret 1112/2018, sobre accessibilitat dels llocs web i aplicacions per a dispositius mòbils del sector públic, entenent per accessibilitat el conjunt de principis i tècniques que s'han de respectar a l'hora de dissenyar, construir, mantindre i actualitzar els llocs web per a garantir la igualtat i la no discriminació en l'accés de les persones usuàries, en particular de les persones amb discapacitat i de les persones majors.

Aquesta normativa estableix que el contingut accessible dels llocs web i de les aplicacions per a dispositius mòbils inclou la informació tant textual com no textual, els documents i formularis que es poden descarregar, el tractament de formularis digitals i l'emplenament dels processos d'identificació, autenticació, firma i pagament.



L'experiència acumulada durant aquests últims anys i el desenvolupament de les tecnologies d'informació i comunicació permeten adaptar les relacions de l'Administració amb la ciutadania i les empreses. És per això que es considera necessari estendre l'obligatorietat de comunicació i notificació electrònica amb l'Administració de la Generalitat per a diversos procediments en les matèries d'Indústria, Energia i Mineria a qualsevol interessat, incloses les persones físiques.

En l'elaboració d'aquesta ordre s'han complit els principis de bona regulació recollits en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i, en particular, els principis de necessitat i eficiència, perquè es tracta de l'instrument òptim per a aprofundir en l'ús dels mitjans electrònics en les relacions entre les administracions públiques i la ciutadania. També s'adequa al principi de proporcionalitat, perquè no hi ha una altra alternativa menys restrictiva de drets o d'obligacions i, quant als principis de seguretat jurídica, transparència i eficiència, la norma és coherent amb la resta de l'ordenament jurídic i s'ha procurat la participació de les parts interessades, per a permetre una gestió més eficient dels recursos.



Per tot això, fent ús de les facultats que em confereix la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i el Decret 175/2020, de 30 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, consultades les entitats que representen interessos dels sectors objecte de la present disposició i conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,





ORDENE



Article 1. Objecte

Aquesta ordre té per objecte establir l'obligatorietat de les comunicacions i notificacions per mitjans electrònics per a qualsevol interessat, incloses les persones físiques, en les actuacions en determinats procediments en les matèries d'Indústria, Energia i Mineria, així com en els tràmits administratius que aquests procediments inclouen.



Els procediments i tràmits als quals afecta aquesta disposició són els relatius a:

a) Indústria

– Accidents greus.

– ADR (Transport internacional de mercaderies perilloses per carretera) i ATP (Transport internacional de mercaderies peribles i vehicles especials utilitzats en aquests transports).

– Agents que intervenen en el Control Metrològic de l'Estat (fabricants, reparadors, etc.).

– Ascensors.

– Carnets i habilitacions professionals en matèria de seguretat industrial i gasos fluorats.

– Centres de formació que requerisquen autorització.

– Centres tècnics de tacògrafs.

– Empreses instal·ladores, conservadores, mantenidores o reparadores en matèria de seguretat industrial.

– Equips de pressió.

– Grues mòbils autopropulsades.

– Grues torre i monobloc.

– Instal·lacions d'emmagatzematge de productes químics.

– Instal·lacions de gasos combustibles.

– Instal·lacions de protecció contra incendis.

– Instal·lacions elèctriques amb independència de la seua tensió, potència i/o funcionalitat, la construcció o la posada en servei de la qual estiga sotmesa a comunicació o autorització de l'Administració (baixa tensió, enllumenat exterior, instal·lacions de producció d'energia elèctrica, incloses les instal·lacions de generació o producció d'energia elèctrica associades a qualsevol de les modalitats d'autoconsum o fins i tot aïllades o sense connexió a la xarxa elèctrica general, subestacions i centres de transformació, línies d'alta tensió i emmagatzematge o recàrrega de vehicles).

– Instal·lacions frigorífiques.

– Instal·lacions petrolíferes.

– Instal·lacions tèrmiques (climatització, calefacció i aigua calenta sanitària -ACS-).

– Laboratoris autoritzats de metalls preciosos.

– Organismes autoritzats de verificació metrològica.

– Organismes de control.

– Precintes (sol·licituds de codificació).

– Registre Integrat Industrial.

– Tallers de limitadors de velocitat.

– Tallers de reparació de vehicles.

– Vehicles històrics.

b) Energia i mines

– Instal·lacions radioactives de qualsevol categoria.

– Equips i instal·lacions de raigs X.

– Empreses de venda i assistència tècnica d'equips de raigs X.

– Declaracions relatives a radiacions naturals.

– Auditories energètiques.

– Proveïdors de serveis energètics.

– Inscripció en el Registre d'Autoconsum i en el Registre d'Instal·lacions de Producció.

– Els procediments relacionats amb les garanties econòmiques a depositar establits en les normatives dels sectors d'energia i mines.



– Declaració d'aigües minerals o termals.

– Aprofitament d'aigües minerals i termals: mineromedicinals, mineroindustrials, termals per a ús terapèutic i termals per a ús industrial.

– Instal·lacions d'aigües de begudes envasades (aigües minerals naturals i aigües de font envasades) i la seua inscripció en el Registre Integrat Industrial (RII).

– Permís d'exploració o d'investigació de recursos minerals.

– Concessió minera d'explotació directa o derivada de permís d'investigació, sol·licitud de pròrroga o de canvi de titularitat.

– Autorització d'explotació de recursos miners de la Secció A), modificació de projecte, canvi de titularitat, ampliació de termini, caducitat del dret miner.

– Pla de labors anual d'explotació en activitats mineres.

– Suspensió temporal o concentració de labors mineres, ocupació temporal de terrenys per al desenvolupament d'activitats mineres.

– Designació i comunicació de la direcció facultativa en activitats mineres.

– Voladures i explosius.

– Posada en servei d'instal·lacions mineres.

– Certificat d'aptitud per a operadors de maquinària minera mòbil.



– Establiments de benefici de recursos minerals.

– Tallers de pirotècnia.

– Obres subterrànies i sondejos.

– Instal·lacions elevadores per a aigües subterrànies.

– Entitat col·laboradora de l'Administració en matèria de seguretat minera i d'organisme de control en matèria de gestió de residus de les indústries extractives i de protecció i rehabilitació de l'espai afectat per les activitats mineres.

c) I, en general:

– I tots aquells que es deriven o puguen derivar-se de l'aplicació de la normativa de seguretat industrial, energia i mineria.

– Reclamacions i denúncies de qualsevol matèria relacionada més amunt, excepte les reclamacions relacionades amb subministraments energètics que corresponguen a persones físiques, quan aquells es referisquen al seu domicili o residència.

– Verificació individual de comptadors d'energia elèctrica o gas, excepte els relacionats amb subministraments energètics que corresponguen a persones físiques, quan aquells es referisquen al seu domicili o residència.



Article 2. Comunicacions electròniques

Les sol·licituds, comunicacions, declaracions responsables o qualsevol altre escrit o documentació relativa als procediments i tràmits als quals afecta aquesta ordre hauran de presentar-se telemàticament en el registre electrònic de la Generalitat disponible en la seua seu electrònica https://sede.gva.es, a la qual s'accedeix en l'adreça electrònica o mitjançant l'accés disponible en el portal de la Generalitat www.gva.es. Concretament, hauran de presentar-se a través dels procediments administratius inclosos en el catàleg de procediments publicat en la seu electrònica de la Generalitat.

Les notificacions i comunicacions corresponents a aquests procediments i tràmits es practicaran per mitjans electrònics mitjançant compareixença de les persones interessades en la seu electrònica de la Generalitat, a través de la Carpeta Ciutadana i del Sistema de Comunicacions de la Generalitat, així com en la Direcció Habilitada Única (DEHú), d'acord amb el que preveu l'article 43 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



En el disseny dels formularis de sol·licitud i aportació documental i en les comunicacions i altres actuacions administratives s'hauran de tindre en compte els principis de protecció de dades, especialment quant al principi de minimització i a la seguretat de les dades personals.



En compliment del Reial decret 1112/2018, sobre accessibilitat dels llocs web i aplicacions per a dispositius mòbils del sector públic, tant les webs com les aplicacions hauran de ser accessibles per a les seues persones usuàries i, en particular, per a les persones majors i persones amb discapacitat, de manera que els seus continguts complisquen els principis d'accessibilitat, és a dir, que siguen perceptibles, operables, comprensibles i interpretables.



Article 3. Identificació i firma

Els sistemes d'identificació i firma vàlids per a la tramitació electrònica seran els admesos en la seu electrònica de la Generalitat.

El tractament de formularis digitals i l'emplenament dels processos d'identificació, autenticació i signatura han de tindre un contingut accessible, en virtut de l'article 3.2 del Reial decret 1112/2018, sobre accessibilitat dels llocs web i aplicacions per a dispositius mòbils del sector públic.



Article 4. Règim d'esmena en cas de no utilització de mitjans electrònics en la presentació de sol·licituds

Si alguna persona interessada presenta la sol·licitud presencialment, l'òrgan competent la requerirà perquè l'esmene a través de la seua presentació electrònica en el termini de deu dies. En cas que no es duga a terme, es tindrà per desistit de la seua petició, d'acord amb l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i de l'article 14 del Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, aprovat pel Reial decret 203/2021, de 30 de març. A aquest efecte, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en la qual haja sigut realitzada l'esmena, d'acord amb el que s'estableix en l'article 68.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, previsió que resultarà d'aplicació exclusivament a la fase inicial dels procediments administratius iniciats a instàncies de l'interessat.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Incidència pressupostària

L'aplicació i el desenvolupament d'aquesta ordre no tindrà cap incidència en la dotació dels diferents capítols de despesa dels pressupostos de la Generalitat i, en tot cas, la seua concreta aplicació i desenvolupament haurà de ser atesa amb els seus mitjans personals i materials.



DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 5 de desembre de 2022



El conseller d'Economia Sostenible,

Sectors Productius, Comerç i Treball

RAFAEL CLIMENT GONZÁLEZ.

Mapa web