Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 13/2022, de 15 de novembre, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'aproven les bases reguladores del programa d'ajudes per a l'impuls dels delegats i les delegades, supervisors i supervisores o responsables territorials de prevenció de riscos laborals. [2022/10824]

(DOGV núm. 9473 de 18.11.2022) Ref. Base de dades 010295/2022




Índex

Preàmbul

Capítol I. Disposicions generals

Article 1. Objecte i àmbit

Article 2. Organitzacions beneficiàries

Article 3. Requisits dels convenis col·lectius sobre els quals es fonamenta l'ajuda

Article 4. Finançament

Article 5. Distribució del pressupost

Article 6. Import màxim de l'ajuda per organització beneficiària



Article 7. Costos subvencionables

Article 8. Subcontractació

Capítol II. Sol·licituds de subvenció i tramitació

Article 9. Convocatòria d'ajudes i documentació a aportar

Article 10. Sol·licituds i termini de presentació

Article 11. Projecte de treball dels delegats o delegades territorials de prevenció i requisits mínims de formació

Article 12. Instrucció del procediment

Article 13. Proposta de concessió

Article 14. Resolució i recursos

Capítol III. Liquidació, justificació, control i seguiment de les subvencions

Article 15. Liquidació i pagament de l'ajuda

Article 16. Constitució de garanties

Article 17. Justificació de la subvenció

Article 18. Obligacions de les organitzacions beneficiàries de les ajudes

Article 19. Minoració, revocació i reintegrament de les subvencions



Article 20. Incidència pressupostària

Article 21. Habilitació competencial

Article 22. Règim jurídic

Article 23. Tractament de dades de caràcter personal

Article 24. Verificació de dades

Article 25. Transparència

Disposició final

Única. Entrada en vigor





PREÀMBUL



L'entrada en vigor de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals, que va transposar al dret intern la Directiva 89/391/CEE, relativa a l'aplicació de les mesures per a promoure la millora de la seguretat i de la salut de les persones treballadores en el treball, va suposar un canvi transcendental en les polítiques de seguretat i salut en el treball, així com en l'acció que les empreses havien de desenvolupar per a la protecció de les persones treballadores. D'aquesta manera, la protecció de la persona treballadora enfront dels riscos laborals exigeix des de llavors una actuació en l'empresa que desborda el mer compliment formal d'un conjunt predeterminat, més o menys ampli, de deures i obligacions empresarials i, més encara, la simple correcció a posteriori de situacions de risc ja manifestades.

Transcorreguts més de 25 anys des de la seua entrada en vigor, és necessari aprofundir les accions de prevenció de riscos laborals en aquelles empreses que manquen de representació legal de les persones treballadores o on no s'han constituït els òrgans de participació i col·laboració en aquesta matèria. En aquest sentit, el nou marc estratègic de la Unió Europea sobre salut i seguretat en el treball 2021-2027 preveu expressament el desenvolupament d'eines de suport i orientació perquè l'empresariat complisca la legislació sobre seguretat i salut en el treball, que es dirigiran en particular a les micro i xicotetes empreses.



La Generalitat, conscient que l'impuls i el desenvolupament eficient de les polítiques de seguretat i salut en el treball requereix la plena col·laboració l'administració autonòmica amb les organitzacions empresarials i sindicals que tenen representació en els sectors productius de la Comunitat Valenciana, va establir en els seus Pressupostos Generals per a 2022 una línia de subvenció a les organitzacions sindicals i empresarials de la Comunitat Valenciana que subscriguen convenis col·lectius, l'àmbit territorial dels quals no siga superior al de la Comunitat Valenciana, i en el clausulat dels quals s'haja incorporat la figura de les persones com a delegades, supervisores o responsables territorials de prevenció de riscos laborals.

La funció d'aquesta figura que s'impulsa mitjançant la present Ordre de bases és tant col·laborar en la vigilància del compliment de la normativa de prevenció de riscos laborals, com proposar a la direcció de l'empresa i a les persones treballadores d'aquesta, accions per a la millora de la prevenció de riscos laborals i desenvolupar activitats concretes per a promoure la integració de les accions de prevenció de riscos laborals en el si de l'empresa.

En la present Ordre s'ha tingut en compte el que s'estableix en la Llei 18/2018, de 13 de juliol, per al foment de la responsabilitat social, així com en el Decret 118/2022, de 5 d'agost, del Consell, pel qual es regula la inclusió de clàusules de responsabilitat social en la contractació pública i en les convocatòries d'ajudes i subvencions. En aquest sentit, la mateixa naturalesa i objecte de l'ajuda incideix en aspectes de caràcter social atés que repercuteix directament en la millora de la seguretat i salut de les persones treballadores.

En compliment del que es disposa en l'article 7.4 del Decret 128/2017, de 29 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques, s'indica que aquestes subvencions no estan subjectes a l'obligació de notificació prèvia a la Comissió Europea per no concórrer tots els requisits de l'article 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, atés que la subvenció pública concedida, per la seua naturalesa, no suposa un avantatge econòmic, no falseja ni pot falsejar la competència, ni els intercanvis comercials entre els estats membres.



L'avantprojecte de la present Ordre es va sotmetre a informe previ de les organitzacions sindicals i empresarials més representatives de la Comunitat Valenciana, en la reunió celebrada pel Ple del Consell Tripartit per al desenvolupament de les relacions laborals i de la negociació col·lectiva del 15 de juny de 2022.

Aquesta norma s'adequa als principis de bona regulació a què es refereix l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En concret, compleix amb els principis de necessitat i eficàcia, perquè es tracta de l'instrument més adequat per a garantir que la normativa europea s'aplica d'una manera homogènia en tot el territori nacional, la qual cosa garanteix l'interés general. També s'adequa al principi de proporcionalitat, perquè no s'imposa obligacions als destinataris. Quant als principis de seguretat jurídica, transparència i eficiència, aquesta norma s'hi adequa, perquè és coherent amb la resta de l'ordenament jurídic, i s'ha procurat la participació de les parts interessades, per a evitar càrregues administratives innecessàries o accessòries.

En virtut d'això, en compliment del que es disposa en la Llei 38/2003, general de subvencions, el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de desenvolupament de la llei esmentada, i fent ús de les facultats que em confereixen l'article 28 de la Llei 5/1983, del Consell, i els articles 160.2.b) i 165 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i havent sigut recaptat l'informe previ de l'Advocacia de la Generalitat i de la Intervenció Delegada en la Conselleria,













ORDENE



CAPÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Objecte i àmbit

L'objecte d'aquesta Ordre és l'aprovació de les bases que regeixen la concessió d'ajudes destinades a subvencionar les organitzacions sindicals i empresarials de la Comunitat Valenciana que subscriguen convenis col·lectius estatutaris l'àmbit territorial dels quals no siga superior al de la Comunitat Valenciana, el seu àmbit funcional siga superior a l'empresa o grup d'empreses i en el clausulat del conveni col·lectiu s'haja regulat la figura del delegat/ada, supervisor/a o responsable territorial de prevenció de riscos laborals.

A l'efecte d'aquesta ordre es defineix com a delegat/ada, supervisor/a o responsable territorial de prevenció de riscos laborals, aquelles persones designades per les organitzacions sindicals o les associacions empresarials per a desenvolupar, en el marc de l'àmbit del conveni col·lectiu, entre altres, alguna de les següents funcions, sempre que l'activitat es desenvolupe en empreses en les quals no existisca representació legal de les persones treballadores, o no s'haja designat delegat/ada de prevenció o no s'haja constituït el comité de seguretat i salut:

– Col·laborar en la vigilància del compliment de la normativa de prevenció de riscos laborals.

– Proposar a la direcció de l'empresa i a les persones treballadores d'aquesta, accions per a la millora de la prevenció de riscos laborals.



– Desenvolupar accions per a promoure la integració de la prevenció de riscos laborals en el si de l'empresa amb perspectiva de gènere i adaptades a les característiques diferenciades de sexe, de conformitat amb el que es preveu en els articles 5.4 i articles 26.2 i 26.4 de la Llei de prevenció de riscos laborals.

– Divulgar continguts relacionats amb el compliment de la normativa aplicable en matèria de prevenció de riscos laborals, fonamentalment l'específica d'aplicació al sector.

– Realitzar actuacions que permeten donar a conéixer bones pràctiques en matèria de seguretat i salut en el treball i contribuïsquen a millorar les condicions de treball.

Les persones que exercisquen la labor de delegat/ada, supervisor/a o responsable territorial de prevenció de riscos laborals hauran de comptar, com a mínim, amb una formació de 300 hores en matèria de prevenció de riscos laborals.

Podran acollir-se a la present Ordre les actuacions dutes a terme pel/per la delegat/ada, supervisor/a o responsable territorial de prevenció de riscos laborals en el període comprés entre el dia 1 de gener i el dia 30 de novembre de cada any, sempre que complisquen els requisits que es determinen ara.



Article 2. Organitzacions beneficiàries

1. Podran ser beneficiàries de les subvencions regulades en la present convocatòria les organitzacions empresarials i sindicals, legalment constituïdes, que hagen subscrit un Conveni col·lectiu en els termes assenyalats en el paràgraf primer de l'article anterior.

2. En cap cas podran obtindre la condició de beneficiàries:

A) Les entitats en les quals concórrega alguna de les prohibicions establides en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; a aquest efecte, les organitzacions sol·licitants hauran de presentar la corresponent declaració responsable.

B) Les organitzacions que en els dos anys immediatament anteriors a la sol·licitud de l'ajuda hagen sigut sancionades a conseqüència d'infraccions tipificades en l'RD Legislatiu 5/2020, de 4 d'agost, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'infraccions i sancions de l'ordre social, i la infracció haja sigut qualificada com a greu o molt greu i la resolució administrativa sancionadora haja adquirit fermesa.



3. Quan una mateixa organització beneficiària de l'ajuda designe en l'àmbit d'un mateix conveni col·lectiu, més d'una persona com a delegada, supervisora o responsable territorial de prevenció, procurarà una presència equilibrada d'homes i dones. Quan no siga possible que la designació respecte la indicada presència equilibrada, hauran de justificar la s causes en la memòria final a la qual fa referència l'article 18.2 de la present Ordre.

Article 3. Requisits dels convenis col·lectius sobre els quals es fonamenta l'ajuda

Els convenis col·lectius sobre els quals es fonamenta l'ajuda prevista en la present ordre de bases han de complir els següents requisits:



1. Els convenis col·lectius han de tindre naturalesa estatutària, és a dir, negociats i acordats conformement amb l'Estatut dels treballadors.

2. Els convenis col·lectius hauran de tindre un àmbit superior al de l'empresa o de grup d'empreses. En cap cas l'àmbit funcional del conveni col·lectiu ha de formar part del sector públic.

3. L'àmbit territorial del conveni no ha de ser en cap cas superior al de la Comunitat Valenciana.

4. El conveni col·lectiu ha d'estar vigent a la data de la presentació de la sol·licitud de l'ajuda conforme a l'article 86 de l'Estatut dels treballadors. S'entén com a tals els que es troben en situació de prorroga una vegada finalitzada la seua vigència inicial.

5. En el conveni col·lectiu ha d'estar regulat de manera expressa la figura del o de la responsable, coordinador/a o supervisor/a territorial en matèria de prevenció de riscos laborals, amb funcions equivalents a les assenyalades en l'article primer. Aquesta regulació podrà consistir en la remissió a un altre conveni d'àmbit superior o conveni marc en el qual es reculla expressament aquesta figura.

6. El conveni col·lectiu ha d'haver sigut subscrit per l'organització sol·licitant de l'ajuda.



Article 4. Finançament

1. Els crèdits disponibles inicials per a atendre les subvencions que es convoquen segons el que s'estableix en la present ordre seran els contemplats en la Llei de Pressupostos de la Generalitat Valenciana per a l'exercici anual corresponent.

2. En la resolució de convocatòria, que es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, es donarà publicitat als crèdits pressupostaris disponibles per a cada exercici.

3. Les convocatòries podran fixar, a més de la quantia total màxima dels crèdits disponibles, una quantia addicional, a conseqüència de l'augment pressupostari derivat d'una generació, ampliació o incorporació de crèdit, i en aquest cas, la quantia del crèdit addicional quedarà condicionada a l'efectiva disponibilitat d'aquest, que serà publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, amb caràcter previ a la resolució del procediment, sense que tal publicitat implique l'obertura d'un nou termini per a la presentació de sol·licituds.

4. Les subvencions que s'atorguen seran concedides fins al límit de les consignacions pressupostàries, sempre que es complisquen els requisits legals establits en la present Ordre, d'acord amb els principis de publicitat, concurrència i objectivitat.



Article 5. Distribució del pressupost

El pressupost anual destinat a finançar la present Ordre d'ajudes es distribuirà en dos trams:

a) El 50 % del pressupost assignat anualment a aquesta línia d'ajudes es destinarà a les associacions empresarials que hagen subscrit convenis col·lectius en els termes assenyalats en els articles precedents



b) El 50 % restant, es destinarà a les organitzacions sindicals que hagen subscrit convenis col·lectius en els termes assenyalats en els articles precedents.

No obstant l'anterior, quan després de finalitzat el termini de presentació de cada convocatòria anual d'ajudes l'òrgan administratiu instructor d'aquestes ajudes comprove que existeix algun tram de la reserva de pressupost que tindrà crèdit sobrant, podrà proposar a l'òrgan concedent la reassignació dels percentatges establits en l'apartat primer d'aquest article, a fi de facilitar la cobertura del major nombre de les sol·licituds presentades en qualsevol dels trams anteriorment assenyalats.





Article 6. Import màxim de l'ajuda per organització beneficiària

La quantia màxima que pot rebre cada pla d'actuació serà de 75.000,00 euros. En cap cas es podrà presentar més d'una sol·licitud de subvenció per una mateixa entitat.





Article 7. Costos subvencionables

Se subvencionarà a l'organització beneficiària el cost salarial i de seguretat social de la persona o persones que exercisquen la funció de delegat/ada, supervisor/a o responsable territorial de prevenció de riscos laborals, en els següents termes:

a) Despeses de personal propi, inclosos els costos de la Seguretat Social, i despeses de personal contractat o que puga contractar l'entitat beneficiària a l'efecte d'aquesta ajuda.

Quan se subvencionen despeses de personal propi de l'organització beneficiària, haurà d'acreditar-se en la justificació de l'ajuda les hores de treball dedicades a les diferents funcions desenvolupades, consignades en el document identificatiu de l'actuació, deixant constància del mètode seguit per a establir aquests costos.

b) Despeses de desplaçament i dietes: transport, allotjament i manutenció reportats per raó de les activitats desenvolupades pel/per la delegat/ada, supervisor/a o responsable territorial de prevenció de riscos laborals.

c) Honoraris, costos de les auditories dels comptes auditats. S'inclou exclusivament el cost corresponent a l'actuació de persona auditora independent per a la justificació de la subvenció en els termes establits en aquestes bases, que haurà de ser convenientment especificat, distingint-lo del cost que poguera correspondre a qualsevol altra labor desenvolupada per la persona auditora per a la beneficiària.



Article 8. Subcontractació

1. A l'efecte d'aquesta subvenció, s'entendrà que existeix subcontractació quan l'entitat beneficiària concerte amb terceres parts l'execució parcial de les accions previstes en aquestes bases reguladores. En qualsevol cas, les persones de l'entitat subcontractada que hagen d'executar les accions assenyalades en l'article 1 d'aquesta Ordre hauran de disposar d'una formació mínima de màster en prevenció de riscos laborals i una experiència de, almenys, cinc anys en matèria de prevenció de riscos.

2. La subcontractació d'accions per part de la beneficiària es farà en condicions de lliure competència, sotmetent-se en tot cas al que es disposa en l'article 29 de la LGS i en l'article 68 del RLGS, sense perjudici de qualsevol altra normativa aplicable.

3. Seran subvencionables les despeses corresponents a accions subcontractades fins al límit del noranta per cent de la subvenció concedida.



4. Quan algun dels serveis subcontractats supere el valor estimat de 15.000,00 euros previst en l'article 118 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic com a límit màxim per a l'adjudicació de contractes menors, la beneficiària haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdores, amb caràcter previ a la contracció, llevat que per les seues especials característiques no existisca en el mercat suficient nombre d'entitats que els realitzen, presten o subministren, circumstància que haurà de ser acreditada per la beneficiària.



5. La elecció entre les ofertes presentades es realitzarà conformement amb criteris d'eficiència i economia, i caldrà donar prioritat en la subcontractació a entitats socials o sense ànim de lucre i justificant expressament l'elecció quan no recaiga en la proposta econòmica més avantatjosa.

6. D'acord amb el que disposa l'article 21.2 del Decret 118/2022, de 5 d'agost, del Consell, quan les entitats beneficiàries subcontracten amb tercers la realització de part de l'activitat subvencionada, hauran d'exigir a aquestes terceres que es comprometen per escrit a respectar la normativa ambiental i social, així com a complir els compromisos socials, de transparència, ètics i ambientals assumits per l'entitat beneficiària.







CAPÍTOL II

Sol·licituds de subvenció i tramitació



Article 9. Convocatòria d'ajudes i documentació a aportar

1. La forma i termini de presentació de sol·licituds i els documents i informacions a aportar es recolliran en la corresponent Resolució de convocatòria que haurà de realitzar la Direcció General de Treball, Benestar i Seguretat Laboral d'aquesta Conselleria, de conformitat amb el que es disposa en la present ordre de bases i en la normativa vigent en matèria de procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. La presentació de la sol·licitud implica el coneixement i acceptació de les bases reguladores, i comportarà l'autorització a la Conselleria competent en matèria de treball, perquè aquesta, a l'efecte que l'entitat sol·licitant acredite el compliment de les seues obligacions tributàries i amb la Seguretat Social en els termes establits en l'article 13 de l'LGS, i l'article 22 del seu Reglament, puga recaptar:

a) De l'Agència Estatal d'Administració Tributària, el certificat que acredite que l'entitat sol·licitant es troba al corrent de les seues obligacions tributàries.

b) De la Tresoreria General de la Seguretat Social el certificat acreditatiu que l'entitat sol·licitant es troba al corrent en el compliment de les seues obligacions amb la Seguretat Social.

c) De l'Agència Tributària Valenciana, competent en matèria d'hisenda, el certificat acreditatiu que l'entitat sol·licitant no té deutes de naturalesa tributària amb la Generalitat. Tot això, de conformitat amb el que es disposa en el Decret 165/2010, de 8 d'octubre, del Consell, pel qual s'estableixen les mesures de simplificació i reducció de càrregues administratives en els procediments gestionats per l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic.

En els supòsits d'impossibilitat material d'obtindre els documents assenyalats en els apartats anteriors, l'òrgan competent podrà requerir a l'entitat sol·licitant la seua presentació o, en defecte d'això, l'acreditació per altres mitjans dels requisits a què es refereixen aquests. No obstant això, l'entitat sol·licitant podrà denegar expressament el consentiment, i llavors caldrà aportar juntament amb la resta de la documentació les certificacions abans assenyalades, que hauran de tindre una vigència de, almenys, cinc mesos comptats a partir de la data de presentació de la sol·licitud.



Article 10. Sol·licituds i termini de presentació

Les sol·licituds per a l'obtenció de les subvencions regulades en aquestes bases, juntament amb la documentació requerida, es presentaran exclusivament de manera telemàtica, de conformitat amb el que es disposa en l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (d'ara en avant, LPAC), d'acord amb els models oficials disponibles en la Seu Electrònica de la Generalitat (https://sede.gva.es), mitjançant el procediment que figurarà publicat i disponible en la mateixa Seu Electrònica de la Generalitat.

Tant la sol·licitud com la resta dels documents a presentar hauran de signar-se electrònicament amb certificació de persona jurídica, emesa per qualsevol de les entitats admeses pel portal electrònic de la Generalitat, o amb certificació digital del seu representant, que haurà d'haver-se registrat prèviament en el Registre de Representants de la Generalitat.



Article 11. Projecte de treball dels delegats o delegades territorials de prevenció i requisits mínims de formació

A la sol·licitud de l'ajuda haurà d'adjuntar-se, necessàriament, la següent documentació:

– Un «Pla d'actuació dels/de les delegats/ades, supervisors/es o responsables territorials de prevenció», conformement amb les directrius/models que s'establisquen en cada convocatòria anual d'ajudes. En el Pla s'haurà d'indicar l'activitat programada per al delegat/ada, sense perjudici de les actuacions que puguen determinar-se en funció de les necessitats concretes del sector o empreses en les quals actue.

– La documentació que acredite la formació del delegat/ada, supervisor/a o responsable territorial de prevenció de riscos laborals.

– Compromís de l'organització de col·laboració amb la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball en l'avaluació i seguiment del programa. Per a aquest últim objecte, les organitzacions autoritzaran la cessió de dades i estadístiques anonimitzades a efectes exclusius de l'estudi científic dels resultats del programa.





Article 12. Instrucció del procediment

1. El procediment de concessió de les subvencions a les quals es refereix la present Ordre es tramitarà en règim de concurrència competitiva, en els termes establits en el títol I de la Llei general de subvencions.

2. La instrucció del procediment correspon a la Subdirecció General de Relacions Laborals de la Direcció General de Treball, Benestar i Seguretat Laboral d'aquesta Conselleria, que tirarà endavant totes les actuacions que estime necessàries per a la determinació, comprovació de dades i l'avaluació de les sol·licituds.

3. L'òrgan instructor podrà recaptar de les organitzacions interessades l'aportació addicional dels documents i dades aclaridores que estime necessaris per a resoldre sobre la sol·licitud presentada. Examinades les sol·licituds, l'òrgan instructor emetrà un informe on farà constar que les organitzacions beneficiàries compleixen tots els requisits necessaris per a la concessió de les ajudes.

4. En la Direcció general de Treball, Benestar i Seguretat Laboral es constituirà un òrgan col·legiat integrat per la persona titular de la Subdirecció General de Relacions Laborals o persona que es designe per a la seua substitució, que la presidirà; dues vocals; i un secretari, amb veu, però sense vot. Els qui actuaran de vocals i el/la secretari/ària seran designats per la persona titular de la direcció general. L'òrgan col·legiat emetrà un informe on es concrete el resultat de l'avaluació efectuada.



L'òrgan col·legiat establit en el paràgraf anterior ha d'aplicar els següents criteris de valoració per a les sol·licituds que complisquen els requisits per a participar en el present programa d'ajudes:

– Valoració global del «Pla d'actuació dels/de les delegats/ades, supervisors/es o responsables territorials de prevenció» al qual es refereix l'article següent (màxim 40 punts).

En concret es valorarà el Pla d'acord amb els següents paràmetres:



o La coherència i qualitat del pla (fins a 5 punts).

o Las actuacions a desenvolupar (fins a 10 punts).

o La previsió de resultats i incidència en la millora de la prevenció de riscos laborals en les empreses (fins a 1 5 punts).

o Si l'actuació es desenvolupa íntegrament per l'entitat beneficiària (10 punts).

o Si l'entitat subcontracta part de les actuacions complint amb el que s'estableix en l'article 21.2 del Decret 118/2022, de 5 d'agost, del Consell (5 punts).

Per a la valoració del projecte i els seus efectes sobre la millora de la prevenció de riscos laborals, l'òrgan instructor haurà de sol·licitar informe de l'Institut Valencià de Seguretat i Salut en el Treball (INVASSAT). Aquest informe haurà de ser emés per l'INVASSAT amb caràcter previ a la reunió de l'òrgan col·legiat.

– Nombre de persones treballadores i empreses incorporades al «Pla d'actuació» assenyalat en el punt anterior (màxim 30 punts).

– Per a les organitzacions sindicals sol·licitants, nombre de representants legals dels treballadors amb mandat vigent que acredite cada organització en el conveni col·lectiu en el qual es desenvoluparà el Pla d'actuació. I per a les organitzacions empresarials, la representativitat de l'organització en l'àmbit sectorial del conveni col·lectiu (màxim 30 punts).

En cas d'igual puntuació, s'atorgarà preferència per a la concessió de la subvenció a aquelles entitats que, conformement amb l'article 11 del Decret 118/2022, de 5 d'agost, del Consell compten amb un Pla d'Igualtat registrat per l'autoritat laboral, segons es disposa en l'RD 901/2020 de 13 d'octubre, tot i que no estan obligades legalment.



Si persistira la igualtat, s'atorgaria preferència a aquelles que tinguen la qualificació d'entitat valenciana socialment responsable, obtinguda en la forma establida reglamentàriament en desenvolupament del títol III de la Llei 18/2018, de 13 de juliol, de la Generalitat, per al foment de la responsabilitat social.

Si finalment persistira la igualtat, el criteri de concessió seria per ordre de registre d'entrada de la sol·licitud.



Article 13. Proposta de concessió

1. L'òrgan col·legiat establit en l'apartat 4 de l'article anterior ha de formular proposta de concessió que elevarà a l'òrgan competent per a resoldre, juntament amb el seu informe d'avaluació de les sol·licituds.

2. La proposta de concessió haurà de contindre la relació de sol·licitants que compleixen els requisits exigits, indicant l'ordre de prelació que els haja correspost en aplicació dels criteris fixats en l'article 12 d'aquestes bases i fent constar, igualment, la quantia de la subvenció proposada per a cadascun d'aquests.



Article 14. Resolució i recursos

1. La competència per a resoldre sobre les sol·licituds presentades correspondrà a la persona titular de la Direcció General de Treball, Benestar i Seguretat Laboral.

2. La proposta de concessió es formularà per l'òrgan col·legiat determinat en l'apartat 4 de l'article 12 de la present Ordre, a través de l'òrgan instructor.

3. El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució procedent ha de ser sis mesos a comptar des de l'endemà de la publicació de la corresponent convocatòria. Transcorregut aquest termini sense que s'haguera notificat resolució expressa, les empreses interessades podran entendre desestimades les seues sol·licituds per silenci administratiu, d'acord amb el que es preveu en l'article 25.5 de la Llei general de subvencions. Això, sense perjudici que subsistisca l'obligació legal de l'Administració de resoldre expressament sobre la petició formulada. La resolució haurà de ser motivada.

4. Les resolucions que es dicten es notificaran a les empreses interessades en els termes establits en la legislació vigent en matèria de procediment administratiu comú.

5. Les resolucions de concessió o denegació de les ajudes esgoten la via administrativa i, contra aquestes, podran interposar-se els recursos que establisca la mateixa resolució de concessió, conformement amb el que s'estableix en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.





CAPÍTOL III

Liquidació, justificació, control i seguiment de les subvencions



Article 15. Liquidació i pagament de l'ajuda

1. L'abonament de la subvenció s'efectuarà a les organitzacions beneficiàries de la següent manera:

– una bestreta del 30 % de l'import de la subvenció en el termini d'un mes a partir de la data de notificació de la resolució de concessió, amb la sol·licitud prèvia de l'organització beneficiària i acompanyada per garantia o justificació de l'exoneració en els termes assenyalats en l'article següent;

– el 70 % restant, a la finalització de l'acció per a la qual es concedisca la subvenció, una vegada s'haja justificat la realització de l'acció subvencionada.

2. Segons disposa l'article 34 de la LGS, no podrà realitzar-se el pagament de la subvenció mentre la beneficiària no es trobe al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i enfront de la Seguretat Social, és a dir, deutora per resolució de procedència de reintegrament.

3. Es produirà la pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció en el supòsit de falta de justificació o de concurrència d'alguna de les causes previstes en l'article 37 de l'LGS.



Article 16. Constitució de garanties

Quant al règim de garanties, hom s'ajustarà al que es disposa en l'article 171.5 de la Llei 1/2015, sense perjudici del que puguen disposar les Lleis de pressupostos de la Generalitat per a cada exercici, amb vista a la seua exempció.

La constitució de la garantia o fiança per la bestreta del 30 % de l'import de la subvenció previst en l'article precedent, es formalitzarà conformement amb el que es disposa en l'Ordre de 14 de febrer de 1986, de la Conselleria d'Economia i Hisenda (DOGV 07.03.1986).



Article 17. Justificació de la subvenció

1. La modalitat de justificació d'aquestes subvencions serà la de compte justificatiu amb aportació d'informe d'auditor en els termes previstos en l'article 74 del RLGS. El compte justificatiu incorporarà, a més de la memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts, a què es refereix l'apartat 1 de l'article 72 del RLGS, una memòria econòmica abreujada que contindrà, per remissió a l'article 7 d'aquestes bases, on estat representatiu de les despeses incorregudes en la realització de les activitats subvencionades, ben agrupats, i, si és el cas, les quantitats pressupostades inicialment i les desviacions esdevingudes.

La justificació de la subvenció es realitzarà, com a màxim, el 30 de novembre (inclusivament) de l'exercici en què es concedisca la subvenció i, de conformitat amb el que es disposa en la normativa bàsica en matèria de procediment administratiu, es podrà contemplar una pròrroga dels terminis de realització i justificació, quan el projecte o activitat subvencionada no puga realitzar-se o justificar-se en el termini previst, per causes justificades com cal.

2. En el cas que les despeses justificades foren inferiors a la subvenció concedida, aquesta es minoraria en la quantitat corresponent, i caldrà que la beneficiària procedisca, si escau, al reintegrament de les quantitats rebudes en excés, incrementades amb els interessos corresponents.



3. En cas d'observar-se deficiències corregibles en la documentació justificativa aportada per la beneficiària, la direcció general competent en matèria de treball ho posarà en el seu coneixement, i li concedirà un termini de deu dies per a l'esmena d'aquelles. En cas de no dur-se a terme l'esmena requerida, es tindrà per no justificada la despesa corresponent.



Article 18. Obligacions de les organitzacions beneficiàries de les ajudes

1. Les organitzacions que resulten beneficiàries d'aquestes subvencions tindran les obligacions establides amb caràcter general en l'article 14 de la LGS.

2. Amb caràcter específic, seran obligacions de les organitzacions beneficiàries de la subvenció prevista en aquesta Ordre les següents:

a. Presentar la informació estadística sobre els resultats obtinguts per l'execució del Pla assenyalat en l'article 11 de la present Ordre que els siga requerida, per al seguiment i l'avaluació per part de la direcció general competent en matèria de treball.

b. Facilitar els informes qualitatius i quantitatius que se'ls sol·liciten per la direcció general competent en matèria de treball a fi de conéixer el desenvolupament del programa.

c. Cooperar amb la direcció general competent en matèria de treball per a facilitar el seguiment i avaluació del Pla presentat per l'empresa.



d. Presentar la memòria d'actuació justificativa en els termes establits en l'article anterior davant la direcció general competent en matèria de treball.



Article 19. Minoració, revocació i reintegrament de les subvencions

1. És procedent la revocació i el reintegrament total de les quantitats percebudes i l'exigència de l'interés de demora reportat des del moment del pagament de la subvenció fins que s'acorde la procedència del reintegrament (o la data en què la deutora ingresse el reintegrament si és anterior a aquesta), o bé la declaració de la pèrdua del dret al cobrament si aquest pagament no s'haguera efectuat, en cas que concórrega alguna de les causes descrites en l'article 37 de l'LGS.

2. Igualment, és escaient el reintegrament de les quantitats percebudes en excés i l'exigència de l'interés de demora reportat des del moment del pagament de la subvenció fins que s'acorde la procedència del reintegrament, en cas que la beneficiària no haja procedit al reintegrament voluntari.

3. És procedent la minoració o, si escau, el reintegrament parcial de les quantitats concedides quan la beneficiària no justifique la totalitat de l'import subvencionat, en una quantia igual a la diferència entre el concedit i l'efectivament justificat, més els interessos de demora, si és el cas.

4. El procediment de reintegrament s'iniciarà per la direcció general competent en matèria de treball seguint les disposicions generals sobre procediment administratiu comú, amb les especialitats assenyalades en l'article 172 de l'LHPS.



Article 20. Incidència pressupostària

L'execució del que es disposa en aquesta Ordre no pot comportar increment de la despesa pública, més enllà dels crèdits consignats a aquest efecte en els pressupostos de la Generalitat, dins del programa i de la línia adequats per a finançar les convocatòries corresponents.



Article 21. Habilitació competencial

1. Es faculta la persona titular de la direcció general competent en matèria de treball perquè dicte les resolucions i instruccions que es consideren oportunes per al desenvolupament i l'aplicació del que es disposa en la present ordre i es delega en ella la resolució d'incidències que puguen produir-se amb posterioritat a la resolució de les ajudes, inclosos els errors materials, aritmètics o de fet.

2. Es delega expressament en la persona titular de la direcció general competent en matèria de treball la convocatòria anual de les subvencions reflectides en la present ordre. Les resolucions que puguen dictar-se seran publicades en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.





Article 22. Règim jurídic

La present ordre es dicta de conformitat amb el que es disposa en el títol X de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, en els preceptes declarats bàsics de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, del Reglament que la desenvolupa aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, així com en la resta de normativa comunitària, estatal i autonòmica que resulte aplicable.



Article 23. Tractament de dades de caràcter personal

1. La gestió de les ajudes establides en les presents bases comporta el tractament de dades de caràcter personal relatius a representants, i s'han de complir-se les mesures i garanties regulades en la normativa en matèria de protecció de dades, especialment el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques quant al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

2. En el disseny de la sol·licitud, dels formularis, de l'aportació documental, en les publicacions i altres actes administratius hauran de tindre's en compte els principis de protecció de dades. En concret, les dades personals seran adequats, pertinents i limitats al necessari en relació amb els fins per als quals són tractats.

3. En la convocatòria s'inclourà la informació que ha de facilitar-se a les persones interessades en relació amb les seues dades de caràcter personal, de conformitat amb el que es preveu en els articles 13 i 14 del Reglament (UE) 2016/679 i l'article 11 de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre. Quan la persona sol·licitant o, el seu representant legal, aporte dades de caràcter personal de terceres persones en el procediment administratiu, tindrà l'obligació d'informar-los dels següents aspectes:



– La comunicació d'aquestes dades a l'Administració per al seu tractament en l'àmbit de les seues competències i d'acord amb els fins del procediment.

– La possibilitat que l'Administració realitze consultes relacionades amb les seues dades per a comprovar, entre altres extrems, la seua veracitat. Si aquesta consulta requereix autorització legal per part de les persones les dades de les quals es consulten, la persona sol·licitant, o el seu representant legal, haurà d'haver recaptat aquesta autorització, que estarà disponible a requeriment de l'Administració en qualsevol moment.

– La possibilitat i la manera d'exercir els drets d'accés, rectificació, supressió, limitació del tractament o oposició que l'assisteixen en relació amb el tractament de les seues dades personals.



Article 24. Verificació de dades

1. D'acord amb el que s'estableix en la disposició addicional huitena de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals i en l'article 4 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, l'òrgan gestor podrà verificar aquelles dades manifestades per les persones interessades amb la finalitat de comprovar-ne l'exactitud.



2. La potestat de verificació inclou verificar la identitat de la persona sol·licitant o, en el seu cas, del seu representant legal i consultar els següents dades que consten en la Base de dades Nacional de Subvencions (BDNS): les subvencions i ajudes que li han sigut concedides, incloses aquelles a les quals se'ls aplica la regla de minimis, i que la persona sol·licitant no està inhabilitada per a percebre subvencions.

Article 25. Transparència

1. Les empreses beneficiàries de la subvenció, en aplicació de l'article 3 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, de l'article 4 de la Llei 1/2022, de 13 d'abril, de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana, i de l'article 3 del Decret 105/2017, de 28 de juliol, del Consell, pel qual es desplega la Llei 2/2015, de 2 d'abril (DOGV 8118, 01.09.2017), hauran de complir les següents obligacions en matèria de publicitat activa, sense perjudici de les obligacions establides en l'article 14 de l'LGS i una altra legislació aplicable:

a) En el cas d'entitats que perceben durant el període d'un any ajudes o subvencions públiques en una quantia superior a 50.000 euros o quan, almenys, el 40 % del total dels seus ingressos anuals tinguen caràcter d'ajuda o subvenció pública, sempre que suposen com a mínim la quantitat de 5.000 euros, haurà de complir les obligacions de publicitat activa recollides en el capítol II del títol I de la Llei 19/2013, de 9 de desembre.

b) Sense perjudici de tot això, en el cas de percebre, durant el període d'un any, ajudes o subvencions, de l'administració autonòmica o de qualsevol altra entitat enumerada en l'article 3 de la Llei 1/2022, de 13 d'abril, per import superior a 10.000 euros, haurà de donar la publicitat adequada, amb indicació, almenys, de l'entitat pública concedent, l'import rebut i el programa, l'activitat, la inversió o l'actuació subvencionada.

2. La difusió de la informació que estableix aquest article s'ha de realitzar a través de la pàgina web de l'entitat, o bé a través de la plataforma TEP – Transparència Entitats Privades, de GVA Oberta, a la qual es pot accedir en https: https://gvaoberta.gva.es/es/tep1.





DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor

La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 15 de novembre de 2022



El conseller d'Economia Sostenible,

Sectors Productius, Comerç i Treball.

Rafael Climent González

Mapa web