Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 8 de novembre de 2022, de la Direcció General de Medi Natural i Avaluació Ambiental, per la qual s'ordena la publicació de l'informe ambiental i territorial estratègic de la modificació número 3, homologació del Pla general de Gilet, «Delimitació àrea de repartiment en el sòl urbà sector/UE la Calderona», en el terme municipal de Gilet. Expedient 02/2019-EAE. [2022/10761]

(DOGV núm. 9478 de 25.11.2022) Ref. Base de dades 010599/2022


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica
    Grup temàtic: Impacte ambiental
    Descriptors:
      Descriptors toponímics: Gilet





De conformitat amb l'article 53.7 del Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell, d'aprovació del text refós de la Llei 5/2014, de 25 de juliol, d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge de la Comunitat Valenciana, que estableix la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana del informe ambiental i territorial estratègic, resolc:



Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana l'informe ambiental i territorial estratègic corresponent a l'expedient 02/2019-EAE Gilet (València).



«Informe ambiental i territorial estratègic

Tràmit: avaluació ambiental de la modificació núm. 3, homologació Pla general de Gilet: delimitació àrea de repartiment en el sòl urbà sector/UE la Calderona

Promotor: Ajuntament

Autoritat substantiva: Comissió Territorial d'Urbanisme de València

Localització: Gilet (València)

Expedient: 02/2019-EAE



La Comissió d'Avaluació Ambiental, en sessió celebrada el 23 de juliol de 2020, va adoptar l'acord següent:



Vista la proposta d'informe ambiental i territorial estratègic de la codificació núm. 3, homologació Pla general de Gilet, «delimitació àrea de repartiment en el sòl urbà sector/UE la Calderona», en els termes següents:



A) Documentació aportada

En data 7 de gener de 2019 va tindre entrada en el Servei d'Avaluació Ambiental Estratègica de la Subdirecció General d'Avaluació Ambiental, un escrit del Servei Territorial d'Urbanisme de València en el qua es donava trasllat de la sol·licitud realitzada per l'Ajuntament de Gilet per a iniciar el procés d'avaluació ambiental i territorial estratègica de la modificació núm. 3, homologació del Pla general de Gilet, «delimitació d'àrea de repartiment en sòl urbà sector/UE la Calderona», acompanyada del document inicial estratègic (DIE) i de l'esborrany del PMUS.

La sol·licitud d'inici ve acompanyada del document inicial estratègic i de l'esborrany de la modificació en suport electrònic (format PDF) amb el contingut previst en els apartats 50.1 i 50.2 de la Llei 5/2014, de 25 de juliol, d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge de la Comunitat Valenciana (LOTUP), per considerar l'Ajuntament que resulta d'aplicació el procediment simplificat.



B) Planejament vigent

El planejament vigent a Gilet és l'homologació global modificativa del Pla general d'ordenació urbana, aprovada per la Comissió Territorial d'Urbanisme de València en sessió celebrada el 31 de gener de 2001 (BOP núm. 106, de 05.05.2001), que no va ser avaluada ambientalment.



El seu antecedent va ser la revisió del Pla general d'ordenació urbana de Gilet, aprovada definitivament per la Comissió Territorial d'Urbanisme de València en sessió celebrada el 25 de juliol de 1994 (DOGV 22.09.1994 i BOP núm. 227, de 24.09.1994) i amb normes urbanístiques publicades en el BOP de València de 9 de desembre de 1994, que compta amb declaració d'impacte ambiental (Exp. 027/1992-AIA) emesa pel director general dels Serveis Ambientals en data 9 de juliol de 1992 (DOGV 01.12.1993).

En relació amb la revisió del Pla general i amb la seua homologació global s'han plantejat diverses modificacions, no totes aprovades.



C) Objecte i justificació de la modificació núm. 3

Objecte de la modificació puntual núm. 3

La modificació proposada té per objecte delimitar en el terme municipal de Gilet, concretament en la urbanització La Calderona, un àmbit (àrea de repartiment) que sense modificar l'ordenació detallada d'usos del sòl permeta la gestió urbanística d'aquesta zona de 131.367,24 m², qualificada com a sòl urbà en el planejament vigent de Gilet, però històricament infradotada.

Es pretén amb això dotar l'administració del marc legal i les eines adequades per a poder abordar amb garanties la gestió i consolidació urbana d'aquesta zona, situada al nord-oest del nucli urbà, en la serra Calderona, i que al llarg dels anys ha presentat nombrosos problemes derivats de les mancances de les seues infraestructures urbanes i serveis.



Concretament es preveu habilitar una àrea de repartiment que permeta l'equidistribució de beneficis i càrregues, conforme a les estipulacions de la LOTUP (article 75), i l'obtenció dels sòls dotacionals pendents. Se li assignarà l'aprofitament corresponent, conforme a les determinacions de l'article 74 de la LOTUP, sense alterar l'ordenació detallada ni els usos previstos pel pla vigent.

L'establiment d'una àrea de repartiment i el seu corresponent aprofitament tipus en uns terrenys per als quals el planejament superior no va definir els criteris generals per a això, suposa modificar l'ordenació estructural.

A més, s'assenyala que la proposta comporta la determinació, d'acord amb la LOTUP, de la ponderació de la viabilitat econòmica que permeta garantir l'execució de les previsions de l'ordenació detallada, la xarxa secundària de dotacions i els estàndards de qualitat urbana.



Justificació i situació actual

S'assenyala que en la revisió del Pla general de 1994, els terrenys objecte d'aquesta modificació es van preveure com a sòl urbà, malgrat tractar-se d'una àrea no consolidada per l'edificació ni per la urbanització, i no es van incloure en àmbits de gestió (unitats d'execució) ni en àmbits subjectes a un mateix aprofitament tipus (àrees de repartiment). Les determinacions de planejament es limiten a assenyalar zones d'ordenació (plans de delimitació del sòl urbà i usos detallats) i a definir les condicions que han d'observar les edificacions permeses en cadascuna de les zones assenyalades (normes urbanístiques).

En l'homologació aprovada en 2001, malgrat que entre els objectius del document està el de resoldre els problemes derivats de la consolidació dels nuclis de segona residència a la muntanya, no es preveuen actuacions sobre les grans bosses de sòl urbà semiconsolidat, com és el cas de la urbanització La Calderona, al qual únicament se li assigna la zona d'ordenació sòl urbà «B» (unifamiliar aïllada), subzones B14. Per contra, sí que es delimiten noves unitats d'execució (UE1, 2 i 3) en altres zones del sòl urbà com la Font del Pi i Sant Espirit.



La urbanització constitueix una àrea urbana homogènia d'habitatges unifamiliars aïllats, amb una parcel·lació efectuada sense intervenció d'instrument de cap planejament i amb deficiències, conseqüència de l'absència d'una correcta gestió.

En el DIE s'assenyala la situació de semiconsolidació (per l'edificació) de bona part de la superfície d'aquesta urbanització i la manca d'infraestructures tan bàsiques com el sanejament d'aigües residuals (només parcialment executat) o el proveïment d'aigua potable, que actualment es realitza amb aigua de pou no apta per al consum humà.



Es fa referència a les conclusions exposades en l'informe tècnic redactat pel Servei d'Assistència Tècnica a municipis de la Diputació de València de 28 de febrer de 2018 en el qual es realitza recomanació expressa perquè l'Ajuntament escometa, al més prompte possible, les modificacions de planejament que siguen calguen per a atendre els problemes de gestió dels sòls dotacionals inclosos en sòl urbà així classificat pel planejament vigent.

En la memòria presentada s'indica que la classificació de l'àmbit pot justificar-se conforme als articles 28 i 25.2.b de la LOTUP, per tractar-se de terrenys situats en la vora urbana i immediatament contigus als ja urbanitzats, permetent la culminació de la trama urbana existent mitjançant el desenvolupament de la unitat o unitats d'execució que es programen.



D) Característiques de la modificació núm. 3

D.1. Àmbit de la proposta

El límit del sector de planejament en sòl urbà que es proposa coincideix amb l'àmbit de la denominada urbanització «La Calderona», representat gràficament en els plànols d'ordenació del planejament vigent, incloent-hi els sòls dotacionals pendents d'urbanització i necessàriament vinculats amb l'actuació.

Límits del sector urbanització «La Calderona». Superfície: 131.367,24 m².

– Nord: SNU «D» (partides «La Contienda» i «Els Algepsars»)

– Sud: SNU «D» i «E», límit terme municipal de Sagunt, (partides «La Contienda» i «Clot d'Oliver»)

– Est: SNU «D» i «E» (partides «La Contienda» i «Clot d'Oliver»)

– Oest: SNU «D», (partida «La Contienda»)



Imatge núm. 1: delimitació sector/UE la Calderona. Font: DIE



D.2. Estudi d'alternatives

En el DIE s'analitzen tres alternatives:

– Alternativa 0: mantindre el planejament vigent sense delimitar àrea de repartiment ni àmbit de gestió en sòl urbà.

Impossibilita abordar actuacions urbanístiques per a dotar de serveis i infraestructures a la zona, obtindre les superfícies dotacionals, completar la urbanització i convertir les finques existents en solars edificables.

– Alternativa 1: desclassificar totalment o parcialment el sòl no urbanitzat de la zona «la Calderona» per a la seua classificació com a sòl no urbanitzable.

Encara que per la contigüitat de l'entorn natural podria considerar-se oportuna, l'àmbit està consolidat en bona part per l'edificació, amb habitatges disseminats en parcel·les de superfície entorn de 500 m² legalment edificades, que passarien a tindre la condició d'edificacions en sòl no urbanitzable en situació de fora d'ordenació. Es considera que aquesta opció no permet configurar una solució real d'integració a nivell urbà, paisatgístic i mediambiental i que amb ella s'incrementaran els impactes per imprevisió d'aquests en el planejament.

– Alternativa 2: delimitar una o diverses unitats d'execució amb innovacions en l'ordenació detallada prevista en el Pla general homologat.

Requeriria un pla de reforma interior, ponderant conseqüències paisatgístiques, econòmiques i de tota índole. No es considera necessari introduir innovacions en l'ordenació detallada sinó ultimar el desenvolupament i les determinacions del planejament vigent.

– Alternativa 3: delimitar l'àmbit sectorial i de gestió en sòl urbà per a l'equidistribució, sense innovacions en l'ordenació.

Correspon a l'alternativa seleccionada, que permet desbloquejar el desenvolupament urbanístic sense que comporte la seua programació immediata. S'indica que el futur programa d'actuació integrada podrà optar per conservar l'ordenació detallada prevista en el Pla general homologat o introduir innovacions mitjançant pla de reforma interior.

S'indica que el desenvolupament de la modificació s'efectuarà a través dels corresponents programes, amb els objectius i continguts documentals previstos en els articles 110 i 111 de la LOTUP i d'acord amb les determinacions de la fitxa de gestió que s'inclou en la documentació presentada.

D.3. Característiques de la proposta.

Classificació: sol urbà

Zona d'ordenació: ZUR-RE. zona «B» unifamiliar aïllada

Us dominant: residencial

Usos compatibles: cap

Usos incompatibles: tots, excepte el residencial



Paràmetres urbanístics:

Superfície sector/UE: 131.367,24 m² Aprofitament tipus (AT): 0,4114 m² ensostre/m² sòl

Sup. xarxa primària inscrita: 0,00 m² IER: 0,4114 m² en sostre/m² sòl

Sup. xarxa inscrita comunicacions: 24.907,93 m² Edificabilitat residencial total: 54.043,16 m² en sostre

Sup. xarxa inscrita z. verdes: 16.387,37 m² Nre. màxim d'habitatges: 180

Sup. computable: 131.367,24 m² Nre. màxim estimat d'habitants: 450

Nre. d'habitatges per hectàrea: 13,71

Densitat baixa





En el diagnostico de la situació del medi ambient i del territori del DIE s'indica:

– El subministrament d'aigua en la zona es realitzarà des de la mateixa xarxa general municipal.

– Les aigües residuals s'abocaran així mateix a les xarxes municipals.

D.4. Efectes previsibles en el medi ambient.

En l'apartat 3.F del DIE s'indica que en trobar-nos en un sòl urbà que esdevé del planejament de 1994, confrontant amb àrees incloses en la malla urbana i enterament urbanitzades (continuació cap a l'oest de la trama de la urbanització Sant Esperit del sòl urbà), i sent que aquesta modificació no altera els usos preexistents ni les intensitats d'aquests, conservant-se totes les determinacions de l'ordenació detallada vigent, no es preveuen efectes significatius sobre el medi ambient; és a dir, la sola delimitació d'un àmbit de repartiment i gestió sobre aquesta àrea del sòl urbà no augmenta ni genera nous efectes sobre el medi ambient.





E) CONSULTES

Per part de la Subdirecció General d'Avaluació Ambiental de la Consellería d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, d'acord amb l'article 51.1 de la LOTUP, la documentació aportada s'ha sotmés a consulta a les administracions públiques afectades següents.

Els informes rebuts es publiquen en la web d'aquesta conselleria, adreça electrònica http://www.agroambient.gva.es/es/web/evaluacion-ambiental/seguimiento-de-expedientes (entrant en la finestra «Cercador per municipis», triant província València, municipi Gilet i triant aquest expedient) juntament amb l'Informe Ambiental i Territorial Estratègic.





F) Identificació i valoració de possibles efectes sobre el medi ambient

Conforme a l'estipulat en l'article 46.3 de la LOTUP, l'òrgan ambiental i territorial determinarà, tenint en consideració els criteris de l'annex VIII, el sotmetiment al procediment d'avaluació ambiental i territorial ordinari o simplificat, en funció de la certitud en la determinació de l'existència d'efectes significatius sobre el medi ambient, prèvia consulta a les administracions públiques afectades a les quals es refereixen els articles 48.d i 51.1 de la LOTUP.

Espais naturals protegits i biodiversitat

La urbanització queda dins del Pla d'ordenació de recursos naturals (PORN) del Parc Natural de la Serra Calderona i els terrenys de l'extrem sud-oest dins de l'àmbit del parc natural.

El Parc Natural de la Serra Calderona declarat per Decret 10/2002, de 15 de gener, del Govern València, queda regulat pel Decret 77/2001, de 2 d'abril, del Govern València (Pla d'ordenació de recursos naturals) modificat pel Decret 7/2006 i pel Decret 173/2010, i també pel Decret 46/2006 que aprova el corresponent Pla rector d'ús i gestió del Parc Natural de la Serra Calderona (PRUG) i l'Ordre 10/2010 per la qual s'aprova el seu Pla d'ús públic.



La major part de l'àmbit s'integra en àrees urbanitzades o antropitzades del PORN i la resta dels terrenys, inclosos en àrees de predomini forestal del PORN, es corresponen, en gran manera, amb reserves dotacionals previstes en l'ordenació vigent per a espais enjardinats (SVJ-1, SVJ-2, SVJ-3 i SVJ-4), localitzades en les diferents subzones de la urbanització.





Imatge núm. 2: Zonificació PORN Sierra Calderona. En groc Àrea Protecció Paisatgística PP, en verd fosc Àrea Predomini Agrícola AG,en verd clar Àrea Protecció Forestal PF, en grisa Àrea Antropitzada i en roig Àrea Urbanitzada AU.



Límit del Parc Natural. Sòls forestals. Font: Visor Cartogràfic GVA



Atesa la regulació establida en el Decret 77/2001, de 2 d'abril, del PORN serra de Calderona, l'article 63.2 de la normativa del PORN estableix:

«Se sotmetran al procediment d'estimació d'impacte ambiental els projectes que es relacionen a continuació, quan afecten terrenys forestals, i també a terrenys agrícoles quan aquests es troben inclosos en l'àmbit territorial per al qual es proposa la declaració de parc natural (Zona de Protecció).

– Xarxes de comunicacions telefòniques i telegràfiques.

– Xarxes de proveïment d'aigües i sanejament.

– Agrupació de finques forestals i parcel·làries.

– Carreteres, camins i pistes forestals i la seua ampliació quan no estiguen sotmeses a declaració d'impacte.

– Introducció de noves espècies vegetals o animals, excepte en el cas dels cultius agrícoles.

– Rompudes de terrenys forestals quan no haja de sotmetre's a avaluació d'impacte.

– Xarxes i infraestructura de transport d'energia quan no estiguen sotmeses a avaluació d'impacte.

– Canalització de barrancs i llits fluvials i regeneració de riberes, i també construcció de preses o dics.

– Actuacions de neteja i desbrossament de llits considerats com d'alt valor ecològic en l'article 9.5 d'aquestes normes.»

L'article 64 del PORN de la serra d'Escalona defineix que la zona de protecció es correspon amb l'àrea per a la qual es proposa la declaració de parc natural.

El Servei de Gestió d'Espais Naturals Protegits realitza en el seu informe de data 28.05.2019 l'anàlisi de la proposta de modificació núm. 3 del Pla general de Gilet sobre la base de les discrepàncies entre la delimitació del planejament urbanístic actual de la urbanització La Calderona, la proposta de modificació núm. 3 i l'àmbit del PORN de la Serra Calderona (àrea d'influència i/o àrea de protecció); el grau de desenvolupament dels àmbits afectats pel PORN i la compatibilitat amb la normativa del PORN i PRUG de la Serra Calderona i els objectius de la Xarxa Natura 2000.

L'informe admet com a compatibles amb els instruments de gestió i planificació del Parc Natural de la Serra Calderona:

– Aquells àmbits inclosos en l'àrea d'influència o àrea de protecció del PORN de la Serra Calderona que la modificació núm. 3 delimita com a sòl urbà d'ús residencial i que ja es trobaven urbanitzats amb anterioritat a l'entrada en vigor del PORN. És el cas de l'illa M14 i alguns àmbits de les illes M1 i M8 de la proposta de modificació núm. 3.

– Aquells àmbits en l'àrea d'influència o àrea de protecció del PORN de la Serra Calderona que la modificació núm. 3 delimita com a sòl urbà dotacional zones verdes (SVJ-1, SVJ-2, SVJ-3 i SVJ-4) per mantindre els usos del planejament vigent; de conformitat amb l'article 50.8 del PORN, sempre que no s'utilitzen espècies exòtiques invasores per a l'enjardinament d'aquestes zones verdes.

L'informe estima incompatibles amb els instruments de gestió i planificació del Parc Natural de la Serra Calderona aquells àmbits de l'illa M1 que actualment estan classificats com a sòl urbà però que es troben sense urbanitzar (de conformitat amb l'article 50.8 del PORN i 108.b) del PORN) o que estan classificats actualment com a sòl no urbanitzable protegit i, per tant, sense urbanitzar, de conformitat amb l'article 50.8 del PORN i 62 del PRUG.

Biodiversitat

Una part de l'extrem sud-oest i sud de la urbanització queda inclosa dins de l'àmbit de la ZEPA i del LIC Serra Calderona, hui de la ZEC Serra Calderona, de la Xarxa Natura 2000.

La part de la urbanització inclosa en la ZEC correspon a àrees antropitzades del PORN.

El Servei de Vida Silvestre emet informe en data 2 d'abril de 2019 en el qual indica que no s'observa la presència de cap especie prioritària, si bé aquest àmbit forma part de l'àrea d'espai vital d'una parella d'àguila cuabarrada (Aquila fasciata) no preveient impactes significatius sempre que:

– No es reduïsca significativament la vegetació natural local. En aqueix sentit no s'observa reducció de les zones no urbanitzades amb pastura, naturals o pinedes que queden incloses en els àmbits destinats a zones verdes SVJ-1, SVJ-2, SVJ-3 i SVJ-4.

– No es realitzen voladures o que els moviments de maquinària no siguen excessivament superiors als habituals del trànsit de vehicles de la zona. No sembla que es puguen produir alteració important que puga generar molèsties significatives o importants als ocells protegits. No obstant això, si es prevera la generació de sorolls forts per l'activitat de la maquinària a utilitzar, es recomana que l'Ajuntament contacte amb els serveis territorials de medi ambient per a preveure un calendari concret d'obres i rebre les instruccions corresponents.



El Servei de Gestió d'Espais Naturals Protegits en el seu informe de data 28.05.2019 conclou que la modificació núm. 3 és compatible amb els hàbitats i les espècies de la Xarxa Natura 2000.

Sòl forestal, vies pecuàries i risc incendie

De nord a sud, la urbanització La Calderona queda travessada, en sòl urbà, per la via pecuària assagador de la Calderona i camí dels Traginers, amb un ample legal de 37,50 i ample necessari de 10 m.



La urbanització queda envoltada per sòl forestal, sent estratègic alguns àmbits, com l'inclòs en el sòl dotacional SVJ-4.

L'entorn forestal que envolta l'àmbit urbà no està exempt de risc forestal. S'aprecien àrees incendiades recents, com el de l'any 2014 (64,42 ha), al nord del terme municipal al costat de la urbanització Balcó de la Penya; el de 2003 (0,17 ha), a l'est de la urbanització La Calderona; el de 2004 (0,08 ha), al nord de la urbanització La Calderona.

Les actuacions per al desenvolupament de l'àmbit s'executaran considerant la regulació prevista en el PATFOR (aprovat per Decret 58/2013, de 3 de maig, del Consell) per a la seguretat en zones d'interfície urbana forestal (article 32. Condicions de seguretat en la interfície urbanoforestal), i també en el Decret 7/2004, de 23 de gener, del Consell de la Generalitat, pel qual s'aprova el plec general de normes de seguretat en prevenció d'incendis forestals a observar en l'execució d'obres i treballs que es realitzen en terreny forestal o en els seus voltants.



Infraestructura verda i paisatge

Ni en el Pla general de Gilet ni en la proposta de modificació s'identifica la Infraestructura verda de l'àmbit.

De conformitat amb els articles 6, 34, 35 i 63 de la LOTUP, el paisatge ha d'integrar-se en la planificació territorial i urbanística mitjançant la incorporació en els seus plans i projectes de condicionants, criteris o instruments de paisatge, en funció de l'abast de les seues determinacions i del paisatge afectat.

El Servei d'Infraestructura Verda i Paisatge informa el 8 de juny de 2020, considerant la documentació que consta en el servei i l'objecte i abast de la proposta (en la qual no s'alteren usos o altres condicions paisatgístiques previstes en el pla vigent, mantenint l'estructura i l'ordenació bàsica de l'àmbit afectat) que no es preveu incidència significativa en el paisatge (no s'altera el caràcter o la percepció del paisatge susceptible de configuració a partir del planejament vigent) i no requereix l'elaboració d'instrument de paisatge. Apunta que l'instrument seria necessari de modificar-se l'ordenació prevista pel Pla general per a l'àmbit.

Risc d'inundació. Afecció llits.

El Servei d'Ordenació del Territori en el seu informe rebut en data 20 de desembre de 2019 indica que l'àmbit de la modificació es troba afectada per perillositat d'inundació degut, principalment, a la recollida de pluvials dels vessants muntanyencs situats a l'oest. La zona d'afecció discorre per part d'un carrer i habitatges ja construïts. Sense ser una gran conca, es considera un escolament d'una certa entitat per tractar-se de zones de pendent elevat. En travessar sòl urbà afectat per perillositat d'inundació, es conclou que l'objecte de la modificació no augmenta el risc sent compatible amb l'article 20 de la normativa del PATRICOVA. Correspon a l'Ajuntament avaluar les mesures de minimització, si són necessàries, tenint en compte el que al respecte determina l'annex I de la normativa del PATRICOVA. Igualment, indica que correspon al departament que instrueix l'expedient efectuar la sol·licitud d'informe de l'administració hidràulica regulat en l'article 14 bis, apartat 5, del Reial decret 638/2016, de 9 de desembre, pel qual es modifica el Reglament del domini públic hidràulic, si per les dates de tramitació de l'expedient es considera aplicable a aquest.



Conclou l'informe del Servei d'Ordenació del Territori que la modificació núm. 3 de l'homologació del Pla general de Gilet «Delimitació d'àrea de repartiment en sòl urbà sector/UE la Calderona» es troba afectada per risc d'inundació i és compatible tenint en compte les consideracions de l'article 20 de la normativa del PATRICOVA.



La Confederació Hidrogràfica del Xúquer, en el seu informe rebut en data 20 de setembre de 2019, referent a l'afecció a llits, indica que l'ordenació de l'àmbit d'actuació suposa l'ocupació de zona de policia (100 m) del barranc de la Vidriera i del llit, s/n, tributari d'aquest, respectant la zona de servitud (5 m) per a ús públic a l'efecte dels fins previstos en l'article 7 del Reglament del domini públic hidràulic. Sobre aquest tema, recorda les limitacions d'activitats i usos en les esmentades zones de servitud i policia. En tot cas, prèviament a l'inici dels treballs en zona de policia de llit públic s'haurà de comptar amb l'autorització d'aquest organisme.



En relació a l'afecció al règim de corrents, la Confederació Hidrogràfica del Xúquer indica:

– Part dels terrenys que pertanyen a l'àmbit d'actuació se situen en zona de policia del barranc de la Vidriera i no es troben afectats per risc per inundació d'acord amb la cartografia del PATRICOVA. Per tant, es considera que, mancant un estudi d'inundabilitat de detall, no existiria afecció a la zona de flux preferent d'aquest llit, per la qual cosa no existiria afecció al règim de corrents.

– Part dels terrenys que pertanyen a l'àmbit d'actuació se situen en zona de policia del llit, s/n, tributari del barranc de la Vidriera i es troben afectats per perillositat geomorfològica d'acord amb la cartografia del PATRICOVA. No obstant això, els terrenys pels quals discorre el llit, s/n, corresponen a zona verda, per la qual cosa, donada la naturalesa de l'ús proposat, sempre que no es prevegen activitats vulnerables enfront de les avingudes ni activitats que suposen una reducció significativa de la capacitat de desguàs de la seua zona de flux preferent, s'estima que no existiria afecció al règim de corrents.

– Per a futures autoritzacions d'obres i/o canvi d'usos en els terrenys de l'àmbit d'actuació que es troben en zona de policia del barranc de la Vidriera i del llit, s/n, tributari d'aquest, es podrà requerir un estudi d'inundabilitat de detall que permeta delimitar la zona de flux preferent i la zona inundable per al període de retorn de 500 anys dels llits indicats.

Recursos hídrics

En la documentació presentada s'assenyala que l'àmbit no disposa de xarxa d'aigua potable i que el subministrament es realitza de pou no autoritzat per al consum humà.

L'informe rebut en data 20 de setembre de 2019, de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, recull els aspectes següents:

– Els drets inscrits en el registre d'aigües per al municipi de Gilet: un d'aigües superficials (procedents del canal Xúquer-Túria), amb destinació proveïment de la població i un altre d'aigües subterrànies (captacions de Maladicha, pou Trinidad II i bassa Empina), havent-se de tindre en compte que la suma d'aigües superficials i subterrànies destinades al proveïment de la població de Gilet no podrà superar el volum màxim anual de 317.450 m³.

En cas que els recursos necessaris per al complet desenvolupament d'aquest àmbit siguen superiors al dret disponible, haurà de tramitar la modificació de les característiques de la concessió que disposa que empare la totalitat de la demanda requerida, pels llits reglamentaris al servei corresponent del àrea de gestió del domini públic hidràulic.



– En la documentació presentada no s'estableix el volum de l'increment de demanda generat per l'actuació. A l'efecte de l'emissió de l'informe de l'article 25.4 del text refós de la Llei d'aigües previ a l'aprovació de l'instrument de planejament que desenvolupe l'actuació proposada, s'haurà de justificar la demanda prevista, l'origen, l'acreditació del dret a l'ús de l'aigua i l'estudi de demandes amb el detall especificat en l'informe.

Xarxa de proveïment d'aigua potable i xarxes de sanejament

En la documentació presentada s'assenyala que el proveïment d'aigua potable es realitza amb aigua de pou no recomanable per a consum humà i que el sanejament de les aigües residuals està executat només parcialment.

En la fitx de gestió (condicions d'execució) del sector s'indica que «Donada la contigüitat de l'àmbit amb el sòl urbà consolidat, està assegurada la connexió amb les xarxes de infraestructura municipals». No obstant això, no s'aporta documentació sobre les xarxes existents i possibles punts de connexió i/o abocament.

La Confederació Hidrogràfica del Xúquer, en el seu informe rebut en data 20 de setembre de 2019, indica, entre altres aspectes:

– Respecte al sanejament i depuració:

S'haurà de completar la solució per a la conducció i el tractament de les aigües residuals generals: plantejar-se xarxa de clavegueram separativa, indicar l'estació depuradora d'aigües residuals de destinació, aportar càlculs justificatius de la càrrega i els cabals generats, indicar si l'EDAR és existent (indicant la seua capacitat) o si es tracta d'una nova instal·lació i en aquest cas serà necessària l'obtenció prèvia de l'autorització d'abocament.

– Respecte a les aigües pluvials:

«En cas de pretendre realitzar abocament d'aigües pluvials al domini públic hidràulic prèviament s'haurà de comptar amb l'autorització d'aquest organisme».

En la mesura que siga possible, d'acord amb el punt 7 de l'article 126 ter. Criteris de disseny i conservació per a obres de protecció, modificacions en els llits i obres de pas, del Reial decret 849/1986, d'11 d'abril, pel qual s'aprova el Reglament del domini públic hidràulic, les noves urbanitzacions, polígons industrials i desenvolupaments urbanístics en general, hauran d'introduir sistemes de drenatge sostenible, com ara superfícies i acabats permeables, de manera que l'eventual increment del risc d'inundació es mitigue.



En cas de pretendre realitzar abocament d'aigües pluvials al domini públic hidràulic, prèviament s'haurà de comptar amb l'autorització d'aquest organisme.

Caldrà, per tant, concretar-se l'àmbit o àmbits amb els quals es pretén connectar i quedar justificada la suficiència de les corresponents infraestructures per a atendre la demanda que generarà la connexió d'aquest àmbit a aquestes.

Haurà de quedar garantida l'execució de les infraestructures necessàries per a la connexió amb el sistema clavegueram i depuració existent (o previst) per a donar servei al municipi (o a aquesta zona).

Es rep, en data 10 de juny de 2019, informe de l'EPSAR en el qual comunica:

1. Les aigües residuals generades en el municipi de Gilet són tractades en el sistema de sanejament i depuració de Sagunt, de cotitularitat entre l'Ajuntament de Sagunt i la Generalitat, i gestió de l'EPSAR, i dona servei, addicionalment, als municipis d'Albalat dels Tarongers, Estivella, Petrés i Sagunt.

2. El sistema públic de sanejament i depuració de Sagunt està dissenyat per a tractar 20.664 m³/dia. En l'actualitat el influent és de 13.304 m³/dia.

3. En la planificació d'obres de l'EPSAR no es preveuen actuacions en el municipi de Gilet, encara que sí que es preveuen en el sistema de sanejament i depuració de Sagunt.

4. Segons les dades aportades, el desenvolupament complet de la figura de planejament de referència generarà, una vegada desenvolupat íntegrament, un cabal d'aigua residual de 68,4 m³/dia, la qual cosa suposarà un increment de 61,1 m³/dia respecte al cabal actual generat pel municipi.

Aspectes urbanístics

El 7 de gener de 2019 es rep informe del Servei Territorial d'Urbanisme de València en el qual s'indica que l'instrument de planejament proposat afecta a determinacions de l'ordenació estructural per la qual cosa la seua aprovació definitiva correspondrà a la conselleria competent en matèria d'ordenació del territori, urbanisme, medi ambient i paisatge, i que l'avaluació ambiental i territorial estratègica competeix a l'òrgan ambiental autonòmic per tractar-se de sòl urbà que no disposa dels serveis urbanístics efectivament implantats.

Indica que de conformitat amb l'article 63 de la LOTUP, i en conseqüència la seua remissió al seu article 34, s'haurà d'aportar la documentació assenyalada en aquest precepte, especialment informe de viabilitat i memòria de sostenibilitat econòmica.

Valoració

Encara que s'esmenta una possible modificació en el moment de la programació de l'àmbit, amb la proposta es pretén habilitar mecanismes de gestió per a poder desenvolupar les previsions d'ordenació detallada del Pla general homologat, sense modificar aquesta.

Al seu torn, de la documentació presentada i dels expedients d'avaluació ambiental consultats es desprenen diverses qüestions:

– L'existència de mancances en l'àmbit com el subministrament d'aigua potable, infraestructures de sanejament i depuració i la insuficiència d'alguns trams i/o accessos viaris.

– La connexió amb àmbits de sòl qualificat com a urbà consolidat pel planejament vigent no comporta garanties de la presència d'aquestes infraestructures per a poder connectar a elles. Tampoc sobre la suficiència d'aquestes.

– L'entorn forestal que envolta el sòl urbà representa un risc d'incendi que ha de considerar-se en l'ordenació detallada incorporant mesures estructurals (xarxa d'hidrants, camins perimetrals) que garantisquen el compliment dels condicionants previstos en el PATFOR.



Cal ressaltar l'afecció sobre els instruments de gestió i planificació del Parc Natural de la Serra Calderona. Tal com indica l'informe del Servei de Gestió d'Espais Naturals Protegits, es considera incompatible la proposta de modificació núm. 3 en les parts dels àmbits determinats en l'informe (M1 i M8) que afecten la zonificació del PORN serra Calderona i que en el moment actual es troben classificats com a sòl urbà (sense desenvolupament) o sòl no urbanitzable protegit i que, per tant, han de mantindre's sense desenvolupament urbanístic.



Realitzat l'anàlisi tècnica de la documentació presentada i el seu objecte, vistos els informes sectorials emesos, revisada la cartografia existent en el sistema d'informació territorial d'aquesta conselleria i a la vista dels criteris establits en l'annex VIII de la LOTUP, es considera que la proposta de modificació núm. 3 homologació del Pla general de Gilet «Delimitació d'àrea de repartiment en sòl urbà sector/UE la Calderona», no altera significativament el model territorial, actua sobre sòl que el planejament actual classifica com a urbà (encara que no disposa dels serveis i dotacions pròpies del sòl urbà) i sempre que es respecten els àmbits de sòl urbà no desenvolupats i amb característiques naturals (dins de la zonificació del PORN) o sòls no urbanitzables protegits del planejament vigent.



G) Consideracions jurídiques

L'avaluació ambiental estratègica és l'instrument de prevenció, establit en la Directiva 2001/42/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 27 de juny, per a la integració dels aspectes ambientals en la presa de decisions de plans i programes públics. Aquesta directiva s'incorpora al dret intern espanyol mitjançant la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i al dret autonòmic mitjançant la Llei 5/2014, de 25 de juliol, d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge de la Comunitat Valenciana.

El Reial decret legislatiu 7/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de sòl i rehabilitació urbana, estableix en l'article 22 que els instruments d'ordenació territorial i urbanística estan sotmesos a avaluació ambiental de conformitat amb el que es preveu en la legislació d'avaluació ambiental.



H) Proposta d'acord

Segons estableix l'article 51 de la LOTUP, per considerar, d'acord amb els criteris de l'annex VIII d'aquesta llei, que l'esborrany de la modificació núm. 3 homologació del Pla general de Gilet «Delimitació d'àrea de repartiment en sòl urbà sector/UE la Calderona» avaluat no influeix en altres plans o programes, no té incidència en el model territorial vigent en el municipi, tenint en compte les consultes realitzades, es pot concloure que es tracta d'un instrument que estableix condicions de gestió i desenvolupament en un àmbit qualificat com a sòl urbà i el procediment d'avaluació ambiental simplificada és suficient per a determinar que la modificació proposada no presenta efectes significatius sobre el medi ambient.

D'acord amb el que s'ha exposat, es resol:

Emetre informe ambiental i territorial estratègic favorable en el procediment simplificat d'avaluació ambiental i territorial estratègica de la modificació núm. 3, homologació del Pla general de Gilet «Delimitació d'àrea de repartiment en sòl urbà sector/UE la Calderona», d'acord amb els criteris de l'annex VIII de la LOTUP, per no tindre efectes significatius negatius sobre el medi ambient, corresponent continuar la seua tramitació conforme a la seua normativa sectorial, amb el compliment de les determinacions següents:



1. Atendre les determinacions de l'informe del Servei de Gestió d'Espais Naturals, de 28 de maig de 2020, havent de mantindre's els àmbits allí indicats com a incompatibles amb els instruments de gestió i planificació del Parc Natural de la Serra Calderona sense desenvolupament urbanístic, llevat que s'obtinga informa favorable de l'esmentat servei.

2. Haurà de quedar garantida l'existència de recursos hídrics per a atendre la demanda derivada del desenvolupament de l'actuació en quantitat i qualitat suficient. Haurà d'aportar-se la documentació i justificacions requerides per la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, en el seu informe rebut en data 20 de setembre de 2019, i obtindre informe favorable d'aquest organisme que determine la viabilitat i capacitat de l'actual subministrament o informe municipal sobre la viabilitat del subministrament a través dels recursos hídrics que el municipi té concedits.

3. Haurà de quedar garantida la depuració de les aigües residuals i obtindre informe de l'EPSAR. En cas de ser necessària la implantació de nova estació depuradora d'aigües residuals es requerirà la tramitació ambiental de pla especial modificatiu del planejament vigent per a, en el seu cas, la reserva de sòl dotacional.

4. Haurà de quedar justificada la suficiència de les xarxes de subministrament d'aigua i de sanejament de l'àmbit que hauran de quedar identificades i incorporades en els documents del pla amb eficàcia normativa (plans, normativa urbanística, fitxes…).

En particular, per a la xarxa de sanejament del sector haurà de detallar-se la informació gràfica de la xarxa de clavegueram/col·lectors existents, previsió de noves xarxes de clavegueram necessàries en el sector, punts de connexió amb les xarxes de clavegueram municipal i la justificació de la capacitat de les xarxes a les quals es connectarà el clavegueram del sector.

5. Haurà d'obtindre's informe de conformitat del Servei de Gestió d'Espais Naturals Protegits i del Servei d'Ordenació i Gestió Forestal (respecte de les mesures estructurals per al compliment de la normativa del PATFOR).

6. Les actuacions que el pla preveja en zona de policia dels llits afectats hauran de comptar amb informe favorable de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer.

7. Es completaran les qüestions assenyalades en l'informe emés en matèria urbanística de data 29 d'agost de 2018.

8. Es completarà la fitxa de gestió del sector indicant-se en les condicions d'execució:

1. Punts de connexió amb les xarxes de proveïment d'aigua potable i amb les xarxes de clavegueram i/o depuració existents.

2. Indicar la necessitat d'incorporar als documents integrants de l'instrument de planejament mesures estructurals per al compliment de les condiciones de seguretat en la interfície urbanoforestal (article 32 PATFOR), en particular, la implantació de xarxa d'hidrants contraincendis perimetral al sector i camins perimetrals que permeten garantir la distància establida en la legislació sectorial vigent.

Segons estableix l'article 51.7 de la LOTUP, l'informe ambiental i territorial estratègic perdrà la seua vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana no s'haguera procedit a l'aprovació del corresponent instrument de planejament en el termini màxim de quatre anys des de la seua publicació. En tal cas, el promotor haurà d'iniciar novament el procediment d'avaluació ambiental i territorial estratègica simplificada de la modificació.

Òrgan competent

La Comissió d'Avaluació Ambiental és l'òrgan competent per a emetre l'informe ambiental i territorial estratègic a què es refereix l'article 51.2.b de la Llei 5/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat, d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que es disposa en l'article 3.2 del Decret 230/2015, de 4 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el reglament de l'òrgan ambiental de la Generalitat a l'efecte d'avaluació ambiental estratègica (plans i programes).

A la vista de tot el que antecedeix, la comissió d'avaluació ambiental acorda emetre informe ambiental i territorial estratègic favorable en el procediment simplificat d'avaluació ambiental i territorial estratègica de la modificació núm. 3 homologació Pla general de Gilet «delimitació àrea de repartiment en el SU sector/UE la Calderona», per considerar que no té efectes significatius en el medi ambient, amb el compliment de les determinacions que s'inclouen en l'esmentat informe.



Notificar als interessats que contra aquesta resolució, per no ser un acte definitiu en via administrativa, no cap cap recurs, la qual cosa no és inconvenient perquè puguen utilitzar-se els mitjans de defensa que en el seu dret estimen pertinents.

El que li notifique perquè en prengueu coneixement i efectes oportuns.

La qual cosa se certifica amb anterioritat a l'aprovació de l'acta corresponent i a reserva dels termes precisos que se'n deriven, conforme ho autoritza l'article 18.2 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.



València, 31 de juliol de 2020.– El secretari de la Comissió d'Avaluació Ambiental: José del Valle Arocas.»



València, 8 de novembre de 2022.– El director general de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental: Julio Ramón Gómez Vivo.

Mapa web