Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ d'11 de juny de 2021, de la Direcció General d'Indústria, Energia i Mines, per la qual s'atorguen autorització administrativa prèvia i autorització administrativa de construcció, per a la modificació, sense variació del traçat original, de la instal·lació de distribució d'energia elèctrica denominada «Línia elèctrica aèria 132 kV Rocamora - Carrús, titularitat d'I-DE Redes Eléctricas Inteligentes, SA Unipersonal», que discorre pels termes municipals d'Albatera, Orihuela, Callosa de Segura, Granja de Rocamora i Benferri, província d'Alacant, i es declara, en concret, la utilitat pública de la instal·lació (expedient ATLIRE/2015/60/03). [2021/9262]

(DOGV núm. 9199 de 21.10.2021) Ref. Base de dades 009633/2021


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball
    Grup temàtic: Autoritzacions administratives
    Descriptors:
      Temàtics: empresa privada







Antecedents

Amb data 20 d'octubre de 2015, Iberdrola Distribución Eléctrica, SA Unipersonal, a través d'un representant degudament acreditat, va presentar a través del registre d'entrada del llavors Servei Territorial d'Indústria i Energia d'Alacant, un imprés normalitzat on sol·licitava:

– autorització administrativa prèvia per a la modificació de la línia elèctrica aèria 132 kV Rocamora-Carrús, entre ST Rocamora i el suport 125, per repotenciació a 90 °C, que discorre pels termes municipals d'Albatera, Orihuela, Callosa de Segura, Granja de Rocamora i Benferri, província d'Alacant,

– autorització administrativa de construcció del projecte tècnic d'execució de la instal·lació a construir,

– i declaració, en concret, d'utilitat pública de la instal·lació a construir per modificació d'una existent.

Juntament amb l'escrit de presentació d'aquesta petició s'adjuntava la següent documentació:

– Projecte tècnic d'execució Repotenciació a 90 °C de la línia elèctrica aèria 132 kV ST Rocamora-ST Carrús entre ST Rocamora i el suport núm. 125, de data juny de 2015, per a l'execució de l'actuació esmentada, signat per una persona tècnica titulada competent.

– Separata per a l'obtenció del condicionat tècnic de les diferents administracions, organismes, empreses de servei públic o de serveis d'interés econòmic general amb béns o drets afectats per la instal·lació elèctrica.

– Còpia de l'informe relatiu al projecte de repotenciació a 90 °C de línia elèctrica 132 kV Rocamora-Carrús», de data 23 de setembre de 2015, emés pel Servei d'Avaluació d'Impacte Ambiental (expedient 69/2015-AMB).

Amb data 22 d'octubre de 2015, la interessada va presentar una declaració responsable de la persona tècnica competent projectista.

Amb data 17 de febrer de 2016, la interessada va incorporar a l'expedient un document actualitzat amb la relació concreta i individualitzada de béns i drets que es consideren de necessària expropiació per a la modificació de l'esmentada infraestructura, a l'efecte del reconeixement, en concret, de la utilitat pública d'aqueixa actuació, que modifica i substitueix la inclosa en el projecte tècnic d'execució.

Consta en l'expedient l'acreditació de l'abonament de les taxes administratives corresponents al tràmit instat.

Requerida justificació per part d'aquesta direcció general, en relació amb el possible increment d'afecció de la servitud de vol, ateses les modificacions introduïdes a la línia objecte d'aquesta resolució pel projecte tècnic d'execució, la interessada, mitjançant un escrit de data 18 de maig de 2021, manifesta, en síntesi, que la servitud és independent de la temperatura màxima de funcionament dels conductors, la projecció dels quals, en el cas de màxima temperatura a 90 °C, és recta i està inclosa en la hipòtesi de càlcul, que la servitud de vol s'obté amb les condicions més desfavorables de la línia, que són considerar els conductors i les seues cadenes d'aïlladors en la seua posició de màxima desviació, és a dir, sotmesos a l'acció del seu pes propi i a una sobrecàrrega de vent, segons apartat 3.1.2, de la ITC-LAT 07 del Reial decret 223/2008, per a una velocitat de vent de 120 km/h a la temperatura de +15 °C.», i que la modificació s'ha projectat aplicant un tensament superior al conductor existent, permetent el treball a major temperatura, per la qual cosa, atés el que s'ha indicat, la servitud de vol no augmenta respecte a la d'origen. Inclou l'escrit simulació comparativa per a l'obertura de major longitud, en el qual es representa la projecció sobre el terreny entre el conductor existent i el projectat, i queda aquesta reduïda per la qual cosa no s'incrementa respecte a les servituds que ja disposava la línia.





El procediment administratiu corresponent a aquesta sol·licitud ha sigut tramitat amb l'expedient de referència ATLIRE/2015/60/03, incoat a aquest efecte pel llavors Servei Territorial d'Indústria i Energia d'Alacant.

Amb data 9 de juliol de 2019, es va publicar en el Butlletí Oficial del Registre Mercantil (Núm. 129), la inscripció del canvi de denominació social d'Iberdrola Distribución Eléctrica, SA Unipersonal per la denominació «I-DE Redes Eléctricas Inteligentes, SA Unipersonal».

En el mateix sentit, a data de la present resolució, I-DE Redes Eléctricas Inteligentse, SA Unipersonal, es troba inscrita en el Registre Administratiu de Distribuïdors amb el número de registre R1-001, (registre accessible des del lloc web del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic), inscripció per a la qual és necessari acreditar el compliment de les capacitats esmentades en els articles 37 i 121.3 del Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediments d'autorització d'instal·lacions d'energia elèctrica.

La modificació de la línia elèctrica de distribució, titularitat d'I-DE Redes Eléctricas Inteligentes, SA Unipersonal, per a la qual se sol·liciten les esmentades autoritzacions administratives, discorre íntegrament en aeri pels termes municipals d'Albatera, Orihuela, Callosa de Segura, Rocamora i Benferri. Les actuacions a realitzar, consistents en la substitució del conductor i del cable de terra de les obertures compreses des del suport núm. 55A fins al núm. 144, adequació de distàncies a creuaments mitjançant la instal·lació de banquetes, revisió i adaptació de fonamentacions, revisió de posada a terra dels suports, en el tram indicat anteriorment, i finalment, verificació de distàncies elèctriques dels conductors entre les obertures compreses de l'Ap. 144 a la ST Rocamora.



Consten com a antecedents de la línia elèctrica a 132 kV Carrús – Rocamora, les següents autoritzacions administratives:

– Resolució de 2 de febrer de 2001, de la Direcció General d'Indústria i Energia, per la qual s'autoritza administrativament a Iberdrola, SA, la línia elèctrica a 132 kV ST Elx Sud-ST Rocamora, s'aprova el seu projecte d'execució i es declara en concret la utilitat pública (DOGV Núm 3965 / 23.03.2001).

Mitjançant aquesta resolució, part de la línia objecte d'aquesta resolució va ser objecte de modificació en el tram comprés entre del suport 35 al 144.

– Resolució de 22 de novembre de 2010, de la Direcció General d'Energia, per la qual s'atorga autorització administrativa a Iberdrola Distribución Eléctrica, SAU, per a la construcció de la línia elèctrica a 132 kV, S/C, entre l'ST Carrús i l'ST Rocamora. Expedient ATLINE/2005/379/03 i ATLIRE/2009/68/03 (DOGV Núm. 6.438 / 14.01.2001).

D'igual manera, mitjançant la resolució esmentada abans, es va procedir a modificar part d'aquesta línia, consistent en el reforç del suport 125, regulació del conductor existent en l'obertura formada pels suports 125 – 126, i un nou dimensionament en la construcció dels suports preparant-los per a una posterior repotenciació, mitjançant la substitució de diagonals en el cos d'aquests.

Als efectes previstos en l'article 9 del Decret 88/2005, de 29 d'abril, pel qual s'estableixen els procediments d'autorització d'instal·lacions de producció, transport i distribució d'energia elèctrica que són competència de la Generalitat Valenciana, i l'article 144 del Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre, la sol·licitud d'autorització administrativa prèvia, autorització administrativa de construcció i declaració, en concret, d'utilitat pública, van ser objecte conjuntament d'informació pública durant el termini reglamentari en:

– el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, de 23 de juny de 2016 (DOGV Núm. 7812).

– el Butlletí Oficial de la Província d'Alacant, de 14 de juny de 2016 (BOP Núm. 113).

– el diari de premsa Información, de 4 de juliol de 2016.

Amb la mateixa finalitat el Servei Territorial va remetre aquestes sol·licituds i la relació de béns i drets afectats actualitzada, als ajuntaments d'Albatera, Orihuela, Callosa de Segura, Granja de Rocamora i Benferri, per a la seua exposició en el tauler d'anuncis, i els va requerir, una vegada finalitzat el període de publicitat, la remissió de la diligència acreditativa de l'exposició, les quals consten en l'expedient.

D'acord amb la documentació que consta en l'expedient no han sigut presentades al·legacions.

Conforme al procediment reglamentàriament disposat en l'article 9 del Decret 88/2005, de 29 d'abril, a fi que, en el termini de vint dies, presentaren la seua conformitat o oposició a l'autorització sol·licitada i emeteren, si era procedent, els oportuns condicionats tècnics al projecte tècnic de la instal·lació, es va remetre separata d'aquest a les següents administracions, organismes i empreses de servei públic o d'interés general que tenen béns o drets a càrrec seu els quals puguen ser afectats per aquesta, amb el resultat que, en síntesi, es detalla:

- Confederació Hidrogràfica del Segura. Mitjançant informe de data 19.05.2016, el dit organisme va informar que «no es veu inconvenient a la instal·lació de l'obra referida», sense perjudici de sol·licitar autorització davant aquest organisme de les obres en el domini públic hidràulic. Traslladat l'escrit al peticionari, aquest va manifestar la seua conformitat.

– Diputació d'Alacant. Àrea de carreteres. Mitjançant informe de data 02.03.2016, el dit organisme emet condicionat tècnic i general a complir per a aquesta actuació. Traslladat l'escrit al peticionari, aquest va manifestar la seua conformitat.

– Red Eléctrica Españya, SA (REE). Després de diversos pronunciaments negatius d'REE a la instal·lació, i objeccions per part de la interessada, aquesta presenta nova solució tècnica, mitjançant escrit de data 14.11.2016 acompanyat de pla de planta i perfil entre els suports 134 i 137, consistent a reduir el tensament del conductor de terra en el suport 137 per a augmentar la distància vertical entre els conductors en el punt de creuament. Remesa la dita solució a REE, és acceptada mitjançant escrit de data 12.12.2016, en considerar que el creuament objecte d'estudi és reglamentari. Traslladada l'acceptació a la peticionària, aquesta va manifestar la seua conformitat

– Telefónica de España, SAU. Mitjançant informe de data 02.03.2016, la dita empresa manifesta la seua no conformitat per a aquesta actuació. Remés l'escrit a la interessada, aquesta presenta nova documentació per al seu estudi i anàlisi per aquesta empresa. Remeses les esmentades objeccions de la interessada a aqueixa empresa, i com que no consta nou escrit de condicionats d'aquesta, s'entén la conformitat d'aquesta amb l'actuació objecte d'aquesta autorització.

– Subdirecció d'Ordenació, Planificació i Actuacions Territorials Estratègiques. Mitjançant notificació de data 16.05.2016, juntament amb l'informe emés per l'esmetat organisme, es reitera en l'informe emés amb data de 09.12.2015, en el qual es conclou que, «la repotenciació prevista no tindrà efectes significatius en el paisatge» pel que «no es considera necessària la incorporació d'un estudi d'integració paisatgística per a la seua tramitació». Traslladat l'escrit al peticionari, aquest va manifestar la seua conformitat.

– Servei Territorial Medi Ambient. Gestió Forestal. Mitjançant notificació de data 04.05.2016, juntament amb l'informe emés per l'enginyer tècnic forestal de la demarcació de Crevillent, aquest enginyer emet informe favorable de la documentació tècnica presentada de l'actuació objecte d'aquesta autorització. Traslladat l'escrit a la peticionària, aquesta va manifestar la seua conformitat.

– Servei Territorial Urbanisme. Mitjançant informe de data 02.03.2016, el dit servei emet informe favorable de la documentació tècnica presentada de l'actuació objecte d'aquesta autorització. Traslladat l'escrit a la peticionària, aquesta va manifestar la seua conformitat.

Conforme amb el que es preveu en l'article 75.1 de la Llei 16/2003, de 17 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat Valenciana i l'article 72 de la Llei 16/2008, de 22 de desembre, en el si del procediment d'autorització administrativa regulat pel Decret 88/2005, de 29 d'abril, el Servei Territorial va sol·licitar en el mateix acte als següents organismes, informe a fi de demanar les al·legacions que foren procedents sobre l'adaptació de la instal·lació elèctrica objecte del present procediment al planejament urbanístic que resultara d'aplicació, així com informe pel qual es prestava conformitat o oposició a l'autorització sol·licitada i, si és el cas, el condicionat tècnic procedent, amb el resultat que, en síntesi, es detalla:



– Ajuntament d'Albatera. Consta en l'expedient notificació d'aqueix ajuntament, en la qual es transcriu l'acord de la Junta Govern Local en sessió de data 29.03.2016, per la qual, de conformitat amb l'informe tècnic copiat literalment, es resol comunicar la conformitat amb la sol·licitud d'autorització amb els següents condicionants: ha d'imposar-se al promotor de l'obra la condició d'obtenció de la llicència d'obres corresponent, i deu el promotor, a fi d'evitar col·lisions i parades dels ocells en la línia, col·locar els salvaocells amb una densitat considerable al llarg de la línia tant en el cable superior com en els diferents conductors.

Remés l'escrit a la interessada, aquesta presenta conformitat parcial amb l'informe, en presentar objeccions al requeriment de l'obtenció de la llicència d'obres, i manifesta que aquest projecte s'ha tramitat a l'empara de la Llei 16/2003, de 17 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat Valenciana, modificada per la Llei 16/2008, de 22 de desembre, per la qual cosa no es troba sotmesa a llicència d'obres, tal com estableix l'article 75 d'aquesta norma.

Remeses les esmentades objeccions de la interessada a l'ajuntament, i com que no consta nou escrit de condicionats d'aquesta, s'entén la conformitat d'aquest amb la instal·lació objecte d'aquesta autorització.

– Ajuntament de Benferri. Consta en l'expedient notificació d'aqueix ajuntament, en la qual es transcriu la conclusió de l'informe emés per l'arquitecte municipal, de data 14.03.2016, per la qual, de conformitat amb aquest informe, es resol comunicar la conformitat amb la sol·licitud d'autorització. Traslladat l'escrit a la peticionària, aquesta va manifestar la seua conformitat.

– Ajuntament d'Orihuela. Consta en l'expedient notificació d'aqueix ajuntament, en la qual es transcriu l'informe emés pels serveis tècnics municipals, de data 08.03.2016, per la qual, de conformitat amb aquest informe, es resol comunicar la conformitat amb la sol·licitud d'autorització, i estableix el condicionant d'obtenció de la llicència d'obres corresponent, juntament amb l'aplicació de la normativa detallada en aquest. Després de requeriment per part d'aquest centre directiu, la interessada presenta, en data 17 de març de 2021, conformitat al condicionat tècnic emés per l'Ajuntament d'Orihuela de data 21 de novembre de 2016.

En relació amb l'esmentat condicionat tècnic establit per l'Ajuntament d'Orihuela, cal advertir que la instal·lació estarà subjecta al que es disposa referent a això en l'apartat 3 de l'article 75 de la Llei 16/2003, de 17 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat, modificat per article 72 de la Llei 16/2008, de 22 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat.



No figuren en l'expedient els informes sol·licitats a l'Ajuntament de Callosa de Segura i Granja de Rocamora, així com a la Mancomunitat de Canales del Taibilla, malgrat la reiteració efectuada pel Servei Territorial.

Consta còpia de l'informe del Servei d'Avaluació d'Impacte Ambiental pertanyent a la Direcció General de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental (Ref. 69/2015-AMB), de data 23 de setembre de 2015, en el qual es conclou que l'actuació consistent en la repotenciació a 90 °C de l'L/132 kV Rocamora-Carrús en el tram objecte d'autorització no comporta efectes adversos significatius sobre el medi ambient, per la qual cosa no constitueix un projecte sotmés a avaluació d'impacte ambiental.



La necessitat d'aquesta actuació, com a requisit previ a justificar pel sol·licitant i a avaluar per l'òrgan competent per a la seua autorització ve determinada per l'antiguitat (superior a 35 anys) de part del traçat de la línia, en presentar una sèrie de deficiències i una capacitat de transport limitada, millorant amb la repotenciació d'aquesta les condicions tècniques, de seguretat, fiabilitat del subministrament i protecció de les persones.

D'altra banda, ha d'entendre's que la modificació prevista no generarà incidències negatives en el sistema, ja que es tracta d'una línia elèctrica existent en servei.

A l'efecte de la seua justificació ha d'indicar-se que la modificació en la línia elèctrica aèria 132 kV Rocamora– Carrús entre ST Rocamora i el suport núm. 125, objecte de la present resolució queda recollida juntament amb les actuacions denominades «Repotenciació a 90 °C entre ST Rocamora i Ap 43 de la LAMAT 132 kV Rocamora-Crevillent-Elx Sud ct 1, SC 15,5 km» i «Repotenciació a 90 °C entre Ap 33 i ST Elx Sud de la LAMAT 132 kV Rocamora-Elx Sud ct 1 i 2, DC, 10,5 km», dins del projecte global denominat «ROCAMORA-ELX SUD 1,2. REPOTENCIACIÓ TEMP. DISSENY LAMAT 132 kV», previst en els plans d'inversió anual 2016 i triennals 2016-2018 presentats per la llavors denominada Iberdrola Distribución Eléctrica, SA Unipersonal, sense que es puga analitzar de manera detallada la instal·lació objecte de la present resolució.

Consta escrit de remissió d'aquest expedient i informe favorable del llavors Servei Territorial d'Indústria i Energia d'Alacant, així com proposta de resolució de la Subdirecció General d'Energia i Mines adscrita a aquest departament.



Fonaments de dret

la instrucció i resolució del present procediment administratiu correspon a la Generalitat, en estar la instal·lació elèctrica objecte d'aquest radicada íntegrament en territori de la Comunitat Valenciana, i no estar enquadrada en les indicades en l'article 3.13 de la Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric, que són competència de l'Administració General de l'Estat.

D'acord amb el que es disposa en l'article 4.1.a i el punt 2 de la disposició addicional primera del Decret 88/2005, de 29 d'abril, regulador dels procediments d'autorització d'instal·lacions de producció, transport i distribució d'energia elèctrica que són competència de la Generalitat, concordat amb l'article 13 del Decret 175/2020, de 30 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, desplegat mitjançant l'Ordre 1/2021, de 6 d'abril, i de conformitat amb el títol VIII del Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, correspon a la Direcció General d'Indústria, Energia i Mines d'aquest departament la resolució del present procediment.



D'acord amb l'article 38.1 del Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediments d'autorització d'instal·lacions d'energia elèctrica, la instal·lació elèctrica objecte de la sol·licitud constitueix part de les xarxes de distribució.

D'acord amb el que es disposa en l'article 53.4 de la Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric, l'article 37 del Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre, i l'article 8 del Decret 88/2005, de 29 d'abril, els sol·licitants d'autoritzacions d'instal·lacions de distribució d'energia elèctrica han d'acreditar la seua capacitat legal, tècnica i economicofinancera exigible per a la realització de cadascun dels projectes que presenten, tot això sense perjudici del que es preveu en aquest últim en relació amb l'exempció d'acreditació d'aquestes capacitats que potestativament puga atorgar l'Administració per als qui estiguen exercint l'activitat.

D'acord amb els articles 39 i 53 de la Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric, i l'article 7.1.a i b) del Decret 88/2005, de 29 d'abril, la construcció, inclosa la seua modificació, d'instal·lacions elèctriques pertanyents a les xarxes de distribució requereix autorització administrativa prèvia i autorització administrativa de construcció (conforme a la nova terminologia introduïda per l'esmentada Llei 24/2013).



De conformitat amb l'article 7.2.c de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'estableix que no seran objecte d'una avaluació d'impacte ambiental simplificada, les modificacions de les característiques d'un projecte consignat en l'annex I o en l'annex II, diferents de les modificacions descrites en l'article 7.1.c ja autoritzats, executat o en procés d'execució, quan valorades per l'òrgan ambiental competent, no tinguen efectes adversos significatius sobre el medi ambient, conforme als criteris de valoració definits en l'esmentat article 7.2.c.

D'acord amb l'incís a) de l'article 3 del Decret 88/2005, de 29 d'abril, la instal·lació està classificada dins del grup primer, en tractar-se d'una instal·lació de distribució, amb tensió igual o superior a 36 kV.



Per a les sol·licituds d'autorització administrativa prèvia i autorització administrativa de construcció és aplicable el capítol II del Decret 88/2005, de 29 d'abril, per estar classificada la instal·lació elèctrica objecte del present procediment dins del grup primer.

D'acord amb l'apartat 2.A.4) de l'article 5 del Decret 88/2005, de 29 de novembre, en la sol·licitud d'autorització administrativa prèvia ha de justificar-se la necessitat de la instal·lació i que aquesta no genera incidències negatives en el sistema.

D'acord amb el que s'estableix en l'article 130.1 del Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre, els projectes d'execució d'instal·lacions elèctriques sotmesos a aprovació hauran d'elaborar-se conforme als reglaments tècnics en la matèria, en aquest cas en concret, i de conformitat amb l'article 2, apartat 2.b del Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en línies elèctriques d'alta tensió i les seues instruccions tècniques complementàries ITC-LAT 01 a 09, aprovat pel Reial decret 223/2008, de 15 de febrer, continuarà sent aplicable a la present modificació el Decret 3151/1968, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament de línies elèctriques aèries d'alta tensió, al no produir-se modificació en el traçat original de la línia.



D'acord amb l'article 54 de la Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric, les instal·lacions de distribució d'energia elèctrica es declaren, amb caràcter general, d'utilitat pública, a l'efecte d'expropiació forçosa dels béns i drets necessaris per al seu establiment i de la imposició i exercici de la servitud de pas. Conforme a l'article 55.1 d'aquesta norma legal, les empreses interessades poden sol·licitar el reconeixement, en concret, de la utilitat pública de les seues instal·lacions, i per a això han d'incloure una relació concreta i individualitzada dels béns o drets que consideren de necessària expropiació.





Per a la sol·licitud de declaració d'utilitat pública, en concret, de la instal·lació a executar són aplicables el procediment i les disposicions contingudes en el capítol V del títol VII del Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre, conforme preveu la disposició addicional primera del Decret 88/2005, de 29 d'abril.

En virtut del disposat en l'article 57 de la Llei 24/2013, i en el que resulte d'aplicació de l'article 158 del Reial decret 1955/2000, la servitud de pas aeri d'energia elèctrica tindrà la consideració de servitud legal i comprendrà: el vol sobre el predi servent, l'establiment de pals, torres o suports fixos per a la sustentació de cables conductors d'energia, tot això incrementat en les distàncies de seguretat que reglamentàriament s'establisquen, i el dret de pas o accés i l'ocupació temporal de terrenys o altres béns necessaris per a construcció, vigilància, conservació, reparació de les corresponents instal·lacions, així com la tala d'arbratge, si fora necessari, i aquesta servitud s'extingirà per la retirada de la instal·lació. No obstant això, no es produirà l'extinció per l'addició, canvi o reparació dels seus elements.

Per ser el present procediment relatiu a l'autorització administrativa d'una línia de distribució d'energia elèctrica de tensió igual o superior a 132 kV, declarada en concret d'utilitat pública, d'acord amb l'article 73 de la Llei 16/2003, de 17 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat Valenciana, és aplicable el capítol XX «De les infraestructures del sector energètic» d'aquesta norma legal.

Conforme al que es disposa en l'article 75 de la Llei 16/2003, de 17 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat Valenciana, i l'article 72 de la Llei 16/2008, de 22 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat, la instal·lació objecte de la present autorització requerirà sol·licitar informe a l'administració urbanística competent sobre l'adaptació de la instal·lació al planejament urbanístic que resulte d'aplicació.

De conformitat amb el que es disposa de la disposició transitòria primera del Decret llei 14/2020, de 7 d'agost, del Consell, de mesures per a accelerar la implantació d'instal·lacions per a l'aprofitament de les energies renovables per l'emergència climàtica i la necessitat de la urgent reactivació econòmica, els procediments regulats en aquest decret llei en tràmit a la seua entrada en vigor, es regiran per la normativa anterior, sense perjudici que les persones interessades puguen presentar una nova sol·licitud.

En consideració de l'anterior, complits els requisits i els procediments legals i reglamentaris establits en la legislació vigent aplicable, resolc:



Primer

Atorgar autorització administrativa prèvia a I-DE Redes Eléctricas Inteligentes, SA Unipersonal entesa com el dret a realitzar la modificació, sense variació del traçat original, de la línia elèctrica aèria 132 kV Rocamora-Carrús entre els suports núm. 144 i núm. 55A, per repotenciació a 90 °C, situada en els termes municipals d'Albatera, Orihuela, Callosa de Segura, Granja de Rocamora i Benferri, província d'Alacant.



D'acord amb la documentació tècnica presentada, la present autorització comprén:

– Substitució del conductor i del cable de terra existents per altres equivalents, entre Ap. 55A i Ap. 144.

– Col·locació de banquetes de 4 m. en suports núm. 125, 128, 129, del 138 al 140, 142 i 143.

– Col·locació de banquetes de 2 m. en suports núm. 135 i 137.

– Reforç de fonamentació en els suports compresos del núm. 125 al 143, tots dos inclusivament.

– Fins i tot instal·lació d'amortidors, separadors, contrapesos i ferratges, pintat anticorrosiu dels suports necessaris, armat i hissat de suports, muntatge, estesa, tensament i regulació de conductors.

Les característiques administratives i tècniques de la modificació autoritzada són:

El pressupost total del projecte de la instal·lació objecte de la present autorització és de cinc-cents seixanta mil tres-cents seixanta-nou amb quatre cèntims (560.369,04 €), valor que consta en el projecte d'execució.

De conformitat amb l'últim paràgraf de l'article 53.6 de la Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric, i l'article 6.4 del Decret 88/2005, de 29 d'abril, del Consell de la Generalitat, pel qual s'estableixen els procediments d'autorització d'instal·lacions de producció, transport i distribució d'energia elèctrica que són competència de la Generalitat, aquesta autorització s'atorga, sense perjudici de les concessions, autoritzacions, llicències i permisos, tant públics com privats, que siga necessari obtindre per part d'I-DE Redes Eléctricas Inteligentes, SA Unipersonal, d'acord amb altres disposicions que resulten aplicables, i especialment les relatives a l'ordenació del territori i al medi ambient.



Conforme al que es disposa en la Llei 16/2003, de 17 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat Valenciana, el projecte de construcció de l'actuació objecte de la present autorització té les prevalences previstes en els articles 74.2 i 75.2 sobre qualsevol instrument de planificació i ordenació territorial o planificació urbanística. Així mateix, de conformitat amb l'article 75.3 de l'esmentada llei, en la redacció que en fa l'article 72 de la Llei 16/2008, de 22 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat, les obres relacionades amb l'actuació objecte de la present autorització no estaran sotmeses a llicència urbanística o a qualsevol altre acte de control preventiu municipal, tot això sense perjudici d'aquelles altres llicències o autoritzacions que hagen d'exigir-se de conformitat amb la legislació mediambiental o d'activitats qualificades.



El titular de la present autorització tindrà els drets, deures i obligacions indicats en el títol VII de la Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric i el seu desplegament reglamentari. En tot cas, I-DE Redes Eléctricas Inteligentes, SA Unipersonal haurà d'observar els preceptes, mesures i condicions que s'establisquen en la legislació aplicable a cada moment a l'activitat de distribució d'energia elèctrica.



L'incompliment de les condicions i requisits establits en la present autorització o la variació substancial dels pressupostos que han determinat el seu atorgament podran donar lloc a la seua revocació.



Segon

Atorgar autorització administrativa de construcció per a la modificació de la instal·lació descrita en el punt primer d'aquesta resolució, segons el projecte tècnic d'execució presentat, redactat per persona tècnica titulada competent, acompanyat de declaració responsable d'aquesta, de data 21 d'octubre de 2015, per la qual habilita I-DE Redes Eléctricas Inteligentes, SA Unipersonal a la construcció de la instal·lació sol·licitada complint els requisits tècnics exigibles i d'acord amb les següents condicions:

1. La instal·lació elèctrica haurà d'executar-se segons el projecte presentat i amb els condicionats tècnics establits per les administracions, organismes i empreses de servei públic o d'interés general afectats per la present instal·lació i que han sigut acceptats pel titular d'aquesta. En cas que fora necessari introduir modificacions respecte de la documentació presentada i aprovada, el titular de la present resolució haurà de sol·licitar prèviament a aquesta direcció general la corresponent autorització.

2. La instal·lació a executar complirà el que s'estableix en el Decret 3151/1968, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament de línies elèctriques aèries d'alta tensió.

3. El termini d'execució de la instal·lació serà de dotze (12) mesos des de l'endemà de la seua notificació. No obstant això, amb anterioritat a la seua finalització, podrà sol·licitar-se una ampliació concreta d'aquest mitjançant sol·licitud motivada davant aquest òrgan directiu, i s'hi adjuntarà a aquest efecte la documentació justificativa de la demora i del cronograma de treballs previstos per al nou termini sol·licitat.

4. El titular de la present resolució estarà obligat a comunicar per escrit amb l'adequada diligència les incidències dignes d'esment que es produïsquen durant l'execució, tant a aquesta direcció general com al Servei Territorial d'Indústria, Energia i Mines d'Alacant.

5. Així mateix, el titular de la present resolució estarà obligat a complir els deures i obligacions derivats de la legislació de prevenció de riscos laborals vigent durant la construcció.

6. Sense perjudici del previst en l'article 12.4 del Decret 88/2005, de 29 d'abril, personal tècnic en la matèria adscrit a aquesta direcció general o del Servei Territorial d'Indústria, Energia i Mines podrà realitzar les comprovacions i les proves que consideren necessàries durant les obres i quan finalitzen aquestes en relació amb l'adequació d'aquestes a la documentació tècnica presentada i al compliment de la legislació vigent i de les condicions d'aquesta resolució.

7. Finalitzades les obres de construcció de la instal·lació, I-DE Redes Eléctricas Inteligentes, SA Unipersonal, en el termini màxim de deu dies hàbils ho comunicarà al Servei Territorial d'Indústria, Energia i Mines d'Alacant a l'efecte de la sol·licitud de l'autorització d'explotació prevista en l'article 12 del Decret 88/2005, de 29 d'abril. Amb aquesta comunicació s'acompanyarà un certificat de direcció i final d'obra, subscrit per persona facultativa competent, pel qual s'acredite que és conforme als reglaments tècnics en la matèria, segons s'estableix en la normativa vigent per als projectes d'instal·lacions elèctriques i igualment respecte a la present autorització administrativa i autorització administrativa de construcció. Quan l'esmentat certificat de direcció i final d'obra no estiga visat pel corresponent col·legi professional, s'acompanyarà de l'oportuna declaració responsable d'acord amb l'indicat en la Resolució de 22 d'octubre de 2010, de la Direcció General d'Energia, publicada en el DOGV núm. 6389 de data 3 de novembre de 2010.

8. Una vegada atorgada l'autorització d'explotació de la instal·lació sol·licitada en el present procediment, en el termini màxim de deu (10) dies, el Servei Territorial d'Indústria, Energia i Mines d'Alacant ho comunicarà a aquesta direcció general.

9. Aquesta direcció general, amb el tràmit previ de l'oportú procediment, deixarà sense efecte la present autorització en qualsevol moment en què observe l'incompliment o inobservança de les condicions imposades en aquesta.



Tercer

Declarar, en concret, la utilitat pública de la instal·lació autoritzada en el punt primer de la present resolució, concretant-se amb l'afecció a les finques particulars incloses en la relació de l'Annex I de la present resolució, amb l'abast i els efectes previstos en el títol IX de la Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric, i de les seccions 2a i 3a del capítol V del títol VII del Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre.



Aquesta declaració porta implícita, en tot cas, la necessitat d'ocupació dels béns o d'adquisició dels drets afectats i implicarà la urgent ocupació a l'efecte de l'article 52 de la Llei, de 16 de desembre de 1954, sobre expropiació forçosa, i I-DE Redes Eléctricas Inteligentes, SA Unipersonal, adquireix la condició de beneficiari en l'expedient expropiatori.

Igualment, porta implícita l'autorització per a l'establiment o pas de la instal·lació elèctrica sobre terrenys de domini, ús o servei públic o patrimonials de l'Estat, o de les comunitats autònomes, o d'ús públic, propis o comunals de la província o municipi, obres i serveis d'aquests i zones de servitud pública.



Quart

Ordenar:

– la publicació de la present resolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i en el Butlletí Oficial de la Província d'Alacant.



– la publicació de la present resolució en el Boletín Oficial del Estado, a l'efecte de notificació de la present resolució, quan els interessats siguen desconeguts (conforme a l'Annex I), s'ignore el lloc de la notificació o bé, intentada aquesta, no s'haguera pogut practicar, tot això d'acord amb el que determina l'article 44 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

– la notificació de la present resolució a I-DE Redes Eléctricas Inteligentes, SA Unipersonal, en la seua condició d'interessat com a promotor d'aquesta actuació en la xarxa de distribució, a totes les administracions o organismes públics i empreses del servei públic o serveis d'interés general que han intervingut, o pogut intervindre, en el procediment d'autorització, les que han emés, o degueren emetre, condicionat tècnic al projecte d'execució, i les que van informar, o degueren informar, durant la tramitació de la declaració, en concret, de la utilitat pública als titulars de béns i drets afectats, així com als restants interessats en l'expedient, conforme al que es preveu en l'article 52 de la Llei, de 16 de desembre de 1954, d'expropiació forçosa.

Tot això de conformitat amb el que es disposa en els articles 10 i 11.3 del Decret 88/2005, de 29 d'abril, del Consell de la Generalitat, pel qual s'estableixen els procediments d'autorització d'instal·lacions de producció, transport i distribució d'energia elèctrica que són competència de la Generalitat, i en l'article 148.2 del Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediments d'autorització d'instal·lacions d'energia elèctrica.

Contra la present resolució, que no posa fi a la via administrativa, podrà interposar-se un recurs d'alçada davant la Secretaria Autonòmica d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Consum d'aquesta conselleria en el termini d'un mes, comptat des de l'endemà de la notificació, d'acord amb el que s'estableix en l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



València, 11 de juny de 2021.– La directora general d'Indústria, Energia i Mines: María Empar Martínez Bonafé.

Mapa web