Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 14 de setembre de 2021, de la Direcció de l'Institut Superior d'Ensenyances Artístiques de la Comunitat Valenciana, per la qual es dicten instruccions per al curs 2021-2022 als centres que imparteixen ensenyaments artístics superiors. [2021/9292]

(DOGV núm. 9176 de 17.09.2021) Ref. Base de dades 008569/2021


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Educació
    Descriptors:
      Temàtics: educació artística



Aquest curs 2021-2022, després de la situació de pandèmia viscuda a escala mundial el curs passat, ens vam trobar, en vista de les dades globals, en situació de remissió gràcies a la ciència i a la generalització de la vacunació que s'està produint. Per tant, estem davant un nou escenari des del qual l'ISEACV opta, amb totes les prevencions establides per les autoritats sanitàries de l'Estat, per planificar aquest curs des d'un marc presencial mantenint la distància interpersonal entre 1,2 i 1,5 metres la ventilació creuada a les aules ús obligatori de mascaretes senyalitzacions de circulació en les zones comunes i ús de gel hidroalcohòlic.

La nova Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOMLOE), estableix modificacions substancials referides als ensenyaments artístics superiors. Les modificacions indicades afecten l'article 46.2 de la LOE sobre el contingut dels ensenyaments artístics superiors, així com els articles 53.4, 54.3, 55.3, 57.3 i 57.4 de la LOE. Igualment, en la disposició addicional novena de la LOMLOE s'estableix un període de dos anys, des de l'entrada en vigor d'aquesta llei, per a establir una regulació normativa dels ensenyaments artístics superiors previstos en l'article 58 de la LOE.

Aquesta resolució té com a finalitat l'organització de determinats aspectes del desenvolupament del curs acadèmic 2021-2022 dels ensenyaments artístics superiors en el nostre àmbit territorial. 

En l'elaboració de les presents instruccions s'han tingut en compte la Llei 23/2018, de 29 de novembre, de la Generalitat, d'igualtat de les persones LGTBI; el Decret 102/2018, de 27 de juliol, del Consell, de desplegament de la Llei 8/2017, integral del reconeixement del dret a la identitat i a l'expressió de gènere a la Comunitat Valenciana; el Decret 104/2018, de 27 de juliol, del Consell, pel qual es desenvolupen els principis d'equitat i d'inclusió en el sistema educatiu valencià, i el Decret llei 2/2020, de 3 d'abril, de mesures urgents, en l'àmbit de l'educació, de la cultura i de l'esport, per a pal·liar els efectes de l'emergència sanitària provocada per la Covid-19.



L'Ordre EFP/365/2020/, de 22 d'abril (BOE 24.04.2020), estableix directrius d'actuació per a l'inici del curs 2020-2021 davant la situació de crisi ocasionada per la Covid-19.

El Decret 39/2020, de 20 de març, del Consell, de mesures de suport a esportistes d'elit i al personal tècnic, entrenador, arbitral i jutge d'elit de la Comunitat Valenciana.

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada en alguns aspectes per la Llei 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, dedica el títol V a la participació, autonomia i govern dels centres, i determina que la comunitat educativa participarà en el govern dels centres a través del consell escolar, i que els centres disposaran d'autonomia pedagògica, d'organització i de gestió. Igualment, apareix així reflectit en la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

L'aprovació i entrada en vigor de la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, serà aplicable en els aspectes que afecten l'organització i funcionament dels centres de l'ISEACV en el seu desenvolupament autonòmic.

Pel que fa a la seguretat dels sistemes de gestió, hi seran aplicables la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i la Resolució de 28 de juny de 2018, de la Sotssecretaria de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual es dicten instruccions per al compliment de la normativa de protecció de dades en els centres educatius públics de titularitat de la Generalitat. 

En virtut de les competències que estableix l'article 50.3.d) dels Estatuts de l'Institut Superior d'Ensenyances Artístiques de la Comunitat Valenciana, aprovats pel Decret 82/2009, de 12 de juny, del Consell, aquesta direcció resol:



Primer. Organització acadèmica

1. Les mesures que incorporaran els centres a les seues normes d'organització i funcionament hauran de contemplar necessàriament:

a) L'organització de l'atenció educativa i la comunicació amb l'alumnat.

b) Les mesures que permeten la coordinació i treball dels òrgans de govern i coordinació docent.

c) Durant el curs 2021-2022 serà especialment important regular l'accés, la permanència i la mobilitat en el centre. En el cas que la situació ho requerisca i d'acord amb el pla de contingència que s'haja establit i aprovat per l'INVASSAT, el Comité de Seguretat i Salut Laboral de cada província podrà recomanar o prendre les mesures de prevenció, higiene i promoció de la salut davant la Covid-19, establides per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública. El pla de contingència s'anirà adaptant en funció de l'evolució de la situació sanitària.



2. La direcció dels centres, amb la col·laboració del conjunt del professorat, coordinarà la planificació de la programació lectiva en cas de períodes de no assistència motivats per la Covid-19 en el centre de l'alumnat i establirà el calendari de les reunions necessàries per a garantir la coherència de la resposta educativa donada en relació amb els diferents nivells i ensenyaments oferits. Per a dur a terme tot això s'estarà al que disposen les autoritats estatals i autonòmiques competents.



3. En la planificació de les activitats, els centres hauran de preveure, en la mesura que siga possible, les diverses circumstàncies en les quals es puga trobar l'alumnat en relació amb l'accés a les noves tecnologies, tant pel que fa al nombre de dispositius de la llar com a la seua tipologia. En aquest sentit s'haurà de tindre en compte que les activitats programades puguen ser desenvolupades independentment de la mena de dispositiu, tant en tauletes digitals com en ordinadors personals o dispositius mòbils.

4. La direcció del centre podrà, en cas que les autoritats competents així ho contemplen, establir les tasques que s'han de desenvolupar en el centre educatiu que requerisquen presència física de part del personal docent o no docent i les que es poden desenvolupar a través de sistemes de treball a distància o semipresencial. En funció d'aquestes decisions, establirà l'horari de treball que s'ha de desenvolupar en el centre i el que es pot desenvolupar des del domicili.

5. El professorat, sota la supervisió de la direcció d'estudis, es responsabilitzarà de la coordinació i organització de la planificació de les tasques lectives dels seus corresponents grups, d'acord amb les mesures organitzatives i directrius acordades.

6. Davant de les circumstàncies derivades de la Covid-19 i per les necessitats d'implementar sistemes de pedagogia no presencial, en cada centre d'ensenyaments artístics superiors hi haurà una persona coordinadora TIC que col·laborarà amb la resta del professorat per a implementar correctament les mesures que es determinen en aquest àmbit tecnològic.

7. És una necessitat per al professorat actualitzar la seua formació en noves tecnologies per a donar la millor resposta possible a l'alumnat en contextos de docència no presencial. Així mateix, els centres, en funció de la realitat formativa del seu claustre, hauran de planificar les iniciatives de formació necessàries en els seus plans anuals de formació.

8. Les persones membres dels equips directius es responsabilitzaran que tot el personal dels centres educatius siga coneixedor d'aquestes mesures i que cal complir-les. Així mateix, tant des de la direcció dels centres com per part de tot el professorat es vetlarà per a garantir l'accés i difusió de la informació en la comunitat educativa a través dels canals oficials d'informació que determinen les administracions educatives o autoritats responsables en funció de les circumstàncies.





A) Plans d'estudis i guies docents



9. Les assignatures de les especialitats i itineraris dels títols de grau en Ensenyaments Artístics Superiors s'estableixen en les corresponents ordres números 22/2011, 23/2011, 24/2011, 25/2011 i 26/2011, de 2 de novembre, de la Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació; l'Ordre 90/2014, de 26 de desembre, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport; l'Ordre 72/2016, de 17 de novembre; les ordres número 12/2017, 13/2017 i 14/2017, de 4 d'abril; l'Ordre 42/2017, de 2 de novembre, i l'Ordre 32/2018, de 6 d'agost, totes aquestes de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, i l'Ordre 1/2020, de 10 de gener; l'Ordre 5/2020, de 29 de gener, i l'Ordre 20/2020, de 15 d'octubre, totes aquestes de la Conselleria d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital. Les assignatures dels màsters en Ensenyaments Artístics estan establides en les corresponents memòries de verificació. No podrà haver-n'hi cap modificació sense la preceptiva autorització de l'òrgan competent.



10. El contingut dels plans d'estudis s'organitza en matèries i assignatures, que s'expressaran en crèdits ECTS. El crèdit ECTS representa el volum de treball de l'estudiant i comprén activitats de caràcter presencial i activitats de treball autònom de l'estudiant, l'organització de les quals s'establirà en la corresponent guia docent. L'assignació de crèdits s'entén referida a un o una estudiant dedicat a temps complet durant 37 setmanes i mitja, i el nombre d'hores per crèdit s'estableix en 25.

11. El centre farà públiques les guies docents de les assignatures dels estudis impartits durant la primera quinzena d'octubre, sota l'adequació d'aquestes als criteris establits pels diferents departaments, entre els quals estaran els criteris d'avaluació, els instruments d'avaluació i la calendarització de les actuacions. Correspon a la direcció d'estudis vetlar per la uniformitat i homogeneïtat d'aquests criteris, sempre atenent la diversitat pròpia de cada àrea.



Les programacions didàctiques i les guies docents dels diferents departaments tindran un caràcter obert per poder adaptar-se millor als aspectes del pla de contingència, que podrà ser canviant segons els distints escenaris que puguen produir-se al llarg del curs. Aquestes adaptacions seran comunicades a la Direcció de l'ISEACV perquè siguen aprovades.

Els departaments didàctics remetran, fins a l'1 d'octubre, les guies docents a l'equip de direcció del centre perquè siguen revisades i incloses en el punt 6 de la programació general anual. La plantilla de guia docent s'adjunta en l'annex I.

12. La valoració de l'assistència responsable per part de l'alumnat es tractarà en els termes que s'establisquen en les diverses guies docents. 

13. Segons s'estableix en el Decret 39/2020, de 20 de març, en l'article 9, punt 1, lletra b); punt 4; article 10, punt 1, lletres c), d) i e), si escau, les guies docents s'adaptaran incorporant mesures de suport no curriculars per a esportistes d'elit, personal tècnic, entrenador, personal arbitral i jutge d'elit.



B) Matrícula, permanència i abandó dels estudis



14. Per al curs acadèmic 2021-2022 l'ordre de matrícula de l'alumnat de primer curs estarà establit per la qualificació total obtinguda en les proves específiques d'accés. Per a l'alumnat que ja ha estat matriculat en cursos anteriors i realitze matrícula completa, l'ordre de matrícula es calcularà atenent els següents paràmetres:



OM = (PR * 3) + (NMS * 0,5) + (CT * 2)



en què OM és l'ordre de matrícula, PR el paràmetre de rendiment del curs anterior (nombre de crèdits superats entre el nombre de crèdits matriculats, sense computar-hi els reconeguts), NMS la nota mitjana ponderada de l'expedient per a mesurar l'aprofitament acadèmic (suma de la ponderació de crèdits superats amb la qualificació entre suma del total de crèdits matriculats en l'expedient de l'alumnat), i CT el paràmetre de crèdits que falten per a finalitzar la titulació (nombre de crèdits superats atenent les tipologies de les assignatures del pla d'estudis entre el nombre total de crèdits de la titulació).



15. Cada matrícula té dues convocatòries d'avaluació, primera i segona, excepte per als casos en els quals ja s'hagen consumit prèviament tres convocatòries, i en aquest cas tindran dret únicament a la primera convocatòria. Les matrícules es consideren provisionals fins al 29 d'octubre de 2021. A partir d'aquesta data no es realitzaran canvis en la matrícula. Les anul·lacions de matrícula posteriors a aquesta data no donaran, en cap cas, dret a la devolució de les taxes públiques.



16. Una persona no podrà estar matriculada simultàniament en dos centres de la Comunitat Valenciana, tant públics com privats autoritzats, per a cursar una mateixa especialitat.

17. D'acord amb el que s'estableix en el Decret 48/2011, de 6 de maig, l'alumnat podrà matricular-se d'un màxim de 72 crèdits ECTS com a còmput global de crèdits matriculats, sumant tots els expedients en els quals es trobe matriculat en un mateix centre de la Comunitat Valenciana o en un de diferent. Si l'alumnat es matricula de més de 72 crèdits ECTS com a resultat de la suma de crèdits de tots els seus expedients sense advertir d'aquesta circumstància, es procedirà a l'anul·lació de la seua matrícula. El mínim en la matrícula d'una especialitat serà de 18 crèdits ECTS, llevat que a l'estudiant li queden menys crèdits per a poder finalitzar la titulació d'una especialitat.

18. L'alumnat que haja consumit quatre convocatòries en alguna de les assignatures podrà sol·licitar una convocatòria extraordinària durant els mesos de juliol i de setembre del curs immediatament posterior al que s'haja produït la situació. Una vegada autoritzada per la direcció del centre on es trobe l'expedient, la matrícula de la convocatòria extraordinària a la qual fa referència l'article 14, punt 4, del Decret 48/2011, de 6 de maig, es realitzarà obligatòriament en el curs immediatament següent al que s'haja produït la situació. Aquesta cinquena convocatòria dona dret a cursar de nou l'assignatura, i en tots els casos haurà de ser avaluada durant el període que corresponga a la primera convocatòria de l'assignatura afectada. En cas de no superar-se aquesta convocatòria, l'estudiant quedarà desvinculat dels estudis i, per tant, no podrà realitzar una nova matrícula ni el trasllat d'expedient a centres públics ni privats autoritzats de la Comunitat Valenciana. No podrà sol·licitar-se convocatòria extraordinària per a assignatures optatives.



Per a l'alumnat que s'aculla a la compensació curricular, seran requisits obligatoris tindre autoritzada la convocatòria excepcional i realitzada la matrícula tant de l'assignatura com del Treball Fi de Grau.



19. L'alumnat amb matrícula condicionada a una beca al qual no se li haja concedit aquesta, o el que no haja rebut contestació a la sol·licitud o a la reclamació de beca, quedarà bloquejat i desvinculat del centre, en cas de no presentar la documentació necessària o abonar les taxes corresponents abans del 15 de març de 2022. 

20 L'alumnat becat estarà obligat a aportar la credencial d'obtenció de beca en la secretaria del centre en el moment que li siga notificada. La bonificació de persona becària s'aplica a la matrícula sols per l'import dels crèdits ECTS matriculats, sempre que no siguen de segona matrícula. Les taxes administratives sempre s'han d'abonar. La resta de bonificacions estipulades per la normativa vigent (família nombrosa, monoparental...) s'apliquen a totes les taxes.

21. S'amplia el requisit de superar un mínim de 12 crèdits ECTS establit en el Decret 48/2011, de 6 de maig, a tot l'alumnat matriculat en el centre, amb independència del curs. Si no compleixen aquest requisit, no podran matricular-se en la mateixa titulació fins que passen dos anys acadèmics. A l'efecte del que s'estableix en aquest apartat, l'alumnat matriculat a temps parcial hauran d'aprovar almenys 6 crèdits ECTS per curs. No comptabilitzaran com a crèdits aprovats els que hagen sigut reconeguts.

Queden exemptes de les limitacions anteriors aquelles persones que justifiquen circumstàncies de força major que puguen haver influït en el seu rendiment acadèmic o per circumstàncies de tipus socioeconòmic. Serà competència del director o de la directora del centre la decisió sobre cada cas. També queden exemptes d'aquestes limitacions aquelles persones matriculades del Treball Fi de Grau o del Treball Fi de Màster com a única assignatura per a finalitzar la titulació.

22. Quan un alumne o una alumna deixe d'assistir sense justificació a les classes de totes les assignatures de les quals s'haja matriculat durant un període continuat equivalent a un terç del curs, es considerarà abandó acadèmic. En aquest cas perdrà la condició d'alumne o alumna i quedarà desvinculat/ada dels estudis en els termes que s'especifiquen en el punt 5, de l'article 14 del Decret 48/2011, de 6 de maig, del Consell, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments artístics superiors. Segons la tipologia del centre podrà oferir-se aquesta vacant si hi ha llista d'espera, sempre que en el moment que es determine l'abandó permeta al nou o nova estudiant l'aprofitament eficaç dels estudis. Per a les persones que estiguen en aquest supòsit es considerarà que la seua situació administrativa és la que tenien abans de la matriculació en aquest curs.

23. Tal com s'estableix en el punt 5 de l'article 14 del Decret 48/2011, de 6 de maig, del Consell, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments artístics superiors, els estudiants i les estudiants que hagen sigut desvinculats, per qualsevol causa (faltes d'assistència, impagament, renúncia de matrícula, no superar el mínim de crèdits per curs...) per primera vegada dels estudis que condueixen al títol no podran incorporar-se als estudis al curs següent al qual es produïsca la desvinculació i podran demanar el reingrés en la titulació després de dos cursos desvinculats d'aquesta. Durant el mes de juny es podrà presentar una sol·licitud de reingrés per al curs 2022-2023, i la direcció del centre concedirà la readmissió en funció de les places disponibles, una vegada finalitzades les proves específiques d'accés i en el cas de no tindre taxes pendents d'abonament. Un nou incompliment de les condicions de permanència suposarà la desvinculació definitiva de la titulació.





C) Avaluació



24. El «No qualificat/ada» és un no aprovat sense nota numèrica que s'aplicarà quan el professorat manque d'elements de valoració per establir criteris de qualificació. Aquesta qualificació corre convocatòria.

25. El «No presentat/ada» es considerarà una condició, sempre entesa com a excepcional, i no una qualificació. Per tant, la valoració d'aquesta condició estarà sotmesa a la consideració de la direcció del centre, una vegada estudiada la documentació que acredite i al·legue les circumstàncies per causes objectives degudament justificades, com ara malaltia greu, situació Covid o qualsevol altra causa de força major. Es considera que la condició de no presentat/ada en l'acta no corre convocatòria.

26. L'esment de «Matrícula d'honor» podrà ser atorgada a l'alumnat que haja obtingut una qualificació igual o superior a 9,0. El nombre de matrícules d'honor no podrà excedir del 5 % de les persones matriculades en una assignatura en el corresponent curs acadèmic, llevat que el nombre d'estudiants siga inferior a 20, i en aquest cas es podrà concedir només una matrícula d'honor.



D) Trasllats d'expedient



Durant el mes de juliol podran presentar-se les sol·licituds de trasllat d'expedient d'estudiants que cursen estudis d'ensenyaments artístics superiors a centres de la Comunitat Valenciana. Per a poder sol·licitar el trasllat d'expedient ha d'haver-se superat el primer curs complet i no haver esgotat les quatre convocatòries en cap assignatura en el centre de procedència, així com haver superat almenys 12 crèdits ECTS al final de cada curs acadèmic. La direcció del centre concedirà el trasllat d'expedient en funció de les places disponibles, una vegada finalitzades les proves específiques d'accés i realitzades les admissions de reingrés.





Segon. Calendari acadèmic per al curs 2021-2022

1. Les activitats acadèmiques del curs 2021-2022 per als ensenyaments artístics superiors s'iniciaran el dia 20 de setembre de 2021 i finalitzaran el dia 16 de juliol de 2022.

2. Els períodes de vacances del curs 2021-2022 seran els següents:



Vacances de Nadal: des del 23 de desembre de 2021 fins al 7 de gener de 2022, ambdós inclosos.

Vacances de Pasqua: des del 14 fins al 25 d'abril de 2022, ambdós inclosos.

3. Seran festius i no lectius els dies següents: 

– 12 d'octubre, Festa Nacional d'Espanya

– 1 de novembre, Festa de Tots Sants

– 6 de desembre, Dia de la Constitució

– 8 de desembre, Dia de la Immaculada Concepció

– 24 de juny, Dia de Sant Joan

– Els dies fixats pel consell escolar municipal

No se suspendrà l'activitat docent i lectiva, ni es podrà tancar cap centre, en dies que no siguen els oficialment festius. 

4. El curs acadèmic s'organitza en dos semestres:

1. Les activitats acadèmiques lectives del primer semestre s'iniciaran el dia 20 de setembre de 2021 i finalitzaran el dia 18 de gener de 2022, ambdós inclosos.

2. Les activitats acadèmiques lectives del segon semestre s'iniciaran el dia 2 de febrer de 2022 i finalitzaran el dia 27 de maig de 2022, ambdós inclosos.

5. Període d'exàmens

El període d'exàmens per a la primera convocatòria serà: 

1. Primer semestre, del 19 de gener a l'1 de febrer de 2022, ambdós inclosos.

2. Segon semestre, del 30 de maig al 10 de juny de 2022, ambdós inclosos. 

El període d'exàmens per a la segona convocatòria, tant del primer com del segon semestre, serà del 13 de juny al 15 de juliol de 2022. 



Les assignatures que, per la seua naturalesa, hagen sigut organitzades de forma anual, realitzaran l'avaluació tal com es determine en la seua guia docent, i es podrà fer en una única avaluació a l'any. En aquest cas, la primera convocatòria de l'examen tindrà lloc durant el període fixat per a la convocatòria del segon semestre, açò és, del 30 de maig al 10 de juny de 2022, ambdós inclosos. En aquest cas, en compte de semestral, el període d'exàmens establit per a la primera convocatòria del primer semestre, comprés entre els dies 19 de gener a l'1 de febrer de 2022, tindrà el caràcter de lectiu.

El període d'exàmens per als treballs fi de grau, primera i segona convocatòria, serà del 13 de juny al 15 de juliol de 2022, ambdós inclosos. A més a més, per a l'alumnat de segona matrícula i posteriors en el Treball Fi de Grau, també podrà realitzar-se en primera convocatòria del 31 de gener al 4 de febrer de 2022, ambdós inclosos, i a una segona convocatòria del 13 de juny al 15 de juliol de 2022, ambdós inclosos.



Cada centre notificarà a l'ISEACV, perquè siga autoritzat, el calendari programat d'exàmens de segona convocatòria i de treballs fi de grau. Aquests períodes només podran ser modificats, amb l'autorització prèvia de l'ISEACV, exclusivament en cas que es produïsquen circumstàncies excepcionals degudament justificades. Una vegada autoritzat el calendari es farà públic en llocs oficials d'informació de cada centre, per a coneixement de tota la comunitat educativa.

6. El desenvolupament de les proves específiques d'accés i admissió als ensenyaments artístics superiors d'Art Dramàtic, Arts Plàstiques, Dansa, Disseny i Música, per al curs 2022-2023, es duran a terme durant el període que va del 20 de juny al 15 de juliol de 2022, ambdós inclosos. Els centres faran pública la convocatòria als llocs oficials d'informació, i matricularan l'alumnat que haja superat les proves d'aquesta convocatòria. En cas que queden vacants, els centres realitzaran les proves específiques d'accés i admissió durant el període de l'1 al 7 de setembre de 2022, ambdós inclosos. 

La prova específica per a persones sense requisits acadèmics (art. 69.5 LOE) comptarà amb una única convocatòria, que se celebrarà el 31 de maig de 2022 i constarà de les quatre parts següents:

1. Història de l'Art: a partir d'un text i dues imatges relacionades amb aquest, es realitzaran preguntes de resposta tancada (tipus test) i preguntes de resposta oberta relatives al text i a les imatges.

2. Filosofia: a partir d'un text es realitzaran preguntes de resposta tancada (tipus test) i preguntes de resposta oberta relacionades amb el text.

3. Llengües oficials, a triar entre valencià o castellà. Exercicis sobre aspectes lingüístics i comprensió lectora, a partir d'un text donat. A partir d'un text de temàtica artística, es plantejaran diverses preguntes sobre gramàtica, ortografia i lèxic.

4. Llengua estrangera, a triar entre anglés o francés. Exercicis sobre aspectes lingüístics i comprensió lectora, a partir d'un text donat. Partint d'un text de temàtica artística, es plantejaran diverses preguntes sobre gramàtica, ortografia i lèxic.

7. Per als estudis de màster en Ensenyaments Artístics, l'organització acadèmica i les proves d'accés estaran determinades pel que s'estableix en les seues corresponents memòries de verificació. Aquesta informació es farà pública als llocs oficials de comunicació. La persona responsable de coordinar cada màster remetrà a l'ISEACV, abans del 30 d'octubre, l'acta amb la constitució de la comissió acadèmica de títol (CAT) del curs, en la qual s'inclourà una persona representant de l'alumnat. A més a més, es remetran a la direcció de l'ISEACV les actes de les reunions de la CAT realitzades durant el curs.





Tercer. Reconeixement i transferència de crèdits

1. Procediment i normativa. El reconeixement i transferència de crèdits per als ensenyaments artístics superiors es realitzarà de conformitat amb allò que es determina en el Decret 69/2011, de 3 de juny, del Consell, pel qual es regula el reconeixement i la transferència de crèdits.



2. Terminis. Als efectes del que estableix l'article 13 de l'esmentada norma, l'alumne/a haurà de sol·licitar el reconeixement i transferència de crèdits el dia en què realitze la matrícula, presentant la corresponent documentació acreditativa en la secretaria del centre on es trobe matriculat/ada, fins al dia 30 de setembre de 2021. 



No es realitza matrícula ni s'han d'abonar les taxes dels crèdits dels quals se sol·licita el reconeixement. Una vegada resolt l'expedient de reconeixement de crèdits, les assignatures reconegudes passaran a formar part de l'expedient acadèmic de l'alumnat, i les assignatures de les quals s'haja denegat el reconeixement podran ser matriculades, en la secretaria del centre, fins al 29 d'octubre de 2021, sempre que el nombre de crèdits total de la matrícula de cada estudiant no supere els 72 crèdits ECTS. 

Per a les sol·licituds en què existisquen regles precedents, el director o la directora del centre remetrà a la Direcció de l'ISEACV les propostes de resolució, juntament amb la documentació corresponent, amb anterioritat al dia 18 d'octubre de 2021. 

Per a les sol·licituds en què no hi haja regles precedents, el director o la directora del centre remetrà a la comissió acadèmica d'estudis (CAE) corresponent les sol·licituds abans del dia 9 d'octubre de 2021. 



3. Imprés de sol·licitud. Les sol·licituds s'hauran de tramitar mitjançant el programa ARTIC o amb el document normalitzat que s'adjunta en l'annex II.

4. Proposta de resolució Els centres remetran a la direcció de l'ISEACV les propostes de resolució seguint el model normalitzat facilitat per l'ISEACV.

5. Activitats de centre. La direcció del centre podrà sol·licitar a la direcció de l'ISEACV, amb anterioritat al 29 d'octubre de 2021, autorització a la proposta amb l'oferta d'activitats culturals, artístiques i/o representació estudiantil, indicades en el punt 3 de l'article 4 del Decret 69/2011, de 3 de juny, del Consell, que podran realitzar els i les estudiants del centre per a obtindre reconeixement d'un màxim de sis crèdits com a optatius. Aquesta sol·licitud anirà acompanyada del corresponent informe i/o guia docent de cadascuna de les activitats proposades, que seran inclosos en el punt 7 de la programació general anual.





Quart. Programació general anual 

Els centres remetran a l'ISEACV, abans del 5 de novembre de 2021, la seua programació general anual en suport informàtic (CD, DVD, memòria USB) i d'acord amb els models proporcionats pel programa ARTIC. Aquesta estarà constituïda pel conjunt d'actuacions acadèmiques i culturals, així com pel programa d'investigació que es realitzaran en el centre cada curs, i inclourà els següents apartats: 



1. Matrícula, sol·licituds i resultats d'accés (cal especificar la forma d'accés), alumant estranger i titulat del curs anterior del centre distingint per sexe. Dades desglossades per titulacions, especialitats/itineraris, assignatures i cursos.

2. Horari dels grups d'alumnes.

3. Horari complet del professorat segons el model ARTIC, per departaments i ordenats alfabèticament, amb les assignatures i cursos que imparteixen segons s'estableix en la corresponent ordre del pla d'estudis, l'horari de dedicació a gestió docent i de suport a l'equip directiu, i a la investigació, tot explicitat de forma entenedora. El document anirà degudament signat per cada professor o professora, visat pel/per la cap d'estudis i segellat pel centre.

4. Programa d'investigació del professorat. Criteris per al repartiment del conjunt de les hores dedicades a investigació.

5. Programa de mobilitat dels estudiants i del professorat, on es detallarà tota la informació dels convenis de mobilitat per al curs 2021-2022.

6. Guies docents de les assignatures impartides en el centre, amb les diligències corresponents elaborades per les direccions dels departaments.

7. Activitats de centre: sol·licitud i informe d'activitats de centre objecte de reconeixement de crèdits per a l'alumnat.

8. Pla de formació del professorat del centre: sol·licitud i informe amb el pla de formació permanent destinat al personal docent del centre.



9. Adaptacions no curriculars a realitzar amb l'alumnat amb necessitats educatives especials reconegudes, al llarg de tot el curs.

10. Relació d'acords de cooperació educativa per a realitzar les pràctiques externes.

11. Acords singulars subscrits pel centre.

12. La PGA serà elaborada per la direcció del centre i aprovada pel consell de centre una vegada oït el claustre de professorat.

Els centres en els quals s'impartisquen cicles formatius, dirigiran la informació acadèmica referida a aquests ensenyaments directament al Servei d'Ensenyaments de Règim Especial, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, d'acord amb les seues instruccions específiques.



Les programacions generals anuals dels centres són documents públics que poden ser consultats a les seues secretaries.



Cinqué. Horari del professorat

D'acord amb la normativa vigent la jornada laboral serà, amb caràcter general, de 37 hores i 30 minuts a la setmana. L'horari del professorat s'ha de distribuir en cinc dies per setmana.

De les 25 hores de dedicació setmanals en el centre, amb caràcter general, 18 seran de docència directa. D'aquestes, es disposarà per a investigació d'aquelles que al professor o professora li puguen correspondre sobre la base de les condicions del lloc de treball i de les exigències organitzatives del centre, dins de la borsa d'hores globals.

Les altres 7 hores, fins a les 25, estaran dedicades a l'atenció d'alumnes, a la investigació, a la coordinació i gestió docent o a la col·laboració en la gestió del centre en aquells casos que es determinen. Les hores d'atenció a l'alumnat estaran publicades en els taulers d'anuncis oficials i en el web del centre, i s'actualitzaran segons el període acadèmic s'organitze semestralment o anual. 

Els criteris objectius per a l'assignació d'horaris i, si és el cas, l'ordre de preferència per a l'elecció d'horaris i assignatures estaran inclosos de manera explícita en les normes d'organització i funcionament de cada centre.

En l'assignació d'horaris no es podrà acumular reduccions horàries per l'assumpció de diferents càrrecs.

Les hores de dedicació mínima a la docència directa setmanal per als membres dels equips directius dels centres ha de ser de 4 hores. De forma excepcional, a petició de la direcció del centre, els directors i les directores podran sol·licitar, excepcionalment, l'exempció de docència mitjançant un escrit motivat dirigit a la directora de l'ISEACV. L'esmentada exempció, a petició de la direcció del centre, serà avaluada per la direcció de l'ISEACV, que l'aprovarà, si escau.



Els horaris individuals del professorat, model ARTIC, contemplaran les hores dedicades a la docència, a la direcció, a la coordinació docent, a la investigació i a la gestió del centre. El professorat podrà impartir fins a 6 hores diàries de docència directa amb l'alumnat.



Els contractes a temps parcials es distribuiran preferiblement, i segons les possibilitats de docència, a raó d'1 dia per als de 6 hores/setmana, 2 dies per a contractes entre 7 i 10 hores/setmana, 3 dies per a contractes entre 11 i 13 hores/setmana, 4 dies per a contractes entre 14 i 16 hores/setmana i 5 dies per a contractes a partir de 16 hores/setmana.

L'horari lectiu de docència directa a l'alumnat per part del professorat especialista s'ajustarà al que s'estipula en el seu contracte. 



Sisé. Programa d'investigació del professorat 

Tot el professorat funcionari que ocupe una jornada laboral a temps complet en la impartició dels ensenyaments que condueixen a l'obtenció del títol de grau en Ensenyaments Artístics Superiors, nivell 2 del MECES, i/o ensenyaments de postgrau que es corresponen amb el nivell 3 del mateix marc, podrà dedicar temps lectiu a la investigació, sempre que les necessitats organitzatives del centre i les exigències de la docència així ho permeten. El professorat que no complisca aquestes condicions podrà participar en l'estructura d'investigació del centre al qual estiga adscrit, atenent el que s'estableix en el tercer paràgraf de l'apartat cinqué d'aquesta resolució.

Es pot integrar en un grup d'investigació qualsevol membre del personal docent de l'ISEACV, siga contractat a temps complet o parcial, assumint les condicions esmentades anteriorment. També poden formar part del grup d'investigació, personal investigador d'altres centres d'ensenyament superior i d'universitats. Aquesta integració no suposarà en cap cas vinculació contractual o estatutària amb l'ISEACV. Tindran la consideració de col·laboradors del grup d'investigació, amb l'autorització prèvia de la Comissió d'Avaluació de la Investigació de l'ISEACV, el personal investigador d'altres grups d'investigació de l'ISEACV, el personal investigador en formació i el personal d'administració i serveis. 

Per al conjunt d'hores que es dediquen a la investigació en cada centre, es tindrà en compte el que estipula l'article 15 del Decret 82/2009, pel qual s'aproven els Estatuts de l'ISEACV.  

El professorat de l'ISEACV ha d'adscriure's i pertànyer a un grup d'investigació per a poder dur a terme un programa d'investigació.



S'entén per grup d'investigació l'investigador o investigadora o conjunt d'investigadors i investigadores que desenvolupen un programa d'investigació en una de les línies definides per l'ISEACV, amb l'objectiu de realitzar una producció científica o artística, i de la investigació educativa pròpia dels ensenyaments artístics. 

Es podran constituir grups d'investigació intercentres o multidisciplinaris, així com incorporar-hi professorat d'altres centres d'investigació o universitats quan el programa d'investigació ho requerisca i estiga degudament justificat.

Els grups d'investigació comptaran amb un investigador o investigadora principal, preferiblement doctor o doctora, que serà la persona responsable de dirigir i organitzar el grup. Cap membre d'un grup d'investigació podrà pertànyer simultàniament a més d'un grup d'investigació. En cas de personal d'investigació en formació, haurà d'estar adscrit al mateix grup que el professorat responsable de la seua formació o perfeccionament.

L'alta del grup d'investigació haurà de ser sol·licitada per la persona investigadora principal segons el model que s'adjunta en l'annex III. En la sol·licitud d'alta i registre han de figurar les dades de totes les persones membres que componen el grup d'investigació, la línia d'investigació a la qual s'adscriuen i el títol del programa d'investigació.

El professorat investigador remetrà a la direcció del centre al qual pertany la persona investigadora principal, fins al 6 d'octubre, les sol·licituds d'alta i registre (annex III en suport informàtic) dels grups d'investigació amb la relació del professorat adscrit i amb el seu corresponent projecte d'investigació, que constarà d'una proposta on s'indiquen els objectius del treball, la justificació des del punt de vista acadèmic i professional, així com les aportacions esperades en cadascun d'aquests àmbits. Les sol·licituds d'alta, registre i les propostes d'investigació seran incloses en el punt 4 de la programació general anual.



Els projectes d'investigació podran ser interanuals; no obstant això, tindran una revisió i informe anual de funcionament per part dels grups i dels òrgans d'avaluació i control corresponents.

El professorat investigador principal remetrà a la persona representant de la Comissió d'Avaluació de la Investigació les memòries dels treballs d'investigació realitzats, que, al seu torn, les enviarà a la direcció del centre, a fi de ser incloses en la memòria de final de curs, tot abans del 22 de juliol (en suport informàtic). El model de la memòria d'investigació s'adjunta en l'annex IV. 



Seté. Programa de formació del professorat curs 2021-2022

1. La Comissió de Formació del Professorat de l'ISEACV proposarà els cursos de formació del professorat a realitzar durant el curs 2021-2022 en funció de les necessitats detectades. 

2. La direcció del centre sol·licitarà a la Direcció de l'ISEACV, amb anterioritat al 29 d'octubre de 2021, autorització a la proposta amb l'oferta del pla de formació del centre per al curs 2021-2022.

3. La sol·licitud amb l'oferta formativa per al professorat contindrà l'informe corresponent per a cadascun dels cursos proposats amb la següent informació, que serà inclosa en el punt 8 de la programació general anual: nom, objectius, continguts i metodologia del curs, coordinador/a, calendari, durada i currículum de les persones ponents. Es potenciaran les accions formatives destinades a la formació del professorat en l'àmbit de les tecnologies de la informació i la comunicació.





Huité. Memòria final del curs

Els centres remetran a l'ISEACV, abans del 30 de setembre de 2022, la memòria final del curs acadèmic 2021-2022 en suport informàtic (CD, DVD, memòria USB), que estarà constituïda pels informes de les actuacions acadèmiques, culturals i d'investigació proposades en la programació general anual, amb indicació del grau de realització:

1. Anàlisi estadística i qualitativa dels resultats acadèmics del curs.



2. Programa de mobilitat dels i de les estudiants i el professorat realitzat (desglossat per països i sexe).

3. Informe de les pràctiques externes realitzades per l'alumnat i llistat d'acords de cooperació educativa actius.

4. Informe del pla anual d'activitats culturals.

5. Memòries amb els resultats dels projectes d'investigació del professorat.

Els centres en els quals s'impartisquen cicles formatius dirigiran la informació acadèmica de la memòria final de curs indicada a aquests ensenyaments directament al Servei d'Ensenyaments de Règim Especial, d'acord amb les instruccions específiques d'aquest.



Nové. Reclamació de qualificacions

Per a les reclamacions de notes que es produïsquen en els estudis artístics superiors es procedirà de la manera següent: 

Si, una vegada efectuada pel professor o la professora els aclariments sol·licitats a la vista de les proves i la resta de mitjans que li van servir com a elements de juí per a qualificar, es manté la reclamació, aquesta es presentarà per mitjà d'un escrit motivat dirigit al director o la directora del centre dins dels tres dies hàbils següents a aquell en què la qualificació va ser notificada públicament. 

El director o la directora emetrà –i notificarà– un dictamen en el termini de cinc dies des de la recepció de la reclamació, a la vista de l'informe redactat per una comissió que convocarà a tal efecte. Aquesta comissió estarà integrada per la direcció d'estudis (o la persona en qui delegue); el cap o la cap del departament de l'àrea de coneixement a què pertany l'assignatura la nota de la qual és objecte de reclamació, i un professor o professora que impartisca l'assignatura o, si és el cas, el cap o la cap del departament de l'especialitat a què pertany la dita assignatura o, si és el cas, un professor o professora de departament de l'especialitat a què pertany la dita assignatura. 

Contra la resolució del director o la directora es podrà interposar un recurs d'alçada davant de la Direcció de l'ISEACV en el termini d'un mes a comptar de la resolució denegatòria.



Deu. Optatives, Treball Fi de Grau i pràctiques externes

Per al curs 2021-2022 es procedirà de conformitat amb el que s'estableix en l'Ordre 85/2014, de 23 d'octubre, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual es regulen les assignatures optatives, el Treball de Fi de Grau i les pràctiques acadèmiques externes dels i de les estudiants d'ensenyaments artístics superiors dels centres de l'Institut Superior d'Ensenyances Artístiques de la Comunitat Valenciana.

Per a la realització de pràctiques externes extracurriculars es considerarà que l'alumnat està matriculat del curs acadèmic en curs fins al 30 de setembre de 2022.



Onze. Avaluació curricular per mitjà de compensació de qualificacions

Per al curs 2021-2022 es procedirà de conformitat amb el que s'estableix en la Normativa de 15 de maig de 2015, del Consell de Direcció de l'Institut Superior d'Ensenyances Artístiques de la Comunitat Valenciana, sobre avaluació curricular per mitjà de compensació de qualificacions de l'alumnat de títols superiors d'ensenyaments artístics i de màster en ensenyaments artístics de l'Institut Superior d'Ensenyances Artístiques de la Comunitat Valenciana (ISEACV). Aquesta normativa s'adjunta com a annex V a la present resolució.



Dotze. Sol·licitud de nova oferta formativa

L'ISEACV estudiarà i valorarà les possibilitats i l'oportunitat de noves ofertes formatives d'acord amb les línies estratègiques d'aquestes. Tot conclòs aquest procés, si és el cas, s'iniciarà el tràmit d'aprovació corresponent.

Els centres també podran sol·licitar la impartició de cursos propis sense validesa oficial. L'ISEACV aprovarà aquesta oferta formativa en funció de la idoneïtat de la formació i dels recursos disponibles. Aquests títols estan subjectes als preus públics establits a aquest efecte en la llei de taxes.

Els centres enviaran a l'ISEACV, abans de l'1 de desembre de 2021, les sol·licituds de la nova oferta formativa prevista per al curs 2022-2023.



Tretze. Permisos i llicències

Els permisos i llicències del personal docent no universitari es regulen pel Decret 7/2008, de 25 de gener, del Consell. Sense perjuí de les autoritzacions que puguen pertocar al professorat sobre la base de la norma aplicable, l'ISEACV, en compliment dels seus objectius estatutaris, podrà autoritzar permisos i llicències, degudament justificats, una vegada vist l'informe de les direccions dels centres.

Totes les eixides del professorat requereixen autorització, incloses les de mobilitat per programes ERASMUS i les d'assistència a convocatòries d'institucions i organismes relacionats amb aquests programes. 



Aquells permisos, la concessió dels quals correspon a la direcció del centre, apareixen estipulats en la norma esmentada. La resta de permisos i llicències s'han de sol·licitar a la direcció territorial, a la Direcció de l'ISEACV i a la Direcció General de Personal Docent, segons siga el cas, per la via corresponent.

Les llicències de formació a realitzar durant el mes de juliol se sol·licitaran directament al següent correu electrònic de l'ISEACV:

iseacv@gva.es



Catorze. Incompatibilitats

Pel que fa a les compatibilitats i incompatibilitats laborals, tant per als equips directius com per a la resta del professorat i del personal, s'aplicarà el que disposen la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques; el Reial decret 598/1985, de 30 d'abril, sobre incompatibilitats del personal al servei de l'Administració de l'Estat, de la Seguretat Social i dels ens, organismes i empreses dependents, que la desplega, així com la Llei 4/2021, de 16 d'abril, de la funció pública valenciana, en allò que hi siga aplicable.





Quinze. Supervisió de la norma

La Inspecció educativa vetlarà pel compliment de tot allò que faça referència a personal docent inclòs en aquestes instruccions.



València, 16 de setembre de 2021.– La directora de l'Institut Superior d'Ensenyances Artístiques de la Comunitat Valenciana: Inmaculada Sánchez Velasco.

Mapa web